21-12-2019 17:09:09 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
@cuneo56; Fehler 404, seite nicht gefunden! |
21-12-2019 17:19:34 | ||
---|---|---|
b2py
|
Werkt hier prima |
21-12-2019 20:17:31 | ||
---|---|---|
bert
|
Link werkt niet op mobiel. Achter een link svp een spatie tikken of zo. Somda voegt anders mobiel al jaren rommel toe. Raar eigenlijk dat die bekende bug al jaren blijft bestaan... |
21-12-2019 21:48:37 | ||
---|---|---|
anton_
|
werkt bij mij wel op mobiel Laatst bewerkt door anton_ op 21-12-2019 21:48 |
22-12-2019 01:16:37 | ||
---|---|---|
bert
|
En nu werkt ie wel. Dank je wel Ad. |
23-12-2019 09:02:25 | ||
---|---|---|
admin
Moderator |
Quote Ja, heel raar. Zeker aangezien het vrijwilligerswerk betreft. Kom je helpen? Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
23-12-2019 09:40:16 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
QuoteOp PC wel te zien, dank voor het delen. |
07-01-2020 13:17:53 | ||
---|---|---|
slifor2
|
En de sloopmachine die Prorail heet gaat onverminderd door.... Consultaitevoorstel (is inmiddels verworden tot een farce, want al worden er 30 kantjes met bezwaren ingediend doet Prorail toch gewoon wat ze al bedacht hadden) Beverwijk: sporen 1, 6, 7, 7g, 9, 10g, 11g, 71 wissels 79, 81, 1615, 1617/1619, 1621, 1625/1627, 1629, 1631B, 1633B, 1655, 1657 |
07-01-2020 13:27:05 | ||
---|---|---|
slifor2
|
De topprioriteit van Prorail gaat lekker verder: Oosterhout Weststad: • saneren spoor 5 en wissels 6, 7 & 26 (raccordement Rederijweg) |
07-01-2020 13:40:33 | ||
---|---|---|
treinfan
|
In reactie op de lijst van Beverwijk: Daar zou ik dan ook wissels 1611 en 1677 bij verwachten, zodat er geen losse wisseleindes ontstaan. Sporen 6/7 zijn losweg die al lange tijd niet gebruikt wordt. Van sporen 9/7G/10G/11G kan ik niet bedenken wat het nut ervan zou kunnen zijn, dus daar zullen vast geen bezwaren tegen komen. Spoor 71 ziet er niet erg nuttig uit zolang spoor 72 blijft liggen. Opbraak van spoor 1 klinkt niet als een erg slimme keuze. Het beperkt de mogelijkheden tot omlopen op Bv, dat dan alleen nog kan op spoor 76/77. 2 Treinen tegelijkertijd laten omlopen behoort dan dus niet meer tot de mogelijkheden. Weghalen van wissel 1615/1611 getuigt ook niet van inzicht: ondanks dat er 4 perronsporen zijn en blijven te Bv, kan er geen trein kopmaken van/naar Hlm. Het lijkt me dan stukken nuttiger om wissels 1611 en 1639 op te breken en geheel spoor 4. Een losse reizigerstrein door langzame wissels sturen i.p.v. over spoor 5 klint namelijk niet erg nuttig, een mogelijkheid tot kopmaken wel. |
07-01-2020 13:47:52 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Beverwijk spoor 4 wordt dagelijks als opstel gebruikt door NSR vanuit zowel Alkmaar als Haarlem en is nuttig bij inhaling. Spoor 71 wordt dagelijks als opstel door DB Cargo gebruikt. Bij vertragingen wordt regelmatig een goederentrein op spoor 1 neergezet. |
07-01-2020 13:50:03 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Quote Ook al maken alle vervoerders gegronde bezwaren, Prorail drijft toch zijn zin door. De grootste goederenvervoerder begint bij een ander bezwaar al met: ' Aangezien ProRail tot op heden niet serieus op bezwaren in gaat....' Zoals gezegd, consultatie is enkel voor de bühne. |
07-01-2020 14:02:58 | ||
---|---|---|
rick
|
Quote Daar staat soms wat werkmaterieel en laatst stonden er big bags met nieuwe ballast, het terrein is ook afgesloten met een hek. Ik had het idee dat het nog in gebruik is bij werkzaamheden. Moet wissel 1657 niet 1659 zijn (toeleidend naar spoor 1) of kijk ik verkeerd? Met het laten liggen van 1677 creëert men mogelijk een kopspoor om locs te stallen in plaats van spoor 71. |
07-01-2020 14:19:03 | ||
---|---|---|
treinfan
|
QuoteIk zat al te twijfelen of dat spoor 11 of spoor 71 was, maar was er op basis van de opbraaklijst van uitgegaan dat dat dan spoor 11 moest zijn. Dank jullie voor de aanvullingen. Ik kom niet regelmatig daar in de buurt en het blijkt zo al dat ik dus niet goed het infragebruik kan inschatten. Laatst bewerkt door treinfan op 07-01-2020 14:19 |
07-01-2020 14:26:42 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Hoevaak lopen daar twee lokken tegelijk om ? |
07-01-2020 14:44:31 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Eerder schreef ik:Quote En de reacties tijdens het voor Prorail verplichte rondje langs de vervoerders (maar liefst 6 gegronde bezwaren van 5 vervoerders, waarbij Prorail gewoon beweert dat bijvoorbeeld NSR niet goed plant en zei het gewoon beter weten, de "oost-indisch dove expert" is tenslotte een keer in Japan geweest) heeft tot gevolg dat deze wissels slechts 12 jaar oud!!!!!!! worden gesaneerd. Ben overigens benieuwd of ze de afschrijving van dit soort wissels ook meerekenen in de "kostenbesparing" maar ja, wie durft de "expert" tegen te spreken? |
07-01-2020 15:06:47 | ||
---|---|---|
treinfan
|
QuoteNS schijnt nu voornemens te zijn spoor 2 te Bd geschikt te maken als opstelspoor. Is er wel een bezwaar ingediend, of kunnen we al raden wat hier gaat gebeuren? QuoteVolgens mij zijn er 8 tot 10 goederentreinen per dag waarbij wordt omgelopen te Bvge. Planmatig gebeurt dat nu niet tegelijkertijd. Zoals IJsbergsla aangaf, is het echter bij vertragingen vaak erg nuttig om een trein op spoor 1 te stallen. Zonder spoor 1 betekent het dat er regelmatig uitgeweken zal moeten worden naar Utg om een trein om te laten lopen. Laatst bewerkt door treinfan op 07-01-2020 15:12 |
07-01-2020 15:10:28 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Quote Reactie van Prorail: spoor 2 word gesaneerd.... (had je iets anders gedacht dan?) Ondanks de bezwaren van NS, DB, CT, RXP, Lineas.... er moet tenslotte een kerstbonus komen voor de "expert" zodat ie weer naar zijn geliefde Japan kan Laatst bewerkt door slifor2 op 07-01-2020 15:11 |
07-01-2020 15:11:33 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
QuoteTussen saneren (op papier, uit zich meestal in klemmen of spijkeren van wissels) en daadwerkelijke verwijdering kan een hele tijd zitten, misschien wel 12 jaar erbij |
07-01-2020 15:21:17 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Ik geloof dat I&M ook nog een zegje over mocht doen. |
07-01-2020 15:28:49 | ||
---|---|---|
mvschoon
|
En gelukkig ook nog goed nieuws: ondanks de Brexit is men bezig op het terrein van P&O in Europoort een 2e spoor aan te leggen. Het wissel ligt er al (binnen de hekken). Volgens een informatiebord moet het medio dit jaar gereed zijn. |
07-01-2020 15:32:52 | ||
---|---|---|
PeterJ
|
QuoteInfra wordt louter aangepast voor uurpatronen en verre voor wat er verder gebeurt aan rangeerwerk en bijsturing. |
07-01-2020 16:20:13 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Quote Standaard tekst aan het einde van Prorail is altijd: "Dit is geen grote wijziging in de spoorwegwet (of iets dergelijks) en dus geen zeggenschap van I&T... |
07-01-2020 16:47:45 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Onbegrijpelijk dat er geen (proef)procedure door de vervoerders gestart wordt. Zeker de grote vervoerders hebben een eigen juridische afdeling en Hoedt dat dus geen probleem te zijn. |
07-01-2020 17:09:29 | ||
---|---|---|
slifor2
|
QuoteQuoteVolgens mij zijn er 8 tot 10 goederentreinen per dag waarbij wordt omgelopen te Bvge. Planmatig gebeurt dat nu niet tegelijkertijd. Zoals IJsbergsla aangaf, is het echter bij vertragingen vaak erg nuttig om een trein op spoor 1 te stallen. Zonder spoor 1 betekent het dat er regelmatig uitgeweken zal moeten worden naar Utg om een trein om te laten lopen.Quote Ook Utg gaat flink op de schop. Voor zover ik de tekeningen gezien heb blijft er 1 goederenspoor over.... Laatst bewerkt door slifor2 op 07-01-2020 17:09 |
07-01-2020 17:09:35 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote Er zijn dus blijkbaar nog partijen die de dove expert tegen spreken Het probleem is echter dat die dove niks wil horen en partijen "van buiten af" zoals het ministerie en overige vervoerders willen het de dove ook niet laten voelen. Nu zou ik zeggen,laat het de dove is voelen door een goeie tik uit te delen,maar zolang men daar (desnoods gezamenlijk,zowel vervoerders en het juiste ministerie) niet aan wil beginnen,is het verder "aanvechten" van voorgestelde saneringen toch nutteloos %03% Daarmee schat ik in dat vervoerders straks zullen stoppen met bezwaar aantekenen omdat het niks uithaalt,en daar hoopt die dove expert kennelijk op. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
07-01-2020 17:19:46 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteVind jij ze gegrond of iemand anders? |
07-01-2020 17:21:43 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteDat is ook niet zo gek, in het PHS model wordt geen goederenverkeer over de Zaanlijn meer gepland, hooguit aan de dagranden. |
07-01-2020 17:33:18 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Quote hahaha, in dit geval onze branchevertegenwoordiger (waar ik het wel mee eens ben overigens) |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
07-01-2020 18:26:18 | ||
---|---|---|
b2py
|
Ah nee die zal niet partijdig zijn en zeggen dat ze niet gegrond zijn |
07-01-2020 18:40:45 | ||
---|---|---|
slifor2
|
tsja wat wil je; als vervoerder (als voorbeeld) opgeeft dat de inhaalsporen bij Oudewater goed gebruikt kunnen worden om bij een verstoring (bijvoorbeeld een lekkende ketelwagen) te worden opgesteld als antwoord krijgt dat volgens de normen het inhaalspoor geen funktie opstelspoor heeft, lijkt het mij nou niet bepaald een goed onderbouwd argument van Prorail (vervoerder bedoelt natuurlijk tijdelijk op stellen tot verstoring verholpen is) maar eerder, ik vang jou op woorden, want ik ben toch slimmer..... |
07-01-2020 19:01:08 | ||
---|---|---|
b2py
|
Is ook niet zo handig in die bureaucratische tempel zulke onhandigheden op te schrijven. |
07-01-2020 20:38:37 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Dat heet met een mooi woord klokkenluiden. Het is nodig, altijd en overal. Ieder bedrijf, iedere organisatie, ieder individu, zou zich kwetsbaar moeten opstellen. Zodat je oren open blijven voor andere meningen. Daarmee wordt een bedrijfsbeleid flexibeler, past beter in de dienstverlening (o, ja, das waar ook!), en wordt de betrokkenheid van de werknemers groter. %02% Gek genoeg zijn velen liever slaven van een ooit verkondigd idee. |
07-01-2020 22:43:07 | ||
---|---|---|
timtrein
|
En ondertussen wordt er gezegd dat er meer goederen per spoor vervoerd moeten worden. Behalve de Betuweroute en enkele hoofdassen blijven daar echter weinig mogelijkheden voor, sowieso geen nieuw vervoer op plaatsen waar dat nu niet rijdt... |
08-01-2020 10:53:50 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Ik denk dat dat wel degelijk een argument achter zit, er zal geen (milieu) vergunning zijn voor het opstellen van materieel omdat het officieel ook geen opstelspoor is en dus ook geen plan voor de calamiteiten diensten daarvoor. Dan hoeft er maar één omwonende een keer een 'giftrein' wat langer te zien staan en je hebt de poppen aan dansen... |
08-01-2020 11:02:11 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ja, die stemming onder omwonenden bestaat. Maar anderzijds kan het spoorwegbedrijf het nodig maken dat de infra wordt gebruikt voor noodzakelijke ingrepen in de dienstuitvoering. Dat kun je weten als je daar gaat wonen. Uiteraard zijn er zaken waarmee je rekening moet houden als het gaat om milieuregels, maar het gaat toch wel ver als omwonenden zouden gaan klagen over het gebruik van een spoor. We kennen het geval Hoorn Kersenboogerd, waar dat inderdaad gebeurde en er zijn meer voorbeelden, die tot ander infragebruik hebben geleid. Maar dan hadden omwonenden urenlang last van lawaai. Opstellen van materieel is echter heel wat anders dan even een volgend pad afwachten op een zijspoor. |
08-01-2020 11:09:40 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Het is natuurlijk een groot verschil tussen (langdurig) opstellen, en uitwijken naar een zijspoor ( met een trein die niet kan keren) vanwege een probleem verderop. Domweg de fuik inrijden maakt het probleem alleen maar groter, maar misschien is dat dus wel de denkwijze bij enkele Prorail beslissers tegenwoordig. Laatst bewerkt door cuneo56 op 08-01-2020 11:10 |
08-01-2020 11:36:44 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Quote mwoa, wat heb je liever; een "giftrein" in een grote stad als Amersfoort laten parkeren tot de stremming over is, of op een zijspoor in Oudewater, waar hooguit 5 boerderijen op >500m van de locatie staan?? Waar het om gaat is dat Prorail hier enkel naar de "begrippenlijst" verwijst en daarmee de (in mijn ogen) zeer terechte discussie de mond snoert. Wat er in de praktijk zal gebeuren is dat Verkeersleiding in plaats van zoals nu een trein gewoon door laat rijden tot Odw en daar eventueel aan de kant neemt of gewoon door laat rijden als de stremming inmiddels al voorbij is, de trein nu al in Amf aan de kant zal houden. Wanneer de stremming voorbij is, blijken er daarna geen nieuwe paden beschikbaar en kan de trein misschien wel 24 uur moeten blijven wachten...... |
08-01-2020 11:54:49 | ||
---|---|---|
treinfan
|
In dat geval is het argument veel beter te brengen zonder de woorden "lekkende ketelwagen" te gebruiken. Niettemin zal de conclusie blijven dat ProRail waarschijnlijk de trein liever in Amersfoort stalt, omdat daar waarschijnlijk wel een vergunning voor opstellen is. Omrijden via Hlm, Tb of Brmet kan ook tot de mogelijkheden behoren. Andere argumenten tot opbraak kunnen mijns inziens veel sterker wegen: neem het voorbeeld bij Ledn waarin aangegeven is dat Apn-Ledn-Kfhn voorkeursroute is geworden voor een goederentrein overdag naar Apn na toename frequentie R-net, en ook 's nachts als omleidingsroute gebruikt kan worden. Te zien is dat de daarvoor benodigde wissels te Ledn niet zijn opgebroken. Kan je toevallig ook voorbeelden van argumenten geven die door ProRail van tafel zijn geveegd, maar die zo sterk onderbouwd zijn als het argument bij Ledn? Voor de opbraakplannen te Bv kan als argument bijvoorbeeld gelinkt worden naar de plannen te Utg: als het de bedoeling is dat er minder goederenverkeer via de Zaanlijn gaat, is het te verwachten dat er meer treinen zullen gaan kopmaken op Bvge. Bvge heeft nu een maximale capaciteit van 1 trein (750m). Lang niet alle treinen van/naar Bvhc halen die lengte en zouden dus ook kunnen kopmaken op Bv spoor 1. Bij een verwachtte toename van kopmakende treinen te Bv/Bvge, is het dan wenselijk om Bvge uit te breiden, of spoor 1 te behouden. |
08-01-2020 12:09:32 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Quote Als er geen bezwaar was geweest, had de wisselverbinding naar Apn als het aan Prorail lag gewoon gesaneerd geweest.... Gelukkig was er toen iemand slim genoeg om te luisteren naar de bezwaren, inmiddels is men oost-indisch doof geworden |
08-01-2020 13:31:24 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Ja, dat is wel een logische gedachte maar de andere kant van de medaille is dat je niet kunt verwachten dat Prorail daarin de wetgeving maar naast zich neerlegt en iets gaat faciliteren wat ze niet mogen toelaten. |
08-01-2020 14:38:12 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Pardon? Het gaat niet over iets nieuws faciliteren, maar over iets wat reeds decennia gebeurt: het afwachten van een stremming op een zogeheten wachtspoor. En zelfs dat is het punt niet, het lijkt puur een semantische non-discussie. |
08-01-2020 15:48:05 | ||
---|---|---|
rick
|
Quote Met behulp van Sporenplanonline heb ik even uitgezocht hoe Beverwijk nu is en eruit komt te zien: https://abload.de/img/beverwijk02kgj.jpg Misschien heb ik iets verkeerd gedaan maar het lijkt mij logischer dat wissel 1615 en 1657 blijven liggen en juist 1613 en 1659 worden opgebroken. Daarmee blijft het mogelijk om van Utg naar Bvhc te rijden en is spoor 3 nog bereikbaar vanuit Haarlem. Ook wissel 43A/B lijkt overbodig te worden als spoor 71 wordt verwijderd. |
08-01-2020 16:17:28 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Bij engelse wissels zit de tongbeweging aan de andere zijde. Vanuit Hlm komende zal je nog steeds op 3 kunnen komen en vanuit ri Utg op spoor 2. Laatst bewerkt door waalkade op 08-01-2020 16:19 |
08-01-2020 18:14:29 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Quote je hebt de engelse wissels verkeerd om verwijderd. Spoor 71 wordt een kopspoor vanaf Tata. |
08-01-2020 18:27:33 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote En juist met zulk soort "drog redenen" doet prorail NU juist zijn werk. Men gaat uit van een ideale situatie waarbij alles optijd is en er geen stremmingen of problemen optreden %03% Bovendien,sinds wanneer kan je gaan saneren te Bv vanwege plannen rondom Utg ? (men doet dat als PR zijnde nu waarschijnlijk wel,maar het is appels met peren vergelijken) En het is leuk dat men wil proberen minder cargo over de Zaanlijn te laten gaan,maar juist bij problemen op het spoor moet je volgens mij optie's hebben om desnoods via die lijn toch de spullen bij de klanten te krijgen. Telt ook voor Odw en dat spoor,leuk dat men uit wil gaan van de perfecte situatie zonder problemen,maar als er problemen opdagen moet je wel ruimte hebben om die zo soepel mogelijk op te vangen. Of gaat men in Amersfoort (om wat te noemen) zodanig uitbreiden dat je dat als buffer gaat gebruiken door alles daar maar te stallen ? (ik geloof het niet) Zoals PR nu bezig is en men bij NS druk bezig is met frequentie verhogingen op allerlei lijnen van meer reizigers treinen,kun je omrijden ook wel schudden,er is simpelweg de "ruimte" niet (meer) voor. Mensen roepen nu al schande als ze is achter een cargo aan moeten die waarschijnlijk gepland rijd via een route en ze daardoor vertraging of gemiste aansluitingen hebben. Kun je je vast wel voorstellen wat voor grote ramp het word als men straks cargo moet omleiden en er geen buffer zone's meer zijn op die route's. Reizigers pissed of en te laat,NS haalt z'n punctualiteits cijfers nog minder(en kan dat niet onder het tapijt schuiven,minder bonus voor de heren),de wereld vergaat Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
08-01-2020 19:20:10 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Stel er komt een stremming dan stroopt alles op wat onderweg is. Stel bij Rtng een stremming. Gd loopt vol en er zijn wat goederen/werktreinen onderweg. Die al Amf voorbij zijn. Waar ga je die laten? Dus die lopen ergens voor de rooie en stremmen het hele baanvak. Dus alles op ze gat bij geen uitwijk mogelijkheden. |
08-01-2020 19:36:28 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Quote En dat wil VL dus niet en dus kun je er vergif op innemen dat "extra treinen" zoals werktreinen gewoon geen pad meer krijgen terwijl de raampjestreinen rijden...... |
08-01-2020 19:51:38 | ||
---|---|---|
rick
|
QuoteDat klinkt al veel logischer, ik werd door een eerder bericht op het verkeerde been gezet: https://abload.de/img/beverwijkxjjw2.jpg |
08-01-2020 20:14:21 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Ik denk dat we onderling een beetje verwarring hebben over het (ongelukkige) woord 'opstellen' vanwege een stremming, terecht bedoel jij gewoon de vorm van 'afwachten' en ik had met opstellen meer het idee trein laten staan, afbreken en op een later moment pas weer vervolgen. |
08-01-2020 22:07:45 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Quote Maar helaas vond Prorail het het makkelijkst om inderdaad gewoon de term als zodanig "het is volgens de normen geen opstelspoor" te gebruiken.... en iedereen uitgepraat en Prorail heeft weer gelijk.... |
08-01-2020 22:37:17 | ||
---|---|---|
hubertus1
|
Maar als iedereen daar een probleem mee heeft, kan iedereen die vindt dat zijn belangen geschaad worden toch naar de rechter stappen om daar te proberen zijn gelijk te halen? Waarom gebeurt dat dan niet als de bezwaren zo gegrond zijn? |
08-01-2020 22:44:42 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Bijvoorbeeld omdat vervoerders niet zijn opgericht om rechtzaken te voeren maar om geld te verdienen met vervoeroplossingen voor hun klanten? En soms gaat het overheidskartel een stap te ver en bedreigt acuut de bedrijfsvoering en worden er alsnog rechtzaken gevoerd die dan steevast door de vervoerders worden gewonnen... |
08-01-2020 23:03:26 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Die verwarring is er helemaal niet bij diegenen die hier reageren om iets bij te dragen in plaats van om hun reageerverslaving te bevredigen... In de praktijk stranden er ook nogal eens treinen op wachtsporen doordat de stremming zolang duurt dat de machinist niet meer verder mag rijden. Of doordat de overnemende vervoerder aan de andere kant van de grens dat met veel vertraging niet meer voor elkaar krijgt en grensstations veel te krap bemeten zijn om langdurig op te stellen. En dan heb je alsnog zo'n gevalletje "trein laten staan, afbreken en op een later moment pas weer vervolgen". En over de term nieuwe dingen faciliteren te spreken, als er een stremming is tussen Aml en Hgl dan laat Prorail ook gewoon treinen staan in Sto. Pas als de betrokken vervoerder blijft aandringen en aangeeft welke sporen er in Apd, Dvge en Aml vrij zijn kan zo'n trein dan alsnog opschuiven. Met andere woorden: het zal Prorail een rotzorg zijn dat een trein op een wachtspoor staat opgesteld. |
08-01-2020 23:10:59 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Ik denk dat je spoor 71 helemaal tot aan het station kunt tekenen. Er worden daar met enige regelmaat locomotieven gevandaliseerd en het standaard antwoord van Prorail is dat het niet hun infra is en er dus ook niets aan gaat doen. Het zou wel bijzonder zijn om ook maar gelijk de infra van een ander weg te halen bij een saneeractie... |
08-01-2020 23:13:29 | ||
---|---|---|
hubertus1
|
Quote Dan begrijp ik nog minder dat de stap naar de rechter niet wordt gemaakt. Nu komt het op mij toch een beetje over dat de bezwaren voor de bühne zijn en de vervoerders het eigenlijk helemaal niet zo spannend vinden. Ik snap dat je als vervoerder liever hebt dat er gewoon naar je bezwaren wordt gehandeld. Maar als dat niet gebeurt, terwijl je wel meent dat je bezwaren gegrond zijn, zul je toch echt de juridische weg moeten bewandelen. Zo werkt het nu eenmaal in de wereld. Kun je jammer en erg vinden, maar dat weet je als je een onderneming voert. |
08-01-2020 23:28:17 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
In tegenstelling tot bijvoorbeeld milieuclubjes hebben bedrijven niet alle tijd van de wereld om rechtzaken te voeren. Bovendien heeft een rechter geen verstand van andere zaken dan dikke wetboeken dus die zal in eerste instantie gaan kijken of de procedures zijn gevolgd en precies daarom gaat Prorail voor de bühne nog even aan de vervoerders hun mening vragen... |
08-01-2020 23:33:36 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Dat is niet wat Prorail heeft aangeboden. Er zouden namelijk 4 reizigerstreinen per dag worden geschrapt om er nog cargo tussendoor te krijgen. Uiteraard is dat voor Tata en de vervoerders geen haalbare kaart en voor zover ik weet is PHS daarmee voorlopig van de baan totdat er een bevredigende oplossing is gevonden. |
08-01-2020 23:36:00 | ||
---|---|---|
mren
|
Ik denk dat je het werk van rechters wat te zwart/wit inschat. In dit soort gevallen zal deze eerder kijken of ProRail in redelijkheid tot een bepaald oordeel had kunnen/moeten komen. |
09-01-2020 00:13:48 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Quote De grote vervoerders hebben echt wel een juridische afdeling. Dus die kunnen makkelijk zo zaak voeren. |
09-01-2020 00:23:07 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Edoch is procederen een kostbare aangelegenheid, hetgeen niet erg wenselijk is in een tijd waarin winstgevend goederenvervoer sowieso al niet evident is. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
09-01-2020 09:05:03 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
De andere kant is, dat er in vroeger tijden altijd wel een wisseltje, een spoortje en een seintje te krijgen was, als een lokale chef dat nodig vond. Ik weet dat die tijd voorbij is, maar het geeft wel aan dat de bedrijfsvoering nu wel erg rigide is en dat er wederzijds niet naar elkaar wordt geluisterd. De bedrijfsbelangen van de infrabeheerder en die van de vervoerders liggen nu mijlenver uit elkaar. Bovendien ebt de kennis van elkaars bedrijfsvoering enorm snel weg. Ook moet iedere vervoerder nu zijn eigen boontjes doppen: duur en niet efficiënt en niet krachtdadig. De vraag is, of dat uiteindelijk een wenselijke situatie is. |
09-01-2020 09:56:45 | ||
---|---|---|
hubertus1
|
Dat is een vraag die je best mag stellen, maar op dit moment zit je gewoon met de situatie van verschillende belangen van infrabeheerder en vervoerder. Het is vrij naïef te denken dat de infrabeheerder zonder morren haar belang aan de kant schuift ten gunste van de belangen van de vervoerders. Bij goede onderlinge verhoudingen kan een goed gesprek nog wel eens helpen, maar anders rest alleen het juridisch traject. Ik geef toe, ik speelde een beetje advocaat van de duivel, maar ik vrees dat het wel is zoals verantwoordelijken bij Prorail, ministerie en politiek ernaar kijken. "De vervoerders gaan niet het juridisch gevecht aan, dus het zal niet heel belangrijk voor ze zijn." |
09-01-2020 10:20:38 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Ja, maar een juridisch gevecht verstoord dan weer goede verhoudingen die ook wel handig / noodzakelijk zijn. |
09-01-2020 10:22:59 | ||
---|---|---|
broek53
|
Er zit van meet af aan (vanaf de oprichting van ProRail) een principiële weeffout in de wijze van organiseren. Capaciteitsmanagement, destijds na de splitsing samen met spoorwegveiligheid ondergebracht in Railned, is in ProRail opgenomen, terwijl ProRail een organisatie van beheer en onderhoud werd - met de opperspoorpoetser Bert Klerk aan het hoofd. Daarmee staat capaciteitsmanagement met minstens 2-0 achter en de indoctrinatie "less is always better" is inmiddels zo lang aan de gang dat men het bij capaciteitsmanagement inmiddels is gaan geloven ook. Volgens mij zou de spoorwereld er anders uitgezien hebben als Railned was blijven bestaan, los van Prorail. Andersom moet ik daar meteen bij zeggen dat een project als DSSU dan nooit van de grond zou zijn gekomen in zijn huidige omvang. |
09-01-2020 14:18:04 | ||
---|---|---|
hubertus1
|
Quote Als je als vervoerder het gevoel hebt dat de infrabeheerder doof is voor jouw argumenten en jou alleen voor de bühne consulteert, is er van een goede verhouding al geen sprake meer en valt er weinig meer te verstoren. Dus of de soep wordt niet zo heet gegeten als die hier wordt opgediend of je bent al in het stadium dat je de formele weg moet bewandelen. Een briefje van een advocaat is vaak al voldoende om te bewerkstelligen dat er tenminste constructief overleg komt. Verder ben ik het wel met Michiel eens dat dit een principiële weeffout is, maar zo is de situatie nu eenmaal. |
09-01-2020 14:29:16 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ja, dus is er alle aanleiding om die constructie morgenvroeg te veranderen. Iedere betrokkene kan nu wel lekker met de armen over elkaar blijven zitten, maar dat gaat niet helpen. Er zijn organisaties voor minder redenen acuut omgespit. %02% |
09-01-2020 17:29:42 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote Het herstellen van zo'n weef fout is dan wellicht een optie ? En dan is er nog de vraag,hoe erg zou het geweest zijn als DSSU nooit v/d grond had gekomen ? Het heeft voor NS waarschijnlijk enkel voordelen,men kan meer reizigers treinen rijden,dat willen ze. Maar het denken en proberen te realiseren van wat men in het buitenland heeft gezien,en daar "perfect werkt" ,is duidelijk niet van toepassing op ons land en heeft buiten NS en PR om(die heeft werk zat en verdient dus ook geld) schijnbaar meer verliezers dan winnaars. Een frisse kijk zonder copyeer gedrag en een luisterend oor ri alle gebruikers van het spoor had een wellicht beter plan opgeleverd dan wat nu DSSU en PR uitvoeren. Of denk ik dan heel fout ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
09-01-2020 19:27:41 | ||
---|---|---|
PeterJ
|
Als mijn geheugen mij niet in de steek laat was er in 2009 al eens een proef met die 10 minuten treinen, inclusief 6 Sprinters naar Geldermalsen. Allemaal zonder vrije kruisingen, minder perronsporen en heel veel wissels en dito bereikbaarheden. Dus het kon toen ook. Nu is spoor 20/21 een knelpunt en gebeurt er op andere sporen nauwelijks wat. |
09-01-2020 23:16:17 | ||
---|---|---|
htm1218
|
Ik denk dat je niet heel fout denkt, nee je denkt heel juist. Gezien het motto ‘de reiziger op 1, 2 en 3’ zou DSSU ook naar de mening van NS weinig voordelen moeten hebben. Het is namelijk de afgelopen tijd gebleken dat DSSU bij allerlei soorten soorten verstoringen wegens de absolute inflexibiliteit door het ontbreken van wissels alleen maar tot extra problemen voor de reizigers leidt. Eén overbelast perron en de andere niet optimaal te gebruiken waardoor allerlei treinseries op de meest ongelegen momenten vervallen. Verder nogal wat ongewenste randeffecten zoals cargo’s die met hoge snelheid langs soms volle perrons razen en de onmogelijkheid om bij wijzigende inzichten in de toekomst andere reëel denkbare corridors (bv. Gvc-Ah) in te stellen. Ik pleit voor een uitgebreide evaluatie van de praktische afwikkeling van de treindienst rond Ut de afgelopen jaren door een team van externe, onafhankelijke deskundigen en vervolgens een aanpassing van het sporenplan conform hun advies. |
10-01-2020 00:40:19 | ||
---|---|---|
thom
|
Nadeel is natuurlijk dat het veel meer opvalt als er wat misgaat als de zaak in de soep loopt, dan dat het opvalt dat er dingen nu geen problemen opleveren als er bepaalde zaken misgaan. Dat van die doorrazende cargo's zie ik het probleem niet echt van in, volgens mij is dat normaal op 95% van de stations immers. |
10-01-2020 06:53:04 | ||
---|---|---|
javanree
|
Op Utrecht is de hoogst mogelijke doorrijdsnelheid 80, terwijl elders IC's met 140 voorbij komen rijden, dus ik vind het behoorlijk overdreven. Al waren een paar voor 80 km/h geschikte middensporen natuurlijk nog mooier geweest |
10-01-2020 08:23:32 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Op een knooppuntstation verwacht je meer stoppende treinen dan op een halte langs de vrije baan. |
10-01-2020 08:52:39 | ||
---|---|---|
PeterJ
|
Met diezelfde snelheden of hoger wordt ook al heel lang langs perrons als Breda en Tilburg gereden, om maar eens wat te noemen. |
10-01-2020 09:40:05 | ||
---|---|---|
broek53
|
Voor de goede orde: ik heb in mijn betoog over de weeffout in de organisatie van het spoorvervoer DSSU niet genoemd om de hele discussie over DSSU nog weer eens dunnetjes over te doen. Ik noemde het als voorbeeld van mijn sterke vermoeden dat dit project niet in deze vorm tot stand zou zijn gekomen als een capaciteits-organisatie als Railned met de uitbreiding van Utrecht C aan de slag zou zijn gegaan. Dan was het denkelijk veel meer doorbouwen op het bestaande geworden - los van de vraag of dat nu "beter" of "slechter" zou zijn geweest. |
10-01-2020 13:46:38 | ||
---|---|---|
htm1218
|
Quote Enerzijds zijn er regelmatig de positieve (pers)berichten van Prorail en NS dat alles geweldig loopt, anderzijds zijn er behoorlijk wat momenten waarop blijkt dat er treinseries uitvallen. Juist om een ja/nee discussie op basis van ‘gevoelens’ over de pro’s en contra’s van DSSU te voorkomen pleit ik voor een onafhankelijk onderzoek door derden naar de praktijk van de afgelopen jaren, met name de consequenties voor de reizigers en zo nodig suggesties ter verbetering. Geen gevoelens dus maar alleen de feiten. Laatst bewerkt door htm1218 op 10-01-2020 13:49 |
10-01-2020 15:19:57 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Quote QuoteU valt in herhaling %08% Maar even zonder gekheid. Ik zou zeggen, neem contact op met een politicus met spoor in zijn/haar portefeuille en bespreek dit. Motiveer het hoe en waarom, en vraag om een onafhankelijk onderzoek. |
10-01-2020 17:08:36 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote Dat is niet gek ook Prorail gaat zn eigen toekomstige werk nooit afschilderen als on nodig,dan ben je bezig met doe het zelluf broodroof,immers word er dan wellicht gezegd: ow het is niet nodig,dan mag je het ook niet weghalen ook %08% NS word gefaciliteerd met nieuwe rails en vaak snellere wissels,minder seinen en overwegen,dus ook die zullen niet vlot klagen. Al is het wel vreemd dat NS niet klaagt als ze treinen in Haarlem moeten weg gummen uit de drgl omdat er in Breda iets fout is gegaan,je zou zeggen dat ze pas betaald krijgen als een trein werkelijk heeft gereden. Afijn DSSU in nu eenmaal realiteit aan het worden en dat valt niet meer terug te draaien,het enigste wat er nog gedaan kan worden is proberen om PR te bewegen richting luisteren en handelen naar bezwaren van railvervoerders om zodoende te proberen iedereen zo tevreden als mogelijk te houden. Echter vrees ik dat dat nooit zonder harde maatregelen zal gaan lukken,en hoe wij en wellicht die vervoerders daar over denken dat is zo goed als bekend. Laatst bewerkt door phantom op 10-01-2020 17:09 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
10-01-2020 17:39:39 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Och, de eindtoestand in Utrecht CS wordt nooit bereikt, ook niet door DSSU. Tot nu toe is het emplacement zowat elke tien jaar aangevuld, opgehoogd, verbreed, gesaneerd, verlegd en opnieuw ingedeeld. Het zal de laatste keer niet zijn geweest. |
24-01-2020 13:59:35 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Quote Volgens Prorail is door DSSU Ut van de slechtste naar de beste knoop van Nederland geworden! daarnaast is het aantal wisselstoringen van 100/jaar naar 10/jaar teruggebracht en is de punktualiteit van cargo door DSSU van 62% in 2015 naar 78% in 2018 gestegen. ik zeg HALLELUJA!! Laatst bewerkt door slifor2 op 24-01-2020 15:27 |
24-01-2020 14:54:38 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
van 186 naar 60 wissels, ik zeg PRAISE |
24-01-2020 15:03:55 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Wat een religiositeit! %02% Het lijkt dus goed te komen in de wereld. %03% Het hangt er maar vanaf welke feiten je beschrijft. |
24-01-2020 15:08:33 | ||
---|---|---|
PeterJ
|
Opgeheven treinen tellen niet mee in de punctualiteit toch? Waar zijn die gebleven in dit halleluja bericht? En niks over de effecten bij elke verstoring op de andere knopen? Het aantal wissels kan in Utrecht wel zijn afgenomen, maar eigenlijk zijn ze gewoon grotendeels verplaatst naar plekken waar vroeger nooit of veel minder wissels lagen (Woerden, Maarssen, Houten, ri Bunnik, ...). |
24-01-2020 15:30:26 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Quote Het is door de afdeling saneren gebruikt om te laten zien hoe goed het is om wissels te saneren richting (goederen)vervoerders. Er blijken overigens geen 1200 maar "slechts" 1800 wissels op de lijst voor saneren te staan, tenzij er nog wat "koehandel" (eigen woorden Prorail in het rapport %02%) plaatsvind.... Laatst bewerkt door slifor2 op 24-01-2020 15:31 |
25-01-2020 14:17:18 | ||
---|---|---|
htm1218
|
"Het gaat niet om het spel maar om de knikkers". Bekende slogan van de NS-directie uit de jaren '60/'70 (maar nog steeds even relevant als toen) om de klantgerichtheid te verbeteren. Het juiste criterium is daarom niet het aantal wisselstoringen maar het door de reiziger ondervonden ongemak. Uit te drukken in het percentage vertraagde en vooral ook uitgevallen treinen. Deze cijfers heb ik nog niet gezien. Het aantal wisselstoringen zegt heel weinig, bij een enigszins slim ontworpen emplacement met enige reserve (zoals voor DSSU) bestaat vaak de mogelijkheid om om een gestoord wissel heen te rijden. Reparatie op een later, geschikt tijdstip zodanig te kiezen dat ook het overige treinverkeer geen hinder van de werkzaamheden ondervindt. |
28-01-2020 07:55:13 | ||
---|---|---|
illyavaes
|
Er zijn allemaal nieuwe wissels neergelegd. Je mag toch hopen dat die niet storen. Als alle bestaande wissels door nieuwe vervangen waren, was het percentage wisselstoringen ook gedecimeerd, en met preventief i.p.v. reactief onderhoud ook. Waarom nou nooit eens iemand binnen of buiten ProRail verlangt dat Asset Management zorgt dat zijn spullenboel het gewoon doet door juiste spullen en preventief onderhoud i.p.v. storing als natuurverschijnsel te zien... %09%%07% |
28-01-2020 08:16:42 | ||
---|---|---|
brun
|
Iedereen die dagelijks met de trein naar Utrecht moet, weet dat DSSU een veel soepeler dienstregeling mogelijk heeft gemaakt. Het is een schoolvoorbeeld van hoe je een groot knooppunt moet optimaliseren. Voorheen stond mijn trein vanaf Amsterdam Amstel bijvoorbeeld ELKE ochtend een paar minuten te wachten tot ie Utrecht kon binnenrijden omdat een andere trein in de weg stond of reed. Als ie dan eindelijk mocht binnenkomen, deed ie dat ook nog eens met veel geslinger en in een kruipsnelheid. Sinds DSSU is dat nog niet één keer gebeurd. De trein rijdt met 80 km/uur in één keer het station binnen. In de praktijk levert dat 10 minuten tijdswinst op, wat voor een dagelijkse woonwerkrit serieus veel is. De capaciteit van Utrecht is enorm toegenomen, goederentreinen rijden niet meer in de weg (je ziet ze elke dag met 80 soepel door het station glijden). Ik snap echt niet dat zo veel spoorwegenthousiasten nog altijd moeite met DSSU hebben. Alsof ze partout niet willen toegeven dat Prorail soms ook wel eens gelijk had. Of is het gewoon verstokte romantiek? Laatst bewerkt door brun op 28-01-2020 10:08 |
28-01-2020 08:17:27 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Quote...en juist dat stukje Japanse spoorcultuur neemt men niet over, het intensief onderhouden en tijdig vervangen van de spullenboel. |
28-01-2020 08:22:28 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
QuoteDe bijstuurmogelijkheden zijn beperkter geworden, treinseries moeten opheffen om capaciteit voor kopmakende treinen te realiseren kwam vroeger niet voor. |
28-01-2020 08:29:17 | ||
---|---|---|
evangoor
|
Quote De vraag is wat iedereen onder DSSU verstaat. Wat mij betreft: dive-unders bij Lunetten: perfect 8-sporigheid naar Lunetten: perfect 4-sporige brug bij Douwe Egberts: perfect erg veel wissels weg: perfect, zolang de resterende wissels maar niet storen, er geen stremming verderop het traject zijn, er geen werkzaamheden zijn waardoor perrons (op Utrecht zelf en op onderweg stations) onbereikbaar zijn en er geen vervoerder is die de infrastructuur anders gebruikt als dat deze in beton is gegoten. En ik denk dat de pijn hem vooral bij het gemaar van de wissels zit. Bij meewind functioneert DSSU perfect, soepel en prima. Maar o wee als de wind draait. |
28-01-2020 09:47:39 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Maar dat is dan alleen bij problemen, wat Brun wel zegt is dat in een normale situatie zonder storingen er dus wel degelijk voordelen zijn. |
28-01-2020 10:20:15 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ja, dat zullen de meesten wel toegeven, maar dan verwacht je ook van DSSX-fanaten dat die ook eens toegeven dat er nadelen zijn die hier al heel vaak breed zijn uitgemeten. En dat nu juist verstoringssituaties leidend moeten zijn om de DSSX-voordelen maximaal uit te buiten. Inderdaad is, zoals Ilyavaes meldt, het preventief onderhoud zwakker dan in de vorige eeuw. Maar toen kon je tussen de treinen door nog even in het spoor springen om een wissel te smeren (dat is echt wel nodig!). En je had nog een mannetje die dat met gevaar voor eigen leven in zijn uppie effe deed. In die tijd werden de oorzaken van wissel- en seinstoringen nog bijgehouden in een statistiek. De oorzaken waren legio: damesverband tussen de tongen, vogelnesten, smerigheid uit de treintoiletten, takken, bladeren, een losgelaten remblok, EN: droge glij-ijzers onder de tongen.%02% |
28-01-2020 10:22:01 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Ik ben met brum mee eens, DSSU heeft zijn voordelen. Al had misschien een paar extra (40 KM/U) wissels erbij gemoeten welke alleen in geval van bijsturing en rangeren gebruikt worden. |
28-01-2020 13:18:59 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Eensch, maar een volledige ideale situatie zal nooit kunnen bestaan en het blijft altijd een afweging tussen voordelen in een ongestoorde situatie en de daarmee opkomende nadelen tijdens een gestoorde situatie, een ieder zal daar verschillende keuzes in maken en houdt daarmee bijvoorbeeld wel of geen rekening met een budget wat hem daartoe beschikbaar is gesteld. Het kan altijd anders dan hoe het gebouwd is dus die discussie is eindeloos Quote Maar de situatie is niet geheel meer gelijk aan die van toen, remblokken zijn veelal vervangen door schijfremmen, toiletten zijn veelal gesloten geworden en de meeste wissels hebben smeerloze tonggeleidingen ipv te smeren glijdvlakken. |
28-01-2020 13:42:48 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Dat zou nog steeds kunnen, als men het zichzelf niet zoals met zo veel zaken onnodig verboden zou hebben. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
28-01-2020 13:48:07 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Op sommige plekken is dat inderdaad het geval, op een enkelsporig baanvak zou ik nog wel even het spoor in durven springen als er net een trein gepasseerd is. Maar bij de treinfrequenties die je op Ut ziet lijkt het mij een totaal onverantwoorde actie. Bv in Ut is het aantal treinen meer dan verdubbeld, van 30 per uur in de jaren 80 tot iets van 70 nu Laatst bewerkt door daniel81 op 28-01-2020 13:48 |
28-01-2020 14:39:52 | ||
---|---|---|
thom
|
Helaas heeft het niets meer met durven te maken, maar met regelgeving waar eerst aan voldoen moet worden. Oftewel buitendienst stelling aanvragen, bevestiging terug krijgen, TRDL die spoor afdekt en buitendienst neemt, kortsluitlansen plaatsen etc... Eerder gaat er geen kwast een pot vet in... |
28-01-2020 15:15:07 | ||
---|---|---|
brun
|
Ik ben geen 'DSSU-fanaat', ik concludeer alleen maar dat Utrecht CS sinds DSSU een verbijsterend efficiënt station is geworden. Dat zie je vooral zodra je het vergelijkt met identieke knooppunten - Hannover Hauptbahnhof bijvoorbeeld, dat ruwweg dezelfde omvang heeft, maar aanzienlijk minder capaciteit biedt en véél vaker treinen moet laten wachten omdat er weer eens een rijweg bezet is vanwege een andere, vertraagde trein. |
28-01-2020 15:26:52 | ||
---|---|---|
Frontier
|
En vallen er in Hannover ook complete treinseries uit als er tientallen kilometers verderop een verstoring is? 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
28-01-2020 15:30:13 | ||
---|---|---|
PeterJ
|
Zitten zeker goede dingen aan DSSx maar is ten koste gegaan van bijsturingsmogelijkheden en bereikbaarheid oostelterrein is ook niet geweldig meer. In Den Bosch (DSSDB?) moet nota bene via Oss omgerangeerd worden om aan de andere kant van het station te kunnen komen. De autoslaaptrein moest in zijn nadagen van A'dam via R'dam (!) rijden om spoor 1 in Den Bosch te kunnen bereiken. Het mag wat kosten.. |