11-12-2006 12:57:48 | ||
---|---|---|
thieskes
|
Veolia maakt een slechte start, er is voor zover ik weet nog geen enkel trein in limburg op tijd geweest en de bussen rijden daar ook al met vertraging |
11-12-2006 13:01:21 | ||
---|---|---|
jbt
|
Als al voor het sluiten van de inschrijving bekend was dat Veolia de NS-buffels alleen voor 10 jaar kon huren en niet korter, dan vraag ik mij af met wat voor materieel Veolia heeft ingeschreven. Als dat materieel is (DH zoals nu) dat de dienstregeling niet zou kunnen gaan halen, dan vraag ik mij af waarom de provincie dan aan Veolia heeft gegund, want dan was de inschrijving van Veolia niet 'bestekconform'geweest. Na het bekend worden van de winnaar van de inschrijving hadden Arriva en Hermes - binnen de zogenaamde 'Alcatel-termijn' van (normaal) enkele weken - tegen de voorgenomen gunning aan Veolia bij de rechter kunnen opkomen. Dat is aanvankelijk (door Hermes) gedaan, maar die heeft later weer van het doorzetten van dit aanbestedingsgeschil afgezien. Het welslagen van een aanbestedingsgeschil nu op dit moment zal dus in grote mate afhangen van de vraag of wat Veolia aan 'materieelbelofte' in de offerte had staan overeenkomt met de Wadlopertjes die we hier nu hebben rijden. Daarnaast blijf ik mij afvragen of dit alles wel genoeg gewicht in de schaal legt voor vernietiging van de gunning en opnieuw aanbesteden. Arriva en Hermes kunnen wellicht proberen schadevergoeding te vorderen. Wat zijn die Maas-Wadlopertjes overigens maar kleine treintjes. De buffels vond ik in vergelijking tot Plan U ook al 'tod-treintjes', maar dit slaat alles. |
11-12-2006 13:04:20 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
@Geronimo Het probleem zit niet bij aanbesteden van OV als zodanig (in Duitsland gebeurt dat zonder problemen al tientallen jaren), maar in het feit dat een aantal provincies geen flauw benul van OV heeft en daardoor onrealistische en realistische offertes niet kan onderscheiden. Het zou goed kunnen dat er uiteindelijk op de Maaslijn een nooddienstregeling komt, maar dan onvermijdelijk gevolgd door een nieuwe aanbesteding voor Noord-Limburg. Kan Vestjens ook gelijk nog eens oefenen. Overigens vind ik het onbehoorlijk naar de reizigers toe dat Veolia zelf gewoon helemaal niets laat horen en doet alsof er niks aan de hand is. Een regelmatig persbericht zou toch het minimum mogen zijn. |
11-12-2006 13:21:16 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
@jbt Veolia heeft ingeschreven op basis van de dienstregeling die in het spoorboekje staat per eind 2006 en op basis van (nader te bepalen) nieuw materieel per eind 2007. De provincie heeft waarschijnlijk maar aangenomen dat het eerste jaar de buffels beschikbaar zouden blijven en Veolia heeft de provincie wijselijk in die waan gelaten, er op gokkend dat NS wel bakzeil zou halen. Laatst bewerkt door lamote_ban op 11-12-2006 13:21 |
11-12-2006 13:24:16 | ||
---|---|---|
bouwe
|
De directie van Veolia is niet ontevreden over het openbaar vervoer tijdens de ochtendspits vandaag, al doen zich enkele kleine problemen voor. Het Franse bedrijf nam het Limburgse openbaar vervoer gisteren over van Hermes. Door technische problemen is een deel van de buschauffeurs niet in de bus bereikbaar. Daarnaast hebben treinen op de Maaslijn en het traject Maastricht-Kerkrade vertraging. Om elf uur is er een crisisoverleg van Veolia. Daarin bekijkt de directie hoe het communicatieprobleem zo snel mogelijk opgelost kan worden. Bron: L1 |
11-12-2006 13:29:33 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
@bouwe "We zijn niet ontevreden, maar we houden wel crisisoverleg". Naast die buitenlandse interim manager voor de afdeling "Spoorwegen" kan Veolia wellicht ook gelijk op zoek gaan naar een professionele persvoorlichter. Die zullen ze nog hard nodig hebben de komende maanden vrees ik. |
11-12-2006 13:33:57 | ||
---|---|---|
jbt
|
