Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl
Dienstregeling 2017, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
30-08-2016 22:17:40
cuneo56
cuneo56
Er zijn een 15 tal 6400 in principe geschikt om als energie wagen op te treden, dan lok voor en achter en dan 3 setjes van 3 loks. OOk nog even ergens een paar rijtuigen huren, (6 a 9) . En dan heb je het absolute minimum voor de beoogde dienst. En dan moet DB Cargo het willen en de loks ook even uit de motteballen halen en rijvaardig maken ( net zo lastig als DM'90)
Dus , Ja zou kunnen, kost een heleboel geld, en of dat op tijd lukt ook een heel groot vraagteken.
Ergo kans op realisatie 0, 0000005 ( Contador kon dat mooi uitspreken )
 

30-08-2016 22:19:19
michaben
michaben
Als we dan toch speculaas gaan eten, er is nog genoeg rijvaardig museummaterieel op stoom- of dieseltractie.  

30-08-2016 23:06:22
maarten83
maarten83
Quote
cuneo56 (di 30 aug 2016 22:17:40 https://www.somda.nl/forum/15804/p589416/): Er zijn een 15 tal 6400 in principe geschikt om als energie wagen op te treden, dan lok voor en achter en dan 3 setjes van 3 loks. OOk nog even ergens een paar rijtuigen huren, (6 a 9) . En dan heb je het absolute minimum voor de beoogde dienst. En dan moet DB Cargo het willen en de loks ook even uit de motteballen halen en rijvaardig maken ( net zo lastig als DM'90)
Dus , Ja zou kunnen, kost een heleboel geld, en of dat op tijd lukt ook een heel groot vraagteken.
Ergo kans op realisatie 0, 0000005 ( Contador kon dat mooi uitspreken )


1 6400 kan toch tot max 10 rijtuigen van energie voorzien?
 

31-08-2016 08:14:38
vrijgezel
vrijgezel
De nog rijdende 6400 heeft DBC zelf nodig; de stilstaande hebben dezelfde status als het stilstaande DM'90 (terzijde, deels geplukt t.b.v. rijdende exemplaren). 6400-en hebben geen generator voor de treinverwarming/-airco. Wel is het zo dat de 6461 t/m 6475 geschikt zijn als "energiewagen" en in dat geval geen tractie kan leveren.
Verder zoals al eerder beschreven: geen rijtuigen beschikbaar. NSR heeft al het ICR al nodig op de HSL.
 


06-09-2016 20:06:24
spurt2244
spurt2244
Uiterlijk op 13 september word verwacht dat de NS met een oplossing komt om 4 treinen per uur mogelijk te maken per december dit jaar tussen Leeuwarden - Zwolle v.v. http://www.lc.nl/friesland/Jorritsma-geen-extra-trein-Leeuwarden-Zwolle-onacceptabel-21610484.html  

06-09-2016 20:57:49
MasterE
MasterE
Er staat niets in het artikel dat NS moet komen met een oplossing. Men verwacht dat.


Mcn Asd
 

14-09-2016 09:36:13
dvdhoven
dvdhoven
Volgens de Telegraaf is er een diesel ei gelegd: http://www.telegraaf.nl/binnenland/26603010/__NS_wil_treinen_Arriva_leasen__.html


Dick van den Hoven
 

14-09-2016 09:58:40
daniel81
daniel81
Dat is dan wel opmerkelijk, want waar komt dat materieel dan ineens vandaan? 'k Mag toch aannemen dat die recente verlenging van de GTW2/6-jes niet voor niets gedaan is.  

14-09-2016 10:19:31
dh3201
dh3201
Misschien levert verhuur aan NSR meer op dan het zelf inzetten.
Dus zal er wel ergens een kortere trein op Arriva's eigen net gaan rijden...


Shqiperise-lopers?
 

14-09-2016 10:30:03
AgentX
AgentX
Interessant, NS gaat rijden met GTW's van Arriva. Dat wordt vast erg gezellig bij de overstapzuilen op de perrons: http://koenb.nl/dump/OverstappenArrivaNSZlLw.png  

14-09-2016 11:14:11
jelmerrr
jelmerrr
Hoeveel GTW-stellen gaan er waarschijnijk naar NS?

Laatst bewerkt door moderator op 14-09-2016 17:41, reden: In gewoon Nederlands s.v.p..
 

14-09-2016 11:27:50
reisthijs
reisthijs
Als die ritten worden uitbesteed aan Arriva (dat treinen en personeel zou kunnen leveren) gaan er waarschijnlijk geen stellen naar NS.  

14-09-2016 11:30:11
bert
bert
Staat niet dat het GTW's zijn. Wie weet gaat Arriva de Linten van NSFS doorverhuren aan NS. Dit wordt zo ridicule dat je nu van alles kunt verwachten. Ben benieuwd idd hoeveel ovc problemen dat gaat opleveren. Ik geloof dat deze sector een beetje aan het doordraaien is  

14-09-2016 11:55:56
dennistd
dennistd
Een heel ander idee: heeft het moederbedrijf van Arriva (DB) niet een paar Talenten met ATB over van de Euregiobahn nu Heerlen-Herzogenrath een pendeldienst is? Voor de rest van het net kan DB immers wel andere Talenten inzetten.

Laatst bewerkt door dennistd op 14-09-2016 11:56
 

14-09-2016 12:06:35
daniel81
daniel81
Quote
bert (wo 14 sep 2016 11:30:11 https://www.somda.nl/forum/15804/p591209/): Staat niet dat het GTW's zijn. Wie weet gaat Arriva de Linten van NSFS doorverhuren aan NS. Dit wordt zo ridicule dat je nu van alles kunt verwachten. Ben benieuwd idd hoeveel ovc problemen dat gaat opleveren. Ik geloof dat deze sector een beetje aan het doordraaien is


Het feit dat NS zowaar gaat samenwerken met een regionale vervoerder om meer treinen te kunnen laten rijden, is nu juist een positieve tegengestelde beweging in de verder zo ridicuul wordende spoorwereld %06%
 

14-09-2016 12:08:04
thom
thom
Quote
bert (wo 14 sep 2016 11:30:11 https://www.somda.nl/forum/15804/p591209/): Staat niet dat het GTW's zijn. Wie weet gaat Arriva de Linten van NSFS doorverhuren aan NS. Dit wordt zo ridicule dat je nu van alles kunt verwachten. Ben benieuwd idd hoeveel ovc problemen dat gaat opleveren. Ik geloof dat deze sector een beetje aan het doordraaien is

Een paar stickers op een trein los natuurlijk een hoop 'problemen' op, daarnaast staat er op de infosystemen gewoon NS als vervoerder getoond.
 

14-09-2016 12:24:11
AgentX
AgentX
Jawel, maar reizigers kijken echt wel verder dan hun neus lang is. Een trein die ze qua vorm en model niet kennen zijn ze minder geneigd in te stappen. En dan zeker als het Arriva-rode GTW's zijn met NS logo. Dat maakt de verwarring echt niet minder hoor.  

14-09-2016 12:28:31
daniel81
daniel81
Kijk, iemand heeft natuurlijk allang ingecheckt voordat hij ziet in welke trein hij gaat stappen. Zodra diegene dan een roodwitte trein ziet zal-ie zeker navragen hoe het zit, maar dat is geen 'probleem'.
En we hebben toch wel vaker aan de orde gehad dat er met stickers gewerkt werd? Denk aan de Plan V's met Arriva, Veolia en CXX-logo's.
Of de Breng-GTW's op de Maaslijn, zelfs zonder andere stickers.
 

14-09-2016 13:05:21
reisthijs
reisthijs
Quote
bert (wo 14 sep 2016 11:30:11 https://www.somda.nl/forum/15804/p591209/): Staat niet dat het GTW's zijn.
Nee, maar het is wel het enige dieselmaterieel dat de rijtijden haalt. Het lijkt voor Arriva ook het meest praktische om materieel en personeel uit Lw in te zetten.
 

14-09-2016 13:08:47
dh3201
dh3201
Quote
AgentX (wo 14 sep 2016 12:24:11 https://www.somda.nl/forum/15804/p591220/): Jawel, maar reizigers kijken echt wel verder dan hun neus lang is. Een trein die ze qua vorm en model niet kennen zijn ze minder geneigd in te stappen. En dan zeker als het Arriva-rode GTW's zijn met NS logo. Dat maakt de verwarring echt niet minder hoor.

Nee hoor, een trein is een trein. Ooit eens gezien op het oude (nog bovengrondse) Barendrecht dat een Thalys voor een rood sein langs het perron tot stilstand kwam. Meerdere reizigers probeerden de deuren te openen, denkende dat dat de stoptrein naar Dordrecht was....


Shqiperise-lopers?
 

14-09-2016 13:21:36
Daniel1
Daniel1
Quote
reisthijs (wo 14 sep 2016 13:05:21 https://www.somda.nl/forum/15804/p591227/):
Quote
bert (wo 14 sep 2016 11:30:11 https://www.somda.nl/forum/15804/p591209/): Staat niet dat het GTW's zijn.
Nee, maar het is wel het enige dieselmaterieel dat de rijtijden haalt. Het lijkt voor Arriva ook het meest praktische om materieel en personeel uit Lw in te zetten.


Afgelopen maandag heeft er DM'90 in de 9100 naar Groningen gereden, en deze was keurig optijd in Groningen...

Laatst bewerkt door Daniel1 op 14-09-2016 13:26
 

14-09-2016 13:28:04
b2py
b2py
NS komt met een out-of-the-box oplossing en waar maakt men zich druk om? De kleur van de trein en inchecken?  

14-09-2016 13:30:51
koekje
koekje
Ik hoop dat Arriva/NS nog contacten heeft met de makers van dit kunstwerk: http://ilovegraffiti.de/wp-content/uploads/2012/11/Unbenannt-13.jpg

%08%
 

14-09-2016 14:18:07
kiekkiek
kiekkiek
Quote
dh3201 (wo 14 sep 2016 10:19:31 https://www.somda.nl/forum/15804/p591190/): Misschien levert verhuur aan NSR meer op dan het zelf inzetten.
Dus zal er wel ergens een kortere trein op Arriva's eigen net gaan rijden...

Er zijn vast een paar stellen over nu er niet naar Duitsland gereden wordt

Laatst bewerkt door kiekkiek op 14-09-2016 14:18
 

14-09-2016 14:53:36
spurt2244
spurt2244
Arriva zal vast goed gekeken hebben of ze treinen en personeel konden leveren, er zijn in de afgelopen tijd weer wat treinstellen verlengd.

Dit is er te lezen bij de Leeuwarder Courant: http://www.lc.nl/friesland/NS-wil-Arriva-treinen-leasen-21629211.html

Laatst bewerkt door spurt2244 op 14-09-2016 14:55
 

14-09-2016 15:24:33
daniel81
daniel81
Quote
kiekkiek (wo 14 sep 2016 14:18:07 https://www.somda.nl/forum/15804/p591245/):
Quote
dh3201 (wo 14 sep 2016 10:19:31 https://www.somda.nl/forum/15804/p591190/): Misschien levert verhuur aan NSR meer op dan het zelf inzetten.
Dus zal er wel ergens een kortere trein op Arriva's eigen net gaan rijden...

Er zijn vast een paar stellen over nu er niet naar Duitsland gereden wordt


De grap is dat er vanaf december juist wel weer naar Duitsland gereden gaat worden (tot Weener)
 

14-09-2016 15:43:36
AgentX
AgentX
Quote
daniel81 (wo 14 sep 2016 12:28:31 https://www.somda.nl/forum/15804/p591221/): Kijk, iemand heeft natuurlijk allang ingecheckt voordat hij ziet in welke trein hij gaat stappen. Zodra diegene dan een roodwitte trein ziet zal-ie zeker navragen hoe het zit, maar dat is geen 'probleem'.
En we hebben toch wel vaker aan de orde gehad dat er met stickers gewerkt werd? Denk aan de Plan V's met Arriva, Veolia en CXX-logo's.
Of de Breng-GTW's op de Maaslijn, zelfs zonder andere stickers.


Mjawel, maar in de tijd van Plan V's bij andere vervoerders dan NS kon je nog gewoon een treinkaartje kopen, zondat je het uitmaakte met welke vervoerder je ging. Juist omdat je vandaag de dag (ik vind het ook waanzin) moet opletten in wat voor trein je stapt, maakt dat mensen schuwer met instappen zijn geworden.
 

14-09-2016 16:17:36
michaben
michaben
Quote
Daniel1 (wo 14 sep 2016 13:21:36 https://www.somda.nl/forum/15804/p591232/): Afgelopen maandag heeft er DM'90 in de 9100 naar Groningen gereden, en deze was keurig optijd in Groningen...

Het is al tig keer gezegd hier, dit soort opmerkingen voegen niets toe aan de discussie. Het gaat namelijk niet om of het technisch haalbaar is, maar of het volgens de plannormen haalbaar is. Je kunt niet de marge in de dienstregeling gebruiken om trager materieel in te plannen, want dan heb je bij elke scheet vertraging.
 

14-09-2016 21:29:36
chris24
chris24
Hafas heeft dienstregeling 2017 online!

ik verklap 1 ding de 4600 vertrekt in Zwolle van spoor 5!

Laatst bewerkt door chris24 op 14-09-2016 21:32
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-09-2016 21:47:51
ToH
ToH
Mooi zo. Hopelijk spoor 1 weer naar de IC!

Heb je een linkje van dat bestand?
 

14-09-2016 21:50:04
Frontier
Frontier
http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-09-2016 21:54:38
b2py
b2py
1 is exclusief voor de sprinter naar Utrecht, IC naar Rtd gaat ook vanaf 5  

14-09-2016 21:59:02
selivio
selivio
Zal 1b wellicht gebruikt gaan worden (op den duur) voor de (extra)sprinter naar Lw?  

14-09-2016 22:59:58
umbusko
umbusko
Ah, een verschoven en versnelde 3600 gaat aansluitingen bieden van/op de 800 te Ht! %02% Mt-Nm wordt daarmee via Ht een minuut sneller dan via Vl, dus dag Veolia, dag Arriva, dag GTW! %08% Wel hopen dat men te Ht klantgericht gaat fluiten, want 2 minuten voor de overstap vind ik dan wel weer wat krap, ook al is het cross-platform. Een gemiste 800 naar Mt levert dan ook meteen +30 op, omdat te Std de 800 en niet de 3500 gaat aansluiten op de 32400 (de nieuwe 6800). Die 32400 is dan ook meteen zijn lange stationnement in Std kwijt: vanaf Rm kart hij gewoon achter de 800 aan, met slechts 1 minuut te Std.

Wat me verder zo snel in het zuiden opvalt: de 32000 is ingekort tot Mtr-Hrl en daarom is de voormalige 6900 verlengd tot een 32500 Std-Krd (die in Std ook op de 800 aansluit; reizigers vanuit Krd hebben niet langer aansluiting op de 3500), de 32100 rijdt tegenwoordig al vanuit Mtr %05% (Mtr-Mt-Mes-Vk-Hrl dus), met in Hrl aansluiting op de 32500 naar/van Krd (richting Krd met traplopen, terug cross-platform).
In Mtr gaan de 32000 en de 32400 vanaf spoor 3 vertrekken, waar ze op elkaar keren zo te zien, de 32100 vanaf spoor 1 en de 5300 als voorheen van spoor 1 richting Luik en van spoor 2 terug naar Mt.

Voordelen en nadelen dus. Voor reizigers van/naar Mt verdwijnt de mogelijkheid om ieder kwartier te reizen, wie de 800 mist is de pineut. Leuk ook met die 1900, die als 11100 Ehv-Bd gaat rijden en een kwartier verschoven is. Overdag sluit die dus wel aan op de 3500 richting Hrl, maar wil je naar Mt, dan mag je alsnog op de 800 wachten. Met zowel de 32400 als de 32500 (inclusief reizigers van/naar Krd) aansluitend op de 800, zal die wel flink drukker worden. Maar dan past iedereen tenminste in die zielige kleine 3500, die met ook nog een treindeel van/naar Vl niet al te lang zal kunnen zijn.
Ook vanuit Nm naar Rm en zuidelijker is het aanbod qua opties kariger: .08/.17/.38/.47 wordt nu .08/.09/.38/.39 (de 4400 uitgezonderd) waarbij je kunt kiezen uit Intercitycomfort en een cross-platformoverstap van 2 minuten (en voor Mt een vrij groot risico op +30) of de boemel en een overstap met traplopen van 8 minuten. Dat gaat af en toe een lastige keuze worden.
 

14-09-2016 23:25:03
Coryza
Coryza
Er staat 13 min voor Oss-Ht, dus die 2 min gaat wel aan de zeer ruimte kant uitvallen.  

14-09-2016 23:30:23
nougo
nougo
Die vervallen knoop in Sittard is een tegenvaller. Ik begrijp het ook niet. Dat had echt anders gekund.  

14-09-2016 23:49:05
Sietse
Sietse
Als ik het goed zie vervalt de overstap vanuit de 7600 naar de 30900 op Ahp compleet. In de ochtend wordt in omgekeerde richting de tijd van 7 minuten naar 5 minuten teruggebracht maar ook dat wordt vanwege de de gebruikelijke vertragingen een lastige opgave. Jammer om dat te zien...

Laatst bewerkt door Sietse op 14-09-2016 23:52
 

15-09-2016 00:21:27
anton_
anton_
Breda wordt wel een eindstation voor IC (direct) treinen: 7 treinen per uur eindigen hier - 4 uit Rotterdam, 1 uit Dordrecht en 2 uit Eindhoven - alleen de 3600 rijdt door.  

15-09-2016 00:24:08
dennistd
dennistd
Volgens mij moet dit een redelijk compleet overzicht van alle treinseries zijn. Op- en aanmerkingen zijn welkom. http://dennistd.nl/trein/series2017.pdf  

15-09-2016 00:32:27
MetroRET
MetroRET
700/1800 stopt niet meer in Duivendrecht
1400 mist
4000 naar Uitgeest
4400 en 9600 niet langer gekoppeld.
6800 mist (huidige 19800)
9900 mist
 

15-09-2016 01:00:40
dennistd
dennistd
700/1800: staat ook via, puur als routeaanduiding
4000: foutje, gefixt
6800: toegevoegd
9900: toegevoegd

4400/9600:
Voor zover ik kan zien komt de 4400 om .03/.33 aan op 7b, waarbij de 9600 om .19/.49 vertrekt van datzelfde spoor. De 9600 komt om .10/.40 aan op 3a, terwijl de 4400 om .02/.32 vertrekt van datzelfde spoor.
Dan lijkt het mij toch zeer waarschijnlijk dat ze gewoon doorrijden. Om van 7b naar 3a te komen moet er immers via de vrije baan richting Vught of Oss gekeerd worden, of moet er een zaagbeweging gemaakt worden (3x kopmaken).

Laatst bewerkt door moderator op 15-09-2016 04:20, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

15-09-2016 05:54:57
MetroRET
MetroRET
Opvallend, terwijl ik éérder iets anders had vernomen.

Ook apart dat er voor een reisadvies van nu geen overstap benoemd wordt en voor 1 ná 11 december juist wel.
 

15-09-2016 05:58:56
ZJ37
ZJ37
Te Ht zijn de 4400/9600 inderdaad nog steeds gekoppeld. De Sprinter naar Ut en naar Ddr keren op zichzelf.  

15-09-2016 06:37:40
robbertc
robbertc
Hierboven staat ergens 'zielig kleine 3500': Door het splitsen en combineren met de 13500 uit Vl, rijdt die tot ongeveer 21.00 boven Ehv altijd met 2x IRM, ook in het weekend.  

15-09-2016 06:45:50
MetroRET
MetroRET
Wie zegt dat hij met VIRM gaat rijden ?  

15-09-2016 07:01:38
b2py
b2py
ICM was zo'n succes afgelopen twee jaar op die lijn  

15-09-2016 07:20:28
selivio
selivio
Mis de huidige 31000 in je lijst. Zie ik hem over het hoofd en gaat die onder een ander nummer rijden, of staat die er helemaal niet in?  

15-09-2016 07:31:47
ZJ37
ZJ37
De ICD tijdelijk knippen in Bd is natuurlijk niet fraai, maar om die treindienst 4x per uur in een 8/22 ligging uit te voeren gaat uiteraard leiden tot 1 veel te volle en 1 bijna lege trein.  

15-09-2016 07:53:55
robbertc
robbertc
Quote
MetroRET (do 15 sep 2016 06:45:50 https://www.somda.nl/forum/15804/p591361/): Wie zegt dat hij met VIRM gaat rijden ?
Nu de 1700 niet meer hoeft te combineren met de 2800, kan het ICM weer terug naar de 1700 en IRM naar de 3500.
 

15-09-2016 08:29:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat dingen die mij in Hafas opvielen:
- de kwartiersdienst tussen Amf en Ut wordt schever: ri. Ut gaan de tijden van 10/26/40/56 naar 10/28/40/58, andersom van 06/20/36/50 naar 06/18/36/48.
- door bovenstaande aanpassingen wordt de stilstand te Ut wel consequenter: Amf > Gd heeft voortaan alles 6 minuten om kop te maken.
- reizigers tussen Amfs en Amf profiteren van een betere afstemming van de treinen waarbij niet alleen de sprinters (zo leek het in de plannen) maar ook de ICs meegenomen zijn. Men gaat daar van EDMDT ("Elke Dertig Minuten Drie Treinen") naar een redelijk nette 10-minutendienst.
- te Ut lijkt de 2000 op spoor 21 te blijven keren (9 moet rond die tijd toch weer open zijn?) waardoor er dus geen cross-platform overstap tussen de 2000 en 500/600 ontstaat. De 2800 keert juist op spoor 12 waarbij vrijwel tegelijk de (1)1700 op spoor 11 staat. 500/600 keert op 12 met een leeg spoor 11 ernaast, wat dat betreft is er al wel rekening mee gehouden.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 15-09-2016 08:29


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-09-2016 08:58:18
funtrucker
funtrucker
En wat mij opvalt is dat de 4600 Zl-Gvc gaat doen, 2:47!!  

15-09-2016 09:04:31
sneltram
sneltram
Door het verschuiven in Zl gaat de 500/600 in Amf geen aansluiting meer geven op de 1500 naar Asd. De overstap wordt 1 minuut. Dat lijkt een truc om iedereen via de Hanzelijn te sturen.

Het schrappen van Dvd als tussenstop op de 700/1800 levert 3 minuten op. Vertrek uit Alm shuift van 27/57 naar 29/59, maar de aankomst in Asdz wordt een minuut eerder (18/48).
 

15-09-2016 09:07:45
Klaasje
Klaasje
Bedenk ook maar rustig dat het verschuiven van de 1500 nodig is om Weesp er wat fatsoenlijker uit te laten zien. Ongeveer rond dezelfde tijd komt de 2400 ook door Weesp over hetzelfde spoor om de 4600/5700-knoop in te halen.  

15-09-2016 09:08:34
peter023
peter023
ik mis de verbinding breda - eindhoven  


15-09-2016 09:36:07
umbusko
umbusko
Quote
robbertc (do 15 sep 2016 06:37:40 https://www.somda.nl/forum/15804/p591360/): Hierboven staat ergens 'zielig kleine 3500': Door het splitsen en combineren met de 13500 uit Vl, rijdt die tot ongeveer 21.00 boven Ehv altijd met 2x IRM, ook in het weekend.

Ah, met VIRM wordt hij inderdaad al iets minder zielig. Maar ik had het dan ook over de bezetting en de grootte ten zuiden van Ehv, die dus wel nooit meer zal zijn dan VIRM-6 en in sommige gevallen (zoals in de spits) dus toch wel wat zielig is.
 

15-09-2016 10:23:15
ZJ37
ZJ37
Quote
peter023 (do 15 sep 2016 09:08:34 https://www.somda.nl/forum/15804/p591381/): ik mis de verbinding breda - eindhoven
= serie 11100.
 

15-09-2016 11:19:59
Pim530
Pim530
Quote
umbusko (do 15 sep 2016 09:36:07 https://www.somda.nl/forum/15804/p591386/):
Quote
robbertc (do 15 sep 2016 06:37:40 https://www.somda.nl/forum/15804/p591360/): Hierboven staat ergens 'zielig kleine 3500': Door het splitsen en combineren met de 13500 uit Vl, rijdt die tot ongeveer 21.00 boven Ehv altijd met 2x IRM, ook in het weekend.

Ah, met VIRM wordt hij inderdaad al iets minder zielig. Maar ik had het dan ook over de bezetting en de grootte ten zuiden van Ehv, die dus wel nooit meer zal zijn dan VIRM-6 en in sommige gevallen (zoals in de spits) dus toch wel wat zielig is.

Je kunt toch ook met acht bakken rijden? Dat lijkt me best redelijk.

De 9100 heet voortaan 8100 en krijgt nóg meer rijtijd dan nu (nu al teveel), 9000 blijft frappant genoeg gewoon 9000 heten.

Quote
kiekiek Er zijn vast een paar stellen over nu er niet naar Duitsland gereden wordt


Dat denk ik niet, er wordt nu speciaal om capaciteit vrij te maken niet naar Duitsland gereden in de ochtendspits.

Laatst bewerkt door Pim530 op 15-09-2016 11:22
 

15-09-2016 11:50:06
mhlvdijk
mhlvdijk
Ik weet niet wat er precies met die knoop gebeurd is, maar verbinding Almere Buiten - Amsterdam is nog maar 2x per uur (rechtstreeks) en dus niet meer 4x per uur (waarvan twee met overstap in Weesp). Het lijkt dus niet meer aan de te sluiten. De Sprinters rijden ook niet netjes in een 15-15 frequentie (iets dat ik wel gedacht had, na het veranderen van de IC's (niet meer achter elkaar van en naar Lelystad)  

15-09-2016 11:58:00
MasterE
MasterE
Ik weet niet hoe je daarbij komt maar de verbinding blijft gewoon bestaan net als nu. Alleen wisselen de 4600 en 4300 van pad.


Mcn Asd
 

15-09-2016 13:04:40
mhlvdijk
mhlvdijk
Ik heb het ook niet verzonnen, maar de Hafas planner geeft de overstap niet aan. Wel 4x per uur Amsterdam - Almere Buiten maar niet Almere Buiten - Amsterdam dus. Er zit ook 6 minuten tussen de 5800 en 4300 te Weesp met vertrektijd, wellicht heeft dat ermee te maken?  

15-09-2016 13:08:21
MasterE
MasterE
Wel als ik het opzoek.


Mcn Asd
 

15-09-2016 13:13:13
dennistd
dennistd
Quote
selivio (do 15 sep 2016 07:20:28 https://www.somda.nl/forum/15804/p591369/): Mis de huidige 31000 in je lijst. Zie ik hem over het hoofd en gaat die onder een ander nummer rijden, of staat die er helemaal niet in?
Die was ik vergeten, staat nu in de lijst: http://dennistd.nl/trein/series2017.pdf
 

15-09-2016 13:15:17
dennistd
dennistd
Quote
mhlvdijk (do 15 sep 2016 13:04:40 https://www.somda.nl/forum/15804/p591422/): Ik heb het ook niet verzonnen, maar de Hafas planner geeft de overstap niet aan. Wel 4x per uur Amsterdam - Almere Buiten maar niet Almere Buiten - Amsterdam dus. Er zit ook 6 minuten tussen de 5800 en 4300 te Weesp met vertrektijd, wellicht heeft dat ermee te maken?
Ik kom op 14 december rond 14u gewoon op 4x per uur: .10/.40 met overstap in Wp van 2 minuten (4300/5800) en .28/.58 rechtstreeks (4600)
 

15-09-2016 13:19:56
qj7141
qj7141
Quote
dennistd (do 15 sep 2016 13:13:13 https://www.somda.nl/forum/15804/p591426/):
Quote
selivio (do 15 sep 2016 07:20:28 https://www.somda.nl/forum/15804/p591369/): Mis de huidige 31000 in je lijst. Zie ik hem over het hoofd en gaat die onder een ander nummer rijden, of staat die er helemaal niet in?
Die was ik vergeten, staat nu in de lijst: http://dennistd.nl/trein/series2017.pdf

Ik zie hem nog steeds niet %04%
 

15-09-2016 13:31:41
koekje
koekje
Ik wel. Cache van je browser leeg gooien. In de meeste browsers werkt ctrl+F5 wel om geforceerd te vernieuwen.  

15-09-2016 13:33:13
sneltram
sneltram
Het lijkt er op dat de 5000 Dtz gaat overslaan richting Ddr. Andere kant op wel netjes 4 treinen per uur. Zou het samenhangen met het overslaan van Sdm van de 2400 richitng Ddr? Iemand die meer weet?  

15-09-2016 13:46:57
mhlvdijk
mhlvdijk
Quote
MasterE (do 15 sep 2016 13:08:21 https://www.somda.nl/forum/15804/p591423/): Wel als ik het opzoek.

Snap er niets van, ik nu ook.... Zonde dat ik geen printscreen heb gemaakt.
Dank in ieder geval!
 

15-09-2016 15:49:53
wouter15
wouter15
Als ik op http://hafas.bene-system.com/bin/stboard.exe/nn?L=profi& kijk lijkt het erop dat de koppeling van de Sprinters Wd - Ut en Ut - Gdm ook op de schermen te zien zal zijn. Als je op http://hafas.bene-system.com/bin/stboard.exe/nn?L=profi& kijk bij de treinen vanaf Wd in de dienstregeling 2016 staan ze nog tot Ut maar vanaf dienstregeling 2017 staan ze erop als Sprinters naar Tl en Ht.  

15-09-2016 16:55:08
umbusko
umbusko
Quote
Pim530 (do 15 sep 2016 11:19:59 https://www.somda.nl/forum/15804/p591402/):
Quote
umbusko (do 15 sep 2016 09:36:07 https://www.somda.nl/forum/15804/p591386/):
Quote
robbertc (do 15 sep 2016 06:37:40 https://www.somda.nl/forum/15804/p591360/): Hierboven staat ergens 'zielig kleine 3500': Door het splitsen en combineren met de 13500 uit Vl, rijdt die tot ongeveer 21.00 boven Ehv altijd met 2x IRM, ook in het weekend.

Ah, met VIRM wordt hij inderdaad al iets minder zielig. Maar ik had het dan ook over de bezetting en de grootte ten zuiden van Ehv, die dus wel nooit meer zal zijn dan VIRM-6 en in sommige gevallen (zoals in de spits) dus toch wel wat zielig is.

Je kunt toch ook met acht bakken rijden? Dat lijkt me best redelijk.


En van/naar Vl met een los viertje? Nou weet ik niet hoe druk het daar precies is, maar is dat midden in de spits dan niet ook te krap?
Nu las ik "altijd met 2x IRM" als "niet met 3x VIRM-4", maar misschien lees ik dan meer dan ik moet lezen.
En ja, acht bakken VIRM is zonder knoop in Std best redelijk.
 

15-09-2016 17:19:25
anton_
anton_
Quote
funtrucker (do 15 sep 2016 08:58:18 https://www.somda.nl/forum/15804/p591378/): En wat mij opvalt is dat de 4600 Zl-Gvc gaat doen, 2:47!!


Eindelijk een half uur dienst Lelystad - Coevorden %08%
Wel een eerste aanzet om een knoop in Zwolle te realiseren om .00 en .30
 

15-09-2016 17:21:41
anton_
anton_
Quote
funtrucker (do 15 sep 2016 08:58:18 https://www.somda.nl/forum/15804/p591378/): En wat mij opvalt is dat de 4600 Zl-Gvc gaat doen, 2:47!!

was nog opvallender geweest als de 4600 en 8100 aan elkaar geknoopt waren
(had hoogeveen toch nog een directe verbinding met schiphol gekregen ) %08%

%08%%08%%08%%08%%08%
 

15-09-2016 17:50:15
maxje
maxje
Tussen Ehv en Btl zijn de 9600 en 5200 omgeklapt. En bij de gecombineerde intercity Schiphol-Venlo/Heerlen gaat het deel naar Venlo voorop rijden. Spoor 2 in Ehv lijkt niet gebruikt te worden als ik Hafas zo mag geloven%08%  

15-09-2016 18:23:01
nougo
nougo
Jawel hoor. Spoor twee is in ieder geval aankomst perron voor de 11100, dan wel 1100 na april. Begrijpen doe ik dat niet. Moeten de 3500 en 1100 nog steeds kruisen voor het station.  

15-09-2016 20:31:27
AJT
AJT
Om 19.40 vertrekt de 5768 als laatste 5700 van Ut ri Hvs
Om 20.36 vertrekt de laatste 5700 van Hor naar Ut
Om 20.14 vertrekt er een 14972 van Ut die om 20.25 in Hor stopt
Om 20.59 halteert dan de eerste 14900 in Hor ri Ut
 

15-09-2016 20:48:21
mdj
mdj
-7500 wordt een kwartier verschoven
-7600 gaat overdag maandag tot en met zaterdag door naar Wc en dat wisten we eigenlijk wel. Interssanter is de daluitsnijding:
In de avond 2x per uur Nijmegen-Arnhem, 1x per uur Arnhem-Zutphen. Op zondag 1x per uur alleen Nijmegen-Zutphen. Kering te Nm gaat via NmRep neem ik aan, aankomst op 4b, vertrek 3b.
-4400 gaat overdag maandag tot en met zondag(!) door naar Ah. In de late avond (na 20:00u) 1x per uur Nm-Ht. Op zondag 1x per uur Ah-Ht, na 17:00 2x per uur Ah-Ht.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

15-09-2016 22:11:56
ZJ37
ZJ37
Quote
nougo (do 15 sep 2016 18:23:01 https://www.somda.nl/forum/15804/p591480/): Jawel hoor. Spoor twee is in ieder geval aankomst perron voor de 11100, dan wel 1100 na april. Begrijpen doe ik dat niet. Moeten de 3500 en 1100 nog steeds kruisen voor het station.
Dat moeten ze toch omdat het materieel van de 1100 omgehaald moet worden via de tuin.
 

15-09-2016 22:18:19
nougo
nougo
Maar dat kan ook via spoor 1. Er is immers een half uur de tijd om dat materieel te keren. Daarbij: Als de 11100 verlaat is (ik noem maar eens wat.... overstap in Breda op een verlate 1100 geboden) dan kan de 3500 iets opgehouden worden omdat bij de geplande kruising de 1100 voorlangs gaat. Maar als je die gaat ophouden dan krijgt de vertraging daarvan een spannende kering van haar vleugeltrein 13500 in Vl. Die lijkt immers maar 6 ! Minuten.

Laatst bewerkt door nougo op 15-09-2016 22:19
 

15-09-2016 22:20:17
sneltram
sneltram
Ik denk eerder een kering van 36 minuten, zodat het deel uit Heerlen en uit Venlo op dezelfde tijd terug zijn in Ehv.  

15-09-2016 22:25:31
dennistd
dennistd
Waarom zouden dezelfde stellen weer moeten combineren? Als er maar hetzelfde materieel in zit maakt dat niks uit. In Dv wordt ook afgetrapt en een uur later weer bijgeplaatst, terwijl het doorgaande materieel pas na twee uur weer terug is.  

15-09-2016 22:33:50
Z2N
Z2N
Dat houdt in theorie de mogelijkheid open om deels ICM in te zetten in de (1)3500. Overigens ga ik er wel van uit dat men een lange kering aanhoudt in Vl, dat doet men nu vaak ook al.  

15-09-2016 22:34:14
michaben
michaben
Quote
sneltram (do 15 sep 2016 22:20:17 https://www.somda.nl/forum/15804/p591523/): Ik denk eerder een kering van 36 minuten, zodat het deel uit Heerlen en uit Venlo op dezelfde tijd terug zijn in Ehv.

Dan zou je een kering van 66 minuten nodig hebben, Hrl is namelijk nogal een stukje verder dan Vl Tijdwinst van de 3500 valt trouwens vies tegen, men kondigde DSSU en OV SAAL aan als beter voor de doorstroming, maar Shl - Ehv is een minuut trager geworden.
 

15-09-2016 23:14:57
umbusko
umbusko
Met aankomst én vertrek van de 13500 op spoor 3 en een lange kering zou je dan ook nog in die 6 minuten het materieel moeten omwisselen. Is dat niet wat teveel van het goede?
Ook wel interessant: in Vl gaat de 32200 richting Nm vanaf spoor 1 rijden (!), richting Rm gewoon vanaf 4b en door de verschoven Intercity dus voor beide richtingen met aansluiting op de 13500 (waarbij Ehv-Nm v.v. met aansluiting in Br, Ehv-Rm cross-platform richting Rm en met traplopen de andere kant op). Dan ben ik toch benieuwd waar ze de RE 13 gaan laten (en of die ook nog altijd binnen die knoop valt, met fatsoenlijke aansluitingen op alles).
 

15-09-2016 23:19:57
AJT
AJT
32400( nieuwe Spr Mtr-Rm) en 32500 (Nieuwe Spr Krd-Std) rijden allebei altijd een halfuursdienst.  

16-09-2016 00:03:17
dennistd
dennistd
Quote
umbusko (do 15 sep 2016 23:14:57 https://www.somda.nl/forum/15804/p591533/): Met aankomst én vertrek van de 13500 op spoor 3 en een lange kering zou je dan ook nog in die 6 minuten het materieel moeten omwisselen. Is dat niet wat teveel van het goede?
Ook wel interessant: in Vl gaat de 32200 richting Nm vanaf spoor 1 rijden (!), richting Rm gewoon vanaf 4b en door de verschoven Intercity dus voor beide richtingen met aansluiting op de 13500 (waarbij Ehv-Nm v.v. met aansluiting in Br, Ehv-Rm cross-platform richting Rm en met traplopen de andere kant op). Dan ben ik toch benieuwd waar ze de RE 13 gaan laten (en of die ook nog altijd binnen die knoop valt, met fatsoenlijke aansluitingen op alles).
Ik neem aan dat de RE13 niet ineens op hele andere tijden gaat rijden. Die zou je toch ook nog gewoon op 1a kwijt kunnen? De 32200 past immers wel op 1b.
 

16-09-2016 00:08:54
dennistd
dennistd
In het kader van overige opvallende zaken: de 7000 rijdt 's ochtends 4x vanaf Aml door naar Es. Dit zijn ritten die aankomen in Es en hier 25 minuten later weer vertrekken. In de middag zijn het ook vier ritten, maar de eerste vertrekt uit Es voordat er eentje uit Apd is aangekomen, en de laatste eindigt in Es zonder retourtrein. Daar moeten dus wat mat-ritten aan vast zitten.  

16-09-2016 15:09:57
Roy
Roy
Quote
dennistd (vr 16 sep 2016 00:08:54 https://www.somda.nl/forum/15804/p591537/): In het kader van overige opvallende zaken: de 7000 rijdt 's ochtends 4x vanaf Aml door naar Es. Dit zijn ritten die aankomen in Es en hier 25 minuten later weer vertrekken. In de middag zijn het ook vier ritten, maar de eerste vertrekt uit Es voordat er eentje uit Apd is aangekomen, en de laatste eindigt in Es zonder retourtrein. Daar moeten dus wat mat-ritten aan vast zitten.


Vanaf Almelo de riet/Borne naar Deventer is het nog maar twee minuten langzamer met de 7000 dan met de 7900+IC. Verschil was 10 minuten. Sprinter is 6 minuten sneller, spr+ic 2 minuten langzamer.

Vanaf Enschede richting Deventer was de reistijd 1:04. In 2017 0:56. 7000 vertrekt nu 1x per 2u later uit Enschede ivm ICB. In 2017 altijd snel.
 

16-09-2016 18:55:29
zakdoek
zakdoek
Vanuit Enkhuizen verschuift op zondag de eerste trein een half uur naar voren en op zaterdag direct een halfuursdienstregeling.
De treinen gaan er iets langer over doen naar Amsterdam. 2 minuten voor de 4500 serie. Circa 5 minuten voor de spitsserie die ook in de ochtend weer op Hoorn Kersenboogerd stopt.
 

16-09-2016 21:39:35
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat mij nog opviel is de verdeling over het uur in sommige treinseries rond Ddr. Zo rijdt de combi 2200/2400 tussen Ddr en Rtd in een opmerkelijk 10/20/15/15 interval.
Ook de 5900 wijkt af en komt in een 25/35 interval op Ddr aan. Wel zuur in combinatie met de knip in de Sprinters want die reizigers hebben 1x/uur een overstap van liefst 12 minuten voor de richting Rtd. Edit: Vanuit Rotterdam op de 5900 is het zelfs een overstap van 12 danwel 16 minuten En NS maar volhouden dat ondanks de knip reizigers doorgaand naar Rtd een voordeeltje hebben doordat ze met de overstap op een IC sneller in Rotterdam zouden zijn.

Voor de reizigers uit Bdpb pakt het beter uit (net als voor wie op het juiste kwartier uit Zlw of Ddzd vertrekt) want de 6600 biedt een overstap van 2 of 6 minuten cross-platform op de 2400.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 16-09-2016 21:54


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-09-2016 15:15:04
Berk24
Berk24
Quote
Sietse (wo 14 sep 2016 23:49:05 https://www.somda.nl/forum/15804/p591342/): Als ik het goed zie vervalt de overstap vanuit de 7600 naar de 30900 op Ahp compleet. In de ochtend wordt in omgekeerde richting de tijd van 7 minuten naar 5 minuten teruggebracht maar ook dat wordt vanwege de de gebruikelijke vertragingen een lastige opgave. Jammer om dat te zien...

Ik vermoed dat de RE19 de boosdoener is, er is wellicht al een pad ingelegd voor de RE19 (die waarschijnlijk op 6b in Arnhem gaat keren). En om alles kloppend te krijgen moet de 7600 later in Zutphen starten denk ik.
 

17-09-2016 15:31:31
Berk24
Berk24
Quote
dennistd (vr 16 sep 2016 00:03:17 https://www.somda.nl/forum/15804/p591536/):
Quote
umbusko (do 15 sep 2016 23:14:57 https://www.somda.nl/forum/15804/p591533/): Met aankomst én vertrek van de 13500 op spoor 3 en een lange kering zou je dan ook nog in die 6 minuten het materieel moeten omwisselen. Is dat niet wat teveel van het goede?
Ook wel interessant: in Vl gaat de 32200 richting Nm vanaf spoor 1 rijden (!), richting Rm gewoon vanaf 4b en door de verschoven Intercity dus voor beide richtingen met aansluiting op de 13500 (waarbij Ehv-Nm v.v. met aansluiting in Br, Ehv-Rm cross-platform richting Rm en met traplopen de andere kant op). Dan ben ik toch benieuwd waar ze de RE 13 gaan laten (en of die ook nog altijd binnen die knoop valt, met fatsoenlijke aansluitingen op alles).
Ik neem aan dat de RE13 niet ineens op hele andere tijden gaat rijden. Die zou je toch ook nog gewoon op 1a kwijt kunnen? De 32200 past immers wel op 1b.

RE13 moet in Mönchengladbach aansluiting bieden op de RE8 naar Köln, de RE8 kan niet verschoven worden vanwege het stuk Köln Hbf-Köln Messe/Deutz (de brug over de Rijn). Dus de RE13 kan niet verschoven worden.
 

17-09-2016 16:27:12
luuktrein
luuktrein
Quote
dennistd (vr 16 sep 2016 00:03:17 https://www.somda.nl/forum/15804/p591536/):
Quote
umbusko (do 15 sep 2016 23:14:57 https://www.somda.nl/forum/15804/p591533/): Met aankomst én vertrek van de 13500 op spoor 3 en een lange kering zou je dan ook nog in die 6 minuten het materieel moeten omwisselen. Is dat niet wat teveel van het goede?
Ook wel interessant: in Vl gaat de 32200 richting Nm vanaf spoor 1 rijden (!), richting Rm gewoon vanaf 4b en door de verschoven Intercity dus voor beide richtingen met aansluiting op de 13500 (waarbij Ehv-Nm v.v. met aansluiting in Br, Ehv-Rm cross-platform richting Rm en met traplopen de andere kant op). Dan ben ik toch benieuwd waar ze de RE 13 gaan laten (en of die ook nog altijd binnen die knoop valt, met fatsoenlijke aansluitingen op alles).
Ik neem aan dat de RE13 niet ineens op hele andere tijden gaat rijden. Die zou je toch ook nog gewoon op 1a kwijt kunnen? De 32200 past immers wel op 1b.
In oktober zijn er grootschalige werkzaamheden rond VL, en volgens de bewonersbrief van Prorail die ik heb ontvangen gaat het om spoorvernieuwing en aanpassingen aan de perrons. Misschien worden er dan nog veranderingen doorgevoerd Kan hier echter op de projectenlijst van Prorail niets van terugvinden.


Venlo, stedje van lol en plezeer en logistiek!
 

17-09-2016 18:19:48
kbrandsma
kbrandsma
NS wil tijdelijk dieseltreinen huren van Arriva: http://www.ovpro.nl/trein/2016/09/15/ns-wil-tijdelijk-dieseltreinen-huren-van-arriva-voor-friesland/

Dit lijkt wel de omgekeerde wereld! Arrvia heeft in de afgelopen tien jaar van de concessie al extra stellen aangeschaft en verlengd om voldoende capaciteit te hebben voor de gestegen reizigersgroei. En nu heeft men inmiddels capaciteit over.
 

17-09-2016 20:45:36
salieri
salieri
Hebben ze geen DM'90 over na DRGL 2016, met de elektrificatie van Zl-Nvd?  

17-09-2016 20:47:45
broek53
broek53
Wat zouden de provincies daarvan vinden die dat extra materieel gefinancierd hebben en nu dan minimaal drie stellen (neem ik aan) aan de door hen eveneens (deels) betaalde treinen onttrokken zouden zien worden?  

17-09-2016 20:48:18
bart84
Moderator
bart84
Daar blijft gewoon DM90 rijden in 2017.


Mvg. Bart
 

17-09-2016 20:50:42
salieri
salieri
Oh, ik nam aan dat men over ging op elektrisch materieel. Waarom zou je er anders een waslijn boven hangen als je toch met diesels blijft rijden? Krijgen we dus gevalletje 9100 van een paar jaar terug %08%  

17-09-2016 20:53:14
marciekemp
marciekemp
Omdat er geen elektrisch materieel met ATB-NG is misschien?  

17-09-2016 20:55:00
cuneo56
cuneo56
Helaas is er tussen Zl en Wdn ATB NG nodig en DM90 is zo'n beetje het enige Materieel van NSR dat dat heeft.
Nu is het verwisselen van een ATB NG Kast uit een DM90 met een ATB fase 4 kast van b.v een SGM nog wel te overzien, maar je moet ook de nodige hardware aan treinstellen dan omzetten, denk aan de " ontvangers " die de ATB NG bakens moeten kunnen lezen.
Maar volgens mij is de problematiek hier al eerder besproken.
 

17-09-2016 20:56:54
salieri
salieri
Zal wel een domme vraag stellen nu, maar kunnen er geen stellen uit de Amsterdamse haven gereactiveerd worden? Ik meen me te herinneren dat er stellen als 'maatje' werden aangewezen op de huidige in dienst zijnde stellen. Van die 'maatjes' werd allerlei zooi geplukt.
Zijn er geen onderdelen meer over om een paar benodigde stellen in elkaar te knutselen? Of is dat te kostbaar?
 

17-09-2016 20:58:47
daniel81
daniel81
In Apd wordt voor het zoveelste achtereenvolgende jaar de BSO aangepast (vind ik voor zo n relatief klein station wel opmerkelijk).
Door kleine minutenwijzigingen worden de 7000 en de 17800 nu allebei op spoor 3 afgehandeld, waardoor de 1500 en ICB naar Dv weer via het snellere spoor 4 kunnen rijden.
Nadeel van deze verandering is wel dat de boel er niet robuuster op wordt: In alle gevallen leidt een later vertrek van spoor 3 ertoe dat de binnenkomende trein bij Apda staat te wachten. Vanuit Zp is dat niet leuk omdat je dan de aansluiting mist,vanuit Dv betekent dat dat ook de IC erachter wordt opgehouden.
Op dit moment gebeurt het meerdere malen per dag dat hetzij de 7000 al binnenkomt wanneer een 17800 nog aan het vertrekken is (namelijk bij een licht vertraagde ICB of 1500), danwel dat de 17800 al binnenkomt als de 7000 nog vertrekken moet (als de 1600 of 1700 +5 heeft, in zo n geval krijgt een binnenkomende 17800 voorrang).
Kortom leuk op papier, in de praktijk zal het geen verbetering zijn%03%
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl