Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl
Dienstregeling 2017, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
14-02-2016 17:26:45
stefanvw14
stefanvw14
Tja, daar weet ik dan niets vanaf. Toen bestond ik nog niet.
Ik heb deze reistijd nu gebasseerd op de site van Arriva en NS.
Als die boog er was gekomen had je serieuze en mogelijk ook snellere verbinding Ddr - Ut.

Laatst bewerkt door stefanvw14 op 14-02-2016 17:27
 

14-02-2016 19:10:41
R1-2010
R1-2010
Quote
daniel_ddr (zo 14 feb 2016 13:45:05 https://www.somda.nl/forum/15804/p568487/):
Quote
R1-2010 (zo 14 feb 2016 12:47:48 https://www.somda.nl/forum/15804/p568483/): Ik zou nog eens moeten puzzelen, maar als je nou 2 x per uur de noord/oost die in Rotterdam eindigt 1 x P/u doortrekt naar Ddr en evt Bd en 1 x P/u naar Ddr/Rsd/Vs (of alleen tot Ddr), dan heb je vanuit Ddr en Blaak een mooie rechtstreekse verbinding naar Ut en kun je het zuiden wellicht ook nog eens beter bedienen,
Dat zou in vergelijking met de huidige overstap van 15 minuten tussen twee kwartiersdiensten inderdaad wel een verbetering zijn. Echter, van kerende treinen uit Den Haag wordt je op Rtd niet echt blij, daar is de infra niet echt op ingericht. Ook is er natuurlijk net zo zeer een reizigersstroom vanuit de Drechtsteden en West-Brabant richting Den Haag die je hierdoor weer minder bediend. Echt goed kan je 't daarom nooit doen.

Quote
BasSNG2001: In Ddr hebben ze al een rechtstreekse vebinding met Ut genaamd Qliner
Dat die vanuit Ddr rijdt betekend niet dat het de snelste verbinding is, dat wint de trein in veel gevallen nog namelijk ondanks de hele ruime overstap. Pas vanaf Sdt heb je met die Qliner een concurrerende reistijd. Of wanneer je naar De Uithof wilt omdat je dan Ut kunt omzeilen.
ik bedoelde ook niet in plaats van de bestaande IC's naar Vs en Ddr maar er bovenop. Volgens mij moet dat met die vrije kruising aan de westkant van Rtd die volgens mij verder alleen door cargo's wordt gebruikt nog redelijk makkelijk kunnen ook.
 

15-02-2016 09:39:24
daniel81
daniel81
Quote
michaben (do 11 feb 2016 17:29:17 https://www.somda.nl/forum/15804/p568252/): De extra reistijd Vs-Rtd werd toegeschreven aan de overstap op de 3600, en dat lijkt ook we te kloppen, met de knoop in Ledn rond :15/:45 zou je met de rijtijden van de huidige 2600 zo rond :02/:32 uit Rsd vertrekken richting Vs, terwijl de versnelde 3600 juist rond dat tijdstip aan zal komen.

Dan valt het effect van die versnelling mij wel tegen. 15 jaar geleden arriveerde de 3600 in Rsd om .05/.35 terwijl er toen ook gestopt werd in Est, Tbw en Gz, en er in Bd een lang stationnement van 6 minuten was omdat de 1900 de 3600 daar inhaalde. Ten opzichte van dat schema zou je ca 10 minuten winst moeten pakken door die kleine stations over te slaan en korter in Bd te halteren, waarmee een aankomst rond .25/.55 mogelijk zou moeten zijn.
 

15-02-2016 10:46:44
Klaasje
Klaasje
Het zal mij niets verbazen als ze erg hebben lopen pielen met de extra goederenpaden in verband met het derde spoor bij Zevenaar waardoor dit de uitkomst is geworden.  


15-02-2016 11:11:01
Dead_Devil
Dead_Devil
ik ben heel benieuwd hoe de trein tijden van de 3600, 4400 en de nieuwe spits sprinter O - HT eruit gaat zien. Ook ben ik benieuwd hoe ze dat doen met de kerende spits sprinter in O dit moet wel korte kering op zichzelf zijn. maar je kan bijna geen perfecte kwartiers dienst maken omdat je dan de IC in de weg zit. Iemand die hier misschien al wat meer over weet?  

15-02-2016 11:12:51
Daan!
Daan!
O?  

15-02-2016 11:18:23
sjoerd
sjoerd
O is de telegrafische afko van Oss.  

15-02-2016 12:30:12
reisthijs
reisthijs
Quote
michaben (zo 14 feb 2016 11:56:50 https://www.somda.nl/forum/15804/p568479/): En toch heeft men het expliciet over dat er in de spits 4 sprinters per uur Leiden - Hoofddorp - Amsterdam Lelylaan gaan rijden in de adviesaanvraag.
Dat staat in de adviesaanvraag over de binnenlandse dienstregeling, maar dat gaat dus niet door als het plan voor de versnelde Benelux zou worden ingevoerd.
 

15-02-2016 16:40:40
daniel81
daniel81
Quote
Dead_Devil (ma 15 feb 2016 11:11:01 https://www.somda.nl/forum/15804/p568589/): ik ben heel benieuwd hoe de trein tijden van de 3600, 4400 en de nieuwe spits sprinter O - HT eruit gaat zien. Ook ben ik benieuwd hoe ze dat doen met de kerende spits sprinter in O dit moet wel korte kering op zichzelf zijn. maar je kan bijna geen perfecte kwartiers dienst maken omdat je dan de IC in de weg zit. Iemand die hier misschien al wat meer over weet?


Die spitssprinter Ht-O gaat alleen in de spitsrichting rijden (dus leeg terug).
 

15-02-2016 23:22:56
waalkade
waalkade
Zover ik kan zien gaat de 6700 Ht -O rijden:
ochtendspits, spoor 2 Oss, A .23 V .28 en een half uur later.
avondspits, spoor 1 Oss, A .01 V .06 en een half uur later.

Laatst bewerkt door waalkade op 15-02-2016 23:23
 

24-02-2016 13:39:44
BGM104
BGM104
Uit het materieeltekort topic, maar het vervolg past beter hier:

Quote
BGM104 (ma 22 feb 2016 19:47:28 https://www.somda.nl/forum/17207/p569422/):
De 4000 gaat in 2017 integraal met SLT rijden.


Quote
stefanvw14 (ma 22 feb 2016 20:34:03 https://www.somda.nl/forum/17207/p569431/): En dus de 4700/7400 ook of wordt de 4000 een eilandbedrijf?


4000 als eilandbedrijf, de sprinters keren in 6 min te Utg op dezelfde serie. 4700/7400 blijft SGM geschikt op basis van de rijtijden.
 

24-02-2016 14:06:08
R1-2010
R1-2010
Iemand enig idee hoe de sprinters vanuit Bd (Gz/Tbr) naar Ht liggen? Is er in Tb een goede overstap naar Ehv?  

24-02-2016 14:09:13
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
daniel81 (ma 15 feb 2016 16:40:40 https://www.somda.nl/forum/15804/p568616/):
Quote
Dead_Devil (ma 15 feb 2016 11:11:01 https://www.somda.nl/forum/15804/p568589/): ik ben heel benieuwd hoe de trein tijden van de 3600, 4400 en de nieuwe spits sprinter O - HT eruit gaat zien. Ook ben ik benieuwd hoe ze dat doen met de kerende spits sprinter in O dit moet wel korte kering op zichzelf zijn. maar je kan bijna geen perfecte kwartiers dienst maken omdat je dan de IC in de weg zit. Iemand die hier misschien al wat meer over weet?


Die spitssprinter Ht-O gaat alleen in de spitsrichting rijden (dus leeg terug).


dat heb ik nog niet eerder gezien? dus dat betekend in de ochtend van O naar Ht en 's avonds van Ht naar O? vreemd waarom laten ze die niet in beide richtingen overal stoppen (zal vermoedelijk neit passen met de ligging van de andere 2 series) en qua tijden ligt die op de huidige IC paden dus er gaat flink wat veradneren hier in oss
 

24-02-2016 16:41:50
michaben
michaben
Quote
BGM104 (wo 24 feb 2016 13:39:44 https://www.somda.nl/forum/15804/p569564/): 4000 als eilandbedrijf, de sprinters keren in 6 min te Utg op dezelfde serie.

Wordt de stop in Asd dan kort, of schuift de hele serie op? Want nu is het juist 25 minuten als de 4000 op zichzelf zou keren.

Quote
R1-2010 (wo 24 feb 2016 14:06:08 https://www.somda.nl/forum/15804/p569571/): Iemand enig idee hoe de sprinters vanuit Bd (Gz/Tbr) naar Ht liggen? Is er in Tb een goede overstap naar Ehv?

Dat staat in de adviesaanvraag vermeld, 9 tot 13 minuten voor de sprinter uit Breda op de intercity richting Eindhoven.
 

29-02-2016 12:41:26
daniel81
daniel81
Quote
Dead_Devil (wo 24 feb 2016 14:09:13 https://www.somda.nl/forum/15804/p569573/):
Quote
daniel81 (ma 15 feb 2016 16:40:40 https://www.somda.nl/forum/15804/p568616/):
Quote
Dead_Devil (ma 15 feb 2016 11:11:01 https://www.somda.nl/forum/15804/p568589/): ik ben heel benieuwd hoe de trein tijden van de 3600, 4400 en de nieuwe spits sprinter O - HT eruit gaat zien. Ook ben ik benieuwd hoe ze dat doen met de kerende spits sprinter in O dit moet wel korte kering op zichzelf zijn. maar je kan bijna geen perfecte kwartiers dienst maken omdat je dan de IC in de weg zit. Iemand die hier misschien al wat meer over weet?


Die spitssprinter Ht-O gaat alleen in de spitsrichting rijden (dus leeg terug).


dat heb ik nog niet eerder gezien? dus dat betekend in de ochtend van O naar Ht en 's avonds van Ht naar O? vreemd waarom laten ze die niet in beide richtingen overal stoppen (zal vermoedelijk neit passen met de ligging van de andere 2 series) en qua tijden ligt die op de huidige IC paden dus er gaat flink wat veradneren hier in oss



Uit de adviesaanvraag
http://locov.nl/Images/Locov%202017-20534.01%20Bijlage%201%20adviesaanvraag%20dienstregeling%202017_tcm311-372113.pdf

pag 13 onder 4.4:
NS verhoogt de Sprinterfrequentie tussen Oss en ‘s-Hertogenbosch in de spitsrichting van twee naar vier Sprinters per uur.
 

10-03-2016 13:37:06
waalkade
waalkade
http://www.locov.nl/actueel/publicaties/locov-2016-58225-advies-dienstregeling-2017.aspx
ter info
 

10-03-2016 17:13:06
mvboetzela
mvboetzela
Dit is niet anders dan de spitspendels op de Hoekse Lijn. In de spitsrichting overal stoppend en in de tegenspits non-stop, maar dan wel met reizigers.  

10-03-2016 20:01:47
ZJ37
ZJ37
Kijk eens aan, daar zijn de HSL-kopzorgen, inclusief de verwachte windoverlast op de Moerdijk. Dat had ik nou helemaal niet voorspeld. http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/zorgen_over_snellere_intercity_den_haag_-_eindhoven-147506  

10-03-2016 20:43:59
SchuurB
SchuurB
Er staan nog meer leuke dingetjes in dat advies.

Over de rijtijdverlenging van de 4600 (p.4) en de nieuwe situatie op de Flevolijn:
Quote
Op zulke afstanden met reistijden van een uur of meer zou u de tweedeling
Sprinter/Intercity minder rigide kunnen toepassen. (...)

Een uitwerking hiervan zou kunnen zijn:
• de Sprinter (Den Haag C –) Amsterdam C – Zwolle wordt ingekort tot Almere Oostvaarders;
• de Intercity Amsterdam C – Almere Centrum gaat doorrijden naar Almere Oostvaarders, Lelystad, Dronten, Kampen Zuid en Zwolle.


en op p.13 over dat alle IC's uit Haarlem in Amsterdam eindigen:

Quote
[Wij] gaan voor de volgende ontwikkelingsfase graag met u in gesprek over een minder rigide lijnvoering, met rechtstreekse IC-verbindingen van/naar Haarlem over Amsterdam heen.


Ik ben benieuwd of daar iets mee gedaan wordt, zou mij wel aardig lijken.
 

12-03-2016 02:40:14
Hoera63
Hoera63
Wacht even, je heft de sprinter op en laat de intercity stopperen op de hele Hanzelijn? Is dit niet een beetje de omgekeerde wereld? :/  

12-03-2016 08:13:11
geert
geert
Nee je laat een IC die nu het eindpunt heeft in Lls als sprinter doorrijden naar Zl ipv de huidige sprinter. Voordeel is dat sprinter reizigers naar Alm, Asd en Shl rijtijdwinst behalen omdat ze niet meer het hele traject met een sprinter hoeven. En de veronderstelling is dat dit het overgrote deel van de reizigers is.
Logische opmerking vanuit logistiek, ik heb de huidige starheid van het model war NS hanteert met sprinters en ICs als logistiek expert nooit begrepen.
 

12-03-2016 16:08:10
sjoerd
sjoerd
Je kunt het moeilijk starheid noemen terwijl de door jou gevraagde souplesse juist verdoemd wordt op de uiteinden van het spoorwegnet zoals Roosendaal - Vlissingen, Alkmaar - Amsterdam, en wellicht binnenkort Gouda - Den Haag. Daar wordt door IC's wat afgestopperd en zou men graag wat meer starheid zien. Logistiek is wellicht: kijken wat nu het beste uitkomt?  

12-03-2016 17:04:00
Klaasje
Klaasje
Ik heb al even gekeken.. Als je de 2400 doortrekt naar Zl als stoppende trein dan komt die precies bovenop de 5600 uit tussen Htba en Zl. Dat werkt niet hoewel dat wel een leuke oplossing is.

De 2600 toch verder laten rijden naar Lelystad om vanaf daar door te stoppen kan eventueel dan weer wel maar dan rij je met drie treinen vlak achter elkaar aan.. Ik snap ook wel dat NS daar niet zo'n trek in heeft aangezien het nauwelijks extra reizigers zou kunnen opleveren.
 

12-03-2016 17:46:00
geert
geert
Quote
sjoerd (za 12 mrt 2016 16:08:10 https://www.somda.nl/forum/15804/p571325/): Je kunt het moeilijk starheid noemen terwijl de door jou gevraagde souplesse juist verdoemd wordt op de uiteinden van het spoorwegnet zoals Roosendaal - Vlissingen, Alkmaar - Amsterdam, en wellicht binnenkort Gouda - Den Haag. Daar wordt door IC's wat afgestopperd en zou men graag wat meer starheid zien. Logistiek is wellicht: kijken wat nu het beste uitkomt?
Amsterdam - Alkmaar, Gouda - Den Haag? Vertel....
 

12-03-2016 19:16:21
mhlvdijk
mhlvdijk
Die snap ik even niet...
Volgens het voorstel van Locov zou de Sprinter ingekort worden tot Oostvaarders en Schiphol - Lelystad tot Almere Centrum.
Dan rijden alleen de 2600 en 700 van Almere Centrum naar Lelystad waarbij de 2600 op de tussengelegen stations zou gaan stoppen en de 700 de Intercity blijft... Niet anders dan nu, alleen nu heb je de 4600 die de stations bediend.

Zie ik dan de derde trein over het hoofd?
 

12-03-2016 19:20:56
sjoerd
sjoerd
@Geert: Ik had het over Alkmaar - Amsterdam, waar al heel lang IC's stoppen op Heiloo en Castricum, en voordat er weer forumleden overheen vallen: ik snap waarom, maar daar ging het nu juist om: NSR is niet te principieel. En deze week kwam op het forum voorbij dat straks ook tussen Gouda en Den Haag weer extra gestopt moet worden in Zoetermeer. Vroeger werd zelfs Gouda voorbijgereden door IC's. Ook te Voorburg is na Spoorslag 70 -maar niet altijd- gestopt. En er zijn meer voorbeelden van de rekbaarheid van de begrippen Sprinter en IC. Kortom: ik zie die vermeende starheid juist niet.

Laatst bewerkt door sjoerd op 12-03-2016 19:21
 

12-03-2016 20:21:49
Jokehenk
Jokehenk
Even een reactie op het bericht van "Mhlvdijk".
Ik lees het voorstel van Locov toch anders:
- beperken van de sprinter tot Almere Oostvaarders
- IC van Amsterdam Centraal - Almere verlengen naar Zwolle, waarbij vanaf Oostvaarders op alle tussenliggende stations wordt gestopt (stoptrein dus)
 

12-03-2016 23:31:28
mhlvdijk
mhlvdijk
er staat ook op pagina vier dat het aantal treinen tussen centrum en Oostvaarders dan gelijk blijft. Maar dat kun je wellicht op twee manieren lezen....
daarnaast staat er dat het bij punt a genomen nadeel wordt weggenomen. en bij punt a staat dat de intercity's vanuit Lelystad om en om naar schiphol en Amsterdam gaan met overstappen op Almere centrum
 

13-03-2016 11:28:41
SchuurB
SchuurB
Nee, het bezwaar 'punt a' is dat Lelystad zijn snelle, overstaploze verbinding met Amsterdam Centraal, Sloterdijk en Lelylaan verliest.

Laatst bewerkt door SchuurB op 13-03-2016 11:29
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-03-2016 11:29:33
b2py
b2py
Alleen Sloterdijk en Lelylaan  

13-03-2016 11:31:01
SchuurB
SchuurB
Dat staat er niet Of het onjuist is weergegeven heb ik zo niet bij de hand. Blijft de 2600 doorrijden naar Lls?  

13-03-2016 11:53:54
sfj
Asd ook dus, want de 2600 gaat keren in Almere.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

13-03-2016 13:23:23
b2py
b2py
En de 4600 rijdt niet meer naar Centraal dan?  

13-03-2016 13:32:01
ricohallo
ricohallo
Die is nou niet bepaald snel, maar wel overstaploos. Ik dacht daar inderdaad ook al aan.  

13-03-2016 13:44:35
SchuurB
SchuurB
Locov heeft het zelf over het verlies van de 'directe IC-verbinding'. Ik denk dat de verwarring veroorzaakt is door het weergeven in mijn eigen woorden i.p.v. te citeren.
Ik beloof beterschap op dit punt
 

14-03-2016 12:41:26
abcde
abcde
Quote
SchuurB (do 10 mrt 2016 20:43:59 https://www.somda.nl/forum/15804/p571166/): Er staan nog meer leuke dingetjes in dat advies.

Over de rijtijdverlenging van de 4600 (p.4) en de nieuwe situatie op de Flevolijn:
Quote
Op zulke afstanden met reistijden van een uur of meer zou u de tweedeling
Sprinter/Intercity minder rigide kunnen toepassen. (...)

Een uitwerking hiervan zou kunnen zijn:
• de Sprinter (Den Haag C –) Amsterdam C – Zwolle wordt ingekort tot Almere Oostvaarders;
• de Intercity Amsterdam C – Almere Centrum gaat doorrijden naar Almere Oostvaarders, Lelystad, Dronten, Kampen Zuid en Zwolle.




De sprinter 4600 schuift zo'n 12 minuten op. Hierdoor is het qua tijden perfect mogelijk de sprinter 9100 (met ICM) uit Gn in Zl door te laten rijden naar Almere Oostvaarders, en daar de overstap te bieden op de sprinter 4600 naar Asd. Tevens ontlast dit de knoop Zwolle rond .15 en .45 uur.

Laatst bewerkt door abcde op 14-03-2016 12:46
 

14-03-2016 12:50:47
Pim530
Pim530
Dan creëer je weer een overstap, dat zal ook wel niet de bedoeling zijn.  

14-03-2016 13:32:06
daniel81
daniel81
Die overstap heeft niemand last van, tenzij je ergens tussen Almp en Asdm moet zijn; anders is je reis met overstap naar de IC in Lls (en Alm als je naar Asd moet) veel sneller.  

14-03-2016 13:58:10
SchuurB
SchuurB
Is het idee die verlengde 9100 te laten eindigen in Oostvaarders? Zo ja: slecht plan. Een doorgaande verbinding is veel aantrekkelijker, zoals de 9100 als semi-IC door te laten rijden naar Almb, Alm, Asd, Ass, Asdl, Shl en Hfd.

Je hebt de Hanzelijnstopper dan sowieso buiten de knoop in Zwolle, maar omdat alleen Dronten daarvan serieus nadeel ondervindt (Kampenaren nemen de Kamperlijn) is dat overkomelijk. Je zou het nog extra aantrekkelijk-voor-reizigers/logistiek-gecompliceerd kunnen maken door de Hanzelijnstopper het ene half uur als 9100 naar Gn te rijden en het andere als 9000 naar Lw.
 

14-03-2016 15:02:14
Pim530
Pim530
Quote
daniel81 (ma 14 mrt 2016 13:32:06 https://www.somda.nl/forum/15804/p571439/): Die overstap heeft niemand last van, tenzij je ergens tussen Almp en Asdm moet zijn; anders is je reis met overstap naar de IC in Lls (en Alm als je naar Asd moet) veel sneller.
Quote
daniel81 (ma 14 mrt 2016 13:32:06 https://www.somda.nl/forum/15804/p571439/): Die overstap heeft niemand last van, tenzij je ergens tussen Almp en Asdm moet zijn; anders is je reis met overstap naar de IC in Lls (en Alm als je naar Asd moet) veel sneller.

De mensen uit Kpnz en Dtn hebben er last van, en daarvoor werd nou juist een verbetering gevraagd.
 

14-03-2016 15:52:30
daniel81
daniel81
Nee, want juist die mensen zullen in Lls overstappen (en als ze naar Asd moeten nogmaals in Alm), tenzij ze er heel veel tijd en gebrekkig zitcomfort voor over hebben om zodoende het overstappen te vermijden.  

14-03-2016 17:07:47
jordy94
jordy94
Weet iemand ook iets over de dienstregeling in Zeeland? Blijft dit in de huidige vorm of gaan ze eindelijk eens wat doen aan dat trage stuk? Het blijft mij verbazen dat Kbd en Rb van een trein zijn voorzien elk halfuur en Odb en Zvb niet (buiten de spits), terwijl je veel meer reizigers hebt.

De stations tussen Gs en Bgn, op (wellicht) een enkele na kunnen, het prima af met 1 trein per uur, zeker buiten de spits is het een dodenrit.

Laatst bewerkt door jordy94 op 14-03-2016 17:09
 

14-03-2016 17:12:33
michaben
michaben
Daar is al over gesproken volgens mij, de reistijd vanuit Zeeland naar de Randstad wordt juist nog langer door een lange stop in Rsd, en Zeeland verliest de rechtstreekse verbinding met Shl (wie toeslag wil betalen kan in Rtd overstappen, wie dat niet wil kan in Ledn cross-platform overstappen). Overslaan van stations is geen optie omdat er concessie 2x per uur een trein vereist, en een derde trein (zodat 1x per uur de IC kan doorrijden) te duur is.  

14-03-2016 17:30:52
treinfan
treinfan
Jordy, je loopt achter want Odb en Zvb hebben al een de tijdje gewoon een halfuursdienst.  

14-03-2016 17:55:29
jordy94
jordy94
Bedankt voor de reacties. Rot voor Walcheren, leuk voor Reimerswaal.. De langere reistijd gaat natuurlijk nergens over. Ze zouden de ICd toeslagvrij moeten maken voor Walchenaren om ons te compenseren met de ellendige nadelen die de laatste jaren zijn bijgekomen.. %08%

Onlangs had ik te maken met een uurdienst in Odb, vandaar mijn vergelijking.
 

14-03-2016 18:11:19
VIRMm1
VIRMm1
Die uurdienst is alleen in de avonduren van Rsd naar Ddr (5100)  

14-03-2016 18:14:08
michaben
michaben
En in het weekend uiteraard.

Ander nieuws: er wordt vandaag melding gemaakt dat de staatssecretaris met geld over de brug komt voor een pendelintercity Ddr-Bd voor de periode 2017-2018.
 

14-03-2016 18:30:20
jordy94
jordy94
Ja, maar waarom voeren zoiets dan ook niet door in Zeeland.. Ze maken West-Zeeland blij en de mensen vanuit de kleinere stations behouden gewoon een trein per uur, dat is meer dan voldoende in het weekend. Ik snap niet waarom de provincie het zo lastig maakt hoor.

Goed nieuws voor Dordt! %08%

Laatst bewerkt door jordy94 op 14-03-2016 18:30
 

14-03-2016 18:50:49
Michael98
Michael98
Het advies voor Zeeland omvat nog steeds de stop-IC's elk half uur. Daarnaast staat in het advies om in de spits een IC toe te voegen die alleen zal stoppen in Vss, Mdb en Gs. Bgn en Bzl (gelijk aantal opstappers als Vss) staan hier vreemd genoeg niet tussen. Voordeel van de hele IC is dan ook weg, omdat er veel reizigers in de 2631 in Gs instappen en in Bgn de trein weer verlaten. De treinen waarop wordt gedoeld, zullen de 2627, 2629 en 2631 zijn.
Overstap op 3600 wordt trouwens op hetzelfde perron.
De reistijd van de 3600 tussen Bd en Rsd (beide richtingen) kan ook wel een paar minuten vanaf. Aankomst in Bd (komende uit Rsd en ook uit Tb) is minimaal 1 min te vroeg (met uitrollen), richting Rsd staat de trein standaard al 2-3 minuten te vroeg langs het perron in Rsd. Dit is zowel met VIRM als DDZ het geval. Zeeuwse lijn kan met wat bijscholing voor de machinisten ook wel wat vanaf %02%.

Maar om nog even terug te komen op de uurdienst op de Zeeuwse lijn; als opstapper te Arn vind ik de halfuursdienst doordeweeks ideaal. Maar in het weekend en bijv. na 22:00 uur zal ook een uursdienst wel volstaan.

Blij ben ik met het wegvallen van de 9200 op het traject Ddr-Rsd. Deze zit namelijk voor de 2600 in de weg, wat bijna elke dag zorgt voor vertragingen, omdat de 9200 ri. Brusz chronisch te laat is.
 

14-03-2016 20:18:08
jordy94
jordy94
Het blijft gewoon jammer.. Het enige voordeel dat we straks dus krijgen is een snelle overstap richting Bd, ik hoop ook omgekeerd? De huidige overstap van 14-17 min slaat werkelijk nergens op.. Het komt wel eens voor dat de IC te laat in Rsd aankomt, maar dat komt meestal doordat IC Brusz in het weekend voorrang krijgt in Rsd, vraag me niet waarom..

In de spits zijn 2 treinen per uur prima, maar zoals je zegt na bijvoorbeeld 20:00 uur is het overbodige luxe. Ik weet hoe vervelend het is als er maar 1 trein per uur rijdt, maar het is nog vervelender om te zien als de trein voor 1 of 2 personen stopt, daar heeft niemand wat aan en mij hoor je ook niet klagen als er voldoende mensen waren. Wel gek is dat ik Bzl anders ervaar, daar zie ik buiten de spits amper iemand in of uitstappen. In tegenstelling tot Vss, daar stappen een hoop mensen uit in de latere uren. Om eerlijk te zijn geloof ik daarom de reizigersaantallen niet zo, het kan bijna niet dat de aantallen van Bzl gelijk zijn aan Vss. Ik reis vaak genoeg met de trein om dit te kunnen oordelen.

Ik blijf hopen op een mooi nieuw plan voor Zeeland, maar ik vrees dat dat er nooit van zal komen. De NS gaat op deze manier steeds meer klanten verliezen.

Laatst bewerkt door jordy94 op 14-03-2016 20:20
 

14-03-2016 20:49:57
ZJ37
ZJ37
Als 3 treinen dan toch te duur zijn, waarom dan in de spits geen half uurdienst met stoppercity's en in de dal om en om een stopper en echte IC. Beetje het model Ost/Wh van een aantal jaren terug. Is in elk geval een deel van de reizigers geholpen.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 14-03-2016 20:50
 

14-03-2016 21:21:32
Michael98
Michael98
Als je ieder uur een stoptrein laat rijden, voldoe je niet meer aan de HRN-concessie.

Quote
jordy94 (ma 14 mrt 2016 20:18:08 https://www.somda.nl/forum/15804/p571494/): Het blijft gewoon jammer.. Het enige voordeel dat we straks dus krijgen is een snelle overstap richting Bd, ik hoop ook omgekeerd? De huidige overstap van 14-17 min slaat werkelijk nergens op.

In de spits zijn 2 treinen per uur prima, maar zoals je zegt na bijvoorbeeld 20:00 uur is het overbodige luxe. Ik weet hoe vervelend het is als er maar 1 trein per uur rijdt, maar het is nog vervelender om te zien als de trein voor 1 of 2 personen stopt, daar heeft niemand wat aan en mij hoor je ook niet klagen als er voldoende mensen waren. Wel gek is dat ik Bzl anders ervaar, daar zie ik buiten de spits amper iemand in of uitstappen.

Ik blijf hopen op een mooi nieuw plan voor Zeeland, maar ik vrees dat dat er nooit van zal komen. De NS gaat op deze manier steeds meer klanten verliezen.

Ook andersom wordt de overstaptijd verkort, maar als de 3600 niet wordt versneld tussen Ht en Rsd, staat de 2600 nog te lang stil.
Het aantal reizigers kan ik niks aan veranderen, ik zie idd ook geen hordes mensen staan in Bzl. Alleen de 2644 is druk met instappers (irritante bijdehante ***kinderen, die zwartrijdend door de trein rennen) te Bzl (reden genoeg voor mij om deze trein zo veel mogelijk te mijden).

Een nieuw plan voor Zeeland verwacht ik de komende jaren niet. De provincie lijkt nog vast te willen houden aan de huidige koers. Daarentegen is in de meeste plaatsen die een station hebben in Zeeland het busvervoer helemaal wegbezuinigd. Aangezien de trein in Zeeland nu niet aantrekkelijk is, zullen weinig mensen er voor kiezen om van de auto in de trein te stappen.
Het goederenvervoer Sloe-Rsd schijnt volgens sommigen ook het laten rijden van meer treinen te beperken.
 

14-03-2016 22:16:50
timtrein
timtrein
NS heeft natuurlijk maar weinig belang bij kortere rijtijden, want dat is alleen maar potentieel gevaarlijk voor de punctualiteit. Als het ook nog reizigersgroei oplevert wordt het helemaal gevaarlijk (want: nog meer druk op de punctualiteit, noodzaak tot extra materieel of extra treinen en dus nog meer kosten).  

14-03-2016 22:19:44
ZJ37
ZJ37
@Michael: Goederenpaden kunnen altijd nog een uitsluiting krijgen in de spits t.b.v. een reizigerstrein in de spits.  


15-03-2016 12:50:34
umbusko
umbusko
Quote
Michael98 (ma 14 mrt 2016 21:21:32 https://www.somda.nl/forum/15804/p571499/): Als je ieder uur een stoptrein laat rijden, voldoe je niet meer aan de HRN-concessie.

Puur theoretisch: is die concessie niet aanpasbaar? Misschien kun je een uitzondering inbouwen voor een aantal Zeeuwse stations, als je beargumenteert dat 1x/u genoeg is en het anders tot sluiting van die stations gaat komen.
 

15-03-2016 13:28:54
reisthijs
reisthijs
Puur theoretisch: de concessie hoeft daarvoor niet aangepast te worden, er kan ontheffing worden verleend aan NS.  

15-03-2016 13:33:30
Daan!
Daan!
Quote
umbusko (di 15 mrt 2016 12:50:34 https://www.somda.nl/forum/15804/p571550/):
Quote
Michael98 (ma 14 mrt 2016 21:21:32 https://www.somda.nl/forum/15804/p571499/): Als je ieder uur een stoptrein laat rijden, voldoe je niet meer aan de HRN-concessie.

Puur theoretisch: is die concessie niet aanpasbaar? Misschien kun je een uitzondering inbouwen voor een aantal Zeeuwse stations, als je beargumenteert dat 1x/u genoeg is en het anders tot sluiting van die stations gaat komen.


Versobering van het aanbod leidt nooit tot meer reizigers en dus zal een ontheffing met als doel een bediening van 1/u mogelijk te maken toch leiden tot sluiting van stations.
 

15-03-2016 13:36:00
dh3201
dh3201
Misschien de lijn dan toch maar uit het HRN halen en een concessie verlenen aan een vervoerder die de Reiziger wel met een hoofdletter R beschouwd....


Shqiperise-lopers?
 

15-03-2016 13:36:57
sjoerd
sjoerd
Sluiting van stations leidt zeker niet tot meer reizigers en uiteindelijk tot meer versobering en daarna sluiting van de spoorweg.  

15-03-2016 13:44:13
Daan!
Daan!
Quote
dh3201 (di 15 mrt 2016 13:36:00 https://www.somda.nl/forum/15804/p571556/): Misschien de lijn dan toch maar uit het HRN halen en een concessie verlenen aan een vervoerder die de Reiziger wel met een hoofdletter R beschouwd....


Als de provincie zijn portemonnee trekt, kan er ineens heel veel. In principe werkt dat bij regionale concessies ook zo.
 

15-03-2016 13:44:35
Klaasje
Klaasje
Het is natuurlijk kolder dat als je de kleine stations op de Zeeuwse lijn 1x per uur bediend daardoor de hele lijn met sluiting wordt bedreigd zolang de rest 2x per uur bediend blijft worden.  

15-03-2016 15:07:48
broek53
broek53
Sterker nog: de rest wordt er winstgevender van/minder verlieslatend.  

15-03-2016 16:04:12
Daan!
Daan!
Moet je me toch eens uitleggen. Stel dat ik van de station A t/m G, B,D,E sluit, dan zijn er minder reizigers tussen de stations A en G en dus minder opbrengsten.  

15-03-2016 16:17:47
b2py
b2py
De kosten van stoppen en verlengde reistijd zijn hoger dan die reizigers van B,D en E opleveren.  

15-03-2016 16:59:26
ZJ37
ZJ37
En minder treinen en personeel nodig = kassa.  

15-03-2016 17:02:31
broek53
broek53
Het is een ijzeren wet die al opgaat sinds de spoorwegmaatschappijen aan het begin van de 20e eeuw begonnen weinig gebruikte haltes en stopplaatsen te sluiten. De overwegingen daarvoor en de afweging daarvan is eigenlijk nooit veranderd.  

15-03-2016 17:16:21
broek53
broek53
Quote
Daan! (di 15 mrt 2016 16:04:12 https://www.somda.nl/forum/15804/p571572/): Moet je me toch eens uitleggen. Stel dat ik van de station A t/m G, B,D,E sluit, dan zijn er minder reizigers tussen de stations A en G en dus minder opbrengsten.
Zeker, maar de kosten voor stoppen en optrekken op B, D en E heb je ook niet, je hebt minder "personeelsminuten" en materieelminuten (en misschien wel minder materieel nodig) en in de theorie trek je meer reizigers omdat je sneller van A naar G gaat (vgl de daling op de Zeeuwse Lijn sinds er alleen nog gestopperd wordt).
Het is ook niet voor niets dar een nieuwe halte heel wat potentie moet hebben voordat vervoerders erover willen gaan nadenken.
En verder is de vuistregel sowieso dat een stoptrein nooit rendabel is. NS haalt zijn winst vrijwel uitsluitend uit de intercity's.
 

15-03-2016 17:16:33
sjoerd
sjoerd
Quote
Klaasje (di 15 mrt 2016 13:44:35 https://www.somda.nl/forum/15804/p571560/): Het is natuurlijk kolder dat als je de kleine stations op de Zeeuwse lijn 1x per uur bediend daardoor de hele lijn met sluiting wordt bedreigd zolang de rest 2x per uur bediend blijft worden.

Er staat ook niet dat de bediening versoberen door slechts eenmaal per uur te stoppen tot sluiting leidt. Ik stel dat het sluiten van stations riskant is. Ik kan Broek wel volgen als hij bedoelt dat sluiting van haltes op een lijn die naar een volgend knooppunt gaat, niet snel tot sluiting leidt, omdat de bulk van het publiek dan sneller op dat andere knooppunt is. Als een lijn maar aan één zijde aan een knooppunt hangt, is er een reëel gevaar voor sluiting omdat het uiteindelijk reizigersverlies oplevert dat niet wordt goed gemaakt door de reizigerswinst die sneller rijden oplevert.
 

15-03-2016 17:37:08
michaben
michaben
Als je de intercity versnelt en de lange stop in Rsd laat vervallen (en in plaats daarvan de stoptrein op de 3600 laat aansluiten) komt dat voor de intercity gunstig uit, je kan dan netjes op de trein van een half uur eerder keren. Echter als je naar een uurdienst teruggaat krijgt de niet doorgaande trein een kering van een uur in Rsd. Vroeger was het zo dat de 2100 (die toen nog naar Vs reed) het halfuur dat niet door werd gereden in Ddr keerde, maar ik denk niet dat men dat opnieuw wil doen (zeker nu de Benelux ook niet meer rijdt via Rsd).

Een losse stoptrein is ook erg ongunstig voor de materieelomloop, doordat de rijtijd van 62 minuten een kering van zo'n drie kwartier zal opleveren in Vs. Je kan de 3600 eens per uur doortrekken naar Vs, dat lijkt qua keringen wel uit te komen, mits volgens een 15/45 symmetrie ipv 00/30 (dus alsof het een halfuurdienst is, maar dan met de helft van de treinen weggesneden). Nadeel is wel dat je dan in één richting een uurdienst krijgt vanwege de afwijkende symmetrie. Vanuit Ddr richting Vs heb je het ene half uur een doorgaande intercity en het andere halfuur een overstap op de sprinter, dus reizigers naar Bgn hebben dan in feite een 25/35 verbinding met de Randstad. Echter het andere halfuur is het 5/55 waarbij de sprinter ook nog eens aansluiting geeft op intercity zelf.

Qua materieel win je eigenlijk niets, de 2100 die eens per uur als IC Rsd-Vs rijdt en de 3600 die eens per uur in een 15/45 symmetrie als SPR Rsd-Vs rijdt zit je op evenveel materieelcomposities als 2x per uur de 2100 als SPR Rsd-Vs. Dit vanwege de kering van 62 minuten in Rsd. Deze lang kerende 2100 laten doorrijden naar Vs (ipv de 3600) kan ook, deze kan dan wel lang keren in Vs, maar opnieuw geen materieelwinst.

Laatst bewerkt door michaben op 15-03-2016 18:29
 

15-03-2016 18:17:36
treinfan
treinfan
5100 doortrekken lijkt mij kansrijker.  

15-03-2016 18:30:32
michaben
michaben
Die heeft hetzelfde probleem zolang je van 1xSPR en 1xIC uit blijft gaan. Om (met name Bgn) toch nog 2x per uur met de Randstad te verbinden moet je de treinen vanuit Rsd in een 25/35 verhouding leggen zodat de SPR een overstap bied op de ingekorte IC. Maar die 25/35 ligging in Rsd resulteert in een kering van circa drie kwartier in Vs voor de sprinter.

Laatst bewerkt door michaben op 15-03-2016 18:31
 

15-03-2016 21:08:56
waalkade
waalkade
Quote
michaben (di 15 mrt 2016 17:37:08 https://www.somda.nl/forum/15804/p571583/): Als je de intercity versnelt en de lange stop in Rsd laat vervallen (en in plaats daarvan de stoptrein op de 3600 laat aansluiten) komt dat voor de intercity gunstig uit, je kan dan netjes op de trein van een half uur eerder keren. Echter als je naar een uurdienst teruggaat krijgt de niet doorgaande trein een kering van een uur in Rsd. Vroeger was het zo dat de 2100 (die toen nog naar Vs reed) het halfuur dat niet door werd gereden in Ddr keerde, maar ik denk niet dat men dat opnieuw wil doen (zeker nu de Benelux ook niet meer rijdt via Rsd).

Een losse stoptrein is ook erg ongunstig voor de materieelomloop, doordat de rijtijd van 62 minuten een kering van zo'n drie kwartier zal opleveren in Vs. Je kan de 3600 eens per uur doortrekken naar Vs, dat lijkt qua keringen wel uit te komen, mits volgens een 15/45 symmetrie ipv 00/30 (dus alsof het een halfuurdienst is, maar dan met de helft van de treinen weggesneden). Nadeel is wel dat je dan in één richting een uurdienst krijgt vanwege de afwijkende symmetrie. Vanuit Ddr richting Vs heb je het ene half uur een doorgaande intercity en het andere halfuur een overstap op de sprinter, dus reizigers naar Bgn hebben dan in feite een 25/35 verbinding met de Randstad. Echter het andere halfuur is het 5/55 waarbij de sprinter ook nog eens aansluiting geeft op intercity zelf.

Qua materieel win je eigenlijk niets, de 2100 die eens per uur als IC Rsd-Vs rijdt en de 3600 die eens per uur in een 15/45 symmetrie als SPR Rsd-Vs rijdt zit je op evenveel materieelcomposities als 2x per uur de 2100 als SPR Rsd-Vs. Dit vanwege de kering van 62 minuten in Rsd. Deze lang kerende 2100 laten doorrijden naar Vs (ipv de 3600) kan ook, deze kan dan wel lang keren in Vs, maar opnieuw geen materieelwinst.
Met 62 minuten rijtijd ga je wel uit van zo'n beetje het traagste materieel.
Met een op stoppen toegesneden trein, zoals de BR 422 bij de DB, haal je het volgens mij makkelijk binnen een uur.
 

15-03-2016 21:19:27
michaben
michaben
Toen er destijds Plan V en SGM reed was de rijtijd 61 minuten. Misschien dat SLT er 60 of 59 van kan maken, maar dat maakt voor het totaalplaatje niets uit, tenzij je het tot 56 á 57 kan terugbrengen zit je met lange keringen. En zelfs als je het met een korte kering kan doen, dan heb je alsnog geen goede aansluitingen in Rsd.  

15-03-2016 21:34:32
nougo
nougo
Rijtijd 1990, Plan V, 59 minuten
Rijtijd 2016, VIRM, 61 minuten

Voor zo'n lang eindstuk is gewoon wat creativiteit gewenst buiten de vastgestelde 2 keer per uur bediening en liefst ook buiten de normale symmetrieligging om. Met dat laatste doel ik met name op de mogelijkheden een stopper na zijn kering over te laten gaan in de IC VV. Enkel dan spaar je een compositie uit. (Die bespaarde compositie laat je dan de Dijksma IC rijden, (Ddr - Bd VV), en zo heb je de Zeeuwse lijn indirect gesubsidieerd )

Laatst bewerkt door nougo op 15-03-2016 21:36
 

15-03-2016 21:42:28
Coryza
Coryza
D'r zijn voorbeelden geweest van VIRM's die toch wel een kleine +10 eruit hebben gereden (en dat vind ik knap met dat MAT) op het stuk Rsd-Vs vv zonder stations over te slaan. Dus het kan een stuk sneller dan de 61 minuten die er nu voor staan.

Laatst bewerkt door Coryza op 15-03-2016 21:43
 

15-03-2016 21:56:52
thom
thom
Ja, alleen als je zo krap gaat plannen, kun je je lol op als het ene keer wat drukker is of de sporen glad zijn, dan rijdt er gelijk geen trein meer op tijd...  

15-03-2016 22:04:49
waalkade
waalkade
Zou een Zeeuw daarover klagen als hij daarna weer 20 keer op tijd rijdt?  

15-03-2016 22:05:05
michaben
michaben
Quote
nougo (di 15 mrt 2016 21:34:32 https://www.somda.nl/forum/15804/p571618/): liefst ook buiten de normale symmetrieligging om.

Juist niet, het gaat immers niet puur om het laten rijden van een stoptrein naast de intercity, maar die stoptrein moet ook ergens op aansluiten. Zeker als je uitgaat van dat de intercity teruggaat naar 1x per uur, moet de stoptrein in Rsd wel aansluiting gaan geven op (of doorrijden als) de IC in het andere halfuur.

Quote
nougo (di 15 mrt 2016 21:34:32 https://www.somda.nl/forum/15804/p571618/): Enkel dan spaar je een compositie uit. (Die bespaarde compositie laat je dan de Dijksma IC rijden, (Ddr - Bd VV), en zo heb je de Zeeuwse lijn indirect gesubsidieerd

Nee dat werkt niet, het ene halfuur de trein uit Asd als snelle IC en het andere halfuur als langzame SPR laten doorrijden kost je net zoveel materieel als beide als langzame SPR, aangezien de SPR een lange kering zou krijgen. Enige manier om materieel uit te sparen is een treinserie die nergens op aansluit laten rijden. En of dat voldoende is voor Ddr - Bd weet ik niet, ook daar geld namelijk hetzelfde: in theorie kan die pendel met een treinstel, maar als je wil dat die trein ergens op aansluit (op de intercity Gvc-Ehv bij voorkeur) dan heb je er waarschijnlijk twee nodig met een lange kering in Bd.

Laatst bewerkt door michaben op 15-03-2016 22:05
 

15-03-2016 22:12:23
thom
thom
Quote
waalkade (di 15 mrt 2016 22:04:49 https://www.somda.nl/forum/15804/p571628/): Zou een Zeeuw daarover klagen als hij daarna weer 20 keer op tijd rijdt?

Als je de reserve speling eruit haalt, vrees ik niet dat je die 20 keer nog zult halen...
 

15-03-2016 23:07:45
daniel81
daniel81
Quote
michaben (di 15 mrt 2016 22:05:05 https://www.somda.nl/forum/15804/p571629/):
Quote
nougo (di 15 mrt 2016 21:34:32 https://www.somda.nl/forum/15804/p571618/): liefst ook buiten de normale symmetrieligging om.

Juist niet, het gaat immers niet puur om het laten rijden van een stoptrein naast de intercity, maar die stoptrein moet ook ergens op aansluiten. Zeker als je uitgaat van dat de intercity teruggaat naar 1x per uur, moet de stoptrein in Rsd wel aansluiting gaan geven op (of doorrijden als) de IC in het andere halfuur.

Quote
nougo (di 15 mrt 2016 21:34:32 https://www.somda.nl/forum/15804/p571618/): Enkel dan spaar je een compositie uit. (Die bespaarde compositie laat je dan de Dijksma IC rijden, (Ddr - Bd VV), en zo heb je de Zeeuwse lijn indirect gesubsidieerd

Nee dat werkt niet, het ene halfuur de trein uit Asd als snelle IC en het andere halfuur als langzame SPR laten doorrijden kost je net zoveel materieel als beide als langzame SPR, aangezien de SPR een lange kering zou krijgen. Enige manier om materieel uit te sparen is een treinserie die nergens op aansluit laten rijden. En of dat voldoende is voor Ddr - Bd weet ik niet, ook daar geld namelijk hetzelfde: in theorie kan die pendel met een treinstel, maar als je wil dat die trein ergens op aansluit (op de intercity Gvc-Ehv bij voorkeur) dan heb je er waarschijnlijk twee nodig met een lange kering in Bd.


Wat @nougo bedoelt is dat je de IC op de sprinter laat keren en omgekeerd. Als de heenweg 50 minuten duurt en de terugweg 60, gaat het misschien net lukken (zeker als men erin slaagt de 3600 nog wat verder te versnellen)
 

15-03-2016 23:30:54
nougo
nougo
@ Daniel : Dat is exact wat ik bedoel ! Enkel dan spaar je een compositie uit !  

15-03-2016 23:32:30
stefanvw14
stefanvw14
Maar is dit niet gespeculeer op iets wat de NS toch in de aankomende jaren niet gaat doen zonder dat er geld bij komt.  

16-03-2016 09:50:03
reisthijs
reisthijs
Zolang er niet meer dan 2 treinen per uur op de Zeeuwse lijn rijden hoeft er toch helemaal geen geld bij?  

16-03-2016 10:03:46
stefanvw14
stefanvw14
Nou en dat rijdt er nu en de NS zal het niet anders gaan invullen.
De concessie eis is tussen 6.00 en 20.00 2x per uur een trein.
Nu is dat de doorgaande 2600 en stopt deze op alle Zeeuwse station.
Bij iedere andere oplossing krijg je een lange kering cadeau of de reistijd moet minimaal terug van 62 minuten naar 52 minuten om een enigszins robuuste kering te krijgen.
Maar bij deze oplossing krijgen de Zeeuwen een extra overstap te Rsd te cadeau en dus hiervan nog meer extra reistijd.
Een overstap wordt als oncomfortabel ervaren en schrikt dus reizigers af.
 

16-03-2016 10:21:43
ZJ37
ZJ37
En volgens mij wordt het totale plaatje ook duurder als de verbinding te Rsd wordt geknipt en er twee treinen tegenover elkaar staan te keren.  

16-03-2016 11:10:10
jordy94
jordy94
De simpelste oplossing is dus het sluiten van een aantal stations? Wat mij betreft zijn Rb en Kbd twee nutteloze stations. Al zullen er vast een tiental mensen blij mee zijn.

Afgelopen weekend had ik trouwens ook weer een speed machinist, in Gs stonden we ruim 5 min stil, in Mdb 4 min. Het lukte hem zelfs om Mdb - Vss in 2 min te rijden.. Het kan dus een stuk sneller, enkel met slechte weersomstandigheden is het lastig en soms heb je ook van die 'schrikkerige' machinisten die al stilstaan voor ze het station binnenrijden..

Laatst bewerkt door jordy94 op 16-03-2016 11:11
 

16-03-2016 11:17:28
treinfan
treinfan
Sure, gemiddeld 120 km/h op Mdb-Vss  

16-03-2016 11:23:57
jordy94
jordy94
Je moest eens weten hoe snel hij wegstormende uit Mdb. De remmen werden ook even goed getest. Ik heb toch echt uitgecheckt om .18 terwijl vertrek stipt om .16 was uit Mdb Maar goed, daar gaat het natuurlijk niet om in dit topic.

Laatst bewerkt door jordy94 op 16-03-2016 11:26
 

16-03-2016 12:00:42
reisthijs
reisthijs
Quote
ZJ37 (wo 16 mrt 2016 10:21:43 https://www.somda.nl/forum/15804/p571656/): En volgens mij wordt het totale plaatje ook duurder als de verbinding te Rsd wordt geknipt en er twee treinen tegenover elkaar staan te keren.
Waarom zou er moeten worden geknipt in Rsd, alleen maar omdat het stoppatroon in Zeeland wordt aangepast?
 

16-03-2016 12:09:54
Dennis1977
Dennis1977
Je zou haast geneigd zijn om voor Zeeland een apart draadje te openen. Misschien heb ik er over heen gelezen of niet goed gekeken, maar is er misschien iemand die een lijstje heeft van de te openen nieuwe stations per ingang van dienstregeling 2017?  

16-03-2016 12:16:33
gvttreinen
gvttreinen
Utrecht Vaartse Rijn (Utvr)  

16-03-2016 12:54:43
jordy94
jordy94
Quote
Dennis1977 (wo 16 mrt 2016 12:09:54 https://www.somda.nl/forum/15804/p571665/): Je zou haast geneigd zijn om voor Zeeland een apart draadje te openen. Misschien heb ik er over heen gelezen of niet goed gekeken, maar is er misschien iemand die een lijstje heeft van de te openen nieuwe stations per ingang van dienstregeling 2017?


Dat is er ook: https://www.somda.nl/forum/17466/1/Echte+intercity+terug+in+Zeeland/

Om eerlijk te zijn had ik niet zoveel reacties verwacht op mijn vraag of er nieuwe plannen bekend waren/zijn voor Zeeland.
 

16-03-2016 16:05:16
sjoerd
sjoerd
Ik sta ook altijd versteld van de alternatieven die uit sommige mouwen worden geschud. Die hebben elk hun eigen nadelen en voordelen, maar daarmee ben je toch niet aan het speculeren? Wie zegt dat het ultieme idee al bedacht is door NS? Ik houd wel van -zoals dat heet- out-of-the-box denken.
Jammer daarom dat sommige goede ideeën meteen afgedaan worden als onzinnig of onhaalbaar. Benoem de voor- en nadelen en verder: leve de vrije geest.

Laatst bewerkt door sjoerd op 16-03-2016 16:05
 

16-03-2016 16:39:51
michaben
michaben
Quote
daniel81 (di 15 mrt 2016 23:07:45 https://www.somda.nl/forum/15804/p571634/): Wat @nougo bedoelt is dat je de IC op de sprinter laat keren en omgekeerd. Als de heenweg 50 minuten duurt en de terugweg 60, gaat het misschien net lukken (zeker als men erin slaagt de 3600 nog wat verder te versnellen)

Dan heb je een keertijd van 2 minuten in Vs, en in Rsd een overstap van 27 minuten op de 3600. Laatste zou je kunnen verkorten tot 12 door de intercity's in Ddr alsnog om te draaien (en dus weer Vs-Lls te maken, mits daar op Ddr-Rsd een pad voor te vinden is) maar de krappe kering in Vs blijft dan. Er zullen dus meerdere minuten af van de rijtijd Rsd-Vs wil je met alternerende IC en SPR een compositie uitsparen, en dat moet niet tot gevolg hebben dat er geen marge overblijft want anders heb je bij de minste of geringste verstoring in de Randstad dat men treinen gaat opheffen in Rsd vanwege "grote vertraging".

Laatst bewerkt door michaben op 16-03-2016 16:41
 

16-03-2016 21:01:59
ZJ37
ZJ37
Quote
reisthijs (wo 16 mrt 2016 12:00:42 https://www.somda.nl/forum/15804/p571664/):
Quote
ZJ37 (wo 16 mrt 2016 10:21:43 https://www.somda.nl/forum/15804/p571656/): En volgens mij wordt het totale plaatje ook duurder als de verbinding te Rsd wordt geknipt en er twee treinen tegenover elkaar staan te keren.
Waarom zou er moeten worden geknipt in Rsd, alleen maar omdat het stoppatroon in Zeeland wordt aangepast?
Nee dat heeft daar niks mee te maken. Er werd her en der geopperd om die lijn van het HRN af te halen zodat de verheerlijking der regionale vervoerders om de hoek komt kijken. Ik vraag me af of dat ook zou gelden voor de Zeeuwse Lijn en of dat dan ook goedkoper wordt zet ik al helemaal mijn vraagtekens bij. En de verplichte overstap te Rsd heeft niemand zin in.
 

16-03-2016 23:15:35
yappa
yappa
Er zijn wel degelijk paralellen te maken met Groningen en Friesland, waar NS geen brood zag in een uurdienst, maar Noordnet en Arriva erin slaagden om met een hogere frequentie (en kennelijk tegen acceptabele kosten) veel meer reizigers te trekken. Dat wil niet zeggen dat het vanzelf beter wordt, maar wanneer meerdere vervoersbedrijven met elkaar strijden om de concessie kunnen er allicht creatievere opties op tafel komen dan nu de lijn wordt gemanaged als onderdeel van een groot netwerk met landelijke optimalisaties in Utrecht.  

17-03-2016 00:43:23
thom
thom
Het is niet dat NS geen brood zag in die uurdienst, maar NS moest zich bedruipen met de winst die elders opgebracht werd en die kregen verder niets voor deze lijnen.

Toen men de zaak aanbestede werd en een zak geld als subsidie tegenover gezet waarmee, voor de vervoerder althans, de zaak ineens wel uit kon en interessant werd.
 

17-03-2016 08:54:18
sjoerd
sjoerd
Je vraagt je af hoe vaak dit nog moet worden uitgelegd.  

17-03-2016 10:44:14
daniel81
daniel81
Heel simpel: als je NS een zak met geld geeft gaan ze bij wijze van spreke morgen (of laten we zeggen het eerstvolgende wbl) starten met 3 of 4 treinen per uur op de Zeeuwse lijn. Net zoals de regionalen die zakken met geld krijgen voor hun frequentieverdubbelingen, en net zoals NS om exact dezelfde reden de 9000 heeft geïntroduceerd en de 7000 ook onder de oude concessie al in een halfuurdienst reed.

Maar even terug naar drgl 2017: hoe gaan die tijden van de 3600 eruit zien? Van wat ik nu her en der opmaak is het nogal traag
Als ik op basis van de rijtijden van 10 jaar geleden de drgl zou maken, zou ik uitkomen op:
Nm .08/38
O .24/54
Ht .39/09
Tb .55/25
Bd .09/39 (=rijtijd van de 1900 drgl 2006)
Rsd .26/56

Door het overslaan van Est zou je in theorie ook eerder uit Nm moeten kunnen maar dat komt bij Rvs nogal ongelukkig uit.

Maar op basis van bovenstaand patroon krijg je tenminste echt een IC-waardige drgl, hoeft de Zeeuwse IC niet te wachten in Rsd op de 3600, en kan NS bovendien een compositie uitsparen.
 

17-03-2016 11:21:12
waalkade
waalkade
Dit zijn de voorlopige tijden die ik bijvoorbeeld van de 3639 in 2017 heb:
Zl v 10:20
Zp a 10:56
v 10:58
Ah a 11:19
v 11:23
Nm a 11:35
v 11:38
Ht a 12:07
v 12:12
Bd a 12:41
v 12:46
Rsd a 13:04
Lijkt me trager dan vroeger.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl