11-12-2006 12:46:36
Somda
Somda
Het zou de politiek wel sieren dat zij ook het boetekleed aantrekken. Diezelfde politiek wilde toch zo nodig lijnen aanbesteden? Zie hier het resultaat! De provincie Noord Brabant heeft ook (pas na heel veel protest en onvrede overigens) toegegeven dat de aanbestedingen niet goed zijn verlopen.

Als ik meneer Vestjens was (gedeputeerde Limburg), dan zou ik even een belletje doen naar zijn collega Janse de Jonge in Noord Brabant, die weet nu ook als geen ander hoe fijn marktwerking is. Vervolgens zou het dan in ieder geval tot een beetje begrip kunnen leiden als men eerlijk toegeeft dat er fouten gemaakt zijn waar de reiziger nu last van heeft. En als meneer Vestjens helemaal slim is dan kondigt hij een hele snelle dienstregelingswijziging aan die betrouwbaar met Wadlopers zijn uit te voeren.
 

11-12-2006 12:57:48
thieskes
thieskes
Veolia maakt een slechte start, er is voor zover ik weet nog geen enkel trein in limburg op tijd geweest

en de bussen rijden daar ook al met vertraging
 

11-12-2006 13:01:21
jbt
jbt
Als al voor het sluiten van de inschrijving bekend was dat Veolia de NS-buffels alleen voor 10 jaar kon huren en niet korter, dan vraag ik mij af met wat voor materieel Veolia heeft ingeschreven. Als dat materieel is (DH zoals nu) dat de dienstregeling niet zou kunnen gaan halen, dan vraag ik mij af waarom de provincie dan aan Veolia heeft gegund, want dan was de inschrijving van Veolia niet 'bestekconform'geweest. Na het bekend worden van de winnaar van de inschrijving hadden Arriva en Hermes - binnen de zogenaamde 'Alcatel-termijn' van (normaal) enkele weken - tegen de voorgenomen gunning aan Veolia bij de rechter kunnen opkomen. Dat is aanvankelijk (door Hermes) gedaan, maar die heeft later weer van het doorzetten van dit aanbestedingsgeschil afgezien. Het welslagen van een aanbestedingsgeschil nu op dit moment zal dus in grote mate afhangen van de vraag of wat Veolia aan 'materieelbelofte' in de offerte had staan overeenkomt met de Wadlopertjes die we hier nu hebben rijden. Daarnaast blijf ik mij afvragen of dit alles wel genoeg gewicht in de schaal legt voor vernietiging van de gunning en opnieuw aanbesteden. Arriva en Hermes kunnen wellicht proberen schadevergoeding te vorderen.

Wat zijn die Maas-Wadlopertjes overigens maar kleine treintjes. De buffels vond ik in vergelijking tot Plan U ook al 'tod-treintjes', maar dit slaat alles.
 

11-12-2006 13:04:20
fabrierban
fabrierban
@Geronimo
Het probleem zit niet bij aanbesteden van OV als zodanig (in Duitsland gebeurt dat zonder problemen al tientallen jaren), maar in het feit dat een aantal provincies geen flauw benul van OV heeft en daardoor onrealistische en realistische offertes niet kan onderscheiden.

Het zou goed kunnen dat er uiteindelijk op de Maaslijn een nooddienstregeling komt, maar dan onvermijdelijk gevolgd door een nieuwe aanbesteding voor Noord-Limburg. Kan Vestjens ook gelijk nog eens oefenen.

Overigens vind ik het onbehoorlijk naar de reizigers toe dat Veolia zelf gewoon helemaal niets laat horen en doet alsof er niks aan de hand is. Een regelmatig persbericht zou toch het minimum mogen zijn.
 


11-12-2006 13:15:24
Somda
Somda
@fabrier

Daar verbaas ik me ook al over. Het wordt alleen maar bericht gedaan over de NS. Natuurlijk vervoeren zij ook de meeste reizigers, maar de nieuwe vervoerders mogen ook wel eens even belicht worden. Als ik alle berichten zo lees dan gaat het goed tussen Gdm en Ddr (Arriva), Amf en Ed (Conexxion), Mt-Hrl (Veolia), maar is het een rommeltje tussen Nm en Rm.

Dat de pers er soms ook niks van begrijpt, werd vanmorgen weer eens bevestigd: "de NS had weinig problemen, ..., alleen in Limburg was er sprake van materieeltekort". Vertel er dan ook even bij wie dat materieeltekort heeft en hoe dat is gekomen...
 

11-12-2006 13:21:16
lamote_ban
lamote_ban
@jbt
Veolia heeft ingeschreven op basis van de dienstregeling die in het spoorboekje staat per eind 2006 en op basis van (nader te bepalen) nieuw materieel per eind 2007. De provincie heeft waarschijnlijk maar aangenomen dat het eerste jaar de buffels beschikbaar zouden blijven en Veolia heeft de provincie wijselijk in die waan gelaten, er op gokkend dat NS wel bakzeil zou halen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 11-12-2006 13:21
 

11-12-2006 13:24:16
bouwe
bouwe
De directie van Veolia is niet ontevreden over het openbaar vervoer tijdens de ochtendspits vandaag, al doen zich enkele kleine problemen voor.

Het Franse bedrijf nam het Limburgse openbaar vervoer gisteren over van Hermes. Door technische problemen is een deel van de buschauffeurs niet in de bus bereikbaar. Daarnaast hebben treinen op de Maaslijn en het traject Maastricht-Kerkrade vertraging. Om elf uur is er een crisisoverleg van Veolia. Daarin bekijkt de directie hoe het communicatieprobleem zo snel mogelijk opgelost kan worden.

Bron: L1
 

11-12-2006 13:29:33
fabrierban
fabrierban
@bouwe
"We zijn niet ontevreden, maar we houden wel crisisoverleg".

Naast die buitenlandse interim manager voor de afdeling "Spoorwegen" kan Veolia wellicht ook gelijk op zoek gaan naar een professionele persvoorlichter. Die zullen ze nog hard nodig hebben de komende maanden vrees ik.
 

11-12-2006 13:33:57
jbt
jbt
Quote
lamotep: De provincie heeft waarschijnlijk maar aangenomen dat het eerste jaar de buffels beschikbaar zouden blijven en Veolia heeft de provincie wijselijk in die waan gelaten, er op gokkend dat NS wel bakzeil zou halen.


Niet handig van de provincie, maar dat van die buffels wisten Arriva en Hermes in mei-juni ook, althans hadden ze kunnen weten. Toch hebben ze toen (na de bekendmaking van de voorgenomen gunning) niets gedaan, althans niet doorgezet. Kun je op dit moment als Arriva en Hermes bij de rechter dus weinig meer doen.
 

11-12-2006 13:44:24
Somda
Somda
Quote
fabrier: @bouwe
"We zijn niet ontevreden, maar we houden wel crisisoverleg".

Naast die buitenlandse interim manager voor de afdeling "Spoorwegen" kan Veolia wellicht ook gelijk op zoek gaan naar een professionele persvoorlichter. Die zullen ze nog hard nodig hebben de komende maanden vrees ik.


Wie houdt nou wie voor de gek. Stuur die voorlichters en directie eens een paar uur de baan op om het mee te beleven. Ga gesprekken aan met reizigers in plaats van uit een warm kantoor te melden dat 'met niet ontevreden' is. Dit geeft al meteen aan waar de norm ligt van Veolia als het om dienstverlening gaat.
 

11-12-2006 13:57:32
werchter
werchter
Quote
Ga gesprekken aan met reizigers in plaats van uit een warm kantoor te melden dat 'met niet ontevreden' is. Dit geeft al meteen aan waar de norm ligt van Veolia als het om dienstverlening gaat.

Andersom is wellicht ook een goed idee: reizigers zouden in gesprek moeten gaan met Veolia en/of de provincie. Alleen hier klagen heeft weinig effect, als veel mensen hun onvrede mailen naar de schuldigen wordt er misschien echt actie ondernomen.

Ik doel trouwens vooral op reizigers hier die echt hinder ondervinden van de situatie, niet op de overige spoorwegenthousiastelingen.

(Overigens kijk ik uit naar een trip deze week naar Bmr als ramptoerist)

Laatst bewerkt door werchter op 11-12-2006 14:01
 

11-12-2006 13:58:26
Somda
Somda
Uit nieuwsgierigheid maar eens gekeken op de actuele vertrektijden:

Actuele vertrektijden
Nijmegen - 13:56

14:00 Roermond 35 Boxmeer, Venlo Stoptrein 32239 Veolia Rijdt vandaag niet
14:30 Roermond 35 Boxmeer, Venlo Stoptrein 32241 Veolia +10 minuten

Actuele vertrektijdenHelp
Roermond - 14:01

14:02 Nijmegen 3b Venlo, Boxmeer Stoptrein 32240 Veolia +15 minuten
 

11-12-2006 14:15:40
dh3201
dh3201
Quote
fabrier: Arriva en Hermes hoeven overigens de Veolia dienstregeling niet te kunnen halen, zij hoeven alleen hun eigen aanbod gebaseerd op buffels te kunnen uitvoeren.

En hoe dachten Arriva en Hermes dan aan Buffels te komen? Of wilden zij wel voor 10 jaar leasen?
Oke, Arriva zou nog vier stellen uit Groningen kunnen halen, maar dat is ook lang niet genoeg voor Nm-Rm....


Shqiperise-lopers?
 

11-12-2006 14:17:31
fabrierban
fabrierban
@jbt
Dat Veolia waarschijnlijk in de problemen zou komen hebben Arriva en Hermes wel zien aankomen, maar kun je zoiets bij de rechter alleen achteraf hard maken. Veolia had theoretisch bijv. ook iets bij zijn buitenlandse broertjes of zusjes kunnen huren. Pas nu valt aan te tonen dat keizer geen kleren heeft.

Ik denk daarom dat Arriva en Hermes als het even kan inderdaad naar de rechter zullen stappen met de eis van diskwalificatie van Veolia (#2) of een nieuwe aanbesteding (#3). Hermes en Arriva zullen verder wel bereid zijn de nieuwe GTW's over te nemen.

Veolia zal wel alsnog proberen buffels af te dwingen bij NS. Het verhaal van NS rammelt namelijk ook. Een paar maanden geleden wilden ze de buffels wel voor tien jaar verhuren en nu claimen ze dat ze ze absoluut zelf nodig hebben. Dat klinkt nogal tegenstrijdig.
 

11-12-2006 14:18:34
werchter
werchter
Heeft de NS zelf niet geboden? Ik meen dat ik een NS conductrice hier iets over hoorde zeggen.

Laatst bewerkt door werchter op 11-12-2006 14:20
 

11-12-2006 14:20:47
dh3201
dh3201
NS heeft geen bussen om het bus-gedeelte van de consessie te voldoen...

Laatst bewerkt door dh3201 op 11-12-2006 14:21


Shqiperise-lopers?
 

11-12-2006 14:22:36
kevinevers
kevinevers
volgens mij ligt het ook veel aan de onervarenheid van de machinisten....er werd in venlo gewisseld van machinist (van volgens mij een nieuwe onervaren machinist naar een ervaren machinist) en het reed vlekkeloos! zonder vertraging in 1 keer door naar roermond (met wel de stops op tegelen, reuver en swalmen).  

11-12-2006 14:23:01
werchter
werchter
Ah oke, dan zal ze gezegd hebben dat de NS niet kon bieden.  

11-12-2006 14:26:04
fabrierban
fabrierban
@dh3201
Arriva en Veolia wilden inderdaad met DH doorgaan, wat ik gezien de leeftijd ervan eerlijk gezegd niet onzinnig vind. Maar de provincie wilde graag nieuw spul, vandaar o.a. de keuze voor Veolia.

Verder boden Arriva en Veolia conform het bestek alleen tussen Nijmegen en Boxmeer 4 treinen in de spits.
 

11-12-2006 14:27:23
admin
Moderator
admin
Discussie gaat hier verder: https://www.somda.nl/www/index.php?blokid=40&op=viewdisc&forum_discussionid=1913


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

11-12-2006 14:29:30
fabrierban
fabrierban
Quote
werchter: Heeft de NS zelf niet geboden? Ik meen dat ik een NS conductrice hier iets over hoorde zeggen.

Ik geloof dat Hermes het spoorwegdeel door NS wilde laten uitvoeren.
Net als Connexxion dat op Almelo-Marienberg weer door Syntus laat rijden.
 

11-12-2006 14:34:23
Somda
Somda
Binnen NS is destijds een rel ontstaan doordat dochter Syntus zou bieden op Nm-Rm, maar dat heeft Syntus op het laatste moment niet meer gedaan.  

11-12-2006 14:42:44
fabrierban
fabrierban
De Franse mede-eigenaar van Syntus verbood dat te elfder ure.
Volgens boze tongen een Frans onderonsje om Veolia te helpen.
 

11-12-2006 15:13:47
Somda
Somda
Website Prorail 15.08 uur:

Logistieke problemen Maaslijn
De beperkingen als gevolg van logistieke problemen tussen Nijmegen en Roermond zijn voorbij.
De vertraging is weer afgenomen.
---

Vertraging afgenomen? Of vertraging verdwenen? Het bericht suggereert dat alles weer koek en ei is in ieder geval.
 

11-12-2006 15:14:30
werchter
werchter
Tot de avondspits...  

11-12-2006 15:33:35
edegroot
edegroot
Heren,

Ik zie wederom posts die ernstig richting algemene aanbestedingen gaan.
Daarom nogmaals het verzoek om ontopic te blijven..
Voor algemene bestedingen kun je hier terecht:
https://www.somda.nl/www/index.php?blokid=40&op=viewdisc&forum_discussionid=1709&highlight=aanbestedingen
 

11-12-2006 15:38:54
Somda
Somda
Sommige onderwerpen houden verband met elkaar. Het is lastig discussiëren als je bepaalde dingen niet mag noemen. En vooral ook omdat de inhoud van de discussie Veolia voor een deel het gevolg is van de aanbestedingen in Limburg.

Ik vind het daarom soms lastig beoordelen wat je nu wel en niet mag noemen, al begrijp ik wel dat hierdoor af en toe iets afgedwaald wordt.
 

11-12-2006 15:39:18
peterselie
peterselie
Als je een trein opheft, dan kan de vertraging idd zijn afgenomen. Dan begint het later weer van voren af aan.

Laatst bewerkt door peterselie op 11-12-2006 15:41
 

11-12-2006 15:40:18
Somda
Somda
Dat zal men dan bedoelen met het einde van de logistieke problemen %08%  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-12-2006 15:54:29
reizigert
reizigert
Veolia: vooral problemen met de trein (www.l1.nl)

In het openbaar busvervoer in Limburg hebben zich vanmorgen geen grote problemen voorgedaan. Dat zegt Veolia, dat sinds gisteren het openbaar vervoer in Limburg verzorgt. Er waren wel vertragingen, maar die hadden te maken met de ochtendspits, zegt directeur René de Beer.
Bij het treinverkeer van Veolia waren er daarentegen wel problemen. Op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen liepen de wachttijden op tot een half uur. Om te voorkomen dat het dienstrooster helemaal in de war zou raken, zijn twee treinen geschrapt. De problemen worden veroorzaakt doordat er maar 1 spoor is en dat het materieel verouderd is. De levering van de nieuwe treinen heeft vertraging opgelopen.
---
Wat een drogredenen, en de laatste reden is ook nog eens feitelijk onjuist
 

11-12-2006 16:00:32
dh3201
dh3201
Tenzij de GTW's niet eind 2007 maar pas in 2008 zullen komen %08%


Shqiperise-lopers?
 

11-12-2006 16:21:03
Somda
Somda
Benieuwd welk directeurtje de volgende is die zich achter de problemen verschuilt. Snappen ze er nou echt niks van?  

11-12-2006 16:43:15
fabrierban
fabrierban
@geronimo
Ze snappen er inderdaad echt niks van.
De BBA is een busbedrijf en heeft geen enkel benul van spoorwegen.
 

11-12-2006 16:46:22
rick
rick
Post is verwijderd door edegroot, lees de forumregels!  

11-12-2006 16:48:57
roelli
roelli
Waar slaat dat nou op, ze snappen er niks van???
kom zeg, probeer jij dan maar eens met treinen die maximaal 100 gaan de dienstregeling goed te bedienen. Ik vind dat ze het nog aardig goed doen hoor. beter dan dat ik had verwacht. helemaal tip top in orde kan ook niet. want ze hebben hier pas 2 dagen dienst.


Roel op het Veld
 

11-12-2006 16:51:16
maaslijn
maaslijn
Chaos op spoor in het Land van Cuijk:

http://www.gelderlander.nl/maasland/article915812.ece
 

11-12-2006 17:10:20
Somda
Somda
Quote
roelli: Waar slaat dat nou op, ze snappen er niks van???
kom zeg, probeer jij dan maar eens met treinen die maximaal 100 gaan de dienstregeling goed te bedienen. Ik vind dat ze het nog aardig goed doen hoor. beter dan dat ik had verwacht. helemaal tip top in orde kan ook niet. want ze hebben hier pas 2 dagen dienst.


Veolia en de provincie zijn 2 maanden voor de ingang al gewezen op het feit dat met Wadlopers geen fatsoenlijke uitvoering mogelijk was. Desondanks wilde men toch zo gaan rijden en hebben we zelfs nog even mogen lezen in de folder van Veolia dat alles rozengeur en maneschijn wordt.

Dan is het toch niet vreemd dat het nu chaos is? En die uitspraken van meneer de Beer suggereren dat de ellende morgen voorbij is. Ik hoop dat hij op tijd ontwaakt uit zijn droom. Dat is wat ik bedoel met: ze snappen er niks van. Maar kennelijk accepteert Veolia de vele vertragingen en opgeheven treinen. Als dat het uitgangspunt is van die consessie dan doen ze het inderdaad geweldig.
 

11-12-2006 17:14:21
Somda
Somda
Quote
reizigert: Veolia: vooral problemen met de trein (www.l1.nl)

In het openbaar busvervoer in Limburg hebben zich vanmorgen geen grote problemen voorgedaan. Dat zegt Veolia, dat sinds gisteren het openbaar vervoer in Limburg verzorgt. Er waren wel vertragingen, maar die hadden te maken met de ochtendspits, zegt directeur René de Beer.
Bij het treinverkeer van Veolia waren er daarentegen wel problemen. Op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen liepen de wachttijden op tot een half uur. Om te voorkomen dat het dienstrooster helemaal in de war zou raken, zijn twee treinen geschrapt. De problemen worden veroorzaakt doordat er maar 1 spoor is en dat het materieel verouderd is. De levering van de nieuwe treinen heeft vertraging opgelopen.
---



Dit is inderdaad geklets:
- wachttijden tot een half uur? -> Als er een trein uitvalt dan wordt dat bij een halfuursdienst al een uur of ben ik nou gek?
- problemen veroorzaakt doordat er maar 1 spoor is? -> Vreemd zeg, is dat niet al 120 jaar zo daar?
- levering nieuwe treinen vertraagd? -> Dat was al heel lang bekend.

Laatst bewerkt door Somda op 11-12-2006 17:15
 

11-12-2006 17:22:18
teus-baars
teus-baars
@roelli; inderdaad, men moet nouw niet de schuld op de DH schuiven, die hebben het al zwaar te verduren%05%
http://www.gelderlander.nl/maasland/article897871.ece
Whahaha;%08% dit artikel "Nieuw gezicht op de Maaslijn" uit de Gelderlander kent zeer diverse vermakelijk en deprimerendende uitspraken %03%zoals;
Quote
Sjon van der Roggelkamp: Wat een hondslelijk ding. Dat je hier Groningers en Friezen in vervoert okee, maar hier gaat een Limburger of Gelderlander toch niet in zitten?


Laatst bewerkt door teus-baars op 11-12-2006 17:36
 

11-12-2006 17:22:44
fabrierban
fabrierban
@roelli
Veolia heeft zich verkeken op het feit dat spoorwegen een andere tak van sport zijn de bussen. Als je 10 bussen tekort komt bel je het lokale touringcarbedrijf en dan staan ze morgenochtend klaar met chauffeur en al. Veolia heeft tot het einde toe gedacht dat ze treinen op dezelfde manier ook wel ergens vandaan konden ritselen, niet begrijpende dat spoorwegexploitatie een maandenlange voorbereiding vereist.
 

11-12-2006 17:27:14
werchter
werchter
Veolia heeft het prima begrepen hoor: ze hebben niet genoeg treinen voor de ochtendspits en hebben daarom het lokale toeringcarbedrijf gebeld voor een aantal bussen.  

11-12-2006 18:02:37
reizigert
reizigert
Twee reportages uit het L1 nieuws:

http://www.l1.nl/nieuwsfiles/M75J63UF7T44KO34XR7B/video/Veolia%20heeft%20eerste%20dag%20goed%20doorstaan.wmv
(Algehele reportage over start Veolia)

Tweede reportage gaat over de Maaslijn, leuk voor degenen die nog geen bewegende Wadjes in het zuiden hebben gezien. Klagende reizigers hebben het over “vooroorlogs” materieel
http://www.l1.nl/nieuwsfiles/M75J63UF7T44KO34XR7B/video/Gebruikers%20klagen%20over%20Maaslijn.wmv

Er zitten ook fouten in de reportage. De verslaggeefster heeft het erover dat ‘maart volgende jaar’ de nieuw bestelde treinen komen, maar dat zijn natuurlijk de extra Wadlopers die in Groningen straks door de GTW’s verdrongen worden. Jammer trouwens dat ik vanmorgen niet in Venray was. Ik had het meisje in de reportage dat haar trein miste graag willen troosten %08%
 

11-12-2006 18:04:12
dh3201
dh3201
Als ze de oorlog in Irak bedoelen, zijn niet alleen de Maashoppers vooroorlogs, maar zijn ook de Buffels die daar tot en met zaterdag nog reden vooroorlogs


Shqiperise-lopers?
 

11-12-2006 18:30:53
maaslijn
maaslijn
Als ik de tweede reportage aanschouw, zie ik dat de combinatie 3106 (Wadfietser) en 3103 gerepareerd is.  

11-12-2006 18:38:53
Somda
Somda
@ reizigert

Leuk filmpje inderdaad met die Wadlopers in Venray %08% Erg schoon zien ze er trouwens niet uit, de eerste die je in beeld krijgt (die uit Venlo) heeft al ongebruikelijke verflagen %03% Blijft toch ook geweldig om te horen dat er Wijzen zijn die zeggen dat er vertragingen ontstaan op een enkelsporige spoorlijn, zeg er dan even bij dat de dienstregeling onhaalbaar is en/of het materieel niet snel genoeg...

Mocht je dat meisje nog willen troosten, misschien zit ze er nog steeds te wachten?! %08%

Laatst bewerkt door Somda op 11-12-2006 18:40
 

11-12-2006 18:44:56
koen220902
koen220902
De reizigers op de Maaslijn zijn teleurgesteld en geïrriteerd en dan moet je genuanceerde reacties met een lampje zoeken. Afgezien van de te krappe stoelen die in de jaren '90 zijn geplaatst zijn de Wadlopers best prettige treinen om mee te reizen. Het kan er in de zomer knap heet worden, maar de ramen kunnen tenminste open. In een IRM waarvan de airco uitgevallen is is het slechter toeven.

Het feit dat het op de Maaslijn zo misloopt komt omdat men de stellen nu inzet in diensten waarvoor ze niet ontworpen zijn en omdat er te weinig stellen beschikbaar zijn om alle reizigers fatsoenlijk te vervoeren. Voorzienbare omstandigheden waar de DH stellen geen blaam treft. Als er komend voorjaar nog een aantal tweewagenstellen overkomt en de dienstregeling met een goeie vijf minuten wordt verruimd kun je alle reizigers prima vervoeren.
 

11-12-2006 18:50:18
Somda
Somda
Als je eindeloos moet wachten dan ben je inderdaad blij dat er iets komt dat wielen heeft en op rails kan rijden. Ik zag net ook de reportage over de ingebruikname van de verbinding Mt-Brussel, een 1e klas coupé vol bobo's inclusief de gedeputeerde dhr Vestjens. Bij dat soort feestjes durft hij zich wel te vertonen, maar een Wadloper introduceren zal waarschijnlijk niet goed genoeg zijn. Waar was de politiek bij het ingebruiknemen van Nm-Rm door Veolia?  

11-12-2006 19:10:32
maaslijn
maaslijn
Van vanmorgen:
Quote
Geronimo: Overigens wat me vanochtend opviel: file's op de A73 tussen Nijmegen en Cuijk. Zover ik weet staan die er meestal niet. Zouden dat de eerste weggepeste reizigers zijn?

Nee, nog niet; twee ongevallen en een stilstaande auto waren de oorzaak.
http://www.gelderlander.nl/maasland/article916289.ece
 

11-12-2006 19:20:12
salieri
salieri
Quote
de gelderlander:
Het is een oud beestje dat nog niet was schoongemaakt. De overige Wadlopers zijn geel van kleur.

Was de 3222 zó vies, dat hij helemaal groen was?%02%
 

11-12-2006 19:27:57
thieskes
thieskes
er rijdt (als ik het goed zeg) 1 groene wadloper mee en is de rest allemaal gewoon geel

een enkeling is gedeeltelijk gewassen nog niet lang geleden, ze zijn alleen de neus van de trein vergeten te doen


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

11-12-2006 19:47:19
bouwe
bouwe
Veolia is back in business:

Logistieke problemen Nijmegen - Roermond
Tussen Nijmegen en Roermond moeten reizigers rekening houden met uitval van treinen en een vertraging van 15 tot 30 minuten.
Oorzaak: logistieke problemen.

Laatst bewerkt door bouwe op 11-12-2006 19:47
 

11-12-2006 19:48:07
woepje
woepje
Krijgen wij die 'logistieke problemen' nu elke dag in beeld%02% Daar zullen de reizigers ook blij mee zijn  

11-12-2006 20:22:35
reizigert
reizigert
De landelijke media beginnen de kwestie nu ook te volgen
http://www.telegraaf.nl/binnenland/55204881/Vertragingen_op_Maaslijn_door_tekort_treinstellen.html
 

11-12-2006 20:37:06
koen220902
koen220902
Die logistieke problemen zullen aanhouden zolang er op de Maaslijn met te weinig materieel een te krappe dienstregeling wordt aangehouden. Als ik vaste reiziger op deze lijn zou zijn dan zou ik mij danig bedonderd voelen. De DM'90 stellen zijn naar geëlectrificeerde baanvakken van NS verdwenen en die nieuwe vervoerder vervoert je in veel te kleine treinen waarvan ze er ook nog eens te weinig heeft. Veolia zal de komende weken een boel aantijgingen te slikken krijgen en bij voortduring slecht nieuws halen op het moment dat die Maaslijn ter sprake komt. Wellicht doet het er goed aan de reizigers d.m.v. stencils in de treinen over de situatie te informeren. Want dit verhaal gaat een eigen leven leiden.

Als ik alles goed op mij in laat werken is de toestand op de Maaslijn een gevolg van een ingewikkeld stel oorzaken. Een provincie die nu wilde aanbesteden en later niet wenste te praten over een op de DH's afgestemde -ruimere- dienstregeling, het feit dat de krappe planning van het vrijmaken van DH's door GTW's bij Arriva vertraging oploopt en de onbereidheid van NSFS om het DM'90 voor een kortere periode dan 10 jaar beschikbaar te stellen om zo de nieuwe vervoerder in staat te stellen de periode tussen het ingaan van de concessie en het beschikken over een eigen park treinstellen te overbruggen. Alle partijen behartigen uitstekend hun eigen belangen, maar daarmee bewijs je de reiziger nog géén dienst...

Natuurlijk... Veolia heeft een risico genomen door zich afhankelijk te stellen van uit het Noorden vrijkomend DH materieel. Bij de provincie ontbreekt de expertise om vast te stellen dat die nieuwe vervoer niet "even een blik treinstellen" open trekt om de dienst goed te exploiteren, of dat het wellicht beter was geweest de aanbesteding nog een jaar uit te stellen om Veolia in staat te stellen haar zaken tussentijd op orde te brengen. Of af en toe de discussies op Somda te volgen, dat had óók een boel ellende kunnen besparen.

Als het waar is dat Veolia geheel vergééfs bij de provincie heeft gepleit voor ruimere rijtijden op de Maaslijn -om een op de DH stellen toegesneden dienstregeling op te stellen- dan bewijst dat ééns te meer dat beslissingen over de treindienst tegenwoordig soms worden genomen op een plek waar dat hélemaal niet zou moeten gebeuren! Een dienstregeling maken is een vak apart%05%, waarbij je met héél wat factoren rekening moet houden. En één daarvan is het materieel. Als je de reistijd Nm - Rm met ruim vijf minuten verlengt kun je die dienst betrouwbaar met de Wadlopers rijden. Die goeie vijf minuten extra reistijd zijn véél minder schadelijk voor de reputatie dan de huidige situatie. Maar ga dát maar eens op het provinciehuis uitleggen...

Laatst bewerkt door koen220902 op 11-12-2006 20:43
 


11-12-2006 20:42:19
Bollenstad
Bollenstad
Het wordt nóg gecompliceerder: die 5 minuten worden er héél snel 15, want er moet ook nog eens op diverse plaatsen worden gekruist met andere treinen... Terug naar de dienstregeling van vóór de buffels? DE2 en DE3 hebben toch ooit ook een dienstregeling kunnen halen...  

11-12-2006 20:44:28
dh3201
dh3201
Een uurdienst dus?


Shqiperise-lopers?
 

11-12-2006 20:50:32
Bollenstad
Bollenstad
Dat zou niet mooi zijn. Was dat vroeger ook zo?  

11-12-2006 20:51:50
dh3201
dh3201
Ik heb even een oud spoorboekje opgezocht:
uurdienst Nm-Rm en doordeweeks nog een dienst Nm-Vry. That's all.


Shqiperise-lopers?
 

11-12-2006 20:52:59
Bollenstad
Bollenstad
Tja... [chatmodus uit]  

11-12-2006 20:53:07
koen220902
koen220902
De vertragingen lopen op omdat kruisingen dan noodgedwongen worden verlegd. Een trein die wél op tijd rijdt moet dan op een andere plek een vertraagde trein kruisen. Dat betekent dat er bijvoorbeeld in Tienray gekruisd wordt. Als een trein die op tijd rijdt vijf minuten moet wachten om passage van een vertraagde trein toe te laten, heeft eerstgenoemde trein óók + 5 opgelopen.

Ander probleem is de krappe keringen. Rm 5 minuten. Als je in Rm binnenkomt op een tijdstip dat je er al weer wég had gemoeten heeft de tegentrein ook metéén + 5 aan de broek. En zo hopen vertragingen zich op.

Het kán inhouden dat de dienstregeling uit de jaren '80 weer uit de kast moet. Toen reed men in een halfuurdienst in bijna 90 minuten Nm - Rm. Wellicht is het door de (on)mogelijkheid om op bepaalde plaatsen met een halfuurdienst te kruisen het énig alternatief. Betekent dat er ook één stel extra voor de dagelijkse exploitatie nodig is, maar dat je wél van die kwasi onhaalbare korte keringen af bent. En je hebt tenminste een betrouwbare dienst, die je élk half uur met de DH's kunt rijden. Zodra alle GTW's in dienst zijn en aanloopproblemen overwonnen kun je een op de GTW's berekende (snellere) dienstregeling ontwerpen...

Laatst bewerkt door koen220902 op 11-12-2006 20:55
 

11-12-2006 21:03:53
crikey
crikey
Quote
dh3201: Ik heb even een oud spoorboekje opgezocht:
uurdienst Nm-Rm en doordeweeks nog een dienst Nm-Vry. That's all.


Dan is dat spoorboekje niet oud genoeg. Voordat de sneltreinen hier geintroduceerd werden (zomer 1996) reed er elk half uur een stoptrein.
 

11-12-2006 21:07:28
teus-baars
teus-baars
Quote
maaslijn: Als ik de tweede reportage aanschouw, zie ik dat de combinatie 3106 (Wadfietser) en 3103 gerepareerd is.

%01% Waarschijnlijk was de reden gewoon één van de eletronische veiligheden:
%06% DH's hebben voor elke motor een soort stoppenkast, met rijen platen met handvatten eraan e.d.achter een deur met een glasplaat erin lnks naast de coupé ingang op groot balkon. Als bijv z'n koelwater te heet wordt zal er uiteindelijk een zgn veiligheid ingrijpen. Dat heeft tot gevolg dat de tractie-installatie van de betreffende bak het bijltje er bij neer gooit en dat Mc even later mag gaan uitzoeken wat de reden is dat hij tot stilstand is gekomen en welke veiligheid hij mag gaan veilig stellen. Hoe het verder precies werkt weet ik niet maar op http://home.hetnet.nl/~wadlopers/ staan hele handboeken op dat uit te kunnen zoeken.

EDIT: Ik lees net op de betreffende site dat het ditmaal de ATB was, ook zoiets waar sommige DH's wat mee hebben, net als de dodeman, die wil soms ook wel eens te pietje precies zijn...

Laatst bewerkt door teus-baars op 11-12-2006 21:13
 

11-12-2006 21:09:13
werchter
werchter
@koen220902
Als ik het goed heb heeft Veolia de concessie gewonnen op basis van de voorgestelde dienstregeling. Dat zou betekenen dat zie die dienstregeling nu niet meer mogen veranderen.

Hoe idioot ook, ik kan me voorstellen dat het juridisch gezien gunster is voor Veolia om treinen met 15 min. vertraging te laten rijden in de huidige dienstregeling dan de dienstregling aanpassen.
 

11-12-2006 21:46:33
cuijk
cuijk
In het Plan U tijdperk was er een halfuur dienst.
Tussendoor liepen er ook nog spitstreinen van Nijmegen naar Boxmeer. Zie deze scans uit het spoorboekje van 78-79
http://img75.imageshack.us/img75/6518/sb01xr0.jpg
http://img75.imageshack.us/img75/9066/sb02zm1.jpg
 

11-12-2006 21:54:33
koen220902
koen220902
Een dienstregeling die het over twee jaar met de GTW's prima kan rijden. Je hebt dan zélfs ruimte om nog een vertraging van een paar minuten weg te rijden. Wonderlijke situatie dat het juridisch mogelijk gunstiger is een jaar voort te moeten modderen op de Maaslijn. Gelijk hebben en gelijk krijgen... Het gezichtsverlies van dat voortmodderen is slechte reclame voor Veolia en voor het reizen per trein in Limburg...  

11-12-2006 21:59:16
koen220902
koen220902
Quote
cuijk: In het Plan U tijdperk was er een halfuur dienst.
Tussendoor liepen er ook nog spitstreinen van Nijmegen naar Boxmeer. Zie deze scans uit het spoorboekje van 78-79
http://img75.imageshack.us/img75/6518/sb01xr0.jpg
http://img75.imageshack.us/img75/9066/sb02zm1.jpg


Die slagen naar Boxmeer werden meestal met een DE2 gereden. Ik heb nog een spoorboekje uit 1974 en daarin staat dezelfde dienstregeling, alleen alle treinen steeds twee minuten eerder.

Déze dienstregeling is ook prima met de Wadlopers te rijden.
 

11-12-2006 22:05:21
cuijk
cuijk
Klopt; die spitstreinen (de enige keer dat je DE2 op de Maaslijn zag) zijn er niet altijd geweest. Die werden ingevoerd eind jaren 70. Verder was de dienstregeling jaaaaarenlang zo ongeveer hetzelfde; een halfuursdienst.  

11-12-2006 22:30:32
dh3201
dh3201
Quote
crikey:
Quote
dh3201: Ik heb even een oud spoorboekje opgezocht:
uurdienst Nm-Rm en doordeweeks nog een dienst Nm-Vry. That's all.

Dan is dat spoorboekje niet oud genoeg. Voordat de sneltreinen hier geintroduceerd werden (zomer 1996) reed er elk half uur een stoptrein.

Was het spoorboekje van '94/'95 dat is dus voor 1996


Shqiperise-lopers?
 

11-12-2006 22:36:18
bloober
bloober
Quote
reizigert:Tweede reportage gaat over de Maaslijn, leuk voor degenen die nog geen bewegende Wadjes in het zuiden hebben gezien. Klagende reizigers hebben het over “vooroorlogs” materieel
http://www.l1.nl/nieuwsfiles/M75J63UF7T44KO34XR7B/video/Gebruikers%20klagen%20over%20Maaslijn.wmv
Ik wist niet dat Veolia nieuwe TREINTOESTELLEN besteld had. %08%


Groetjes, Bloober
 

11-12-2006 22:44:39
reizigert
reizigert
"Gezagvoerder van DH3103, hier spreekt de verkeersleiding Nijmegen, u kunt met uw toestel nu landen op spoor 35"%08%  

11-12-2006 22:46:32
dh3201
dh3201
Het woord treintoestellen gebruikt de media al tientallen jaren als ze treinstellen gebruiken. Maar ja, de media verzint wel meer rare woorden.%08%


Shqiperise-lopers?
 

11-12-2006 22:50:57
spiketrain
Moderator
spiketrain
Ik kan me nog herinneren, dat bij de bouw van de mDDM-motorwagens door een vakorganisatie over treinkopstellen werd gesproken!%08%%08% Even leuk tussendoor, let's get back to topic.

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-12-2006 22:51


Groet, Spiketrain
 

11-12-2006 23:00:38
Somda
Somda
Ik word zo treurig van al die berichten Zeker als je je beseft dat dit helemaal niet nodig geweest zou zijn als de provincie en/of de vervoerder de waarschuwingen voor een onuitvoerbare dienstregeling serieus hadden genomen. Maar goed, de politiek en diverse directeuren zullen het wel beter weten allemaal.%03%

Laatst bewerkt door Somda op 11-12-2006 23:00
 

11-12-2006 23:18:43
bouwe
bouwe
Quote
reizigert: "Gezagvoerder van DH3103, hier spreekt de verkeersleiding Nijmegen, u kunt met uw toestel nu landen op spoor 35"%08%


Die sp. 35 viel mij ook op inderdaad.
 

11-12-2006 23:24:26
scooter
scooter
Het lijkt mij dat veolia zichzelf door al deze negatieve berichten al gedeeltelijk buitenspel zet voor toekomstige aanbestedingen,als ze nu gewoon eens eerlijk zijn en naar de klant communiceren kunnen ze misschien nog iets van het imago redden  

11-12-2006 23:42:34
Somda
Somda
@koen 20:37

Goed samengevat Koen%02%

Wat betreft die dienstregeling: toen duidelijk was dat het geen DM90 zou worden, heb ik achter mijn VPT-scherm eens een dienstregeling in elkaar gezet op basis van rijtijden met Wadlopers. Dat is gewoon mogelijk! En daar is echt maar heel weinig voor nodig, alleen maar een uurtje puzzelen...

Wat betreft expertises provincie: die kijken ook alleen naar een dienstregelingsplaatje. Een hoge frequentie is natuurlijk interessant, maar of het ook uitvoerbaar is dat zou dan ook eens bekeken moeten worden. Zeker ook als dit een deel van het hoofdkernnet raakt (Br-Vl), want daar zat in eerste instantie ook elk uur een conflict met een trein Nm-Rm versus een goederenpad Vl-Ehv en verder. Maar of de provincie over dergelijke zaken nadenkt dat vraag ik me heel sterk af. Ik denk dat de goederenvervoerders hun buik ook wel een beetje vol hebben van de vertragingen tussen Vl en Rm, want die hebben er daar ook last van.
 

12-12-2006 09:19:49
lamote_ban
lamote_ban
Quote
koen220902:
oen reed men in een halfuurdienst in bijna 90 minuten Nm - Rm. Wellicht is het door de (on)mogelijkheid om op bepaalde plaatsen met een halfuurdienst te kruisen het énig alternatief.

Een alternatief zou kunnen zijn om voorlopig maar een uurdienst te rijden met semi-sneltreinen, aangevuld met een extra tussendienst Nijmegen-Boxmeer en een flink aantal bussen. Daar is net voldoende materieel voor en dat is ook uitvoerbaar. Helaas zullen Veolia en de provincie daar niet voor voelen gezien de juridische risico's.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 12-12-2006 09:20
 

12-12-2006 10:04:54
jbt
jbt
Mij lijkt het beste om voorlopig terug te keren naar de dienstregeling die vanaf zowat 1970 tot midden jaren negentig heeft gegolden: een halfuurdienst met kruisen in Sm, Tg, Br, Vrij, Bmr en ergens halverwege Mo en Nmh. Die dienstregeling was zeer betrouwbaar. Zelfs DE-5 kon hiermee uit de voeten (1973) en later (1974-1975) de 'klompentreinen' (Plan E met aan weerszijden een 2200, in de winter versterkt met een energiewagentje). Als een 2200 die dienstregeling kon halen, dan moet dat met de Wadjes ook wel lukken. Ik weet alleen niet of Veolia hier genoeg materieel voor heeft. Je moet toch altijd 7 sets aan het rijden hebben en dan hebben we het nog niet over de reserve.  

12-12-2006 10:33:25
cuijk
cuijk
@jbt: klopt helemaal wat je schrijft. Soms kwam ook voor: 2200 /plan B of D/energiewagen / 2400. (heb t gefotografeerd).
Hier kunnen prachtige dienstregelingen bedacht worden maar ik vraag me af, wat provincie zich daarvan aantrekt. Binnenkort is t weer provinciale verkiezingen.... misschien kan dat t verschil gaan maken voor de maaslijn
 

12-12-2006 10:39:19
fabrierban
fabrierban
@jbt
Voor zeven sets is er voorlopig al helemaal geen materieel. Daarnaast moeten alle aansluitende busdiensten dan ook weer een nieuwe dienstregeling krijgen. En dan zijn er ook nog de juridische risico's. Het lijkt me een brug te ver.
 

12-12-2006 10:46:00
dh3201
dh3201
Dus de beste oplossing is de komende maanden maar wat aanmodderen met vertragingen en willekeurig opheffen van sommige treinen?
Alsof de bussen wel op de vertraagde treinen aansluiten.....

Laatst bewerkt door dh3201 op 12-12-2006 10:46


Shqiperise-lopers?
 

12-12-2006 11:37:18
cuijk
cuijk
tja waar haal je materieel vandaan..... deal sluiten met de VSM / SSN om n paar maanden n stam rijtuigen te huren + n paar dieselloks... tot er meer wadjes vrijkomen?  

12-12-2006 11:44:02
bouwe
bouwe
Dat vrijkomen van wadjes gaat nog wel even duren. Sinds deze week rijdt het nieuwe spul richting Hlgh, daar zal niet al teveel los komen. De volgende inzet staat pas gepland voor mei 2007, Gn-Rd.

Laatst bewerkt door bouwe op 12-12-2006 11:44
 

12-12-2006 11:58:17
maaslijn
maaslijn
Wat nieuwsberichten over de chaos gisterenmorgen in Cuijk uit de Gelderlander:
http://www.gelderlander.nl/maasland/article916920.ece
http://www.gelderlander.nl/maasland/article916918.ece
http://www.gelderlander.nl/maasland/article916921.ece

Vandaag lijkt het vooralsnog goed te gaan. Ik zag in de actuele vertrektijden alleen dat trein 32227 uitgevallen is.
 

