jbt
  | Het is natuurlijk prachtig als we in Nederland ten behoeve van de doortocht op grond van het Scheidingsverdrag van alles gaan regelen en onderzoeken, maar niet moet worden vergeten dat de IJzeren Rijn voor een niet onaanzienlijk deel ook door Duitsland loopt. Uiteraard heeft Duitsland dus ook iets te zeggen over reactivering, formeel al omdat het stukje van Dalheim tot de D/NL-grens (niet meer dan één kilometer) gesloten is.
Voor de overgang B/NL is het duidelijk: dat is Hamont-Budel en niets anders.
Voor de overgang NL/D ligt dat fundamenteel anders. Er zijn - zo lijkt het - op dit moment drie opties: Vlodrop-Dalheim (historisch tracé), Maalbroek-Elmpt (de N280/A52 variant) en Venlo-Kaldenkirchen (de A67 variant). Aan het historisch tracé kleven erg veel bezwaren (voorzieningen in de stad Roermond en een tunnel onder de Meijnweg). Volgens mij is de A67 variant door de Noord Limburgse vervoerslobby omarmd, dus locaal van belang, maar kent als nadeel een niet onaanzienlijke verlenging van de rijweg. De N280/A52 variant is de meest ideale, zij het dat er een behoorlijke helling in zal voorkomen, maar daar is met een dijk, een tunneltje en/of een ingraving ook wel iets aan te doen. Deze variant is eerst vrij recent mogelijk geworden doordat Duitsland (deelstaat NRW) dat heeft voorgesteld, mede ten gevolge van nieuw ontstane mogelijkheden die de voormalige RAF-basis Brüggen (die ligt overigens in Elmpt) nu biedt.
Nu er voor de overgang D/NL drie varianten zijn, waarvan de meest recent voorgestelde N280/A52 variant eigenlijk ook de meest ideale is (korter, minder duur, minder belastend voor mens en milieu), verdient het de voorkeur om de zaak eerst maar eens definitief met Duitsland te regelen. Als ik de signalen juist heb opgevat, dan stuurt de minister daar op aan.
Overigens ben ik van mening dat Camiel Eurlings dit voor hem als Limburger - hoewel: Zuid Limburg is geen Midden Limburg (veel overeenkomsten maar ook een wereld van verschil) - moeilijke dossier op een correcte wijze aanpakt.
Laatst bewerkt door jbt op Donderdag 19 apr 2007 om 14:14:19 |