Ontwikkelingen Eurobahn RE13 en RB61
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
30-01-2019 07:30:50
Berk24
Berk24
Quote
thom (wo 30 jan 2019 00:36:16 https://www.somda.nl/forum/18859/p699203/): Gezien het gaat over het batterijnet zou je verwachten dat dat bij andere Flirts niet veel zal verschillen, of het moet juist vanuit de meerspanningsvoeding vandaan komen... :/

De Flirts die normaal op de RB50 worden ingezet zijn toch echt monocourant.

En vergeet Arnhem-Emmerich niet, door het gebrek aan alternatieven nog belangrijker dan Heerlen-Aachen. Ik hoop dat Keolis de problemen snel opgelost krijgt.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

30-01-2019 09:53:41
Knoek
Knoek
Ze verwachten dat er tot 3 februari veel uitval zal zijn. Mag toch aannemen dat de RB61 treinstellen voorrang krijgen aangezien op die lijn geen vervangende treinen beschikbaar zijn.

Wel misleidende berichtgeving in de media, ICB rijdt wel gewoon tussen Hengelo en Bad Bentheim.
 

30-01-2019 09:55:24
edje
edje
Tja de media is kwa spoorberichten niet altijd even betrouwbaar.

Quote
aarclay (wo 30 jan 2019 00:20:45 https://www.somda.nl/forum/18859/p699201/): En hoe zit het met onze Nederlandse Flirts? Hoe zit het daar inelkaar?


De verschillende soorten flirts kan je niet met elkaar vergelijken.
Elk serie heeft dan ook zijn eigen problemen.

Met de stellen van Keolis die op Zwolle Enschede rijden, hebben wij ook al problemen gehad met bekabeling die langs een scherpe rand aan schuurde.
Dat zijn dingen waar je pas achter komt, als het al te laat is.
 

30-01-2019 09:58:46
cuneo56
cuneo56
Het probleem klinkt voor mij dat er een partij verkeerde ( kwaliteit en/of dimensie) kabels is gebruikt.
Stadler bouwt op 3 locaties de Flirt dus dat sluit al een hele boel uit, enkel stellen die rond dezelfde tijd als de getroffen Eurobahn stellen zou je eventueel ook moeten checken .
 


30-01-2019 11:04:27
thom
thom
Ja, of gewoon wat er voor je al gezegd werd, een ontwerp fout  

30-01-2019 13:37:56
mdeen
mdeen
Als het een ontwerpfout is dan zouden er veel meer getroffen zijn. Als Stadler de ontwerpfout eerder gecorrigeerd had en dit is de enige serie met die fout dan hadden ze hier wel eerder op geacteerd.
Ik denk ook eerder aan een fout tijdens de bouw.
 

30-01-2019 23:08:23
thom
thom
Een ontwerp fout kan zich ook later aan het licht laten komen, en volgens mij werd hierboven al geroepen dat de Keolis Flirts er ook problemen mee hadden.

Misschien hebben de stellen van NS het wel evengoed, maar op die veel grotere serie merk je die onttrekking om het op te lossen niet zoals bij de kleinere serie's van de privaten.
 

05-02-2019 19:13:22
Knoek
Knoek
Keolis heeft eindelijk haar laatste waarschuwing van haar opdrachtgevers ontvangen, het ultimatum loopt 30 maart af, hebben ze de zaakjes dan nog niet op orde dan wordt het contract verbroken.

Afgelopen zondag moesten de nieuwste bedrading problemen opgelost zijn, 1 hele dag hebben ze alle ritten gereden en gisteren viel alweer precies de helft van de ritten uit en vandaag tot nu toe ook alweer vier.

Ben benieuwd of ze 30 maart gaan redden, ik zet in ieder geval al m'n geld op dat ze het niet gaan redden. %09%
 

05-02-2019 19:21:11
diesels
diesels
Dat vrees ik ook, maar wat is straks het alternatief? Er zullen geen partijen staan te trappelen om de boel ad hoc over te nemen, in elk geval niet voor het Nederland-Duitse deel.  

05-02-2019 20:05:36
spurt2244
spurt2244
Alternatief is de vervoerder die als nummer twee eindigde bij de aanbesteding en dat is de Westfalenbahn en die zullen dan ook naar Hengelo moeten rijden.  

05-02-2019 20:13:42
mren
mren
Maar die zijn nergens toe verplicht en hebben ook geen materieel te over.

Is het huidige materieel eigenlijk van Keolis of van de de deelstaat (nog wel eens gebruikelijk in Duitsland)?
 

05-02-2019 20:19:49
spurt2244
spurt2244
Ik weet niet precies wie de eigenaar is, op de 8 Flirts van de RB 61 en RE 78 na reden de treinen allemaal voor de Westfalenbahn in het verleden.  

05-02-2019 20:44:32
Berk24
Berk24
Quote
mren (di 05 feb 2019 20:13:42 https://www.somda.nl/forum/18859/p699664/): Maar die zijn nergens toe verplicht en hebben ook geen materieel te over.

Is het huidige materieel eigenlijk van Keolis of van de de deelstaat (nog wel eens gebruikelijk in Duitsland)?

Het materieel zou door de nieuwe vervoerder overgenomen worden, mocht Keolis de concessie kwijtraken.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

05-02-2019 20:50:56
thom
thom
Want, waar staat dat in beschreven dan?

Ik kan mij niet voorstellen dat dat ergens vast gelegd is 'voor het geval dat'...
 

05-02-2019 20:52:22
Oldskool
Oldskool
Quote
Berk24 (di 05 feb 2019 20:44:32 https://www.somda.nl/forum/18859/p699672/):
Quote
mren (di 05 feb 2019 20:13:42 https://www.somda.nl/forum/18859/p699664/): Maar die zijn nergens toe verplicht en hebben ook geen materieel te over.

Is het huidige materieel eigenlijk van Keolis of van de de deelstaat (nog wel eens gebruikelijk in Duitsland)?

Het materieel zou door de nieuwe vervoerder overgenomen worden, mocht Keolis de concessie kwijtraken.
Oww, maar dan ziet het er nog net zo beroerd uit als nu met Keolis. %08%
 

05-02-2019 21:01:20
Knoek
Knoek
Materieel zal hoogstwaarschijnlijk door de nieuwe vervoerder overgenomen worden. Denk ook niet dat de meeste problemen door het materieel komen maar door organisatorische en personele redenen. Wat dat betreft zou een nieuwe vervoerder wel degelijk het verschil kunnen maken. Zeker Westfalenbahn heeft een zeer goede naam in Duitsland (mocht deze het worden).  

05-02-2019 21:19:38
sik214
sik214
Volgens mij is het niet mogelijk na een definitieve gunnig, om het contract open te breken en aan de oorspronkelijke nummer 2 te gunnen. De periode beslaat bijna 2,5 jaar terug.
Er zal dan een tussenoplossing moeten komen tot een nieuwe aanbesteding is gebeurd.
 

