Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl
Dienstregeling 2017, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
03-10-2016 18:15:21
AlexNL
AlexNL
De 2300 zal maar 1x per uur rijden, en is ongewenst door NS. Als er een trein Dordrecht - Eindhoven komt waarna blijkt dat er genoeg belangstelling is voor een doorgaande verbinding, dan kan NS het omleiden ("versnellen") van de 1900 niet echt meer rechtvaardigen.

Het is dat Dijksma er een paar miljoen voor uittrekt om dat ding te laten rijden, anders was die er niet eens geweest.
 

03-10-2016 20:13:49
ZJ37
ZJ37
De 2300 rijdt alleen maar om de politiek tegemoet te komen. En 12 reizigers.  

03-10-2016 20:22:07
MetroRET
MetroRET
Snap nog altijd niet waarom die niet gekoppeld kan worden aan de 2400, dan trek je iig nog reizigers.

Maar ja... hoe minder reizigers men kan vervoeren, hoe sneller hij weer kan verdwijnen.
 

03-10-2016 20:32:51
daniel81
daniel81
Waarschijnlijk sluit het qua capaciteit totaal niet op elkaar aan: de 2400 zal veelal met gekoppelde VIRM's rijden daar waar de 2300 aan een solo ICM wel genoeg heeft. Beetje jammer om dan overkill en met 2 HC's Ddr-Bd te gaan rijden; bovendien voegt die doorgaande verbinding nauwelijks iets toe voor de reiziger.  


03-10-2016 20:34:53
ZJ37
ZJ37
Zoals gezegd: om de politiek tegemoet te komen. En dan kan NS na 3 maanden zeggen: "zie nou wel, zit geen kip in, opdoeken die serie". En zo zal het waarschijnlijk ook gaan.  

03-10-2016 21:06:32
wouter15
wouter15
Ik las op het forum van NS dat vanaf 2017 de koppeling 7800/16000 en 6100/6000 op de schermen op de stations te zien zijn. Vraag me af waarom het nu wel gebeurd en eerst niet.  

03-10-2016 21:09:44
MetroRET
MetroRET
De 6000/9800 en 6100/16000 rijden alleen doordeweeks op elkaar door.

Mogelijk daarom.
 

03-10-2016 21:41:12
michaben
michaben
De 4700 rijdt ook niet de gehele dag door als 7400 maar die koppeling zit er wel in. Het zal gewoon technische onkunde zijn van de computersystemen van de NS, want in het bestandsformaat waarin de dienstregelingen aangeleverd worden is de mogelijkheid gewoon aanwezig om dit per trein afzonderlijk wel of niet te koppelen.  

04-10-2016 15:49:26
jorgo
jorgo
Quote
jorgo (wo 28 sep 2016 11:03:03 https://www.somda.nl/forum/15804/p592811/): Op Hafas http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi& kun je de dienstregeling van 2017 van (oa) Arriva Limburg invoeren.

De verdeling van de treinen tussen Std en Mt is allesbehalve gelukkig! De twee intercity's en twee stoptreinen vormen in geen zin meer een kwartierdienst: de IC vertrekt om :20 en :50, zoals nu, maar de Arriva stoptrein vertrekt daar vijf minuten achteraan (:25 en :55). Dat betekent een 25-5 verdeling tussen Std en Mt (20-10 bij aankomst in Mt). Waardeloos. Andersom is het verschil iets kleiner, maar nog altijd belabberd.

Ook impliceert dit, in beide richtingen, dat de stoptrein te Std niet meer op de 3500 maar op de 800 aansluit, wat voor de stoptreinstations weinig verschil maakt, maar waarmee effectief de reismogelijkheden Mt-Ehv/Ut en vv worden gehalveerd! Proficiat.

De verdeling Std-Ehv wordt 20-10; ook niet je-van-het.

Kortom een forse stap terug in de tijd.


Ik moet mezelf even nuanceren. De situatie dat het aantal reismogelijkheden Mt-Ehv wordt gehalveerd + gevolgen voor de aansluitingen (zie ook het draadje over marktwerking) is, hoewel erg onwenselijk, wellicht toch niet zo de fout van Arriva zoals ik suggereer.

Juist de 20-10 verdeling op Ehv-Std, die NS heeft bedacht, kon wel eens de oorzaak zijn van de beslissing van Arriva om de 6800nieuw voortaan te laten aansluiten op de 800 ipv de 3500.

Dat zit zo: de 3500 rijdt 10 minuten voor de 800 uit. De 6800nieuw sluit in het plan aan op de 800 met een overstap van 5 minuten in Std. Stel dat-ie zoals nu zou aansluiten op de 3500 met een overstap van enkele minuten: dan rijdt hij dik 5 minuten vóór de 800 uit ipv 5 minuten er achteraan richting Maastricht. En vanwege de vijf minuten langere reistijd zou hij nog slechts één of twee minuten voor de 800 in Mt binnenlopen. Dan heb je in Ut of Ehv weliswaar twee reismogelijkheden extra naar Mt, maar daarvoor moet je overstappen en kom je nauwelijks eerder aan.

Dan heeft Arriva wellicht maar eieren voor z'n geld gekozen met de 800-aansluiting, die ook 's avonds geboden kan worden.
 

04-10-2016 16:59:02
Berk24
Berk24
Bovendien, als je de 6800 in Sittard kort laat aansluiten op de 3500, krijg je in Roermond dat de 6800 nergens op aansluit. Eindhoven-Echt krijgt dan ruim een kwartier overstaptijd in Roermond, terwijl er nu een korte aansluiting wordt geboden in Roermond.  

04-10-2016 18:47:53
ZJ37
ZJ37
Misschien is Arriva wel verrast door deze andere tijdsliggingen omdat in de aanbesteding uitgegaan moest worden van de ligging van de IC's van de toen lopende dienstregeling.

NS / Abellio kon met de wetenschap dat in 2017 wel e.e.a. zou wijzigen ook inspelen op een optimaal Sprinter netwerk in Limburg. Arriva volgt nu min of meer op de overgebleven mogelijkheden en dat schijnt in het voordeel te zijn van de reizigers.
 

07-10-2016 10:41:32
jorgo
jorgo
De laatste reismogelijkheid van Eindhoven naar de Heuvellandlijn, pak-em-beet, Meerssen vertrekt nu rond 23:30, vanaf december is dat een half uur eerder. Waarom? Omdat Arriva de stoptreinen op de Heuvellandlijn 10 minuten vroeger uit Mt laat vertrekken dan nu, ergo nadat de sneltrein niet meer rijdt heb je te Mt 25 (!) minuten overstaptijd en moet je een half uur eerder uit het noorden vertrekken om de laatste stoptrein richting Valkenburg te kunnen pakken. Nogmaals proficiat.

Het feit dat de IC in Mt voortaan naar de sneltrein ipv de stoptrein aansluit is ook geen goed nieuws voor stations als Mtn of Houthem-St. Gerlach, want daar heb je dan de hele dag 25 minuten overstaptijd.
 

07-10-2016 10:47:59
ZJ37
ZJ37
Maar ongetwijfeld zijn de overstappen op de bussen perfect. Precies zoals Rover het wilt. %08%  

07-10-2016 10:51:33
b2py
b2py
Dat is de regio centraal ipv landelijk, waar wel wat voor te zeggen is als alleen de financiering regiodekkend is.  

07-10-2016 17:23:11
FST
FST
Familie van mij reist vaak tussen Ddr en Geldrop.
Reistijd nu: 1.07 uur met één overstap in Eindhoven.
Reistijd in 2017: 1.48 uur met twee sprinters en één overstap in Tb. Eén keer per uur kan dat iets sneller met de 2300 en een extra overstap: 1.41 uur.
Dat is een behoorlijke verslechtering!
 

07-10-2016 19:34:29
bloemkool
bloemkool
De hier genoemde voorbeelden zijn tamelijk extreem en zou ik niet willen scharen onder veel gemaakte ritten. Neemt niet weg dat veranderen soms verslechtering inhoudt.  

07-10-2016 20:15:50
daniel_ddr
daniel_ddr
Er zitten aan de zuidwestrand van de Randstad en in West-Brabant echter wel opvallend veel van dit soort situaties in dienstregeling 2017. In veel gevallen gaat het daar ook nog om situaties waarbij de wat langzamere Sprinter nog nieteens het grote probleem is, maar juist de enorm lange overstappen.

Zo werd bv. de knip in de Sprinters Rsd-Gvc op Ddr verdedigd doordat reizigers ondanks de overstap met een IC toch sneller op Rtd zouden zijn (vanaf het traject Rsd-Ddr). Echter bedraagt de overstaptijd op die IC 15-18 minuten en zijn die reizigers dus juist zo'n 10 minuten langer onderweg.

Op Ddr-Bd speelt ook nog zoiets: de aansluiting in Ddr ri. Rtd is daar een perfecte cross-platform van 2 minuten (voor Bdpb daarmee een verbetering te noemen, dat gaat weer soort van naar de oude Sneltrein-reistijden). Echter zorgt die ligging er aan de andere kant van de lijn voor dat er een overstap van een kwartier ri. Ehv is. Daar verliezen de reizigers die hun IC-verbinding zien verdwijnen dus meer tijd aan de overstap dan aan het feit dat ze het eerste stuk met de Sprinter moeten. (De pendel-IC geeft net zo'n slechte aansluiting)

Ook heb je vanaf Ddr naar Rtd te maken met een 10/20/15/15 ligging van de ICs, erg handig maar niet heus voor het overige OV om op aan te sluiten.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 07-10-2016 20:17


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-10-2016 20:40:31
ZJ37
ZJ37
Vanwaar die rare ligging van IC's tussen Ddr en Rtd? Is daar een Benelux tussen geprutst misschien?  

07-10-2016 20:54:48
treinfan
treinfan
Nee, met een 15/15/15/15-ligging zou er dwars door de brugopening gepland worden. Edit: nee dus, het zou wel precies moeten passen.

Laatst bewerkt door treinfan op 08-10-2016 12:57
 

07-10-2016 21:21:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Er moet meer aan de hand zijn dan die brugopening alleen: als ik de huidige dienstregeling vergelijk met de nieuwe dan zitten er in de standaardligging eigenlijk bijna geen verschillen in tijden waarop treinen op de brug rijden. In de huidige dienstregeling krijgt men echter twee strakke kwartiersdiensten de brug over met de 1900 er ook nog tussendoor. De 9200 zit nu en ook in 2017 altijd op de brug op een moment dat er ook al een andere trein de brug over komt dus daar heb je niet echt last van.
Voornaamste verschil wat te zien is heeft te maken met de kerende Sprinters: op een tijdstip dat er nu eentje naar Gvc vertrekt komt er dan juist eentje binnen en andersom.

