18-10-2022 15:23:47 1 | ||
---|---|---|
sik214
|
Helaas heeft dat waarschijnlijk ook een sanering tot gevolg. Men zat eerst op het industrieterrein in Etten Leur. Toen werd een stukje van de oude stamlijn voor de deur als testlocatie gebruikt. Tot nog niet zo heel lang geleden overigens. |
21-10-2022 16:33:51 | ||
---|---|---|
ToH
|
Eind dit jaar worden op emplacement Meteren de nieuwe lichtseinen van het type NG geplaatst. Een ander uiterlijk, maar de betekenis in het sein blijft hetzelfde. Dit sein wordt daarna bij nieuwe projecten uitgerold.
De oude seinen worden niet actief vervangen, dus zal een lange periode zijn waarin meerdere types seinen aanwezig zijn op het Nederlandse spoornet.
https://www.linkedin.com/pulse/nieuwe-seinen-dimitri-witte?trk=read_related_article-card_title |
21-10-2022 17:50:14 | ||
---|---|---|
mvschoon
|
21-10-2022 18:13:40 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Voor de hedendaagse modelbouwer een klap, die nieuwe seinen. Nog niet zo lang zijn er waarheidsgetrouwe Nederlandse led-lichtseintjes, na de eerder gloeipeerpogingen van Ring en Premier, en nu moet men alweer wat nieuws gaan bouwen. Begrijp ik overigens goed dat de nieuwe lichtseinen niet degene zijn met de dikkere mast, die de laatste maanden zijn geplaatst? |
21-10-2022 18:57:17 | ||
---|---|---|
Marco
|
Quote De nieuwe seinen hebben maar 1 lamp om rood, geel of groen weer te toneb, dus die moet je vrij snel kunnen herkennen. Eigenlijk gaan we terug naar het verleden, toen we ook seinen hadden die meerdere kleuren in 1 positie konden tonen. Toen ging alles elektromechanisch, en nu hebben we LEDs die het leven een stuk makkelijker maken. |
21-10-2022 19:28:43 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Grappig. De eenhoogte- en driehoogteseinen (en in een grijzer verleden ook de tweehoogteseinen) hadden inderdaad een kleurwisselaar met drie lenzen. In de VS en Canada overigens nog in gebruik hier en daar. Als de bewegingsspanning uitviel, kwam de rode lens voor de lamp. Ik heb er ooit 1 gebouwd, met een perspex mast, waaronder een lichtkamertje met drie kleuren lampjes. Gaf een mooi dof licht uit de lens. Maar zoveel werk dat ik er niet mee doorgegaan ben. En ook niet met modelbouwen; helaas geen tijd, en toen ook te weinig geld...😉 |
22-10-2022 12:23:36 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Quote Ik zie hier ook een 'dubbel geel'. Heeft dat nog een bepaalde betekenis? Het nieuwe sein staat hier ook nog niet vermeld. Laatst bewerkt door dennistd op 22-10-2022 12:27 |
22-10-2022 12:28:31 | ||
---|---|---|
rick
|
Volgens de tekst zijn deze seinen al verplicht sinds 1 januari en kunnen ze geen groen tonen, handig. :) |
22-10-2022 14:52:40 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote Dat hangt er vanaf,als die stamlijn wellicht bij het aansluitende wissel op de hoofdbaan al is "los geknoopt" ,dan zal een verdere ruiming van die stamlijn niet zo'n hoge prioriteit hebben. Ben overigens wel benieuwd naar dat bedrijf z'n oude locatie en z'n nieuwe plek,het zegt me namelijk zo even helemaal niks. |
22-10-2022 15:57:36 | ||
---|---|---|
Koos1
|
In het weekend van 12/13 november worden wat infrawijzigingen uitgevoerd in Zeeland. Mdb: verwijderen kruis westzijde (wissels 443 a/b en 445 a/b) Vs: verwijderen wissels 461, 497, engelsman 463 a/b. Sp 706 en 709 worden een kopspoor.
|
22-10-2022 21:33:44 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Etni is al jaren niet meer op de Prorail sporen aangesloten. Pauvreweg 23-29, Etten-Leur is het (oude) adres volgens nl-nl.facebook.com Rithmeesterpark 11, Breda is het (nieuwe) adres volgens www.amtgroup.nl |
01-11-2022 10:51:57 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Binnenkort worden de vier wissels en het kruis aan de zuidzijde van Middelburg opgebroken. Ook het wissel en de engelsman aan de noordzijde van Vlissingen, waarmee je nog rechtstreeks kon binnenkomen op de twee voormalige goederensporen, nu geëlektrificeerde opstelsporen, gaan eruit. En omdat je dan bij die twee opstelsporen ook niets meer hebt aan het handwissel 501 aan het andere uiteinde ervan, gaat dat ook weg. Dat heeft gevolgen voor de seinplaatsing aan de noordzijde van Vlissingen: die worden allemaal vervangen, evenals het voorsein voor binnenkomst over het linkerspoor van Middelburg. De uitrijders ten noorden van de perrons blijven ongewijzigd.
Ik zie nu pas dat Koos dit hierboven al gemeld heeft. Excuses. Laatst bewerkt door sjoerd op 01-11-2022 10:53 |
03-11-2022 14:18:17 | ||
---|---|---|
broek53
|
Van 13 t/m 25 november ligt Amsterdam Zuid er helemaal uit. Nu eens niet voor wisselsaneringen en ook niet voor de verbouwing van het station zelf, maar om aan de westkant van het station wisseloverlopen tussen binnen- en buitenspoor in beide richtingen aan te leggen. Daarbij moeten dan ook de drie wissels naar het bestaande keerspoor aldaar worden verlegd om ruimte te maken en dit kopspoor wordt een stukje verlengd. Laatst bewerkt door broek53 op 03-11-2022 15:28 |
03-11-2022 17:36:37 | ||
---|---|---|
michaben
|
Dan heeft men de komende jaren wat extra wissels om roest te rijden tot die Airportsprinter eindelijk van start gaat. |
03-11-2022 18:09:05 1 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
|
Er was enkele dagen geleden een sectiestoring waar genoemde wissels een wezenlijk verschil hadden kunnen maken. Om aan te geven dat er meer toepassingen bestaan dan enkel roestrijden. Laatst bewerkt door Ysbergsla op 03-11-2022 18:09 |
04-11-2022 16:38:10 | ||
---|---|---|
geert
|
Dat is een stevige buitendienststelling voor 7 wissels en het terug brengen van flexibiliteit op het net.... |
04-11-2022 16:44:56 1 | ||
---|---|---|
broek53
|
Wat lengte van buitendienststellingen betreft, schaamt men zich bijna nergens meer voor. Overigens zit het meest langdurige werk hier en in veel andere gevallen vooral in bovenleiding, zeg ik er ter vergoeilijking maar even bij. |
04-11-2022 17:30:03 | ||
---|---|---|
R1-2010
|
En die buitendienststelling is niet specifiek voor Amsterdam zuid maar Schiphol ligt er ook een groot deel uit. |
04-11-2022 17:43:37 1 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Ik zit even in de reisplanner te kijken. De (1)1600 rijdt in deze periode Amfs - Rtd via Asd-Shl, de 11700 is omgeklapt naar Es. Waarom wordt er geen rechtstreekse trein Es - Shl geboden? Dit is voor vliegtuigreizigers met veel bagage geen klantvriendelijke oplossing, zeker omdat de meeste treinen naar Shl als heel druk worden aangekondigd...🤨 |
04-11-2022 18:14:09 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
En de serie 1500 rijdt vanaf Gn/Lw via Amf, Dvd naar Rai en komt dus niet in Asd. |
17-11-2022 08:26:48 | ||
---|---|---|
mambo
|
Neem aan dat dit ook wel onder infrawijzigingen valt? ProRail introduceert nieuw sein
Heb ze zelf al zien hangen, echter is enkel de achterkant zichtbaar vanaf de Markkade. :p |
17-11-2022 09:05:29 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Het is te hopen dat de smallere achtergrondschermen geen bezwaar vormen. Ook vind ik het raar dat het getoonde sein links van het spoor is opgehangen, waar het voor geldt. Er was nu juist een trend om seinen vaker rechts van het spoor te hangen. Ook lastig voor de modelbouwers: net nu er sinds enkele jaren prachtige NS-modelseintjes te koop zijn, moeten ze weer op zoek naar seinen met 1 aspect die drie (misschien ook wel wit?) kleuren uit kunnen stralen. |
17-11-2022 12:54:05 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Voor zover mij bekend kan de onderste lamp alleen groen/geel/rood tonen. Als er een wit sein benodigd is (vrijgave rangeren) wordt dat een aparte lamp boven de cijferbak. |
17-11-2022 13:02:45 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Zitten er wel drie of meer leds in het lamphuis, of gebruikt men driekleurenleds? Kan dat trouwens? |
17-11-2022 14:09:37 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Ik neem aan dat er veel rode groene en blauwe leds inzitten, die samen alle mogelijke kleuren kunnen vormen. Laatst bewerkt door dennistd op 17-11-2022 14:09 |
17-11-2022 14:15:03 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
De Britse LED-seinen hebben aparte LEDs voor rood, geel en groen. Er worden geen kleuren gemengd. Ik verwacht dat dat bij ons ook zo is. |
17-11-2022 21:47:37 | ||
---|---|---|
Marco
|
Quote LED's stralen eigenlijk altijd maar 1 kleur uit. Je kan wel meerdere diodes in dezelfde behuizing stoppen, maar technisch gezien zijn het altijd meerdere LED's. Ik vermoed niet dat ze kleuren gaan mengen. Als de LEDs over de jaren een beetje verschillend verlopen qua intensiteit krijg je vervolgens een ander kleurtje. Met 1 kleur LED per seinbeeld heb je dat niet. |
17-11-2022 22:21:13 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Er zijn zeker LED's die meerdere kleuren kunnen uitstralen. Dat is de tri color led (Voorbeeld op Aliexpress). Dat is 1 LED met 4 pootjes die dus meerdere (alle) kleuren kan weergeven. Maar je kan bij het sein ook losse rode, groene en gele LED's naast elkaar in één behuizing monteren. Heb nog geen duidelijke detail foto gezien van de nieuwe seinen. Maar de kans is groot dat ze kiezen voor het laatste. |
17-11-2022 22:56:53 | ||
---|---|---|
Marco
|
Quote Ja, dat zijn meerdere LED's (als in: individuele diodes) in 1 behuizing. Waarbij je die behuizing zo klein kan maken als je leuk vindt. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
18-11-2022 08:07:04 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Sowieso is het natuurlijk niet nodig om alle mogelijke kleuren te kunnen tonen, maar bij het mengen van kleuren is het risico dat als er 1 kleur wegvalt, het seinbeeld een totaal andere kleur uitstraling krijgt. Dat zal iets zijn wel men ten alle tijden zal willen voorkomen en gewoon gekozen zal hebben van 1 LED per uitstralende kleur. |
18-11-2022 09:17:08 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Van sommige leds is de kleurtemperatuur te regelen. Ze zullen niet over één nacht ijs gaan, en dan nog wordt er getest. Bij seinlampjes was er nog wel eens sprake van verschillen waar je niets aan kon doen. Groen kon wat blauwer uitstralen en wat geler, rood kon wat meer naar oranje en naar purper uitstralen. Een samenspel tussen het gloeilampje, de mate van vervuiling van de kast, de reflector en de lens. Met het oude type led-sein werd dat kleurverschil al minder en het aantal gedoofde seinen (wegens kapot gloeilampje) is zeer sterk verminderd tot bijna nul door de toepassing van leds. |
18-11-2022 12:41:52 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
Quote Het NG-sein heeft 2 LED's per kleur. De lichtsterkte wordt automatisch geregeld op basis van het omgevingslicht. Laatst bewerkt door kiekkiek op 18-11-2022 12:42 |
23-11-2022 15:40:33 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
|
Woensdagmiddag 23-11-2022 waren er mensen aan het spoor bezig in de boog van Brvalo naar Rsa. Oftewel van de Betuwe Route naar Nijmegen. Zou men die boog nu toch gaan gebruiken? Zou mooi zijn, er staan regelmatig graantreinen op het CUP die van of naar Oss gaan. |
23-11-2022 17:42:16 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Ik weet niet wat je bedoelt met 'bezig', maar als je alleen twee mensen hebt zien lopen is het slechts een opname. Toevallig loopt er momenteel een project waarbij in een paar weken alle sporen van de Betuweroute en Havenspoorlijn opgenomen worden. |
23-11-2022 20:09:17 | ||
---|---|---|
ErikvR
|
Opgenomen worden als in ? Mogelijkheden / onderhoud / gebruik oid ??? |
23-11-2022 20:20:37 | ||
---|---|---|
mdj
|
Die boog gaat, zonder aanpassingen, niet in dienst komen. En vooralsnog geen aanpassingen gepland... Laatst bewerkt door mdj op 23-11-2022 20:21 |
24-11-2022 17:26:35 | ||
---|---|---|
phantom
|
Waarvoor ligt dat stuk spoor wat niet gratis is aangelegd,er dan al zoveel tijd onbenut bij ? |
24-11-2022 17:31:20 | ||
---|---|---|
BVisser
|
Quote Het was de bedoeling dat in het kader van de Betuweroute de lijn NIjmegen-Venlo ook onder de draad zou komen, dat is tot nu toe niet gebeurd. Pas dan heeft zo'n verbindingsboog zin. |
24-11-2022 22:43:50 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Eind januari 2023 verdwijnt weer de nodige infra. Van De Kragge tussen Roosendaal en bergen op Zoom verdwijnen de overloopwissels 1 : 15, 295 A/B. Te Bergen op Zoom worden spoor 401 en 404 opgebroken. De kruiswissels aan de noordoostzijde worden vervangen door een enkele wisselverbinding. Aan de zuidzijde blijven alleen de overloopwissels 325 A/B liggen, zodat er nog net kan worden ingehaald of kopgemaakt. Te Rilland -Bath verdwijnen de beide wisseloverlopen waardoor dit een halte aan de vrije baan wordt. Te Kruiningen-Yerseke vervalt het inhaalspoor inclusief de wissels daarheen. De overloopwissels aan de oost- en westzijde blijven liggen, In Goes verdwijnen alle lossporen aan de westzijde, alsmede de overloopwissels 415. Te Goes wordt ook iets uitgebreid: er komt zelfs een extra vertrekmogelijkheid van het emplacement van de SGB en het wordt iets gemakkelijker om materieel uit te wisselen. Daarentegen verdwijnen de overloopwissels 435 A/B te 's-Heer Arendskerke, waardoor dit punt vrije baan wordt. |
25-11-2022 06:27:10 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
En dat zijn alleen de wijzigingen voor Post Rsd 😉 |
25-11-2022 07:21:46 | ||
---|---|---|
mdj
|
Het was zeker gepland, maar de indienststelling van de infrawijziging wordt niet eind januari.
|
25-11-2022 07:44:44 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Klopt, met Mededeling BVS Rsd van 14-10-2022 is dit project uitgesteld. |
25-11-2022 09:13:55 1 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Na mijn vorige uitglijder over Deventer, waar dankzij de gebrekkige info, de wisselnummers en seinnummers van geen kanten klopten, heb ik het nu grondiger aangepakt. Maar dan moet ik wel alle gegevens controleren, en is het maken van een volgend bericht ook weer even wat werk. Andere bedieningsgebieden volgen zonodig.🙂 |
25-11-2022 13:36:06 | ||
---|---|---|
broek53
|
Was hier al eens gemeld dat na een lang en geduldig gedragen non-gebruik de alleen in naam nog bestaande laad- en losplaats van Hilversum inclusief aansluiting (wsl 31) gaat verdwijnen (het ligt in de boog uit de richting Amersfoort)? Nou: dat gaat nu dan gebeuren, in het weekend 10/11 december. Tevens vervalt wisseloverloop 55A/B op het emplacement. |
25-11-2022 13:41:06 | ||
---|---|---|
train85
|
Dat werd ook eens tijd zeg. Daar werd ook nooit gebruik van gemaakt. |
25-11-2022 13:54:57 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nee, het was alleen een handige railinzetplaats eigenlijk. |
25-11-2022 17:21:54 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Quote Ja, Hilversum was vorig jaar al genoemd. |
26-11-2022 13:21:16 | ||
---|---|---|
FlowVIRM
|
Vanaf voorjaar 2023 gaat Swietelsky in opdracht van ProRail Spoor 3 op Hwd verwijderen en een ondergang aanleggen bij de Zuidtangent. Zo kunnen treinen sneller binnenkomen en vertrekken. www.prorail.nl Laatst bewerkt door FlowVIRM op 26-11-2022 13:21 |
26-11-2022 13:41:49 | ||
---|---|---|
phantom
|
@Bvisser,thnx voor de info. Laatst bewerkt door phantom op 26-11-2022 13:42 |
26-11-2022 13:46:26 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Losweg in Gouda is nog steeds bruikbaar in principe, toch? Er ligt alleen een stop-/ontspoorblok dacht ik. |
26-11-2022 14:01:06 | ||
---|---|---|
treinfan
|
In de buurt van Hvs zijn Cmb, Amf en Mas de dichtstbijzijnde loswegen. De losweg in Hilversum is slecht bereikbaar en al jaren niet gebruikt. |
26-11-2022 17:37:16 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Het valt me op dat in Deventer vanaf spoor 1 nog steeds helemaal achterlangs over Deventer Goederen gereden wordt richting Snippeling. Is daar nog iets niets in dienst van die nieuwe wissels of zo? |
26-11-2022 17:57:52 | ||
---|---|---|
train85
|
Dat ligt er aan hoe het rijpad ligt. Want je kan nu ook gewoon snel weg van spoor 1 richting Aml of Zp. |
26-11-2022 18:25:36 | ||
---|---|---|
sigma
|
Vind ik ook bizar. Wellicht pas bij nieuw wijzigingsblad? |
27-11-2022 00:15:29 | ||
---|---|---|
train85
|
Wat ik weet kunnen ze al de nieuwe route rijden nadat de infra beschikbaar is gekomen. Maar durf nu niet te zeggen of het toen ook al standaard in de rijpaden is verwerkt. Of dat het pas op een later moment is gedaan. |
27-11-2022 00:58:48 | ||
---|---|---|
wouterder
|
Ze rijden al standaard via de "nieuwe route", maar een enkele keer rijden ze nog steeds helemaal over het emplacement heen. |
27-11-2022 02:05:58 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Stop ontspoor blokken zijn eigenlijk standaard voorzien op aansluitingen die direct toeleidend zijn naar hoofdsporen :) Ze worden bediend door de treindienstleider of zijn handmatig bediend en voorzien van grendels. |
27-11-2022 11:39:34 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote De dichtstbijzijnde zijn die in Mdk, Whz en Otw. Die van Mdk en Otw zijn vrijwel dagelijks in gebruik, Mdk zelfs min of meer overbelast. De enige klant die potentieel een losweg in Ddr regelmatig zou willen gebruiken is van der Wees. In de praktijk lossen die hun wagens gewoon op de openbare weg voor deur om het transport vanaf de losweg uit te sparen. Bij de bediening van Ddrz worden dan in de praktijk de wagens op de stamlijn afgehaakt en gaat vervolgens wagens wisselen bij Vopak. Op de terugweg zijn dan de wagens gelost en duwt men de vertrektrein terug naar het station. Wat rest voor de losweg is incidenteel infravervoer voor projecten in de regio. Een losweg is nuttig voor bedrijven die geen eigen aansluiting hebben maar met het verpieteren van het wagenladingnetwerk moet je nieuwe vervoeren zoeken in bloktreinen en dan zijn de meeste ouderwetse loswegen veel te klein. |
27-11-2022 12:25:16 | ||
---|---|---|
phantom
|
v/d Wees,die heeft volgens mij ook al even niet echt vervoer per spoor meer.
Maar er zijn er dus toch nog meer dan dat ik vermoedde. |
27-11-2022 13:02:50 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Van der Wees doet bij vlagen wat dus soms maanden niets en dan ineens zo veel dat de frequentie van de buurtgoederen naar meerdere keren per week moet worden opgevoerd. |
27-11-2022 13:06:28 | ||
---|---|---|
PKP
|
Binckhorst Zuid heeft een Infra losweg welke niet openbaar toegankelijk is voor bedrijven. |
28-11-2022 09:31:14 | ||
---|---|---|
Karel1969
|
Quote Hoeveel winst levert dat nou eigenlijk op? Treinen die in noordelijke richting gaan stoppen toch sowieso altijd op rood daar, vanwege de overweg die erachter ligt? |
28-11-2022 11:36:02 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Ja waarom ze dan niet gelijk een loopbrug met liften bouwen.... |
28-11-2022 14:48:20 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Die aanpassing in Heerhugowaard is enkel en alleen omdat een onderdoorgang voor het wegverkeer onder 3 sporen niet past en/of te duur is. Hier wordt dus de spoorinfra verwijderd omdat anders de weginfra te duur wordt (prioriteiten hè). Dat sneller binnenrijden komt door optimalisaties die uitgevoerd worden 'omdat we toch bezig zijn' en dat zijn links en rechts wat seconden. |
29-11-2022 19:08:47 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
Ja. En ondertussen je flexibiliteit volledig om zeep helpen. Dit weekend stonden er ook weer intercity's te keren op Hwd, waarbij twee sporen bezet werden. In de toekomst word dat dus Amr. Daarnaast, is het niet handig om een zijspoor te behouden met het oog op toekomstig gebruik ivm het opstelterrein wat tussen Hwd en Sgn gaat komen? Handig dat je even kan wachten als de boel nog bezet is, iets wat we in Hfd regelmatig zien. Verder moet je bij vertraging ruimte hebben om te wachten op de 4800, iets wat regelmatig gebeurd als de trein uit Asd +5 of +10 heeft. Ik kan er werkelijk met mijn verstand niet bij dat ProRail enkel en alleen de ideale situatie uitgewerkt. Mag hopen dat er nog een setje overlopers blijven liggen tussen Bol en Hwd. |
30-11-2022 13:51:55 | ||
---|---|---|
Koos1
|
De overloopwissels 1259 A/B / 1261 A/B (noordzijde) en 1293 A/B / 1295 A/B (zuidzijde) blijven liggen. |
30-11-2022 14:14:20 | ||
---|---|---|
ErikvR
|
Noordzijde zal meten blijven liggen omdat anders de treinen uit de ri Hn niet op de sporen naar Alkmaar kunnen komen. Spoor 3 wat het vaste vertrekspoor was wordt dus keihard gesaneerd en opgeofferd terwijl er inderdaad dus geen mogelikheid meer is naar het aan te leggen opstelterrein
|
01-12-2022 16:51:45 | ||
---|---|---|
phantom
|
In het kader van jezelf van werk voorzien is het wel handig natuurlijk. |
01-12-2022 17:05:58 5 | ||
---|---|---|
rick
|
En zo is ook al eerder tegen je gezegd dat het niet zo werkt |
01-12-2022 19:23:11 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Vaak gaat het iets ingewikkelder, of is het de bedoeling niet, of kan het even niet anders. Maar in elk bedrijf en in elke instelling en in elke winkel worden fouten gemaakt. Ook bij iedereen thuis valt wel eens een steekje, met kleine of grote gevolgen. 😉 En er gaat gelukkig ook heel veel goed. |
01-12-2022 22:41:39 | ||
---|---|---|
thom
|
Voornamelijk andere standpunten, een andere belangen afweging, en ook het financiele aspect wat mee speelt in besluiten. Laatst bewerkt door thom op 01-12-2022 22:45 |
02-12-2022 13:52:20 | ||
---|---|---|
Karel1969
|
In het kader van saneren kan ons niet deren, zal dit weekend te Roosendaal wisseloverloop 107AB verdwijnen, evenals spoor 15 en 16 (wat daar nog van over is). |
02-12-2022 14:54:11 | ||
---|---|---|
Koos1
|
Spoor 15 en 16 was mij bekend. Maar weet je zeker dat het om wissels 107 A/B gaat? Ik zie dat in de planning wissel 105, handwissel 961, spoor 15 en 16 gaat. Wisselstraat 107 a/b 109 a/b is overigens recentelijk vernieuwd. Laatst bewerkt door Koos1 op 02-12-2022 17:33 |
02-12-2022 17:32:16 | ||
---|---|---|
broek53
|
Je informatie is juist, in de zin dat 107A/B 109A/B blijven liggen. |
03-12-2022 06:59:00 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Quote Waarom eigenlijk? Wordt perron 3b verlengt? |
03-12-2022 11:29:11 | ||
---|---|---|
broek53
|
Verlenging van het perron langs 3b zit wel in de pen - ik denk dat het inmiddels is opgenomen in het grote plan voor Roosendaal dat over een paar jaar uitgevoerd zou moeten worden (en waarbij dan wsl 107 alsnog wordt opgebroken of verplaatst). Op dit moment echter is opbreken een kwestie van koude saneringen in een programma dat loopt van Vlissingen tot Zevenbergen. |
03-12-2022 11:38:57 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Spoor 15 werd toch wel meer dan regelmatig gebruikt om materieel op te stellen? Maar het al jaren ongebruikte spoor 20 werd afgelopen week wel (deels) vernieuwd? |
09-12-2022 15:38:26 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Er is geld door de landelijke overheid geld vrijgemaakt voor een 4de perron bij Meppel. Hierdoor wordt mogelijk om 4 intercity's per uur tussen Zwolle en Groningen te rijden.
|
09-12-2022 15:41:21 | ||
---|---|---|
martijn
|
3e perron, 4e perronspoor. Wel bijzonder dat een extra perron nodig is voor treinen die er helemaal niet stoppen. |
09-12-2022 16:42:41 | ||
---|---|---|
michaben
|
Een extra perron zorgt voor een kortere treinopvolging. Nu vertrekken de 600/1800, 8100 en 9000 4 minuten na elkaar uit Zwolle vanwege de perronopvolging in Meppel, dat zou met een extra perron 3 minuten kunnen worden. En dan kan een eventuele volgende trein ook weer eerder uit Zwolle weg. |
09-12-2022 17:53:28 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote Ik heb begrepen dat men binnenkort ook een deel van de sporen tussen zvb ? en zlw geheel opnieuw wil gaan leggen,ofwel alles eruit en dan met nieuwe ballast/bielzen e.d.,de boel terug leggen,dat is dan zeker ook onderdeel van dat zelfde programma ?? |
09-12-2022 19:39:50 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Tussen Zvb en Zlw is dat al gebeurd toch? Voor zover ik weet is het stuk Zvb-Odb nu aan de beurt. |
09-12-2022 21:58:23 | ||
---|---|---|
yappa
|
Quote 4x IC Gn-Zl? Die heb ik nog niet eerder voorbij zien komen. Is het dan ook de bedoeling dat die door gaan rijden voorbij Zl, richting Asdz of Ut? Dan zou een derde perronspoor bij Hd wel handig zijn om de 5600 te kunnen passeren. Oh nee, die hadden we weggehaald 😊 |
09-12-2022 22:22:44 | ||
---|---|---|
michaben
|
Het is een studie die eerder is langsgekomen, maar nog geen concreet plan. Er waren ook meerdere varianten van, zowel via Amf naar Asdz als via Amf naar Ut. En ook qua stoppatroon waren verschillende ideeën, zowel 4 snelle IC's als 2 snelle en 2 IC's die de stops van de 15600 overnamen. En tot slot was er ook nog een idee om een knip in Hd te maken met de sprinters die vanaf beide kanten gaan keren hier (met een flinke verbouwing van de sporenlayout). Maar in de referentielijnvoering zijn nog geen van deze ideeën verwerkt, alleen verlenging van de 15600 als IC naar Ut is opgenomen (maar dan ook pas ergens (ver) na 2030). Het is ook nog de vraag of die extra IC's naar Gn gaan komen als de Lelylijn aangelegd gaat worden, volgens had men die extra IC's alleen in de studievarianten zonder Lelylijn onderzocht. Laatst bewerkt door michaben op 09-12-2022 22:32 |
10-12-2022 10:14:52 | ||
---|---|---|
LHN
|
Quote Ik dacht dat ze in hd nog wel wat ruimte hadden overgehouden voor een nieuw spoor. |
10-12-2022 10:32:41 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ik zou niet weten waar, enkele jaren terug is er een nieuwe onderdoorgang gebouwd met een spoordek dat precies breed genoeg is voor twee sporen met een middenperron. Maar het is ook alles behalve zeker dat deze variant er komt, er waren ook ideeën om station Pt te verplaatsen naar de andere kant van de overweg zodat de perrons aan de inhaalsporen kwamen te liggen en de IC's er hier voorbij konden. En dan is er ook nog de kans dat men voorlopig dus helemaal niets doet en het gewoon een halfuurdienst blijft met slechts de extra trein tot Hd (met LM rit naar Ns om te keren). |
10-12-2022 14:05:32 | ||
---|---|---|
LHN
|
Quote helaas door personeelstekorten bij NS gaat die spitstrein stoppen, maar Rover wil hem terug... |
10-12-2022 14:26:53 | ||
---|---|---|
michaben
|
Het personeelstekort is een tijdelijk probleem en die opheffing is in principe ook tijdelijk. Infrawijzigingen die hier besproken worden hebben betrekking op de langere termijn. |
10-12-2022 15:16:18 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Correct. Even ten westen ervan ligt een voetgangers- en fietserstunnel die weliswaar het noordelijke zijspoor nog dekking gaf, maar het zuidelijke zijspoor (dat er toen al niet meer was) niet. Overigens werd op dit zuidelijke zijspoor ooit wel een treintje achteruit teruggezet om ingehaald te worden, aangezien de voor de Harderwijkerboog al beginnende zijsporen daar niet met wissels aan de hoofdsporen waren verbonden. |
11-12-2022 02:06:57 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling is spoor 3 op station Hwd officieel buiten gebruik: Of de infra daadwerkelijk buiten bedrijf is weet ik niet, maar volgens dienstregeling stopt de 4800 nu standaard op spoor 2 in plaats van spoor 3. Mocht het spul nog in bedrijf zijn dan zal er waarschijnlijk 1x per dag een roestritje plaatsvinden totdat het spoor wordt gesloopt in het voorjaar van 2023. |
11-12-2022 09:12:45 2 | ||
---|---|---|
edegroot
|
Quote En gelijk een spoorwijziging naar spoor 3 voor de 4829 omdat de 3018 +10 had/heeft. Laten we maar hopen dat de 3000 een beetje op tijd wil rijden vanaf heden :) |
11-12-2022 12:20:09 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
Helaas, want een uur later noteren we een defecte trein en werd de 4833 om de 3022 heen geleid die +20 had. Hierdoor geen vertraging op het enkelspoor naar Obdam. Het bewijst maar dat voor een betrouwbare uitvoering het spoor onmisbaar is. Noodzakelijk? Nee. Handig? Ja. |
11-12-2022 12:57:21 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Eens. Maar als alle 4 (?) overloopjes ten noorden en ten zuiden van Heerhugowaard blijven liggen, kunnen treinen nog steeds om elkaar heen. En straks is er extra ruimte bij het opstelterrein ten noordoosten van het station. |
11-12-2022 13:16:11 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
|
Quote Volgens dit bericht zouden in ieder geval inderdaad die 4 overlopen blijven liggen. |
12-12-2022 09:54:36 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Quote Is dit de 'budgetvariant' van het oorspronkelijke plan om een nieuwe lijn Hea - Hgv aan te leggen? |
12-12-2022 10:01:06 | ||
---|---|---|
martijn
|
En dan wordt dat station in Staphorst in gebruik genomen en heb je weer niets aan die snellere opvolgtijden 😉 |
12-12-2022 11:00:19 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Dan laat je de laatste doorkomst stoppen op Staphorst. 4x per uur met telkens twee stoppers vlak achter elkaar is toch geen optie. Bestemming Gn / Lw elk half uur wisselen. En dan maar hopen dat de knopen Lw en Gn nog kloppen... En dan heb je dat derde perron misschien niet eens nodig... Kortom: Er zijn nog veel vragen. Laatst bewerkt door sjoerd op 12-12-2022 12:56 |
12-12-2022 11:56:30 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Quote Eigenlijk meer een zeer grote boog afsnijding tussen Dedemsvaart en Wijster waarbij men Staphorst en Meppel links en Hoogeveen rechts liet liggen. Ergens bij Koekange en kruiste men de bestaande lijn om ten noorden van Hoogeveen weer aan te takken. Een plan uit de jaren tachtig dat bijzonder veel weerstand opriep, omdat men dwars door natuurgebieden als het Staphorsterbos en het Reestdal ging. En dat alles nog voor de Drentse gemeentelijke herindelingen waarbij in het buurtschap Fluitenberg een nieuw station Hoogeveen moest komen dat toen nog tot toenmalige gemeente Ruinen behoorde. |
12-12-2022 21:16:12 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
Quote Dat plan heette: Noordlink. Was dat maar uitgevoerd. Liever sneller naar Groningen dan 4x per uur. |
16-12-2022 15:50:26 | ||
---|---|---|
broek53
|
In het verlengde van het 3e perron van Amsterdam C aan de westkant zie ik bouwmaterialen en apparatuur klaar staan. Voor wie het hoofdstedelijk centraal station aan het hart gaat (zoals ik) heb ik gezocht en gevonden wat er gaat gebeuren. Komend weekend wordt in de tweede spoorbak een aantal wissels verwijderd in voorbereiding op het Grotere Werk. Aan de westkant vervalt een deel van de wisselstraat van spoor 20 naar spoor 7a, namelijk wissel 109B en de Halve Engelsman 109A/97B; Engelsman 69/63B aan het eind van spoor 4a wordt een gewoon wissel. Hiermee vervalt ook sein 102 op spor 7a, een vrij uniek geval: het staat slechts 48 meter voor het volgende sein (94) en dan ligt er nog een wissel tussen ook. Veel krapper ken ik ze in NL niet. Laatst bewerkt door broek53 op 16-12-2022 15:52, reden: typefouten verbeterd |