Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
04-07-2022 17:10:22
pascalgerr
pascalgerr
Quote
NIJMEGEN (04-07-2022 09:31:06):
Quote
AlbertP (28-06-2022 13:23:42):
Quote
cuneo56 (25-06-2022 14:53:51):

Vanochtend even de stand van zaken van ombouw Ede bekeken.

Wat me opvalt / verbaasd is, dat spoor 5 herlegd., vernieuwd en verlengd is met al twee delen van het nieuwe zijperron, maar dat dit tendele verspilde moeite lijkt, want als over een paar maanden de nieuwe onderdoorgangen ingereden zullen worden het weer verwijderd zal moeten worden.


De 2 stukken perronwand staan aan beide zijden naast de nieuwe onderdoorgang, dus die hoeven niet weg. Het spoor dat er nu ligt loopt inderdaad wel door.


Ik vind trouwens het nieuwe perron langs spoor 5 erg smal lijken.

Of wordt dat perron verbreed wanneer men de fietsenstalling aan de Wageningen zijde sloopt?


Zojuist even gekeken en er is vandaag weer een stuk perronwand geplaatst. Alleen de uiterste stukken van de perrons zijn een meter of 6 breed, daarna zitten er hoekstukken waar het perron weer breder word.

Overigens is ook de bekisting van de tunnel grotendeels weg waardoor je nu goed ziet hoe die er uiteindelijk ongeveer uit gaat zien. Ik had graag even een foto willen maken maar goed, vieze ramen ????

 

04-07-2022 17:54:54
broek53
broek53
Quote
Muizeneus (04-07-2022 16:28:04):
Quote
seinhuis (04-07-2022 15:51:34):

Het schijnt dat de architect van Utrecht Lunetten het gevaarlijk vindt als de trein te dicht bij het trap stopt. Reizigers kunnen dan naar beneden vallen.

Daarom de bord 8 richting Geldermalsen. Tijdens de 25 (in ieder geval geen 50) meter lopen kunnen ze de trap waarnemen.

Dat op de meeste andere stations van Nederland wel naast de trap wordt gestopt is een andere verhaal.

(Tenminste, dit is het verhaal wat ik gehoord heb. Of het waar is weet ik niet)


Ik vind dit verhaal toch wel hoogst opmerkelijk. Architecten vinden altijd overal wat van, maar dat nu uitgerekend een organisatie als Prorail, voor wie hun eigen ontwerpvoorschriften nog belangrijker zijn dan de Nederlandse grondwet, op verzoek van een architect de plaatsing van z'n borden gaat aanpassen lijkt mij sterk.


Mij ook. En de treinlengteborden moeten door NS en/of de andere dienstdoende vervoerders op zijn minst goedgekeurd worden - ook dat staat in dit geval in het OVS zelfs (borden RS304, voor de fijnproevers).

Daarnaast weet ik dat van Prorailzijde (al is dat zeer zeker een andere tak) gestreefd wordt treinen zo dicht mogelijk bij de trappen te laten stationeren. Zo komt dat voor in plannenmakerij rond wisselsaneringen in Roermond, Sittard en Dordrecht.

 

04-07-2022 19:34:34
timtrein
timtrein
Quote
LHN (04-07-2022 16:50:35):

in de eemshaven liggen nieuwe wissels, is dat onderhoud of komt er nieuw vervoer?


TWIAV - Tips & trucs - Luchtfoto's ProRail (in EPSG:28992)


Zie dit draadje in januari 2021. Dit was een vernieuwing, waarbij tegelijkertijd de resterende infra in het asfalt is gelegd zodat ook niemand er verder last van heeft.

 

04-07-2022 21:29:54
broek53
broek53

Ja, die vernieuwing is toen versneld uitgevoerd omdat er jonge tweedehands wissels vrij kwamen uit de ombouw van Zuudbroek.

 


05-07-2022 12:41:48
LHN
LHN
Quote
broek53 (04-07-2022 21:29:54):

Ja, die vernieuwing is toen versneld uitgevoerd omdat er jonge tweedehands wissels vrij kwamen uit de ombouw van Zuudbroek.


dankjewel!

 

05-07-2022 12:54:24
gjbrandsma
gjbrandsma
Quote
Muizeneus (04-07-2022 16:28:04):
Quote
seinhuis (04-07-2022 15:51:34):

Het schijnt dat de architect van Utrecht Lunetten het gevaarlijk vindt als de trein te dicht bij het trap stopt. Reizigers kunnen dan naar beneden vallen.

Daarom de bord 8 richting Geldermalsen. Tijdens de 25 (in ieder geval geen 50) meter lopen kunnen ze de trap waarnemen.

Dat op de meeste andere stations van Nederland wel naast de trap wordt gestopt is een andere verhaal.

(Tenminste, dit is het verhaal wat ik gehoord heb. Of het waar is weet ik niet)


Ik vind dit verhaal toch wel hoogst opmerkelijk. Architecten vinden altijd overal wat van, maar dat nu uitgerekend een organisatie als Prorail, voor wie hun eigen ontwerpvoorschriften nog belangrijker zijn dan de Nederlandse grondwet, op verzoek van een architect de plaatsing van z'n borden gaat aanpassen lijkt mij sterk.


Het kan natuurlijk ook zijn dat de <8> gewoon vergeten is bij het weghalen van de instapzones. Ik zag gisteren ook een nieuw incheckpaaltje staan terwijl de oude niet eens stuk was, dus er gebeuren nu allerlei kleine dingen daar.

 

05-07-2022 14:58:19
phantom
phantom
Quote
seinhuis (04-07-2022 15:51:34):

Het schijnt dat de architect van Utrecht Lunetten het gevaarlijk vindt als de trein te dicht bij het trap stopt. Reizigers kunnen dan naar beneden vallen.

Dat op de meeste andere stations van Nederland wel naast de trap wordt gestopt is een andere verhaal.

(Tenminste, dit is het verhaal wat ik gehoord heb. Of het waar is weet ik niet)


Het komt nogal apart over,die "reden"
Trappen en de omgeving eromheen op perrons is dacht ik overal het zelfde,dus waarom zou een reiziger dan uitgerekend daar van de trap kunnen vallen en niet ergens anders ?

Het risico op van de trap vallen is toch al jaren groter aan het worden,omdat meer mensen hun telefoon in hun neus duwen belangrijker vinden dan kijken wat ze aan het doen zijn.
Als het daar dus om gaat,om dat val gevaar,dan heb je 3 optie's:
Of je pakt iedereen z'n telefoon af als ze van het perron af willen het station uit via een trap.
Of je pakt ze in 3 rollen bubbeltjes plastic voor ze bij de trap zijn.
Of je laat ze hun gang gaan en dus een keer goed op dr snufferd gaan,dan leert men wellicht weer beter op te letten op hun omgeving.

(nog even en er moeten zwaailichten en grote bouwspots bij de trappen worden geplaatst zodat men opmerkt dat er een trap aan zit te komen ๐Ÿ˜œ )



Laatst bewerkt door phantom op 05-07-2022 14:59
 

05-07-2022 19:36:21
sjoerd
sjoerd

Met ingang van 18-7-2022 aanstaande is het geëlektrificeerde kopspoor 318 te Hoogeveen niet meer berijdbaar en buiten exploitatie, de bovenleiding is verwijderd; van engels wissel 311/313 is 311 geklemd; de wissels tussen de drie doorgaande sporen zijn nog in dienst.



Laatst bewerkt door sjoerd op 05-07-2022 19:37
 

06-07-2022 12:16:55
ErikvR
ErikvR
Quote
rolandrail (26-06-2022 23:41:58):
Quote
bacr (26-06-2022 00:44:40):
Quote
rolandrail (25-06-2022 23:16:09):
Quote
ErikvR (25-06-2022 07:04:33):

Werkemplacement Lage Weijde In Utrecht ( 4 sporige gedeelte langs de Atoomweg) gaat ook op de schop, nieuwe betonnen dwarsliggers aangevoerd en verdeeld ( daarnaast op diverse locaties langs het werkterrein grote bergen gestorte ballast). Iemand idee van deze vernieuwimg want er zijn al enkele jaren geen treinen gezien en de enige aansluiting van V/d Heezik is aardig overwoekerd en volgens mij doen ze dar al helemaal niets meer per spoor.????


Heezik betaalt nog steeds voor hun weliswaar vervoerloze aansluiting en Pouw krijgt bij vlagen treinen met oude ballast. Dit jaar toevallig nog niet, voorgaande jaren variërend van een enkele treinen tot een hele week lang meerdere treinen per dag.
Dit jaar zijn de sporen op de Lage Weide gebruikt voor een test van een Vossloh-freestrein en een Speno-slijptrein.


Dank aan de echte kenner. @rolandrail ๐Ÿ™‚


Merci ;-) Vandaag even wezen kijken, er liggen plm. 3000 oude betonnen dwarsliggers klaar voor hergebruik voorzien van nieuwe rubbers en klemmen. Een klein stapeltje nieuwe betonnen dwarsliggers voor onder de stelconplaten langs de Pouw-losweg en een stapel nieuwe kunststoffen dwarsliggers voor onder de wissels aan de zijde Mas en vier stuks voor onder het puntstuk van het wissel naar de Heezik. En inderdaad twee flinke bergen nieuwe ballast, eentje op de Pouw-losweg en eentje op de straat aan de zijde Mas.


Afgelopen week nog even wezen kijekn waarbij opgevallen is dat een spoor ( tegen de Atoomweg aan) niet aamgepakt is, de andere drie wel. Daarnaast is in het spoor richting Maarssen rondom de laatste overweg tegen de hoofdlijn aan weer op enkele plekken het ballast weer aangevuld ( schijnen standaard locaties te zijn gezien de keren dat het daar heeft plaatsgevonden) en zijn er nieuwe gele potjes geplaatst. Toch een voorbode van komend vervoer ?

 

06-07-2022 14:17:04
seinhuis
seinhuis

Op Beneluxspoor staan foto's van de werkzaamheden. Er worden zelfs complete nieuwe wissels geplaatst.

 

06-07-2022 19:12:58 1
LHN
LHN
Quote
seinhuis (06-07-2022 14:17:04):

Op Beneluxspoor staan foto's van de werkzaamheden. Er worden zelfs complete nieuwe wissels geplaatst.


je gaat niet zomaar wissels vernieuwen, zeker prorail niet, je zou zeggen dat er nieuw vervoer komt, wie weet!

 

06-07-2022 19:35:26
treinhobby
treinhobby

De geschiedeniss leert juist dat als een (industrie) spoor compleet vernieuwd wordt, dit vervolgens binnen een jaar volledig opgebroken wordt... ๐Ÿคจ

 

06-07-2022 21:33:42
LHN
LHN
Quote
treinhobby (06-07-2022 19:35:26):

De geschiedeniss leert juist dat als een (industrie) spoor compleet vernieuwd wordt, dit vervolgens binnen een jaar volledig opgebroken wordt... ๐Ÿคจ


Oeps

 

06-07-2022 21:50:43
DingeZ
DingeZ
Quote
seinhuis (06-07-2022 14:17:04):

Op Beneluxspoor staan foto's van de werkzaamheden. Er worden zelfs complete nieuwe wissels geplaatst.


Ik zie anders geen nieuwe wissels, alleen bruikbare en vernieuwde wisselliggers.

 

06-07-2022 23:14:09
Ysbergsla
Ysbergsla

Dat is dan ook aangegeven op die pagina. Waar seinhuis de compleet nieuwe wissels uit opmaakt is mij niet duidelijk.

 

07-07-2022 08:20:26
sik214
sik214

Die liggen er alweer een jaar inmiddels. Vorig jaar zomer is er een spot vervoertje geweest in wat schuifwagens en daarna is het er rustig (treinloos).

 

07-07-2022 08:56:45
sjoerd
sjoerd

Soms is men te snel met opbreken. Afgelopen dagen kwam een filmpje voorbij met een wachtende goederentrein voor een dichtgeasfalteerd raccordement. Het is van alle tijden: bij het maken van de nieuwe beveiliging tussen Gouda en Alphen stond er een goederenconvooi met enkele wagens bij het emplacementje van Waddinxveen, waarvan de wissels bleken te zijn opgebroken. En van Enschede Zuid kon men plotseling niet meer naar Altstätte in Duitsland vertrekken omdat er een stootblok op het spoor naar de grens was gemonteerd.

 

07-07-2022 12:45:20
thom
thom
Quote
LHN (06-07-2022 19:12:58):
Quote
seinhuis (06-07-2022 14:17:04):

Op Beneluxspoor staan foto's van de werkzaamheden. Er worden zelfs complete nieuwe wissels geplaatst.


je gaat niet zomaar wissels vernieuwen, zeker prorail niet, je zou zeggen dat er nieuw vervoer komt, wie weet!


Als bedrijven betalen voor hun aansluiting op het spoornetwerk, heeft Prorail dat maar te onderhouden en veilig berijdbaar te houden ookal laat die klant misschien helemaal geen treinen rijden. Wanneer er dan wat afgekeurd word, dan zal je daar toch wat aan moeten vernieuwen.



Laatst bewerkt door thom op 07-07-2022 12:46
 

07-07-2022 14:06:56
phantom
phantom

Als dingen niet meer gebruikt worden,dan is prorail juist erg vlotjes met 1st dingen opknappen om het dan wat later op te ruimen,waarom ( buiten werkverschaffing en geld verkwisting om) men dat in die volgorde doet is me verder een ?

Schijnbaar is er dus ergens een reden om nu aardig wat tijd,moeite en geld te steken in het opknappen van die lijn incl emplacementens zaken,dan moet er dus iemand zijn lijkt me die wat van plan is.

Anders zou het bij mijn weten de 1ste keer zijn dat er zo erg uitgebreid word vernieuwd,om het dan toch later weg te komen halen.

(maar corrigeer me gerust als dat al vaker is voorgekomen op zo'n schaal)

 

07-07-2022 16:29:58
thom
thom

Dat komt voornamelijk omdat jij denkt dat de besluitvorming daarachter totaal is dan dat deze in de werkelijkheid daadwerkelijk werkt.

Zolang er betaald word voor aansluitingen op Lage Weide zal ProRail niet zomaar kunnen besluiten de zaak ineens maar op te breken, en daarbij is de stamlijn en emplacement volgens mij ook eigendom van de gemeente Utrecht.

 

07-07-2022 17:23:46
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
gjbrandsma (05-07-2022 12:54:24):
Quote
Muizeneus (04-07-2022 16:28:04):
Quote
seinhuis (04-07-2022 15:51:34):

Het schijnt dat de architect van Utrecht Lunetten het gevaarlijk vindt als de trein te dicht bij het trap stopt. Reizigers kunnen dan naar beneden vallen.

Daarom de bord 8 richting Geldermalsen. Tijdens de 25 (in ieder geval geen 50) meter lopen kunnen ze de trap waarnemen.

Dat op de meeste andere stations van Nederland wel naast de trap wordt gestopt is een andere verhaal.

(Tenminste, dit is het verhaal wat ik gehoord heb. Of het waar is weet ik niet)


Ik vind dit verhaal toch wel hoogst opmerkelijk. Architecten vinden altijd overal wat van, maar dat nu uitgerekend een organisatie als Prorail, voor wie hun eigen ontwerpvoorschriften nog belangrijker zijn dan de Nederlandse grondwet, op verzoek van een architect de plaatsing van z'n borden gaat aanpassen lijkt mij sterk.


Het kan natuurlijk ook zijn dat de <8> gewoon vergeten is bij het weghalen van de instapzones. Ik zag gisteren ook een nieuw incheckpaaltje staan terwijl de oude niet eens stuk was, dus er gebeuren nu allerlei kleine dingen daar.


Op Zvt staan ook nieuwe incheckpaaltjes sinds een week of wat.

Op de voormalige Dijksgracht is aan de Muiderpoort zijde een kopspoortje voor zien van een nieuw stootblok en een nieuw model S-bord.

 

07-07-2022 19:37:23
timtrein
timtrein
Quote
phantom (07-07-2022 14:06:56):

Als dingen niet meer gebruikt worden,dan is prorail juist erg vlotjes met 1st dingen opknappen om het dan wat later op te ruimen,waarom ( buiten werkverschaffing en geld verkwisting om) men dat in die volgorde doet is me verder een ?

Schijnbaar is er dus ergens een reden om nu aardig wat tijd,moeite en geld te steken in het opknappen van die lijn incl emplacementens zaken,dan moet er dus iemand zijn lijkt me die wat van plan is.

Anders zou het bij mijn weten de 1ste keer zijn dat er zo erg uitgebreid word vernieuwd,om het dan toch later weg te komen halen.

(maar corrigeer me gerust als dat al vaker is voorgekomen op zo'n schaal)


Een emplacement als Veendam, waar alleen de STAR komt en al jaren niks anders, wordt ook gewoon bijgehouden (inclusief nachtelijke werkzaamheden...). Wat Thom zegt, als het in dienst zijnde infra is dan wordt het gewoon onderhouden (al dan niet minimaal), of er nou vaak een trein komt of niet. Eemshaven is vorig jaar ook vernieuwd.

 

07-07-2022 20:55:16
bnv
bnv

Blijkbaar zal de aansluiting op het industrieterrein Dollegoor in Almelo nog in gebruik blijven. Er liggen nieuwe betonnen dwarsliggers en nieuwe spoorstaven langs het traject parallel aan het spoor richting Wierden.

 

07-07-2022 23:06:34
ErikvR
ErikvR

Vanmiddag nog even langs de Atoomweg in Utrecht gereden ( empl. Lage Weijde). Nu blijken inderdaad 3 van de 4 sporen vervangen te zijn. Het spoor gremzend aan de Atoonweg dus niet. Wat echter wel opviel is dat alleen dat spoor voorzien is van de veerklemmen op de dwarsliggers icm de bevesttiging aan de spoorstaaf. De amdere 3 vernieuwde sporen zijn op de conventionele manier aan de dwarsliggers en spoorstaaf bevestigd

 

07-07-2022 23:15:22
pascalgerr
pascalgerr
Quote
timtrein (07-07-2022 19:37:23):
Quote
phantom (07-07-2022 14:06:56):

Als dingen niet meer gebruikt worden,dan is prorail juist erg vlotjes met 1st dingen opknappen om het dan wat later op te ruimen,waarom ( buiten werkverschaffing en geld verkwisting om) men dat in die volgorde doet is me verder een ?

Schijnbaar is er dus ergens een reden om nu aardig wat tijd,moeite en geld te steken in het opknappen van die lijn incl emplacementens zaken,dan moet er dus iemand zijn lijkt me die wat van plan is.

Anders zou het bij mijn weten de 1ste keer zijn dat er zo erg uitgebreid word vernieuwd,om het dan toch later weg te komen halen.

(maar corrigeer me gerust als dat al vaker is voorgekomen op zo'n schaal)


Een emplacement als Veendam, waar alleen de STAR komt en al jaren niks anders, wordt ook gewoon bijgehouden (inclusief nachtelijke werkzaamheden...). Wat Thom zegt, als het in dienst zijnde infra is dan wordt het gewoon onderhouden (al dan niet minimaal), of er nou vaak een trein komt of niet. Eemshaven is vorig jaar ook vernieuwd.


Hoe zit dit dan bij Kleefse Waard in Arnhem? Recent heeft de overweg bij de westervoortstedijk nieuwe betonnen platen gekregen en zijn de spoorstaven nieuw ingegoten, is het spoor tussen die overweg en Ahg deels voorzien van een aantal nieuwe dwarsliggers en is het volledige bovengenoemde spoor behandeld met de stopmachine. Dan dat terwijl het spoor wel ligt tot Ahg(ons) maar niet aangesloten zit. Is er dan toch bij kleefse waard iemand die betaalt voor de aansluiting?

 

07-07-2022 23:55:05
Koos1
Koos1
Quote
bnv (07-07-2022 20:55:16):

Blijkbaar zal de aansluiting op het industrieterrein Dollegoor in Almelo nog in gebruik blijven. Er liggen nieuwe betonnen dwarsliggers en nieuwe spoorstaven langs het traject parallel aan het spoor richting Wierden.


Zover mij bekend wordt dit raccordement nog steeds gebruikt.

 

07-07-2022 23:56:10
thom
thom

Bij Dollegoor worden nog regelmatig treinen met split en grind gelost.



Laatst bewerkt door thom op 07-07-2022 23:57
 

08-07-2022 10:45:41
Edb3
Edb3
Quote
pascalgerr (07-07-2022 23:15:22):
Quote
timtrein (07-07-2022 19:37:23):
Quote
phantom (07-07-2022 14:06:56):

Als dingen niet meer gebruikt worden,dan is prorail juist erg vlotjes met 1st dingen opknappen om het dan wat later op te ruimen,waarom ( buiten werkverschaffing en geld verkwisting om) men dat in die volgorde doet is me verder een ?

Schijnbaar is er dus ergens een reden om nu aardig wat tijd,moeite en geld te steken in het opknappen van die lijn incl emplacementens zaken,dan moet er dus iemand zijn lijkt me die wat van plan is.

Anders zou het bij mijn weten de 1ste keer zijn dat er zo erg uitgebreid word vernieuwd,om het dan toch later weg te komen halen.

(maar corrigeer me gerust als dat al vaker is voorgekomen op zo'n schaal)


Een emplacement als Veendam, waar alleen de STAR komt en al jaren niks anders, wordt ook gewoon bijgehouden (inclusief nachtelijke werkzaamheden...). Wat Thom zegt, als het in dienst zijnde infra is dan wordt het gewoon onderhouden (al dan niet minimaal), of er nou vaak een trein komt of niet. Eemshaven is vorig jaar ook vernieuwd.


Hoe zit dit dan bij Kleefse Waard in Arnhem? Recent heeft de overweg bij de westervoortstedijk nieuwe betonnen platen gekregen en zijn de spoorstaven nieuw ingegoten, is het spoor tussen die overweg en Ahg deels voorzien van een aantal nieuwe dwarsliggers en is het volledige bovengenoemde spoor behandeld met de stopmachine. Dan dat terwijl het spoor wel ligt tot Ahg(ons) maar niet aangesloten zit. Is er dan toch bij kleefse waard iemand die betaalt voor de aansluiting?


Dat is een speciale dacht ik: de stamlijn Kleefse Waard wordt door ProRail zodanig onderhouden, dat die in de toekomst niet-onbruikbaar blijft. Wat ik ook weet, is dat NS op haar terrein Ahgons moet meewerken aan het herstellen en mogelijk maken van de aansluiting naar die stamlijn bij eventuele reactivering.

 

08-07-2022 13:43:18
gvttreinen
gvttreinen

Lage Weide, Dollegoor en empacement Vdm zijn in beheer bij Prorail dus dienen zij het onderhoud ook (laten) uitvoeren.

Niet alleen de overweg maar ook de hele kruising Westervoortsedijk/Nieuwe Havenweg is vernieuwd, wss een overijverige gemeente bezig ๐Ÿ™‚

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-07-2022 11:10:54
phantom
phantom
Quote
thom (07-07-2022 16:29:58):

Dat komt voornamelijk omdat jij denkt dat de besluitvorming daarachter totaal is dan dat deze in de werkelijkheid daadwerkelijk werkt.

Zolang er betaald word voor aansluitingen op Lage Weide zal ProRail niet zomaar kunnen besluiten de zaak ineens maar op te breken, en daarbij is de stamlijn en emplacement volgens mij ook eigendom van de gemeente Utrecht.


Ik zeg enkel iets over wat in het verleden erg vaak is gebeurd,dat heeft weinig te maken met hoe ik ergens over denk(en al zou dat wel zo zijn dat het mijn denkwijze is,dan ben ik niet de enigste die zo denkt,omdat het maar wat vaak zo gedaan word)
Zolang niet meer bekend word gemaakt over het al dan niet saneren van emplacementen e.d. die net zijn opgeknapt,en je het moet doen met waarnemingen in een bepaalde volgorde door 3e,kan je niet anders dan die conclusie trekken ,toch ? ๐Ÿ˜‰

Maar wat is er bijzonder aan het feit dat lage weide eigendom zou zijn van gemeente Utrecht ?
Is dat niet standaard zo,dat de gemeente's het eigendom hebben van de emplacementen e.d. in hun gemeente ?



Laatst bewerkt door phantom op 10-07-2022 11:11
 

10-07-2022 14:05:36
gvttreinen
gvttreinen

De (onder)grond is juridisch in eigendom bij Gemeente, het beheer van 't spoor is bij Prorail.

 

11-07-2022 19:52:08
timtrein
timtrein
Quote
ErikvR (07-07-2022 23:06:34):

Wat echter wel opviel is dat alleen dat spoor voorzien is van de veerklemmen op de dwarsliggers icm de bevesttiging aan de spoorstaaf. De amdere 3 vernieuwde sporen zijn op de conventionele manier aan de dwarsliggers en spoorstaaf bevestigd


Help even met wat je bedoelt? Er ligt toch beton in? Dat zit toch altijd vast met veerklemmen? Wat mis ik hier :) en wat bedoel je met de conventionele manier?

 

11-07-2022 23:56:29
rolandrail
rolandrail

Het vierde spoor heeft al veel langer hergebruikte betonnen dwarsliggers maar wel van een ander nog ouder type, twee blokken met een zwarte buis er tussen. Daar zit een wat andere klem op.

 

12-07-2022 08:10:16
DingeZ
DingeZ

Klinkt als Duo-blokken met draadveerklemmen (DE-klem), die worden niet meer toegepast omdat ze alleen te verwijderen zijn door met brute kracht ze te breken. De meeste nieuwe dwarsliggers hebben tegenwoordig SKL-veerklemmen van Vossloh, waarbij het type o.a. afhankelijk is van de dwarsligger.

 

12-07-2022 10:50:14
slifor2
slifor2

Ga er maar van uit dat eventueel nieuw vervoer en vernieuwing niks met elkaar te maken hebben, twee totaal verschillende afdelingen die niet met elkaar praten. De spoorstaven/dwarsliggers zullen vanuit de boekjes wel aan vervanging toe zijn geweest en dus worden ze vervangen. Dat er toevallig op de Weshaven een grote hoeveelheid 2e hands materiaal lag (vrijgekomen uit onder andere Naarden-Bussum) is mooi meegenomen.

 

12-07-2022 14:43:47
yappa
yappa
Quote
gjbrandsma (04-07-2022 09:15:10):

In Utrecht Lunetten zijn de borden met instapzones weggehaald. Het (naar mijn idee volstrekt overbodige) bakbord '8' richting Geldermalsen staat er nog wel.


Vandaag op Shl gezien dat ook daar de lichtkrant boven de perronrand, die aangaf waar de deuren van de volgende trein komen, weer buiten dienst is gesteld. Bijzonder, ik dacht dat die techniek in Ht op proef / experimenteel was en op Shl voor het echie was geïnstalleerd.

Verder wilde ik overstappen van Thalys op binnenlandse trein, maar de prachtige nieuwe incheckpaaltjes waren kennelijk best duur, inchecken kan alleen nog op ShlPlaza en niet meer op het perron zelf (wat voorheen toch standaard was op alle perrons waar internationale treinen kunnen aankomen of vertrekken).

Best lullig voor wie een krappe aansluiting heeft.



Laatst bewerkt door yappa op 12-07-2022 14:44
 

12-07-2022 16:14:03
gvttreinen
gvttreinen
Quote
slifor2 (12-07-2022 10:50:14):

Ga er maar van uit dat eventueel nieuw vervoer en vernieuwing niks met elkaar te maken hebben, twee totaal verschillende afdelingen die niet met elkaar praten. De spoorstaven/dwarsliggers zullen vanuit de boekjes wel aan vervanging toe zijn geweest en dus worden ze vervangen. Dat er toevallig op de Weshaven een grote hoeveelheid 2e hands materiaal lag (vrijgekomen uit onder andere Naarden-Bussum) is mooi meegenomen.


Niet echt toevalligerwijs, beleid bij Prorail wordt meer gericht op hergebruik, zo'n emplacementje Lage Weide kan wel met 2e hands spul vernieuwd worden ๐Ÿ˜‰

 

12-07-2022 19:19:32
anton_
anton_
Quote
yappa (12-07-2022 14:43:47):
Quote
gjbrandsma (04-07-2022 09:15:10):

In Utrecht Lunetten zijn de borden met instapzones weggehaald. Het (naar mijn idee volstrekt overbodige) bakbord '8' richting Geldermalsen staat er nog wel.


Vandaag op Shl gezien dat ook daar de lichtkrant boven de perronrand, die aangaf waar de deuren van de volgende trein komen, weer buiten dienst is gesteld. Bijzonder, ik dacht dat die techniek in Ht op proef / experimenteel was en op Shl voor het echie was geïnstalleerd.

Verder wilde ik overstappen van Thalys op binnenlandse trein, maar de prachtige nieuwe incheckpaaltjes waren kennelijk best duur, inchecken kan alleen nog op ShlPlaza en niet meer op het perron zelf (wat voorheen toch standaard was op alle perrons waar internationale treinen kunnen aankomen of vertrekken).

Best lullig voor wie een krappe aansluiting heeft.


Is dat niet hetzelfde als in Dv?

 

12-07-2022 20:07:49
broek53
broek53
Quote
gvttreinen (12-07-2022 16:14:03):
Quote
slifor2 (12-07-2022 10:50:14):

Ga er maar van uit dat eventueel nieuw vervoer en vernieuwing niks met elkaar te maken hebben, twee totaal verschillende afdelingen die niet met elkaar praten. De spoorstaven/dwarsliggers zullen vanuit de boekjes wel aan vervanging toe zijn geweest en dus worden ze vervangen. Dat er toevallig op de Weshaven een grote hoeveelheid 2e hands materiaal lag (vrijgekomen uit onder andere Naarden-Bussum) is mooi meegenomen.


Niet echt toevalligerwijs, beleid bij Prorail wordt meer gericht op hergebruik, zo'n emplacementje Lage Weide kan wel met 2e hands spul vernieuwd worden ๐Ÿ˜‰


Ja, zo is dat althans zo'n 150 jaar gegaan.

 

12-07-2022 22:55:59
Edb3
Edb3

In december zouden weer commerciële treinen kunnen rijden op Lage Weide: volgens dit vandaag gepubliceerd bericht

 

13-07-2022 01:09:31
rolandrail
rolandrail

Ja, in je dromen. Het rapport is een studieopdracht, hangt van allerlei aannames en onzekere factoren aan elkaar en bevat zelfs beuwst een niet actuele bedrijfslijst gevolgd door een geactualiseerde bedrijfslijst. Een luchtfoto uit 2014 ter illustratie, Heezik wordt wordt als laatst spoorklant genomen, Platra zowaar wel in de bedrijfsnamenlijst, Pouw ook maar niets dat een van de loswegen van Pouw zelf is. De auteur laat zich een focus op trailervervoer aan praten en wat er in de vele afgeschermde delen staat zullen we nooit te weten komen.
Ik ben niet graag negatief over de toekomst van de Lage Weide maar dit rapport helpt voor geen ene meter.

 

13-07-2022 07:55:57
ErikvR
ErikvR

Dus jij hebt er een hard hoofd in dat er in de nabije toekomst wat gaat komen ??

 

13-07-2022 08:20:21
sik214
sik214
Quote
broek53 (12-07-2022 20:07:49):
Quote
gvttreinen (12-07-2022 16:14:03):
Quote
slifor2 (12-07-2022 10:50:14):

Ga er maar van uit dat eventueel nieuw vervoer en vernieuwing niks met elkaar te maken hebben, twee totaal verschillende afdelingen die niet met elkaar praten. De spoorstaven/dwarsliggers zullen vanuit de boekjes wel aan vervanging toe zijn geweest en dus worden ze vervangen. Dat er toevallig op de Weshaven een grote hoeveelheid 2e hands materiaal lag (vrijgekomen uit onder andere Naarden-Bussum) is mooi meegenomen.


Niet echt toevalligerwijs, beleid bij Prorail wordt meer gericht op hergebruik, zo'n emplacementje Lage Weide kan wel met 2e hands spul vernieuwd worden ๐Ÿ˜‰


Ja, zo is dat althans zo'n 150 jaar gegaan.


In de recentste spooronderhoudscontracten is hergebruik van materialen streng verboden.... Opleveringen van projecten door ProRail projecten worden niet in beheer genomen door ProRail Assetmanegement/Onderhoudsaannemer omdat het niet aan de onderhoudseisen voldoet (geen nieuwe materialen gebruikt).... Binnen 1 bedrijf he...

 

13-07-2022 08:53:01
R1-2010
R1-2010
Quote
sik214 (13-07-2022 08:20:21):
Quote
broek53 (12-07-2022 20:07:49):
Quote
gvttreinen (12-07-2022 16:14:03):
Quote
slifor2 (12-07-2022 10:50:14):

Ga er maar van uit dat eventueel nieuw vervoer en vernieuwing niks met elkaar te maken hebben, twee totaal verschillende afdelingen die niet met elkaar praten. De spoorstaven/dwarsliggers zullen vanuit de boekjes wel aan vervanging toe zijn geweest en dus worden ze vervangen. Dat er toevallig op de Weshaven een grote hoeveelheid 2e hands materiaal lag (vrijgekomen uit onder andere Naarden-Bussum) is mooi meegenomen.


Niet echt toevalligerwijs, beleid bij Prorail wordt meer gericht op hergebruik, zo'n emplacementje Lage Weide kan wel met 2e hands spul vernieuwd worden ๐Ÿ˜‰


Ja, zo is dat althans zo'n 150 jaar gegaan.


In de recentste spooronderhoudscontracten is hergebruik van materialen streng verboden.... Opleveringen van projecten door ProRail projecten worden niet in beheer genomen door ProRail Assetmanegement/Onderhoudsaannemer omdat het niet aan de onderhoudseisen voldoet (geen nieuwe materialen gebruikt).... Binnen 1 bedrijf he...


Goh, en wat lees ik op de site van ProRail:

Een tweede leven | ProRail

Interessant.

 

13-07-2022 09:30:21
broek53
broek53

Dat is dan ook de reden dat als er ergens wel besloten wordt tweedehands spoor te gebruiken, dit feit de publiciteit haalt en men elkaar uitgebreid feliciteert met het bereikte resultaat en knuffelt op LinkedIn. Daar wil ik niet op afdoen (al is het langzamerhand licht irritant), maar ik wijs er maar op dat het vroeger de normale gang van zaken was. Het sterkste voorbeeld vind ik altijd de kilometers spoor op zig-zagdwarsliggers die vroegtijdig vervangen werden op de Gooilijn of de Veluwelijn en die jarenlang in secties opgestapeld heeft gelegen naast de lijn Leusden - Woudenberg. Daarna is het opstelterrein Bokkeduinen er grotendeels mee gebouwd.



Laatst bewerkt door broek53 op 13-07-2022 09:31
 

13-07-2022 13:23:29
DingeZ
DingeZ

In de regel moeten alle gebruikte materialen bij vernieuwing de kwaliteit 'nieuw' hebben en is hergebruik dus verboden. Het is tegewoordig wel vrij gebruikelijk om bij delen die baanbelastingsklasse '6 NCBG' hebben het toepassen van bruikbare materialen toe te staan, en bij zeer licht gebruik of mogelijke sanering in de toekomst wordt het soms wel explicitiet voorgeschreven.

Het gaat dan meestal om gebruikte betonnen dwarsliggers (meestal NS90, heel soms Duo-blok), gebruikte spoorstaven (vrijwel altijd 54E1), betonnen wissels en een enkele keer een houten wissel met nieuwe liggers uit kunststof of onbehandeld hout.

 

13-07-2022 14:34:09
mren
mren

Dan moet ProRail functioneel specificeren aan welke eisen de infra moet voldoen en niet zelf alles voor gaan schrijven. "Nieuw" zegt immers enkel iets over de leeftijd en niets over de kwaliteit.

 

13-07-2022 22:23:18
rolandrail
rolandrail
Quote
ErikvR (13-07-2022 07:55:57):

Dus jij hebt er een hard hoofd in dat er in de nabije toekomst wat gaat komen ??


Dat zeg ik niet maar dat stagerapport over de Lage Weide draagt er op geen enkele serieuze of realistische manier aan bij. Strukton had op zijn minst de student een betere startpositie moeten geven maar als ze zelf de kennis niet hebben krijg je dit hopeloze rapport. Het is voor Strukton een diskwalificatie als gesprekspartner.

 

13-07-2022 22:29:26
rolandrail
rolandrail
Quote
R1-2010 (13-07-2022 08:53:01):
Quote
sik214 (13-07-2022 08:20:21):
Quote
broek53 (12-07-2022 20:07:49):
Quote
gvttreinen (12-07-2022 16:14:03):
Quote
slifor2 (12-07-2022 10:50:14):

Ga er maar van uit dat eventueel nieuw vervoer en vernieuwing niks met elkaar te maken hebben, twee totaal verschillende afdelingen die niet met elkaar praten. De spoorstaven/dwarsliggers zullen vanuit de boekjes wel aan vervanging toe zijn geweest en dus worden ze vervangen. Dat er toevallig op de Weshaven een grote hoeveelheid 2e hands materiaal lag (vrijgekomen uit onder andere Naarden-Bussum) is mooi meegenomen.


Niet echt toevalligerwijs, beleid bij Prorail wordt meer gericht op hergebruik, zo'n emplacementje Lage Weide kan wel met 2e hands spul vernieuwd worden ๐Ÿ˜‰


Ja, zo is dat althans zo'n 150 jaar gegaan.


In de recentste spooronderhoudscontracten is hergebruik van materialen streng verboden.... Opleveringen van projecten door ProRail projecten worden niet in beheer genomen door ProRail Assetmanegement/Onderhoudsaannemer omdat het niet aan de onderhoudseisen voldoet (geen nieuwe materialen gebruikt).... Binnen 1 bedrijf he...


Goh, en wat lees ik op de site van ProRail:

Een tweede leven | ProRail

Interessant.


Ik neem aan dat Prorail wel een verschil maakt tussen onderhoud van trajecten resp. emplacement/opstelterreinen. Op zich is het begrijpelijk dat je op de vrije baan geen ratjetoe aan materialen van verschillende ouderdom door elkaar wilt, anders wordt standaard onderhoud wel heel lastig. Maar vernieuwing van emplacement als de Lage Weide of aanleg van een nieuw opstelterrein is ideaal voor hergebruik van dwarsliggers.

 

14-07-2022 00:30:41
tjabbe73
tjabbe73

Daar wordt goed naar gekeken door de juiste mensen ;)

Ook hergebruik in PGO komt steeds meer van de grond, rustig maar gestaag...

 

14-07-2022 15:13:46
phantom
phantom

PGO ??

En dat is wat eigenlijk ?



Laatst bewerkt door phantom op 14-07-2022 15:14
 

14-07-2022 15:33:05
thom
thom

Prestatie Gericht Onderhoud, een andere vorm van het formuleren van de onderhoudsopdracht naar de uitvoerende partij.

 

14-07-2022 15:39:55
Koos1
Koos1

Het wachtspoor te Rsn wordt in 2025 opgebroken. Naar verluid blijven de overloopwissels wel liggen. Te Gz worden in september 2023 het 3e spoor dat al BD is en overloopwissels opgebroken.

 

14-07-2022 16:05:42
TimH8
TimH8
Quote
Koos1 (14-07-2022 15:39:55):

Het wachtspoor te Rsn wordt in 2025 opgebroken. Naar verluid blijven de overloopwissels wel liggen. Te Gz worden in september 2023 het 3e spoor dat al BD is en overloopwissels opgebroken.


Vermoedelijke bron.

 


14-07-2022 16:07:51
michaben
michaben

Gz wordt daarbij een halte aan de vrije baan. Bij Bd en Tbu ook seinverdichting.

 

15-07-2022 00:21:38
scooter
scooter

Gz zal waarschijnljk samenvallen met de bouw van een tunnel als vervanging van de overweg Stationsstraat en perrons aan de zijkanten ipv tussen de sporen

 

15-07-2022 00:45:49
AlexNL
AlexNL

Onhandige keuze om Gilze-Rijen te degraderen tot halte aan de vrije baan, dat beperkt de bijsturingsmogelijkheden toch wel enigszins. Als er nu werkzaamheden zijn tussen Bd en Gz, of tussen Gz en Tb/Tbu, rijden er vaak deels bussen en deels treinen. Ook bij ongeplande verstoringen gebeurt dat.

Wanneer de verbouwing van Gz achter de rug is verwacht ik dat dat niet meer zal gebeuren.

Waarom wordt het niet een station zonder wissels, zoals Ndb?

 

15-07-2022 07:11:02
michaben
michaben
Quote
scooter (15-07-2022 00:21:38):

Gz zal waarschijnljk samenvallen met de bouw van een tunnel als vervanging van de overweg Stationsstraat en perrons aan de zijkanten ipv tussen de sporen


Er stond op een spoor een stop/door-schakeling ingetekend dacht ik dus dan zal de overweg naar het middenperron nog even blijven.



Laatst bewerkt door michaben op 15-07-2022 07:14
 

15-07-2022 07:50:45
b2py
b2py
Quote
Edb3 (12-07-2022 22:55:59):

In december zouden weer commerciële treinen kunnen rijden op Lage Weide: volgens dit vandaag gepubliceerd bericht


In dit bericht kan je ook lezen dat Strukton Short Lines infrabeheerder is dus de ProRail heeft geen enkele relatie met deze vernieuwing.

 

15-07-2022 08:08:04
gvttreinen
gvttreinen

Niet helemaal juist, Strukton Short Lines wil het beheer overnemen, nu is het beheer echt bij Prorail.

 

15-07-2022 08:12:50
ErikvR
ErikvR
Quote
gvttreinen (15-07-2022 08:08:04):

Niet helemaal juist, Strukton Short Lines wil het beheer overnemen, nu is het beheer echt bij Prorail.


En dat betekent concreet dat Strukton dan de hele lijn heeft vanaf de aansluiting bij Maarssen ? Is dit dan de vervanging van het opgegeven stuk aan de andere zijde van de hoofdbaan ri. het Amsterdan Rijnkanaal ? Wat gaat er dan gebeuren met de laad- en losplaats ?

 

15-07-2022 08:52:46
sjoerd
sjoerd
Quote
michaben (15-07-2022 07:11:02):
Quote
scooter (15-07-2022 00:21:38):

Gz zal waarschijnljk samenvallen met de bouw van een tunnel als vervanging van de overweg Stationsstraat en perrons aan de zijkanten ipv tussen de sporen


Er stond op een spoor een stop/door-schakeling ingetekend dacht ik dus dan zal de overweg naar het middenperron nog even blijven.


Inderdaad komt er een tunnel in de Stationsstraat te Glize-Rijen; niet een volwaardige in de zin van de doorrijhoogte, want vrachtverkeer zal moeten omrijden langs de oostzijde, waar al een tunnel ligt. Ook de brandweer stelde eisen ivm eventuele noodsituatie op het vliegveld, maar ook die zal moeten omrijden. Stop-door heeft ook te maken met bouwfasering, waarbij de overweg nog moet worden verlegd (alleen langzaam verkeer). De tunnel komt immers juist op de plek van de huidige overweg. Het stationsgebouw blijft staan. Ook de spoorafstand is nog een dingetje in de fasering. Het middenperron maakt plaats voor twee zijperrons.

Zie ook een informatief artikel in één van de spoorbladen hierover.

 

15-07-2022 09:19:36
gvttreinen
gvttreinen
Quote
ErikvR (15-07-2022 08:12:50):
Quote
gvttreinen (15-07-2022 08:08:04):

Niet helemaal juist, Strukton Short Lines wil het beheer overnemen, nu is het beheer echt bij Prorail.


En dat betekent concreet dat Strukton dan de hele lijn heeft vanaf de aansluiting bij Maarssen ? Is dit dan de vervanging van het opgegeven stuk aan de andere zijde van de hoofdbaan ri. het Amsterdan Rijnkanaal ? Wat gaat er dan gebeuren met de laad- en losplaats ?


Concreet weet ik het niet maar wss is het plan van Strukton om Lage Weide over te nemen, vooralsnog is het beheer bij Prorail.

 

15-07-2022 11:58:46
R1-2010
R1-2010

Lekker slim op Gilze-Rijen om te bouwen tot halte aan de vrije baan; het was juist een ideaal keerpunt voor sprinters vanuit zowel de richting Tb als de richting Bd. Er ligt zowel in Bd als in Tb een tweetal beruchte overwegen die het nog wel eens nodig maakten om met de 6600 (en soms ook 3600) tot Gz te rijden maar dat kan dan straks niet meer.

 

15-07-2022 12:59:52
thom
thom
Quote
ErikvR (15-07-2022 08:12:50):
Quote
gvttreinen (15-07-2022 08:08:04):

Niet helemaal juist, Strukton Short Lines wil het beheer overnemen, nu is het beheer echt bij Prorail.


En dat betekent concreet dat Strukton dan de hele lijn heeft vanaf de aansluiting bij Maarssen ? Is dit dan de vervanging van het opgegeven stuk aan de andere zijde van de hoofdbaan ri. het Amsterdan Rijnkanaal ? Wat gaat er dan gebeuren met de laad- en losplaats ?


Strukton Short Lines is zeg maar de opvolger van NS Spooraansluitingen, wat daarmee een infrastructuur beheerder is voor spooraansluitingen van bedrijven en stamlijnen.

Dat staat los van de bedrijven die Strukton heeft aan de andere kant van de hoofdlijn, dat is de uitvoerende aannemerij.

 

15-07-2022 14:04:50
sik214
sik214

Om het nog iets ingewikkelder te maken, het spoor langs de losweg parallel, aan de lijn Mas-Ut, tegenover de Strukton aansluiting is in beheer/eigendom derden. Dus geen ProRail als Strukton Shortlines.

Diezelfde status heeft de aansluiting van C. van Heezik, aan het einde van het nu vernieuwde emplacement.

De Pouw-losweg kan wel van Pouw zijn, maar het spoor er doorheen is dus in beheer bij ProRail.

 

15-07-2022 16:43:33
michaben
michaben

Te Almo worden volgend jaar zomer 1:15 wissels geplaatst aan de kant van Almb zodat treinen sneller kunnen vertrekken en binnenkomen. Aan de kant van Lls blijven wel 1:9 wissels liggen.

 

16-07-2022 22:13:19
dennis3
dennis3
Quote
bnv (07-07-2022 20:55:16):

Blijkbaar zal de aansluiting op het industrieterrein Dollegoor in Almelo nog in gebruik blijven. Er liggen nieuwe betonnen dwarsliggers en nieuwe spoorstaven langs het traject parallel aan het spoor richting Wierden.


Dollegoor wordt dit weekend vernieuwd, compleet tot aan de aansluiting op de lijn Aml-Mrb. Tevens wordt het zakspoor te Aml voorzien van bovenleiding. Daarnaast vernieuwingswerkzaamheden op het emplacement.



Laatst bewerkt door dennis3 op 16-07-2022 22:16
 

24-07-2022 10:41:19
slifor2
slifor2
Quote
R1-2010 (13-07-2022 08:53:01):
Quote
sik214 (13-07-2022 08:20:21):
Quote
broek53 (12-07-2022 20:07:49):
Quote
gvttreinen (12-07-2022 16:14:03):
Quote
slifor2 (12-07-2022 10:50:14):

Ga er maar van uit dat eventueel nieuw vervoer en vernieuwing niks met elkaar te maken hebben, twee totaal verschillende afdelingen die niet met elkaar praten. De spoorstaven/dwarsliggers zullen vanuit de boekjes wel aan vervanging toe zijn geweest en dus worden ze vervangen. Dat er toevallig op de Weshaven een grote hoeveelheid 2e hands materiaal lag (vrijgekomen uit onder andere Naarden-Bussum) is mooi meegenomen.


Niet echt toevalligerwijs, beleid bij Prorail wordt meer gericht op hergebruik, zo'n emplacementje Lage Weide kan wel met 2e hands spul vernieuwd worden ๐Ÿ˜‰


Ja, zo is dat althans zo'n 150 jaar gegaan.


In de recentste spooronderhoudscontracten is hergebruik van materialen streng verboden.... Opleveringen van projecten door ProRail projecten worden niet in beheer genomen door ProRail Assetmanegement/Onderhoudsaannemer omdat het niet aan de onderhoudseisen voldoet (geen nieuwe materialen gebruikt).... Binnen 1 bedrijf he...


Goh, en wat lees ik op de site van ProRail:

Een tweede leven | ProRail

Interessant.


Het is te prijzen dat men materialen wil hergebruiken, ik wil er wel een kanttekening bij maken. Het vernieuwen van Infra gaat bij Prorail op levensduur en minder op gebruik. Hierdoor zijn vaak sporen of wissels vernieuwd die volgens de tabellen vernieuwd moesten worden. Op een andere afdeling had echter iemand bedacht dat het spoor/wissel wel gesaneerd kon worden, echter was deze besluitvorming te langzaam, waardoor spoor of wissel gewoon vernieuwd werd. later werd dan alsnog gesaneerd (bijvoorbeeld een vernieuwd zijspoor met een vernieuwd wissel en nog 1 te vernieuwen wissel. Dit laatste werd dan aangegrepen om het complete spoor te saneren. Als echter eerder het besluit genomen was of goed gekeken of vernieuwing wel nodig was, had er nooit herbruikbare wissels of dwarsliggers vrij gekomen...... hergebruik in de tegenwoordige spoor-infra is vooral het beperken van de faalkosten van de Prorail bureaucratie van tegenwoordig.

 

24-07-2022 11:33:03
phantom
phantom

En dan toch heel vaak weten te falen doordat 1 iemand op afdeling A vind dat een spoor incl wissels(of andersom) moet worden vernieuwd.
En op afdeling B is door iemand anders de planning gemaakt om b.v. 3 weken nadat er vernieuwd is,de boel weg te halen.

Als men de faalkosten omlaag wil hebben,en d.m.v. minder bureaucratie is efficienter wil gaan werken,dan zou het al schelen als men bovenstaande zaken 1st is met elkaar overlegt op voorhand,zodat beide afdelingen weten wat de individuele agenda is van de andere afdeling,en zaken op elkaar kan afstemmen.

Nu weet ik dat het deel faalkosten zoals dat net is genoemd slaat op wat anders,maar voor die variant kan je alleen zeggen,als je bang bent voor falen,dan moet je er wellicht niet aan beginnen,dan kan het ook niet falen ๐Ÿ˜‰

Het vernieuwen van Infra gaat bij Prorail op levensduur en minder op gebruik

Dat is een leuke,dan zou ik zeggen,stop met het gebruiken van alles,dan gaat het langer mee omdat het niet kan slijten,dan kan je ook meer hergebruiken ๐Ÿ˜œ

 

24-07-2022 17:32:51
rolandrail
rolandrail
Quote
thom (15-07-2022 12:59:52):
Quote
ErikvR (15-07-2022 08:12:50):
Quote
gvttreinen (15-07-2022 08:08:04):

Niet helemaal juist, Strukton Short Lines wil het beheer overnemen, nu is het beheer echt bij Prorail.


En dat betekent concreet dat Strukton dan de hele lijn heeft vanaf de aansluiting bij Maarssen ? Is dit dan de vervanging van het opgegeven stuk aan de andere zijde van de hoofdbaan ri. het Amsterdan Rijnkanaal ? Wat gaat er dan gebeuren met de laad- en losplaats ?


Strukton Short Lines is zeg maar de opvolger van NS Spooraansluitingen, wat daarmee een infrastructuur beheerder is voor spooraansluitingen van bedrijven en stamlijnen.

Dat staat los van de bedrijven die Strukton heeft aan de andere kant van de hoofdlijn, dat is de uitvoerende aannemerij.


Quote
sik214 (15-07-2022 14:04:50):

Om het nog iets ingewikkelder te maken, het spoor langs de losweg parallel, aan de lijn Mas-Ut, tegenover de Strukton aansluiting is in beheer/eigendom derden. Dus geen ProRail als Strukton Shortlines.

Diezelfde status heeft de aansluiting van C. van Heezik, aan het einde van het nu vernieuwde emplacement.

De Pouw-losweg kan wel van Pouw zijn, maar het spoor er doorheen is dus in beheer bij ProRail.


De spoorse activiteiten van Strukton op de aansluiting die voorheen doorliep naar Durail (vh. Bonder) is al vele jaren 0,0. Er is wat opslag van betondelen en verder gebeurd er niets.
Durail (vh. Bonder) is nog eigenaar van de losweg langs de hoofdbaan, verhuur van losweg + spoor is uitbesteed aan De Fabrique, het kartcentrum iets verderop in de gebouwen van ooit spoorklant UTD mengvoeder. Daarbinnen staat ook de laatste door Strukton op hun aansluiting gebruikte dieselloc die geschonken is aan De Fabrique.

 

25-07-2022 15:26:20
hw1969
hw1969
Quote
slifor2 (24-07-2022 10:41:19):
Quote
R1-2010 (13-07-2022 08:53:01):
Quote
sik214 (13-07-2022 08:20:21):
Quote
broek53 (12-07-2022 20:07:49):
Quote
gvttreinen (12-07-2022 16:14:03):
Quote
slifor2 (12-07-2022 10:50:14):

Ga er maar van uit dat eventueel nieuw vervoer en vernieuwing niks met elkaar te maken hebben, twee totaal verschillende afdelingen die niet met elkaar praten. De spoorstaven/dwarsliggers zullen vanuit de boekjes wel aan vervanging toe zijn geweest en dus worden ze vervangen. Dat er toevallig op de Weshaven een grote hoeveelheid 2e hands materiaal lag (vrijgekomen uit onder andere Naarden-Bussum) is mooi meegenomen.


Niet echt toevalligerwijs, beleid bij Prorail wordt meer gericht op hergebruik, zo'n emplacementje Lage Weide kan wel met 2e hands spul vernieuwd worden ๐Ÿ˜‰


Ja, zo is dat althans zo'n 150 jaar gegaan.


In de recentste spooronderhoudscontracten is hergebruik van materialen streng verboden.... Opleveringen van projecten door ProRail projecten worden niet in beheer genomen door ProRail Assetmanegement/Onderhoudsaannemer omdat het niet aan de onderhoudseisen voldoet (geen nieuwe materialen gebruikt).... Binnen 1 bedrijf he...


Goh, en wat lees ik op de site van ProRail:

Een tweede leven | ProRail

Interessant.


Het is te prijzen dat men materialen wil hergebruiken, ik wil er wel een kanttekening bij maken. Het vernieuwen van Infra gaat bij Prorail op levensduur en minder op gebruik. Hierdoor zijn vaak sporen of wissels vernieuwd die volgens de tabellen vernieuwd moesten worden. Op een andere afdeling had echter iemand bedacht dat het spoor/wissel wel gesaneerd kon worden, echter was deze besluitvorming te langzaam, waardoor spoor of wissel gewoon vernieuwd werd. later werd dan alsnog gesaneerd (bijvoorbeeld een vernieuwd zijspoor met een vernieuwd wissel en nog 1 te vernieuwen wissel. Dit laatste werd dan aangegrepen om het complete spoor te saneren. Als echter eerder het besluit genomen was of goed gekeken of vernieuwing wel nodig was, had er nooit herbruikbare wissels of dwarsliggers vrij gekomen...... hergebruik in de tegenwoordige spoor-infra is vooral het beperken van de faalkosten van de Prorail bureaucratie van tegenwoordig.


Je beeld over ProRail is echt toe aan een update.

 

25-07-2022 17:19:51
treinhobby
treinhobby

Flinke werkzaamheden in Amersfoort. Perron van spoor 1 / 2 is grotendeels opgebroken.

Ook wordt er gewerkt aan de wissels oostzijde van spoor 1 en 2.

 

26-07-2022 10:13:01
broek53
broek53

Het eerste perron wordt op de juiste hoogte gebracht (P76) en zover ik weet worden de wissels en het eerste stukje van de lijn naar Leusden vernieuwd.

 

26-07-2022 11:32:09
DingeZ
DingeZ

Inderdaad, kruiswisselcomplex 201/203 en sporen 3 en 4 worden vernieuwd, spoor 2 en wissel 205B en 207 zijn eerder al gedaan. De PON-lijn wordt vernieuwd tot een stukje voorbij de Leusderweg, behalve de overweg Utrechtseweg, die moest al eerder uitgevoerd worden omdat de overwegen niet tegelijk afgesloten mochten worden.

 

27-07-2022 10:40:22
slifor2
slifor2
Quote
broek53 (26-07-2022 10:13:01):

Het eerste perron wordt op de juiste hoogte gebracht (P76) en zover ik weet worden de wissels en het eerste stukje van de lijn naar Leusden vernieuwd.


(P)erron (O)p (N)orm

 

27-07-2022 23:26:22
Karel1969
Karel1969
Quote
Koos1 (14-07-2022 15:39:55):

Het wachtspoor te Rsn wordt in 2025 opgebroken. Naar verluid blijven de overloopwissels wel liggen. Te Gz worden in september 2023 het 3e spoor dat al BD is en overloopwissels opgebroken.


Weer een keerpunt foetsie. Dus bij stremmingen ergens tussen Bd-Gz of Gz-Tb gaat dus Tb-Bd geheel plat i.p.v. dat er nog Sprinters kunnen rijden van en naar Gz.

 

28-07-2022 21:51:16
sanderhgv
sanderhgv
Quote
sjoerd (05-07-2022 19:36:21):

Met ingang van 18-7-2022 aanstaande is het geëlektrificeerde kopspoor 318 te Hoogeveen niet meer berijdbaar en buiten exploitatie, de bovenleiding is verwijderd; van engels wissel 311/313 is 311 geklemd; de wissels tussen de drie doorgaande sporen zijn nog in dienst.


Dit is neem ik aan het spoortje dat eindigt bovenop de spoortunnel over a28? Dat stukje spoor was met de werkzaamheden onlangs nog vervangen en geblokkeerd met een betonnen fundatie van een bovenleidingsmast.

 

29-07-2022 22:00:46
bultena
bultena

Waar dat kopspoortje ligt, komt tzt het ene spoor van de verruimde boog te liggen. Ik denk dat het daarom al vervangen is bij de recente werkzaamheden. Kopspoor werd al een paar jaar niet meer gebruikt. Vroeger keerde daar wel eens een lok die een vuiltrein van Gn naar VAM moest.



Laatst bewerkt door bultena op 29-07-2022 22:22
 

02-08-2022 16:15:18
rick
rick

Spoor 6101 in de Awhv bij de Nieuwe Hemweg is een tijdje terug weer teruggelegd nu de nieuwe onderdoorgang klaar is. Onder het viaduct van de A10 worden twee nieuwe sporen aangelegd aan de zuidzijde in het verlengde van koospoor 1062.

 

12-08-2022 13:37:19
Coryza
Coryza

De werkzaamheden tussen Culemborg en Geldermalsen zijn afgerond voor zover ik weet, baanstabiliteit. Waarom is daar de max snelheid nog steeds 100?

 

12-08-2022 13:43:30
MetroRET
MetroRET

Zie hier.

 

12-08-2022 13:47:33
Coryza
Coryza

Ah kijk, dankjewel. En weet je toevallig ook de situatie rondom Zevenbergen? Daar was toch ook al het e.e.a. gebeurd?

 

12-08-2022 14:26:55
sander14
sander14

Bij Zevenbergen is de TSB opgeschoven naar het stuk rondom het station. Begint nu bij de overweg met de N285 en loopt tot halverwege Zevenbergen Inhaalspoor.

De NABO tussen Zvb en Zlw is opgeheven.



Laatst bewerkt door sander14 op 12-08-2022 14:27
 

12-08-2022 16:56:34
phantom
phantom

Dat zullen bewoners en boeren daar in de omgeving vast waarderen

 

19-08-2022 11:58:45
Coryza
Coryza

Heeft iemand de nieuwe sporen-layout, en gaat de binnenkomst snelheid rondom Deventer ook eindelijk eens omhoog? Prorail



Laatst bewerkt door moderator op 24-08-2022 19:55
 

19-08-2022 14:35:05
sigma
sigma

Forse rijtijdwinst voor de treinen die vanaf spoor 1 richting Dvgea rijden, die hoeven straks niet meer over het emplacement. Voor de rest een beetje jammer, nog steeds 80 km/u tot Dvgea. Link



Laatst bewerkt door moderator op 24-08-2022 19:55
 

19-08-2022 14:39:17
martijn
martijn

Dus dat "forse" valt wel mee natuurlijk. Alleen een wat minder gewiebel. En het wordt in Dv allemaal een stuk minder flexibel door het opheffen van spoor 2 en de perronfases van het eilandperron waar tot nu met grote regelmaat gebruik van wordt gemaakt...

 

19-08-2022 14:47:59
pascalgerr
pascalgerr
Quote
sigma (19-08-2022 14:35:05):

Zie https://www.treinreiziger.nl/wp-content/uploads/2021/01/Infra-NL-2021-v2.pdf

Forse rijtijdwinst voor de treinen die vanaf spoor 1 richting Dvgea rijden, die hoeven straks niet meer over het emplacement. Voor de rest een beetje jammer, nog steeds 80 km/u tot Dvgea.


Eigenlijk triest om te zien hoeveel er gesaneerd gaat worden

 

19-08-2022 14:55:24
phantom
phantom

En als ik het zo lees,dan krijg je er geen snelheids verhogingen voor terug en raak je optie's kwijt om ergens iets omheen te leiden,even opzij te zetten.
Kortom dat komt allemaal heel logisch over,toch ? ๐Ÿ™

 

19-08-2022 14:56:45
treinfan
treinfan

Die kaart van treinreiziger wijkt, net als bij de meeste projecten, significant af van de praktijk. Spoor 2 te Dv gaat volledig opgebroken worden. Dv zelf blijft volledig 40 km/h, uitgezonderd treinen vertrekken vanaf spoor 3 richting Dvgea (die mogen straks met max 60 km/h vertrekken). Treinen van spoor 1 richting Dvgea hoeven straks niet meer over Dvge heen, en kunnen dus straks ook sneller langs Dvgea.



Laatst bewerkt door treinfan op 19-08-2022 15:00
 

19-08-2022 15:23:14
Coryza
Coryza

Is daar ook een actuele kaartje van?

 

19-08-2022 15:41:15
sigma
sigma
Quote
treinfan (19-08-2022 14:56:45):

Die kaart van treinreiziger wijkt, net als bij de meeste projecten, significant af van de praktijk. Spoor 2 te Dv gaat volledig opgebroken worden. Dv zelf blijft volledig 40 km/h, uitgezonderd treinen vertrekken vanaf spoor 3 richting Dvgea (die mogen straks met max 60 km/h vertrekken). Treinen van spoor 1 richting Dvgea hoeven straks niet meer over Dvge heen, en kunnen dus straks ook sneller langs Dvgea.


Jouw beschrijving klopt 100% met de gedeelde kaart, die uit zeer betrouwbare bron komt.

 

19-08-2022 23:02:29
rolandrail
rolandrail
Quote
treinfan (19-08-2022 14:56:45):

Die kaart van treinreiziger wijkt, net als bij de meeste projecten, significant af van de praktijk. Spoor 2 te Dv gaat volledig opgebroken worden. Dv zelf blijft volledig 40 km/h, uitgezonderd treinen vertrekken vanaf spoor 3 richting Dvgea (die mogen straks met max 60 km/h vertrekken). Treinen van spoor 1 richting Dvgea hoeven straks niet meer over Dvge heen, en kunnen dus straks ook sneller langs Dvgea.


Handig dat spoor 2 verdwijnt, dat is het spoor waar goederenlocs ombouwen die aan het omrijden zijn op Dvge. Die moeten dat dus dus gaan doen op sp 1 of 3 tussen de raampjestreinen door...

 

19-08-2022 23:24:01
DDZ7504
DDZ7504

Kan dat in de nieuwe opzet niet binnen Dvge zelf dan?

 

20-08-2022 00:33:58
rolandrail
rolandrail

Als ik naar de tekening kijk is dat niet mogelijk binnen Dvge zelf.

 

20-08-2022 09:19:12
brun
brun
Quote
rolandrail (20-08-2022 00:33:58):

Als ik naar de tekening kijk is dat niet mogelijk binnen Dvge zelf.


Het uithaalspoor (10) komt in de beveiliging, zie ik op dat kaartje. Waarschijnlijk wordt dat het alternatief, om te kunnen omlopen?

 

20-08-2022 12:32:21
thom
thom

Ik denk dat je uithaalspoor 333 bedoeld (die 10 op die visio tekening is een lokale snelheid), dat word nu al gebruikt voor het omlopen van de lok waarbij er halverwege een ontspoortong en een facultatief S-bord staat.

Echter bedoeld Roland het omlopen aan de stationszijde uiteraard, daar heeft dat spoor niet zoveel mee van doen ;)



Laatst bewerkt door thom op 20-08-2022 12:35
 

20-08-2022 13:10:26
brun
brun

Ahja ik zie het. Heb geen tekening met de juiste spoornummers :-)

Maar die twee zuidelijkste sporen, daar kun je toch omlopen? Aan beide kanten kun je naar een kopspoor, in de nieuwe situatie zit je daar bovendien geen reizigerstrein (ICB!) vanaf spoor 1 meer in de weg. Is dus zelfs nog handiger.



Laatst bewerkt door brun op 20-08-2022 13:10
 

20-08-2022 13:14:00
treinfan
treinfan
Quote
rolandrail (19-08-2022 23:02:29):
Quote
treinfan (19-08-2022 14:56:45):

Die kaart van treinreiziger wijkt, net als bij de meeste projecten, significant af van de praktijk. Spoor 2 te Dv gaat volledig opgebroken worden. Dv zelf blijft volledig 40 km/h, uitgezonderd treinen vertrekken vanaf spoor 3 richting Dvgea (die mogen straks met max 60 km/h vertrekken). Treinen van spoor 1 richting Dvgea hoeven straks niet meer over Dvge heen, en kunnen dus straks ook sneller langs Dvgea.


Handig dat spoor 2 verdwijnt, dat is het spoor waar goederenlocs ombouwen die aan het omrijden zijn op Dvge. Die moeten dat dus dus gaan doen op sp 1 of 3 tussen de raampjestreinen door...


Het zou voor toekomstige dienstuitvoering veel makkelijker zijn geweest als wissel 121 een engels wissel zou blijven en men daar een kopspoortje van 30m zou bouwen. Helaas zit dat niet in de plannen voor zover ik weet.

@Brun de 2 zuidelijke sporen zijn niet lang genoeg (slechts 643m) voor een standaard containertrein van 650 of 700 meter lang. Tevens zijn die sporen buiten gebruik gesteld. 2 sporen zijn ook nooit genoeg om 2 kopmakende treinen tegelijkertijd op Dvge te hebben.



Laatst bewerkt door treinfan op 20-08-2022 13:22