22-10-2007 19:47:33
zugchef
zugchef
Een vraagje voor de Limburgers onder ons: Wegens werkzaamheden ligt de spoorbrug tussen Blerick en Venlo er dus uit, maar geldt dat ook voor de auto/fiets/loopbrug daarnaast? De bussen die daar normaal gesproken over heen rijden, worden deze omgeleidt? Dit aangezien ik geen zin heb om in Blerick na aankomst eerst een kwartier te wachten op het treinvervangend busvervoer...

Laatst bewerkt door zugchef op 22-10-2007 19:48
 

22-10-2007 20:08:29
mich
mich
geld alleen voor de spoorbrug  

22-10-2007 20:55:56
wesley
wesley
Nou je hoeft geen kwartier te wachten op je bus hoor, toen ik zondag me reisje maakte stonden er bij aankomst al 3 bussen klaar. maar deze bus rijd niet via de brug volgens mij? altans als ik goed heb opgelet in de bus%08%  

22-10-2007 21:03:33
zugchef
zugchef
Nee maar ik wil morgen binnen een half uur tijd bij de overweg Broekveldweg tussen Venlo en Tegelen zijn. Ik kom om 9:00 aan in Blerick, dus elke minuut dat er wel een bus staat maar niet meteen wegrijdt, is verspilde tijd, vandaar  


22-10-2007 21:37:13
fastguy84
fastguy84
GTW's zouden toch pas vrijdag komen? Of waarom wil je daar om half tien zijn?  

22-10-2007 21:40:22
daniel_ddr
daniel_ddr
Zugchef kennende voor een omgeleide cargo Maar als je daar om die tijd wilt zijn, waarom neem je dan niet een trein eerder? Of gaat er geen eerdere trein uit Lw, dat kan natuurlijk ook nog


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-10-2007 21:42:33
zugchef
zugchef
Ja klopt voor de omgeleide cargo's. En verder ga ik op meerdere plekken bij Beesel, Reuver, Belfeld en Tegelen langs de baan de wadjes op de foto zetten. Maar ik moet nu dus al om 5:04 weg uit Lw, kan helaas niet eerder  

22-10-2007 21:43:13
fastguy84
fastguy84
Ik vind het prima hoor %02% Was meer omdat dit het Veolia topic is en de tijd ongeveer overeenkomt...  

22-10-2007 21:46:18
edegroot
edegroot
edegroot: Heren, vriendelijk verzoek om enigzins terug te gaan naar het topic..  

24-10-2007 14:02:47
mich
mich
Aflevering van de laatste GTW voor de maaslijn staat gepland op 26 februari. In precies 4 maanden zullen er dan 4 per maand geleverd worden, dus 1 per week, of 2 per 2 weken.  

24-10-2007 18:01:24
kbrandsma
kbrandsma
Dus sowieso nog tot eind februari DH op de Maaslijn!
Ik neem aan 2 per 2 weken. Precies de frequentie die bij de 2e helft van de Arriva 2/8'en ook aangehouden is.
 

25-10-2007 19:29:52
kevinevers
kevinevers
3222 staat met nog een 2tje in ehv.  

25-10-2007 21:25:11
mich
mich
met de 3207  

25-10-2007 23:02:56
fastguy84
fastguy84
Op 't Drehscheibe-online forum wordt gemeld dat de 201 en de 351 vanavond in Konstanz stonden, en rond 20:20 door station Singen Landesgartenschau (vlakbij zwitsers/duitse grens) kwamen, richting NL. Ze zouden op eigen kracht rijden! Of ze morgenvroeg in Vl zijn, wordt nog even afwachten, het is nog hemelsbreed zo'n 450 km...

Lokale spotters meldden ook alvast de steldata:
Veolia 201:
Eenheden 7201A, 7201C, 7201B * UIC (een enkel nummer) 95 84 5 20 7201-9 * Rev 16.10.07
Veolia 351:
Eenheden 7351A, 7351D, 7351C, 7351B * UIC (een enkel nummer) 95 84 5 30 7351-1 * Rev 22.10.07

Laatst bewerkt door fastguy84 op 25-10-2007 23:06
 

26-10-2007 09:28:06
toms
toms
Ik heb ze gezien. De nieuwe GTW's van Veolia. Ik heb ze net gezien bij de eerste spoorwegovergang vanuit Duitsland in Venlo. Ik heb geprobeerd foto's te maken maar zijn me allebei mislukt.%04%  

26-10-2007 10:57:19
mdeen
mdeen
Ik heb mijn foto's online gezet: http://maasluip.xs4all.nl/trein/Gallery/view_album.php?set_albumName=D20071026

Ben lief voor mijn verbinding, die is nu soms al maxed out met interesse voor die plaatjes.

In Venlo zijn ze op spoor 1 gezet waarna ze bezichtigd werden door de Veolia manschappen. Ik mocht er ook even in en heb even proefgezeten. 2+3 lijkt toch wat krap (maar ik zat alleen, dus heb het niet echt kunnen testen). Iig krapper als wat SM'90 was (maar dat is ook te begrijpen).
Maar hopelijk is dat toch alleen in de spits nodig en zit je buiten de spits 2+2.

Laatst bewerkt door mdeen op 26-10-2007 11:12
 

26-10-2007 11:51:02
daan1714
daan1714
Weet iemand of de GTW's goed fotografeerbaar zijn? Misschien dat ik dan vanmiddag nog ff langs Vl ga..  

26-10-2007 11:55:18
mdeen
mdeen
Het laatste wat ik er van hoorde was een aankondiging (binnen) om a.u.b. de trein te verlaten omdat men ging tanken.
De Maasbrug ligt er uit dus ik neem aan dat ze in Venlo blijven, ze zullen wel op de Veolia opstelsporen komen te staan. Misschien van het uiteinde van spoor 1 nog wel te fotograferen.
 

26-10-2007 11:56:29
fastguy84
fastguy84
Ik was er ook vanochtend, heb een paar foto's online gezet op http://xs.to/albums/119339186628245842632308.html
De stellen reden op eigen kracht, met op de bestemmingsdisplay "Stadler groet Maaslijn", op de zij-displays "Altenrhein Venlo" en binnenin "Welkom aan boord". Heb ook even binnen mogen kijken, ziet er netjes uit en vooral erg 'af', infotainment werkte bijvoorbeeld al (incl. actueel nieuws + stopplaatsen). Hij rook ook nog net zoals een nieuwe auto %02%
De stellen stonden om 10:00 toen ik wegging op de tankplaat, later verwacht ik ze op de reinigingssporen (aan het einde van spoor 1). Op de tankplaat zijn ze lastig te fotograferen, zie mijn foto's. Misschien vanaf de Kaldenkerkerweg beter te zien als ze op de reinigingssporen staan?
 

26-10-2007 12:01:49
daan1714
daan1714
Ik ga gewoon en ik zie wel.. Misschien dat ze vanmiddag niet meer aan het tanken zijn.  

26-10-2007 12:07:51
reizigert
reizigert
Bedankt voor de foto's. Op L1 website staat een radio-interview met Van Setten
http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_firstElementId/1_1787843/_rp_links4_hasclickpage/1_1013/_pid/links4
Hij noemt 7 november als datum voor de eerste inzet in de reizigersdienst
 

26-10-2007 12:18:01
nielsje
nielsje
Maandag moet ik weer naar school, dan neem ik wel de camera mee
Hopelijk staan deze prachtige trein(tjes) erdan nog!
 

26-10-2007 13:26:14
kevinevers
kevinevers
ik stond ook daar, ook mijn foto was mislukt daar%04%

maar speciaal voor jou: http://img99.imageshack.us/img99/3008/pa260077gx3.jpg

Laatst bewerkt door kevinevers op 26-10-2007 13:27
 

26-10-2007 13:27:47
toms
toms
Net stonden ze op het terrein waar de treinen schoongegemaakt worden (asito?). Heb nu wel foto's kunnen maken, maar ook slecht.  

26-10-2007 13:33:15
kevinevers
kevinevers
ja was al vervuild van binne zoals MVD dat toenstraks opmerkte  

26-10-2007 15:36:04
seinhuis
seinhuis
Ik heb een vraagje, tot waneer blijf het laatste wadloper op de maaslijn? En waneer gaat de eerste GTW in reizigersdienst rijden?  

26-10-2007 15:38:32
mark
mark
Beter lezen Seinhuis, de antwoorden op je vragen staan een paar berichten boven je.  

26-10-2007 17:17:34
mich
mich
Ben er ook even in geweest, zeer mooie trein. Een medewerker van Stadler gaf me kort wat uitleg, spiegesysteem is al goedgekeurd, werkt perfect. De trein is 15 cm breder dan normaal, ook 15 cm breder dan die van Arriva. De zitplaatsen op de 3+2 bank zijn ongeveer 2 cm aan weerszijden smaller dan de normale 2+2 maat.

Veder valt me op dat een groot aantal knoppen anders is dan bij de Arriva GTW, de Veolia GTW heeft ook een extra schermpje in de cabine.

Wadlopers in dienst tussen Blerick en Nijmegen: 3103 3105 3108 3203 3210 3218 3219 3224 3230 3231. In dienst tussen Venlo en Roermond: 3107 3110 3111 3114 3208 3226. Kapot te Venlo: 3228 Nijmegen: 3106 Eindhoven: 3117 3207 3222 3225 Arnhem: 3223 Onnen: 3118 3202.

Laatst bewerkt door mich op 26-10-2007 17:40
 

26-10-2007 17:37:16
nielsje
nielsje
Kortweg een hele mooie trein!! (hoewel ik de Maaslopers ga missen, vooral de 3226, maar we krijgen erwel iets mooi voor terug!!)  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-10-2007 17:47:39
mvd
mvd
Het zijn mooie treinstellen, gelukkig mochten we van dichtbij kijken %02%...

Ohwja, tijdens het tanken van de GTW was iemand bij de 3226 bezig met het wisselen van de tekst. Nog 3 maanden is geworden: "Nog 1 maand" (jaja, ze hebben er aan gedacht om de "en" achter maand weg te halen %08%)...
 

26-10-2007 18:28:18
mich
mich
Wat me nu pas opvalt is dat er in de Veolia GTW knoppen zitten voor het bedienen van de stroomafnemer. Zo kun je dus echt volledig gecombineert rijden.  

26-10-2007 21:14:46
ov_wijzer
ov_wijzer
Quote
mich: Kapot te Venlo: 3228


Iemand enig idee wat de 3228 nu weer mankeert? Wou er morgen een plaatje van gaan maken maar dat wordt dus weer moeilijk, of staat ie gunstig in Venlo?
 

26-10-2007 21:21:36
mvd
mvd
Het stel stond vanmorgen nog op het middelste kopspoor aan 't uiteinde van het middenperron. Je kan er een foto van maken, als men het stel niet verplaatst heeft of iets ervoor heeft gezet ...  

26-10-2007 21:29:47
mich
mich
de GTW's staan op de reinigingssporen, niet vanaf het perron te fotograferen. Echter wel vanaf de weg.

De 3228 staat alleen bij "defect" en dan hij wel mag rangeren maar niet mag rijden. Trouwens de 3228 gaat wel vaak kapot ja...

Laatst bewerkt door mich op 26-10-2007 21:30
 

27-10-2007 02:51:07
broek53
broek53
Quote
taigagaai: Ik denk dat het de sloper zal zijn, die recentelijk meer materieel heeft verschroot... Maar dit is puur speculaas en we gaan hier niet speculeren.
Er is al ten tijde van de sloop van de terzijde staande DE3-en midden dit jaar aan sloper Hoeben ook een offerte gevraagd voor de sloop van maximaal 81 bakken DH-materieel, zoals dat dan heet. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niet aan meerdere slopers offerte is gevraagd - en verder is er nog helemaal niest gegund, natuurlijk.
Inderdaad wil NSFS na 1-1-2008 van de DH's af. Dat is uiteraard een richtdatum en op 2-1 zullen niet alle stellen ineens gesloopt worden - maar dan moet er ofwel zekerheid zijn over verkoop aan wie dan ook. Als Veoilia er nog een aantal wil blijven huren, zal dat niet zo'n probleem zijn - maar ik vermoed wel dat het park per 1-1 uit het te leasen park van NSFS gaat.
 

27-10-2007 13:09:15
mich
mich
GTW 204 is ook al een heel eind: http://www.reissweb.net/images/nc1157g.jpg
Woensdag komt waarschijnlijk de 202 in Venlo aan, welke direct gebruikt zal worden voor het opleiden van machinisten. Als de brug in Venlo weer open is zal de 351 of de 201 nachtelijke proefritten gaan maken.

Laatst bewerkt door mich op 27-10-2007 13:11
 

27-10-2007 13:44:10
daan1714
daan1714
Gisteren rond 17h00 even wezen kijken naar de GTW's. De stellen stonden inderdaad niet ideaal maar heb de volgende foto's kunnen maken:

http://www.dwbhan.nl/images/26_10_2007/P1000930.JPG
http://www.dwbhan.nl/images/26_10_2007/P1000931.JPG
http://www.dwbhan.nl/images/26_10_2007/P1000940.JPG
http://www.dwbhan.nl/images/26_10_2007/P1000919.JPG
http://www.dwbhan.nl/images/26_10_2007/P1000926.JPG
 

27-10-2007 15:22:05
micky
micky
wanneer gaat de 3202 weer terug naar Veolia de 3202 stond vandaag nog in Gn  

27-10-2007 15:29:17
WesselE
WesselE
Ik vraag me af of ze sowieso terug naar Veolia gaan. Volgens het interview met van Setten gaan de GTW´s 7 november al in dienst, dat is dus nog ongeveer 2 weken. Misschien heeft Veolia de huur van deze wadlopers al opgezegd?


'Okeh'
 

27-10-2007 15:32:30
mich
mich
Nee, de 3118 en 3202 gaan gewoon terug. De 3202 krijgt een reguliere onderhoudsbeurt, en van de 3118 was de VTT kapot. Alle nu aanwezige stellen blijven voorlopig.  

27-10-2007 16:01:10
raymond16
raymond16
De 201 is net door een klasgenoot gesignaleerd in Rm. De eerste testritten dus al?  

27-10-2007 18:01:26
wadloper32
wadloper32
Quote
WesselE: Ik vraag me af of ze sowieso terug naar Veolia gaan. Volgens het interview met van Setten gaan de GTW´s 7 november al in dienst, dat is dus nog ongeveer 2 weken. Misschien heeft Veolia de huur van deze wadlopers al opgezegd?

Volgens mij is dat heel erg onverstandig als veolia de wadlopers niet nog een tijdje in dienst houdt. Ze kunnen namelijk hetzelfde gedonder verwachten met de GTW´s als bij de GTW´s van Arriva.

Laatst bewerkt door wadloper32 op 27-10-2007 18:02
 

27-10-2007 18:24:10
railfan
railfan
Eerste testritje op de Maaslijn vandaag met de 201:
http://temp.railfan.nl/veolia-201-swalmen-27102007.jpg
 

27-10-2007 19:04:28
mich
mich
Mooie foto zoals al eerder gezegt blijven de wadlopers tot maart.  

27-10-2007 19:10:16
lucky
lucky
Mich, mag jij ook testritten uitvoeren?  

27-10-2007 19:17:18
railfan
railfan
De tekst van de 3226 is ook aangepast: nog 1 maand. http://temp.railfan.nl/veolia3226-nog1maand.jpg  

27-10-2007 19:21:48
ov_wijzer
ov_wijzer
En ook ik zag de (7)201 vandaag, hier naast de 3208. Jammer genoeg zat de 3226 op de slag van een half uur later, anders was het helemaal een leuke combi geweest......

http://farm3.static.flickr.com/2106/1776787451_13517d776e_b.jpg
 

27-10-2007 20:03:57
mich
mich
Nee, de testritten worden nu door stadler uitgevoerd. Deze week gaan de instructiemachinisten rijden met de stellen, en erna worden de andere machinisten, waaronder ik vanaf de 6de opgeleid.  

27-10-2007 20:10:17
nielsje
nielsje
Edit door Mikos: 14) Het is niet toegestaan te vragen om dienstregelingen die niet op somda staan. Als de dienstregelingen er zijn, dan zullen deze t.z.t. worden geplaatst binnen het "Bijzondere Ritten" blokje. Een topic starten (of een bericht plaatsen) waarin gevraagd wordt om zo'n dienstregeling, zal direct door een beheerder van het forum worden verwijderd.  

27-10-2007 21:56:11
sneltrein
sneltrein
Edit door Mikos: 14) Het is niet toegestaan te vragen om dienstregelingen die niet op somda staan. Als de dienstregelingen er zijn, dan zullen deze t.z.t. worden geplaatst binnen het "Bijzondere Ritten" blokje. Een topic starten (of een bericht plaatsen) waarin gevraagd wordt om zo'n dienstregeling, zal direct door een beheerder van het forum worden verwijderd.


:)
 

27-10-2007 21:56:34
ijsm
ijsm
Toen ik donderdag in Landquart was, was men op 1/4e van de bouw van de eerste elektrische Veolia-GTW. Ik begreep dat de nieuwe Arriva-GTW's ook bij de RhB in Landquart gebouwd gaan worden (althans, de bakken).  

27-10-2007 22:08:47
fastguy84
fastguy84
@ijsm

is er dan eigenlijk een verschil tussen de elektrische en de diesel-Veolia bakken (afgezonderd het motorcompartiment)? mich meldde hier al dat de pantograaf ook in de dieselstellen aangestuurd kan worden als ze gekoppeld zijn... Weet je toevallig ook hoe het zit met de breedte van de stellen? Omdat die op de Maaslijn 15 cm breder dan de Spurts zouden zijn.
Enne, (als ik toch aan het vragen ben), heb je enig idee waarom deze elektrische Veolia-GTW eerder dan die van Arriva wordt gebouwd? Arriva's bestelling was eerder en volgens mij stond de aflevering ook in die volgorde gepland.
 

27-10-2007 22:49:38
ijsm
ijsm
Geen idee eigenlijk, ik was er voor andere zaken . Het werd me allemaal maar verteld, heb zelf wel even gekeken, maar werd er niet veel wijzer uit. In ieder geval zijn alle GTW's voor Veolia aldaar aanwezig (zij het nog in elkaar gezet), en gaan de bakken per vrachtauto naar Bussnang waar ze hun draaistellen voor het eerst ontmoeten.  

27-10-2007 22:53:39
mikos
mikos
Mikos: Drie berichten gewijzigd. Lees de Forumregels en hou op met vragen naar dienstregelingen. Danku.


www.ov-ervaringen.nl
 


28-10-2007 20:04:25
sander14
sander14
Misschien lees ik er overheen, maar wanneer gaan de GTW's hun diensten rijden?  

28-10-2007 20:12:59
et425
et425
Quote
WesselE: Ik vraag me af of ze sowieso terug naar Veolia gaan. Volgens het interview met van Setten gaan de GTW´s 7 november al in dienst, dat is dus nog ongeveer 2 weken. Misschien heeft Veolia de huur van deze wadlopers al opgezegd?


7 november gaan ze dus waarschijnlijk rijden.

Laatst bewerkt door et425 op 28-10-2007 20:13
 

28-10-2007 20:27:58
wesley
wesley
Kunnen die GTW's met wadjes gekoppeld worden?
In het geval van grootschalig uitval of iets dergelijks
 

28-10-2007 22:00:41
manuel25
manuel25
Nee, Ze kunnen sowieso niet met Dm'90 gekoppeld worden, Dm'90 kan wel met DH, Dus kan GTW niet met DH. Omdat de koppelingen verschillende hoogtes hebben. Dat is tenminste zo bij de Arriva GTW's, dus ik denk dat het voor de Veolia GTW's hetzelfde verhaal is.

Laatst bewerkt door manuel25 op 28-10-2007 22:04
 

28-10-2007 23:04:49
thom
thom
Het zou me toch vreemd lijken als de GTW's hun koppeling niet op UIC hoogte zouden hebben...

Wanneer een koppeling op UIC hoogte zit, is het mogelijk om een treinstel met ene loc af te slepen als je een sleepkoppeling gebruikt.
Erg onhandig om daar vanaf te wijken dus.
 

29-10-2007 10:14:10
mdeen
mdeen
Het is misschien vreemd, maar waar. De koppeling van de Arriva GTW's zit hoger dan bij Buffels, en dus ook hoger dan bij Wadlopers. En zo op het eerste gezicht zit de koppeling van de Veolia GTW's op dezelfde hoogte als de Arriva GTW's. Zou ook vreemd zijn als dat niet zo is want de Veolia GTW's zijn ook al met ander Stadler materieel gekoppeld geweest.

Of die van de Buffels/Wadlopers dan niet op UIC hoogte zit of de GTW laat ik even in het midden.

Ik lees dat de vervolgserie plan T koppelingen op "1.045 mm boven bovenkant spoorstaaf, de UIC-hoogte" kregen. Ik meen toch dat plan T koppelbaar is met de rest van het Nederlands materieel, dus dan moet de UIC norm later zijn aangepast.

Er zijn trouwens al Lintjes gesleept door een loc, dus daar is een koppeling voor beschikbaar.

Laatst bewerkt door mdeen op 29-10-2007 10:38
 

29-10-2007 12:52:00
hielkeb
hielkeb
Het hoogte verschil in de kopeling tussen een Arriva GTW en een Buffel is te zien op deze foto http://www.flickr.com/photos/spurt/page2


Hielkeb
 

29-10-2007 13:12:16
timtrein
timtrein
Bijzonder! Lijkt me toch onhandig om materieel te bouwen dat niet op de standaard hoogte zit. Of de hoogte is aangepast... weet iemand hoe het bij de Protos is, en bij ander Duits spul als Talent etc?
De Lint is inderdaad met een sleepkoppeling te slepen, die heeft de koppeling dus wel op UIC-hoogte zitten. Alleen zijn deze koppelingen weer van een eenvoudiger type...
Het wordt wel een allegaartje zo. Een treinstel even afslepen met een ander willekeurig treinstel zit er niet echt meer in...
 

29-10-2007 14:25:21
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
mdeen: Ik lees dat de vervolgserie plan T koppelingen op "1.045 mm boven bovenkant spoorstaaf, de UIC-hoogte" kregen. Ik meen toch dat plan T koppelbaar is met de rest van het Nederlands materieel, dus dan moet de UIC norm later zijn aangepast.
De 501 had bij de aflevering een lage koppeling, zoals bij Plan U. Vanaf de seriebouw is de koppeling verhoogd.
 

29-10-2007 19:48:01
wesley
wesley
Misschien voor latere treinstellen: een in hoogte verstelbare koppeling???%08%  

29-10-2007 20:14:36
thom
thom
Ik wil niet lullig doen, maar de GTW's zijn in duitsland achter een lok vervoerd naar een andere werkplaats.
Ongetwijfeld is dat met een sleepkoppeling gebeurt zoals ook met DM90 en wadlopers gebeurt is.

UIC norm zal echt niet aangepast zijn, want de UIC norm voor een AK is dezelfde hoogte als van stoot en trekwerk zodat je met een sleepkoppeling kunt verslepen ipv gerommel met koppelbomen ed.

Zal wel zijn dat de ene wat te hoog afgesteld is en de andere te laag afgesteld is oid, maar een andere hoogte zou me erg onlogisch klinken.
 

29-10-2007 23:49:27
timtrein
timtrein
Op die foto is nogal een verschil te zien... dat lijkt me niet echt met wat afstellen te doen. Wat kan is dat de Buffel versleten wielbanden had, maar dan nog scheelt het maar een paar centimeter. Dus blijft een interessante vraag.

NB: het feit dat je een GTW met "een" sleepkoppeling achter een loc kunt verslepen wil niet zeggen dat alles "dus" op dezelfde hoogte is en je het dus overal hiermee kunt koppelen...
 

30-10-2007 00:02:30
thom
thom
Denk dat je niet in in die verschillen moet vergissen, wel vaker gezien dat ik dacht van nou... Ken nèt

Wat ik bedoelde met die sleepkoppeling, de haak van een lok zit ook altijd op dezelfde hoogte, een sleepkoppeling daarop gemonteerd zit dus ook op dezelfde hoogte en kennelijk past die toch wel op beide soorten stellen.
Ik kan me daarbij nou ook niet echt voorstellen dat ze voor een GTW een aparte sleepkoppeling gefrubelt hebben.

Me dunkt als je dat moet doen je toch zou moeten afvragen of het wel handig is waar je mee bezig bent..

Maargoed, wanneer neemt iemand even de proef op de som %08%
 

30-10-2007 00:11:06
webguy
webguy
Nu weten we dus waarom 't stel fabrieken uit moesten worden getrokken bij de presentatie (oh, nee, wacht: dat was symbolisch)
Ze zijn overigens wel op eigen kracht uit Zwitserland gekomen - Altijd goedkoper natuurlijk dan een lok huren. Maar de Veolia GTWs hebben geen Indussi. Via Mich hoorde ik dat ze dan max 120 mochten in Duitsland, weet iemand meer?

Laatst bewerkt door webguy op 30-10-2007 00:11


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

30-10-2007 00:39:13
peterselie
peterselie
Zal wel onder dezelfde regels vallen als toen bij Arriva. Die stellen zijn ook op eigen kracht door Duitsland gereden, maar hadden op 8 stellen na allemaal geen indusie. Arriva heeft de stellen onder de vlag van PEG door Duitsland gereden, Veolia zal dat onder eigen naam kunnen doen. Tijdens mijn reisje naar Leer heeft mijn reisgenoot de Arriva GTW op Duitse bodem, voor zover de apparatuur meewerkte op 120 km/h geklokt. Dit was een stel met indusie.

Edit mvd: Organisaties bij de normale naam noemen.
 

30-10-2007 08:47:25
mdeen
mdeen
Quote
webguy:Via Mich hoorde ik dat ze dan max 120 mochten in Duitsland, weet iemand meer?
Ik weet niet of dat zo'n probleem is? In Nederland heeft Prorail de toelating voor 140 km/h volgens mij nog niet verleend. En in Duitsland rijdt er volgens mij geen enkele GTW in reizigersdienst harder dan 120 km/h, dus op wat voor soort toelating rijden de GTW's in Duitsland?
 

30-10-2007 10:06:07
lamote_ban
lamote_ban
@mdeen
Ik vraag me af of de Prignitz Express op het stuk Henningsdorf-Neuruppin geen 140 rijdt.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 30-10-2007 10:06
 

30-10-2007 10:27:00
j.jager
j.jager
Quote
peterselie: Arriva heeft de stellen onder de vlag van PEG door Duitsland gereden, Veolia zal dat onder eigen naam kunnen doen.


De PEG is eingelijk de Duitse arriva, en die is toegelaten in (bijna)heel Duitsland, en daarom rijden de arriva gtw's onder toelating van de PEG door Duitsland. Er zijn alweer diverse stellen die 140kmh in de cabine staan hebben.

Laatst bewerkt door j.jager op 30-10-2007 10:28
 

30-10-2007 11:01:04
mdeen
mdeen
Quote
lamotep: @mdeen
Ik vraag me af of de Prignitz Express op het stuk Henningsdorf-Neuruppin geen 140 rijdt.

Ik was er deze zomer nog en ze gaan niet harder dan 120 km/h. Ik heb zelf ook nog geen GTW's met een Vmax van 140 km/h gezien in Duitsland.

En dat de PEG stellen (Talenten) heeft die 140 km/h mogen betekent nog niet dat alle treinen die onder PEG rijden 140 km/h mogen.
Het gaat om de toelanting van de GTW in Duitsland. Zijn ze daar voor 120km/h of 140 km/h toegelaten? Ik denk 120 km/h omdat er volgens mij geen enkele GTW is die in Duitsland voor 140 km/h is toegelaten.

Laatst bewerkt door mdeen op 30-10-2007 11:02
 

30-10-2007 11:05:40
webguy
webguy
Volgens Arriva Mcn-en mogen ze ook gewoon 140, en is er ze niets verteld over max. 120.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

30-10-2007 11:05:57
awhv-mcn
awhv-mcn
3222 is zaterdag aan het einde van de middag als middelste stel in een overbrenging van Eindhoven naar Venlo gegaan. Stel stond als enige uit als ik het goed hoorde, niet hersteld dus?  

30-10-2007 12:12:36
lamote_ban
lamote_ban
Quote
mdeen:
En dat de PEG stellen (Talenten) heeft die 140 km/h mogen betekent nog niet dat alle treinen die onder PEG rijden 140 km/h mogen.

De Prignitz Express is van DB, niet van de PEG.
 

30-10-2007 12:30:02
mdeen
mdeen
Dat met de PEG was een reactie op j.jager, niet op jou.  

30-10-2007 12:33:21
mich
mich
Treinstel 3222 is wel hersteld, heeft een andere motor. Het heeft wel nog enkele kleine defecten, maar daar waren ze vanmorgen in Venlo mee bezig. Stel 3108 mag naar de kuilwielenbank. De 3117 is er ook weer, sinds gister in dienst. De kop ziet eruit als nieuw, was dat van het remsysteem ook maar te zeggen...

De koppeling van de GTW zit inderdaad hoger, de toegelaten snelheid is 140 km/h, in Duitsland 120km/h. Ze staan nu in/voor de Cabooter loods in Blerick. Bij de Voith werkplaats worden nu 2 wissels vervangen.
 

30-10-2007 12:48:39
webguy
webguy
Net na de eerste overweg als je Blerick -> Venray rijdt toch? 't lijkt me dat ze daar wel redelijk te platen zijn...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

30-10-2007 13:06:50
mich
mich
Ja, ik heb ook geprobeert ze op de foto te zetten, alleen stond er net een vrachtwagen voor, en aan de andere kant een groot bord. Dus helaas, maar ze gaan snel weer testrijden.  

30-10-2007 14:40:26
awhv-mcn
awhv-mcn
Quote
mich: Treinstel 3222 is wel hersteld, heeft een andere motor. Het heeft wel nog enkele kleine defecten, maar daar waren ze vanmorgen in Venlo mee bezig.
Oké, bedankt.
 

30-10-2007 15:41:04
wadloper32
wadloper32
Quote
webguy: Volgens Arriva Mcn-en mogen ze ook gewoon 140, en is er ze niets verteld over max. 120.


De GTW´s van Arriva mochten in het begin niet harder dan 120, maar omdat op een groot deel van het traject Groningen-Leeuwarden de baanvaksnelheid 140 km per uur was mochten een aantal stellen voor de sneltreindienst 140 km per uur.

Laatst bewerkt door wadloper32 op 30-10-2007 15:41
 

30-10-2007 16:25:11
1309_ban
1309_ban
Quote
thom: Zal wel zijn dat de ene wat te hoog afgesteld is en de andere te laag afgesteld is oid, maar een andere hoogte zou me erg onlogisch klinken.


UIC norm hoef je niet aan te passen, als je een auto hebt en je zet de trekhaak op het dak dan moet je dat ook zelf weten (praktisch is anders, maar daar hebben we het niet over).

En wat je op de foto ziet is echt wel meer dan wat je met afstellen kunt bijstellen. Als je een keer voor de 41 of 114 van jullie staat mag je eens kijken wat je daar maximaal aan kunt afstellen.
 

31-10-2007 10:18:17
mdeen
mdeen
Ik hoor dat de volgende twee stellen ondertussen ook al in Vl zijn aangekomen.  

31-10-2007 10:54:45
webguy
webguy
Die zouden toch pas vrijdag aankomen?


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

31-10-2007 13:36:26
spotter
spotter
Nee hoor, kijk maar bij de DRGL's  

31-10-2007 13:57:10
mich
mich
Inderdaad zijn er vandaag een 3tje en 2tje bijgekomen, dus nu al vier stellen. Welke stelnummers weet ik zo niet, maar neem aan de 202 en 352. Overigens is de nummerreeks zo gekozen dat ze 2tjes makkelijk in 3tjes genummerd kunnen worden als er een tussenbak bij komt, en dan wel als 301-310. Dat dat gaat gebeuren is wel waarschijnlijk, maar zal nog een tijd duren (denk aan 1-2 jaar ofzo).

Met het testen ging tot nu toe alles perfect, op de omroep na. Deze GPS gestuurde omroep moet nog wat bij gesteld worden door de fabrikant RUF. Het extra scherm in de cabine links van de snelheidsmeter heeft ook met het GPS systeem te maken, wat precies weet ik nog niet. Verder zijn onze GTW niet in vermogen teruggebracht zoals die van Arriva, omdat wij er veel harder mee rijden. Bij stationair lopen hoor je een zware bromtoon, dus ook dat is niet bijgesteld zoals bij Arriva.

Inzet: eind volgende week in waarschijnlijk de spitstreinen, als alles volgens planning gaat. In december met de nieuwe dienstregeling gaan de GTW dan de lange slagen rijden, en de wadlopers alleen nog de spitstreinen. Daarom gaan er over onbekende tijd 20 bakken wadloper terug, de rest blijft tot Maart. Vanaf volgende week wordt er elke week 1 GTW afgeleverd, tot 26 februari ze er allemaal zijn.

Laatst bewerkt door mich op 31-10-2007 13:59
 

31-10-2007 14:17:02
fastguy84
fastguy84
Het scherm links is de bediening/weergave van het passagiers informatie systeem, bedient zowel de displays buiten als binnen (ook de tv's). Zie voor een brochure van de fabrikant: http://www.ruf.ch/produkte/visiweb/images/FISinZuegenD.pdf Arriva heeft eenzelfde systeem (zelfde fabrikant).

Alleen een vraagje over het afleverschema; als er elke week één komt, dan ben je al in de laatste week van januari klaar? Of er zou niet moeten worden geleverd sommige weken; bijvoorbeeld de twee weken rond kerst en oud&nieuw, en dan nog ergens twee weken niet?
 

31-10-2007 14:18:07
mich
mich
Dat vroeg ik me ook al af, denk zowiezo niet tussen kerst en nieuwjaar, en verder zien we het wel  

31-10-2007 14:20:06
kbrandsma
kbrandsma
Als ze dus eind volgende week al beginnen te rijden dan zijn ze in totaliteit al goedgekeurd neem ik aan?

Verdere aflevering geschied als 1 treinstel per week of 2 per 2 weken (zoals Arriva)?
 

31-10-2007 15:50:56
webguy
webguy
Quote
fastguy84: Het scherm links is de bediening/weergave van het passagiers informatie systeem, bedient zowel de displays buiten als binnen (ook de tv's). Zie voor een brochure van de fabrikant: http://www.ruf.ch/produkte/visiweb/images/FISinZuegenD.pdf Arriva heeft eenzelfde systeem (zelfde fabrikant).


Mich heeft het niet over dat schermpje maar dat veel grotere TFT schermpje dat op het 'hoofddeel' van de stuurtafel zit. Het display wat jij bedoelt zit op de 'linkervleugel'.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

31-10-2007 16:15:55
fastguy84
fastguy84
Als dat zo is dan moet ik het antwoord schuldig blijven, het zou ook kunnen dienen voor terugkoppeling aan de mcn van de positie tov stations/andere treinen. Of als bewakingscamera, maar die kans acht ik klein. Ik weet alleen dat 'ie niet in de Arriva GTW's zit.  

31-10-2007 16:23:50
mvd
mvd
Vanmorgen zijn de 352 en de 202 met -30 gearriveerd in Vl. Na aankomst zijn de stellen direct naar de tankplaat gereden, daarna stonden ze op spoor 53.  

31-10-2007 17:40:47
lucky
lucky
Je bedoelt de 352.  

31-10-2007 17:42:49
mvd
mvd
Inderdaad een tikfoutje , ik heb 'm snel hersteld.  

31-10-2007 18:35:12
nielsje
nielsje
Ik heb ze gespot.
Echtwer werd ik al snel tegen gehouden door beveiliging, ik mocht nieteens de nummers noteren %03%
 

31-10-2007 18:35:54
mich
mich
Wordt dus toch bewaakt %08%  

31-10-2007 18:48:11
nielsje
nielsje
kwats dat het is, zelfs spotters tegenhouden, terwijl er GEEN bordje staat van geen toegang... die staat pas op het eind van 't perron  

31-10-2007 18:51:27
webguy
webguy
Hoe zou je nou geen nummers mogen noteren Dat is nou de grootste waanzin ooit


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

31-10-2007 18:53:01
hvondelen
hvondelen
Dat is het zelfde als kijken%05%
Maarja als je al geen treinen mag kijken dan word het moeilijk om met de trein te gaan.%08%

Laatst bewerkt door hvondelen op 31-10-2007 18:53


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!