08-06-2010 21:25:15
edje
edje
is hele mooie oplossing voor dan ga je naar de C1000  

08-06-2010 22:14:17
keesje
keesje
@cuijk: Denk je dat reizigers echt zitten te wachten op al dat politieke geneuzel? Die willen zonder poespas van A naar B en zullen weinig begripvol zijn als een halve vloot dieselstellen staat te verpieteren terwijl ze als haringen in een ton hun rit per trein moeten maken.  

08-06-2010 22:19:19
cuijk
cuijk
Ben ik direct met je eens; maar als je t probleem wilt oplossen dan moet je wel effe kijken waar de oorzaken liggen  

08-06-2010 22:23:57
nielske90
nielske90
Quote
keesje: Die willen zonder poespas van A naar B en zullen weinig begripvol zijn als een halve vloot dieselstellen staat te verpieteren terwijl ze als haringen in een ton hun rit per trein moeten maken.
Reizigers tussen Venlo en Nijmegen zien gelukkig niet dat er een enorme voorraad DM'90 staat in Hgl. %08%
 


08-06-2010 22:41:39
cuijk
cuijk
Dat weten de concessieverleners, Veolia, de regionale pers, etc etc maar al te goed, en ieder van die partijen weet ook dat de 3446 en 3447 gebruikt zijn als plukstel. En die vloot te Hgl: ieder vd partijen kent het probleem; maar waarom staat die vloot dan te Amf aan de kant ipv dat ie ingezet wordt tussen Nijmegen en roermond (afgezien van eenmansbedieningsuitrusting etc etc). En die 'waaroms' heb ik proberen te schetsen.

Laatst bewerkt door cuijk op 08-06-2010 22:46
 

08-06-2010 22:43:34
mark
mark
Quote
nielske90:
Quote
keesje: Die willen zonder poespas van A naar B en zullen weinig begripvol zijn als een halve vloot dieselstellen staat te verpieteren terwijl ze als haringen in een ton hun rit per trein moeten maken.
Reizigers tussen Venlo en Nijmegen zien gelukkig niet dat er een enorme voorraad DM'90 staat in Hgl. %08%
Waar dan in Hgl?
 

08-06-2010 22:44:43
keesje
keesje
Amf intussen, maar het gaat inderdaad om het idee: Tegen minder centen kun je niet de gewenste kwaliteit leveren en reizigers hebben dat maar te slikken.  

08-06-2010 23:51:17
broek53
broek53
Quote
cuijk: Veolia rijdt treinen met een bepaalde capaciteit waarvoor opdracht is gegeven en waarvoor betaald is. Dat is niet specifiek Veolia - dat zou ieder ander net zo doen. Als de opdrachtgevers (lees: provincie Limburg en stadsgewest arnhem-nijmegen) meer treinen wensen dan moeten ze daartoe opdracht geven. Enerzijds een centenkwestie; anderzijds moet er de politieke wil zijn. Beide zijn aanwezig - maar tja beleidsbeslissingen duren nu eenmaal lang in Nederland en als de knoop dan eindelijk wordt doorgehakt dan moet het materieel nog wel effe worden gebouwd dus eea gaat allemaal niet van vandaag op morgen.
En genoeg treinen in NL???? Allemaal leuk in theorie maar Veolia is een groot Frans bedrijf en heeft daarmee bij NSFS een andere positie dan bijv Syntus waarin de NS een aandeel heeft. En dan wil NSFS wel treinen aan Veolia verhuren, maar met frisse tegenzin. Die uit zich in dergelijke voorwaarden dat het voor (de concurrent) Veolia uiteindelijk niet meer aantrekkelijk is om bij NSFS te huren. Dit zuig ik niet uit mn duim. Ik heb dit uit zeer betrouwbare bron vernomen; en die bron kan ik niet onthullen.
Het huren van DM'90 heeft niets met NSFS te maken, maar met NSR. En uit de meest betrouwbare bron weet ik dat Veolia maar hoeft te kikken en er komen stellen naar de Maaslijn. Onder voorbehoud dat deze info van enkele maanden geleden dateert & er een vreselijk drastische koerswijziging geweest zou kunnen zijn, al zou ik niet weten waarom.

De hartekreten hierboven geven overigens geen lucht aan ongenoegen over Veolia, maar aan het feit dat met de concessieverdeling (marktwerking zou ik het niet eens willen noemen) alles contractueel prachtig geregeld is en het resultaat over-all is dat in Nederland de niet gebruikte treinstellen rijtuigen en locomotieven niet eens meer op de opstelterreinen passen en ondertussen dagelijks reizigers achterblijven op een deel van het spoorwegnet. Dan is er toch echt ergens iets fout gegaan onderweg naar het Walhalla van de marktwerking, hoe je het verder ook bekijkt.
 

09-06-2010 00:57:58
cuijk
cuijk
klopt. die discussie kan ik me herinneren; alhoewel je op dat moment niet met 100% zekerheid kon aangeven dat Veolia geen officiele aanvraag had ingediend - maar OK dat zij zo. Daarna kwam mij die info over NSFS/NSR ter ore en dat was betrouwbare info. En die klonk aannemelijk. Sinds die discussie is de situatie eerder verslechterd; het ging toen om een enkel (of twee) stellen, maar daarmee zou je het hier nu niet meer redden. Niet alleen in de spits maar ook daarbuiten is langzamerhand sprake van Indiaase taferelen - als de treeplanken van de GTW's niet naar binnenschoven bij vertrek, dan zouden zelfs op de treeplanken mensen mee reizen. Het prob is niet meer incidenteel maar structureel.
Er is inderdaad iets grondig fout gegaan hetgeen ook door vele partijen erkend wordt - maar hoe en wanneer het opgelost gaat worden, daar krijg je je vinger niet achter.
 

09-06-2010 08:43:02
keesje
keesje
Hooguit dat Veolia een keer een boete krijgt van de provincie met de eis dat er iets aan gedaan wordt, maar van dat eerste wordt alleen de provincie beter en daarvan komt zeker geen extra capciteit.  

09-06-2010 09:22:04
cuijk
cuijk
Hoezo boete voor Veolia? W.b. punctualiteitscijfers presteert Veolia hoger dan contractueel verplicht is.
Zoals Broek al opmerkte, ligt het niet aan Veolia. Het gaat niet om een schuldige aan te wijzen, maar om de vraag hoe en wanneer er een oplossing komt
 

09-06-2010 09:32:11
nielske90
nielske90
Zou de provincie Limburg Veolia dan niet kunnen afrekenen op de dagelijkse vertragingen van specifiek trein 32220 (het grootste probleemgeval)? Die scoorde toen ik er drie maanden lang dagelijks mee reisde een punctualiteit van wel 20%, knap werk hoor! Omdat een groot deel van de reizigers juist met die trein meereist zal de reizigerspunctualiteit trouwens wel flink veel beroerder zijn...%03%  

09-06-2010 09:51:56
cuijk
cuijk
De laatst bekende, openbare punctualiteitscijfers geven op de Maaslijn een punctualiteit aan van 90 procent; de contractnorm is 85,9 procent. En waarom dan afrekenen op een enkele trein? Ik ben het helemaal met je eens; reizen met de 32220 (en vele anderen!) lijkt langzamerhand op veevervoer. Maar daarin treft Veolia geen blaam. De oplossing is: contract aanpassen aan de eisen van vandaag de dag (en niet de eisen uit 2005 / 2006) plus de toekomstige verwachtingen. En vooral de infra aanpassen aan de eisen van vandaag want die infra stamt nog volledig uit 1883 - sindsdien is er niet meer in geinvesteerd (behoudens onderhoud en het dubbelsporig maken van Nijmegen-Mook in 1910)

Laatst bewerkt door cuijk op 09-06-2010 09:54
 

09-06-2010 09:58:07
nielske90
nielske90
Ik had het niet over het veevervoer van trein 32220, maar over de slechte punctualiteit van die trein. En dat is wél toe te schrijven aan Veolia.  