12-12-2006 12:05:07
peterselie
peterselie
Quote
bouwe: Dat vrijkomen van wadjes gaat nog wel even duren. Sinds deze week rijdt het nieuwe spul richting Hlgh, daar zal niet al teveel los komen. De volgende inzet staat pas gepland voor mei 2007, Gn-Rd.


Je vergeet nog dat op Gn-Nsch nog steeds diensten met wadlopers uitgevoerd worden. Als deze door GTW's uitgevoerd zouden worden, dan zouden er nog een bak of 10 vrijkomen, maar dan mogen eerst de kinderziektes met de GTW wel opgelost worden en er meer stellen beschikbaar komen.

Ik lees op diverse plekken dat er deze week weer 3 stellen GTW naar Nederland komen, dus er mag misschien wat hoop zijn voor het zuiden van het land.

Laatst bewerkt door peterselie op 12-12-2006 12:06
 

12-12-2006 12:11:21
Somda
Somda
Wat een hoop excuses gebruikt meneer Van Setten. Die werkzaamheden op zaterdagnacht in Venlo waren al weken van te voren gepland. Dat bevestigt maar weer dat Veolia nog weinig kaas gegeten heeft van de spoorwegmaterie. Dus als je je zaakjes een beetje voorbereid had dan had je je materieel voor de werkzaamheden al in Venlo.  

12-12-2006 12:15:06
dh3201
dh3201
Misschien kan Veolia de volgende loc inzetten met een paar leuke rijtuigen erachter:
http://www.westbahn.net/b/061203_de731_1.jpg


Shqiperise-lopers?
 

12-12-2006 12:47:14
bouwe
bouwe
Verrassend, Veolia wordt niet gemeld bij actuele verstoringen.  

12-12-2006 13:08:16
edegroot
edegroot
Quote
Geronimo: Sommige onderwerpen houden verband met elkaar. Het is lastig discussiëren als je bepaalde dingen niet mag noemen.
Daar heb ik volledig begrip voor Geronimo, het probleem is alleen dat we binnen het beheer klachten ontvangen over eindeloze herhalingen van bepaalde zaken en berichten die niets met de aanbesteding te maken hebben.
Als men zich daar niet aan kan houden, dan gaat wat mij betreft het draadje op slot.
 

12-12-2006 13:08:21
fabrierban
fabrierban
Quote
cuijk: tja waar haal je materieel vandaan..... deal sluiten met de VSM / SSN om n paar maanden n stam rijtuigen te huren + n paar dieselloks... tot er meer wadjes vrijkomen?

Dan wordt het nog drukker door alle treinhobbyisten.
Maar wel een prima idee natuurlijk.%02%
 

12-12-2006 13:12:40
salieri
salieri
Lees net op een site (http://home.hetnet.nl/~wadlopers/) dan deze stellen op de Maaslijn rijden:

Veolia beschikt over de Maashoppers 3103, 3105-3108, 3110, 3111, 3114, 3117-3119, 3208, 3222, 3224 en 3227.

Dat zijn dus 19 bakken totaal (1x een 1tje, en op een DH-2 zitten 2 bakken (zo heb ik gerekend) ze hebben in totaal 11 DH-1 en 4 DH-2)
Dat is nog best veel, ik dacht dat ze minder zouden krijgen%03%
 

12-12-2006 13:31:59
youssefns
youssefns
Quote
peterselie: Je vergeet nog dat op Gn-Nsch nog steeds diensten met wadlopers uitgevoerd worden. Als deze door GTW's uitgevoerd zouden worden, dan zouden er nog een bak of 10 vrijkomen, maar dan mogen eerst de kinderziektes met de GTW wel opgelost worden en er meer stellen beschikbaar komen.


Dit is niet correct. Sinds 10 december rijden er geen wadlopers meer op Gn-Nsch. In geval van grote storingen zouden ze misschien nog teruggehaald kunnen worden, maar daar blijft het dan ook bij.

De nieuwe dienstregeling op Gn-Nsch is ook al op de snellere rijtijden van de GTW gebaseerd en ik moet zeggen dat die GTW's al moeite hebben in de nieuwe krappe planning om op tijd te rijden. Met DH zou er alleen maar chaos ontstaan. Ik weet ook niet waarom Veolia denkt dat hier tussen januari en maart al DH vrijkomt. Misschien is Arriva van plan op de andere lijnen al deels met GTW te gaan rijden vanaf januari?
 

12-12-2006 13:34:53
fabrierban
fabrierban
Er komt ongeveer iedere week een nieuwe GTW bij, dus zou je verwachten dat er ook iedere week twee bakken van Arriva naar Veolia kunnen.
Of zie ik iets over het hoofd
 

12-12-2006 13:35:34
j.jager
j.jager
Ik kwam gistermogen wel een wadloper tegen.  

12-12-2006 13:59:13
maaslijn
maaslijn
Nog meer uit de Gelderlander van vandaag:

http://www.maaslijn.net/News/Gelderlander_12dec06.JPG

Een beetje reclame voor Somda kan natuurlijk geen kwaad. %08%%08%%08%
 

12-12-2006 14:10:25
Bollenstad
Bollenstad
Quote
salieri: Lees net op een site (http://home.hetnet.nl/~wadlopers/) dan deze stellen op de Maaslijn rijden: (...)
Ik krijg een foutmelding op die site... %03%
 

12-12-2006 14:12:47
trein-elf
trein-elf
Leuk stukkie!  

12-12-2006 14:17:36
bouwe
bouwe
Quote
Bollenstad:
Quote
salieri: Lees net op een site (http://home.hetnet.nl/~wadlopers/) dan deze stellen op de Maaslijn rijden: (...)
Ik krijg een foutmelding op die site... %03%


Het haakje.....
 

12-12-2006 15:01:59
dh3201
dh3201
De juiste url voor de Wadloper (en dus ook Maashoppers) site is:
http://wadloper.diesel-trein.nl/


Shqiperise-lopers?
 

12-12-2006 16:23:33
peterselie
peterselie
Op dezelfde site staat ook informatie over oa de GTW, zoals het plaatsen van de order op 4 oktober door Veolia voor 10 GTW 2/6 en 6 GTW 2/8 stellen.

http://www.diesel-trein.nl/