08-07-2021 22:18:53 | ||
---|---|---|
RX7567
|
Als je de installaties uitzet 's nachts zal de binnentemperatuur veranderen, en ik denk niet dat een interieur op temperatuur kan worden gebracht binnen de tijd dat een treinstel wordt opgehaald van een opstelspoor en aan een perron staat voor de eerste rit. Volgens mij heeft gemiddeld treinstel niet echt een hoge isolatiewaarde dus wanneer je de installaties uitzet zal het 'lekker' warm worden in de zomer en koud in de winter. |
08-07-2021 23:06:01 | ||
---|---|---|
geert
|
Quote Ik neem aan dat dit opstellen op spoor 6 en 7 wordt in Gdm? Of komt hier echt een apart spoor voor? |
09-07-2021 00:10:56 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Kan weg. Laatst bewerkt door henri1972 op 09-07-2021 00:11 |
09-07-2021 08:10:27 | ||
---|---|---|
b2py
|
Quote Hoe het in de zomer is geregeld weet ik niet maar in de winter worden in de treinen minimaal een uur voor aanvang dienst de verwarming geactiveerd om ervoor te zorgen dat men niet in een ijsblok terecht komt. |
09-07-2021 08:22:15 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote Als ik in op de website van prorail kijk, zie ik daar staan "De opstellocatie in Geldermalsen ligt naast een industriegebied" en "Zo moet ProRail het spoor waarop in Geldermalsen wordt opgesteld, deze zomer nog aanleggen." en ook nog "Foto bovenaan: de beoogde toekomstige locatie van het opstelterrein in Geldermalsen". Als ik deze informatie combineer, kom ik tot de conclusie dat het spoor ten westen van de oude sporen 511/512 komt te liggen. (misschien wel op de locatie van het meest noordelijk deel van het oude spoor 507 {vlak bij de linge}) . Maar misschien heb ik het niet goed gelezen en kom het ergens anders. |
09-07-2021 09:16:21 | ||
---|---|---|
yappa
|
Quote Toch maakt het wel een verschil of er een plan V naast je huis overnacht zoals "vroeger" of een GTW. Niet alleen is het brommen van de airco een probleem waar je vroeger geen last van had, ook zit steeds meer (geluid producerende) apparatuur op het dak. En daar zijn geluidswaarden en geluidsschermen veelal niet op aangepast. Er is op dat vlak wel nieuwe wetgeving op komst, maar die wordt waarschijnlijk pas in 2025 van kracht voor nieuwe treinen die vanaf dan worden besteld... |
09-07-2021 09:27:04 | ||
---|---|---|
Wievank
|
Daarnaast was vroeger spoor 32a volgens mij geen opstelspoor, maar gewoon een doorgaand spoor. Het gaat ook om die bewoners voor wie nu een oplossing gezocht wordt. Het zal ook slechts om enkele treinstellen gaan die gaan overnachten in Gdm, want dat is de enige manier om LM ritten te besparen, zoals als positief neveneffect beschreven staat. Als alle treinstellen naar Gdm zouden verhuizen, krijg je juist (veel) meer LM ritten. |
09-07-2021 10:12:11 1 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Klopt. Spoor 32a bestond vroeger niet; het maakt deel uit van de spoorverdubbeling Dordrecht Stadspolders - Dordrecht. Van Stadspolders tot de overweg Krommedijk is het tweede spoor aan de noordzijde van de as aangelegd; het enkelspoor lag tot dan toe aan de zuidzijde van de as. Van de overweg Krommedijk tot aan emplacement Dordrecht is het tweede spoor, spoor 32a, aangelegd aan de zuidzijde van de as, terwijl het oude enkelspoor daar aan de noordzijde lag. Bij en over de Krommedijk naar het noorden toe lag vroeger de stamlijn naar De Staart, en noordoostelijk van de overweg lag een tweesporig emplacementje om de rangeerloc om te rijden. Dat is toen ook nog in beeld geweest als opstelgelegenheid, maar het lag verder van het station Dordrecht, evengoed tussen de bebouwing, en het was voor de machinisten een kilometer (terug-)lopen. Door de extra overloopwissels oostelijk hiervan kon 32a ook worden gebruikt om materieel op te stellen als spoor 16 al vol stond met spitsstellen. In eerdere plannen waren twee opstelsporen ingetekend naast de twee hoofdsporen, maar dit ging toen niet door in verband met het uitzicht van de bewoners langs het spoor. Laatst bewerkt door sjoerd op 09-07-2021 10:13 |
10-07-2021 23:12:58 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Quote Er is geen ruimte meer voor nog een opstelspoor in Gdm, dat "opstelspoor" zal dan perronspoor 7 zijn neem ik aan al dan niet met uitwijken van de MLL-treinen naar perronspoor 6. |
11-07-2021 20:22:20 | ||
---|---|---|
pascalgerr
|
Hoe staat het ervoor met het verlengen van Spoor 5 van Ah? Sinds het perron verlengt is is er ook niks meer aan het spoor gedaan tussen de nieuwe wissel en het huidige spoor 5. Ik las ergens dat spoor 4 ook opgedeeld word in twee fases. Waar/hoe komen de wissels te liggen? En wat voor wissels? |
11-07-2021 21:28:02 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Volgens ProRail wordt het van 12-16 augustus afgemaakt. De wissels aan de westzijde zijn op Sporenplan.nl al ingetekend maar nog geklemd. |
11-07-2021 22:57:50 | ||
---|---|---|
NDS
|
Quote Als je ter plaatse gaat kijken en de situatie van spoor 6 en 5b 180 graden draait heb je die van 4 en 5a. Is naar mijn mening allemaal vrij duidelijk te zien. De overige wissels liggen er zoals gezegt al en daarvoor zou ik je adviseren op de bovenbrugstraatbrug te gaan kijken, daar heb je het perfecte zicht op de hele west kant. Voor wie zich verveeld en het nieuwe opstelterrein op Arnhem Goederen wil zien daar heb je vanaf de Westervoortsedijk net voor bij de garage van Breng prima zicht op. Zelfs als ik met de bus de oude brug over rij kan ik nog net wat stukken bovenleidingsmast zien zag ik vrijdag. Groetjes Michiel |
12-07-2021 05:46:18 | ||
---|---|---|
pascalgerr
|
Quote Zoals ik zelf dus ongeveer verwacht had, bedankt voor je antwoord! |
14-07-2021 07:18:26 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Per mail van de ns ontvangen:
Laatst bewerkt door treinhobby op 14-07-2021 07:19 |
14-07-2021 09:13:29 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Quote Idd spoor 7. |
14-07-2021 11:51:41 | ||
---|---|---|
NDS
|
Quote Ik ben er zondag 2x geweest/door heen gekomen en met wat ik nu aan infra zie liggen( incl. spoor 7) is er naar mijn mening wel degelijk ruimte voor een extra spoor naast spoor 7aan de noord/west kant. Zoiets als in Dtc zou daar prima moeten passen, maar we gaan het zien. Groetjes Michiel |
14-07-2021 13:44:32 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quote Merk op dat het niet alleen gaat om het in dienst stellen van de gewijzigde infra, maar ook op de overgang van het hele emplacement/station Arnhem op een nieuwe beveiliging. De EBS (Siemens) wordt vervangen door iVPI van Alstom. Vandaar ook de royale buitendienststelling van compeet Arnhem in die periode. Laatst bewerkt door broek53 op 14-07-2021 13:44 |
14-07-2021 23:04:08 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote volgens mij zegt prorail hier wat anders. |
14-07-2021 23:41:58 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
In Geldermalsen is nog zat ruimte voor enkele kopsporen. Maar misschien waren daar al andere plannen mee. Ze bouwen het liefste zo, dat voor elke extra dwarsligger een complete tunnel, een heel viaduct of een hele lay-out moet worden aangepast. Dat maakt elk nieuw plan lekker duur en daardoor minder snel uitvoerbaar. Ooit werd er ruimte gereserveerd voor uitbreidingen, maar een econoom heeft berekend dat reserveren veel geld kost. Dus hoe krapper, hoe knapper.🤨 |
15-07-2021 19:52:51 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Volgennd jaar staan in Deventer grote wijzigingen op de rol. Prorail gaat weer de nodige sporen en wissels wegbezuinigen, alles ten gunste voor de heilige raampjestreinen.
De lijst van te saneren wissels voor fase 1 83A/B, 107A/B, 109A/B, 125A/B, 127, 135, 121A/B, 169, 929A/B, 930, 187A/B Daarnaast wordt spoor 302 gesaneerd (er komt niks voor terug. Voor het goederenvervoer een forse aderlating, want hierdoor kunnen de sporen 309, 310 en 311 niet meer worden gebruikt om kop te maken, tenzij het perronspoor vrij is. Verder zijn hierdoor vanuit Apd alleen sp 301 en 303 nog bereikbaar, ook heel handig.... :
|
15-07-2021 20:18:40 | ||
---|---|---|
martijn
|
Plannen waren inderdaad al bekend en zijn volgens mij ook voor het reizigersvervoer totaal niet handig. Ik snap je beredenering daarom ook niet helemaal, wat is er gunstig voor het reigersvervoer als bijv. spoor 302 en de wissels 83, 107 en 109 verdwijnen? Bij een beetje vertraging wordt nu nog altijd dankbaar gebruik gemaakt van de verschillende perronfasen. Laatst bewerkt door martijn op 15-07-2021 20:24 |
15-07-2021 20:27:40 | ||
---|---|---|
javanree
|
Is dit voor of na consultatie ? 302 weg is een kapitale blunder en met vervallen 87A/B vervallen een hoop mogelijkheden tot bijsturing. Zat andere dingen op Dv die minder gemist worden... |
15-07-2021 20:34:25 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote Is het al duidelijk wat er in de volgende fases gaat gebeuren. Ik begreep een perron langs spoor 5. ( hier wordt over dit extra perron gesproken ) Laatst bewerkt door anton_ op 15-07-2021 20:48, reden: spoor 4 in 5 veranderd |
15-07-2021 20:34:42 | ||
---|---|---|
martijn
|
Ja daarom begrijp ik het voordeel voor het reizigersvervoer dat @slifor2 benoemt ook niet. 87A/B mag trouwens (nog even) blijven liggen he. (als reactie op javanree) Laatst bewerkt door martijn op 15-07-2021 20:35 |
15-07-2021 20:39:39 | ||
---|---|---|
martijn
|
Quote ProRail heeft inderdaad wel plannen voor een extra perron. Langs spoor 305. Spoor 4 heeft natuurlijk al een perron 😉 Laatst bewerkt door martijn op 15-07-2021 20:44 |
15-07-2021 20:51:14 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote wie zegt dat 87A/B vervalt ? - ik lees wel wat over 187A/B - bedoel je die soms ? |
15-07-2021 20:57:42 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Quote Omdat op de plek van engels wissel 91b/93 een 1:12 wissel terug komt zodt er krom met 60km/h gereden kan worden. Ook aan de oostzijde wordt de snelheid verhoogd van 40 > 60km/h. Volgens het RVTO komt diot de drgl ten goede, oftewel de raampjestreinen....