09-06-2010 10:49:49
edje
edje
Quote
cuijk: Ik ben het helemaal met je eens; reizen met de 32220 (en vele anderen!) lijkt langzamerhand op veevervoer. Maar daarin treft Veolia geen blaam. De oplossing is: contract aanpassen aan de eisen van vandaag de dag


Dus inplaats dat de treinen tekort is, zijn er gewoon te veel reizigers..

ik zie de machinist al uit zijn raampje hangen, roepend tegen de mensen op het perron, "ja kom dan ook niet allemaal tegelijk, het is niet mijn schuld dat jullie nu niet meekunnen."

Veolia dient er gewoon voor te zorgen dat er genoeg capaciteit is.
Het is toch belachelijk, dat een reizger die meer dan genoeg betaald voor een treinkaartje, zo wordt bedonderd door Veolia.
Ze kunnen zich dan wel verschuilen achter de concessie eis, maar er is ook zoiets als klantvriendelijkheid.
 

09-06-2010 11:26:20
cuijk
cuijk
Ja, Veolia is gek.... Die zullen heus geen extra treinen gaan aanschaffen ter waarde van x miljoen, zo lang ze 'ruzie' hebben met de NS over de verdeling van de inkomsten uit de kaartverkoop EN zo lang ze niet weten of de opdrachtgever die extra treinen wel betaalt. Aan liefdadigheid zal geen enkel spoorbedrijf doen. Veolia rijdt DIE treinen, waarvoor de opdrachtgever heeft betaald volgens contract. Dus bij klachten is de Provincie eerder het aanspreekpunt.
(Voor de duidelijkheid: ik werk niet voor Veolia oid.)
 

09-06-2010 11:44:23
daniel
daniel
"It's all about people"...  

09-06-2010 11:49:42
john2
john2
In Nederlands?  

09-06-2010 12:42:04
rogier
rogier
Zijn er geen contractuele eisen ten aanzien van het bieden van voldoende vervoerscapaciteit?
Of is het contractueel volledig acceptabel voor de provincie als er structureel reizigers op het station achterblijven?
 

09-06-2010 13:01:53
cuijk
cuijk
Ik ben niet exact op de hoogte van het contract; maar de capaciteit is indertijd (plm 2004) door de provincie vastgelegd in de offerte-aanvraag, het program van eisen. De capaciteit is waarschijnlijk gebaseerd op de toenmalige reizigersaantallen (even uit mn hoofd: plm 20 Buffels).
Sindsdien zijn de reizigersaantallen de lucht in geschoten; enerzijds door de GTW's, anderzijds door oa de opening van het ROC direct naast Nijmegen centraal en de opening vd nieuwbouw van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen te Heyendaal. Maar dit zijn slechts enkele vd redenen.
Binnenkort opent te Venray tegenover het station een ROC, hetgeen opnieuw extra reizigers trekt.
M.i. is indertijd in het Program van Eisen te weinig rekening gehouden met deze trends, voor zover die indertijd al 'zichtbaar' waren
 

09-06-2010 13:05:03
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
john2: In Nederlands?


ff snel vertaald: Het gaat allemaal om mensen


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

09-06-2010 13:26:47
keesje
keesje
Veolia zal heus niet alleen op punctualiteit worden afgerekend, maar ook op klanttevredenheid bijvoorbeeld. NS wordt ook afgerekend op cijfers die reizigers geven t.a.v. zitplaatsen.

Maar ik heb het al eerder gezegd. Alleen pronken met punctualiteitscijfers is natuurlijk geen kunst. Het op tijd rijden van treinen is belangrijker dan het op tijd vervoeren van reizigers (die een volle en op tijd rijdende trein aan zich voorbij moeten laten gaan of helemaal geen trein zien die dus ook niet als te laat geldt).

En zo komt de hosanna de wereld in, terwijl de werkelijkheid en beleving voor reizigers wel ietsje anders is. Om op de slagan van Veolia terug te komen: "It's all about people". Alleen niet met de cijfertjes...

Laatst bewerkt door keesje op 09-06-2010 13:28
 

09-06-2010 13:27:20
edje
edje
Quote
cuijk: Ja, Veolia is gek.... Die zullen heus geen extra treinen gaan aanschaffen ter waarde van x miljoen, zo lang ze 'ruzie' hebben met de NS over de verdeling van de inkomsten uit de kaartverkoop EN zo lang ze niet weten of de opdrachtgever die extra treinen wel betaalt. Aan liefdadigheid zal geen enkel spoorbedrijf doen. Veolia rijdt DIE treinen, waarvoor de opdrachtgever heeft betaald volgens contract. Dus bij klachten is de Provincie eerder het aanspreekpunt.
(Voor de duidelijkheid: ik werk niet voor Veolia oid.)


Het is ook geen liefdadigheid waar ze het voor doen. nogmaals het zijn betalende klanten. En de klant wil gewoon met de trein mee, en de vervoerder van de provincies de lijn mag bedienen moet er maar voor zorgen dat iedereen mee kan.
Kun je dat niet voor het afgesproken bedrag, dan kun je niet waarmaken wat je hebt belooft, want ik mag aannemen dat er in de concessie eis niet stond dat je mensen mocht laten staan.
 

09-06-2010 18:43:29
dh3201
dh3201
Quote
cuijk: En vooral de infra aanpassen aan de eisen van vandaag want die infra stamt nog volledig uit 1883 - sindsdien is er niet meer in geinvesteerd (behoudens onderhoud en het dubbelsporig maken van Nijmegen-Mook in 1910)

Dan wordt het hoognodig tijd dat die bemande blokposten met bloktoestellen en trekdraden worden vervangen door centrale verkeersleiding en ATB-NG. Scheelt ook een hoop personeelskosten %08%


Shqiperise-lopers?
 

09-06-2010 20:32:26
Nelis
Nelis
zo die is flauw. Maar de lijn heeft op dit moment gewoon niet de benodigde capaciteit, en hier kan alleen de provincie wat aan doen. Dus het word tijd voor een flyer actie op de stations om mensen te wijzen op dat ze moeten klagen bij de provincie. Dan word mischien de consessie opengebroken/aangepast. Want veolia is in deze zin echt de belemmerende factor niet.  

09-06-2010 20:40:19
mich
mich
Veolia heeft in ieder geval de intentie het materieeltekort op te lossen. Dat gaat niet gemakkelijk.  

09-06-2010 20:57:33
cuijk
cuijk
Quote
Nelis: zo die is flauw. Maar de lijn heeft op dit moment gewoon niet de benodigde capaciteit, en hier kan alleen de provincie wat aan doen. Dus het word tijd voor een flyer actie op de stations om mensen te wijzen op dat ze moeten klagen bij de provincie. Dan word mischien de consessie opengebroken/aangepast. Want veolia is in deze zin echt de belemmerende factor niet.


Ik heb er inderdaad aan gedacht om een petitie te starten en die ad concessieverleners aan te bieden. Maar da's een heleboel werk plus dat lukt je niet in je eentje; dan moet er op ieder station iemand staan. En daarnaast is de vraag wat het zou opleveren, want men is zich in Maastricht en in Nijmegen bewust van de situatie.
 

09-06-2010 21:23:44
keesje
keesje
Quote
mich: Veolia heeft in ieder geval de intentie het materieeltekort op te lossen. Dat gaat niet gemakkelijk.

DM'90 is toch zo gehuurd? Daar is Veolia echt helemaal zelf bij om voor zoiets wel of niet te kiezen, danwel de reizigers op de huidige wijze te blijven vervoeren.
 

09-06-2010 22:06:27
timtrein
timtrein
Ja maar dan is de grote vraag wie dat zal betalen, dat zal Veolia in elk geval niet geheel zelf willen betalen. Misschien als de provincie meebetaalt? Of ze zelf veel meer inkomsten uit de kaartverkoop (chipkaart, anyone??) krijgen?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-06-2010 22:07:23
nielske90
nielske90
@cuijk: Lukt zeker niet alleen, maar iemand moet beginnen zodat anderen aansluiten bij het organiseren...

Overigens is de bekendheid van ernst van het probleem binnen de gemeentelijke organisaties niet echt groot te noemen. Daarvoor geldt dat men weet dat er problemen zijn maar de ernst blijft onderbelicht. Dit is overigens geen oproep om daar te gaan klagen (!), al zou het wel schelen als de druk vanuit de lokale politiek richting de provincie groter zou zijn. Wat ik zelf heb gemerkt wordt er bij de provincie enigszins laconiek gereageerd, opmerkelijke genoeg...
 

09-06-2010 23:01:09
raymond16
raymond16
Misschien dat er toch eens gepraat moet gaan worden met de universiteit in Nm om de studentenstroom wat meer te gaan spreiden, want dat blijft toch een grote oorzaak van de grote drukte. Dus niet allemaal om 9:00 uur beginnen.

Laatst bewerkt door raymond16 op 09-06-2010 23:01
 

09-06-2010 23:25:04
keesje
keesje
Quote
nielske90: Wat ik zelf heb gemerkt wordt er bij de provincie enigszins laconiek gereageerd, opmerkelijke genoeg...

Zo opmerkelijk is dat toch niet? Deze provincie heeft Veolia als 'beste' (= goedkoopste) uitgekozen en zal daarmee ook gedacht hebben dat je met het spreekwoordelijke dubbeltje op de eerste rang kan zitten. Dat Veolia in een recent verleden al zijn handje moest ophouden omdat het geld op was is een bevestiging dat marktwerking in het OV op deze manier beslist niet werkt (en nog oneerlijk is ook).

Het is maar goed dat al dat DM'90 niet in Nm aan de kant staat, want dan wordt het voor de reizigers op de Maaslijn des te onbegrijpelijker dat ze zo vervoerd moeten worden (misschien kijken ze wel al verlangend naar al die lege ICK-zitplaatsen).
 

09-06-2010 23:33:13
cuijk
cuijk
Quote
nielske90: @cuijk: Lukt zeker niet alleen, maar iemand moet beginnen zodat anderen aansluiten bij het organiseren...
..

Ik wil er best tijd en energie in steken (heb daar nu al aardig wat tijd in zitten overigens), maar in mijn eentje begin ik niet aan een petitie.
Zonder vraag haal je in no time weetikhoeveel handtekeningen op, want er zullen weinig reizigers zijn die het probleem niet onderkennen. Maar wat bereik je er mee. Tuurlijk zijn er politieke partijen die actiebereidheid hebben en zo'n actie zouden kunnen steunen, maar ik associeer me liever niet met politieke partijen.
Edit: vanmorgen 5 bakken in de 32220 als ik t goed zag

Laatst bewerkt door cuijk op 10-06-2010 08:16
 

10-06-2010 09:00:41
motje
motje
5 bakken in de 32220 is echt weinig. Is het niet mogelijk om in de ochtendspits één spitstrein te laten vervallen en het treinstel dat hiermee vrijkomt in te zetten in de 32220? Al zal dat ook allemaal wel niet worden toegestaan door het contract? Aan de andere kant zitten de spitstreinen, zeker in de richting Venray, 's-ochtends minder vol dan de doorgaande treinen. Het blijft natuurlijk ook nog wachten op het dieseltreinstel uit het zuiden.  

10-06-2010 09:20:27
stefanvdw
stefanvdw
Veolia zal best vaker willen rijden maar zolang de provincie het potje met geld beheert en opdrachtgever is heeft Veolia maar te doen wat de provincie wilt. Geldt ook voor Zl-Emn, wat extra rijden kan je wel vergeten want de provincie betaalt geen cent meer. Zoals eerder gezegd zijn de treinen niet te kort op de maaslijn maar zijn er teveel reizigers, en zolang wij in NL op deze absurde manier willen privatiseren etc. mag dat van mij gauw stoppen. Je rijdt treinen om reizigers te vervoeren al lijkt het tegenovergestelde de praktijk helaas.  

10-06-2010 13:08:44
john2
john2
Uit betrouwbarebron, die ik niet met naam wil noemen, vernomen. De 651 die in Houthem een aanrijding met een vrachtwagen heeft gehad, staat nog steeds ter reparatie in Zwitserland. Hij is momenteel afgebouwd tot een aantal onherkenbare staalplaten. Volgens zou het nog 2 tot 3 maanden duren eer dat de trein klaar is.  

10-06-2010 13:19:13
nielske90
nielske90
Als het echt nog 3 maanden gaat duren krijgt men een heel, heel groot probleem op de Maaslijn op het moment dat de scholen in september weer gaan beginnen. Dan worden de treinen in de spits nog eventjes "iets" drukker en lopen de huidige problemen helemaal de spuigaten uit, voor zover dat nu nog niet is... Ik ben benieuwd...  

10-06-2010 13:33:50
keesje
keesje
En dat gaat met de verdere opsplitsing op het spoor met de nieuwe en kleinere 'eilandjes' (Achterhoek in 3 brokken; Zl-Emn) alleen maar erger worden vrees ik.

De politiek is niet zo bezig met het primaire belang van reizigers die door henzelf worden veroordeeld tot een vervoerder. Hoe kleiner het eiland, hoe kwetsbaarder je bent in de uitvoering, dat is hier wel weer bewezen.
 

10-06-2010 22:11:31
broek53
broek53
Een aspect dat ik mij niet kan herinneren of het langsgekomen is, daarom de vraag/opmerking. Volgens mij is het (langdurig) uitvallen van een treinstel en daardoor te klein rijden, in het geheel geen zaak van de concessieverlener - of het moet wel een heel domme concessie zijn. Dat Veolia met nul reserve denkt uit te kunnen, is dan dus een bedrijfsrisico dat het zelf genomen heeft.  

11-06-2010 00:22:11
cuijk
cuijk
Broek: daar zeg je wat! Stel: ik heb een koeriersbedrijf. Nu gaat mn auto kapot. Dan kan ik toch niet tegen mn contractklanten zeggen: sorry vandaag effe niet, of: sorry vandaag kom ik met een Fiat Panda je pallets ophalen ... Dan heb ik maar voor passend vervangend vervoer te zorgen; die auto is MIJN probleem en niet het probleem van mijn contractklanten.

Veolia heeft zijn treinen geleased (naar mijn weten van een Veolia-leasemaatschappij). Ik ben geen expert in leasevormen, maar ik meen te weten dat er vormen zijn waarbij je treinen kunt leasen met recht op vervanging, en vormen waarbij dat niet zo is. Dat laatste zal dan de goedkopere variant zijn. De rest: vul zelf maar in.
Daarnaast snap ik de hele gang van zaken niet. Die aanrijding is verzekeringswerk dus er moet geld zijn om treinstellen te huren. OK: dat bleek om de een of andere reden niet mogelijk. Wat doet Veolia om toch capaciteit te hebben: het onderhoud vd GTW's wordt naar 'nachts verplaatst zodat overdag alle stellen beschikbaar zijn. Maar ... in mijn telling kom je dan nog steeds een stel tekort, of zie ik dat nu verkeerd.
Wat mij nog steeds verbaasd is het feit dat het uitvallen van een E-GTW in Limburg, ertoe kan leiden dat op de Maaslijn tekorten ontstaan. OK: kun je dan geen materieel huren: dan die GTW terug en leg het prob daar, waar het hoort. Nu is het het verschuiven van het probleem en niet het oplossen ervan. Als we hier nu ruim in de capaciteit zaten dan was er geen haan die ernaar kraaide, maar ook MET die ene GTW was de capaciteit al te klein.

Op de keper beschouwd is die uitgeleende GTW betaald met (belasting)geld dat ook voor Brabant en Gelderland was bestemd; dus hoe kan het dan dat dat ding zo lang in Limburg wordt ingezet.

Over capaciteit tot september: Er is altijd al gezegd dat die E-GTW in juli/aug terug zou komen.
De spitstreinen Venray-Nijmegen rijden tot 9 juli. Daarna is tot 6 september (nieuwe aanvang spitstreinen) capaciteit over.
Dit betekent dat er nog een maand (juni) overblijft. En er moet haast een wonder gebeuren als voor die ene maand opeens ergens n treinstel vandaan komt.

En zo hebben wij ons door een probleem heen gesukkeld, maar zekers te weten niet tot tevredenheid van allen. Fijn, dat op de Heuvellandlijn alles zo goed is gelopen de afgelopen maanden en dat de klanttevredenheidscijfers daar zo goed zijn. Maar op de Maaslijn zijn de klanttevredenheidscijfers onder de maat volgens de Openbaar Vervoer Klantenbarometer.

Hou me ten goede: ik heb niets tegen Veolia. Op veel fronten doen ze het echt prima, zelfs uitmuntend. Maar dit 'kunstje' dat kan echt niet.

Laatst bewerkt door cuijk op 11-06-2010 10:09
 

11-06-2010 10:45:31
vossloch
vossloch
De DB Regio heeft de provincie en Veolia daags na het ongeval reeds aangeboden om de Sneltrein tussen heerlen en Maastricht te rijden . Er staan altijd 6 Talenten met volledige NL toelating in Aachen standby . Een paar kleine aanpassingen waren natuurlijk noodzakelijk ( Station Valkenburg , meersen en Maastricht staan er niet in bij de Euregiobahn ) Bemanning zou NS personeel kunnen zijn . Deze info heb ik van goede contacten binnen DB Regio .  

11-06-2010 10:51:58
abbm
abbm
Is toch een goed aanbod?
Maar het zal wel weer een centenkwestie zijn.
 

11-06-2010 12:00:10
waalkade
waalkade
Een te goed aanbod, een doorgaande trein Maastricht - Aken.
Probeer dat maar eens terug te draaien zonder protesten.
 

11-06-2010 13:17:02
mdeen
mdeen
Zou ook een oplossing kunnen zijn voor als er op de Maaslijn iets stuk gaat.
En daarbij: Veolia is veel groter dan Veolia in Limburg. Misschien dat ze (Veolia-lease dan) eens moeten nadenken om een deel van het materieelpark uitwisselbaar met andere lijnen te maken.
Veolia rijdt ook heel veel met Talenten in Duitsland.
 

11-06-2010 13:40:37
john2
john2
Bij een eventuele heractivering van de internationale lijn Nijmegen, Kranenburg, Kleve, kunnen ze ook Talenten uit Duitsland inzetten. Bij problemen op de Maaslijn kan men deze Talenten ook op de Maaslijn inzetten.  

11-06-2010 13:52:21
cuijk
cuijk
Nope. Veolia / NordWestBahn rijdt met LINT/41 tussen Kleve en Düsseldorf.

Laatst bewerkt door cuijk op 11-06-2010 13:52
 

11-06-2010 15:28:15
mich
mich
Quote
nielske90: Als het echt nog 3 maanden gaat duren krijgt men een heel, heel groot probleem op de Maaslijn op het moment dat de scholen in september weer gaan beginnen. Dan worden de treinen in de spits nog eventjes "iets" drukker en lopen de huidige problemen helemaal de spuigaten uit, voor zover dat nu nog niet is... Ik ben benieuwd...


Die bui zien we hangen, en daar is men mee bezig. Zoals ik eerder zei gaat dat helaas niet zo gemakkelijk als het soms lijkt. Redenen kan/mag ik niet noemen.
 

11-06-2010 15:35:35
mich
mich
Quote
broek53: Een aspect dat ik mij niet kan herinneren of het langsgekomen is, daarom de vraag/opmerking. Volgens mij is het (langdurig) uitvallen van een treinstel en daardoor te klein rijden, in het geheel geen zaak van de concessieverlener - of het moet wel een heel domme concessie zijn. Dat Veolia met nul reserve denkt uit te kunnen, is dan dus een bedrijfsrisico dat het zelf genomen heeft.


Er is reserve ingecalculeerd. Op dit moment is die niet voldoende helaas.
 

11-06-2010 16:30:52
keesje
keesje
Quote
mich:
Quote
nielske90: Als het echt nog 3 maanden gaat duren krijgt men een heel, heel groot probleem op de Maaslijn op het moment dat de scholen in september weer gaan beginnen. Dan worden de treinen in de spits nog eventjes "iets" drukker en lopen de huidige problemen helemaal de spuigaten uit, voor zover dat nu nog niet is... Ik ben benieuwd...


Die bui zien we hangen, en daar is men mee bezig. Zoals ik eerder zei gaat dat helaas niet zo gemakkelijk als het soms lijkt. Redenen kan/mag ik niet noemen.

Waar een wil is, is een weg. Ook voor Veolia.
 

11-06-2010 17:49:43
mren
mren
Quote
stefanvdw: Zoals eerder gezegd zijn de treinen niet te kort op de maaslijn maar zijn er teveel reizigers

Is dat niet precies hetzelfde?

En met droge ogen durven beweren dat het de schuld is van de reizigers zelf is echt van de zotte. Dure zorg of brood dat 's avonds op is is ook de schuld van de klanten...
 

11-06-2010 18:09:50
klaass16
klaass16
is het schade stel alweer terug, die betrokken was bij die botsing met die vrachtwagen? in houtem-sintgerlach ofzo?  

11-06-2010 18:22:27
john2
john2
Klaas15, kijk eens 15 topics omhoog. Van mren beginnen te tellen.  

11-06-2010 18:44:20
broek53
broek53
Quote
mich:
Quote
broek53: Een aspect dat ik mij niet kan herinneren of het langsgekomen is, daarom de vraag/opmerking. Volgens mij is het (langdurig) uitvallen van een treinstel en daardoor te klein rijden, in het geheel geen zaak van de concessieverlener - of het moet wel een heel domme concessie zijn. Dat Veolia met nul reserve denkt uit te kunnen, is dan dus een bedrijfsrisico dat het zelf genomen heeft.


Er is reserve ingecalculeerd. Op dit moment is die niet voldoende helaas.
Er is m.i. niets ingecalculeerd van wat bij NSR heet: bots/brandreserve. Als je al met van alles moet gaan schuiven (t/m onderhoud aan toe) als er een botsschade is, heb je daarvoor dus geen reserve. Maar goed: je mag het ook ontoereikende reserve noemen, hoe dan ook: het is geen zaak van de concessieverlener, maar van de concessienemer, wilde ik maar zeggen.

Verder kunnen we weer ontzettend ingewikkeld gaan doen over DB-materieel etcetera: wat was en is er mis met mat '64 ter vervanging van het verongelukte stel, c.q. met DM '90 als je de huidige Maaslijn-verschuiftruc toepast?
 

11-06-2010 20:15:58
nielske90
nielske90
Bovendien was het vorig jaar ook al zo dat in de ochtendspits op de Maaslijn er geen reserve meer was voor Veolia, zodra het tweede spitsstel van Nm REP weg was...%03%  


11-06-2010 20:20:18
dh3201
dh3201
Quote
broek53: Maar goed: je mag het ook ontoereikende reserve noemen, hoe dan ook: het is geen zaak van de concessieverlener, maar van de concessienemer, wilde ik maar zeggen.

Maar de concessieverlener kan er wel invloed op hebben gehad. Als bij de aanbesteding vervoerder X een aanbod deed met een bepaalde reserve voor een bepaald bedrag en vervoerder Y deed een aanbod met een kleinere reserve voor een lager bedrag, en de consessieverlener koos op basis daarvan voor vervoerder Y moeten ze achteraf niet lopen miepen.


Shqiperise-lopers?
 

11-06-2010 20:59:12
keesje
keesje
Dat is voornamelijk dat ik de constructie van die marktwerking/concessieverlening op het spoor zo krom als een hoepel vind.

Een opdrachtgever kiest de goedkoopste en droomt er dan van dat het ook vlekkeloos zal verlopen. Tegen beter weten in gebeurt dat natuurlijk niet, een vervoerder moet tegen een bodemprijs natuurlijk alles op alles zetten om ook wat te kunnen verdienen.

Tja, en een paar tegenslagen zoals een groot schadegeval aan het materieel, leidt dan direct tot problemen die reizigers te slikken hebben. En of het nou de schuld/verantwoordelijkheid is van Veolia op de provincie zal de reizigers echt worst wezen: zij willen gewoon van A naar B(eter). Maar helaas staan die met dergelijke problemen wel (letterlijk) in de kou.

Tevens zo vreemd is dat de provincie boetes kan opleggen bij een eventueel slecht presteren. Dat zal wel in het contract zijn opgenomen. Maar slecht presteren (vaak door geldgebrek) en boetes opleggen is natuurlijk een combinatie waar de vervoerder nog meer door in de problemen komt en dat vertaalt zich natuurlijk ook in negatieve zin naar de reizigers.

Grote winnaar in dit OV-spel is dus altijd de overheid en niet de vervoerders en last-but-not-least: de reizigers (nee, ik ben niet van ROVER).
 

11-06-2010 21:17:49
cuijk
cuijk
Quote
broek53: wat was en is er mis met mat '64 ter vervanging van het verongelukte stel, c.q. met DM '90 als je de huidige Maaslijn-verschuiftruc toepast?

Daar is blijkbaar iets mis mee, anders zou er al lang DM'90 hier rondkachelen.
mat '64 is natuurlijk niet handig te combineren met E-GTW's. Dus deel 1 van het plan - het doorstoten van een D-GTW naar Limburg - is logisch.
Maar dan komt deel 2 van het plan. Het idee was (zo werd het hier in de pers aangekondigd nav een Veolia-persbericht): Tijdelijk komen op de Maaslijn 2 DM'90 stellen om het gat op te vangen.
Dat was januari.
Vervolgens kwamen die Buffels niet 'vanwege het winterweer'; NSR had ze zelf hard nodig.
Toen het ging dooien bleek opeens, dat NSR de 3446 en 3447 (uitgerust voor eenmansbediening) had gebruikt als plukstel om andere DM'90 stellen draaiende te houden. (NB: de 3446 en 3447 zijn eerder door Veolia gehuurd geweest). Andere DM'90 stellen zouden niet voor de Maaslijn geschikt zijn. (Hoe dat kan gaat boven mijn pet, want tot dec 2006 hebben hier dagelijks x Buffels hun rondjes gereden....)
Veolia ging er toen toe over om het onderhoud 'snachts uit te voeren zodat overdag de maximale capaciteit ter beschikking was.
Vervolgens werd het stil wb die Buffels. En daarna nog stiller.
Dit is het verhaal, dat ik 'vanaf de buitenkant' kan zien.
 

11-06-2010 22:49:52
broek53
broek53
Ik hoop er ooit achter te komen (maar dat zal pas over een paar jaar gebeuren vrees ik) wie van de partijen er nu een spelletje speelt, c.q. liegt. Naar mij gemeld is (uit de bekende, zeer betrouwbare bron - waarvan ik dus vurig hoop dat hij/zij de waarheid spreekt) heeft Veolia nooit bij NSR om DM '90 gevraagd n.a.v. het verongelukte=stellen=probleem. Daar laat ik het dan nu verder bij, want aan een soort welles-nietes -op-afstand heeft verder niemand wat, denk ik.  

11-06-2010 22:53:59
edje
edje
In principe is elke DM'90 inzet voor eenmansbediening, je moet alleen even opstaan, en naar het balkon lopen achter de bediende cabine.
Zo gebeurd het bij NS ook zo vaak.
 

11-06-2010 22:57:15
broek53
broek53
Natuurlijk is dat zo & waar een wil is, is een weg. Bovendien zijn de 3446 en 3447 niet plots helemaal uit elkaar genomen; een paar plukonderdelen terugzetten zou ook het grote probleem niet zijn.  

11-06-2010 23:23:59
Nelis
Nelis
Ja en wat kost het terug zetten van plukonderdelen, ja inderdaad dat kost geld. En wat is de spil in dit hele spelletje op de maaslijn.  

11-06-2010 23:32:14
mich
mich
Ja, die centjes...  

11-06-2010 23:49:54
Nelis
Nelis
Maar er is nog een andere vraag die door mijn hoofd speelt, en dat is of een andere vervoerder dit op een fatsoenlijke manier opgelost had. De NS had dit natuurlijk probleemloos opgelost vanwege zijn enorme warme reserve. Maar als er bijvoorbeeld op de kippenlijn een stel zo'n aanrijding krijgt valt het nog maar te bezien of CXX dit oplossen kan, Ik weet niet hoe dienstvaardig dat protos prototype stel is? ik heb hem nooit buiten de opstel terreinen van Amf gezien. Ik zou ook niet 1 2 3 weten hoe arriva dit oplossen zou. Over syntus nog maar te zwijgen.  

11-06-2010 23:58:16
mren
mren
Quote
keesje: Dat is voornamelijk dat ik de constructie van die marktwerking/concessieverlening op het spoor zo krom als een hoepel vind.


Met het risico voor de 30e keer in een wellus-nietus-discussie te vervallen: de methode van concessieverlening heeft hier vrij weinig te maken. Het voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten bij opdrachtgevers des te meer. En dat geld moet zal uit de lengte of uit de breedte moeten komen.
Maar dit is geen exclusief OV-probleem, ook in de GWW-sector en B&U ligt nog te vaak de focus op de laagste aanschafprijs.
 

12-06-2010 00:02:09
mren
mren
Quote
Nelis: Maar als er bijvoorbeeld op de kippenlijn een stel zo'n aanrijding krijgt valt het nog maar te bezien of CXX dit oplossen kan, Ik weet niet hoe dienstvaardig dat protos prototype stel is?

Gewoon een tweede V'tje huren. De gangbare prijs is overigens zo'n 16.000 euro per maand.

Proto-protos is niet dienstvaardig en zal dat waarschijnlijk ook niet worden.
 

12-06-2010 00:05:33
mren
mren
Quote
keesje:
Grote winnaar in dit OV-spel is dus altijd de overheid en niet de vervoerders en last-but-not-least: de reizigers (nee, ik ben niet van ROVER).


Ook deze discussie hebben we al vaker gehad, maar in veel gevallen gaan bij een concessie-overgang de frequentie en het aantal rij-uren (eerder beginnen, later eindigen) omhoog. Het Twentse busvervoer is een goed voorbeeld hoe frequentieverhoging tot stijging passagiers leidt.

Dat er vaak vooral naar de prijs wordt gekeken en dat korte (termijn veel korter dan afschrijftermijn) en kleine (in aantal voertuigen) concessies niet handig zijn, zal nu onderhand wel bewezen zijn.
 

12-06-2010 00:36:53
keesje
keesje
En des te treuriger dat het ook gewoon door blijft gaan... (Ik zal er nu weer even over ophouden).

Laatst bewerkt door keesje op 12-06-2010 00:37
 

12-06-2010 00:40:16
cuijk
cuijk
Quote
Nelis: Maar er is nog een andere vraag die door mijn hoofd speelt, en dat is of een andere vervoerder dit op een fatsoenlijke manier opgelost had. De NS had dit natuurlijk probleemloos opgelost vanwege zijn enorme warme reserve. M.

Dat is maar de vraag. Ook NS heeft indertijd meegedongen naar de concessie Maaslijn (maar kwam daar stukken duurder uit te voorschijn als ik me correct herinner).
Vergeet niet: het gaat hier om een 'contractsectorspoorlijn' zoals alles heet, dat niet tot het kernnet behoort. Had NS de beste inschrijving gehad, dan had ze waarschijnlijk niet anders gehandeld dan Veolia nu: we leveren DAT, waarvoor wordt betaald. (misschien dacht NS in 2006 nog niet zo over de contractsector, maar ik denk dat men daar nu ook een stap verder is).
Of het nu NS, Syntus, Veolia, Arriva of wie dan ook is die : dat zou weinig uitgemaakt hebben wb de huidige capaciteitsproblemen. Er zijn nu, 4 jaar na begin contract, simpelweg veel en veel meer reizigers (en ja: met de stijging vh aantal reizigers is indertijd rekening gehouden, maar het werden er veeeeel meer dan zowel opdrachtgever als -nemer had durven dromen).
NU heeft Veolia de Maaslijn, en eerlijk is eerlijk: het is een bevlogen team, vriendelijk, en wat ze hier afgelopen winter hebben gepresteerd om ondanks alles, de treinen rijdend te houden en wel OP TIJD dat mag niet worden vergeten (terwijl de rest van spoors Nederland zo ongeveer in chaos lag). Daarin toonde Veolia zijn kracht en dat verdient alle respect. (nogmaals: ik heb geen binding met Veolia; ik probeer alleen om eerlijk te kijken naar wat er gebeurt).
Er zijn nu 3 zaken:
A. de capaciteitsproblemen door het uitlenen van een enkele GTW ah Zuiden (waarop nu wel heel veel wordt gefocussed in deze discussie)
B. Het structurele capaciteitsprobleem.
C. 'Verouderde' infra die duidelijk beperkend werkt.
Veolia 'afrekenen' op een van deze 3 items zou volledig incorrect zijn. Het is een centenkwestie; iedere andere vervoerder had hier met dezelfde problemen geconfronteerd geworden.

Laatst bewerkt door cuijk op 12-06-2010 01:22
 

12-06-2010 01:34:29
ruud.h
ruud.h
ben er hele maal mee eens Rob  

12-06-2010 11:56:44
keesje
keesje
@cuijk: Als NS die concessie had dan geloof ik allerminst dat bij materieeltekorten de NS desondanks her en der geschikt materieel aan de kant laat staan, maar dat gewoon ter vervanging inzet.

Hetzelfde zie je nu toch ook met Zl-Emn: bij een tekort rijdt er gewoon een niet Emmer Plan V of zelfs ICM. Als er een nieuwe vervoerder komt, kun je die snelle bijsturingsacties echt wel vergeten en gaan reizigers dit in negatieve zin merken helaas.

Syntus laat ook wel eens niet-Twente-LINTen rijden tussen Mrb en Aml als de geëigende stellen niet beschikbaar zijn. Dat er een ander kleurtje rijdt maalt geen mens om, reizigers zijn blij dat er een vervoerder is die de mogelijkheid heeft om met materieel te kunnen schuiven (zonder daar wellicht weet van te hebben). Wordt ook in die regio vanaf 2012 merkbaar een probleem omdat de boel daar ook weer een kleinere stukjes is verdeeld.

Laatst bewerkt door keesje op 12-06-2010 11:59
 

12-06-2010 15:24:09
daniel81
daniel81
Quote
cuijk:
Quote
Nelis: Maar er is nog een andere vraag die door mijn hoofd speelt, en dat is of een andere vervoerder dit op een fatsoenlijke manier opgelost had. De NS had dit natuurlijk probleemloos opgelost vanwege zijn enorme warme reserve. M.

Dat is maar de vraag. Ook NS heeft indertijd meegedongen naar de concessie Maaslijn (maar kwam daar stukken duurder uit te voorschijn als ik me correct herinner).
Vergeet niet: het gaat hier om een 'contractsectorspoorlijn' zoals alles heet, dat niet tot het kernnet behoort. Had NS de beste inschrijving gehad, dan had ze waarschijnlijk niet anders gehandeld dan Veolia nu: we leveren DAT, waarvoor wordt betaald. (misschien dacht NS in 2006 nog niet zo over de contractsector, maar ik denk dat men daar nu ook een stap verder is).

Toch zie ik het hier op Apd-Zp heel anders gaan. RegioNS begon indertijd met 3 stellen, maar omdat het met name in de 17824 dagelijks erg gezellig bleek te zijn, heeft men binnen een paar maanden op eigen kosten een extra stel toegevoegd aan de ZAP-stellen, om zodoende in de spits alles gekoppeld te kunnen rijden. En als er een stel uitvalt, wordt er meestal snel een niet-ZAPstel opgetrommeld om in de eerstvolgende spits het aantal stellen compleet te hebben.
 

12-06-2010 17:32:50
daniel81
daniel81
Quote
mich: Ja, die centjes...

In een eerdere discussie was het met name Veolia Verweggistan dat moeilijk deed (dat ging toen over de minimale samenstellingen -> knusse treinen op zaterdag). M.a.w. Veolia NL wil wel, maar Veolia Internationaal niet. Als dat nu weer het geval is, dan gaat de lokale politiek daaraan weinig kunnen veranderen %03%
 

12-06-2010 21:54:48
willy84
willy84
Wordt er nu vanuit Parijs bepaalt hoeveel bakken er in een bepaalde trein zitten..?? Het moet toch niet gekker worden.

Dit hele probleem draait alleen maar om geld. Dat kan niet anders. Veolia kan Plan V huren of Buffels. Geen van beide is geschied. Dan is er toch geen andere conclusie mogelijk..
 

14-06-2010 12:50:10
giuseppe
giuseppe
Ik vind dat het maar stil is rondom het geopende station Woonboulevard, volgens mij denkt de pers dat er pas over 2 weken, na de officiele opening, gereden gaat worden. Iemand trouwens een idee of er net zoals bij Arriva eigen logo's zijn geplaatst?  

14-06-2010 12:55:22
john2
john2
Aanstaande Woensdag, 16 juni, kom ik met de trein 2 maal langs station Heerlen Woonboulevard. Zal opletten wat voor logo er is.  

14-06-2010 14:00:47
broek53
broek53
Er is geen logo, van welke maatschappij dan ook. Behalve dan het NS-logo op de kaartautomaten. De stationsnaamborden zijn van het NS-tijpe (blauw met een wit hoekje eruit).
Verder ontbreekt er elke vorm van spoornummeraanduiding en zijn er de verkeerde cijferborden toegepast langs het spoor richting Heerlen (de cijferborden die normaliter gebruikt worden bij perrons die langs kruiswissel liggen %09%).
 

14-06-2010 17:02:47
raymond16
raymond16
De spoornummeraanduiding ontbreekt zelfs in Mz. Vertrekstaten ontbraken daar ook nog. Helaas geen probleem wat enkel op de Woonboulevard speelt dus.  

14-06-2010 17:38:54
broek53
broek53
Op Maarheze worden de perronspoornummers wel aangegeven, met de gebruikelijke verlichte pictogrambakken. Eén per spoor, aan het begin van de perrons.  

14-06-2010 18:56:46
keesje
keesje
Quote
raymond16: De spoornummeraanduiding ontbreekt zelfs in Mz. Vertrekstaten ontbraken daar ook nog. Helaas geen probleem wat enkel op de Woonboulevard speelt dus.

Hmmm, NS regio zuid en dingen die vergeten worden... Waar kennen we dat van? In een niet zo recent verleden wekenlang verkeerde vertrekstaten te Ht en onlangs CTA's die stops te Bet onterecht aangaven. Blijkbaar moeilijk om dat op tijd geregeld te krijgen.
 

14-06-2010 23:59:37
cuijk
cuijk
NS-beeldmerken op (niet-NS) stations: In Swalmen (Veolia) prijkt aan de ene kant vh bord reeds het Veolia-logo, terwijl hetzelfde bord aan de straatzijde nog het NS-logo heeft (op de inzet op de foto zie je de straatzijde van het bord). http://www.maaslijn.net/images/grote_fotos/2010/IMG_0047.jpg
Wat is daarvan de reden?

Laatst bewerkt door cuijk op 15-06-2010 00:00
 

15-06-2010 08:16:47
jorwerd_f1
jorwerd_f1
Het NS-logo wordt meer geassocieerd met een trein dan dat van Veolia Transport .  

16-06-2010 08:57:54
mdeen
mdeen
De Arrivalijnen in het Noorden worden ook al in de Arriva huisstijl gebracht. Ik hoop niet dat dit een 15 jarig terugkerend festijn wordt: nieuwe vervoerder, ook geld uitgeven aan nieuwe stationborden.
Steek dat geld liever in nuttige zaken.
 

16-06-2010 09:04:39
broek53
broek53
Het lijkt mij overduidelijk dat dit een per concessie-periode terugkerend fenomeen wordt - tenzij er tien jaar lang Arriva op de stations blijft staan terwijl Pietjepuk er rijdt natuurlijk .
Het komt mij voor dat je vele malen beter een aanduiding voor "openbaar vervoer" op stations en bushaltes kunt aanbrengen en de aanduiding van de regerend vervoerder beperkt tot verwisselbare uitingen, zoals de vertrekstaten en zo. Dat werkt ook goed voor stations waar meerdere vervoerders gebruik van maken.
 

16-06-2010 11:09:43
daniel81
daniel81
En het werkt beter voor de herkenbaarheid van de reiziger. Want die namen van tegenwoordig kunnen ook alles zijn: Syntus is een vervoerder maar b.v. Tactus is een instelling voor verslavingszorg, enz. Ziet een reiziger straks nog wel wat een station is? Hetzelfde geintje geldt overigens voor bushaltes: vroeger was het onmiskenbaar wat een bushalte was, ook dat wordt steeds vager.  

16-06-2010 11:34:23
keesje
keesje
Zou het een reiziger iets kunnen schelen met welke vervoerder hij/zij mee gaat?  

16-06-2010 12:15:48
daniel81
daniel81
Absoluut, anders weet-ie niet wanneer-ie z'n OV-chipkaart moet in- en uitchecken  

16-06-2010 14:03:37
salieri
salieri
In Zuidbroek hangen de Arriva borden al in ieder geval  

16-06-2010 14:11:09
jorgo
jorgo
Tenzij ik me heel erg vergis, is de huidige huisstijl van stations (die dateert vanaf medio jaren '90) juist een poging geweest om 'het station' en 'de vervoerder' te ontvlechten. Één van de uitingen van die huisstijl was het witte blokje in de linkerbovenhoek van de naambordjes, maar tevens kwam soms blauw-op-wit voor ipv alleen andersom, werden de pictogrammen herzien en werd een lettertype gebruikt dat wat moderner was (als vervanger van het zakelijke jaren '70 schrift).

Ik kan me echt herinneren dat dit werd gepropageerd als de stationsstijl, in een tijd dat open-access werd gepionierd (bijv. Lovers Rail).

Dat de algemene NS-huisstijl zich ook in die richting ontwikkelde (het lettertype bijvoorbeeld zie je nu bij het hele concern) lijkt dit wel ongedaan te maken. Maar ook niet helemaal: het witte blokje komt bijvoorbeeld in geen enkele andere NS-concernuiting terug, dan op de stationsbebording.

In Engeland heeft de privatisering in dat kader overigens een grappig verschijnsel opgeleverd: het voormalig British Rail logo (vgl. de NS-vleeshaak) is daar behouden op stations en kaarten als aanduiding voor 'spoorwegvervoer'. Was dat hier ook zo gegaan, dan had bijvoorbeeld Veolia de vleeshaak kunnen gebruiken om een station van een bushalte te onderscheiden. Het verschil is natuurlijk dat British Rail als gelijknamige vervoerder zelf niet meer bestaat.
 

16-06-2010 15:23:54
keesje
keesje
Veolia heeft ook eigen haltepalen staan waar je ongestraft mocht parkeren omdat ze niet in verkeersreglement voorkwamen! %08%  

16-06-2010 17:38:04
john2
john2
Quote
john2: Aanstaande Woensdag, 16 juni, kom ik met de trein 2 maal langs station Heerlen Woonboulevard. Zal opletten wat voor logo er is.

Vandaag 2 maal langs station Heerlen Woonboulevard gekomen. Vanuit de trein kon ik niks ontdekken wat op een Veolia logo leek. De borden met Heerlen woonboulevard waren zoals bij de NS gebruikelijk, een blauwe bord met witte letters de stationsnaam er op. Blijft over wat voor logo staat er als men dit station betreed.
 

16-06-2010 17:42:59
daniel81
daniel81
@keesje
Even OT hierop doorgaan
Over die (en andere) haltepalen zijn -naar aanleiding van parkeerboetes- diverse rechtzaken geweest. Arriva kwam met de palen in het blauw/groen, provincie Gelderland maakte ook een ietwat ander bordje enz.
De uitkomst van de juristen is dat het enige rechtsgeldige op een bushalte, het zwart-op-wit buspictogrammetje is met daarachter een blauwe achtergrond.
Kleur van de rest van de halte, afmeting enz. doen er niet toe.
Het gele haltebord zoals wij kennen is indertijd ontworpen door een reclamebureau %05% (vroeger zag je daadwerkelijk nogal eens reclame aangebracht op een haltebord) en heeft verder niks met een verkeersbord van doen.
Dus zolang Veolia ergens dat pictogrammetje op z'n paal heeft verwerkt, is het juridisch in orde.
Omdat dit voor de weggebruiker niet al te duidelijk is, buigt de Commissie Verkeerstekens zich momenteel over de vraag hoe groot dat pictogram dan zou moeten zijn.

Laatst bewerkt door daniel81 op 16-06-2010 17:43
 

16-06-2010 17:57:58
nohab
nohab
Quote
daniel81:
Het gele haltebord zoals wij kennen is indertijd ontworpen door een reclamebureau %05% (vroeger zag je daadwerkelijk nogal eens reclame aangebracht op een haltebord) en heeft verder niks met een verkeersbord van doen.

Ja, nou en of!! Het maakt deel uit van het RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens) als L3. Kijk maar op http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/RVVbroch_NL-2008_web_tcm195-218045.pdf pagina 48.

Laatst bewerkt door nohab op 16-06-2010 17:59
 

16-06-2010 21:58:47
daniel81
daniel81
Het enige wat voor het RVV van belang is, is dus dat pictogrammetje. De rest niet! Ondanks dat dat wel zo in het bordenboek staat. Vandaar dat er ook rechtszaken nodig waren om dat te ontdekken.
Toch zijn die rechterlijke uitspraken wel logisch. Immers, anderen dan wegbeheerders mogen geen uitingen op verkeersborden aanbrengen, maar op bushalteborden mogen busmaatschappijen en zelfs adverteerders zich uitleven.
 

22-06-2010 19:14:35
john2
john2
Quote
john2:
Quote
john2: Aanstaande Woensdag, 16 juni, kom ik met de trein 2 maal langs station Heerlen Woonboulevard. Zal opletten wat voor logo er is.

Vandaag 2 maal langs station Heerlen Woonboulevard gekomen. Vanuit de trein kon ik niks ontdekken wat op een Veolia logo leek. De borden met Heerlen woonboulevard waren zoals bij de NS gebruikelijk, een blauwe bord met witte letters de stationsnaam er op. Blijft over wat voor logo staat er als men dit station betreed.

Vandaag, 22 - 06 - 2010, op station Heerlen Woonboulevard geweest, maar niks van een logo van Veolia te zien. Wat van NS te zien is de kaartjesautomaat en de blauweborden met witte letters met stationnaam erop.
 

22-06-2010 20:01:01
abbm
abbm
Ik dacht dat besloten was dat de Veolia palen legaal waren?  

22-06-2010 20:15:37
willy84
willy84
Ik zat vorige week in een Veolia treintje en daarin werd aangegeven dat de OV chipkaart niet geldig is bij Veolia. Hoe zit dit mbt de studenten ov chipkaart? Wellicht staat het reeds in dit topic vermeld, excuus daarvoor.  

22-06-2010 20:18:57
gertjan
gertjan
Je kan niet in-/uitchecken. zolang je het product op de kaart hebt staan is er niets aan de hand, zolang je binnen je vrije reis periode zit.

Dus heb je een weekkaart, dan kan je op ma t/m vr gewoon instappen. Alleen in het weekend, dus buiten je vrije periode moet je gewoon een los kaartje kopen.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

22-06-2010 20:26:23
keesje
keesje
En intussen duurt de hosanna rondom die chipkaart gewoon voort, ik begrijp niks van al die propaganda...  

22-06-2010 20:27:14
raymond16
raymond16
Quote
abbm: Ik dacht dat besloten was dat de Veolia palen legaal waren?

Dat is de bushalte, niet het station

De blauwe stationsborden zijn in beheer van Prorail dus die worden niet vervangen
 

22-06-2010 20:42:02
abbm
abbm
Quote
nohab: Ja, nou en of!! Het maakt deel uit van het RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens) als L3. Kijk maar op http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/RVVbroch_NL-2008_web_tcm195-218045.pdf pagina 48.


Ik reageerde op dit bericht.