23-01-2007 21:07:31
mich
mich
Wadlopers hebben ATB-NG.
de 191-195 hadden/hebben dus wel ATB-NG Dit verklaart misschien waarom al deze stellen naar Zwolle zijn gegaan. laatst nog een foto gezien van Zwolle waarbij de ATB-NG kast nog in de Cabine zat. Het is dus mogelijk dat ze op de Maaslijn komen te rijden. Maar eerst zien.. dan pas weet je het zeker.
 

23-01-2007 21:11:08
lamote_ban
lamote_ban
De nieuwe dienstregeling ziet er goed uit, een hele verbetering.
En ook die tussendiensten tot Boxmeer lijken realistisch gepland met een kruising in Beugen.
 

23-01-2007 21:15:06
kevinevers
kevinevers
vindt het nog steeds knap 2 minuten later in roermond vertrekken, én stoppen in blerick en dan 1 minuut later aankomen in venray. hebben ze die wadlopers soms opgevoerd?  

23-01-2007 21:17:04
sneltrein
sneltrein
Misschien wel een idee voor veolia de wadlopers opvoeren:P  


23-01-2007 21:20:25
lamote_ban
lamote_ban
Quote
kevinevers: vindt het nog steeds knap 2 minuten later in roermond vertrekken, én stoppen in blerick en dan 1 minuut later aankomen in venray. hebben ze die wadlopers soms opgevoerd?

Nee, als ze op tijd waren stonden ze vaak een paar minuten in Venlo.
Er zat wel degelijk ruimte in het stuk Reuver-Blerick.
 

23-01-2007 21:25:36
peterselie
peterselie
Dit was toch in verband met het goederenpad dat er lag? Deze hebben ze nu op 4 treinen na weggehaald, waardoor er meer ruimte ontstaan is op de maaslijn.  

23-01-2007 21:28:08
sneltrein
sneltrein
zoiets had ik ook al begrepen dacht ik  

23-01-2007 21:59:42
keesje
keesje
De dienstregeling ziet er nu wel wat realistischer uit inderdaad. Het is te hopen voor Veolia en vooral de reiziger dat het allemaal goed uitpakt. En dat Veolia alle geplande treinen ook kan voorzien van voldoende materieel en personeel...  

24-01-2007 00:01:30
thom
thom
Quote
mich: Wadlopers hebben ATB-NG.
de 191-195 hadden/hebben dus wel ATB-NG Dit verklaart misschien waarom al deze stellen naar Zwolle zijn gegaan. laatst nog een foto gezien van Zwolle waarbij de ATB-NG kast nog in de Cabine zat. Het is dus mogelijk dat ze op de Maaslijn komen te rijden. Maar eerst zien.. dan pas weet je het zeker.

Zeer zeker zijn niet alle NG plan U's meer compleet.
En mocht je twee stellen overhouden ermee dan is het de moeite niet waard.
Maargoed, deze discussie hebben we vaker gehad dus dat zegt genoeg.

Laatst bewerkt door thom op 24-01-2007 00:30
 

24-01-2007 00:22:22
mich
mich
er staan 4 ng plan u's te Zwolle waarvan 3 helemaal compleet en inzetbaar.  

24-01-2007 00:34:12
thom
thom
Ze zijn wel inzetbaar en rijvaardig maar niet meer allemaal voorzien van ATB-NG. Hooguit 2 zijn er nog voorzien van ATB-NG en dat lijkt me nou de moeite waard niet gezien opleidingen ed.

De ideeën zijn er al eerder geweest maar waren niet te realiseren.
Anders had je die dingen al veel eerder gezien, gezien dat er al een tijd materieel tekort komt.
Maargoed, die discussie is al in de eerder topic over dit onderwerp te vinden.

Ik denk dat de betreffende Mcn het gerucht gehoort heeft even terug, en nu toevallig wat foto's heeft kunnen maken en daarom nu dit verhaal compleet heeft, wat waarschijnlijk dus alweer achterhaald is.

Laatst bewerkt door thom op 24-01-2007 00:36
 

24-01-2007 11:46:44
fabrierban
fabrierban
Vanmorgen was er een stremming tussen Weert en Roermond. In Eindhoven werd omgeroepen dat je niet mocht omreizen via Venlo omdat Veolia daar onvoldoende materieel voor had en er al grote mensenmassa's op de perrons in Roermond en Venlo achterbleven.  

24-01-2007 12:08:54
keesje
keesje
Zie hier weer de voordelen van libarisering op het spoor %03%  

24-01-2007 12:30:29
tla
tla
Ach ja, wat is de liberalisering toch slecht. Mamma, ze pesten me... Wat is nou het doel van overal en nergens te roepen dat 'liberalisering op het spoor' maar niks is? Denk je dat ze het gaan terugdraaien, omdat jij dat roept? Nog afgezien van het feit dat je constatering fout is, er is immers meer dan reizigersvervoer alleen en laat 'liberalisering op het spoor' op dat andere vervoersgebied nu net wel goed uitpakken.

Ook al bedacht dat je met omreizen via Venlo amper iets opschiet? Vanwege de overstap IC Veolia doe je over Eindhoven - Roermond anderhalf uur en tegen die tijd was de stremming weer voorbij en kon je gewoon over Weert reizen. Dat heeft de reizigers dus staan in overvolle treinen bespaard en in een verwarmde ruimte wachten kun je in Eindhoven (en in Roermond ook wel) op genoeg plaatsen.
 

24-01-2007 12:37:30
fabrierban
fabrierban
Quote
keesje: Zie hier weer de voordelen van libarisering op het spoor %03%

Dat lijkt me onzin. Het materieeltekort bij de stoptreinen van NS is inmiddels vele malen groter dan dat bij Arriva of Veolia.

Laatst bewerkt door fabrierban op 24-01-2007 12:37
 

24-01-2007 14:08:22
keesje
keesje
@tla Ehv
Nee hoor mij pesten ze er (nog) niet mee. Veel reizigers wel denk ik, want andere vervoerders zijn niet zo geïnteresseerd in de problemen van hun concurrenten. En dat merken de reizigers vervolgens dus ook als ze er noodgedwongen een keer mee te maken krijgen.

Ga eens een week op vakantie met de trein in Engeland. Daar rijden al tig vervoerders op dezelfde hoofdlijnen. En neem maar van mij aan: je verlangt heel snel terug naar Nederland als je enigzins op tijd wilt zijn. Daar is het qua chaos en onveiligheid al veel te ver doorgeslagen...

Maar goed, ontopic maar weer Het is te hopen dat Veolia snel zijn extra materieel krijgt en dat de nieuwe aangepaste dienstregeling goed uitpakt.
 

24-01-2007 14:20:57
lamote_ban
lamote_ban
@keesje
In Duitsland wemelt het ook van de regionale maatschappijen.
Er daar is er helemaal geen probleem.
 

24-01-2007 14:24:22
werchter
werchter
@lamotep
Volgens mij is het verschil tussen Groot-Britanië enerzijds, en NL en Duitsland anderzijds, dat in GB ook concurrentie op het hoofdnet mogelijk is. In NL en Dui. is er alleen een concessieregeling voor nevenlijnen.

Dat is precies het punt waar de afgelopen week in de Europese politiek veel discussie over geweest is. Men is bang - en naar mijn mening terecht - dat het een rotzooi wordt als er bijv. meerdere maatschappijen tussen Amsterdam en Utrecht gaan rijden.

Laatst bewerkt door werchter op 24-01-2007 14:26
 

24-01-2007 15:35:59
admin
Moderator
admin
Quote
keesje: Maar goed, ontopic maar weer

AUB!


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

24-01-2007 16:57:49
waalkade
waalkade
Quote
sneltrein: Misschien wel een idee voor veolia de wadlopers opvoeren:P
Men weet nu wel bij welke snelheid de ATB ingrijpt, door daar nu heel kort onder te blijven kan men enkele kilometers harder dan de nominale 100km waar de ATB op afgesteld staat.
 

24-01-2007 22:39:58
thom
thom
Die kleine tolerantie die in de ATB installatie zit, zet echt geen zoden aan de dijk om je rijtijden te halen.
Je hebt het over een kilometer of 5, en dan nogeens een afwijking van een snelheid meter.

Al met al scheelt dat echt geen koe.

Laatst bewerkt door thom op 24-01-2007 22:40
 

25-01-2007 09:34:52
mdeen
mdeen
Quote
werchter: @lamotep
Volgens mij is het verschil tussen Groot-Britanië enerzijds, en NL en Duitsland anderzijds, dat in GB ook concurrentie op het hoofdnet mogelijk is. In NL en Dui. is er alleen een concessieregeling voor nevenlijnen.

Nee, dat klopt niet. In Duitsland rijden andere maatschappijen ook over de hoofdlijnen. Wel meestal Regionalbahnen, maar soms ook meer.
Bijvoorbeeld: Connex reed intercity's Leipzig-Berlijn (nu rijden ze alleen nog maar regionalbahnen.)
Metronom rijdt Regionalbahnen van Hamburg naar Göttingen en Bremen, over dezelfde lijn als waar ook de IC rijdt.

Het is nog altijd geen volledige concurrentie (als in: zelfde product), maar het is echt niet meer zo dat in Duitsland alleen nevenlijnen door derden gereden worden. In principe wordt al het regio verkeer door de Bundesländer uitgeschreven en is de DB alleen nog maar zeker van het IC verkeer. En dus ook daar kan de DB concurrentie aangedaan worden, maar dat is dan voor eigen rekening van de vervoerder.
 

25-01-2007 10:24:27
edegroot
edegroot
Ik moet zeggen dat ik mij iedere keer weer verbaas hoeveel off-topic berichten jullie hier weten te plaatsen. Dit gaat nog steeds over Veolia en niet over aanbestedingen in het algemeen of ATB. Graag weer ontopic..  

28-01-2007 12:34:48
mich
mich
Op http://stationzwolle.web-log.nl/stationzwolle/2007/01/plan_u_vervolg
nieuwe foto's van het opknappen van plan U's voor "Veolia"
 

28-01-2007 18:17:09
sneltrein
sneltrein
Hoezeker voor veolia?


:)
 

28-01-2007 18:38:27
ns1100
ns1100
Als ze echt voor Veolia zijn: laat maar een stel rijden op Mt-Edn en schrap dan een paar van die onzinnige busverbindingen hier. Welke bron heeft je verteld dat die plan U's naar Veolia gaan?

Laatst bewerkt door ns1100 op 28-01-2007 18:38
 

28-01-2007 18:51:56
job
job
Misschien een tip: lees even wat verder terug in dit topic  

28-01-2007 19:30:36
mich
mich
1% zeker ongeveer%08%  

31-01-2007 17:55:54
peterselie
peterselie
Hoe staat het er in het zuiden van het land voor met de drukte in de treinen en het aantal bakken voor Veolia?

Ik zat net even op de geschiedenispagina van de wadloper op de wadloperbladzijde te kijken en zag dat de 3228 al eens op een deel van de maaslijn gereden had.

Quote
Op 20 november 1997 vonden er TCSA-proefritten met de 3228 plaats tussen Venray en Meerlo=Tienray, t.b.v. de Nieuwe Generatie ATB. Het stel kwam hiervoor uit Zwolle.


Laatst bewerkt door peterselie op 31-01-2007 17:56
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-01-2007 17:59:15
kevinevers
kevinevers
standaard is bijna 3 bakken, heel soms 4 bakken. ze zijn altijd goed gevuld maar er is wel (bijna) altijd zitplaats  

31-01-2007 18:02:10
mich
mich
er moeten tog ook regelmatig mensen in de spits blijven staan door die drie bakken...vorige week nog een keer in Venray toen de trein ervoor was uitgevallen.  

31-01-2007 19:41:19
rzg-zvb
rzg-zvb
Vroeger reed NS in de spits toch ook wel eens met zes bakken DM'90? Hoe kan iedereen dan in vier bakken zitten? Is een groot deel van de reizigers na het Veolia-debacle al afgehaakt?  

31-01-2007 20:00:56
mich
mich
NS reed standaart met 6 bakken in de spits. Veolia rijd standaart met 3, en in een bak dm90 passen meer mensen dan in een bak dh. Het moet haast wel dat veel mensen zijn afgehaakt, heb er al van een paar gehoord die nu met de auto gaan.  

31-01-2007 20:14:24
sneltrein
sneltrein
Nu hebben we even pech met die wadlopers. Als het goed is komen er in november/december GTW's en dan is het wat luxer maar ben benieuwd.


:)
 

31-01-2007 20:55:08
j.jager
j.jager
Quote
mich: en in een bak dm90 passen meer mensen dan in een bak dh.


Dat kan ook wel kloppen, want een bak van een DM90 is langer als die van een DH.
 

31-01-2007 20:56:15
sneltrein
sneltrein
dh is korter dan de dm90


:)
 

31-01-2007 21:09:57
salieri
salieri
Dat zegt Jeroen ook  

31-01-2007 22:02:53
frans
frans
Het kan zo zijn, even kijken hoeveel zitplaatsen resp. DM en DH per bak hebben (In DM90 zit nog wat 1e klasse). Echter bij de NS gingen de treinen niet precies ieder half uur. Bijv. de voorganger van de trein van 8.00 u van Boxmeer naar Nijmegen was die van 7.22 u (welke minder vol zat, ook omdat die niet in Vierlingsbeek stopte).  

31-01-2007 22:09:45
mich
mich
dat laatse maakt zeker ook uit ja. er zaten maar een paar NS treinen echt vol.
Ik ben ook benieuwd naar de nieuwe treinen, vind alleen 16 stellen wat weinig aangezien ze volgens de consessie een spitstrein NM-VRY moeten rijden en een GTW ook niet zo groot is.
 

31-01-2007 22:26:48
keesje
keesje
Quote
sneltrein: Nu hebben we even pech met die wadlopers. Als het goed is komen er in november/december GTW's en dan is het wat luxer maar ben benieuwd.


Als ik die GTW-verhalen bij Arriva zo lees vraag ik me af of dat in het begin allemaal wel zo soepel verloopt... Just wait and see!

Laatst bewerkt door keesje op 31-01-2007 22:27
 

31-01-2007 22:57:10
mich
mich
Veolia-in het begin soepel verlopen.. wat klopt hier niet%08%  

31-01-2007 23:27:00
peterselie
peterselie
Wat Veolia het beste kan doen, is in eerste instantie veel test kilometers maken. Verder moeten ze bij introductie in reizigersdienst eerst een rustige dienst uitkiezen en deze voor minimaal een week met GTW uit laten voeren. Zo wennen alvast een deel van de reizigers aan de stellen. Pas als dat goed loopt, kunnen ze denken aan meer stellen inzetten op de maaslijn. Dit werkt naar mijn mening het beste.  

01-02-2007 07:55:16
mdeen
mdeen
Het beste is zelfs om ze op Mt-Hrl te testen. Als je op de Maaslijn een stel hebt dat niet meer wil (om welke reden dan ook) kun je flink in de problemen raken, zeker als het stel ergens tussen twee stations tot stilstand komt.

Maar ze zullen vast net als Arriva eerst in de nachtelijke uurtjes gaan testen.
 

01-02-2007 11:41:46
maaslijn
maaslijn
Ik zag gisteren op spoor 35 in Nm dat ze een soort van doek/zeil over de ballast en de bielzen hebben getrokken zodat alleen de rails zichtbaar is. Ik meen dat dit in Lw en Gn ook gedaan wordt om grondverontreiniging te voorkomen op de plaatsen waar een Wadloper staat te lekken.  

01-02-2007 11:46:05
mich
mich
kunt beter een bak onder de motor van de wadloper zelf maken.. maar als zon motor zoveel olie lekt moet je hem eigenlijk reviseren.  

01-02-2007 11:59:20
peterselie
peterselie
Quote
maaslijn: Ik zag gisteren op spoor 35 in Nm dat ze een soort van doek/zeil over de ballast en de bielzen hebben getrokken zodat alleen de rails zichtbaar is. Ik meen dat dit in Lw en Gn ook gedaan wordt om grondverontreiniging te voorkomen op de plaatsen waar een Wadloper staat te lekken.


klopt. Ik heb het in Gn gezien bij de sporen 2a en 3a. Opvallend hierbij is wel dat het doek er maar zo nu en dan ligt.

Zouden ze zulke doeken ook in Roermond hebben?
 

01-02-2007 12:09:32
fabrierban
fabrierban
Quote
maaslijn: Ik zag gisteren op spoor 35 in Nm dat ze een soort van doek/zeil over de ballast en de bielzen hebben getrokken zodat alleen de rails zichtbaar is. Ik meen dat dit in Lw en Gn ook gedaan wordt om grondverontreiniging te voorkomen op de plaatsen waar een Wadloper staat te lekken.

Vroeger lagen dit soort doeken in Ht ook onder spoor 4a voor de stoptreinen naar Nm die daar kop maakten.
De plan V's lekten ook nogal wat olie uit de motoren.
Bij de verbouwing van het emplacement eind jaren 90 zijn ze verdwenen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 01-02-2007 12:10
 

01-02-2007 12:19:16
kevinevers
kevinevers
Quote
peterselie: Zouden ze zulke doeken ook in Roermond hebben?


ja peterselie, ik weet dat ze in rm, vl(kopspoortjes) en vry(spoor 1) liggen
 

01-02-2007 12:48:35
j.jager
j.jager
@peterselie. Ze hebben bij spoor 2a/3a, eerst het ballast vernieuwd, en daarna het doek aangebracht.  

01-02-2007 16:37:59
reizigert
reizigert
Ik kwam nog een nieuwsbericht tegen. http://www.gelderlander.nl/nijmegen/article1049784.ece
Quote
De Gelderlander: In de loop van volgend jaar krijgt Molenhoek een permanente halte op de spoorverbinding Nijmegen - Boxmeer. In de spitsuren rijdt de trein ieder kwartier. Het station Mook-Molenhoek wordt de eerste nieuwe treinhalte die de Stadsregio Arnhem Nijmegen de komende jaren wil ontwikkelen in het kader van de Stadsregiorail.
 

01-02-2007 16:48:44
keesje
keesje
Mooie afleiding om de kritieken even overboord te gooien

Ben benieuwd of dat station wat oplevert. Het ligt helemaal aan de oostkant van Molenhoek en op enkele kilometers van Mook. Over de oude rijksweg door Molenhoek rijden b*ssen naar Nijmegen dus ik ben benieuwd of dat station rendabel te maken is. Met een kwartiersdienst en wat goede voorzieningen voor de fiets is er wel wat van te maken wellicht.
 

01-02-2007 17:55:51
mich
mich
Vind het vreemd dat er geen plannen zijn voor een station bij grubbenvorst, lag vroeger ook een station en is groter dan molenhoek. Overigens is vierlingsbeek weer kleiner dan molenhoek dus een station bij molenhoek heeft zeker zin.  

01-02-2007 18:08:41
maaslijn
maaslijn
Denk eraan dat er ook mensen opstappen uit de dorpen eromheen. In Vierlingsbeek is dit het geval met Overloon, Holthees, Maashees en Groeningen bijvoorbeeld.  

01-02-2007 18:10:18
kevinevers
kevinevers
wat zijn de plannen van morgen, werkzaamheden tussen blerick en tegelen? ligt venlo er dan soms uit?  


01-02-2007 18:15:34
maaslijn
maaslijn
Ik wilde het eigenlijk al melden, maar ik wist het niet zeker. Ik hoorde een medewerkster van Veolia over de telefoon zeggen dat er morgen een buitendienststelling zou zijn tussen Blerick en 'iets wat ik niet kon verstaan, maar ten zuiden ervan'. Ze had de dienstregeling van de vervangende bussen wel al in haar mailbox gekregen, maar had nog geen tijd gehad om er verder iets mee te doen. Deeltje zoveel uit de soap 'onaangekondigde werkzaamheden' bij Veolia. Slechte zaak weer.  

01-02-2007 18:17:49
mich
mich
op vrijdag van 09.00 tot 15.00 rijden en tussen Tegelen,Venlo en Blerick geen treinen maar bussen. Extra reistijd ongeveer 30 minuten.(de treinen tussen Venlo en Eindhoven rijden normaal) Bron: Prorail verkeersinformatie

Laatst bewerkt door mich op 01-02-2007 18:18
 

02-02-2007 09:36:59
mdeen
mdeen
Gisteren in Venlo werd omgeroepen "Tussen Venlo en Tegelen".
Zou het iets te maken hebben met de A73-Zuid? Voorbereidende werkzaamheden voor de verbreding van de brug die het zuidelijke tracé met de weg naar de zuiderbrug verbindt?
 

02-02-2007 11:36:06
waalkade
waalkade
Er zijn zeker wel plannen voor een staton Grubbenvorst, zou zelfs ergens in het aanbestedingscontract staan.
Quote
mich: Vind het vreemd dat er geen plannen zijn voor een station bij grubbenvorst, lag vroeger ook een station en is groter dan molenhoek. Overigens is vierlingsbeek weer kleiner dan molenhoek dus een station bij molenhoek heeft zeker zin.
 

02-02-2007 12:07:15
trein-elf
trein-elf
Misschien semi-offtopic hier, maar de Cargotak van Veolia rijdt sinds kort de Hamburg-treinen die eerst door R4C gereden werden.  

02-02-2007 12:11:39
dh3201
dh3201
Daar hebben we een topic Veolia Cargo voor


Shqiperise-lopers?
 

02-02-2007 16:55:13
jbt
jbt
Zo-even dit bericht op de site van L1 dat ik hier niet wil onthouden:

"Treinen van Veolia door rood sein gereden

Vijf treinen van Veolia zijn de afgelopen maanden door een rood sein gereden. Eén keer is daardoor een gevaarlijke situatie ontstaan. Dat was bij Mook, op de Maaslijn van Roermond naar Nijmegen. Daar kwam een trein door glad spoor niet op tijd tot stilstand. Er gebeurden geen ongelukken doordat de machinist van een tegemoetkomende trein een noodsein kreeg en op tijd kon stoppen.

Verkeersgedeputeerde Vestjens heeft dat vrijdag bekend gemaakt. De vier andere incidenten gebeurden op de stations van Venlo en Nijmegen. Daar stonden treinen een paar meter te laat stil, zonder ernstige gevolgen.
Het incident bij Mook is bekend bij de Inspectie Verkeer van het Rijk. De inspectie zal het eigen onderzoek van Veolia nauwgezet volgen.

Onderzoeksraad

Vandaag werd ook bekend dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid vervoerbedrijf Veolia niet tegen het licht gaat houden. Vakbond FNV Bondgenoten had aangedrongen op een veiligheidsonderzoek bij Veolia. Wel zal de Onderzoeksraad de gang van zaken bij Veolia blijven volgen, zegt een woordvoerder.

Mocht er aanleiding zijn, dan kan alsnog tot een officieel onderzoek worden besloten.Volgens de vakbond was tijdens de storm van twee weken geleden de centrale van Veolia slecht bereikbaar voor de chauffeurs en machinisten, terwijl op verschillende plekken bomen op de weg en het spoor lagen."
 

02-02-2007 17:53:17
keesje
keesje
Een maand voor de ingang heb ik al eens mijn zorg geuit op alle haast rondom die concessie en de gevolgen die dat kan hebben voor de veiligheid. Triest dat die incidenten, eigenlijk moet je spreken van levensgevaarlijke situaties, nu pas boven water komen.

Niet vreemd dat zulke dingen gebeuren als er in no-time personeel opgeleid moet worden met materieel dat voor de meesten onbekend is. Ik heb werkelijk niet begrepen dat er in een rap tempo mensen de trein opkunnen, terwijl daar normaal gesproken daar minimaal 6 maanden voor nodig is. Wat is de rol van het IVW hierbij?? Destijds was het belangrijkste: rijden gaat voor alles en ten koste van alles. Veel daarvan is al besproken op het topic Veolia (ja deel 9 inmiddels).

Ook al voorgekomen zijn die incidenten met tijdens de storm waarbij een trein tegen een boom aanreed en een regelcentrum (?) van Veolia moeilijk bereikbaar bleek.

Ik vreesde al en vrees nog steeds dat als dit op deze manier doorgaat dat we heel snel in de Engelse toestanden raken: een ver geprivatiseerd spoorwegnet waarop geregeld niet de minste spoorongevallen plaatsvinden. Is dat de bedoeling van privatisering? Ik begrijp er nog steeds heel weinig van, maar het zal wel eerst fout moeten gaan om deze discussie meer lading te geven.
 

02-02-2007 18:21:12
mich
mich
Trein 32247 kwam in een grote rookwolk station Boxmeer binnengereden, van het achterste treinstel stond iets in de fik. De trein werd opgeheven en alle passagiers mochten uitstappen. Een half uur later kwam de volgende trein, 32249 waar dus 2 keer zo veel passagiers in moesten als normaal. Deze trein werd helemaal volgeperst en de deuren konden nog maar net dicht. Desondanks moesten er mensen blijven staat. Toen de trein ging reiden maakte hij een hels kabaal, waarna de machinist stopte en ging kijken wat er aan de hand was. Wat bleek.. het arme wadje zat zo vol dat de vering volledig aan zat en de wielflens de bak raakte. Nadat er weer een hoop mensen uit waren gestuurd (konden nog een half uur wachten) reed de trein verder. ongelofelijk.  

02-02-2007 18:25:00
kevinevers
kevinevers
wat een verhaal haahaha

maar nog even over dat door rood rijden. soms ben je (het mag niet) verplicht om door rood te rijden, als je die strakke tijden ziet is het echt neit normaal. ik ben nog steeds van mening datt blerick beter nog even geschrapt kan worden. ik krijg zelf problemen op school omdat ik 3 van de 4 dagen mijn bus mis in venray. en ik ben neit de enige bij mij op school die VAAK de bus mist.
 

02-02-2007 18:27:08
bouwe
bouwe
Quote
mich: Wat bleek.. het arme wadje zat zo vol dat de vering volledig aan zat en de wielflens de bak raakte. Nadat er weer een hoop mensen uit waren gestuurd (konden nog een half uur wachten) reed de trein verder. ongelofelijk.


Mwoa, was hier in het noorden de normaalste zaak van de wereld in de spits. Niet dat de rook er vanaf kwam, maar we zakten toch regelmatig door de veringen heen. Schrikken we hier niet meer van. %02%

Laatst bewerkt door bouwe op 02-02-2007 18:29
 

02-02-2007 18:36:40
tla
tla
Quote
kevinevers: maar nog even over dat door rood rijden. soms ben je (het mag niet) verplicht om door rood te rijden, als je die strakke tijden ziet is het echt neit normaal.
 

02-02-2007 18:44:08
berkel73
berkel73
Quote
kevinevers: soms ben je (het mag niet) verplicht om door rood te rijden, als je die strakke tijden ziet is het echt niet normaal.
Je suggereert nu (althans: ik interpreteer deze opmerking zo) dat het logisch is dat een trein door rood rijdt als hij zijn rijtijden moet halen %03%; een beetje vertraging is minder erg dan de veiligheid op het spel zetten. Dan maar een half uurtje later op school

Kunnen Veolia-machinisten eigenlijk hun vertragingen doorgeven aan de buschauffeurs, zodat die even blijven wachten?
 

02-02-2007 19:06:04
keesje
keesje
@mich
Goed zo, en de volgende keer zakt ie helemaal door. De politiek wil goedkoop OV dus dan kun je weinig goeds verwachten. Zeker als er van die geldmonsters de boel moeten exploiteren. Echt prima zaak zo. Was ik even vergeten te noemen denk ik, onderhoud een beetje onder de maat bij Veolia?
 

02-02-2007 19:11:19
bouwe
bouwe
Quote
keesje: Was ik even vergeten te noemen denk ik, onderhoud een beetje onder de maat bij Veolia?


Dergelijke zaken voorkom je niet met beter onderhoud. met een bepaald gewicht zakt hij gewoon te ver door in zijn veringen. De stellen waren hier bij Arriva al niet goed onderhouden, bij het overgaan naar Veolia zal er wel niet veel geld in zijn gestoken voor meer onderhoud.

Laatst bewerkt door bouwe op 02-02-2007 19:31
 

02-02-2007 19:12:54
mich
mich
onderhoud? dat ze die zeilen neerleggen tegen de olie zegt genoeg denk ik. De rookontwikkeling van de trein in boxmeer komt waarscheinlijk door kapotte inspuiting van de motor, waardoor er veel te veel diesel word ingespoten en je een enorme rookpluim krijgt van onverbrande diesel die in de uitlaat alsnog verbrand. De treinen mogen ook wel weer een gewassen worden...

Laatst bewerkt door mich op 02-02-2007 19:16
 

02-02-2007 19:21:19
oudeaap
oudeaap
Dit bedrijf heeft streng toezicht nodig, zeker als je dit allemaal leest.
http://dirkdigitalphotos.fotopic.net/
 

02-02-2007 19:37:44
mich
mich
Vind dat zowel de provincie als Veolia te weinig/geen verstand van treinen hebben, zich diep moesten schamen, en tot aktie moeten overgaan om het te verbeteren.(beter onderhoud, beter schoonmaken, veeeel betere communicatie, fatsoenlijke dienstregeling die te halen is zonder veiligheidsrisico's etc.)  

02-02-2007 20:59:46
kevinevers
kevinevers
het is misschien anders gezegd dan ik bedoelde.
ik bedoelde dus da je flink moet gassen met die wadjes om je tijden te halen. en haasten brengt stress dat bedoelde ik ermee.

ik vindt het ook diep triest dat er door rood wordt gereden welke oorzaak dan ook.

excusus voor het verkeerd begrijpen van mijn reactie
 

03-02-2007 09:41:18
sneltrein
sneltrein
veel klachten over regiotaxi Veolia


Veruit de meeste klachten over vervoersbedrijf Veolia gaan over de regiotaxi. Maar ook de dienstregeling voor de bussen laat veel te wensen over. De provinciale statencommissie voor verkeer is verrast over het grote aantal klachten, die naar voren kwamen tijden speciale hoorzittingen twee weken geleden in Venlo en Sittard.
Het publiek mocht tijdens die hoorzittingen over Veolia zeggen wat er allemaal schort aan het openbaar vervoer in Limburg. Woensdag vergadert de commissie verkeer over de uitkomsten.
Veruit de meeste klachten over vervoersbedrijf Veolia gaan over de regiotaxi. Maar ook de dienstregeling voor de bussen laat veel te wensen over. De provinciale statencommissie voor verkeer is verrast over het grote aantal klachten, die naar voren kwamen tijden speciale hoorzittingen twee weken geleden in Venlo en Sittard.
Het publiek mocht tijdens die hoorzittingen over Veolia zeggen wat er allemaal schort aan het openbaar vervoer in Limburg. Woensdag vergadert de commissie verkeer over de uitkomsten.

http://www.l1.nl/popups/mediaplayerpopup/_pid/videoplayer?mediaListId=192638&mediaType=video


:)
 

03-02-2007 09:44:39
dh3201
dh3201
Bussen rijden zeker ook met regelmaat door rood om de rijtijden te halen (taxi's zie ik wel met grote regelmaat nog effen door rood schieten), dus die tot machinist omgeschoolde buschauffeurs weten niet beter dan dat zo hoort?


Shqiperise-lopers?
 

03-02-2007 09:59:43
keesje
keesje
@sneltrein
In het artikel van L1 komt het woord 'trein' of 'Maaslijn' niet eens voor. Gaat het daar dan wel zo geweldig? Die paar keer dat ik tussen Vl en Nm gereisd heb met Veolia was het een aantal keren vertraging (5 tot 10 minuten, is nog te accepteren), uitval van een trein en een overvolle trein. Als dit dan de maatstaf voor kwaliteit anno 2007 is dan doen ze het prima!
 

03-02-2007 10:41:07
sneltrein
sneltrein
@keesje
Dat klopt ook wel weer wat jij zegt maar het heeft wel met veolia te maken


:)
 

03-02-2007 11:59:18
geert
geert
Over de opleiding gesproken: ik mag toch aannemen dat net als bij Connexxion, de machinisten een tijd theorie hebben gehad en daarna mee hebben gereden bij NS? Zo is het bij Connexxion ook gegaan, de opleiding is gestart in juli, midden in de hitte golf... En als je mee wilde doen en in dienst wilde komen, was deelname uiteraard verplicht, dus dat werd geen vakantie in ze zomer.

Groetjes,
Geert.
 

03-02-2007 12:43:30
kevinevers
kevinevers
wat ik weet en zelf gezien en geoord heb is dat de leerling machinisten wel theorie hebben, en les hebben gewoon in de praktijk. dus moet echte reizgers en alles. wel zit er dan een echte machinist bij.  

03-02-2007 13:00:41
tla
tla
Quote
geert: Over de opleiding gesproken: ik mag toch aannemen dat net als bij Connexxion, de machinisten een tijd theorie hebben gehad en daarna mee hebben gereden bij NS? Zo is het bij Connexxion ook gegaan, de opleiding is gestart in juli, midden in de hitte golf... En als je mee wilde doen en in dienst wilde komen, was deelname uiteraard verplicht, dus dat werd geen vakantie in ze zomer.
Het grootste deel van de Veolianen zijn überhaupt geen nu nieuw opgeleide machinisten.
 

03-02-2007 15:21:38
waalkade
waalkade
Goed nieuws voor de fotografen, de wasinstallatie in Nm is weer in dienst.
Zodra de omloop het toelaat wordt er gewassen in Nm hoorde ik van een Veolia medewerker.
 

03-02-2007 16:48:01
sneltrein
sneltrein
Dat is mooi nieuws


:)
 

03-02-2007 20:15:08
salieri
salieri
Eerst zien, dan geloven zullen we maar zeggen?  

03-02-2007 20:16:45
oudeaap
oudeaap
dat geldt zeker voor Veolia
http://dirkdigitalphotos.fotopic.net/
 

06-02-2007 21:50:15
sneltrein
sneltrein
LAND VAN CUIJK/GENNEP - De Inspectie Verkeer en Waterstaat voelt zich nu niet genoodzaakt een groot onderzoek te beginnen naar problemen bij vervoerder Veolia. Dat leert navraag bij de nationale verkeersinspectie.

Bij vervoerbedrijf Veolia zijn, zo raakte eind vorige week bekend, sinds het begin van de dienstregeling op 10 december vijf treinen door rood licht gereden. Dat gebeurde bij onder meer station Nijmegen en op het spoor ter hoogte van Mook.

"Dat in een paar maanden tijd vijf keer een trein door een rood sein rijdt, is voor ons geen reden direct een grootschalig onderzoek te beginnen" , zegt een woordvoerder van de inspectiedienst, die valt onder het ministerie van Verkeer en Waterstaat en die moet toezien op de veiligheid op allerlei wegen.

"In het hele land komt dit per jaar een paar honderd keer voor. Dit wil niet zeggen dat Veolia niet onze aandacht heeft. Wij weten dat Veolia zelf een onderzoek is begonnen. Wanneer dat klaar is, wordt dat ons gerapporteerd. Mochten wij aanvullend onderzoek noodzakelijk vinden, dan kan dat alsnog", aldus de woordvoerder.

Het internationale vervoerbedrijf Veolia is sinds 10 december verantwoordelijk voor onder meer de treinenloop op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond en het bus- en regiotaxivervoer in heel Limburg.

Eerste onderzoek van de vervoerder naar die keren dat door het rood is gereden, wijst uit dat er geen verband is. Machinisten krijgen, aldus Veolia, al extra begeleiding op de Maaslijn. De meeste machinisten zijn afkomstig van de Nederlandse Spoorwegen en goederenvervoerders, een kleine minderheid is nieuw.

De Verkeersinspectie heeft vorige week Veolia Limburg nog een zogeheten veiligheidsattest verleend. "Zo'n verklaring geven we normaal af voor een periode van drie jaar. Nu hebben we dit voor een jaar verleend. Dit heeft ermee te maken dat Veolia nog moet voldoen aan enkele documentenkwesties. Omtrent veiligheidssystemen wordt aan alle wettelijke eisen voldaan", zegt de woordvoerder.

Bron: de Gelderlander


:)
 

06-02-2007 22:21:54
waalkade
waalkade
In de doorkomststaat voor Nm staat plan U (VEK3) genoemd, heeft iemand al iets gezien?  

06-02-2007 22:34:10
mren
mren
Dat zijn de niet-rijdende spitsslagen. Plan U heeft er vrijwel niets mee te maken.  

06-02-2007 22:42:21
waalkade
waalkade
Iemand moet toch bedacht hebben dat achter omloop VEK3 veolia plan U schuilt,anders stond dat er niet.  

06-02-2007 22:46:46
reizigert
reizigert
In het kader van onze vervolgserie 'Journalisten hebben geen verstand van treinen' in de Gelderlander van gisteren deel 458:
http://www.gelderlander.nl/maasland/article1076212.ece
De nieuwe treinen van Veolia komen pas in december en dus niet eerder, wat een primeur! Wat me ook zorgen baart is dat met betrekking tot de Veolia-GTW nu ook al steeds vaker die walgelijke naam Spurt opduikt.....%04%
Voor de mensen die naar aanleiding van een blogbericht van een machinist vorige week nog tegen beter weten in hoopten op Plan U op de Maaslijn: lees de reacties onder het bericht en trek je conclusies...
http://stationzwolle.web-log.nl/stationzwolle/2007/01/plan_u_deiii.html#comment-17953379

Laatst bewerkt door reizigert op 06-02-2007 22:52
 

07-02-2007 09:29:56
jbt
jbt
Hoewel het niet direct aan de Maaslijn is gerelateerd hier twee artikel uit Dagblad de Limburger van vandaag over Veolia en de provincie Limburg:

http://mgl.digi-dition.nl/daily/2007/2/7/MGL/RO/1/articles/artikel_DDL_1DA_20070207_60_742.php

http://mgl.digi-dition.nl/daily/2007/2/7/MGL/RO/13/articles/artikel_DDL_1DA_20070207_51_545.php

Ofschoon het nu op de Maaslijn - naar omstandigheden - redelijk gaat, is het met het busvervoer nog verre van ideaal (en dreigen dus boetes voor Veolia). Tevens wordt de hier al veel eerder aan de orde gestelde houding van gedeputeerde Vestjens in de eerste weken na de start van Veolia bekritiseerd. Deze artikelen wil ik - gelet op de (verhitte) discussie die hier in december is gevoerd, nu niet onthouden.
 

07-02-2007 13:24:05
keesje
keesje
Opvallend dat er nu politieke figuren wakker geworden zijn. Vraag me alleen af wat het nut is van het opleggen van een boete. Wordt de reiziger daar nou beter van? Denk het niet, integendeel. Geld dat de vervoerder moet betalen wat beter geïnvesteerd had kunnen worden in verbeteringen. Of het (financiëel) tegemoet komen van reizigers die al maanden met gepruts van Veolia te maken hebben.

Daarnaast zijn de vervoerders zeer kwetsbaar doordat ze een relatief klein gebied exploiteren en bij het minste geringste defect niks kunnen bijregelen. In de situatie waarin 1 vervoerder een groot gebied heeft gaat dat uiteraard veel gemakkelijker. In dat geval merkt de reiziger ook niet snel van de defecte treinen.

Zelfde taferelen op Ddr-Gdm met Arriva (even offtopic, excuus), maar daar geldt hetzelfde dus voor. De vervoerder moddert aan, de provincie legt een boete op en nog steeds staan er mensen in de kou.

In het ergste geval voor de vervoerder wordt de concessie ingetrokken. Of na het aflopen van de concessie niet verlengd. Fijn, een niet functionerende vervoerder is weg, maar dan begint het hele aanbestedingscircus weer opnieuw. Met als gevaar en mogelijkheid dat diezelfde vervoerders (Arriva en Veolia bv) zouden kunnen ruilen van concessie. Iets wat best denkbaar is aangezien ze kennelijk een goedkoop plan op tafel kunnen leggen. In b*sland is dat ook al gebeurd en die ervaringen zijn op bepaalde plaatsen ook verre van vlekkeloos verlopen.

Nu de landelijke politiek nog een beetje wakker schudden en wellicht dat daar dan ook oren en ogen opengaan.
 

08-02-2007 20:47:17
lamote_ban
lamote_ban
Ik las in Op de Rails dat Veolia voor Maastricht-Kerkrade ook alweer GTW's heeft besteld (5 drietjes + 3 tweetjes), maar op site van Stadler staat er niets over. Weet iemand of dit klopt?

Verder zouden alle GTW's voor beide lijnen 2+3 opstelling krijgen.
Gezien mijn ervaring in Duitsland moet dat wel kunnen, ze zijn vrij breed.
 

08-02-2007 22:11:21
fabrierban
fabrierban
@lamotep
Ik vind dat 2+3 wel een goed idee, meer kans op een zitplaats.
 

09-02-2007 00:00:28
reizigert
reizigert
Als dit waar is, wat ik niet hoop omdat ik het een lelijk ding vind, heeft Veolia ook hier weer krap ingekocht. Voor de Maaslijn waren het er 16 voor 6 diensten, en hier zijn het er acht voor zes diensten (4 diensten tussen Mtr-Krd en 2 "intercity"-diensten tussen Hrl-Mt). Dat betekent dat je in gigantische problemen komt als er 2 stellen tegelijk kapot zijn, wat kansberekeningstechnisch toch niet zo heel erg ondenkbaar is. Of zouden ze dan desnoods een dieseltje vanuit Roermond overhevelen?  

09-02-2007 09:00:29
lamote_ban
lamote_ban
Diesels kunnen wel elektrische treinen rijden, andersom niet.
Maar 8 stellen lijkt inderdaad wel erg minimaal.
 

09-02-2007 09:24:32
jbt
jbt
Mogelijk bestellen ze voor de Heuvellandlijn het nieuwste (elektrische) succesnummer van Stadler, de FLIRT.

Laatst bewerkt door jbt op 09-02-2007 09:25
 

09-02-2007 09:30:42
lamote_ban
lamote_ban
@jbt
Op de Rails meldde gisteren dat er GTW's zijn besteld voor Heuvelland: 5 drietjes en 3 tweetjes.
Levering eind 2008.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 09-02-2007 09:41
 

09-02-2007 09:47:57
fabrierban
fabrierban
Quote
reizigert: Als dit waar is, wat ik niet hoop omdat ik het een lelijk ding vind, heeft Veolia ook hier weer krap ingekocht.

Even rekenen.

5x3+3x2 is 21 bakken en door de 3+2 opstelling heeft zo'n bak ook nog eens 20-25% meer zitplaatsen.
In totaal dus aanzienlijk meer dan de 16 bakken Plan V die er nu zijn.

Laatst bewerkt door fabrierban op 09-02-2007 10:14
 

09-02-2007 10:22:29
dumpy_dump
dumpy_dump
In een standaard Stadler-GTW bak kunnen veel minder mensen dan in een standaard plan V bak. De bakken zijn namelijk een stuk korter. Kunnen ze in Arrivaland over meepraten...  

09-02-2007 10:29:38
fabrierban
fabrierban
@dumpy_dump
Een Plan V heeft veel minder tweede klas plaatsen dan een DHII.