26-09-2007 15:20:55
mren
mren
Volgens mij mag een vervoerder dat lekker zelf kiezen, omdat het puur voor de eigen administratie is. ProRail zal het echt een worst wezen of een bepaalde trein met lengte x nu bestaat uit de 4022 en 4033 of de 4076 en 4011.

Veolia zal ook geen dubbele nummers willen met het bestaande wagenpark (ook bussen), net zoals CXX gewoon in de nummerserie van de sneltrams is verder gegaan. En daar zijn dus wel dubbele nummers met NS-materieel.

Verder vind ik persoonlijk dat nummertjesgezeur wat overdreven. Wat maakt het nou uit of zo'n stel nummer 101, 601, 1833 of 104556767 krijgt?
 

26-09-2007 15:38:54
salieri
salieri
Zo dacht ik dus ook, wat maakt dat hele nummer nou uit?
Als die trein maar rijdt
 

26-09-2007 15:41:46
broek53
broek53
Een site & forum dat helemaal LEEFT op (het opschrijven van) nummers en dan zouden nummers niet belangrijk zijn? Ik zal het wel nooit begrijpen.... %03%  

26-09-2007 15:44:41
mren
mren
Die reactie kon je ook aan zien komen...
Anders geformuleerd: als je nummertjes in gaat voeren, maakt het niet uit of je nu nummer 34556 of 55643 in voert...lijkt mij? Maar ik ben dan ook geen fervent treinspotter.
 


26-09-2007 16:10:16
salieri
salieri
Precies, ik voer gewoon in wat ik zie
Kan mij het boeien welk nummer die GTW heeft, als ik maar in kan voeren
 

26-09-2007 17:24:48
lint27
lint27
Quote
mren: Wat maakt het nou uit of zo'n stel nummer 101, 601, 1833 of 104556767 krijgt?
Mij maakt het wel wat uit, omdat 10455676 nogal moeilijk typen is op Somda
 

26-09-2007 17:35:52
keesje
keesje
Ik zou zeggen: laten we afwachten wat Veolia ervan maakt  

26-09-2007 18:38:58
dh3201
dh3201
Waarom begint veolia niet bij 1201 te nummeren ? %08%

Dat schijnt nogal een gewild nummer te zijn:
NS 1201 (inmiddels KLOK 1201)
SL-1201
ERS 1201
R4C 1201
R4C SL-1201
NMBS 1201


Shqiperise-lopers?
 

27-09-2007 01:05:02
dumpy_dump
dumpy_dump
Er schijnen acties van reizigers tegen Veolia onderweg te zijn. Het hoe/wat/waar is me niet bekend. Ben benieuwd...  

27-09-2007 01:11:46
webguy
webguy
Kunnen ze beter nu bij CXX beginnen...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

27-09-2007 10:09:00
jbt
jbt
Quote
keesje: Ik zou zeggen: laten we afwachten wat Veolia ervan maakt


Volgens Lok Report News van gisteren heeft de eerste GTW 2/8 het nummer 351. Zie http://www.lok-report.de/ en dan Mittwoch 26. September. Er staan twee foto's van de 351 in vol 'Violia-ornaat'. Nummer staat er wel klein op. Wordt dus goed kijken bij een 'line-sighting'.
 

27-09-2007 10:19:29
willy84
willy84
Quote
dumpy_dump: Er schijnen acties van reizigers tegen Veolia onderweg te zijn. Het hoe/wat/waar is me niet bekend. Ben benieuwd...

Ik heb even op google gezocht op "acties reizigers Maaslijn" dan kom ik enkel oudere acties tegen, niks van de laatste dagen.
Ook op de website van de regionale kranten "De Gelderlander" en "De Limburger" geen berichten.
Ben dan ook benieuwd naar je bron? Of ze moeten de bovenleiding bij Venlo uit woende naar beneden hebben gehaald, maar dat geloof ik toch niet
(ik ga er natuurlijk wel vanuit dat het de Maaslijn betreft, gezien het topic)

Laatst bewerkt door willy84 op 27-09-2007 10:19
 

27-09-2007 11:25:39
mich
mich
Quote
jbt: Volgens Lok Report News van gisteren heeft de eerste GTW 2/8 het nummer 351. Zie http://www.lok-report.de/ en dan Mittwoch 26. September. Er staan twee foto's van de 351 in vol 'Violia-ornaat'.


Die twee foto's en dat de 351 het eerste stel was was hier al gemeld
 

27-09-2007 16:28:16
nielsje
nielsje
Weet iemand waarom er vanochtent geen treinen reden tussen Blerick en Venlo, ik stond er stil met de InterCity vanuit Horst-Sevenum, die geen spanning meer kreeg, waarna wij terug naar Blerick moesten lopen, waar we net vandaan kwamen, en in een Veolia bus moesten stappen. Er reden ook geen Veolia dieseltreinen, die om 8 uur uit Venlo naar Blerick moesten vertrekken, die ik dan had moeten zien langskomen.  

27-09-2007 16:34:17
train85
train85
Kapotte bovenleiding, zie de opvallende topic van vandaag.  

27-09-2007 20:57:43
nielsje
nielsje
ok  

27-09-2007 21:07:30
ruud.h
ruud.h
Wat is er aan de had met de 3226 is hij weer weg voor nieuwe stikkers er op

Laatst bewerkt door ruud.h op 27-09-2007 21:08


ruud.h
 

27-09-2007 22:19:04
1855
1855
Quote
mich: De 3227 en 3117 hebben beide dusdanige schade dat herstel te kostbaar en tijdrovend is, stel dat het 2 maanden duurt heb je er weinig plezier meer van.


De 3117 is inmiddels in Tb in herstelling en de 3227 zal eerdaags volgen...
 

27-09-2007 22:19:53
thom
thom
Quote
ruud.h: Wat is er aan de had met de 3226 is hij weer weg voor nieuwe stikkers er op

Die dingen gaan ook geregeld op onderhoud, niks bijzonders...
 

27-09-2007 22:19:58
dh3201
dh3201
Voor de 3227 is toch de 3203 ter vervanging gekomen?


Shqiperise-lopers?
 

27-09-2007 23:52:44
kevinevers
kevinevers
denk dat die 3117 ook niet meer terug komt en de 3227 al helemaal niet. ja voor de 3227 is de 3203 gekomen, deze nog altijd stickerloos in vl staat!  

30-09-2007 10:42:21
mich
mich
Ik heb het nagevraagd, en de 3227 komt echt niet meer terug, de 3117 maakt wel een kans om terug te komen. De 3203 rijdt nog niet omdat hij niet rijvaardig uit het noorden kwam, moet eerst wat aan gemaakt worden.  

30-09-2007 23:23:39
ruud.h
ruud.h
Ja de 3226 is even buiten dienst ja wegens nieuwe stikkers Nog 2 Manden dan zijn de nieuwe treinen er ja
Dus de 3226 is even weg voor nieuwe stickers ja


ruud.h
 

30-09-2007 23:52:03
thom
thom
Ik denk gweoon dat hij onderhoud gehad heeft én ze daarbij de stickers vervangen hebben, Mich?  

01-10-2007 00:04:13
mich
mich
De 3226 is niet weggeweest, heeft woensdag tot en met vrijdag in de spitsdienst gezeten, vrijdagavond richting Venlo gestuurd.
Wel buiten dienst: 3103 3117 3203 3218 3219 3228.

Laatst bewerkt door mich op 01-10-2007 00:24
 

01-10-2007 09:40:45
kevinevers
kevinevers
3103 zag ik vrijdag in ehv staan  

01-10-2007 10:40:34
robbertc
robbertc
Quote
mich: Ik heb het nagevraagd, en de 3227 komt echt niet meer terug, de 3117 maakt wel een kans om terug te komen.

Bij 'Het laatste nieuws' (reizigersmaterieel) op de homepage wordt de 3117 wel als terzijde bestempeld...
 

01-10-2007 10:58:58
keesje
keesje
Benieuwd of Veolia wat verstandiger omgaat met materieelreserves zodra het nieuwe materieel instroomt en dus niet dezelfde fout maakt als CXX door er vanuit te gaan dat elk nieuw stel direct storingsvrij zal rijden...  

01-10-2007 11:13:37
mich
mich
Natuurlijk gaan ze daar niet vanuit, ze weten precies hoeveel en welke storingen ze bij Arriva hebben. Tevens wordt eerst uitvoerig proefgereden om verassingen te voorkomen. Echter het is financieel niet te doen meer dan 1 reservestel aan de kant te laten staan.
@robbertc: Die is op dit moment ook terzijde, en dat staat daar omdat ik dat gemeld heb Als (met nadruk op als) die weer zou terugkomen in de reizigersdienst meld ik dat ook.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-10-2007 11:20:01
ijsm
ijsm
Quote
mich: Echter het is financieel niet te doen meer dan 1 reservestel aan de kant te laten staan.
Waarom niet? Volgens mij moeten ze wat minder oog hebben voor het grote geld, want aan twee stellen reserve ga je niet kapot volgens mij.
 