06-02-2019 04:45:03
mren
mren
In "noodsituaties" mag je onderhands gunnen zonder aanbesteding. Maar het is de vraag of dit wel een juridisch "noodgeval" is. Bovendien zal er vast wel iets over beëindiging van contract zijn opgenomen daarin.  

06-02-2019 09:45:11
yappa
yappa
In de UK is dat dit decennium een paar keer gebeurd, ik meen dat de overheid toen zelf tijdelijk vervoerder werd (onder licentie van een andere vervoerder) voor zo lang als het duurde om een nieuwe aanbesteding uit te voeren. Dat zou in Duitsland ook een interessant model opleveren.  

06-02-2019 14:11:05
mren
mren
Ben geen UK-kenner maar enkele maanden geleden heeft een vervoerder ook zijn concessie teruggegeven omdat er geen rode cent verdiend werd. Geen idee hoe dat uiteindelijk is opgelost.  

06-02-2019 14:33:34
Klaasje
Klaasje
Op de EastCoastMainline inderdaad en nu doet de overheid het daar weer.  

06-02-2019 16:56:12
dennistd
dennistd
Quote
spurt2244 (di 05 feb 2019 20:19:49 https://www.somda.nl/forum/18859/p699667/): Ik weet niet precies wie de eigenaar is, op de 8 Flirts van de RB 61 en RE 78 na reden de treinen allemaal voor de Westfalenbahn in het verleden.
Als ik me niet vergis wordt het spul geleast bij Alpha Trains.

Overigens zie ik echt niet in waarom een andere vervoerder het beter zou doen: ze moeten het doen met dezelfde treinstellen en hetzelfde (tekort aan) personeel. Of denk je dat een Westfalenbahn ineens pak hem beet vijf extra treinstellen en twintig machinisten uit de hoge hoed tovert? %03%

Laatst bewerkt door dennistd op 06-02-2019 16:56
 

06-02-2019 17:51:06
AlexNL
AlexNL
Quote
mren (wo 06 feb 2019 14:11:05 https://www.somda.nl/forum/18859/p699725/): Ben geen UK-kenner maar enkele maanden geleden heeft een vervoerder ook zijn concessie teruggegeven omdat er geen rode cent verdiend werd. Geen idee hoe dat uiteindelijk is opgelost.
Quote
Klaasje (wo 06 feb 2019 14:33:34 https://www.somda.nl/forum/18859/p699726/): Op de EastCoastMainline inderdaad en nu doet de overheid het daar weer.


Op de East Coast werd vrij behoorlijk verdiend, maar de groei bleef achter bij de prognoses. Daardoor werd er niet genoeg verdiend om aan de contractuele verplichtingen te kunnen blijven voldoen. De Britse overheid weigerde om het contract open te breken, waarna de Virgin Trains East Coast-franchise ten einde kwam.
 

06-02-2019 17:55:38
marvinkok
marvinkok
Quote
dennistd (wo 06 feb 2019 16:56:12 https://www.somda.nl/forum/18859/p699741/):
Quote
spurt2244 (di 05 feb 2019 20:19:49 https://www.somda.nl/forum/18859/p699667/): Ik weet niet precies wie de eigenaar is, op de 8 Flirts van de RB 61 en RE 78 na reden de treinen allemaal voor de Westfalenbahn in het verleden.
Als ik me niet vergis wordt het spul geleast bij Alpha Trains.

Overigens zie ik echt niet in waarom een andere vervoerder het beter zou doen: ze moeten het doen met dezelfde treinstellen en hetzelfde (tekort aan) personeel. Of denk je dat een Westfalenbahn ineens pak hem beet vijf extra treinstellen en twintig machinisten uit de hoge hoed tovert? %03%

Alpha Trains inderdaad.
En er zijn toch bakken machinisten te krijgen Duitsland... Oh wacht..
 

07-02-2019 19:01:48
Knoek
Knoek
Aangezien Keolis/Eurobahn momenteel juist van Westfalenbahn diverse treinstellen leent kun je gerust stellen dat het qua materieel dan wel voor mekaar zal zijn. Alle acht treinstellen kunnen dan uitsluitend op de RB61 ingezet worden, nu rijden ze vaak ook nog op andere lijnen.

Qua personeel zal het er bij Westfalenbahn niet slechter op worden aangezien al het huidige personeel ook mee zal gaan, kan er dus alleen beter op worden.

Meeste winst zal ongetwijfeld te behalen zijn met het fors betere management van WFB, Keolis is gewoon een amateurclub, ook in Nederland. Neem maar eens contact op met Keolis Nederland, het is net alsof je door een klein kind te woord gestaan wordt. Erg onprofessioneel...

Kan WFB meteen de stopper Hannover-Rheine doortrekken naar Nederland.

Laatst bewerkt door Knoek op 07-02-2019 19:03
 

07-02-2019 19:12:56
edje
edje
Heeft Westfalenbahn eigenlijk wel machinisten die in Nederland mogen rijden.  

07-02-2019 19:26:13
thom
thom
Ik geloof dat Knoek wel ingelicht is over het reilen en zeilen binnen de betreffende organisaties... %09%  

08-02-2019 00:17:33
waalkade
waalkade
Quote
edje (do 07 feb 2019 19:12:56 https://www.somda.nl/forum/18859/p699836/): Heeft Westfalenbahn eigenlijk wel machinisten die in Nederland mogen rijden.

De moeder ervan schat ik zo'n 3 à 4 duizend.
 

08-02-2019 01:11:07
AgentX
AgentX
En voor de mensen die niet weten wie dat dan is, hier de organisatiestructuur:

Westfalenbahn GmbH > Abellio GmbH > Abellio Transport Holding B.V. > NS.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-02-2019 01:37:53
thom
thom
Quote
waalkade (vr 08 feb 2019 00:17:33 https://www.somda.nl/forum/18859/p699844/):
Quote
edje (do 07 feb 2019 19:12:56 https://www.somda.nl/forum/18859/p699836/): Heeft Westfalenbahn eigenlijk wel machinisten die in Nederland mogen rijden.

De moeder ervan schat ik zo'n 3 à 4 duizend.

Begrijpelijk antwoord, maar de vraag werd gesteld vanuit het optiek 'Hoeveel van die Duitse machinisten mogen ook Nederland in?'

Dus laat ik hem omdraaien, hoeveel van die 3 a 4000 machinisten mag daarvan in Duitsland rond rijden?
 

08-02-2019 05:43:54
nathanvos2
nathanvos2
Er word tussen Hengelo en Bad Bentheim en dan volgens mij tegenwoordig door naar Rheine met Machinisten van Keolis Nederland gereden.  

08-02-2019 06:51:58
edje
edje
Nee tot Bentheim.
Het is wel de bedoeling om tot Rheine te gaan.
 

08-02-2019 14:08:16
wouterder
wouterder
Quote
thom (vr 08 feb 2019 01:37:53 https://www.somda.nl/forum/18859/p699846/):
Quote
waalkade (vr 08 feb 2019 00:17:33 https://www.somda.nl/forum/18859/p699844/):
Quote
edje (do 07 feb 2019 19:12:56 https://www.somda.nl/forum/18859/p699836/): Heeft Westfalenbahn eigenlijk wel machinisten die in Nederland mogen rijden.

De moeder ervan schat ik zo'n 3 à 4 duizend.

Begrijpelijk antwoord, maar de vraag werd gesteld vanuit het optiek 'Hoeveel van die Duitse machinisten mogen ook Nederland in?'

Dus laat ik hem omdraaien, hoeveel van die 3 a 4000 machinisten mag daarvan in Duitsland rond rijden?

Het schijnt ook dat die moeder een Internationale afdeling heeft met medewerkers die dagelijks naar Bad Bentheim rijden.
 

08-02-2019 14:47:15
thom
thom
Klopt, en denk je dat ze daar even een groep machinisten kunnen missen? Zo groot is dus groep al niet...

Daarnaast is die binding met de 'moeder'louter financieel.
 

08-02-2019 16:04:55
edje
edje
Duitse machinisten van Abellio , die de opleiding doen voor NL, doen de praktijk zelfs bij Keolis. Dus niks een band met de NS

Laatst bewerkt door edje op 08-02-2019 16:05
 

25-02-2019 20:57:35
spurt2244
spurt2244
Ik had vorige maand gezegd dat ik de uitval van de RB 61 over de maand januari 2019 ging berekenen, dat heb ik nu gedaan en ik heb ook bekeken hoeveel treinen er moesten rijden en hoeveel daar vanuit zijn uitgevallen.

Grafiek: https://drive.google.com/file/d/1IA0RMlX0t9xXlPLOdXzd3wfB6bKCQKAV/view

Tabel: https://drive.google.com/file/d/1O1_HcEsVeOXLyIF5YcFYVDtDyWmEEiGY/edit
 

25-02-2019 23:45:20
thom
thom
Mooi overzichtje zo  

26-02-2019 07:57:59
Knoek
Knoek
Het gaat sinds ruim een week ineens verassend goed met vrijwel geen uitval. Het lijkt wel alsof ze extra personeel hebben aangetrokken. Dergelijke oplevingen hebben we vorig jaar ook een paar keer gezien maar toen ging het steeds weer snel mis, laten we hopen dat het nu blijvend is.  

04-03-2019 12:02:07
spurt2244
spurt2244
Uitval van de RB 61 over de maand februari 2019:

Grafiek: https://drive.google.com/file/d/1V8JzNzhqd_LpPhVfuQGpIKSrt3EF5ynI/view

Tabel: https://drive.google.com/file/d/1Y_CKSMNuDbJVmfHkM7hErMUa2LpfzcGN/view


Bedankt Thom %02% en Knoek ik zie het inderdaad terug in de tabel.
 

07-03-2019 17:44:16
Knoek
Knoek
Zou het lek eindelijk boven zijn? Sinds 17 februari vrijwel geen uitval meer, toevallig gisteren 1 rit. Iemand enig idee of er nu structureel iets veranderd is? Of zetten ze nu tot 30 maart alles op alles om te voorkomen dat ze de concessie kwijtraken en zakt het daarna weer in?  

07-03-2019 18:09:53
Z2N
Z2N
Als ze de concessie behouden is het niet zo dat zij hem daarna niet weer kwijt kunnen raken. Het is dan ook waarschijnlijker dat de treinen nu een stuk minder storingen hebben.  

07-03-2019 20:20:42
spurt2244
spurt2244
Het wel of niet behouden van de concessie hangt niet alleen af van hoe de RB 61 het doet, maar ook van de andere RE en RB lijnen van deze concessie, ik weet niet hoe het op het moment gaat met de andere lijnen.  

07-03-2019 21:22:32
Berk24
Berk24
Ik heb het gevoel dat het ook op de andere lijnen van Keolis beter gaat. Er is, naar mijn gevoel, in ieder geval minder uitval door zogenaamde "Störung in Betriebsablauf" en "Kurzfurstige Personalsausfal".

Laatst bewerkt door Berk24 op 07-03-2019 21:23


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

09-03-2019 00:36:05
marvinkok
marvinkok
Het lijkt erop dat het vervangen van de bekabeling de technische problemen die al van begin af aan speelden hebben opgelost.
Personeel blijft een dingetje, maar dat zie je in geheel Duitsland.
Specifiek voor Eurobahn TBN moet er tegen de zomer aan iets meer lucht komen, al zal dat door de vakanties mogelijk pas echt merkbaar zijn na de zomer.
 

09-03-2019 19:56:50
Knoek
Knoek
Ik denk niet dat de opdrachtgevers nog zoveel geduld zullen hebben. We hebben net een paar goede weken gehad maar je ziet de uitval nu alweer terugkomen met minimaal 1 per dag de afgelopen dagen, vandaag tot nu toe alweer twee. Ben benieuwd hoe het de komende drie weken zal gaan.  

09-03-2019 22:14:42
edje
edje
Door vertraging zijn er 2 treinen niet verder gereden dan Oldenzaal. De een had +17 en de andere +10. Logisch om dan te keren in Oldenzaal, zodat je niet de hele dag in de vertraging rijdt. TVV is ook gewoon ingezet.

Maar goed jij hoopt natuurlijk al graag dat het weer helemaal mis gaat.
 

10-03-2019 11:08:44
marvinkok
marvinkok
Quote
Knoek (za 09 mrt 2019 19:56:50 https://www.somda.nl/forum/18859/p701350/): Ik denk niet dat de opdrachtgevers nog zoveel geduld zullen hebben. We hebben net een paar goede weken gehad maar je ziet de uitval nu alweer terugkomen met minimaal 1 per dag de afgelopen dagen, vandaag tot nu toe alweer twee. Ben benieuwd hoe het de komende drie weken zal gaan.

Hoe wil je het personeelsprobleem binnen 4 weken dan aanpakken? Er is gewoon een tekort aan machinisten, daar veranderd een andere maatschappij laten rijden niks aan. En nieuwe machinisten opleiden kost nu eenmaal tijd. Men zoekt momenteel door heel Duitsland heen bij verschillende vervoerders meer dan 1000 %05% nieuwe machinisten...
 

10-03-2019 22:13:41
Knoek
Knoek
Quote
edje (za 09 mrt 2019 22:14:42 https://www.somda.nl/forum/18859/p701359/): Door vertraging zijn er 2 treinen niet verder gereden dan Oldenzaal. De een had +17 en de andere +10. Logisch om dan te keren in Oldenzaal, zodat je niet de hele dag in de vertraging rijdt. TVV is ook gewoon ingezet.

Maar goed jij hoopt natuurlijk al graag dat het weer helemaal mis gaat.