In de huidige dienstregeling is er een gat van zo'n 10 minuten met niks over de brug heen, in de nieuwe dienstregeling lijkt dat gat zo'n 15 min te zijn.
Nou zitten er ook wel extreem veel gelijkvloerse overkruisingen op Ddr in de nieuwe dienstregeling dus allicht speelt dat nog mee.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-10-2016 21:38:51
b2py
b2py
Meer goederenpaden ivm aanleg 3e spoor Emmerich - Oberhausen  

07-10-2016 21:45:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Daar zou juist meer ruimte voor moeten zijn zonder 1900... IC en Sprinter gaan kort achter elkaar de brug over, da's exact hetzelfde als nu. Naar het schijnt rijdt zelfs alles via de binnensporen op Ddr-Rtd (alleen de Benelux gaat over het buitenspoor, die rijdt tegelijk met een 2400). Huidige situatie is dat zowel 1900 als BNL nog op dat buitenspoor zitten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-10-2016 22:02:16
b2py
b2py
Er is meer dan Rotterdam - Dordrecht - Breda, de flessenhals Breda - Tilburg - Eindhoven - Venlo..  

07-10-2016 22:07:13
Berk24
Berk24
Quote
jorgo (vr 07 okt 2016 10:41:32 https://www.somda.nl/forum/15804/p593931/): De laatste reismogelijkheid van Eindhoven naar de Heuvellandlijn, pak-em-beet, Meerssen vertrekt nu rond 23:30, vanaf december is dat een half uur eerder. Waarom? Omdat Arriva de stoptreinen op de Heuvellandlijn 10 minuten vroeger uit Mt laat vertrekken dan nu, ergo nadat de sneltrein niet meer rijdt heb je te Mt 25 (!) minuten overstaptijd en moet je een half uur eerder uit het noorden vertrekken om de laatste stoptrein richting Valkenburg te kunnen pakken. Nogmaals proficiat.

Het feit dat de IC in Mt voortaan naar de sneltrein ipv de stoptrein aansluit is ook geen goed nieuws voor stations als Mtn of Houthem-St. Gerlach, want daar heb je dan de hele dag 25 minuten overstaptijd.

Voerendaal, Klimmen-Ransdaal, Echt en Susteren hebben nu wel betere verbindingen met Eindhoven door betere aansluitingen in Heerlen en Roermond. Het is dus niet overal kommer en kwijl. Alleen Houthem en Maastricht en Noord en 's avonds Meerssen en Valkenburg komen er beroerder vanaf.
 

07-10-2016 22:26:02
Amazonous
Amazonous
Quote
michaben (ma 03 okt 2016 21:41:12 https://www.somda.nl/forum/15804/p593534/): Het zal gewoon technische onkunde zijn van de computersystemen van de NS, want in het bestandsformaat waarin de dienstregelingen aangeleverd worden is de mogelijkheid gewoon aanwezig om dit per trein afzonderlijk wel of niet te koppelen.

Die onkunde valt heel erg mee, jammer dat dat de conclusie is. Dat het in de uitvoer naar IFF toevallig mogelijk is, zegt vrij weinig natuurlijk.

Laatst bewerkt door Amazonous op 07-10-2016 22:26
 

07-10-2016 22:30:48
mren
mren
Quote
Berk24 (vr 07 okt 2016 22:07:13 https://www.somda.nl/forum/15804/p594002/): kommer en kwijl.

Goeie! %08%
 

07-10-2016 22:50:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
daniel_ddr (vr 07 okt 2016 21:21:59 https://www.somda.nl/forum/15804/p593995/): Er moet meer aan de hand zijn dan die brugopening alleen
Ah kijk, en toen kwam ik de bevestiging tegen. Zoals te vinden op de website van ProRail zit de opening van Grbr in dienstregeling 2017 van .12 tot .18. Daar zou de 2400 prima voorlangs kunnen in z'n normale ligging, maar er omdat alles over de binnensporen gestuurd wordt rijdt de wegens de brugopening vervroegde 5100 dan in de weg.
Nou vraag ik me dan toch af waarom die 5100 dan niet tegelijk met de 2400 de brug over gestuurd wordt, maar dan gebruikmakend van spoor 3 in Zwd. Dat is qua spoorgebruik op Ddr in elk geval haalbaar en de eerstvolgende tegemoetkomende trein komt pas een kwartier later. Na Zwd kan die trein dan immers weer achter de IC invoegen op het normale spoor na het afwachten van het reguliere pad.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 07-10-2016 22:50


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-10-2016 23:16:42
sjoerd
sjoerd
Misschien wil je wel gebruik maken van wissels die op papier al lang niet meer bestaan?  

08-10-2016 11:10:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Op papier ligt er nog een overloopwissel van spoor 3 naar 2 na Zwd, in de praktijk niet meer dan?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-10-2016 12:28:28
ZJ37
ZJ37
Als je planmatig sporen op een 'oneigenlijke' manier gaat gebruiken raakt de VL in paniek.  

08-10-2016 12:57:04
treinfan
treinfan
Wat zou er mis zijn met gelijktijdig vertrek vanaf spoor 3 te Ddr naar het rechter buitenspoor voor de IC en vanaf spoor 4 te Ddr naar het rechter binnenspoor? Er liggen daarvoor genoeg wissels en tegelijk zou een eventuele goederentrein vanuit Zwd ook kunnen, als die op het buitenspoor rijdt.  

08-10-2016 15:06:11
umbusko
umbusko
Quote
Berk24 (vr 07 okt 2016 22:07:13 https://www.somda.nl/forum/15804/p594002/):
Voerendaal, Klimmen-Ransdaal, Echt en Susteren hebben nu wel betere verbindingen met Eindhoven door betere aansluitingen in Heerlen en Roermond.


