Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
28-10-2016 12:47:25
bart84
Moderator
bart84
Quote
Jan-Mark (vr 28 okt 2016 12:09:27 https://www.somda.nl/forum/15325/p596467/): @slifor2 Nog even een vraagje: als je wissel 1027 weghaalt, betekent dit dan dat je van 4a niet meer richting Hlm/Shl kan vertrekken? En als je wissel 1035 weghaalt kun je ook niet meer op 9a komen? Moet er naast 1033B 1033A ook niet weg? Wissel 1031 zie ik op sporenplan ook niet, is het misschien een ander wissel?
Op de tekening van Sporenplan staat waarschijnlijk een klein foutje. Wissels 1013AB tussen spoor 505A en 506A zouden waarschijnlijk 1031AB moet zijn. Mede omdat 1013AB ook al tussen spoor 560A/521 en 512/513 zit.


Mvg. Bart
 

28-10-2016 12:54:18
mdj
mdj
Quote
slifor2 (vr 28 okt 2016 09:25:20 (ondanks bezwaren van een vervoerder)

Welke bezwaren van welke vervoerder?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

28-10-2016 13:11:59
daniel81
daniel81
Quote
gvttreinen (vr 28 okt 2016 12:05:46 https://www.somda.nl/forum/15325/p596465/): Opvallend, bij Prorail spreekt nen naderukkelijk over saneren.
Uit het perspectief van 'beste wissel is geen wissel' om het spoor 'gezond' te maken (lees: storingvrij) kan je saneren dan ook begrijpen


Tsja zo hangt het hele spoor aan elkaar van terminologie die alles mooier moet laten lijken dat hen is, met als ander berucht voorbeeld 'vertrekt over x minuten' in paats van 'vertraging'
Maar van saneren is hier uitdrukkelijk geen sprake. Je saneert (maakt gezond) immers iets wat ongezond is. Dus als je een defect wissel hebt en dan besluit om 'm weg te halen in plaats van te vervangen, dan ben je aan het saneren. Maar de standaard bij Prorail is dat defecte wissels zonder na te denken vervangen worden door nieuwe, en dat er goede, soms pas net vervangen wissels worden verwijderd. Wat dus niets met saneren te maken heeft.
 

28-10-2016 13:14:07
mdj
mdj
Gelukkig moeten in dit geval de sporen en wissels ook echt vernieuwd worden. Dus aan het werk gaan ze toch al...

Laatst bewerkt door mdj op 28-10-2016 13:14


Bij twijfel: gebruik beton.
 


28-10-2016 13:18:38
sjoerd
sjoerd
Helemaal mee eens Umbusko,
Daarom gebruik ik ook het woord rigide voor dienstregelingmodellen. Nu zijn er in de loop van de jaren ook wel voorbeelden van verandering in de lijnvoering te zien, die evenwel vaker te maken hebben met doorkoppelen dan met het bieden van een geheel nieuwe doorgaande dienst. Er wordt erg economisch gedacht: niet of minder vaak gebruikte wissels leggen dan het loodje. In termen van storingen aan wissels zijn niet gebruikte wissels soms ook gestoord.
 

28-10-2016 13:23:34
dennistd
dennistd
Quote
slifor2 (vr 28 okt 2016 09:25:20 https://www.somda.nl/forum/15325/p596425/): Midden jaren 90 is voor heel veel miljoenen Euro's station Leiden omgebouwd. Tijd dus om weer een hoop te saneren daar! ;-/

Gesaneerd worden (ondanks bezwaren van een vervoerder)

Sporen:
- spoor 513 en 515 (waarbij tbv spoor 515 voor veel geld een zettingsvrije plaat en keermuur is gebouwd in 1992)

Wissels:

1019, 1021AB, 1027, 1029AB, 1031B, 1033B, 1035, 1037AB, 1045AB, 1051AB, 1083A-1085B, 1089, 1093AB, 1095AB en 1105AB.

Hiermee is het niet meer mogelijk rechtstreeks vanuit Apn door te rijden naar Hlm of Shl, is spoor 2 alleen nog te bereiken door vanaf Ldl lsp te rijden. handig!
Ik kan alleen de wissels 1027, 1031B, 1033B en 1035 niet helemaal plaatsen, want dan zouden de sporen 504a en 509a kopsporen vanaf de zuidkant worden? En bij het opbreken van spoor 513 leidt wissel 1011B nergens meer heen.

Sporenplan nu: http://dennistd.nl/trein/dump/ledn_nu.jpg
Toekomst (bewerkt van sporenplan): http://dennistd.nl/trein/dump/ledn_straks.jpg

Laatst bewerkt door dennistd op 28-10-2016 15:07
 

28-10-2016 13:58:37
thom
thom
Quote
mdj (vr 28 okt 2016 13:14:07 https://www.somda.nl/forum/15325/p596477/): Gelukkig moeten in dit geval de sporen en wissels ook echt vernieuwd worden. Dus aan het werk gaan ze toch al...

Daarom snap ik de opmerking over de investeringen in de jaren '90 ook niet helemaal, na 26 jaar zou het eea weleens aardig versleten kunnen zijn en economisch al afgeschreven zijn.

Overigens de discussie over het gebruik van het woord saneren weer opnieuw gaan voeren heeft nietzoveel zin. Als Prorail die terminologie gebruikt waarom zouden we dat hier niet gewoon overnemen.

En in zekere zin word er wel gesaneerd, de wissel straat word ontdaan van overbodige en mogelijk onnodige storings veroorzakende wissels dus in dat idee word de wisselstraat er wel gezonder op. Of dat dan daadwerkelijk ook zo is is een tweede, maar dat is ongetwijfeld de opvatting van onze infrabeheerder.
 

28-10-2016 14:34:02
bacr
bacr
Met een in de jaren '90 bedachte sporen- en wissellay-out zou je nog prima uit de voeten moeten kunnen. Dat de hardware versleten is en vervangen moet worden, kan natuurlijk.
Maar het blijft een beetje kolderriek dat je een heel emplacement of station op de schop neemt om het zo goed als wisselloos (ja ja, bij wijze van spreken natuurlijk, hoewel Ut daar wel op lijkt...) te maken, terwijl je nu juist 20 jaar geleden datzelfde emplacement/station vol hebt gelegd met wissels, vanuit een beredeneerde visie, dus niet zomaar lukraak.
 

28-10-2016 14:42:55
treinfan
treinfan
Als je kijkt naar het sporenplan in Ledn, is dat ontworpen om 2 grote perrons met elk totaal 4 perronfases van alle parallele mogelijkheden voor vertrek/aankomst te voorzien en kopmakende treinen vanuit beide richtingen mogelijk te maken zonder te hoeven keren aan een perron. Op zich is het aantal wijzigingen in Ledn nog beperkt ten opzichte van het totaal aantal wissels

@Dennistd: 1031A en 1033A blijven wel liggen. Het worden dus geen kopsporen, maar ze sluiten aan op de binnensporen.
 

28-10-2016 14:59:47
dennistd
dennistd
Dat geldt voor 508a en 505a ja, maar waar wil je 509a en 504a dan op aansluiten?  

28-10-2016 15:08:54
treinfan
treinfan
Op het andere spoor, het buitenspoor dus.  

28-10-2016 15:31:00
ZJ37
ZJ37
Quote
gvttreinen (vr 28 okt 2016 12:05:46 https://www.somda.nl/forum/15325/p596465/): Opvallend, bij Prorail spreekt nen naderukkelijk over saneren.
Uit het perspectief van 'beste wissel is geen wissel' om het spoor 'gezond' te maken (lees: storingvrij) kan je saneren dan ook begrijpen
Humor hebben ze in elk geval wel bij Prorail. "Storingsvrij" is een prima streven maar als er dan toch wat gebeurt hebben we er niet lokaal last van maar van Asd tot Rtd.
 

28-10-2016 15:55:41
trdl85
trdl85
Quote
dennistd (vr 28 okt 2016 13:23:34
Ik kan alleen de wissels 1027, 1031B, 1033B en 1035 niet helemaal plaatsen, want dan zouden de sporen 504a en 509a kopsporen vanaf de zuidkant worden? En bij het opbreken van spoor 513 leidt wissel 1011B nergens meer heen.

Sporenplan nu: http://dennistd.nl/trein/dump/ledn_nu.jpg
Toekomst (bewerkt van sporenplan): http://dennistd.nl/trein/dump/ledn_straks.jpg


Het spoorgedeelte (rechtdoor) tussen 1013B en 1027 en het spoorgedeelte (rechtdoor) tussen 1035 en 1033B wordt gesaneerd.
Wissel 1013A/1011B wordt een gewoon wissel, spoor 513 wordt opgebroken.

reactie op eerdere berichten:
Gezien spoor 5 alleen nog maar gebruikt zal worden voor de 2200 en 2400 serie zal je hier niet zoveel pijn aan hebben.
Spoor 8 wordt wat meer gebruikt, maar de trein van 8a zal pas vertrekken als 8b al weg is.
Treinen die vanuit Apn naar spoor 502 rijden, rijden nu al links vanaf Ldl, dus ook daar veranderd niet veel, wordt alleen vervelend als er een defecte trein.

Edit: overigens wordt spoor 515 al jaren niet meer gebruikt, enkele uitzonderingen per jaar in de bijsturing daar gelaten...

Laatst bewerkt door trdl85 op 28-10-2016 16:01
 

28-10-2016 16:13:34
dennistd
dennistd
Quote
treinfan (vr 28 okt 2016 15:08:54 https://www.somda.nl/forum/15325/p596493/): Op het andere spoor, het buitenspoor dus.
Ik zit blijkbaar nogal scheel te kijken, dit zou het dan moeten worden: http://dennistd.nl/trein/dump/ledn_straks2.jpg
 

28-10-2016 20:55:22
broek53
broek53
Wat je er verder van mag vinden, de "sanering" van Leiden vindt wel plaats op het moment dat op 2 of 3 wissels na alle wissels vernieuwd moeten worden en vrijwel 100 % van het spoor. Dat is wel eens anders (zie Ndb).  

29-10-2016 01:35:35
thom
thom
Beter bedacht dus dan wat op menig andere plaats gebeurd, eerst alles vernieuwen en over een jaar de tent opbreken...  

29-10-2016 11:20:50
phantom
phantom
Quote
thom (vr 28 okt 2016 13:58:37 https://www.somda.nl/forum/15325/p596483/):
Quote
mdj (vr 28 okt 2016 13:14:07 https://www.somda.nl/forum/15325/p596477/): Gelukkig moeten in dit geval de sporen en wissels ook echt vernieuwd worden. Dus aan het werk gaan ze toch al...

de wissel straat word ontdaan van overbodige en mogelijk onnodige storings veroorzakende wissels dus in dat idee word de wisselstraat er wel gezonder op. Of dat dan daadwerkelijk ook zo is is een tweede.

Dat men nu is gaat "buiten spelen" als het echt nodig is,dat mag in de krant %08%
Ik vraag me wel 3 dingen af:
Wie beslist of een wissel overbodig/on nodig is ?
Als een vervoerder bezwaar maakt over een voorgenomen deel van een theoretisch plan,wie heeft dan de "macht"om dat bezwaar zo van tafel af te mogen vegen ??
Is er wel gekeken naar het bezwaar en de motivatie voor het bezwaar,wie was trouwens degene die bezwaar maakte ?
Geen NS zeker want dan luisterd PR wel.
(Dames en Heren vanwege een defecte trein in Groningen,rijden er vandaag tussen Maastricht en Utrecht geen treinen%08%%04% )


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

29-10-2016 12:53:42
ZJ37
ZJ37
Prorail consulteert altijd de gebruikers / vervoerders. Die geven daarop akkoord of bezwaar met opgaaf van redenen. Dat wordt vervolgens afgetikt op de Tafel van Vergroting.  

29-10-2016 13:03:52
b2py
b2py
Ik blijf het ironisch vinden dat het Tafel van Vergroting heet  

29-10-2016 19:33:10
BGM104
BGM104
Er zijn idd ook vervoerders die spreken over de Tafel van Verkleining.  

30-10-2016 11:20:04
phantom
phantom
Quote
mdj (vr 28 okt 2016 12:54:18 https://www.somda.nl/forum/15325/p596474/):
Quote
slifor2 (vr 28 okt 2016 09:25:20 (ondanks bezwaren van een vervoerder)

Welke bezwaren van welke vervoerder?


Hier ben ik in dit geval ook nieuwsgierig naar,ook naar of er iets met het bezwaar word gedaan.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

30-10-2016 12:15:24
rolandrail
rolandrail
Dat kan in dit geval (Ledn) alleen maar NSR zijn, er is geen enkele andere vervoerder die daar baat heeft bij flexibiliteit. En vermoedelijk hanteert Prorail alleen dat de geplande dienstregeling mogelijk moet blijven, bijsturen en onderhoud mogelijk maken weten we van hoe daar over wordt gedacht.

Laatst bewerkt door rolandrail op 30-10-2016 12:15
 

30-10-2016 12:26:38
broek53
broek53
Van andere stations weet ik het niet, maar van Leiden weet ik dat tot de te behouden infra is gekomen door een aantal mogelijke dienstregelingmodellen tegen het licht te houden EN de bijsturingsmodellen die je daarop kunt loslaten. De uitkomst, zijnde de nu voorliggende infra, heeft de instemming van NSR en overigens ook van Prorail VL.  

31-10-2016 07:22:27
ari
ari
Wellicht heeft DB Cargo een (strategisch) belang geuit om Apn te kunnen bereiken via Ledn in geval van langdurige stremming van Apn-Wd/Apn-Gd? Als ik mij goed herinner heeft DBS in het verleden kort van de route via Ledn gebruik gemaakt om Electrolux te kunnen bedienen.  

31-10-2016 08:07:20
treinfan
treinfan
Met een loc voorop en een loc achterop en een beperkte treinlengte zou dat dus nog kunnen door kop te maken op spoor 1 of 2.%08%  

31-10-2016 12:48:53
rolandrail
rolandrail
NSR is in z'n geheel accoord met de voorstellen van Prorail v.w.b. Ledn, de zg. Infragroep had wel twee bezwaren (1085 A/B en 1083 AB, resp 1029 A/B en 1037 A/B), kort samengevat zijn beide afgewezen omdat er alternatieven zijn voor omlopen met werktrein door omhalen resp. ander spoorgebruik.
DBC heeft niets geuit.

Laatst bewerkt door rolandrail op 31-10-2016 13:23
 

17-11-2016 15:09:42
broek53
broek53
Met enige blijdschap geven wij kennis van het reactiveren van de wisseloverlopen 489A/B, 493A/B en 497A/B op Amsterdam Singelgracht Asl. Deze waren een paar jaar geleden "gedeactiveerd", oftewel geklemd/gespijkerd en uit de bediening gehaald (niet uit de beveiliging uiteraard). Dat deactiveren is volgens mij slechts een kortstondige mode geweest.  

17-11-2016 15:32:32
AgentX
AgentX
Ook op http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/zd-sgra.gif staan ze inmiddels ingetekend.

Laatst bewerkt door AgentX op 17-11-2016 15:33
 

17-11-2016 15:42:51
waalkade
waalkade
Gisteren toevallig ook een stukje in Het Parool over de woningbouwplannen in het Coenhaven en Vlothaven gebied en het terrein van de werkplaats Zaanstraat.
Zo te zien valt er straks in die hoek heel wat te saneren.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-11-2016 15:54:08
b2py
b2py
Dat moet ik nog maar zien gebeuren met de hoeveelheid instromend materieel  

17-11-2016 16:10:15
sfj
Quote
AgentX (do 17 nov 2016 15:32:32 https://www.somda.nl/forum/15325/p598241/): Ook op http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/zd-sgra.gif staan ze inmiddels ingetekend.


Daar staan ze nog steeds grijs, dus buiten dienst.

@b2py/waalkade : die plannen voor de Zaanstraat bestaan al vele jaren, daarom is NS ook bezig voor nieuwe werkplaatsen op andere locaties. Maar dat hele verhaal is hier compleet offtopic. Misschien handig om hier een apart topic over te openen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

17-11-2016 16:27:30
waalkade
waalkade
Maar wel ontopic is het weer in dienst stellen van wisselverbindingen nabij mogelijke woonlocaties.
Wanneer er straks woningen staan, gaat je dat niet meer lukken.
 

22-11-2016 13:24:05
R1-2010
R1-2010
In de categorie klein leed: ik zag dat in At spoor 413 (richting voormalig distributiecentrum Philips) vanaf het hek/sein 1350 is opgebroken.  