Wat een domme opmerking! Ook ik hoop dat het liever vandaag dan morgen probleemloos gaat rijden, maar ik ben in tegenstelling tot jou wel realistisch. Je kunt zeggen wat je wil maar een jaar geleden werd ik door mensen als jij bijna voor gek verklaard en werd er beweerd dat alle problemen binnen een maand opgelost zouden zijn, nou dat hebben we gezien.... Zoals verwacht zien we nu na twee goede weken de problemen weer terugkeren, vandaag alweer 3x uitval.

@Marvinkok: Hoe kun je je als Keolis inschrijven voor een concessie terwijl je niet eens in staat bent om deze uit te voeren? Had Keolis die problemen niet eerder in kunnen zien en actie moeten ondernemen? En niet na meer dan een jaar na aanvang concessie machinisten aan te nemen en op te leiden?

Maar laten we de komende weken maar afwachten wat er gebeurt, gelukkig denken de opdrachtgevers er niet zo over als jullie
 

10-03-2019 22:19:21
thom
thom
Misschien had men bij de aanvang van de concessie voldoende Machinisten en is dat tekort om een andere reden, later, ontstaan door bijvoorbeeld langdurig zieken of mensen die om andere redenen het bedrijf weer hebben moeten verlaten. Daarbij liggen Machinisten, of mensen die dat willen worden niet voor het oprapen en is dat niet alleen een probleem voor Eurobahn.

Waar jij je zelf een beetje mee voor schut zet is dat je bij het minste of geringste gaat roepen dat ze de concessie aan een ander over moeten laten.
Nu vallen er 5 treinen uit nadat het een paar weken prima gaat, terwijl het één grote chaos van uitvallende treinen over het hele land (en Duitsland idem) is door de weersomstandigheden, is dat dan nu representabel om je oordeel op te gaan baseren?

Laatst bewerkt door thom op 10-03-2019 22:20
 

10-03-2019 22:30:41
marvinkok
marvinkok
Natuurlijk is dat een reden! Als de Westfalenbahn had gereden hadden de bomen de bovenleiding wel heel gelaten!

Machinisten worden ook massaal door oa goederenboeren weggekocht. Hoe dat precies bij Eurobahn is momenteel weet ik ook niet, maar zoals hierboven gezegd kan het tijdens de aanbesteding er heel anders uit hebben gezien.
 

11-03-2019 21:17:18
daniel81
daniel81
Quote
Knoek (zo 10 mrt 2019 22:13:41 https://www.somda.nl/forum/18859/p701419/):@Marvinkok: Hoe kun je je als Keolis inschrijven voor een concessie terwijl je niet eens in staat bent om deze uit te voeren? Had Keolis die problemen niet eerder in kunnen zien en actie moeten ondernemen? En niet na meer dan een jaar na aanvang concessie machinisten aan te nemen en op te leiden?

Zoals al aangegeven staat: het vinden van machinisten voor regionale treinen is in Duitsland een heel groot probleem. In Beieren gaat men nu voor dat doel zelfs Roemeense gastarbeiders (!) werven en opleiden.

In tegenstelling tot Nederland geldt er in Duitsland geen overnameplicht van personeel bij concessiewisselingen. Dus ben je op voorhand niet verzekerd van machinisten. En je kunt natuurlijk ook niet machinisten gaan werven als je de concessie nog niet binnenhebt, want wat moet je dan beginnen als je de concessie niet binnensleept?
 

12-03-2019 07:52:40
dvdhoven
dvdhoven
Die overnameplicht geldt in Nederland alleen voor busconcessies, niet spoorconcessies.
Keolis had ook in Nederland flink moeite om personeel te vinden.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 12-03-2019 07:53


Dick van den Hoven
 

12-03-2019 09:08:37
mdeen
mdeen
Quote
daniel81 (ma 11 mrt 2019 21:17:18 https://www.somda.nl/forum/18859/p701477/):

In tegenstelling tot Nederland geldt er in Duitsland geen overnameplicht van personeel bij concessiewisselingen. Dus ben je op voorhand niet verzekerd van machinisten. En je kunt natuurlijk ook niet machinisten gaan werven als je de concessie nog niet binnenhebt, want wat moet je dan beginnen als je de concessie niet binnensleept?

Maar dat betekent toch nog altijd dat je als machinist vrijwel een gegarandeerde baan hebt als er 1000 machinisten nodig zijn? Als er een concessie over gaat heeft die nieuwe concessiehouder toch ook machinisten nodig?
En werven kan toch ook onder de voorwaarde dat je de concessie krijgt?

De enige reden dat er zoveel vacatures zijn kan ik alleen maar verklaren door dat de arbeidsvoorwaarden niet meer zo goed zijn als voorheen.
 

12-03-2019 09:29:47
sjoerd
sjoerd
Werven onder de voorwaarde dat je als vervoerder de concessie krijgt, klinkt wel erg vreemd. Weliswaar is arbeid een productiemiddel, maar een werknemer is geen koopwaar. Je neemt iemand aan of niet, en biedt dan een arbeidscontract of niet. Aan loze kreten heeft niemand iets. Prettig toch, dat concessiegedoe. %03%
Ik zou er voor passen om werk aan te nemen onder dit soort voorwaarden. Bah.
 


12-03-2019 09:50:22
maarten83
maarten83
Als er zo schaarste is aan machinisten dan zul je het als werkgever aantrekkelijk moeten maken om bij je te gaan werken oftewel een beter salaris of betere secundaire voorwaarden dan de concurrent. En zorgen dat machinist worden aantrekkelijker is dan een andere baan.

Laatst bewerkt door maarten83 op 12-03-2019 09:51
 

12-03-2019 10:02:51
sjoerd
sjoerd
Zonder nu een discussie over arbeidsrecht te willen houden, nog dit: Het is uit de praktijk wel duidelijk dat de arbeidsvoorwaarden bij de kleine vervoerders minder goed zijn. Betere voorwaarden zouden de kans op het verkrijgen van de concessie verkleinen. Uiteindelijk wordt de strijd dan gewonnen over de rug van de werknemer. Ook betere voorwaarden bieden voor nieuwkomers, dan de oudgedienden bij dat bedrijf hebben voor hetzelfde werk, is niet mogelijk. Een startpremie bieden is wel mogelijk, maar zet de verstandhouding tussen de werknemers onder druk.
De marktwerking heeft zo zijn grenzen, maar dat wisten we al.
 

12-03-2019 10:39:29
selivio
selivio
Quote
dvdhoven (di 12 mrt 2019 07:52:40 https://www.somda.nl/forum/18859/p701495/): Die overnameplicht geldt in Nederland alleen voor busconcessies, niet spoorconcessies.
Keolis had ook in Nederland flink moeite om personeel te vinden.


Onzin, ook bij het spoor geldt een overnameplicht bij de wisseling van een concessie(zie Limburg en MLL). Alleen is een werknemer niet verplicht om over te gaan. Die overnameplicht is er alleen om te voorkomen dat personeel zomaar op straat gezet kan worden bij een wisseling van een concessie.
In het geval Zwenzwoka: NSR heeft aan al haar personeel op de betreffende standplaatsen geïnformeerd of ze over wilden naar Keolis, maar wel met de notitie dat NSR niemand ging verplichten aangezien NSR het personeel nog prima kon gebruiken. Uiteindelijk is idd niemand overgegaan aangezien de arbeidsvoorwaarden én het werkpakket veel minder interessant was bij Keolis.

Laatst bewerkt door selivio op 12-03-2019 10:40
 

12-03-2019 11:20:08
thom
thom
Quote
maarten83 (di 12 mrt 2019 09:50:22 https://www.somda.nl/forum/18859/p701504/): Als er zo schaarste is aan machinisten dan zul je het als werkgever aantrekkelijk moeten maken om bij je te gaan werken oftewel een beter salaris of betere secundaire voorwaarden dan de concurrent. En zorgen dat machinist worden aantrekkelijker is dan een andere baan.

Jup, en dan doet de concurrent dat niet, is hij goedkoper omdat zijn personeels kosten lager zijn en gaat hij er vandoor met de worst %09%

Leuk he, aanbesteden

Quote
mdeen (di 12 mrt 2019 09:08:37 https://www.somda.nl/forum/18859/p701501/):
En werven kan toch ook onder de voorwaarde dat je de concessie krijgt?

Terwijl je bij elk andere willekeurige vervoerder morgen aan de slag kan? Daar gaat niemand op zitten wachten hoor

Laatst bewerkt door thom op 12-03-2019 11:21
 

12-03-2019 11:22:48
mvschoon
mvschoon
Werven onder voorbehoud van het verkrijgen van de concessie is natuurlijk helemaal niet nodig omdat dat ruimschoots voor ingang van de concessie bekend is.  

12-03-2019 11:36:19
edje
edje
Quote
dvdhoven (di 12 mrt 2019 07:52:40 https://www.somda.nl/forum/18859/p701495/): Die overnameplicht geldt in Nederland alleen voor busconcessies, niet spoorconcessies.
Keolis had ook in Nederland flink moeite om personeel te vinden.
Nou zoveel moeite had Keolis niet.
De informatie bijeenkomsten, die keolis samen met het UWV heeft georganiseerd, heeft genoeg personeel opgeleverd.
 

12-03-2019 14:43:37
sjoerd
sjoerd
Quote
mvschoon (di 12 mrt 2019 11:22:48 https://www.somda.nl/forum/18859/p701514/): Werven onder voorbehoud van het verkrijgen van de concessie is natuurlijk helemaal niet nodig omdat dat ruimschoots voor ingang van de concessie bekend is.

Ja, maar dan zijn machinisten nog niet zomaar opgeleid en voldoende ervaren, en zeker niet als het (nieuwe of gebruikte) materieel op het laatste moment binnendruppelt, en daarna nog kinderziektes blijkt te hebben.
En dan heb ik het nog niet over Ferrari-bestuurders, die halverwege de opleiding toch minder geschikt blijken.

Laatst bewerkt door sjoerd op 12-03-2019 14:45
 

29-04-2019 18:23:17
aarclay
aarclay
Deadline gepasseerd, en de missie lijkt te zijn geslaagd....
Maar het kan nog beter...
https://www.rtvoost.nl/nieuws/311743/Provincie-ziet-verbetering-op-traject-Hengelo-Bielefeld-maar-het-kan-nog-beter

"Daarom gaat de provincie samen met de Duitse vervoerautoriteiten Nahverkehr Westfalen Lippe (NWL), Landes NahVerkehr Gesellschaft (LNVG) en Verkehrsverbund Rhein-Ruhr AöR (VRR) een onderzoek laten uitvoeren naar de interne bedrijfsvoering en - processen (zoals onderhoud en onderdelenbeheer) bij Keolis Deutschland."

Laatst bewerkt door aarclay op 29-04-2019 18:23


Choo choo.....
 

29-04-2019 18:52:32
Knoek
Knoek
Het gaat de laatste weken inderdaad bijzonder goed op deze verbinding, hopelijk houden ze dat vast. Ik zie dagelijks vele mensen op deze trein wachten dus het vertrouwen van de reiziger is grotendeels ook weer terug. %02%  

29-04-2019 19:00:59
henri1972
henri1972
Gaat dit RE succes ten koste van de bezetting van de ICB?  

29-04-2019 20:39:05
BasSNG2001
BasSNG2001
De RB61 bedient een hele andere markt naar onder andere een vermeend niet bestaande stad die de ICB niet aandoet.

Laatst bewerkt door BasSNG2001 op 29-04-2019 20:39


#DiscoverEU
 

29-04-2019 22:27:30
henri1972
henri1972
Euh, ja en nee.
Ik sprak laatst nog een paar studenten die op een QDL ticket naar Berlin waren gegaan. Heb natuurlijk geen idee of veel mensen dat zullen doen.
 

29-04-2019 22:48:33
marvinkok
marvinkok
Krijg toch geregeld mensen in Hengelo met tickets voor Berlijn die dan daadwerkelijk het reisadvies met de Rb61 hebben gekregen, waarbij ik zou denken neem vanuit Hengelo direct de ICB...  

29-04-2019 23:00:52
mren
mren
Als je een wat krap budget hebt, kun je iets besparen door met de Eurobahn naar Rheine te gaan, vandaar met de Westfalenbahn naar Hannover en dan een stuk IC naar Berlijn.  

30-04-2019 10:37:34
Dre
Dre
Quote
aarclay (ma 29 apr 2019 18:23:17 https://www.somda.nl/forum/18859/p704147/):
"Daarom gaat de provincie samen met de Duitse vervoerautoriteiten Nahverkehr Westfalen Lippe (NWL), Landes NahVerkehr Gesellschaft (LNVG) en Verkehrsverbund Rhein-Ruhr AöR (VRR) een onderzoek laten uitvoeren naar de interne bedrijfsvoering en - processen (zoals onderhoud en onderdelenbeheer) bij Keolis Deutschland."

Zomaar even een vraag die in me op komt: Heeft Keolis Deutschland dit zelf nog niet gedaan? Als het antwoord daarop "ja" is, dan is de vraag wat de resultaten daarvan zijn en waarom de concessieverleners dit alsnog willen. Is het antwoord daarop "nee" dan moet je je toch eens afvragen of het management van Keolis Deutschland wel helemaal geschikt is voor haar functie.

Want het is natuurlijk een beetje vreemd dat je als overheid een bedrijf aantrekt om een dienst voor je te leveren en vervolgens dat bedrijf gaat vertellen hoe het zijn processen moet gaan inrichten. Uiterst merkwaarde stap. %03%
 

30-04-2019 10:42:29
yappa
yappa
Quote
henri1972 (ma 29 apr 2019 19:00:59 https://www.somda.nl/forum/18859/p704149/): Gaat dit RE succes ten koste van de bezetting van de ICB?

Kennissen van mij zijn vandaag op weg naar Berlijn, konden hun zitplaatsreservering niet meer wijzigen omdat de trein al volledig uitverkocht was. Ik denk dat het wel meevalt met dat effect van de RB61 %08%
 

30-04-2019 15:56:41
Knoek
Knoek
Quote
henri1972 (ma 29 apr 2019 19:00:59 https://www.somda.nl/forum/18859/p704149/): Gaat dit RE succes ten koste van de bezetting van de ICB?


Daar hoef je niet bang voor te zijn. Vorige week nog een retour Berlijn gemaakt met de ICB, deze zaten zowel op de heen als terugweg geheel vol. De RB61 is juist een perfecte aanvulling op de ICB, de RB61 haalt ook veel reizigers op de tussenliggende stations op die vervolgens met de ICB verder reizen.

Beide verbindingen worden zichtbaar met de maand drukker en ik verwacht dat de ICB uiteindelijk ook wel een uurverbinding zal gaan worden als het zo doorgaat. Overigens zeer veel in en uitstappers in Bad Oyenhausen en Minden dus ik verwacht niet dat DB deze stations in de toekomst over wil slaan. Reken er maar op dat de huidige stops blijven zoals het is, ook met de nieuwe Talgo, alleen de stop in Bad Bentheim zal flink korter worden.
 

30-04-2019 19:41:59
Michael98
Michael98
Quote
Dre (di 30 apr 2019 10:37:34 https://www.somda.nl/forum/18859/p704165/):
Quote
aarclay (ma 29 apr 2019 18:23:17 https://www.somda.nl/forum/18859/p704147/):
"Daarom gaat de provincie samen met de Duitse vervoerautoriteiten Nahverkehr Westfalen Lippe (NWL), Landes NahVerkehr Gesellschaft (LNVG) en Verkehrsverbund Rhein-Ruhr AöR (VRR) een onderzoek laten uitvoeren naar de interne bedrijfsvoering en - processen (zoals onderhoud en onderdelenbeheer) bij Keolis Deutschland."

Zomaar even een vraag die in me op komt: Heeft Keolis Deutschland dit zelf nog niet gedaan? Als het antwoord daarop "ja" is, dan is de vraag wat de resultaten daarvan zijn en waarom de concessieverleners dit alsnog willen. Is het antwoord daarop "nee" dan moet je je toch eens afvragen of het management van Keolis Deutschland wel helemaal geschikt is voor haar functie.

Want het is natuurlijk een beetje vreemd dat je als overheid een bedrijf aantrekt om een dienst voor je te leveren en vervolgens dat bedrijf gaat vertellen hoe het zijn processen moet gaan inrichten. Uiterst merkwaarde stap. %03%
Om de interne processen te beoordelen is het wel afhankelijk met welke bril je er naar kijkt. Keolis zal de interne processen eerder beoordelen op winstmaximalisatie, terwijl de overheid meer gericht zal zijn op dingen als punctualiteit, reizigerstevredenheid enzovoort.
Zo kan er uit de interne analyse van Keolis komen dat bepaalde maatregelen moet worden genomen om de winst verder te verhogen en de efficiency van de processen te verbeteren, terwijl de overheid veel liever ziet dat de processen effectief verlopen.
 

01-05-2019 07:00:41
mdeen
mdeen
Quote
BasSNG2001 (ma 29 apr 2019 20:39:05 https://www.somda.nl/forum/18859/p704154/): De RB61 bedient een hele andere markt naar onder andere een vermeend niet bestaande stad die de ICB niet aandoet.

Nee, daar komt de ICB ook helemaal niet langs.
Het mooie is wel dat de reistijd naar Rheine en Osnabrück met de stopper korter is dan met de ICB.
 

01-05-2019 10:59:46
dennistd
dennistd
Naar Osnabrück ben je vanaf Hengelo 3 minuten langer onderweg. Dat je naar Rheine sneller bent komt vooral door de kortere stop in Bad Bentheim. Overigens verlies je wel heel veel tijd in Hengelo als je vanuit het westen komt, door de slechte overstap vanaf de 1600/1700 op de RB61.  

01-05-2019 15:18:32
Dre
Dre
Wat de concessieverleners trouwens meteen mogen aanpakken is de abominabel slechte reisinformatie. In tegenstelling tot NS materieel is sowieso niet realtime bij de houden of de trein waar je in Hengelo op staat te wachten überhaupt wel komt.

Als 'ie vervolgens niet komt wordt dat gewoon slecht gecommuniceerd: Zojuist voor de 20373:
Op 14:34 staat de 20373 nog zonder enige vertraging op de CTA-bak van spoor 11;
Om 14:36 staat opeens de 20375 van 15:34 aangekondigd, zonder omroepbericht.

Terwijl ProRail toch wel weet dat de 20373 niet van Odz naar Hgl heeft gereden, aangezien er rond 14:16 geen rijweg vanaf sein 274 -> sein 250 en sein 250 -> spoor OH rond Odz is ingelegd. Waarom wacht ProRail dan met omroepen in Hgl tot 14:38 uur?
 

01-05-2019 15:48:49
cuneo56
cuneo56
Prorail roept dat sowieso normaal niet om, valt tegenwoordig (weer) onder NSR en dat gebeurd centraal vanuit Utrecht.
En de medewerkers zullen dat alleen kunnen doen als die trein in "het systeem" wordt opgeheven en daardoor een bericht wordt gegenereerd wat die medewerker hopelijk tot een omroep bericht zal triggeren.
En Prorail in Zwolle zal in principe niet uit zichzelf een trein gaan opheffen maar wachten op de vervoerder ( Prorail weet n.l. niet of Eurobahn iets op reserve heeft staan om maar het meest gebruikte argument te noemen.)
En voor vervoerder Keolis is het ook niet hun belangrijkste taak dat stukje van het broertje uit Duitsland.
Maar goed, daar heb je als reiziger allemaal niets mee van doen, je wilt gewoon weten of je trein komt ( en of het eventueel zin heeft met de Keolis Diesel vast naar Oldenzaal te gaan b.v.)

Laatst bewerkt door cuneo56 op 01-05-2019 15:53
 

01-05-2019 17:47:57
marvinkok
marvinkok
Reisinfo van grensoverschrijdende treinen blijft altijd een dingetje met spookvertragingen en communicatie tussen Dld-Nl. Geregeld in de systemen een trein op tijd zien staan, terwijl ie toch echt dik vertraagd is en andersom.
Overigens ligt de verantwoordelijkheid van de Rb61 tussen Bh en Hgl bij Keolis NL, voor bijsturing, tvv etc. En rijden daar gewoon Nederlandse Keolis machinisten...
 

