Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl
Dienstregeling 2017, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
29-01-2016 21:56:09
maurits
maurits
Quote
hkuyeren (vr 29 jan 2016 18:44:13 https://www.somda.nl/forum/15804/p566897/

Ohja: Weet iemand of er nog spitstreinen gaan rijden tussen Alphen a/d Rijn en Leiden?


Daar ben ik ook zeer benieuwd naar, lijkt me onwenselijk als dat terg gaat naar 2x per uuregio in de spits. En ja, eigen belang, letterlijk in de voortuin.

Laatst bewerkt door maurits op 29-01-2016 21:56


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

29-01-2016 22:17:40
michaben
michaben
In het document staat Leiden - Alphen vermeld onder het kopje "Nog in overleg met de regionale overheden", oftewel er is nog geen besluit genomen.  

29-01-2016 22:28:15
wwijker
wwijker
Lees dat de 7400 richting Uitgeest 13 minuten stil blijft staan op Ut. Dat betekent dus dat de 7400 en 17400 praktisch achter elkaar aanrijden naar Breukelen. De andere kant op zit er nog wel 8 minuten tussen, maar een mooie kwartierdienst tussen Utrecht en Breukelen, Maarsen of Zuilen is er dus niet meer (door goederenpaden).  

30-01-2016 00:48:33
AlexNL
AlexNL
Quote
bond (vr 29 jan 2016 13:15:03 https://www.somda.nl/forum/15804/p566855/): Wat worden straks de keerplaatsen van de 1900 als de wind over de Moerdijk te hard is? Of dan toch omleiding via Ddr?


Mijn vermoeden: de IC Eindhoven - Den Haag wordt via Dordrecht gestuurd. De 900 en de 9200 worden opgeheven tussen Breda en Rotterdam.
 


30-01-2016 10:44:20
Berk24
Berk24
Ik wist niet dat die trein als sneltrein ging rijden tussen Wesel en Oberhausen en alleen gaat stoppen in Dinslaken. De huidige RE5 blijft rijden tot Wesel, had opzich een logischere kandidaat gevonden om de stations tussen Oberhausen en Wesel (muv Dinslaken) over te slaan, maar ik denk dat de Abellio-trein anders te veel de ICE in de weg gaat rijden, omdat hij ook op alle momenten Haldern, Millingen en Praest moet bedienen en mogelijk in de toekomst Elten.

De RB32 tussen Wesel en Bocholt gaat ook naar Abellio en wordt gereden met Lintjes.
 

30-01-2016 10:50:46
Berk24
Berk24
Quote
jordy94 (do 28 jan 2016 20:20:29 https://www.somda.nl/forum/15804/p566774/): Eindelijk weer goed nieuws voor Zeeland. Een overstap van de 2600 op 3600 in 4 tot 5 minuten in plaats van de nu huidige 15 tot 17 minuten. Had al jaren zo moeten zijn! Wel opmerkelijk om de 2600 weer via Haarlem te sturen, blijven ze dat wisselen? Of willen ze gewoon meer reizigers met de ICD trekken?

Wat wel belachelijk is, is dat de reis vanuit Vlissingen naar Rotterdam straks 5 minuten langer gaat duren door goederentreinen.. Tjonge jonge en het gaat al zo idioot sloom in Zeeland. Ze moeten echt eens kijken of ze Rb of Kbd niet op een andere manier kunnen bedienen..

Die stations moeten open blijven omdat de dorpen dan verstoken raken van enige vorm van OV, aangezien Zeeland geen geld heeft voor busvervoer.
 

30-01-2016 10:54:31
Berk24
Berk24
Quote
michaben (do 28 jan 2016 19:07:11 https://www.somda.nl/forum/15804/p566766/): Iemand enig idee wat de genoemde lengtebeperking voor de 3000 en 3100 veroorzaakt? Men geeft de treindienst Ah-Tl de oorzaak, maar ik zie niet zo snel waarom dit het aantal bakken van de treindienst Nm-Ut doet beperken.

Men kan toch in Arnhem aftrappen/bijplaatsen. Die s3100 had gewoon ingekort moeten worden tot Arnhem. Nu wordt er straks tussen Arnhem en Nijmegen hoofdzakelijk lucht vervoerd, door te veel treinen treden er meer storingen en vertragingen op, etc. Huidige situatie is beter.
 

30-01-2016 11:02:51
bart84
Moderator
bart84
Of net zoals vroeger met de 2000 (toen nog Gvc/Rtd-Ah). In de spits van/naar Nijmegen, daar buiten tot AH.


Mvg. Bart
 

30-01-2016 11:07:12
Berk24
Berk24
Volgens mij is dat niet meer mogelijk. Jammer, maar helaas

Laatst bewerkt door moderator op 30-01-2016 11:12, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

30-01-2016 11:27:59
waalkade
waalkade
Hoe snel gaat straks de reis Nm - Rtd/Gvc via Bd?
Kan die concurreren met de vroegere 2000?
 

30-01-2016 11:31:07
Berk24
Berk24
Rotterdam-Nijmegen is nu al sneller via Breda, Den Haag zou sneller via Utrecht blijven vanwege het trage stuk tussen Rotterdam en Den Haag.

Laatst bewerkt door moderator op 30-01-2016 16:57, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

30-01-2016 11:50:44
rolandrail
rolandrail
Quote
wwijker (vr 29 jan 2016 22:28:15 https://www.somda.nl/forum/15804/p566933/): Lees dat de 7400 richting Uitgeest 13 minuten stil blijft staan op Ut. Dat betekent dus dat de 7400 en 17400 praktisch achter elkaar aanrijden naar Breukelen. De andere kant op zit er nog wel 8 minuten tussen, maar een mooie kwartierdienst tussen Utrecht en Breukelen, Maarsen of Zuilen is er dus niet meer (door goederenpaden).
Schandalig. Eerst is al de 17400 overdag door NSR zelf ndk geholpen (wkz en onnodig duur maken door leeg mat Ut-Mrg v.v.), a.s. zomer drie maanden lang helemaal geen stop in Utzl door wkz en dan in 2017 een kansloze dienstregeling. Ja zo jaag je de reizigers wel weer de bus/auto in, ik voorspel in 2018 het definitief geheel opheffen van de 17400.
 

30-01-2016 11:56:54
train85
train85
Ik hoop dat niet. Want anders jaag je reizigers weg.  

30-01-2016 12:07:48
sjoerd
sjoerd
Zijn die goederenpaden tijdelijk wegens werk aan de infra elders, of is er zodanig veel infra verdwenen dat ze niet meer aan de kant kunnen of ergens kunnen inhalen? Of zijn er meer cargopaden nodig?  

30-01-2016 12:28:32
b2py
b2py
Aanleg derde spoor Arnhem Emmerich, elders dus  

30-01-2016 12:48:27
zoek34
zoek34
Ik ben in ieder geval zeer benieuwd naar de tijden tussen Ut en Asd van de 7400.

Als deze echt 13 minuten stil blijft staan in Ut en de 4000 en 17400 blijven ongewijzigd dan gaat het zeer interessant worden, dan krijg je namelijk het volgende:

Stat-4000-7400-17400-4000-7400-17400
Ut-NVT-00-00-NVT-30-30
Utzl-NVT-03-04-NVT-33-34
Mas-NVT-08-09-NVT-38-39
Bkl-10-13-14-40-43-44
Ac-19-21-NVT-49-51-NVT
Ashd-22-24-NVT-52-54-NVT
Asb-26-29-NVT-56-59-NVT
Dvd-29-32-NVT-59-02+1-NVT
Asa-33-35-NVT-03+1-05+1-NVT
Asdm-36-38-NVT-06+1-08+1-NVT
Asd-42-44-NVT-12+1-14+1-NVT

Kort gezegd, als bij de 4000 en 17400 niks veranderd dan is Ut-Bkl in een 29/30-1/0 opvolging en Bkl-Asd in een 27/28-3/2 opvolging
 

30-01-2016 14:28:48
sigma
sigma
Zoek34 heeft de adviesaanvraag blijkbaar niet gelezen. NS kiest juist voor een kwartierligging tussen Amsterdam en Breukelen met de sprinter:
Utrecht) en getoetst op doorgaande reizigersaantallen. NS kiest ervoor om de extra Sprinters Amsterdam – Breukelen wel te rijden, de reistijd Maarssen – Amsterdam zo snel mogelijk te houden en tussen Amsterdam en Breukelen en tussen Utrecht en Veenendaal elk kwartier te rijden. De Sprinter Uitgeest – Rhenen krijgt een langere wachttijd in Utrecht Centraal van zeven minuten (in zuidelijke richting) tot dertien minuten (in noordelijke richting). In totaal profiteren hiervan de meeste reizigers, mede gezien het lage aantal doorgaande reizigers van gemiddeld vijf per trein. Overigens heeft de Spits-Sprinter Breukelen – Utrecht – Veenendaal Centrum wel een kort stationnement in Utrecht Centraal.
 

30-01-2016 14:29:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
train85 (za 30 jan 2016 11:56:54 https://www.somda.nl/forum/15804/p566961/): Ik hoop dat niet. Want anders jaag je reizigers weg.
Mwoh, ik denk dat de volgorde wel wat anders wordt. Namelijk dat eerst de reizigers weggesnoept zijn en dan de 17400 vervalt.
Toevallig gaat eveneens m.i.v. dienstregeling 2017 lijn 120 tussen Breukelen en Utrecht 4x/uur rijden volgens de plannen van Syntus, dus heb wel zo'n vermoeden waar die reizigers straks heen verdwijnen als het interval van de Sprinters zo belabberd wordt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-01-2016 14:51:42
ZJ37
ZJ37
De Doorstroomstations van Ut en Ht beginnen langzaam aan al gestalte te krijgen met al die kerende en lang halterende Sprinters.  

30-01-2016 14:53:12
b2py
b2py
Ik moet zeggen dat voor een doorstroomstation er een hoop wissels en keermogelijkheden liggen in Ht.  

30-01-2016 16:04:23
cuneo56
cuneo56
Quote
rolandrail (za 30 jan 2016 11:50:44 https://www.somda.nl/forum/15804/p566959/):
Quote
wwijker (vr 29 jan 2016 22:28:15 https://www.somda.nl/forum/15804/p566933/): Lees dat de 7400 richting Uitgeest 13 minuten stil blijft staan op Ut. Dat betekent dus dat de 7400 en 17400 praktisch achter elkaar aanrijden naar Breukelen. De andere kant op zit er nog wel 8 minuten tussen, maar een mooie kwartierdienst tussen Utrecht en Breukelen, Maarsen of Zuilen is er dus niet meer (door goederenpaden).
Schandalig. Eerst is al de 17400 overdag door NSR zelf ndk geholpen (wkz en onnodig duur maken door leeg mat Ut-Mrg v.v.), a.s. zomer drie maanden lang helemaal geen stop in Utzl door wkz en dan in 2017 een kansloze dienstregeling. Ja zo jaag je de reizigers wel weer de bus/auto in, ik voorspel in 2018 het definitief geheel opheffen van de 17400.

Hear , Hear!
Voor een doorstroomstation is een stilstand van 13 minuten tegennatuurlijk en verminderd gelijk flink de toch al beperkte bijstuur mogelijkheden.
 

30-01-2016 16:30:34
broek53
broek53
Quote
Berk24 (za 30 jan 2016 10:54:31 https://www.somda.nl/forum/15804/p566950/):
Quote
michaben (do 28 jan 2016 19:07:11 https://www.somda.nl/forum/15804/p566766/): Iemand enig idee wat de genoemde lengtebeperking voor de 3000 en 3100 veroorzaakt? Men geeft de treindienst Ah-Tl de oorzaak, maar ik zie niet zo snel waarom dit het aantal bakken van de treindienst Nm-Ut doet beperken.

Men kan toch in Arnhem aftrappen/bijplaatsen. Die s3100 had gewoon ingekort moeten worden tot Arnhem. Nu wordt er straks tussen Arnhem en Nijmegen hoofdzakelijk lucht vervoerd, door te veel treinen treden er meer storingen en vertragingen op, etc. Huidige situatie is beter.
Tsja, dan had men Arnhem destijds een beetje anders moeten verbouwen. Zo te lezen offert NS e.e.a. op om Arriva te behoeden voor het keren met de Tielse dienst in Elst en om de dienst op Duitsland van Abellio mogelijk te maken.
 

30-01-2016 17:52:30
waalkade
waalkade
Dat is niet echt offeren wat NS doet, met minder bakken rijden.
De offers zullen vooral van Arriva moeten komen, die krijgen minder ruimte om af te trappen na de spits.
 

30-01-2016 17:54:50
Berk24
Berk24
Maar waarschijnlijk is er in Arnhem de ruimte niet om de 3100 in 33 minuten te laten keren. Echter zijn twee treinen achter elkaar rijden ook niet echt een oplossing. Zo groot is de vervoersvraag totaal niet.

Maar de 3100 als stoptrein laten rijden tussen Arnhem en Nijmegen is nooit al oplossing gekomen, dat is wel jammer.
 

30-01-2016 18:00:54
waalkade
waalkade
Die oplossing komt waarschijnlijk wel, maar dan tussen Ah en Ut.
Hoe krijg je anders straks met PHS 6 sneltreinen en X stoptreinen ingepast op Ah - Ut.
 

30-01-2016 18:07:33
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
waalkade (za 30 jan 2016 17:52:30 https://www.somda.nl/forum/15804/p566994/): Dat is niet echt offeren wat NS doet, met minder bakken rijden.
De offers zullen vooral van Arriva moeten komen, die krijgen minder ruimte om af te trappen na de spits.
Dat zal dus resulteren in klachten in de spits of luchtvervoer in de avond en het dal.


#DiscoverEU
 

30-01-2016 18:35:42
Berk24
Berk24
Quote
waalkade (za 30 jan 2016 18:00:54 https://www.somda.nl/forum/15804/p566996/): Die oplossing komt waarschijnlijk wel, maar dan tussen Ah en Ut.
Hoe krijg je anders straks met PHS 6 sneltreinen en X stoptreinen ingepast op Ah - Ut.

Niet, want er zijn geen 6 IC's nodig op Utrecht-Arnhem. Sterker nog, het verslechterd de dienstregeling (met name de aansluitingen richting Den Haag en Rotterdam) alleen maar.
 

30-01-2016 18:47:11
Berk24
Berk24
Op Arnhem krijg je dit denk ik:
Spoor 3: IC Zwolle (07-10/37-40), SPR Zutphen (21-24/51-54)
Spoor 4a: SPR Eindhoven (04-26/34-56)
Spoor 4b: RE Düsseldorf (18-42)
Spoor 6a: ST Tiel (23-29/53-59)
Spoor 6b: ST Doetinchem (57-03/12-18/27-33/42-48)
Spoor 7: IC Roosendaal (19-22/49-52), SPR Wijchen (06-11/36-41)
Spoor 8: IC Nijmegen (58-04/13-19/28-34/43-49)
Spoor 9: ICE Amsterdam (29-31), ICE Frankfurt (35-37)
Spoor 10: SPR Ede-Wageningen (21-37/51-07)
Spoor 11: IC Utrecht (56-01/10-16/26-31/40-46)
 

30-01-2016 18:47:56
Berk24
Berk24
Quote
BasSNG2001 (za 30 jan 2016 18:07:33 https://www.somda.nl/forum/15804/p566997/):
Quote
waalkade (za 30 jan 2016 17:52:30 https://www.somda.nl/forum/15804/p566994/): Dat is niet echt offeren wat NS doet, met minder bakken rijden.
De offers zullen vooral van Arriva moeten komen, die krijgen minder ruimte om af te trappen na de spits.
Dat zal dus resulteren in klachten in de spits of luchtvervoer in de avond en het dal.

Bij Arriva wordt eerder voor het eerste gekozen
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-01-2016 18:55:55
AgentX
AgentX
Die snap ik niet. Waarom verslechtert het verhogen van de frequentie treinen de aansluitingen op andere treinen?  

30-01-2016 19:26:45
Daan!
Daan!
Quote
Berk24 (za 30 jan 2016 18:35:42 https://www.somda.nl/forum/15804/p567001/):
Quote
waalkade (za 30 jan 2016 18:00:54 https://www.somda.nl/forum/15804/p566996/): Die oplossing komt waarschijnlijk wel, maar dan tussen Ah en Ut.
Hoe krijg je anders straks met PHS 6 sneltreinen en X stoptreinen ingepast op Ah - Ut.

Niet, want er zijn geen 6 IC's nodig op Utrecht-Arnhem. Sterker nog, het verslechterd de dienstregeling (met name de aansluitingen richting Den Haag en Rotterdam) alleen maar.


Je kan toch zes keer per uur kleinere treinen laten rijden ipv vier keer per uur grotere. Probleem opgelost.
 

30-01-2016 19:42:55
Berk24
Berk24
Nee, want dat verslechterd de aansluiting richting Den Haag en Rotterdam wat een kwartiersdienst blijft. Bovendien kost het extra personeelsinzet. Nee, kwartiersdienst is ruim voldoende.  

30-01-2016 19:58:16
michaben
michaben
De aansluiting richting Rotterdam is nu 10 minuten, die wordt dan juist twee keer per uur beter. Heeft alleen weinig met 2017 te maken.  

30-01-2016 20:11:05
Berk24
Berk24
5 minuten is voor een groot station als Utrecht Centraal gewoon weg te krap, maar goed, PHS komt er gelukkig nog niet in 2017 en ik hoop dat van uitstel afstel komt.  

30-01-2016 22:44:02
treinfan
treinfan
5 Minuten is voor mij prima, want gewoon altijd te halen zonder dat ik hoef te rennen. En anders kan je in de beschreven situatie ook voor een 10 min of 15 min overstap kiezen  

30-01-2016 23:40:58
b2py
b2py
Berk24 is een type anti innovatie. Als je je goed had ingelezen is het wensbeeld om op Utrecht Den Haag en Utrecht Rotterdam ook PHS te gaan rijden over een tiental jaar.  

31-01-2016 07:48:56
Berk24
Berk24
Waarom zou je een goed product willen veranderen? Net als tussen Arnhem en Nijmegen, die 8 treinen per uur zijn ruim voldoende (ook in de spits), waarom moet de treindienst dan onbetrouwbaarder worden door er nog meer treinen tussen te duwen? Je bent dan 5 minuten eerder in Den Bosch of Zutphen, maar ik denk dat dat een prijskaartje heeft voor de andere treinreizigers door middel van meer storingen en vertragingen.

Over de andere treintrajecten heb ik weinig zicht op. Wel is positief dat de aansluitingen in Venlo verbeteren.
 

31-01-2016 13:47:47
wouter15
wouter15
Ik ben benieuwd wat de tijdsligging gaat worden van de Sprinters tussen Woerden en Utrecht CS. Want als we er even vanuit gaan dat de tijden van de (1)6000 niet of maar een klein beetje veranderen denk ik dat de 9800 en 6100 omgewisseld gaan worden. Ik vraag me dan wel af hoe ze de tijden willen gaan doen van Utrecht naar Woerden. Als de 4000 naar Rotterdam sneller is dan de 9800 naar Den Haag dan moet er toch ergens iets met de tijden worden gedaan.

Ik vraag me trouwens wel af waarom er in december opeens wel 4x/uur gestopt kan worder in Leidsche Rijn en nu niet.
 

31-01-2016 13:55:06
gvttreinen
gvttreinen
Mss vanwege viersporigheid Ut - Htnc waardoor een andere tijdligging 6000/16000 en dus ook voor de 6100/9800.  

31-01-2016 14:24:00
michaben
michaben
Uitgaande dat men de bestaande dienstregeling als basis houdt, heb je de 4000 om :02/:32 op Wd richting Bkl en komt de 9800 om :10/:40 aan. Met de genoemde wachttijd van 8 minuten zit je met vertrek om :18/:48, met kwartierligging zit de 6100 dan op :03/:33 dus netjes cross-platform met de 4000. Aankomst te Ut is dan :04/:34 voor de 9800, netjes na de 1700/11700.

Doorkoppeling met de 16000 (zoals op de tekening, wordt dus idd verwisseld) wordt dan vervroegd tot laten we zeggen :05/:35, waarbij deze ergens rond Utl door de IC ingehaald wordt ipv te Gdm, wat kan vanwege de nieuwe viersporigheid. De lange stop te Gdm vervalt dan, dus kan je rond :17/:47 in Ht zijn, netjes voor de 3500. De 6000 zal op deze manier een korte kering te Tl krijgen en zichzelf kruisen te Gdm met een korte stop aldaar.

Enige wat hier niet past is de 8800, die moet ook een stop van 3 minuten in Wd krijgen als je de sprinters 8 minuten verschuift. Of de hele 8800 schuift 7 minuten op en kruist voortaan in Apn ipv Bdg.

Laatst bewerkt door michaben op 31-01-2016 14:39
 

31-01-2016 19:08:39
broek53
broek53
De 8800 blijft in hetzelfde patroon, maar met inderdaad een stop in Woerden van 4 minuten (en aankomst in Ut om :08/:38).  

31-01-2016 20:40:32
wouter15
wouter15
Ik heb op https://www.dropbox.com/s/f7f2v1lz1afb3sq/Sporen%20Woerden.xlsx?dl=0 een bestandje gemaakt met hoe de sporenverdeling eruit kan gaan zien te Wd. Mochten er dingen niet kloppen, meld het gerust! Ik zit alleen met een probleem, waar laat je de 6100 vanuit Ut in Wd? Spoor 2 is al bezet door de 8800 richting Ledn en spoor 1 word al gebruikt voor de 9800 richting Gvc.  

31-01-2016 20:44:40
gvttreinen
gvttreinen
De 6100 blijft toch kopmaken op Wdmv?  

31-01-2016 20:54:24
michaben
michaben
Volgens mij klopt de symmetrie van je tijden van de treinen vanuit Ut niet. De 9800 zal zo rond :11/:41 moeten aankomen in Wd, en na de stop van 8 minuten in zijn oude pad verder gaan naar Gvc. De 6100 zal dan rond :26/:56 aankomen en doorgaan naar Wdmv. Kering op Wdmv zal langer zijn hiermee, aankomst zo rond :03/:33 en vertrek rond :27/:57.  

01-02-2016 12:41:45
abcde
abcde
De 9800 gaat 8 min. wachten in Wd, en bij het volgende station Gdg weer 6 minuten (zoals huidig) . Wordt dit alles gedaan, enkelt om 4x p/uur te kunnen stoppen in Utrecht Leidsche Rijn ?  

01-02-2016 14:33:04
Coryza
Coryza
Waar haal je dat vandaan?  

01-02-2016 14:49:21
Klaasje
Klaasje
Wat zou er anders aan de hand moeten zijn?  

01-02-2016 14:54:40
gvttreinen
gvttreinen
Quote
Berk24 (za 30 jan 2016 18:47:56 https://www.somda.nl/forum/15804/p567003/):
Quote
BasSNG2001 (za 30 jan 2016 18:07:33 https://www.somda.nl/forum/15804/p566997/):
Quote
waalkade (za 30 jan 2016 17:52:30 https://www.somda.nl/forum/15804/p566994/): Dat is niet echt offeren wat NS doet, met minder bakken rijden.
De offers zullen vooral van Arriva moeten komen, die krijgen minder ruimte om af te trappen na de spits.
Dat zal dus resulteren in klachten in de spits of luchtvervoer in de avond en het dal.

Bij Arriva wordt eerder voor het eerste gekozen
Je kan het bij te plaatsen/af te trappen stel ook 'tussen' 6a en 6b parkeren en pas voorbrengen/afrangeren wanneer 6a vrij is.
De 'Tielenaar' rijdt toch met max GTW2/8 solo dus ruimte genoeg.
Zal wel niet mogen van veiligheidstaliban!
 

01-02-2016 20:46:35
kjansma
kjansma
wbt de discussie over de 'verbroken' materieelkoppelingen in Ht:

Ht is oorspronkelijk juist ontworpen om niet-doorgekoppelde sprinterseries te hebben. Dit is ook duidelijk te zien in het *Ontwerp*-Tracebesluit, waarin alle rijwegen en perronsporen voor de sprinters en ICs opgenomen zijn. In het uiteindelijke Tracebesluit komt dit niet meer duidelijk naar voren

Misschien is je opgevallen dat de perronfaseringen een 'korte' en 'lange' fase hebben. Het idee was als volgt:
spoor 3a (kort): kerende sprinter van/naar Nm (bij binnenkomst dus niet via fly-over maar via overloopwissels Hto)
spoor 4a (kort): kerende sprinter van/naar Ut
spoor 6b (kort): kerende sprinter van/naar Ehv
spoor 7b (kort): kerende sprinter van/naar Tb
spoor 3b (lang): IC ri Nm
spoor 4b (lang): IC ri Ut
spoor 6a (lang): IC ri Ehv
spoor 7a (lang): IC ri Tb

Dit verklaart ook waarom er geen volledig kruiswissel is van spoor 8a naar 7b, maar wel van 7a naar 8b: op de 'lange' perronfase staat de IC, en via de wissels rijdt deze bij vertrek om de sprinter op spoor 7b heen.
Idem spoor 3b->2a, de IC rijdt om de sprinter heen die op spoor 3a staat.

Qua conflictvrije rijwegen klopt het (nu nog) ook allemaal. Sprinters Ut/Nm kunnen gelijktijdig binnenkomen en vertrekken, Idem Sprinters Tb/Ehv.

Overigens staat in de documenten alleen dat Ut-Ht-Ht-Bd geknipt wordt, niets over 4400/9600, alhoewel dat perrontechnisch/wisseltechnisch/rijwegtechnisch juist geen probleem zou zijn.

Laatst bewerkt door kjansma op 01-02-2016 20:52
 

01-02-2016 20:53:34
R1-2010
R1-2010
Zijn we net af van die fases en stoppen de IC's van en naar het noorden en zuiden weer op spoor 4 resp 6 bij de trappen, mag de klant weer kilometers lopen. Fijn, lekker klantvriendelijk weer.

Volgens mij is de enige reden voor het knippen van de Sprinters dat in het zuiden Flirt komt te rijden en in het noorden SLT en SNG. Het zou dus logisch zijn om de Sprinter vanuit Tb door te laten rijden naar Nm. Zodra de boel bij Vga is verbouwd is die relatie helemaal corridorproof.
 

01-02-2016 21:33:46
anton_
anton_
Quote
michaben (zo 31 jan 2016 20:54:24 https://www.somda.nl/forum/15804/p567090/): Volgens mij klopt de symmetrie van je tijden van de treinen vanuit Ut niet. De 9800 zal zo rond :11/:41 moeten aankomen in Wd, en na de stop van 8 minuten in zijn oude pad verder gaan naar Gvc. De 6100 zal dan rond :26/:56 aankomen en doorgaan naar Wdmv. Kering op Wdmv zal langer zijn hiermee, aankomst zo rond :03/:33 en vertrek rond :27/:57.

zoals ik het document op de website van locov lees wordt de stop van de Gdg verplaatst naar Wd aangezien dit de gunstigste locatie is voor een stop (minste doorgaande reizigers). (ook lijkt de stop 2 minuten langer te worden - was 6min wordt 8min)
 

01-02-2016 22:02:04
Pim530
Pim530
Hm, de 4900 met IC materieel. Ik voel een oplossing aankomen om de overstap 2600 -> 700 toch elk half uur cross-platform te kunnen bieden in Alm.  

01-02-2016 22:13:27
michaben
michaben
We hebben het hier over 2017 en niet 2016, in 2017 zijn de keersporen in Alm af dus heb je geen last meer van dat de 2600 (als deze dan überhaupt nog bestaat onder dat nummer) alternerend op spoor 2 en 3 moet keren.

Quote
anton_ (ma 01 feb 2016 21:33:46 https://www.somda.nl/forum/15804/p567162/): zoals ik het document op de website van locov lees wordt de stop van de Gdg verplaatst naar Wd aangezien dit de gunstigste locatie is voor een stop (minste doorgaande reizigers).

Dat staat nergens in het document vermeld. Om de lange stop in Gdg te laten vervallen is of kortere opvolging tussen SPR en IC nodig waarvoor maatregelen in de infrastructuur nodig zijn, of de IC Gvc-Gd moet vertraagd gaan worden. Over beide lees ik niets, dus dan lijkt mij dat de stop in Gdg ook zal moeten blijven.
 

01-02-2016 22:48:17
anton_
anton_
Zo kun je het ook lezen. Ik zie echter niets geschreven over 2 stops in deze sprinter, dus ik neem dat er maar een stop in zit (in Woerden).
Er verandert in ieder geval wat - aangezien het mogelijk wordt om van de 9800 op de 4000 over te stappen in Wd.

Laatst bewerkt door anton_ op 01-02-2016 22:52
 


02-02-2016 00:08:21
ZJ37
ZJ37
Quote
kjansma (ma 01 feb 2016 20:46:35 https://www.somda.nl/forum/15804/p567153/): wbt de discussie over de 'verbroken' materieelkoppelingen in Ht:

Ht is oorspronkelijk juist ontworpen om niet-doorgekoppelde sprinterseries te hebben. Dit is ook duidelijk te zien in het *Ontwerp*-Tracebesluit, waarin alle rijwegen en perronsporen voor de sprinters en ICs opgenomen zijn. In het uiteindelijke Tracebesluit komt dit niet meer duidelijk naar voren

Misschien is je opgevallen dat de perronfaseringen een 'korte' en 'lange' fase hebben. Het idee was als volgt:
spoor 3a (kort): kerende sprinter van/naar Nm (bij binnenkomst dus niet via fly-over maar via overloopwissels Hto)
spoor 4a (kort): kerende sprinter van/naar Ut
spoor 6b (kort): kerende sprinter van/naar Ehv
spoor 7b (kort): kerende sprinter van/naar Tb
spoor 3b (lang): IC ri Nm
spoor 4b (lang): IC ri Ut
spoor 6a (lang): IC ri Ehv
spoor 7a (lang): IC ri Tb

Dit verklaart ook waarom er geen volledig kruiswissel is van spoor 8a naar 7b, maar wel van 7a naar 8b: op de 'lange' perronfase staat de IC, en via de wissels rijdt deze bij vertrek om de sprinter op spoor 7b heen.
Idem spoor 3b->2a, de IC rijdt om de sprinter heen die op spoor 3a staat.

Qua conflictvrije rijwegen klopt het (nu nog) ook allemaal. Sprinters Ut/Nm kunnen gelijktijdig binnenkomen en vertrekken, Idem Sprinters Tb/Ehv.

Overigens staat in de documenten alleen dat Ut-Ht-Ht-Bd geknipt wordt, niets over 4400/9600, alhoewel dat perrontechnisch/wisseltechnisch/rijwegtechnisch juist geen probleem zou zijn.
En wéér een dwangpunt erbij in Nederland. Het keren van Sprinters op spoor 4b en 6a zorgt er dus voor dat deze moeten passen in zowel de stroom IC's in de ene richting (weinig schuifruimte) en te maken krijgen met 6 kruisende IC's in de andere richting. Succes.
 

02-02-2016 00:31:39
VIRMm1
VIRMm1
Quote
R1-2010 (ma 01 feb 2016 20:53:34 https://www.somda.nl/forum/15804/p567154/):

Volgens mij is de enige reden voor het knippen van de Sprinters dat in het zuiden Flirt komt te rijden en in het noorden SLT en SNG.


Volgens mij is de huidige planning inderdaad dat Flirt tussen Ddr - Tb - Ht gaat rijden, maar niet noordelijker.
 

02-02-2016 00:46:33
ZJ37
ZJ37
Klopt, serie 6600 wordt dat.  

02-02-2016 02:49:46
AgentX
AgentX
Quote
anton_ (ma 01 feb 2016 22:48:17 https://www.somda.nl/forum/15804/p567171/): Zo kun je het ook lezen. Ik zie echter niets geschreven over 2 stops in deze sprinter, dus ik neem dat er maar een stop in zit (in Woerden).
Er verandert in ieder geval wat - aangezien het mogelijk wordt om van de 9800 op de 4000 over te stappen in Wd.


Tja, lekker belangrijk. Ik stap liever in Gouda van de 9800 over op de (12)500. Dan kunnen reizigers uit Utlr, Utt, Vtn en Wd tenminste vier keer per uur comfortabel naar Rtd reizen. Overstapen van 4000 naar 9800 kan toch ook gewoon in Gd?
 

02-02-2016 07:19:05
michaben
michaben
Er staat volgens mij ook nergens iets over een overstap van 4000 op 9800, alleen iets over "een" overstap, dat kan dus ook de 6100 zijn, wat wel uitkomt met een verschuiving van 8min tussen wd-tl/ht.  

02-02-2016 08:36:49
MetroRET
MetroRET
Quote
ZJ37 (di 02 feb 2016 00:46:33 https://www.somda.nl/forum/15804/p567177/): Klopt, serie 6600 wordt dat.


Heb jij meer info in alle gewijzigde treinserienummers ?

Zo ja, zijn die te delen ?
 

02-02-2016 18:14:57
mdj
mdj
Aangezien de s1500 wordt geknipt: Deze gaat te Amsterdam keren op de s2600, als we van de huidige tijden zouden uitgaan? Dan krijg je een kering van +-10 mminuten; anders zou je met 4 minuten* wel erg krap uitkomen?

*Als we Zwolle met 2 minuten verschuiven, zal dat te Amf ook zijn; dus ook de 1500 2 minuten later en dan wordt de kering op zichzelf helemaal gelijk aan 0 minuten...

Laatst bewerkt door mdj op 02-02-2016 18:16


Bij twijfel: gebruik beton.
 

02-02-2016 18:25:09
stefanvw14
stefanvw14
Maar dat zou dus wel betekenen dat de 1500 integraal VIRM gaat worden, ipv nu ICMm, DDZ en VIRM.  

02-02-2016 18:27:37
ricohallo
ricohallo
DDZ zou ook nog kunnen, ICM zal er denk ik uit gaan ja. Tenminste op Ekz - Asd.  

02-02-2016 21:06:02
stefanvw14
stefanvw14
Ekz - Asd wordt weer de oude 4500 en zoals hierboven te lezen is worden de 1500 en de 2600 aan elkaar geknoopt te Asd.

Edit: dit zou totaal onlogisch zijn. Nu heb je 2600 via Shl liggen en dat gaat via Hlm worden.
De 2100 wordt dan neem ik opgeheven, omdat er nog 2 Intercity's van/naar Schiphol bijkomt.
Maar sowieso kan de 1500 niet aan de 2600 niet geplakt worden, of blijft de 2600 niet tussen Alm - Asd rijden. Volgens mij heb ik gelezen in de adviesvraag er wel een IC tussen Asd en Alm blijft, dus blijft de 2600 neem ik aan van/naar Alm blijft rijden en wordt de 1500 niet aan de 2600 geplakt.

Laatst bewerkt door stefanvw14 op 02-02-2016 22:32
 

02-02-2016 21:33:07
broek53
broek53
Quote
mdj (di 02 feb 2016 18:14:57 https://www.somda.nl/forum/15804/p567246/): Aangezien de s1500 wordt geknipt: Deze gaat te Amsterdam keren op de s2600, als we van de huidige tijden zouden uitgaan? Dan krijg je een kering van +-10 mminuten; anders zou je met 4 minuten* wel erg krap uitkomen?

*Als we Zwolle met 2 minuten verschuiven, zal dat te Amf ook zijn; dus ook de 1500 2 minuten later en dan wordt de kering op zichzelf helemaal gelijk aan 0 minuten...
1500 blijft in Amf liggen waar hij ligt; keringen in Asd zijn 8 minuten de ene kant op en 7 minuten de andere.
 

03-02-2016 11:59:04
reisthijs
reisthijs
Quote
stefanvw14 (di 02 feb 2016 21:06:02 https://www.somda.nl/forum/15804/p567267/): Edit: dit zou totaal onlogisch zijn. Nu heb je 2600 via Shl liggen en dat gaat via Hlm worden.
De 2100 wordt dan neem ik opgeheven, omdat er nog 2 Intercity's van/naar Schiphol bijkomt.
Maar sowieso kan de 1500 niet aan de 2600 niet geplakt worden, of blijft de 2600 niet tussen Alm - Asd rijden. Volgens mij heb ik gelezen in de adviesvraag er wel een IC tussen Asd en Alm blijft, dus blijft de 2600 neem ik aan van/naar Alm blijft rijden en wordt de 1500 niet aan de 2600 geplakt.
Meer waarschijnlijk:
-2200 verlengd naar Vs
-2100 zoals nu
-2600 Lls - Asdz - Ddr (op Shl - Ddr in huidige pad)
-Nieuwe serie pendel Alm - Asd
 

03-02-2016 12:03:14
broek53
broek53
Quote
stefanvw14 (di 02 feb 2016 21:06:02 https://www.somda.nl/forum/15804/p567267/): Ekz - Asd wordt weer de oude 4500 en zoals hierboven te lezen is worden de 1500 en de 2600 aan elkaar geknoopt te Asd.

Edit: dit zou totaal onlogisch zijn. Nu heb je 2600 via Shl liggen en dat gaat via Hlm worden.
De 2100 wordt dan neem ik opgeheven, omdat er nog 2 Intercity's van/naar Schiphol bijkomt.
Maar sowieso kan de 1500 niet aan de 2600 niet geplakt worden, of blijft de 2600 niet tussen Alm - Asd rijden. Volgens mij heb ik gelezen in de adviesvraag er wel een IC tussen Asd en Alm blijft, dus blijft de 2600 neem ik aan van/naar Alm blijft rijden en wordt de 1500 niet aan de 2600 geplakt.
Het is een kweste van treinnummers, zo te zien. De 1500 wordt in Asd niet aan de 2600 geplaakt, maar het materiel van de 1500 keert op de 2600 v.v. De 2600 IS namelijk de 'nieuwe' pendel Asd - Alm.
 

03-02-2016 12:08:50
stefanvw14
stefanvw14
Kijk nu snap ik hem, ik had verwacht dat Flevoland een trein behield die verder dan Amsterdam Centraal zou rijden. Zou de pendel asd - alm dan niet weer de oude 3900 worden?  

03-02-2016 12:09:14
broek53
broek53
Quote
reisthijs (wo 03 feb 2016 11:59:04 https://www.somda.nl/forum/15804/p567310/):
Quote
stefanvw14 (di 02 feb 2016 21:06:02 https://www.somda.nl/forum/15804/p567267/): Edit: dit zou totaal onlogisch zijn. Nu heb je 2600 via Shl liggen en dat gaat via Hlm worden.
De 2100 wordt dan neem ik opgeheven, omdat er nog 2 Intercity's van/naar Schiphol bijkomt.
Maar sowieso kan de 1500 niet aan de 2600 niet geplakt worden, of blijft de 2600 niet tussen Alm - Asd rijden. Volgens mij heb ik gelezen in de adviesvraag er wel een IC tussen Asd en Alm blijft, dus blijft de 2600 neem ik aan van/naar Alm blijft rijden en wordt de 1500 niet aan de 2600 geplakt.
Meer waarschijnlijk:
-2200 verlengd naar Vs
-2100 zoals nu
-2600 Lls - Asdz - Ddr (op Shl - Ddr in huidige pad)
-Nieuwe serie pendel Alm - Asd


Bijna goed: 2200 en 2100 kloppen, 2400 wordt Lls - Asdz - Ddr en 2600 Alm - Asd.
 

03-02-2016 12:11:01
stefanvw14
stefanvw14
Waar halen jullie al die nieuwe dienstregelingseries vandaan? Ik ga uit van het verleden met nummeren, maar garanties uit het verleden zijn geen garanties voor de toekomst.  

03-02-2016 12:13:29
broek53
broek53
Quote
stefanvw14 (wo 03 feb 2016 12:08:50 https://www.somda.nl/forum/15804/p567312/): Kijk nu snap ik hem, ik had verwacht dat Flevoland een trein behield die verder dan Amsterdam Centraal zou rijden. Zou de pendel asd - alm dan niet weer de oude 3900 worden?
Ja, dat had ik ook wel leuk gevonden - al was de 3900 van oorsprong Asd - Lls. Maar ik vind het al leuk dat iemand eraan gedacht heeft dat Asd - Ekz in allerlei vormen ooit 4500 geweest is. Nu nog ergens voldoende historisch besef om daar de even en oneven staartnummers te wisselen en dan klopt het weer met mijn beleving.
 

03-02-2016 12:21:22
MasterE
MasterE
Gaat die pendel dan niet Alm-Asd-shl-Hfd worden of komt er ook een aparte pendel Asd-Hfd?  

03-02-2016 12:23:43
Pim530
Pim530
Het lijkt mij aannemelijker dat de 4600 verder gaat rijden naar Hfd.  

03-02-2016 12:28:38
broek53
broek53
Dat klopt, ja. Samen met de gewijzigde 5800 dus. Die laatste met een stationnement van 11 a 12 minuten, dus een echte doortrek is het niet, maar veeleer een exploitatieve doortrek (om geen halfuurkeringen in Asd te creeeren).

Laatst bewerkt door broek53 op 03-02-2016 12:39
 

03-02-2016 12:45:49
stefanvw14
stefanvw14
De NS is de dienstregeling zo aan het verbouwen dat DDM-1 mooi ingezet kan worden. De Asd - Ekz heeft potentie om weer DDM-1 te worden, behalve de spitstreinen die vanaf september met DDM-1 gereden gaan worden(Volgens het DDM-1 topic iig) of gaat de trein Asd - Ekz ook nog ergens aan worden gekoppeld?
In de huidige situatie van de dienstregeling 2016 keren nu de volgende series te Asd: 1000(op zichzelf), 2100&2200(keren op elkaar), 4600(op zichzelf), 4700(Buiten de spits, op zichzelf)), 5400(op zichzelf) en de 14800(op zichzelf). Behalve de 4600 die dan zou afvallen en dan de trein Asd - Ekz(oude 4500) krijg je de 1500&Asd - Alm(keren op elkaar) pendel er dan bij om op het station te keren, maar de 1500&Asd-Alm pendel zouden op de plek van de 4600 keren, alleen waar moet je de trein Asd - Ekz dan kwijt?
 

03-02-2016 13:22:26
broek53
broek53
Viertjes DDM-1 zullen voor een aantal 4500-en niet genoeg zijn en ik betwijfel trouwens of dat voor een paar 14500-en ook niet zal gelden, nu ze weer in Hnk gaan stoppen. Maar we laten ons verrassen.
4500 zal vast wel in het midden van de A2-corridor Zaandam - Utrecht gaan keren. Wedden dat het in 2018 de toe te voegen IC richting Utrecht wordt, als PHS dan van start gaat?

Laatst bewerkt door broek53 op 03-02-2016 13:22
 

03-02-2016 13:39:55
maarten83
maarten83
Er zijn zat bakken DDM-1. Kunnen er dan toch wat extra opgeknapt worden en dan vijfjes of zesjes inzetten?  

03-02-2016 14:12:54
VIRMm1
VIRMm1
Er zijn er een aantal in hele slechte staat.

Dat het 4tjes worden staat al lang vast dus dat gaat niet gewijzigd worden.
 

03-02-2016 15:24:39
broek53
broek53
Quote
maarten83 (wo 03 feb 2016 13:39:55 https://www.somda.nl/forum/15804/p567330/): Er zijn zat bakken DDM-1. Kunnen er dan toch wat extra opgeknapt worden en dan vijfjes of zesjes inzetten?
Getalsmatig kan dat vast wel, maar zo'n project richt men niet zomaar even in. Op dat soort aanpassingen zou ik maar niet rekenen.
 

03-02-2016 15:51:45
Anthony
Anthony
En ik neem aan dat de 2600 in Alm op de 4900 gaat keren? Aangezien er in de adviesaanvraag staat dat de 4900 met IC materieel gaat rijden. En zal deze dan in Ut ook nog steeds op de 5700 keren?  

03-02-2016 16:30:50
broek53
broek53
Nee, alle genoemde series keren in de plannen-tot-nu-toe op zichzelf, zowel in Alm als in Ut.  

03-02-2016 16:44:17
MetroRET
MetroRET
Quote
stefanvw14 (wo 03 feb 2016 12:11:01 https://www.somda.nl/forum/15804/p567314/): Waar halen jullie al die nieuwe dienstregelingseries vandaan? Ik ga uit van het verleden met nummeren, maar garanties uit het verleden zijn geen garanties voor de toekomst.


Mee eens.
Een bronvermelding hierachter zou voor de leken onder ons, voor wat helderheid kunnen geven. Tevens ben ik er zelf ook wel benieuwd naar alle nieuwe treinseries.
 

03-02-2016 17:06:18
mdj
mdj
Zowel ZJ37 als Broek53 kunnen bij informatie waar "wij" niet bijkunnen. Zij zijn dusdanig geinformeerd dat je dat in dusdanige mate kunt vertrouwen. Een roep om een bron, met de impliciete toon dat je "recht" hebt op een bron en dat je alles zou willen weten, lijkt mij daar niet bij te passen.

Daarnaast is het februari en hebben we nog een goede 10 maanden. Dus er kan nog veel gebeuren...

Laatst bewerkt door mdj op 03-02-2016 17:07


Bij twijfel: gebruik beton.
 

03-02-2016 17:13:42
Anthony
Anthony
Quote
broek53 (wo 03 feb 2016 16:30:50 https://www.somda.nl/forum/15804/p567353/): Nee, alle genoemde series keren in de plannen-tot-nu-toe op zichzelf, zowel in Alm als in Ut.

Interessant, dan ligt de 4900 voor het eerst los van de 5700 vanaf volgend jaar. Ben benieuwd naar de materieelkeuzes voor beide series.
 

03-02-2016 17:44:27
AJT
AJT
Als de 5700 in de avonduren eruit gaat, stond in dit topic, waardoor wordt Hor dan bediend?  

03-02-2016 17:50:43
Anthony
Anthony
De 4900 gaat na 20.00 uur extra stoppen in Uto en Hor  

03-02-2016 18:23:13
albertjan9
albertjan9
In de adviesaanvraag staat het volgende:
Quote
In de tijdligging zoals die voor 2017 geldt, is de wens van de
regionale overheid om het Sprintermodel conform het StadsregioRail plan te implementeren gehonoreerd en is eveneens de treindienst Arnhem – Tiel doorgaand ingepast.

Wat wordt hiermee bedoeld? Knip in Elst? Lagere frequentie?
 

03-02-2016 18:31:23
waalkade
waalkade
De 7600 ( Wc - Zp) gaat zo te zien in Nm precies in het goederen pad zitten.
Nm ri Ah A .28 en .58, V .30 en .60
Nm ri Wc A .29 en .59, V .31 en .01
 

03-02-2016 18:49:01
WesselE
WesselE
Quote
albertjan9 (wo 03 feb 2016 18:23:13 https://www.somda.nl/forum/15804/p567374/): In de adviesaanvraag staat het volgende:
Quote
In de tijdligging zoals die voor 2017 geldt, is de wens van de
regionale overheid om het Sprintermodel conform het StadsregioRail plan te implementeren gehonoreerd en is eveneens de treindienst Arnhem – Tiel doorgaand ingepast.

Wat wordt hiermee bedoeld? Knip in Elst? Lagere frequentie?
Frequentieverhoging naar 2x/u!


'Okeh'
 

03-02-2016 19:12:29
mvboetzela
mvboetzela
Quote
Anthony (wo 03 feb 2016 17:50:43 https://www.somda.nl/forum/15804/p567372/): De 4900 gaat na 20.00 uur extra stoppen in Uto en Hor

4900 stopt nu al standaard in Uto. Gaat dat dan veranderen?
 

03-02-2016 19:22:29
michaben
michaben
Dat is een van de punten uit het document ja, de 4900 gaat Uto overslaan en krijgt van Ut richting Alm 5 minuten extra reistijd. Zal dus ergens een lange stop gaan krijgen als een station minder toch langere reistijd oplevert. Dit is tijdelijk voor ongeveer 2 jaar.

Laatst bewerkt door michaben op 03-02-2016 19:22
 

03-02-2016 19:53:05
Anthony
Anthony
Gok dat die lange stop in Hvs komt (Om misschien een Intercity of iets voor te laten gaan?).  

03-02-2016 20:01:30
kjansma
kjansma
Quote
ZJ37 (di 02 feb 2016 00:08:21 https://www.somda.nl/forum/15804/p567175/): En wéér een dwangpunt erbij in Nederland. Het keren van Sprinters op spoor 4b en 6a zorgt er dus voor dat deze moeten passen in zowel de stroom IC's in de ene richting (weinig schuifruimte) en te maken krijgen met 6 kruisende IC's in de andere richting. Succes.

Volgens mij lees je niet goed
keren zou op 4a en 6b moeten gebeuren, er zijn dan juist weinig conflicterende rijwegen
 

03-02-2016 21:43:26
ZJ37
ZJ37
De aankomende SPR uit Ehv (6b) conflicteert met alle vertrekkende IC's (6a-5b) naar Ehv. De aankomende SPR uit Ut (4a) conflicteert met alle vertrekkende IC's naar Ut (4b-5a).  

03-02-2016 22:14:08
michaben
michaben
Daar kan je inderdaad weinig aan veranderen als je de kerende en doorgaande treinen langs verschillende fasen van hetzelfde perron wilt zetten. Maar op zich bestaat er geen enkele reële infrastructuur die in alle mogelijke gevallen een conflictvrij pad bied voor kerende treinen, het zal toch altijd wel een puzzel blijven om een dienstregeling te maken.

Je kunt het sporenplan van Ht echter ook anders zien, namelijk met doorgekoppelde sprinterseries met lange stops. De infrastructuur ligt namelijk ook precies zo dat een sprinter kan doorrijden naar de voorste (korte) perronfase en de achterliggende intercity 3 minuten later op de achterste (lange) fase kan binnenkomen en de sprinter kan inhalen door via de overloopwissels te vertrekken. Dan ben je wel conflictvrij (mits de sprinters dezelfde corridor volgen) qua kruisende bewegingen, en is het alleen de opvolgtijd waar je rekening mee moet houden (maar dat moet je sowieso al).

Laatst bewerkt door michaben op 03-02-2016 22:14
 

03-02-2016 23:13:03
ZJ37
ZJ37
Zoiets zal straks ook gebeuren: 2 kerende Sprinterseries (die van/naar Ut en Ddr) en 2 gekoppelde series (Ehv-Ht-Ah) met een lang stationnement te Ht. Volgens mij wordt dat inderdaad zo'n 20 minuten. Stroomt lekker door zo

Laatst bewerkt door ZJ37 op 03-02-2016 23:13
 

04-02-2016 10:58:24
daniel81
daniel81
Quote
albertjan9 (wo 03 feb 2016 18:23:13 https://www.somda.nl/forum/15804/p567374/): In de adviesaanvraag staat het volgende:
Quote
In de tijdligging zoals die voor 2017 geldt, is de wens van de
regionale overheid om het Sprintermodel conform het StadsregioRail plan te implementeren gehonoreerd en is eveneens de treindienst Arnhem – Tiel doorgaand ingepast.

Wat wordt hiermee bedoeld? Knip in Elst? Lagere frequentie?


Nee, juist niet. Volgens de oorspronkelijke inzichten zou Ah-Tl ingekort gaan worden tot Est-Tl. Dit omdat er anders geen ruimte zou zijn voor de versnelde 3600. Dat is dan ook de reden dat Est een derde (keer)spoor gekregen heeft.
Op papier was de 31100 op Ah-Est dus al geschrapt, en deze zin geeft aan dat die papieren schrapping ongedaan is gemaakt. Voor de reiziger op Ah-Tl verandert er daardoor juist niets (afgezien van wellicht wat minutenwijzigingen en kennelijk frequentieverhogingen op sommige stille uren)

Laatst bewerkt door daniel81 op 04-02-2016 10:59
 

05-02-2016 17:01:08
wouter15
wouter15
Op LOCOV is het adviesaanvraag verschenen van hoe de IC Brussel eruit gaat zien in dienstregeling 2017. De advies van NS is hier te vinden: http://locov.nl/Images/Locov%202015-231827%20Adviesaanvraag%20intercity%20Brussel%20in%20dienstregeling%202017_tcm311-372361.pdf en het advies van LOCOV is hier te vinden: http://locov.nl/Images/Locov%202015-239911%20advies%20IC-Brussel%20in%20dienstregeling%202017_tcm311-372362.pdf  

05-02-2016 17:29:00
daniel81
daniel81
Da's niet mals. Maar wel terecht, een minimale reistijdverbetering gaat gepaard met grote nadelen voor het binnenlandse net.
Wel een wonderlijke gang van zaken dat de voornaamste aanleiding voor de grote wijzigingen in drgl2017 de integratie van de HSL-zuid is, en dat vervolgens de Benelux als HSL-zuid gebruiker alsnog op het laatste moment er tussendoor geflanst moet worden.
 

05-02-2016 20:03:24
jordy94
jordy94
Ik wou net zeggen.. Er zijn dus meer nadelen dan voordelen. Maarja, de groten steden krijgen zoals gewoonlijk voorrang en de rest kan het schudden. Je kunt er ook wel uit halen dat ze hiermee meer klanten met de ICD willen lokken.. Laten we hopen dat er een IC Antwerpen - Roosendaal komt, maar dat zal wel niet.

Laatst bewerkt door jordy94 op 05-02-2016 20:08
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl