Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl
Dienstregeling 2017, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
22-11-2016 00:00:56
thom
thom
Als ik elke dag een rondreis maak, kan ik wel een uur langer onderweg zijn %08%

Vreemde manier om mug een olifant te maken...

Hij weet immers dat het daar zo druk is, maar weet ie ook hoe dat afgewogen word tov andere reizigers die hier een voordeel uit kunnen halen?
 

22-11-2016 00:32:53
Frontier
Frontier
Quote
train85 (ma 21 nov 2016 23:29:33 https://www.somda.nl/forum/15804/p598905/): Dan moet men dat wel melden.

Het blijft moeilijk he, je verplaatsen in de reiziger? Vooral als ze kritiek hebben op dienstregelingen. Het is toch vanzelfsprekend dat het overgrote merendeel van de reizigers, afgezien van wat dagjesmensen en Somda-leden e.d., van A naar B reizen en op een later moment weer terug naar A? Zodoende is de beste man dus voortaan twintig minuten langer onderweg.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-11-2016 00:40:53
thom
thom
Nou ik snap Florian wel, roepen dat je 20 minuten langer onderweg bent van A naar B, terwijl je bedoeld van A naar B en weer terug nara A geeft het wel een andere lading.

Een langere heenreis van 20 minuten is wel een enorme verlenging, maar als het heen en terug elk 10 minuten is het misschien nog steeds veel maar klinkt het tochal een stuk minder spannend vind ik persoonlijk.

Ongetwijfeld zijn er nog veel meer dan dat soort reizen te vinden en zou je ze eens af moeten wegen tegen de reizen die door dezelfde beslissing korter geworden zijn. Maar bij het laatste geval hoor je niemand
 

22-11-2016 00:45:32
ZJ37
ZJ37
De duizenden dagelijkse reizigers tussen Bd/Tb en Ut doen er al jaren en jaren 10 tot 15 minuten te lang over met die nep-aansluitingen in Ht. Komende maand gaat er eiiiindelijk 10 minuten af. Ze zijn weinig gewend daar in Odb.  


22-11-2016 00:46:53
Frontier
Frontier
Kennelijk zijn we al zo diep gezonken dat 10 minuten niet meer als noemenswaardig wordt gezien. 10 minuten per treinreis, 20 minuten per dag, 100 minuten per week, 400 minuten per maand, ach ja, waar hebben we 't eigenlijk over...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-11-2016 00:49:03
ZJ37
ZJ37
Ik vind dat dus wel noemenswaardig, maar dat had je wel begrepen denk ik.  

22-11-2016 00:49:29
Frontier
Frontier
Ja, maar jij bent dan ook goed volk. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-11-2016 00:53:37
thom
thom
Zoals je het zegt is het inderdaad wel een hoop extra tijd, maar roep dat dan wel op een correcte manier en doe dat niet zo dat het nóg erger lijkt dan het is. Dat was een beetje mijn punt

De vraag in deze is, hoeveel mensen je dupeert door deze wijziging en hoeveel er beter van worden. Soms kun je ook niet iedereen tevreden houden immers, het is soms alleen de vraag wie wel en niet.

Laatst bewerkt door thom op 22-11-2016 00:54
 

22-11-2016 01:04:12
Frontier
Frontier
Als je je een beetje inleeft in de reiziger had je makkelijk zelf kunnen bedenken dat de beste man het over de heen - en terugreis heeft. De meeste mensen reizen namelijk, hoe gek het ook mag klinken, heen en terug op een dag. In dit geval dus 20 minuten die per dag verloren zullen gaan met de nieuwe dienstregeling.

Verder stoor ik mij aan de immer stugge houding wanneer het over dienstregelingen of planningen gaat en het altijd maar verdedigen ervan. Het verplaatsen in de betalende klant, alias de reiziger, lijkt maar zeer moeizaam te gaan. Zaken als deze worden op storende wijze weggewuifd en als 'klein leed' afgedaan. Het is vergelijkbaar met de dwaze redenatie die voorstanders hanteren bij het overslaan van stations. "Maar dan kan de trein weer op tijd starten, anders dupeer je nog meer mensen". Dat zal ongetwijfeld, maar daar heb je als je toevallig op een van de overslagen stations moet wezen toch helemaal geen boodschap aan?

Enfin, mijn punt is nu wel duidelijk denk ik.

Laatst bewerkt door Frontier op 22-11-2016 01:14


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-11-2016 01:13:59
thom
thom
Zeker, en dat is terecht ook als reiziger

Omgekeerd snap ik Florian ookwel, zoals hij er mee omgaat zit hij vast aan alle eisen en normeringen die het plansysteem opdraagt en kan daar ook niets anders van maken of überhaupt maar van afwijken.
Echter is dat natuurlijk louter in het belang van het systeem denken en totaal niet in dat van de reiziger.

Er zou best een goed naar alle plannormen en eisen gekeken mogen worden waarbij eens goed nagedacht zou moeten worden of ze allemaal wel daadwerkelijk zo zinvol zijn in het kader van de veiligheid en dat eens afwegen tegen het ongemak wat die regels de reiziger opleveren...
 

22-11-2016 01:25:48
Frontier
Frontier
Maar in plaats van dat de mensen die de planningen maken nou eens vraagtekens zouden zetten bij de huidige plannormen en eisen... Maar neen, men gaat volledig mee in het autistische systeemdenken (want waarom zou je ook dwars gaan liggen, dat kom je carrière in HGB-IV niet ten goede), treintjes rijden om het treintjes rijden, en de reiziger is de dupe. %04%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-11-2016 01:28:50
thom
thom
Ik kan je vertellen dat er zeker wel tegen geageerd word, maar een gewone planner begint daar niks mee en de mensen die daar wel meer mee kunnen lopen ook gewoon tegen een muur van de heilige veiligheid op...  

22-11-2016 08:12:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
MasterE (ma 21 nov 2016 23:31:40 https://www.somda.nl/forum/15804/p598906/): De snelste verbinding Odb-Gvc gaat van 1.09 uur naar 1.14 uur.
Van Gvc-Odb wordt het 1.24 uur ipv de huidige 1.09 uur.
Daar zie ik trouwens ook wel een effect van de bestemming: naar Gvc zal de reistijd (zeker terug) meer verlengen dan naar Gv als gevolg van de treinen die je kunt nemen.
Immers is er voor Gv > Odb in Ddr juist wel een snellere overstap tussen IC en Sprinter, dus dat zou juist sneller moeten worden.

Onhandig hoor, die niet echt symmetrische aansluitingen. Zo heb je vanuit de Sprinter uit Bd in Ddr wel een goede aansluiting op de IC, maar daar is de aansluiting er andersom weer niet.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-11-2016 09:01:35
train85
train85
Quote
Frontier (di 22 nov 2016 01:25:48 https://www.somda.nl/forum/15804/p598926/): Maar in plaats van dat de mensen die de planningen maken nou eens vraagtekens zouden zetten bij de huidige plannormen en eisen... Maar neen, men gaat volledig mee in het autistische systeemdenken (want waarom zou je ook dwars gaan liggen, dat kom je carrière in HGB-IV niet ten goede), treintjes rijden om het treintjes rijden, en de reiziger is de dupe. %04%
Als ik deze reactie zie moet jij je is gaan verdiepen wat er allemaal speelt bij het ontwerpen van de dienstregeling. Je hebt er geen verstand van en weet niet welke beslissingen worden genomen. Dus stop aub met kritiek leveren terwijl je niet de oorzaak weet. Weet wel degelijk waar ik over praat. Vindt het juist erg dat de media het zo opblaast en niet alles verteld.
 

22-11-2016 09:23:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Mwoh, ik vindt eigenlijk weinig opgeblazen aan de artikelen uit de zuidwesthoek van het land. De dienstregeling is daar gewoon simpelweg knap waardeloos met al die non-aansluitingen tussen treinen.

