Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
13-09-2022 01:08:40
dennistd
dennistd

Naar aanleiding van het artikel over de versnelling van de IC Berlijn en de daarvoor benodigde wijziging in Oldenzaal (een nieuw kopspoor met perron, bereikbaar vanaf spoor 1 met een nieuw 1:12-wissel met 60km/h) hier een beetje photoshop-werk hoe dit eruit gaat zien. Uiteraard kan ik er een paar meter naast zitten, maar ik heb hem gemaakt op basis van een ProRail-tekening die ik in handen kreeg. De wisselstraat aan de oostzijde schijnt op de foto nog de oude te zijn, maar daar gaat het niet om.

Tekening (3,2MB)

 

13-09-2022 07:48:16
treinhobby
treinhobby

Mooie bewerking.

Waarbij het wissel een stuk terug kan. Zou eigenlijk al direct ter hoogte van het eind van het middenperron kunnen liggen. Dat is namelijk ook de lengte die de Eurobahn Flirt nodig heeft. De grasstrook ter hoogte van het busstation zou je kunnen opgeven voor (het voetpad naar) het perron.

 

13-09-2022 07:56:55
gvttreinen
gvttreinen

Knutselwerk ziet er gaaf uit, net of het al gerealiseerd isπŸ™‚

Klopt idd met de plannen, het 1:12 wisel komt idd te liggen ter hoogte van einde busstation en waarschijnlijk is de strook tussen kopspoor en bussstation te smal om een fantsoenlijke perron (volgens OVS normen) aan te leggen dus vandaar ie NA het busstation komt te liggen.



Laatst bewerkt door gvttreinen op 13-09-2022 08:01
 

13-09-2022 14:04:08
hubertus1
hubertus1

Ik zie het nut van dat extra spoor niet. Oldenzaal heeft twee perronsporen, dan kan op de momenten dat de Blauwnet-trein een van de Berlijntreinen in de weg zit, toch gewoon op het andere perron gekeerd worden? Of is het de bedoeling dat de Berlijntreinen elkaar rond Oldenzaal gaan ontmoeten?

 


13-09-2022 14:10:40
MetroRET
MetroRET

Zie hier:

  • :51 uit Bad Bentheim naar Hengelo
  • :09 vanuit Hengelo op Bad Bentheim

Dus 9 min na vertrekt Bad Bentheim is rond Oldenzaal.

 

13-09-2022 14:23:59
AlbertP
AlbertP

Ja, in het plan voor 2024 van de DB is dat wel zo. Zie ook dit eerdere onderzoek pagina 15.

 

13-09-2022 23:08:35
javanree
javanree

Nou nog de engelsmannen in spoor 2 vervangen door gewone wissels : dan kan er met 125 worden doorgereden.

 

13-09-2022 23:35:34
broek53
broek53

Een Engelsman kun je rechtdoorgaand met elke snelheid berijden. Of bedoel je wat anders?

 

14-09-2022 07:57:03
DingeZ
DingeZ

Ehm, nee. Een Engelsman met vaste kruisstukken heeft (volgens de documentatie van ProRail) een maximale doorgaande snelheid van 80km/h. Het is inderdaad wel voorgekomen dat een Engelsman op de vrije baan lag zonder snelheidsbeperking, maar zover ik weet was Ed de laatste en die is onlangs verwijderd.

 

14-09-2022 08:37:13
Ysbergsla
Ysbergsla

Pardon?

 

14-09-2022 09:15:07
michaben
michaben

Tot 100km/u komt nog op enkele plekken voor, sneller volgens mij niet.

 

14-09-2022 12:02:18 1
broek53
broek53

De afgelopen decennia heb ik wat dit betreft blijkbaar onder de spreekwoordelijke steen geleefd. Jullie hebben gelijk: het is in de voorschriften teruggeschroefd tot 80 km/h.

 

15-09-2022 01:09:33
dennistd
dennistd
Quote
javanree (13-09-2022 23:08:35):

Nou nog de engelsmannen in spoor 2 vervangen door gewone wissels : dan kan er met 125 worden doorgereden.


Is de snelheidsbeperking daar niet meer het gevolg van de bogen aan beide zijden van het station?

 

15-09-2022 08:14:49
DingeZ
DingeZ

De boog aan de westzijde is inderdaad wat krap, met een straal van 750. Met de huidige verkanting kun je daar maximaal 100 over, als je de verkanting nog wat zou kunnen oprekken dan maximaal 120. Voor 125 heb je wel een boogverruimming nodig (of een verkanting boven de normwaarde).

 

15-09-2022 19:23:06
javanree
javanree
Quote
DingeZ (14-09-2022 07:57:03):

Het is inderdaad wel voorgekomen dat een Engelsman op de vrije baan lag zonder snelheidsbeperking, maar zover ik weet was Ed de laatste en die is onlangs verwijderd.


Ook Geldermalsen, maar dat is met de verbouwingen afgelopen jaren ook "opgelost"

Ik had de bogen ruimer ingeschat maar goed, 100 is alsnog beter dan 80. Benieuwd of men er echt serieus geld aan uit wil geven of dat het weer een halfbakken oplossing wordt...

 

30-09-2022 19:42:08 2
sjoerd
sjoerd

Veel infrawijzigingen de komende tijd.

Per 14-9-22 wordt het blokstelsel tussen Zp en Dv vervangen. De seinen worden vernieuwd. De functionaliteit blijft gelijk.

Aan de oostzijde van Wgm komt dit najaar een aansluiting op de Ringbaan met wissel 1141 en de bijbehorende seinen.

Op 24-10-22 komen de wisseloverlopen 5021/5023 en 5025/5027 aan de westzijde van Ass in dienst.

Per 26-10-22 woorden te Helmond opgebroken de sporen 83 en 86, wsls 455, 427A/B, en de lage seinen 426, 432 en 52. Te Griendsveen vervallen de overloopwissels 399A/B.

Te Delfzijl haven vervallen op 1-11-22 de sporen 942, 943 en 946 met de wissels 936 en 937. Te Delfzijl Oosterheem vervalt één van de vier sporen.

Te Dordrecht Zuid worden de perrons en de bovenleidingportalen vernieuwd op 7-11-22.

Te Deventer vervallen op 24-10-22 de sporen 302 a/b, de wissels 83A/B, 187A/B, 930, 292A, 929B, 171A, 119B, 125B, 135, 125A, 127, en de seinen 136, 126, 128, de wissels 107B, 109B, 107A, 109A, en de seinen 124, 155, 106, wissel 93 en sein 88.

Te Steenwijk wordt het volgende opgebroken: spoor 411, de wissels 17, 33, 35A,en de seinen 18, 31, 32, 30. Sein 20 komt nieuw in dienst.

 

30-09-2022 19:54:59
sjoerd
sjoerd

Ik heb de aan mij gestuurde gegevens van Deventer nog eens nagekeken omdat ik het niet vertrouwde. Welnu: daarin zitten fouten en sommige infra-elementen zijn niet beschreven. Ik heb dat gemeld en wacht hier op de correcties. Eigenlijk weten we al wat er werkelijk gaat gebeuren, maar correcte gegevens is wel zo prettig.πŸ™‚

 

30-09-2022 20:38:20 1
broek53
broek53
Quote
sjoerd (30-09-2022 19:42:08):

Te Delfzijl haven vervallen op 1-11-22 de sporen 942, 943 en 946 met de wissels 936 en 937. Te Delfzijl Oosterheem vervalt één van de vier sporen.

Voordat er mensen nerveus worden: de sporen en wissels die hier genoemd worden en die liggen op het terrein van Wagenborg aan de Handelskade, vervallen niet. Ze zijn alleen van de tekeningen af gehaald omdat het terrein van Wagenborg achter de hekken een bedrijfsaansluiting is (geworden) en de infra binnen de hekken van dergelijke aansluitingen niet meer op tekeningen worden gezet.

Omgekeerd vervallen wel de resten van een ander emplacement in de Stamlijn Delfzijl, waar vroeger ook aansluitingen van Wagenborg lagen. Hier worden alle wissels (56, 57, 59 en 60) opgebroken en een van de twee doorgaande sporen.

Het grote rangeeremplacement verderop (dat Oosterhorn heet) wordt helemaal vernieuwd en gaat daarbij terug van vier naar drie sporen met een bijbehorende andere wisselconfiguratie. Verder vervalt op de hele stamlijn de blokindeling met blokborden.



Laatst bewerkt door broek53 op 30-09-2022 20:53
 

30-09-2022 20:57:39
jeanne
jeanne
Quote
sjoerd (30-09-2022 19:42:08): .........
Te Steenwijk wordt het volgende opgebroken: spoor 411, de wissels 17, 33, 35A,en de seinen 18, 31, 32, 30. Sein 20 komt nieuw in dienst.

Naar ik mag aannemen dat het hier om spoor 411 met de toeleidende wissels 17 en 33 incl. bijbehorende seinen 18, 30 en 32 betreft. Het weghalen van alleen wissel 35A verbaast mij. Naar ik aanneem wordt dan ook 35B verwijderd.

Verder denk ik je met sein 31 --> 28 bedoeld en het opdelen van spoor 412 in A en B deel hiermee vervalt en het dwerg sein 32 min of meer wordt vervangen door een hoogte sein 20.

 

30-09-2022 21:02:57
sjoerd
sjoerd

Inderdaad blijkt dat de opgave van wijzigingen niet volledig en niet correct is. Ik zal daarom geen gebruik meer maken van deze bron. Excuses voor de verwarring.

 

30-09-2022 21:11:45 1
jeanne
jeanne

Toch dank voor je genomen moeite Sjoerd. Het is niet z'n grote moeite om lokalo de zaak verder te preciseren

 

01-10-2022 14:44:38
gvttreinen
gvttreinen
Quote
sjoerd (30-09-2022 19:54:59):

Ik heb de aan mij gestuurde gegevens van Deventer nog eens nagekeken omdat ik het niet vertrouwde. Welnu: daarin zitten fouten en sommige infra-elementen zijn niet beschreven. Ik heb dat gemeld en wacht hier op de correcties. Eigenlijk weten we al wat er werkelijk gaat gebeuren, maar correcte gegevens is wel zo prettig.πŸ™‚


Normaal worden de gegevens van het ABV uit de RVTO gehaald en die moet correct zijn, is zelfs geprotocolleerd!

 

01-10-2022 22:27:44
Draaistel
Draaistel

Ik verbaas me over het verwijderen van spoor 83 in Helmond. Ik zie daar regelmatig goederentreinen staan als e.a. "verstopt" is door een calamiteit of door een andere "kleinigheid", vooral als Emmerich (zoals zo vaak!) versperd is door werkzaamheden. Wordt er ergens anders dan ruimte of een inhaalmogelijkheid gecreeërd? Is dit spoor te kort voor toekomstige langere goederentreinen en kan het niet verlengd worden? Welke bezuiniging wordt hier evt. mee bereikt omdat het weghalen en aanpassen ook veel geld kost volgens mij? Waren de te verwijderen wissels versleten om een rol te spelen bij deze maatregel?

 

01-10-2022 22:34:12
Koos1
Koos1

In Hm heeft rond 2015 of 2016 al een kaalslag plaatsgevonden. Toen werden 4 overloopwissels (2 overloop mogelijkheden) verwijderd en volgens mij ook het vierde spoor. De wissels die overbleven zijn vernieuwd. Nu heeft Hm een vreemde situatie. Je kunt vanaf het zijspoor (sp 83) niet overlopen naar sp 1 (sp 81).

Station Helmond werd rond 2016 volledig verbouwd waarbij een onderdoorgang voor 3 sporen werd gebouwd. Nu verdwijnt dus het 3e spoor. Als je dat spoor eerder had weggehaald, dan had je een veel kleinere brug hoeven te bouwen... Maargoed, dat is nu eenmaal de werkwijze van Prorail.

 

02-10-2022 10:58:40
gvttreinen
gvttreinen

Idd beetje vreemd want er is dan tussen Ehv en Gkgf geen uitwijkmigelijkheid meer.

 

02-10-2022 12:30:07 1
phantom
phantom

De laatste berichten zo lezende,klinkt het als typisch prorail idd,en dat is dan ook de enige partij die er garen bij spint,1st geld opstrijken om de boel te vernieuwen en een paar jaar later weer geld opstrijken,maar dan om delen weer weg te halen.
Vooral verbazingwekkend,dat als men met lange termijn kalenders werkt als het gaat over toekomstig werk,dat men dan niet heeft voorzien dat een viaduct bouwen voor 3 sporen nutteloos was omdat die 3 sporen er maar tijdelijk 3 zouden blijven.
Of is dat een gevalletje,ik weet het wel ,maar zeg lekker niks,geld is geld ??

Ik vind serieus als je al deze bladzijdes hebt gelezen in dit topic,en ziet hoevaak er blunders worden gemaakt met andermans geld,dat dat schandalg te noemen is,zeker omdat men er ogenschijnlijk mee weg blijft komen ook.

In het kader van geen geld verspillen en geen grondstoffen verspillen,scoort prorail toch aardig hoog als je er een punten telling oplos zou laten in juist wel verspillen.

Wat betret dat spoor 83 weghalen,zal de respons van prorail wel zijn,dan rijden treinen maar met meer tussenruimtes en vervallen er maar een paar meer treinen uit,dan heb je geen wachtspoor meer nodig,want dan kan die goederentrein er makkelijk tussen worden gepropt🀨

( Een excuus hebben ze altijd,zelfs al is dat een k*t excuus.)

 

02-10-2022 12:48:02
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
gvttreinen (02-10-2022 10:58:40):

Idd beetje vreemd want er is dan tussen Ehv en Gkgf geen uitwijkmigelijkheid meer.


Waarbij - zo vernam ik - emplacement Gekkengraaf een zeer groot deel van de tijd reeds vol staat met eigen treinen en kopmakende treinen vanuit dan wel naar Duitsland. Ergo: dat is bij storingen eveneens geen degelijke uitwijkmogelijkheid.

 

02-10-2022 14:54:49
bacr
bacr

Tijd voor een parlementaire enquête naar de spoorinfra.

(Waarschijnlijk met Sint Juttemis πŸ™)

 

02-10-2022 17:14:10
rob_ehv
rob_ehv
Quote
Draaistel (01-10-2022 22:27:44):

Ik verbaas me over het verwijderen van spoor 83 in Helmond. Ik zie daar regelmatig goederentreinen staan als e.a. "verstopt" is door een calamiteit of door een andere "kleinigheid", vooral als Emmerich (zoals zo vaak!) versperd is door werkzaamheden. Wordt er ergens anders dan ruimte of een inhaalmogelijkheid gecreeërd? Is dit spoor te kort voor toekomstige langere goederentreinen en kan het niet verlengd worden? Welke bezuiniging wordt hier evt. mee bereikt omdat het weghalen en aanpassen ook veel geld kost volgens mij? Waren de te verwijderen wissels versleten om een rol te spelen bij deze maatregel?


Ja staan dagelijks goederentreinen op spoor 3 in Helmond. Vaak ook treinen voor gekkengraaf of Blerick die nog niet binnen kunnen omdat het daar vol is. Die moeten nu dus in Eindhoven of acht gaan wachten. Zo'n wissel in griendtsveen ook het zal planmatig niet gebruikt worden maar ben er zelf ook al aantal keer overheen gegaan ivm defecte trein ergens , of bij trein-trein evacuatie bij een aanrijding.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-10-2022 19:36:03 1
timtrein
timtrein

Ach, er komt vanzelf een keer een goederentrein op de hoofdbaan te staan die toch ergens niet aan de kant of naar binnen kan... en over een aantal jaar bouwen we toch vrolijk weer nieuwe sporen bij. Vooruitzien is er helaas niet meer bij, alle mooie woorden over meer vervoer per spoor ten spijt.

 

02-10-2022 20:46:30
dvdhoven
dvdhoven
Quote
sjoerd (30-09-2022 19:42:08):

Veel infrawijzigingen de komende tijd.

Per 14-9-22 wordt het blokstelsel tussen Zp en Dv vervangen. De seinen worden vernieuwd. De functionaliteit blijft gelijk.


Langs het spoor Dv-Zp ligt aan de zuidkant van het A1 viaduct een nieuw sein klaar om geplaatst te worden

Daar heeft nooit een sein gestaan. Ook zijn daar lassen gemaakt voor een aankonidiging. waarschijnlijk voor 37,2, die aankondiging ligt nu een stukje zuidelijker




Dick van den Hoven
 

02-10-2022 21:17:06 1
BVisser
BVisser
Quote
phantom (02-10-2022 12:30:07):

De laatste berichten zo lezende, klinkt het als typisch Prorail idd, en dat is dan ook de enige partij die er garen bij spint, 1st geld opstrijken om de boel te vernieuwen en een paar jaar later weer geld opstrijken,maar dan om delen weer weg te halen.

Jij weet precies hoe Prorail wordt gefinancierd, begrijp ik?

 

02-10-2022 21:22:42 1
michaben
michaben
Quote
dvdhoven (02-10-2022 20:46:30):

Langs het spoor Dv-Zp ligt aan de zuidkant van het A1 viaduct een nieuw sein klaar om geplaatst te worden. Daar heeft nooit een sein gestaan.


Er komen geen seinen bij zover ik kan zien, alleen sein 923 wordt verplaatst naar voor overweg 31.0 maar dat is een stuk verderop. Misschien dat het sein daar slechts ligt maar voor verderop de lijn bedoelt is?