02-05-2019 08:50:51
Dre
Dre
Kijk, dat verklaart natuurlijk wel wat, NS is verantwoordelijk voor de omroep. Maar ProRail regelt de verkeersleiding? Waar is de goede oude tijd dat de omroepers gewoon achter de TRDL's zaten %03% (het is ook zo'n zegen, New Public Management in het OV).

Maar goed, de verantwoordelijkheid van Keolis NL voor het deel Bad Bentheim - Hengelo v.v. is een extra horde in dit proces. Want is Keolis NL ook verantwoordelijk voor het seintje naar NS dat er omgeroepen moet worden? Hoe is dan de informatievoorziening van Keolis D naar Keolis NL? Want uit het Twitterkanaal van de eurobahn was Keolis D er wel degelijk van op de hoogte dat er wat met die treinen was (en nogmaals, als een trein niet uit Bh vertrekt dan is er niks in Hgl om toch te rijden, de wereld is geen modelbaan en Keolis NL heeft geen materieel voor handen dat tot Bh is toegelaten, nog buiten het feit om dat DB Netze geen reguliere kering in Bh toestaat).
 

02-05-2019 09:46:11
yappa
yappa
Weet je zeker dat Keolis NL geen materieel heeft dat tot Bentheim zou kunnen rijden? Is er een dringende reden waarom de FLIRTs van de ZwenZwoKa niet tot Bad Bentheim zouden kunnen rijden / toelating zouden kunnen krijgen?
Het is natuurlijk meerwerk dat voor de concessie in Overijssel niets oplevert, maar voor het concern én voor de reiziger zou het wel meerwaarde hebben.
 

02-05-2019 11:50:08
DDZ7504
DDZ7504
De hoofdreden om niet naar Bh te tijden met Nederlandse Flirts (en Lints) was toch vanwege het ontbreken van genoeg perronruimte om twee treinen tegelijk te laten keren o.i.d.?

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 02-05-2019 11:50
 

02-05-2019 17:38:36
wouterder
wouterder
Niet genoeg perronruimte in Bh is onzin. DB Netz wil het gewoon niet hebben om de een of andere reden.  

02-05-2019 18:30:36
vrijgezel
vrijgezel
Quote
DDZ7504 (do 02 mei 2019 11:50:08 https://www.somda.nl/forum/18859/p704283/): De hoofdreden om niet naar Bh te tijden met Nederlandse Flirts (en Lints) was toch vanwege het ontbreken van genoeg perronruimte om twee treinen tegelijk te laten keren o.i.d.?


En die plausibele reden zou kunnen zijn dat dan één van beide dat op bezet spoor binnen genomen moet worden (voor zover ik weet hebben de perronsporen in Bh geen aparte secties).

@DDZ7504: De perrons zelf zijn lang genoeg, want de Berliner IC kan inclusief lok langs het gehele perron behandeld worden en zelfs dan blijft er nog perronlengte over

Laatst bewerkt door vrijgezel op 02-05-2019 19:01
 

02-05-2019 18:43:40
cuneo56
cuneo56
Een Nederlands stel bezet binnen nemen op een spoor waar er eentje onder de 15 Kv staat lijkt me niet wenselijk en is waarschijnlijk beveiligings technisch al niet mogelijk.  

02-05-2019 20:56:33
DDZ7504
DDZ7504
Quote
vrijgezel (do 02 mei 2019 18:30:36 https://www.somda.nl/forum/18859/p704304/): DDZ7504: De perrons zelf zijn lang genoeg, want de Berliner IC kan inclusief lok langs het gehele perron behandeld worden en zelfs dan blijft er nog perronlengte over

Perronruimte is iets anders dan perronlengte. Maar er is al uitgebreid op gereageerd.
 

02-05-2019 22:03:26
dennistd
dennistd
Quote
cuneo56 (do 02 mei 2019 18:43:40 https://www.somda.nl/forum/18859/p704306/): Een Nederlands stel bezet binnen nemen op een spoor waar er eentje onder de 15 Kv staat lijkt me niet wenselijk en is waarschijnlijk beveiligings technisch al niet mogelijk.
Dat is op bezet spoor binnenkomen in Duitsland überhaupt al niet: alleen een Rangierfahrt kan naar een bezet spoor gestuurd worden, en deze zijn meestal niet mogelijk vanaf de vrije baan.
 

02-05-2019 22:50:07
yappa
yappa
Als je dat denkt dan kan ik je aanbevelen om in Köln eens te gaan kijken hoe ze de sporen van 400m en langer daar benutten. Binnenkomen op bezet spoor met een ICE die al dan niet gecombineerd wordt is daar volstrekt normaal.  

02-05-2019 23:46:49
wouterder
wouterder
Er zijn drie perronsporen in Bh. Maar blijkbaar mag het derde perronspoor niet gebruikt worden voor een Keolis NL treinstel.  

02-05-2019 23:59:43
henri1972
henri1972
Derde spoor voor de Bentheimer Eisenbahn gereserveerd misschien?  

03-05-2019 03:46:20
dennistd
dennistd
Quote
yappa (do 02 mei 2019 22:50:07 https://www.somda.nl/forum/18859/p704312/): Als je dat denkt dan kan ik je aanbevelen om in Köln eens te gaan kijken hoe ze de sporen van 400m en langer daar benutten. Binnenkomen op bezet spoor met een ICE die al dan niet gecombineerd wordt is daar volstrekt normaal.
Op Köln Hbf hangen de sporen vol met Zusatzsignale waarmee het spoor in verschillende secties verdeeld wordt. Kijk maar eens in deze video, al die seinen met de enkele witte lamp die rechts hangen: https://youtu.be/hoabdP5QDR4?t=3201

In Bad Bentheim zijn die niet aanwezig, dus dan is de enige optie om de trein ergens stil te zetten en vanaf daar verder gaan als Rangierfahrt. Maar in Bentheim kun je bij de inrijseinen niet verder als Rangierfahrt: er is simpelweg gewoon geen Sh1-Signal aanwezig op de inrijder. Zie ook het sporenplan http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/hgl-es.gif en een foto van het sein https://i.imgur.com/EpV2M9Kh.png

Quote
wouterder (do 02 mei 2019 23:46:49 https://www.somda.nl/forum/18859/p704313/): Er zijn drie perronsporen in Bh. Maar blijkbaar mag het derde perronspoor niet gebruikt worden voor een Keolis NL treinstel.

Het heeft vooral te maken met zijn lengte: hoe hoger het spoornummer hoe korter ze worden. Spoor 3 is nog 660 meter, maar spoor 4 is maar 584 meter. Heb je een wat langere goederentrein dan moet je die wel op spoor 3 van loc laten wisselen, dat kan niet anders.

Overigens kan straks de Bentheimer Eisenbahn met de RB56 naar Neuenhaus niet anders dan spoor 3 gebruiken: dit sluit als enige perronspoor aan op hun lijn. Dat betekent dus wel dat dit spoor gedurende ± 20 minuten per uur niet bruikbaar zal zijn voor goederentreinen.

Laatst bewerkt door dennistd op 03-05-2019 04:14
 

03-05-2019 22:37:39
thom
thom
Jouw Imgur link loopt dood  

04-05-2019 11:14:52
Dre
Dre
Quote
dennistd (vr 03 mei 2019 03:46:20 https://www.somda.nl/forum/18859/p704316/):
Overigens kan straks de Bentheimer Eisenbahn met de RB56 naar Neuenhaus niet anders dan spoor 3 gebruiken: dit sluit als enige perronspoor aan op hun lijn. Dat betekent dus wel dat dit spoor gedurende ± 20 minuten per uur niet bruikbaar zal zijn voor goederentreinen.

Ik heb nog geen dienstregeling gezien, maar ga er vanuit dat men aansluiting wil geven op de RB61 van/naar Rheine/Bielefeld en dus inderdaad een goede 20 minuten in Bh staat. Het is natuurlijk geen handige oplossing, maar wellicht moet het treinstel van de BE in de tussentijd uitwijken naar een ander spoor? Het zou immers vreemd zijn dat Keolis het niet mag, maar de BE wel. Of worden er dan weer van die 'oneigenlijke' argumenten aangehaald als: de kering van de BE is 'Regelbetrieb' en een eventuele kering van Keolis NL is dat niet?
 

04-05-2019 15:03:16
cuneo56
cuneo56
Keolis mocht het standaard niet, de gebroken dienst uitvoeren, want dan mis je constant een perronspoor naast de normale halterings tijd. En dan ook nog eens spoor 2 of 3, wat bij ( cargo) drukte gebruikt wordt om de lokken naar de andere kant te sturen.

Of het eventueel incidenteel zou kunnen of mogen is niet uitgesproken, maar dat blijft theorie zolang de Keolis-NL Diesels en E-stellen niet zijn toegelaten in Duitsland ( Ja, het is maar een klein stukje onder Nederlandse spanning en beveiliging, , maar zo zit de spoorwereld helaas tegenwoordig in elkaar) %04%
 

04-05-2019 15:05:57
dennistd
dennistd
Ik meen dat de dienstregeling grofweg als volgt zou worden:

Bentheim v .10
Nordhorn + .30
Neuenhaus a .40

Neuenhaus v .20
Nordhorn + .30
Bentheim a .50

Quote
thom (vr 03 mei 2019 22:37:39 https://www.somda.nl/forum/18859/p704382/): Jouw Imgur link loopt dood

Werkt hier gewoon?
 

04-05-2019 15:17:16
IJsbergsla
IJsbergsla
De afbeelding geeft een Error 404, inderdaad.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 04-05-2019 15:17
 

04-05-2019 16:40:58
wouterder
wouterder
Quote
cuneo56 (za 04 mei 2019 15:03:16 https://www.somda.nl/forum/18859/p704428/):
Of het eventueel incidenteel zou kunnen of mogen is niet uitgesproken, maar dat blijft theorie zolang de Keolis-NL Diesels en E-stellen niet zijn toegelaten in Duitsland ( Ja, het is maar een klein stukje onder Nederlandse spanning en beveiliging, , maar zo zit de spoorwereld helaas tegenwoordig in elkaar) %04%

Zijn de linten niet toegelaten, of kunnen ze Bad Bentheim niet bereiken met enkele stellen? (Missen als het goed is assentellers op Odz - Bh).
 

04-05-2019 21:31:21
treinfan
treinfan
Quote
Quote
thom (vr 03 mei 2019 22:37:39 https://www.somda.nl/forum/18859/p704382/): Jouw Imgur link loopt dood

Werkt hier gewoon?
Ja, omdat je de afbeelding al eens hebt geladen. Imgur is niet altijd de makkelijkste om het juiste linkje te kopiëren, maar bij deze: https://imgur.com/EpV2M9Kh.png Edit: of als die niet werkt, probeer deze eens: https://imgur.com/EpV2M9Kh.jpg

Laatst bewerkt door treinfan op 04-05-2019 21:37
 

04-05-2019 21:34:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Ook jouw nieuwe link werkt niet. Kennelijk gaat er alleen in Somda iets fout, want je komt steeds op een URL zonder extensie (dus 404 foutmelding) uit ookal staat de extensie wel achteraan de URL in je bericht. Als je er vervolgens .jpg of .png achter typt doet 'ie het weer.

Edit: apart, nu werkt de link wel ineens. Terwijl hij het eerst niet deed ookal had ik de afbeelding al wel eens geopend.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 04-05-2019 21:40


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-05-2019 22:09:01
hubertus1
hubertus1
Quote
dennistd (vr 03 mei 2019 03:46:20 https://www.somda.nl/forum/18859/p704316/): In Bad Bentheim zijn die niet aanwezig, dus dan is de enige optie om de trein ergens stil te zetten en vanaf daar verder gaan als Rangierfahrt. Maar in Bentheim kun je bij de inrijseinen niet verder als Rangierfahrt: er is simpelweg gewoon geen Sh1-Signal aanwezig op de inrijder.


Er hoeft ook geen Sh-sein te zijn om een rangeerdeel voorbij een (inrij)sein te loodsen. Die toestemming kan bijvoorbeeld ook mondeling worden gegeven.
Maar los van de vraag of je op zo'n manier moet willen werken, vraag ik me af of je in Duitsland voor een inrijsein van Zugfahrt (trein) naar Rangierfahrt (rangeerdeel) mag overgaan.

groet, Huub
 

05-05-2019 00:34:03
thom
thom
Als je met een losse lok bv een gereedstaande goederentrein op komt halen in Bh vanuit NL kom je ook eerst op een vrij spoor binnen en dan met zagen via 25/26 mag je naar de bewuste trein toe.

Laatst bewerkt door thom op 05-05-2019 00:35
 

05-05-2019 22:44:49
Dre
Dre
Quote
hubertus1 (za 04 mei 2019 22:09:01 https://www.somda.nl/forum/18859/p704454/): Er hoeft ook geen Sh-sein te zijn om een rangeerdeel voorbij een (inrij)sein te loodsen. Die toestemming kan bijvoorbeeld ook mondeling worden gegeven.
Maar los van de vraag of je op zo'n manier moet willen werken, vraag ik me af of je in Duitsland voor een inrijsein van Zugfahrt (trein) naar Rangierfahrt (rangeerdeel) mag overgaan.

In theorie kun je met Befehl 2 (Duitse evenknie van een STS-passage) Bh binnen. Als ik het goed heb werkt dat ook zo als je vanaf Odz over linkerspoor (met aanwijzing VS/Befehl 4) naar Bh gaat en inrijsein y (permanent rood) in spoor BO voorbij wil.

Al heb ik geheel terzijde nog nooit treinen VS zien rijden op spoor BO tussen Odz en Bh en slechts 1 keer op spoor OS (dat was tijdens de opening van de A1 bij De Lutte in november '92).