Quote Niet handig van de provincie, maar dat van die buffels wisten Arriva en Hermes in mei-juni ook, althans hadden ze kunnen weten. Toch hebben ze toen (na de bekendmaking van de voorgenomen gunning) niets gedaan, althans niet doorgezet. Kun je op dit moment als Arriva en Hermes bij de rechter dus weinig meer doen. |
11-12-2006 13:57:32 | ||
---|---|---|
werchter
|
Quote Andersom is wellicht ook een goed idee: reizigers zouden in gesprek moeten gaan met Veolia en/of de provincie. Alleen hier klagen heeft weinig effect, als veel mensen hun onvrede mailen naar de schuldigen wordt er misschien echt actie ondernomen. Ik doel trouwens vooral op reizigers hier die echt hinder ondervinden van de situatie, niet op de overige spoorwegenthousiastelingen. (Overigens kijk ik uit naar een trip deze week naar Bmr als ramptoerist) Laatst bewerkt door werchter op 11-12-2006 14:01 |
11-12-2006 14:15:40 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote En hoe dachten Arriva en Hermes dan aan Buffels te komen? Of wilden zij wel voor 10 jaar leasen? Oke, Arriva zou nog vier stellen uit Groningen kunnen halen, maar dat is ook lang niet genoeg voor Nm-Rm.... Shqiperise-lopers? |
11-12-2006 14:17:31 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
@jbt Dat Veolia waarschijnlijk in de problemen zou komen hebben Arriva en Hermes wel zien aankomen, maar kun je zoiets bij de rechter alleen achteraf hard maken. Veolia had theoretisch bijv. ook iets bij zijn buitenlandse broertjes of zusjes kunnen huren. Pas nu valt aan te tonen dat keizer geen kleren heeft. Ik denk daarom dat Arriva en Hermes als het even kan inderdaad naar de rechter zullen stappen met de eis van diskwalificatie van Veolia (#2) of een nieuwe aanbesteding (#3). Hermes en Arriva zullen verder wel bereid zijn de nieuwe GTW's over te nemen. Veolia zal wel alsnog proberen buffels af te dwingen bij NS. Het verhaal van NS rammelt namelijk ook. Een paar maanden geleden wilden ze de buffels wel voor tien jaar verhuren en nu claimen ze dat ze ze absoluut zelf nodig hebben. Dat klinkt nogal tegenstrijdig. |
11-12-2006 14:18:34 | ||
---|---|---|
werchter
|
Heeft de NS zelf niet geboden? Ik meen dat ik een NS conductrice hier iets over hoorde zeggen. Laatst bewerkt door werchter op 11-12-2006 14:20 |
11-12-2006 14:20:47 | ||
---|---|---|
dh3201
|
NS heeft geen bussen om het bus-gedeelte van de consessie te voldoen... Laatst bewerkt door dh3201 op 11-12-2006 14:21 Shqiperise-lopers? |
11-12-2006 14:22:36 | ||
---|---|---|
kevinevers
|
volgens mij ligt het ook veel aan de onervarenheid van de machinisten....er werd in venlo gewisseld van machinist (van volgens mij een nieuwe onervaren machinist naar een ervaren machinist) en het reed vlekkeloos! zonder vertraging in 1 keer door naar roermond (met wel de stops op tegelen, reuver en swalmen). |
11-12-2006 14:23:01 | ||
---|---|---|
werchter
|
Ah oke, dan zal ze gezegd hebben dat de NS niet kon bieden. |
11-12-2006 14:26:04 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
@dh3201 Arriva en Veolia wilden inderdaad met DH doorgaan, wat ik gezien de leeftijd ervan eerlijk gezegd niet onzinnig vind. Maar de provincie wilde graag nieuw spul, vandaar o.a. de keuze voor Veolia. Verder boden Arriva en Veolia conform het bestek alleen tussen Nijmegen en Boxmeer 4 treinen in de spits. |
11-12-2006 14:27:23 | ||
---|---|---|
admin
Moderator |
Discussie gaat hier verder: https://www.somda.nl/www/index.php?blokid=40&op=viewdisc&forum_discussionid=1913 Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
11-12-2006 14:29:30 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
Quote Ik geloof dat Hermes het spoorwegdeel door NS wilde laten uitvoeren. Net als Connexxion dat op Almelo-Marienberg weer door Syntus laat rijden. |
11-12-2006 14:34:23 | ||
---|---|---|
Somda
|
Binnen NS is destijds een rel ontstaan doordat dochter Syntus zou bieden op Nm-Rm, maar dat heeft Syntus op het laatste moment niet meer gedaan. |
11-12-2006 14:42:44 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
De Franse mede-eigenaar van Syntus verbood dat te elfder ure. Volgens boze tongen een Frans onderonsje om Veolia te helpen. |
11-12-2006 15:14:30 | ||
---|---|---|
werchter
|
Tot de avondspits... |
11-12-2006 15:33:35 | ||
---|---|---|
edegroot
|
Heren, Ik zie wederom posts die ernstig richting algemene aanbestedingen gaan. Daarom nogmaals het verzoek om ontopic te blijven.. Voor algemene bestedingen kun je hier terecht: https://www.somda.nl/www/index.php?blokid=40&op=viewdisc&forum_discussionid=1709&highlight=aanbestedingen |
11-12-2006 15:39:18 | ||
---|---|---|
peterselie
|
Als je een trein opheft, dan kan de vertraging idd zijn afgenomen. Dan begint het later weer van voren af aan. Laatst bewerkt door peterselie op 11-12-2006 15:41 |
11-12-2006 15:40:18 | ||
---|---|---|
Somda
|
Dat zal men dan bedoelen met het einde van de logistieke problemen %08% |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
11-12-2006 15:54:29 | ||
---|---|---|
reizigert
|
Veolia: vooral problemen met de trein (www.l1.nl) In het openbaar busvervoer in Limburg hebben zich vanmorgen geen grote problemen voorgedaan. Dat zegt Veolia, dat sinds gisteren het openbaar vervoer in Limburg verzorgt. Er waren wel vertragingen, maar die hadden te maken met de ochtendspits, zegt directeur René de Beer. Bij het treinverkeer van Veolia waren er daarentegen wel problemen. Op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen liepen de wachttijden op tot een half uur. Om te voorkomen dat het dienstrooster helemaal in de war zou raken, zijn twee treinen geschrapt. De problemen worden veroorzaakt doordat er maar 1 spoor is en dat het materieel verouderd is. De levering van de nieuwe treinen heeft vertraging opgelopen. --- Wat een drogredenen, en de laatste reden is ook nog eens feitelijk onjuist |
11-12-2006 16:00:32 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Tenzij de GTW's niet eind 2007 maar pas in 2008 zullen komen %08% Shqiperise-lopers? |
11-12-2006 16:21:03 | ||
---|---|---|
Somda
|
Benieuwd welk directeurtje de volgende is die zich achter de problemen verschuilt. Snappen ze er nou echt niks van? |
11-12-2006 16:43:15 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
@geronimo Ze snappen er inderdaad echt niks van. De BBA is een busbedrijf en heeft geen enkel benul van spoorwegen. |
11-12-2006 16:46:22 | ||
---|---|---|
rick
|
Post is verwijderd door edegroot, lees de forumregels! |
11-12-2006 16:48:57 | ||
---|---|---|
roelli
|
Waar slaat dat nou op, ze snappen er niks van??? kom zeg, probeer jij dan maar eens met treinen die maximaal 100 gaan de dienstregeling goed te bedienen. Ik vind dat ze het nog aardig goed doen hoor. beter dan dat ik had verwacht. helemaal tip top in orde kan ook niet. want ze hebben hier pas 2 dagen dienst. Roel op het Veld |
11-12-2006 16:51:16 | ||
---|---|---|
maaslijn
|
Chaos op spoor in het Land van Cuijk: http://www.gelderlander.nl/maasland/article915812.ece |
11-12-2006 17:22:18 | ||
---|---|---|
teus-baars
|
@roelli; inderdaad, men moet nouw niet de schuld op de DH schuiven, die hebben het al zwaar te verduren%05% http://www.gelderlander.nl/maasland/article897871.ece Whahaha;%08% dit artikel "Nieuw gezicht op de Maaslijn" uit de Gelderlander kent zeer diverse vermakelijk en deprimerendende uitspraken %03%zoals; Quote Laatst bewerkt door teus-baars op 11-12-2006 17:36 |
11-12-2006 17:22:44 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
@roelli Veolia heeft zich verkeken op het feit dat spoorwegen een andere tak van sport zijn de bussen. Als je 10 bussen tekort komt bel je het lokale touringcarbedrijf en dan staan ze morgenochtend klaar met chauffeur en al. Veolia heeft tot het einde toe gedacht dat ze treinen op dezelfde manier ook wel ergens vandaan konden ritselen, niet begrijpende dat spoorwegexploitatie een maandenlange voorbereiding vereist. |
11-12-2006 17:27:14 | ||
---|---|---|
werchter
|
Veolia heeft het prima begrepen hoor: ze hebben niet genoeg treinen voor de ochtendspits en hebben daarom het lokale toeringcarbedrijf gebeld voor een aantal bussen. |
11-12-2006 18:02:37 | ||
---|---|---|
reizigert
|
Twee reportages uit het L1 nieuws: http://www.l1.nl/nieuwsfiles/M75J63UF7T44KO34XR7B/video/Veolia%20heeft%20eerste%20dag%20goed%20doorstaan.wmv (Algehele reportage over start Veolia) Tweede reportage gaat over de Maaslijn, leuk voor degenen die nog geen bewegende Wadjes in het zuiden hebben gezien. Klagende reizigers hebben het over “vooroorlogs” materieel http://www.l1.nl/nieuwsfiles/M75J63UF7T44KO34XR7B/video/Gebruikers%20klagen%20over%20Maaslijn.wmv Er zitten ook fouten in de reportage. De verslaggeefster heeft het erover dat ‘maart volgende jaar’ de nieuw bestelde treinen komen, maar dat zijn natuurlijk de extra Wadlopers die in Groningen straks door de GTW’s verdrongen worden. Jammer trouwens dat ik vanmorgen niet in Venray was. Ik had het meisje in de reportage dat haar trein miste graag willen troosten %08% |
11-12-2006 18:04:12 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Als ze de oorlog in Irak bedoelen, zijn niet alleen de Maashoppers vooroorlogs, maar zijn ook de Buffels die daar tot en met zaterdag nog reden vooroorlogs Shqiperise-lopers? |
11-12-2006 18:30:53 | ||
---|---|---|
maaslijn
|
Als ik de tweede reportage aanschouw, zie ik dat de combinatie 3106 (Wadfietser) en 3103 gerepareerd is. |
11-12-2006 18:44:56 | ||
---|---|---|
koen220902
|
De reizigers op de Maaslijn zijn teleurgesteld en geïrriteerd en dan moet je genuanceerde reacties met een lampje zoeken. Afgezien van de te krappe stoelen die in de jaren '90 zijn geplaatst zijn de Wadlopers best prettige treinen om mee te reizen. Het kan er in de zomer knap heet worden, maar de ramen kunnen tenminste open. In een IRM waarvan de airco uitgevallen is is het slechter toeven. Het feit dat het op de Maaslijn zo misloopt komt omdat men de stellen nu inzet in diensten waarvoor ze niet ontworpen zijn en omdat er te weinig stellen beschikbaar zijn om alle reizigers fatsoenlijk te vervoeren. Voorzienbare omstandigheden waar de DH stellen geen blaam treft. Als er komend voorjaar nog een aantal tweewagenstellen overkomt en de dienstregeling met een goeie vijf minuten wordt verruimd kun je alle reizigers prima vervoeren. |
11-12-2006 19:10:32 | ||
---|---|---|
maaslijn
|
Van vanmorgen:Quote Nee, nog niet; twee ongevallen en een stilstaande auto waren de oorzaak. http://www.gelderlander.nl/maasland/article916289.ece |
11-12-2006 19:20:12 | ||
---|---|---|
salieri
|
Quote Was de 3222 zó vies, dat hij helemaal groen was?%02% |
11-12-2006 19:27:57 | ||
---|---|---|
thieskes
|
er rijdt (als ik het goed zeg) 1 groene wadloper mee en is de rest allemaal gewoon geel een enkeling is gedeeltelijk gewassen nog niet lang geleden, ze zijn alleen de neus van de trein vergeten te doen http://www.flickr.com/photos/thieske_1987 |
11-12-2006 19:47:19 | ||
---|---|---|
bouwe
|
Veolia is back in business: Logistieke problemen Nijmegen - Roermond Tussen Nijmegen en Roermond moeten reizigers rekening houden met uitval van treinen en een vertraging van 15 tot 30 minuten. Oorzaak: logistieke problemen. Laatst bewerkt door bouwe op 11-12-2006 19:47 |
11-12-2006 19:48:07 | ||
---|---|---|
woepje
|
Krijgen wij die 'logistieke problemen' nu elke dag in beeld%02% Daar zullen de reizigers ook blij mee zijn |
11-12-2006 20:22:35 | ||
---|---|---|
reizigert
|
De landelijke media beginnen de kwestie nu ook te volgen http://www.telegraaf.nl/binnenland/55204881/Vertragingen_op_Maaslijn_door_tekort_treinstellen.html |
11-12-2006 20:37:06 | ||
---|---|---|
koen220902
|
Die logistieke problemen zullen aanhouden zolang er op de Maaslijn met te weinig materieel een te krappe dienstregeling wordt aangehouden. Als ik vaste reiziger op deze lijn zou zijn dan zou ik mij danig bedonderd voelen. De DM'90 stellen zijn naar geëlectrificeerde baanvakken van NS verdwenen en die nieuwe vervoerder vervoert je in veel te kleine treinen waarvan ze er ook nog eens te weinig heeft. Veolia zal de komende weken een boel aantijgingen te slikken krijgen en bij voortduring slecht nieuws halen op het moment dat die Maaslijn ter sprake komt. Wellicht doet het er goed aan de reizigers d.m.v. stencils in de treinen over de situatie te informeren. Want dit verhaal gaat een eigen leven leiden. Als ik alles goed op mij in laat werken is de toestand op de Maaslijn een gevolg van een ingewikkeld stel oorzaken. Een provincie die nu wilde aanbesteden en later niet wenste te praten over een op de DH's afgestemde -ruimere- dienstregeling, het feit dat de krappe planning van het vrijmaken van DH's door GTW's bij Arriva vertraging oploopt en de onbereidheid van NSFS om het DM'90 voor een kortere periode dan 10 jaar beschikbaar te stellen om zo de nieuwe vervoerder in staat te stellen de periode tussen het ingaan van de concessie en het beschikken over een eigen park treinstellen te overbruggen. Alle partijen behartigen uitstekend hun eigen belangen, maar daarmee bewijs je de reiziger nog géén dienst... Natuurlijk... Veolia heeft een risico genomen door zich afhankelijk te stellen van uit het Noorden vrijkomend DH materieel. Bij de provincie ontbreekt de expertise om vast te stellen dat die nieuwe vervoer niet "even een blik treinstellen" open trekt om de dienst goed te exploiteren, of dat het wellicht beter was geweest de aanbesteding nog een jaar uit te stellen om Veolia in staat te stellen haar zaken tussentijd op orde te brengen. Of af en toe de discussies op Somda te volgen, dat had óók een boel ellende kunnen besparen. Als het waar is dat Veolia geheel vergééfs bij de provincie heeft gepleit voor ruimere rijtijden op de Maaslijn -om een op de DH stellen toegesneden dienstregeling op te stellen- dan bewijst dat ééns te meer dat beslissingen over de treindienst tegenwoordig soms worden genomen op een plek waar dat hélemaal niet zou moeten gebeuren! Een dienstregeling maken is een vak apart%05%, waarbij je met héél wat factoren rekening moet houden. En één daarvan is het materieel. Als je de reistijd Nm - Rm met ruim vijf minuten verlengt kun je die dienst betrouwbaar met de Wadlopers rijden. Die goeie vijf minuten extra reistijd zijn véél minder schadelijk voor de reputatie dan de huidige situatie. Maar ga dát maar eens op het provinciehuis uitleggen... Laatst bewerkt door koen220902 op 11-12-2006 20:43 |
11-12-2006 20:42:19 | ||
---|---|---|
Bollenstad
|
Het wordt nóg gecompliceerder: die 5 minuten worden er héél snel 15, want er moet ook nog eens op diverse plaatsen worden gekruist met andere treinen... Terug naar de dienstregeling van vóór de buffels? DE2 en DE3 hebben toch ooit ook een dienstregeling kunnen halen... |
11-12-2006 20:44:28 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Een uurdienst dus? Shqiperise-lopers? |
11-12-2006 20:50:32 | ||
---|---|---|
Bollenstad
|
Dat zou niet mooi zijn. Was dat vroeger ook zo? |
11-12-2006 20:51:50 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Ik heb even een oud spoorboekje opgezocht: uurdienst Nm-Rm en doordeweeks nog een dienst Nm-Vry. That's all. Shqiperise-lopers? |
11-12-2006 20:52:59 | ||
---|---|---|
Bollenstad
|
Tja... [chatmodus uit] |
11-12-2006 20:53:07 | ||
---|---|---|
koen220902
|
De vertragingen lopen op omdat kruisingen dan noodgedwongen worden verlegd. Een trein die wél op tijd rijdt moet dan op een andere plek een vertraagde trein kruisen. Dat betekent dat er bijvoorbeeld in Tienray gekruisd wordt. Als een trein die op tijd rijdt vijf minuten moet wachten om passage van een vertraagde trein toe te laten, heeft eerstgenoemde trein óók + 5 opgelopen. Ander probleem is de krappe keringen. Rm 5 minuten. Als je in Rm binnenkomt op een tijdstip dat je er al weer wég had gemoeten heeft de tegentrein ook metéén + 5 aan de broek. En zo hopen vertragingen zich op. Het kán inhouden dat de dienstregeling uit de jaren '80 weer uit de kast moet. Toen reed men in een halfuurdienst in bijna 90 minuten Nm - Rm. Wellicht is het door de (on)mogelijkheid om op bepaalde plaatsen met een halfuurdienst te kruisen het énig alternatief. Betekent dat er ook één stel extra voor de dagelijkse exploitatie nodig is, maar dat je wél van die kwasi onhaalbare korte keringen af bent. En je hebt tenminste een betrouwbare dienst, die je élk half uur met de DH's kunt rijden. Zodra alle GTW's in dienst zijn en aanloopproblemen overwonnen kun je een op de GTW's berekende (snellere) dienstregeling ontwerpen... Laatst bewerkt door koen220902 op 11-12-2006 20:55 |
11-12-2006 21:03:53 | ||
---|---|---|
crikey
|
Quote Dan is dat spoorboekje niet oud genoeg. Voordat de sneltreinen hier geintroduceerd werden (zomer 1996) reed er elk half uur een stoptrein. |
11-12-2006 21:07:28 | ||
---|---|---|
teus-baars
|
Quote %01% Waarschijnlijk was de reden gewoon één van de eletronische veiligheden: %06% DH's hebben voor elke motor een soort stoppenkast, met rijen platen met handvatten eraan e.d.achter een deur met een glasplaat erin lnks naast de coupé ingang op groot balkon. Als bijv z'n koelwater te heet wordt zal er uiteindelijk een zgn veiligheid ingrijpen. Dat heeft tot gevolg dat de tractie-installatie van de betreffende bak het bijltje er bij neer gooit en dat Mc even later mag gaan uitzoeken wat de reden is dat hij tot stilstand is gekomen en welke veiligheid hij mag gaan veilig stellen. Hoe het verder precies werkt weet ik niet maar op http://home.hetnet.nl/~wadlopers/ staan hele handboeken op dat uit te kunnen zoeken. EDIT: Ik lees net op de betreffende site dat het ditmaal de ATB was, ook zoiets waar sommige DH's wat mee hebben, net als de dodeman, die wil soms ook wel eens te pietje precies zijn... Laatst bewerkt door teus-baars op 11-12-2006 21:13 |
11-12-2006 21:09:13 | ||
---|---|---|
werchter
|
@koen220902 Als ik het goed heb heeft Veolia de concessie gewonnen op basis van de voorgestelde dienstregeling. Dat zou betekenen dat zie die dienstregeling nu niet meer mogen veranderen. Hoe idioot ook, ik kan me voorstellen dat het juridisch gezien gunster is voor Veolia om treinen met 15 min. vertraging te laten rijden in de huidige dienstregeling dan de dienstregling aanpassen. |
11-12-2006 21:46:33 | ||
---|---|---|
cuijk
|
In het Plan U tijdperk was er een halfuur dienst. Tussendoor liepen er ook nog spitstreinen van Nijmegen naar Boxmeer. Zie deze scans uit het spoorboekje van 78-79 http://img75.imageshack.us/img75/6518/sb01xr0.jpg http://img75.imageshack.us/img75/9066/sb02zm1.jpg |
11-12-2006 21:54:33 | ||
---|---|---|
koen220902
|
Een dienstregeling die het over twee jaar met de GTW's prima kan rijden. Je hebt dan zélfs ruimte om nog een vertraging van een paar minuten weg te rijden. Wonderlijke situatie dat het juridisch mogelijk gunstiger is een jaar voort te moeten modderen op de Maaslijn. Gelijk hebben en gelijk krijgen... Het gezichtsverlies van dat voortmodderen is slechte reclame voor Veolia en voor het reizen per trein in Limburg... |
11-12-2006 21:59:16 | ||
---|---|---|
koen220902
|
Quote Die slagen naar Boxmeer werden meestal met een DE2 gereden. Ik heb nog een spoorboekje uit 1974 en daarin staat dezelfde dienstregeling, alleen alle treinen steeds twee minuten eerder. Déze dienstregeling is ook prima met de Wadlopers te rijden. |
11-12-2006 22:05:21 | ||
---|---|---|
cuijk
|
Klopt; die spitstreinen (de enige keer dat je DE2 op de Maaslijn zag) zijn er niet altijd geweest. Die werden ingevoerd eind jaren 70. Verder was de dienstregeling jaaaaarenlang zo ongeveer hetzelfde; een halfuursdienst. |
11-12-2006 22:30:32 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote Was het spoorboekje van '94/'95 dat is dus voor 1996 Shqiperise-lopers? |
11-12-2006 22:36:18 | ||
---|---|---|
bloober
|
QuoteIk wist niet dat Veolia nieuwe TREINTOESTELLEN besteld had. %08% Groetjes, Bloober |
11-12-2006 22:44:39 | ||
---|---|---|
reizigert
|
"Gezagvoerder van DH3103, hier spreekt de verkeersleiding Nijmegen, u kunt met uw toestel nu landen op spoor 35"%08% |
11-12-2006 22:46:32 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Het woord treintoestellen gebruikt de media al tientallen jaren als ze treinstellen gebruiken. Maar ja, de media verzint wel meer rare woorden.%08% Shqiperise-lopers? |
11-12-2006 22:50:57 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Ik kan me nog herinneren, dat bij de bouw van de mDDM-motorwagens door een vakorganisatie over treinkopstellen werd gesproken!%08%%08% Even leuk tussendoor, let's get back to topic. Laatst bewerkt door spiketrain op 11-12-2006 22:51 Groet, Spiketrain |
11-12-2006 23:18:43 | ||
---|---|---|
bouwe
|
Quote Die sp. 35 viel mij ook op inderdaad. |
11-12-2006 23:24:26 | ||
---|---|---|
scooter
|
Het lijkt mij dat veolia zichzelf door al deze negatieve berichten al gedeeltelijk buitenspel zet voor toekomstige aanbestedingen,als ze nu gewoon eens eerlijk zijn en naar de klant communiceren kunnen ze misschien nog iets van het imago redden |
12-12-2006 09:19:49 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
Quote Een alternatief zou kunnen zijn om voorlopig maar een uurdienst te rijden met semi-sneltreinen, aangevuld met een extra tussendienst Nijmegen-Boxmeer en een flink aantal bussen. Daar is net voldoende materieel voor en dat is ook uitvoerbaar. Helaas zullen Veolia en de provincie daar niet voor voelen gezien de juridische risico's. Laatst bewerkt door lamote_ban op 12-12-2006 09:20 |
12-12-2006 10:04:54 | ||
---|---|---|
jbt
|
Mij lijkt het beste om voorlopig terug te keren naar de dienstregeling die vanaf zowat 1970 tot midden jaren negentig heeft gegolden: een halfuurdienst met kruisen in Sm, Tg, Br, Vrij, Bmr en ergens halverwege Mo en Nmh. Die dienstregeling was zeer betrouwbaar. Zelfs DE-5 kon hiermee uit de voeten (1973) en later (1974-1975) de 'klompentreinen' (Plan E met aan weerszijden een 2200, in de winter versterkt met een energiewagentje). Als een 2200 die dienstregeling kon halen, dan moet dat met de Wadjes ook wel lukken. Ik weet alleen niet of Veolia hier genoeg materieel voor heeft. Je moet toch altijd 7 sets aan het rijden hebben en dan hebben we het nog niet over de reserve. |
12-12-2006 10:33:25 | ||
---|---|---|
cuijk
|
@jbt: klopt helemaal wat je schrijft. Soms kwam ook voor: 2200 /plan B of D/energiewagen / 2400. (heb t gefotografeerd). Hier kunnen prachtige dienstregelingen bedacht worden maar ik vraag me af, wat provincie zich daarvan aantrekt. Binnenkort is t weer provinciale verkiezingen.... misschien kan dat t verschil gaan maken voor de maaslijn |
12-12-2006 10:39:19 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
@jbt Voor zeven sets is er voorlopig al helemaal geen materieel. Daarnaast moeten alle aansluitende busdiensten dan ook weer een nieuwe dienstregeling krijgen. En dan zijn er ook nog de juridische risico's. Het lijkt me een brug te ver. |
12-12-2006 10:46:00 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Dus de beste oplossing is de komende maanden maar wat aanmodderen met vertragingen en willekeurig opheffen van sommige treinen? Alsof de bussen wel op de vertraagde treinen aansluiten..... Laatst bewerkt door dh3201 op 12-12-2006 10:46 Shqiperise-lopers? |
12-12-2006 11:37:18 | ||
---|---|---|
cuijk
|
tja waar haal je materieel vandaan..... deal sluiten met de VSM / SSN om n paar maanden n stam rijtuigen te huren + n paar dieselloks... tot er meer wadjes vrijkomen? |
12-12-2006 11:44:02 | ||
---|---|---|
bouwe
|
Dat vrijkomen van wadjes gaat nog wel even duren. Sinds deze week rijdt het nieuwe spul richting Hlgh, daar zal niet al teveel los komen. De volgende inzet staat pas gepland voor mei 2007, Gn-Rd. Laatst bewerkt door bouwe op 12-12-2006 11:44 |
12-12-2006 11:58:17 | ||
---|---|---|
maaslijn
|
Wat nieuwsberichten over de chaos gisterenmorgen in Cuijk uit de Gelderlander: http://www.gelderlander.nl/maasland/article916920.ece http://www.gelderlander.nl/maasland/article916918.ece http://www.gelderlander.nl/maasland/article916921.ece Vandaag lijkt het vooralsnog goed te gaan. Ik zag in de actuele vertrektijden alleen dat trein 32227 uitgevallen is. |
12-12-2006 12:05:07 | ||
---|---|---|
peterselie
|
Quote Je vergeet nog dat op Gn-Nsch nog steeds diensten met wadlopers uitgevoerd worden. Als deze door GTW's uitgevoerd zouden worden, dan zouden er nog een bak of 10 vrijkomen, maar dan mogen eerst de kinderziektes met de GTW wel opgelost worden en er meer stellen beschikbaar komen. Ik lees op diverse plekken dat er deze week weer 3 stellen GTW naar Nederland komen, dus er mag misschien wat hoop zijn voor het zuiden van het land. Laatst bewerkt door peterselie op 12-12-2006 12:06 |
12-12-2006 12:15:06 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Misschien kan Veolia de volgende loc inzetten met een paar leuke rijtuigen erachter: http://www.westbahn.net/b/061203_de731_1.jpg Shqiperise-lopers? |
12-12-2006 12:47:14 | ||
---|---|---|
bouwe
|
Verrassend, Veolia wordt niet gemeld bij actuele verstoringen. |
12-12-2006 13:08:16 | ||
---|---|---|
edegroot
|
QuoteDaar heb ik volledig begrip voor Geronimo, het probleem is alleen dat we binnen het beheer klachten ontvangen over eindeloze herhalingen van bepaalde zaken en berichten die niets met de aanbesteding te maken hebben. Als men zich daar niet aan kan houden, dan gaat wat mij betreft het draadje op slot. |
12-12-2006 13:08:21 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
Quote Dan wordt het nog drukker door alle treinhobbyisten. Maar wel een prima idee natuurlijk.%02% |
12-12-2006 13:12:40 | ||
---|---|---|
salieri
|
Lees net op een site (http://home.hetnet.nl/~wadlopers/) dan deze stellen op de Maaslijn rijden: Veolia beschikt over de Maashoppers 3103, 3105-3108, 3110, 3111, 3114, 3117-3119, 3208, 3222, 3224 en 3227. Dat zijn dus 19 bakken totaal (1x een 1tje, en op een DH-2 zitten 2 bakken (zo heb ik gerekend) ze hebben in totaal 11 DH-1 en 4 DH-2) Dat is nog best veel, ik dacht dat ze minder zouden krijgen%03% |
12-12-2006 13:31:59 | ||
---|---|---|
youssefns
|
Quote Dit is niet correct. Sinds 10 december rijden er geen wadlopers meer op Gn-Nsch. In geval van grote storingen zouden ze misschien nog teruggehaald kunnen worden, maar daar blijft het dan ook bij. De nieuwe dienstregeling op Gn-Nsch is ook al op de snellere rijtijden van de GTW gebaseerd en ik moet zeggen dat die GTW's al moeite hebben in de nieuwe krappe planning om op tijd te rijden. Met DH zou er alleen maar chaos ontstaan. Ik weet ook niet waarom Veolia denkt dat hier tussen januari en maart al DH vrijkomt. Misschien is Arriva van plan op de andere lijnen al deels met GTW te gaan rijden vanaf januari? |
12-12-2006 13:34:53 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
Er komt ongeveer iedere week een nieuwe GTW bij, dus zou je verwachten dat er ook iedere week twee bakken van Arriva naar Veolia kunnen. Of zie ik iets over het hoofd |
12-12-2006 13:35:34 | ||
---|---|---|
j.jager
|
Ik kwam gistermogen wel een wadloper tegen. |
12-12-2006 13:59:13 | ||
---|---|---|
maaslijn
|
Nog meer uit de Gelderlander van vandaag: http://www.maaslijn.net/News/Gelderlander_12dec06.JPG Een beetje reclame voor Somda kan natuurlijk geen kwaad. %08%%08%%08% |
12-12-2006 14:10:25 | ||
---|---|---|
Bollenstad
|
QuoteIk krijg een foutmelding op die site... %03% |
12-12-2006 14:12:47 | ||
---|---|---|
trein-elf
|
Leuk stukkie! |
12-12-2006 14:17:36 | ||
---|---|---|
bouwe
|
Quote Het haakje..... |
12-12-2006 15:01:59 | ||
---|---|---|
dh3201
|
De juiste url voor de Wadloper (en dus ook Maashoppers) site is: http://wadloper.diesel-trein.nl/ Shqiperise-lopers? |
12-12-2006 16:23:33 | ||
---|---|---|
peterselie
|
Op dezelfde site staat ook informatie over oa de GTW, zoals het plaatsen van de order op 4 oktober door Veolia voor 10 GTW 2/6 en 6 GTW 2/8 stellen. http://www.diesel-trein.nl/ |