NS haalde instemming van het Locov met het knippen van de Sprinters op Ddr binnen met een adviesaanvraag waarin letterlijk stond dat reizigers er geen hinder door ondervonden omdat ze toch al sneller waren door de overstap op een IC. In de praktijk blijken die overstaptijden nu met tot 16 minuten dusdanig dat je weliswaar korter in een trein zit, maar dat meer dan gecompenseerd wordt door langer op het perron mogen wachten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-11-2016 12:51:08
treinfan
treinfan
Quote
train85 (di 22 nov 2016 09:01:35 https://www.somda.nl/forum/15804/p598943/):
Quote
Frontier (di 22 nov 2016 01:25:48 https://www.somda.nl/forum/15804/p598926/): Maar in plaats van dat de mensen die de planningen maken nou eens vraagtekens zouden zetten bij de huidige plannormen en eisen... Maar neen, men gaat volledig mee in het autistische systeemdenken (want waarom zou je ook dwars gaan liggen, dat kom je carrière in HGB-IV niet ten goede), treintjes rijden om het treintjes rijden, en de reiziger is de dupe. %04%
Als ik deze reactie zie moet jij je is gaan verdiepen wat er allemaal speelt bij het ontwerpen van de dienstregeling. Je hebt er geen verstand van en weet niet welke beslissingen worden genomen. Dus stop aub met kritiek leveren terwijl je niet de oorzaak weet. Weet wel degelijk waar ik over praat. Vindt het juist erg dat de media het zo opblaast en niet alles vertelt.
Ik vraag me af wat de media niet vertelt en wel door de NS naar buiten gebracht wordt. Ik heb geen persbericht gezien waarin stond dat afspraken over snelle overstappen in Ddr niet nageleefd worden, omdat dat niet haalbaar is met een extra IC Ddr-Bd en een Benelux die toch niet via de HSL gaat. Tenminste, als men geen volledig herontwerp rond Ddr wilde maken. Ik heb dat ook niet gezien in een adviesvraag met Locov.
Uiteraard, ik zit niet bij NS en heb er geen bericht over gezien. Ik weet dus niet of dat de daadwerkelijke reden is.
 

22-11-2016 13:08:26
umbusko
umbusko
Quote
Frontier (di 22 nov 2016 01:04:12 https://www.somda.nl/forum/15804/p598924/): Als je je een beetje inleeft in de reiziger had je makkelijk zelf kunnen bedenken dat de beste man het over de heen - en terugreis heeft. De meeste mensen reizen namelijk, hoe gek het ook mag klinken, heen en terug op een dag. In dit geval dus 20 minuten die per dag verloren zullen gaan met de nieuwe dienstregeling.

Het doet er hier niet zoveel meer toe (we weten nu waar we het over hebben en ook 20 minuten per dag is de moeite waard om te proberen op te lossen), maar dat had best duidelijk in het artikel mogen staan.
Ik las het namelijk als 20 minuten per reis, leefde me in in de reiziger en concludeerde 40 minuten verlies per dag. Het gemiddelde niet-Somdalid zegt dan: "Stomme NS, ze laten je gewoon 40 minuten langer reizen. Ik ga met de auto." Dan kan het kamerlid blij zijn.

Overigens: sowieso een stukje van niks. Heel kortzichtig om alleen zijn eigen reis te bekijken. Als hij zich echt afvraagt of NS zomaar de dienstregeling mag "versoberen" kan hij best meerdere voorbeelden aandragen (uit het hele land). Als hij zich dan ook nog eens zou gedragen zoals je zou hopen van een volksvertegenwoordiger, dan zou hij ook nog wat nuanceren, de verbeteringen ook erbij nemen en zich afvragen of de afweging wel juist gemaakt is. Maar dat is natuurlijk te ingewikkeld...
 

22-11-2016 13:24:33
sjoerd
sjoerd
Zoals gebruikelijk hebben de meeste politici absoluut geen kaas gegeten van het spoorwegbedrijf en voelen ze zich wel heel snel verplicht ergens iets van te vinden. De media ( = meervoud, want krant, tv, radio, enz.!) klimmen er gretig in om elke gasballon zo groot mogelijk op te blazen, terwijl zij in ons land de opdracht hebben om feiten te achterhalen.  

22-11-2016 13:30:54
ZJ37
ZJ37
Je onderschat een beetje het belang van de verbinding Odb-Gvc, Sjoerd! %08%  

22-11-2016 13:33:56
Berk24
Berk24
Als die Benelux opgerot is van het traject Dordrecht-Roosendaal, kan de SPR Dordrecht-Roosendaal aansluiten op de 2400 in Dordrecht en in Roosendaal op de 2200 en dan zijn de problemen opgelost, of moet er tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe per sé een 15-minutendienst gereden worden?  

22-11-2016 13:39:40
ZJ37
ZJ37
Volgens mij is dat geen keiharde eis. Iets als een 13/17 of 14/16 ligging zal het probleem niet zijn.  

22-11-2016 13:59:04
Berk24
Berk24
Maar zou bijv. een 05/25-verhouding een probleem zijn, als daarmee de reistijd tussen Oudenbosch en Rotterdam mee verkort wordt en ook de reistijd tussen Oudenbosch en Bergen op Zoom acceptabel is.  

22-11-2016 14:29:06
train85
train85
Kijk Arriva kan het ook: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/170520/Bad-Nieuweschans-woest-over-nieuwe-dienstregeling-Arriva %02%  

22-11-2016 14:37:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Berk24 (di 22 nov 2016 13:59:04 https://www.somda.nl/forum/15804/p598977/): Maar zou bijv. een 05/25-verhouding een probleem zijn, als daarmee de reistijd tussen Oudenbosch en Rotterdam mee verkort wordt en ook de reistijd tussen Oudenbosch en Bergen op Zoom acceptabel is.
Een 15/15 dienst is wel wenselijk om zowel vanuit de Sprinters uit Bd als Rsd een goede aansluiting te houden. Bdpb kent immers nog redelijk wat reizigers richting Rtd.

Voor Ddzd hoef je het niet echt te doen, dat station is nog net niet ten dode opgeschreven met een overstap voor alle relevante verbindingen vanaf dat station.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-11-2016 15:24:44
Frontier
Frontier
Quote
train85 (di 22 nov 2016 09:01:35 https://www.somda.nl/forum/15804/p598943/): Als ik deze reactie zie moet jij je is gaan verdiepen wat er allemaal speelt bij het ontwerpen van de dienstregeling. Je hebt er geen verstand van en weet niet welke beslissingen worden genomen. Dus stop aub met kritiek leveren terwijl je niet de oorzaak weet. Weet wel degelijk waar ik over praat. Vindt het juist erg dat de media het zo opblaast en niet alles verteld.

Precies dat dus. 'Wij in onze ivoren toren weten heus wel waar we mee bezig zijn en leven in de waan dat we uitsluitend alles goed doen. Wee je gebeente als je je er mee durft te bemoeien en/of kritiek durft te leveren, want je weet er helemaal niets vanaf, dat weten alleen wij onze ivoren toren.'


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-11-2016 16:39:04
mdj
mdj
Leuk en aardig, maar je begeeft je nu op zeer glad ijs. Het is niet de taak van degene die de dienstregeling maakt, om telkens de normen ter discussie te stellen. Die personen die de dienstregeling maken hebben ook slechts 36-40 uur per week de tijd daarvoor en uiteindelijk zal er toch echt een diensregeling gemaakt moeten worden.

