Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl
Dienstregeling 2017, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
18-09-2015 08:43:31
DDZ7504
DDZ7504
In dat geval komt er op het moment dat het nodig is toch VIRM vrij? Dan is het materieel geen probleem meer. Of is het VIRM dat dan vrij komt per se ergens anders nodig?

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 18-09-2015 08:44
 

18-09-2015 08:50:23
b2py
b2py
Het is nou niet gratis om die trein heen en weer te laten rijden en rangeren kost ook geld. Er zijn simpelweg te weinig inkomsten om voor die reizigers een speciale IC in te leggen van Dordrecht naar Breda. En dat VIRM, tsja, van Schiphol naar Heerlen zal het ook weer teruggedraaid moeten gaan worden uiteindelijk.  

18-09-2015 09:47:04
daniel81
daniel81
Quote
nougo (do 17 sep 2015 22:18:53 https://www.somda.nl/forum/15804/p552703/):
Quote
Z2N (do 17 sep 2015 21:56:27 https://www.somda.nl/forum/15804/p552701/): In de huidige opzet de 2200 aan de 5000 koppelen is geen optie nee, er zit exact een kwartier verschil tussen de aankomsttijd van de ene en vertrektijd van de andere serie.


Als dat de enige moeilijkheid was draai dan ten zuiden van Dordrecht de 2200 en 2600 serie om. Nee, ik vermoed dat het allemaal niet past op het deel van Station Breda (incluus) naar de aansluiting naar de HSL VV.

Opschuiven naar 2025 klinkt overigens niet echt ambitieus. Wat is er dan infrastructureel anders dan in 2017 ?


2025 is de einddatum van de huidige concessie HRN
Oftewel het is geen 'opschuiven', het betekent simpelweg dat NSR binnen deze concessie niet van plan is om die dienst te gaan rijden.
Tenzij een provincie natuurlijk bereid is z'n portomonnee te trekken.
 

21-09-2015 10:42:30
treinjoop
treinjoop
Quote
DDZ7504 (vr 18 sep 2015 06:33:05 https://www.somda.nl/forum/15804/p552718/): Ik weet niet of dit met het kwartier verschuiving past, maar de 2600 rijdt zo goed als altijd met 2 stellen uit Flevoland, waarvan er een af gaat in Rtd of Rsd. Is het geen mogelijkheid om dat stel dan af te koppelen in Ddr en hem door te laten gaan naar Bd? Net als bvb de 1700/2800 nu? Of is daar te weinig materieel voor?


In de daluren rijden de 2600'en vanuit Lls vooral met een solo VIRM-VI. Maar in die situatie lijkt het mij prima mogelijk deze serie door te trekken naar Bd.

Eventueel zou dat met de volgende spooropstelling kunnen passen:


spoor trein naar serie

3 IC Zwolle 3600
3 IC Venlo 1900
4 SP Utrecht CS 13600
5 SP Den Haag CS 5000
6 IC Lelystad 2600
7 IC Roosendaal 3600
7 IC Den Haag CS 1900
8 ICd Amsterdam CS 900


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 


22-09-2015 08:08:11
treinfan
treinfan
Hoe zie jij het voor je dat een trein Vs-Lls wordt doorgetrokken naar Bd?  

22-09-2015 08:16:45
DDZ7504
DDZ7504
Zoals ik voorstelde: een stel in Ddr aftrappen van de trein naar Vs en dat naar Bd laten rijden.  

22-09-2015 16:53:50
michaben
michaben
In de huidige opzet van de 2600 is dit geen optie, zoals al gezegd zit er veel solo VIRM-VI in, van de 16 composities rijden er 9 solo. Maar ook als je de 2200 en 2600 omwisselt zit je nog met een stevig aantal solo zessen, waardoor splitsen te Ddr direct betekent dat je extra materieel nodig hebt. Het splitsen/combineren van treinseries heeft gewoon vrijwel altijd tot gevolg dat er ergens of te veel, of juist te weinig capaciteit is. Er zijn volgens mij geen treinseries waar het zo perfect uitkomt qua reizigersaantallen.  

22-09-2015 17:06:56
daniel81
daniel81
Welke problemen zijn we nu eigenlijk aan het oplossen? Reizigers tussen Bd en Rtd zullen via de HSL gaan dus een eventuele IC dient uitsluitend om reizigers tussen Bd en Ddr te vervoeren. Die zal het een zorg zijn wat die trein na Ddr doet, sterker nog je kunt dat ding daar ook laten kopmaken (geen idee of dat kan qua BSO, maar dat doet er even niet toe).  

22-09-2015 17:41:35
michaben
michaben
Kerende treinseries kosten materieel, personeel en perroncapaciteit. Vandaar het in principe de voorkeur heeft een doorgaande trein in te plannen.  

22-09-2015 19:35:20
anton_
anton_
Quote
daniel_ddr (do 17 sep 2015 21:25:42 https://www.somda.nl/forum/15804/p552694/): Wat ontwikkelingen: een aparte IC tussen Ddr en Bd, als vervanging van de 1900 die via de HSL gaat, lijkt niet in de planning te zitten tot in 2025. Op deze verbinding blijft dus vanaf 2017 alleen een Sprinter over.
Volgens http://www.rtvdordrecht.nl/ns-poeiert-dordrecht-af/nieuws/item?783614 gaat dat om een sprinter naar Ht, blijkbaar zijn er dus doorkoppelplannen in Bd.

2 sprinters per uur Bd - Ddr lijkt me ook voldoende. Extra IC lijkt weinig rendabel, dus waarom zou NS die inzetten?
 

22-09-2015 19:55:47
Daan!
Daan!
Op basis waarvan doe je doe je die uitspraken? Ik heb geen telcijfers gezien.  

22-09-2015 20:01:58
robbertc
robbertc
Hetzelfde kun je je dus afvragen over de vraag om een IC Ddr-Bd  

22-09-2015 20:18:10
anton_
anton_
Quote
Daan! (di 22 sep 2015 19:55:47 https://www.somda.nl/forum/15804/p553141/): Op basis waarvan doe je doe je die uitspraken? Ik heb geen telcijfers gezien.

eigen ervaring - weinig uitstappende reizigers in Ddr uit de IC van vanuit Bd (in de spits) - meeste mensen blijven zitten tot Rtd of verder.
 

22-09-2015 20:47:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Er zijn behoorlijk wat reizigers van Ddr naar Bd (ochtendspits) en andersom in de avondspits, in de tegenspitsrichting inderdaad wel een stuk minder. Die reizigers willen niet naar Ddzd, Zlw of Bdpb maar naar Bd of verder naar Tb. Voor die reizigers levert een Sprinter dus alleen maar onnodige reistijdverlenging op.
Desnoods leg je een IC in die een stopje op Bdpb maakt, heb je als bijkomend voordeel dat je van de zware overbediening van Ddzd en Zlw af bent waarvoor een kwartiersdienst echt niet nodig is (maar alleen maar ontstaat door de verplichting 2x/uur op Bdpb, Zvb en Odb te stoppen).

