11-11-2006 17:16:47
stephan90
stephan90
De BBA (onderdeel van Veolia) heeft inmiddels wel de dienstregelingen voor Utrecht noord west bekend gemaakt, althans de wijzigingen. Maar meer kan ik ook niet vinden. Maar het lijkt mij dat de DRGL's wel al bekend moeten zijn, bij ProRail bijvoorbeeld.

Stephan
 

11-11-2006 18:18:00
dh3201
dh3201
Quote
reizigert: Locomotief met wagons lijkt me ook onwaarschijnlijk, omdat er op de sporen in Nm en Rm geen goede omloopmogelijkheden zijn. Tenzij je een locomotief voor en achter de trein zet natuurlijk
Of een stuurstand gebruikt...


Shqiperise-lopers?
 

11-11-2006 18:21:57
mvd
mvd
En de diesellocomotieven komen ook niet zomaar uit de lucht vallen...  

11-11-2006 19:28:22
lamote_ban
lamote_ban
Nou, die zijn heel vlot te leasen als het echt moet.  


11-11-2006 19:50:08
woepje
woepje
Van mij mogen ze wel DH-tjes inzetten op de Maaslijn. Afvoeren die hap En DM'90 mag daar ook wel ingezet worden, want DM'90 in de 9100 zie ik niet echt zitten  

11-11-2006 20:28:56
salieri
salieri
Ik snap eigenlijk niet waarom ze DM'90 inzetten op een lijn waar bovenleiding is...
Volgens mij verbruikt de DM'90 meer aan energie (diesel en ook is het meteen meer vervuiling, vanwege de uitlaatgassen) op jaarbasis dan een elektrisch stel (dat denk ik tenminste)
 

11-11-2006 20:34:36
julius
julius
Het zou ander materieel uitsparen, iets wat in het licht van het voor 2007 voorziene materieeltekort niet verkeerd is.  

11-11-2006 22:22:39
raoul
raoul
Quote
woepje: Van mij mogen ze wel DH-tjes inzetten op de Maaslijn. Afvoeren die hap En DM'90 mag daar ook wel ingezet worden, want DM'90 in de 9100 zie ik niet echt zitten

Geef mij is een reden waarom niet in de 9100?
Lijkt mij dus juist erg ideaal. Buiten de spits om 1 stel mischien 2 stellen gekoppeld. In ieder geval in de ochtend spits 3 stellen. Wat ook mee gaat spelen is de lange kering in zowel Zwolle als Groningen. Je hebt nu 3 composities nodig, dat wordt in de nieuwe dienstregeling 4! Dus je hebt in totaal steeds 2 uur lang een stel stil staan elk uur op die lijn!. Vandaar is het ICM en VIRM veel te duur. Mat'64 niet handig om zo ver van hun bestaande trajecten te ziteen en dm'90 is juist handig hier. Zowel diesellocaties in Zwolle als in Groningen.

Dus wat mij betreft hier dat spul!
 

11-11-2006 22:34:18
salieri
salieri
Oke, maar hij heeft bijvoorbeeld ongeveer een uur keertijd... Zetten ze die DM'90 dan uit? Of laten ze die aanstaan?
Zo ja, verbruik je daar op jaarbasis niet veelste veel (onnodig) diesel mee?
 

11-11-2006 23:05:24
woepje
woepje
Ik vind het maar niks: een diesel die onder een waslijn rijdt. Staat voor geen meter. Trouwens... hoeveel treinen rijden er heen en weer in de nieuwe dienstregeling? 4? Ik dacht juist 2? Om kosten te besparen kun je dan ook gewoon het huidige systeem aanhouden met 3 treinen per uur. Dus laat die treinen dan minder lang staan. Afijn, maakt het uit. Het ging hier over Veolia;

- al het DH-spul mag van mij gratis naar Veolia toe als we hier in het noorden maar af zijn van dat spul (al duurt het nog ff voordat alle GTW's rijden).
 

12-11-2006 09:19:09
julius
julius
Het systeem met 9100, 700 en 500 op Zl-Gn blijft bestaan, maar door verschuiving van de tijden kan niet meer worden volstaan met de huidige 3 sets voor de 9100. Met de nieuwe drgl zijn er 4 sets materieel nodig voor de 9100, dat is waar het om ging.  

12-11-2006 12:15:25
Somda
Somda
Die stop wel of niet in Mook maakt helemaal niks uit voor de rest van het traject. Dit is pure politieke praat om mensen te misleiden. Richting Ck betekent dit dat de trein eerder in Ck aankomt en dus langer wacht op de tegentrein uit Bmr (die zowieso ook nog later aan zal komen dan gepland met DH-mat) en richting Nm betekent het een nóg langer stationnement te Nmh.

Maar die directeur hoor ik niet over de problemen op de rest van het traject, terwijl dit al maanden geleden is aangekaart door NSR Logistiek én Prorail. Veolia wilde er niks van weten en Prorail keurt de dienstregeling goed.
Willen ze het niet snappen of snappen ze het écht niet?

Ik denk dat ze in kalenderweek 51 wel huilend en op de knietjes smeken om een nieuwe tijdelijke dienstregeling...
 

12-11-2006 12:22:49
Somda
Somda
Quote
lamotep: Alternatief is wel om de kruising i.p.v. bij Molenhoek aan de Cuijkse kant van de brug te laten plaatsvinden.


Ik neem aan dat je dan Ck zelf bedoeld?
 

12-11-2006 13:18:26
lamote_ban
lamote_ban
Quote
Geronimo:

Ik neem aan dat je dan Ck zelf bedoeld?

Een stukje oprijden tot het uitrijsein kan geen kwaad.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 12-11-2006 13:18
 

12-11-2006 16:00:27
frans
frans
met de verkiezingen voor de deur is er blijkbaar geen partij te vinden die geinteresseerd is in deze problematiek? De nieuwe snelweg Venlo-Maasbracht bleek tientallen miljoenen goedkoper uit te vallen, maar nog steeds hebben provincies Limburg en Brabant blijkbaar geen cent over voor een beetje dubbelspoor... Rol van NS vind ik ook discutabel, want zij wilden zelf van het traject af omdat het niet rendabel (genoeg) was.  

12-11-2006 17:09:18
Somda
Somda
Tsja schuld schuld... Wie aan een aanbesteding begint moet er ook klaar voor zijn. Een bakker zal zijn winkel ook nog niet openen voordat hij een oven heeft.  

12-11-2006 17:56:50
rogier
rogier
Aan de andere kant is NS volgens de verleende concessie Maaslijn verplicht om in alle redelijkheid met Veolia mee te werken:

Artikel 18: Continuïteit van het vervoer
1. Tot aan het einde van deze concessie zal NS-R haar activa voldoende onderhouden om de uitvoering van de concessie zeker te stellen.
2. Teneinde de continuïteit van het openbaar vervoer per trein te waarborgen, stemt NS-R de beëindiging van haar activiteiten af met de eerste activiteiten van de opvolgende concessiehouder en verleent NS-R in alle redelijkheid haar medewerking aan het in uitvoering brengen van de opvolgende concessie.

Zie: http://www.lijn7.info/upload/document/138.pdf

Er zullen wel bepaalde politieke spelletjes gespeeld worden waar ik als gewone sterveling geen zicht op heb, maar waar waarschijnlijke beide partijen boter op hun hoofd hebben.
 

13-11-2006 03:00:31
mren
mren
Quote
frans:Rol van NS vind ik ook discutabel, want zij wilden zelf van het traject af omdat het niet rendabel (genoeg) was.

Spoorlijnen kunnen niet onrendabel zijn, enkel de exploitatie.
Het dubieuze ligt eerder bij V&W/vakbonden dat NSR verplicht conducteurs te hebben, en andere vervoerders niet...
 

13-11-2006 12:10:32
fabrierban
fabrierban
Quote
mren:
Het dubieuze ligt eerder bij V&W/vakbonden dat NSR verplicht conducteurs te hebben, en andere vervoerders niet...

V&W eist geen conducteurs, dat is een hobby van de ondernemingsraad en de vakbonden van NSR. Los van de extreme kosten, die uiteraard in de tarieven worden doorberekend, is het meest irritante dat 90% van die conducteurs de hele dag geen fluit uitvoert. Ik reis dagelijks met de IC Ht-Ehv en gemiddeld is er een keer in de twee weken controle ofwel in 5% van de gevallen.
 

17-11-2006 15:00:55
crikey
crikey
De dienstregeling van Veolia is nu te raadplegen via 9292ov.nl, zowel voor de treinen als de bussen.

Overigens gaat Veolia op 10 december al precies om 04.00 bij de overgang van de dienst rijden.. met de nachttrein van Vry naar Rm.

Laatst bewerkt door crikey op 17-11-2006 15:42
 

17-11-2006 16:03:44
lamote_ban
lamote_ban
Wat is dat voor nachttrein?
Nooit van gehoord.
 

17-11-2006 16:33:47
crikey
crikey
Dat is een trein die wekelijks in de nacht van zaterdag op zondag gaat rijden. In de buurt van station Venray bevindt zich een grote discotheek. De nachttrein wordt ingezet om discotheekgangers naar huis te brengen.  

17-11-2006 16:36:53
daan1714
daan1714
Nou, daar wil ik niet bijzitten  

17-11-2006 16:37:00
philips
philips
Ik heb wel eens van die disco gehoord. Maar doet de NS dat nu ook dan?  

17-11-2006 16:40:15
dumpy_dump
dumpy_dump
Nee.  

17-11-2006 16:40:39
crikey
crikey
Nee, NS doet dat nu niet. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of dat een beetje rendabel is.  

17-11-2006 16:47:28
philips
philips
Ik denk van wel...  

17-11-2006 17:00:15
woepje
woepje
Als je van Venray naar Maastricht wilt reizen en je gaat met de stoptrein van 04:00 uur, dan moet je in Roermond 4 en een half uur wachten eer je de eerstvolgende stoptrein naar Maastricht kunt nemen. %02% Zo gek is dat toch niet?

Laatst bewerkt door woepje op 17-11-2006 17:10
 

17-11-2006 17:35:52
crikey
crikey
'Slechts' 3 en een half uur. Helaas rijdt de RE van Vl naar Duitsland van 05:04 niet op zondag. Anders was die trein misschien nog eens van pas gekomen voor een vroeg SWT reisje..

Laatst bewerkt door crikey op 17-11-2006 17:36
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-11-2006 18:56:18
ruysdael
ruysdael
Dan mogen ze in die nachttrein wel Wadlopers inzetten... de Plan U's moeten heel blijven!!  

18-11-2006 14:40:40
reizigert
reizigert
Arriva kampt op dit moment met tekort treinstellen ondanks invoering GTW, meldt RTV Noord. Maar liefst 14 wadlopers zijn kapot.
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=61811
Dat Veolia snel over wadlopers kan beschikken wordt dus steeds onwaarschijnlijker. Als ik Veolia was zou ik maar eens heel snel over de grens gaan kijken of er iets te huur is...
 

18-11-2006 14:56:13
Somda
Somda
Ik word steeds nieuwsgieriger wat en óf er iets gaat rijden op de Maaslijn per 10 december. En natuurlijk ook of het op tijd rijdt... Verder zal ik er maar niks meer over zeggen, de situatie is al triest genoeg zo.  

18-11-2006 15:29:45
dh3201
dh3201
Desnoods gaat Veolia over de A73 rijden


Shqiperise-lopers?
 

18-11-2006 15:35:46
lamote_ban
lamote_ban
Quote
reizigert: Arriva kampt op dit moment met tekort treinstellen ondanks invoering GTW, meldt RTV Noord. Maar liefst 14 wadlopers zijn kapot.
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=61811
Dat Veolia snel over wadlopers kan beschikken wordt dus steeds onwaarschijnlijker. Als ik Veolia was zou ik maar eens heel snel over de grens gaan kijken of er iets te huur is...

Volgens van Setten (Veolia) komen de eerste Wadlopers in maart beschikbaar.
Tot dan toe kan Arriva er geen missen.
 

18-11-2006 17:23:00
reizigert
reizigert
Op Wikipedia staat sinds deze week dat de Plan U'tjes pas begin 2008 naar Slowakije zullen gaan (Bron staat er overigens niet bij).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_U

Dat maakt het alleen maar aannemelijker dat ze daadwerkelijk op de Maaslijn gaan rijden, zeker gezien het feit dat er recentelijk nog een Plan U in Zwolle van nieuwe verf is voorzien. Dat ga je niet doen als die stellen nog anderhalf jaar buiten dienst staan...
 

18-11-2006 20:58:31
dh3201
dh3201
Verf is naast de mooiigheid ook een goede beschermlaag voor het casco.


Shqiperise-lopers?
 

19-11-2006 14:25:18
crikey
crikey
In de nieuwe HOV-RN staat:
"Veolia heeft enige tijd met NSR onderhandeld over de inzet van Plan U’s op de Maaslijn vanaf december. Veolia wilde de stellen inzetten in spitsdiensten. Omdat nog maar drie stellen beschikken over ATB Nieuwe Generatie, bleek het uiteindelijk niet mogelijk voldoende stellen op de gewenste termijn rijvaardig te maken." %03%

DM'90 zou waarschijnlijk ook niet blijven en Wadlopers komen pas vanaf maart 2007.. dus ik ben benieuwd.
 

19-11-2006 14:27:54
lamote_ban
lamote_ban
Ik gok erop dat uiteindelijk de Buffels nog gewoon een jaartje blijven, eventueel vanaf maart met wat DH voor de spitsdiensten. NS krijgt politiek grote problemen als ze Veolia droog zetten.

Daarnaast zijn de buffels voor zover ik weet per 10 december niet voor wat anders ingepland.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 19-11-2006 14:29
 

19-11-2006 15:07:53
edegroot
edegroot
Wat dacht je van Gn - Zl ??  

19-11-2006 15:53:11
ruysdael
ruysdael
Idd, er zijn zelfs al proefritten geweest op Gn-Zl i.v.m. mogelijke inzet aldaar.  

19-11-2006 16:42:08
lamote_ban
lamote_ban
Klopt, maar voor zover ik weet is er per 10 december geen concrete inzet gepland.  

19-11-2006 16:45:34
bouwe
bouwe
Quote
ass-er: Idd, er zijn zelfs al proefritten geweest op Gn-Zl i.v.m. mogelijke inzet aldaar.


Wanneer zijn die geweest dan?
 

19-11-2006 16:51:30
ruysdael
ruysdael
31 Oktober en 1 November  

19-11-2006 17:46:33
reizigert
reizigert
Quote
crikey: In de nieuwe HOV-RN staat:
"Veolia heeft enige tijd met NSR onderhandeld over de inzet van Plan U’s op de Maaslijn vanaf december. Veolia wilde de stellen inzetten in spitsdiensten. Omdat nog maar drie stellen beschikken over ATB Nieuwe Generatie, bleek het uiteindelijk niet mogelijk voldoende stellen op de gewenste termijn rijvaardig te maken."

Dat zou volgens mij dan betekenen dat Veolia nog extra Plan U's (bijv. die in Blerick) wilde hebben bovenop de drietjes die ze al eerder hebben gekocht. Over de "Slowaakse" stellen hoeft immers niet meer met NSR onderhandeld te worden, omdat ze er simpelweg helemaal niets meer mee te maken hebben.
 

19-11-2006 19:52:13
Somda
Somda
Quote
lamotep: NS krijgt politiek grote problemen als ze Veolia droog zetten.

Daarnaast zijn de buffels voor zover ik weet per 10 december niet voor wat anders ingepland.


En als NSR Veolia gaat helpen dan heeft NSR zelf een probleem en dan zal de politiek ze daarop ook afrekenen. Dus dat wordt kiezen tussen twee kwaden...
 

21-11-2006 03:13:40
spoormans
spoormans
Misschien heeft de DB nog een paar 634 over, of heel misschien en.. anders vragen we de Prignitzer Eisenbahn of de Ostdeutsche Eisenbahngesellschaft toch effe? Beide maatschappijen moeten op last van de deelstaat Brandenburg vele treinuren inleveren. Maar liefst 4 lijnen/lijnstukken in de Prignitz en ten-Oosten van Berlijn zijn per 10 dec definitief geschiedenis.


Zullen we alle IC-treinen een naam geven? IC 3014/15: Mariken v Nieumeghen, IC 3016/17: West Friesland, IC 3523/24 LichtjesExpress. Tankstations en (snel)wegen hebben toch ook allemaal een naam?!
 

22-11-2006 09:52:51
crikey
crikey
Op http://www.veolia-transport.nl zijn nu ook lijnfolders te downloaden.  

23-11-2006 17:15:59
werchter
werchter
HOV rail nieuws schreef:
"Veolia heeft locs van het type G1206 besteld. De eerste, 5001509, zal begin volgend jaar in Nederland te zien zijn en krijgt een wit/rood uiterlijk."

Zijn deze locs exclusief bestemd voor de goederenactiviteiten van Veolia, of bestaat er een kans dat ze worden ingezet voor getrokken treinen op de Maaslijn?
(uiteraard zolang de GTW's niet beschikbaar zijn en er geen ander materieel beschikbaar is)
 

23-11-2006 17:20:34
treinfan
treinfan
Het lijkt mij wel raar als er een diesellocomotief komt, terwijl er bovenleiding is. Diesel stinkt namelijk erg en schrikt - naar mijn idee - wel reizigers af.  

23-11-2006 17:22:47
werchter
werchter
Uhm.. op de Maaslijn is geen bovenleiding.  

23-11-2006 19:15:03
lamote_ban
lamote_ban
Quote
spoormans: Misschien heeft de DB nog een paar 634 over, of heel misschien en.. anders vragen we de Prignitzer Eisenbahn of de Ostdeutsche Eisenbahngesellschaft toch effe? Beide maatschappijen moeten op last van de deelstaat Brandenburg vele treinuren inleveren. Maar liefst 4 lijnen/lijnstukken in de Prignitz en ten-Oosten van Berlijn zijn per 10 dec definitief geschiedenis.

Die lijntjes in de Prignitz rijden om de twee uur met een losse regioshuttle.
Daar kom je niet ver mee op de Maaslijn.
 

23-11-2006 22:10:43
maaslijn
maaslijn
Quote
crikey: Op http://www.veolia-transport.nl zijn nu ook lijnfolders te downloaden.


Voor wie het moeilijk kan vinden (erg onoverzichtelijke site overigens): http://www.veolia-transport.nl/uploadConnex/ConnexTheNetherlands/BusinessPortal/Limburg/Timetables/Venray/Venray_Lijn_1_7_127.pdf
en dan onderaan voor de dienstregeling op de Maaslijn.
 

23-11-2006 22:39:09
taigagaai
Moderator
taigagaai
De G1206'n zijn alleen bestemd voor het goederenvervoer. Voor een foto van de loc verwijs ik naar het CN van 26 oktober jongstleden op de bekende cargosite.  

24-11-2006 09:15:01
fabrierban
fabrierban
Quote
crikey: Op http://www.veolia-transport.nl zijn nu ook lijnfolders te downloaden.


Het rare is dat die ene trein 's morgens richting Nm die volgens het spoorboekje buiten patroon rijdt volgens de Veolia dienstregeling juist wel weer volgens patroon rijdt. Het spoorboekje wordt er met al deze chaos (denk ook aan Arriva, Maastricht-Luik) niet betrouwbaarder op.

Verder worden de busdiensten wel stukken beter. Ook op zondag een keurige halfuurdienst van/naar Venray Station.

Laatst bewerkt door fabrierban op 24-11-2006 09:21
 


24-11-2006 09:26:12
lamote_ban
lamote_ban
Als je de Veolia-dienstregeling in Limburg ziet is er daar (kennelijk door de concurrentie) wel geld voor goede, frekwente dienstregelingen. Als je dat vergelijkt met wat BBA op dit moment presteert in Brabant krijg je daar een hele vieze smaak bij. In Limburg beginnen bus- en treindiensten op zondag bijv. rond 7.00 uur, in Brabant rijdt er op zondagmorgen vrijwel helemaal niets.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 24-11-2006 09:26
 

24-11-2006 09:42:54
dh3201
dh3201
Op zondagmorgen zit de Brabantse politiek zeker in de mis en willen dan niet door langs de kerk brommende bussen gestoord worden...


Shqiperise-lopers?
 

24-11-2006 10:37:34
rudolfph
rudolfph
Dat dus nergens op, het ligt er meer aan dat de mensen die niet in de mis zitten, gewoon in hun nest blijven liggen.  

24-11-2006 10:39:33
dh3201
dh3201
Ik bedoelde dat die politiek de regeltjes voor de consessie opstelt met daarin de tijden waartussen bussen moeten rijden. Als daar niet in staat dat er zondagmorgen bussen moeten rijden, is de vervoerder die de consessie krijgt niet verplicht om er ook bussen te laten rijden.


Shqiperise-lopers?
 

24-11-2006 15:42:12
crikey
crikey
Quote
fabrier: Het rare is dat die ene trein 's morgens richting Nm die volgens het spoorboekje buiten patroon rijdt volgens de Veolia dienstregeling juist wel weer volgens patroon rijdt.


Als ik de Veolia medewerker, die regelmatig iets op het forum van maaslijn.net plaatst, goed begrijp was dit een foutje in de NS planner en zou dit nog aangepast worden.

Overigens wordt daar ook gemeld dat er gisteren tijdens een informatiebijeenkomst van Veolia gezegd is dat spitstreinen mogelijk door bussen vervangen zullen worden.

Laatst bewerkt door crikey op 24-11-2006 15:42
 

24-11-2006 15:42:59
lamote_ban
lamote_ban
Quote
dh3201: Ik bedoelde dat die politiek de regeltjes voor de consessie opstelt met daarin de tijden waartussen bussen moeten rijden. Als daar niet in staat dat er zondagmorgen bussen moeten rijden, is de vervoerder die de consessie krijgt niet verplicht om er ook bussen te laten rijden.

Brabant is pas per 10 december aanbesteed. We zitten nu nog met de rampzalige gevolgen van onderhandse gunning (zonder enige verplichting) aan de BBA zo'n vier jaar geleden.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 24-11-2006 15:43
 

24-11-2006 15:47:06
lamote_ban
lamote_ban
Quote
crikey:
Overigens wordt daar ook gemeld dat er gisteren tijdens een informatiebijeenkomst van Veolia gezegd is dat spitstreinen mogelijk door bussen vervangen zullen worden.

Dan kun je een kwartier eerder vertrekken dan de trein en kom je een half uur later aan dan diezelfde trein. Daar maakt dus geen hond gebruik van, dus worden het lange treinen in 30-minuten frekwentie en hevige overbezetting.
 

24-11-2006 17:37:37
reizigert
reizigert
De blamage is compleet! Totdat er wadlopers beschikbaar zijn rijden er BUSSEN! Ongelofelijk maar waar, wat zal dit een ergernis opleveren
http://www.gelderlander.nl/maasland/article863331.ece

Laatst bewerkt door reizigert op 24-11-2006 17:38
 

24-11-2006 17:45:10
mark
mark
En wat zien we nu... Veolia geeft NS de schuld... Sorry, maar dit vind ik toch écht een probleem dat door Veolia zelf gecrëeerd is, er was toch DM'90/DH te leasen bij NSFS?  

24-11-2006 17:52:42
TreinOFiel
TreinOFiel
En wat gaat er nu dan rijden in de non-spitstreinen  

24-11-2006 17:55:21
zugchef
zugchef
pomplorry  

24-11-2006 18:01:47
rudolfph
rudolfph
Ach ja, het als is nieuw, klein, lief, welwillend bedrijfje natuurlijk wel erg gemakkelijk om dat oude, logge, vervelende NS-nogiets weer de schuld te geven, zeker omdat dat altijd al de schuld van alles is zodra het woord "trein" om de hoek komt kijken. Maar dit is gewoon de schuld van Veolia, ze hebben de optie gekregen om DM'90 te leasen (voor 10 jaar ja) en 3 treinstellen plan U te kopen/huren (alle beetjes helpen), maar Veolia is te eigenwijs bent om dat te accepteren, dan is dat hun eigen probleem. Veolia is er denk ik vanuit gegaan dat NS DM'90-stellen toch wel ter beschikking zou stellen, maar helaas voor Veolia kan NS die zelf goed gebruiken. Na een paar weken zullen de klachten wel binnenstromen bij de reizigersorganisaties en de provincie, en de provincie zal dan wel met boete komen.  

24-11-2006 18:02:57
edegroot
edegroot
Quote
mark: En wat zien we nu... Veolia geeft NS de schuld...

Tja, de provincie heeft hier ook wel een deel in, deze had een matgarantie moeten regelen. Dat is op Mt-Hrl ook zo gedaan dacht ik.

Quote
Sorry, maar dit vind ik toch écht een probleem dat door Veolia zelf gecrëeerd is, er was toch DM'90/DH te leasen bij NSFS?

Als jij ooit nog eens een apparaat voor 1 dag wilt huren en je kunt alleen iets krijgen wat je een jaar lang moet afnemen, doe je dat dan ook ? Nee, dan ga je op zoek naar een andere oplossing.
De oplossing is niet fraai helaas.. Lange leve het aanbesteden %04%
 

24-11-2006 19:03:25
Somda
Somda
Wat lach ik me weer rot!%02%

Ik had eigenlijk voorspeld dat die spitstreinen er pas na dag 1 (11 december dus) uit zouden gaan vanwege de te verwachten chaos, maar misschien heeft meneer Van Zetten mijn artikel in dit forum ook al gelezen%08%

Stap twee wordt (voorspelling): wegens een niet te rijden dienstregeling, rijden de treinen de eerste maanden met vertraging. Ofwel: de kruisingen worden verlegd vanwege te krappe rijtijden. Houd u ook rekening met uitval van treinen.

Er zal ook ongetwijfeld gesproken worden over 'opstartproblemen', alsof de reiziger daar een boodschap aan heeft. Die wil gewoon zo snel, betrouwbaar en comfortabel mogelijk van A naar B. Het zal die reiziger minder uitmaken of er Veolia of NS op de zijkant van de trein staat.

Flauw ook dat Veolia de NS nu de schuld geeft van het materieeltekort. Concurrentie betekent ook: je eigen broek ophouden en overleven. Daar is Veolia zelf aan begonnen en ik denk dat ze er een beetje op verkeken hebben. Wat is dan makkelijker de reiziger proberen op hun hand te krijgen door de NS de schuld te geven. Erg makkelijk!

Vanaf 10 december zullen we het wel zien allemaal, ik vrees niet veel goeds... Overigens: de eerste discotrein die Veolia belooft te rijden van Vry naar Rm zal ook niet verder komen dan Vl. 's Nachts zijn er werkzaamheden tussen Vl en Tg. Benieuwd of Veolia zich ook in deze materie heeft verdiept.
 

24-11-2006 21:06:51
rogier
rogier
Quote
Flauw ook dat Veolia de NS nu de schuld geeft van het materieeltekort. Concurrentie betekent ook: je eigen broek ophouden en overleven. Daar is Veolia zelf aan begonnen en ik denk dat ze er een beetje op verkeken hebben. Wat is dan makkelijker de reiziger proberen op hun hand te krijgen door de NS de schuld te geven. Erg makkelijk!

Dit kennen we inderdaad van Noordned, dat NS de schuld gaf van hun overvolle treinen, terwijl ze zelf eenvoudigweg minder treinen huurden van NS.
Anderzijds is NS wel contractueel gebonden om mee te werken aan een soepele overgang van de concessie. Daar ga ik pas een oordeel over hebben als ik weet hoeveel van welk materieel door NS aan Veolia ter beschikking wordt gesteld.

Quote
Vanaf 10 december zullen we het wel zien allemaal, ik vrees niet veel goeds... Overigens: de eerste discotrein die Veolia belooft te rijden van Vry naar Rm zal ook niet verder komen dan Vl. 's Nachts zijn er werkzaamheden tussen Vl en Tg. Benieuwd of Veolia zich ook in deze materie heeft verdiept.
Is het niet Prorail dat de vervoerders dient in te lichten omtrent werkzaamheden?
 

24-11-2006 21:37:28
bouwe
bouwe
Quote
rogier: Anderzijds is NS wel contractueel gebonden om mee te werken aan een soepele overgang van de concessie. Daar ga ik pas een oordeel over hebben als ik weet hoeveel van welk materieel door NS aan Veolia ter beschikking wordt gesteld.



Voor de diesellijn daar niet genoeg blijkbaar dus? Ja, DM90 voor tien jaar, fantastische aanbieding. NSFS wist ook heus wel dat Veolia niet op die aanbieding inging, de levering van de GTW's begint al vanaf eind volgend jaar.

Laatst bewerkt door bouwe op 24-11-2006 21:46
 

24-11-2006 21:46:07
rogier
rogier
Men heeft het specifiek over gebruik van bussen in de _spits_, wat m.i. impliceert dat men buiten daarnaast ook treinen denkt in te kunnen zetten.
Anderzijds sluit ik natuurlijk niet uit dat volgende week het bericht komt dat de hele Maaslijn maar verbust wordt.
 

24-11-2006 21:49:35
bouwe
bouwe
Het woordje 'niets' hoorde niet thuis in mijn post.  

24-11-2006 23:05:28
aestudent
aestudent
Quote
Rogier: Is het niet Prorail dat de vervoerders dient in te lichten omtrent werkzaamheden?
Ja... Ik neem trouwens ook aan dat zij iets te zeggen hebben over het goed- of afkeuren van een dienstregeling die praktisch onuitvoerbaar is, en dat schijnbaar (ook) niet gedaan hebben in dit geval...
 

25-11-2006 09:32:47
dh3201
dh3201
Jammer dat er geen concurrent voor NSFSC is, waar wel bruikbaar materieel voor een bruikbare periode geleased kon worden. Er zitten zeker geen Desiro's in Mitsui DispoLok, en al zouden die daar wel in zitten, dan zou IVW weer over toelating gaan mopperen.


Shqiperise-lopers?
 

25-11-2006 10:41:05
rudolfph
rudolfph
Ik vraag me af of die concurrentie voor NSFS ook echt lonend is. Immers, bij alle aanbestedingen wordt om nieuw materieel gevraagd, en tot nog toe kon dat altijd bij de oude vervoerder (NSR) of NSFS geregeld worden. Alleen omdat NSR het materieel nu zelf hard nodig heeft, krijgt Veolia het niet. Als er geen materieeltekort geweest zou zijn, zou Veolia het heus wel hebben kunnen huren. En ook concurrentie voor NSFS is geen oplossing voor alle problemen, omdat als alle verhuurbedrijven al hun materieel verhuurd hebben, het volgende bedrijf dat materieel wilt huren het natuurlijk ook niet kan krijgen.

Over een aantal jaren, wanneer een aantal spoorconcessies opnieuw zijn uitgeschrijven na het verstrijken van de eerste concessieperiode, verwacht ik dat er meer overtollig materieel (DH, DM'90, Lint, GTW, Protos) zal zijn omdat bij de nieuwe aanbestedingen ook weer nieuw materieel gevraagd zal worden. Het oude materieel kan dan door de oude vervoerder gebruikt worden op andere, eigen trajecten, of verhuurd/verkocht worden aan een andere (bijvoorbeeld de nieuwe) vervoerder om in materieelbehoefte te voorzien.
 

25-11-2006 11:29:19
mren
mren
Quote
aestudent:
Quote
Rogier: Is het niet Prorail dat de vervoerders dient in te lichten omtrent werkzaamheden?
Ja... Ik neem trouwens ook aan dat zij iets te zeggen hebben over het goed- of afkeuren van een dienstregeling die praktisch onuitvoerbaar is, en dat schijnbaar (ook) niet gedaan hebben in dit geval...

Ik denk dat zolang een dienstregeling geen gevolgen heeft voor andere bedrijven -zoals ook Zl-Emn- ProRail er geen halszaak van gaat maken.
 

25-11-2006 13:02:25
lamote_ban
lamote_ban
Quote
rudolfph: Ach ja, het als is nieuw, klein, lief, welwillend bedrijfje natuurlijk wel erg gemakkelijk om dat oude, logge, vervelende NS-nogiets weer de schuld te geven, zeker omdat dat altijd al de schuld van alles is zodra het woord "trein" om de hoek komt kijken.

Klein bedrijfje? Veolia is een concern dat vele malen groter is dan NS.

Het probleem is echter dat Veolia Nederland feitelijk wordt gerund door de BBA, dat de ballen verstand niet heeft van spoorwegen. Veolia Duitsland heeft die expertise wel in huis, maar ja buitenlanders om hulp vragen is natuurlijk een belediging voor de grote BBA-ego's.

En verder ligt het probleem bij de provincie Limburg, die veel te laat heeft aanbesteed. In Duitsland doen ze aanbestedingen altijd anderhalf jaar van te voren, zodat de nieuwe exploitant nog voldoende tijd heeft om materieel te kopen.
 

25-11-2006 13:08:59
lamote_ban
lamote_ban
Quote

Anderzijds is NS wel contractueel gebonden om mee te werken aan een soepele overgang van de concessie. Daar ga ik pas een oordeel over hebben als ik weet hoeveel van welk materieel door NS aan Veolia ter beschikking wordt gesteld.


Het probleem is dat de huidige exploitant NSR juridisch niet de eigenaar van het materieel is. NSR kun je dus wel aanspreken, maar dat helpt weinig als ze geen eigen materieel hebben.
 

25-11-2006 13:11:20
lamote_ban
lamote_ban
Quote
bouwe: NSFS wist ook heus wel dat Veolia niet op die aanbieding inging, de levering van de GTW's begint al vanaf eind volgend jaar.

Veolia kon er sowieso niet op ingaan omdat de provincie nieuw materieel heeft geeist.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 25-11-2006 13:11
 

25-11-2006 13:14:54
fabrierban
fabrierban
Quote
lamotep:
Het probleem is echter dat Veolia Nederland feitelijk wordt gerund door de BBA, dat de ballen verstand niet heeft van spoorwegen. Veolia Duitsland heeft die expertise wel in huis, maar ja buitenlanders om hulp vragen is natuurlijk een belediging voor de grote BBA-ego's.

Veolia had best in Duitsland voor een jaar Silberlingen kunnen huren, die staan op grote schaal op non-actief. En locomotieven 232 staan er ook met bosjes op reserve. Maar Veolia heeft alleen maar ingezet op NS-materieel.
 

25-11-2006 19:21:00
thom
thom
Ja, 232 huren met silberlingen....

Dan komt IVW om de hoek, die 232 heeft geen ATB en en die rijtuigen zijn in NL niet toegelaten. Dus daar schiet je ook niks mee op.
ATB inbouwen lijkt dan simpel maar daar staan gewoon wachttijden voor, en daarnaast zijn die kasten niet echt gratis.

Dat is ook de reden dat het geen zin heeft om in het buitenland te gaan kijken voor materieel, geen ATB dus is niet toegelaten.
Precies zoals ook voor de plan U's geldt.
 

25-11-2006 19:52:32
fabrierban
fabrierban
@thom
Ja, daar had je dan natuurlijk wel tijdig aan moeten beginnen.
Nu heeft het idd geen zin meer.
 

25-11-2006 20:12:14
ruysdael
ruysdael
Veolala blijft volhouden per 10 december beschikking te hebben over Wadlopers.. Ik vraag me echt af welke wadlopers.. 14 Stuks staan er defect en de Wadlopers die het nog doen heeft Arriva zelf erg hard nodig..  

25-11-2006 20:37:44
julius
julius
Quote
thom: Precies zoals ook voor de plan U's geldt.
Over die Plan U's gesproken, ik begreep uit HOV dat een eerder besproken inzet van die dingen uiteindelijk mogelijk niet door zou gaan omdat er maar een beperkt aantal ATB NG-stellen aanwezig is. Of ze ook echt niet gaan rijden weten we volgens mij pas echt als de drgl2007 begint, maar hoe dan ook lijkt mij dat de wel toegelaten stellen alleszins nuttig kunnen zijn. Voor een normale trein Nm-Rm heb je eigenlijk wel 2 gekoppelde DE-III'en nodig, wat is er dan tegen om vaste combi's te maken van een NG-stel en een niet-NG stel, waarbij je de ATB NG-kast weghaalt uit de niet-gebruikte cabine van de NG en overplaatst in de wel gebruikte van de andere? Indien dit overplaatsen van kasten niet mag van IVW ofzo kan het natuurlijk niet, maar ik kan zo niet bedenken waarom je dat niet zou mogen doen. %03% zou je per beschikbaar NG stel toch al een zeer bruikbare compositie opleveren.

Qua Wadlopers per 10/12 zou ik me de 3101 en 3102 voor kunnen stellen, al zet dat nou niet bepaald zoden aan de dijk...

Laatst bewerkt door julius op 25-11-2006 20:38
 

25-11-2006 21:12:28
rudolfph
rudolfph
Quote
ass-er: Veolala blijft volhouden per 10 december beschikking te hebben over Wadlopers.. Ik vraag me echt af welke wadlopers.. 14 Stuks staan er defect en de Wadlopers die het nog doen heeft Arriva zelf erg hard nodig..
Die 2 DH1-tjes van Connexxion, die door Twentsrode Lintjes vervangen zouden moeten worden .
 

25-11-2006 21:25:29
thom
thom
@ Julius

Een ATB verspreiden over twee stellen, ansich een idee, maar het is een wijziging van de ATB installatie en dat mag je nietzomaar en moet gekeurd worden door IVW.
Deels lijkt het me slim, maar bij een defect aan 1 van de stellen gelijk heb je gelijk 6 bakken aan de kant...

Daarnaast is uit een aantal NG plan U's de installatie's al verwijderd dus die vlieger gaat al niet meer op.
En bij de niet-slowakije stellen zitten ook een paar NG bakken en die zijn tochwel aardig gevandaliseerd.

Laatst bewerkt door thom op 25-11-2006 21:26
 

25-11-2006 21:35:52
rudolfph
rudolfph
Dat is dus gezegd, er zijn 3 stellen die WEL nog een complete ATB-NG-installatie hebben. Of ze voor de rest nog compleet zijn weet ik niet, maar voor het plaatsen van een nieuwe bank heb je (gelukkig nog) geen toestemming van IVW nodig

Laatst bewerkt door rudolfph op 25-11-2006 21:36
 

25-11-2006 22:23:45
julius
julius
Quote
thom: Een ATB verspreiden over twee stellen, ansich een idee, maar het is een wijziging van de ATB installatie en dat mag je nietzomaar en moet gekeurd worden door IVW.
Een Plan U is dus niet een Plan U, of anders gezegd omdat er al stellen toegelaten zijn met die NG-installatie mag je die installaties niet gewoon overzetten in een soortgenoot? %03% Overigens lijkt me ook niet als de NG'ers nog toegelaten zijn (en daar is kennelijk wel sprake van) dat een dergelijke toelating heel ingewikkeld moet zijn, maar ik ken inmiddels de ingewikkelde en vaak onlogische regelgevingen van IVW
Quote
thom: Deels lijkt het me slim, maar bij een defect aan 1 van de stellen gelijk heb je gelijk 6 bakken aan de kant...
Klopt, maar nu heb je helemaal niks. Een bus laten aanrukken kun je dan altijd nog doen, nu beginnen we al met het slechtste scenario, namelijk structureel vervangend vervoer.
Quote
thom: Daarnaast is uit een aantal NG plan U's de installatie's al verwijderd dus die vlieger gaat al niet meer op. En bij de niet-slowakije stellen zitten ook een paar NG bakken en die zijn tochwel aardig gevandaliseerd.
Inderdaad gaat die vlieger niet meer op als die dingen na overzetten van de kasten niet meer toegelaten zouden worden, maar in het andere geval zou je dat probleem niet hebben. Kasten uit de 194 overzetten in de rijvaardige 125 bijvoorbeeld zou ook weer geen probleem zijn dan.

Laatst bewerkt door julius op 25-11-2006 22:30
 

25-11-2006 23:34:29
dh3201
dh3201
De geschiedenis herhaalt zich en het blijkt maar weer waar BBA goed in was (en nog steeds is %08% )
De naam BBA staat voor Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten en toen deze maatschappij in 1934 werd opgericht zijn vele buurtspoorwegen direct vervangen door busdiensten. Hetzelfde blijkt anno 2006 dus ook met de spitstreinen te gebeuren!


Shqiperise-lopers?
 

26-11-2006 13:55:38
thom
thom
Wederom @ Julius %02%
Een plan U is natuurlijk een plan U en die is toegelaten.
NG stellen op alle baanvakken, stellen met EG niet op NG baanvakken.

Wat ik bedoelde is de ATB installatie zelf [kast & werking], zoals die nu in de 19x stellen gebouwd zit is gekeurd en toegelaten door IVW.
Verbouw jij die installatie naar dit idee, pas je een aantal grote wijzigingen toe en en moet je IVW de installatie opnieuw laten keuren.

Het is een veiligheidsinstallatie en daar moet zekerheid van zijn dat die op de juist manier werkt, vandaar dat dat soort apparatuur bij IVW gekeurd word. Nu zal je een aantal verbindingen over de AK moeten laten lopen en daar moet natuurlijk wel zekerheid van contact zijn en gewaarborgt in de installatie.
Zoiets zal gekeurd moeten worden.

NG kasten overzetten is ansich geen probleem, maar is feitelijk zelfde als nieuwe installatie inbouwen en daar staat momenteel gewoon een wachttijd voor.
Kom je dus weer uit op tijd...
 

26-11-2006 14:04:09
werchter
werchter
@Thom
Ik begrijp uit dit document:
http://64.233.183.104/search?q=cache:5TptYRezb6UJ:www.arbobondgenoten.nl/veiligspoor/dokumenten/kadernota_railveiligheid.pdf+atb-ng+vrijstelling&hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=3&client=firefox-a

dat door de minister ontheffing kan worden verleend voor het rijden zonder een treinbeïnvloedingssysteem. Bijvoorbeeld om de volgende reden:
"Inbouw is, gezien de resterende levensduur van het materieel, niet
meer lonend en van het vervoerbedrijf kan redelijkerwijs, geen
des-investering worden verlangd."

Daarom lijkt het me wel degelijk een optie om in het buitenland op zoek te gaan naar materieel en/of Plan U in te zetten.

Laatst bewerkt door werchter op 26-11-2006 14:07
 

26-11-2006 14:32:28
duffelsm
duffelsm
Let wel op met dit document: het is uit 1998/99 en dat is voor vligheidsregels (en dus ook voor ATB) het stenen tijdperk.%08%  

26-11-2006 14:35:43
thom
thom
Gezien dat onderaan de pagina's "vergader jaar 1998 - 1999" genoemd staat en onlangs de nieuwe spoorwegwet is ingegaan lijkt me dat deze tekst daardoor vervangen is.

Edit:
http://www.ivw.nl/nl/Images/Aanwezigheid%20van%20ATB%20in%20voertuigen_tcm5-11453.pdf
ATB & De Nieuwe spoorwegwet

Laatst bewerkt door thom op 26-11-2006 14:39
 

26-11-2006 14:40:25
werchter
werchter
Oké, het document is al vrij oud, en ik zie inderdaad hier http://www.ivw.nl/nl/Images/Aanwezigheid%20van%20ATB%20in%20voertuigen_tcm5-11453.pdf dat de eisen inmiddels aangescherpt zijn.

Neemt niet weg dat er wellicht mogelijkheden te vinden moeten zijn binnen de wet en in overleg met IVW om zonder ATB-NG te rijden. Zeker omdat plan U (bijna) historisch materieel is, en het om een tijdelijke situatie gaat: zoals het er nu naar uitziet tot Maart 2007.
 

26-11-2006 14:45:57
thom
thom
Plan U is in dit geval géén historisch materieel.
Het mag dan alwel wat jaartjes oud zijn maar het is bedoeld voor dienstuitvoering en niet voor historische beleving.
Een 113 114 en 115 zijn historisch, de rest niet.

En een ATB ontheffing word anno 2006 gewoon niet meer afgegeven,
het is niet voor niets aangescherpt in de spoorwegwet, men wil
gewoon minder voertuigen zonder ATB en zal daar geen uitzonderingen meer op maken.
Zoals je ziet is men daar ook bezig het museumaterieel ervan te verplichten, en dat rijdt natuurlijk nihil in een jaar, als dat al van ATB voorzien zal moeten worden kan men geen ontheffing afgeven voor een dienstuitvoerend stel wat veel meer KM's in een jaar zal maken.

We zijn erom treintjes te laten rijden, niet voor de reizigers hoor%05%

Grappig dat we tegelijk dat document vonden btw %02%

Laatst bewerkt door thom op 26-11-2006 14:46
 

26-11-2006 15:01:48
werchter
werchter
Quote

En een ATB ontheffing word anno 2006 gewoon niet meer afgegeven,
het is niet voor niets aangescherpt in de spoorwegwet, men wil
gewoon minder voertuigen zonder ATB en zal daar geen uitzonderingen meer op maken.


Dat wil ik dan van je aannemen.

Hieruit blijkt dan weer dat de regelgeving aangaande treinbeïnvloedingssystemen het spoor misschien veiliger maakt, maar zeer nadelig kan uitpakken voor nieuwe vervoerders. (Ander voorbeeld is het voltooide HSL spoor waar een jaar lang max. 160 km/h gereden gaat worden omdat er nog geen Thalys materieel met ETCS beschikbaar is). Al zijn de vervoerders hier zelf vaak de hoofdschuldigen.

Maar goed, dat is weer een andere discussie. Over schuldigen gesproken... terug naar Veolia...

Laatst bewerkt door werchter op 26-11-2006 15:04
 

26-11-2006 16:04:47
julius
julius
Quote
thom: NG kasten overzetten is ansich geen probleem, maar is feitelijk zelfde als nieuwe installatie inbouwen en daar staat momenteel gewoon een wachttijd voor.
Kom je dus weer uit op tijd...
Nou, afwachten dan maar of iig de rijvaardige exemplaren die kunnen worden voorzien of al voorzien zijn van NG normale uitvoering (dus gewoon in beide cabines een installatie) dan in actie gaan komen
 

26-11-2006 16:04:48
TreinOFiel
TreinOFiel
Waar ik me nu trouwens ook over verbaas: ik dacht dat NS het DM90 dat Veolia nodig zou hebben op Gn-Zl in de 9100 zou inzetten, maar nu zie ik dat er Plan V wordt overgebracht naar Groningen op 9-12. Zijn hier wellicht ook weer conclusies uit te trekken?  

26-11-2006 16:22:46
thom
thom
Reken maar op voertuigen zonder ATB...


Bussen dus %02%
 

26-11-2006 16:56:19
fabrierban
fabrierban
@thom
Ik ben bang dat de inzet van bussen Veolia op zware boetes komt te staan.