Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): Dienstregeling 2017 |
06-02-2016 09:06:37 | ||
---|---|---|
abcde
|
De (12)700 keert nu bij aankomst in Gvc op de 2100 naar Asd. Blijft dat ook zo in 2017 ? Krijgen we dan een rit (12)700 Gn / Lw - Gvc -> 2100 Asd -> 2200 Vs ? |
06-02-2016 09:33:40 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Door de versnellingen onderweg neemt de keertijd van de (12)700 met meerdere minuten toe als die op zichzelf keert. Ik verwacht dus ook dat ze dat weer gaan doen. |
06-02-2016 09:52:12 | ||
---|---|---|
michaben
|
Er wordt echter ook gesproken over dat de knoop in Zl 2 minuten verschoven wordt, de tijdwinst zal dan vooral in een later vertrek uit Lw gaan zitten en minder uit een eerdere aankomst in Gvc (al misschien wel net genoeg om op zichzelf te gaan keren). Om de knoop en kwartierdiensten in Ledn te creëren zal de 2100 dan zo'n 6 minuten eerder moeten gaan rijden richting Gvc. Bij de volledige knoop in Ledn zit je ook nog met de overkruising van de (12)700 met de 2200, waardoor een van beide een lange stop in Ledn moet gaan krijgen. Het andere kwartier speelt dit niet, het is dan de vraag hoe erg men aan strakke kwartierdiensten hecht of men ook hier een lange stop inpland voor een van beide treinen of dat men voor een 13/17 patroon kiest. |
06-02-2016 11:11:55 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Quote Als ik het zo bekijk dan heeft de NS 5 opties. Optie 5 heeft mijn voorkeur. 1. Via de oude lijn en Ddr en Rsd. Reizigers hoeven minder over te stappen. Uitvoering van de dienstregeling is risicovol i.v.m. verstoringen. Reistijd is lang. 2. Via HSl en via Ddr. Reizigers vanuit Den Haag moeten over stappen. Directe verbinding tussen Ddr en Rsd. Uitvoering van de dienstregeling blijft risicivol i.v.m met gegarandeerde storingen HSL. Reistijd is veel korter. Reizigers vanuit Brabant met één overstap naar Brussel. 3. Geheel via HSL. Meer reizigers moeten overstappen, daardoor voor hun langere reistijd. Storingen op HSL zullen fatale gevolgen hebben op dienstregeling. Reistijd het kortst. 4. Via HSl en via Bd. Reizigers vanuit Brabant stappen over in Bd. Storingen op HSL zullen fatale gevolgen hebben op dienstregeling. Reistijd langer i.v.m kopmaken Bd. 5. Starten in Rtd en via Ddr en Rsd. De meeste reizigers moeten één keer overstappen in Rtd en Rsd. Minste gevolgen voor dienstregeling bij verstoringen. Goedkoper i.v.m met ontbreken LM ritten Asd-Wgm v.v. Onderhoud moet verplaatst worden naar Brussel. Geen conflicten op het binnenlandse net. Groeten, Fred http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/ |
06-02-2016 11:27:38 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Optie 5 is dus in mijn ogen de meest slechte optie van wat je noemt want: - LM ritten Bkh-Rtd v.v. nodig (of LM Rtd-Wgm v.v.) - Vanaf Shl en Asd is de directe verbinding mef Belgie weg, dus alle Belgen naar Amsterdam moeten extra overstappen - Dat betekent voor half NL extra overstappen als ze naar Belgie willen - Het verstoringenargument is ongeldig, je kan altijd de andere route nemen in geval van verstoringen |
06-02-2016 12:13:52 | ||
---|---|---|
stefanvw14
|
Even kijken er zijn nu een bottleneck plek. Dat is de Westtak, aangezien in de huidige plannen ook de EuroStar 2x per dag gaat rijden over de Westtak. In de huidige dienstregeling rijden er de volgende treinen: 2x IC, 2x SP, 4x ICD, 1x ICBrussel en Thalys. Dus 10 treinen per uur per richting. Studie 1(Niet op volgorde van adviesaanvraag): 4x ICD, 3x SP en IC Brussel als sprinter Asd - Ahl, Thalys en EuroStar. Is nog steeds. Studie 2: 4x ICD, 4x SP, Eurostar en Thalys. IC Brussel Rtd - Brusz, waarbij ICD toeslagvrij gebruikt mag worden voor en dan de 1900 als aanvoerlijn vanuit Den Haag gebruikt moet worden. IC Brussel kan toch ook onderhouden worden in Rotterdam? De overige studies hebben te weinig reistijd verbetering of moeilijke kering. Kan je de Eurostar niet gewoon 2x per dag in het pad van IC Brussel leggen en de overige 14 IC Brussel in hetzelfde uurpatroon leggen? Dan kan je samen met de Thalys een Halfuurdienst met Brussel ontwikkelen. |
06-02-2016 12:27:09 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Westtak is geen bottleneck als de vrije kruising bij Riekerpolder aansluiting is opgeleverd, dus 10 a 12 treinen per uur moet prima passen. Zeker een Eurostar die misschien 2x per dag gaat rijden heeft daar geen invloed op. Eurostar zou prima in het pad van een niet-rijdende Thalys kunnen of met een paar minutenwijzigingen van andere treinen (al dan niet via een overbelastingsverklaring) of desnoods via de zuidtak en Wgm naar Asd. Zolang de IC Brussel geen belachelijk traag pad krijgt, is overigens zowel via het normale net als via de HSL een beter alternatief dan hoe die nu rijdt, al is via HSL en Bd natuurlijk het aantrekkelijkste aanbod. |
06-02-2016 12:37:41 | ||
---|---|---|
Jack5812
|
Duidelijk optie 3 voor mij. Want dat was de oorspronkelijke planning met de V250's. En dan daarnaast eindelijk de Noorderkempen pendel doortrekken naar Bd. Dat moet gezien de bestelling van M7 nu wel tot de mogelijkheden behoren lijkt me. Wat nu is neergelegd door NS is een in mijn ogen halfbakken oplossing. |
06-02-2016 12:39:23 | ||
---|---|---|
maurits
|
Het hele model met rijden via Gv en kopmaken in Bd is een volstrekt nutteloos compromis en heeft niks met een aantrekkelijke verbinding te maken. De reizigers uit Gv kunnen prima overstappen in Rtd (Gv-Rtd rijdt 8 tot 10 keer per uur) en voor Bd volstaat het doortrekken van de pendel Antwerpen-Noorderkempen. Als de NMBS een beetje efficiënt leert werken kun je dat zelfs met één stel pendelen en is er dus geen extra materieel nodig. Voor de Benelux stel ik voor om de IC-Direct uit Amsterdam van .40 vanaf Rtd (.21-.24) non-stop door te laten rijden naar Antwerpen zodat er een halfsuursligging met de Thalys ontstaat. Vanaf Antwerpen kun je dan in het pad van de IC3100 doorrijden naar Brussel. De reistijd A'dam-Brussel komt dan op circa 2 uur en 15 minuten, dat begint aantrekkelijk te worden. Het zou fijn zijn als de NMBS en NS in staat zijn om een aantrekkelijke verbinding op te tuigen en niet allerlei technisch geneuzel als argument gebruiken om de huidige wanprestatie te rechtvaardigen... Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
06-02-2016 13:11:02 | ||
---|---|---|
stefanvw14
|
Enig nadeel is dat de Noorderkempen pendel nu met MS'08 wordt gereden en dat is niet bepaald IC materieel en het heeft geen toelating voor Nederland wat de i11 rijtuigen, MS'75 en MS'80 wel hebben. M6 heeft zelfs geen toelating voor het hele belgische net, laat staan dat dit in Nederland kan rijden met onze kleine boogstalen op het Nederlandse stukje. |
06-02-2016 13:28:03 | ||
---|---|---|
maurits
|
De reistijd Breda-Antwerpen via Noorderkempen zou zo'n 25 minuten zijn, volgens mij is MS'08 daar prima geschikt voor. En qua toelating voor Nederland, Siemens kan vast wel een paar MS'08en ombouwen voor 1500 Volt en ATB. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
06-02-2016 14:31:08 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Dat ombouwen zal vast wel kunnen. Je kan er vanuit gaan dat NMBS dat niet gaat betalen (want verliesgevende verbinding) en de kosten voor de volle 100% bij NS komen te liggen. Daarnaast zal de NMBS een jaarlijkse exploitatiesubsidie vragen, door NS te betalen. Hoe ver wil je gaan voor een trein naar Belgie? |
06-02-2016 14:32:58 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteDe paden die maar eenmaal per uur worden benut op de Westtak, zoals de Thalys, worden mede gedicteerd door de grenstijden met België. Om de drukke Westtak en Shl optimaal te kunnen benutten zal de 2e treindienst die in een uurcadans rijdt dus in het andere halve uur dan de Thalys. En laat dat de Benelux zijn die, welke route je ook kiest, van geen kanten uit komt op de grenstijd met Belgie die wordt opgegeven door de NMBS. Laatst bewerkt door ZJ37 op 06-02-2016 14:33 |
06-02-2016 14:34:14 | ||
---|---|---|
stefanvw14
|
Je zou die verbinding ook met I11 + HLE 13 kunnen rijden. In dezelfde configuratie als toen de IC Mt - Brusz heeft gereden, dat heeft gewerkt en is dus alvast een beproeft concept dat geen extra kosten met zich meebrengt. Laatst bewerkt door stefanvw14 op 06-02-2016 14:37 |
06-02-2016 14:35:33 | ||
---|---|---|
stefanvw14
|
Quote Uhh grenstijd, leg eens uit? Zolang de schengen blijven bestaan zijn de grenzen toch altijd open? |
06-02-2016 14:40:40 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Ook de Belgen kennen wss BUP paden. |
06-02-2016 14:43:30 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Quote 12700 keert op 700 en andersom te Gvc, keringen langer dan een half uur dus. Overigens gaan de Friese IC series omgenummerd worden: de 12700 gaat 1800 worden, de 12500 gaat 600 heten. |
06-02-2016 14:54:00 | ||
---|---|---|
maurits
|
Quote Een goede snelle verbinding Breda-Antwerpen hoeft niet verlieslatend te zijn, als je zorgt voor goede aansluitingen op de (snellere!) 3600 en goede aansluitingen in Antwerpen+aantrekkelijke tarieven kan dat zeker een succes worden. En ook het inzetten van MS08 is geen vereiste, HLE13+rijtuigen of iets anders geschikt voor meerdere spanningen kan ook. Waar een wil is, is een weg... Helaas blijkt de NMBS in de praktijk vooral bezig met het pamperen van haar beroepsstakers en geen cent te geven om aantrekkelijk reizigersvervoer.... Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
06-02-2016 14:54:26 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Aanstaande vrijdag verdwijnt de RandstadRail van de sporen 11 en 12 van Gvc, komen deze sporen in DRGL 2017 al weer beschikbaar voor de NS of wordt het proppen met die lange keringen op de overige sporen? |
06-02-2016 19:23:12 | ||
---|---|---|
broek53
|
Prorail is inmiddels een kleine 10 jaar bezig te bedenken hoe het emplacement Gvc eruit moet komen te zien. Dat is nog steeds niet besloten en dus zit je nog minimaal 3 jaar krap. |
06-02-2016 19:29:02 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Kan me vergissen, maar toen spoor 11 en 12 naar RandstadRail gingen zijn toch alle wissels e.d. er blijven liggen? Dat zou betekenen dat de benodigde maatregelen om die sporen weer te kunnen gebruiken zich zouden beperken tot het weer opnemen in de beveiliging. Lijkt me in elk geval minder tijdrovend dan het hele emplacement ombouwen om ze weer aan te kunnen sluiten. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
06-02-2016 19:45:27 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het staat op zichzelf ook los van elkaar, maar de heraansluiting van 11 en 12 was de aanleiding om het complete emplacement te beschouwen met de wisselsaneringsbril c.q de snelheidsverhogingsbril. Daartoe is de aanbesteding van de eenvoudige aansluiting van sp 11 en 12 zelfs van de markt gehaald. Sindsdien, het moet gezegd, vecht NS zich suf om de bereikbaarheid van de Binckhorsten te behouden. Maar besloten wordt er al met al niets.... |
06-02-2016 21:21:53 | ||
---|---|---|
geert
|
Aha NS lijkt dus geleerd te hebben van DSSU? Want rond Amsterdam spelen soortgelijke discussies begreep ik |
06-02-2016 21:26:13 | ||
---|---|---|
broek53
|
Gelukkig is NS wakker geschrokken, ja. Alom is wel duidelijk dat DSSU vanuit het oogpunt van vervoer bekeken een schitterend ongeluk is, is althans mijn sterke, maar niet geheel onbevooroordeelde indruk. |
06-02-2016 21:32:14 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote De sporen 11 en 12 zijn nooit op de overige sporen aangesloten geweest (op opstelspoor 28 na), de wisselverbindingen lagen alleen in de andere richting (vanaf de twee binnenste sporen vanuit Laa naar de sporen 7-8-9-10). Laten liggen van de wissels was dus geen optie. Eenvoudige aansluiting van de sporen 11 en 12 op spoor 909 (linkerspoor richting Laa) is de enige optie die uitvoerbaar is zonder herconstructie van (een flink deel van) het emplacement. Op zich moet het met 4 sporen nog wel te doen zijn tot PHS, maar als je lang gaat keren wordt het wel snel druk. Wordt de 2100 overigens een strakke kwartierdienst met de 700? Want dan is er voor die geen andere optie dan kort keren over met maar twee perrons op IC lengte vanuit Ledn. De sporen 7 en 8 zullen ook hard nodig zijn voor de sprinters, er worden geen sprinters meer ingehaald door de intercity, dus als de intercity's een aankomst hebben waardoor de 700 niet op zichzelf kan gaan keren, zullen de sprinters een kering van circa 15 minuten hebben op zichzelf en dus beide een eigen spoor nodig hebben. Er is dan geen uitwijk als er iets defect staat (behalve linkerspoor vanaf Laa om naar spoor 6 te kunnen). |
06-02-2016 22:00:25 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteNou... de bereikbaarheden gaan er toch echt uit hoor: de Leidse sector alleen van en naar de Kleine Binckhorst, de Rtd-sector alleen van en naar de Grote Binchorst. En de Gd-sector vanuit beiden. Kortom: wederom bye bye bereikbaarheden. Nog geen definitief besluit maar het dreigt weer dezelfde kant op te gaan als DSSU en DSSA, etc. |
06-02-2016 23:05:30 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nou, zo'n type beperking van bereikbaarheden kan ik mij wel vorstellen. Van alles naar alles kunnen is toch echt nogal overkill en dergelijke bereikbaarheden als Rtd-sector naar de Kleine Binckhorst kun je per saldo alleen in de nacht gebruiken. Maar in eerdere ontwerpen kon je van een aantal perronsporen helemaal geen Bkh bereiken en op het moment zijn de gelijktijdigheden als je wilt rangeren het hete hangijzer. Overigens lijkt mij deze discussie meer iets voor het spoorsaneringstopic dan voor 2017, want dan gebeurt er op Gvc, zoals gezegd, helemaal niets. En het station wordt, als de voortekenen niet bedriegen, schaamteloos weer totaal vol gepland, hetgeen voor een kopstation uiterst gewaagd mag worden genoemd. Laatst bewerkt door broek53 op 06-02-2016 23:05 |
06-02-2016 23:14:28 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteDe twee buitenste (westzijde) bedoel je aannemelijk, met de ombouw naar RandstadRail is de boel ten noorden van Laa immers omgewisseld. Daarvoor kwamen de sporen uit Ledn op spoor 1-2 van Laa uit en die van de Zoetermeer- en Hofpleinlijn op 3-4 van Laa. QuoteToch liggen ze er nog gewoon, weliswaar alleen in de sporen van RandstadRail en niet meer verbonden met het NS-net. Daar was ik even mee in de war. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
07-02-2016 10:21:18 | ||
---|---|---|
michaben
|
Met binnenste sporen bedoel ik de binnenbocht vanuit Laa, dus waar nu de RandstadRail rijdt. Dat deze voorbij Laa omgewisseld zijn is niet relevant hier. De sporen 11 en 12 waren alleen vanaf deze twee sporen bereikbaar, vanaf de buitenste twee sporen (waar de treinen vanuit Ledn nu rijden) kon je niet naar 11 en 12. Die wisselverbindingen hebben er dus ook nooit gelegen, om vanaf Laa spoor 3 naar spoor 11 of 12 te rijden moest je te Laa doorwisselen naar de binnenbocht. Die situatie herstellen is dus geen optie meer. De wissels die er wel lagen zijn overigens wel degelijk gesaneerd, alleen de engelse wissels die spoor 10 met de binnenbocht en de twee noordoostelijke opstelsporen verbond hebben er nog jaren gelegen, maar de verbinding met spoor 10 zelf was opgebroken vanwege de noodzakelijke perronverlenging. Inmiddels zijn beide engelse wissels ook vervangen. Op zich heeft Gvc in de huidige spooropstelling nog een spoortje reserve, spoor 3 wordt alleen gebruikt om treinen uit te wisselen, maar komende vanuit Ledn heb je daar zo weinig aan. En met een beetje pech moet de nieuwe 1100 ook lang gaan keren (als ik de genoemde tijden van Bd doortrek in het snelst mogelijke pad naar Gvc zit je daar precies in de knoop) en is al je rek eruit. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
07-02-2016 10:58:25 | ||
---|---|---|
nougo
|
Kering van de 1100 is zowel in Ehv als Gvc lang. In Gvc zijn daarmee 2 perronsporen volledig bezet door de 1100. Er zijn 8 composities nodig voor deze dienst. |
08-02-2016 09:52:50 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Dat vind ik wel bijzonder aangezien de kering op zichzelf veel langer zou worden dan in 2013 door de versnellingen tussen Zwolle en Den Haag wat 8 minuten meer keertijd op zou moeten leveren. Als je dan lang gaat keren ga je dus al snel richting keringen van 45 minuten. Superrobuust maar je station staat meteen ook supervol. Dan kan je beter 15 minuten keren en een perronspoor en een setje materieel achter de hand houden. Dan kan je bij verstoringen namelijk veel meer. |
08-02-2016 10:01:47 | ||
---|---|---|
broek53
|
Je moet ook niet uitsluiten dat het anders gaat worden dan nu in de BSO's staat, specifiek wat de materieelkeringen aangaat. De BSO van een kopstation dient in dit stadium soms (bewust of onbewust) meer als een capaciteitsclaim. |
08-02-2016 12:25:45 | ||
---|---|---|
abcde
|
Quote Wordt de kering van de (12)700 in Gvc langer ? Anders gezegd : verandert de aankomsttijd van de (12)700 in Gvc ? Je leest m.b.t. Zwolle in de adviesaanvraag : ... wordt de tijdligging van de knoop Zwolle met twee minuten gewijzigd. Is het soms zo, dat de (12)700 2 min. later uit Zwolle vertrekt, niet meer in Dvd stopt, en hierdoor (ongeveer) op dezelfde tijd als nu in Gvc aankomt ? |
08-02-2016 12:32:07 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Wat wordt er überhaupt precies bedoeld met het 2 minuten verleggen van de knoop Zl? Dat staat in de adviesaanvraag een beetje tussen neus en lippen door genoemd, maar in de wetenschap dat de hele drgl aan die knoop is opgehangen zal dit wel grote gevolgen hebben (in de vorm van minutenwijzigingen door het halve land) |
08-02-2016 13:29:07 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het wordt bedoeld zoals het er staat. Naar de Randstad vertrekken de treinen 2 minuten later (17/20 en 47/50) en komen 2 minuten eerder aan (10/13 en 40/43). Richting het noorden geldt iets dergelijks en - zoals we eerder geconstrueerd hebben - vertrekt Leeuwarden nu voor Emmen, dwz. .15 Gn, .18 Lw en .21 Emn etcetera. Laatst bewerkt door broek53 op 08-02-2016 13:29 |
08-02-2016 13:48:52 | ||
---|---|---|
abcde
|
Voor de (12)700 begrijp ik die 2 min. Dit kan opgevangen worden doordat de stop in Dvd vervalt. De (12)500 vertrekt noodzakelijk ook 2 min. later uit Zl richting Ut. Zit deze qua tijden nu zo ruim in zijn jasje, of verschuiven de tijden na Ut richting Rtd en Gvc hierdoor ook enkele minuten ? Of krijgt de (12)500 een kortere kering in Ut, van ong. 4 min., en vervalt hierdoor feitelijk de overstap op de 2000 ? Laatst bewerkt door abcde op 08-02-2016 14:07 |
08-02-2016 13:57:45 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Daarbij vermeld NS een totale winst van 5 á 6 minuten op Zwolle-Den Haag. Dus als je er 2 minuten vanafhaalt voor de verschoven knoop heb je 3 á 4 minuten extra wat zou leiden tot 6 á 8 minuten extra keertijd met kort keren. |
08-02-2016 14:32:25 | ||
---|---|---|
mhlvdijk
|
Wat betekent dat voor de Flevolijn? De 4600 verschuift een kwartier. Gaat deze ingehaald worden op Oostvaarder door de IC uit Zwolle of komt er in Lelystad een cross-platform (en wordt daar dus de 4600 ingehaald). Laatst bewerkt door mhlvdijk op 08-02-2016 14:33 |
08-02-2016 14:34:13 | ||
---|---|---|
broek53
|
De IC uit Zwolle scheurt de 4600 in Oostvaarders voorbij. |
08-02-2016 15:38:42 | ||
---|---|---|
abcde
|
Quote Als de aankomsttijd uit het Noorden in Zl dan wordt : .15 uit Gn, .12 uit Lw, .09 uit Emn, en de 9100 .05 uit Gn, dan zou deze laatste een korte overstap kunnen geven op de verschoven 4600 naar Lelystad - Asd, welk straks .07 en .37 vertrekt van Zl . Mits de 4600 van het huidige spoor blijft vertrekken. |
08-02-2016 15:39:12 | ||
---|---|---|
mhlvdijk
|
Helder, dank je wel. Had dat niet anders gekund? Dit betekent dus voor de mensen naar Lelystad een langere reistijd per Sprinter en voor de mensen vanaf Parkwijk en Buiten een achteruitgang voor reizen Noordelijker dan Zwolle. Ik had stiekem toch wel gerekend op een overstap op Lelystad. Nu zal deze laatste groep niet de grootste zijn, maar ben er met enige regelmaat wel mooi eentje van. Wellicht is een reis via Almere Centrum straks wel sneller.... |
08-02-2016 15:52:15 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Quote De keertijd te Gvc wordt 37 min. 7 min keren vind ik vrij kort voor een IC uit Gn/Lw |
08-02-2016 16:21:41 | ||
---|---|---|
b2py
|
Voor de IC uit Asd had je het wel geaccepteerd? Laatst bewerkt door b2py op 08-02-2016 16:21 |
08-02-2016 16:26:19 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Nou.. 7 minuten suggereert dat de keertijd korter is dan ik had gedacht. Is er dan weer snelheidswinst ergens in rook opgegaan? |
08-02-2016 16:34:07 | ||
---|---|---|
michaben
|
Het staat gewoon allemaal in het document hoor, Zwolle - Den Haag zou 2 á 3 minuten sneller worden, maar het vertrek uit Zwolle wordt ook 2 minuten later. De winst zit tussen Leeuwarden en Amsterdam Zuid, doordat het vertrek uit Leeuwarden 5 minuten later kan worden (3 minuten door het omwisselen van de trein uit Leeuwarden met die uit Emmen, 2 minuten door de verschuiving van de knoop in Zwolle). En dan kom je dus uit op dezelfde tijd in Den Haag. Dat betekent dus ook dat om de knoop in Leiden te maken de overige treinen op de oude lijn verschoven moeten gaan worden.Quote De 500 heeft nu een wat langere stop in Amf, als die naar 2 minuten gaat ben je er waarschijnlijk al. Laatst bewerkt door michaben op 08-02-2016 16:52 |
08-02-2016 17:19:07 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Dat is dan slecht nieuws voor overstappers van de 3600 van/naar de 500/700 (Gn) want die overstap wordt praktisch onhaalbaar. Zal op papier misschien nog net voldoen maar in de praktijk wordt het lastig, temeer daar de 3600 nou niet de meest punctuele treinserie is. Ik maak die reis sporadisch, maar alle keren had ik te maken met trage machinisten in de 3600 waardoor de overstap maar net aan goed ging. En die veel te krappe 2 minuten tussen de 12700 en 500 blijven er dus ook in Anderzijds zit er in de drgl van de Emmerlijn enorm veel speling, een 3800/8000 die op tijd uit Zl vertrekt staat in Dl 2-3 minuten op z'n tegentrein te wachten. Dus volgens mij zou het veel handiger zijn geweest om de knoopverschuiving te beperken tot 1 minuut. Laatst bewerkt door daniel81 op 08-02-2016 17:25 |
08-02-2016 17:39:37 | ||
---|---|---|
martijn
|
Grappig, ik zit zo ongeveer dagelijks in de 3600 en heb de ervaring dat ie de helft van de tijd te vroeg in Zp, Dv danwel Zl is. En de rest van de keren gewoon op tijd, maar dat terzijde. Als 'geplande' aankomsttijd in Zl gelijk blijft dan wordt overstappen naar Gn idd vrij lastig. |
08-02-2016 17:46:18 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Is 4 minuten overstaptijd in Zwolle niet genoeg? |
08-02-2016 18:23:47 | ||
---|---|---|
AJT
|
Doordat de overstaptijd 4 minuten is, gaat de officiële overstap verloren. Dat heeft vaak tot gevolg dat de trein naar Gn niet meer wacht. |
08-02-2016 18:50:05 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Dan maak je er een officiële overstap van 4 minuten van. Dat kan best nu de tunnel klaar is. |
08-02-2016 19:09:03 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Quote Dat ligt er ook een beetje aan of je een mcn hebt met veel wegbekendheid. De 7918 wordt gereden door Hgl of Es en is bijvoorbeeld vrijwel altijd perfect op tijd, maar praat me niet 7932. De overstap in Zl is altijd weer spannend. Ik kan me voorstellen dat dat met de 3600 ook ongeveer zo is. Laatst bewerkt door SchuurB op 08-02-2016 19:09 |
09-02-2016 00:38:23 | ||
---|---|---|
broek53
|
De 3600 gaat b/a in Zwolle ook 2 minuten naar voren (.11 en .41) en bij vertrek 1 minuut naar achteren (.20 en .50). |
09-02-2016 07:57:26 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteReizigers uit Buiten krijgen juist een verbetering doordat de toegevoegde IC Lls - Shl (ongeveer in kwartierligging met die naar Zl) er ook gaat stoppen. Weliswaar een kwartier overstaptijd op Lls, maar gezien je voor bestemmingen voorbij Zl nu 10 minuten overstaptijd in Zl hebt en met de Sprinter 5 minuten langer over Lls - Zl doet ben je er uiteindelijk net zo snel (of zelfs iets sneller, immers kost de stop op Almo van de 4600 ook tijd) Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
09-02-2016 11:51:19 | ||
---|---|---|
Pim530
|
Quote Ja, of je bespaart twee lang kerende treinen en overstappen door ze op elkaar door te rijden. |
09-02-2016 12:06:32 | ||
---|---|---|
broek53
|
Die zou ik wel leuk vinden: Groningen - Den Haag zonder ook maar één station over te slaan. |
09-02-2016 12:16:02 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Zo heeft Hoogeveen wel zijn overstaploze verbinding naar Schiphol %06% |
09-02-2016 12:29:47 | ||
---|---|---|
abcde
|
Quote De 5600 zit tussen Zl en Ut nu ingeklemd tussen 2 IC's van de (12)500. Wanneer de IC-rit 2 min. verkort wordt, dan krijgt de 5600 ook minder tijd-ruimte. Lukt dit allemaal, of wordt het krap-krap-krap ? |
09-02-2016 12:53:57 | ||
---|---|---|
dennistd
|
QuoteMaar moet er op de Flevolijn-Schiphollijn geen SLT in zitten vanwege de rijtijden? Dat lijkt me voor Groningen-Zwolle met zijn grote halteafstanden en lange gemiddelde reistijd niet echt geschikt.. |
09-02-2016 17:00:13 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Ik weet niet hoe krap die rijtijden zijn, maar misschien haal je die ook wel met DDZ-IV? Of anders Flirts (dan heb je iig een wc op die lange afstand). |
09-02-2016 17:21:23 | ||
---|---|---|
stefanvw14
|
Die rijtijden zijn best wel krap en ook als je op wikipedia kijkt heb je vanaf Ampo tot en met Almo, wat precies 10.2 km is, heb je 6 stations. 10,2/6 is gemiddeld iedere 1,7 km een station. In de huidige dienstregeling heb je daarvoor 16 minuten inclusief de iets uitgebreidere stop te Alm. Gebasseerd dus op wikipedia voor de lengtes in km en somda(trein 4650). Laatst bewerkt door stefanvw14 op 09-02-2016 17:22 |
09-02-2016 17:24:03 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Quote NSR in ieder geval wel de 2100 keert in 7 min op zichzelf te Gvc. |
09-02-2016 17:43:06 | ||
---|---|---|
michaben
|
Dan wordt de 2100 dus verschoven zoals ik al vermoedde. In Asd zou deze dan een kering van een kwartier krijgen, waardoor deze ook niet meer op de 2200 kan keren zoals nu. Als de 2200 vanwege de knoop in Ledn met dezelfde tijden verschoven wordt moeten beide ook op een ander spoor gaan keren, waardoor ook in Asd extra druk gelegd wordt op de beschikbare sporen. |
09-02-2016 18:19:33 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Om de gemiddelde tussenruimte te nemen moet je door 5 delen ipv 6. |
10-02-2016 22:34:54 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote Als je die twee series aan elkaar koppelt krijg je Groningen - Amsterdam CS zonder ook maar één station over te slaan (volgens document locov) |
10-02-2016 22:37:32 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote ik dacht dat de 5600 twee minuten extra speling heeft gekregen met het wegvallen van de voor treinen Zwolle - Utrecht vv - zover ik weet is deze speling er nog steeds. |
10-02-2016 22:46:54 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteNou, dat valt erg mee. De 2100 keert in 9 miniten op zichzelf en de 2200, die in een kwartierligging met de 2100 rijdt, idem dito. En beide series op spoor 2a. |
11-02-2016 16:35:48 | ||
---|---|---|
michaben
|
Krijgt de 2100 dan een langere rijtijd? Als de 2100 in Gvc 7 minuten keertijd heeft en in Asd 9 minuten heb je een rijtijd van 52 minuten, terwijl Gvc-Asd nu 48 minuten is. Nu is vanwege de knoop in Ledn bij de 2200/700 een lange stop nodig voor een van beide (aannemelijk de 2200) vanwege de overkruising maar blijkbaar krijgt de 2100 (waar die noodzaak niet is) ook een lange stop dan om de kwartierdienst strak te houden? Voor Vs-Asd wordt de reistijd dan nog een stukje langer, deze krijgt al 4 á 5 minuten extra reistijd vanwege de overstap op de 3600 in Rsd, en daar komt dan de extra reistijd op Ledn-Asd ook nog bij. |
11-02-2016 16:41:31 | ||
---|---|---|
broek53
|
Blijkbaar. De 2100 komt in Asd aan om .10 en .40, vertrek .19 en .49 De 2200 dus exact een kwartier later. |
11-02-2016 17:16:57 | ||
---|---|---|
Michael98
|
Quote De NS gaf als reden aan dat het was om goederentreinen te laten passeren. Maar die opgegeven reden kan ik helemaal niet thuisbrengen. ri. Vs zou de overstappers van de 3600 wel een reden kunnen zijn, andersom (ri. Asd) niet. Belachelijk dat de reis naar de Randstad steeds langer gaat duren, gelukkig wordt mijn reistijd wel ingekort (overstapper 2600 -> 3600). Dan hebben we ook nog de lokale politiek die een directe verbinding met Shl (voor die enkele vakantieganger die nog niet naar Brusl is uitgeweken) belangrijker vindt dan een korte reistijd. |
11-02-2016 17:29:17 | ||
---|---|---|
michaben
|
Dat verhaal over goederentreinen op Ddr-Bd/Rsd ging volgens mij over de sprinters die niet in een strakke verdeling gingen rijden. De extra reistijd Vs-Rtd werd toegeschreven aan de overstap op de 3600, en dat lijkt ook we te kloppen, met de knoop in Ledn rond :15/:45 zou je met de rijtijden van de huidige 2600 zo rond :02/:32 uit Rsd vertrekken richting Vs, terwijl de versnelde 3600 juist rond dat tijdstip aan zal komen. Dus om die overstap te maken moet je 5 minuten later uit Rsd weg richting Vs. In de andere richting uiteraard precies het spiegelbeeld hiervan, 5 minuten eerder uit Vs naar Rsd omdat anders de 3600 net wegrijdt. Er valt dan ook weinig aan de doen met deze rijtijden, want beide series zitten vast aan de knoop in Zl (de 3600 rechtstreeks en de 2200 via de knoop in Ledn met de 700). Laatst bewerkt door michaben op 11-02-2016 17:43 |
11-02-2016 17:58:19 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Quote Wat heeft dat voor invloed op de 14800 en de 5400. Nu vertrekken de 2100 en 2200 respectievelijk om .27/.57 en .12/.42. Sprake van een exacte kwartier verschuiving is er dus niet. De 5400 en 14800 vertrekken 7 minuten na de 2100/2200 en komen 8 minuten voor aankomst van de 2100/2200 aan op Asd. |
11-02-2016 18:34:45 | ||
---|---|---|
broek53
|
5400 en 4800 (zo heet-ie weer) keren op elkaar in 6 minuten op spoor 1. 5400 A .05/.35, V .26/.56 en 4800 A .20/.50, V .11/.41 |
11-02-2016 21:09:54 | ||
---|---|---|
sjaak72
|
Betekent dit ook dat de 4800 vanaf Hlm de tijden van de voormalige 3400 gaat aanhouden en dat de idioot lange stops in Utg en Amr tot het verleden behoren? |
11-02-2016 21:37:41 | ||
---|---|---|
stefanvw14
|
Mensen de 4800 bestaat niet meer of gaat de NS de dienstregeling tussen Hlm - Utg - Amr - Hn weer terugdraaien naar 2015? Voor de leesbaarheid heb dan over 14800 en niet meer de 4800, ik raak compleet de draad kwijt. |
11-02-2016 21:42:05 | ||
---|---|---|
robbertc
|
In 2017 gaat de 14800 dus weer 4800 heten. Dat moet toch te begrijpen zijn. |
11-02-2016 21:43:41 | ||
---|---|---|
stefanvw14
|
Oke duidelijk, ik ben niet zo'n insider dat ik heb kunnen lezen wat de veranderingen in dienstnummers voor 2017 gaat worden. |
12-02-2016 00:03:14 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteDe 4800 doet er tot Alkmaar precies een uur over en staat dan in Amr nog 4 minuten te wachten voordat hij doorgaat naar Hoorn. |
12-02-2016 07:12:46 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Ben benieuwd met welk materieel de 5400 en 4800 gaat rijden. Ik neem aan dat al het DDZ de intercitydiensten ingaat. |
12-02-2016 08:16:46 | ||
---|---|---|
demen
|
Negen stammentjes DDM1?? |
12-02-2016 09:02:34 | ||
---|---|---|
AJT
|
DDM-1 zou toch naar de 4500 |
12-02-2016 09:18:45 | ||
---|---|---|
broek53
|
Er is - uitsluitend op Somda - gespeculeerd over de inzet van DDM-1 in de 4500. Er is over de materieelinzet in 2017 nog niets bekend geworden, zover mij bekend. Als ik zou moeten gokken, dan zou ik voor de 4800/5400 inzetten op SGM, maar ik geef mijn mening onmiddellijk voor een betere. |
12-02-2016 09:44:03 | ||
---|---|---|
stefanvw14
|
Als het goed is met de instroom van FLIRT in de treinen zp - nm - wc en ah - nm -ht, komt er toch ook weer DD-AR vrij. |
12-02-2016 10:38:47 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Als er DDAR vrijkomt gaat het naar de schroothoop (even kort door de bocht gezegd) DDAR is een kortetermijn-oplossing zolang SNG er nog niet is; dus er zal niet zoiets zijn als een visie om de sprinters in Noord Holland met DDAR te gaan rijden. |
12-02-2016 10:41:44 | ||
---|---|---|
stefanvw14
|
DDAR is in 2014 weer herindienst gesteld en hebben toen een oplapbeurt gekregen. Zit er niet tussen iedere grote beurt minimaal 7,5 jaar, dus DD-AR zou in theorie nog tot +/- 2020 kunnen rijden. |
12-02-2016 11:09:42 | ||
---|---|---|
broek53
|
Jawel, maar zoals je zelf al zegt: DDAR heeft geen revisie gehad, maar een oplapbeurt. Daar houden ze het niet op uit tot 2020. |
12-02-2016 11:13:13 | ||
---|---|---|
ricohallo
|
Er was sprake van dat ze tot 2018 zouden rijden. Of die visie inmiddels gewijzigd is weet ik verder niet. |
12-02-2016 11:56:53 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Ja, daar was sprake van omdat SNG in 2018 in moet gaan stromen en daarmee zal DDAR zeker overbodig worden. Maar toen was er nog geen sprake van gereviseerd DDM1 en nieuwe Flirts. |
14-02-2016 11:10:28 | ||
---|---|---|
nougo
|
Quote Primair kan dat wel kloppen maar uiteindelijk is een en ander uiteraard een gevolg van de gemaakte keuzen. De IC stops op Laan Nieuw Oost Indie, Delft, Schiedam en Blaak zijn van die keuzen. Als je die weglaat scheelt dat minimaal 8 minuten aan rijtijd en bij gelijke tijdligging in Leiden zou je dus 8 minuten eerder in Roosendaal kunnen zijn. Tezamen met de 5 minuten wachttijd die de IC Vlissingen - Amsterdam krijgt voor aansluiting op de 3600 zou je bij het weglaten van al die stops en het doortrekken van het andere kwartier vanuit Dordrecht naar Roosendaal dus een perfecte aansluiting in Rsd kunnen creëren. Zo zijn er natuurlijk heel veel andere mogelijke keuzen. Persoonlijk vind ik de reis van Dordrecht en Rotterdam naar Leiden of Haarlem sterk achteruit gegaan met al die stops, en zou ik er juist voor zijn een IC Rtd - Ldn in te plannen in een kwartierligging met de huidige 1900 (toekomstig 1100 meen ik) die hooguit in Delft en Hollands spoor stopt. Maar wellicht is dat iets voor na de gereedkoming van de viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid. |
14-02-2016 11:29:31 | ||
---|---|---|
michaben
|
Er staat voor de toekomst wel al een 7e en 8e IC Rtd-Gv op de planning in een kwartierdienst met de 1100, maar die gaat naar Gvc rijden. Daar zit dan ook het echte probleem, zowel tussen Rtd-Gvc als Gvc-Ledn rijden al echte intercity's, als je dan ook nog een echte intercity Rtd-Ledn gaat toevoegen krijg je overbediening van de oude lijn, en de intercity's van Gvc afpakken is ook geen optie aangezien dit ook een belangrijk knooppunt is. Wat ik overigens niet kan terugvinden zo snel is of de IC Gvc-Ehv in Rtb gaat stoppen in het huidige ingediende plan. In de documenten over de Benelux was te lezen dat dit wel de wens was, maar dat dit conflicteerde met het versnellen van de Benelux. |
14-02-2016 11:38:13 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Ik haalde uit die documenten vrij duidelijk dat met de uitvoering van de Benelux zoals die nu ingediend was de stop van de IC Gvc-Ehv op Rtb niet inpasbaar was. Da's wel jammer want vanuit de richting Bd is er best aardig wat vraag naar de verbinding met Rtb. Nu nog voor een groot deel vanaf Bdpb met de rechtstreekse sprinter, maar die verdwijnt in 2017. Een stop van de IC Gvc-Ehv op Rtb had dan mooi de extra reistijd door omreizen via Bd kunnen compenseren. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
14-02-2016 11:45:07 | ||
---|---|---|
michaben
|
De versnelde Benelux zou echter ook tot gevolg hebben dat er slechts 3 ipv 4 sprinters Asd-Hfd konden rijden, maar in de adviesaanvraag heeft men het hier gewoon over 4 sprinters, vandaar ik me afvroeg of men nu van een versnelde Benelux is uitgegaan of niet. |
14-02-2016 11:48:49 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Die vierde Sprinter is de Benelux zelf, er wordt immers beschreven dat die in een beter pad past als 'ie in plaats van die Sprinter met stops op alle stations gaat rijden tussen Asd en Shl. Minder Sprinters door de Benelux komen er daardoor alleen tussen Shl en Ledn waar maar 3x/uur gereden kan worden wanneer er een Benelux rijdt. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
14-02-2016 11:56:50 | ||
---|---|---|
michaben
|
En toch heeft men het expliciet over dat er in de spits 4 sprinters per uur Leiden - Hoofddorp - Amsterdam Lelylaan gaan rijden in de adviesaanvraag. |
14-02-2016 12:47:48 | ||
---|---|---|
R1-2010
|
Ik zou nog eens moeten puzzelen, maar als je nou 2 x per uur de noord/oost die in Rotterdam eindigt 1 x P/u doortrekt naar Ddr en evt Bd en 1 x P/u naar Ddr/Rsd/Vs (of alleen tot Ddr), dan heb je vanuit Ddr en Blaak een mooie rechtstreekse verbinding naar Ut en kun je het zuiden wellicht ook nog eens beter bedienen, |
14-02-2016 13:19:53 | ||
---|---|---|
BasSNG2001
|
In Ddr hebben ze al een rechtstreekse vebinding met Ut genaamd Qliner. %03% #DiscoverEU |
14-02-2016 13:45:05 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteDat zou in vergelijking met de huidige overstap van 15 minuten tussen twee kwartiersdiensten inderdaad wel een verbetering zijn. Echter, van kerende treinen uit Den Haag wordt je op Rtd niet echt blij, daar is de infra niet echt op ingericht. Ook is er natuurlijk net zo zeer een reizigersstroom vanuit de Drechtsteden en West-Brabant richting Den Haag die je hierdoor weer minder bediend. Echt goed kan je 't daarom nooit doen. QuoteDat die vanuit Ddr rijdt betekend niet dat het de snelste verbinding is, dat wint de trein in veel gevallen nog namelijk ondanks de hele ruime overstap. Pas vanaf Sdt heb je met die Qliner een concurrerende reistijd. Of wanneer je naar De Uithof wilt omdat je dan Ut kunt omzeilen. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
14-02-2016 13:49:31 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteDe 1100 gaat niet stoppen te Rtb, ri Rtd zit de 9200 vlak achter de 1100. Nog meer leed, de 32200 gaat ri Nm in Vl naar spoor 4a en een minuut eerder vertrekken. Lukt veelal de overstap vanuit de trein uit Hamm nu al niet, dat zal straks helemaal niet meer lukken. Positief is wel dat de wachttijd bij mislukte overstap een minuut korter wordt%08%. Op spoor 3 in Vl gaat de 13500(?) ri Ehv stoppen en keren. In Rm gaat een 32400(?) ri Mtr rijden. Laatst bewerkt door waalkade op 14-02-2016 13:55 |
14-02-2016 13:52:55 | ||
---|---|---|
stefanvw14
|
En die Q-liner doet er zonder vertragingen 1:30(in de ochtendspits) over en rijdt in de ochtendspits tussen 6.30 en 8.00 4x uur. In de avondspits doet deze bus er 1:22 naar Utrecht, 1:30 naar Dordrecht over en rijdt deze bus maar 2x per uur. Als dit zo'n nuttige verbinding is, waarom heeft de NS deze dan nog nooit gereden? De trein doet er nu 0:59 tot 1:05 over met een overstap te Rtd van 5 tot 9 minuten. Dus bij een directe dienst zou je binnen één uur van Ddr naar Ut komen |
14-02-2016 17:07:16 | ||
---|---|---|
dennistd
|
QuoteKeren op spoor 7 of 8 moet prima kunnen vanuit Den Haag. |
14-02-2016 17:20:34 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
@stefanvw14; in een oud streekplan (jaren'70) was een verbindingsboog bij Gdma (Tricht) gewenst om van de Westelijke Betuwelijn naar Cl - Ut te kunnen rijden. |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): Dienstregeling 2017 |