01-10-2007 11:23:23
mich
mich
Totdat je grote Franse broer om de hoek komt kijken waarom de Maaslijn toch zoveel geld kost in plaats van dat die geld oplevert. En als die je zegt het maar eens zuinig aan te doen, kun je gewoonweg niet meer bestellen dan dat je echt nodig hebt. Maar als mocht blijken dat het aantal bestelde bakken te weinig is (enkele maanden later), worden er meer besteld.

Laatst bewerkt door mich op 01-10-2007 11:24
 

01-10-2007 12:12:32
keesje
keesje
Bij sommige vervoerbedrijven zijn de aandeelhouders ook belangrijker dan de reizigers helaas. Dus vooral geen extra reserves achter de hand houden, want dat kost geld... Logisch ook als je als vervoerder tegen bodemprijzen ook nog eens kwaliteit moet bieden.  

01-10-2007 12:22:00
fabrierban
fabrierban
Quote
ijsm: Waarom niet? Volgens mij moeten ze wat minder oog hebben voor het grote geld, want aan twee stellen reserve ga je niet kapot volgens mij.

Veolia heeft vorige week al bezuinigingen in het busvervoer aangekondigd omdat op de beide concessies Limburg net als op West-Brabant verlies wordt geleden. Kortom twee extra stellen kopen zal op dit moment moeilijk liggen bij de concernleiding. Als er capaciteitstekort blijkt, zullen hooguit wat tussenbakken worden bijgekocht verwacht ik.

Overigens zijn de problemen in het noorden vooral een gevolg van de deuren, waarvan het ontwerp moest worden aangepast vanwege de eisen de noordelijke provincies. In Limburg speelt dat niet.

Laatst bewerkt door fabrierban op 01-10-2007 12:22
 

01-10-2007 15:39:39
wadloper32
wadloper32
Quote
mich: ...Natuurlijk gaan ze daar niet vanuit, ze weten precies hoeveel en welke storingen ze bij Arriva hebben...

Veolia wist ook wat er mankeerde aan de wadloper, maar die hebben ze ook al aardig in de vernieling gereden.%08%
 

01-10-2007 18:43:47
kevinevers
kevinevers
viel me vandaag op dat in de 3225 iemand het nodig heeft gevonden om een aantal kranten aan stukjes te scheuren. toen ik binnekwan in dit treinstel dacht woooow wat is dit.  

01-10-2007 19:15:56
keesje
keesje
... waarschijnlijk gescheurde kranten?!

Overigens valt het me op dat het de laatste tijd wat rustiger is rondomn Veolia. Gaat het nu ook beter op bijvoorbeeld de Maaslijn, of komt dit door enige berusting die reizigers nu hebben over het gebeuren aldaar?
 

02-10-2007 13:22:20
job
job
Alles went... Toen ik gisteren op het station in Nm was heb ik alleen maar +10 of meer gezien bij aankomende treinen uit Rm. Ook reed de spitstrein van 18:55 naar Bmr niet. Wel een slimme actie vind ik de inzet van losse tweetjes naar Bmr, waardoor de 'gewone' treinen met 4 of 5 bakken rijden. Twee sporen in Nijmegen heeft zo zijn voordelen  

02-10-2007 17:31:24
kbrandsma
kbrandsma
Eerder werd nog geschreven dat de treinen juist korter waren doordat de treinen langer keerden, en dus minder materiaal "op de baan." Ideaal dus, minder "lege" stellen op de baan (dus meer rust voor de Wadjes).  

02-10-2007 21:09:32
job
job
Ik zou zeggen: kijk bij de recente spots van de 322xx en 323xx. Ik zie ze tegenwoordig zelfs na 8 uur 's avonds nog met 4 bakken rijden, dat beschouw ik dus maar even als lege stellen op de baan  

02-10-2007 23:03:40
mich
mich
Stel 3228 rijd weer, o.a. in de 32264.  

03-10-2007 03:06:19
kritische
kritische
Quote
fabrier: Veolia heeft vorige week al bezuinigingen in het busvervoer aangekondigd omdat op de beide concessies Limburg net als op West-Brabant verlies wordt geleden.