En voor m'n naamgenoot: kopmaken in Ddr kan prima ('tis ook een standplaats) maar als je toch twee keer per uur een eindigende trein uit Rtd hebt kan je 'm net zo goed daaraan koppelen natuurlijk.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-09-2015 21:12:22
anton_
anton_
Quote
daniel_ddr (di 22 sep 2015 20:47:29 https://www.somda.nl/forum/15804/p553147/): Er zijn behoorlijk wat reizigers van Ddr naar Bd (ochtendspits) en andersom in de avondspits.

Ik ben benieuwd wat jou ervaring is?
Behoorlijk wat reizigers? Meer dan 1500 reizigers per uur lijkt me wel 4 treinen per uur te rechtvaardigen. Mijn ervaring is dat er (veel) minder dan 500 per uur zijn. Dat gaat gemakkelijk in 2 sprinters, dus waarom zou NS IC's inzetten? Dat is toch stijdig met de wens van het ministerie dat de NS winst maakt?
 

22-09-2015 22:15:38
b2py
b2py
Als er genoeg markt was voor een IC had NS die echt wel in de plannen opgenomen, het blijft tenslotte een commercieel bedrijf. Duidelijk is ook dat er dus te weinig aanbod is voor vier keer per uur een trein tussen Breda en Dordrecht.  

22-09-2015 22:34:11
sjoerd
sjoerd
Wel, we kennen de IC-plannen nog niet precies, toch? Het al enkele malen uitgebreide parkeerterrein van Lage Zwaluwe staat dagelijks mudjevol, dus er zijn, met name in de brede spitsen, veel in- en uitstappers. En wie komt met de cijfers daarvan? Dan weten we iets.  

22-09-2015 22:38:43
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik vraag me heel erg af hoe ze met drgl 2017 extra sprinters op hrt traject Oss - Den Bosch denken in te gaan leggen. Heb begrepen dat de 3600 zuidwaards een kwartier gaat verschuiven. Dat geeft mij het idee dat de extra sprinters er dan vlak achteraan gaan vertrekken. Ook hoe ze het willen gaan doen met keren vraag ik me af oss heeft geen kopspoor dus zal hoe dan ook korte kering worden of er moet nog wat gebouwd gaan worden  

22-09-2015 23:10:33
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
anton_ (di 22 sep 2015 21:12:22 https://www.somda.nl/forum/15804/p553156/): Ik ben benieuwd wat jou ervaring is?
Behoorlijk wat reizigers? Meer dan 1500 reizigers per uur lijkt me wel 4 treinen per uur te rechtvaardigen. Mijn ervaring is dat er (veel) minder dan 500 per uur zijn.
Ik heb dat traject jaren zelf afgelegd. En voor de vraag of een IC iets toevoegt is het relevanter welke reis die reizigers maken dan of ze wel of niet in de Sprinter passen.
Die aantallen die jij noemt zal geenenkele lijn tussen twee stations halen, daarvoor heb je liefst 375 instappers per trein nodig. Verre van realistisch om daar dan je bediening op te gaan baseren.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-09-2015 09:07:42
R1-2010
R1-2010
Quote
Dead_Devil (di 22 sep 2015 22:38:43 https://www.somda.nl/forum/15804/p553161/): Ik vraag me heel erg af hoe ze met drgl 2017 extra sprinters op hrt traject Oss - Den Bosch denken in te gaan leggen. Heb begrepen dat de 3600 zuidwaards een kwartier gaat verschuiven. Dat geeft mij het idee dat de extra sprinters er dan vlak achteraan gaan vertrekken. Ook hoe ze het willen gaan doen met keren vraag ik me af oss heeft geen kopspoor dus zal hoe dan ook korte kering worden of er moet nog wat gebouwd gaan worden
Waar haal je vandaan dat er extra sprinters komen tussen Oss en Den Bosch? Ik meen begrepen te hebben dat (maar ik weet niet of dat drgl 2017 gaat worden) de 13600 vanaf Ht door gaat rijden naar Nm en dat de 9600 vanaf Ht door gaat rijden naar Ut (Wd).
 

23-09-2015 09:50:36
reisthijs
reisthijs
Die extra sprinters zijn eerder genoemd en besproken in dit topic. Bron was http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_start_voorbereidingen_voor_dienstregeling_2017-147105

Quote
anton_ (di 22 sep 2015 21:12:22 https://www.somda.nl/forum/15804/p553156/):
Quote
daniel_ddr (di 22 sep 2015 20:47:29 https://www.somda.nl/forum/15804/p553147/): Er zijn behoorlijk wat reizigers van Ddr naar Bd (ochtendspits) en andersom in de avondspits.

Ik ben benieuwd wat jou ervaring is?
Behoorlijk wat reizigers? Meer dan 1500 reizigers per uur lijkt me wel 4 treinen per uur te rechtvaardigen. Mijn ervaring is dat er (veel) minder dan 500 per uur zijn. Dat gaat gemakkelijk in 2 sprinters, dus waarom zou NS IC's inzetten? Dat is toch stijdig met de wens van het ministerie dat de NS winst maakt?
IC's schrappen is weer in strijd met de wens van hogere frequenties, "spoorboekloos reizen" enz.
 

23-09-2015 11:53:44
daniel81
daniel81
De IC wordt niet geschrapt, maar versneld.
Tussen Ddr en Rtd blijven dan alsnog 4 IC's er uur over, net te weinig voor de kreet 'spoorboekloos rijden' maar nog altijd een zeer goede bediening.
En Ddr-Bd is nou eenmaal geen hoofdas waarop NS ambities heeft tav hoge frquenties e.d., de reden dat dat nu non-stop kan is eerder toeval omdat de hoofdas Gvc-Rtd-Ehv daar nu nog langsvoert, en niet omdat de vervoersstroom Ddr-Bd nou zo interessant is.
Grappig om te zien hoe men daaraan 'rechten' gaat ontlenen.

Laatst bewerkt door daniel81 op 23-09-2015 11:58
 

23-09-2015 11:58:04
daniel81
daniel81
Quote
sjoerd (di 22 sep 2015 22:34:11 https://www.somda.nl/forum/15804/p553159/): Wel, we kennen de IC-plannen nog niet precies, toch? Het al enkele malen uitgebreide parkeerterrein van Lage Zwaluwe staat dagelijks mudjevol, dus er zijn, met name in de brede spitsen, veel in- en uitstappers. En wie komt met de cijfers daarvan? Dan weten we iets.


Ddzd 1265 in- en uitstappers per dag
Zlw 838
Bdpb 1374

Bron:
http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/reizigersaantallen/cijfers/aantal_in-_en_uitstappers_per_station-147203
 

23-09-2015 12:01:27
ZJ37
ZJ37
Misschien moeten reizigers tussen Ddr en Bd maar gewoon even wennen aan waar IC-reizigers tussen Dv en Zl al enkele jaren mee opgescheept zitten: de stop te Wh en Ost die vooral in de dal maar goed is voor enkele verdwaalde reiziger. Verder zit niemand erop te wachten.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 23-09-2015 12:01
 

23-09-2015 12:06:42
Pim530
Pim530
Een spits-IC lijkt me hier toch wel het minste om aan te bieden, gezien de toch wel behoorlijke stromen van Ddr naar Bd in de ochtendspits en 's middags terug (zowel de sprinter als de IC in de regel vol, hoewel er uiteraard ook een gedeelte al in Rotterdam is ingestapt).  

23-09-2015 12:11:16
daniel81
daniel81
Maar laten nu net spits-IC's de allerduurste treinen zijn voor een exploitant. Immers je moet treinstellen aanschaffen, onderhouden, schoonmaken, opstellen enz en al die kosten moet je in één retourrit per dag terugverdienen.  

23-09-2015 12:48:20
Pim530
Pim530
Vanzelfsprekend zijn dat de duurste uren, maar je kunt moeilijk te weinig capaciteit aanbieden omdat die trein toch zo duur is.  

23-09-2015 12:59:58
reisthijs
reisthijs
Quote
daniel81 (wo 23 sep 2015 11:53:44 https://www.somda.nl/forum/15804/p553197/): De IC wordt niet geschrapt, maar versneld.
We hadden het over een deeltraject, en daar wordt de IC echt geschrapt.

Quote
daniel81 (wo 23 sep 2015 11:53:44 https://www.somda.nl/forum/15804/p553197/): Grappig om te zien hoe men daaraan 'rechten' gaat ontlenen.
We hebben het over een verbinding tussen twee steden, waar tussen je logischerwijs een IC-verbinding verwacht, dat heeft niets met 'rechten' te maken.
 

23-09-2015 13:17:31
daniel81
daniel81
1e citaat: Dat snap ik ook wel, maar het was een reactie op deze uitspraak van jou:
IC's schrappen is weer in strijd met de wens van hogere 'frequenties, "spoorboekloos reizen" enz.'

Daarin is 'de wens' nogal een vaag begip, dat ik interpreteerde als 'het ambitieniveau van NS'. En dat ambitieniveau heeft betrekking op zware assen en langere afstanden, zoals Asd-Ehv, niet op 'losse eindjes' zoals Ddr-Bd (sorry voor de woordkeus maar als je de spoorkaart inclusief HSL bekijkt dan ligt Ddr-Bd gewoon niet meer op de hoofdas.

En dan kom ik meteen bij m'n tweede citaat: er zijn zoveel steden die relatief dicht bij elkaar liggen maar waartussen geen directe IC's rijden, zoals de al genoemde Zl-Dv, maar ook Zl-Es, Apd-Zp, Nm-Vl, Mt-Hrl enz.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-09-2015 13:46:06
Pim530
Pim530
Waarbij opgemerkt dat Mt-Hrl geen IC heeft omdat men dat daar nog 'gewoon' Sneltrein noemt. Overigens zijn Apd en Zp nou niet echt steden die je qua grootte met Ddr en Bd kunt vergelijken, en al zeker niet als je hebt over bijvoorbeeld over woon-opleiding reisrelaties hebt van studenten.  

23-09-2015 14:00:28
jorgo
jorgo
Onderschat Apd niet. 40.000 inwoners méér dan Ddr.  

23-09-2015 14:21:21
reisthijs
reisthijs
Quote
daniel81 (wo 23 sep 2015 13:17:31 https://www.somda.nl/forum/15804/p553209/): Daarin is 'de wens' nogal een vaag begip, dat ik interpreteerde als 'het ambitieniveau van NS'.

Het ging hier over de wensen en/of ambities van de overheid.

Quote
daniel81 (wo 23 sep 2015 13:17:31 https://www.somda.nl/forum/15804/p553209/): En dan kom ik meteen bij m'n tweede citaat: er zijn zoveel steden die relatief dicht bij elkaar liggen maar waartussen geen directe IC's rijden, zoals de al genoemde Zl-Dv, maar ook Zl-Es, Apd-Zp, Nm-Vl, Mt-Hrl enz.
Ik zie hier vooral (deels) enkelsporige trajecten waar 2x IC + 2x stoptrein niet eens mogelijk is. Terwijl de wens/ambitie er in de meeste gevallen wel is.
 

23-09-2015 14:43:00
daniel81
daniel81
Het 'probleem' waar je hier tegenaan loopt is dat 'de overheid' niet bestaat. De landelijke overheid heeft -voor zover die überhaupt al ambities heeft- z'n pijlen wat dat aangaat vooral gericht op de HSL en corridors als Asd-Ut-Ehv/Ah, en alle andere ambities, die jij terecht noemt, zijn stuk voor stuk van provincies (die vaak heel wat ambitueuzer zijn). Maar die hebben over Ddr-Bd dan weer weinig te zeggen. Het enige wat zou kunnen, mocht die ambitie hier zijn, is dat Brabant en/of Zuid Holland NSR gaan betalen voor een IC Ddr-Bd, vergelijkbaar met de 9000. Aangezien er tot dusverre op dat gebied nog nauwelijks inspanning is gedaan (de stopper Bd-Zlw is al jaren in de daluren zo ongeveer de enige uurdienst van NL) verwacht ik hier ook niet zoveel van.

Trouwens ook hier kan capaciteit weldegelijk een issue zijn, de Moerdijkbrug heeft het erg druk
 

23-09-2015 15:30:35
bart84
Moderator
bart84
Bij het verplaatsten van de 1900 naar de HSL, komt er toch plaats vrij op de (oude) Moerdijkbrug.  

23-09-2015 15:37:32
ZJ37
ZJ37
Die drukte wordt weer verplaatst naar het stukje Zha-Bd uiteraard  

23-09-2015 15:55:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
daniel81 (wo 23 sep 2015 14:43:00 https://www.somda.nl/forum/15804/p553220/): Aangezien er tot dusverre op dat gebied nog nauwelijks inspanning is gedaan (de stopper Bd-Zlw is al jaren in de daluren zo ongeveer de enige uurdienst van NL) verwacht ik hier ook niet zoveel van.
De gemeente Dordrecht laat momenteel wel erg sterk van zich horen. Al zijn die ook goed in overdrijven want die hebben het over het verdwijnen van de IC-status wat slecht is voor de stad.
Daarvan is uiteraard helemaal geen sprake en daarnaast is het verdwijnen van de 1900 ri. Rtd zo erg niet: die zit verre van netjes verdeeld er tussendoor en heeft daarmee daar ook een relatief beperkte functie (gezien al het aansluitende OV in kwartiers- of halfuursdiensten rijdt)

Her en der is er wel een enkele aansluiting die beter is door de 1900 maar dat ligt er meer aan dat Arriva het voor elkaar krijgt om zo´n beetje nergens echt op aan te sluiten hoeveel treinen er ook rijden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-09-2015 16:21:33
sjoerd
sjoerd
Quote
ZJ37 (wo 23 sep 2015 15:37:32 https://www.somda.nl/forum/15804/p553225/): Die drukte wordt weer verplaatst naar het stukje Zha-Bd uiteraard

Ja, en daarin liggen twee ahobs voor plaatselijke wegen. Ze zullen met het verschijnen van de Benelux in Breda nog wat vaker dicht liggen en dan zou een extra doorgetrokken IC Breda - Dordrecht ook nog een duit in het zakje doen.
Nabij Gilze - Rijen wordt ook al geklaagd over die 6 treinen per uur in beide richtingen; dat worden er tussen Zha en Bd dan 7 of zelfs 8.
 

23-09-2015 16:57:06
Pim530
Pim530
Quote
jorgo (wo 23 sep 2015 14:00:28 https://www.somda.nl/forum/15804/p553215/): Onderschat Apd niet. 40.000 inwoners méér dan Ddr.

Apd is kleiner dan Bd, Zp is kleiner dan Ddr, dus volgens mij klopt mijn redenering gewoon.
 

23-09-2015 17:36:02
martijn
martijn
Kom je ook nog even met cijfers over werkgelegenheid, aantal forensen, aantal overstappers etc?  

23-09-2015 18:02:11
Coryza
Coryza
Quote
Pim530 (wo 23 sep 2015 16:57:06 https://www.somda.nl/forum/15804/p553233/):
Quote
jorgo (wo 23 sep 2015 14:00:28 https://www.somda.nl/forum/15804/p553215/): Onderschat Apd niet. 40.000 inwoners méér dan Ddr.

Apd is kleiner dan Bd, Zp is kleiner dan Ddr, dus volgens mij klopt mijn redenering gewoon.


Ik zou zeggen dat Zutphen een vrij essentieel knooppunt is m.b.t reizigers die vanuit richtingen Winterswijk Oldenzaal/Hengelo en Apeldoorn komen....
 

23-09-2015 18:04:40
mren
mren
Quote
Pim530 (wo 23 sep 2015 16:57:06 https://www.somda.nl/forum/15804/p553233/):
Quote
jorgo (wo 23 sep 2015 14:00:28 https://www.somda.nl/forum/15804/p553215/): Onderschat Apd niet. 40.000 inwoners méér dan Ddr.

Apd is kleiner dan Bd, Zp is kleiner dan Ddr, dus volgens mij klopt mijn redenering gewoon.

Aantal inwoners zegt niets; Es is twee maal zo groot als Hgl maar toch heeft Hgl relatief (veel) meer reizigers.
 

23-09-2015 18:30:07
b2py
b2py
Quote
sjoerd (di 22 sep 2015 22:34:11 https://www.somda.nl/forum/15804/p553159/): Wel, we kennen de IC-plannen nog niet precies, toch? Het al enkele malen uitgebreide parkeerterrein van Lage Zwaluwe staat dagelijks mudjevol, dus er zijn, met name in de brede spitsen, veel in- en uitstappers. En wie komt met de cijfers daarvan? Dan weten we iets.
Het feit dat Dordrecht zo ageert in de publiciteit tegen het verdwijnen duidt er op dat er geen toezegging is gedaan om die IC wel in te leggen. En zoals eerder gezegd, als er voldoende markt zou zijn voor twee sprinters en twee intercity's per uur tussen Breda en Dordrecht had NS dat wel gedaan, het blijft ten slotte een commercieel bedrijf.
 

24-09-2015 10:30:50
Klaasje
Klaasje
Er is zelfs iemand van NS bij een raadsvergadering geweest. NS' voornemen om het zonder extra IC te doen lijkt dus behoorlijk concreet.

Toch kunnen we het ons afvragen of dat altijd slim is. Mocht de sprinter Dordrecht-Breda omlooptechsnisch op het drukste tijdstip met een enkel stel kunnen rijden en moet deze met een dubbel stel rijden vanwege de drukte dan kan het al snel uit om met ICM-III een pendel-spits-IC te rijden.
 

24-09-2015 10:42:06
treinfan
treinfan
Quote
Pim530 (wo 23 sep 2015 16:57:06 https://www.somda.nl/forum/15804/p553233/):
Quote
jorgo (wo 23 sep 2015 14:00:28 https://www.somda.nl/forum/15804/p553215/): Onderschat Apd niet. 40.000 inwoners méér dan Ddr.

Apd is kleiner dan Bd, Zp is kleiner dan Ddr, dus volgens mij klopt mijn redenering gewoon.
Je redenering gaat wel op andere dingen stuk. Een extra intercity op Ddr-Bd zal enkel reizigers trekken vanuit Ddr naar Bd en verder (en misschien nog vanuit Rtb naar Bd en verder, maar die hebben nu toch al niets aan de 1900). Reizigers vanuit Rtd naar Bd kunnen gewoon via de HSL. Een extra sprinter zal dus eerder rendabel zijn dan een extra IC, want dan kunnen reizigers van/naar Ddzd, Zlw en Bdpb er ook nog van profiteren.
 

24-09-2015 11:46:37
SchuurB
SchuurB
Het zal Dordrecht vast niet alleen gaan om die 6 minuten extra rijtijd op Ddr - Bd, maar ook om het verlies van de overstaploze verbindingen naar Tb en Ehv.  

24-09-2015 12:15:16
Klaasje
Klaasje
Maar dat laatste is nog veel meer dan het eerste een gevalletje jammer maar helaas. Het komt door de geografische ligging van Dordrecht dat het buiten de boot valt. Dat zou Zwolle ook zijn overkomen als een Zuiderzeelijn werd aangelegd, dat is Hilversum ook overkomen met de Hanzelijn en zo zijn er nog veel meer voorbeelden op te noemen.  

24-09-2015 12:18:52
b2py
b2py
Die zullen ze ook verliezen met een doorgetrokken IC dus die prioriteit laten ze niet blijken  

24-09-2015 12:30:47
Klaasje
Klaasje
Of ze hebben gewoon door dat dat er niet in zit waardoor het geen zin heeft om daar op in te zetten.  

24-09-2015 12:45:08
b2py
b2py
Dat zou me hoogst verbazen, zo hoog mogelijk inzetten en dan hopen dat je wat minder krijgt heeft vaak meer resultaat dan het achterwege laten.  

24-09-2015 21:16:03
ZJ37
ZJ37
Er waren ooit plannen om de Benelux Asd-Brusz via Shl-Gv-Rtd, dan via de HSL naar Bd te laten rijden en dan verder via de HSL richting Atw. Doordat de grenstijd en de mogelijkheden op de Oude Lijn niet bepaald goed op elkaar uitkwamen, moest worden ingewacht te Gv of Rtd. Een ommetje via Ddr was makkelijk te maken et voila daar was de IC-dienst Bd-Ddr. Maar de route via de HSL zal wellicht een politiek issue zijn.  

09-11-2015 19:54:20
trdl85
trdl85
En zo krijgt Zoetermeer zijn IC status waarschijnlijk terug omdat met de opening van station BleiZo de IC te krap op de SPR rijdt.
Zo heeft iedere verandering in de drgl een voordeel voor de één en een nadeel voor de ander. Al zal bovenstaand voorbeeld eerder gelden voor drgl2018
 

09-11-2015 19:59:58
michaben
michaben
Maak daar maar 2019 van, men heeft het over opening eind 2018, en aangezien het aanpassingen in de dienstregeling vereist zal dat wel dienstregeling 2019 worden. Past dus niet echt in dit onderwerp.  

10-11-2015 10:38:28
nougo
nougo
http://www.ad.nl/ad/nl/32605/Dordrecht/article/detail/4182394/2015/11/10/Regio-moet-betalen-voor-intercity-Breda.dhtml

Lees het artikel en trek uw conclusies.. "de accountmanager bepaalt."
Mijn vraag: Als ik er nog 2,3 miljoen per jaar bij leg rijdt U dan na Breda door naar Eindhoven. En als U in Dordrecht gewoon het materieel van de 2200 gebruikt (dus doortrekt) krijg ik dan korting ?

Tenenkrommend zoals hier een concessieverlening met doelstellingen wordt vertaald naar argumenten om op het hoofdrailnet, als er plaats is en als er materieel is (geen probleem volgens de accountmanager) mogelijkheden onmogelijk te maken.

Laatst bewerkt door nougo op 10-11-2015 10:38
 

10-11-2015 10:39:53
b2py
b2py
Het zal er op neerkomen dat de regio 2,3 mio betaalt voor een pendeltrein en NS de winst pakt door het slim te combineren met andere treinseries, zoals de 2600.  


10-11-2015 10:57:40
Klaasje
Klaasje
NS is een beetje bijzonder op dat vlak... Als die IC niet rijdt dat moet de stoptrein versterkt worden, materieel is er dus toch al nodig in de spits. Mogelijk kan die behoefte dus al lager worden als er een IC rijdt als die slim aan een bestaande verbinding gekoppeld kan worden zoals bijvoorbeeld een 2600/2200 die in de spits splitst/combineert in Dordrecht of wanneer je met een ICM-III of een verdwaald sprinterstel kan rijden.

Wat hou je dan aan kosten over? Treinpaden, grofweg 80 euro per rit, treinpersoneel, grofweg 2*80 euro per treinuur en de onderhoudskosten voor het materieel per kilometer (onbekend). Als je een halfuurdienst van 6 - 20 uur rijdt op maandag tot zaterdag heb je 56 ritten per dag. Dan kom je op ongeveer 10.000 euro per dag uit. Dan heb je dus rond de 3,5 miljoen aan kosten op jaarbasis voor een halfuurdienst. Daar moet je de inkomsten vervolgens vanaf trekken. Ik heb de onderhoudskosten niet goed mee kunnen nemen maar daarom alles wel ruim omhoog afgerond. Hoe NS dan 2,3 miljoen denkt nodig te hebben voor een uurdienst is mij een raadsel.. Ergo.. het zaakje stinkt een beetje.
 

10-11-2015 11:04:49
treinfan
treinfan
De inschatting van de NS is dat dit geen of nauwelijks extra inkomsten oplevert, omdat de reizigers anders wel met de stoptrein gaan. Dan vind ik 2,3 miljoen voor een uursdienst geen slechte schatting.  

10-11-2015 11:16:58
maxim
maxim
Ik lees dat ze vinden dat het dan niet tot het hoofdrailnet behoort. Wellicht doet een regionale vervoerder het dan voor minder...? %08%  

10-11-2015 11:20:46
Klaasje
Klaasje
Quote
treinfan (di 10 nov 2015 11:04:49 https://www.somda.nl/forum/15804/p558167/): De inschatting van de NS is dat dit geen of nauwelijks extra inkomsten oplevert, omdat de reizigers anders wel met de stoptrein gaan. Dan vind ik 2,3 miljoen voor een uursdienst geen slechte schatting.

Ik denk dat ze of teveel kosten meerekenen of dat het een statement is. Want voor anderhalf miljoen moet het waarschijnlijk prima te doen zijn. Eens dat het waarschijnlijk een erg onrendabele verbinding is maar ik vraag mij toch echt af of het echt zo duur is.
 

10-11-2015 11:46:30
daniel81
daniel81
En ook hier het beruchte afschuiven van elke verantwoordelijkheid:
"Zij zegt dat de NS dat op basis van de zogeheten hoofdrailnetconcessie niet zelf mag doen. Daarin staat onder meer dat het bedrijf 'zo rendabel mogelijk' moet opereren. ,,En deze verbinding is zo onrendabel als wat, al zou het logistiek dus kunnen en ook het materiaal is er.''"
Wat een onzin, NS rijdt heus wel meer onrendabele ritten die ze volgens concessie strikt genomen niet hoeven te rijden.
Ik snap heus wel dat ze deze verbinding niet zo zien zitten, maar zeg dan gewoon eerlijk dat je zelf meer geld wil verdienen in plaats van de schuld af te schuiven.
 

10-11-2015 14:05:45
maurits
maurits
Als een regionale vervoerder slim is doen ze het voor minder en vechten zich zo binnen op het hoofdrailnet. Wat een monopolistengedrag, dat ze het nog durven na het schandaal in Limburg en de Fyra-enquête.

En zo rendabel mogelijk opereren een verplichting in de concessie? Misschieen ook maar eens naar de materieelinzet, personeelsroosters en luierende HC's kijken....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

10-11-2015 14:49:07
daniel81
daniel81
Het hele idee van de HRN-concessie is dat NS het alleenrecht heeft tot het uitvoeren van de treindienst.
Tenzij je er natuurlijk een internationale dienst van maakt, maar die moet er dan wel zo uitzien dat het gen verkapte binnenlandse concurrent is dus Ddr-Bd-Esn mag niet
 

10-11-2015 14:57:11
Klaasje
Klaasje
Rtd-Ddr-Bd-Ehv-VL en daar de grens over zou wel kunnen.  

10-11-2015 15:03:46
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
treinfan (di 10 nov 2015 11:04:49 https://www.somda.nl/forum/15804/p558167/): De inschatting van de NS is dat dit geen of nauwelijks extra inkomsten oplevert, omdat de reizigers anders wel met de stoptrein gaan. Dan vind ik 2,3 miljoen voor een uursdienst geen slechte schatting.
Er ligt een prachtige snelweg parallel aan die spoorlijn, denk eerder dat we de huidige IC-reizigers daar terug gaan vinden.
En daarbij allicht een wat dikkere studentenstroom naar Rtd en minder naar Bd.

Over efficientie gesproken: naar het schijnt worden de stoptreinen ook nog geknipt op Ddr in 2017


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-11-2015 16:05:38
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
Klaasje (di 10 nov 2015 14:57:11 https://www.somda.nl/forum/15804/p558210/): Rtd-Ddr-Bd-Ehv-VL en daar de grens over zou wel kunnen.

Waar moet je die IC dan heen sturen?
 

10-11-2015 16:13:55
daniel81
daniel81
Wat dacht je van Keulen bijvoorbeeld? Da's ook zo'n verbinding die men al jaren (terug) wil hebben en waarover steeds weer initiatieven en lobbytrajecten gelanceerd worden.  

10-11-2015 16:14:12
b2py
b2py
Dusseldorf - Keulen oid.  

10-11-2015 16:21:01
maurits
maurits
Zelf een IC (Rtd)-Ddr-Bd-Antwerpen-(Brussel) vv zou tot de mogelijkheden behoren. Met de dure Thalys en trage Benelux als concurrent kan dat nog best een succes worden.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

10-11-2015 17:23:17
Pim530
Pim530
Quote
daniel_ddr (di 10 nov 2015 15:03:46 https://www.somda.nl/forum/15804/p558214/):
Quote
treinfan (di 10 nov 2015 11:04:49 https://www.somda.nl/forum/15804/p558167/): De inschatting van de NS is dat dit geen of nauwelijks extra inkomsten oplevert, omdat de reizigers anders wel met de stoptrein gaan. Dan vind ik 2,3 miljoen voor een uursdienst geen slechte schatting.
Er ligt een prachtige snelweg parallel aan die spoorlijn, denk eerder dat we de huidige IC-reizigers daar terug gaan vinden.
En daarbij allicht een wat dikkere studentenstroom naar Rtd en minder naar Bd.

Over efficientie gesproken: naar het schijnt worden de stoptreinen ook nog geknipt op Ddr in 2017


Per auto, en niet te vergeten per Flixbus
 

10-11-2015 20:09:18
scooter
scooter
Ik blijf het raar vinden dat NS er maar vanuit gaat,dat alle IC reizigers tussen Rtd en Bd alleen maar met de IC via de HSL reizen.Dat is nu ook al niet het geval,en bij een redelijke spreiding in Rtd zou een IC via Ddr naar Bd heus wel rendabel zijn.Rotterdamse reizigers kunnen dan over 4 IC verbindingen per uur kiezen.
Voor de verdere toekomst zou die dan ook door kunnen rijden naar Ehv,heb je 4 IC's Rtd-Ehv.
Met dat krantenbericht lijkt het erop dat NS alleen maar geld wil vangen
 

10-11-2015 20:14:19
Pim530
Pim530
Het 'probleem' is dat er vier IC's over de HSL gaan rijden, en een IC via Ddr dus altijd (bijna) ingehaald zal worden door de volgende HSL-IC.  

10-11-2015 20:19:12
scooter
scooter
Ehm,ja die was ik even vergeten,de ICD rijdt natuurlijk ook nog  

10-11-2015 21:22:51
sjoerd
sjoerd
Ja, en dan ook de Benelux nog over de HSL via Breda, dus dan is het redelijk dat NS er van uitgaat dat het gros de omweg over Dordrecht mijdt. Van Dordrecht uit blijven de Intercities 2200 en 2600 rijden. Het zijn krokodillentranen maar die twee sprinters kunnen het dan echt wel aan. Het betekent voor het stukje tussen Nieuwe Veerbrug en Breda waarin nog twee openbare overwegen liggen, toch 5 plus 2 is 7 treinen per uur per richting waar er nu 6 rijden. Dat wordt mikken om over te steken, en zeker als er nog gewone 1 of 2 intercities Breda - Dordt tussen zouden moeten.  

10-11-2015 21:26:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Pim530 (di 10 nov 2015 20:14:19 https://www.somda.nl/forum/15804/p558260/): Het 'probleem' is dat er vier IC's over de HSL gaan rijden, en een IC via Ddr dus altijd (bijna) ingehaald zal worden door de volgende HSL-IC.
Hangt van de ligging af, het reistijdverschil is vooralsnog maarliefst 7 minuten. Vertrek je 5 minuten na de trein via de HSL met je trein via Ddr dan ben je nog eerder in Bd dan met de volgende trein over de HSL.

De vraag is eerder of er nu daadwerkelijk zoveel reizigers tussen Rtd en Bd zijn dat een kwartiersdienst via de HSL gerechtvaardigd is. De tijdwinst naar verdere bestemmingen haal je immers ook als je de huidige ICd doortrekt naar Ehv. De keren dat ik per ICd van Bd naar Rtd gereisd ben was de trein daar toch behoorlijk leeg, zelfs in de spits.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 10-11-2015 21:27


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-11-2015 21:46:02
ZJ37
ZJ37
Er waren overigens plannen dat de IC Gvc-Ehv via de HSL ook te Rtb te laten stoppen en je kunt weer 3 minuten bij de rijtijd optellen. Een IC Bd-Ddr is puur een concessie-treintje en daar maak je verder niemand blij mee als je vervolgens met een overstap in Bd of Ddr je reistijd weer ziet toenemen.  

11-11-2015 00:12:47
thom
thom
Tsja, als er voldoende treinen rijden om aan de concessie te voldoen dan begrijp ik NS ookwel dat ze niet voor de lol daar nog eens treinen laten rijden, voorals als ze het idee hebben lucht te gaan vervoeren.

De Regionale vervoerders doen dat ook niet, als als de opdrachtgevers wat extra's willen dan mogen die ook de knip trekken...
 

11-11-2015 07:58:56
broek53
broek53
Het is dat er toen nog geen Internet was, maar het verhaal van Dordrecht is vrijwel identiek aan dat van Haarlem anno 1986, toen de Westtak open ging en de intercity's de Schiphol lijn gingen nemen.  

11-11-2015 08:28:04
DDZ7504
DDZ7504
Dus NS ziet dat er een probleem is en laat andere IC's via Ddr rijden? Maar daar was toch geen geld/materieel voor?  

11-11-2015 10:11:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Nee NS ziet niet dat er een probleem is, gaat in een onnodig hoge frequentie over de HSL tussen Rtd en Bd rijden en rekent vervolgens 2,3 miljoen voor een gehalveerde dienst t.o.v. nu op de klassieke route.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-11-2015 10:24:10
ZJ37
ZJ37
In veel dienstregelingvarianten zou de Benelux gratis en voor niks zo via Ddr kunnen. De gedwongen ligging op de Westtak in combinatie met de grenstijden maakt dat er ergens veel tijd ergens 'kwijt' moet tussen Asd en de grens. Daar gaat een routering via de HSL Rtd-Bd averechts op werken en rijden via Ddr maakt juist dat er minder in stationnementen elders hoeft worden gestopt. Maar dat zijn inzichten van enige tijd terug, ik weet niet of het nu nog actueel is.  

11-11-2015 12:00:21
reisthijs
reisthijs
Quote
daniel_ddr (di 10 nov 2015 21:26:04 https://www.somda.nl/forum/15804/p558276/): De vraag is eerder of er nu daadwerkelijk zoveel reizigers tussen Rtd en Bd zijn dat een kwartiersdienst via de HSL gerechtvaardigd is.
Wat het antwoord op die vraag ook is, het maakt niets uit. NS heeft nu eenmaal aan de politiek de belofte gedaan dat die treinen gaan rijden en is duidelijk vastbesloten zich aan die belofte te houden.
 

11-11-2015 14:05:22
Klaasje
Klaasje
Quote
daniel_ddr (wo 11 nov 2015 10:11:04 https://www.somda.nl/forum/15804/p558340/): Nee NS ziet niet dat er een probleem is, gaat in een onnodig hoge frequentie over de HSL tussen Rtd en Bd rijden en rekent vervolgens 2,3 miljoen voor een gehalveerde dienst t.o.v. nu op de klassieke route.

Het is gewoon efficiënter en sneller om via de HSL te rijden. Dat is gewoon een volledig legitieme keuze van NS. Wellicht jammer dat NS wat veel factureert voor Dordrecht om daarlangs te rijden maar eigenlijk heeft niemand het erover behalve Dordrecht zelf. En vanuit Dordrecht reizen nu net weer niet zoveel reizigers naar het zuiden.
 

11-11-2015 15:57:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Alleen Dordrecht? Nee hoor, het is de regio Drechtsteden, gemeente Breda, Provincie Zuid-Holland en de provincie Noord-Brabant die tegen deze verschraling protesteren.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-11-2015 16:14:08
MasterE
MasterE
Dan kunnen ze de kosten mooi verdelen.  

11-11-2015 16:25:48
broek53
broek53
Het maken van ketelmuziek is bijna gratis natuurlijk. Daarna wordt het wat moeilijker, bijvoorbeeld als er houtsnijdende argumenten op tafel moeten komen.  

11-11-2015 18:10:27
abcde
abcde
Quote
broek53 (wo 11 nov 2015 07:58:56 https://www.somda.nl/forum/15804/p558313/): Het is dat er toen nog geen Internet was, maar het verhaal van Dordrecht is vrijwel identiek aan dat van Haarlem anno 1986, toen de Westtak open ging en de intercity's de Schiphol lijn gingen nemen.

Maar toen had je nog wel de sneltrein 5400 (nu ''IC'' 2200) die ieder half uur Asd - Hlm - Ledn - Ddr reed, ieder half uur de sneltrein Gvc - Hlm (- Hoorn), en ieder half uur de IC 800/900 Zvt - Asd - Limburg. Tussen Ddr - Bd hebben we straks alleen nog een stopper, en 'savonds wellicht maar 1 per uur. Dus niet alleen maar ketelmuziek ...

Laatst bewerkt door abcde op 11-11-2015 19:11
 

11-11-2015 18:43:36
Frontier
Frontier
Twee keer per uur een stopper, is dat zo erg dan? De 5000 doet er maar 4-6 minuten langer over, en op deze manier dupeer je veel minder reizigers dan wanneer je doorgaande IC's onnodig via Ddr laat rijden.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

11-11-2015 19:57:05
kleine_man
kleine_man
Ik denk dat dat nog niet eens het belangrijkste is. Het gaat om de precedentwerking. De NS schrapt nu de IC verbinding Breda-Dordrecht. Dit houdt dus in dat de NS binnen de concessie Intercities mag schrappen. Dus is de concessie niet goed uitgeschreven en ligt die macht nog steeds bij de NS (en niet bij de concessieverlener waar die dus thuis hoort). Als klap op de vuurpijl mag de NS dus extra geld voor een altijd geleverde dienst. Als ik de NS was zou ik per direct het IC net opheffen en steden/regio's laten betalen voor een aansluiting op het nieuwe IC+ net.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

11-11-2015 20:01:19
sjoerd
sjoerd
Die 5400 stopte, als ik me als frequent reiziger daarmee, goed herinner, bij Prinsenbeek, Lage Zwaluwe en Dordrecht Zuid en dat is precies wat de Sprinters nu ook doen, en daarnaast reed die 5400 eens per uur en de huidige Sprinter na vele jaren gezeur nu eindelijk twee maal per uur. Dus die Sprinters zijn een prima oplossing. Wie sneller in Rotterdam wil zijn, pakt straks in Breda één van de 5 snelle jongens via de HSL: 2 x ICd, 2x 1900, 1x Benelux. Je snapt gewoon niet dat dit alles straks tussen de Thalyssen past en dat het Breda allemaal in en uit kan. En o wee als het allemaal uitvalt zoals deze week.  

11-11-2015 21:50:52
michaben
michaben
Quote
kleine_man (wo 11 nov 2015 19:57:05 https://www.somda.nl/forum/15804/p558387/): Dus is de concessie niet goed uitgeschreven en ligt die macht nog steeds bij de NS (en niet bij de concessieverlener waar die dus thuis hoort).

Waarom zou dat niet goed zijn? Bij concessies is het vaker zo dat de bediening niet in detail uitgewerkt is en slechts minimale eisen bevat. Bij een openbare aanbesteding waar het lijnenaanbod opgenomen is in gunningscriteria zou het anders liggen, maar de hoofdrailnet concessie is niet openbaar aanbesteed. Dus tenzij het wel of niet bieden van deze IC verbinding een bindende eis was om de NS deze concessie onderhands te geven (in dat geval zou het dus een concessieeis geweest moeten zijn) zie ik het probleem niet om dit te veranderen. En je hebt trouwens sowieso kans dat die plan al opgenomen was in het aanbod van de NS, want het is natuurlijk al langer het plan.
 

11-11-2015 21:55:00
daniel_ddr
daniel_ddr
@sjoerd: Ik snap eerder niet hoe die mega-overbediening van Bd-Rtd via de HSL überhaupt rendabel kan zijn. Dat verhaal over de 5400 gaat trouwens over de situatie in Hlm die als vergelijkbaar genoemd werd maar dat dus niet is.

@Frontier: Je hoeft ook niet de doorgaande ICs via Ddr te laten rijden. 900 doortrekken naar Ehv en de 1900 (via huidige route) inkorten tot Bd en je hebt een snelle trein voor de doorgaande reizigers plus geen giga overbediening van het stuk over de HSL.

Ook een stukken logischer aanbod dan in de avonduren 2x/uur een Sprinter tussen Ddr en Bd terwijl zo ongeveer 0,00001% van de reizigers die daar dan reist in Bdpb moet zijn en Ddzd en Zlw al door de Sprinter naar Rsd bediend worden.
Vergeet immers ook niet dat de Sprinterstationnetjes daar tot de slechtst gebruikte stations van het land behoren (je hebt 4x/uur een trein op Ddzd en Zlw terwijl er stations met halfuursdienst zijn die het dubbele aantal reizigers hebben dan de aantallen van Ddzd en Zlw bij elkaar opgeteld!)
Alleen een IC volstaat er eigenlijk beter, desnoods met alleen een stop te Bdpb.

Overigens, gezien men in Ddr de Sprinters gaat knippen volgens het BUP van 2017 zullen de reizigersaantallen van Bdpb (het enige station waarvoor je een sprinter nodig hebt) ook wel een aardige duikeling maken. Die verliezen immers hun direct woon-werkverbinding richting stations als Rlb en Rtb die na het verdwijnen van de sneltrein al trager geworden was. En ook dat is juist een veelgebruikte verbinding. Al met al is een sneltrein gewoon een veel beter reisproduct voor alle reizigers daar.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 11-11-2015 21:55


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-11-2015 22:27:44
Frontier
Frontier
Quote
daniel_ddr (wo 11 nov 2015 21:55:00 https://www.somda.nl/forum/15804/p558392/): Je hoeft ook niet de doorgaande ICs via Ddr te laten rijden. 900 doortrekken naar Ehv en de 1900 (via huidige route) inkorten tot Bd en je hebt een snelle trein voor de doorgaande reizigers plus geen giga overbediening van het stuk over de HSL.

En dan reizigers uit Tb, Ehv én heel Limburg naar Dt, Gv en Gvc confronteren met een extra overstap? Dwaas idee als je 't mij vraagt. %08% Dan kun je nog beter de 2200 doortrekken naar Bd.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

11-11-2015 23:48:20
reisthijs
reisthijs
Quote
daniel_ddr (wo 11 nov 2015 21:55:00 https://www.somda.nl/forum/15804/p558392/): @Frontier: Je hoeft ook niet de doorgaande ICs via Ddr te laten rijden. 900 doortrekken naar Ehv en de 1900 (via huidige route) inkorten tot Bd en je hebt een snelle trein voor de doorgaande reizigers plus geen giga overbediening van het stuk over de HSL.
Alleen is het belangrijkste doel waar dit hele verhaal om draait nu juist, dat er meer treinen over de HSL moeten gaan rijden.

De vraag of dat ook echt nuttig, noodzakelijk en/of rendabel is, dat doet er niet veel toe.
 

12-11-2015 10:10:27
daniel81
daniel81
Maak trouwens niet de denkfout om met een vergrootglas te gaan kijken naar een verbinding tussen twee toevallig opeenvolgende stations. Asd-Ass heeft iets van 30 verbindingen per uur, dat is een veel grotere giga-overbediening voor alle reizigers die van Asd naar Ass willen reizen%06%
Tussen Rtd en Bd lopen toevallig een aantal verbindingen samen die ieder voor zich een zeer nuttige en nodige (half)uursdienst zijn. Dat dit met zich meebrengt dat je ook 5x per uur van Rtd naar Bd kan via de HSL is dan mooi meegenomen.
 

12-11-2015 10:41:06
maarten83
maarten83
Door het laten verdwijnen van de 1900 via Ddr is de rechtstreekse snelle IC verbinding tussen Gvc en Ddr ook weg of komt er een nieuwe IC Gvc-Ddr?  

12-11-2015 11:20:46
Klaasje
Klaasje
Ja, waarschijnlijk gaat die weg zijn vanaf 2017. Ik ben alleen wel benieuwd wat NS van plan is als men met voldoende groei de verbinding Den Haag-Eindhoven 4* per uur gaat rijden zoals in een eerdere ambitie stond. Mij lijkt het doortrekken van de 900 naar Eindhoven dan het meest logisch maar ik kan mij zo voorstellen dat er dan ook extra capaciteit nodig is op Rtd-Gvc dus een eventuele invulling is nog lang niet zeker.  

12-11-2015 11:23:37
DDZ7504
DDZ7504
Om in Gvc te komen kun je vanuit Ddr altijd nog de 2200/2600 nemen en in Rtd of Gv overstappen. Een directe verbinding of niet zal qua reistijd in dat geval weinig uitmaken.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 12-11-2015 11:23
 

12-11-2015 12:06:26
maarten83
maarten83
vaak kijk je naar de sluitlichten bij die overstap bij een paar minuten vertraging en heb je +15 te pakken.  

12-11-2015 12:56:05
daniel81
daniel81
Aannemelijk gaat de inpassing van de HSL in de binnenlandse dienst ook gepaard met forse minutenwijzigingen van de binnenlandse treinen, dus wacht maar even rustig af  

12-11-2015 14:11:09
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
Frontier (wo 11 nov 2015 22:27:44 https://www.somda.nl/forum/15804/p558398/):
Quote
daniel_ddr (wo 11 nov 2015 21:55:00 https://www.somda.nl/forum/15804/p558392/): Je hoeft ook niet de doorgaande ICs via Ddr te laten rijden. 900 doortrekken naar Ehv en de 1900 (via huidige route) inkorten tot Bd en je hebt een snelle trein voor de doorgaande reizigers plus geen giga overbediening van het stuk over de HSL.

En dan reizigers uit Tb, Ehv én heel Limburg naar Dt, Gv en Gvc confronteren met een extra overstap? Dwaas idee als je 't mij vraagt. %08% Dan kun je nog beter de 2200 doortrekken naar Bd.

Doe maar Tb, want daar gaan de meesten heen die de 1900 pakken. Ook zullen ze die trein kunnen laten stoppen op Tbu
 

12-11-2015 14:52:48
daniel81
daniel81
Even back to earth aub
Alles op alles zetten om in elk geval nog een IC Ddr-Bd overeind te houden is tot daar aan toe, de Dordtenaren zover tegemoet komen dat die trein ook nog eens door moet rijden naar Tb gaat nergens meer over (immers de overige reizigers nemen de versnelde 1900). Nog even en we moeten nog extra treinen toevoegen voor de 3 jaarlijkse reizigers van Ddr naar Hrt%08%
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl