06-12-2009 17:18:10 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Ik zou het niet weten want ik heb geen studenten OV-chipkaart en ook niet gehad. |
06-12-2009 17:30:08 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
De mobiele lezers horen bij het OV-chipkaart systeem en dat is nog niet ingevoerd bij Veolia in Limburg, dus misschien hebben die controlepersonen nog wel helemaal geen mobiele lezers. Maar, ik heb nog maar 2x met de Maaslijn gereisd sinds Veolia daar kwam, en beide keren geen controleur gezien, dus ik heb er geen verstand van. |
06-12-2009 17:32:28 | ||
---|---|---|
lucky
|
De vraag is dus inderdaad ten eerste of Arriva en Veolia al mobiele lezers hebben. Daarnaast is natuurlijk nog het feit dat ik het product er nog op heb staan terwijl ik er geen recht meer op heb. Dat kunnen ze met de mobiele lezers niet zien. Alleen als ik in en uitcheck neem ik aan. Maar dat is dus niet nodig? |
06-12-2009 17:43:54 | ||
---|---|---|
kevinevers
|
Op de schermen in de trein staat dat de OV-Chipkaart nog helemaal niet geldig is in de treinen/bussen van Veolia. Dus in principe als je bijvoorbeeld in Roermond incheckt om naar Nijmegen te gaan met de OV-Chipkaart en je wordt gecontroleerd ben je een zwartrijder. |
06-12-2009 18:00:30 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Je betaalt dan voor een reis via NS-spoor, de paaltjes in Rm en Nm zijn immers allen van NS zolang Veolia er nog geen heeft, en dan moet je ook de NS trein nemen. |
06-12-2009 18:54:28 | ||
---|---|---|
raymond16
|
De OV-chipkaart lezers komen bij Veolia dan ook niet op het perron maar in de treinen zelf. |
06-12-2009 19:02:16 | ||
---|---|---|
ehbk2006
|
Ze komen in die grijze kasten volgens mij. Laatst bewerkt door ehbk2006 op 06-12-2009 19:06 |
06-12-2009 20:28:05 | ||
---|---|---|
giuseppe
|
Om vanaf 1 januari te reizen met studenten OV moet je opnieuw het reisproduct opladen, dat van nu is niet meer geldig. Ik kan me voorstellen dat de treincontroleurs nog wel uitleesapparatuur hebben, maar hoe buschauffeurs dat moeten doen |
06-12-2009 20:29:04 | ||
---|---|---|
giuseppe
|
Ik meen trouwens laatst in een interview met René de Beer gelezen te hebben dat de apparatuur wel op het perron komt om in- en uitstappen niet onnodig te vertragen Laatst bewerkt door giuseppe op 06-12-2009 20:30 |
06-12-2009 20:40:18 | ||
---|---|---|
gertjan
|
Bij Arriva Trein moeten we ook nog niets van de OV-chip hebben. Reizigers die momenteel op een OV-Chip reizen krijgen van de steward een alternatief vervoerbewijs. Heb vanmiddag gelezen dat wij in januari een aantal kaartlezers krijgen voor de OV-studentenkaart. De echte kaartlezers komen in de loop van het 1e kwartaal. Bij Veolia zal het denk ik ook wel zo zijn, dat ze met tijdelijke kaartlezers langs komen. Dat je niet in/uit kan checken maakt voor de SOV niet uit. Zolang we maar kunnen zien dat je een geldig product erop hebt staan is er niets aan de hand. |
07-12-2009 11:53:34 | ||
---|---|---|
mich
|
Ik weet er niet zoveel vanaf, maar die grijze kastjes op de handvaten bij de deuren zijn voor de OV chipkaart en er loopt in ieder geval bekabeling naartoe. De controleurs hebben nog geen mobiele lezer. Dus zal het tonen van je pas voldoende zijn voorlopig voor de OV chipkaart houders. |
07-12-2009 12:00:19 | ||
---|---|---|
daniel
|
QuoteAha, gratis reizen dus... M.a.w., dat zal wel niet de bedoeling zijn: ook niet voorlopig. |
07-12-2009 12:02:20 | ||
---|---|---|
mich
|
dan zullen wij ook wel snel die mobiele lezers krijgen |
07-12-2009 12:21:41 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteOf onterecht met 40% korting. Aan de VDU kan je zonder lezer ook niet zien of hij geldig is. |
07-12-2009 14:16:29 | ||
---|---|---|
mich
|
nieuwe dienstregeling per 13 dec: er gaat het een en ander veranderen: -Treinen naar Nijmegen vertrekken in Venlo van spoor 3 en treinen naar Roermond van spoor 4b -De 32318 en 32320 starten in Venlo sp 4b en nemen reizigers mee naar Venray. Kruisen te Ltm of Mlo. -trein 32212 start met een 3tje ipv een 2tje. het aantal bakken van de overige treinen blijft hetzelfde: start vl 2 bakken: 32210 32214 3 bakken: 32212 32211 32213 32318 32320 start nm 3 bakken: 32215 32321 versterken vl 4 bakken: 32221 5 bakken: 32217 32219 32218 (32223 weet ik niet zeker) 8 bakken: 32220 |
07-12-2009 14:53:20 | ||
---|---|---|
raymond16
|
Dat is een mooie toevoeging die spitstreinen die vanaf Vl gaan rijden! Laatst bewerkt door raymond16 op 07-12-2009 14:58 |
07-12-2009 14:57:58 | ||
---|---|---|
daniel
|
Volgens de reisplanner gaan er in de avondspits ook drie (!) spitstreinen door tot Venlo: 32361, 32363 en 32365. |
07-12-2009 16:18:09 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteZowiezo betreft dat niet de Provincie Utrecht-concessie maar de BRU-concessie. Daarnaast is het een heel hardnekkig gerucht dat de bussen door het BRU gekocht zijn en aan Connexxion geleast worden: dat is niet zo, ze zijn gewoon door Connexxion gekocht maar het BRU is bereid de bussen aan het einde van de concessie over te nemen zodat ze aan de volgende vervoerder ter beschikking gesteld kunnen worden. 't zit dus allemaal net wat anders. Laatst bewerkt door daniel_ddr op 07-12-2009 16:21 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
07-12-2009 16:46:33 | ||
---|---|---|
timtrein
|
QuoteOch nee toch, hoe moet je dat die arme reizigers gaan uitleggen. Trein, tram, bus, Arriva, NS, Veolia, Cxx, de ene keer bij een paal, dan in een voertuig... een normaal mens wordt daar echt knettergestoord van! Naja, we gaan zien hoe Veolia het gaat doen. |
07-12-2009 16:52:43 | ||
---|---|---|
mich
|
Quote Dat klopt. Daarmee zijn we van de LM ritten af. Behalve Syntus onderhoud dan. |
07-12-2009 19:12:53 | ||
---|---|---|
motje
|
Ik zie in de reisplanner dat de nieuwe spitsritten tussen Venray en Venlo wel 6 minuten langer duren dan een rit met de reguliere treinen. Dat heeft zeker te maken met (wachten) op kruisen? Hopelijk leidt met name de rit van 7.12 (vertrek Venlo) tot wat ontlasting van de 32220. |
07-12-2009 19:19:46 | ||
---|---|---|
fastguy84
|
Quote Nee, zoals giuseppe ook al aangaf worden deze hier niet voor gebruikt, maar wordt het gewoon in-/uitchecken op het perron. Ze waren daar oorspronkelijk wel voor bedoeld overigens. |
07-12-2009 19:37:46 | ||
---|---|---|
lint27
|
QuoteMaar 't leuke is dat de Studentenchipkaart op geen enkele wijze verschilt van een 'standaard' OVC, m.a.w. is er op geen enkele wijze aan te zien dat het een SOV is, laat staan of het een week- of weekendkaart is |
07-12-2009 21:17:24 | ||
---|---|---|
marvinkok
|
OP die van mij staat wel een logo van het ministerie van OCW... en ook nog een nummer beginnend met IBG... Maar je zou de SOV in principe op elke kaart kunnen zetten... |
08-12-2009 00:39:13 | ||
---|---|---|
cuijk
|
Veolia zelf, heeft (beter gezegd: moet) hierop de antwoorden hebben, lijkt me zo. Telefoon: 0900 331 05 50 info-limburg@veolia-transport.nl Openingstijden: dagelijks 08.00-23.00 uur |
08-12-2009 09:46:52 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Had ik die suggestie niet al een keer gedaan? En nu een pad aanvragen voor een trein tegen die spitsrichting in zodat er officieel sprake is van een overbelast baanvaak zodat Prorail ook actie moet ondernemen om die overbelasting aan te pakken. Go for it Veolia! |
08-12-2009 13:25:34 | ||
---|---|---|
jorgo
|
2/8 "Sjef Diederen" van de Heuvellandlijn kan, voorlopig althans, aan de kant na de aanrijding van vanochtend. Dat is geen goed nieuws voor de capaciteit op deze route, die sowieso al crap is. (Veel spitsreizigers weten niet hoe blij ze met het nieuwe materieel moeten zijn. Een vriend van mij kon mij na een maand dagelijks pendelen tussen Meerssen en Mt nog niet vertellen hoe de stoelen waren, omdat hij nog nooit had kunnen zitten. Daarbij zijn de treinstellen onhandig qua binnenruimtelogistiek bij drukte.) Vraag: kan de tussenbak van dat drietje, voor zover die weer bruikbaar is, tijdelijk in een 2/6 worden geplaatst? Dan valt er als het ware maar een tweetje uit. |
08-12-2009 13:40:06 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
het kan denk ik wel (als de tussenbak niet teveel beschadigd is). De vraag is of dat ook bij Voith kan of dat het elders moet gebeuren... |
08-12-2009 13:40:48 | ||
---|---|---|
giuseppe
|
Ahoewel dat nog even niet aan de orde is, neem ik aan dat er weer een plan V gehuurd gaat worden. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
08-12-2009 13:47:47 | ||
---|---|---|
mich
|
In ieder geval is duidelijk dat de 651 grondig herstel nodig heeft, ik denk dat die terug gaat naar Stadler. De middenbak omzetten is een optie waar denk ik niet voor gekozen wordt, dan moeten er 2 stellen terug naar Stadler, want dat kunnen ze bij Voith niet. De spitstrein Vl-Vry doet er inderdaad wat langer over, omdat Mlo en Ltm niet in het midden liggen waardoor je extra tijd nodig hebt en bovendien zijn dat maar 40 wissels. Laatst bewerkt door mich op 08-12-2009 13:51 |
08-12-2009 19:18:37 | ||
---|---|---|
lw-o
|
Quote gezien de koppelbaarheid en flexibiliteit lijkt het me voor de hand liggender dat er een D-GTW in gaat vallen... of is daar ook niet voldoende van voorhanden? *fantasie modus* arriva D-GTW op de heuvellandlijn? *einde fantasie modus* |
08-12-2009 19:56:45 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
in het weekend misschien wel, doordeweeks is het al 'gezellig' druk op de Maaslijn (zeker in de spits). Ze hebben die 2/6'en niet voor niets laten verlengen |
08-12-2009 20:09:24 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Ja, ik schat dat er eerder een gebrek aan treinstellen op de Maaslijn is dan in Zuid-Limburg |
08-12-2009 21:20:27 | ||
---|---|---|
nielske90
|
Momenteel heeft Veolia op de Maaslijn in de doordeweekse ochtendspits *geen* (!) reserve, dus wil je D-GTW over laten komen ga je treinen inkorten en er moeten nu al regelmatig mensen achterblijven. Dat wordt dus geen succes. |
08-12-2009 21:52:06 | ||
---|---|---|
Railprutse
|
QuoteArriva DMU kunnen gar niet gekoppelt rijden met Veolia EMU. |
09-12-2009 08:01:33 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Arriva D-GTW op de Maaslijn en een Veolia D-GTW op de Heuvellandlijn? Of Arriva E-GTW op de Heuvellandlijn? Maar ik denk dat Arriva ook niet zo ruim in hun materieel zit tijdens de spits. Laatst bewerkt door admin op 13-12-2009 17:34, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten |
09-12-2009 10:05:50 | ||
---|---|---|
Dre
|
Quote Inderdaad, dit: http://gtw.diesel-trein.nl/teksten/foto.php?foto=7501-7205-krd2 is immers zware Photoshop. (kortom, ze kunnen weldegelijk gekoppeld rijden, zowel mechanisch als elektrisch gekoppeld). |
09-12-2009 10:22:40 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nou, volgens mij wordt niet beweerd dat elektrisch en diesel niet gecombineerd kunnen rijden, maar dat dat alleen kan bij de stellen van Veolia en niet met die van Arriva. |
09-12-2009 10:25:17 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
en bovendien kan een Arriva D-GTW niet gekoppeld rijden met een Veolia D-GTW (zit in het Reizigersinformatiesysteem geloof ik). |
09-12-2009 10:28:28 | ||
---|---|---|
Dre
|
Quote Ik ben ook nog niet helemaal wakker... 't is nog vroeg. |
09-12-2009 11:03:41 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteArriva heeft in de spits ook exact nul E-GTW's over Er is op papier een reservestel, maar da's in de praktijk hard nodig in de spits. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
09-12-2009 11:18:10 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Dan wordt het Plan-V huren, of een Buffel voor de Maaslijn en een dieselstel naar het zuiden sturen. De vraag is ook of één stel voldoende is om in de spits te rijden. Met een beetje pech moet je direkt twee stellen huren omdat de capaciteit van één stel niet voldoet. %03% |
09-12-2009 12:05:46 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Dat zou me nou een heel domme reden lijken dat de stellen niet gekoppeld kunnen rijden, RIS lijkt me een secundair systeem, dus dan maar zonder RIS... Overigens vraag ik me ook af of Arriva zich wel gerepen voelt om Veolia te gaan helpen, gewoon een Victor bi NS hure klinkt me een stuk aannemelijker en eenvoudiger... |
09-12-2009 12:07:30 | ||
---|---|---|
gertjan
|
QuoteArriva en Veolia (en andersom) kunnen wel samen rijden, alleen RUF moet dan wel uit staan. Aansturing is hetzelfde. Bij Arriva kan een E niet met een D overweg, en andersom. Bij Veolia zijn het wel vriendjes. |
09-12-2009 12:21:28 | ||
---|---|---|
treintim
|
Quote En wel een ex-Veolia stel natuurlijk. |
09-12-2009 13:07:42 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Quote Heb me altijd al afgevraagd waarom de Maaslijn stellen een knop voor de stroomafnemer (die er niet is) hebben. Dat is dus, voor als er een elektrische soortgenoot is aangekoppeld. |
09-12-2009 13:29:23 | ||
---|---|---|
edje
|
Quote Of zo'n geinige Plan T |
09-12-2009 14:11:56 | ||
---|---|---|
mdewidt
|
Quote Hier nog wat bewegende beelden van vlak na de aanrijding gevonden van de Brandweer Zuid Limburg. http://www.youtube.com/watch?v=t05l16R8ZQ8 Laatst bewerkt door mdewidt op 09-12-2009 14:12 Groeten uit Haspengouw |
09-12-2009 14:28:02 | ||
---|---|---|
mich
|
De kans dat plan V een oplossing vormt is vrij groot. |
09-12-2009 19:45:53 | ||
---|---|---|
broek53
|
NS gaat volgende week twee plan V's uit de dienst halen die nog niet aan het einde van hun termijnen zijn (819 en 827) en er staan nog twee stellen die met een extra beurt zo weer de dienst in zouden kunnen (844 en 847), dus onmogelijk is het niet. |
09-12-2009 21:45:31 | ||
---|---|---|
peterselie
|
QuoteEen D-GTW uitlenen voor de spitsdiensten op de Maaslijn moet kunnen. Arriva heeft in het noorden enkele stellen 'over' De optie van de plan V is meer realistisch. Laatst bewerkt door admin op 13-12-2009 17:35, reden: Quote ingekort |
09-12-2009 22:26:32 | ||
---|---|---|
lucky
|
Als dat onderhandelen met Arriva net zo gaat als met het busvervoer en Qbuzz in Groningen/Drenthe dan zou ik er niet eens aan beginnen.. |
09-12-2009 22:27:15 | ||
---|---|---|
kevinevers
|
Quote De 827 zag ik vandaag in een LM met nog 2 stellen om 20.50 door std komen opweg richting mt.. |
09-12-2009 22:59:02 | ||
---|---|---|
keesje
|
Quote Het zou dan wel erg toevallig zijn als een ex-Veolia Plan V er tijdelijk terug gaat keren. Maar ik heb geen idee hoe lang het papierwerk duurt voordat er een stel gehuurd kan worden... |
10-12-2009 11:10:29 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Quote Incompatibiliteit tussen Plan V en GTW lijkt me niet het grootste probleem, want de sneltreinomlopen op de Heuvellandlijn zijn relatief autonoom en bovendien niet onderhevig aan aan- en afkoppelen tijdens de spitsen (even op het geheugen zonder mvd's omlopen te raadplegen). Een pendelende Plan V kan dus prima uit de voeten. Laatst bewerkt door jorgo op 10-12-2009 11:11 |
19-12-2009 16:43:03 | ||
---|---|---|
keesje
|
Opmerkelijk: http://www.limburger.nl/article/20091219/REGIONIEUWS01/912199990/1030 |
20-12-2009 17:48:47 | ||
---|---|---|
mich
|
Moet er een beetje mee lachen eigenlijk. De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet, en andersom. Laatst bewerkt door mich op 20-12-2009 17:49 |
20-12-2009 20:42:53 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
De link werkt niet meer, artikel blijkbaar niet meer op de site omdat het te oud was. |
20-12-2009 20:47:05 | ||
---|---|---|
kevinevers
|
En dat is dus niet juist..het artikel staat nog wel degelijk op de site: http://www.limburger.nl/article/20091220/REGIONIEUWS01/912199990/1001 |
21-12-2009 10:53:42 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
http://www.limburger.nl/article/20091221/REGIONIEUWS01/912219996/1030 Als ik het zo lees wil de NS (of NSFS) geen plan V ter beschikking stellen. Dus toch een GTW? |
21-12-2009 11:18:27 | ||
---|---|---|
cuijk
|
N Buffel huren(staan er genoeg op reserve heb ik begrepen). Zet die vervolgens in op de Maaslijn, en stoot een D-GTW door naar de Heuvellandlijn. |
21-12-2009 11:24:31 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
waar je die buffel inzet maakt op zich niet zo uit, zoals al eerder uitgelegd zijn de omlopen van de sneltrein op de Heuvelandlijn redelijk autonoom. Op de Maaslijn zijn er echter wel mcn'en natuurlijk die nog materieelkennis hebben (en een niet verlopen toelating). Mja, 1 losse DM'90, die moeten ze dan weer in de spitsdienst duwen en dan een D-GTW 2/8 richting het zuiden. Klinkt meer plausibel dan een Arriva D-GTW. Aan de andere kant, als de NS geen Plan V wil verhuren (waar ze zelf van over hebben), willen ze dan wel een DM'90 verhuren (die ook terzijde staan in de nieuwe DRGL)... |
21-12-2009 11:24:54 | ||
---|---|---|
ettenrail
|
Letterlijk citaat uit het bericht:Quote Dat zal dus niet lukken cuijk, of bedoelen ze hier mee die wadlopertjes? %08% Laatst bewerkt door ettenrail op 21-12-2009 11:25 |
21-12-2009 11:30:20 | ||
---|---|---|
jordydl1
|
oude gele stoptreinen lijkt mij te duiden op plan V en niet op DM'90 |
21-12-2009 11:37:12 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Het lijkt me logisch dat NSR nu even geen Plan V kwijt wil, gezien de situatie met SLT. |
21-12-2009 11:38:58 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
klopt, aan de andere kant is er geloof ik wel een materieelpark wat nog niet aan de revisie was toegekomen maar die met remcontrolebeurten wel in dienst kan worden (en nu dus aan de kant staat). Dan moeten er natuurlijk extra kosten worden gemaakt maar aangezien het voor Veolia is zal de NS zich er wel niet aan wagen... |
21-12-2009 11:48:42 | ||
---|---|---|
mich
|
beetje flauw, in Nijmegen staan 8 bakken Mat'64 "terzijde" die je met een beetje geluk binnen een uur aan de praat hebt. Maar het zal wel om de centen gaan in deze. |
21-12-2009 11:58:29 | ||
---|---|---|
abbm
|
[droom] Misschien een VIRM? Een paar NS-machinisten die over de Heuvellandlijn rijden. Gebeurt toch wekelijks dat er LM-ritten voor NS over de Heuvellandlijn rijden. [/droom] Misschien toch een tijdelijke Arriva? |
21-12-2009 12:05:39 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
dit topic wordt een beetje een speculatiecircus . VIRM is alleen in LM en bij evenementen (Pinkpop). Als je zelfs maar 1 VIRM-IV inzet dan heb je direct al overcapaciteit. Trouwens, ik denk dat de NS zelf niet bepaald ruim zit in het VIRM... |
21-12-2009 12:28:39 | ||
---|---|---|
treintim
|
Een VIRM voor een regionaal stoptreintje in Limburg, toe nou!%08% Sinterklaas met zijn speculaas is al geweest. Wel jammer dat NS niet verder kijkt dan haar neus lang is, de 84x'en te Amersfoort Bokkeduinen zijn uitstekend geschikt hiervoor, is al een keer eerder aangegeven op dit forum; wegens hun niet verlopen revisietermijn. Ze zijn eigenlijk te vroeg BD gesteld bij NS. Vind het ook nogal zielig elke keer weer die negatieve visie van NS te horen als Veolia om treinstellen bedelt, het was niet anders dan met de Buffels die Veolia uitéíndelijk wel van de NS los kon peuteren... Maar NS was daar niet al te vrijgevig mee.%03% Terwijl zij juist wat kunnen verdienen door een treinstel te verhuren, dat normaal dan toch alleen maar spoorruimte inneemt op een rangeerterrein omdat het buiten dienst staat te niksen..%09% Laatst bewerkt door treintim op 21-12-2009 12:31 |
21-12-2009 12:41:04 | ||
---|---|---|
salieri
|
QuoteIk snap niet waar men het vandaan heeft dat er een Arriva D-GTW gehuurd zal worden ofzo, maar als je zelf even nadenkt is die kans er vrijwel niet. Alsof Arriva een GTW zal gaan verhuren aan een concurrent, terwijl ze die treinen zelf nodig hebben nu er meer treinen rijden op Gn - Zb... |
21-12-2009 12:46:45 | ||
---|---|---|
mich
|
Bovendien zit je met een treinstel dat op bepaalde punten toch aardig verschilt van die van ons. Voor een treinliefhebber zal dat niet opvallen, maar voor een machinist is het verschil dermate dat je denk ik iedereen een aparte opleiding voor zo'n stel moet geven. Denk aan het ontbreken van spiegels, een andere 24uurscontrole, verschillende procedure's van sleepgereed maken, deuren buiten dienst zetten, treinstel opstarten met te lage accuspanning, en weetikveelwatnogwelnietmeer. |
21-12-2009 12:57:50 | ||
---|---|---|
treintim
|
Bezitten machinisten van Veolia nog een niet verlopen toelating voor Plan V? De ex-Veolia-Plan V's van NS bezitten machinist-technisch gezien in elk geval nog steeds hun nog werkende sleutelkastjes in de cabines voor de deuren, waardoor ze uitermate geschikt zijn voor de éénmansbediening van Veolia: http://foto-uploaden.nl/img/0/gxez7re.jpg Foto is van vorige maand nog. Laatst bewerkt door treintim op 21-12-2009 13:06 |
21-12-2009 14:38:53 | ||
---|---|---|
mich
|
een toelating is iets wat bij een treinstel hoort, dat heeft niks met een machinist te maken. Als een machinist opleiding gehad heeft op een bepaald type trein dat noem je dat materieelbekendheid. Die moet je bijhouden met een herinstructie. plan V is met een herinstructie dus goed te doen. |
21-12-2009 14:44:35 | ||
---|---|---|
edje
|
Herinstructie moet elk jaar, anders moet je weer gewoon op Instructie. Maar goed mat'64 dat is zo simpel daar heb je toch geen Instructie voor nodig. We hadden zelfs vroeger herinstructie voor de rangeersik, locomotor, stond gewoon een hele dag voor. relax dagen waren dat. |
21-12-2009 17:39:30 | ||
---|---|---|
giuseppe
|
Ik las ergens de suggestie om een Talent te huren, dat lijkt me eigenlijk geen slecht idee. Ze zijn voorzien van ATB en toegelaten in Nederland. Laatst bewerkt door giuseppe op 21-12-2009 17:40 |
21-12-2009 19:33:23 | ||
---|---|---|
mren
|
Leuk dat hobby-gespeculeer. Ik wacht met smart op de berichten over inzet van Plan U's! |
21-12-2009 22:31:22 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteBen je erbij geweest dat je je dergelijke oordelen aanmeet? Veolia heeft geen enkele moeite hoeven doen om de 3446 en 3447 te huren en het hadden er nog wel vier meer mogen zijn ook. Net zoals Connexxion zowel de 844 als de 867 kon huren. En net zoals Veolia een hele vloot plan V zou kunnen huren als NSR ook maar enige mate van zekerheid zou hebben dat het met SLT de goede kant op gaat. Zolang dat niet zo is, zal NSR geen mat '64 afstaan - ook geen stellen als de 844 en 847, waarvan de kans bestaat dat ze weer voor NS moeten gaan rijden als het nog maar lang genoeg duurt. Kortom: als Veolia DM '90 wil, kunnen ze het bij wijze van spreken morgen krijgen, mat '64 nog ff niet. Laatst bewerkt door broek53 op 21-12-2009 22:32 |
22-12-2009 00:03:06 | ||
---|---|---|
treintim
|
Quote Eeh, ik was even in de war met dienstregeling 2007, ik bedoelde niet de 3446 en 3447, maar: "Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2007, in december 2006, verdwijnen de DM'90 stellen alweer van de Maaslijn. Veolia neemt de exploitatie over en zet aanvankelijk van NS Financial Services Company gehuurde Wadlopers in. De belangrijkste redenen voor deze opvallende materieelinzet zijn dat NS Reizigers de DM '90 treinstellen alleen voor een periode van 10 jaar wil verhuren" etc., bron: http://wapedia.mobi/nl/Spoorlijn_Nijmegen_-_Venlo Hierover kan ik mij nog wel een goede discussie herinneren, dat Veolia de Buffels veelste duur vond voor een contract voor 10 jaar. Met dat in sommige ogen 'stugge contractvoorstel' was ik in de war. Verder vind ik het alsnog jammer dat NS geen Mat'64 wil verhuren, het is maar één stel. NS heeft toch wel meer aan de kant staan wat toch nog de baan op zou mogen ten tijde van nood. Desnoods halen ze de DM'90 weer van stal op Zl-Gn (gebeurde afgelopen week ook weer een keer). En de stellen in Nijmegen die nu aan de kant staan, waren die buiten dienst gesteld omdat ze echt aan het einde van hun uiterste revisietermijn zaten? Nú zit Veolia erg krap, en of er belangstelling van hun kant is voor DM'90 betwijfel ik, wel voor Mat'64 dus als gemakkelijkste huurvorm in mijn ogen. Maar we zullen het zien. Laatst bewerkt door treintim op 22-12-2009 00:10 |
22-12-2009 00:33:31 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Hardstikke leuk al die ingebouwde fratsen die handig zijn, maar zolang NS ze niet wil verhuren heb je er geen ene moer aan natuurlijk Zowieso hoeft NS toch zeker niet voor kerstman te spelen, als ze hun eigen materieel zelf nodig hebben, wat is dan voor hun de meerwaarde om toch een stel te verhuren? Daarnaast blijkt maar weer hoe goed Veolia heeft nagedacht over hun bieding voor de aanbesteding. Ze dachten het daar immers met 7 stellen te gaan redden.. Nu is 1 stel voorlopig niet inzetbaar, en het blijkt dat Veolia dus nooit na gedacht hoe ze zo´n situatie ventueel zouden oplossen... Hoe idioot dan ook hebben we het over het manco zijn van wel helemaal één treinstel, wat als er morgen een ander stel een aanrijding krijgt, of een uit de hand gelopen prullenbakkenbrandje of weet ik wat... ?? Het langer inzetbaar zijn van 1 treinstel lijkt me neit iets waarvan je kunt verwachten dat dat nooit zal gebeuren. Kans is eens in de 10 jaar zegt hij wel mooi, maar gisteren was bij wijze van spreken de laatste dag van de vorige 10 jaar en morgen de eerste van de volgende 10 jaar.. Laatst bewerkt door thom op 22-12-2009 00:38 |
22-12-2009 00:38:41 | ||
---|---|---|
treintim
|
René de Beer weet het antwoord anders wel.. hij vindt het gewoon onzin als "overal in het land bij particuliere vervoerders dagelijks een vloot dure treinen aan de kant staat, alleen voor het geval dat." Vrij naar de Limburger, hij heeft hiermee misschien een punt (kapitaalvernietiging). Maar jij hebt ook weer een punt. Laatst bewerkt door treintim op 22-12-2009 00:39 |
22-12-2009 00:43:19 | ||
---|---|---|
thom
|
Als hij dat onzin vind en kapitaalvernietiging vind, snap ik waarom NS geen Victor verhuurd.... %08% Je kunt dat dan tochook neit van een ander wél verwachten dan |
22-12-2009 09:03:09 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteWikipedia vertelt maar de helft van het verhaal. NSR had op dat moment al het materieel nodig, was begonnen met het ICL-project en wilde DM '90 onder de draad inzetten - de serie 9100, dus. In die omstandigheden wilde het bedrijf helemaal geen materieel verhuren, c.q. vond het voldoende om DH-stellen te verhuren. Dat "alleen voor 10 jaar"-verhaal heb ik overigens altijd een zwaktebod, c.q. een soort smoes gevonden. Wat allemaal niet wegneemt dat NS op het moment geen enkele moeite heeft om materieel te verhuren aan wie daar behoefte aan heeft (en daar geen concurrerende treindienst mee zou willen rijden uiteraard). |
22-12-2009 12:22:59 | ||
---|---|---|
salieri
|
QuoteIk vind en blijf erbij dat Veolia niet zo krap moest bestellen. Je kan beter een trein extra als reserve hebben dan geen. Mocht er iets met je trein gebeuren (zoals nu bijvoorbeeld met die 2/8), heb je altijd nog een strategische reserve. Ik vind het eigen schuld, dikke bult. En dan moet Veolia nu niet gaan zeuren dat een concurrent geen treinstel wilt verhuren, want dat is die concurrent zijn goed recht om te weigeren. |
22-12-2009 12:43:06 | ||
---|---|---|
mren
|
Zolang aanbestedende overheden enkel kijken naar prijs, schiet je je als vervoerder in je eigen voeten als je een extra trein bestelt. Laatst bewerkt door mren op 22-12-2009 12:43 |
22-12-2009 13:02:46 | ||
---|---|---|
keesje
|
Tegenwoordig kun je ook gewoon weer bij je opdrachtgever aankloppen voor wat extra centen, zoals onlangs in Zuid Limburg. Dat is geen concurrentie meer, maar valse concurrentie. |
22-12-2009 19:29:10 | ||
---|---|---|
thom
|
Ik denk dat als Veolia nogeens voor de tweede keer zou aankloppen nogweleens wat gezeik kan krijgen... |
22-12-2009 20:03:55 | ||
---|---|---|
mren
|
Die afweging is voor een provincie redelijk simpel. Als VTN (Veolia Transport Nederland) surceance van betaling aanvraagt als opmaat naar een faillissement, heeft een provincie ruwweg twee opties: 1. geld bijpassen waar om wordt gevraagd zodat OV gewaarborgd blijft 2. zeggen 'contract is contract' en Veolia laat VTN failliet gaan, waardoor de provincie als verantwoordelijke de burgers OV onthoudt. Bijna een klassieke catch-22. |
22-12-2009 20:06:14 | ||
---|---|---|
keesje
|
Ja ho even. De provincie gaat toch zelf met een bepaalde vervoerder in zee waarmee ze voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten? Volgens mij gaat het dáár al fout! |
22-12-2009 20:12:21 | ||
---|---|---|
mren
|
Ja, dat zei ik hierboven ook al. Maar als de provincie de keuze heeft uit faillissement van Veolia of knaken bijpassen, staan ze met de rug tegen de muur om te knip te trekken. De aanbestedingsrechtelijke weg zou dan zijn om Veolia wegens aantoonbare wanprestatie de concessie te ontnemen en een nieuwe aanbesteding uit te schrijven. Ik doe het al vaker, en nu dus ook: decentrale overheden moeten echt leren om meerwaarde het leidend criterium te laten zijn en niet een 'toevallige' (maar wel lekker eenvoudig meetbare en vergelijkbare) prijs. |
23-12-2009 00:04:10 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Je moet als kleine vervoerder helemaal geen eigen materieel willen hebben, die lease je van een leasemaatschappij. Treinstel stuk, dan gaat die terug naar de leasemaatschappij en krijg je er een andere voor terug. Eigenlijk net zoals de locs van de goederenvervoerders, die hebben zelf ook bijna geen eigen materieel maar allemaal geleased en daar wordt ook flink gerouleerd. Shqiperise-lopers? |
23-12-2009 00:52:32 | ||
---|---|---|
jeanpierre
|
Zo simpel is het niet, er zijn verschillende lease-mogeljkheden. Het meest gebruikte is de lease waarbij je als vervoerder zelf verantwoordelijk bent voor onderhoud, storingen, schade etc. Bij deze lease moet je zelf zorgen voor vervanging bij schade, zoals nu bij Veolia het geval is. In de mogelijkheid die jij beschrijft zou het leasebedrijf zelf een reservevloot moet aanhouden. In de cargowereld komt deze optie vaak voor. |
23-12-2009 00:53:38 | ||
---|---|---|
mren
|
En omdat een leasebedrijf meerdere klanten heeft, is over het totaal minder reservematerieel nodig. |
23-12-2009 10:56:38 | ||
---|---|---|
jordydl1
|
is het niet zo dat de GTW's op de heivellandlijn al geleased worden? |
23-12-2009 11:32:31 | ||
---|---|---|
fastguy84
|
Quote Ter info: bij de concessies waar het hier om gaat waren slechts 50 van de 1300 (Noord- & Midden-Limburg) respectievelijk 1350 (Zuid-Limburg) punten te verdienen voor de totaalprijs. Er is wel degelijk op kwaliteit gegund. En wat je ook van Veolia vindt, op dit moment leveren zij in Limburg zowel voor bus als trein meer en beter dan de voorgangers. En dat geld wat ze hebben gekregen voor de implementatie van de OV-chipkaart. Tja, dat stond veel te vaag in de concessie-eisen. "Meewerken aan implementatie", betekent dat alleen dat je de kaart accepteert? Of dat je ook automaten, paaltjes en poortjes plaatst? En een uitgebreide campagne voert met goedkope/gratis kaartjes of introductietarieven? Extra personeel? Dit is trouwens geen specifiek Limburgs/Veolia-probleem, speelt zo in meerdere regio's en komt voort uit slechte afspraken. |
23-12-2009 11:43:09 | ||
---|---|---|
keesje
|
Dat komt doordat het landelijke en regionale beleid op OV-gebied nogal wat wazig op elkaar is afgestemd, dunkt me. |
23-12-2009 15:09:25 | ||
---|---|---|
mich
|
GTW is inderdaad via een bepaalde constructie geleased. Helaas krijg je geen andere terug als er 1 kapot is. Dan zou de leaseprijs wel erg hoog worden... Laatst bewerkt door mich op 23-12-2009 15:09 |
23-12-2009 21:32:25 | ||
---|---|---|
zugchef
|
Ff een vraagje voor de locals, ik moet morgen vlekkeloos van Nm naar Vl gaan, met de 8:08 trein uit Nm (kom uit Lw dus trein eerder is niet mogelijk). Hoe loopt het met de vertragingen in de ochtendspits? Op 15 november 2009 was het zo'n drama dat alles de mist in ging en er 1,5 uur geen trein van Vl naar Rm reed. |
23-12-2009 21:34:06 | ||
---|---|---|
mren
|
De eerste die dat kan voorspellen, mag meteen in dienst bij ProRail |
23-12-2009 21:48:12 | ||
---|---|---|
waalkade
|
24 december is zo'n beetje de stilste dag van het jaar in limburg. Veel spitsvervoer zal er die dag niet zijn. |