Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): Dienstregeling 2017 |
04-05-2016 08:05:53 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Sterker nog: de kwartiersdienst Gvc-Ddr keert eens per half uur op zichzelf te Ddr, evenals de Sprinter uit Ht die daar op zichzelf keert. Kan me er wel iets bij voorstellen in zoverre dat hele drukke en relatief minder drukke series niet gekoppeld worden met kans op te kleine respectievelijk te groot samengestelde treinen. |
04-05-2016 09:30:47 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteIk vind het lichtelijk ironisch worden dat alles wat meer aan beetje te maken heeft met 'anders dan we gewend zijn' onder het kopje 'doorstroomstation' geschoven wordt. Als ik zo naar de layout van Den Bosch kijk doet het me in eerste instantie ook helemaal niet denken aan een doorstroomstation zoals Utrecht dat wel degelijk wordt. |
04-05-2016 12:56:53 | ||
---|---|---|
bacr
|
Jammer genoeg is/wordt Ht ook al soort van doorstroomstation door verbouwingen aan de noordkant in het verleden (het bekende niet-meer-bereikbaar-zijn van spoor 1 vanuit Ut) en geplande verbouwingen aan de zuidkant in de toekomst,waardoor spoor 1 ook niet meer bereikbaar is vanuit Tb (of was het nu niet meer vanuit Ehv? Eén van de twee iig). |
04-05-2016 14:06:24 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Ik snap je denk ik niet helemaal. Alle sporen in Den Bosch zijn doorgaand en de gehele layout van nu maar zeker die van straks als het lijngedeelte van Den Bosch naar Vught Aansluiting viersporig is geworden en bij Vga een vrije kruising ligt, is niet meer ingericht op kopmaken maar op doorrijden volgens de corridors Utrecht - Boxtel en Tilburg - Nijmegen. Je kunt in Den Bosch aan weerszijden nu al niet meer van uiterst links naar uiterst rechts en dat kan wel in Dordrecht. Dordrecht is ook van oudsher een plek waar kopgemaakt wordt. Laatst bewerkt door sjoerd op 04-05-2016 14:08 |
04-05-2016 15:55:43 | ||
---|---|---|
mdj
|
Den Bosch is, als je deze post leest: ( https://www.somda.nl/forum/15804/p567153/Dienstregeling+2017%2C+wat+is+waar%3F/ ) juist ontworpen zijn voor kerende sprinters uit elke richting, dus voor de sprinters geen doorstroomstation, voor de IC's juist wel... Bij twijfel: gebruik beton. |
04-05-2016 16:03:27 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ja ja, zo ken ik er wel meer. Je kunt overal keren, zelfs op de vrije baan als het moet, maar zo ziet het er in Ht echt niet uit in de praktijk. Er zijn in Den Bosch, zoals we allemaal weten, veel bruikbare wissels niet aangelegd. Oorspronkelijk kon daar wat nu in Dordrecht nog altijd kan, zoals ik hierboven al aantoonde en zoals iedereen kan snappen. |
04-05-2016 16:23:42 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Even heel simpel, leuk dat we van helemaal links naar rechts zouden willen maar daar is het in de praktijk gewoon veel te druk voor. Dan kan je die wissels wel aanleggen maar we kunnen er natuurlijk ook voor zorgen dat er een aantal sporen goed gebruikt kunnen worden voor keren met daaromheen sporen waar je toch niet met fatsoen zou kunnen keren om over door te rijden. Dan kan je de wisselstraten zo optimaliseren dat de nuttige gelijktijdigheden in zitten die nodig zijn, op een aantal sporen vrijwel kruisingsvrij gekeerd kan worden en tegelijkertijd de rijsnelheden verhoogd kunnen worden. |
04-05-2016 16:26:45 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Waar komt dat waanidee vandaan dat elk station waar je niet van helemaal links naar helemaal rechts kan oversteken een doorstroomstation is? Dan zou Rtd ook een doorstroomstation zijn, terwijl dat station hartstikke veel wissels kent (die overigens zelden voor storingen zorgen maar wel zorgen dat bij uitval van een perron er geen enkele trein opgeheven hoeft te worden). Laatst bewerkt door michaben op 04-05-2016 16:27 |
04-05-2016 16:48:33 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Mss voor bijsturing (werkzaamheden, stremmingen) wel handig. |
04-05-2016 17:17:44 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Ht is overduidelijk ingericht voor corridorrijden. Sprinters kunnen keren zonder de sporen van de andere corridor te moeten kruisen. Maar dat maakt het nog niet meteen een doorstroomstation. Er is geen sprake van doorstromen als IC's om de sprinters heen moeten slingeren om de andere sectie van hetzelfde spoor te gebruiken. |
04-05-2016 17:41:03 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Waanidee? Ik heb er niet eens een mening over maar constateer slechts een situatie. En verder maakt het me ook echt helemaal niets uit. Tjonge jonge. Wat gezellig is het hier toch weer. |
04-05-2016 18:07:00 | ||
---|---|---|
michaben
|
Je begon zelf met reacties als 'Ja ja, zo ken ik er wel meer' en 'zoals iedereen kan snappen' en nu klaag je over ongezelligheid? Ht is gewoon een station dat geoptimaliseerd is voor doorgaande treinen, maar kerende treinen niet in de weg zit. Ook met intercity's kun je prima keren hier, het is alleen iets minder geschikt voor het uitdunnen van treinseries (dus 4x IC uit Ehv waarvan er door werkzaamheden maar 2 doorgaan naar Ut) maar dat komt meer door de tijdligging dan de infrastructuur. |
04-05-2016 22:45:27 | ||
---|---|---|
kjansma
|
Ht is geschikt voor kerende sprinters, dat kun je zien in het (O)TB, waar de 'corridors' zijn ingetekend. Maar wat onhandig is, is dat je slecht kunt rangeren: opstelterrein aan NO-zijde is slecht bereikbaar. Hierdoor zijn capaciteit-vretende zigzagbewegingen nodig. Voor sprinters die op zichzelf keren en er wordt niet afgetrapt/bijgeplaats, is dat in praktijk geen probleem. Het probleem van kerende treinen die kruisende rijwegen veroorzaken geldt niet specifiek voor Ht, maar is een algemeen probleem voor elk station in Nederland waar geen tailtrack is. Dat wordt doorgaans ook opgelost in de dienstregeling. |
02-06-2016 15:22:43 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Een vraagje over de redenen achter het verleggen van de 1900 naar de HSL. Op verschillende plekken wordt gesuggereerd dat dat gedaan wordt zodat er meer capaciteit is om goederentreinen via de Brabantroute te sturen. Nu ook al gecombineerd met een bericht dat er via de Brabantroute al te veel gevaarlijke stoffen vervoerd worden. Is er enige waarheid dat de verlegging is om meer ruimte voor goederen te creëeren? Ik vind het eerlijk gezegd een beetje onwaarschijnlijk dat NS iets zou doen omdat goederenvervoerders dat willen. |
02-06-2016 15:26:03 | ||
---|---|---|
bloemkool
|
Hoe zou het verleggen van de 1900 ontlastend kunnen werken op de Brabantroute? Enkel het deel van de Moerdijkbrug tot aan de aansluiting bij Zevenbergschen Hoek krijgt wat minder treinbewegingen, maar het gehele eind tot Ehv blijft de 1900 de Brabantroute volgen. |
02-06-2016 15:30:15 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteJe hebt helemaal gelijk: meer ruimte (zo daarvan al sprake is) voor ander vervoer, in casu goederen, is een gevolg van een en ander en 100% zeker niet de reden. De tijd voor zulke integrale afwegingen is er eentje van lang geleden. NSR zou wel gek zijn om in het huidige tijdgewricht een twintigtal traxxen te gaan aanschaffen en iets van 90 ICR om te bouwen omdat er ruimte gemaakt kan worden voor goederenvervoer - daarbij ook nog eens de kans lopend dat ProRail de ruimte niet aan goederen, maar aan een concurrerende reizigersvervoerder weggeeft. |
09-06-2016 18:01:31 | ||
---|---|---|
wouter15
|
Rechtstreekse trein Arnhem - Tiel blijft 9 juni 2016 De rechtstreekse trein tussen Arnhem en Tiel blijft rijden. Omdat het spoor tussen Arnhem en Elst vol begint te raken, zou het traject ingekort worden tot Elst - Tiel. Door extra investeringen in het spoor kan de trein in de nieuwe dienstregeling toch blijven bestaan. Vanaf december gaan er tussen Arnhem en Nijmegen meer treinen rijden. Daardoor zou er tussen Arnhem en Elst onvoldoende capaciteit overblijven voor de regionale trein. De provincie Gelderland meldt woensdag dat er bijna 25 miljoen euro is vrijgemaakt voor verbeteringen aan de spoorlijn. Met de investering worden de seinen rond Elst verdicht, de perroncapaciteit in Arnhem uitgebreid en een overgang in Elst verwijderd. Lees verder op: http://www.treinreiziger.nl/actueel/rechtstreekse_trein_arnhem_-_tiel_blijft-147645 |
09-06-2016 18:27:10 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Wel met mooi uitzicht op het nieuwe kopspoor in Elst dat net als wat andere sporen iets verderop lekker gaan verroesten. Laatst bewerkt door ZJ37 op 09-06-2016 18:27 |
09-06-2016 18:55:06 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Mwah, ZJ37, wellicht zit ook in het plan om dat kopspoor aan de noordzijde met het hoofdspoor te verbinden, wat van meet af aan de bedoeling was van iedereen behalve Elst zelf. |
09-06-2016 19:22:04 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Ik vroeg me af of DDZ volgend jaar compleet naar de intercitydiensten gaat? Is daar iemand die er al zicht op heeft? |
09-06-2016 19:33:44 | ||
---|---|---|
michaben
|
Toen ik het artikel las vond ik het nogal opmerkelijk dat een besluit dat in juni genomen wordt in december bij de start van de nieuwe dienstregeling al uitgevoerd zou zijn. Maar het meer uitgebreide bericht is hier wat duidelijker over: https://www.ovmagazine.nl/wp-content/uploads/2016/06/02370573.pdf Kortom op korte termijn (dit jaar) worden er een aantal seinen bijgeplaatst en wat aanpassingen gedaan in de beveiliging zodat de dienstregeling 2017 van start kan. De overwegen vervangen door ongelijkvloerse kruisingen is echter pas voor 2018/2019 gepland, net als het splitsen van spoor 4 in Ah in een spoor 4a en 4b. Ook de extra wissel in Nm (ik vermoed om spoor 1a vanuit Ht bereikbaar te maken) wordt pas in 2018/2019 aangelegd. Voor de dienstregeling 2017 en 2018 moet men het dus nog zonder deze maatregelen doen, slechts de seinoptimalisatie bij Est wordt op korte termijn doorgevoerd maar de maatregelen om de dienstregeling robuust te maken niet. De halfuurdienst in de daluren zal overigens NIET naar Ah gaan rijden maar op het keerspoor in Est gaan keren, dat spoor wordt dus wel degelijk structureel gebruikt in 2017. |
09-06-2016 19:34:12 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Dit gaat vrijwel zeker gebeuren. MITS de instroom van Flirt goed gaat. Dan rijden de sprinters dus met SLT, Flirt, DD-AR en DDM-1. De DDZ IV'tjes kunnen dan dus intercity diensten rijden. |
09-06-2016 21:16:25 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
De tweede vraag is dan... wáár ? |
09-06-2016 21:16:41 | ||
---|---|---|
AJT
|
Je vergeet SGM |
09-06-2016 21:31:59 | ||
---|---|---|
stefanvw14
|
In het HSL topic wordt gesproken over een knip in de 1900 te Bd. Dus krijg je twee treindiensten namelijk Gvc - Bd en Bd - Vl. Zou wel een ontzettend lachertje zijn, al is Brabant dan wel verzekerd dat de trein altijd rijdt en niet afhankelijk is van of de HSL meewerkt. |
09-06-2016 21:55:49 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Ik vergeet inderdaad SGMm. Flirt inzetgebied kun je lezen in het Flirt topic. Huidige DDZ trajecten worden voornamelijk vervangen door DDAR en Flirt. |
09-06-2016 21:59:41 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
En waar die DDZ4 dan ingezet gaat worden.... men daar toch wel best benieuwd naar eigenlijk... |
09-06-2016 22:16:36 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Heb begrepen (maar niet zeker) dat de 3600 integraal 2x DDZ IV wordt. Waar dan de VI'tjes blijven weet ik niet, maar de 3500 is wel een kanshebber. |
09-06-2016 22:19:03 | ||
---|---|---|
stefanvw14
|
Dan houd je alleen wel een sloot ICM over als de 3500 met DDZ gereden gaat worden. Of gaat het gemengd bedrijf worden? Al wil ik liever niet speculeren en ook geen speculaties opwekken. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
09-06-2016 22:19:38 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Vergeet niet dat de 3500 vanaf volgend jaar gaat spitsen en combineren met een deel naar Venlo. En dat wil je beslist niet met DDZ willen, gezien de regelgeving rondom die BSI-koppeling. Laatst bewerkt door MetroRET op 09-06-2016 22:20 |
09-06-2016 22:33:24 | ||
---|---|---|
Michael98
|
QuoteDat zou wat meer lucht geven, aangezien de 3600 tussen Rsd en Bd toch meestal aardig gevuld is. Vooral de 3626 is 's ochtends extreem druk met een DDZ-6 of VIRM-4. |
09-06-2016 22:55:30 | ||
---|---|---|
NDS
|
Waar ga je een 3600 van 8 bakken op Nm dan laten?, spoor 4b kan maar 6 bakken hebben en als de 3000 en 3100 op 4a kan je richting het zuiden alleen maar op 4b gaan staan spoor 3 is richting het noorden ook goed bezet met 6 treinen per uur. Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
09-06-2016 23:03:31 | ||
---|---|---|
dennistd
|
QuoteIk neem dat het ICM gewoon weer terug naar de 1700 gaat als Utrecht klaar is en het VIRM daaruit weer naar de 3500. Die ruil is immers uitgevoerd vanwege de beperkte ruimte in Utrecht en het daardoor moeten combineren van de 1700 en 2800, wat bij ICM een te lange trein op zou leveren. |
10-06-2016 08:27:07 | ||
---|---|---|
bacr
|
Quote Wat is de regelgeving rondom de BSI-koppeling dan? |
10-06-2016 08:40:29 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
De bijbehorende schok zorgt ervoor, dat om te kunnen koppelen en splitsen, de trein leeg gehaald dient te worden. |
10-06-2016 08:41:21 | ||
---|---|---|
bacr
|
OK, thnx. |
10-06-2016 09:30:15 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Quote In het door Michaben genoemde bericht van de Provincie Gelderland wordt met geen woord gesproken over het aan de noordzijde met het hoofdspoor verbinden van het kopspoor. Ook in de toekomstbeelden voor Elst is geen verlengd kopspoor te zien. http://www.elstzuidoost.nl/Media/Toekomstbeeld+impressies/default.aspx https://www.prorail.nl/projecten/onderdoorgangen-elst Laatst bewerkt door SchuurB op 10-06-2016 09:31 |
10-06-2016 10:13:23 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
In https://www.somda.nl/forum/11806/%28Arnhem%29-Elst-Tiel/ is een capaciteitsanalyse gelinkt met daarin het voorstel. |
10-06-2016 10:38:01 | ||
---|---|---|
bacr
|
Niet meer beschikbaar op de site van ProRail. |
10-06-2016 11:38:48 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Deze toevallig? http://www.prorail.nl/sites/default/files/capaciteitsvergrotingsplan_elst-arnhem.pdf |
10-06-2016 13:38:49 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Okee, duidelijk. Gelukkig is bij de bouw van de beide tunnels in Elst rekening gehouden met latere uitbreidingen. De gemeente Elst en de lokale politici zien tot heden toe alleen de halte en begrijpen niet dat de spoorweg ook nationale en wellicht ook internationale betekenis heeft en heeft nog juist goedgevonden dat er later misschien nog iets moet gebeuren. |
10-06-2016 14:03:51 | ||
---|---|---|
b2py
|
Dat vraag ik me af, de parkeergarage ligt strak tegen het perron aan terwijl daar een extra spoor zou moeten komen volgens het document dat Dennis post.. Laatst bewerkt door b2py op 10-06-2016 14:04 |
10-06-2016 15:25:13 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
V.w.b. de parkeergarage: zie het document (dat is uit 2011) op pagina 9, 4.2.3 Doorrijdspoor oostzijde ElstQuote Dat aanpassen van het stedenbouwkundig plan is kennelijk niet gebeurd. De nieuwe tunnels onder het station zijn volgens mij inderdaad lang genoeg om nog een derde spoor te faciliteren, maar er moet bij de noordelijke wel een nieuw dek bijgebouwd worden als ik de plaatjes serieus mag nemen. Laatst bewerkt door SchuurB op 10-06-2016 15:27 |
10-06-2016 16:54:55 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Als dat zo is vraag je je af of Prorail en NS Stations niet weer hebben zitten pitten. Aan de andere kant: niets is voor de eeuwigheid en zeker een parkeergarage niet. |
11-06-2016 12:30:21 | ||
---|---|---|
NDS
|
Quote Niet alleen dat, ik ben met de dag van de bouw vorig weekend in de tunnels geweest en in de noordelijke tunnel worden de trappen zo geplaatst dat die uitkomen in het verlende van spoor 3. Staat ook als zodanig op de tekeningen die men er had hangen. Wil je spoor 3 verlengen zat eerst de bovenste trap verplaatst en 90 graden gedraait( naar het zuiden ipv westen) moeten worden. Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
14-06-2016 11:15:55 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Quote Als er gesplitst/gecombineerd moet worden in Eindhoven kun je beter op Schiphol-Eindhoven ICM12 inzetten en op Eindhoven-Venlo/Heerlen ICM6. Bij VIRM krijg je al snel overkill op de takken ten zuiden van Eindhoven. |
14-06-2016 11:20:06 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Volgens mij heeft VIRM-4 ongeveer evenveel zitplaatscapaciteit als ICM-6 Bovendien weten we allang dat ICM-12 op de drukste 3500-ritten te weinig is. |
14-06-2016 18:19:28 | ||
---|---|---|
Pim530
|
ICM6 lijkt me ook wel wat optimistisch op de zuidelijke tak voor de treinen die rond 8 uur in Ehv aankomen. |
15-06-2016 09:37:24 | ||
---|---|---|
Dead_Devil
|
Ga er maar vanuit dat het combinaties VIRM 10/12 gaat worden. Hier boven werd al gemeld dat door het ombouwen bij station utrecht ICM was geruild uit andere series wegens perron capaciteit problemen. Maar aan de andere kant: ICM is wel veel beter in capaciteit te schalen. In de spits uren is ICM 12 niet toereikend op het drukke stuk Ehv - Shl. Misschien dat dat nog kan worden opgeschaald naar ICM 14? VIRM is buiten de spits echt overkill vooral als deze met 10/12 bakken rijdt. Toen de 800 en 3500 beide VIRM waren had je half bezette treinen, nu 3500 met ICM rijdt pak ik liever de 800 dan de 3500 en in Utrecht zie ik regelmatig de zelfde personen terug die het zelfde doen als ik op de terug reis. de 3500 is netjes bezet met nog enkele plekken over en leverd te Ut gang paden werk op maar het past. De 800 rijdt vanaf 16:00u al met 8/10 bakken en is vooraan bijna helemaal leeg. Steeds meer mensen krijgen dit in de gaten en zo wordt de spreiding over de treinen beter. Ik heb dit zelfs met men werk tijden kunnen regelen dat het gunstiger ligt voor mij nu. Laatst bewerkt door Dead_Devil op 15-06-2016 09:38 |
15-06-2016 09:44:46 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Het is al eerder besproken, maar gisteren stond het in de Tubantia http://www.tubantia.nl/regio/almelo-en-omgeving/almelo/te-weinig-reizigers-op-traject-almelo-enschede-ns-zet-mes-in-stoptreinen-1.6108620 NS wil de 7000 buiten de spits weer inkorten tot Aml. Er zouden te weinig reizigers zijn. Ik ben weliswaar geen zeer frequente reiziger, maar als ik met de 7000 reis, zie ik toch hordes mensen, die van voor Aml doorreizen naar Hgl en Es en omgekeerd vanaf die plaatsen doorrijden naar plaatsen achter Aml. Ik vind het diep triest. Weer terug naar de toestand van een aantal jaren geleden, buiten de spits altijd weer overstappen in Aml Ik denk niet graag in complotten, maar hier krijg je toch het gevoel dat een verliezer wraak wil nemen voor het verlies van een concessie. Laatst bewerkt door dvdhoven op 15-06-2016 09:46 Dick van den Hoven |
15-06-2016 10:11:09 | ||
---|---|---|
Dead_Devil
|
ik gok dat dit niks met consessies te maken heeft. De NS werd door een combinatie van gemeente in Twente betaald voor de extra stoptreinen (32 ritten) deze werden dus gefinancierd door provincie Twente (of gemeente) Nu dat sinds 1 januari 2015 niet meer gebeurd doet NS het 2 jaar op eigen kosten en risico en blijkbaar is dat onrendabel dus snap ik dat ze er mee willen stoppen. Dus zal weinig met de concessie verlies te maken hebben. meer financiële issues. Daarnaast de verloren consessie is Zwolle - Enschede de sprinter Deventer - Enschede wordt buiten de spits straks ingekort tot Almelo zoals ik het begrepen heb. Syntus zal straks wel gewoon naar Enschede blijven rijden. dus je hebt nog steeds 4 treinen per uur Almelo - Enschede waar dit er 6 waren. |
15-06-2016 10:15:22 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Dat is allemaal leuk en aardig, maar je gaat om het wezenlijke punt heen, er komt weer een overstap in Almelo. Al rijden er 100 treinen tussen Aml en Es, dat is niet direct spannend. Je zet de reizigers, die uit de richting Dv met de 7000 komen of daarheen willen met de 7000 op achterstand. En als het een beetje fout gaat, krijg je dus ook nog eens het in- en uitcheckcircus erbij. In ieder geval krijg je met reistijdverlenging te maken, hoe je het keert of draait. Dick van den Hoven |
15-06-2016 10:19:39 | ||
---|---|---|
b2py
|
Nadeel van een spitsgeorienteerde reizigersstroom vergelijkbaar met Noord-Holland Laatst bewerkt door b2py op 15-06-2016 10:19 |
15-06-2016 11:28:17 | ||
---|---|---|
wouterder
|
Quote Maar waarom dan DD-AR laten rijden? In de spits is deze capaciteit zeker nodig, maar buiten de spits voldoet kleiner materieel ook. |
15-06-2016 11:34:53 | ||
---|---|---|
martijn
|
Dat staat er helemaal buiten, volgend jaar rijden er tenslotte FLIRTS. En als ze kijken, kijken ze naar reizigersaantallen, niet naar het aantal lege stoelen. Laatst bewerkt door martijn op 15-06-2016 11:36 |
15-06-2016 11:36:31 | ||
---|---|---|
wouterder
|
Flirt is volgensmij niet gepland voor de 7000, alleen 7600. Laatst bewerkt door wouterder op 15-06-2016 11:36 |
15-06-2016 11:38:06 | ||
---|---|---|
Pim530
|
Omdat het nog duurder is om voor de dalperiode ander materieel elders uit het land te halen, al betwijfel ik of het DDAR in de spits ook echt nodig is. |
15-06-2016 11:39:36 | ||
---|---|---|
martijn
|
Quote Oh ja, en nog wat trajecten natuurlijk Maar dan is er in ieder geval weer genoeg sprintermaterieel beschikbaar om de 7000 weer met een andere materieelsoort te rijden. |
15-06-2016 11:41:57 | ||
---|---|---|
stefanvw14
|
En er komt SGMm vrij uit de sprinterseries die de NS nu nog rijdt in Limburg en die vanaf volgend jaar door Arriva gereden worden. Zijn toch 5 composities SGMm. |
15-06-2016 11:57:38 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
En een paar maanden later komt er ook materieel vrij van de Hoekse Lijn. |
15-06-2016 18:37:45 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Ik verwacht dat SGM weer op de s7000 gaat rijden. Ze kunnen het SGM wat nu rijdt op de s7500, s17600, s6800 en s6900 ervoor goed gebruiken. Als straks SNG is ingestroomt gaat het DDZ naar IC-diensten en zodoende kan ICM doorgeschoven worden naar de s7000. |
15-06-2016 18:59:29 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Kan DDZ volgend jaar niet allemaal al naar de Intercity's dan met de hoeveelheid Flirt dat erbij komt. |
15-06-2016 19:14:50 | ||
---|---|---|
stefanvw14
|
SNG komt pas van december 2018 instromen, de eerste 25 FLIRT stellen zijn vanaf december beschikbaar en de overige 33 volgen later in 2017. Verder capaciteittechnisch lijkt het mij niet slim om in de 5400/5600 met enkeldeksmaterieel te gaan rijden zeker niet in de spits. Waarbij nu de 5600 zelfs met DDZ-8 rijdt in de spits en de 5400 veel scholieren en forenzen in beide richtingen. Laatst bewerkt door stefanvw14 op 15-06-2016 19:16 |
15-06-2016 19:17:27 | ||
---|---|---|
Coryza
|
Het klinkt bijna alsof ze straks materieel-overschot hebben... .. dit komt vrij dat komt vrij dit komt er bij.. |
15-06-2016 19:19:08 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Quote Dat dacht men over de 14800 ook. En die ging toch écht van DDZ8 (indirect DDZ4 van de 3400 en DDZ4 van de 4800) naar SGM, waarbij je blij moet zijn met dubbele stellen. |
15-06-2016 19:24:04 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Quote De 5400 gaat keren op de (1)4800 dus zal waarschijnlijk intergraal SGM worden. |
15-06-2016 19:27:25 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteTsja, je zal wel een hoop SLT kwijt zijn aan inbouw toilet & de verbouwing van VIRM gaat echt op stoom komen.. |
15-06-2016 19:32:47 | ||
---|---|---|
michaben
|
De discussie is al vele malen eerder gehouden hier, maar DDZ is helemaal niet zo'n capaciteitsmonster als sommige denken. In een SLT10 kunnen behoorlijk wat meer reizigers zitten, en dat past ook bijna in de hele Randstad. Alleen de 5600 is een apart geval met de gekoppelde dubbeldekkerts in de spits. Het werkelijke probleem van de 14800 zijn de erg korte treinen, maar door combinaties van 6, 8 of 10 bakken SLT in te zetten bereik je meer dan DDZ terug te brengen. |
15-06-2016 20:09:20 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Quote Stadler gaat er zelfs van uit, volgens een mededeling die gedaan is op de jaarlijkse persconferentie in Bussnang, dat de order van de 58 Flirt's eind van het jaar is afgerond! Jeanne Kok |
15-06-2016 20:27:53 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Ik heb de persconferentie verder niet gezien, maar hadden ze het over het kalenderjaar of het boekjaar? Die laatste wordt volgens mij bij Stadler namelijk na Q1 2017 afgesloten, wat volgens mij keurig overeen komt met de planning die eerder werd gegeven. |
15-06-2016 22:02:04 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Naar mijn weten zijn er 33 drietjes en 25 viertjes Flirt allemaal afgeleverd in april 2017. |
15-06-2016 22:08:17 | ||
---|---|---|
bnv
|
Quote Eind dit jaar: Als men inderdaad bedoelt december. betekent dat dan dat er twee stellen per week moeten worden afgeleverd. Op basis van 9 stellen die er nu zijn en dat er nog 49 geleverd moeten worden. En dat in 26 a 27 weken. Gezien het huidig tempo lijkt mij dat niet erg waarschijnlijk. Elders (weet zo niet meer waar), heb ik een keer langs zien komen: einde aflevering 3e kwartaal 2017. Dat betekent een stel per 10 dagen. Dat lijkt mij toch wel wat realistischer. |
15-06-2016 22:20:09 | ||
---|---|---|
bnv
|
Quote Inderdaad, het heeft, eigenlijk zoals bijna altijd, weer met geld te maken. De Provincie betaalt straks vanaf december 2017 voor Zwolle-Enschede aan Syntus. En tot 1.1.2015 deed het aan NS voor Apd-Dv-Es. Zie het niet meer als een politiek spel om de Provincie er op te wijzen dat Aml-Es door NS gestopt gaat worden als zij niet (meer) betaalt. Op dit moment is de Provincie aan zet die nu blijkbaar gezegd heeft: aub. nog even doorrijden een jaartje totdat Syntus komt. Intussen tijd kan er gelobbyd worden wat mogelijk tot resultaat kan hebben dat de 7000 gewoon blijft rijden zoals nu. NS zal er geen principieel bezwaar tegen hebben, de Provincie heeft hierin een belangrijk woord. (wie betaalt bepaalt).Nog geen paniek aub. |
16-06-2016 00:35:27 | ||
---|---|---|
Z2N
|
QuoteStadler heeft het over "the end of 2016", dat zou wel heel goed nieuws zijn natuurlijk. (http://www.stadlerrail.com/en/meta/news-media/article/stadler-feels-after-effects-frankenschock/) |
16-06-2016 21:44:39 | ||
---|---|---|
qj7141
|
De Staats laat weten dat we in 2017 nog meer hinderrijke buitendienststellingen door werkzaamheden overdag kunnen verwachten. Pagina 3 van acht kantjes gericht aan de Tweede Kamer. Bron: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2016/06/16/beheer-onderhoud-en-vervanging-en-toekomstbestendig-en-efficient-onderhoud-van-het-spoor |
21-06-2016 09:41:08 | ||
---|---|---|
Dead_Devil
|
In onderstaande link wordt nu bevestigd dat er mogelijk toch een knip komt van de IC Den Haag - Eindhoven in Breda. Er worden 2 varianten onderzocht... http://treinenweb.nl/news/5700 |
21-06-2016 09:46:56 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ach, wat leuk. Het is een snelle overstap om de nieuwe productstap beheerst te introduceren. Daar ga ik verder niet cynisch over doen, maar in het licht van wat er bekend is en gewoon verderop in het artikel staat, is het regelrecht het verzwijgen van de waarheid. |
21-06-2016 10:43:44 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote Maar tegen die tijd gaan SGMm en DDAR (en DDM1) er ook weer uit... Shqiperise-lopers? |
21-06-2016 11:53:42 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteWat een grapjas. Deze "productstap" is vele malen gevoeliger voor reizigersellende vanwege de overstap in Bd en bovendien heeft NS intussen al een paar jaar kunnen oefenen met rangeren in Bd. |
21-06-2016 13:13:32 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Woordvoerder bij NS is zolangzamerhand een van de minst ethisch verantwoorde beroepen die er bestaat %03% |
21-06-2016 13:29:51 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Het erge hieraan vind ik dat er op het niveau van het bedrijf als geheel onvoldoende rekenschap aanwezig lijkt te zijn in wat voor belangen er gewerkt wordt. Het bedrijf is daarmee slachtoffer van de projectencultuur wat weer slachtoffers buiten het bedrijf veroorzaakt. Het stomme is dat op de een of andere manier bij NS niet lijkt door te dringen dat het ook een keer over is met dit soort grapjes. Ik ben bang dat dat niet gebeurt voordat er gewoon een stuk van de lijnen wordt afgepakt. Dat sluit naar mijn idee niet aan op een doelmatige spoorsector maar NS legt onbedoeld wel erg veel argumenten op tafel om daarmee aan te geven dat ze zelf niet doelmatig zijn dat ik mij afvraag hoe lang dit zo door moet gaan. |
21-06-2016 13:51:23 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Wat is precies de blokkade om het allemaal niet te doen, het maar een jaartje uit te stellen zodat NS het wel fatsoenlijk op poten kan zetten? Dus ik bedoel: de 1900 gewoon via Dordrecht en de Moerdijk laten rijden, eventueel tot Eindhoven als je de ETMET variant naar Venlo wil invoeren en de HSL tot Breda. |
21-06-2016 13:59:57 | ||
---|---|---|
maurits
|
Fascinerend dat voor Gvc-Vl een alternatief via Ut wordt geboden. De reizigersaantallen Rtd-Tb/Ehv zijn veel groter en die vind je nergens terug... Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
21-06-2016 14:16:27 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Alwéér een jaar.. |
21-06-2016 14:17:44 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Waarom zou je het jezelf moeilijk maken als dat niet hoeft...? Intern weten ze het ook best wel en ik kan mij voorstellen dat de mensen die bij NS commercie zitten hier een grote tegenstander van zijn. |
21-06-2016 15:38:54 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteDe blockade (of althans de grootste hobble) is dat de aanvragen voor 2017 al lang zijn ingediend en verregaand in behandeling zijn. Ik denk dat je daarin de 1900 "klassiek" met alle bijbehorende omliggende wijzigingen van andere treinseries niet zomaar meer teruggedraaid krijgt. En als dat alleen binnen het aan NS toebedeelde deel van de capaciteit zou plaatsvinden, dan kun je het er waarschijnlijk nog wel over hebben - maar ik vermoed dat je dan ook de goederenpaden (aantallen of tijdligging) raakt en dat gaat zomaar niet. |
21-06-2016 18:49:12 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Hoe zit het eigenlijk met de Benelux, is nou al duidelijk of die vanaf december via Breda rijdt of is dat óók uitgesteld tot april? |
21-06-2016 19:19:03 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Ik denk dat hier ook eerst wat productstappen genomen moeten worden. %08% Laatst bewerkt door ZJ37 op 21-06-2016 19:19 |
21-06-2016 19:39:41 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Eigenlijk is dat wel een mooi eufemisme. Het project is niet vertraagd, maar er moeten eerst nog wat productstappen worden genomen. Die zal ik op m'n werk ook eens gaan gebruiken %02% |
21-06-2016 21:56:59 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Is allang uitgesteld. Bombardier kan de vereiste software niet op tijd opleveren. Mcn Asd |
21-06-2016 22:30:57 | ||
---|---|---|
jordy94
|
Mooi zo, laat ze eerst die HSL maar eens wat betrouwbaarder maken.. IC direct gaat misschien iets beter de laatste tijd, maar het blijft onder de maat.. Meer treinen op dat stuk gaat helemaal fout lopen. Laatst bewerkt door jordy94 op 21-06-2016 22:32 |
22-06-2016 06:56:08 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Een jaar langer dezelfde dienstregeling aanbieden is slechter dan overgaan op een nieuwe dienstregeling die minder service aan de klant biedt? Dat ze op de een of andere manier lopen te prutsen is duidelijk, maar laat dat toch eens niet ten koste van de klant gaan. |
05-07-2016 11:13:52 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Adviesaanvraag van NS aan Locov om de 7000 op Almelo-Enschede alleen nog in de spits te laten rijden: http://locov.nl/Images/Locov%202016-136313%20Adviesaanvraag%20zienswijze%20Sprinter%20Almelo%20-%20Enschede%20op%20werkdagen_tcm311-376719.pdf |
06-07-2016 07:19:33 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Mogelijk al langs gekomen, in dit artikel http://www.tubantia.nl/regio/enschede-en-omgeving/enschede/syntus-grijpt-in-deze-buslijnen-in-twente-gaan-verdwijnen-1.6169764 over het opheffen van buslijnen in Twente, staat dat Syntus op zondagen de frequentie van Zutphen-Oldenzaal wil verhogen naar 1x per half uur. Dick van den Hoven |
06-07-2016 10:13:56 | ||
---|---|---|
gkw1969
|
Op zondag wijzigt de frequentie alsvolgt: Vanaf aanvang dienst tot 13.00 hele traject 1x per uur. Van 13.00-21.00 hele traject 2x per uur. Vanaf 21.00 tot einde dienst hele traject 1 per uur. Tussen 13.00 en 21.00 is het reizigersaanbod zo groot dat dit echt nodig was. Bovendien wordt het voor nog meer mensen aantrekkelijker om via Zutphen en Hengelo te reizen vanuit het zuiden. |
06-07-2016 10:46:58 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Odz-Hgl gaat er dus in frequentie flink op achteruit op zondag? |
07-07-2016 09:09:41 | ||
---|---|---|
Diedje
|
Volgens mij word er nu in genoemde tijden een half uurs dienst geboden op Zp, de treindienst ri. Odz oogt mij niet te wijzigen. |
09-08-2016 16:48:47 | ||
---|---|---|
mvboetzela
|
Het is momenteel andersom op zo: Odz-Hgl 2x per uur, Hgl-Zp 1x per uur met lange kering in Zp. Laatst bewerkt door mvboetzela op 09-08-2016 16:50 |
10-08-2016 11:11:45 | ||
---|---|---|
gkw1969
|
Even voor de duidelijkheid: In de ochtenduren vervalt de halfuursdienst Hengelo-Oldenzaal. Dat zijn toch al zwak bezette ritten, het grootste nadeel voor de passagier is dat ze tot 13.00 maar 1x per uur weg kunnen met de trein i.p.v. 2x per uur. Het is niet een flinke achteruitgang dus, er vervallen feitelijk maar 5 ritten tussen Oldenzaal en Hengelo, maar daar komen er dan 8 ritten Hengelo-Zutphen voor terug, op het moment dat je het materiaal daar echt ook nodig hebt. Kwestie van afwegen: 20 passagiers benadelen ten gunste van enkele honderden Laatst bewerkt door gkw1969 op 10-08-2016 11:12 |
10-08-2016 12:41:00 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Had daar niet beter een jaar mee gewacht kunnen worden tot Hengelo-Bielefeld rijdt? Dan zou Oldenzaal-Hengelo er slechts een andere verdeling voor krijgen als je het goed zou plannen (40/20 ipv 30/30) en geen trein minder. Nou ja, dat wordt op niet-koopzondagen dus gebruik maken van Enschede ipv Oldenzaal %04% Laatst bewerkt door dennistd op 10-08-2016 12:43 |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): Dienstregeling 2017 |