Je kunt niet verwachten dat degene die het uitvoert, ook maar even alle veiligheidsberekeningen, issues en alle problemen in de wereld oplost. Gelukkig niet zeg, dat zou een hoop werkgelegenheid schelen.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

22-11-2016 18:02:17
michaben
michaben
Quote
ZJ37 (za 19 nov 2016 20:42:43 https://www.somda.nl/forum/15804/p598570/): De 2400 Lls-Ddr wordt toch doorgetrokken naar Bd. De flauwekul-pendel 2300 Ddr-Bd vervalt alsnog voordat er 1 trein gereden heeft.

Ik zie in de IFF data bij week 51 en 52 inderdaad een 2400 Lls - Bd staan, van Bd naar Ddr met tijden die 11 minuten opgeschoven zijn ten opzichte van de 2300 (:12/:42 vanaf Bd). Dit is echter alleen deze twee weken opgenomen, vanaf week 1 van 2017 staat de 2300 er weer als bij.

Het lijkt erop dat men een trucje heeft uitgehaald met de reisinformatie, normaal wordt het dagplan slechts voor vier weken vooruit getoond (dus nu t/m week 50) maar men heeft voor deze grote wijzigingen twee extra weken ingevoerd. Zo is ook oudejaarsdag alvast opgenomen in de reisinformatie.

Laatst bewerkt door michaben op 22-11-2016 18:03
 

22-11-2016 18:13:00
BGM104
BGM104
Quote
michaben (di 22 nov 2016 18:02:17 https://www.somda.nl/forum/15804/p599037/):
Quote
ZJ37 (za 19 nov 2016 20:42:43 https://www.somda.nl/forum/15804/p598570/): De 2400 Lls-Ddr wordt toch doorgetrokken naar Bd. De flauwekul-pendel 2300 Ddr-Bd vervalt alsnog voordat er 1 trein gereden heeft.

Ik zie in de IFF data bij week 51 en 52 inderdaad een 2400 Lls - Bd staan, van Bd naar Ddr met tijden die 11 minuten opgeschoven zijn ten opzichte van de 2300 (:12/:42 vanaf Bd). Dit is echter alleen deze twee weken opgenomen, vanaf week 1 van 2017 staat de 2300 er weer als bij.

Maar dat is een dagplan aanpassing omdat de 1100 is opgeheven voor reizigers. Lees: rijdt wel, maar leeg als proefbedrijf.
 

22-11-2016 18:19:37
ZJ37
ZJ37
Dus de 1100 gaat dit jaar nog niet eens rijden tussen Bd en Gvc? Die had ik nog niet helemaal scherp eigenlijk...  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-11-2016 18:22:51
stefanvdw
stefanvdw
Vanaf 23 januari pas  

22-11-2016 18:26:29
ZJ37
ZJ37
Een reisje Tb-Gvc wordt de eerste tijd dan wel een regelrechte aanfluiting. Maar daar moet maar begrip voor worden opgebracht, andere opties zijn er niet.  

22-11-2016 18:27:17
train85
train85
De 1100 serie rijdt tot zeker wijz.blad Febr niet voor reizigers. Als de testen wellicht goed verlopen dan proefbedrijf.
En in week 1 hetzelfde programma als week 51 en 52 rondom Ddr en Bd.
 

22-11-2016 18:29:39
AlexNL
AlexNL
"Zeker tot wijzigingsblad februari 1100 niet voor reizigers, en daarna misschien een proefbedrijf"?

Pardon? Lees ik dit goed?

Laatst bewerkt door AlexNL op 22-11-2016 18:29
 

22-11-2016 18:32:47
ZJ37
ZJ37
Wat valt er nu te testen dan? Een maandje of twee oefenen met 3 extra rijtuigen tussen dezelfde locs als waar al een periode mee gereden wordt? Ik haak af...

Laatst bewerkt door ZJ37 op 22-11-2016 18:33
 

22-11-2016 18:33:03
mren
mren
Te logisch zeker om de 1900/11100 dan Vl-Gvc te laten rijden?  

22-11-2016 18:33:26
michaben
michaben
Week 49 staan er wel enkele 1100en in de reisplanner, al kan dat natuurlijk ook met materieel van de 900 zijn, en het kan natuurlijk ook nog altijd een foutje zijn.  

22-11-2016 18:38:43
BGM104
BGM104
Uit mijn hoofd zit de 1e rit van de dag Rtd-Bd en laatste rit Bd-Rtd van de 1100 in de 900 materieeldiensten. Rijdt met sandwich6 dus i.p.v. sandwich9.  

22-11-2016 18:43:10
BGM104
BGM104
Quote
ZJ37 (di 22 nov 2016 18:32:47 https://www.somda.nl/forum/15804/p599049/): Wat valt er nu te testen dan? Een maandje of twee oefenen met 3 extra rijtuigen tussen dezelfde locs als waar al een periode mee gereden wordt? Ik haak af...

Goede vraag, in ieder geval nog een aantal zaken voordat ILT toelating wil afgeven voor Sandwich9. Ter nuancering het afgeven van ILT toelatingen voor HSL materieel is altijd last minute werk.
 

22-11-2016 19:00:12
michaben
michaben
Quote
BGM104 (di 22 nov 2016 18:38:43 https://www.somda.nl/forum/15804/p599053/): Uit mijn hoofd zit de 1e rit van de dag Rtd-Bd en laatste rit Bd-Rtd van de 1100 in de 900 materieeldiensten.

De 1186 in ieder geval ja, want er is op dat tijdstip geen trein vanuit Gvc meer maar wel de 978. Maar op zondagochtend 11 december staan ook de 1123 Rtd - Bd en 1122 Bd - Gvc nog in de reisplanner als enige ritten van de 1100.
 

22-11-2016 19:16:15
AgentX
AgentX
Quote
BGM104 (di 22 nov 2016 18:43:10 https://www.somda.nl/forum/15804/p599054/):
Quote
ZJ37 (di 22 nov 2016 18:32:47 https://www.somda.nl/forum/15804/p599049/): Wat valt er nu te testen dan? Een maandje of twee oefenen met 3 extra rijtuigen tussen dezelfde locs als waar al een periode mee gereden wordt? Ik haak af...

Goede vraag, in ieder geval nog een aantal zaken voordat ILT toelating wil afgeven voor Sandwich9. Ter nuancering het afgeven van ILT toelatingen voor HSL materieel is altijd last minute werk.


Gaat dan specifiek om toelating op de HSL neem ik aan? ICR9 is immers niks nieuws.
 

22-11-2016 19:24:19
MasterE
MasterE
Het gaat om een nieuwe samenstelling. Sandwich met 9 bakken.


Mcn Asd
 

22-11-2016 19:25:28
Frontier
Frontier
En dat is zo schrikbarend anders dan sandwich met 6 bakken dat ILT er dergelijke toestanden van maakt?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-11-2016 19:31:49
ZJ37
ZJ37
Dan hadden ze het er vroeger maar druk mee met die 1001 verschillende samenstellingen in het buurlandverkeer!

Laatst bewerkt door ZJ37 op 22-11-2016 19:32
 

22-11-2016 19:37:37
MasterE
MasterE
Het is allemaal levensgevaarlijk om er 3 bakken bij te doen en het zo de baan op te sturen.


Mcn Asd
 

22-11-2016 20:21:28
Rob...
Rob...
Quote
michaben (di 22 nov 2016 18:33:26 https://www.somda.nl/forum/15804/p599052/): Week 49 staan er wel enkele 1100en in de reisplanner, al kan dat natuurlijk ook met materieel van de 900 zijn, en het kan natuurlijk ook nog altijd een foutje zijn.


Ik snap er niets van, ik zie gewoon alle 1100 erinstaan op 21 december...Waar staat dat ze niet gaan rijden?
 

22-11-2016 20:24:40
michaben
michaben
Dan zit je in een niet geupdate reisplanner te kijken Soms duurt het even voor alles bijgewerkt is, gewoon even geduld hebben dus en niet gelijk in paniek raken. Overigens is week 49 een paar weken eerder.  

