22-06-2007 11:18:18
fastguy84
fastguy84
Sorry, maar ik dacht toch echt dat dit het Veolia-topic was? Zolang Syntus nog niet door Veolia wordt overgenomen, lijkt me dit allemaal niet zo relevant.

Wat daarentegen wel (enigszins) ontopic is, is het rapport over de IJzeren Rijn van het Ministerie van Verkeer van NRW van gisteren, die kiezen voor een noordelijke omgang om Rm, en niet voor een route via Vl. Dat scheelt weer een hoop cargo op de toch al overbelaste (Zuidelijke) Maaslijn. (voor meer info: zie topic treinen Budel-Weert vv)
 

22-06-2007 11:26:18
admin
Moderator
admin
Het punt over Veolia/Syntus ben ik met fastguy eens, graag on-topic!


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

22-06-2007 19:55:41
raoul
raoul
Vandaag om 16:50 uur in Deventer met het frontsein naar Zwolle: 3110-v 3202-2 3227-3117-a.

Waarschijnlijk voor een ritje onderhoud in Onnen!

Spot was al eerder geplaatst door dumpy in het opvallende dingen topic. Doormiddel van een sms van mij

Laatst bewerkt door raoul op 22-06-2007 20:05
 

22-06-2007 20:03:20
mich
mich
Naast bovenstaande de 3107 en 3108 te Ahb, 3118 te Ehv en 3210 nog steeds te Tb. Vandaag ook nog een andere DH2 in de werkplaats in Ehv gezien, geen idee welke want de rest is in dienst.  


23-06-2007 09:56:27
fastguy84
fastguy84
Vandaag weer een artikeltje in de Limburgse kranten, over ca. 20 punten waarop Veolia haar contract niet nakomt (vooral busgerelateerd, maar vanwege het geïntegreerde WVG-regiotaxi-bus-trein concept op een hoop geveegd). Opvallendste staat echter weggestopt in de laatste alinea:

"Overigens wees De Beer er gisteren op dat er sinds de komst van Veolia in Limburg veertig procent meer reizigers in trein en bus zijn gestapt. Volgens het contract zou Veolia ook voldoende treinstellen moeten hebben om, bij een defect, een reservetrein in te zetten. In de praktijk heeft het bedrijf echter ruim veertig treinstellen waarvan meer dan de helft gebreken vertoont. Veolia huurt de treinen van de NS, in afwachting van bestelde treinstellen die op 2 november in gebruik worden genomen."
 

23-06-2007 10:10:17
hazenkamp
hazenkamp
November..... Was het maar zover!%03%  

23-06-2007 13:07:57
reizigert
reizigert
Overigens is er deze week een nieuwe huis-aan-huis folder van Veolia verspreid mbt de gewijzigde dienstregeling van de bussen. Daarin staat ook een artist impression van de GTW. Uit deze nieuwe afbeelding (met koersdisplay Roermond) valt af te leiden dat de GTW's voor de Maaslijn er precies hetzelfde uit gaan zien als die van de Heuvellandlijn. Dit ontwerp voor de Maaslijn wordt dus los gelaten:
http://www.stadlerrail.com/file/news/Veolia%20Design%20Stadler1.jpg
En dit wordt het (zonder stroomafnemer dan)
http://www.stadlerrail.com/file/news/Design%20Stadler%20VEOLIA%20GTW%20EMU.jpg

Opvallend is dat in het 'nieuwe' ontwerp een wit vlak op de neus is gecreerd, precies zoals ProRail eist.
In het krantje staat ook dat de beeltenis van de Bekende Limburgers naar wie de treinen vernoemd worden er ook op komt te staan.
 

23-06-2007 14:12:08
keesje
keesje
@fastguy84

Tot november kletst het management zich wel uit de malaise. Vanaf dat moment moet er een ander smoezenboek open zodra er kinderziektes opduiken in het nieuwe materieel. Hopelijk hebben we dan zo'n beetje 14 maanden na de komst Veolia eens normaal openbaar vervoer op de Maaslijn.

Een groei van 40% (!) lijkt me heel erg veel. Als ik die volle perrons in Cuijk af en toe zie als er weer eens een trein door vertraging zijn lading reizigers heeft gedropt, dan wil ik dat wel geloven. Denk dat De Beer zich een beetje vergist in het verschil tussen 40% reizigers toename en 40% hogere bezettingsgraad in de treinen. Dat laatste neem ik zonder meer van hem aan %08%
 

23-06-2007 14:28:12
mich
mich
Hier op de maaslijn is vooralsnog geen toename te zien. Als je bedenkt dat in de ochtendspits de NS hier uit venray wegreed met 6 bakken buffel, en daarin nog mensen stonden dan lijkt het er op dat er nu minder reizigers zijn.  

23-06-2007 17:52:14
mren
mren
Veolia is meer dan alleen de Maaslijn... die flinke frequentieverhoging op de heuvellandlijn trekt ongetwijfeld flink meer reizigers.
Bovendien denk ik dat qua reizigersaantallen de busreizigers een groter percentage vormen dan de treinreizigers.
 

23-06-2007 19:37:14
Dre
Dre
Quote
stel172: Ik vraag me af of de Syntus constructie levensvatbaar blijft nu Connexxion zich terug getrokken heeft uit deze firma en Syntus als een concurrent is gaan zien (afgezien van Almelo-Marienberg, waar ze zelf geen trek meer in hadden en dus uitbesteed hebben aan Syntus).

Syntus vult meer lijnen in voor Connexxion. De buslijnen 20, 73 en 74 worden door Syntus uitgevoerd, maar behoren tot de 'Twents' concessie die aan Connexxion gegund is.

Lijkt me verstandig dat NS alle aandelen Syntus overkoopt, en dat het met RegioNS een zelfstandig onderdeel van de NV NS vormt.

Over de nieuwe concessie voor de Achterhoek gesproken, de provincie Gelderland mag wel eens beginnen met het gunnen van de concessie. Als er een nieuwe vervoerder komt wil men toch niet weer het eerste jaar oude materieel?

Maar om terug on topic te gaan:

De situatie waarin Veolia nu verkeerd zegt natuurlijk niets over hoe het gaat wanneer de GTW's er eenmaal zijn. Van de concessie mag na december 2007 geen oud materieel meer ingezet worden. En NSFSC levert de treinen alleen maar voor een periode van 10 jaar. Logisch dat Veolia niet voor DM'90 heeft gekozen. Dan heeft men liever 1 jaar prut-treinstellen dan 9 jaar onnodig betalen.
 

24-06-2007 12:17:34
kbrandsma
kbrandsma
Quote
reizigert: (...) Uit deze nieuwe afbeelding (met koersdisplay Roermond) valt af te leiden dat de GTW's voor de Maaslijn er precies hetzelfde uit gaan zien als die van de Heuvellandlijn. Dit ontwerp voor de Maaslijn wordt dus los gelaten:
http://www.stadlerrail.com/file/news/Veolia%20Design%20Stadler1.jpg
En dit wordt het (zonder stroomafnemer dan)
http://www.stadlerrail.com/file/news/Design%20Stadler%20VEOLIA%20GTW%20EMU.jpg

Opvallend is dat in het 'nieuwe' ontwerp een wit vlak op de neus is gecreerd, precies zoals ProRail eist.

Daarnaast heeft de elektrieke versie spiegels aan weerszijden, terwijl de diesel-versie die moet ontberen. De diesel wordt dus ook van dergelijke spiegels voorzien?
Quote
Dre: Over de nieuwe concessie voor de Achterhoek gesproken, de provincie Gelderland mag wel eens beginnen met het gunnen van de concessie. Als er een nieuwe vervoerder komt wil men toch niet weer het eerste jaar oude materieel?

Daar maakt Veolia zich dus ook hard voor: DAT er in ieder geval wordt aanbesteed, wat eerst niet de bedoeling was.
Daarnaast: wie zegt dat NS de Syntus-buffels (en Linten) ook nodig hebben? Die zijn gewoon eigendom van NSFSC, dus daar heeft NS (in principe) evenveel invloed als menig andere huurder. Er kan toch gewoon met DM'90/Lint 41 verder worden gereden. Waarom zou de provincie nieuw materieel gaan eisen? Dat waren ze in ieder geval niet van plan, anders hadden ze het in eerste instantie wel aanbesteed!
 

24-06-2007 14:01:56
reizigert
reizigert
De diesels moeten ook geschikt zijn voor eenmansexploitatie en een cabinedeur zit er niet in, dus spiegels lijken me onmisbaar  

24-06-2007 14:37:08
mich
mich
lijkt me ook, hoe bij arriva hangen ze uit het raampje tog?  

24-06-2007 14:53:28
lucky
lucky
Jep, klein raampje aan de zijkant. Tis niet de meest mcn vriendelijke oplossing maar het werkt. Je ziet waarschijnlijk wel meer dan als je via spiegels kijkt.  

24-06-2007 15:04:35
bouwe
bouwe
En je hebt de foei lelijke spiegels niet, vind ze er zo prima uitzien. Je moet elke vergelijking met een bus voorkomen.

Laatst bewerkt door bouwe op 24-06-2007 15:04
 

24-06-2007 15:31:51
mren
mren
Quote
kbrandsma: Er kan toch gewoon met DM'90/Lint 41 verder worden gereden. Waarom zou de provincie nieuw materieel gaan eisen? Dat waren ze in ieder geval niet van plan, anders hadden ze het in eerste instantie wel aanbesteed!


Dat hebben ze voor de zijn Odz-Hgl-Zp anders wel gedaan. Volgens onbevestigde berichten om NS met hun oude Buffels te weren en de deuren wijd open te zetten voor Syntus.
Dat Syntus dan vervolgens met -volgens de concessie- te oude stellen rijdt (de Gelderse Linten zeg maar), hoor je vervolgens niemand over.
 

24-06-2007 22:53:11
rudolfph
rudolfph
Nee, dat mag inmiddels wel. Syntus heeft met succes bij de provincie uitgelegd dat de stellen allemaal gelijk zijn en dat het voor succesvolle exploitatie wel handig zou zijn als er ook "oude" Linten zouden mogen rijden. Er zal maar een "nieuwe" Lint kapot gaan in Zp en er staan alleen maar "oude" Linten op reserve, dan kan je geen vervangende trein laten rijden omdat het spul volgens de concessie niet is toegelaten . . .  

26-06-2007 11:33:36
fastguy84
fastguy84
Weer wat nieuwtjes:
%01%Vanaf 1 juli gaan de vergoedingen voor de GTBV-regeling bij Veolia verdubbeld worden (naar hetzelfde niveau als NS: 50% bij halfuur, 100% bij uur vertraging) voor zowel regiotaxi, bus als trein.

%01%Naar aanleiding van Statenvragen van D'66 gaat Veolia aan deze illustere regeling meer bekendheid geven, tot nu toe zijn aan enkele honderden mensen enkele duizenden euro's terugbetaald, dat moet omhoog als het formulier binnenkort van de website te downloaden is.

%01%Tijdens de Vierdaagse rijdt Veolia op de Maaslijn in een andere dienstregeling: Rm-Bmr ongewijzigd, Bmr-Nm 3x p/u, volgens een A3'tje in de 3111 waar ik gister in zat. Dienstregeling zou beschikbaar zijn op de betreffende stations...
 

26-06-2007 12:18:55
sneltrein
sneltrein
Dat is mooi


:)
 

26-06-2007 12:27:56
dumpy_dump
dumpy_dump
3x per uur? Welk figuur heeft dat nou weer verzonnen? Da's de manier om doorgaande reizigers weg te pesten!  

26-06-2007 12:29:22
Bollenstad
Bollenstad
Quote
fastguy84:
%01%Vanaf 1 juli gaan de vergoedingen voor de GTBV-regeling bij Veolia verdubbeld worden (naar hetzelfde niveau als NS: 50% bij halfuur, 100% bij uur vertraging) voor zowel regiotaxi, bus als trein.

Is dat een wijziging dan? Op de eerste dag van de nieuwe dienstregeling heb ik op het traject Nm-Vl een vertraging van meer dan een uur opgelopen door een uitgevallen trein en vertraging van 35 minuten van de volgende trein, en gewoon 100% teruggekregen. Zo stond het ook in het formulier dat ik van Veolia heb gekregen, waarmee ik mijn vertraging kon declareren.

Laatst bewerkt door Bollenstad op 26-06-2007 12:29
 

26-06-2007 13:50:28
fastguy84
fastguy84
In de Limburgse kranten stond dat de oude percentages respectievelijk 25 en 50 waren, maar ik weet het zelf niet, heb het nooit gebruikt, voornamelijk omdat het zo'n moeite kost om de klantenservice te bereiken.

En die 3x p/u, het zou natuurlijk kunnen betekenen dat de helft van de spitstreinen rijdt, dus met treinen die in Bmr om .00/.09/.30 vertrekken (of .00/.30/.39).
 

26-06-2007 14:06:12
keesje
keesje
Is vanwege de Vierdaagse. Treinen tussen Bmr en Nm worden extra versterkt omdat dat gedeelte erg druk is.  

26-06-2007 14:45:29
sneltrein
sneltrein
maar als daar 3 keer per uur word gereden dan betekend dat wel dat de treinen uit weinig bakken bestaan!!


:)
 

26-06-2007 16:15:42
sneltrein
sneltrein
Verbazing over Veolia's terugbetalingsregeling

Dinsdag, 26 juni 2007 - MAASTRICHT / BOXMEER - Veolia, de vervoerder op de Maaslijn, heeft een 'niet goed, geld terug' - regeling. Slechts weinig treinreizigers zijn daarvan op de hoogte.


Leden van Provinciale Staten van Limburg reageerden afgelopen vrijdag stomverbaasd. In een commissievergadering werd gesproken over de problemen waarmee Veolia, vooral op de Maaslijn, wordt geconfronteerd. Daar liet directeur René de Beer van Veolia weten, na een pleidooi voor het instellen van een schaderegeling, dat die regeling allang bestaat. "Wellicht hebben we die niet goed met de reizigers gecommuniceerd", zei de directeur. NS heeft overigens eenzelfde 'schaderegeling'. Voor gedeputeerde Bert Kersten aanleiding Veolia te vragen met voortvarendheid de regeling beter bekend te maken.


Paul Wessels, het Gennepse statenlid voor D66, was vrijdag bij de commissievergadering over Veolia. Ook Wessels, die zich een paar keer per week door treinen en bussen van Veolia laat vervoeren, zegt tot voor vrijdag niet van een terugbetalingsregeling te hebben geweten. "Me dunkt dat ik er het afgelopen halfjaar dan behoorlijk wat gebruik van zou hebben gemaakt. Ik geloof niet dat ik één dag zonder vertraging heb gereisd."

Wessels zegt dat er in februari in een brief aan de toenmalige gedeputeerde, Mat Vestjens, over zo'n regeling is gesproken. Vestjens antwoordde toen dat er binnen afzienbare tijd een regeling zou komen.

De 'niet goed geld terug'-regeling is echter van begin af aan verplicht geweest. In de concessieovereenkomst, waarin staat beschreven hoe een vervoerder de Maaslijn moet exploiteren, staat exact omschreven in welke gevallen reizigers geld terug moeten krijgen. Er staat bijvoorbeeld dat een reiziger 50 procent van de ritprijs terugkrijgt bij een vertraging tussen de 30 en de 59 minuten.

Directeur Frank van Setten bevestigt dat er al geruime tijd een regeling is. Hij geeft toe dat Veolia het bestaan ervan niet van de daken af heeft geschreeuwd. "We hebben al behoorlijke bedragen uitgekeerd, dus mensen weten er wel van", zegt hij.

De Limburgse gedeputeerde Bert Kersten vroeg Veolia vrijdag om de regeling beter bekend te maken en aanvragen mogelijk te maken via de website.

"Je kunt volgens mij de formulieren al via onze website downloaden" , zegt Van Setten.

Wie de proef op de som neemt, vist echter achter het net. Gistermiddag was er op de website van Veolia niets te vinden over de terugbetalingsregeling. Een telefoontje naar de klantenservice leert dat formulieren alleen telefonisch kunnen worden aangevraagd. "De regeling geldt alleen voor vertraging met onze treinen, niet voor de bussen" , aldus de telefonist.

- www.veolia-transport.nl

klantenservice: 0900 331 05 50

Bron: de gelderlander!


:)
 

27-06-2007 20:02:02
mich
mich
Op dit moment buiten dienst: 3110 3117 3202 Onnen, 3118 3227 Ehv, en de 3210 te Tbwph.  

27-06-2007 20:43:23
micky
micky
zijn die van veolia zelf  

27-06-2007 20:51:15
mich
mich
gehuurd van NSFS

Laatst bewerkt door mich op 27-06-2007 20:53
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-06-2007 00:56:59
kevinevers
kevinevers
Quote
mich: Op dit moment buiten dienst: 3110 3117 3202 Onnen, 3118 3227 Ehv, en de 3210 te Tbwph.


3117 vandaag gezien in vl, heeft halve dag op spoor 48 gestaan en is in de avond naar spoor 55 verhuist
 

28-06-2007 08:51:26
keesje
keesje
@sneltrein

Een paar citaten van Van Setten:

"Je kunt volgens mij de formulieren al via onze website downloaden" en:
"We hebben al behoorlijke bedragen uitgekeerd, dus mensen weten er wel van", zegt hij.

Hij gebruikt "volgens mij", dus hij weet het zelf ook niet zeker en "dat er al heel wat bedragen zijn uitgekeerd". Dat weet hij wel zeker.

Ik begrijp niet veel van die kerel, maar zwetsen kan hij wel. Reizigers bedonderen heet dat.
 

28-06-2007 10:46:33
Bollenstad
Bollenstad
Zoals ik hierboven al een keer schreef heb ik zelf geld terug geclaimd voor een vertraging op 10 december (dus de eerste dag dat Veolia reed); één keer vragen bij Veolia en ik had de volgende dag het declaratieformulier in de bus. Ik zie niet in wat dat met bedonderen te maken heeft. %03%
En ja, misschien hadden ze wat meer bekendheid hieraan kunnen geven; aan de andere kant staan de algemene voorwaarden van Veolia al sinds het begin op hun site. Daarin staat de vergoedingsregeling bij vertraging omschreven.
 

28-06-2007 18:11:25
mvd
mvd
D66: NS aansprakelijk voor problemen Maaslijn

D66 in Provinciale Staten vindt dat de NS aansprakelijk moet worden gesteld voor de grote problemen op de Maaslijn. Dat is de verbinding tussen Roermond en Nijmegen. Volgens D66 heeft de NS zich niet gehouden aan de afspraak dat ze in redelijkheid haar medewerking moest verlenen aan de nieuwe concessiehouder Veolia.

De partij verwijst daarvoor naar het alleen maar beschikbaar stellen van 40 oude treinstellen, de zogeheten Wadlopers. Die hebben het afgelopen half jaar voor heel veel problemen gezorgd op de Maaslijn. D66 stelt dat NS op zijn minst de schaderegeling voor treinreizigers moet betalen. De partij wil weten wat het provinciebestuur daarvan vindt.

Bron: www.l1.nl
 

28-06-2007 18:28:41
kbrandsma
kbrandsma
Begint het moddergooien weer%03%
(bij wijze van spreke: )
NS: Provincie zelf aansprakelijk voor problemen Maaslijn

De NS is van menig dat de provincie aansprakelijk is voor de grote problemen op de Maaslijn. De provincie had zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen en de ingangsduur van de concessie met een jaar moeten verlaten. Wanneer je als provincie eisen gaat stellen zoals nieuw materieel dan is het wel duidelijk dat de tijd tussen gunning en start veel te kort was.
Etcetera, etcetera...

Laatst bewerkt door kbrandsma op 28-06-2007 18:29
 

28-06-2007 18:28:51
mren
mren
Quote
mvd: Volgens D66 heeft de NS zich niet gehouden aan de afspraak dat ze in redelijkheid haar medewerking moest verlenen aan de nieuwe concessiehouder Veolia.


Dat zou dan snel uitdraaien op een semantische discussie over het woord 'redelijkheid' denk ik...

Laatst bewerkt door mren op 28-06-2007 18:29
 

28-06-2007 19:01:54
mich
mich
Je zou kunnen stellen dat als je 25 treinstellen beschikbaar stelt je heel redelijk bent. Daarover een discussie aangaan is onbegonnen werk en je weet bij voorbaat al dat je er niks mee opschiet.

Laatst bewerkt door mich op 28-06-2007 19:02
 

28-06-2007 19:06:07
kbrandsma
kbrandsma
Zeker in dit stadium niet meer. Dit had vorig jaar om deze tijd uitgezocht moeten worden.
Die ene wethouder "als de NS niet zegt waar de Buffels zijn dan sleep ik ze voor de rechter" heeft van de NS ook 0 op het rekest gekregen.
 

28-06-2007 20:19:06
kritische
kritische
Quote
mvd: Volgens D66 heeft de NS zich niet gehouden aan de afspraak dat ze in redelijkheid haar medewerking moest verlenen aan de nieuwe concessiehouder Veolia.


Was er bij de aanbesteding geen samenwerking tussen Hermes en de NS?
Misschien is dan een niet zo aantrekkelije offerte voor de andere vervoerders wel zo interessant.
Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Kritische
 

28-06-2007 20:29:47
koen220902
koen220902
Jammer provincie, als u een contract sluit met de goedkoopste bieder en dat is niet de NS, dan kunt u in redelijkheid als de nieuwe vervoerder al máánden rijdt NS niet aansprakelijk stellen voor de rotzooi.

U had zich wél de moeite kunnen nemen zich iets meer in de materie te verdiepen VÓÓR u onder het genot van champagne contracten sloot, en naging of er een reële kans was dat de nieuwe vervoerder zijn afspraken zou kunnen nakomen. Eenzelfde discussie speelt bij deze zelfde vervoerder in Brabant, ook al gaat het in dat geval over o-t busvervoer. Kern van het probleem dáár is dat de provincie Brabant redelijkerwijs had kunnen (en moeten!) wéten dat de vervoerder voor deze inschrijfprijs geen reële exploitatie zou kunnen voeren. Zo had de provincie Limburg zich met een relatief geringe inspanning op de hoogte kunnen stellen van datgene wat wij op Somda al een jaar van tevoren zagen aankomen

De provincie Limburg had ook kunnen besluiten de aanbesteding uit te stellen omdat de voorbereidingstijd te krap was. Elke rechter zou van zo'n besluit gezien de korte termijn de redelijkheid kunnen inzien...

Tot slot verwondert het mij ook in dit stadium te vernemen dat Véolia een restitutieregeling kent. Helemaal eerlijk wordt het spel niet gespeeld, je moet als reiziger de weg weten om daarvan gebruik te maken. Het gros van de reizigers op de Maaslijn is in onwetendheid gelaten, en komt er nu achter dat zij veel vergoedingen zijn misgelopen. Alsnog declareren wordt moeilijk, ténzij je precies hebt bijgehouden op wélke dag je met wélke trein vertraging hebt opgelopen. Het gros van de reizigers doet dit niet, en dáár heeft de directie op gegokt. Deze mensen hebben nu een dubbele kater: vertraging en géén restitutie.

Dit is zeer typisch voor dienstverlening anno de 21ste eeuw... Je voldoet formeel aan de regels van de concessie, bombardeert intussen je reizigers plát met propaganda maar over dit voor de vervoerder onwelgevoeglijke thema is het oorverdovend stil - tot en met de afdeling klantenservice aan toe... Het grote fatsoen dat aan de dag wordt gelegd naar de paar gedupeerden die hun vertraging declareren staat in géén verhouding naar het nog veel grotere onfatsoen naar al die reizigers die in ontwetendheid worden gelaten%07%

Laatst bewerkt door koen220902 op 28-06-2007 20:39
 

28-06-2007 20:45:23
mren
mren
Dat is dus heel het punt van aanbestedingen: de kwaliteit staat of valt met de kennis bij de aanbestedende partij.

In de bouw is het al sinds jaar en dag normaal om een (exten) projectmanager(bureau) tussen/bij de aanbestende partij en aanbiedende partijen te zetten. Niet in de laatste plaats om eerst eens fatsoelijk boven tafel te krijgen wat de opdrachtgever nu eigenlijk precies wil.

Daar op voortbouwend zou het -naar mijn mening- geen slecht idee zijn om daar iets van een landelijk kennisbureau voor op te zetten dat de wensen van opdrachtgevers kan vertalen in fatsoenlijke concessie-eisen. Op zo'n manier bundel je alle ervaring bij één partij.
Een bijkomend voordeel is dat je de vervoerders kunt straffen/belonen met een soort puntensysteem, waarmee ze bij volgende aanbestedingen op voorhand een voorsprong danweg achterstand krijgen. Dit om slecht gedrag af te straffen op een niet-financiële manier, omdat elke boete toch ten koste gaat van klant en personeel.
 

29-06-2007 06:41:12
kritische
kritische
Quote
fastguy84: Weer wat nieuwtjes:

%01%Naar aanleiding van Statenvragen van D'66 gaat Veolia aan deze illustere regeling meer bekendheid geven, tot nu toe zijn aan enkele honderden mensen enkele duizenden euro's terugbetaald, dat moet omhoog als het formulier binnenkort van de website te downloaden is.


Veolia nu ook "niet goed geld terug regeling" bij vertragingen bus, regiotaxi en treinen op de Maaslijn

Met onmiddellijke ingang kunnen nu ook reizigers van Veolia, evenals al jaren bij de NS, een teruggave / vergoeding ontvangen bij vertraging. Verzoeken om restitutie van 50% bij een reisvertraging van meer dan een half uur en gehele terugbetaling(100%) als door toedoen van Veolia de reistijd met meer dan 60 minuten wordt verlengd.
Een en ander is door de directie van Veolia, op vragen van D66, j.l. vrijdag, tijdens een extra statencommissie toegezegd.
Aangezien Veolia, tot ieders verbazing, vertelde dat de klachten- / schaderegeling al bestaat, maar wellicht niet goed met de reizigers is gecommuniceerd, is de fractie van D66 van mening dat teruggave dan ook met terugwerkende kracht dient plaats te vinden.
Gedeputeerde Kersten, inmiddels verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Limburg, verzocht Veolia met grote voortvarendheid de ‘geld terug’ regeling aan de reizigers aan te bieden en er zorg voor te dragen dat teruggaveformulieren goed te verkrijgen zijn. Kersten verzocht Veolia verder er voor te zorgen dat deze formulieren ook via de Veolia website zijn te downloaden.

Paul Wessels
Gennep, 25 juni 2007

Laatst bewerkt door kritische op 29-06-2007 06:46
 

29-06-2007 06:45:59
kritische
kritische
Quote
mvd: D66: NS aansprakelijk voor problemen Maaslijn


Schriftelijke vragen slecht trein materieel Maaslijn

Geachte voorzitter,
Zoals j.l. vrijdag (22-06-07) aangekondigd hierbij de vragen inzake de zoektocht naar het antwoord op de vraag hoe het zo fout heeft kunnen lopen met het slechte treinmaterieel op de Maaslijn (Roermond – Venlo – Nijmegen).
Gezien de vele honderden gedupeerde treinreizigers van de laatste 6 maanden en helaas ook voor de komende maanden, lijkt het de fractie van D66 goed de echte ‘schuldige(n)’ verantwoordelijk te stellen voor de geleden schade.
De erbarmelijke kwaliteitsproblemen van de "bakken" op de Maaslijn, ook wel Wadlopers genoemd, zijn genoegzaam bekend! Zie ook Brabants Dagblad dd. 8 juni 2007.

Vragen
1. In de laatste concessie voor de Maaslijn van het ministerie van V&W met de NS staat in artikel 18 het volgende:
Continuïteit van het vervoer
1. Tot aan het einde van deze concessie zal NS haar activa voldoende onderhouden om de uitvoering van de concessie zeker te stellen.
2. Teneinde de continuïteit van het openbaar vervoer per trein te waarborgen, stemt NS de beëindiging van haar activiteiten af met de eerste activiteiten van de opvolgende concessiehouder en verleent NS in alle redelijkheid haar medewerking aan het in uitvoering brengen van de opvolgende concessie.

Vindt u dat NS Veolia tegen redelijke condities een leasemogelijkheid heeft geboden voor geschikt materieel, en of NS daarmee heeft voldaan aan artikel 18 van de V&W-concessie?

2. Indien u vindt dat NS niet voldaan heeft aan artikel 18 van de V&W-concessie, welke maatregelen overweegt u dan?

3. In de laatste concessie voor de Maaslijn van het Ministerie van V&W met de NS staat in artikel 17 dat artikel 43a van de wet (Wp2000) niet van toepassing is op deze concessie.
Weet u wat de reden was dat dit artikel niet van toepassing was in de laatste concessie voor de Maaslijn van het Ministerie van V&W aan de NS?

4. Een probleem met het aanbesteden de contractsectorlijnen is de tijd tussen de concessieverlening en het gaan uitvoeren van de concessie, in Nederland is die tijd vaak te kort. Bij aanbestedingen van spoorlijnen in Duitsland wordt voor deze termijn gemiddeld twee jaar genomen.
Overweegt u bij een nieuwe concessieverlening in Limburg deze termijn te verlengen?

Met vriendelijke groet, namens de D66 fractie,
Paul Wessels

Bron: www.d66limburg.nl/Archief/fractie/verkeer/Veolia.htm

Laatst bewerkt door kritische op 29-06-2007 06:47
 

29-06-2007 08:54:37
keesje
keesje
Nu snap ik af en toe waarom ik de politiek af en toe niet snap %08%

De politiek wilde goedkoper openbaar vervoer en dat kan niet mooier door de boel maar aan te besteden. Onder het mom van "hoe goedkoper hoe beter" hebben we het resultaat al in veel delen van het land mogen ervaren, helaas in negatieve zin, zeker de eerste maanden. Als de Maaslijn niet was aanbesteed dan had de NS daar gewoon nog gereden lijkt me?

En een ander punt is dat van concurrentie helemaal geen sprake is, de reiziger is veroordeeld tot een NS of tot een Veolia. Met nog steeds dezelfde landelijke tarieven die jaarlijks meeverhoogd worden omdat de NS zijn cijfers haalt. Intussen levert Veolia de reiziger op de Maaslijn een veel slechter product, maar de reiziger mag wel meer gaan betalen. Was dat nou de bedoeling?

Misschien dat D66 eerder bedoelt: hadden we maar niet aanbesteed, dan was het nog zoals het was. Misschien lagere frequenties, maar wel realiseerbaar. Kwartiersfrequenties kun je overal wel bedenken, maar dan moet je ze ook uitvoeren en niet huilen omdat er te weinig materieel is.

Laatst bewerkt door keesje op 29-06-2007 08:56
 

29-06-2007 17:50:13
koen220902
koen220902
En ook dát is typisch 21ste eeuws, we maken de reiziger en het publiek wijs dat hij dankzij aanbesteding een beter openbaar vervoer verkrijgt (de dagdroom van de marktwerking), terwijl u en ik allemaal weten dat het aanbestedingsritueel een bedenksel van 's Rijks boekhouder is die halverwege de jaren '90 vond dat er teveel overheidsgeld met het OV gemoeid was. Ordi kostenbeheersing dus, wat weer een mooi woord is voor bezuinigen. Een zorg minder voor Verkeer en Waterstaat.

Tegelijkertijd vindt niemand het vreemd dat datzelfde Rijk miljarden gemeenschapsgeld steekt in een HSL waarvan het maatschappelijk nut zeer discutabel is... Om nog maar te zwijgen over dat andere megaproject.

Intussen zijn de reizigers op de zgn. "contractlijnen" mooi afhankelijk van de deskundigheid van de aanbestedende provincies. En dáár schort het nogal eens aan! Véolia heeft de provincie Limburg natuurlijk de eindsituatie voorgehouden, als alle Spurts in dienst zijn. Misschien ben ik daarvoor te pragmatisch ingesteld, maar mijn eerste vraag zou vorige zomer zijn geweest wat de reiziger op de eerste werkdag na de Kerstvakantie zou aantreffen...

De DH's waren toen nog allemaal nodig bij Arriva, Véolia had op dat moment geen énkele garantie dat zij over rollend mat zou beschikken om de reizigers over de Maaslijn te vervoeren. Véolia heeft gebluft, en de politiek is stekeblind. Mijn mening is dat een Rijksoverheid die zó lichtvaardig de zaken uit handen geeft ook geen knip voor de neus waar is, maar dat is natuurlijk mijn mening...

Laatst bewerkt door koen220902 op 29-06-2007 17:52
 

29-06-2007 19:02:29
waalkade
waalkade
Quote
koen220902:
Tegelijkertijd vindt niemand het vreemd dat datzelfde Rijk miljarden gemeenschapsgeld steekt in een HSL waarvan het maatschappelijk nut zeer discutabel is... Om nog maar te zwijgen over dat andere megaproject.
..
Welk project bedoel je, Zuid-Willemsvaart
 

29-06-2007 19:48:32
fabrierban
fabrierban
Quote
koen220902: En ook dát is typisch 21ste eeuws, we maken de reiziger en het publiek wijs dat hij dankzij aanbesteding een beter openbaar vervoer verkrijgt (de dagdroom van de marktwerking), terwijl u en ik allemaal weten dat het aanbestedingsritueel een bedenksel van 's Rijks boekhouder is die halverwege de jaren '90 vond dat er teveel overheidsgeld met het OV gemoeid was. Ordi kostenbeheersing dus, wat weer een mooi woord is voor bezuinigen.


De politiek is domweg niet langer bereid om jaarlijks miljarden neer te tellen voor een sector die een martktaandeel van amper 10% haalt. Kortom graag eerst even nadenken alvorens te roepen dat er gestopt moet worden met aanbesteden, want anders rijdt er volgend jaar geen trein meer op de Maaslijn maar een bus op de A73.

Laatst bewerkt door fabrierban op 29-06-2007 19:54
 

29-06-2007 20:12:21
keesje
keesje
Met bussen rijden heeft Veolia ook moeite, dus nu houd ik opnieuw mijn hart vast... Maar dat terzijde. De politiek is zelf de enige die profijt heeft van deze wijze van het tot stand komen van 'beter' en goedkoper OV. Goedkoper zeker, voor de overheid: de goedkoopste inschrijver mag de consessie doen en daarmee verband houdend de meeste kans maakt om de grootste chaos te creëren zodat de overheid op zijn beurt nóg meer vangt door boete's uit te delen.

Tsja en die reiziger... Dat interesseert de politiek en de vervoerder toch niet? Het gaat om zeteltjes en de aandeelhouders! Het is toch zo ongelofelijk triest hoe de Maaslijn om zeep geholpen wordt op deze manier.

Laatst bewerkt door keesje op 29-06-2007 20:17
 

29-06-2007 20:52:42
fabrierban
fabrierban
Quote
keesje: Tsja en die reiziger... Dat interesseert de politiek en de vervoerder toch niet? Het is toch zo ongelofelijk triest hoe de Maaslijn om zeep geholpen wordt op deze manier.

De 90% van de burgers die zelden of nooit met de trein gaat wilde gewoon niet meer zoveel belastinggeld spenderen aan lijnen als de Maaslijn. Omdat NS onder druk van het personeel niet bereid was tot kostenbeheersing, restte de politiek weinig anders dan een andere exploitant te zoeken via aanbesteding.

Als je andere oplossingen weet om de kosten van de Maaslijn omlaag te krijgen mag je dat hier meteen melden.

Laatst bewerkt door fabrierban op 29-06-2007 20:53
 

29-06-2007 20:56:10
mich
mich
Betrouwbaar zijn en voldoende zitplaatsen zouden veel meer inkomsten opleveren  

29-06-2007 21:15:28
waalkade
waalkade
Wanneer het alleen om de exploitatiekosten gaat is het simpel, dubbelspoor Nm-Rm.  

29-06-2007 21:18:53
fabrierban
fabrierban
@waalkade @mich
De vraag was: lagere kosten, geen hogere kosten.
 

29-06-2007 21:29:26
koen220902
koen220902
Quote
fabrier:
Kortom graag eerst even nadenken alvorens te roepen...


Mag het ook een onsje minder zijn meneer... Dank u wel, hartelijk beleefd

Quote
fabrier: De politiek is domweg niet langer bereid om jaarlijks miljarden neer te tellen voor een sector die een martktaandeel van amper 10% haalt.


Nee natuurlijk 10%... we praten over "maar" een slordige miljoen mensen die dagelijks met de trein reizen.

Quote
fabrier: De 90% van de burgers die zelden of nooit met de trein gaat wilde gewoon niet meer zoveel belastinggeld spenderen aan lijnen als de Maaslijn.


Dat noem ik verkeerde politieke uitgangspunten. Dan kun je ook de subsidie op theatervoorstellingen wel afschaffen omdat nog geen 10% van de bevolking naar de schouwburg gaat. Of de hypotheekrente-aftrek schrappen omdat er ook huurders zijn die van al die belastingcenten die daarnaartoe gaan geen profijt trekken. Dat je daardoor de kleinkunst finaal de nek omdraait danwel een gigantische crisis op de woningmarkt ontketent zeggen we er dan maar effe niet bij%05%

Bij élke aanwending van belastinggeld is er wel een groep die daar géén profijt van heeft. Jammer dat de OV sector niet zo'n gigantisch kapitaalkrachtige lobby heeft als de automobielsector. Jammer ook dat we in dit land de afgelopen 15 jaar zo'n rabiaat rechts politiek klimaat hebben gehad waarin het openbaar vervoer "sec" is beschouwd als kostenpost, en niet als stukje dienstverlening aan een samenleving die daar per saldo beter van wordt. Jammer ook dat de politiek in dit land zonder blikken of blozen miljarden in een HSL en een Betuwelijn steekt, en intussen de regionale treinverbindingen waar u en ik dagelijks gebruik van maken zo stiefmoederlijk behandelt. Maar goed, deze discussie begint langzaamaan vormen aan te nemen die een afzonderlijk draadje rechtvaardigen...

Laatst bewerkt door koen220902 op 29-06-2007 22:00
 

29-06-2007 23:00:12
fastguy84
fastguy84
Quote
kevinevers:
Quote
mich: Op dit moment buiten dienst: 3110 3117 3202 Onnen, 3118 3227 Ehv, en de 3210 te Tbwph.


3117 vandaag gezien in vl, heeft halve dag op spoor 48 gestaan en is in de avond naar spoor 55 verhuist


Vandaag 3106 in Ehv gezien, 3118 stond er ook nog steeds, 3227 niet gezien.
 

30-06-2007 08:28:00
cuijk
cuijk
aanbesteding van het openbaar vervoer is niet uitgevonden door de nederlandse politiek. Dat is een (europese?) trend. Net zoals het openbreken van het monopolie van de (oude) PTT als het om telefoonverkeer gaat. Ook daar was t na de vrijgave n tijd lang behoorlijke chaos.
Maar dat is de reizigers op de maaslijn allemaal een zorg; die willen op tijd (en t liefst zittend!) van A naar B reizen.
 


01-07-2007 15:18:03
mich
mich
Op dit moment relatief veel buiten dienst: 3103 3105 3111 3218 Ahb, 3106 3118 Ehv, 3210 Tb, 3110 3202 On.
Ik verwacht dat een aantal van deze stellen definitief niet meer terugkomt.
 

01-07-2007 15:55:23
lykele
lykele
Misschien heb ik het mis, máár aanbesteden is niet het goedkoopste nemen, maar het gaat toch om het totaalplaatje. Dus naast de centen ook dienstverlening, prijs voor de consument, treinen, aansluitingen etc. Enkel de meeste provinciebestuurders komen daar dan weer te laat achter.

In friesland is dat toch redelijk goed gegaan met de b*s (overal weer aansluiting, vaak minimaal 2x per uur ook weekends) maar vooral de maaslijn is een goed voorbeeld van enkel de euros beschouwen (net als de brabantse b*ssen).
Arriva heeft de GTW toch ook moeten kopen omwille van de consessie? Dat is toch goed lijkte me, andere voorwaarden stellen ipv alleen goedkoper. En stel dan meteen een boetesysteem in, en doe dat in een contract.
Nu was er wel een reden volgens mij dat de treinen later besteld werden, of heb ik het mis?

ff offtopic:
(Schrijf er dan wel een grote handleiding bij zodat ook D66 het kan snappen)
 

01-07-2007 15:58:22
salieri
salieri
Volgens mij wou Arriva sowieso al nieuwe treinen, maar dat kan ik ook fout hebben  

01-07-2007 16:05:56
micky
micky
Weet iemand al wanneer de nieuwe treinen komen.

Micky
 

01-07-2007 16:16:39
lykele
lykele
Er staan op: nog xx maanden. Maar ik denk zo rond eind september. Eerst moeten alle arriva treinen geleverd worden, dan die van veolia.  

01-07-2007 16:16:49
salieri
salieri
Lees de Veolia topics eens door  

01-07-2007 16:25:56
lucky
lucky
Quote
lykele: Misschien heb ik het mis, máár aanbesteden is niet het goedkoopste nemen, maar het gaat toch om het totaalplaatje. Dus naast de centen ook dienstverlening, prijs voor de consument, treinen, aansluitingen etc. Enkel de meeste provinciebestuurders komen daar dan weer te laat achter.

In friesland is dat toch redelijk goed gegaan met de b*s (overal weer aansluiting, vaak minimaal 2x per uur ook weekends) maar vooral de maaslijn is een goed voorbeeld van enkel de euros beschouwen (net als de brabantse b*ssen).
Arriva heeft de GTW toch ook moeten kopen omwille van de consessie? Dat is toch goed lijkte me, andere voorwaarden stellen ipv alleen goedkoper. En stel dan meteen een boetesysteem in, en doe dat in een contract.
Nu was er wel een reden volgens mij dat de treinen later besteld werden, of heb ik het mis?
2 arriva lijnen hebben een gedeelte tot het grootste gedeelte van de dag geen 2x per uur. (dan heb ik het dus niet over s'avonds)

Lw - stv (alleen sk heeft 2x) (alleen tussen 6.50 en 8.20 elk half uur, daarna rest van de dag 1x per uur)
En
Gn - rd, hierbij alleen in de spits 2x per uur (Smorgens en vanaf 14.00)
 

01-07-2007 16:25:56
kbrandsma
kbrandsma
Quote
salieri: Volgens mij wou Arriva sowieso al nieuwe treinen, maar dat kan ik ook fout hebben

Volgens mij was dit inderdaad ook het geval. Arriva zag in dat nieuw materiaal meer reizigers zou opleveren. Daarnaast hebben de provincies het ook geëist. Ik heb 2/2,5 jaar geleden in de trein eens een enquete in moeten vullen over wat ik van het treinreizen (Wadlopers, service e.d.) vond, en wat er zoal verbeterd kon worden. Volgens mij werd deze enquete in opdracht van de provincie(s) uitgevoerd.
 

01-07-2007 16:28:52
sneltrein
sneltrein
de GTW's van Veolia en Arriva worden in verschillende fabrieken gemaakt dacht ik


:)
 

01-07-2007 16:33:29
lucky
lucky
Dat klopt volgens mij deels. Arriva's gtw's worden in 2 verschillende fabrieken gemaakt. En in 1 van de 2 worden ook de veolia stellen in elkaar gezet.  

01-07-2007 16:42:03
kbrandsma
kbrandsma
Op dinsdag 18 september worden de laatste GTW 2/8 (326 en 327) voor Arriva in Nederland afgeleverd. De laatste tijd is dit afleveren in een frequentie van twee stellen per twee weken ingepland. Kortweg kunnen we stellen dat de GTW's van Veolia niet eerder dan voor 2 oktober in Nederland arriveren.
Ik neem aan dat Veolia deze aflevering zeer waarschijnlijk met veel tam-tam bekend zal maken. Arriva heeft dit ook tijdig via de pers bekend gemaakt.
 

01-07-2007 17:15:44
lucky
lucky
Ik dacht dat dit niks uitmaakte. Volgens mij heb ik ergens gelezen dat de stellen eerder dan 2 oktober komen. (ze moeten ook testrijden ect lijkt mij)

Ik kan niet inzien waarom het pas na arriva klaar is zou moeten gebeuren. De fabrieken maken als ik het goed heb voor verschillende klanten tegelijk hun stellen.
 

01-07-2007 17:44:05
kritische
kritische
Als ze ze nu eens als een serie bouwen voor Arriva en Veolia, want alleen de kleur en het interieur is anders. Mogelijk is de capactieit van de fabriek 2 treinen per week als ze met een lijn werken waar de trein steeds opschuift naar een ander werkstation.
Misschien heeft iemand van dit forum de fabriek bezocht?

Kritische
 

01-07-2007 17:50:23
mich
mich
Zoals ik al eerder hier heb vermeldt worden de Veolia GTW's voor een deel in een andere fabriek dan de Arriva GTW's gemaakt, in verband met de beperkte capaciteit. Hierdoor is het mogelijk dat op DIT moment al een Veolia GTW klaar is, goedgekeurd is(toelating door IVW), en nu verder getest wordt.

Verder zijn er meer verschillen tussen de Veolia en Arriva GTW's, welke ik ook al eerder gemeld heb. o.a. de cabinedeuren zijn niet doorzichtig, de motoren hebben een andere afstelling, eerste en tweede klas zijn anders dan bij Arriva.

Laatst bewerkt door mich op 01-07-2007 17:53
 

01-07-2007 18:15:28
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
kbrandsma: Op dinsdag 18 september worden de laatste GTW 2/8 (326 en 327) voor Arriva in Nederland afgeleverd.
Nee, niet de laatste Voor de MerwedeLingeLijn komen er ook nog zes (en één 2/6) die volgens het laatste Arriva Magazine nu zelfs al in september 2008 zouden moeten rijden (het wordt steeds vroeger, eerst kwamen ze pas in 2009)

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 01-07-2007 18:16


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-07-2007 18:54:52
kbrandsma
kbrandsma
Oké oké, natuurlijk niet aan gedacht
Op dinsdag 18 september worden de laatste diesel-elektrische GTW 2/8 (326 en 327) voor Arriva t.b.v. de Noordelijke nevenlijnen in Nederland afgeleverd.
Nu weer terug naar Veolia

Laatst bewerkt door kbrandsma op 01-07-2007 18:55
 

01-07-2007 19:43:56
ijsm
ijsm
Quote
kritische: trein materieel
Ze kunnen bij D66 volgens mij beter zorgen dat ze iemand hebben die goed Nederlands kan typen . Beetje slordig.
 

01-07-2007 19:52:44
ijsm
ijsm
Quote
koen220902: Jammer ook dat de politiek in dit land zonder blikken of blozen miljarden in een HSL en een Betuwelijn steekt, en intussen de regionale treinverbindingen waar u en ik dagelijks gebruik van maken zo stiefmoederlijk behandelt.
Zo kun je het ook draaien, maar volgens mij is de Maaslijn helemaal niet meer nodig in de toekomst zonder die Betuweroute en HSL. Betuweroute versterkt de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven en zorgt dus dat we in de toekomst niet uit onze neus hoeven te peuteren, de HSL moet (nog) meer grote bedrijven naar Amsterdam en Rotterdam trekken in de toekomst (Schiphol kan ook niet blijven groeien).
 

01-07-2007 20:30:36
sneltrein
sneltrein
ik hoop toch echt dat de maaslijn in de toekomst gewoon mag blijven bestaan!!


:)
 

01-07-2007 21:04:27
koen220902
koen220902
Quote
Zo kun je het ook draaien, maar volgens mij is de Maaslijn helemaal niet meer nodig in de toekomst zonder die Betuweroute en HSL. Betuweroute versterkt de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven en zorgt dus dat we in de toekomst niet uit onze neus hoeven te peuteren, de HSL moet (nog) meer grote bedrijven naar Amsterdam en Rotterdam trekken in de toekomst (Schiphol kan ook niet blijven groeien).


Ik hoop met je mee dat je gelijk krijgt en dat alle sceptici ongelijk mogen krijgen. Dat is uiteindelijk beter voor ons allemaal. De tijd zal het leren.

Praktijkervaringen stemmen niet meteen hoopvol. In Frankrijk is gebleken dat het HSL netwerk uiteindelijk de werkgelegenheid in de hoofdstedelijke regio stimuleerde ten nadele van de op het hogesnelheidsnetwerk aangesloten gebieden, juist omdat die hoofdstad nu vanaf heel wat uithoeken binnen een redelijke reisduur kwamen te liggen.

En ook dichter bij huis dachten de gemeenten in Zeeuws - Vlaanderen heel wat economische bedrijvigheid te trekken dankzij de opening van de Zeelandtunnel omdat de reistijden sterk verkortten. Uiteindelijk verhuisden héél wat bedrijven naar Goes, juist omdát het bereikbaarheidsvoordeel in omgekeerde richting óók speelt.

Oftewel zul je op lange termijn niet zien dat heel wat bedrijven zich nét over de grens vestigen vanwege bereikbaarheidsperikelen in de Randstad, de zeer prijzige bouwlokaties en de wat gunstiger ligging, en dat die hoogwaardige bedrijven hun Nederlandse werknemers een abonnement met de HSL meegeven...

Ik heb politici doorlopend horen zeggen dat we zonder HSL het "Jutland van Europa" worden. Elke waarheid heeft twee kanten. En Jutland is bepááld niet de minst ontwikkelde regio in Europa. Ik zie ook in diverse ons omringende landen dat de hogesnelheidslijnen op een gegeven moment een groot deel van het voor spoorwegen gereserveerde budget opslokken, en dat investeringen in snellijnen worden "terugverdiend" door verkeerde bezuinigingen op bestaand spoor. Ook zie je dat lange-afstandreizigers vaak door gebroken diensten worden gedwongen van die HSL gebruik te maken. Dus ik heb sterk ambivalente gevoelens over die HSL.

Terug naar Véolia. Gisteren moest ik naar Reuver. Tot Nijmegen verliep de reis voorspoedig. Daar aangekomen bleek dat de eerstvolgende verbinding naar Venlo uitviel omdat de tegentrein in Cuijk was gekeerd wegens teveel vertraging. Een half uur later kwamen de 3224 en 3228 aan het perron. Ik weet niet hoe de situatie op werkdagen is, maar in het weekend is de capaciteit inmiddels ruim voldoende dankzij de beschikbaarheid van meer DH. Aan het begin van de avond wilde ik via Roermond weer naar het westen reizen. De aansluitende trein naar Utrecht vertrekt immers aan de overzijde van het perron. Maar één minuut vertraging bij binnenkomst in Roermond betekent wël dat je de 800 richting Weert precies voor je neus ziet wegrijden... En omdat Véolia niet in de restitutieregeling van de NS participeert wordt er zélfs niet op aansluiting gewacht als dat redelijkerwijs heel goed had gekund.

Ik realiseer mij dat de huidige situatie met de Wadlopers een tijdelijke is. De Wadlopers zijn ook hélemaal niet voor de Maaslijn gebouwd, en eigenlijk zijn ze ook niet geschikt voor deze dienst. Als de GTW's afgeleverd zijn kunnen hopelijk de rijtijden worden verkort zodat ook de aansluiting in Roermond op de 800 richting Weert verbetert.

Laatst bewerkt door koen220902 op 01-07-2007 21:07
 

02-07-2007 12:09:58
fastguy84
fastguy84
Die aansluiting is inderdaad vakkundig de nek omgedraaid, maar bedenk wel dat het een aansluiting hoek-om is, maw: alleen relevant voor reizigers (Vl*/)Tg/Rv/Sm - Wt(/Gp/Hz), dat zijn niet zo'n grote stromen als Maaslijn Zuid-Limburg. Het is uiteindelijk NS die haar symmetriepunten naar de vrije baan heeft verlegd, voor de drgl 2007 waren die in Limburg *allemaal* op het station (ook handiger voor de b*ssen).

Op werkdagen rijden in de dalperiodes overigens vaak combi's van 1 DH-I en 1 DH-II, wat dan voldoende is.

*Vl kan natuurlijk ook via Ehv
 

02-07-2007 13:40:51
mich
mich
3210 niet meer in Tilburg gezien, 3118 ook niet meer in Eindhoven.  

02-07-2007 20:07:28
fastguy84
fastguy84
Ik vond het wel weer eens tijd voor wat Veolianieuwtjes, dus hier gaat 'ie dan:

- Veolia heeft bedongen dat vanaf drgl 2008 in Nm spoor 1b gebruikt mag worden voor de reguliere dienst naar Rm. Spoor 35 wordt dan gebruikt voor de spitstreinen. NSR vind het goed deze verandering per wijzigingsblad 10/9 door te voeren, maar vanwege milieuvergunningen (geluid) mag dit waarschijnlijk niet.

- De contractueel afgesproken punctualiteit voor de Maaslijn (85,9%) wordt nu niet gehaald, regelmatig valt de punctualiteit (3min) onder de 50%. Veolia weet eea aan de beschikbaarheid van het materieel, de kwalitatief zeer wisselende bijsturing door ProRail en de infra.

- Voor een normale dienstuitvoering inclusief spitstreinen is 80% materieelbeschikbaarheid nodig. Nu is die gemiddeld 50%.

- Volgens berichten aan provincie instroom GTW's per oktober/november (2 november (pers)presentatie), dit ligt daarmee voor op planning.
 

02-07-2007 20:20:15
railfan
railfan
Groentje 3222 te Ehv vanavond.

Laatst bewerkt door railfan op 02-07-2007 20:29
 

02-07-2007 20:23:14
fastguy84
fastguy84
3226=wit... maar de 3222 kwam volgens berichten in opvallende dingen langs voor de cam in Hmh, dus het zal wel Groentje 3222 te Ehv zijn?  

02-07-2007 20:30:20
railfan
railfan
Bedoelde ik ook, is aangepast %08%  

02-07-2007 20:33:07
thijs
thijs
Quote
fastguy84:- Veolia heeft bedongen dat vanaf drgl 2008 in Nm spoor 1b gebruikt mag worden voor de reguliere dienst naar Rm. Spoor 35 wordt dan gebruikt voor de spitstreinen. NSR vind het goed deze verandering per wijzigingsblad 10/9 door te voeren, maar vanwege milieuvergunningen (geluid) mag dit waarschijnlijk niet.


Schokkend... waarom in vredesnaam? Spoor 35 voldoet toch prima?? En dan laat je dat spoor nu alleen gebruiken voor een paar spitstreintjes? En das lekker dan, de 3700 staat nu bijna continu op 1b, zal wel naar 1a moeten. En de overstap Veolia>3700 (die mooi cross-over is) vervalt dan. Maar dan moet de 2000 weer ergens anders naar toe. Bah, ik baal daarvan.
 

02-07-2007 20:51:45
koen220902
koen220902
Quote
fastguy84: Die aansluiting is inderdaad vakkundig de nek omgedraaid, maar bedenk wel dat het een aansluiting hoek-om is, maw: alleen relevant voor reizigers (Vl*/)Tg/Rv/Sm - Wt(/Gp/Hz..


Toch is het zonde. Je maakt het voor de inwoners van vooral Reuver en Swalmen niet aantrekkelijk met de trein naar de rest van het land te sporen... Nu begrijp ik bést dat je onmogelijk álle reizigers in een dienstregeling terwille kunt zijn, maar een overstap "cross platform" die je in 80 van de 100 keer op één of twee knullige minuten elke dag weer mist is een wel héééél typisch geval van jammer - en héééél frustrerend voor de reiziger die die hoekom-aansluiting dagelijks reist. Terwijl dit leed met een simpele wijziging te voorkomen is: Alle aankomst- en vertrektijden met een paar minuten vervroegen. Maar wellicht bieden de GTW's genoeg mogelijkheden tot het flink verkorten van de rijtijd... kan de aankomst in Rm wellicht vijf minuten vóór vertrek van de 800 ri Ehv worden gepland, en het vertrek terug ri Nm vijf minuten ná de aankomst van de 800 uit Ehv...

Quote
fastguy84:
- Veolia heeft bedongen dat vanaf drgl 2008 in Nm spoor 1b gebruikt mag worden voor de reguliere dienst naar Rm. Spoor 35 wordt dan gebruikt voor de spitstreinen. NSR vind het goed deze verandering per wijzigingsblad 10/9 door te voeren, maar vanwege milieuvergunningen (geluid) mag dit waarschijnlijk niet.



Het milieurecht zit soms wonderlijk in elkaar. Voor het keren van de Véolia treinen zou het op zich geen verschil maken of er op spoor 1b wordt gekeerd of op spoor 35. Maar wellicht maakt het keren op spoor 1b extra rangeerbewegingen voor andere treindiensten noodzakelijk, en dán heb je -milieurechtelijk- wel eens een probleem. Anderzijds ben ik blij dat ik dat niet aan de reizigers hoef uit te leggen. Wat mij wel benieuwt: Tegen die tijd zou Véolia over de GTW's moeten beschikken... hoe zal de milieuafdeling reageren als ze aanstonds de eerste GTW in een imposante geluidscoulisse richting het zuiden hoort vertrekken

Laatst bewerkt door koen220902 op 02-07-2007 20:55
 

02-07-2007 20:58:53
fabrierban
fabrierban
Quote
fastguy84:
Volgens berichten aan provincie instroom GTW's per oktober/november (2 november (pers)presentatie), dit ligt daarmee voor op planning.

Dat gaat wel lukken, Stadler blijkt ook bij Arriva zeer punctueel te leveren.
 

02-07-2007 21:02:26
job
job
Quote
koen220902: Het milieurecht zit soms wonderlijk in elkaar. Voor het keren van de Véolia treinen zou het op zich geen verschil maken of er op spoor 1b wordt gekeerd of op spoor 35. Maar wellicht maakt het keren op spoor 1b extra rangeerbewegingen voor andere treindiensten noodzakelijk, en dán heb je -milieurechtelijk- wel eens een probleem. Anderzijds ben ik blij dat ik dat niet aan de reizigers hoef uit te leggen. Wat mij wel benieuwt: Tegen die tijd zou Véolia over de GTW's moeten beschikken... hoe zal de milieuafdeling reageren als ze aanstonds de eerste GTW in een imposante geluidscoulisse richting het zuiden hoort vertrekken
Dat is inderdaad apart, want vanaf spoor 1 kun je rechtstreeks op het opstelterrein komen. Als je daar vanaf sp35 wilt komen moet je een keer extra 'steken', dus mij lijkt het juist milieuvriendelijker met het rangeren met onder meer die spitstreinen als de wadlopers van spoor 1 zouden vertrekken. Overigens gebeurt het nu ook al regelmatig dat Veolia op 1b aankomt, soms samen met de 3700 en soms staat de 3700 dan op 1b. De logica ontgaat me dus weer een beetje...
Verder zag ik dat de 3202 eindelijk weer rijdt en de 3210 stond samen met de 3226 op het emplacement hier.
 

02-07-2007 21:05:48
thijs
thijs
Zowel Veolia als de 3700 op 1b? Ik zie wel eens dat de 3700 dan op 1a staat (zoals bijvoorbeeld afgelopen vrijdagmidag weer het geval was), maar beide op 1b?
En waarom gebeurt zoiets? Om naar het rangeerterrein te kunnen?
 

02-07-2007 21:07:31
job
job
Als spoor 35 bezet is met een andere, vertraagde wadloper, wil het nog wel eens voorkomen dat ze de volgende wadloper binnennemen direct achter de 3700.  

02-07-2007 21:14:08
thijs
thijs
Hmmz, kan dat ook met 3x of 4x Plan V en daarachter nog 6 bakken Wadlopers?

Overigens ben ik wel benieuwd hoe de spooropstelling in Nijmegen verder dan gewijzigd gaat worden, maar dat terzijde.
 

02-07-2007 21:36:27
daniel
daniel
Quote
thijs: Overigens ben ik wel benieuwd hoe de spooropstelling in Nijmegen verder dan gewijzigd gaat worden, maar dat terzijde.
Dat is niet zo moeilijk. Ik neem aan 3700 naar 1a en de 2000 naar 1b, want die rijdt toch alleen in de spits en dan past dat mooi tussen de 32200 door (en 32300 staat toch op 35). Mocht er wat vertraging ontstaan dan wordt het in elk geval wat ingewikkelder, hoewel het geen probleem hoeft te zijn om in dat geval alle Veolia's op spoor 35 te behandelen...
 

02-07-2007 21:45:37
thijs
thijs
Nou, momenteel zou dat niet passen: de 32200 komt om .20/.50 aan, terwijl de 2000 om .22/.52 vertrekt. Verder staat de 2000 er vaak al een tijdje, en dat wordt straks alleen maar moeilijker. Maar ik weet niet met wat voor dienstregeling Veolia in december gaat komen.

Ik vind het echt een onzinnig idee om het gebruik van spoor 35 enorm te gaan beperken, omdat de rest van de spooropstelling gewoon een stuk krapper wordt, en het allemaal weer ingewikkelder wordt. Verder heeft de 322003700 nu een prima cross-over aansluiting. Misschien vindt Veolia het leuk om zijn nieuwe treintjes straks wat meer in het oog te laten springen op 1b?

Ben erg benieuwd naar de achterliggende argumentatie van Veolia.
 

02-07-2007 21:51:01
treinfan
treinfan
Quote
fastguy84: 3226=wit... maar de 3222 kwam volgens berichten in opvallende dingen langs voor de cam in Hmh, dus het zal wel Groentje 3222 te Ehv zijn?
het was wel grappig, ik kijk voor de eerste keer een treinenwebcam, komt de wadkikker door het beeld
5e spot van een wadje van mij, de eerste 2 zie ik nummertjes op de foto, maar heb ik niet ingevoerd (ik was hier toen nog maar net)
 

02-07-2007 21:54:09
daniel
daniel
De 32200 komt om .20/.50 aan, maar keert dan (in de spits, wanneer de 2000 rijdt!) op de 32300, dus komt dan binnen op spoor 35. De 32300 (wordt 32200) komt om .02/.32 binnen op spoor 1b, wanneer de 2000 alweer weg is dus. De 32200 vertrekt weer om .07/.37, is die net weg, komt de 2000 binnen om .09/.39. In de huidige dienstregeling is het dus ook al prima uitvoerbaar.  

02-07-2007 21:58:11
bloober
bloober
Quote
fastguy84: Veolia heeft bedongen dat vanaf drgl 2008 in Nm spoor 1b gebruikt mag worden voor de reguliere dienst naar Rm. Spoor 35 wordt dan gebruikt voor de spitstreinen.
Mijn gevoel zou dit omkeren.


Groetjes, Bloober
 

02-07-2007 21:58:24
dumpy_dump
dumpy_dump
2 minuten treinopvolging op een perronspoor is krap, maargoed, we zullen zien wat er uit de hoge hoed komt. Minutenwijzigingen door sneller materieel (en doordat de 32300 naar Venray moet gaan rijden ipv Boxmeer) zie ik namelijk ook wel aankomen.  

02-07-2007 22:08:33
job
job
En anders zet je gewoon de 3700 en 32200/32300 alsnog samen op 1b, past in de meeste gevallen best  

02-07-2007 22:21:29
thijs
thijs
Nee, dan is het nuttig, spoor 35 afschaffen  

02-07-2007 22:22:08
fastguy84
fastguy84
de reden zou zijn het vergroten van de 'demping' van de vertragingen, je keert dan niet meer op een andere serie en hebt langer stationnement.

Los van of ze de milieuvergunning krijgen voor september; het kost een halve compositie extra (je kan immers niet meer op de andere serie keren, wat ook de bedoeling is, maar je hebt dus meer materieel nodig).

Quote
Bloober: Mijn gevoel zou dit omkeren.


De spits is toch het drukste, dus dat is maatgevend voor de verdeling van de sporen. Als je dan daarom toch al besluit 35 + 1b te gaan gebruiken, kan je het beste de meestgebruikte serie het dichtst bij de andere treinen, de bussen en de stationshal parkeren. Vanaf het busplein is sp. 35 namelijk best ver lopen, hemelsbreed 190 meter ongeveer (als je 5 km/u loopt, is dat ongeveer 2 en een halve minuut lopen)
 

02-07-2007 22:22:24
daniel
daniel
Quote
job: En anders zet je gewoon de 3700 en 32200/32300 alsnog samen op 1b, past in de meeste gevallen best

Alleen moeten de Maaslijn-reizigers dan wel een flink eind lopen, lijkt me niet dat dat Veolia's bedoeling is...

Laatst bewerkt door daniel op 02-07-2007 22:22
 

02-07-2007 22:26:49
job
job
Sinds wanneer maakt Veolia zich druk om reizigers?  

02-07-2007 22:29:03
dumpy_dump
dumpy_dump
Als de series trouwens op de eigen serie gaan keren, past het niet op spoor 1b gelijk met de 2000.  

02-07-2007 22:30:10
fastguy84
fastguy84
Wat zou het nut zijn als ze niet op de eigen serie zouden keren? Dan heb je ook geen twee sporen nodig (behoudens calamiteiten).