Waar kan ik de informatie over de bezuinigingen in het busvervoer in Limburg vinden?

kritische

Laatst bewerkt door kritische op 03-10-2007 03:06
 

03-10-2007 09:05:40
jbt
jbt
Zelfs met 5 bakken is Veolia inmiddels onderweg%05%  

03-10-2007 10:34:53
mich
mich
Het is al een hele tijd min of meer standaart dat de 3 spitstreinen met 2 bakken rijden, 3 doorgaande treinen met 3 bakken, 2 met 4 en 1 met 5.  

03-10-2007 11:33:28
fastguy84
fastguy84
Bij de drgl'en zijn instructieritten Stadler gepland op 22 en 23 november, zie https://www.somda.nl/www/drgls/122/. Weet iemand wat meer over het hoe en wat daaromheen?

De ritten beginnen namelijk op vreemde plekken en rijden naar elkaar toe? Op de 22e bijv. komen binnnen 13 minuten 3 treinen in Vl aan? En de 23e vanuit Nm en Rm naar Br (aankomst vrijwel gelijk) en dan allebei naar Vl (vertrek/aankomst vrijwel gelijk)? Zijn dit soms een soort van demonstratieritten/presentaties? De nummers geven ook geen duidelijkheid, 84xxx is toch LM? En 318xx, extra reizigersritten ofzo?

Omdat het not done is om om drgl'en te vragen, zal ik de verleiding weerstaan om te vragen hoe die treinen in Rm/Nm komen voorafgaand aan deze ritten.
 

03-10-2007 11:55:46
admin
Moderator
admin
Meer dan wat er staat weten wij helaas ook niet, maar het lijkt me wel duidelijk dat het over 2 Stadlers gaat


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

03-10-2007 11:59:59
fastguy84
fastguy84
Prima, was gewoon benieuwd.
Het moeten er overigens minstens 3 zijn, op de 22e staat er vlak na 14:00 minstens één in Nm, en vertrekken er twee vrijwel tegelijk uit Br.
 

03-10-2007 17:23:06
webguy
webguy
3224 stond in Arnhem vandaag op 't "grote opstelterrein" ipv achteraf voor de loodsen. De motor prutelde, maar of 'ie naar Nm ging weet ik niet...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

04-10-2007 22:20:16
lucky
lucky
Mich, zou je, als je wilt, een overzicht willen geven van de defecte stellen? Dit omdat er blijkbaar een aantal stellen tegelijk defect zijn geraakt. De spitstreinen vallen vandaag en morgen namelijk uit.  

04-10-2007 23:07:15
mich
mich
Nou vooruit uit mijn hoofd buiten dienst: 3110 3203 3218 3219 3222 3224 3231. Inderdaad is het een en ander uigevallen, mijn spitstrein , 3222 motor kapot, 3231 ATB kapot.  

05-10-2007 07:27:19
nielsje
nielsje
Hoe kunnen die allemaal ineens uit het niets uitvallen?
Terwijl het andere dagen beter ging....
 

05-10-2007 10:10:58
waalkade
waalkade
Een gokje, Jos Verstappen loopt stage bij Veolia.  

05-10-2007 11:02:59
kbrandsma
kbrandsma
Quote
nielsje: Hoe kunnen die allemaal ineens uit het niets uitvallen?
Terwijl het andere dagen beter ging....

Niks uit het niets.
Alles wat beweegt slijt. Zo ook de Wadlopers, en dat kan dus ook gelijktijdig het geval zijn.
 

05-10-2007 12:38:22
mich
mich
Die motor van de 3222 was echt versleten, na 25 jaar dienst zonder revisie houd het gewoon een keer op. De ATB van de 3231 is een apart iets wat niet zo vaak voorkomt volgens mij, dus gewoon toeval. Twee andere stellen hebben de koelwaterpomp kapot, ook door de hoge leeftijd van zon pomp houd hij het op een gegeven moment voor gezien, dit gebeurde bij Arriva ook al. De 3203 is bij Arriva buiten dienst gesteld met een kapotte VTT lager, dus die moet eerst gemaakt worden voordat hij hier in dienst kan.  

05-10-2007 14:06:33
kevinevers
kevinevers
wat mij trouwens deze week opgevallen is, dat bijna iedere trein die ik gepakt heb deze week, controle is van veolia personeel in burger. Is dit soms iets nieuws ofzo?  


05-10-2007 15:38:43
fabrierban
fabrierban
Nee, ik ben in het verleden al vaker gecontrolleerd door personeel in burger.
Misschien hebben ze alleen de frequentie wat opgeschroefd.
 

05-10-2007 17:25:50
salieri
salieri
Quote
mich: De 3203 is bij Arriva buiten dienst gesteld met een kapotte VTT lager, dus die moet eerst gemaakt worden voordat hij hier in dienst kan.
Waarom stuurt Zwolle dan geen andere en/of repareren ze hem niet even vóórdat hij weggaat?%03%
 

05-10-2007 18:21:04
kbrandsma
kbrandsma
Misschien is er geen rapportage opgesteld toen ze naar Zwolle gingen, en blijkt nu dat er toch het één en ander gerepareerd moet worden. En om nu de 3203 om te wisselen is ook weer niet gemakkelijk.  

05-10-2007 19:43:25
keesje
keesje
Waarom wordt er geen beroep gedaan op de Wadlopers die nu in Amf staan?  

05-10-2007 20:02:24
salieri
salieri
Omdat deze helemaal geconserveerd zijn. In Zwolle staan namelijk rijvaardige stellen. Tenminste, die je niet uit de conservatie hoeft te halen  

05-10-2007 20:56:38
edje
edje
Quote
mich: Die motor van de 3222 was echt versleten, na 25 jaar dienst zonder revisie houd het gewoon een keer op. De ATB van de 3231 is een apart iets wat niet zo vaak voorkomt volgens mij, dus gewoon toeval. Twee andere stellen hebben de koelwaterpomp kapot, ook door de hoge leeftijd van zon pomp houd hij het op een gegeven moment voor gezien, dit gebeurde bij Arriva ook al. De 3203 is bij Arriva buiten dienst gesteld met een kapotte VTT lager, dus die moet eerst gemaakt worden voordat hij hier in dienst kan.


Met jou geklaag over motoren vergeet je 1 ding.
Een motor is een Hoofddeel, die behoren niet bij een treinstel maar hebben een eigen leven.
Misschien is de motor wel ooit beginnen in de 3201.
Dus je kunt nooit zeggen dat de motor 25 jaar heeft gedraaid zonder revisie
 

05-10-2007 21:01:51
kbrandsma
kbrandsma
Daar zat ik na het bezoek aan de wpl Zaanstraat ook aan te denken, toen ik al die draaistellen zag staan die steeds gewisseld werden.
Het is dus het geval. Er staat dus vrijwel altijd een (gereviseerde)reservemotor klaar in Ehv voor inbouw bij een ernstig defect aan een DH-blok?
 

05-10-2007 22:00:38
edje
edje
Nee nou niet meer
Er zijn nu teveel motoren aan gort gereden.
Op een bepaald moment ben je dan wel een keer door je reserve heen.
 

05-10-2007 22:59:33
broek53
broek53
Op 12 oktober is de presentatie van de eerste GTW voor Veolia, bij Stadler in Altenrhein.  

05-10-2007 23:35:43
job
job
De 3203 doet het weer inmiddels, was rond 23:00 in Nm onderweg naar het opstelterrein.  

06-10-2007 00:45:41
mich
mich
Dan heb jij mij zien rijden Aangezien de spitstreinen niet reden en ik mij niet zo nuttig voelde op het perron in Nm ben ik met een collega de 3202 3110 en 3203 in Ehv gaan halen om ze via Venlo naar Ah te brengen. De 3110 was helemaal dood en de 3202 voor de helft dus 5 bakken op 3 motoren. In Ehv nog een tijd gestaan om de ATB van de 3202 aan de praat te krijgen. Na de 3202 en 3110 in Arnhem weggezet te hebben weer solo terug met de 3203 naar Nijmegen. Er even bijna 800 liter diesel en 20 liter koelvloeistof in gedaan, nog een kapotte deur doorgegeven en hem weggezet voor de spitsdienst maandagmorgen.

Quote
broek53: Op 12 oktober is de presentatie van de eerste GTW voor Veolia, bij Stadler in Altenrhein.


Dat moest nou net geheim blijven, maargoed

Verder een kleine tip, let op de Voith werkplaats in Leeuwarden, als het goed is krijgen de Veolia GTW daar binnenkort hun ATB ingebouwd voordat ze afgeleverd worden.

Laatst bewerkt door mich op 06-10-2007 00:59
 

06-10-2007 09:18:52
broek53
broek53
Quote
Quote
broek53: Op 12 oktober is de presentatie van de eerste GTW voor Veolia, bij Stadler in Altenrhein.

mich: Dat moest nou net geheim blijven, maargoed

Een perspresentatie die geheim moet blijven Dat zou wel een unieke gebeurtenis worden! %09%

Laatst bewerkt door broek53 op 06-10-2007 09:19
 

06-10-2007 09:24:48
reizigert
reizigert
De provincie stelt Veolia een ultimatum: voor de jaarwisseling moeten alle contractuele afspraken worden nagekomen, zo niet: boetes. Dat betekent dus ook dat alle GTW's dan probleemloos hun slagjes op de Maaslijn moeten maken...
http://krantdigitaal.limburger.nl/DDL/20071006/pages/001HE/articles/DDL-20071006-001HE017.jpg
Quote
mich:Verder een kleine tip, let op de Voith werkplaats in Leeuwarden, als het goed is krijgen de Veolia GTW daar binnenkort hun ATB ingebouwd voordat ze afgeleverd worden.

Betekent dit dan ook dat ze op een andere plek dan Venlo/Kaldenkirchen voor het eerst de grens over zullen komen?

Laatst bewerkt door reizigert op 06-10-2007 10:02
 

06-10-2007 11:27:42
mich
mich
Dat zou goed kunnen, ik weet niet precies hoe het met de inbouw van ATB zit. Kan dit alleen in Nederland gebeuren? en hoe deed men dat met die van Arriva? Het is mij verteld door een collega, dus waar ze dan de grens over komen weet ik niet. Als ik meer weet horen jullie het
@broek53: Heeft denk ik te maken dat de presentatie alleen voor de pers is, en niet voor het publiek.
 

06-10-2007 14:18:46
trein-elf
trein-elf
Quote
mich: ik weet niet precies hoe het met de inbouw van ATB zit. Kan dit alleen in Nederland gebeuren?
Nee, volgens mij kan dat ook in het buitenland. De ATB van de Reeks 77-locs is volgens mij in Frietenland zelf ingebouwd. Dus ik denk dat dat ook wel in Duitsland kan gebeuren.
 

06-10-2007 14:20:20
timtrein
timtrein
Nou moeten jullie eens ophouden met die flagrante flauwekul over de Wadlopermotoren. Alle motorblokken zijn al diverse malen gereviseerd, dat is in de jaren '90 onder de toenmalige NS al begonnen. Uit mijn hoofd was het bij 1 miljoen kilometer, en dat hebben ze allemaal al diverse malen gehaald.  

06-10-2007 14:25:28
edje
edje
Elke motor wordt inderdaad na zoveel kilometer gereviseerd.
Zelfs die van Lint al, sommige hebben er daarvan al 1.500.000km op zitten.
 

06-10-2007 16:54:51
kbrandsma
kbrandsma
Na steeds weer reviseren en weer reviseren is de rek er eens een keer uit. De slijtage in het blok blijft maar doorgaan, zodat het uiteindelijk een keer gebeurt is. Die blokken kunnen dan de Hoogovens in.
Hoeveel reserve zullen ze gehad hebben? Op dit moment zouden er van de 81 bakken er dus 4 een motor (kunnen) missen (terzijde 3117, 3119 en 3227).
Quote
mich: Dat zou goed kunnen, ik weet niet precies hoe het met de inbouw van ATB zit. Kan dit alleen in Nederland gebeuren? en hoe deed men dat met die van Arriva?

De GTW's van Arriva zijn kant en klaar de grens over gekomen. Enkele stellen zijn nadat ze 's ochtends de grens over zijn gekomen dezelfde dag in de avondspits al ingezet. Wellicht hebben ze in Lw bij Voith capaciteit over, en is het sneller dan alles bij Stadler te doen.
Quote
mich: @broek53: Heeft denk ik te maken dat de presentatie alleen voor de pers is, en niet voor het publiek.

Zoveel publiek reist er niet even voor een perspresentatie naar Zwitserland lijkt mij.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 06-10-2007 16:55
 

06-10-2007 17:24:23
peterselie
peterselie
Quote
mich:Verder een kleine tip, let op de Voith werkplaats in Leeuwarden, als het goed is krijgen de Veolia GTW daar binnenkort hun ATB ingebouwd voordat ze afgeleverd worden.


Bedankt voor de tip. Binnenkort maar eens even kijken als er een stelletje voor de deur staat.

Laatst bewerkt door peterselie op 06-10-2007 17:24
 

07-10-2007 17:13:51
kbrandsma
kbrandsma
De eerste zou toch pas op 26 oktober de grens over gaan? Of is op die datum de presentatie gepland (en is het stel rijvaardig met werkende ATB)?  

07-10-2007 17:40:49
2296
2296
Quote
kbrandsma: Na steeds weer reviseren en weer reviseren is de rek er eens een keer uit. De slijtage in het blok blijft maar doorgaan, zodat het uiteindelijk een keer gebeurt is. Die blokken kunnen dan de Hoogovens in.
Als er teveel slijtage is komen ze niet eens door de revisie heen en gaan ze aan de kant.

Laatst bewerkt door 2296 op 07-10-2007 17:42
 

07-10-2007 18:09:18
wadloper32
wadloper32
Als ze bij veolia de wadlopers eens op zouden voeren, net als bij de super v´s voor zwolle-emmen, dan zouden ze al heel wat minder problemen hebben.  

07-10-2007 18:27:29
mark
mark
Uuuh, een wadloper is geen Plan V, heeft geen rijstand PZ3 die weer vrijgeschakeld kan worden etc...  

07-10-2007 18:48:03
wadloper32
wadloper32
Dan kunnen ze ook de snelheid verhogen naar 115 km per uur. Dat kan de Wadloper wel halen, alleen is dat niet toegestaan. Weet iemand toevallig waarom?  

07-10-2007 18:51:42
salieri
salieri
Volgens mij konden niet alle wadlopers weer 115 halen dacht ik.

En ze kunnen niet harder omdat de ATB dat niet toelaat
Maar een hogere snelheid is toch ook weer meer slijtage?
 

07-10-2007 18:54:53
dumpy_dump
dumpy_dump
Rond 18.35 door Utm richting zuiden: een 6400 met de 3219+3231 op sleeptouw...  

07-10-2007 19:05:21
thom
thom
Heel simpel, een Wadloper is niet gemaakt voor 115 km/u.
Dat is dat motorisch wel haalt wil niet zeggen dat een wadloper zich net zo houdt als bij 100.

Hogere snelheid houdt in dat je motoren ook langer hoger toerental draaien en dus al meer slijten. Ook gedragen schokdempers en veren zich anders bij hogere snelheden. Een DH is ontworpen en beproef voor 100 en is dan ook voor die snelheid toegelaten en dat zal ook niet veranderen.

Die plan V's zijn ook eigenlijk niet opgevoerd, een eerdere beperking van het vermogen is ongedaan gemaakt.
 

07-10-2007 20:35:35
1855
1855
Quote
thom: Ook gedragen schokdempers en veren zich anders bij hogere snelheden.


De schokdempers en de veren zal het een worst wezen hoe hard het treintje rijdt waar ze op zitten.
Hou het er maar op dat de gehele overbrenging (Voith-bak, cardannen, etc) van DH het niet leuk zal vinden als het harder moet gaan draaien als waar het voor ontworpen is.
 

07-10-2007 20:40:51
ijsm
ijsm
Het zal ze in zoverre een worst wezen dat ze harder moeten werken bij hogere snelheden, en als het specifiek gaat om de veren: je loopt de kans dat je dus zo'n beetje uit je stoel stuitert op een slecht stukje spoor.

Laatst bewerkt door ijsm op 07-10-2007 20:41
 

07-10-2007 21:45:56
mich
mich
Quote
dumpy_dump: Rond 18.35 door Utm richting zuiden: een 6400 met de 3219+3231 op sleeptouw...


Komen uit Onnen en gaan naar Venlo, als het goed is zijn ze weer gemaakt.
 

09-10-2007 12:03:36
mich
mich
Van de defecte trein tussen Reuver en Swalmen vanmorgen, 32207 met stel 3228V en 3111A is een motor van de 3228 vastgelopen.
Toevallig was ik de machinist... Trok weg uit Reuver standje 2, derna na standje 5, en op het wissel was het net of die slipte, de bak ging iets op en neer, maar na gas terugnemen bleef het en meldlamp batterij en railrem gingen aan. Ik wist hoelaat het was, en heb hem net over de overweg neergezet. Eerst naar de betreffende motor gaan kijke, een aantal mensen gebelt en de reizigers geinformeerd. VTT in de middenstand vergrendeld. Even later onder assistentie van een Nedtrain monteur terug naar het perron van Reuver, mensen eruit en wachten op een pad naar Venlo, en daar staat het zaakje nu op spoor 53.
De Nedtrain monteur had het er nog over dat de motoren van de wadlopers echt op zijn
 

09-10-2007 14:31:59
mren
mren
Provincie heeft Veolia inmiddels gesteld dat voor 2008 alle diensten volgens concessie uitgevoerd dienen te worden. Zie http://www.limburger.nl/article/20071006/REGIONIEUWS01/71006001/1001  

09-10-2007 14:41:03
lamote_ban
lamote_ban
@mich
Nog even en je krijgt een Jos Verstappen imago.
 

09-10-2007 16:44:26
salieri
salieri
Met de 3228 is het sowieso al tijden mis... Heeft ook al 1/2 maanden terzijde in Ehv gestaan dacht ik, ook ivm motorproblemen...

Nog ff en ze hebben gewoon geen trein meer daar
 

09-10-2007 16:46:39
jeanpierre
jeanpierre
Vandaag stonden de 3110 en 3202 bij Nedtrain in Arnhem en kregen om 11.17u gezelschap van de 3103+3105 uit Nijmegen.  

09-10-2007 16:48:06
salieri
salieri
Mich, weet jij of de 3105 nou al zijn nieuwe draaistel heeft gekregen? Of moet deze nog steeds wachten daarop?
En zou hij geen draaistel van de 3119 of 3227 kunnen krijgen?
 

09-10-2007 16:49:24
micky
micky
de 3227 is toch gesloopt of nog niet.  

09-10-2007 16:57:46
kbrandsma
kbrandsma
Nee, die is buiten dienst. Slopen dat duurt nog even. De in het voorjaar gestrande 3119 bestaat ook nog steeds.
Quote
salieri: Met de 3228 is het sowieso al tijden mis... Heeft ook al 1/2 maanden terzijde in Ehv gestaan dacht ik, ook ivm motorproblemen...

Nog ff en ze hebben gewoon geen trein meer daar

Bij Arriva, en later bij Veolia was het ook een rammelbak. Er mankeerde bij een bak iets in de aandrijflijn wat zeker niet helemaal jofel klonk.
Ach een vastgelopen dieselmotor, weer eens wat anders dan een ontplofte motor
http://wadloper.diesel-trein.nl/teksten/geschiedenis.html#Ontplof3223
 

09-10-2007 17:39:04
salieri
salieri
Quote
micky: de 3227 is toch gesloopt of nog niet.
Nou nee, deze is eerst onderdelenleverancier voor de overige stellen.
Ik denk dat de 3228 zelfs zijn motor daarvan heeft gekregen...
 

09-10-2007 17:47:17
mich
mich
Dat zou goed kunnen, nu was het volgens mij de andere motor van de 3228. De 3105 heeft een nieuw draaistel ja, sinds die terug is uit Onnen.  

09-10-2007 17:54:15
salieri
salieri
Hadden ze dus nog 1 staan daar?

Gelukkig kan deze binnenkort dus weer in dienst, of hij is al in dienst geweest, dat kan ook uiteraard.
 

09-10-2007 17:56:56
mich
mich
Die hadden ze 1 staan ja geloof ik, hij is al enkele weken in dienst geweest als je had gekeken bij mijn melding wat er buiten dienst was, daar was hij niet bij namelijk

Alias J. Verstappen %08%
 

09-10-2007 18:29:59
keesje
keesje
Afgelopen week stond bij de werkplaats van Tilburg van de 3227 een bak buiten en de andere waarschijnlijk binnen of op een andere onzichtbare plek.  

09-10-2007 19:19:19
jeanpierre
jeanpierre
Quote
salieri: Gelukkig kan deze binnenkort dus weer in dienst, of hij is al in dienst geweest, dat kan ook uiteraard.
Als je de 3105 bedoeld, die reed zaterdag 6 oktober in de combi 3103+3105+3207 op de Maaslijn
 

09-10-2007 20:05:42
job
job
Quote
keesje: Afgelopen week stond bij de werkplaats van Tilburg van de 3227 een bak buiten en de andere waarschijnlijk binnen of op een andere onzichtbare plek.
En vanmiddag waren beide bakken weer herenigd en stond het complete stel buiten bij de 1622 en 1625.
 

10-10-2007 12:48:25
mich
mich
Na controle bleek de uitgevallen motor van de 3228 het weer te doen, waarom hij nu was uitgevallen is een raadsel, maargoed hij rijdt vandaag weer.