22-11-2016 20:36:07
ZJ37
ZJ37
Dat van de knip in Bd is al door NS naar buiten gebracht, ik neem aan dat er nog gewerkt wordt aan een stukje politiek correcte tekst om te verkondigen dat deel II Bd-Gvc nog een paar maanden niet gaat rijden.  

22-11-2016 20:38:56
rogier
rogier
Quote
Frontier (di 22 nov 2016 00:46:53 https://www.somda.nl/forum/15804/p598920/): Kennelijk zijn we al zo diep gezonken dat 10 minuten niet meer als noemenswaardig wordt gezien. 10 minuten per treinreis, 20 minuten per dag, 100 minuten per week, 400 minuten per maand, ach ja, waar hebben we 't eigenlijk over...
Des te opvallender is het dan ook dat als ergens een treinserietje een paar minuutjes sneller ingelegd kan worden bij NS gelijk de vlag uitgaat omdat het zoveel reizigers zoveel tijd bespaard...


Reiziger met hoofdletter R......
 

22-11-2016 20:41:09
rogier
rogier
Quote
train85 (di 22 nov 2016 18:27:17 https://www.somda.nl/forum/15804/p599046/): De 1100 serie rijdt tot zeker wijz.blad Febr niet voor reizigers. Als de testen wellicht goed verlopen dan proefbedrijf.
En in week 1 hetzelfde programma als week 51 en 52 rondom Ddr en Bd.

Moeten we hieruit concluderen dat 23 januari niet gehaald wordt en NS dus voor de zoveelste keer haar beloften niet nakomt?


Reiziger met hoofdletter R......
 

22-11-2016 20:41:43
michaben
michaben
Quote
ZJ37 (di 22 nov 2016 20:36:07 https://www.somda.nl/forum/15804/p599082/): ik neem aan dat er nog gewerkt wordt aan een stukje politiek correcte tekst om te verkondigen dat deel II Bd-Gvc nog een paar maanden niet gaat rijden.

Dat staat ook al een tijdje op de website, men heeft de werkzaamheden in de Willemsspoortunnel de schuld gegeven van het proefrijden.
 

22-11-2016 20:46:22
ZJ37
ZJ37
Ah oké, dat is dus politiek correct.  

22-11-2016 21:30:31
BGM104
BGM104
Zie http://www.ns.nl/reisinformatie/grote-werkzaamheden/werkzaamheden-rotterdam.html
En dan zijn dit de maatregelen als er geen werkzaamheden in de tunnel zijn:

Maandag 19 december tot en met vrijdag 6 januari

De wijzigingen in de dienstregeling zijn:

Tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal rijden 4 in plaats van 6 Intercity‘s per uur.
Tussen Rotterdam Centraal en Breda rijdt de Intercity direct 2 in plaats van 4 keer per uur.
Tussen Dordrecht en Breda vertrekken Intercity‘s op andere tijden.

Houd rekening met een extra reistijd tot 15 minuten en met treinen die drukker zijn dan gebruikelijk, vooral in de spits.

Let op: in deze periode rijden er minder treinen omdat er testritten worden uitgevoerd met een Intercity tussen Den Haag Centraal en Breda over de Hogesnelheidslijn. Deze Intercity gaat vanaf 23 januari rijden op dit traject.
 

22-11-2016 21:59:16
michaben
michaben
Voor de liefhebbers, omdat de NS sinds de originele uitgave nog enkele wijzigingen doorgevoerd heeft in de dienstregeling én omdat inmiddels de materieelinzet bekend is heb ik nieuwe overzichtstabelletjes uit laten draaien: http://nsdr.bemined.nl/2017-1/
En vanwege het proefbedrijf heb ik ook week 51 uitgedraait, hier alleen de data vanuit IFF want er zijn geen gewijzigde diensten beschikbaar voor deze periode, de lege ritten staan er zelf dus niet in: http://nsdr.bemined.nl/2016-WK51/

Wat me nog opviel hier is dat tijdens het proefbedrijf de bijwerkingen van de geknipte 1100 niet optreden, de 5000 stopt dus gewoon in Dtz en de 2400 stopt gewoon in Sdm. Vind het proefbedrijf alleen op de HSL zelf plaats en niet tussen Gvc en Rtd?
 

22-11-2016 22:00:48
b2py
b2py
Quote
ZJ37 (di 22 nov 2016 20:36:07 https://www.somda.nl/forum/15804/p599082/): Dat van de knip in Bd is al door NS naar buiten gebracht, ik neem aan dat er nog gewerkt wordt aan een stukje politiek correcte tekst om te verkondigen dat deel II Bd-Gvc nog een paar maanden niet gaat rijden.
Reeds gedaan op 14 oktober:
http://nieuws.ns.nl/intercity-den-haag--eindhoven-komt-in-twee-stappen/
 


22-11-2016 22:09:11
AlexNL
AlexNL
Quote
Door deze nieuwe treindienst gefaseerd te introduceren zorgt NS voor een beheerste introductie en een zo betrouwbaar mogelijke start. De treinreiziger krijgt zo min mogelijk te maken met eventuele opstartproblemen.



Bwahahahaha. Wat een kletskoek.
 

22-11-2016 22:09:57
thom
thom
Quote
mdj (di 22 nov 2016 16:39:04 https://www.somda.nl/forum/15804/p599007/): Leuk en aardig, maar je begeeft je nu op zeer glad ijs. Het is niet de taak van degene die de dienstregeling maakt, om telkens de normen ter discussie te stellen. Die personen die de dienstregeling maken hebben ook slechts 36-40 uur per week de tijd daarvoor en uiteindelijk zal er toch echt een diensregeling gemaakt moeten worden.

Je kunt niet verwachten dat degene die het uitvoert, ook maar even alle veiligheidsberekeningen, issues en alle problemen in de wereld oplost. Gelukkig niet zeg, dat zou een hoop werkgelegenheid schelen.

Dat is denk ik de hele truc, die berekeningen zijn door iemand anders gemaakt en aan de hand daarvan zijn de plannormen en eisen gemaakt waar de planner mee moet werken.

Ik twijfel alleen een beetje of die persoon zich ook bewust was dát er nog een planner mee moest werken met de doelstelling om treinen te laten rijden...
 

22-11-2016 22:11:46
Frontier
Frontier
Quote
AlexNL (di 22 nov 2016 22:09:11 https://www.somda.nl/forum/15804/p599118/):
Quote
Door deze nieuwe treindienst gefaseerd te introduceren zorgt NS voor een beheerste introductie en een zo betrouwbaar mogelijke start. De treinreiziger krijgt zo min mogelijk te maken met eventuele opstartproblemen.



Bwahahahaha. Wat een kletskoek.

Nou, lang leve de afdeling propaganda! Opvallend ook dat er met geen woord gerept wordt over het niet tijdig kunnen opleiden van personeel omdat het project Flirt ineens meer prioriteit kreeg.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-11-2016 22:13:33
Klaasje
Klaasje
Quote
thom (di 22 nov 2016 22:09:57 https://www.somda.nl/forum/15804/p599119/):
Quote
mdj (di 22 nov 2016 16:39:04 https://www.somda.nl/forum/15804/p599007/): Leuk en aardig, maar je begeeft je nu op zeer glad ijs. Het is niet de taak van degene die de dienstregeling maakt, om telkens de normen ter discussie te stellen. Die personen die de dienstregeling maken hebben ook slechts 36-40 uur per week de tijd daarvoor en uiteindelijk zal er toch echt een diensregeling gemaakt moeten worden.

Je kunt niet verwachten dat degene die het uitvoert, ook maar even alle veiligheidsberekeningen, issues en alle problemen in de wereld oplost. Gelukkig niet zeg, dat zou een hoop werkgelegenheid schelen.

Dat is denk ik de hele truc, die berekeningen zijn door iemand anders gemaakt en aan de hand daarvan zijn de plannormen en eisen gemaakt waar de planner mee moet werken.

Ik twijfel alleen een beetje of die persoon zich ook bewust was dát er nog een planner mee moest werken met de doelstelling om treinen te laten rijden...

Vergis je er niet in: Plannormen zijn heel wat arbitrairder opgesteld dan je zou verwachten.
 

22-11-2016 22:16:58
umbusko
umbusko
Quote
AlexNL (di 22 nov 2016 22:09:11 https://www.somda.nl/forum/15804/p599118/):
Quote
Door deze nieuwe treindienst gefaseerd te introduceren zorgt NS voor een beheerste introductie en een zo betrouwbaar mogelijke start. De treinreiziger krijgt zo min mogelijk te maken met eventuele opstartproblemen.



Bwahahahaha. Wat een kletskoek.


Gek is dat, ik heb ook nooit problemen met mijn fiets als ik hem in de garage laat staan en ik de bus neem. %08%
 

22-11-2016 22:35:17
jordy94
jordy94
Dus als ik het goed begrijp hoeven we tot eind januari nog geen nieuwe IC over de HSL te verwachten van Bd naar Gvc?

Dit advies klopt dus niet: http://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?vertrek=Breda&vertrektype=treinstation&aankomst=Rotterdam&aankomsttype=treinstation&tijd=2016-12-17T14:30&type=vertrek&hash=738473773 ?

Laatst bewerkt door jordy94 op 22-11-2016 22:37
 

22-11-2016 22:41:19
AlexNL
AlexNL
Dat advies is inderdaad niet correct. NS garandeert dat ook totaal niet, want je hebt je reis echt "heel ver vooruit gepland". Probeer het "kort voor vertrek" nog eens een keer...  

22-11-2016 22:45:28
jordy94
jordy94
Dit advies was ook al te zien zonder de werkzaamheden. Erg jammer, had het zoveel makkelijker gemaakt als die trein direct zou rijden op 11 december. Waarom kunnen ze zich nou nooit aan de planning houden? Moeten wij eens doen op ons werk %08%

Laatst bewerkt door jordy94 op 22-11-2016 22:49
 

23-11-2016 07:07:10
Mat75
Mat75
Ik meen in het voortraject van DRGL2017 meerdere keren te hebben gelezen dat vanaf Drgl2017 enkele treinen tussen Ah-Ut kleiner in samenstelling zullen gaan rijden. Als ik mij goed herinner was dit gelinked aan het opvoeren van de frequentie Nm-Ah.
Is hier (immiddels) meer over bekend,zo ja om welke treinen gaat dit (aannemelijk spits) en wat zijn de (planmatige) reducties?
 

23-11-2016 07:11:51
ZJ37
ZJ37
Dat zou me wel verbazen als dat waar is, van de betreffende series lijkt me Ah-Nm nou niet echt het maatgevende traject.  

23-11-2016 07:14:14
robbertc
robbertc
3000/3100 keert in Nm op spoor 4a (of 4b?) die maar max 10 bakken kan hebben. Dus 12 bakken lukt niet meer, maar ik geloof dat die er nu ook niet rijden.  

23-11-2016 07:15:38
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
Mat75 (wo 23 nov 2016 07:07:10 https://www.somda.nl/forum/15804/p599157/): Ik meen in het voortraject van DRGL2017 meerdere keren te hebben gelezen dat vanaf Drgl2017 enkele treinen tussen Ah-Ut kleiner in samenstelling zullen gaan rijden. Als ik mij goed herinner was dit gelinked aan het opvoeren van de frequentie Nm-Ah.
Is hier (immiddels) meer over bekend,zo ja om welke treinen gaat dit (aannemelijk spits) en wat zijn de (planmatige) reducties?


Heeft te maken met het feit dat de 3000 en 3100 in nijmegen op spoor 4a gaan keren. Deze kan geloof ik max 10 bakken aan. In de ochtend spits worden ze wel vanaf spoor 1 gestart op lengte als ik het goed had gezien en dan vanaf 6:58 spoor 4a in de avond spits is het ook spoor 4a die dus een lengte beperking veroorzaakt

Edit: als ze dan in Ah gewoon een 6 + 6 maken net als 3 jaar terug met de trein van 7:01 in Ah waar ik toen nog gebruik van maakte kun je het weer opvangen of als er in Nijmegen 4+4 wordt voorgeschoteld er in arnhem een 4 bij plaatsen om voldoende capaciteit te bieden maar blijkbaar wordt de dienstregeling zo krap dat ns hier niet over na heeft gedacht en maar alvast paniek zaait door te roepen dat de 3000/3100 korter kunnen zijn in de spits

Laatst bewerkt door Dead_Devil op 23-11-2016 07:19
 

23-11-2016 08:38:40
train85
train85
Quote
rogier (di 22 nov 2016 20:41:09 https://www.somda.nl/forum/15804/p599086/):
Quote
train85 (di 22 nov 2016 18:27:17 https://www.somda.nl/forum/15804/p599046/): De 1100 serie rijdt tot zeker wijz.blad Febr niet voor reizigers. Als de testen wellicht goed verlopen dan proefbedrijf.
En in week 1 hetzelfde programma als week 51 en 52 rondom Ddr en Bd.

Moeten we hieruit concluderen dat 23 januari niet gehaald wordt en NS dus voor de zoveelste keer haar beloften niet nakomt?
Lees je goed ja. Wat ik meld zijn geen leugens.
 

23-11-2016 08:56:28
broek53
broek53
Even voor mijn begrip: wat was er aan de hand dat er niet al een jaar lang met 9 bakken in de sandwichformule is kunnen proefrijden/testrijden/toelatingsrijden? De eerste negenwagenstammen warden al een jaar geleden door Haarlem opgeleverd.  

23-11-2016 09:24:53
mtlx
mtlx
Ik gok zomaar iets met volwielen, remblokken en blokremmen en de overige aanpassingen aan de rijtuigen. Op dit moment voldoen de stammen zonder die aanpassingen niet aan een aantal eisen voor rijden over de HSL en wordt er geloof ik op een tijdelijke ontheffing gereden  

23-11-2016 09:37:36
Berk24
Berk24
Quote
Dead_Devil (wo 23 nov 2016 07:15:38 https://www.somda.nl/forum/15804/p599162/):
Quote
Mat75 (wo 23 nov 2016 07:07:10 https://www.somda.nl/forum/15804/p599157/): Ik meen in het voortraject van DRGL2017 meerdere keren te hebben gelezen dat vanaf Drgl2017 enkele treinen tussen Ah-Ut kleiner in samenstelling zullen gaan rijden. Als ik mij goed herinner was dit gelinked aan het opvoeren van de frequentie Nm-Ah.
Is hier (immiddels) meer over bekend,zo ja om welke treinen gaat dit (aannemelijk spits) en wat zijn de (planmatige) reducties?


Heeft te maken met het feit dat de 3000 en 3100 in nijmegen op spoor 4a gaan keren. Deze kan geloof ik max 10 bakken aan. In de ochtend spits worden ze wel vanaf spoor 1 gestart op lengte als ik het goed had gezien en dan vanaf 6:58 spoor 4a in de avond spits is het ook spoor 4a die dus een lengte beperking veroorzaakt

Edit: als ze dan in Ah gewoon een 6 + 6 maken net als 3 jaar terug met de trein van 7:01 in Ah waar ik toen nog gebruik van maakte kun je het weer opvangen of als er in Nijmegen 4+4 wordt voorgeschoteld er in arnhem een 4 bij plaatsen om voldoende capaciteit te bieden maar blijkbaar wordt de dienstregeling zo krap dat ns hier niet over na heeft gedacht en maar alvast paniek zaait door te roepen dat de 3000/3100 korter kunnen zijn in de spits

Probleem is dat het opstelterrein zich aan de westkant bevind waardoor er veel rangeerbewegingen nodig zijn en er is te weinig tijd in Arnhem om bij te plaatsen of af te trappen. Wat je wel kan doen is om 's ochtends LM-ritten Zutphen-Arnhem in te leggen en deze in Arnhem koppelen aan een stel uit Nijmegen, zodat je op Arnhem-Utrecht wel met 12 bakken kan rijden. 's Avonds gaat het lastiger omdat de LM-ritten Arnhem-Zutphen bij Velperpoort moeten kruisen met de 30700/30900.
 

23-11-2016 09:52:12
treinfan
treinfan
Quote
BGM104 (di 22 nov 2016 18:13:00 https://www.somda.nl/forum/15804/p599041/):
Quote
michaben (di 22 nov 2016 18:02:17 https://www.somda.nl/forum/15804/p599037/):
Quote
ZJ37 (za 19 nov 2016 20:42:43 https://www.somda.nl/forum/15804/p598570/): De 2400 Lls-Ddr wordt toch doorgetrokken naar Bd. De flauwekul-pendel 2300 Ddr-Bd vervalt alsnog voordat er 1 trein gereden heeft.

Ik zie in de IFF data bij week 51 en 52 inderdaad een 2400 Lls - Bd staan, van Bd naar Ddr met tijden die 11 minuten opgeschoven zijn ten opzichte van de 2300 (:12/:42 vanaf Bd). Dit is echter alleen deze twee weken opgenomen, vanaf week 1 van 2017 staat de 2300 er weer als bij.

Maar dat is een dagplan aanpassing omdat de 1100 is opgeheven voor reizigers. Lees: rijdt wel, maar leeg als proefbedrijf.
Ook opvallend dat het nu wel past om de 2400 door te trekken naar Bd, maar er na deze flop waarschijnlijk weer een aparte pendel Bd-Ddr komt, zeker met een 1100 die als leeg mat wel rijdt.

Laatst bewerkt door treinfan op 23-11-2016 09:52
 

23-11-2016 15:24:26
nhaven
nhaven
Quote
BGM104 (di 22 nov 2016 21:30:31 https://www.somda.nl/forum/15804/p599105/): Zie http://www.ns.nl/reisinformatie/grote-werkzaamheden/werkzaamheden-rotterdam.html
En dan zijn dit de maatregelen als er geen werkzaamheden in de tunnel zijn:

Maandag 19 december tot en met vrijdag 6 januari

De wijzigingen in de dienstregeling zijn:

Tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal rijden 4 in plaats van 6 Intercity‘s per uur.
Tussen Rotterdam Centraal en Breda rijdt de Intercity direct 2 in plaats van 4 keer per uur.
Tussen Dordrecht en Breda vertrekken Intercity‘s op andere tijden.

Houd rekening met een extra reistijd tot 15 minuten en met treinen die drukker zijn dan gebruikelijk, vooral in de spits.

Let op: in deze periode rijden er minder treinen omdat er testritten worden uitgevoerd met een Intercity tussen Den Haag Centraal en Breda over de Hogesnelheidslijn. Deze Intercity gaat vanaf 23 januari rijden op dit traject.


Én niet te vergeten: in zuidelijke richting zullen de helft van de Sprinters niet stoppen in Delft Zuid en Schiedam Centrum.
 

23-11-2016 16:28:29
ZJ37
ZJ37
Waarom eigenlijk niet?  

23-11-2016 16:33:48
michaben
michaben
Quote
nhaven (wo 23 nov 2016 15:24:26 https://www.somda.nl/forum/15804/p599239/): Én niet te vergeten: in zuidelijke richting zullen de helft van de Sprinters niet stoppen in Delft Zuid en Schiedam Centrum.

Volgens de reisplanner is dit juist andersom: ze stoppen juist WEL in de genoemde periode, waar ze in de normale dienstregeling niet zouden stoppen.
 

23-11-2016 16:36:59
nhaven
nhaven
Quote
ZJ37 (wo 23 nov 2016 16:28:29 https://www.somda.nl/forum/15804/p599254/): Waarom eigenlijk niet?

"In verband met de gefaseerde introductie van de Intercity Den Haag - Eindhoven (in de eerste maanden heeft deze trein een overstap in Breda) kunnen er tijdelijk in zuidelijke richting minder treinen stoppen op stations Delft Zuid en Schiedam Centrum. In Delft Zuid stoppen tijdelijk 2 in plaats van 4 Sprinters per uur. In Schiedam Centrum stoppen 6 in plaats van 8 treinen per uur (2 intercity´s in plaats van 4). Zodra de Intercity Den Haag - Eindhoven zonder overstap gaat rijden, wijzigen de vertrektijden op dit traject. Er zullen dan weer 4 sprinters per uur stoppen in Delft Zuid en Schiedam Centrum en 4 Intercity’s per uur in Schiedam Centrum."
Aldus www.ns.nl.
Let op de woorden "tijdelijk" en "in de eerste maanden"; rekbare begrippen.
 

23-11-2016 19:39:39
rob_ehv
rob_ehv
In Venlo Wordt de serie 13500 tijdens de rit gereinigd vanwege de korte keertijd van 7 min. Er gaat geprobeerd worden om vanaf wijzigingsblad februari een lange kering te maken.
Ook de kering in Heerlen is (maar) 9 min. Ben benieuwd hoevaak dit mis gaat als de trein richting het zuiden al +10 heeft en dan dus terug ook in de vertraging gaat...ivm het combineren op station eindhoven.


robq
 

24-11-2016 15:27:18
Dennis1977
Dennis1977
In een vandaag ontvangen brief van de NS met als onderwerp 'Hoe wordt uw nieuwe reis?' wordt in het kopje 'extra sprinter Leeuwarden-Meppel komt later' gewag gemaakt van het feit dat Prorail werkt aan een structurele oplossing, maar dat NS zoekt naar een tijdelijke oplossing.

Gaat er misschien toch al iets gebeuren tijdens dienstregeling 2017?

http://imageshack.com/a/img924/821/FZni6A.jpg

Laatst bewerkt door moderator op 24-11-2016 16:47, reden: Gesnoeid in witregels.
 

24-11-2016 17:27:36
Jan-Mark
Jan-Mark
NS heeft enkele fouten in de dienstregeling hersteld:

Rotterdam Centraal-Breda
NS is voornemens op zaterdag en zondag een extra vroege Intercity te rijden over de HSL-Zuid op het traject Rotterdam Centraal-Breda (treinserie 1100). Op zaterdag vertrekt deze trein om 6:11 uur (treinnummer 1119) en op zondag om 7:11 uur (treinnummer 1123). Dit is reeds zichtbaar in de reisplanner.

Grou-Jirnsum in avonduren
Per abuis werd station Grou-Jirnsum vanaf 22:00 niet meer bediend door de Intercity Den Haag Centraal-Lelystad Centrum-Zwolle-Leeuwarden (treinserie 1800), dit is reeds hersteld en zichtbaar in de reisplanner.

Amsterdam-Enkhuizen op zondag
Op zondag vertrekt de eerste Intercity Amsterdam Centraal-Enkhuizen (treinserie 4500) om 8:06 uur (treinnummer 4520). Dat is een uur later dan in 2016. Dit wordt hersteld. Vanaf 18 december gaat de eerste Intercity weer vertrekken om 7:06 uur (treinnummer 4516).

Vroege verbindingen naar Schiphol maandag t/m vrijdag
Op Schiphol werken veel mensen in ploegendiensten. Zij zijn afhankelijk van de eerste aankomende verbindingen van NS. Door wijziging in de aansluitingen van dienstregeling 2017 en enkele minuten verschuivingen blijken reizigers uit de richting Alkmaar en Den Haag Centraal niet meer voor 6:00 uur op Schiphol aan te kunnen komen. Om deze reizigers toch net als in 2016 een vroege verbinding te bieden is NS voornemens de vertrektijden van twee Sprinters aan te passen:
• De eerste Sprinter Alkmaar-Haarlem-Amsterdam Centraal (treinnummer 4804) zal op maandag t/m vrijdag circa 2 minuten eerder vertrekken uit Alkmaar, Heiloo en Castricum om in Uitgeest om 5.17 uur een cross-platform aansluiting te kunnen bieden op de Sprinter richting Amsterdam Centraal-Woerden-Rotterdam Centraal (treinnummer 4019). Deze Sprinter biedt op zijn beurt in Zaandam een cross-platform aansluiting op de Sprinter Enkhuizen-Hoofddorp welke om 5.53 uur op Schiphol Airport aankomt (treinnummer 3317).
• De Sprinter Den Haag Centraal-Zwolle (treinnummer 4619) staat in Leiden 8 minuten stil. NS is voornemens de lange haltering voor deze specifieke trein te verkorten. Deze vroege trein zal hierdoor op het traject Leiden-Sassenheim-Nieuw Vennep-Hoofddorp-Schiphol Airport-Amsterdam Lelylaan-Amsterdam Sloterdijk-Amsterdam Centraal voor patroon rijden. Hierdoor kunnen reizigers met deze Sprinter uit de richting Den Haag om circa 5.51 uur op Schiphol Airport arriveren in plaats van om 5.58 uur.
Deze wijzigingen worden naar verwachting in de loop van januari 2017 doorgevoerd.

Lelystad – Zwolle op zaterdag
Op zaterdag ligt er tussen de eerste en tweede trein van Lelystad naar Zwolle die ook stopt in Dronten en Kampen-Zuid een interval van 70 minuten. De eerste trein is de Intercity Lelystad-Groningen welke vertrekt om 6:42 uur. De tweede trein is de Sprinter Den Haag Centraal-Amsterdam Centraal-Dronten welke vertrekt om 7:54 uur (treinnummer 4621). Dit wordt hersteld. Vanaf start van de dienstregeling zal er op zaterdagen ook een Sprinter Lelystad-Zwolle vertrekken om 7:24 uur (treinnummer 4619).

Nijmegen-Arnhem op zondag
De Sprinter Wijchen-Zutphen (treinserie 7600) dient op zondag tussen Nijmegen en Arnhem elk half uur te rijden. NS is voornemens dit per start dienstregeling te herstellen. Defacto is dit per 25 december. De weken daarvoor is het niet mogelijk in verband met werkzaamheden tussen Nijmegen en Arnhem.

Den Helder-Schagen maandag t/m vrijdag
In de ochtendspits rijden in 2016 twee Intercity’s Schagen-Amsterdam-Maastricht vanaf Den Helder. In dienstregeling 2017 blijken deze treinen (treinnummer 827 en 829) per abuis te starten in Schagen in plaats van in Den Helder. NS is voornemens dit per start dienstregeling te herstellen.

Enkhuizen-Amsterdam maandag t/m vrijdag
De spitsintercity Enkhuizen-Amsterdam (treinserie 14500) staat in de ochtendspits lang op Hoogkarspel. NS is voornemens deze trein per start dienstregeling twee minuten later te laten vertrekken uit Enkhuizen, Bovenkarspel Flora en Bovenkarspel-Grootebroek. Hierdoor zijn veel spitsreizigers twee minuten sneller onderweg.

Spoorwijziging Schiphol Airport
Ten behoeve van het verbeteren van de transfer op station Schiphol is NS voornemens per start dienstregeling de spooropstelling van de Sprinter Hoofddorp-Amsterdam Centraal-Amersfoort Vathorst (treinserie 5800), de Sprinter Hoofddorp-Hilversum-Utrecht Centraal (treinserie 5700) en de Intercity Schiphol Airport-Amersfoort Schothorst/Enschede (treinserie (1)1600) te wijzigen. De treinserie 5700 vertrekt dan van spoor 3 en de treinserie 5800 via spoor 1/2. Hierdoor zal treinserie (1)1600 1 minuut eerder vertrekken vanaf Schiphol Airport en zal treinserie 5700 1 minuut eerder vertrekken vanuit Hoofddorp.

Onderhoudsrooster Moerdijkbrug
Als gevolg van het onderhoudsrooster op de Moerdijkbrug kunnen vanaf 28 januari 2017 de volgende treinen niet rijden in de nacht van zaterdag op zondag. In deze nacht wordt extra onderhoud gepleegd om verstoringen rond de brug te voorkomen in afwachting van de vervanging van het spoor op de brug. NS zal zorgen voor vervangend busvervoer. Mogelijk leidt dit nog tot aanpassing van de vertrektijd van aansluitende treinen.

6687 Sprinter Breda-Dordrecht V: 00:39 A: 01:03
21452 Intercity Breda-Dordrecht (rijdt wel: Dordrecht-Rotterdam Centraal) V: 01:19 A: 01:40
21456 Intercity Breda-Dordrecht (rijdt wel: Dordrecht-Rotterdam Centraal) V: 02:19 A: 02:40
2282 Intercity Dordrecht-Roosendaal V:01:07 A: 01:39
21405 Intercity Dordrecht-Breda (rijdt wel: Breda-Eindhoven) V: 01:17 A: 01:34
6620 Sprinter Dordrecht-Breda V: 06:57 A: 07:22

Wijzigingen Utrecht Centraal-Hilversum-Almere Centrum
Bij de Sprinter Utrecht Centraal-Hilversum-Almere Centrum (treinserie 4900) blijkt bij de uitwerking op zaterdag tussen Hilversum en Almere Centrum slechts 1 trein per uur ingepland te zijn waar dit 2 treinen per uur moet zijn. Tevens blijken op zondag tussen Hilversum en Utrecht Centraal in deze treinserie 2 treinen per uur gepland te zijn waar dit 1 trein per uur moet zijn conform dienstregeling 2016.

Daarnaast geldt dat er enkele ochtendritten op zaterdag en zondag extra of minder zijn gepland ten opzichte van de dienstregeling 2016 waar het volgens onze adviesaanvraag aan u alleen de bedoeling was om ´s avonds na 20 uur wijzigingen aan te brengen. NS is daarom voornemens per wijzigingsblad februari (13 februari 2017) de dienstregeling op zaterdag en zondag van de treinserie 4900 aan te passen.
 

24-11-2016 17:33:29
train85
train85
Waar heb je deze info vandaan?  

24-11-2016 18:03:43
b2py
b2py
Tussen Hilversum en Utrecht op zondag nog maar 1 keer per uur een trein tot februari begrijp ik?  

24-11-2016 18:11:39
Jan-Mark
Jan-Mark
@train85 Via NS-Forum.  

24-11-2016 18:18:22
ZJ37
ZJ37
"De serie 4900 is op zaterdag abusievelijk 1x per uur ingelegd"... Ik ga me dit soort meldingen echt afvragen of er nog communicatie bestaat tussen de planningswereld en commercie.  

24-11-2016 18:19:07
martijn
martijn
Quote
b2py (do 24 nov 2016 18:03:43 https://www.somda.nl/forum/15804/p599422/): Tussen Hilversum en Utrecht op zondag nog maar 1 keer per uur een trein tot februari begrijp ik?

1x per uur de 4900 en dan nog 2x per uur de 5700. Misschien staat het er ongelukkig, maar dat bericht gaat alleen over de 4900.
 

24-11-2016 19:13:27
b2py
b2py
Maar die gaat toch niet meer rijden buiten ma-vr 6-20 of weer wel in het weekend?  

24-11-2016 19:52:38
martijn
martijn
Oh ja, ik keek overdag Dan maar hopen dat de 14900 in de reisplanner wel klopt. Dan rijden er ook 's-avonds in het weekend 2 treinen per uur...  

24-11-2016 20:20:27
AlexNL
AlexNL
Het Brabants nachtnet (of nouja, wat er nog van over is) wordt nog wat verder verschraald door het verbussen van de verbinding tussen Brabant en de Randstad. Jammer.  

24-11-2016 20:28:54
michaben
michaben
Welke treinen? Per wanneer? Op welke dagen? Beetje een nietszeggend bericht nu, in de reisplanner is het nachtnet nog gewoon opgenomen, waar staat dat het bussen worden?  

24-11-2016 20:46:01
AlexNL
AlexNL
Dat staat allemaal in het bericht van Jan-Mark  

24-11-2016 21:23:41
michaben
michaben
Misschien voortaan toch maar een citeerknop gebruiken En volgens mij staat er dat het slechts om de nacht van zaterdag op zondag is, en zoals het daar staat is het slechts een tijdelijk maatregel Nu reageer je alsof alles definitief vervalt.

Laatst bewerkt door michaben op 24-11-2016 21:25
 

24-11-2016 23:57:44
AlexNL
AlexNL
Mobiel Somda gebruiken is niet al te handig, vandaar het gebrek aan citaten %02%

Die nachttreinen van za-zo zijn naar mijn weten toch wel redelijk populair. Ik gebruik ze incidenteel wel eens en dan zit er tussen Rtd en Bd toch het nodige volk in. Ook de Arriva-nachtbussen lijken gretig aftrek te vinden, ik heb er wel eens eentje uit Rotterdam zien leegstromen in Breda en dat duurde toch wel even.

De verbussing is inderdaad niet definitief, maar "in afwachting van de vervanging van het spoor op de brug". Voor zover ik weet gaat dát pas in september 2017 gebeuren, dus dan is er toch wel sprake van verbussing voor een groot deel van het jaar.
 

25-11-2016 02:05:16
Rolffiej19
Rolffiej19
Dan toch maar door blijven rijden s`nachts tot dat die brug vanzelf weer problemen gaat geven ?


MCN ASD
 

25-11-2016 13:34:59
AlexNL
AlexNL
Wat ik me eerder afvraag is waarom die werkzaamheden nou precies za-zo moeten gebeuren, en niet bijvoorbeeld op een doordeweekse nacht wanneer er geen reizigersverkeer is. Is er dan misschien meer goederenverkeer?  

25-11-2016 15:03:32
b2py
b2py
Aldus een bericht ProRail paar weken terug zijn het buitendienststellingen van zes uur. Dan ga je doordeweeks dus twee uur meer pakken ten opzichte van normaal, plus dat er ook nog andere werkzaamheden zijn die ook gewoon uitgevoerd dienen te worden.  

29-11-2016 21:57:52
lol
lol
Ontzettend jammer dat het traject Wd - Ht en Wd - Gdm weer is onderverdeelt in twee treinnummers, dus een knip in Ut. Waarschijnlijk gaat dus in Wd de 6100 en 7800 op de CTA's weergegeven worden met Ut als eindbestemming. Een retourtje Wd Htn wordt ook weer in de reisplanner weergegeven met een overstap op Ut. De combinatie 6100 / 7800 met op de CTa's Ut als eindbestemming en de onnodig weergegeven overstap in de reisplanner, zorgt voor veel verwarring onder reizigers, met name incidentele reizigers.

Waarom maakt de NS niet van 6100 en 6000 een treinserie. Idem voor de 7800 en 6900. Dat maakt eenvoudiger, overzichtelijker en vooral duidelijker voor de reizigers.
 

29-11-2016 22:07:09
MasterE
MasterE
Dat is gewoon te regelen in infoplus. De 7400 toont toch ook gewoon Utg Als hij doorrijdt als 4700.


Mcn Asd
 

29-11-2016 22:09:18
MetroRET
MetroRET
Volgens mij zouden de doorgekoppelde treinnummers allemaal doorrijden volgens de CTA-bakken en digitale info, op de 4400/9600 na.  

29-11-2016 22:32:42
BGM104
BGM104
In het wijzigingsblad februari worden de 4600 en 5800 beide juist geknipt in de series 4600, 14600, 5800 en 15800 te Asd zodat de CTA bakken Amsterdam Centraal gaan tonen als eindbestemming. Geen idee waarom dat zo moet. Bij de 5700 staat te Ut toch ook Wp i.p.v Gvc als eindbestemming in de CTA bakken?  

29-11-2016 22:42:01
tochjo
tochjo
Quote
lol (di 29 nov 2016 21:57:52 https://www.somda.nl/forum/15804/p599831/): Ontzettend jammer dat het traject Wd - Ht en Wd - Gdm weer is onderverdeelt in twee treinnummers, dus een knip in Ut. Waarschijnlijk gaat dus in Wd de 6100 en 7800 op de CTA's weergegeven worden met Ut als eindbestemming. Een retourtje Wd Htn wordt ook weer in de reisplanner weergegeven met een overstap op Ut. De combinatie 6100 / 7800 met op de CTa's Ut als eindbestemming en de onnodig weergegeven overstap in de reisplanner, zorgt voor veel verwarring onder reizigers, met name incidentele reizigers.

Als ik in de reisplanner een reis plan op een werkdag waarop de nieuwe dienstregeling geldt, dan zie ik in beide richtingen geen overstap vermeld op een reis Wd-Htn. Ook staat er "richting 's-Hertogenbosch" vermeld bij de sprinter bij een reis Wd-Htn, wat me doet vermoeden dat 's-Hertogenbosch als eindbestemming zal worden vermeld op de digitale informatieschermen.

Quote
BGM104 (di 29 nov 2016 22:32:42 https://www.somda.nl/forum/15804/p599834/): In het wijzigingsblad februari worden de 4600 en 5800 beide juist geknipt in de series 4600, 14600, 5800 en 15800 te Asd zodat de CTA bakken Amsterdam Centraal gaan tonen als eindbestemming. Geen idee waarom dat zo moet.

Misschien heeft dat te maken met https://forum.ns.nl/op-station-17/ic-vlissingen-lelystad-2600-26156/index1.html#post161093 ? Een bewuste keuze dus om treinen naar Amsterdam Centraal duidelijker aan te kondigen.
 

29-11-2016 22:51:47
MetroRET
MetroRET
Quote
Quote
BGM104 (di 29 nov 2016 22:32:42 https://www.somda.nl/forum/15804/p599834/): In het wijzigingsblad februari worden de 4600 en 5800 beide juist geknipt in de series 4600, 14600, 5800 en 15800 te Asd zodat de CTA bakken Amsterdam Centraal gaan tonen als eindbestemming. Geen idee waarom dat zo moet.

Misschien heeft dat te maken met https://forum.ns.nl/op-station-17/ic-vlissingen-lelystad-2600-26156/index1.html#post161093 ? Een bewuste keuze dus om treinen naar Amsterdam Centraal duidelijker aan te kondigen.


Zo'n onzin vind ik dat, dat je maar een tussenbestemming op de CTA bakken wilt planten, omdat reizigers te verdomd zijn eens goed te lezen.

Net als die 14800 en 5700 diverse eindbestemmingen langs de route toont en de 1500 uit Amf en de 2600 uit Vs ook doodleuk Asd moet en zal tonen ipv Ekz en Lls, terwijl dát wel op de treinen (zal) staan... dát is pas verwarrend voor de reizigers.

Laatst bewerkt door MetroRET op 29-11-2016 22:52
 

30-11-2016 07:02:24
Daan!
Daan!
In het geval van de 14800 wordt Bv aangegeven op Asd als eindbestemming op de CTA. Dat is zo gedaan omdat Utg sneller te bereiken is over de Zaanlijn. Gaat die reden ook niet op voor de 4600 en 5800? Dus, is het niet sneller via de Zuidas om van Shl naar Wsp te komen?  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl