20-04-2007 20:26:46
reizigert
reizigert
Defecte reizigerstrein Nijmegen - Venlo
In Cuijk stond een trein defect. Ook een eerdere trein heeft defect gestaan tussen Venlo en Nijmegen.
Hierdoor ontstond er vanaf 18.00 vertraging en vielen er treinen uit.
Vanaf 20.00 uur nam de vertraging af.

Twee defecte wadlopers op een dag... Weet iemand de nummers al?
 

20-04-2007 20:37:31
mich
mich
geen idee, ben even het overzicht kwijt. Komt zo snel mogelijk. Eergister is der ook al een trein kapot gegaan in Nijmegen.  

21-04-2007 16:38:43
mich
mich
Overzicht van vandaag, heb alle 6 treinen gezien maar door vertraging(sein en overwegstoring bij Mook) kon ik er geen treinnummers aan vastplakken. Vandaag reden de: 3103, 3105, 3106, 3108, 3111, 3114, 3202, 3222, 3224, 3225, 3227. Kapot in Venlo stond als enige de 3210(gister kapot gegaan).
Verder in Ehv nog steeds de 3107, 3218 en de 3226. De 3223 en 3228 zijn in Ah.
Dan mis ik nog de 3110, 3117, 3118, 3207, 3208, 3219, 3230 en 3231.(zullen staan in Arnhem/Onnen/Nijmegen/Eindhoven)
[EDIT]: de 3210 rijd alweer.

Laatst bewerkt door mich op 22-04-2007 17:35
 

21-04-2007 16:42:01
lucky
lucky
Jemig wat een materieel buiten dienst.  


21-04-2007 16:46:10
reizigert
reizigert
Die wadlopers die vandaag niet door mich gespot zijn zullen niet allemaal kapot zijn, omdat in het weekend standaard minder treinen rijden (geen spitstreinen Nijmegen-Boxmeer)
@ mich: bedankt voor de update
 

22-04-2007 11:43:30
mich
mich
graag gedaan . Gister ook nog even langs Blerick gekomen, en waar de Voith werkplaats komt is de grond nu klaar voor bebouwing, en staan er overal paaltjes in de grond. Als het goed in beginnen ze volgende week met bouwen, en het ziet eruit dat het een flinke hal word.
Over de maximumsnelheid op de Maaslijn, die is van Nm-Vl 125 km/u.(Vl-Rm 100) Ik weet dat de ATB-NG van de Buffels 125 aan kon geven, dus dat zullen de GTW's ook doen. Apart is eigenlijk dat die 125 lijkt afgestemd op de maximumsnelheid van de oude Plan U's(zou dan baanvaktechnisch hoger kunnen?). De reden dat de GTW's in het noorden nog 120 rijden is dat de stellen eerst ingereden worden en er gekeken moet worden(eis van IVW) hoe de stellen zich in normale dienst houden bij 120km/h i.v.m. de aparte oplegging. Ik verwacht dan ook dat ze hier meteen 125 zullen mogen.

Laatst bewerkt door mich op 22-04-2007 11:46
 

22-04-2007 12:14:14
salieri
salieri
Die 5 km/u maakt inderdaad niet veel uit  

22-04-2007 17:44:19
j.jager
j.jager
Ik ken de maaslijn niet zo goed, maar volgens mij is tussen Nijmegen en de maasbrug bij Mook 125 km toegestaan, en daarna 100 km, maar dat weet ik dus niet zeker.  

22-04-2007 17:45:52
mich
mich
bijna goed, op de maasbrug is een snelheidsbeperking van ik dacht 80 of 100, derna weer gewoon 125.  

22-04-2007 17:50:51
j.jager
j.jager
Komende zomer kom ik nog wel op de maaslijn, en dan zal ik er wel even op letten wat de toegestaande snelheid is, als ik er om denk.  

22-04-2007 17:55:05
thejag
thejag
In de netverklaring 2007 valt het volledige tracé Nm-Vl in de klasse 126-139 km/u. edit: @werchter, dat bedoel ik inderdaad, het zou best wel eens 130 km/u kunnen zijn. Echter, de snelheidsborden naast de baan geven daar wel 125 aan.

Laatst bewerkt door thejag op 22-04-2007 18:00


grt, Michiel
 

22-04-2007 17:58:17
werchter
werchter
Oké, het verlossende antwoord : op de maasbrug is een snelheidsbeperking van 90 km/h, de rest van het traject (Nm-Vl) is 125.

Ik heb ergens gelezen dat de max. snelheid die ATB-NG bakens doorgeven in stappen van 10 in is te stellen. Weet iemand hoe de bakens op de maaslijn zijn afgesteld? (ik naam aan op 130 km/h)

Laatst bewerkt door werchter op 22-04-2007 17:59
 

22-04-2007 17:59:47
mich
mich
lees mijn bericht 7 berichten hierboven, 125 dus.

Laatst bewerkt door mich op 22-04-2007 18:00
 

22-04-2007 18:02:30
werchter
werchter
Je schreef dat de buffels 125 kunnen aangeven... wat ik me afvraag is hoe het met ander materieel zit.

Laatst bewerkt door werchter op 22-04-2007 18:04
 

22-04-2007 18:29:38
j.jager
j.jager
@werchter. Van de wadlopers weet ik dat ze zijn afgestel zijn op 100 km/u.

Laatst bewerkt door j.jager op 22-04-2007 18:29
 

22-04-2007 19:01:52
mich
mich
Heb het even opgezocht, bij een baanvaksnelheid van 125 geeft ATB-eg 130 aan, simpelweg omdat dat de dichstbijzijnde snelheid is die het kan tonen. De Machinist moet dan officieel zelf wel max 125 rijden. Omdat de ATB-ng van de buffel wel 125 kan tonen, neem ik aan dat die van de andere ATB-ng treinen dat ook kan, met uitzondering van de Wadlopers waarin de ATB-ng maximaal 100 aangeeft.
Voor de mensen die in de offtopics reizen, Veolia heeft de offtopic chauffeurs 3,1 % opslag gegeven en dus rijden de offtopics morgen gewoon in limburg.

Laatst bewerkt door mich op 22-04-2007 19:35
 

23-04-2007 12:51:07
mich
mich
Vanmorgen door logistieke problemen geen spitstreinen, dus ze zullen niet meer wadlopers beschikbaar hebben gehad dan mijn overzicht van zaterdag. Verder is de 3208 naar Onnen geweest en met Strukton Carin met koppelwagen gezien richting zuiden(kan niet zelf meer rijden?)  

23-04-2007 21:08:02
thom
thom
Je bedoeld nu een combinatie van Carin met een DH3208 ?

Zal danwel sleepkoppeling geweest zijn, 'hoge' koppelwagens zijn er niet.
 

23-04-2007 21:27:15
koen220902
koen220902
Gisteren een dagje op de Maaslijn doorgebracht. Alle treinen reden als driewagentrein waarbij steeds een motorrijtuig en een tweewagenstel gekoppeld reden. Op de terugweg zag ik dat convooi met DH 3208 in oostelijke richting door Utrecht CS rijden.  

23-04-2007 21:27:45
mich
mich
zou kunnen, zelf niet gezien. De 3208 rijd nu inmiddels weer hier op de maaslijn.  

24-04-2007 09:33:41
lamote_ban
lamote_ban
Quote
mich: Vanmorgen door logistieke problemen geen spitstreinen, ...

Ik ben bang dat dat hele week zo blijft. Na deze week hebben ze negen dagen de tijd om de boel weer een beetje op te lappen.
Het is overigens te hopen voor Veolia dat er geen al te warme zomer komt.

Overigens heb ik het gevoel dat Arriva minder moeite heeft om de zaak rijdende te houden dan Veolia. Of Arriva heeft alleen de slechtste exemplaren afgestaan, maar dat zullen we nooit weten.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 24-04-2007 09:34
 

24-04-2007 10:17:50
bouwe
bouwe
Arriva heeft meer ervaring met de DH's. Er rijden nu machinisten die ook al jaren voor de NS de wadlopers hebben gereden. Die weten exact hoe problemen zich opspelen en kunnen daarop het rijgedrag aanpassen.  

24-04-2007 12:12:00
mich
mich
Nieuw overzicht, zie je ook waarom Veolia treinen tekort heeft... Aan de kant staan 10 treinen/17 bakken: 3107 3110 3117 3218 3219 3223 3226 3228 3230 3231.
Blijven er nog 15 treinen/23 bakken over voor de 6 treinen die ze vandaag rijden dus 3 a 4 bakken moet lukken.
[EDIT]: de 3219 en 3223 rijden alweer, dus vandaag/woensdag misschien wel spitstreinen.

Laatst bewerkt door mich op 25-04-2007 01:20
 

24-04-2007 17:33:31
kbrandsma
kbrandsma
Edit mvd: Bericht verplaatst naar goede topic.  

25-04-2007 18:26:41
mich
mich
de 3230 was vandaag weer in dienst, om het in Boxmeer met een grote rookwolk weer te begeven. Monteurs konden het niet maken en het stel moest worden weggesleept.

Laatst bewerkt door mich op 25-04-2007 18:27
 

25-04-2007 18:52:04
salieri
salieri
3230 ook maar alvast afschrijven?  

25-04-2007 18:57:19
philips
philips
[off-topic]Welke afschrijven bedoel je?[/off-topic]


Groeten, Philips
 

25-04-2007 19:04:55
mich
mich
dat het ding definitief naar de haaien is. En volgens mij is die niet de enige, want heb zon idee dat er enkele stellen aan de kant staan die niet meer hersteld worden.  

25-04-2007 19:05:52
mren
mren
Afschrijven is het van de balans (lijst van bezittingen) schrappen van een activum (zoals een trein) omdat deze niet langer waarde heeft.

Omdat -in de ogen van salieri althans- defecte treinen bij Veolia direct afgeschreven moeten worden na een defect, waar dit bij andere vervoerders nooit gebeurt.

Laatst bewerkt door mren op 25-04-2007 19:06
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-04-2007 19:06:40
salieri
salieri
Sommigen staan inderdaad al erg lang langs de kant heb ik het idee%04%  

25-04-2007 19:07:53
salieri
salieri
Quote
mren: Omdat -in de ogen van salieri althans- defecte treinen bij Veolia direct afgeschreven moeten worden na een defect, waar dit bij andere vervoerders nooit gebeurt.
Ho-ho, dat beweer ik niet
Maar zoals ik het zo lees, kan het best een ontplofde motor zijn, bouwe had het ook een keer met de 3117 meegemaakt
 

25-04-2007 19:15:21
mich
mich
Je kunt er van uitgaan, als een wadloper op dit moment zijn motor opblaast, of versnellingsbak in de soep draait hij niet meer hersteld zal worden of er moet al een ander stel afgeschreven staan met nog een goede motor of versnellingsbak. Enkele stellen staan al weken aan de kant, 3107 en 3218 alweer een maand, 3226 al anderhalve maand.  

25-04-2007 19:34:55
lucky
lucky
3226 is bestickerd, en dat hebben ze vast niet gedaan om hem voor de rest van de tijd op het rangeerterrein te laten denk ik zo maar..  

25-04-2007 20:05:04
kbrandsma
kbrandsma
Quote
salieri: Bouwe had het ook een keer met de 3117 meegemaakt

Dat zou ik dus ook wel eens mee willen maken

De 3230 kan mogelijk wel een motor van de 3209 overnemen. Dit treinstel heeft toch weinig aan die motoren als er een koppeling ontbreekt.

En die 3226 mag wel eens wat sneller aandacht krijgen, nog even en ze kunnen al weer bestickeren, en dan houden ze werk van 't werk.
 

25-04-2007 20:29:13
dh3201
dh3201
Komt er eigenlijk ook een witte plan V met de tekst "Nog 20 maanden"?


Shqiperise-lopers?
 

25-04-2007 20:46:40
keesje
keesje
Dan is het nu wachten op het moment dat de pendels tussen Nm en Bmr definitief worden opgeheven...  

25-04-2007 21:19:27
kevinevers
kevinevers
Quote
keesje: Dan is het nu wachten op het moment dat de pendels tussen Nm en Bmr definitief worden opgeheven...


ik ben nooit echt een voorstander geweest van de spitsdienst. waarom? kijk eens naar al die vertragingen, te korte treinen enz enz sinds de invoering van die dienst. en wat is het rendement voor 4 stations? ik vind het nog steeds vrij onzinnig%07%
 

25-04-2007 21:35:24
koen220902
koen220902
Het rendement van deze spitsdienst is niet zo gek als het lijkt. Door in de spits extra treinen in te zetten ontlast je de "patroontreinen" die tot Roermond doorrijden. Veel spitsreizigers pendelen van bijvoorbeeld Boxmeer of Venray op Nijmegen. Door vaker te rijden bied je een betere dienst op momenten dat er veel vraag naar is.

Maar je moet natuurlijk wél voldoende materieel hebben, dat óók nog eens is toegerust op de rij- en keertijden van de dienstregeling. %03% Maar wie weet, als Véolia eind deze zomer de gehele vloot DH stellen kan inzetten, dat dit huzarenstukje tóch nog tot een goed eind wordt gebracht.
 

25-04-2007 22:04:08
lucky
lucky
Ja.. of er sneuvelen nog meer stellen en dan wordt de complete spitsdienstregeling voor de rest van de zomer met bussen gereden.  

25-04-2007 22:19:10
kevinevers
kevinevers
ik zie het al voor me:

Door het aanhoudend zomers weer is er geen treinverkeer mogelijk tussen Roermond en Nijmegen. Het omreisadvies is via Den Bosch of neem de Veolia bus aan de voorzijde van het station.

en dan eenmaal in de bus vertelt de buschauffeur: de wadlopers kunnen de hitte en drukte niet aan daardoor is al het materieel defect.

AHAHAHAHAHAHAHAHAH
Veolia staat trouwens voor: Vertraagd En Overal Laat Is Amateuristisch

Laatst bewerkt door kevinevers op 25-04-2007 22:20
 

25-04-2007 22:40:49
tkf
tkf
Als de 3226 nu al volledige diensten zou draaien bestaat de kans dat het opschrift het publiek voorliegt... (sorry, Veolia-mensen, ik kan het niet laten)


Theo
 

26-04-2007 00:09:53
eix
eix
Quote
kevinevers: ik zie het al voor me:
Het omreisadvies is via Den Bosch of neem de Veolia bus aan de voorzijde van het station.



Via Den Bosch, denk je het zelf?

Veolia wil je dan fijn de bus in hebben hoor, nu met de komende werkzaamheden op de Maaslijn ben ik ook sneller op mijn bestemming via 's-Hertogenbosch maar ik mag dus niet gaan omreizen. Er is namelijk geen omreisadvies. En bijbetalen doe ik niet aan.
 

26-04-2007 00:17:48
mren
mren
Dan koop je toch een kaartje Sittard-Nijmegen (ipv Roermond-Nijmegen), dan is de route via Den Bosch de route met het minste aantal overstappen, dus mag je die nemen.  

26-04-2007 07:52:28
dumpy_dump
dumpy_dump
Ik heb vast iets gemist, maar volgens mij rijden de spitstreinen vandaag weer. Ik kan me ook niet herinneren dat ik de melding gisteren nog zag...  

26-04-2007 09:46:09
mich
mich
Spitstreinen reden gister en rijden vandaag weer. Alleen komt Veolia in Boxmeer met 4 bakken voor de spitstrein en 2 bakken voor de doorgaande trein richting Nijmegen. Spitstrein vertrekt leeg(nadat de machinist koffie had gehaald) en de normale trein zit bomvol. Niet erg handig... Verder de 3230 en 3231 samen in dienst, maken een hoop herrie maar trekken voor geen meter op.  

26-04-2007 09:49:46
lamote_ban
lamote_ban
@mich
Dat is een beetje het probleem met het kort keren in Nijmegen, waardoor lange en korte diensten in Nijmegen op elkaar overgaan.
 

26-04-2007 09:53:41
mich
mich
ja oke ma verdeel dan het aantal bakken een beetje, en de mensen zijn ook gewoon dom dan ze geen gebruik maakten van de spitstrein, maarja een mens is nou eenmaal een kuddedier. het valt me trouwens op dat de 3222 vaak alleen rijd.  

26-04-2007 09:56:49
dumpy_dump
dumpy_dump
Als die spitstrein 2 dagen achter elkaar niet rijdt, ga ik ook wel op de normale trein gokken en niet op de spitstrein...  

26-04-2007 10:06:09
mich
mich
Natuurlijk, maar hij stond toch wel overduidelijk aan het perron. En nog gaan er mensen staan wachten op de volgende doorgaande trein... Bovendien heb ik dit vaker gezien.  

26-04-2007 11:09:36
hazenkamp
hazenkamp
We hebben de afgelopen tijd al zoveel ellende gehad met die spitstreinen dat ik mij best kan voorstellen dat je de volgende doorgaande trein pakt.
Ik reis iedere dag tussen Venlo en Nijmegen en verbaas mij er steeds weer over dat Veolia het niet voor elkaar krijgt om de reizigers te bieden waar ze recht op hebben.... Een ZITplaats!%04%
 

26-04-2007 11:15:09
philips
philips
@hazenkamp, ze kunnen moeilijk de trein gaan verbreden Maar het zou wel handig zijn!

Laatst bewerkt door philips op 26-04-2007 11:15


Groeten, Philips
 

26-04-2007 11:24:28
eix
eix
Quote
mren: Dan koop je toch een kaartje Sittard-Nijmegen (ipv Roermond-Nijmegen), dan is de route via Den Bosch de route met het minste aantal overstappen, dus mag je die nemen.


Ik moet naar Aalten. Maar er mag ook met een kaartje Sittard - Nijmegen niet via 's-Hertogenbosch worden omgereden, de AVR-NS is immers niet van toepassing op de Maaslijn waardoor het hele 'minste aantal overstappen verhaal' niet opgaat. Veolia verplicht je als het ware om met de snelbus te reizen.

De planner van de NS geeft de route via 's-Hertogenboschook niet weer, tenzij je het als extra via opgeeft. %03%
 

26-04-2007 11:25:01
robbertc
robbertc
Quote
hazenkamp: ... en verbaas mij er steeds weer over dat Veolia het niet voor elkaar krijgt om de reizigers te bieden waar ze recht op hebben.... Een ZITplaats!%04%

Heeft Veolia beweert dat je recht hebt op een zitplaats? Volgens mij koop je nog steeds een vervoersbewijs, en geen zitplaats bewijs. Het is idd wel zo netjes om iedereen een zitplaats te bieden, maar je betaald om vervoerd te worden.
 

26-04-2007 11:38:38
jbt
jbt
Vroeger kocht je een plaatsbewijs, tegenwoordig een vervoersbewijs. Dat zegt genoeg  


26-04-2007 11:39:37
hazenkamp
hazenkamp
Verbreden hoeft van mij niet, maar waar s'middags de ene doorgaande trein uit 2 x 2 bestaat, bestaat de volgende weer uit 2 x 1 %03%
Volgens mij kunnen ze die spitsdienst makkelijk met 1 x 2 af. zo kun je op de doorgaande trein wat meer materiaal inzetten.
Het zou natuurlijk helemaal fijn zijn als al dat defecte materieel weer gaat rijden...

Ik houd voor komende week mijn hart vast....
(geen treinen van Blerick naar Nijmegen v.v.)
Ik ben benieuwd hoe Veolia die extra bussen gaat inzetten.....
 

26-04-2007 11:44:24
werchter
werchter
Ja, bijdehandte conducteurs wijzen klagende reizigers er regelmatig glimlachend op dat een vervoersbewijs geen recht geeft op een zitplaats.
Allemaal leuk en aardig, maar feit is dat je als reiziger redelijkerwijs van een vervoerder mag verwachten dat er voldoende zitplaatsen zijn (uitzonderingen zoals bij evenementen daargelaten).
 

26-04-2007 12:08:48
keesje
keesje
Wist niet dat ze bij Veolia conducteurs hadden  

26-04-2007 12:20:29
lamote_ban
lamote_ban
Quote
werchter:
... feit is dat je als reiziger redelijkerwijs van een vervoerder mag verwachten dat er voldoende zitplaatsen zijn.

Dat is in het buitenland anders helemaal nergens in de spitsuren. En ook de nieuwe GTW's (Arriva) en nieuwe Sprinters (NS) zijn duidelijk gedeeltelijk ingericht op staanplaatsen.
 

26-04-2007 12:26:27
robbertc
robbertc
En dacht ook dat de Sprinter-formule gebaseerd was op het feit dat er ook best mensen mogen staan (maar dan wel voor kortere afstanden). Maar weer terug naar Veolia, lijkt me.  

26-04-2007 12:35:17
werchter
werchter
Oké, dat je in de spits (met name in de randstad) geen zitplaats kan verwachten kan ik me wel voorstellen... zolang op zijn minst de treinen redelijk zijn ingericht op staande reizigers.

Het wordt een ander verhaal als je met 100 man in een Veolia wadloper op het balkon staat (of als je geluk hebt in de cabine bij de machinist ). Het argument "tsja, je betaalt alleen voor het vervoer" vind ik dan niet echt bijzonder sterk...

Laatst bewerkt door werchter op 26-04-2007 12:37
 

26-04-2007 14:04:52
robbertc
robbertc
@ Werchter: Het 'je betaalt voor vervoer en niet voor een zitplaats' was een reactie op een opmerking dat je recht had op een zitplek. Het moge duidelijk zijn (na alweer het 14e topic over Veolia), dat ze het niet lekker voormekaar hebben daar en dat het niet goed is dat er met zulke overvolle treinen wordt gereden.  

26-04-2007 14:10:49
keesje
keesje
En niet kunnen staan over een korte afstand is een rekbare norm want met die lage gemiddelde reistijden op de Maaslijn tegenwoordig sta je wel over een korte afstand, maar niet over een korte tijd  

26-04-2007 15:03:52
mich
mich
Net de omroep op station Venray: Wegens logistieke problemen rijden de treinen op de maaslijn met vertraging. En inderdaad kwam de trein uit de richting Nijmegen niet opdagen. Heb zon voorgevoel dat de combinatie 3230+3231 het begeven heeft, maar het kan natuurlijk ook een andere schrootbak zijn.%08% Trouwens, vandaag waren bijna alle stellen weer in dienst, op de 3107 3117 3218 en 3226 na.

Laatst bewerkt door mich op 26-04-2007 15:12
 

26-04-2007 22:46:53
sneltrein
sneltrein
Komt die beplakte 3226 nog een keer rijden of laten ze um liever in eindhoven staan

of wacht natuurlijk ze wachte zolang mogelijk en dan duurt het nog 8 maanden als de trein pas rijd


:)
 

26-04-2007 22:51:46
werchter
werchter
Of ze bedoelen met "nog 8 maanden..." dat het nog 8 maanden duurt voordat de 3226 op de Maaslijn te bewonderen is .  

26-04-2007 22:58:29
tla
tla
Quote
sneltrein: Komt die beplakte 3226 nog een keer rijden of laten ze um liever in eindhoven staan
Dat ding is niet inzetbaar, zal dus nog wel even duren.
 

27-04-2007 17:44:26
brugger
brugger
link http://www.freewebs.com/arnevermeulen/musea/DSC%5F0006.JPG
wat deden deze wadlopers in ahb op 27-04-07?
 

27-04-2007 18:04:17
julius
julius
Link doet het niet, maar Veolia DH wordt voor kleine reparaties wel eens naar Ahb(o) gereden.  

27-04-2007 18:05:16
lucky
lucky
Link deed het zonet nog wel, er stonden wat DH-I's en misschoen ook tweetjes aan elkaar gekoppeld op een zijspoor.  

27-04-2007 18:08:35
aestudent
aestudent
Vier stuks als ik 't goed onthouden heb, met de 3106 voorop.  

27-04-2007 18:44:14
philips
philips
Nog even over die link die het niet deed.
Ik heb de site van brugger kunnen vinden en de foto gezocht, maar geen ruseltaat%03%


Groeten, Philips
 

27-04-2007 21:18:46
jeanpierre
jeanpierre
Quote
aestudent: Vier stuks als ik 't goed onthouden heb, met de 3106 voorop.
Het waren de 3108+3114+3210+3207 die om 11.55u Arnhem binnenkwamen (uit Nm) en even later naar de Nedtrain werkplaats werden gerangeerd.
 

28-04-2007 00:08:02
mich
mich
Nu de werkzaamheden zijn laat Veolia zoals verwacht aan een aantal stellen groot onderhoud doen.

Laatst bewerkt door mich op 28-04-2007 00:10
 

28-04-2007 00:16:58
waalkade
waalkade
Groot onderhoud, dan moet je niet op het affiche van komende week kijken. Daarop zijn ze Veolia vergeten zoals ik net in Boxmeer las. We werden weer eens uit de trein gezet vanwege te grote vertraging.  

28-04-2007 01:52:51
lexroot
lexroot
Kortgeleden (26 april) gaf minister Eurlings van V&W antwoord op vragen van de Tweede Kamer over Veolia: de tekst staat op website V&W: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/kamerstukken/index.aspx en dan brief 1072 over de vragen van kamerlid Roemer.  

28-04-2007 14:47:09
kbrandsma
kbrandsma
Even gespeurd op het net en zo z'n biografie op Tweedekamer.nl gelezen.
http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/alle_kamerleden/roemer_emile_gerardus_maria/index.jsp

Bahaha, hoeveel verstand heeft iemand van treinen (en milieu) wanneer je de pedagogische academie gevolgd hebt? Schij toch uit.

Roemers, deze treinen rijden al 25 jaar in Nederland hoor, en die staan elke nacht aan de spanning zodat de motor lekker warm blijft en hij makkelijk gestart kan worden, zelfs bij -20. Hoeveel ton CO2 zou hierbij bespaard kunnen worden? Misschien weet Minister Eurlings wel raad met deze vraag!!

Nog leuker is dat de nieuwe treinen ook aan de spanning kunnen worden gehangen!!
 

28-04-2007 14:59:33
mich
mich
Warmhouden van het koelwater kost net zoveel energie als een rijdtje straatlantaarns, niks bijzonders dus. Als je daarover gaat klagen ben je iemand die dus echt niks beters te doen heeft.

Laatst bewerkt door mich op 28-04-2007 15:37
 

28-04-2007 15:36:27
sneltrein
sneltrein
Maar als mensen gaan klagen dat ze er last van hebben moeten die dingen uit


:)
 

28-04-2007 16:52:48
reizigert
reizigert
Nee hoor, ik denk dat dit soort klagers (als ze er al zijn) echt niet hun zin zullen krijgen. Mensen die niet tegen het geluid van motoren van treinen kunnen moeten nou eenmaal niet naast een emplacement gaan wonen  

28-04-2007 17:29:57
rudolfph
rudolfph
En toch mogen er bijvoorbeeld geen goederentreinen over Hgl-Zp rijden op last van dwangsommen, hoewel die spoorlijn al in de 19e eeuw is aangelegd en er dus niemand meer is die er woonde voordat de spoorlijn er kwam.  

28-04-2007 17:39:11
sneltrein
sneltrein
Eeen machtinist van Veolia heeft mij verteld als mensen last hebben van de treinen die snachts aan staan en ze gaan klagen moeten die dingen uit!

Dus ik denk toch als ze gaan klagen dat ze uit moeten


:)
 

28-04-2007 22:46:48
freek500
freek500
Quote
mich: Warmhouden van het koelwater kost net zoveel energie als een rijdtje straatlantaarns, niks bijzonders dus. Als je daarover gaat klagen ben je iemand die dus echt niks beters te doen heeft.

Het is en blijft niet nuttig gebruikte energie, weggegooide energie dus want die treinen kunnen ook gewoon uit. Als we dat allemaal zouden doen met bijvoorbeeld oplader en adapters zou dat erg veel stroom schelen. En daarbij bedrijven dienen het goede voorbeeld te geven, en Veolia dat dat hier dus duidelijk niet.
 

28-04-2007 23:30:40
mich
mich
Even duidelijk onderscheid maken tussen het warmhouden en het laten lopen van de motor, laatste doet Veolia en is inderdaad vrij nutteloos behalve dat je het ding s'morgens niet hoeft te starten.

Het warmhouden, ofwel electrisch, met oliekachel, of webasto: Het zorgt ervoor dat de motor in een goede conditie blijft, en geen kans krijg om te corroderen of te bevriezen. Ook verminderd het slijtage omdat die altijd goed warm gestart word. Dat alles verlengt de levensduur en vergroot de betrouwbaarheid van de motoren aanzienlijk. Bijvoorbeeld de locomotieven serie 6400 hebben een generator die ze als ze in dienst zijn dag en nacht warm houd, mocht je dus ooit bijna bevriezen en in de buurt zijn van een 6400 ga erop zitten en je wordt warm . Veel motoren krijg je koud niet gestart. Trouwens, als je naar de 2200 kijkt die altijd koud gestart werd, mensen die dat meegemaakt hebben zullen die mistige gebeurtenis niet als milieuvriendelijk kunnen navertellen %08%

Laatst bewerkt door mich op 28-04-2007 23:39
 

29-04-2007 14:03:07
kbrandsma
kbrandsma
Precies

Aan de ene kant is het milieuonvriendelijk, want het warmhouden kost energie.
Aan de andere kant is het milieuvriendelijk, want zodoende vind er nooit een koude start plaats, waardoor er dus geen onvolledige verbranding plaatsvind, dus minder directe luchtverontreiniging.
 

29-04-2007 19:03:35
thom
thom
Dieselmaterieel aan de depotvoeding is doodnormaal in NL.

Een koude motor heeft veel meer wrijving dan wanneer een motor op bedrijfstempratuur is [uitzetten ed. Als een motor warm is slaat ie daarom sneller aan want hij heeft minder wrijving, daardoor zal hij ook minder snel slijtage vertonen.
Een motor zal hierdoor langer meegaan en zuiniger blijven.
Slijtage zorgt immers voor lekkage's van vloeistoffen in het motorblok wardoor koelwater of motorolie mee verband word.
is dus een zuiniger en beter voor het milieu.

Vaak bestaat dit systeem uit niet meer dan een electrisch verwarmingselement en een electrische koelwater pomp die via een depotvoeding worden gevoed.
Batterijen zouden dat geen nachtvolhouden emt als effect dat het hele stel niet meer start.
Het systeem verwarmd het koelwater wat door de motor circuleerd wat daar zijn warmte weer afgeeft waardoor hij mooi op tempratuur blijft.
 

05-05-2007 13:48:42
sneltrein
sneltrein
Misschien toch Buffels op Maaslijn

Geschreven door de Gelderlander
zaterdag 05 mei 2007
LAND VAN CUIJK - Misschien dat er binnenkort toch wat vertrouwde Buffels ingezet kunnen worden op de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond. Dit om de structurele problemen met kapotte Wadlopers het hoofd te bieden.

Verkeerswethouder Jan Donkers van Cuijk is hoopvol gestemd. "Ik heb van de provincies Brabant en Limburg begrepen dat er volgende week overleg is op directieniveau met de Nederlandse Spoorwegen. Als Land van Cuijk is ons toegezegd dat de Buffels dan hoog op de agenda staan. Al is het maar een handvol Buffels die ingezet kunnen worden om de ergste capaciteitsproblemen op te lossen. Alle beetjes helpen totdat de nieuwe treinen komend najaar komen."

De Buffels reden tot 10 december op de Maaslijn door het Land van Cuijk. Nu zijn ze elders in Nederland actief voor de NS. Omdat vervoersbedrijf Veolia sinds eind vorig jaar het treinvervoer van opdrachtgever de provincie Limburg mag verzorgen, rijden er oude Wadlopertreinen uit het noorden van het land rond in deze regio.

