15-08-2007 20:58:13
fabrierban
fabrierban
Quote
mich:
Over GTW: de GTW's worden niet breder dan die van Arriva, maar krijgen banken in plaats van stoelen. Zo kan in de spits schooljeugd 3+2 zitten, en buiten de spits hebben mensen ruim de plaats. De banken komen in traditionele vis-a-vis opstelling, dus niet in coachopstelling zoals bij Arriva. Het aantal bakken is net genoeg, met 1 stel reserve. Er is een mogelijkheid de 2tjes uit te breiden tot 3tjes.

Een klassiek belgische opstelling dus. Ik ben benieuwd wat daar overigens van terecht komt, zeker met banken i.p.v. losse stoelen. De M2's werden destijds ook altijd 1+2 gebruikt i.p.v. 2+3.

1 stel reserve betekent dat er 15 moeten rijden. Dat suggereert twee stellen in de doorgaande diensten en een los stel in de korte diensten (6x2+3=15).

Verder is het dus toch mogelijk de tweetjes te verlengen. Daarmee is een oude vraag uit het Arriva topic ook eindelijk beantwoord.

Laatst bewerkt door fabrierban op 15-08-2007 21:00
 

15-08-2007 22:39:19
gertjan
gertjan
DH I 3118 heeft een defecte AK, betreft het geval bij cabine 2. Vanmiddag stond de voltallige TD van veolia er maar op los te peuteren met een schroevendraaier en een overzicht van de koppeling.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

16-08-2007 00:19:37
kbrandsma
kbrandsma
Quote
mich:
Vandaag mijn eerste dag op de Wadloper. Ging heel goed, totdat vlak voor boxmeer(vanaf nijmegen gezien) een kleine technische storing optrad. De motor van de 3103 had zichzelf opgeblazen. Meteen de trein stilgezet en een tijd later de reizigers eruit geholpen die met een bus verder konden.


Dus jouw ongeval hoorde ik vanmiddag elk heel uur weer voorbij komen op de radio%02%
Was de 3103 in voorste positie of heb je niets van de plof kunnen horen?
 

16-08-2007 06:35:23
salieri
salieri
De 3103 zat voor dacht ik

Maar is het nu nog wel veilig bij Veolia mich?%08%
 


16-08-2007 09:27:19
lucky
lucky
Ik vrees er voor. 1 stel reserve op 15 rijdende stellen... dat is niet bepaald veel. Ben bang dat er regelmatig treinen uit blijven vallen. Provincie niet blij ect.  

16-08-2007 09:38:45
WesselE
WesselE
Mee eens, in de trein op Nm-Rm hoor je iedereen klagen over de wadlopers en hoor je ze 10 seconden later zeggen dat het niet uitmaakt, omdat er volgend jaar nieuwe treinen komen. Men verwacht er echt veel van, maar ik denk dat de problemen nog lang niet zijn opgelost als die treinstellen er zijn...  

16-08-2007 09:47:32
rudolfph
rudolfph
Uitvallen van treinen zal nog wel meevallen, je kan altijd met losse stellen als sardineblikjes rijden (er rijdt dan een trein). Maar ik denk ook dat de verwachtingen van de nieuwe treinstellen te hoog gespannen zijn. Zeker als een grote toeloop à la Arriva ontstaat, heeft Veolia te weinig zitplaatsen. Misschien moeten die 2-tjes vast preventief verlengd worden tot 3-tjes.  

16-08-2007 09:57:44
lamote_ban
lamote_ban
Ik denk dat er binnen 2 jaar gewoon 16 drietjes zijn.  

16-08-2007 10:04:09
rudolfph
rudolfph
Ja, maar als dat nog 2 jaar duurt, dan zitten de reizigers nog 2 jaar met te weinig ziplaatsen. Veolia gaat die nieuwe bakken waarschijnlijk niet bestellen voordat alle nieuwe treinstellen in dienst zijn, dus pas na het opleidingstraject en de verhelping van de kinderziektes. Dan is het zeker zomer 2008 of zo, en dan gaat Veolia zich bedenken dat het zo toch eigenlijk niet kan, en dan gaat er nog wel een jaartje overeen voordat die bakken geleverd en in dienst gesteld zijn. Tot die tijd sardientjestijd.  

16-08-2007 10:53:38
salieri
salieri
En stel dat Stadler zegt dat zij die bakken in hun fabriek willen inbouwen, ben je alsnog een deel van je vloot een aantal maanden kwijt...%03%  

16-08-2007 11:49:55
keesje
keesje
Directeur Van Setten heeft al vaak genoegd gezegd dat de problemen aan het eind van het jaar voorbij zijn. Aangezien hij tot nu toe steeds gelijk heeft met zijn uitspraken, moeten we maar geloven dat er dan ook genoeg materieel is!  

16-08-2007 12:21:27
kbrandsma
kbrandsma
Na ProRail, NS en Nedtrain zal de modder dan mogelijk richting Stadler gegooid worden! (als Veolia net als Arriva ook met kinderziektes te maken krijgt). Al maak ik me geen zorgen meer over de afleveringsplanning van Stadler.  

16-08-2007 12:47:21
lamote_ban
lamote_ban
Quote
salieri: En stel dat Stadler zegt dat zij die bakken in hun fabriek willen inbouwen, ben je alsnog een deel van je vloot een aantal maanden kwijt...%03%

De GTW is een zeer modulair systeem, dus een tussenbak bijzetten kan Voith ook wel.
 

16-08-2007 13:08:26
salieri
salieri
Ik zei ook stel he  

16-08-2007 14:01:46
mich
mich
Quote
kbrandsma: Na ProRail, NS en Nedtrain zal de modder dan mogelijk richting Stadler gegooid worden! (als Veolia net als Arriva ook met kinderziektes te maken krijgt). Al maak ik me geen zorgen meer over de afleveringsplanning van Stadler.


Die 3103 hebben we 15 minuten voordat de motor opblies door Nedtrain laten controleren wegens zwaar tikkend geluid...

Vandaag blokkeerde er een goederentrein van Railion het spoor in Venlo, waardoor de trein in Venlo niet naar Rm kon en andersom. De trein die in Vl stond had naar Nm kunnen rijden, en die trein die eigenlijk naar Nm moest had kunnen keren en terugrijden naar Roermond. Dan was alle vertraging en ongemak voor de reiziger achterwege gebleven. Na 5 foute omroepberichten kwam de mededeling van prorail dat dat niet mogelijk was, de reizigers waren inmiddels 2 keer het perron op en neer gelopen. Uiteindelijk vele omroepberichen en gebel later werd de trein opgeheven en heeft er gewoon helemaal geen trein naar Nijmegen gereden. Alle reizigers waren inmiddels 3 keer het perron op en neer gelopen, zeiknat geregend, helemaal in de war van de omroepberichten, en maakte opmerkingen als altijd hetzelfde met Veolia. Terwijl wij er helemaal niks aan konden doen.

Overigens reed de 3103 voorop, was het zeer duidelijk merkbaar dat er iets goed mis was.

Over GTW: de kinderziektes van Arriva zijn er nu al uitgehaald, natuurlijk erg handig om tijdens de bouw te doen. De aflevering is geen enkel probleem, en het aantal zitplaatsen aan GTW is meer dan er nu aan Wadloper rijd.

Laatst bewerkt door mich op 16-08-2007 14:03
 

16-08-2007 19:23:10
keesje
keesje
Dat op en neer lopen zal ongetwijfeld in het kader van "NS in beweging" zijn geweest, maar nooit geweten dat Veolia er ook aan deelnam.

Dat gejojo met omroepberichten is me niet onbekend. Begrijp alleen nooit waarom er iets geroepen wordt en later weer anders blijkt te zijn of juist afwijkt van wat er buiten gebeurt. Beter geen bericht dan een fout bericht, want dat zorgt voor nóg meer irritatie.
 

16-08-2007 21:40:52
floriss
floriss
Ik wil nog even een opmerking plaatsen over de 2+3 opstelling in de GTW's van Veolia. Er wordt preventief nogal wat geroepen dat er met name aan de 3-kant regelmatig een zitting over zal blijven omdat mensen nog liever blijven staan, dan ergens bij te schuiven. Wat te denken van ICK. Deze heeft door die coupé's een 3+3 opstelling. Deze banken vertonen tijdens de spitsuren echt geen lege plekken. Mensen betalen voor een treinkaartje en willen maar wat graag zitten. Als is het dan in midden van de coupé.  

16-08-2007 21:43:57
maarten83
maarten83
Quote
floriss: Wat te denken van ICK. Deze heeft door die coupé's een 3+3 opstelling. Deze banken vertonen tijdens de spitsuren echt geen lege plekken. Mensen betalen voor een treinkaartje en willen maar wat graag zitten. Als is het dan in midden van de coupé.


Veel mensen die in gvc instappen en er in dt weer uitgaan betalen volgensmij graag voor een staanplaats.
 

16-08-2007 21:44:35
stel172
stel172
Was vroeger in de Railhopper zelfs releaxed zo'n lege bank er tussen in. En in de spits meer kans om te zitten. het is ook niet mijn voorkeur, maar ach misschien valt het straks best wel mee. 15 jaar terug in de Railhopper ging het ook wel. Nu staan de mensen over de hele lengte van de plan V's in de drukke winter ochtendspits en dat is ook niet prettig.

Laatst bewerkt door stel172 op 16-08-2007 21:45
 

16-08-2007 21:56:06
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
maarten83: Veel mensen die in gvc instappen en er in dt weer uitgaan betalen volgensmij graag voor een staanplaats.
Achterin bedoel je neem ik aan? Voorin de 1963 schoot ooit een hele coupé (met maar drie passagiers) in de lach toen de omroep kwam dat deze trein overvol was zoals u wel zult merken


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-08-2007 21:58:46
fastguy84
fastguy84
Quote
maarten83: Veel mensen die in gvc instappen en er in dt weer uitgaan betalen volgensmij graag voor een staanplaats.
Ja, maar in ICK is er een gangpad + drie stoelen. Bij Veolia wordt het 2 stoelen + gangpad + 3 stoelen. Bovendien zullen er geen armleuningen inzitten denk ik zo, dat verkleint de privacy verder (en de 'zin' om ergens tussen te gaan zitten). Maar laten we even afwachten, het is zo namelijk wel een van de oplossingen om de geringe beschikbaarheid van zitplaatsen in de spits (vanwege het grote verschil in bezetting tussen spits en dal) op een bedrijfseconomische en aanvaardbare manier op te lossen (staan is ook niet alles).
 

16-08-2007 23:11:29
maarten83
maarten83
Quote
daniël_ddr:
Quote
maarten83: Veel mensen die in gvc instappen en er in dt weer uitgaan betalen volgensmij graag voor een staanplaats.
Achterin bedoel je neem ik aan? Voorin de 1963 schoot ooit een hele coupé (met maar drie passagiers) in de lach toen de omroep kwam dat deze trein overvol was zoals u wel zult merken


Idd. achterste paar rijtuigen.
 

17-08-2007 05:35:24
edegroot
edegroot
edegroot: Veolia rijdt niet de 1900 en ook niet met ICK, het vriendelijke verzoek om hier weer ontopic te gaan.  

17-08-2007 16:04:31
rob_ehv
rob_ehv
Zo juist in het journaal op de radio :
Gemeenten limburg dreigt met boetes als veolia binnen nu en 1 maand nog niet optijd rijdt %05%


robq
 

17-08-2007 17:00:23
mich
mich
Vandaag heeft alles optijd gereden, ondanks dat werd de net gewassen 3219 op een appel getrakteert.
Overigens trekt de 3224 sneller op dan de overige stellen, waar de fut uit is.
 

17-08-2007 17:32:43
fabrierban
fabrierban
@rob_ehv
Limburgse gemeentes zijn geen opdrachtgever dus die kunnen geen boetes opleggen.
Waarschijnlijk bedoelden ze de provincie.
 

17-08-2007 17:38:41
salieri
salieri
Een appel?
Hoe bedoel je mich?
 

17-08-2007 17:40:12
mich
mich
gooide iemand tegen de zijkant van de trein waardoor er een grote vlek achterbleef.  

17-08-2007 17:59:57
keesje
keesje
Nou foei toch %08%
De provincie Limburg gaat Veolia boetes opleggen als ze binnen een maand niet op tijd rijden? Ik denk dat je iets gehoord hebt over de perikelen met Veolia met het busvervoer in Brabant.

Of gaat Limburg het treinvervoer ook aanpakken op de Maaslijn? Beetje flauw als ze dat nu pas doen, die problemen veranderen trouwens met boetes ook niet hoor. Laat ze de vervoerder dat geld verplicht investeren in verbeteringen in plaats van dat de provincie zakken loopt te vullen!
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-08-2007 23:10:31
kbrandsma
kbrandsma
Vandaag voor de eerste keer met de Wadjes over de Maaslijn gereden. Ik had de trein van 16.28 uit Vl ri Nm, en werd gereden met de 3207 en 3228: echte "Friezen" dus. Aangezien de trein erg matig bezet was zat er na mijn inzien nog wel aardig wat prik in die beestjes. Opvallend was dat de voorste bak van de 3207 (en misschien wel meerdere) al erg vroeg overgaat naar de vaste aandrijving, bij zo'n 60 km/u i.p.v. de 70. Ik kan mij herinneren dat de Wadlopers de afgelopen winter hier ook met zo'n aanpassing gereden hebben, maar vooral de laatste maanden ben ik dat hier nooit meer tegengekomen, dus teruggezet naar 70 km/u. Vreemdgenoeg is het dus bij de Veolia stellen niet meer teruggezet. Op zich geen probleem, al moet de motor wel vanaf een lager toerental optrekken, wat in Friesland soms wel eens resonerende bagagerekken opleverde. Gelukkig is het motorgeluid er niet minder om! Vooral toen vanmiddag de raampjes weer open stonden en de machinist na remmen voor Venray met een gangetje van 50-60 in pak 'm beet standje 4-5 de motor even lekker liet roffelen in de hydrobak%08% Geweldig!
Quote
mich: Vandaag heeft alles optijd gereden, ondanks dat werd de net gewassen 3219 op een appel getrakteert.
Overigens trekt de 3224 sneller op dan de overige stellen, waar de fut uit is.

Ik had toch +3 te Venlo. Machinist werd gewisseld en vervangende machinist stond nog niet klaar.
Al stond de 3224 vandaag GDST...
 

17-08-2007 23:14:53
mich
mich
Heb anders de hele morgen op de 3224 gereden Hij is vanmiddag aan de kant gezet om de tanks van de wc te vullen. De snelheid waarmee de wadjes overschakelen verschilt tussen de 60 en de 90. Op de maaslijn trekken we altijd op met standje 7 tot op topsnelheid, anders halen we de dienstregeling nevernooitniet. Het setje 3219 en 3111 moest ik zelfs op standje 6 houden op em op 100 km/h te houden, in stand 5 liep die terug.

Laatst bewerkt door mich op 17-08-2007 23:16
 

18-08-2007 21:17:22
kbrandsma
kbrandsma
Vandaar dat er 's middags water druppelde uit de overlooppijp van de wc-tank%08%
Zo 90 km/u! Dat is nog al wat. Dan staat die motor ook meer dan 2 minuten volgas te stampen. De 3207 - 3228 zaten in 50 seconden op de 60. Stukken meer rust!
Hier werd ook (vrijwel) altijd op standje 7 opgetrokken, en dan later naar 5 teruggeschakeld. Eén keer meegemaakt dat op standje 5 werd opgetrokken. Dan zit er na de overschakeling helemaal geen puf meer in die dingen.
Volgens mij moest de 3213 ook altijd op 6 gehouden worden. Meer dood dan levend die paarden onder de kap.
 

18-08-2007 22:11:21
salieri
salieri
Maar wat wil je na 25 jaar dezelfde motor%08%  

18-08-2007 22:34:32
timtrein
timtrein
Ik vernam vandaag dat de Wadlopers per 1-1-2008 niet meer ingezet zouden mogen worden (vergunning verloopt? ik gok op iets met geluidsoverlast). Hoe betrouwbaar het bericht is kan ik slecht beoordelen, en Veolia zal dan ook al wel genoeg GTW's hebben, maar ik meld het toch maar even...  

18-08-2007 23:49:31
dh3201
dh3201
Als de DH's wegens geluidoverlast niet meer mogen worden ingezet, zou ik stationair draaiende GTW's ook per dezelfde datum verbieden! Die geven nog meer geluidsoverlast dan een DH op volle snelheid.


Shqiperise-lopers?
 

20-08-2007 10:46:19
kbrandsma
kbrandsma
Wellicht zijn alle GTW's voor 1-1-2008 aangepast op een hoger stationair toerental zodat geluidsoverlast geen probleem meer hoeft te zijn.  

20-08-2007 11:12:03
lamote_ban
lamote_ban
Quote
timtrein: Ik vernam vandaag dat de Wadlopers per 1-1-2008 niet meer ingezet zouden mogen worden (vergunning verloopt? ik gok op iets met geluidsoverlast).

Nee geen geluidsoverlast, de concessievergunning schrijft voor dat per 1-1-2008 uitsluitend modern materieel ingezet mag worden.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 20-08-2007 11:12
 

20-08-2007 13:08:22
mich
mich
Vandaag eens een wadje door de wasstraat gereden, heeft veel weg van als je dat met je auto doet. Ook een interessant boekje van stadler over de bediening van GTW bekeken.
Wadlopers:
3103 te Ehv, het kruisje ter teken van overleiden achter zijn naam was vandaag weg, dus misschien nog herstel.
3107 en 3108 Onnen voor onderhoud.
3227 te Ah wegens cabine koelproblemen en teveel speling op de lager van cardanas.
3218 en 3228 te Vl met defecten.
De rest is allemaal in dienst, dus ook weer de 3222 en 3226.

Laatst bewerkt door mich op 20-08-2007 13:58
 

20-08-2007 13:27:37
kbrandsma
kbrandsma
Het personeel mag inmiddels al vrijwillig snuffelen aan de GTW? Goede zaak van Veolia!  

20-08-2007 18:43:08
plaid
plaid
Hopelijk heeft Veolia dadelijk meer plezier van de nieuwe stelletjes als Arriva op dit moment. Weekends alleen al worden er bij Voith tot wel 10 stellen binnengenomen met allerhande storingen en er zou zelfs regelmatig op maar een
motor worden gereden. De Voith werkplaats in Lw is de afgelopen maanden dan ook
vrijwel altijd bemenscht geweest. Pijnlijk wordt het vrees ik als over zo'n twee weken de scholen enz. weer beginnen en alle stellen de baan op moeten..
 

20-08-2007 21:00:37
mvd
mvd
Vandaag viel me op dat naast sommige deuren van stel 3230 de sticker "Let op rookvrije trein" nog plakt...  

20-08-2007 21:03:02
mren
mren
Die zitten op wel meer treinen, ik zie nog regelmatig IRM's rondrijden met de stickers, en volgens mij ook nog minstens een stel DM'90.  

20-08-2007 21:40:32
mvd
mvd
Dat weet ik, het viel me ook op dat ze náást de deuren zaten ..  

20-08-2007 23:55:18
lucky
lucky
Quote
plaid: Hopelijk heeft Veolia dadelijk meer plezier van de nieuwe stelletjes als Arriva op dit moment. Weekends alleen al worden er bij Voith tot wel 10 stellen binnengenomen met allerhande storingen en er zou zelfs regelmatig op maar een
motor worden gereden. De Voith werkplaats in Lw is de afgelopen maanden dan ook
vrijwel altijd bemenscht geweest. Pijnlijk wordt het vrees ik als over zo'n twee weken de scholen enz. weer beginnen en alle stellen de baan op moeten..


Dat klinkt niet zo best! Het viel me wel op dat er zeer veel stellen gdst stonden op lw afgelopen zaterdag.
 

21-08-2007 00:50:01
webguy
webguy
Tja, wat denk je als met een beetje zomersweer de cabinedeur in duizend stukjes barst

Overigens, Blerick wordt nog weer druk ook: vroeger een wagenwerkplaats, en 't komt wel een beetje terug Voith komt er aan de ene kant, en de STIBANS/BOEi loods aan de andere kant waar het ook flink druk wordt!

Laatst bewerkt door webguy op 21-08-2007 00:51


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

21-08-2007 07:21:46
andré
andré
Quote
mich: 3103 te Ehv, het kruisje ter teken van overleiden achter zijn naam was vandaag weg, dus misschien nog herstel.


De 3103 stond gistermiddag hier in de NedTrain Ehv loods. Vrijdag was er al een busje gekomen met wat grote Wadloper onderdelen..
 

21-08-2007 12:09:55
mich
mich
Dan zal die inderdaad worden hersteld. Op dit moment is de 3228 onderweg naar Onnen voor onderhoud.  

22-08-2007 00:11:11
fastguy84
fastguy84
Postte ik eerder al links naar Veolia GTW's in de kale vorm in de fabriek, nu heb ik via een zwitsers forum twee foto's van een complete Veolia GTW 2/6 in Sulgen (kleine 10 km van Bussnang), getrokken door Re 456 142. Zie http://img251.imageshack.us/my.php?image=fastguy84veoliagtwsulgeyn3.jpg en http://img233.imageshack.us/my.php?image=fastguy84veoliagtwsulgedk3.jpg . Het stel is nog zonder bestickering, maar wel compleet (incl. motorbak) en de neusopbouw (Nederlandse botseisen) en kleurstelling (rode deuren) laat geen twijfel dat dit stel voor Veolia is.%02%  

22-08-2007 01:03:37
willy84
willy84
Zo mooie foto's! Welke bedrijven hebben nog meer GTW's besteld?  

22-08-2007 02:13:19
kbrandsma
kbrandsma
http://www.stadlerrail.com en dan op references klikken bied daarvoor een uitkomst.

Alleen de rode bies boven de onderste grijze rand en boven de ramen ter hoogte van de eerste klas ontbreekt nog wanneer deze foto's naast de artist impression wordt gelegd.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 22-08-2007 02:13
 

22-08-2007 07:48:27
WesselE
WesselE
Als ik eerlijk ben vind ik de Arriva GTW's wel mooier, de grijze kleur oogt zo grauw.  

22-08-2007 09:09:37
lamote_ban
lamote_ban
@WesselEe
Ik vind dat Belgisch wit-grijs met rode deuren wel mooi.
Daarnaast leert de ervaring in Belgie dat het niet snel vervuild en verkleurd.
 

22-08-2007 10:41:36
kbrandsma
kbrandsma
Quote
WesselE: Als ik eerlijk ben vind ik de Arriva GTW's wel mooier, de grijze kleur oogt zo grauw.

Deze mening kan ik delen. Zelfs de 3226 ziet er qua kleurstelling frisser uit.
 

22-08-2007 12:17:33
fastguy84
fastguy84
Vergeet niet dat er nog (rode) logo's, namen en accenten opkomen, die zullen het geheel wel wat ophalen. Verder rijden alle Veolia-bussen (in dezelfde kleurstelling) met het logo + naam van de provincie Limburg, wellicht dat dat er ook nog opgeplakt wordt. Dat maakt het weer wat frisser, in ieder geval zien die bussen er behoorlijk modern en strak uit.
Overigens vind ik persoonlijk de Veolia-versie mooier dan die van Arriva, vooral omdat daar de bovenschotten niet helemaal zijn meegekleurd (zijn wit ipv rood).
 


22-08-2007 13:30:14
salieri
salieri
Ik wacht eerst het eindresultaat af voor dat ik écht een mening erover geef.
Maar zoals het er nu uitziet, is het niet verkeerd. Het geheel oogt wat rustiger

Laatst bewerkt door salieri op 22-08-2007 13:30
 

22-08-2007 18:17:38
mich
mich
Morgen gaan de 3107 en 3108 terug van Onnen naar Venlo via Utrecht Maliebaan. De 3227 en 3228 gaan van Arnhem naar Onnen ook via Utm. (Vertrektijden als ik het goed onthouden heb 3107+3108 10u en 3227+3228 14.00u)  

22-08-2007 18:19:26
salieri
salieri
Wat een omweg
Is daar een reden voor mich?
 

22-08-2007 18:25:35
mich
mich
Geen idee, en het is onder voorbehoud, want las het van een briefje op het "DH- bord"

Over die GTW foto, er moet ook nog een rode band over de gehele lengte van de bak, en samen met de logo's is het dan wel mooi aangekleed. Ook de spiegels moeten er nog op, maar dat gebeurt misschien pas in Nederland. Overigens bestaat de kans dat de eerste zending GTW's eerst in de loods van Cabooter komt te staan. Daar zijn ze bewaakt en beschermd, en kan er rustig instructie op gegeven worden. De bouw van de Voith werkplaats schiet nu goed op, ze zijn nu aan de metalen balken bezig, alle verticale palen staan al.

Laatst bewerkt door mich op 22-08-2007 18:35
 

22-08-2007 19:14:26
kbrandsma
kbrandsma
Dat lijkt erop. Afgelopen vrijdag was alleen nog de fundering te zien, en was er van spanten nog niets te bekennen.

De buitenkant kan snel worden opgetrokken. In Leeuwarden zijn geloof ik binnen twee weken de spanten, binnenwanden, isolatie en buitenwanden geplaatst (damwandplaten). Daarna moet nog geruime tijd aan de afwerking en binnenzijde worden gewerkt. In Leeuwarden werd met dezelfde aannemer gewerkt.

De oplevering is gepland voor november 2007.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 22-08-2007 19:21
 

22-08-2007 19:19:52
stefanvdw
stefanvdw
Werkzaamheden Deventer-Zwolle  

23-08-2007 16:33:55
kevinevers
kevinevers
Waarschijnlijk is de 3103 weer hersteld!! Deze stond om half 4 GDST in VL.  

23-08-2007 16:43:31
salieri
salieri
Altijd goed nieuws%02%  

23-08-2007 20:07:40
mich
mich
3103 heeft een nieuwe motor, was vanmorgen weer terug in Venlo. Volgens Nedtrain moesten er nog een paar kleine dingen gedaan worden, dan kon die weer in dienst.

Over het interieur van de GTW, hier zie je een Thurbo GTW met ongeveer dezelfde 2+3 banken, alleen de kleuren zullen niet zo bont zijn: http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/83299/kategorie/Schweiz~Unternehmen~Thurbo/digitalfotografie/60.html

Laatst bewerkt door mich op 24-08-2007 10:05
 

25-08-2007 00:48:45
mich
mich
Vandaag(zaterdag) gaan de 3202 en 3228 naar Eindhoven beide wegens defecte motor. Verder hield de deurvergrendeling, dashboardverlichting, ATB en snelheidsmeter van de 3230 het een voor een voor gezien.

%05% Grote verassing %05% de eerste GTW komt volgende week %02%
 

25-08-2007 01:14:27
webguy
webguy
Dat mag dan ook wel, willen ze die stellen een beetje op tijd in dienst hebben. Met de Arriva GTW ging al het een en ander mis, en we zien hoe de Protos flopt... Lijkt me ook dat personeel tijd nodig heeft om 'gewend' te raken aan de nieuwe stellen, ik zie er naar uit dat ze voor onderhoud in Br staan, tegenover de STIBANS loods


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

25-08-2007 10:44:31
train85
train85
Quote
mich:%05% Grote verassing %05% de eerste GTW komt volgende week %02%
Ze gaan waarschijnlijk vanaf week 37 proefritten rijden tussen Venlo en Nijmegen.
 

25-08-2007 11:24:00
micky
micky
Blijven de DH treinstellen tot december rijden of gaan ze al eerder weg.

micky
 

25-08-2007 13:14:22
kbrandsma
kbrandsma
Quote
mich: 3103 heeft een nieuwe motor, was vanmorgen weer terug in Venlo. Volgens Nedtrain moesten er nog een paar kleine dingen gedaan worden, dan kon die weer in dienst.

Over het interieur van de GTW, hier zie je een Thurbo GTW met ongeveer dezelfde 2+3 banken, alleen de kleuren zullen niet zo bont zijn: http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/83299/kategorie/Schweiz~Unternehmen~Thurbo/digitalfotografie/60.html

Nieuwe motor? Dan kan de 3103 nog wel 20 jaar mee

Dit interieur ziet er erg fraai uit met de verschillende kleuren. Vreemd dat het bestemmingsdisplay niet aan het plafond is bevestigd, maar tussen de schotwanden. Deze oplossing ziet er fraaier uit dan bij Arriva.
 

25-08-2007 15:22:42
mich
mich
De laatste GTW wordt eind december afgeleverd, dus totdan zal er DH blijven. Het interieur van die Thurbo gtw is niet hetzelfde dan van veolia, want die thurbo is een oudere versie gtw. alleen de banken hebben dezelfde 2+3 vorm.

Laatst bewerkt door mich op 25-08-2007 15:25
 

25-08-2007 19:04:52
reizigert
reizigert
Ik neem aan dat ze in december gewoon door gaan met bouwen aan de Heuvelland-GTW's?  

25-08-2007 20:12:29
thom
thom
Quote
mich: 3103 heeft een nieuwe motor, was vanmorgen weer terug in Venlo. Volgens Nedtrain moesten er nog een paar kleine dingen gedaan worden, dan kon die weer in dienst.
Het zal wel geen nieuwe motor zijn, maar 1 uit de reservestapel.
 

25-08-2007 21:26:54
peterselie
peterselie
Quote
reizigert: Ik neem aan dat ze in december gewoon door gaan met bouwen aan de Heuvelland-GTW's?


Nee, daar moet nog 3/4 jaar op gewacht worden. Dan worden ongeveer tegelijkertijd de elektrische Arriva en Veolivla GTW afgeleverd.
 

25-08-2007 22:00:58
mich
mich
The 8 GTW train sets will be delivered by the end of 2008 for passenger service on the Maastricht - Kerkrade line which runs through the Province of Limburg

Aldus Stadler. 3/4 jaar is dus ietsje overdreven, eind 2008.
 

25-08-2007 22:59:06
daniel_ddr
daniel_ddr
Dan is 3/4 jaar helemaal niet overdreven, juist wat aan de korte kant. (Want peterselie heeft het uiteraard over driekwart jaar, niet drie tot vier jaar)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-08-2007 23:08:05
peterselie
peterselie
Eigenlijk heb ik die 3/4e jaar gerekend vanaf december

Viel me gister wel op dat de 2 treinen waarmee ik gereden heb, bestonden uit 4 bakken wadloper, toch netjes.
 

25-08-2007 23:29:09
salieri
salieri
Veolia rijdt al tijden aardig op sterkte, ook in de vakantieperiode  

26-08-2007 00:45:39
dh3201
dh3201
Tussen de levering van de diesel GTW's voor Veolia en de levering van de elektrische GTW's voor Arriva en Veolia zal Stadler nog wel de nodige orders van andere klanten afwerken. Elke nieuwe order zal gewoon achteraan de wachtrij komen.
En Veolia en Arriva zijn heus niet de enige klanten van Stadler


Shqiperise-lopers?
 

26-08-2007 01:31:16
dumpy_dump
dumpy_dump
... maar ik neem aan dat de order voor de diesel-GTWs en de electrische GTWs ongeveer tegelijk geplaats zijn. Een jaar leveringsverschil verbaast me wat dat betreft dus wel.  

26-08-2007 02:26:12
raoul
raoul
Volgens mij, uit mijn geheugen van de postings op somda of waar dan ook, zijn de elektrische GTW's behoorlijk wat later besteld. Zit zeker een paar maanden tussen volgens mij....  

26-08-2007 08:50:43
sneltrein
sneltrein
De diesel GTW is ong. 6.10.2006 besteld
en de electrice GTW is ong 20.2.2007 besteld


:)
 

26-08-2007 09:47:55
dh3201
dh3201
En in de tijd tussen de beide bestellingen kan Stadler ook veel orders van andere klanten kunnen hebben ontvangen, die dus eerst gebouwd en geleverd gaan worden.
De levertijd is niet enkel de tijd die nodig is om een trein te bouwen, maar ook de tijd die eraan voorafgaat voordat men met de bouw kan beginnen (omdat men eerst nog vele andere dingen voor andere klanten moet bouwen).


Shqiperise-lopers?
 

26-08-2007 17:20:45
kbrandsma
kbrandsma
Quote
sneltrein: De diesel GTW is ong. 6.10.2006 besteld
en de electrice GTW is ong 20.2.2007 besteld

Op die dagen zijn de persberichten door Stadler uitgegeven.
Het contract met de diesel GTW is op 4 oktober 2006 getekend, het contract met de elektrische 9 februari 2007.
Overigens zijn de elektrische GTW's voor Arriva vóór die van Veolia besteld (exacte data meldt Stadler niet). Die zullen dus waarschijnlijk ook eerder afgeleverd worden, al zal het met toelating en dergelijke wel op neer komen dat ze beide gelijk ingezet kunnen worden.
 

26-08-2007 17:38:05
fabrierban
fabrierban
Quote
dh3201: En in de tijd tussen de beide bestellingen kan Stadler ook veel orders van andere klanten kunnen hebben ontvangen, die dus eerst gebouwd en geleverd gaan worden.

Stadler heeft sinds Arriva en Veolia geen enkele order voor de GTW meer ontvangen. Ze hebben alleen nog orders voor de Flirt geboekt. De orderboeken bij Stadler beginnen overigens door de matige verkopen in 2007 langzamerhand leeg te lopen.

Maar in principe komen de GTW's dus allemaal meteen na elkaar.
 

26-08-2007 17:40:31
job
job
Voor de liefhebbers: vandaag zitten de 3222 en 3226 weer eens aan elkaar, ik zag ze in de trein van 16:37 uit Nm naar Rm met de 3222 aan de zuidzijde  

26-08-2007 20:00:38
dh3201
dh3201
Maar de Flirt wordt ook in dezelfde fabrieken gebouwd waar ook de GTW wordt gebouw. Ook de fabriek is modulair ingericht, dat ze op dezelfde plekken zowel Flirt's als GTW als andere typen uit het assortiment kunnen bouwen. En elke nieuwe order, ongeacht of het een Flirt of GTW of wat dan ook betreft, komt gewoon achteraan het wachtrij.


Shqiperise-lopers?
 

26-08-2007 20:08:58
railfan
railfan
De elektrische en diesel-GTW schijnen straks ook gekoppeld ingezet te kunnen worden, en dus bedienbaar vanuit de cabine van het andere stel. Primeur voor Veolia  

26-08-2007 20:14:51
webguy
webguy
Maar hoe gaat dat dan op niet-electrische trajecten? Wordt het andere stel dan gewoon getrokken/geduwd, zonder dat 'ie tractie levert? Lijkt me nog wel handig als je een diesel en elctro onder een waslijn wilt inzetten...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

26-08-2007 20:17:05
peterselie
peterselie
Ook handig bij het rangeren van en naar de werkplaats te Blerick  

26-08-2007 20:23:24
dh3201
dh3201
Quote
railfan: De elektrische en diesel-GTW schijnen straks ook gekoppeld ingezet te kunnen worden, en dus bedienbaar vanuit de cabine van het andere stel. Primeur voor Veolia

Dat kan bij de DSB met de diesel IC/3 en elektrische IR/4 al 15 jaar. Dus zo'n grote primeur is dat niet voor Veolia.


Shqiperise-lopers?
 

26-08-2007 22:58:08
thom
thom
Quote
webguy: Maar hoe gaat dat dan op niet-electrische trajecten? Wordt het andere stel dan gewoon getrokken/geduwd, zonder dat 'ie tractie levert? Lijkt me nog wel handig als je een diesel en elctro onder een waslijn wilt inzetten...

Zonder waslijn zul je dat electrische stel slepen, zoals altijd al mogelijkgeweest is bij treinen met AK's op gelijke hoogte.
 

27-08-2007 16:32:17
mich
mich
Het is dus de bedoeling dat je de electrische gtw niet meer hoeft te slepen(atb en dodeman uitzetten) maar dat hij gewoon meerijd. Je kan de diesel dan ook vanuit het electrische stel bedienen, evenals alle andere functies.
Vandaag zat de 3222 niet meer aan de 3226 vast, want de 3222 krijgt een reinigingsbeurt.
 

28-08-2007 11:59:05
keesje
keesje
Op de Maaslijn rijden de treinen met lichte vertragingen, het is te hopen dat het niet teveel een sneeuwbal effect krijgt. Een paar minuten vertraging zorgt hier al meestal voor vertraging voor de volgende kruisende trein.

32226 +15
32228 + 4
32229 + 3
32230 + 4
 

28-08-2007 13:29:41
reizigert
reizigert
Is er intussen al wat meer bekend over dag/plaats/tijd van de aankomst van de eerste GTW?  

28-08-2007 13:58:05
mich
mich
Zogouw dat bekend is komt dat hier te staan
Helaas vandaag te horen gekregen dat de eerste 3 GTW's volgende week(was eerst wel de planning) nog niet komen, datum wanneer ze wel echt komen volgt nog.
Opzich maakt dat niet uit, want Blerick is nog niet klaar voor de GTW's. Vandaag waren ze met het dak van de werkplaats bezig. Er moet ook nog het nodige aan het sporenplan gedaan worden, zo is een nieuw wissel vanaf de hoofdbaan naar cabooter wenselijk zodat alle sporen oostelijk van de hoofdbaan Vl-Nm voor het opstellen van GTW kan worden gebruikt. Hiernaast wil Veolia nog wat extra opstelspoor. Er komt een tankplaat en wasinstallatie, speciaal voor de GTW's. Verder moet aan de bestaande sporen ook het een en ander gebeuren, omdat die al oud zijn.

Laatst bewerkt door mich op 29-08-2007 15:18
 

31-08-2007 10:50:47
mdeen
mdeen
Quote
fabrier: 1 stel reserve betekent dat er 15 moeten rijden. Dat suggereert twee stellen in de doorgaande diensten en een los stel in de korte diensten (6x2+3=15).
Maar er zijn toch 10 GTW/2's en 6 GTW/3's besteld? Dan kun je geen 6 diensten met 2xGTW/2 rijden.

Wat je bedoelt is 6x(2+3) in de lange dienst en 3x(2) in de korte dienst.
Dan is één GTW/2 reserve. Als de nood aan de man is en er meer defect zijn kun je de 2+3 diensten met een stel inkorten.
Uiteindelijk heb je 9 stellen nodig om niet een trein uit te laten vallen en een defectstand van 43% is denk ik wel erg pessimistisch.
En als 2+3 wat veel is en een tweetje in de spitsdienst wat weinig dan kun je daar natuurlijk een drietje wisselen.

Voordeel is natuurlijk ook dat er een flink gat tussen de twee spitsdiensten zit. Een slag staat 7,5 uur stil, eentje 9,5 uur en eentje 10,5 uur. In die tijd kun je natuurlijk mooi onderhoud doen, ook al is het niet echt handig dat die diensten allemaal in Nijmegen eindigen. Ik zou wel eens willen weten met wat voor dienstregeling er leeg materieelritten tussen Vry en Br worden gereden.
Je kunt natuurlijk met opzendingen gaan werken, maar als je het achterste stel afsluit dan heb je in alle stations boze gezichten omdat ze de trein niet in kunnen. Dan moet je het stel al vrijgeven voor passagiers en in Vl aftrappen. In Br is natuurlijk veel beter, maar daar heb je geen tijd voor als er passagiers moeten overstappen.
 

31-08-2007 10:56:29
fabrierban
fabrierban
@mdeen
Ik had het alleen over het aantal treinstellen, niet over de lengte daarvan. Ik denk dat de tussendiensten met losse drietjes gereden gaan worden en de doorgaande diensten met een mix van 2+2 en 2+3.
 

31-08-2007 14:20:50
kwilke
kwilke
Komt er dan een nieuwe dienstregeling? De tussendiensten keren in nm nu op de doorgaande.  

31-08-2007 14:38:28
fabrierban
fabrierban
Ja, het is de bedoeling ongeveer terug te keren naar de dienstregeling die in het spoorboekje staat, dus met tussendiensten tot Venraij. Het inkorten van die diensten tot Boxmeer is strijdig met de concessievoorwaarden.

Laatst bewerkt door fabrierban op 31-08-2007 14:38
 

31-08-2007 14:41:28
mdeen
mdeen
Wat nu rijdt is een nooddienstregeling omdat de geplande dienstregeling niet door de wadjes gereden kan worden.
Het was namelijk altijd de bedoeling om de spitsslagen tot Vry te rijden. Nu wordt er al in Bmr gekeerd.
Ik had zelf de originele dienstregeling, maar ik ben hem op dit moment kwijt. Ik meen met wel te herinneren dat het keren in Nm op dezelfde treinserie kon gebeuren.
 

31-08-2007 18:06:02
fastguy84
fastguy84
Er komt een geheel nieuwe dienstregeling (die op dit moment in samenspraak met ProRail wordt gemaakt). De allereerste dienstregeling (die nooit zo gereden is) lijkt er waarschijnlijk het meeste op, omdat deze nog optimistische rijtijden had en uitging van kering op de eigen serie (32200 op 32200 en 32300 op 32300), met overigens wel ernstig optimistische keertijden aan alle drie de eindpunten (Nm, Vry, Rm). De tijden zullen waarschijnlijk wel verschuiven, zeker de lange stationnementen richting zuiden (op Nmh en Vry). Speciaal voor mdeen hier dan de drgl van 10 dec 2006:
32200
Rm .02, Sm .08, Rv .13/.14, Tg .23, Vl .28, Vry .45, Vlb .51, Bmr .56/.57, Ck .05, Nmh .45/.46, Nm .49
Nm .00, Nmh .03/.07, Ck .19, Bmr .27/.28, Vlb .35, Vry .40/.45, Vl .02, Tg .08, Rv .14/.15, Sm .22, Rm .27
32300
Vry .29, Vlb .35, Bmr .40/.42, Ck .50, Nmh .00/.01, Nm .04
Nm .15, Nmh .18/.22, Ck .34, Bmr .42/.43, Vlb .50, Vry .55
(alles ook +30)

Edit door Mikos: Even duidelijk gemaakt dat het hier om 10 dec. 06 gaat.