24-11-2016 19:50:50
KvdLee
KvdLee
Wie hoopte dat er op de spoortjes op de NDSM-werf in Amsterdam nog eens iets zou rijden wordt teleurgesteld, men was vandaag bezig met het dicht teren van het straatspoor %08%


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

25-11-2016 11:29:01
phantom
phantom
Maar teer kan verwijderd worden,dat gaat makkelijker dan terug krijgen van een stuk spoor wat is verwijderd


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

25-11-2016 11:30:42
KvdLee
KvdLee
Ging om het idee  

21-12-2016 18:35:11
michaben
michaben
Uit het tracebesluit van de spoorverdubbeling in Dt zijn enkele nieuwe saneringen naar voren gekomen:

- Alle wissels te Sdm ten gunste van snelheidsverhoging in de boog (nu snelheidsbeperking 90km/u).
- Te Rtd grofweg de wissels 243, 267, 279, 287 om het knikje uit spoor 6 weg te werken en de sporen 7 & 8 een snelheidsverhoging te geven.
- Verder word overloop 147 te Dhs verplaatst naar voorbij overloop 149 om gelijktijdigheid te creëren.

Komt er op neer dat Sdm definitief tweesporig wordt voor reizigersverkeer, je vanaf de lage sporen van Rtd bij Dhs niet meer naar rechts kan, je te Rtd vanaf de sporen 6, 7 en 8 niet meer richting Gd kunt en het emplacement van Rtd een extra moeilijksgraad krijgt met rangeren want vanaf het middelste emplacement kun je niet meer naar spoor 6 terwijl vanaf het noordelijke emplacement je niet meer naar de sporen 7 en 8 kan.
 

21-12-2016 18:57:31
sjoerd
sjoerd
Op termijn gaat er nog meer veranderen omdat de twee sporen naar en van de Hoekse Lijn te Schiedam straks mede zullen aansluiten op de nog aan te leggen twee extra sporen van Delft. Dat maakt ook het V en A-regime op Rotterdam CS anders: de treinen van de Oude Lijn komen dan allemaal binnen ten zuiden van die van de HSL-noord. Ook de opstelterreinen gaan daar op de schop. Maar dan is het al in de twenties!
Op korte termijn vinden te Schiedam aanpassingen plaats voor de op de dan tot Metrolijn omgebouwde Hoekse Lijn ten behoeve van de goederentreinen naar Vlaardingen.
Het eindplan voor Schiedam - Rotterdam bestaat alleen nog in hoofdlijnen.
 

21-12-2016 19:25:03
sjoerd
sjoerd
Ter aanvulling: door de gelijktijdigheid met 1 : 15 wissels die Michaben hierboven noemde, kunnen straks Oude Lijntreinen al voor de Dhs-bruggen rechts voorsorteren op de dan voormalige Hoekse Lijn sporen, hierboven de Lage Sporen genoemd. De treinen naar de Oude Lijn kunnen van Rotterdam CS uit dan beide viaducten gaan gebruiken die over de HSL-boog en de goederenboog liggen, in de richting Delft, tot voorbij de Dhs-bruggen. Hierdoor is er straks al een geïmproviseerde 4-sporigheid Dhs - Rtd mogelijk en dat maakt ook een aantal wissels minder nodig.
Waarschijnlijk wordt het oude spoor naar Vlaardingen tijdelijk gehandhaafd voor de dan links voorgesorteerde goederentreintjes naar Vlaardingen, zodat te Schiedam alle wissels weg kunnen. Dat leid ik tenminste af uit wat Michaben meldt.
 

21-12-2016 19:30:07
michaben
michaben
In verwacht niet dat het stuk Dhs - Rtd volledig viersporig gebruikt gaat worden, de twee lage sporen (voormalige Hoekse Lijn) geven namelijk slechts aansluiting op de sporen 1 en 3, terwijl de fly-overs op de sporen 6, 7, 8 en 9 aansluiten. Men zal niet in één richting twee perronsporen gebruiken en in de andere richting vier. Ik verwacht dus meer een creatief spoorgebruik waarbij de binnenste fly-over in beide richtingen gebruikt zal gaan worden.

Misschien dat het op latere termijn nog verder aangepast zal worden, maar in het huidige tracébesluit staan slechts deze wijzigingen ingetekend, en gezien dit project waarschijnlijk pas rond 2023 gereed zal zijn, heb je het over verdere aanpassingen al snel over 2025-2030 of nog later.

Laatst bewerkt door michaben op 21-12-2016 19:32
 

21-12-2016 19:39:25
treinfan
treinfan
Waarom in hemelsnaam een versnelling in de boog terwijl 75% van alle treinen stopt te Sdm? Je hebt er volgens mij meer aan om te Sdm 4 sporen te kunnen gebruiken met max 80 km/h dan 2 met 120 km/h.  

21-12-2016 20:00:07
michaben
michaben
Men wil zodra er 6 sprinters tussen Gvc en Ddr gaan rijden de intercitystop van Sdm laten vallen. Uiteraard zal de politiek het daar nog niet over eens zijn, maar als de wissels straks weg zijn moet men wel. Met deze aanpassingen zijn de rijtijden net iets korter wat voor PHS blijkbaar nodig is. Oftewel weer een stuk spoor waar de dienstregeling in beton gegoten gaat worden.  

22-12-2016 00:04:11
sjoerd
sjoerd
Beetje vreemd als de wissels te Schiedam worden opgebroken voor boogverruiming van de lijn van Delft, want die boog eindigt exact bij de wissels en wordt doorvoor volkomen gedicteerd door de viaducten over de A20, de Schie en de perrons. Ik denk eerder dat de wissels niet meer nodig zijn door het vervallen van het personenvervoer op de Hoekse Lijn.
Er is slechts ruimte op de viaducten over de A20 aan de binnenzijde; op het noordelijke voor één extra spoor en op het zuidelijke voor twee, maar door het gebruik daarvan krijgt de boog een kleinere straal.
We zullen zien hoe de plannen worden uitgevoerd. Zoals gezegd: de grote verbouwing naar viersporigheid is nog niet aan de orde.
Overigens is de gedachte V-max (125 km/h) rond Schiedam na de baanverbreding in 1958 nooit gehaald omdat daarvoor de grondslag van de baan te slecht is. Het verzakt nog steeds waar je bij staat.
 

22-12-2016 07:14:56
michaben
michaben
Is het niet zo dat men geen Engelse wissels wil bij hogere snelheden?  

22-12-2016 07:58:27
ZJ37
ZJ37
Engelsmannen past Prorail als het even kan helemaal niet meer toe in verbouw- en nieuwbouwprojecten.  

22-12-2016 08:27:55
koos
koos
Maar bij Sdm moeten toch wissels overblijven ivm goederen aansluiting naar vlaardingen?  

22-12-2016 08:37:04
michaben
michaben
Die kunnen bij Dhs al naar het juiste spoor wisselen natuurlijk.  

22-12-2016 11:59:36
treinfan
treinfan
Quote
michaben (wo 21 dec 2016 20:00:07 https://www.somda.nl/forum/15325/p602611/): Men wil zodra er 6 sprinters tussen Gvc en Ddr gaan rijden de intercitystop van Sdm laten vallen. Uiteraard zal de politiek het daar nog niet over eens zijn, maar als de wissels straks weg zijn moet men wel. Met deze aanpassingen zijn de rijtijden net iets korter wat voor PHS blijkbaar nodig is. Oftewel weer een stuk spoor waar de dienstregeling in beton gegoten gaat worden.
Met 80 km/h een zijspoor op, wint meer in de opvolgtijden dan in de rijtijden van een stoppende trein als die met 120 km/h in plaats van 90 km/h binnen kan rijden.
 

10-01-2017 17:04:45
koos
koos
Te Gz is het puntstuk van wissel 27 verwijderd. Dit in verband met aankomende sanering van de wissels bij Gz.  

10-01-2017 17:52:49
mvschoon
mvschoon
Het viel mij afgelopen zondag op dat het korte stukje spoor onder metrostation Rijnhaven in Rotterdam is verdwenen (of ten minste onder een stoep is verstopt). Zal al een tijdje terug zijn gebeurd waarschijnlijk.  

10-01-2017 18:52:31
ZJ37
ZJ37
Quote
koos (di 10 jan 2017 17:04:45 https://www.somda.nl/forum/15325/p604457/): Te Gz is het puntstuk van wissel 27 verwijderd. Dit in verband met aankomende sanering van de wissels bij Gz.
Verdwijnt alleen het wachtspoor met toeleidende wissels of gaan de wissels 1AB en 29AB ook weg?
 

10-01-2017 20:10:17
zoek34
zoek34
Quote
mvschoon (di 10 jan 2017 17:52:49 https://www.somda.nl/forum/15325/p604472/): Het viel mij afgelopen zondag op dat het korte stukje spoor onder metrostation Rijnhaven in Rotterdam is verdwenen (of ten minste onder een stoep is verstopt). Zal al een tijdje terug zijn gebeurd waarschijnlijk.


Ik weet niet of het over hetzelfde stukje spoor gaat, maar op de Wikipedia pagina van Metrostation Rijnhaven van 24 jul 2010 van 17:00 heeft het volgende gestaan:

Quote
In de maand juli van 2010 werden nabij dit station en aantal oude spoorstaven vervangen.


https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Rijnhaven_(metrostation)&oldid=21972109

Kleine edit: linkje boven werkt niet helemaal lekker %04%

Laatst bewerkt door zoek34 op 10-01-2017 20:11
 

02-03-2017 18:20:36
treinefan
treinefan
Sinds gisteren is men bezig met het compleet saneren van de niet meer aangesloten sporen ten zuiden van Amfpon, ooit onderdeel van de spoorlijn Amersfoort-Kesteren.

In het najaar van 2016 is het 3e spoor bij Amfpon in gebruik genomen, waarna het achterste uithaalspoor van het raccordement al is losgekoppeld. De verkeersweg Ben Ponbaan is inmiddels verlengd, met een kruising over dat voormalige uithaalspoor. Verder zijn in 2013 de overwegen Tabaksteeg en Hamersveldseweg al gesaneerd.

Gisteren is men begonnen met het verwijderen van de spoorstaven tussen Amfpon en de Leusderbroekweg (tussen Leusden en Woudenberg). Ook een aantal dwarsliggers (het naoorlogse type met diagonale dwarsliggers) zijn al verwijderd. Het terrein is eigendom van een stichting, die er een mooi wandelpad van wil maken, waardoor het spoor nu moet verdwijnen.

Een videootje van de werkzaamheden van vandaag is te zien op https://www.facebook.com/amfktr/videos/1302174273153878/.
Foto's van het hele project worden geplaatst in https://www.facebook.com/pg/amfktr/photos/?tab=album&album_id=1301441449893827 (openbaar te zien, ook zonder FB-account).

Laatst bewerkt door treinefan op 02-03-2017 19:39


Met vriendelijke groet,
 

02-03-2017 23:03:09
pluisje
pluisje
Het emplacement in Kampen verdwijnt de laatste weken in rap tempo, inclusief spoor 2 bij het station.  


04-03-2017 01:15:58
broek53
broek53
Quote
treinefan (do 02 mrt 2017 18:20:36 https://www.somda.nl/forum/15325/p609438/): Sinds gisteren is men bezig met het compleet saneren van de niet meer aangesloten sporen ten zuiden van Amfpon, ooit onderdeel van de spoorlijn Amersfoort-Kesteren.

In het najaar van 2016 is het 3e spoor bij Amfpon in gebruik genomen, waarna het achterste uithaalspoor van het raccordement al is losgekoppeld. De verkeersweg Ben Ponbaan is inmiddels verlengd, met een kruising over dat voormalige uithaalspoor. Verder zijn in 2013 de overwegen Tabaksteeg en Hamersveldseweg al gesaneerd.

Gisteren is men begonnen met het verwijderen van de spoorstaven tussen Amfpon en de Leusderbroekweg (tussen Leusden en Woudenberg). Ook een aantal dwarsliggers (het naoorlogse type met diagonale dwarsliggers) zijn al verwijderd. Het terrein is eigendom van een stichting, die er een mooi wandelpad van wil maken, waardoor het spoor nu moet verdwijnen.

Een videootje van de werkzaamheden van vandaag is te zien op https://www.facebook.com/amfktr/videos/1302174273153878/.
Foto's van het hele project worden geplaatst in https://www.facebook.com/pg/amfktr/photos/?tab=album&album_id=1301441449893827 (openbaar te zien, ook zonder FB-account).

Tsjonge... in de eerste aflevering van de TV-serie Onzichtbaar Nederland, uitgezonden in november vorig jaar, is een stukje van dit spoor in zijn volle overwoekerde pracht nog te zien. Die fietspadderij-drift: ik vind het maar niks.
 

04-03-2017 01:21:59
thom
thom
Ik snap de toegevoegde waarde hier ook niet van.
Een fietspad aan leggen op de oude tracé die je daar eerst nog ff voor opschoot en dus de charme juist weg neemt...

Daarnaast word dat ook een fietspad van niks naar nergens voor mijn gevoel...
 

04-03-2017 11:42:08
dh3201
dh3201
Als er elektrische fietsen over dat fietspad komen te rijden, dan kunnen ze die gele Prorail bordjes wel laten staan: Aanrijd- en elektrocutiegevaar! %08%%08%


Shqiperise-lopers?
 

06-03-2017 06:54:43
Jan-Mark
Jan-Mark
Quote
pluisje (do 02 mrt 2017 23:03:09 https://www.somda.nl/forum/15325/p609449/): Het emplacement in Kampen verdwijnt de laatste weken in rap tempo, inclusief spoor 2 bij het station.


Op deze video is de omruimwoede goed te zien: https://youtu.be/vfXbd7S6qfs Slechts het deel rondom de aansluiting op het hoofdspoor is daar nog aanwezig.

Laatst bewerkt door moderator op 06-03-2017 18:17, reden: Punt uit URL gehaald.
 

06-03-2017 08:24:08
Daan!
Daan!
Video not found is wat ik te zijn krijg.  

06-03-2017 09:41:35
Coryza
Coryza
Ff de . weghalen uit de url.  

06-03-2017 11:36:55
marotrans
marotrans
Helaas... geen effect.  

06-03-2017 12:03:40
thom
thom
De punt aan het eind van de link he

https://www.youtube.com/watch?v=vfXbd7S6qfs&feature=youtu.be
 

06-03-2017 13:36:20
marotrans
marotrans
Beide weggehaald maar dat hielp niet; nu wel filmpje gezien, bedankt!
Is al aardig opgeruimd daar inderdaad...
 

07-03-2017 12:18:06
treinefan
treinefan
Quote
broek53 (za 04 mrt 2017 01:15:58 https://www.somda.nl/forum/15325/p609534/):
Tsjonge... in de eerste aflevering van de TV-serie Onzichtbaar Nederland, uitgezonden in november vorig jaar, is een stukje van dit spoor in zijn volle overwoekerde pracht nog te zien. Die fietspadderij-drift: ik vind het maar niks.


Klopt, dat was de situatie zoals het na het laatste gebruik is achtergebleven. Het wordt zelfs een wandelpad in plaats van fietspad. Fietsen is verboden, en er komen diverse bijzondere planten/bloemsoorten... Uit wat gesprekken met de werknemers ter plaatse kon ik opmaken dat wat authentieke nog aanwezige bordjes/hekjes wel blijven staan. De gemeente Woudenberg heeft een stuk spoor aangekocht om een 'monument' van te maken. Dit ligt momenteel ergens in een opslag. Verder zal het stootblok aan de Leusderbroekweg worden opknappen en bewaard blijven als monument.

Gisteren (6 maart) zijn de losgewerkte spoorstaven t.h.v. wachtpost 44/voormalige Halte Leusden in stukken geknipt en per vrachtwagen afgevoerd. Verder zijn de meeste dwarsliggers inmiddels ook verwijderd. Video van het knippen / inladen van de spoorstaven: https://www.facebook.com/amfktr/videos/1305953342775971/. Het afvoeren gebeurde door metaalhandel Van de Heg uit Nijkerkerveen.


Met vriendelijke groet,
 

08-03-2017 08:08:12
broek53
broek53
Het tegenovergestelde van sanering: op de Dijksgracht, al sinds begin jaren negentig ten dode opgeschreven, wordt sinds maandag een aantal wissels vernieuwd - op houten dwarsliggers nog wel. Wissels waar bij elke beschouwing niemand belang bij heeft voor het gebruik dat nog steeds/weer wordt gemaakt van het terrein.  

08-03-2017 08:25:37
bacr
bacr
Houdt dat niet in dat de Dgr dan binnen nu en een jaar nu echt wordt gesloten %08%  

08-03-2017 08:32:11
broek53
broek53
Het is een goed voorteken.  

08-03-2017 08:45:48
R1-2010
R1-2010
Quote
slifor2 (ma 03 okt 2016 13:33:28 https://www.somda.nl/forum/15325/p593473/): De zomer is voorbij, dus heeft Prorail weer wat "nuttige" saneringen bedacht:

Boxtel: saneren

spoor 701 en spoor 510B
wissel 1103/1101B,
wissel 1115A/1115b,
wissel 1157A/1161,
wissel 1193A/1193B,
wissel 1197A/1197B,
wissel 1199A/1199B
wissel 1201, waarmee het lijntje naar Veghel definief wordt losgekoppeld.

Hiervan is overgebleven wat gesaneerd wordt 1157a, 1161, 1193a/b, 1197a/b, 1199a/b en 1201 a/b. Meeste bijsturingswissels en zijspoortje blijven dus behouden.
 

29-03-2017 18:45:11
martijn
martijn
In Wolvega is spoor 1 inmiddels verwijderd.  

08-04-2017 17:23:39
ToH
ToH
Van een vriend heb ik gehoord dat de AOB op station Hgl per 9 april gaat verdwijnen.  

08-04-2017 18:08:17
dennistd
dennistd
Zou me niet verbazen: de looproute naar Nedtrain loopt nu vanaf de kop van perron 3b.  

08-04-2017 18:09:55
marciekemp
marciekemp
Correct dat overpad gaat inderdaad opgebrokeb worden  

09-04-2017 20:28:41
wouterder
wouterder
Inmiddels is de AOB weg en staan er nu WIDO's heb ik mogen vernemen.  

09-04-2017 21:23:33
sik214
sik214
De sporen van de railterminal Born gaan binnenkort ook verdwijnen.  

20-04-2017 16:01:07
slifor2
slifor2
Leuk "saneringsnieuws"

Het hekwerk op het middenperron van Zv is als het goed is vannacht gesaneerd.....

reden: halteringsverbod van IL&T op spoor 902 te Zv ivm mogelijk gevaar bij te vroeg stoppen van reizigerstreinen op dit perron %02%%02%%02%

Hadden we het niet ergens in een of ander topic niet over dit hekwerk?

In ieder geval weer flink geld over de balk gesmeten

Laatst bewerkt door slifor2 op 20-04-2017 16:01
 

20-04-2017 16:03:58
slifor2
slifor2
Quote
bacr (do 27 okt 2016 09:50:36 https://www.somda.nl/forum/15325/p596321/): Zonder er aan de andere kant af te vallen, denk ik.

Zoals ik @martijn lees (althans, de reactie die hij heeft ontvangen), dan vermoed ik zomaar dat dat hek volgend jaar weer weggehaald zal gaan worden....


Check
 

20-04-2017 16:47:52
sik214
sik214
Er was nog wat onduidelijkheid, volgens mij gaat het komende nacht pas weg. Voor vandaag zou men gaan werken met het informeren van de mcn door trdl en blauwe lamp.  

20-04-2017 16:57:38
ZJ37
ZJ37
Het gebruik van de blauwe lamp was toch ook al gevaarlijk verklaard?  

20-04-2017 17:19:36
Oldskool
Oldskool
Als die achter een stoptonend sein hangt wel ja (Ht had dat) %08%  

20-04-2017 18:05:03
umbusko
umbusko
Quote
slifor2 (do 20 apr 2017 16:01:07 https://www.somda.nl/forum/15325/p613962/):
reden: halteringsverbod van IL&T op spoor 902 te Zv ivm mogelijk gevaar bij te vroeg stoppen van reizigerstreinen op dit perron %02%%02%%02%


Gevaar? Wat is dan het gevaar? Dat je niet in- of uit kunt stappen omdat er een hek voor je neus staat? Zo kun je overal wel een gevaar in zien (maar goed dat dat hek weg is).
 

20-04-2017 19:08:39
slifor2
slifor2
zou prorail het bonnetje van de hekkenboer nog bewaard hebben? %04%  

21-04-2017 05:14:11
marciekemp
marciekemp
Het hek is inmiddels verwijderd, maar nu er geen hek meer staat zit je met een wachthokje wat zeer dicht aan de rand van spoor 2 staat... het is maar wat je gevaarlijker vind, halteerverbod blijft voorlopig dus nog even van kracht wat ik begrijp...  

21-04-2017 07:12:14
phantom
phantom
Als ik dit zo lees dan is door het verwijderen van het hek nu ineens vanzelf het wachthokje richting de afgrond gekropen ? %08%
Snapte de heisa van begin af aan al niet,en nu blijkt de werkverschaffing dus weer doorgevoerd te zijn door in elk geval het hek op te ruimen.
Gelukkig kost plaatsen en kopen van zulk spul niks%07%
Als ze t zelf hadden moeten betalen uit eigen portemonnee,zou men dan nog steeds zo geld verspillend bezig zijn ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

21-04-2017 10:04:15
sjoerd
sjoerd
Tja, het is niet handig, maar in elk huishouden wordt wel eens iets gekocht dat al meteen niet bevalt. Ook thuis. En wie dat bedacht had, zal zich, al is het in stilte, wel wat schamen en de volgende keer nog eens na denken. Zo gaat dat.  

21-04-2017 11:19:01
Sietse
Sietse
Quote
marciekemp (vr 21 apr 2017 05:14:11 https://www.somda.nl/forum/15325/p614014/): Het hek is inmiddels verwijderd, maar nu er geen hek meer staat zit je met een wachthokje wat zeer dicht aan de rand van spoor 2 staat... het is maar wat je gevaarlijker vind, halteerverbod blijft voorlopig dus nog even van kracht wat ik begrijp...


Ook dat is inmiddels weer opgelost. Ze hebben vanmorgen lijnen geverfd die aangeven dat je niet achter het wachthok mag lopen.
 

21-04-2017 11:20:52
AgentX
AgentX
Schitterend om te lezen dat het met een likje verf in plaats van een hek opgelost is. %08%  

21-04-2017 11:27:40
marciekemp
marciekemp
En aankomende nacht het zal je niks verbazen, zullen de abri en het bankje aan de rand van spoor 2 ook weggehaald gaan worden  

21-04-2017 12:03:33
martijn
martijn
Quote
phantom (vr 21 apr 2017 07:12:14 https://www.somda.nl/forum/15325/p614015/): Als ik dit zo lees dan is door het verwijderen van het hek nu ineens vanzelf het wachthokje richting de afgrond gekropen ? %08%
Snapte de heisa van begin af aan al niet,en nu blijkt de werkverschaffing dus weer doorgevoerd te zijn door in elk geval het hek op te ruimen.
Gelukkig kost plaatsen en kopen van zulk spul niks%07%
Als ze t zelf hadden moeten betalen uit eigen portemonnee,zou men dan nog steeds zo geld verspillend bezig zijn ?

Dan lees je het verkeerd Er is een hek geplaatst en daarna is er een nieuwe wachtgelegenheid tegenaan gezet.
 

21-04-2017 16:04:32
phantom
phantom
Even zo goed,ook zoals ik het nu lees,is t verbazend over hoe men dit soort dingen 1st uitvoert om t vervolgens weer ongedaan te maken.
Om nog maar te zwijgen over die vers gezette verf voor een paar uur,waarna ook die weer weg gehaald kan worden %03%
(of zou die schilder incl de verf gratis geweest zijn ? %09% )


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

21-04-2017 19:07:04
b2py
b2py
Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, de een wat groter dan de ander. Je kan je wel blijven opwinden maar daar wordt het niet beter van.  

21-04-2017 23:37:00
Oldskool
Oldskool
Gemaakte opwinding is geen opwinding maar opruiing %08%  

21-04-2017 23:52:27
sjoerd
sjoerd
Terug maar weer naar echte infra-opbraak (hier spoorsanering genoemd) want dit gaat al lang nergens meer over.  

28-04-2017 11:09:30
koos
koos
Quote
ZJ37 (di 10 jan 2017 18:52:31 https://www.somda.nl/forum/15325/p604482/): [...]
Verdwijnt alleen het wachtspoor met toeleidende wissels of gaan de wissels 1AB en 29AB ook weg?


Naar verluid blijven de overloopwissels nog even liggen. Maar ik weet niet wat hiervan de toekomstplannen zijn. Wel wordt Gz vaak als keerstation gebruikt bij werkzaamheden of storingen.

Laatst bewerkt door moderator op 02-10-2017 22:14, reden: quote gefixt
 

07-05-2017 17:40:40
Henk1619
Henk1619
Quote
dennistd (zo 07 mei 2017 10:32:15 https://www.somda.nl/forum/19317/p615313/): De mensen uit de 20015 baalden echter helemaal als een stekker: die stonden nog steeds op het perron in Zv toen wij ze vrolijk voorbijreden. Lang leve de wisselsaneringen van ProRail...


Zullen we ProRail voortaan maar aanvallen op zijn eigen incompetenties, die liggen voor het oprapen. In Zv kun je al tientallen jaren niet rechtstreeks van spoor 1 en 2 naar het rechterspoor ri Em.

Dit is een voorbeeld van incompetentie van NSR. In alle beschaafde landen zou zo'n trein Zv over spoor 4 zijn voorbijgereden tot na de inrijder zijde Em en daarna terug naar spoor 3 om de gestrande trein op te pikken.
 

07-05-2017 18:29:57
train85
train85
Het saneren van wissels is een zaak van Prorail en niet NS. Maak er wel onderscheid in graag.  

07-05-2017 18:51:47
ZJ37
ZJ37
Vervoerders hebben altijd inspraak in voorgenomen infrawijzigingen van Prorail.  

07-05-2017 19:13:09
Henk1619
Henk1619
Quote
train85 (zo 07 mei 2017 18:29:57 https://www.somda.nl/forum/19317/p615345/): Het saneren van wissels is een zaak van Prorail en niet NS. Maak er wel onderscheid in graag.


En wanneer waren de wissels om in Zv vanaf spoor 1 en 2 ri Em te kunnen ook al weer gesaneerd? Dat is zeker meer dan 50 jaar geleden, ik vermoed bij de aanleg van het tweede perron. Prorail treft hier geen blaam, de vervoerder moet maar creatiever zijn al is dat bij NSR wel erg veel gevraagd.
 

07-05-2017 19:17:30
Henk1619
Henk1619
Quote
ZJ37 (zo 07 mei 2017 18:51:47 https://www.somda.nl/forum/19317/p615346/): Vervoerders hebben altijd inspraak in voorgenomen infrawijzigingen van Prorail.


En in de meeste gevallen worden ze na de inspraakronde alsnog genegeerd, een echte overheidsbedrijf dus...

Het enige wat helpt is de infra die je wilt behouden ook daadwerkelijk op regelmatige basis gebruiken.
 

07-05-2017 19:27:25
mdj
mdj
Als ze negeerde worden, dan kun je altijd beroep aantekenen. Dan zal ProRail goed moeten onderbouwen waarom ze de inbreng van de vervoerders negeren...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

07-05-2017 21:20:06
cuneo56
cuneo56
Quote
Henk1619 (zo 07 mei 2017 10:32:15 https://www.somda.nl/forum/19317/p615313/):5unquote% < KNIP>

Dit is een voorbeeld van incompetentie van NSR. In alle beschaafde landen zou zo'n trein Zv over spoor 4 zijn voorbijgereden tot na de inrijder zijde Em en daarna terug naar spoor 3 om de gestrande trein op te pikken.

Eeuh, wat heeft NSR daar nu ook nog mee te maken???
Prorail gaat over de Infra ( En die ontbrak al voor vertrek naar Em bij oprichten van Prorail)en de vervoerder is Abellio NRW!

Laatst bewerkt door cuneo56 op 07-05-2017 21:23