Wat was er dan zo slecht aan de verbinding Srn-Ec-Ehv? In Rm sluit de 6800 toch prima aan op de 800 en andersom? Dat blijft toch echt precies hetzelfde...
Overigens wordt juist 's avonds ook, als de 3500 niet meer rijdt, de verbinding naar (Kmr en) Vdl beroerd. 1:32 4x per uur (2x via Mt, 2x via Hrl als de 3500 rijdt) wordt dus 1:16 2x per uur (via Hrl als de 3500 rijdt) en 1:50 2x per uur (via Mt), waarbij 's avonds 1:16 verandert in 1:36 met een extra overstap (te Std én te Hrl, waarvan één 20 minuten).
De verbindingen 's avonds verslechteren dus behoorlijk, terwijl dat nergens voor nodig is. Je zou ook best 's avonds de stoptrein in het pad van de sneltrein kunnen leggen, als dat bruikbare aansluitingen geeft, om maar een idee te opperen (niet dat dat per se het beste is).

Laatst bewerkt door umbusko op 08-10-2016 15:16
 

08-10-2016 20:29:01
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
treinfan (za 08 okt 2016 12:57:04 https://www.somda.nl/forum/15804/p594041/): Wat zou er mis zijn met gelijktijdig vertrek vanaf spoor 3 te Ddr naar het rechter buitenspoor voor de IC en vanaf spoor 4 te Ddr naar het rechter binnenspoor? Er liggen daarvoor genoeg wissels en tegelijk zou een eventuele goederentrein vanuit Zwd ook kunnen, als die op het buitenspoor rijdt.
Ik vermoed zeer sterk dat er rond dat tijdstip een goederenpad uit Rsd naar Kfh via het buitenspoor ligt. Je zit dan namelijk precies in het halfuur waarin de Benelux niet rijdt. En gezien de 2200 en 9200 in een kwartierligging t.o.v. elkaar liggen op Rsd-Ddr is dat ook wel zo'n beetje het enige gaatje voor een goederenpad. Zeker gezien ook de Sprinter uit Rsd er op dat halfuur afwijkend in ligt (da's degene die een 18-minuten overstap ri. Rtd heeft)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-10-2016 20:33:40
MetroRET
MetroRET
Klopt het dat de 9200 richting Brusz de 5900 richting Rsd bij Zlw moet in gaan halen, zo ja... hoe ?

Laatst bewerkt door MetroRET op 08-10-2016 20:37
 

08-10-2016 21:46:04
bart84
Moderator
bart84
Je zou er toch via spoor 931 voorbij kunnen, als de stoptrein op 901 staat. Dat inhalen zit er sowieso in. Als de 9200 naar Brussel rijdt, dan staat de 5900 5 minuten te Zlw, als ie niet rijdt is het een haltering en vertrekt deze later uit Ddr.

Laatst bewerkt door bart84 op 08-10-2016 21:50


Mvg. Bart
 

08-10-2016 22:05:19
MetroRET
MetroRET
Ik dacht dat dat een goederenwachtspoor was, maar oke... bedankt voor het antwoord.  

10-10-2016 18:00:43
abcde
abcde
De verwachting is dat er straks weer VIRM gaat rijden in de (1)3500 en ICM in de (1)1700.
Tussen Gvc en Bd gaan we via de HSL rijden met ICR. Waar gaat het uit de 1900 vrijkomende ICM naar toe ?
 

10-10-2016 19:15:35
MetroRET
MetroRET
De 3600.  

10-10-2016 19:19:15
Daan!
Daan!
Is dat een gok of weet je dat zeker?  

10-10-2016 19:41:24
koekje
koekje
3600 blijft DDZ. O.a. 8800 wordt ICM.

Laatst bewerkt door koekje op 10-10-2016 19:42
 

10-10-2016 19:49:55
chris24
chris24
Zijn er van nog meer series de materieel inzet van bekend?  

10-10-2016 20:00:17
jelmerrr
jelmerrr
FLIRT-3 van NS staat in dat topic volgens mij (iig de inzetgebieden kaart heb ik daar een x gezien dacht ik)  

10-10-2016 20:03:07
koekje
koekje
Heb er een paar gezien.
5500 wordt DDAR.
3500 VIRM.
7500 FLIRT.
7600 SGM.
4400/9600 FLIRT.
 

10-10-2016 20:07:07
Daan!
Daan!
Quote
jelmerrr (ma 10 okt 2016 20:00:17 https://www.somda.nl/forum/15804/p594196/): FLIRT-3 van NS staat in dat topic volgens mij (iig de inzetgebieden kaart heb ik daar een x gezien dacht ik)


Klopt. Zie hier: https://d1b6tx2agdphz5.cloudfront.net/ns-nl/attachment/e0c5bf91-9286-453e-ab6d-844867de23fd.jpg

Opvallend dat de 7600 SGM wordt dan volgens jou, Koekje
 

10-10-2016 20:11:25
Sietse
Sietse
Niet alle Flirts zijn al beschikbaar met ingang van de nieuwe dienstregeling. Dacht eerder ergens gelezen te hebben dat de 7600 in februari aan de beurt is.  

10-10-2016 20:13:04
SGMm2137
SGMm2137
Op het kaartje staat ook uiteindelijk.
De nieuwe 6600 Ht - Ddr zal ook niet direct Flirt zijn maar meen DDZ. Verder word de 6400 DDZ en 11100 ICM.
 

10-10-2016 20:13:55
VIRMm1
VIRMm1
En Ddr - Rsd en Ddr - Ht per september 2017.

Tbu - Wt per april 2017 .
 

10-10-2016 22:21:13
wouter15
wouter15
Waarom gaat er ICMm rijden in de 8800? Ik dacht dat ze daar juist VIRM/DDZ in hadden gedaan ivm de drukte?  

11-10-2016 05:52:27
ZJ37
ZJ37
En vandaar dat mede het ICM in de 3500 zo'n groot succes is in de spits...  

11-10-2016 08:21:43
V64
V64
Kan je dus concluderen, dat er een chronische behoefte is aan dubbeldeks materieel?
In dit licht is het toch lichtelijk vreemd, dat voor nieuw materieel opnieuw enkeldeks is gekozen.
Ja, ik weet het wel: gelijkvloerse instap en zo, maar is er dan geen dubbeldekker te bouwen met zo'n instap, en een aanvaardbare plek voor gehandicapten?

Laatst bewerkt door V64 op 11-10-2016 08:22
 

11-10-2016 08:30:11
AlexNL
AlexNL
V64: een combinatie van dubbeldeks en enkeldeks materieel is zeker mogelijk, de Régio2N van Bombardier en de Desiro HC van Siemens zijn hier voorbeelden van.  

11-10-2016 09:24:21
jordy94
jordy94
De 9200 gaat dus nog steeds via Rsd rijden? Ik heb veel verschillende berichten gelezen dus ik weet het nu even niet meer zeker.
Ik ben ook benieuwd hoe de tijden straks in Zeeland worden + de overstap op de 3600 vanaf de 2600 en vice versa (of hoe die straks gaat heten).
 

11-10-2016 09:27:15
Astraea
Astraea
Ja, vanuit Belgie was geloof ik al duidelijk geworden dat per dienstregeling 2017 de 9200 via de HSL er niet in zit.  

11-10-2016 09:31:09
Coryza
Coryza
Quote
jordy94 (di 11 okt 2016 09:24:21 https://www.somda.nl/forum/15804/p594269/): De 9200 gaat dus nog steeds via Rsd rijden? Ik heb veel verschillende berichten gelezen dus ik weet het nu even niet meer zeker.
Ik ben ook benieuwd hoe de tijden straks in Zeeland worden + de overstap op de 3600 vanaf de 2600 en vice versa (of hoe die straks gaat heten).


http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi&
 


11-10-2016 11:22:29
mren
mren
Quote
ZJ37 (di 11 okt 2016 05:52:27 https://www.somda.nl/forum/15804/p594231/): En vandaar dat mede het ICM in de 3500 zo'n groot succes is in de spits...

Ik reis zelden in de ochtendspits, maar zijn er treinen die met 12 bakken ICM te krap zijn? In de middagspits vind ik het meestal wel te doen vanaf Shl/Ut richting Ehv, mits je voorin gaat zitten.
 

11-10-2016 12:49:55
maurits
maurits
Quote
wouter15 (ma 10 okt 2016 22:21:13 https://www.somda.nl/forum/15804/p594221/): Waarom gaat er ICMm rijden in de 8800? Ik dacht dat ze daar juist VIRM/DDZ in hadden gedaan ivm de drukte?


ICM in de 8800 was geen succes bij treinen met losse stellen of 6 bakjes in de spits, bij 8 bakken (maximumlengte) past het redelijk.

Twee punten waarom de inzet van ICM in de 8800 wel problematisch zou kunnen zijn in 2017:
- De 8600 (Gd-Apn) gaat ook in de spits in Apn aansluiten op de 8800, hierdoor komen bijna alle reizigersstromen in de 8800 uit. De spitssprinter Ledn-Apn is alleen nog bruikbaar voor reizigers uit Apn zelf.
- Door de ligging van de MBO-scholen bij Ldl en Ledn zou het vrijgeven van de OV-kaart voor MBO-studenten wel eens een extra effect kunnen hebben op de 8800.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

11-10-2016 14:15:48
broek53
broek53
Het eerste bezwaar lost zich op als Gd - Apn de beloofde kwartierdienst gaat rijden.  

11-10-2016 14:17:06
VIRMm1
VIRMm1
Quote
V64 (di 11 okt 2016 08:21:43 https://www.somda.nl/forum/15804/p594261/): Kan je dus concluderen, dat er een chronische behoefte is aan dubbeldeks materieel?
In dit licht is het toch lichtelijk vreemd, dat voor nieuw materieel opnieuw enkeldeks is gekozen.
Ja, ik weet het wel: gelijkvloerse instap en zo, maar is er dan geen dubbeldekker te bouwen met zo'n instap, en een aanvaardbare plek voor gehandicapten?


De plannen zijn dat er meer treinen gaan rijden (PHS/ETMET etc). Meer treinen betekend ook dat de treinen die rijden niet meer op oorlogssterkte hoeven te rijden. (Dubbeldeks)
 

11-10-2016 14:19:39
Daan!
Daan!
Klopt alleen ik vraag me wel af hoe groot de rek dan nog is.  

11-10-2016 14:32:17
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik vrees er eerder voor dat hoe meer treinen hoe meer reizigers gaat opleeren. Beetje het zelfde als op de weg.

Hoe meer rijstroken je neer legt hoe meer auto's er komen.%06%
 

11-10-2016 14:37:26
broek53
broek53
Kwak je er nog een enkeldeksstel bij. In PHS-achtige frequenties kom je geen enkele (stop)trein van 270 meter tegen (ook niet bij de huidige frequenties trouwens), en bij de huidige capaciteiten (staanplaatsen) moet je het wel heel bont maken wil je nog een tweede verdieping nodig hebben.  

11-10-2016 15:11:17
cuneo56
cuneo56
Met de nieuwe dienst krijgen de reizigers tussen Utrecht en Breukelen toch niet de frequentie van 4 treinen buiten de spits weer terug.
Of het nieuwe schema veel ( extra)reizigers zal trekken betwijfel ik, een 8/22 verdeling staat niet echt garant voor een mooie verdeling.
Het ook buiten de spits doorrijden van de 7400 naar Amsterdam/Uitgeest is dan wel weer mooi.
Trouwens maar goed dat er weinig reizigers de hele rit zullen maken, want van een 12 minuten stop in Utrecht ( ri Asd/Utg) wordt je niet vrolijk ( hoezo doorstroom station)
De huidige 17400 heet dan trouwens 7300
 

11-10-2016 20:13:41
Z2N
Z2N
Quote
maurits (di 11 okt 2016 12:49:55 https://www.somda.nl/forum/15804/p594280/):
Quote
wouter15 (ma 10 okt 2016 22:21:13 https://www.somda.nl/forum/15804/p594221/): Waarom gaat er ICMm rijden in de 8800? Ik dacht dat ze daar juist VIRM/DDZ in hadden gedaan ivm de drukte?


ICM in de 8800 was geen succes bij treinen met losse stellen of 6 bakjes in de spits, bij 8 bakken (maximumlengte) past het redelijk.

Twee punten waarom de inzet van ICM in de 8800 wel problematisch zou kunnen zijn in 2017:
- De 8600 (Gd-Apn) gaat ook in de spits in Apn aansluiten op de 8800, hierdoor komen bijna alle reizigersstromen in de 8800 uit. De spitssprinter Ledn-Apn is alleen nog bruikbaar voor reizigers uit Apn zelf.
- Door de ligging van de MBO-scholen bij Ldl en Ledn zou het vrijgeven van de OV-kaart voor MBO-studenten wel eens een extra effect kunnen hebben op de 8800.


Ik denk eerder dat het een moetje is, en dat NS liever dubbeldeks had willen rijden. Het probleem is echter dat de spoorlijn zwaar aan het verzakken is, en de lijn bij Zwammerdam weer onder de norm is, wat sinds kort tot een TSB geleid heeft. (https://studioalphen.nl/nieuws/166549/166549.html) Bij dubbeldeks-materieel zwenkt het bovendek dan zodanig zwaar dat het slecht wordt voor de knieën voor lopende mensen (zoals de HC).

Laatst bewerkt door Z2N op 11-10-2016 20:14
 

11-10-2016 20:27:47
AJT
AJT
Is er al bekend wat er in de 4500/2600/4900 komt?  

11-10-2016 21:36:27
zakdoek
zakdoek
In de 4500-serie een mix van DDZ en DDM.  

11-10-2016 21:38:58
Jan-Mark
Jan-Mark
Betekent dit dat DDM-1 dan ook in de weekenden gaat rijden? Wordt er daarbij dan DDM-1 uit de 3400 gehaald, want het lijkt mij onmogelijk om genoeg rijvaardige stammen te hebben (vanwege de vele defecten) om de hele (1)4500 i.c.m. de 3400 met DDM-1 te rijden?

Laatst bewerkt door Jan-Mark op 11-10-2016 21:39
 

11-10-2016 22:56:37
broek53
broek53
Er komt maar 1 DDM-1 in de 4500, de rest wordt DDZ6.  

12-10-2016 14:41:43
jordy94
jordy94
Waarom krijgen we van de 2200 (nu de 2600) straks naar Antwerpen-Centraal een overstap van 25 minuten in Rsd? Hierdoor gaat de reistijd naar Antwerpen met ca 15 min omhoog, iemand enig idee wat de reden daarvan is? Dat is wel een hele slechte zaak.. In dat geval had het via Bd even snel geweest als dat doorging vermoed ik..  

12-10-2016 15:40:31
VIRMm1
VIRMm1
De 2200/2600 verspringt een kwartier maar de 2500 doet dat niet. Waarschijnlijk vanwege de dienstregeling in België. Wel een slechte zaak inderdaad.  

12-10-2016 16:25:12
ZJ37
ZJ37
Het kwartier draaien van de IC's heeft ook te maken met de versnelling van de 3600 waardoor de knoop in Rsd een kwartier verschuift.  

12-10-2016 16:27:55
Joey666
Joey666
Quote
AJT (di 11 okt 2016 20:27:47 https://www.somda.nl/forum/15804/p594340/): Is er al bekend wat er in de 4500/2600/4900 komt?


Daar ben ik ook benieuwd naar? Want de 4900 gaat met intercity materiaal rijden.
Misschien dat iemand weet wat voor intercity materiaal?
 

12-10-2016 16:34:21
jordy94
jordy94
Op zich ben ik blij met de nieuwe dienstregeling. Vanuit het zuidwesten heb ik nu veel meer opties naar o.a. Utrecht, Eindhoven en Arnhem worden sneller dankzij de verkorte overstap in Roosendaal.. Ook de aansluiting Boxtel/Best is weer terug zie ik, top!

Enige nadeel is Zuid-Holland en Noord-Holland, dat gaat een minuut of 4-5 langer duren door de lange stop van 7 min in Roosendaal.. Ook vreemd dat er geen goede aansluiting meer is op de ICd naar Amsterdam? Dat is straks 17 min in Rotterdam (je mist hem dus net..?).

Zwolle/Groningen, Maastricht en Antwerpen-Centraal krijgen een langere reistijd, maar daar is niet alleen Zeeland en West-Brabant de pineut mee geloof ik..

Al met al een hoop verbeteringen..

Even een ander dingetje, kunnen we ook het materieel al inzien? Ik ben zeer benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken met de nieuwe 3500.. Krijgen we straks slechts ICM-3 naar Venlo en/of Heerlen?

Laatst bewerkt door jordy94 op 12-10-2016 16:37
 

12-10-2016 16:45:22
Jan-Mark
Jan-Mark
Het is al vaker gezegd, maar vanaf december wordt de tijdelijke maatregel van ICM in de 3500 weer teruggedraaid en gaat men weer met VIRM rijden.  

12-10-2016 17:07:06
henri1972
henri1972
Jammer dat die 3500
weer VIRM wordt. ICM vormde het enige fatsoenlijke matrieel die kant op ....
 

12-10-2016 17:22:05
VIRMm1
VIRMm1
Toch denk ik dat het aanbod van zitplaatsen belangrijker is dan de kwaliteit van die zitplaats... Tenminste, in de 3500 dan.  

12-10-2016 17:23:19
koekje
koekje
Quote
Daar ben ik ook benieuwd naar? Want de 4900 gaat met intercity materiaal rijden.
Misschien dat iemand weet wat voor intercity materiaal?

DDZ.

Laatst bewerkt door koekje op 12-10-2016 17:24
 

12-10-2016 17:36:51
Frontier
Frontier
Kun je geen lijstje plaatsen met alle treinseries en het materieel waarmee het gaat rijden?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

12-10-2016 17:54:57
wonderkind
wonderkind
Komt ICM dan weer terug in de 1700 als het uit de 3500 gaat verdwijnen?

Laatst bewerkt door wonderkind op 12-10-2016 17:57
 

12-10-2016 18:05:09
sneltram
sneltram
Ja, want er wordt niet meer gesplitst/gecombineerd in Utrecht. Helaas geen mooie cross-platform tussen 2000 /500 en 2800 /1700 in Ut vanwege goederenpaden. Waarom moesten die doorrijdsporen ook alweer weg?  

12-10-2016 18:10:03
wonderkind
wonderkind
Goed nieuws dus, dat ICM weer naar de 1700 gaat %08%  

12-10-2016 18:46:38
MetroRET
MetroRET
Dus ook in de 2000, als de 8800 met ICM zal gaan rijden.  

12-10-2016 19:35:59
dennistd
dennistd
Quote
sneltram (wo 12 okt 2016 18:05:09 https://www.somda.nl/forum/15804/p594443/): Ja, want er wordt niet meer gesplitst/gecombineerd in Utrecht. Helaas geen mooie cross-platform tussen 2000 /500 en 2800 /1700 in Ut vanwege goederenpaden. Waarom moesten die doorrijdsporen ook alweer weg?
Die tweede is niet zo belangrijk (dat kan in Gd ook) maar het eerste is wel jammer.

Laatst bewerkt door dennistd op 12-10-2016 23:28
 

12-10-2016 21:02:20
jordy94
jordy94
Quote
MetroRET (wo 12 okt 2016 18:46:38 https://www.somda.nl/forum/15804/p594449/): Dus ook in de 2000, als de 8800 met ICM zal gaan rijden.


ICM weer in de 8800? Wat vreemd als dat nu zelfs met VIRM8 of DDZ8 gereden wordt.. Waar gaat al dat DDZ dan naar toe? Blijft DDZ ook in de 5600 rijden? Naar mijn weten was het de bedoeling DDZ zoveel mogelijk in IC diensten te stoppen, maar dat zal nog wel niet lukken. Apart al dat geschuif. Ik ben het wel eens dat ICM 3 keer comfortabeler is dan een VIRM, helaas is de capaciteit veel te laag, zeker als ze weer eens te klein rijden.
 

12-10-2016 21:05:33
MetroRET
MetroRET
Dat werd hierboven al gezegd, daar baseer ik het in ieder geval op.

Wat de werkelijkheid zal uitbrengen gaan we allemaal zien op 11 december.
 

12-10-2016 21:11:38
daniel_ddr
daniel_ddr
@dennistd: de overstap 2000/500 kan juist niet in Gd want de 2000 rijdt voor de 500/600 uit naar Gvc en er achteraan naar Ut.

Quote
sneltram (wo 12 okt 2016 18:05:09 https://www.somda.nl/forum/15804/p594443/): Ja, want er wordt niet meer gesplitst/gecombineerd in Utrecht. Helaas geen mooie cross-platform tussen 2000 /500 en 2800 /1700 in Ut vanwege goederenpaden. Waarom moesten die doorrijdsporen ook alweer weg?
Ehm, waar haal je dat nu vandaan? Hafas geeft gewoon een 2000 aankomend op 11 en een 500/600 vertrekkend van 12 aan.
Zelfs de 2800 geeft een mooie cross-plaform overstap van Rtd (aankomst Ut12) naar Amf (vertrek Ut11) en ook andersom is die overstap in Ut mogelijk (van 8 naar 12, maar daar heb je 9 minuten voor)

Enige aansluiting die niet bestaat is van de 500/600 op de 2000. De combi 8800/2000, die zo te zien op elkaar gaat keren, is daarmee wel een wat uniek geval. Immers, de kering 8800 -> 2000 vindt plaats in de corridor Wd-Gdm terwijl de kering 2000 -> 8800 in de corridor Gd-Amf plaatsvindt. Spoor 9 is straks dan wel mooi nieuw bestraat maar die hadden ze net zo goed weg kunnen laten want er stopt in dienstregeling 2017 geen reizigerstrein%03% In elk geval minder reizigers die de kap daar kunnen missen.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 12-10-2016 21:12


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-10-2016 22:39:17
ZJ37
ZJ37
Spoor 9 is een prima spoor om kerende treinen te faciliteren die nu de doorgaande treinen op spoor 20 en 21 frustreren. Het is eigenlijk te idioot voor woorden dat het ene spoor veel zwaarder belast is en een ander vrijwel onbenut blijft en tevens niet gebruikt kan worden om de drukte te verdelen. Het zal ongetwijfeld allemaal wel bijdragen tot een betere doorstroming.  

12-10-2016 23:29:33
dennistd
dennistd
Quote
daniel_ddr (wo 12 okt 2016 21:11:38 https://www.somda.nl/forum/15804/p594469/): @dennistd: de overstap 2000/500 kan juist niet in Gd want de 2000 rijdt voor de 500/600 uit naar Gvc en er achteraan naar Ut.
Ehm ja, ff niet goed gelezen
 

12-10-2016 23:36:39
AlbertP
AlbertP
Quote
ZJ37 (wo 12 okt 2016 22:39:17 https://www.somda.nl/forum/15804/p594474/): Spoor 9 is een prima spoor om kerende treinen te faciliteren die nu de doorgaande treinen op spoor 20 en 21 frustreren. Het is eigenlijk te idioot voor woorden dat het ene spoor veel zwaarder belast is en een ander vrijwel onbenut blijft en tevens niet gebruikt kan worden om de drukte te verdelen. Het zal ongetwijfeld allemaal wel bijdragen tot een betere doorstroming.

Zodra er 4-sporig naar Utlr kan worden gereden wordt het vast een ander verhaal, dan kan spoor 9 benut worden om de sprintercorridor niet in de weg te zitten. Nu alles nog over een tweesporige brug moet, maakt het net wat minder verschil of je op Ut wel/niet door de corridor Gdm-Wd heen rijdt.
 

13-10-2016 07:28:16
Pim530
Pim530
Maar minder verschil is nog steeds verschil, en in al mijn eerlijkheid, ik zou ook echt niet weten waarom je dan voor 20/21 ten koste van 9 zou kiezen.  

13-10-2016 07:56:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik ook niet echt. Je zou dan, in verband met de wenselijke cross-platform overstaps, een kering van 16 minuten van de 2800 op de 2000 krijgen op spoor 9. Dat betekent in de praktijk dat spoor 9 elk uur nog een half uur vrij is waarin eventuele goederenpaden er gebruik van kunnen maken.
En in een deel van de tijd dat er dan een kerende trein op 9 staat zou je ook nog een goederentrein door de gaatjes tussen de kerende treinen op spoor 8 kunnen wurmen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-10-2016 09:05:31
sneltram
sneltram
Zoals gezegd: spoor 9 wordt door goederentreinen gebruikt omdat spoor 10 niet meer bestaat.  

13-10-2016 10:02:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Daar is het nog altijd een halfuur per uur voor vrij als het wel door reizigerstreinen gebruikt wordt. Die goederentreinen kunnen via spoor 8, 11 en 12 ook dezelfde kant op.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-10-2016 22:44:21
BGM104
BGM104
Om :32 zijn er niet zoveel andere opties dan om over spoor 9 te tuffen met goederen Amf-Ht.

Laatst bewerkt door BGM104 op 13-10-2016 22:45
 

13-10-2016 23:38:11
cuneo56
cuneo56
Als reiziger zou ik ook kunnen stellen: spoor 9 wordt zo min mogelijk gebruikt vanwege het ontbreken van een aansluitende perronkap!  

14-10-2016 00:08:50
waalkade
waalkade
En is daardoor juist prima geschikt voor goederentreinen met walmende diesellocs%08%.  

14-10-2016 08:03:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
BGM104 (do 13 okt 2016 22:44:21 https://www.somda.nl/forum/15804/p594562/): Om :32 zijn er niet zoveel andere opties dan om over spoor 9 te tuffen met goederen Amf-Ht.
Om .32 is spoor 8 anders gewoon vrij. De (1)1700 is daar dan reeds vertrokken en de volgende trein komt er pas om .42 binnen.

Quote
cuneo56 (do 13 okt 2016 23:38:11 https://www.somda.nl/forum/15804/p594568/): Als reiziger zou ik ook kunnen stellen: spoor 9 wordt zo min mogelijk gebruikt vanwege het ontbreken van een aansluitende perronkap!
Dat zou voor spoor 12 ook gelden maar daar wordt juist meer dan ooit gebruik gemaakt in de nieuwe dienstregeling.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-10-2016 09:35:35
wouter15
wouter15
Om 12:00 staat de nieuwe dienstregeling van NS in de reisplanner.  

14-10-2016 09:38:07
Coryza
Coryza
Gaat daar nog verschil in zitten t.o.v. hafas?  

14-10-2016 10:02:09
michaben
michaben
IFF data staat al online, ik ga vanavond lijstjes maken.  

14-10-2016 10:04:58
spurt2244
spurt2244
Misschien nog iets over 4 treinen per uur Leeuwarden - Zwolle v.v. @Coryza

Laatst bewerkt door spurt2244 op 14-10-2016 10:06
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl