24-07-2007 15:42:32
pieter.bos
pieter.bos
Quote
fabrier: Na dit jaar mogen er volgens het contract met de provincie geen oude treinen meer rijden.


Geldt dat ook voor de lijn Maastricht-Heerlen-Kerkrade ?
Want die plan V's waar Veolia mee rijdt zijn ouder dan de wadloper en daar hoor je niemand over. Of zijn er verschillende contracten voor de verschillende lijnen ?

Gr
Pieter
 

24-07-2007 15:46:50
mich
mich
Er zijn verschillende contracten, het ging over de maaslijn.  

24-07-2007 18:24:03
keesje
keesje
En anders betalen ze wel een boete. Liever oude meuk dan helemaal geen treinen. Blijft een rare constructie: provincie eist soms onmogelijke dingen (dienstregeling/materieel), vervoerder trapt er (bewust of onbewust) in en de reiziger heeft er misschien straks weer een jaar last mee... %03%  

24-07-2007 20:57:35
dh3201
dh3201
Quote
fabrier: Na dit jaar mogen er volgens het contract met de provincie geen oude treinen meer rijden.

Dus de VSM moet dan via Ehv als ze naar de ZLSM willen?


Shqiperise-lopers?
 


24-07-2007 21:12:06
broek53
broek53
Voor het geval iemand dit serieus neemt (je weet maar nooit & ik leer snel: de provincie besteedt (reizigers)treindiensten aan en heeft niets te vertellen over wat er verder op het spoor rijdt. Daarover gaat, zoals overal op het openbare spoorwegnet, ProRail Capaciteismanagement.  

24-07-2007 23:06:38
bjornl
bjornl
Daarom lijkt het me ook geen probleem om die extra treinen met Wadloper, Buffel of desnoods stoomloc met blokkendoosrijtuigen te doen, aangenomen dat die extra ritten niet in het contract met de aanbestedende overheid staan. En, Michiel, voor het geval je de stoomloc serieus neemt: ik weet inmiddels ook dat museummaterieel niet in reguliere reizigersdienst mag rijden

Overigens, ook voor Maastricht-Kerkrade zijn (elektrische) GTW's besteld: http://www.stadlerrail.com/default.asp?h=1&n=68&id=57&s=2&news_id=171&ListMode= , vanaf eind 2008 dus ook geen Plan V meer daar! Op die manier worden alle voormalige schrootlijnen nog moderner dan het kernnet.
 

25-07-2007 16:53:21
lucky
lucky
En dan laatste is nu juist de bedoeling van de overheden!  

25-07-2007 17:11:29
mdj
mdj
Quote
Bjornl: ...museummaterieel niet in reguliere reizigersdienst...

de 766 heeft een keer in de 7100(toen Ddr-Gdm) gezeten...(al was dat omdat een exta trein daar niet paste in de dgl, omdat er daarvoor geen plek was)
 

26-07-2007 13:13:28
mich
mich
Vandaag waren de 3222 en 3118 weg uit Ehv, de 3222 rijdt weer. De 3212 en 3217 zijn niet meer nodig en terug naar Zwolle. Verder de 3105, 3117 en 3231 in Vl en de 3219 op onbekende locatie.
Enkele stellen staan reserve, welke verschilt per dag.

Laatst bewerkt door mich op 27-07-2007 10:22
 

30-07-2007 20:31:52
ov_wijzer
ov_wijzer
3118 Vandaag te Roermond weer in de Dienst gezien, helaas ingeklemd.... Verder reed ook de 3219 weer.  

30-07-2007 20:41:38
salieri
salieri
Wel grappig dat de 3118 na maanden terzijde te hebben gestaan, weer rijdt%02%  

30-07-2007 20:52:12
mich
mich
En de 3107 3110 3117 3210 3223 3224 3231 niet  

30-07-2007 21:52:21
dumpy_dump
dumpy_dump
3226 stond vandaag rond 16.45 met broertje 3203 op Ahb, waar het verder trouwens opvallend leeg was...  

30-07-2007 22:13:42
salieri
salieri
Weet je zeker dat het de 3203 was?

De 3231 staat al een week terzijde momenteel. In Venlo dacht ik. De 3117 ook%03%
 

30-07-2007 22:31:53
stel172
stel172
k hoop wel dat die 3226 morgen weer ingezet wordt. k ga morgen weer eens lekker genieten van de Wadloper-veolia-tjes. %02%  

30-07-2007 22:40:17
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
salieri: Weet je zeker dat het de 3203 was?
Mijn geheugen zegt 3203. Maar ik heb wel vaker waanideeen
 

30-07-2007 23:17:26
mich
mich
je zegt het zelf, zal de 3231 wel zijn geweest  

30-07-2007 23:24:58
dumpy_dump
dumpy_dump
Ik ga eerder voor 3202! Het was namelijk zeker een lage 3200.  

30-07-2007 23:36:16
mich
mich
3202 GDST om 16.50 Zondag 29 juli 2007 railsim Nm
goed mogelijk

Laatst bewerkt door mich op 30-07-2007 23:36
 

31-07-2007 06:45:25
train85
train85
Deze stond daar inderdaad achter de Virm's verstopt.  

31-07-2007 09:12:46
lamote_ban
lamote_ban
Quote
pieter.bos: Geldt dat ook voor de lijn Maastricht-Heerlen-Kerkrade ? Want die plan V's waar Veolia mee rijdt zijn ouder dan de wadloper en daar hoor je niemand over. Of zijn er verschillende contracten voor de verschillende lijnen?
De plan V's mogen volgens het contract met de provincie tot eind 2008 rijden.
 

31-07-2007 09:36:56
lamote_ban
lamote_ban
Quote
broek53: Voor het geval iemand dit serieus neemt (je weet maar nooit & ik leer snel: de provincie besteedt (reizigers)treindiensten aan en heeft niets te vertellen over wat er verder op het spoor rijdt. Daarover gaat, zoals overal op het openbare spoorwegnet, ProRail Capaciteismanagement.

ProRail verzorgt de toelatingsprocedure voor materieel, dat is een wettelijk vastgelegde procedure waarbij wordt gecontrolleerd of treinen voldoen aan de wettelijke technische en veiligheidseisen. Het is dus niet zo dat Prorail bepaalt wat er op het spoor rijdt, ProRail controlleert alleen of treinen aan de wettelijke eisen voldoen. Alles wat voldoet mag vervolgens in Nederland rond tuffen.

Los daarvan stelt de provincie eisen in het kader van de aanbesteding. Die eisen komen boven op de wettelijke eisen en behelzen meestal zaken als comfort (1e klas, airco, aantal zitplaatsen), leeftijd, kleuren, etc.

In het geval van Veolia zullen de Wadlopers ook na 31 december ongetwijfeld nog gewoon aan de wettelijke eisen voldoen, maar hun inzet op de Maaslijn is vanaf dat moment wel in strijd met het aanbestedingscontract en dus zal de provincie dan met boetes komen.
Omdat in het exploitatiecontract van de overheid met NSR geen extra eisen aan het materieel worden gesteld, zou NSR dus bijv. wel de Wadlopers geleidelijk kunnen overnemen van Veolia voor het stoptreinvervoer rond Eindhoven. Zeker geen ondenkbeeldig scenario gezien de problemen die te verwachten zijn na de schoolvakanties door de tekorten aan Plan V.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 31-07-2007 09:57
 

31-07-2007 10:43:39
dumpy_dump
dumpy_dump
Dan zou ik heeeeeel snel gaan beginnen met het opleiden van Eindhovens personeel voor de Wadlopers, want die kennen ze gegarandeerd niet. Kortom: wel een ondenkbeeldig scenario.  

31-07-2007 10:47:03
broek53
broek53
Helemaal mee eens, los van het gespeculeer aan het eind (NS gaat NIET met Wadlopers rijden, echt niet).

Waar het citaat over ging, sloeg niet op het materieel en op de materieeltoelating, maar op de vervoerders en op de bevoegdheden van een provincie bij aanbesteding. Er werd gesuggereeerd dat (een stoomtrein van) de VSM zou moeten omrijden omdat de provincie geen stoomtrein op de Maaslijn zou toelaten (als extreem voorbeeld). En dat is dus niet zo: de provincie heeft iets te vertellen over de aanbestede openbare treindienst en niets over wat er verder nog meer op een lijn gebeurt.
Sterker nog: als ProRail Capaciteitsmanagement vindt dat de (door de provincie aanbestede) treindienst aan de kant moet voor een hoger belang, dan gaat die treindienst aan de kant (zoals Arriva laatstelijk tot haar schade heeft moeten merken).
 

01-08-2007 15:12:45
wadloper
wadloper
Gisteren (31-07) stond Veolia DH 3219 op Arnhem Berg, verder reed de witte 3226 gekoppeld met de 3230 tussen Nm en Rm en de groene 3222 stond o.a. samen met de 3210 geen dienst in Venlo.  

01-08-2007 21:49:38
floriss
floriss
Ik wil toch nog even een discussie op gang brengen omtrent de inzet van de Wadlopers bij Veolia.
Wat ik mij afvraag is in hoeverre mag NSFCS, zijnde het leasebedrijf van het NS concern zelf bepalen voor hoelang een bepaald type materieel wordt verhuurd aan een andere vervoerder dan NSR. Doordat dit bedrijf, in ieder geval nog vorig jaar, de enige leverancier van gecertificeerd materieel was, had ze een behoorlijk monopolie in het verhuren van treinen.
Wat ik vreemd vind is dat Plan V voor twee jaar verhuurd kon worden aan Veolia, terwijl de Buffels alleen voor tien jaar beschikbaar waren.
Blijkbaar mag/kan dit per concessie verschillen? Al naar gelang het NSFCS uitkomt?

Dat zowel Veolia als de Provincie boter op hun hoofd hebben wat betreft de concessie op de Maaslijn is in eerdere discussies al meer dan helder gemaakt, het gaat mij in deze om de rol van het leasebedrijf.
 

01-08-2007 21:56:57
mich
mich
Ik begrijp ook niet echt dat NSFCS de buffels alleen voor 10 jaar beschikbaar wou stellen, misschien omdat ze dan zelf voor 2 jaar extra materieel moeten hebben, terwijl dat voor 10 jaar geen probleem was? Is het niet zo dat als je iets verhuurd je er geen eis als alleen voor 10 jaar aan vast mag plakken?
Wat betreft die claims als NS de buffels wel aan Veolia zou verhuren verraden ze zichzelf een beetje mee, want dat wil zeggen dat het wel zou kunnen als er geen kans was op claims. Maar dat is helemaal belachelijk want die kans lopen ze nu nog veel harder, omdat in een contract staat dat NS voldoende materieel moet leveren aan Veolia.
 

01-08-2007 22:19:15
floriss
floriss
Mich, op zich heb je wel gelijk. Ik denk dat vooral de materieelbehoefte bij NSR de doorslag heeft gegeven.
Een verhuurder mag inderdaad blijkbaar zelf bepalen hoelang ze iets verhuren aan derden. Alleen is volgens mij wat betreft de Maaslijn ten opzichte van de andere concessielijnen met twee maten gemeten. Een verschil van een of twee jaar voor de overige concessies, inclusief die voor Veolia in Zuid Limburg of tien jaar voor de Maaslijn is een behoorlijk verschil. Daarnaast heeft het leasebedrijf natuurlijk wel een machtspositie ten opzichte van de vervoerders. Er moet volgens mij ook sprake zijn van redelijkheid van de kant van de verhuurder.
 

01-08-2007 22:39:27
mich
mich
Je weet de achterliggende gedachten nooit, je zou snel gaan denken dat de NS Veolia niet eerlijk behandeld, maar dan zouden ze ook moeilijk moeten doen met de plan V's die ze zelf zo hard nodig hebben. Ik denk dat de enige echte verantwoordelijke voor de problemen de provincie is, die dit had moeten en kunnen voorzien, en van tevoren geregeld had moeten hebben Of 1 jaar buffel van NS en dan nieuw mat, of 10 jaar buffel. Dan was het verhaal van de claims niet opgegaan en had de NS accoord kunnen geven. Veolia staat tussen 2 vuren en had geen keus. Andere treinen waren niet beschikbaar/niet snel genoeg beschikbaar/hadden niet de goede ATB-NG/waren een te kleine serie/waren onbetaalbaar. Ze hebben echt gekeken naar Linten, plan U etc.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-08-2007 22:50:35
thom
thom
Wat dacht je ervan dat een buffel een hogere economische waarde heeft dan een plan V ?

En een plan V verhuren voor 10 jaar is nogal onreeël aangezien de kans bestaat dat ze dat neiteens meer volhouden
 

01-08-2007 23:10:48
dh3201
dh3201
Als NSFSC naast plan V's bijvoorbeeld ook VIRM in de aanbieding zou hebben, zou voor VIRM vast ook een minimale leasetermijn van 10 jaar gelden.
Voor ICE3M idem %08%


Shqiperise-lopers?
 

02-08-2007 17:21:56
mren
mren
Quote
thom: Wat dacht je ervan dat een buffel een hogere economische waarde heeft dan een plan V ?

En een plan V verhuren voor 10 jaar is nogal onreeël aangezien de kans bestaat dat ze dat neiteens meer volhouden


DM'90 is qua leaseprijs ongeveer net zo duur als plan V (zo'n 16000 euro per maand geloof ik) en qua verzekerde waarde zat er ook niet veel verschil in, maar die bedragen weet ik allemaal niet van buiten, ik meen iets om en nabij de 1,2 miljoen.
 

03-08-2007 14:34:31
bloober
bloober
Quote
dh3201: Als NSFSC naast plan V's bijvoorbeeld ook VIRM in de aanbieding zou hebben, zou voor VIRM vast ook een minimale leasetermijn van 10 jaar gelden.
Voor ICE3M idem %08%
http://www.nsfinancialservices.ie/_fileupload/Image/VIRM_74570856.pdf en http://www.nsfinancialservices.ie/_fileupload/Image/ICE_89195503.pdf %08%


Groetjes, Bloober
 

03-08-2007 17:09:12
mich
mich
Inderdaad%08% ze hebben ze dus wel in de aanbieding, maar alle andere bedrijven dan NSR maken er zeg maar rustig geen kans op.

Laatst bewerkt door mich op 03-08-2007 17:09
 

03-08-2007 19:03:39
keesje
keesje
Kortom: welkom in de wereld van de "concurrentie"  

03-08-2007 19:13:35
broek53
broek53
Quote
mich: Inderdaad%08% ze hebben ze dus wel in de aanbieding, maar alle andere bedrijven dan NSR maken er zeg maar rustig geen kans op.

Zolang NSR ze least, niet natuurlijk. Dat is met elk ander leasebedrijf niet anders - en het is geen markt waar men tegen elkaar kan opbieden.
Mocht NSR met materieel van NSFS uitgespeeld zijn, dan kan een ander het leasen. Of dat dan voor 10 jaar moet zijn of voor een andere termijn, hangt helemaal van de omstandigheden van dat moment af.
 

04-08-2007 15:20:46
fabrierban
fabrierban
Heeft er iemand al informatie over de afleverdata van de nieuwe GTW's?  

04-08-2007 22:14:15
dh3201
dh3201
Heeft iemand goede (en scherpe) detailfoto's van de tekst op de 3226?
Ik zoek detailfoto's van "Nog 8 maanden", "Nog 6 maanden" en "Nog 4 maanden"
(Andere opschriften op de 3226 zijn ook welkom.


Shqiperise-lopers?
 

04-08-2007 22:35:02
daniel_ddr
daniel_ddr
Detailfoto van het opschrift heb ik niet voor je, maar aangezien de "Nog 4 maanden" hier volgens mij nog niet was langsgekomen...
http://www.ovronddordt.nl/IMG_4022.JPG


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-08-2007 23:06:14
mark
mark
8: http://img375.imageshack.us/img375/4600/5mei003vs0.jpg
6: http://img375.imageshack.us/img375/8666/17juni001os4.jpg
 

04-08-2007 23:07:53
salieri
salieri
Ik wou net de 6 maanden gaan uploaden Mark  

04-08-2007 23:33:32
stefanuzz
stefanuzz
Pfoe, vandaag voor het eerst in die Wadlopertjes gezeten tussen Venlo en Nijmegen. Ik heb gelijk een trauma. Door de hitte van buiten was het in de trein zelf ook een oven. De machinist moest ondertussen ook nog voor conducteurtje spelen om de deuren dicht te doen etc. Kaartjes zijn dus ook níet gecontroleerd.  

04-08-2007 23:42:40
mren
mren
Dat is normaal; net als Syntus en Arriva (muv Ddr-Gdm) heeft Veolia alleen controleteams.  

04-08-2007 23:47:11
j.jager
j.jager
De tekst "nog 4 maanden" heb ik nog niet gezien. Ben pasgeleden nog in Limburg op vakantie geweest, toen zat de 6 maanden tekst er nog op.  

04-08-2007 23:51:35
dh3201
dh3201
Ik zag vandaag vanaf langs de lijn dat er nog 4 maanden op stond.
Enkele posts omhoog staat een link naar een foto.


Shqiperise-lopers?
 

05-08-2007 00:24:40
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mren: Dat is normaal; net als Syntus en Arriva (muv Ddr-Gdm) heeft Veolia alleen controleteams.
Laten we het dan maar abnormaal noemen dat ik na Ddr-Hrt, Hrt-Br en Vry-Rv afgelegd te hebben tussen Rv en Tg voor de eerste keer gecontroleerd werd...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-08-2007 00:25:39
stel172
stel172
Vandaag weer genoten van DH op Nijmegen - Roermond. Ik snap die ophef over dit materieel totaaal niet. ICRm is voor een astmapatient totaal onacceptabel en het doorsnee NS materieel is niet veel minder koeler met dit weer.Als ze het Koploper materieel (ICMm) net zo verkrachten als het ICR zit er voor mij niets anders op dan voortaan met de auto naar het westen te gaan terwijl de boemellijntjes straks fatsoenlijk materieel hebben en er in het DH gewoon een raam open kon.

EDIT door edegroot: tekst verwijderd wat totaal nergens op slaat
Edit door Mikos: Het is ICMm...

Laatst bewerkt door stel172 op 05-08-2007 00:36
 

05-08-2007 00:28:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Het viel me eerlijk gezegd best wel mee met de hitte in de DH'tjes vandaag, heb ze bij Arriva nog heter meegemaakt. En aan de zonkant in IRM zittend is het ondanks de airco net zo warm


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-08-2007 00:34:39
stel172
stel172
Quote
daniël_ddr: Het viel me eerlijk gezegd best wel mee met de hitte in de DH'tjes vandaag, heb ze bij Arriva nog heter meegemaakt. En aan de zonkant in IRM zittend is het ondanks de airco net zo warm


Bij de DH's die nu nog rijden moet je er gewoon een keer door heen lopen ; vaak is de ene bak of het ene stel koeler dan de ander. Wat me ook op valt is dat ik het gejoel van de koeling (cabine airco?) niet meer hoor. Twee jaar terug was dit nog gebruikelijk boven de zeg maar 20 graden. Over ICMm hou ik echter echt m'n hart vast gezien mijn ervaringen met ICRm en ik denk dat ik dus een alternatief voor de trein moet zoeken.

Vanavond was de 3222 stik heet en ben ik maar naar de 3110 gegaan; deze was redelijk koel.

Edit door Mikos: Het is ICMm.
 

05-08-2007 10:35:23
mich
mich
Dat verschil in warmte komt doordat het ene stel/bak zijn verwarming bij moet zetten om zijn motor te koelen en de ander niet. Soms is de hydrostatische verwarmingsregeling ook defect. Dat er geen geluid van de airco komt komt omdat deze in een aantal stellen helaas defect is.  

05-08-2007 15:15:02
mich
mich
Buiten dienst: 3103 3114 3117 3118 3227 3228 op onbekende locatie, niet in vl/ehv.
Vl: 3202 3219 3223 On: 3111 3210 3225
De rest allemaal in dienst gezien vandaag en gister.
 

05-08-2007 18:00:36
j.jager
j.jager
Zijn de 3111, 3210, en 3225 al weer terug? Ik kwam ze afgelopen vrijdag, om 17.18 nog in Zl(Zlge) tegen. Enig idee wat ze daar deden?  

05-08-2007 18:09:42
salieri
salieri
Misschien wachten totdat ze naar Onnen konden?  

05-08-2007 18:41:45
j.jager
j.jager
Dat dacht ik ook, maar aangezien ze al weer terug zijn in Venlo, vraag ik me af, of ze wel in Onnen geweest zijn.  


05-08-2007 18:47:22
texel
texel
Vrijdag gingen ze inderdaad naar Onnen, doorkomst bij De Punt was 18:27  

05-08-2007 18:47:38
robbertc
robbertc
Mich schrijft toch dat die 3 stellen in On staan?! %03%  

05-08-2007 19:12:52
mich
mich
Nou dat was info die ik gister kreeg, en het veranderd heel snel allemaal. Heb ze hier vanmorgen en gister in ieder geval nog niet gezien. Aan de recente spots te zien zijn de 3111 en 3117 op reis vanuit Onnen richting Limburg. Opvallend: om 19.15 te Reuver de 3219 en 3202 GDST, zo te zien defect.

Laatst bewerkt door mich op 05-08-2007 19:29
 

05-08-2007 19:37:04
salieri
salieri
3117 wordt dus eindelijk weer gemaakt, nadat hij lang in Venlo GDST stond%02%  

06-08-2007 19:28:52
mich
mich
Veolia Cargo nieuws:
Inmiddels heeft een van mijn collega's op de MRCE653-10 gereden, komt binnenkort in dienst. Alle blerick sets zijn inmiddels vervangen door gloednieuwe wagens, de nieuwste set stond vandaag op Ijsselmonde. Verder komen er eind dit jaar/begin volgend jaar 2 traxx eloccen bij. De Groene g2000 100 1458 wordt hersteld in Duitsland, waarschijnlijk motormanagement defect. De blauwe g2000 100 1042 komt niet meer terug.
 

07-08-2007 16:10:38
andré
andré
Nieuw materiaal is altijd goed nieuws Zijn die traxx alleen voor de betuweroute of ook bestemd voor de rest van het land?

Overigens is de 3226 vanmiddag in Ehv aangekomen en heeft de eer om zich het meest lawaaierige treinstel te mogen noemen. Kortom, de kuilwielenbank heeft weer een klusje.
 

07-08-2007 16:18:25
fastguy84
fastguy84
Ben een paar dagen weggeweest, maar mocht op de terugreis maandag jl in de 3118 plaatsnemen, stel is schoon van binnen (zeer lang GDST gestaan), maar één schuifraam zit vast, één kan helemaal open (ipv half), naast het 'vaste' schuifraam ontbreekt een zitting en aan het plafond hangt een apparaatje dat eruitziet alsof het ontploft is. Stel reed overigens prima, voorop gevolgd door 3114 en nog een tweetje de rit van 17.37 uit Nm ri Rm.  

07-08-2007 16:24:34
mich
mich
Quote
andré: Zijn die traxx alleen voor de betuweroute of ook bestemd voor de rest van het land?

Details zijn bij mij niet bekend, weet alleen dat de MRCE653-10 op de betuweroute gaat rijden. Neem aan dat de traxx voor zowel betuweroute als rest van het land bedoeld zijn.

Laatst bewerkt door mich op 07-08-2007 16:24
 

07-08-2007 18:27:48
salieri
salieri
Hmm, vrijdag maar even kijken of ik de 3118 zie tijdens het spotten in Nijmegen  

09-08-2007 11:24:42
ijsm
ijsm
Quote
mich: Veolia Cargo nieuws: Alle blerick sets zijn inmiddels vervangen door gloednieuwe wagens, de nieuwste set stond vandaag op Ijsselmonde.
Om hoeveel wagensets gaat het op het moment, en wat voor wagens zijn het? Touax? (Al dan niet met kunststofremblokken?)
 

09-08-2007 16:40:10
fastguy84
fastguy84
In het personeelsblad van de Rhätische Bahn (waarvan in de werkplaats een deel van de Veolia GTW's gebouwd worden), staat een klein stukje over de bouw. Zie hiervoor http://www.rhb.ch/unternehmen/inforetica_0207.pdf (PDF, 5.67 MB%05%, p. 39 (38 van 60))
Daar staat onder andere dat de doorlooptijd 13 weken is, en dat er daarna één wagenkast per week wordt uitgeleverd. Aangezien de eerste wagen in week 20 binnenkwam, zouden er vanaf volgende week wagenkasten naar buiten moeten komen (evt. vakantie niet meegerekend). In het artikel staan verder twee (niet bijzonder scherpe) fotootjes van de nog kale wagenkasten (en een Arriva GTW). BTW: Op foto's die ik eerder via-via kreeg, stonden de koppen 'los' in de werkplaats, en in de grondverf.
 

09-08-2007 17:36:14
mich
mich
@ijsm, volgens mij 4 sets voor de br diensten, touax wagens met kunstof remblokken, zowel 6 als 4 assers.

@fastguy84
Toevalligerwijs is volgende week het eerste treinstel klaar voor aflevering. Het komt niet meteen naar Nederland, omdat ze met 2/3 stellen tegelijk komen. Vervoer tot Duitse grens door Stadler, daarna door Veolia Cargo Duitsland. Het eeste vervoer volgens planning eind oktober als ik het goed heb, en inzet begin december.

Laatst bewerkt door mich op 09-08-2007 17:36
 

12-08-2007 00:01:02
kritische
kritische
Quote
fabrier: Na dit jaar mogen er volgens het contract met de provincie geen oude treinen meer rijden.


Staat dat werkelijk in het contract?
Hoe is dat dan op de Heuvellandlijn geregeld in het contract?
De eerste treinen komen in november en de laatste zal wel rond eind februari komen. Ergo Veolia zal dus wel een boete van de provincie krijgen.

Wat stukjes uit het PvE, hier wordt impliciet de DM’90 voor de totale concessieduur toegestaan. Ik heb geen datum in het PvE kunnen vinden wanneer nieuwe lighttrains in gebruik moeten worden genomen. Ik ben niet in het bezit van het contract(waar is dit trouwens te vinden), maar het verwondert mij zeer in de zin van het aanbestedingsrecht dat een contract stringenter is dan de onderliggende aanbestedingsdocumenten.

10.2.1 Verwerving, beheer en onderhoud
1. De concessiehouder draagt zorg voor het tijdig verwerven van voldoende, geschikt en voor de uitvoering van deze treindienst toegelaten materieel. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van de aanbieding van NSF (bijlage 17).

10.2.2 Eisen aan in te zetten nieuw materieel
De eisen aan nieuw in te zetten materieel (gebouwd na 2004) komen overeen met de eisen zoals vermeld in paragraaf 10. 2 lid 1 t/m 5.

Quote
Dagblad de Limburger: Hulp Veolia op Maaslijn

Spoorbeheerder Prorail gaat Veolia helpen bij het maken van een nieuwe dienstregeling voor de Maaslijn. Veolia werkt momenteel aan zo’n schema dat moet ingaan als eind dit jaar de nieuwe treinstellen tussen Roermond, Venlo en Nijmegen gaan rijden. Treindienstleiders die de Maaslijn kennen, proberen bij voorbaat knelpunten uit de planning van Veolia te halen. De samenwerking is bijzonder. Doorgaans maken vervoersbedrijven zelf een dienstregeling die ze ter goedkeuring indienen. Beide partijen hebben de werkwijze deze week afgesproken tijdens een overleg waarin ze onderlinge ergernissen probeerden bij te leggen. Volgens Veolia laten de treindienstleiders van Prorail te vaak personentreinen ten onrechte wachten op goederentreinen. Ook zou Prorail te vaak ritten van Veolia helemaal laten uitvallen als ze wat vertraging hebben. Dit leidt weer tot grote ergernis bij reizigers. De problemen worden voor een belangrijk deel veroorzaakt doordat Veolia met sterk verouderde treinstellen rijdt op de Maaslijn. Het bedrijf huurt de treinen van de NS in afwachting van de levering van modern materieel dat momenteel in Zwitserland wordt gemaakt. De oude treinstellen trekken slecht op en mogen niet te hard rijden. Daardoor hebben ze vaak vertraging. Omdat de Maaslijn maar uit één spoor bestaat en tegemoetkomend verkeer op elkaar moet wachten, ontstaat vaak een sneeuwbaleffect. De twee kemphanen hebben ook afgesproken dat ze treindienstleiders en machinisten kennis laten maken met elkaars werkplek. Zo moet begrip ontstaan voor de problemen waar beide partijen mee kampen. Woordvoerder André de Waard van Prorail: „Machinisten snappen vaak niet dat we ze niet zomaar aan de kant zetten. Als je een goederentrein stil zet duurt het heel lang voor die weer op snelheid is. Dat kan al het treinverkeer dat achterop komt weer vertragen. Andersom zien onze mensen niet op welke problemen machinisten stuiten.” Om te voorkomen dat de verhouding tussen de twee bedrijven opnieuw onder druk komt, houden ze nu maandelijks een overleg, zegt spoordirecteur Frank van Setten van Veolia. De maatregelen moeten op korte termijn voor verbetering zorgen. Al blijft daarbij het oude materieel een belangrijke factor. Het gaat volgens Van Setten, de laatste dagen opvallend goed op de Maaslijn. „Die oude treinstellen houden niet van warm weer. Als het regent en koud is, hebben wij de minste problemen.”

Dagblad de Limburger, 11 augustus 2007
In de nieuwe dienstregeling komt er op elke dag van de week een doorgaande trein die een halfuur eerder aankomt in Roermond. Dus de trein gaat extra rijden van Nijmegen naar Venlo.
Bij de nieuwe dienstregeling gaat spoor 35 gebruikt worden voor de spitstoevoeging en spoor 1b voor de trein Nijmegen-Roermond.
De nieuwe treinen zullen als eerste ingezet worden bij de spitstoevoeging naar Venray.
Quote
Dagblad de Gelderlander: Station lightrail in 2008

MOLENHOEK - De toekomstige treinhalte Molenhoek is nog steeds een papieren tijger, maar de gemeente Mook en Middelaar heeft goede hoop dat het station in de loop van volgend jaar geopend wordt. In de regio Arnhem - Nijmegen zijn tot 2015 negen nieuwe treinhaltes voorzien. Daarvan is de komst van Mook - Molenhoek op de lijn Nijmegen - Boxmeer zeker, zeven andere zijn nog in de ontwerpfase. In de uiterst ingewikkelde procedure die gevolgd moet worden, spelen diverse partijen een rol: zo moet spoorbeheerder ProRail het regiorailproject toetsen op functionaliteit, duurzaamheid en veiligheid. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat moet goedkeuring verlenen voor de opening van het nieuwe station. Andere medebeslissers zijn de Stadsregio Arnhem - Nijmegen, vervoerder Veolia en de gemeente Mook en Middelaar. De gemeenteraad beslist 30 augustus over de realisatie van de treinhalte.

De Gelderlander, 8 augustus 2007
kritische

EDIT door Rudolfph: van VIJF berichten ÉÉN gemaakt en voor de duidelijkheid de krantenberichten als quote geplaatst.

Laatst bewerkt door kritische op 12-08-2007 00:44
 

12-08-2007 20:29:56
fastguy84
fastguy84
Quote
kritische:
Quote
fabrier: Na dit jaar mogen er volgens het contract met de provincie geen oude treinen meer rijden.


Staat dat werkelijk in het contract?
Hoe is dat dan op de Heuvellandlijn geregeld in het contract?
De eerste treinen komen in november en de laatste zal wel rond eind februari komen. Ergo Veolia zal dus wel een boete van de provincie krijgen.


Dit klopt niet, want vergeet niet dat Z-Limburg en N&M-Limburg twee verschillende concessies zijn. In het aankondigingsfoldertje van de provincie (uitgegeven vlak na de gunning aan Veolia) staat dan ook:

Quote
Provincie:

Maaslijn: vanaf 16 december 2007 nieuw materieel;
Heuvellandlijn: vanaf 14 december 2008 nieuw materieel;
Milieunormen treinen: uitstoot dieseltreinen voldoen aan Stage 3a-norm, elektrische treinen beschikken over een energysaver die remenergie weer in elektriciteit omzet en teruggeeft aan het netwerk;
Tot het moment van introductie nieuw materieel: bestaand NS-materieel.


en verder over de kenmerken van het treinmaterieel:
Quote
Provincie:

Grote ramen, brede deuren (minimaal 1300 mm);
Gelijkvloerse instap (Heuvellandlijn), gelijkvloerse instap met behulp
van uitschuiftrede (Maaslijn);
Ten minste 70% vlakke vloer in het voertuig;
per trein 2 gereserveerde rolstoel- of scootmobielplaatsen en ruimte
voor 6 fietsen;
volwaardige 1e klasse;
Onbelemmerd doorzicht door het voertuig, transparante cabinedeur*, extra verlichting bij in- en uitstappen;
Camerabewaking binnen en buiten de voertuigen (bij in- en uitstappen), noodknop voor reizigers en bestuurder**;
Voertuigen uitgerust met communicatiesysteem en voertuigvolgsysteem;
Automatische halte-afroep, halte-aanduiding en aanduiding overstapmogelijkheden op TFT-flatscreenschermen, infotainment op TFT-flatscreenschermen;
Voorziening voor draadloos internetten in treinen (Wifi-hotspot).


Waarbij opgemerkt mag worden:
* volgens iemand (mich?) zou dit niet doorgaan ivm privacy
** lijkt mij ook wel handig om aan de Spoorwegwet te voldoen
(Bron voor bovenstaande: http://www.lijn7.info/upload/document/308.pdf )

Wat betreft de concessie zelf, ik heb alleen een conceptversie van 6 april (vreemde datum, middenin proces), en daarin staat voor Z-Limburg:

Quote
Conceptconcessie Z-Limburg (vetgedrukte deel door mij):
II.41.2 Scenario a. De Concessiehouder zet vanaf 10 december 2010 light trainachtig Materieel in, zonder vergaande aanpassingen van de bestaande infrastructuur ten behoeve van detectie. In dit geval zal artikel 43a Wp 2000 alsnog van toepassing zijn op deze Concessie voor wat betreft dat Materieel, welke regeling nader is uitgewerkt in artikel IV.5.
II.41.3 Scenario b. Mocht de Concessiehouder niet in staat zijn tijdig light trainachtig-Materieel in te zetten zonder dat daarvoor investeringen aan de infrastructuur ten behoeve van veiligheid (detectie) noodzakelijk zijn, dan zal de Concessieverlener een investeringsprogramma uitwerken waardoor inzet van light trainachtig Materieel alsnog mogelijk wordt. In dit geval blijft artikel 43a Wp 2000 buiten toepassing, wat nader is uitgewerkt in artikel IV.5.


Voor Noord en Midden-Limburg kan ik deze eisen niet vinden.
 

12-08-2007 20:44:30
mich
mich
De cabinedeur wordt getint ja Ik vind het wel fijn, heb ik straks ook een beetje privacy.  

13-08-2007 10:43:05
fabrierban
fabrierban
Veolia plant om vanaf begin december de dienst op de Maaslijn volledig met GTW's te gaan uitvoeren. Dat betekent dat er nog zo'n drie-en-halve maand te gaan zijn. In die tijd moeten er dus 17 GTW's afgeleverd worden, getest en afgenomen worden en moet het personeel nog worden opgeleid.

Tot op heden is het echter doodstil over de komst van de GTW's en ik begin me af te vragen hoe realistisch deze planning eigenlijk nog is. Iemand enig idee hoe men dit denkt te gaan doen in de resterende tijd?
 

13-08-2007 12:15:11
kbrandsma
kbrandsma
Om precies te zijn moeten er 16 GTW's afgeleverd worden: 10 maal 2/6 en 6 maal 2/8.
Het lijkt mij geen uitgangspunt om de zin "diensten Maaslijn volledig met GTW" en "alle GTW's moeten worden afgeleverd" gelijk te trekken voor begin december. Het zou me niets verbazen dat Veolia met 12 treinen start tijdens de nieuwe dienstregeling 2008.

Voor opleiding moet er natuurlijk eerst een treinstel afgeleverd zijn. Na testen van dit treinstel kunnen de opleidingen redelijk snel gestart worden. Uiteraard moeten de opleidingen niet te vroeg gestart worden, want dan zouden de machinisten bepaalde handelingen mogelijk weer kunnen vergeten.
 

13-08-2007 12:20:23
edje
edje
Met de opleiding kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.
Een goede degelijke opleiding geven, en herhalen, herhalen, en herhalen.
Anders krijg je hetzelfde effect als met de DH
Korte opleiding en racen maar, en binnen de kortste keren is alles kapot gereden.
 

13-08-2007 12:45:56
sneltrein
sneltrein
Testen hoeven de treinen ook niet veel omdat de GTW al in het noorden rijd en daar al veel getest is. er zullen dus wel testritten komen maar lang niet zo veel als bij de GTW van Arriva.


:)
 

13-08-2007 12:57:27
rudolfph
rudolfph
Het testen gaat niet zozeer om te kijken of het treinstel technisch wel in orde is, dat zou het inmiddels wel mogen zijn, dit zijn niet de eerste GTW's. Het gaat om de toelating op het spoorwegnet. Het ligt eraan of deze GTW onder de toelatingstesten van Arriva mag vallen, als dat niet zo is, dan moet er een volledig toelatingstraject doorlopen worden en dat gaat hoe dan ook veel tijd kosten. Als Veolia gebruik kan maken de Arriva-toelatingstesten, dan gaat het een stuk sneller.  

13-08-2007 13:11:47
lamote_ban
lamote_ban
Quote
kbrandsma:
Het zou me niets verbazen dat Veolia met 12 treinen start tijdens de nieuwe dienstregeling 2008.

De nieuwe dienstregeling per 9 december wordt afgestemd op de rijsnelheid van de GTW's, dus dan is het alles of niets.
Eerlijk gezegd bekruipt ook mij gezien de totale radiostilte het Protos-gevoel.
 

13-08-2007 13:23:49
salieri
salieri
Zoals edje zei, je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen. Kijk maar naar de problemen die Arriva ook heeft gehad omdat zij niet goed genoeg de machinisten hadden opgeleid voor het nieuwe materieel.
Ik hoop dat Veolia niet hetzelfde gaat doen als Arriva, zij kunnen ervan leren.

Volgens een machinist die ik sprak afgelopen vrijdag in Nijmegen, komen rond oktober de eerste stellen naar Nederland. Hij had het erover dat het er meteen 3 zouden zijn.

Ook heeft de GTW van Veolia meer ruimte dan de GTW van Arriva, het spoorprofiel is op de maaslijn iets breder dan hier dacht ik. Daar had ik het laatst nog met j.jager over. Vooral omdat Veolia dus 3+2 opstelling wilt hebben
 

13-08-2007 13:29:03
rudolfph
rudolfph
Er is geen verschil in profiel van vrije ruimte tussen het noorden en de Maaslijn. Misschien zijn de GTW's van Arriva smaller dan de maximum toegestane breedte?  

13-08-2007 13:56:23
salieri
salieri
Dat zou natuurlijk ook kunnen  

13-08-2007 14:32:03
peterselie
peterselie
Die stellen hier in het noorden zijn zeker smaller dan toegestaan. Volgens mij zijn ze ongeveer even breed als een wadloper. Een DM'90 is een stukje breder. Om de 3+2 opstelling mogelijk te maken, zal de Veolivla GTW wel breder moeten zijn of de stoelen moeten dichter op elkaar staan, anders blijft er nauwelijks een gangpad over.  

13-08-2007 14:36:35
mren
mren
En lessen uit het verleden worden maar weer vergeten? Reizigers vonden 3+2 opstelling in SM'90 ook niets, en die is dus ook snel vervangen voor de 2+2 opstelling.  

13-08-2007 14:52:49
lamote_ban
lamote_ban
Gezien de omvang van de bestelling voor zowel de Maaslijn als de Heuvellandlijn is 2+3 bittere noodzaak wil het in de spits geen staande receptie worden.  

13-08-2007 15:11:45
broek53
broek53
Dat is de zaak op zijn kop zetten, natuurlijk.
Je bedoelt: als er een 2 + 2 opstelling zou zijn gekozen, zou je meer materieel hebben moeten bestellen

Laatst bewerkt door broek53 op 13-08-2007 15:12
 

13-08-2007 15:38:23
fabrierban
fabrierban
Quote
salieri:
Volgens een machinist die ik sprak afgelopen vrijdag in Nijmegen, komen rond oktober de eerste stellen naar Nederland. Hij had het erover dat het er meteen 3 zouden zijn.

En dan de hele dienstregeling op 9 december er mee gaan rijden? Dat lijkt me de typische naieviteit van een busbedrijf dat niet door heeft dat treinen anders zijn die dingen op rubberwielen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 13-08-2007 15:38
 

13-08-2007 15:41:04
lamote_ban
lamote_ban
Quote
broek53:Je bedoelt: als er een 2 + 2 opstelling zou zijn gekozen, zou je meer materieel hebben moeten bestellen

Tja, het moet uit de lengte of uit de breedte komen.
In dit geval letterlijk.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 13-08-2007 15:41
 

13-08-2007 16:27:51
mich
mich
Het klopt dat de eerste 3 GTW's eind oktober komen. Dit zijn er 3 zodat er 1 voor de toelating/testritten gebruikt kan worden en de andere 2 zijn volledig voor de opleiding van het personeel. Het personeel krijgt meteen een uitgebreide opleiding over alle ins en outs van de stellen. Veolia is op meerdere punten slim bezig, zo is van te voren goed naar Arriva gekeken en geconcludeerd dat de machinisten een gedegen opleiding moeten krijgen om problemen te voorkomen.
Ook het idee de dienstregeling in samenwerking met de treindienstleiders te maken vind ik erg goed.
De productie van GTW ligt goed op schema, en er is geen reden aan te nemen dat er vanafgeweken wordt. Dat er begin december een nieuwe dienstregeling ingaat zit ook in de planning, alleen natuurlijk niet meteen met alle stellen van de een op de andere dag in dienst. De GTW's gaan eerst de spitstreinen rijden van Venray naar Nijmegen%05%
De 3+2 opstelling is er puur voor dat mensen in de spits niet meer hoeven te staan. Je hebt namelijk genoeg stellen om de doorgaande treinen met 2+2 of 2+3 te rijden.
Tevens heeft Veolia transport en vanaf woensdag 1 nieuwe machinist bij, en toevalligerwijs ben ik dat zelf ik stap over van Cargo naar Transport. Zal even vragen of ze breder zijn, maar toen ik de bijzondere dingen vroeg zat dat er niet bij.
Overigens is het profiel van vrije ruimte overal in Nederland hetzelfde. Een trein zal die grens nooit halen, want die zit binnen het omgrenzingsprofiel. En dat verschilt weer wel per locatie. Hoewel Dm'90 en VIRM hier nog gewoon binnenvalt, maar bijvoorbeeld containertreinen met hoge containers weer niet.

Laatst bewerkt door mich op 13-08-2007 16:47
 

13-08-2007 16:51:17
salieri
salieri
Quote
zo is van te voren goed naar Arriva gekeken en geconcludeerd dat de machinisten een gedegen opleiding moeten krijgen om problemen te voorkomen.


Daarvoor hoef ik niet naar Arriva te kijken, dat weet je zelf ook wel eigenlijk

Laatst bewerkt door salieri op 13-08-2007 16:51
 

13-08-2007 17:19:41
lamote_ban
lamote_ban
Quote
mich:
Dat er begin december een nieuwe dienstregeling ingaat zit ook in de planning, alleen natuurlijk niet meteen met alle stellen van de een op de andere dag in dienst. De GTW's gaan eerst de spitstreinen rijden van Venray naar Nijmegen%05%


Een duidelijk verhaal, alleen dat met de dienstregeling begrijp ik niet. Om de beloofde kwartierdienst in de spits tot Venraij te rijden heb je allemaal GTW's nodig omdat gemengd bedrijf met GTW en Wadlopers tussen Cuijk en Boxmeer niet past (zelfs met alleen GTW's is het al krap). Ik denk dat ik er niet ver naast zit als ik schat dat de huidige dienstregeling na 8 december nog een tijdje zal doorlopen tot alle diensten met GTW gereden kunnen worden.
 

13-08-2007 17:34:56
fabrierban
fabrierban
Quote
mich:
Je hebt namelijk genoeg stellen om de doorgaande treinen met 2+2 of 2+3 te rijden.

Je hebt zes lange en drie korte diensten, minder kan echt niet. Als je de lange diensten dubbel rijdt en de korte diensten enkel heb je in de spits 6x2+3=15 stellen nodig op een totaal van 16. Dat gaat dus mis zodra er een keer eentje defect is of bij een aanrijding geblesseerd raakt. In de praktijk zullen er dus ook een of twee lange diensten met een los drietje gereden moeten worden en dat wordt krap.

Laatst bewerkt door fabrierban op 13-08-2007 17:36
 

13-08-2007 17:47:08
mich
mich
@fabrier en lamotep, ik ben het helemaal met jullie eens, maar hoe de gedachte daarachter is weet ik niet precies(ooit een idee gehoord om treinen door te laten wissellen waardoor je maar 5+3 diensten nodig hebt). Mischien kan ik daar over een tijdje uitsluitsel over geven.  

13-08-2007 18:29:12
rudolfph
rudolfph
Hm, dat zou betekenen dat er 13 stellen nodig zijn voor de rijdende dienst, dat houdt ook niet over. Een beetje te hard koppelen ergens en je bent al 2 stellen kwijt, heb je er nog eentje over voor reserve. Er zal dus ook met doorwisselen regelmatig met losse stellen gereden worden.  

13-08-2007 19:59:35
willy84
willy84
Als mensen de 3+2 opstelling niet zien zitten%08%dan denk ik dat ze gewoon blijven staan en bereik je je doel nog niet.
Gemiddeld worden mensen alleen maar langer, dikker en zwaarder. Om dan juist kleinere plaatsen aan te bieden lijkt me niet logisch.
Ik zie het ook in de Combino met z'n onlogische plaatsen, mensen blijven liever staan dan dat ze zich op een kinderplekje proppen.
Gevolg: OV-0 Auto-1
 

13-08-2007 20:10:50
kevinevers
kevinevers
vandaag echt een geweldige rit gehad tussen nm-rm.
1. op tijd
2. schone trein
3. controleurs (3x gecontroleerd tussen nm-rm)
4. voldoende zitplaatsen
 

13-08-2007 20:45:13
floriss
floriss
Quote
mich: Tevens heeft Veolia transport en vanaf woensdag 1 nieuwe machinist bij, en toevalligerwijs ben ik dat zelf ik stap over van Cargo naar Transport.


Misschien heel off topic, maar van harte proficiat met je nieuwe baan. Ga je ook nog op de Wadlopers rijden of begin je op het moment dat de GTW's gaan binnenstromen, dat je meteen mee het opleidingstraject in kan?

Edit door mvd: Quote aangepast.
 

13-08-2007 21:26:36
mich
mich
Dankje Ik ga eerst nog met wadlopers rijden, daarna met GTW.  

13-08-2007 22:03:13
willy84
willy84
Succes op de reizgersdienst! Ben benieuwd naar alle nieuwtjes%08%%08%  

14-08-2007 01:22:42
kbrandsma
kbrandsma
Quote
lamotep:
Quote
kbrandsma:
Het zou me niets verbazen dat Veolia met 12 treinen start tijdens de nieuwe dienstregeling 2008.

De nieuwe dienstregeling per 9 december wordt afgestemd op de rijsnelheid van de GTW's, dus dan is het alles of niets.

Hier ging ik al vanuit.
Ik heb ook niet geschreven dat er naast de 12 GTW's nog Wadlopers worden ingezet.
 

15-08-2007 18:36:59
mich
mich
Vandaag mijn eerste dag op de Wadloper. Ging heel goed, totdat vlak voor boxmeer(vanaf nijmegen gezien) een kleine technische storing optrad. De motor van de 3103 had zichzelf opgeblazen. Meteen de trein stilgezet en een tijd later de reizigers eruit geholpen die met een bus verder konden.

Verder een interessant bord met alle treinstellen, welke buiten dienst zijn en wat eraan mankeert. Buiten dienst: Vl: 3103 3108 3118 Onnen: 3210 3222 3223 3227. 3226 ook buiten dienst, maar stond geen locatie bij.

Over GTW: de GTW's worden niet breder dan die van Arriva, maar krijgen banken in plaats van stoelen. Zo kan in de spits schooljeugd 3+2 zitten, en buiten de spits hebben mensen ruim de plaats. De banken komen in traditionele vis-a-vis opstelling, dus niet in coachopstelling zoals bij Arriva. Het aantal bakken is net genoeg, met 1 stel reserve. Er is een mogelijkheid de 2tjes uit te breiden tot 3tjes.

Laatst bewerkt door mich op 15-08-2007 18:48
 

15-08-2007 20:19:35
salieri
salieri
De 3226 was volgens mij door iemand op de railcam gezien ri. Ehv. Weet niet meer wie hem zag.  

15-08-2007 20:25:52
mich
mich
Kan goed, hij was niet op of in de buurt van de maaslijn  

15-08-2007 20:37:33
koelkastBD
koelkastBD
3226 defect Nm

Laatst bewerkt door koelkastBD op 15-08-2007 22:03