 

03-10-2022 08:26:11
gvttreinen
gvttreinen
Quote
dvdhoven (02-10-2022 20:46:30):
Quote
sjoerd (30-09-2022 19:42:08):

Veel infrawijzigingen de komende tijd.

Per 14-9-22 wordt het blokstelsel tussen Zp en Dv vervangen. De seinen worden vernieuwd. De functionaliteit blijft gelijk.


Langs het spoor Dv-Zp ligt aan de zuidkant van het A1 viaduct een nieuw sein klaar om geplaatst te worden

Daar heeft nooit een sein gestaan. Ook zijn daar lassen gemaakt voor een aankonidiging. waarschijnlijk voor 37,2, die aankondiging ligt nu een stukje zuidelijker


Las is bedoeld voor aankondiging overweg 37.6, deze lag eerst bij km 39.219/22 met tijdvertraging maar dat mag niet meer toegepast worden dus wordt ie verplaatst.

Hetzelfde geld voor overweg 37.2, ook hier de aankondigingslas verplaatst vanwege vervallen tijdvertraging.

(bron: RVTO)

 

03-10-2022 09:36:19
Karel1969
Karel1969
Quote
rob_ehv (02-10-2022 17:14:10):
Quote
Draaistel (01-10-2022 22:27:44):

Ik verbaas me over het verwijderen van spoor 83 in Helmond. Ik zie daar regelmatig goederentreinen staan als e.a. "verstopt" is door een calamiteit of door een andere "kleinigheid", vooral als Emmerich (zoals zo vaak!) versperd is door werkzaamheden. Wordt er ergens anders dan ruimte of een inhaalmogelijkheid gecreeërd? Is dit spoor te kort voor toekomstige langere goederentreinen en kan het niet verlengd worden? Welke bezuiniging wordt hier evt. mee bereikt omdat het weghalen en aanpassen ook veel geld kost volgens mij? Waren de te verwijderen wissels versleten om een rol te spelen bij deze maatregel?


Ja staan dagelijks goederentreinen op spoor 3 in Helmond. Vaak ook treinen voor gekkengraaf of Blerick die nog niet binnen kunnen omdat het daar vol is. Die moeten nu dus in Eindhoven of acht gaan wachten. Zo'n wissel in griendtsveen ook het zal planmatig niet gebruikt worden maar ben er zelf ook al aantal keer overheen gegaan ivm defecte trein ergens , of bij trein-trein evacuatie bij een aanrijding.


Hm heeft al een wachtspoor ingeleverd en te Hrt is ook al een inhaalspoor verdwenen. Het liefst realiseert ProRail 740 meter wachtsporen op de grote stations (Rsd, Ht, ...) zodat het lokale proces ook nog om zeep geholpen kan worden.

 

03-10-2022 11:30:23
thom
thom
Quote
phantom (02-10-2022 12:30:07):

De laatste berichten zo lezende,klinkt het als typisch prorail idd,en dat is dan ook de enige partij die er garen bij spint,1st geld opstrijken om de boel te vernieuwen en een paar jaar later weer geld opstrijken,maar dan om delen weer weg te halen.


Geld op strijken als je werk uit laat voeren? 😐
Denk je werkelijk dat er een aannemer komt die geld mee brengt om daar werkzaamheden uit te voeren ofzo ?

Misschien moet je thuis weer even de vlag gewoon rechtop ophangen, en even iets rustiger nadenken over dingen want het word wel erg gek wat je hier soms neerpent ;)



Laatst bewerkt door thom op 03-10-2022 11:31
 

03-10-2022 12:12:58
Muizeneus
Muizeneus

Dat geld komt uiteraard bij het ministerie vandaan...

Het is nu eenmaal zo dat je gemakkelijker geld krijgt voor projecten dan voor onderhoud, zeker als je er ook nog een labeltje van 'verbetering' op kan hangen (verduurzaming, toekomstige besparing op onderhoudskosten, beperken van aantal storingen....)

 

03-10-2022 13:31:44
phantom
phantom

Het is exact zoals Muizeneus het uitlegd.

Je plakt een label op iets wat volgens jouw als expert zinnig is om te doen,brengt rapport uit aan Den Haag, en vervolgens trekt men in Den Haag de portemonnee daarvoor.
Als wat jaren later blijkt dat dingen "overbodig"zijn geworden,hang je er als "expert" een ander label aan en brengt rapport uit,waarna men vind dat je goed bezig bent en krijg je wederom geld omdat uit te voeren.

Ik geloof namelijk niet echt dat men in Den Haag gaat zitten uitpluizen met eigen "experts" (zo ze die al hebben) ,of dat wat je aanbrengt als expert railinfra,ook nodig moet gedaan worden.
Daar zal men pas is aan gaan denken als je stelsel matig je begoogde budget er vele malen sneller doorheen jaagt dan normaalen dat meerdere jaren achterelkaar.

Maar mijn kijk op hoe den haag werkt,en hoe zaken gedaan worden tussen bv prorail en denhaag,daar kan ik ook naast zitten.
(al geven vele voorbeelden van nutteloos geld over de balk gooien,nu niet direct het idee dat ik er heel ver naast zou zitten πŸ˜‰ )

 

03-10-2022 13:48:28
BVisser
BVisser
Quote
phantom (03-10-2022 13:31:44):

Het is exact zoals Muizeneus het uitlegT.

Je plakt een label op iets wat volgens jou als expert zinnig is om te doen, brengt rapport uit aan Den Haag, en vervolgens trekt men in Den Haag de portemonnee daarvoor.

Is dat echt zo? Volgens mij beslist het ministerie niet over het verwijderen of aanbrengen van elk wisseltje of zijspoortje. Dat doet Prorail zelf en draagt dus ook zelf het financiële risico dat alles een paar jaar later weer op de schop moet.

 

03-10-2022 15:13:07
R1-2010
R1-2010

Er komen ook wissels bij: tijdens de grote buitendienststelling in november rondom Shl/Asdz worden er 4 (!) wissels bij Asdz geplaatst, om vlak voor Asdz (vanuit de ri Shl gezien) van de buitensporen op de binnensporen te komen resp van binnnenspoor op buitenspoor.

 

03-10-2022 15:49:26 1
broek53
broek53

Ja, en dat zijn nu net de wissels die er in het project viersporigheid Zuidtak uit bezuiningd zijn....

 

03-10-2022 21:11:24
geert
geert

Er is dus hoop, hopelijk gaat dit op meer plekken rond de 'doorstroomstations' gebeuren!

 

03-10-2022 21:24:48
michaben
michaben

Heeft niets met doorstroomstations te maken maar met de Airportsprinter, die gaat straks over de middensporen bij Schiphol dus moest er een mogelijkheid bij voor intercity's om tussen Asdz en Asra naar het buitenspoor te wisselen. Dus geen extra bijsturingsoptie maar noodzakelijke wissels om de nieuwe lijnvoering maakbaar te maken. Om diezelfde reden worden de perrons van Almb verlengd en krijgt Almo 1:15 wissels (Almb ik geloof dit jaar nog, Almo volgend jaar).

 

03-10-2022 21:25:57
MetroRET
MetroRET

Gaan er in de toekomst uberhaupt nog treinen rijden tussen de middensporen van Shl en die van Asdz ?

 

03-10-2022 21:33:23
michaben
michaben

De sprinters vanuit Wp zouden nog wel via de middensporen blijven rijden.

 

03-10-2022 21:44:00
MetroRET
MetroRET

Die vervolgens weer op een bepaalde manier naar de buitenste sporen zouden moeten gaan om van/naar Ledn mogelijk te maken.

 

03-10-2022 21:51:15
michaben
michaben

Dat is al mogelijk bij de bestaande 1:15 wissels vlak voor Hfd, de intercity's zitten dan al op de buitenste niet-perronsporen.

 

03-10-2022 22:28:45
sigma
sigma
Quote
michaben (03-10-2022 21:33:23):

De sprinters vanuit Wp zouden nog wel via de middensporen blijven rijden.


De Airport Sprinter gaat los liggen van de treinen van/naar Asdz dus middensporen Asdz-Shl zullen niet meer gebruikt worden.

 

03-10-2022 22:40:21
michaben
michaben

Misschien in een tussenfase niet, maar in de eindfase ga je die wel nodig hebben, je gaat niet 20+ treinen per uur via de buitensporen sturen. In de gekozen OV-SAAL met de sneltrein Alm - Wp - Shl zou die gaan invoegen tussen de Airportsprinter.

 

04-10-2022 09:12:21
yappa
yappa

Volgens mij is de Airportsprinter sowieso een tijdelijke oplossing en is het de bedoeling dat die functie wordt overgenomen door de (te verlengen) NoordZuid Metrolijn. En dan komen de middensporen Asdz-Shl weer gewoon beschikbaar.
Maar het is natuurlijk maar net welk jaartal je het 'eindbeeld' noemt πŸ˜‰



Laatst bewerkt door yappa op 04-10-2022 09:12
 

04-10-2022 09:53:01
michaben
michaben

Eindbeeld is uiteraard op basis van lopende projecten. Voor SAAL staat de einddatum vooralsnog op 2028, met de inmiddels wel bekende keuze alle intercity's vanuit Hvs en Alm naar Shl te sturen. In dat eindbeeld zou de sneltrein uit Alm in moeten gaan voegen tussen de Airportsprinter.

Terug naar infra, perronverlenging Almb lijkt komend weekend te zijn (tenzij planning recent is aangepast), snellere wissels Almo augustus 2023.

 

09-10-2022 07:25:54
martijn
martijn

Spoor 2 in Dv is inmiddels compleet verdwenen.

 

09-10-2022 12:39:49
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Moest wel, want ze hadden er gisteren al minstens een bovenleidingsmast neergezet.

 

09-10-2022 20:09:42
timtrein
timtrein

Het keerspoor in Elst kan weer weg:

https://www.gelderlander.nl/betuwe/geen-spoorknip-in-elst-meer-alle-treinen-weer-tiel-arnhem~ae18c31e

"Dat de Arrivatreinen nu allemaal tóch door kunnen rijden, komt door het schuiven met goederentreinen overdags en het naar emplacementen rijden van lege treinen direct na de avondspits. Die zijn allemaal naar ná negen uur 's avonds verschoven."

 


09-10-2022 20:24:39
pascalgerr
pascalgerr

ProRail heeft weer een wisseltje te saneren..

 

09-10-2022 23:54:20
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Dat wisseltje zorgt er voor dat het sein veel dichter bij de (in)aftakking kan staan.

Men moet daar nog al eens stoppen.

 

10-10-2022 01:40:37
pascalgerr
pascalgerr
Quote
NIJMEGEN (09-10-2022 23:54:20):

Dat wisseltje zorgt er voor dat het sein veel dichter bij de (in)aftakking kan staan.

Men moet daar nog al eens stoppen.


Dat sein kan toch gewoon blijven staan? Of gaan we op zicht het wissel benaderen en de rijweg controlleren :)

 

10-10-2022 01:58:42
Dionysusnu
Dionysusnu

Even vooropgesteld dat ik geen officiele kennis van dit onderwerp heb, maar volgens mij zorgt de wissel nu via flankbeveiliging voor een doorschietlengte.
Als het deel van de wissel naar spoor 3 weg is, en dus alleen maar naar het hoofdspoor gaat, dan zou er weinig afstand vrij zijn als het sein met rood voorbijgereden wordt.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 10-10-2022 01:59
 

10-10-2022 12:25:19
LHN
LHN

waar kan ik infrawijzigingen zien?

 

10-10-2022 12:27:44 1
mren
mren

Buiten πŸ˜ƒ

 

10-10-2022 12:32:16 1
broek53
broek53

@ Dyonysusnu: Je bedoelt sein 1270, het inrijdsein vanaf de Betuwelijn. Inderdaad dient spoor 3 als een (heel erg lange) veiligheidskop ter "bescherming" van het spoor Arnhem - Nijmegen. Het sein staat maar een meter of 60 van de vrijbalk van het aansluitwissel 405 af en dat is inderdaad veel te weinig: volgens het ontwerpvoorschrift voor de Flankbeveiliging moet dat ten minste 200 meter zijn. Het sein zou dus verplaatst moeten worden en dat zou, bij de snelheid van 40 km/h vanaf de Betuwelijn, een tamelijk desastreus effect op de overkruistijd met Ah - Nm en de opvolgtijd op Nm - Ah hebben.



Laatst bewerkt door broek53 op 10-10-2022 12:32
 

10-10-2022 12:48:50
michaben
michaben
Quote
LHN (10-10-2022 12:25:19):

waar kan ik infrawijzigingen zien?


In dit onderwerp, tenminste in de perioden dat het daadwerkelijk over infrawijzigingen gaat en er niet van het onderwerp afgeweken wordt met speculeren over wijzigingen die helemaal niet op de planning staan.

Als je doelt op de bronnen, die zijn over het algemeen intern. Bij grote projecten kun je het meestal wel terugvinden in de tracébesluiten, maar bij kleinere aanpassingen moet je het hebben van mensen die toegang hebben tot een van de interne bronnen.

 

10-10-2022 13:55:49
LHN
LHN

ik had een keer een document van wat er gesaneerd ging worden, zaten groene lijntjes bij

 

10-10-2022 14:46:25
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
mren (10-10-2022 12:27:44):

Buiten πŸ˜ƒ


Ze hebben daar zelfs speciaal een viaduct over het spoor gebouwd zodat je er goed zicht op hebt.

 

10-10-2022 16:54:59
MetroRET
MetroRET
Quote
michaben (04-10-2022 09:53:01):

Eindbeeld is uiteraard op basis van lopende projecten. Voor SAAL staat de einddatum vooralsnog op 2028, met de inmiddels wel bekende keuze alle intercity's vanuit Hvs en Alm naar Shl te sturen. In dat eindbeeld zou de sneltrein uit Alm in moeten gaan voegen tussen de Airportsprinter.

Terug naar infra, perronverlenging Almb lijkt komend weekend te zijn (tenzij planning recent is aangepast), snellere wissels Almo augustus 2023.


Schijnbaar aangepast, gezien deze VIRM12 die Almb heeft overgeslagen.

 

10-10-2022 17:34:08
sjoerd
sjoerd
Quote
broek53 (10-10-2022 12:32:16):

@ Dyonysusnu: Je bedoelt sein 1270, het inrijdsein vanaf de Betuwelijn. Inderdaad dient spoor 3 als een (heel erg lange) veiligheidskop ter "bescherming" van het spoor Arnhem - Nijmegen. Het sein staat maar een meter of 60 van de vrijbalk van het aansluitwissel 405 af en dat is inderdaad veel te weinig: volgens het ontwerpvoorschrift voor de Flankbeveiliging moet dat ten minste 200 meter zijn. Het sein zou dus verplaatst moeten worden en dat zou, bij de snelheid van 40 km/h vanaf de Betuwelijn, een tamelijk desastreus effect op de overkruistijd met Ah - Nm en de opvolgtijd op Nm - Ah hebben.


Inderdaad. Maar het is wel één van de zeer weinige vertakkingen in ons land die (voor het aanleggen van dat kopspoor) is aangelegd met drie 1 : 9 wissels, terwijl je daar 1 : 12 of zelfs 1 : 15 heel goed zou kunnen gebruiken. Daar was ook plaats genoeg voor, en het zou de snelheid op de aftakkende wissels hebben kunnen verhogen.

 

10-10-2022 17:40:58
NIJMEGEN
NIJMEGEN

De boog naar Est is dacht ik maar 40 km/h, die naar Nm was veel sneller.

 

10-10-2022 17:46:49
sjoerd
sjoerd

Ik zal de boogstraal Elst - Vork opzoeken, maar die vereiste geen 40 km/h, al kon de aansluiting bij Elst vroeger niet sneller worden bereden door alle Engelse wissels daarin.



Laatst bewerkt door sjoerd op 10-10-2022 19:09
 

10-10-2022 19:09:29 1
sjoerd
sjoerd

Boogstralen worden gemeten over de as van de spoorweg. De boogstraal Elst - Vork is 650 m. De boogstraal Ressen-Bemmel - Vork was 700 m. De boogstraal bij Dordrecht is 450 m. Over de laatste is maximaal 80 km/h toegestaan.

Een zeer eenvoudige formule (ook bij NS gebruikt) om de V-max voor spoor in verkanting in steenslag te berekenen is 4,5 x wortel R. Dat komt voor Elst - Vork dan uit op V max = 115 km/h, voor Rsb - Vrk op 120 km/h en voor Dordrecht op 95 km/h. Zoals we weten zitten daaraan allerlei voorwaarden verbonden, zoals (bijvoorbeeld!) de lengte van de boog, het reiscomfort, andere constructies zoals wissels en bruggen, grint of steenslag, ondergrond van de baan, de mogelijkheid tot een voldoende lange overgangsboog.

Maar bij Elst, aftakkend naar de Betuwelijn, zouden zeker, ook terwille van het reiscomfort, 1 : 15 wissels zeer goed gepast hebben.

 

10-10-2022 19:27:39
broek53
broek53

Van die snelheid is natuurlijk waar, maar dat neemt niet weg dat ook als er hogere snelheid op de aansluiting zou zitten, door de seinverplaatsing de kruis- en opvolgtijd zou toenemen.

Maar als je bij het eventueel verwijderen van spoor 3 de aansluiting qua snelheid zou opkrikken van 40 naar 80, wordt het verlies aan tijd wel zo ongeveer gecompenseerd. Dat is overigens zo duur, dat je beter spoor 3 kunt laten liggen.

 

10-10-2022 20:23:53
michaben
michaben

In dit specifieke geval zit er een vrij grote afstand tussen het station en de wissels die nu met 40km/u afgelegd moet worden waardoor het nu zo'n 2 minuten duurt vanaf vertrek uit Est tot de trein de rijweg heeft afgereden. Daar valt toch wel winst te pakken lijkt mij.

 

10-10-2022 20:52:19
broek53
broek53

Jazeker, het gaat allemaal op zijn elf en dertigst daar.

 

10-10-2022 21:43:29
gvttreinen
gvttreinen

Daar heb ik me al jaren over verbaasd, waarom die langzame wissels, met 40 van Est naar Esta sukkelen en vervolgens in de boog harder mogen rijden.

Waarom geen snelle wissels en overloop waarmee je het toch al zo drukke spoor sneller vrijmaakt?

 

10-10-2022 22:16:17
broek53
broek53

Zal ik het verklappen ?? Het ontwerp van Elst met spoor 3 en een tunnel ipv overweg is gemaakt in de tijd dat de Betuwelijn standaard op spoor 3 zou kopmaken. Daarmee was een snelle oversteek niet belangrijk cq geen extra miljoenen waard. De Betuwelijn en de aansluiting liggen daarom nog steeds op de plaats waar ze al lagen toen ze aansloten op de zuidelijke wisselstraat van het grote rangeerterrein Elst. Vandaar ook de grote afstand tussen het station en de wissels.

Overigens zou het bij handhaving van het doorrijden naar Arnhem veeeel beter zijn (geweest) om de aansluiting van spoor 3 plus overloopwissels aan de noordkant van het station te leggen. In plaats van het huidige gesukkel en stationneren op spoor 1 en 2 (vreet tijd) heb je dan van het stationnement in beide richting geen last meer en heb je de kruising ook nog beter in de hand.



Laatst bewerkt door broek53 op 10-10-2022 22:17
 

10-10-2022 22:46:22
sigma
sigma

Goed punt, ware het niet dat de 31100 zich kruist op Est zelf. Je hebt voor de trein van/naar Tiel 2 perronsporen nodig.

 

10-10-2022 23:02:20
sjoerd
sjoerd

Met zichzelf kruisen kan ook met trein 1 op spoor 1 en trein 2 op spoor 3. Als spoor 3 tenminste doorgaand was uitgevoerd.

Inderdaad liggen de wissels van de aansluiting nog op de plek waar deze vroeger lagen, maar het zijn wel nieuwe. Daar lagen immers een stel Engelsmannen. Eigenlijk is wellicht het blijven hangen van de bovenleiding boven de beide overloopwissels tussen de hoofdsporen de enige reden dat die wissels daar nog zo liggen.

Voor spoor 3 moest overigens wel opnieuw plaats gemaakt worden omdat Heinz de spoorruimte daar had ingenomen.



Laatst bewerkt door sjoerd op 10-10-2022 23:02
 

10-10-2022 23:48:39
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Die plannen zijn er allemaal wel geweest, maar toen bleek dat men het dienstregelingstechnisch net passend kon krijgen heeft de provincie voor deze variant gekozen.

 

11-10-2022 22:36:24 1
illyavaes
illyavaes

Ik zag toevallig vandaag ergens dat men kennelijk Beesd wil (zeg maar "zal") terugbouwen tot een halte aan het enkelspoor. Was dat al gemeld hier?

 

11-10-2022 22:41:36
mren
mren

Geld uitgeven voor functievermindering?

 

11-10-2022 22:48:52
michaben
michaben

Bsd heeft zo'n smal middenperron wat zeer waarschijnlijk niet aan de hedendaagse specificaties voldoet, en om dit wel te laten voldoen is waarschijnlijk te duur. Wel opvallend dat dit perron een paar jaar terug nog compleet vernieuwd is.

 

11-10-2022 22:54:53
mren
mren

Er wordt niet standaard gekruisd en het zal niet bepaald het drukste station van het land zijn, is zo'n smal perron dan wel zo'n drama?

 

12-10-2022 08:46:51
cuneo56
cuneo56

Helaas is het kennelijk steeds meer "beleid" om normen tot wet te verheffen.

Er moet en zal een niet bestaand probleem worden opgelost. Of de klant er wat aan heeft of omgevraagd is niet van belang.

Tot zover mijn subjectieve gedachte over dit soort projecten.

Een paar kilometer oostelijker op die lijn ook zoiets fraais; voor een hoop geld een apart spoor gebouwd waar de treintjes uit Dordrcht zouden kunnen keren, maar in plaats van zoals vroeger zich in lengte richting te moeten haasten, mogen de reizigers dat nu 's avonds en in het weekend via een tunnel doen!

 

12-10-2022 11:48:28
Roland55
Roland55
Quote
mren (11-10-2022 22:54:53):

Er wordt niet standaard gekruisd en het zal niet bepaald het drukste station van het land zijn, is zo'n smal perron dan wel zo'n drama?


Slechts spoor 1 wordt gesaneerd. De verbreding van het perron is niet ter sprake! De korte aankondiging van een vertrekkende trein op spoor 1 ri Gdm mbt de ovw km 50.7 is, naast de sanering van het gevaarlijke overpad (!), het belangrijkste (veiligheids-)argument van Prorail Klaas Japan.



Laatst bewerkt door Roland55 op 12-10-2022 11:49
 

12-10-2022 20:54:11
bacr
bacr

Wordt het niet tijd om de beste man zelf weg te saneren?

 

12-10-2022 22:47:27
pascalgerr
pascalgerr

Waarom word alles opgebroken? Waarom niet de wissels in doorgaande stand klemmen, bediende seinen weghalen en vervangen door P-seinen. Zodra dat de capaciteit van het tweede spoor wel nodig is, is het weer janken dat alles weg is.

 

13-10-2022 11:25:33
broek53
broek53

Dit soort infra wordt opgebroken als het aan vernieuwing toe is, met name de wissels. En omdat die versleten zijn, heeft klemmen dan niet veel zin meer.

 

13-10-2022 11:31:18
Muizeneus
Muizeneus

Meestal lees ik hier dat dit soort infra wordt opgebroken als het net is aangelegd, maar dat valt hier dus mee...

 

13-10-2022 12:27:28
sander14
sander14
Quote
MetroRET (10-10-2022 16:54:59):
Quote
michaben (04-10-2022 09:53:01):

Eindbeeld is uiteraard op basis van lopende projecten. Voor SAAL staat de einddatum vooralsnog op 2028, met de inmiddels wel bekende keuze alle intercity's vanuit Hvs en Alm naar Shl te sturen. In dat eindbeeld zou de sneltrein uit Alm in moeten gaan voegen tussen de Airportsprinter.

Terug naar infra, perronverlenging Almb lijkt komend weekend te zijn (tenzij planning recent is aangepast), snellere wissels Almo augustus 2023.


Schijnbaar aangepast, gezien deze VIRM12 die Almb heeft overgeslagen.


Vandaag dienst gehad die langs Almb ging. De perrons zijn in beide richtingen verlengd en ook de bakkenborden staan er. Een VIRM12 kan nu dus gewoon stoppen op Almb.

 

13-10-2022 13:17:49
Muizeneus
Muizeneus

Maar weten degenen die moeten beslissen over wel of niet stoppen de Almb dat dan ook?

 

14-10-2022 14:03:07
NIJMEGEN
NIJMEGEN

https://www.youtube.com/watch?v=tOTvzjtvX-0

Uitleg over het saneren.

 

16-10-2022 02:14:16
seinhuis
seinhuis

'Salamitactiek' moet de flessenhals op het spoor rond Meppel oplossen

 

16-10-2022 09:12:53
treinfan
treinfan

Ik vroeg me af hoe sporen weghalen de flessenhals kon oplossen, maar het woord salamitactiek (in NL beter bekend als de kaasschaafmethode) wordt precies verkeerd gebruikt hier. Daar gaat het erom om juist dingen die je opponent wil één voor één weg te halen of onmogelijk maken. Salami eet je plakje voor plakje, maar niemand die de salami plakje voor plakje koopt.

 

16-10-2022 09:28:06
michaben
michaben

Overigens vind ik flessenhals niet echt een goede term hier, zo druk is dit spoor namelijk niet in vergelijking met elders in het land. Het is vooral een zwak punt omdat er geen alternatieve route is bij verstoringen. Maar het is nu vooral druk omdat alle treinen nu vlak achter elkaar aan rijden, in het andere kwartier is er nog wel ruimte dus een kwartierdienst zal niet onmogelijk moeten zijn hier.

 

16-10-2022 09:34:44 1
mren
mren

Ze gebruiken alle termen verkeerd πŸ˜‰

Ze bedoelen "single point of failure"

 

16-10-2022 10:48:01
bacr
bacr
Quote
treinfan (16-10-2022 09:12:53):

Ik vroeg me af hoe sporen weghalen de flessenhals kon oplossen, maar het woord salamitactiek (in NL beter bekend als de kaasschaafmethode) wordt precies verkeerd gebruikt hier. Daar gaat het erom om juist dingen die je opponent wil één voor één weg te halen of onmogelijk maken. Salami eet je plakje voor plakje, maar niemand die de salami plakje voor plakje koopt.


Overigens kun je de salami tactiek ook andersom gebruiken, door steeds een onderdeel van een uitbreidingsplan uit te voeren, dat je vervolgens moet doorzetten met een volgende stap. Het is niet alleen maar afbreken of laten verdwijnen.

 

16-10-2022 16:11:10
seinhuis
seinhuis

Live cam inschuiven onderdoorgang Apeldoorn

Live cam lage Gouwebrug

 

16-10-2022 18:18:19
treinhobby
treinhobby

Planning van het inschuiven bij Apeldoorn:

Momenteel het gat uitgraven.
Dan is maandagmiddag voorbereiden voor schuiven. Als het voorspoedig gaat, dan beginnen ze dinsdagnacht om 00:00 uur met het daadwerkelijke schuiven van het tunneldeel. Uitloop tot een begintijd van dinsdag 05:00 uur. Met 1 meter per uur ligt het deel dan uiterlijk dinsdag in de loop van de ochtend op zijn plek.
Vervolgens de zijkanten opvullen.

Donderdagavond moet de rails er dan weer opliggen.



Laatst bewerkt door treinhobby op 16-10-2022 18:18
 

16-10-2022 19:00:48
bacr
bacr
Quote
seinhuis (16-10-2022 16:11:10):

Live cam inschuiven onderdoorgang Apeldoorn

Live cam lage Gouwebrug


Wat gebeurt er bij de Lage Gouwebrug eigenlijk?

 

16-10-2022 19:03:21 1
treinfan
treinfan

Reparatie van het brugdek, dat na een aanvaring al eerder provisorisch tijdelijk hersteld was.

 

18-10-2022 15:00:50
sjoerd
sjoerd

Wellicht een eigenaardige bijdrage, maar wel spoorinfra! In Breda zuidwest, tegen de HSL-spoordijk aan, is op een industrieterrein in maart 2022 een bedrijf geopend, genaamd AMT. Waar de afko voor staat, kon ik op hun site niet zo gauw vinden. Tussen de bedrijfshal en de spoordijk is kort geleden een keurig spoor aangelegd in steenslagballast, met aan de zuidzijde (alles achter het hek) een wissel en twee korte spoortjes daarachter. Ze bedenken en maken er railbouw- en onderhoudsvoertuigen zoals lorries, KROL's (kraan op spoorlorrie) en railtrailers, (de platte voertuigjes op kleine spoorwieltjes voor materiaalvervoer). Het spoor dient ongetwijfeld om voertuigen te testen.