|
15-07-2021 20:59:52 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Quote Natuurlijk is dit geconsulteerd, want dat hoort bij de rituele dans van Prorail. Maar vooraf weet je de uitkomst al (want de wissels waren al geteld in het saneringslijstje) |
15-07-2021 21:05:36 | ||
---|---|---|
martijn
|
Volgens mij is het wegnemen van genoemde, zeer regelmatig gebruikte bijsturingsmogelijkheden niet heel gunstig voor reizigerstreinen. Die rijden echt niet altijd op tijd, hoe recht een wissel ook ligt. Maar zo kan je het altijd verkopen natuurlijk. Dus ben nog steeds wel benieuwd naar het voordeel buiten dat ze een stukje sneller kunnen rijden. En waarom zou cargo geen 60 mogen? (als reactie op slifor2's reactie op mijn reactie) Laatst bewerkt door martijn op 15-07-2021 21:18 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-07-2021 21:26:52 | ||
---|---|---|
javanree
|
Excuus de 1 was weggevallen. 187A/B bedoelde ik. Meerdere malen afgelopen jaar bereden. Met vervallen van 302 gaat het vervallen van 83A/B trouwens bijsturen ook een drama maken. Laatst bewerkt door javanree op 15-07-2021 21:30 |
15-07-2021 21:45:16 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote Andere vraag, weet je ook een planning, oftewel, hoe lang blijft fase 1 liggen. Is dat een paar dagen/weken of jarenlang ? |
15-07-2021 21:47:21 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Das een merkwaardige redenatie om geld uit te geven. Met een aangepast wissel 91B kun je inderdaad sneller uit Zwolle op spoor 1 binnenkomen, maar bij vertrek mag je wel met 40 Km/h over GE dus t.o.v. zoveel mogelijk de treinen uit Zwole op spoor 3 te behandelen en dan snel(ler) over het zuid spoor te vertrekken; zal dat sneller binnenkomen naar spoor 1 netto niets opleveren. Wil je echt wat verbeteren zou je in mijn ogen als je toch spoor 2 opbreekt beter spoor 1 kunnen aansluiten op wissel 113A zodat je vanaf spoor 1 bij vertrek niet met 40 over heel GE heen hoeft maar gelijk het zuidspoor op kan. |
15-07-2021 22:45:46 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote In het opbraaklijstje van Floris komt wissel 113A dan ook niet voor. Ik denk dat de verwarring ontstaat doordat dit het opbreken van spoor 302 wordt genoemd. De bedoeling van dit geheel was het verbreden van het perron langs spoor (30)1. Je zou dus verwachten dat spoor 301 wordt opgebroken en vervangen door een perron. Dat zou ook wat beter uitkomen op het viadukt aan het einde van de perrons. De bedoeling was ook dat vertrekkkende treinen vanaf het nieuwe spoor (30)1 gelijk naar spoor ZZ kunnen. Daarmee kunnen die gelijk versnellen en blijft er voor goederen een extra spoor over op Dvge. Op zich wel opmerkelijk dat er niet even een stompje van het huidige 301 blijft liggen om van het kopmaken geen kaartenhuis te maken. Hopelijk komt er ook nog iemand op het idee dat met al dat opbreken er ook ruimte zou moeten ontstaan om de wisselstraten aan beide kanten van Dvge op te schuiven zodat alle sporen op 740 m kunnen worden gebracht. Laatst bewerkt door Henk1619 op 15-07-2021 22:47 |
15-07-2021 23:29:08 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Maar Henk, wat een goede ideeën. Dat is nog eens saneren, oftewel: gezond maken.😉 |
16-07-2021 09:51:41 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Ja, 301 wordt inderdaad aan de hoofdbaan geknoopt. Er was wat discussie of het eerste perron naar spoor 302 zou worden verbreed maar daar heb ik het laatste niet meer van meegekregen. Doelstelling is ook dat spoor 305 een perronspoor gaat worden. Daarmee past zelfs het drukste reizigerskwartier allemaal op hele sporen en zouden in principe de perronfasen kunnen vervallen. Goederen rijden tussen de reizigerskwartieren door en dan is er ook tijd om even met een loc uit te kunnen halen vanaf het goederenemplacement of leegmat voor te brengen of af te rangeren. Bijsturing wordt wel een dingetje, net twee overlopen meer laten liggen zou al heel veel schelen. |
16-07-2021 09:57:39 | ||
---|---|---|
mich
|
Het is de compressor die je hoort, niet de airco. Daarbij moet je een E-GTW eigenlijk aan laten staan, als je hem uitzet moet je ook de batterijen uitschakelen anders lopen die leeg. En dan is hetstel helemaal 'dood'en vind je hem koud en zonder lucht als je hem weer wilt gebruiken, bovendien kost het veel tijd. |
16-07-2021 11:00:21 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Quote ProRail benoemt zelf dat de dienstregeling van de IC Berlijn nog aangepast moet worden, dus het huidige dienstregelingsmodel is niet iets waar men vanuit mag gaan. Quote Waarom zouden 309 t/m 311 niet meer gebruikt kunnen worden om kop te maken? Het enige nadeel is dat bezetting van perronsporen relatief groot is, maar we kennen in NL het seinbeeld geel-knipper, dat ook in Utrecht gebruikt wordt voor snel omkerende locomotieven op een bezet perronspoor. Als geel-knipper ongewenst is, zou men spoor 303 nog steeds in 2 fases kunnen verdelen (303b kan dan ingekort worden), al vermoed ik niet dat dat niet in de huidige plannen staat. |
16-07-2021 15:28:40 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
|
Ik zag vanmorgen dat spoor 177 (ex ri Smit trafo) opgebroken was, wissel 57 lag er nog. Waar de 2 sikken gebleven waren die daar stonden weet ik niet. |
16-07-2021 15:44:53 | ||
---|---|---|
martijn
|
Misschien erbij vermelden dat je in Nijmegen bedoelt. Er zijn wel meer sporen 177 in NL. De 314 is naar Faitrains in Blerick en de 327 naar het NNTTM in Zuidbroek. Mocht je ze nog een keer willen opzoeken. |
16-07-2021 16:04:19 | ||
---|---|---|
thom
|
Volgens mij staat de 314 op het moment alleen bij de STAR. |
16-07-2021 16:13:16 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Quote Voorbode wat meer gaat verdwijnen (spoor 175 en groot deel goederenenplacement Nijmegen) |
16-07-2021 16:16:24 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Quote Tja maar ik geloof niet dat je in een half jaar een wissel en stuk spoor ge-engineerd en uitgevoerd krijgt gezien de impact in CBG. |
16-07-2021 17:55:22 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quote Ja, al heeft dit nog niet direct met PHS Nijmegen te maken. Deze kopspoortjes verdwijnen in het kader van de wisselvernieuwing van het emplacementdeel in de zuid-oosthoek, zeg maar de wissels tussen spoor 1/35, de Maaslijn en de REP, deels onder het grote wegviaduct. Dat emplacementje wordt daarbij flink gewijzigd overigens, vooral omdat het huidge emplacement aan maar weinig van de huidige ontwerpnormen voldoet. En er moet wat gesaneerd worden, natuurlijk 😉. |
16-07-2021 19:40:14 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Quote Idd want PHS brengt het 3e perron en opstelsporen op vml goederenemplacement. |
16-07-2021 20:15:42 | ||
---|---|---|
bacr
|
Quote Dat je je B echt begint af te vragen wanneer de kortzichtigheid van het verwijderen van schijnbaar overbodige infra nu eens voorbij is. |
16-07-2021 22:26:44 | ||
---|---|---|
martijn
|
Quote Check! |
17-07-2021 11:53:46 | ||
---|---|---|
JothamvW
|
@bacr Er liggen 3 miljard sporen daar op het emplacement van Nm, knappe kop die mij kan vertellen dat die allemaal nodig zijn. Staan hooguit 2 goederentreinen daar tegelijkertijd en de langetermijnopstel van NS gaat allemaal naar Ahg. De REP is een ander verhaal, maar ik mag toch aannemen dat de wissels 15A/B en 19A/B gewoon blijven, net als de mogelijkheid om van spoor 105t/m9 (allemaal a) naar spoor 158/159 te komen over de westzijde van het emplacement zoals huidig. |
17-07-2021 12:06:08 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Nijmegen werd pas relatief laat geautomatiseerd en kreeg toen NX, bediend uit Arnhem. In die tijd was er nog goederenverkeer, al was de sorteerbundel aan de westzijde er toen niet meer. Wel was er nog een havenspoorlijn met bedrijfsaansluitingen. Het emplacement bij de nog bestaande CVL-post richting zuiden was toen al vrijwel opgebroken. Er lagen in Nijmegen (ik heb ze niet geteld) toen wel ongeveer 9 miljard sporen, om in die termen te blijven. De plannen rond het derde perron laten van jouw 3 miljard sporen die er nu nog liggen, erg weinig over, en ook een paar miljoen wissels zullen verdwijnen. Doelmatigheid is troef, en bijsturing en omleiding zal nauwelijks nog kunnen. Ook is de trend om schijnbaar overtollige grond (bij stations brengt die veel geld op) meteen te verkopen, waarna deze wordt volgebouwd. Het spoorwegnet is daardoor in een keurslijf geperst. Elke uitbreiding kost daardoor, als het toch moet, miljarden meer. Echte miljarden. |
17-07-2021 12:17:06 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
|
Hulde voor deze uiteenzetting. De ongekende kortzichtigheid gaat 'ons' nog bijster veel geld kosten de komende decennia. |
17-07-2021 19:12:26 | ||
---|---|---|
mich
|
Quote Dat kan straks niet meer, zelfs een losse locomotief van een niet NS vervoerder opstellen kan niet meer. Alles wat niet hoogst noodzakelijk is gaat weg.. Goederentreinen van Oss richting het Oosten zullen richting het westen moeten, omlopen op Tbi en dan via Ut... Overdag is er dan namelijk geen pad meer mogelijk. |
18-07-2021 10:22:57 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Da's weer gunstig voor de Utrechtse pauzefotograaf 😉 Laatst bewerkt door gvttreinen op 18-07-2021 10:23 |
18-07-2021 12:57:36 | ||
---|---|---|
geert
|
Quote Nu dat nog kan, want na de sanering van Tb met aanleg 4e perronspoor zal dat wel een rondje via Bd-Kfh rijden worden. |
18-07-2021 19:51:33 | ||
---|---|---|
martijn
|
Ja kan ook overdrijven he. Het 4e perronspoor op Tb heeft gelukkig geen consequenties voor het omlopen op Tbi. |
18-07-2021 20:03:13 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Omlopen gebeurt nu meestal op Tb zelf. |
18-07-2021 22:47:27 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Het maakt ook niet veel uit als je op een emplacement enkele wissels opbreekt, maar in samenhang met alles wat elders gebeurt, wordt het steeds lastiger om bij te sturen en om te leiden. Wat er dan gebeurt, is nee verkopen aan een vervoerder die een plan heeft, of aan één die een nieuw plan heeft. En treinuitval in de wijde omgeving als er een incidentje plaatsvindt. Dat is geen overdrijven, dat is de miskende werkelijkheid. Trambedrijven hadden vroeger hier en daar overloopwissels liggen, en nu nog steeds keerdriehoeken en extra sporen op een eindpunt. Tja. Zo moeilijk is het ook niet. |
19-07-2021 08:04:17 | ||
---|---|---|
martijn
|
Ik reageerde alleen even op het feit dat als je vanuit Oss zou willen omlopen op Tbi, dat gewoon nog kan. Op welke manier je de situatie op het station van Tilburg ook aanpast. Verder ben ik ook tegen het opbreken van alle wissels en daarmee de flexibiliteit van het de dienstuitvoering, zowel voor reizigers als cargo. Maar we hoeven niet te gaan overdrijven om argumenten kracht bij te zetten lijkt me. |
19-07-2021 22:30:44 | ||
---|---|---|
Apda
|
Quote A. Moet de vervoerder voor zo'n omweg eigenlijk per omwegkilometer infraheffing betalen? Of C. lijkt me het eerlijkst. Bovendien kan dat een stimulans zijn voor ProRail om niet een minimaal spoorwegnet maar een optimaal spoorwegnet in stand te houden. |
20-07-2021 08:38:30 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Dat klinkt in theorie natuurlijk heel leuk maar de praktijk kent genoeg opties die al afwijken van deze theorie. Kijfhoek-Elst-Deventer (kopmaken)-Bentheim is korter dan Kijfhoek-Gouda-Breukelen-Weesp-Deventer-Bentheim maar de meeste goederenvervoerders zullen liever voor de laatste route kiezen omdat het sneller en minder gedoe is ondanks de grotere afstand. Dan past het weer wel om een hogere infraheffing voor de langere afstand te vragen. |
20-07-2021 09:56:56 | ||
---|---|---|
Apda
|
Mijn vraag was niet bedoeld voor de situatie dat vervoerders zelf een omweg kiezen. |
20-07-2021 12:19:26 | ||
---|---|---|
Earl-Grey
|
Er is wel sprake van compensatietarieven of vergoedingen bij ProRail, zie hiervoor de Netverklaring 2022. Alleen dit geldt volgens mij alleen bij buitendienststellingen en/of werkzaamheden/storingen. Of er ook wordt gecompenseerd door het rigeoreus schrappen van infra waardoor vervoerders worden verplicht een langere route te nemen, staat er niet expliciet in of heb ik niet kunnen vinden ;). |
20-07-2021 13:27:29 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Het is natuurlijk niet alleen de langere route, die meer wegenbelasting voor de vervoerders kan betekenen, maar ook hun personeel is langer onderweg, en moet bijvoorbeeld meer wegbekendheid opbouwen, en wellicht cursus lopen om te mogen aan- en afkoppelen. Daardoor moet je ook weer op cursus voor lokale eigenaardigheden en soms tankinstructies. Iedereen snapt dat je niet overal tussendoor kan, maar Henk1619 heeft wel een punt als hij alle belemmeringen opsomt. |
20-07-2021 14:53:30 | ||
---|---|---|
bacr
|
Quote Of het ons veel geld gaat kosten? Op deze manier wordt het spoorgoederenvervoer behoorlijk onaantrekkelijk gemaakt en wijzigt de modal shift vast niet ten gunste van het spoor. En op het moment dat er veel meer goederen per spoor vervoerd zouden willen worden, is dat vast nauwelijks meer mogelijk omdat alle grond naast het spoor verkocht is en er dus op eigen grond geen nieuwe sporen meer kunnen worden bijgelegd. Ik ben er serieus door verbijsterd dat er nergens zodanig invloedrijke stemmen 'piepen', dat deze wijze van beheer en instandhouding door Prorail verlaten wordt. Stel je voor dat het snelwegnet het met de helft minder op- en afritten zou moeten doen en dat je als automibilist of trucker de halve provincie als omweg zou moeten nemen om op je bestemming te komen.... Laatst bewerkt door bacr op 20-07-2021 14:54 |
20-07-2021 15:12:14 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Goederenboeren hebben allemaal wel een instructie koppelen- en ontkoppelen, die zetten doorgaans zelf ook de lok voor de trein en zijn veelal ook gewoon rangeerder. En wegbekendheid is natuurlijk ook niet iets wat je bij Prorail kunt verhalen, het is grotendeels in jouw eigen belang dat je bij storingen en stremmingen gewoon een omleidingsroute kunt berijden natuurlijk. |
20-07-2021 17:49:54 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ik betwijfel zeer sterk of de goederenvervoerders zich niet achter de oren krabben bij het heersende infrabeleid. Daarvan bereiken ons toch ook regelmatig berichten. En hetzelfde beleid betekent dat elke vierkante meter reserve al jaren wordt verkwanseld, waardoor elke uitbreiding in de toekomst alleen nog kan tegen heel veel extra kosten. Dat houd ik ook overeind. Daarvan zijn het aantal vierkante meters verkochte grond en de opbrengst daarvan bekend.
|
21-07-2021 09:29:14 | ||
---|---|---|
mich
|
Protesteren ook tegen weghalen van bepaalde infra, doorgaans zonder succes. Overigens mogen de goederenvervoerders omreiskilometers gewoon betalen. NS heeft andere afspraken met Prorail en prestatieindicatoren. |
21-07-2021 13:26:21 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ieder bedrijf wordt gecontroleerd. Soms door de aandeelhouders, soms door een autoriteit, zoals bijvoorbeeld ACM die consumenten hoort te beschermen tegen een al te bruuske markt. Maar wie controleert het reilen en zeilen van de infrabeheerder en luistert die controleur ook voldoende naar de belanghebbenden? Hoog tijd om daar eens een luisterend oor te bieden. |
21-07-2021 19:18:35 | ||
---|---|---|
bnv
|
Quote Ja, maar door wie dan? ACM is er in eerste instantie voor om te waken over een gerechte verdeling van capaciteit op het spoor, dus op de exploitatie. Maar hier gaat het over de infrastructuur zelf. Het beleid omtrent daarvan en dus ook niet of er op de juiste wijze aanbestedingen zijn gedaan. En het in eerste instantie dan ook geen marktwerking betreft. Geen idee of de ACM hiervoor daarom wel de juiste instantie is. Indirect werkt het natuurlijk wel. Belanghebbenden hebben geen primair belang hierin maar eerder een afgeleid belang.. Mij lijkt dat VWS de eerst aangewezen instantie is om hierin op te treden. |
21-07-2021 19:26:20 | ||
---|---|---|
bacr
|
Nu is een goede infra wellicht ook goed voor de gezondheid (VWS), maar de opdrachtgever ervoor is Infrastructuur & Waterstaat. Laatst bewerkt door bacr op 22-07-2021 12:21, reden: Als je verbeter, moet je het goed doen.... Hmmmm |
22-07-2021 01:12:38 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ik denk Waterstaat, al heb je hier wel een Waterstraat. Maar het is toch gek dat gebruikers van spoorinfra geen podium hebben om hun belangen te behartigen en dat een vuist kan maken? Een soort consumentenbond voor railvervoerders? En dan graag één die er zelf geen belang bij heeft! Laatst bewerkt door sjoerd op 22-07-2021 11:28 |
22-07-2021 22:57:59 | ||
---|---|---|
bnv
|
Er is natuurlijk de Raad van Toezicht binnen Prorail. Maar geen idee of men daar kennis heeft van het saneringsbeleid van wissels dat tot de onnodige vermindering van flexibiliteit leidt.zoals dat door ons geconstateerd wordt. Wellicht wordt ook hier teveel gekeken naar geld, processen, protocollen, procedures en machtsverhoudingen in de spoorwegwereld en dat alles uiteraard vooral binnen Prorail. En minder naar inhoud. Zo ja, waarvan akte. |
22-07-2021 23:25:46 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
De Raad van Toezicht is niet bedoeld voor het checken van extern beleid, maar voor het bedrijf zelf, inzake bijvoorbeeld een gezonde bedrijfsvoering, doelmatigheid en een goed personeelsbeleid. Die Raad is er niet voor het verdedigen van de belangen van gebruikers van de diensten. Die externe belangen kunnen zelfs strijdig zijn met gezond intern beleid (zoals we intussen constateren). |
22-07-2021 23:31:51 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Overigens heeft de nationale wegbeheerder Rijkswaterstaat ook geen fatsoenlijke externe toezichthouder. Dat blijkt uit de protesten van de gehele vervoerswereld en bijvoorbeeld de gemeenten en de ANWB tegen het "zomaar" afsluiten van 2 rijstroken van de Haringvlietbrug in de A29 en de instelling van V-max = 50 km/h ter plaatse. Omdat men vergeten is een goed onderhoudsplan te maken voor de beweegbare brug, moeten de gebruikers daar, of elders een paar maanden in de file gaan staan. En het is niet de eerste keer. Diverse brugperikelen elders gingen dit probleem al voor. |
22-07-2021 23:59:32 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Maak er maar 2 jaar van. Pas in 2023 wordt de brug vervangen. |
24-07-2021 04:15:47 | ||
---|---|---|
joahn93
|
Te Amf gezien dat het kruiswissel tussen spoor 5 en 6 verwijderd is |
24-07-2021 12:26:43 | ||
---|---|---|
pascalgerr
|
Nog even terugkomend op het extra Spoor 5 te Ah, het perron van spoor 3/4 is aan de oostkant extra verlengt zodat spoor 4 in 4a en 4b verdeeld kan worden. Daarbij is het uitrijsein richting het oosten ook verplaatst en staat deze nu een meter of 30/40 vóór het einde van het perron (in het perron is daar een inkeping voor gemaakt). Is het verlengen van het perron nu niet een beetje doelloos aangezien een trein verder dan het sein moet rijden om alsnog effectief van het langere perron gebruik te kunnen maken? |
24-07-2021 12:59:25 | ||
---|---|---|
NDS
|
Dat sein is juist nog niet verplaatst, dat moet in Augustus nog daarom is dat deel van het perron ook nog met hekken afgezet. Groetjes Michiel |
24-07-2021 14:05:32 | ||
---|---|---|
pascalgerr
|
Quote Ik zie het nu inderdaad! Net achter het perron zit al betonnen fundering in de grond inclusief een kabelgoot voor het sein. |
24-07-2021 18:14:46 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Quote Ze hebben heel spoor 5 verwijderd en wat dieper terug gelegd. Wat ze in de aankondiging van de werkzaamheden noemden dat het perron verhoogt werd. Hierdoor is een overloop tussen 5 en 6 onmogelijk geworden. |
24-07-2021 23:24:00 | ||
---|---|---|
bnv
|
Quote Ja, dat is zo, men zal zeker geen directe invloed willen hebben op het dagelijks beleid voor zover dat niet controversieel is. Maar als een project als de wisselsanering van dien aard is dat de gebruikers er minder aan hebben, de kwaliteit van de infrastructuur daarmee minder wordt, en het vertrouwen dat de vervoerders in Prorail hebben achteruit gaat en daarmee het beeld/imago van prorail hebben geschaad wordt: dan kan de Raad van Commissarissen er degelijk wel wat over zeggen. Het kan immers gevolgen hebben ook voor de daglijkse bedrijfsvoering. |
24-07-2021 23:35:22 | ||
---|---|---|
bnv
|
Quote We hebben toch de Federatie Mobiliteisbedijven Nederland (FMN). Die reageert al wel vaker en ik zie het als een lobbyorganisatie om invloed te kunnen uitoefenen op het regeringsbeleid en ook van Prorail. Een externe toezichthouder met formele macht is er hooguit indirect en wel in laatste instantie de Regering en de 2e Kamer. FMN kan dan optreden als een vervoers"boeren"organisatie en wil men zaak maken kunnen ze met hun trekkers naar het Malieveld of naar het Binnenhof.. Maar.........dat gebeurt dus niet. Onderwerp (nog) niet belangrijk genoeg en is ook nog eens niet actueel. Ja, wellicht bij ons hier op Somda. Is men bij de FMN en elders buiiten Prorail voor zover daar belangen mee heeft wel bewust van het feit dat dit wel eens gevolgen zou kunnen hebben voor de vermindering van de flexibiliteit? Zo nee, als het saneringsprogramma klaar is wordt men voor voldongen feiten geplaatast en is men te laat.
|
24-07-2021 23:52:27 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Wissels kunnen ook weer aangelegd worden. Ik voorzie een project na het saneringstraject. Laatst bewerkt door maarten83 op 24-07-2021 23:53 |
25-07-2021 07:35:01 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote met "wat dieper terug gelegd" bedoel je - neem ik aan - sporen liggen nu lager ( t.o.v. NAP dan voorheen) ? Was het niet mogelijk het perron te verhogen? Of kom je dan in de problemen omdat de (momumentale ? ) kap ook omhoog moet ? |
25-07-2021 14:02:25 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Klopt. Spoor ligt enkele centimeters lager. Vermoed dat alle tegels en perronranden eruit en opnieuw leggen veel meer werk is. Zit je ook met de deuren van de wachtruimtes, trappen en liften. Daarbij is alleen 5 aangepast en niet 4. Dus krijg je anders of een scheef perron, of een afstap tussen 4 en 5. |
26-07-2021 20:25:31 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote De FMN is de club waarin Arriva en de andere private vervoerers zijn verzameld met als doel het beëindigen van het NS-monopolie op het Hoofdrailnet. Zij zijn op geen enkele manier een belangenbehartiger voor reizigers of verladers. |
27-07-2021 11:45:40 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Tja, tot 1 januari 2020 was er 'KNV Spoorgoederen' als belangebehariging. |
28-07-2021 12:02:56 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Deze week is het werk voor de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf begonnen. De afstand is ongeveer 3 km. Heerlen - Landgraaf is een onderdeel van de hoofdspoorweg Sittard - Herzogenrath, die in 1896 is geopend. Hoofdspoorwegen werden altijd aangelegd met een dubbelsporig tracé, maar kenden vaak een begin als enkelsporig traject, waarna ze naar behoefte later werden verdubbeld. Voor deze lijn duurde dat dus meer dan honderd jaar. In WO II werd de lijn gesloten voor reizigersverkeer, in 1992 heropend. Langs deze lijn kwamen veel bij Talbot in Aken gebouwde treinstellen ons land binnen. Het grondbezit van ProRail is over het algemeen voldoende gebleven voor het dubbelsporig maken van hoofdspoorwegen, maar er zijn in den lande helaas ook veel stroken grond verkocht. Nu het werk is begonnen, klagen omwonenden omdat er meer treinverkeer komt, dat ook iets sneller zal kunnen rijden. Een flink deel van de lijn ligt in een ravijn, zodat het met extra geluid naar de omgeving wel mee zal vallen. Ook het traject Landgraaf (vroeger Schaesberg) - Herzogenrath heeft een van oorsprong dubbelsporige baan, al is daarvan een deel afgekalfd, waardoor het enkelspoor een beetje naar de as is verschoven. Bij viaducten is de dubbelsporige baan vaak nog goed te zien, al zijn hier en daar later enkelsporige kunstwerken gebouwd. Laatst bewerkt door sjoerd op 28-07-2021 12:04 |
28-07-2021 12:12:06 | ||
---|---|---|
Earl-Grey
|
De nieuwe aansluiting naar de GPS Group in de Amsterdamse Houtrakpolder is weer wat verder uitgebouwd. Vandaag worden de wissels aangelegd richting het overslagpunt. GPS Group zelf krijgt drie sporen. Laatst bewerkt door Earl-Grey op 28-07-2021 12:16 |
28-07-2021 13:06:17 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Waarbij de aantekening dat het onderste stuk, tot ongeveer de voormalige halte De Kissel, "vroegah"' ook twee sporen kende, het trace naar Terwinselen liep hier paralel. |
28-07-2021 13:07:01 | ||
---|---|---|
martijn
|
Quote Klein detail, maar omdat je het zo expliciet benoemt: bij mijn weten (en als ik even snel in de boekenkast en op internet kijk) heeft de Nederlandsche Zuider-Spoorwegmaatschappij de lijn juist als lokaalspoorlijn aangelegd, dit verklaart bijvoorbeeld het gebruik van het ontwerp van de GOLS-stations. De Staatsspoorwegen hebben na de overname van de exploitatie de boel omgebouwd tot hoofdspoorlijn. |
28-07-2021 13:14:30 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote En niet te vergeten het Amerikaanse leger materieel depot. Dit ligt tegen de Duitse grens aan. Het emplacement hiervan, langs de hoofdlijn naar Aachen, ligt net voor de Duitse grens. Voor dit leger depot worden ook goederen treinen voor gebruik die van deze spoorlijn gebruik maken. Trouwens het station Heerlen De Kissel wordt dit nou gesloopt? |
28-07-2021 13:19:54 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
@ Martijn: het kan dat de lijn eerst is geëxploiteerd als lokaalspoorweg; dit voorkwam bijvoorbeeld dat alle overwegen (dat waren er niet veel) bewaakt moesten worden en dat de beveiliging erg duur zou worden. De eerste tijd werd er immers nooit veel verdiend; de aanleg terugverdienen was al moeilijk genoeg. Ik zal dit voor de gein met de datums ervan nog even nagaan. Maar dat is wel op meer hoofdspoorwegen gebeurd, die dan toch als zodanig werden aangelegd. |
28-07-2021 15:37:57 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ik ben benieuwd waar iets staat over de aanleg van Sittard - Herzogenrath, en dat dit dan een lokaalspoorweg zou zijn geweest. De Nederlandsche Zuider-Spoorwegmaatschappij (opgericht 1891) liet sinds het begin in 1896 de enige lijn exploiteren door de SS, die de lijn ook overnam in 1899. Dat zou als lokaalspoorweg kunnen zijn geweest, maar daarvan kan ik geen bron vinden. Het kan zijn dat de exploitatie plaatsvond als lokaalspoorweg, wat goedkoper maar trager was. Aanvankelijk liep de kilometrering van Grens tot Sittard. De spoorweg was van Herzogenrath tot Sittard bouwkundig voorbereid op dubbelspoor, wat er inderdaad op wijst dat de aanleg plaatsvond als hoofdspoorweg. Later werd Sittard km 0 en de grens ligt, na enkele correcties, nu op km 27,247. Er was een heel groot station Haanrade, juist voor de grens, waarop enkele mijnen waren aangesloten. Daar ligt nu de aansluiting naar het legerdepot. De voormalige kolenspoorweg Heerlen - Terwinselen lag in Heerlen tot de eigen km 0,2 naast deze baan en had een eigen kilometrering. Het mijnstation lag voorbij km 2,7. |
28-07-2021 15:45:32 | ||
---|---|---|
BVisser
|
In Op de Rails heeft jaren geleden een artikel gestaan over de ontstaansgeschiedenis van Sittard-Herzogenrath. |
29-07-2021 17:33:50 | ||
---|---|---|
zoek34
|
Quote Trouwens het station Heerlen De Kissel wordt dit nou gesloopt? Lijkt mij wel. Quote: In de toekomstige situatie blijven de perrons verlicht waarbij de masten schijnen op de perrons met uitzondering van station de Kissel waar de perrons worden verwijderd. |
30-07-2021 16:53:11 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Het perron van Veenendaal Centrum en -West wordt langer gemaakt richting Maarn |
30-07-2021 17:15:00 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, en het perron van Rhenen ook. 220 meter nuttige lengte, als ik mij niet erg vergis. |
30-07-2021 19:14:01 | ||
---|---|---|
DDietzen
|
Is dat nu gaande? Of doelen jullie op een project dat pas later gestart/opgeleverd gaat worden? |
30-07-2021 20:18:15 | ||
---|---|---|
broek53
|
29 november moet het klaar zijn. |
31-07-2021 15:18:51 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dit weekend begint een wisselvernieuwing in Nijmegen, waarbij de wisselgroep tussen station en de Maaslijn en opstelterrein REP vernieuwd en behoorlijk gewijzigd wordt. Daarnaast worden dit weekend de kopspoortje 175 en 177 in de splitsing van de lijn naar Den Bosch en de Maaslijn afgekoppeld en de wissels eruit gehaald. Ook verwijderd wordt het kruiswissel tussen de sporen 9 en 10 en daarmee is dan het hele niet-geëlektrificeerde deel van het goederenemplacement onbereikbaar en dus de facto buiten exploitatie. |
31-07-2021 17:19:23 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
|
Aan de noordkant van de Waalbrug bij Nijmegen pakken ze de spoordijk aan. Die dijk heeft nu behoorlijk steile taluds, met damwanden en een berlinerwand wil men dit compenseren. Het fietspad ernaast krijgt een eigen afwatering, scheelt ook weer wat afkalving. De wisselvernieuwing Ri Maaslijn en REP, het meest ligt er al uit. Zojuist was men bezig met nieuwe bovenleidingsmasten. Het wissel naar spoor 177 is al vervangen door een recht stuk spoor. Normaal staat daar op 177 een stopmachine te wachten tot die aan het werk kan. Een stopmachine van Strukton staat nu op spoor 116 te wachten. Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 31-07-2021 17:29 |