24-07-2007 15:42:32 | ||
---|---|---|
pieter.bos
|
Quote Geldt dat ook voor de lijn Maastricht-Heerlen-Kerkrade ? Want die plan V's waar Veolia mee rijdt zijn ouder dan de wadloper en daar hoor je niemand over. Of zijn er verschillende contracten voor de verschillende lijnen ? Gr Pieter |
24-07-2007 15:46:50 | ||
---|---|---|
mich
|
Er zijn verschillende contracten, het ging over de maaslijn. |
24-07-2007 18:24:03 | ||
---|---|---|
keesje
|
En anders betalen ze wel een boete. Liever oude meuk dan helemaal geen treinen. Blijft een rare constructie: provincie eist soms onmogelijke dingen (dienstregeling/materieel), vervoerder trapt er (bewust of onbewust) in en de reiziger heeft er misschien straks weer een jaar last mee... %03% |
24-07-2007 20:57:35 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote Dus de VSM moet dan via Ehv als ze naar de ZLSM willen? Shqiperise-lopers? |
24-07-2007 21:12:06 | ||
---|---|---|
broek53
|
Voor het geval iemand dit serieus neemt (je weet maar nooit & ik leer snel: de provincie besteedt (reizigers)treindiensten aan en heeft niets te vertellen over wat er verder op het spoor rijdt. Daarover gaat, zoals overal op het openbare spoorwegnet, ProRail Capaciteismanagement. |
24-07-2007 23:06:38 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Daarom lijkt het me ook geen probleem om die extra treinen met Wadloper, Buffel of desnoods stoomloc met blokkendoosrijtuigen te doen, aangenomen dat die extra ritten niet in het contract met de aanbestedende overheid staan. En, Michiel, voor het geval je de stoomloc serieus neemt: ik weet inmiddels ook dat museummaterieel niet in reguliere reizigersdienst mag rijden Overigens, ook voor Maastricht-Kerkrade zijn (elektrische) GTW's besteld: http://www.stadlerrail.com/default.asp?h=1&n=68&id=57&s=2&news_id=171&ListMode= , vanaf eind 2008 dus ook geen Plan V meer daar! Op die manier worden alle voormalige schrootlijnen nog moderner dan het kernnet. |
25-07-2007 16:53:21 | ||
---|---|---|
lucky
|
En dan laatste is nu juist de bedoeling van de overheden! |
25-07-2007 17:11:29 | ||
---|---|---|
mdj
|
Quote de 766 heeft een keer in de 7100(toen Ddr-Gdm) gezeten...(al was dat omdat een exta trein daar niet paste in de dgl, omdat er daarvoor geen plek was) |
26-07-2007 13:13:28 | ||
---|---|---|
mich
|
Vandaag waren de 3222 en 3118 weg uit Ehv, de 3222 rijdt weer. De 3212 en 3217 zijn niet meer nodig en terug naar Zwolle. Verder de 3105, 3117 en 3231 in Vl en de 3219 op onbekende locatie. Enkele stellen staan reserve, welke verschilt per dag. Laatst bewerkt door mich op 27-07-2007 10:22 |
30-07-2007 20:31:52 | ||
---|---|---|
ov_wijzer
|
3118 Vandaag te Roermond weer in de Dienst gezien, helaas ingeklemd.... Verder reed ook de 3219 weer. |
30-07-2007 20:41:38 | ||
---|---|---|
salieri
|
Wel grappig dat de 3118 na maanden terzijde te hebben gestaan, weer rijdt%02% |
30-07-2007 20:52:12 | ||
---|---|---|
mich
|
En de 3107 3110 3117 3210 3223 3224 3231 niet |
30-07-2007 21:52:21 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
3226 stond vandaag rond 16.45 met broertje 3203 op Ahb, waar het verder trouwens opvallend leeg was... |
30-07-2007 22:13:42 | ||
---|---|---|
salieri
|
Weet je zeker dat het de 3203 was? De 3231 staat al een week terzijde momenteel. In Venlo dacht ik. De 3117 ook%03% |
30-07-2007 22:31:53 | ||
---|---|---|
stel172
|
k hoop wel dat die 3226 morgen weer ingezet wordt. k ga morgen weer eens lekker genieten van de Wadloper-veolia-tjes. %02% |
30-07-2007 22:40:17 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
QuoteMijn geheugen zegt 3203. Maar ik heb wel vaker waanideeen |
30-07-2007 23:17:26 | ||
---|---|---|
mich
|
je zegt het zelf, zal de 3231 wel zijn geweest |
30-07-2007 23:24:58 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
Ik ga eerder voor 3202! Het was namelijk zeker een lage 3200. |
30-07-2007 23:36:16 | ||
---|---|---|
mich
|
3202 GDST om 16.50 Zondag 29 juli 2007 railsim Nm goed mogelijk Laatst bewerkt door mich op 30-07-2007 23:36 |
31-07-2007 06:45:25 | ||
---|---|---|
train85
|
Deze stond daar inderdaad achter de Virm's verstopt. |
31-07-2007 09:12:46 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
QuoteDe plan V's mogen volgens het contract met de provincie tot eind 2008 rijden. |
31-07-2007 09:36:56 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
Quote ProRail verzorgt de toelatingsprocedure voor materieel, dat is een wettelijk vastgelegde procedure waarbij wordt gecontrolleerd of treinen voldoen aan de wettelijke technische en veiligheidseisen. Het is dus niet zo dat Prorail bepaalt wat er op het spoor rijdt, ProRail controlleert alleen of treinen aan de wettelijke eisen voldoen. Alles wat voldoet mag vervolgens in Nederland rond tuffen. Los daarvan stelt de provincie eisen in het kader van de aanbesteding. Die eisen komen boven op de wettelijke eisen en behelzen meestal zaken als comfort (1e klas, airco, aantal zitplaatsen), leeftijd, kleuren, etc. In het geval van Veolia zullen de Wadlopers ook na 31 december ongetwijfeld nog gewoon aan de wettelijke eisen voldoen, maar hun inzet op de Maaslijn is vanaf dat moment wel in strijd met het aanbestedingscontract en dus zal de provincie dan met boetes komen. Omdat in het exploitatiecontract van de overheid met NSR geen extra eisen aan het materieel worden gesteld, zou NSR dus bijv. wel de Wadlopers geleidelijk kunnen overnemen van Veolia voor het stoptreinvervoer rond Eindhoven. Zeker geen ondenkbeeldig scenario gezien de problemen die te verwachten zijn na de schoolvakanties door de tekorten aan Plan V. Laatst bewerkt door lamote_ban op 31-07-2007 09:57 |
31-07-2007 10:43:39 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
Dan zou ik heeeeeel snel gaan beginnen met het opleiden van Eindhovens personeel voor de Wadlopers, want die kennen ze gegarandeerd niet. Kortom: wel een ondenkbeeldig scenario. |
31-07-2007 10:47:03 | ||
---|---|---|
broek53
|
Helemaal mee eens, los van het gespeculeer aan het eind (NS gaat NIET met Wadlopers rijden, echt niet). Waar het citaat over ging, sloeg niet op het materieel en op de materieeltoelating, maar op de vervoerders en op de bevoegdheden van een provincie bij aanbesteding. Er werd gesuggereeerd dat (een stoomtrein van) de VSM zou moeten omrijden omdat de provincie geen stoomtrein op de Maaslijn zou toelaten (als extreem voorbeeld). En dat is dus niet zo: de provincie heeft iets te vertellen over de aanbestede openbare treindienst en niets over wat er verder nog meer op een lijn gebeurt. Sterker nog: als ProRail Capaciteitsmanagement vindt dat de (door de provincie aanbestede) treindienst aan de kant moet voor een hoger belang, dan gaat die treindienst aan de kant (zoals Arriva laatstelijk tot haar schade heeft moeten merken). |
01-08-2007 15:12:45 | ||
---|---|---|
wadloper
|
Gisteren (31-07) stond Veolia DH 3219 op Arnhem Berg, verder reed de witte 3226 gekoppeld met de 3230 tussen Nm en Rm en de groene 3222 stond o.a. samen met de 3210 geen dienst in Venlo. |
01-08-2007 21:49:38 | ||
---|---|---|
floriss
|
Ik wil toch nog even een discussie op gang brengen omtrent de inzet van de Wadlopers bij Veolia. Wat ik mij afvraag is in hoeverre mag NSFCS, zijnde het leasebedrijf van het NS concern zelf bepalen voor hoelang een bepaald type materieel wordt verhuurd aan een andere vervoerder dan NSR. Doordat dit bedrijf, in ieder geval nog vorig jaar, de enige leverancier van gecertificeerd materieel was, had ze een behoorlijk monopolie in het verhuren van treinen. Wat ik vreemd vind is dat Plan V voor twee jaar verhuurd kon worden aan Veolia, terwijl de Buffels alleen voor tien jaar beschikbaar waren. Blijkbaar mag/kan dit per concessie verschillen? Al naar gelang het NSFCS uitkomt? Dat zowel Veolia als de Provincie boter op hun hoofd hebben wat betreft de concessie op de Maaslijn is in eerdere discussies al meer dan helder gemaakt, het gaat mij in deze om de rol van het leasebedrijf. |
01-08-2007 21:56:57 | ||
---|---|---|
mich
|
Ik begrijp ook niet echt dat NSFCS de buffels alleen voor 10 jaar beschikbaar wou stellen, misschien omdat ze dan zelf voor 2 jaar extra materieel moeten hebben, terwijl dat voor 10 jaar geen probleem was? Is het niet zo dat als je iets verhuurd je er geen eis als alleen voor 10 jaar aan vast mag plakken? Wat betreft die claims als NS de buffels wel aan Veolia zou verhuren verraden ze zichzelf een beetje mee, want dat wil zeggen dat het wel zou kunnen als er geen kans was op claims. Maar dat is helemaal belachelijk want die kans lopen ze nu nog veel harder, omdat in een contract staat dat NS voldoende materieel moet leveren aan Veolia. |
01-08-2007 22:19:15 | ||
---|---|---|
floriss
|
Mich, op zich heb je wel gelijk. Ik denk dat vooral de materieelbehoefte bij NSR de doorslag heeft gegeven. Een verhuurder mag inderdaad blijkbaar zelf bepalen hoelang ze iets verhuren aan derden. Alleen is volgens mij wat betreft de Maaslijn ten opzichte van de andere concessielijnen met twee maten gemeten. Een verschil van een of twee jaar voor de overige concessies, inclusief die voor Veolia in Zuid Limburg of tien jaar voor de Maaslijn is een behoorlijk verschil. Daarnaast heeft het leasebedrijf natuurlijk wel een machtspositie ten opzichte van de vervoerders. Er moet volgens mij ook sprake zijn van redelijkheid van de kant van de verhuurder. |
01-08-2007 22:39:27 | ||
---|---|---|
mich
|
Je weet de achterliggende gedachten nooit, je zou snel gaan denken dat de NS Veolia niet eerlijk behandeld, maar dan zouden ze ook moeilijk moeten doen met de plan V's die ze zelf zo hard nodig hebben. Ik denk dat de enige echte verantwoordelijke voor de problemen de provincie is, die dit had moeten en kunnen voorzien, en van tevoren geregeld had moeten hebben Of 1 jaar buffel van NS en dan nieuw mat, of 10 jaar buffel. Dan was het verhaal van de claims niet opgegaan en had de NS accoord kunnen geven. Veolia staat tussen 2 vuren en had geen keus. Andere treinen waren niet beschikbaar/niet snel genoeg beschikbaar/hadden niet de goede ATB-NG/waren een te kleine serie/waren onbetaalbaar. Ze hebben echt gekeken naar Linten, plan U etc. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
01-08-2007 22:50:35 | ||
---|---|---|
thom
|
Wat dacht je ervan dat een buffel een hogere economische waarde heeft dan een plan V ? En een plan V verhuren voor 10 jaar is nogal onreeël aangezien de kans bestaat dat ze dat neiteens meer volhouden |
01-08-2007 23:10:48 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Als NSFSC naast plan V's bijvoorbeeld ook VIRM in de aanbieding zou hebben, zou voor VIRM vast ook een minimale leasetermijn van 10 jaar gelden. Voor ICE3M idem %08% Shqiperise-lopers? |
02-08-2007 17:21:56 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote DM'90 is qua leaseprijs ongeveer net zo duur als plan V (zo'n 16000 euro per maand geloof ik) en qua verzekerde waarde zat er ook niet veel verschil in, maar die bedragen weet ik allemaal niet van buiten, ik meen iets om en nabij de 1,2 miljoen. |
03-08-2007 14:34:31 | ||
---|---|---|
bloober
|
Quotehttp://www.nsfinancialservices.ie/_fileupload/Image/VIRM_74570856.pdf en http://www.nsfinancialservices.ie/_fileupload/Image/ICE_89195503.pdf %08% Groetjes, Bloober |
03-08-2007 17:09:12 | ||
---|---|---|
mich
|
Inderdaad%08% ze hebben ze dus wel in de aanbieding, maar alle andere bedrijven dan NSR maken er zeg maar rustig geen kans op. Laatst bewerkt door mich op 03-08-2007 17:09 |
03-08-2007 19:03:39 | ||
---|---|---|
keesje
|
Kortom: welkom in de wereld van de "concurrentie" |
03-08-2007 19:13:35 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quote Zolang NSR ze least, niet natuurlijk. Dat is met elk ander leasebedrijf niet anders - en het is geen markt waar men tegen elkaar kan opbieden. Mocht NSR met materieel van NSFS uitgespeeld zijn, dan kan een ander het leasen. Of dat dan voor 10 jaar moet zijn of voor een andere termijn, hangt helemaal van de omstandigheden van dat moment af. |
04-08-2007 15:20:46 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
Heeft er iemand al informatie over de afleverdata van de nieuwe GTW's? |
04-08-2007 22:14:15 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Heeft iemand goede (en scherpe) detailfoto's van de tekst op de 3226? Ik zoek detailfoto's van "Nog 8 maanden", "Nog 6 maanden" en "Nog 4 maanden" (Andere opschriften op de 3226 zijn ook welkom. Shqiperise-lopers? |
04-08-2007 22:35:02 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Detailfoto van het opschrift heb ik niet voor je, maar aangezien de "Nog 4 maanden" hier volgens mij nog niet was langsgekomen... http://www.ovronddordt.nl/IMG_4022.JPG Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
04-08-2007 23:06:14 | ||
---|---|---|
mark
|
8: http://img375.imageshack.us/img375/4600/5mei003vs0.jpg 6: http://img375.imageshack.us/img375/8666/17juni001os4.jpg |
04-08-2007 23:07:53 | ||
---|---|---|
salieri
|
Ik wou net de 6 maanden gaan uploaden Mark |
04-08-2007 23:33:32 | ||
---|---|---|
stefanuzz
|
Pfoe, vandaag voor het eerst in die Wadlopertjes gezeten tussen Venlo en Nijmegen. Ik heb gelijk een trauma. Door de hitte van buiten was het in de trein zelf ook een oven. De machinist moest ondertussen ook nog voor conducteurtje spelen om de deuren dicht te doen etc. Kaartjes zijn dus ook níet gecontroleerd. |
04-08-2007 23:42:40 | ||
---|---|---|
mren
|
Dat is normaal; net als Syntus en Arriva (muv Ddr-Gdm) heeft Veolia alleen controleteams. |
04-08-2007 23:47:11 | ||
---|---|---|
j.jager
|
De tekst "nog 4 maanden" heb ik nog niet gezien. Ben pasgeleden nog in Limburg op vakantie geweest, toen zat de 6 maanden tekst er nog op. |
04-08-2007 23:51:35 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Ik zag vandaag vanaf langs de lijn dat er nog 4 maanden op stond. Enkele posts omhoog staat een link naar een foto. Shqiperise-lopers? |
05-08-2007 00:24:40 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteLaten we het dan maar abnormaal noemen dat ik na Ddr-Hrt, Hrt-Br en Vry-Rv afgelegd te hebben tussen Rv en Tg voor de eerste keer gecontroleerd werd... Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
05-08-2007 00:25:39 | ||
---|---|---|
stel172
|
Vandaag weer genoten van DH op Nijmegen - Roermond. Ik snap die ophef over dit materieel totaaal niet. ICRm is voor een astmapatient totaal onacceptabel en het doorsnee NS materieel is niet veel minder koeler met dit weer.Als ze het Koploper materieel (ICMm) net zo verkrachten als het ICR zit er voor mij niets anders op dan voortaan met de auto naar het westen te gaan terwijl de boemellijntjes straks fatsoenlijk materieel hebben en er in het DH gewoon een raam open kon. EDIT door edegroot: tekst verwijderd wat totaal nergens op slaat Edit door Mikos: Het is ICMm... Laatst bewerkt door stel172 op 05-08-2007 00:36 |
05-08-2007 00:28:30 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Het viel me eerlijk gezegd best wel mee met de hitte in de DH'tjes vandaag, heb ze bij Arriva nog heter meegemaakt. En aan de zonkant in IRM zittend is het ondanks de airco net zo warm Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
05-08-2007 00:34:39 | ||
---|---|---|
stel172
|
Quote Bij de DH's die nu nog rijden moet je er gewoon een keer door heen lopen ; vaak is de ene bak of het ene stel koeler dan de ander. Wat me ook op valt is dat ik het gejoel van de koeling (cabine airco?) niet meer hoor. Twee jaar terug was dit nog gebruikelijk boven de zeg maar 20 graden. Over ICMm hou ik echter echt m'n hart vast gezien mijn ervaringen met ICRm en ik denk dat ik dus een alternatief voor de trein moet zoeken. Vanavond was de 3222 stik heet en ben ik maar naar de 3110 gegaan; deze was redelijk koel. Edit door Mikos: Het is ICMm. |
05-08-2007 10:35:23 | ||
---|---|---|
mich
|
Dat verschil in warmte komt doordat het ene stel/bak zijn verwarming bij moet zetten om zijn motor te koelen en de ander niet. Soms is de hydrostatische verwarmingsregeling ook defect. Dat er geen geluid van de airco komt komt omdat deze in een aantal stellen helaas defect is. |
05-08-2007 15:15:02 | ||
---|---|---|
mich
|
Buiten dienst: 3103 3114 3117 3118 3227 3228 op onbekende locatie, niet in vl/ehv. Vl: 3202 3219 3223 On: 3111 3210 3225 De rest allemaal in dienst gezien vandaag en gister. |
05-08-2007 18:00:36 | ||
---|---|---|
j.jager
|
Zijn de 3111, 3210, en 3225 al weer terug? Ik kwam ze afgelopen vrijdag, om 17.18 nog in Zl(Zlge) tegen. Enig idee wat ze daar deden? |
05-08-2007 18:09:42 | ||
---|---|---|
salieri
|
Misschien wachten totdat ze naar Onnen konden? |
05-08-2007 18:41:45 | ||
---|---|---|
j.jager
|
Dat dacht ik ook, maar aangezien ze al weer terug zijn in Venlo, vraag ik me af, of ze wel in Onnen geweest zijn. |
05-08-2007 18:47:22 | ||
---|---|---|
texel
|
Vrijdag gingen ze inderdaad naar Onnen, doorkomst bij De Punt was 18:27 |
05-08-2007 18:47:38 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Mich schrijft toch dat die 3 stellen in On staan?! %03% |
05-08-2007 19:12:52 | ||
---|---|---|
mich
|
Nou dat was info die ik gister kreeg, en het veranderd heel snel allemaal. Heb ze hier vanmorgen en gister in ieder geval nog niet gezien. Aan de recente spots te zien zijn de 3111 en 3117 op reis vanuit Onnen richting Limburg. Opvallend: om 19.15 te Reuver de 3219 en 3202 GDST, zo te zien defect. Laatst bewerkt door mich op 05-08-2007 19:29 |
05-08-2007 19:37:04 | ||
---|---|---|
salieri
|
3117 wordt dus eindelijk weer gemaakt, nadat hij lang in Venlo GDST stond%02% |
06-08-2007 19:28:52 | ||
---|---|---|
mich
|
Veolia Cargo nieuws: Inmiddels heeft een van mijn collega's op de MRCE653-10 gereden, komt binnenkort in dienst. Alle blerick sets zijn inmiddels vervangen door gloednieuwe wagens, de nieuwste set stond vandaag op Ijsselmonde. Verder komen er eind dit jaar/begin volgend jaar 2 traxx eloccen bij. De Groene g2000 100 1458 wordt hersteld in Duitsland, waarschijnlijk motormanagement defect. De blauwe g2000 100 1042 komt niet meer terug. |
07-08-2007 16:10:38 | ||
---|---|---|
andré
|
Nieuw materiaal is altijd goed nieuws Zijn die traxx alleen voor de betuweroute of ook bestemd voor de rest van het land? Overigens is de 3226 vanmiddag in Ehv aangekomen en heeft de eer om zich het meest lawaaierige treinstel te mogen noemen. Kortom, de kuilwielenbank heeft weer een klusje. |
07-08-2007 16:18:25 | ||
---|---|---|
fastguy84
|
Ben een paar dagen weggeweest, maar mocht op de terugreis maandag jl in de 3118 plaatsnemen, stel is schoon van binnen (zeer lang GDST gestaan), maar één schuifraam zit vast, één kan helemaal open (ipv half), naast het 'vaste' schuifraam ontbreekt een zitting en aan het plafond hangt een apparaatje dat eruitziet alsof het ontploft is. Stel reed overigens prima, voorop gevolgd door 3114 en nog een tweetje de rit van 17.37 uit Nm ri Rm. |
07-08-2007 16:24:34 | ||
---|---|---|
mich
|
Quote Details zijn bij mij niet bekend, weet alleen dat de MRCE653-10 op de betuweroute gaat rijden. Neem aan dat de traxx voor zowel betuweroute als rest van het land bedoeld zijn. Laatst bewerkt door mich op 07-08-2007 16:24 |
07-08-2007 18:27:48 | ||
---|---|---|
salieri
|
Hmm, vrijdag maar even kijken of ik de 3118 zie tijdens het spotten in Nijmegen |
09-08-2007 11:24:42 | ||
---|---|---|
ijsm
|
QuoteOm hoeveel wagensets gaat het op het moment, en wat voor wagens zijn het? Touax? (Al dan niet met kunststofremblokken?) |
09-08-2007 16:40:10 | ||
---|---|---|
fastguy84
|
In het personeelsblad van de Rhätische Bahn (waarvan in de werkplaats een deel van de Veolia GTW's gebouwd worden), staat een klein stukje over de bouw. Zie hiervoor http://www.rhb.ch/unternehmen/inforetica_0207.pdf (PDF, 5.67 MB%05%, p. 39 (38 van 60)) Daar staat onder andere dat de doorlooptijd 13 weken is, en dat er daarna één wagenkast per week wordt uitgeleverd. Aangezien de eerste wagen in week 20 binnenkwam, zouden er vanaf volgende week wagenkasten naar buiten moeten komen (evt. vakantie niet meegerekend). In het artikel staan verder twee (niet bijzonder scherpe) fotootjes van de nog kale wagenkasten (en een Arriva GTW). BTW: Op foto's die ik eerder via-via kreeg, stonden de koppen 'los' in de werkplaats, en in de grondverf. |
09-08-2007 17:36:14 | ||
---|---|---|
mich
|
@ijsm, volgens mij 4 sets voor de br diensten, touax wagens met kunstof remblokken, zowel 6 als 4 assers. @fastguy84 Toevalligerwijs is volgende week het eerste treinstel klaar voor aflevering. Het komt niet meteen naar Nederland, omdat ze met 2/3 stellen tegelijk komen. Vervoer tot Duitse grens door Stadler, daarna door Veolia Cargo Duitsland. Het eeste vervoer volgens planning eind oktober als ik het goed heb, en inzet begin december. Laatst bewerkt door mich op 09-08-2007 17:36 |
12-08-2007 00:01:02 | ||
---|---|---|
kritische
|
Quote Staat dat werkelijk in het contract? Hoe is dat dan op de Heuvellandlijn geregeld in het contract? De eerste treinen komen in november en de laatste zal wel rond eind februari komen. Ergo Veolia zal dus wel een boete van de provincie krijgen. Wat stukjes uit het PvE, hier wordt impliciet de DM’90 voor de totale concessieduur toegestaan. Ik heb geen datum in het PvE kunnen vinden wanneer nieuwe lighttrains in gebruik moeten worden genomen. Ik ben niet in het bezit van het contract(waar is dit trouwens te vinden), maar het verwondert mij zeer in de zin van het aanbestedingsrecht dat een contract stringenter is dan de onderliggende aanbestedingsdocumenten. 10.2.1 Verwerving, beheer en onderhoud 1. De concessiehouder draagt zorg voor het tijdig verwerven van voldoende, geschikt en voor de uitvoering van deze treindienst toegelaten materieel. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van de aanbieding van NSF (bijlage 17). 10.2.2 Eisen aan in te zetten nieuw materieel De eisen aan nieuw in te zetten materieel (gebouwd na 2004) komen overeen met de eisen zoals vermeld in paragraaf 10. 2 lid 1 t/m 5. QuoteIn de nieuwe dienstregeling komt er op elke dag van de week een doorgaande trein die een halfuur eerder aankomt in Roermond. Dus de trein gaat extra rijden van Nijmegen naar Venlo. Bij de nieuwe dienstregeling gaat spoor 35 gebruikt worden voor de spitstoevoeging en spoor 1b voor de trein Nijmegen-Roermond. De nieuwe treinen zullen als eerste ingezet worden bij de spitstoevoeging naar Venray. Quotekritische EDIT door Rudolfph: van VIJF berichten ÉÉN gemaakt en voor de duidelijkheid de krantenberichten als quote geplaatst. Laatst bewerkt door kritische op 12-08-2007 00:44 |
12-08-2007 20:29:56 | ||
---|---|---|
fastguy84
|
Quote Dit klopt niet, want vergeet niet dat Z-Limburg en N&M-Limburg twee verschillende concessies zijn. In het aankondigingsfoldertje van de provincie (uitgegeven vlak na de gunning aan Veolia) staat dan ook: Quote en verder over de kenmerken van het treinmaterieel: Quote Waarbij opgemerkt mag worden: * volgens iemand (mich?) zou dit niet doorgaan ivm privacy ** lijkt mij ook wel handig om aan de Spoorwegwet te voldoen (Bron voor bovenstaande: http://www.lijn7.info/upload/document/308.pdf ) Wat betreft de concessie zelf, ik heb alleen een conceptversie van 6 april (vreemde datum, middenin proces), en daarin staat voor Z-Limburg: Quote Voor Noord en Midden-Limburg kan ik deze eisen niet vinden. |
12-08-2007 20:44:30 | ||
---|---|---|
mich
|
De cabinedeur wordt getint ja Ik vind het wel fijn, heb ik straks ook een beetje privacy. |
13-08-2007 10:43:05 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
Veolia plant om vanaf begin december de dienst op de Maaslijn volledig met GTW's te gaan uitvoeren. Dat betekent dat er nog zo'n drie-en-halve maand te gaan zijn. In die tijd moeten er dus 17 GTW's afgeleverd worden, getest en afgenomen worden en moet het personeel nog worden opgeleid. Tot op heden is het echter doodstil over de komst van de GTW's en ik begin me af te vragen hoe realistisch deze planning eigenlijk nog is. Iemand enig idee hoe men dit denkt te gaan doen in de resterende tijd? |
13-08-2007 12:15:11 | ||
---|---|---|
kbrandsma
|
Om precies te zijn moeten er 16 GTW's afgeleverd worden: 10 maal 2/6 en 6 maal 2/8. Het lijkt mij geen uitgangspunt om de zin "diensten Maaslijn volledig met GTW" en "alle GTW's moeten worden afgeleverd" gelijk te trekken voor begin december. Het zou me niets verbazen dat Veolia met 12 treinen start tijdens de nieuwe dienstregeling 2008. Voor opleiding moet er natuurlijk eerst een treinstel afgeleverd zijn. Na testen van dit treinstel kunnen de opleidingen redelijk snel gestart worden. Uiteraard moeten de opleidingen niet te vroeg gestart worden, want dan zouden de machinisten bepaalde handelingen mogelijk weer kunnen vergeten. |
13-08-2007 12:20:23 | ||
---|---|---|
edje
|
Met de opleiding kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Een goede degelijke opleiding geven, en herhalen, herhalen, en herhalen. Anders krijg je hetzelfde effect als met de DH Korte opleiding en racen maar, en binnen de kortste keren is alles kapot gereden. |
13-08-2007 12:45:56 | ||
---|---|---|
sneltrein
|
Testen hoeven de treinen ook niet veel omdat de GTW al in het noorden rijd en daar al veel getest is. er zullen dus wel testritten komen maar lang niet zo veel als bij de GTW van Arriva. :) |
13-08-2007 12:57:27 | ||
---|---|---|
rudolfph
|
Het testen gaat niet zozeer om te kijken of het treinstel technisch wel in orde is, dat zou het inmiddels wel mogen zijn, dit zijn niet de eerste GTW's. Het gaat om de toelating op het spoorwegnet. Het ligt eraan of deze GTW onder de toelatingstesten van Arriva mag vallen, als dat niet zo is, dan moet er een volledig toelatingstraject doorlopen worden en dat gaat hoe dan ook veel tijd kosten. Als Veolia gebruik kan maken de Arriva-toelatingstesten, dan gaat het een stuk sneller. |
13-08-2007 13:11:47 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
Quote De nieuwe dienstregeling per 9 december wordt afgestemd op de rijsnelheid van de GTW's, dus dan is het alles of niets. Eerlijk gezegd bekruipt ook mij gezien de totale radiostilte het Protos-gevoel. |
13-08-2007 13:23:49 | ||
---|---|---|
salieri
|
Zoals edje zei, je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen. Kijk maar naar de problemen die Arriva ook heeft gehad omdat zij niet goed genoeg de machinisten hadden opgeleid voor het nieuwe materieel. Ik hoop dat Veolia niet hetzelfde gaat doen als Arriva, zij kunnen ervan leren. Volgens een machinist die ik sprak afgelopen vrijdag in Nijmegen, komen rond oktober de eerste stellen naar Nederland. Hij had het erover dat het er meteen 3 zouden zijn. Ook heeft de GTW van Veolia meer ruimte dan de GTW van Arriva, het spoorprofiel is op de maaslijn iets breder dan hier dacht ik. Daar had ik het laatst nog met j.jager over. Vooral omdat Veolia dus 3+2 opstelling wilt hebben |
13-08-2007 13:29:03 | ||
---|---|---|
rudolfph
|
Er is geen verschil in profiel van vrije ruimte tussen het noorden en de Maaslijn. Misschien zijn de GTW's van Arriva smaller dan de maximum toegestane breedte? |
13-08-2007 13:56:23 | ||
---|---|---|
salieri
|
Dat zou natuurlijk ook kunnen |
13-08-2007 14:32:03 | ||
---|---|---|
peterselie
|
Die stellen hier in het noorden zijn zeker smaller dan toegestaan. Volgens mij zijn ze ongeveer even breed als een wadloper. Een DM'90 is een stukje breder. Om de 3+2 opstelling mogelijk te maken, zal de Veolivla GTW wel breder moeten zijn of de stoelen moeten dichter op elkaar staan, anders blijft er nauwelijks een gangpad over. |
13-08-2007 14:36:35 | ||
---|---|---|
mren
|
En lessen uit het verleden worden maar weer vergeten? Reizigers vonden 3+2 opstelling in SM'90 ook niets, en die is dus ook snel vervangen voor de 2+2 opstelling. |
13-08-2007 14:52:49 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
Gezien de omvang van de bestelling voor zowel de Maaslijn als de Heuvellandlijn is 2+3 bittere noodzaak wil het in de spits geen staande receptie worden. |
13-08-2007 15:11:45 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat is de zaak op zijn kop zetten, natuurlijk. Je bedoelt: als er een 2 + 2 opstelling zou zijn gekozen, zou je meer materieel hebben moeten bestellen Laatst bewerkt door broek53 op 13-08-2007 15:12 |
13-08-2007 15:38:23 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
Quote En dan de hele dienstregeling op 9 december er mee gaan rijden? Dat lijkt me de typische naieviteit van een busbedrijf dat niet door heeft dat treinen anders zijn die dingen op rubberwielen. Laatst bewerkt door fabrierban op 13-08-2007 15:38 |
13-08-2007 15:41:04 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
Quote Tja, het moet uit de lengte of uit de breedte komen. In dit geval letterlijk. Laatst bewerkt door lamote_ban op 13-08-2007 15:41 |
13-08-2007 16:27:51 | ||
---|---|---|
mich
|
Het klopt dat de eerste 3 GTW's eind oktober komen. Dit zijn er 3 zodat er 1 voor de toelating/testritten gebruikt kan worden en de andere 2 zijn volledig voor de opleiding van het personeel. Het personeel krijgt meteen een uitgebreide opleiding over alle ins en outs van de stellen. Veolia is op meerdere punten slim bezig, zo is van te voren goed naar Arriva gekeken en geconcludeerd dat de machinisten een gedegen opleiding moeten krijgen om problemen te voorkomen. Ook het idee de dienstregeling in samenwerking met de treindienstleiders te maken vind ik erg goed. De productie van GTW ligt goed op schema, en er is geen reden aan te nemen dat er vanafgeweken wordt. Dat er begin december een nieuwe dienstregeling ingaat zit ook in de planning, alleen natuurlijk niet meteen met alle stellen van de een op de andere dag in dienst. De GTW's gaan eerst de spitstreinen rijden van Venray naar Nijmegen%05% De 3+2 opstelling is er puur voor dat mensen in de spits niet meer hoeven te staan. Je hebt namelijk genoeg stellen om de doorgaande treinen met 2+2 of 2+3 te rijden. Tevens heeft Veolia transport en vanaf woensdag 1 nieuwe machinist bij, en toevalligerwijs ben ik dat zelf ik stap over van Cargo naar Transport. Zal even vragen of ze breder zijn, maar toen ik de bijzondere dingen vroeg zat dat er niet bij. Overigens is het profiel van vrije ruimte overal in Nederland hetzelfde. Een trein zal die grens nooit halen, want die zit binnen het omgrenzingsprofiel. En dat verschilt weer wel per locatie. Hoewel Dm'90 en VIRM hier nog gewoon binnenvalt, maar bijvoorbeeld containertreinen met hoge containers weer niet. Laatst bewerkt door mich op 13-08-2007 16:47 |
13-08-2007 16:51:17 | ||
---|---|---|
salieri
|
Quote Daarvoor hoef ik niet naar Arriva te kijken, dat weet je zelf ook wel eigenlijk Laatst bewerkt door salieri op 13-08-2007 16:51 |
13-08-2007 17:19:41 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
Quote Een duidelijk verhaal, alleen dat met de dienstregeling begrijp ik niet. Om de beloofde kwartierdienst in de spits tot Venraij te rijden heb je allemaal GTW's nodig omdat gemengd bedrijf met GTW en Wadlopers tussen Cuijk en Boxmeer niet past (zelfs met alleen GTW's is het al krap). Ik denk dat ik er niet ver naast zit als ik schat dat de huidige dienstregeling na 8 december nog een tijdje zal doorlopen tot alle diensten met GTW gereden kunnen worden. |
13-08-2007 17:34:56 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
Quote Je hebt zes lange en drie korte diensten, minder kan echt niet. Als je de lange diensten dubbel rijdt en de korte diensten enkel heb je in de spits 6x2+3=15 stellen nodig op een totaal van 16. Dat gaat dus mis zodra er een keer eentje defect is of bij een aanrijding geblesseerd raakt. In de praktijk zullen er dus ook een of twee lange diensten met een los drietje gereden moeten worden en dat wordt krap. Laatst bewerkt door fabrierban op 13-08-2007 17:36 |
13-08-2007 17:47:08 | ||
---|---|---|
mich
|
@fabrier en lamotep, ik ben het helemaal met jullie eens, maar hoe de gedachte daarachter is weet ik niet precies(ooit een idee gehoord om treinen door te laten wissellen waardoor je maar 5+3 diensten nodig hebt). Mischien kan ik daar over een tijdje uitsluitsel over geven. |
13-08-2007 18:29:12 | ||
---|---|---|
rudolfph
|
Hm, dat zou betekenen dat er 13 stellen nodig zijn voor de rijdende dienst, dat houdt ook niet over. Een beetje te hard koppelen ergens en je bent al 2 stellen kwijt, heb je er nog eentje over voor reserve. Er zal dus ook met doorwisselen regelmatig met losse stellen gereden worden. |
13-08-2007 19:59:35 | ||
---|---|---|
willy84
|
Als mensen de 3+2 opstelling niet zien zitten%08%dan denk ik dat ze gewoon blijven staan en bereik je je doel nog niet. Gemiddeld worden mensen alleen maar langer, dikker en zwaarder. Om dan juist kleinere plaatsen aan te bieden lijkt me niet logisch. Ik zie het ook in de Combino met z'n onlogische plaatsen, mensen blijven liever staan dan dat ze zich op een kinderplekje proppen. Gevolg: OV-0 Auto-1 |
13-08-2007 20:10:50 | ||
---|---|---|
kevinevers
|
vandaag echt een geweldige rit gehad tussen nm-rm. 1. op tijd 2. schone trein 3. controleurs (3x gecontroleerd tussen nm-rm) 4. voldoende zitplaatsen |
13-08-2007 20:45:13 | ||
---|---|---|
floriss
|
Quote Misschien heel off topic, maar van harte proficiat met je nieuwe baan. Ga je ook nog op de Wadlopers rijden of begin je op het moment dat de GTW's gaan binnenstromen, dat je meteen mee het opleidingstraject in kan? Edit door mvd: Quote aangepast. |
13-08-2007 21:26:36 | ||
---|---|---|
mich
|
Dankje Ik ga eerst nog met wadlopers rijden, daarna met GTW. |
13-08-2007 22:03:13 | ||
---|---|---|
willy84
|
Succes op de reizgersdienst! Ben benieuwd naar alle nieuwtjes%08%%08% |
14-08-2007 01:22:42 | ||
---|---|---|
kbrandsma
|
Quote Hier ging ik al vanuit. Ik heb ook niet geschreven dat er naast de 12 GTW's nog Wadlopers worden ingezet. |
15-08-2007 18:36:59 | ||
---|---|---|
mich
|
Vandaag mijn eerste dag op de Wadloper. Ging heel goed, totdat vlak voor boxmeer(vanaf nijmegen gezien) een kleine technische storing optrad. De motor van de 3103 had zichzelf opgeblazen. Meteen de trein stilgezet en een tijd later de reizigers eruit geholpen die met een bus verder konden. Verder een interessant bord met alle treinstellen, welke buiten dienst zijn en wat eraan mankeert. Buiten dienst: Vl: 3103 3108 3118 Onnen: 3210 3222 3223 3227. 3226 ook buiten dienst, maar stond geen locatie bij. Over GTW: de GTW's worden niet breder dan die van Arriva, maar krijgen banken in plaats van stoelen. Zo kan in de spits schooljeugd 3+2 zitten, en buiten de spits hebben mensen ruim de plaats. De banken komen in traditionele vis-a-vis opstelling, dus niet in coachopstelling zoals bij Arriva. Het aantal bakken is net genoeg, met 1 stel reserve. Er is een mogelijkheid de 2tjes uit te breiden tot 3tjes. Laatst bewerkt door mich op 15-08-2007 18:48 |
15-08-2007 20:19:35 | ||
---|---|---|
salieri
|
De 3226 was volgens mij door iemand op de railcam gezien ri. Ehv. Weet niet meer wie hem zag. |
15-08-2007 20:25:52 | ||
---|---|---|
mich
|
Kan goed, hij was niet op of in de buurt van de maaslijn |
15-08-2007 20:37:33 | ||
---|---|---|
koelkastBD
|
3226 defect Nm Laatst bewerkt door koelkastBD op 15-08-2007 22:03 |