De gemeenten Cuijk en Boxmeer, direct aan het spoor gelegen, hebben een maand geleden via een brandbrief aan de NS nog de noodklok geluid over de problemen op het spoor in het Land van Cuijk. Treinen rijden met vertraging of rijden zelfs helemaal niet door motorproblemen. Op het hoogtepunt van de technische gebreken stond vorige maand bijna 40 procent van de treinbakken in de stalling voor spoedreparatie.

Navraag bij Veolia leert dat vanaf maandag in elk geval voldoende treinen inzetbaar zijn tussen Roermond en Nijmegen. Vanaf maandag rijden er, na een grote onderhoudsbeurt aan het spoor van ruim een week, weer treinen op de Maaslijn. Volgens spoorbeheerder ProRail worden morgen de laatste controles uitgevoerd, waarna komende week volgens rooster gereden kan worden.


Dat zou heelveel problemen oplossen:)


:)
 

05-05-2007 13:55:58
reizigert
reizigert
Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen: Goed nieuws. Ware het niet dat de enige bron van dit verhaal wethouder Jan Donkers is, de man die per brief meldde de NS wel even voor de rechter zou slepen 'als ze niet snel met een goede verklaring te komen waar de Buffels zijn'. Gezien die voorgeschiedenis bestaat het risico dat deze meneer weer eens de klok heeft horen luiden en totaal niet weet waar de klepel hangt. Maar goed, hoop doet leven.  

05-05-2007 14:00:30
taigagaai
Moderator
taigagaai
Een handvol Buffels... Volgens mij rijden er nog 4 bij NoordNed, ow nee, Arriva Dat is bijna een handvol
Anders zou ik het ook niet weten waar die overige Buffels vandaan moet komen.
 

05-05-2007 14:06:21
sneltrein
sneltrein
Ik zou ook echt geen idee waar ze die vandaanhalen ik weet niet of er ergens staan waar niks mee gebeurd???


:)
 

05-05-2007 14:08:03
reizigert
reizigert
Hoe zit het eigenlijk met die Buffels van Arriva? Heeft Arriva ook een leasecontract van 10 jaar? Zo ja, wanneer loopt dat contract af? Een mogelijkheid zou wellicht zijn (met een beetje goodwill van NSFS) dat Veolia het contract van Arriva overneemt, nu Arriva het straks zelf prima redt met 43 GTW's. Zo'n constructie zou dan wel inhouden dat Veolia de Buffels wellicht langer moet inhuren dan ze aanvankelijk wilden, maar alles beter dan die 10 jaar huur of nog 8 maanden uitsluitend wadjes  

05-05-2007 14:44:10
lw-o
lw-o
contract loopt 1 september af


Virm is verrekte fijn spul
 

05-05-2007 15:30:09
salieri
salieri
Maar ja, dan heb je weer instructie etc etc wat weer tijd in beslag neemt...  

05-05-2007 16:32:59
reizigert
reizigert
Er is toch ook een aantal NSR'ers dat is overgestapt naar Veolia? Daar zullen er best wat bijzijn met buffel-bevoegdheid.  

05-05-2007 18:55:53
rudolfph
rudolfph
Desnoods maak je vaste composities met DH-DM'90-DH. Vier bakken minimaal, maar dat kan best en dan hoeft het rijdend personeel geen instructie te hebben (lijkt mij).  

05-05-2007 19:14:33
mich
mich
Dat mag dus niet, want je moet die buffel ook starten en controleren etc. en als der een wadje af moet als het kapot is ofzo is het ook handig dat je de buffel kunt besturen. zo moeilijk is een buffel nou ook weer niet, zeker als je DH kent. Maar eerst maar eens zien of ze het voor elkaar krijgen, want volgens mij heeft de NS nog steeds de stellen hard nodig.

Laatst bewerkt door mich op 05-05-2007 19:15
 

05-05-2007 20:35:59
roelli
roelli
Dit is een witte DH-2 te Belfeld
http://img69.imageshack.us/my.php?image=dsc03199ep7.jpg


Roel op het Veld
 

05-05-2007 21:15:45
mich
mich
yes hij(3226) is eindelijk in dienst %02% Verder kunnen we de 3218 en 3107 wel definitief afschrijven denk ik...

Laatst bewerkt door mich op 05-05-2007 21:38
 

05-05-2007 22:07:35
salieri
salieri
Hoezo dat Mich?  

05-05-2007 23:36:47
mich
mich
die 2 staan sinds respectievelijk 7 en 12 april buiten dienst.

Laatst bewerkt door mich op 05-05-2007 23:37
 

06-05-2007 00:02:05
reizigert
reizigert
De 3226 stond al veel langer dan de 3218 en 3107 buiten dienst en rijdt nu ook gewoon weer op de Maaslijn. Lijkt me dus een wat voorbarige conclusie...