Ontwikkelingen Eurobahn RE13 en RB61
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
20-08-2017 11:26:36
Knoek
Knoek
Ik verwacht wel wat meer ritten, zeker om het Nederlandse personeel te trainen die op het traject Bad Bentheim-Hengelo gaan rijden.  

20-08-2017 11:30:05
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat Nederlandse personeel werd toch gewoon personeel van Keolis Nederland wat toch al opgeleid wordt voor de Flirt om Zwolle-Enschede te rijden? Dat personeel rijdt in z'n machinistenopleiding al ritten mee op Zutphen - Oldenzaal, dus zelfs een deel van de wegbekendheid kunnen ze al op doen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-08-2017 13:00:14
marvinkok
marvinkok
Het personeel dat dit gaat doen is personeel dat eerder al de grenslandexpress reed. Die hebben reeds hun bevoegdheid tot Bh. Alleen materiaalkennis moet opgedaan worden. Dit zijn dus niet de nieuwe machinisten die momenteel opgeleid worden, die rijden straks straks alleen ZwEnZwoKa.
Ook S&C en Tvv wordt door Syntus/Keolis NL gedaan.
 

20-08-2017 13:53:35
dennistd
dennistd
En verder is de FLIRT van Abellio (die gelijk is aan die voor Eurobahn) ook al langs geweest op Hgl-Bh om te testen vorig jaar: https://www.flickr.com/photos/dennistd/30054288672/  


15-11-2017 06:55:13
Berk24
Berk24
http://m.westfalen-blatt.de/OWL/Lokales/Bielefeld/Bielefeld/3054432-Betriebsgenehmigung-fuer-erste-direkte-Regionalzugverbindung-von-OWL-in-die-Niederlande-steht-noch-aus-Holland-Bahn-erst-spaeter

Bielefeld (WB/bex).
Die Eurobahn übernimmt vom 10. Dezember an das Teutoburger-Wald-Netz. Zu den fünf Linien gehört auch die Wiehengebirgs-Bahn (RB 61) von Bielefeld nach Bad Bentheim – und dann weiter bis ins niederländische Hengelo.

Es ist die erste direkte Regionalzugverbindung von OWL in die Niederlande. Allerdings steht für den Betrieb der neuen Züge des Herstellers Stadler die Genehmigung immer noch aus, wie ein Sprecher des Nahverkehrsverbands Westfalen-Lippe (NWL) erläuterte.
Das zuständige Eisenbahnbundesamt bestätigte, dass das Verfahren noch laufe. Zum Zeitplan könne man keine Angaben machen.
Die Eurobahn, Tochterunternehmen des französischen Verkehrskonzerns Keolis, kündigte eine zeitnahe Information an.

Het is dus nog onzeker of de RB61 vanaf december naar Hengelo kan rijden. Ik vind het wel raar dat er nog geen enkele Keolis-stel in Nederland is gezien, terwijl de treindienst over minder dan een maand gaat rijden. Ik verwacht de eerste tijd nog vervangend busvervoer tussen Hengelo en Bad Bentheim.
 

15-11-2017 09:44:32
Diedje
Diedje
Dat is best mogelijk, echter kan het ook om de Duitse toelating gaan. In het artikel is dit niet nader beschreven.  

15-11-2017 12:30:04
AlexNL
AlexNL
Technisch zijn de Eurobahnstellen gelijk aan waar Abellio nu al mee rijdt tussen Arnhem en Düsseldorf, dus dat zou geen problemen mogen opleveren lijkt me?  

15-11-2017 12:51:17
Berk24
Berk24
Dat mag wel zo zijn maar het ILT en de EBA zijn niet te vertrouwen. Beter kun je ruime tijd voordat de stellen in dienst gaan de toelating regelen en dan vervolgens de treinstellen testen, ookal is dat maar voor 1 dag in de week.

Keolis/Eurobahn was eerder al verantwoordelijk voor dat de RE13 vanwege het niet tijdig kunnen regelen van de toelating voor de Flirt-1 gesplitst werd in Kaldenkirchen en later in Mönchengladbach. Keolis/Eurobahn zou dan nu toch wel zijn lesje geleerd moeten hebben.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

15-11-2017 13:27:42
marvinkok
marvinkok
Maar als je treinen besteld en de fabrikant (die verantwoordelijk is voor de toelating) zegt dat ze op tijd geleverd en toegelaten zijn, ga je daar als vervoerder ook vanuit. In dit geval ligt het dus niet zozeer aan Keolis maar blijkbaar bij stadler. Evenzo zijn ook de Flirts voor zwenzwoka nog niet toegelaten..  

15-11-2017 13:35:04
Berk24
Berk24
Zijn de Syntus-Flirts dan zoveel anders dan de NS-Flirts (behalve dan ATB-NG) of Arriva-Flirts (behalve dan in 3- of 4-baksuitvoering)?

Bij de Syntus-Flirts heb ik wel vertrouwen in dat het goed komt, omdat de Syntus-Flirts al wel getest worden in Nederland. Maar de Keolis-Flirts zijn nog niet verschenen in Nederland. Dat vind ik raar.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

15-11-2017 14:02:22
cuneo56
cuneo56
Het is zeker merkwaardig dat er nog geen Flirts van de duitse Keolis tak bij Bentheim voor test- /toelatings- danwel instructie ritten zijn verschenen.
Maar om dan gelijk de bal richting EBA en ILT te schoppen is wat kort door de bocht.
Daarnaast kan je zonder een definitieve toelating al ritten rijden , dat gaat dan onder een verklaring van geen bezwaar van het ILT.
Zolang echter geen partij openlijk zegt waar het eventuele probleem ligt zul je (helaas) geduld moeten hebben .
Het giswerk,wat vaak op vooroordelen is gebaseerd, brengt evenmin duidelijkheid.
 

15-11-2017 16:28:14
edje
edje
Quote
Berk24 (wo 15 nov 2017 13:35:04 https://www.somda.nl/forum/18859/p631710/): Zijn de Syntus-Flirts dan zoveel anders dan de NS-Flirts (behalve dan ATB-NG) of Arriva-Flirts (behalve dan in 3- of 4-baksuitvoering)?


Ja, de Flirts van Keolis zijn moderner kwa bediening dan de die van NS
in de Flirt van Keolis zit haast geen drukknop meer, maar werkt alles via touchscreens. Het is een zeer plezierige trein om mee te rijden.
 

15-11-2017 18:40:32
thom
thom
Quote
cuneo56 (wo 15 nov 2017 14:02:22 https://www.somda.nl/forum/18859/p631713/): Het is zeker merkwaardig dat er nog geen Flirts van de duitse Keolis tak bij Bentheim voor test- /toelatings- danwel instructie ritten zijn verschenen.
Maar om dan gelijk de bal richting EBA en ILT te schoppen is wat kort door de bocht.
Daarnaast kan je zonder een definitieve toelating al ritten rijden , dat gaat dan onder een verklaring van geen bezwaar van het ILT.
Zolang echter geen partij openlijk zegt waar het eventuele probleem ligt zul je (helaas) geduld moeten hebben .
Het giswerk,wat vaak op vooroordelen is gebaseerd, brengt evenmin duidelijkheid.

De Verklaring van Geen Bezwaar, de VGB, bestaat al een tijdje niet meer.
 

15-11-2017 18:59:18
cuneo56
cuneo56
Oke, hoe vinden dan nu proefritten etc. plaats?  

15-11-2017 21:32:26
jeanne
jeanne
Bijvoorbeeld: 23 maart 2016 Betreft: Ontheffing conform artikel 36 lid 1 van de spoorwegwet t.b.v. het overbrengen van en het uitvoeren van beproevingsritten met driewagentreinstel(len) van het type FLIRT3 , in de WOB-stukken volle treinen.

Laatst bewerkt door jeanne op 15-11-2017 21:33


Jeanne Kok
 

15-11-2017 21:47:35
cuneo56
cuneo56
Bedankt, in de praktijk dus niets veranderd  

15-11-2017 22:19:07
thom
thom
Nou, dat kost je wel wat meer moeite en papierwerk dan vroeger.  

28-11-2017 07:07:46
spurt2244
spurt2244
De Flirts van Eurobahn gaan niet zoals het de bedoeling was met ingang van 10 december van Bielefeld naar Hengelo rijden. Die datum is verschoven naar 14 januari 2018. Tot die tijd is Bad Bentheim het eindpunt van de Regionalbahn 61, onderdeel van het Teutoburger Waldnetz. De reden is dat de toelating van dit materieel op zich heeft laten wachten. De laatste twee stellen worden overigens deze week opgeleverd. Volgende week wordt voor het eerst met deze meerstroomsysteemstellen proef gereden naar Hengelo.  

28-11-2017 21:55:21
spurt2244
spurt2244
Ik ben wel benieuwd of er van 10 december 2017 tot 14 januari 2018 bussen rijden tussen Hengelo en Bad Bentheim ter vervanging van de Rb 61.  

28-11-2017 22:03:29
AlexNL
AlexNL
Quote
spurt2244 (di 28 nov 2017 07:07:46 https://www.somda.nl/forum/18859/p632999/):
De reden is dat de toelating van dit materieel op zich heeft laten wachten.



De stellen zijn toch identiek aan die van Abellio, die sinds een half jaar rijden op Arnhem - Düsseldorf?
 

28-11-2017 22:07:50
dennistd
dennistd
Quote
spurt2244 (di 28 nov 2017 21:55:21 https://www.somda.nl/forum/18859/p633134/): Ik ben wel benieuwd of er van 10 december 2017 tot 14 januari 2018 bussen rijden tussen Hengelo en Bad Bentheim ter vervanging van de Rb 61.
Niet dat ik weet. Het is ook niet heel erg nodig natuurlijk: de verbinding is er nu ook al niet, de introductiedatum wordt gewoon iets later. Wel jammer natuurlijk voor wie goedkoop naar de kerstmarkt in Osnabrück wou, maar dan ga je maar naar Münster of Dortmund
Quote
AlexNL (di 28 nov 2017 22:03:29 https://www.somda.nl/forum/18859/p633137/):
De stellen zijn toch identiek aan die van Abellio, die sinds een half jaar rijden op Arnhem - Düsseldorf?
Op hardwaregebied wel ja, maar ze schijnen een nieuwere softwareversie te draaien (o.a. ook op de ETCS).

Laatst bewerkt door dennistd op 28-11-2017 22:09
 

29-11-2017 06:58:35
nohab
nohab
Quote
dennistd (di 28 nov 2017 22:07:50 https://www.somda.nl/forum/18859/p633138/): Niet dat ik weet. Het is ook niet heel erg nodig natuurlijk: de verbinding is er nu ook al niet, de introductiedatum wordt gewoon iets later. Wel jammer natuurlijk voor wie goedkoop naar de kerstmarkt in Osnabrück wou, maar dan ga je maar naar Münster of Dortmund.
Daar moet de concessie dan wel de mogelijkheid toe bieden. Een concessie is een contractstuk waar handtekeningen onder staan.

Laatst bewerkt door nohab op 29-11-2017 06:58


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

29-11-2017 07:31:01
phantom
phantom
Die lijn die heeft toch niks met ETCS te maken,bedoel dat ligt daar toch nergens ?
Waarom dan een andere software versie in die dingen stopppen als je met de huidige/andere/oudere (streep door wat niet van toepassing is)je stellen wel gelijk in kan zetten ?
Of zijn er cruciale nieuwe andere dingen,die een nieuwere versie nodig maken daar ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

29-11-2017 08:10:38
Berk24
Berk24
Quote
nohab (wo 29 nov 2017 06:58:35 https://www.somda.nl/forum/18859/p633158/):
Quote
dennistd (di 28 nov 2017 22:07:50 https://www.somda.nl/forum/18859/p633138/): Niet dat ik weet. Het is ook niet heel erg nodig natuurlijk: de verbinding is er nu ook al niet, de introductiedatum wordt gewoon iets later. Wel jammer natuurlijk voor wie goedkoop naar de kerstmarkt in Osnabrück wou, maar dan ga je maar naar Münster of Dortmund.
Daar moet de concessie dan wel de mogelijkheid toe bieden. Een concessie is een contractstuk waar handtekeningen onder staan.

In principe zou Keolis dan ook bussen moeten inzetten tussen Oldenzaal en Bad Bentheim, maar ik vind het voorkomen begrijpelijk om de vervoerder niet op kosten te jagen om voor drie man een aparte busdienst op te tuigen. Een mooi compromis zou zijn geweest om tussen 10 december en 13 januari reizigers met vervoersbewijzen voor de RB61 toe te laten op de IC Berlin tussen Hengelo en Bad Bentheim (en eventueel op de Syntus (31200) voor wie naar Oldenzaal wil). Die drie man die naar Hengelo willen, zorgen echt niet voor overbezetting van de IC Berlin.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

29-11-2017 08:27:25
marvinkok
marvinkok
Etcs zit erin omdat het met dezelfde bestelling is meegegaan als de abellio stellen. Het blijkt nu dat er toch een verschil tussen die stellen zit in de software, met name de manier waarop Atb in het etcs gekoppeld zit. (wat ik er van begrepen heb, heb er ook niet direct mee te maken)
Men dacht dat het dezelfde stellen waren en toelating dus geen probleem zou opleveren, maar dat ligt blijkbaar toch net even anders. Vandaar het maandje uitstel. ILenT wacht eerst de onderzoeken van de eba af.
En een maandje verbust en zou niet erg zijn, 15m Setra wrappen en ik weet al wel 2 Keolis chauffeurs die sowieso wel willen rijden

Laatst bewerkt door marvinkok op 29-11-2017 08:28
 

29-11-2017 08:30:27
Berk24
Berk24
Maar die treinen moeten wel vanaf december gaan rijden tussen Bad Bentheim en Bielefeld? De huidige Flirts moeten namelijk worden ingezet tussen Münster en Rheine en tussen Bielefeld en Nienburg. Op deze verbindingen rijdt nu DB-materieel.

Laatst bewerkt door Berk24 op 12-12-2017 08:18


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

29-11-2017 11:31:51
dennistd
dennistd
In Duitsland is het nooit zo'n probleem om vervangend materieel te vinden volgens mij.  

29-11-2017 11:34:37
Berk24
Berk24
N-wagens gaan waarschijnlijk de strakke rijtijden tussen Bh en Herford niet halen en BR425 wat voor 2007 reed, rijdt nu op verbindingen waar vroeger bijv. N-wagens reden.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

29-11-2017 14:39:02
Knoek
Knoek
@Berk24: jij als RB61-hater moet toch weten dat de oude Grenzland-express in het verleden behoorlijk vol zat tussen Hengelo en Oldenzaal.... En 250 grensoverschrijdende reizigers per dag in 2013 is wel ietsje meer dan de drie mensen per trein die jij noemt. Ondanks dat syntus echt een wanprestatie leverde met die lijn en het feit dat Grenzland in Bad Bentheim al eindigde deed die verbinding het in mijn ogen niet eens zo slecht.

Ik vind dat Eurobahn toch aan haar verplichtingen moet voldoen, laten ze desnoods een DM90 huren voor een maand, ze hebben de zaakjes gewoon niet voor elkaar.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-11-2017 14:47:27
sjoerd
sjoerd
Eens, maar de drie kamerdeuren die ik deze zomer bestelde kwamen ook 10 weken later. (En toen kreeg ik ze voor 50%!)
En vervoerders zijn afhankelijk van de nukken en grillen van allerlei bemoeiers. Zo vrees ik dat een DM90 de grens over laten gaan ook weer heel erg veel bemoeiers gaat opleveren.
We moeten leren om weer geduld te hebben. Het hele bestaan is dichtgetimmerd want er mag niets meer misgaan en daar willen bemoeiers graag voor zorgen. (Hoewel dat (gek he?) toch blijft gebeuren).
 

29-11-2017 14:55:48
Berk24
Berk24
De Grensland sloot in 2011 en 2012 goed aan op de IC naar Utrecht, beter dan de reguliere 31200. Daarom trok de Grensland in 2011 en 2012 veel reizigers tussen Hengelo en Oldenzaal. Met dienstregeling 2013 is de 1700 een kwartier verschoven en dus werd er voortaan aangesloten op de reguliere 31200 en niet meer op de Grensland. Dit heeft tot effect gehad dat de Grensland tussen Hengelo en Oldenzaal minder reizigers vervoerde dan voorheen.

De nieuwe RB61 sluit in Hengelo vooral goed aan op de 7000 en de 17900 (en de 1600 naar Enschede). Deze treinen rijden alleen in de spits (ok de 17900 ook overdag maar slechts tot Raalte). Dit betekent dat de trein voor Hengelo-Oldenzaal lang niet zo interessant is als de reguliere 31200.

Dat de RB61 vijf weken later gaat rijden dan gepland is jammer, maar helaas. DM'90 huren of treinvervangend busvervoer op (Hengelo-)Oldenzaal-Bad Bentheim is de vervoerder (Keolis) onnodig op kosten jagen, wat eigenlijk voor de paar man die voornamelijk voor recreatief vervoer van de trein/bus gebruik maken totaal onnodig is. Gewoon in één keer op 14 januari beginnen met de treindienst (dus zonder vervangend vervoer Odz-Bh) is meer dan prima. Kunnen de kinderziektes in het laagseizoen (januari, februari, maart) ook verholpen worden.

Wel vind ik dat de IC Berlin en de 31200 tussen Hgl-Bh/Odz opengesteld moet worden voor reizigers die gebruik maken van regionale treinkaarten tussen 10 december en 13 januari. Deze compensatie kosten de vervoerders (Keolis en DB) vrijwel niets en is toch wel enige vorm van coulance voor de reizigers die gebruik hadden willen maken van de RB61.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

29-11-2017 17:14:25
henri1972
henri1972
Absoluut niet mee eens dat de IC Berlin moet open worden gesteld voor mensen met goedkope tickets. Als ik meer wil betalen voor de IC dan is dat mijn keus. Wil ik dat niet dan kies ik voor de RE/RB. Als die vervoerder in gebreke blijft dan moet die met een verlagend product komen.  

29-11-2017 17:46:48
Dre
Dre
Dat Keolis op kosten wordt gejaagd zal de concessieverleners een zorg zijn. Als in het PvE staat dat je vanaf 10 december moet leveren dan moet dat gewoon gebeuren. Dat eurobahn niet kán leveren regelt ze dan maar met Alpha Trains of Stadler. De Grensland Express is mede ten onder gegaan aan onbekendheid, en de vele kerstmarkten in Duitsland (o.a. Osnabrück) zouden een ideale manier zijn om qua bekendheid een goede start te maken bij de inwoners van Twente.

Daarnaast wel verrassend dat er een harde datum wordt genoemd, vanaf 14 januari, ik begrijp natuurlijk dat men op safe speelt, maar ik kan me ook voorstellen dat de toelating geen 5 weken op zich laat wachten en men (onverwacht) toch eerder kan rijden, maar dat dus blijkbaar niet gaat doen.

Quote
Wel vind ik dat de IC Berlin en de 31200 tussen Hgl-Bh/Odz opengesteld moet worden voor reizigers die gebruik maken van regionale treinkaarten tussen 10 december en 13 januari. Deze compensatie kosten de vervoerders (Keolis en DB) vrijwel niets en is toch wel enige vorm van coulance voor de reizigers die gebruik hadden willen maken van de RB61.

Waarom zou DB ongecompenseerd de problemen van Keolis moeten oplossen? eurobahn/Stadler hebben samen de boel gewoon niet op orde (en da's niet voor het eerst, zie de toelating van de FLIRT1 in Venlo in 2009/2010, ook daar was toelating het heikele punt).

Laatst bewerkt door Dre op 29-11-2017 17:48
 

30-11-2017 00:02:41
thom
thom
Quote
Berk24 (wo 29 nov 2017 14:55:48 https://www.somda.nl/forum/18859/p633219/):
Wel vind ik dat de IC Berlin en de 31200 tussen Hgl-Bh/Odz opengesteld moet worden voor reizigers die gebruik maken van regionale treinkaarten tussen 10 december en 13 januari. Deze compensatie kosten de vervoerders (Keolis en DB) vrijwel niets en is toch wel enige vorm van coulance voor de reizigers die gebruik hadden willen maken van de RB61.

Je bent wel een lolbroek he %08%

Het ene moment loop je te roepen dat het het verplicht omchecken met de OV Chipkaart bij wisseling van vervoerders moet blijven omdat ze anders de kosten onderling niet kunnen verrekenen, en nu roep je dat twee vervoerders maar 'ff' reizigers moet meenemen van een andere vervoerder die zijn zaken niet tijdig op orde heeft.
 

30-11-2017 06:49:49
Berk24
Berk24
Ik vind dat Keolis een wanprestatie heeft geleverd door niet op tijd de toelating van de treinen te laten regelen. Compensatie is op zijn plaats. Echter, verbussing van Oldenzaal-Bad Bentheim vind ik een te zware (te dure) maatregel voor die tien vrije tijdsreizigers. Aangezien de IC Berlin op Hgl-Bh genoeg capaciteit heeft dacht ik dat tijdelijke openstelling op Hgl-Bh voor reizigers met regionale dagkaarten een mooie maatregel was om het leed te verzachten, maar op Somda denkt men daar anders over.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

30-11-2017 07:31:41
dvdhoven
dvdhoven
Wel eens bedacht dat Keolis daar helemaal niks noppes nada aan kan doen?
Staat het woord overmacht nog in jouw woordenboek?


Dick van den Hoven
 

30-11-2017 07:39:03
Berk24
Berk24
Keolis had met Stadler moeten afspreken dat de 8 Flirts voor 1 juli 2017 afgeleverd moesten zijn, zodat Keolis (of Stadler) de toelating kon regelen. Maar dat heeft Keolis verzuimd, dus is er sprake van een wanprestatie.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

30-11-2017 07:42:42
marvinkok
marvinkok
Blijkbaar zit je dicht bij het vuur dat je precies weet wat er speelt?
Je reizigersaantallen veranderen ook per post, van 3 naar 10... Je denkt serieus dat er geen afspraken zijn gemaakt over de toelating tussen Keolis en Stadler? Uiteindelijk zijn het de eba en ILenT die de trein toelaten, heb daar ook al eens naar gekeken?
 

30-11-2017 10:33:00
sjoerd
sjoerd
Ach, zoals het Latijn van kamerlid Baudet, dat Berk citeert in zijn posts, flink rammelde, zo zie ik ook zijn opmerkingen. Het is wel gemakkelijk om een vervoerder in gebreke te stellen als je aan de wal staat. Alsof je projectjes thuis, waar je de bedenker en de uitvoerder van bent, altijd van een leien dakje gaan. Niet dus. Gelukkig zijn er veel bouwmarkten die ook op zondag open zijn. Maar sommige perfecte planners komen daar kennelijk voor elke klus maar één keer. Is het nu zo erg dat vervoerders ook last hebben van narigheid? Dan gaan we toch wat later naar Bentheim of naar Noorderkempen?  

01-12-2017 22:17:41
icened
icened
Dienstregeling Keolis Bielefeld - Hengelo:

- stopt op 22 stations
- Bielefeld - Hengelo: 2:17 u
- Hengelo - Bielefeld: 2:14 u
- Stop op Bad Bentheim duurt tussen Hengelo - Bielefeld 5 minuten. Tussen
Bielefeld - Hengelo 6 minuten

Bron: Spoorboekje 2018
 

01-12-2017 23:39:18
MetroRET
MetroRET
http://nsdr.bemined.nl/2018/20300-ma.html

Dat stond hier al een tijdje %08%
 

02-12-2017 08:24:00
Berk24
Berk24
De RE78 tussen Bielefeld en Nienburg gaat de eerste weken op werkdagen nog niet rijden in verband met tekort aan materieel. Tussen Minden en Nienburg komen bussen te rijden. Dus naast de vrije tijdsreiziger heeft ook de forens last van het geklungel met de toelating van het nieuwe materieel.

De 19 stellen van Westfalenbahn worden als volgt verdeeld:
5 RB61 Bad Bentheim-Bielefeld
3 RB65 Rheine-Münster
3 RB66 Osnabrück-Münster
3 RB72 Herford-Paderborn

Er kan de eerste weken nog niet de geplande capaciteit worden aangeboden op de diverse lijnen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

02-12-2017 09:09:16
dennistd
dennistd
Bron?  

02-12-2017 09:36:07
Berk24
Berk24
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?002,8380054

Ik lees soms in het weekend Drehscreibe en kwam dus dit tegen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

12-12-2017 08:20:05
Berk24
Berk24
Op Drehschreibe las ik dat de nieuwe Keolis Flirts (die straks Hengelo-Bielefeld gaan rijden) al in reguliere dienst hebben gereden in de RE78 (Bielefeld-Minden(-Nienburg)). Dus in Duitsland zijn de stellen al toegelaten (anders kunnen ze niet in reguliere dienst rijden), nu Nederland nog.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

12-12-2017 14:44:07
dennis3
dennis3
Ik had het hier nog niet gelezen, maar spoor 11 te Hgl heeft t.b.v. RB61 een verhoogd dwergsein gekregen zodat wordt voldaan aan de juiste lengte voor het perron. Tevens is een Treinaanwijzer geplaatst.  

12-12-2017 21:13:37
gvttreinen
gvttreinen
Maakt hoog of laag sein wat uit voor de functionele perronlengte?  

12-12-2017 21:26:13
cuneo56
cuneo56
Ik ken de definities van de beheerders en toezicht houders niet, Maar zo'n sein op een voet maakt het mogelijk vanuit een dichtbij staande cabine deze wel/beter te zien.  

12-12-2017 21:42:41
Klaasje
Klaasje
Het kan 5 meter nuttige lengte op een perron schelen.  

12-12-2017 23:28:21
wouterder
wouterder
Quote
dennis3 (di 12 dec 2017 14:44:07 https://www.somda.nl/forum/18859/p634719/): Ik had het hier nog niet gelezen, maar spoor 11 te Hgl heeft t.b.v. RB61 een verhoogd dwergsein gekregen zodat wordt voldaan aan de juiste lengte voor het perron. Tevens is een Treinaanwijzer geplaatst.


Overigens wordt de trein al gewoon getoond in de reisplanner en de vertrektijdborden op station Hengelo met de mededeling: "Rijdt niet". Was het niet makkelijker geweest om deze pas vanaf 14 januari te tonen? %03%

Laatst bewerkt door wouterder op 12-12-2017 23:28
 

12-12-2017 23:50:22
Jan-Mark
Jan-Mark
Ik vermoed dat het eenvoudiger is om de trein in jaarplan in te voeren en dan in dagplan af te schaffen. 14-1 is sowieso ook geen mooie datum voor een nieuw wbl, dan is de gekozen oplossing het gemakkelijkst denk ik.  

13-12-2017 10:54:52
broek53
broek53
Los van het feit dat het wbl december 2017 allang was afgesloten toen het bericht wereldkundig werd dat het 14 januari zou worden. dan resteert weinig anders dan opheffen in dagplan.  

13-12-2017 11:00:16
broek53
broek53
Quote
cuneo56 (di 12 dec 2017 21:26:13 https://www.somda.nl/forum/18859/p634771/): Ik ken de definities van de beheerders en toezicht houders niet, Maar zo'n sein op een voet maakt het mogelijk vanuit een dichtbij staande cabine deze wel/beter te zien.

Volgens de ontwerpvoorschriften maakt het officieel niet uit voor de aan te houden zichtafstand (15 meter) of een dwergsein op een verhoogde voet staat of niet. De teneur van de laatste tijd is om bij een dwergsein-op-voet het rekenen met 10 meter toe te staan - en dat is wat hier gebeurd is.
Ook heel begrijpelijk: een dwergsein op voet schijnt bij een Flirt-achtige trein bijna recht de cabine in. Bij een ICM (waarvoor die 15 meter ooit bedacht is) is de zichtlengte op zo'n verhoogd sein ook om en nabij 10 meter en daarom mag het.
 

13-12-2017 14:31:53
gvttreinen
gvttreinen
Thnx Broek53.  


13-12-2017 22:59:56
AlexNL
AlexNL
Quote
broek53 (wo 13 dec 2017 10:54:52 https://www.somda.nl/forum/18859/p634821/): dan resteert weinig anders dan opheffen in dagplan.


Lichtelijk offtopic, maar ik ben wel benieuwd hoe dat dan gaat. Moet er dan iemand per trein aanklikken "deze trein rijdt niet" of kan dat in één keer worden gedaan voor een hele reeks?
 

20-12-2017 11:26:53
Berk24
Berk24
In de spits sluit de RB61 wel aan op de Sprinter naar Almelo en de sneltrein naar Zwolle, dus de RB61 zou wel in de spits enige ontlasting van de 31200 kunnen bieden. Het is wel jammer dat er nooit is onderzocht of het mogelijk was om in de spits een spitstrein Hengelo-Oldenzaal te rijden. De spitstrein kon de 31200 wel ontlasten.

Off-topic: afgelopen weekend waren er problemen met de nieuwe Flirt-stellen op de RE78 tussen Bielefeld en Nienburg. Er zijn diverse ritten uitgevallen. Er bestaat een aannemelijke kans (zeker omdat er op het Nederlandse deel nog niet getest is), dat de RB61 nog niet vanaf 14 januari wordt verlengd naar Hengelo, vanwege problemen met de nieuwe Flirt-stellen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

20-12-2017 13:42:32
nathanvos2
nathanvos2
De flirt 3 van eurobahn is in Nederland gesignaleerd. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1743432882333999&id=200822779928358  

20-12-2017 13:46:05
wouterder
wouterder
Vandaag stond de ET 4.03 van Keolis DE op spoor 311 in Hgl rond 12:58 . Begin van een testbedrijf? Foto: https://imgur.com/iYzeVom

EDIT: Nathan was mij voor

Laatst bewerkt door wouterder op 20-12-2017 13:49
 

20-12-2017 13:52:04
Berk24
Berk24
Eindelijk, er is hoop. Helaas waren afgelopen weekend de nieuwe Flirts die dienst deden in de RE78 tussen Bielefeld en Nienburg uitgevallen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

20-12-2017 14:00:09
wouterder
wouterder
Quote
Berk24 (wo 20 dec 2017 11:26:53 https://www.somda.nl/forum/15723/p635536/): Off-topic: afgelopen weekend waren er problemen met de nieuwe Flirt-stellen op de RE78 tussen Bielefeld en Nienburg. Er zijn diverse ritten uitgevallen. Er bestaat een aannemelijke kans (zeker omdat er op het Nederlandse deel nog niet getest is), dat de RB61 nog niet vanaf 14 januari wordt verlengd naar Hengelo, vanwege problemen met de nieuwe Flirt-stellen.

En op welke feiten baseer je dit? Die uit je grote duim?
 

20-12-2017 14:05:06
Berk24
Berk24
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?002,8380054,page=4


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

20-12-2017 14:22:46
aarclay
aarclay
Quote
AlexNL (wo 13 dec 2017 22:59:56 https://www.somda.nl/forum/18859/p634909/):
Quote
broek53 (wo 13 dec 2017 10:54:52 https://www.somda.nl/forum/18859/p634821/): dan resteert weinig anders dan opheffen in dagplan.


Lichtelijk offtopic, maar ik ben wel benieuwd hoe dat dan gaat. Moet er dan iemand per trein aanklikken "deze trein rijdt niet" of kan dat in één keer worden gedaan voor een hele reeks?

Hoe de software werkt, weet ik niet. Maar ik neem dat ze planningen als dagplan zelf tot een bepaalde periode kunnen selecteren en aanpassen binnen het materieelblad.

Misschien een leuke vraag voor Marli en Silke van het NS vlogteam

Laatst bewerkt door aarclay op 20-12-2017 14:23


Choo choo.....
 

20-12-2017 14:26:39
thom
thom
Ja, dat zal een lekker populair onderwerp worden "Hoe hef je treinen op..."  

20-12-2017 14:28:21
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
wouterder (wo 20 dec 2017 14:00:09 https://www.somda.nl/forum/18859/p635557/):
Quote
Berk24 (wo 20 dec 2017 11:26:53 https://www.somda.nl/forum/15723/p635536/): Off-topic: afgelopen weekend waren er problemen met de nieuwe Flirt-stellen op de RE78 tussen Bielefeld en Nienburg. Er zijn diverse ritten uitgevallen. Er bestaat een aannemelijke kans (zeker omdat er op het Nederlandse deel nog niet getest is), dat de RB61 nog niet vanaf 14 januari wordt verlengd naar Hengelo, vanwege problemen met de nieuwe Flirt-stellen.

En op welke feiten baseer je dit? Die uit je grote duim?
Dus omdat er afgelopen weekend een Flirtdienst tijdelijk niet gesteld kon worden, is het zelfs aannemelijk dat de stoptrein niet naar Hengelo verlengd wordt over een maand?

Laatst bewerkt door moderator op 23-12-2017 12:27
 

20-12-2017 14:36:26
aarclay
aarclay
Of draai het om naar: Hoe leg je een trein vast in de dienstregeling.
Of je het nu als 'actief' of 'opheffen' markeert maakt niet uit. Ook wat opgeheven is, staat in het dagplan vermeld. Anders had je het niet eens op de borden kunnen zien met de tekst: "Rijdt niet".

Verder kunnen ze ook een rit vastleggen met een markering voor: Niet Publiekelijk.
Vooral handig als W.A. een dagje gaat treinen

Laatst bewerkt door aarclay op 20-12-2017 14:45


Choo choo.....
 

20-12-2017 14:39:49
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat is niet ombuigen, maar een heel andere vraag...  

20-12-2017 14:46:05
aarclay
aarclay
Aangepast! Voel je je nu beter?

Anyway, ik heb de vraag neergelegd! Wie weet vinden ze het wel interessant, en het sluit ook mooi aan hun laatste vlogje over de rit met de 876 en de 766.
Vingers gekruist houden!

Laatst bewerkt door aarclay op 20-12-2017 14:52


Choo choo.....
 

20-12-2017 16:46:57
kniesoor
kniesoor
Quote
aarclay (wo 20 dec 2017 14:22:46 https://www.somda.nl/forum/18859/p635560/):
Quote
AlexNL (wo 13 dec 2017 22:59:56 https://www.somda.nl/forum/18859/p634909/):
Quote
broek53 (wo 13 dec 2017 10:54:52 https://www.somda.nl/forum/18859/p634821/): dan resteert weinig anders dan opheffen in dagplan.


Lichtelijk offtopic, maar ik ben wel benieuwd hoe dat dan gaat. Moet er dan iemand per trein aanklikken "deze trein rijdt niet" of kan dat in één keer worden gedaan voor een hele reeks?

Hoe de software werkt, weet ik niet. Maar ik neem dat ze planningen als dagplan zelf tot een bepaalde periode kunnen selecteren en aanpassen binnen het materieelblad.

Misschien een leuke vraag voor Marli en Silke van het NS vlogteam


Goede aanvulling! Je bent zelf niet zeker over wat je beweert, maar speculeert er gewoon op los. Nuttig hoor.
 

20-12-2017 17:39:25
aarclay
aarclay
Pff... Creatief denken heet zoiets. Kom toch eens op!


Choo choo.....
 

20-12-2017 17:42:34
thom
thom
Nee, het gaat erom dat er een vraag word gesteld en jij speculatief antwoord geeft zonder dat je eigenlijk het antwoord op de vraag weet.

Daar word de vraagsteller natuurlijk niet echt wijzer van.
 

20-12-2017 17:51:16
aarclay
aarclay
Maar daarom schets ik wel een voorbeeld hoe het kan zijn, omdat het behoorlijk op het plannen van een evenement in Google Calendar lijkt. Ik verwacht ook niet veel anders, tenzij ze nostalgische systemen gebruiken uit de jaren '90 met codes ofzo... En ja, ik weet dat het speculatie is, maar wel met een realistische verwachting.


Choo choo.....
 

20-12-2017 18:00:54
kniesoor
kniesoor
Je snapt mijn punt niet.

Als ik ergens niet zeker over ben, geef ik dat aan. Een andere optie is gewoon je mond houden.
 

20-12-2017 18:07:01
aarclay
aarclay
Dan raad ik zeker aan mijn bericht nog eens te lezen.
Meer heb ik niet meer toe te voegen!

Laatst bewerkt door aarclay op 20-12-2017 18:07


Choo choo.....
 

20-12-2017 18:10:25
thom
thom
Als je denkt dat een plansysteem als Donna lijkt op Google Calender, dan denk ik dat je een beetje een verkeerd beeld hebt

Laatst bewerkt door thom op 20-12-2017 18:10
 

20-12-2017 18:41:18
aarclay
aarclay
Je moet toch ergens een beeld kunnen schetsen hoe het softwarematig eruit kan zien. Dat Donna wat anders is dan Google Calendar is wel duidelijk, daarom noem ik het als voorbeeld.

Dat was het antwoord op de gestelde vraag! Ik snap verder al die heisa niet zo na een beetje behulpzaamheid van mijn kant.

Zullen we maar weer terug gaan naar de Eurobahn RE13 en RB61?

EDIT:
En bij deze mijn excuses voor de ontstane ophef. Het is voor mij duidelijk, en ik zal er in het vervolg op letten.

Laatst bewerkt door aarclay op 20-12-2017 19:30


Choo choo.....
 

20-12-2017 19:10:28
AgentX
AgentX
Quote
thom (wo 20 dec 2017 18:10:25 https://www.somda.nl/forum/18859/p635591/): Als je denkt dat een plansysteem als Donna lijkt op Google Calender, dan denk ik dat je een beetje een verkeerd beeld hebt


Niet om het een of ander, maar het gebeurt vaker dat een topic ontspoort na een antwoord van @aarclay.

Het lijkt me verstandig als hij zich voortaan eerst even afvraagt of zijn antwoord in enige vorm inhoudelijk bijdraagt aan de discussie, alvorens op de verzendknop te drukken...
 

20-12-2017 19:27:50
moderator
Moderator
moderator
Genoeg nu, terug naar RE13 en RB61. Voor evt. klachten over gebruikers zijn we via de mail bereikbaar en tevens kun je de knop 'Meld bericht' gebruiken.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

21-12-2017 08:51:40
Dre
Dre
Quote
wouterder (wo 20 dec 2017 14:00:09 https://www.somda.nl/forum/15723/p635557/):
Quote
Berk24 (wo 20 dec 2017 11:26:53 https://www.somda.nl/forum/15723/p635536/): Off-topic: afgelopen weekend waren er problemen met de nieuwe Flirt-stellen op de RE78 tussen Bielefeld en Nienburg. Er zijn diverse ritten uitgevallen. Er bestaat een aannemelijke kans (zeker omdat er op het Nederlandse deel nog niet getest is), dat de RB61 nog niet vanaf 14 januari wordt verlengd naar Hengelo, vanwege problemen met de nieuwe Flirt-stellen.

En op welke feiten baseer je dit? Die uit je grote duim?

Op het moment dat het bericht van Berk24 werd geschreven stond er al een eurobahn FLIRT op spoor 11 in Hengelo. Dus niet testen op het Nederlandse deel is al empirisch bewezen onjuist (en nu kunnen we een hele semantische discussie voeren over het woord 'test', maar laten we dat niet doen).
 

21-12-2017 09:11:12
Berk24
Berk24
Ik zag het later ook via Facebook dat er gisteren getest is, dus ik trek mijn woorden terug. Ik kon toen ik het bericht schreef niet weten dat er op dat moment getest is.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

31-12-2017 00:00:00
yappa
yappa
Dat zou een valide argument zijn geweest als de Westfalenbahn ook opnieuw op deze concessie had geboden...  

31-12-2017 10:51:33
Berk24
Berk24
Het gaat niet zo heel goed met Keolis/Eurobahn. Op Drehschreibe zijn diverse klachten. Op Minden-Nienburg rijdt er dagelijks vervangend busvervoer en dit weekend is er ook op Rheine-Bad Bentheim vervangend busvervoer.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

31-12-2017 11:41:46
icened
icened
Het zit Keolis niet mee. Kinderziektes van nieuwe vervoerder?  

31-12-2017 12:23:09
Berk24
Berk24
In Nederland verricht Keolis wel goede prestaties.

In Duitsland heeft Eurobahn/Keolis niet zo goede reputatie. Zelf heb ik nooit problemen gehad met Eurobahn, maar ik reis slechts incidenteel met Eurobahn. Hoe over twee weken het doorrijden naar Hengelo gaat verlopen is nog niet bekend, maar op Drehschreibe heb ik gelezen dat er problemen zijn met de nieuwe Flirts en dat daardoor ritten uitvalken.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

31-12-2017 13:00:42
marvinkok
marvinkok
De ritten Bh-Hgl van vrijdag zijn in ieder geval prima verlopen.  

31-12-2017 13:33:10
selivio
selivio
Ja, behalve dan dat de eerste trein zo'n 1.5 uur te laat in hgl was  

31-12-2017 14:16:19
dennistd
dennistd
Mogen de Zwenzwoka-FLIRT's eigenlijk naar Bh? In geval van een langdurige storing tussen Bh en Rheine kan het wel lonend zijn om een stelletje uit Enschede op te halen om te gaan pendelen op Hgl-Bh, zeker in het weekend.  

31-12-2017 14:27:04
Berk24
Berk24
Ik denk niet dat de Overijssel-Flirts naar Bad Bentheim mogen rijden. Daar zou eerst een vergunning van de EBA voor nodig zijn. Volgens mij is ICM het enige Nederlandse materieel dat naar Bad Bentheim mag rijden (naast Abellio en Keolis-Flirts).

De enige mogelijkheid die ik zie is dat de Arriva-Flirts die naar Aachen gaan rijden een versnelde toelating kunnen krijgen voor Nederland en Duitsland. Zolang Landgraaf-Herzogenrath nog niet onder draad is, kun je een aantal Arriva-Flirts in Hengelo (en eventueel ook in Venlo, Arnhem gaat niet vanwege het 25kV-eiland tussen Zevenaar en Elten) stationeren zodat ze vervangende diensten naar Rheine en Mönchengladbach kunnen rijden, mochten er problemen zijn met de Eurobahn-stellen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

31-12-2017 15:34:43
IJsbergsla
IJsbergsla
En waarom zou dat sneller zijn? En waarom zou Arriva daaraan meewerken? Gewoon even twee vragen.  

31-12-2017 15:39:00
Berk24
Berk24
Zolang Landgraaf-Herzorgenrath niet onder draad hangt staan de multi-courante treinstellen van Arriva aan de kant. Dan kun je beter de toelatingen regelen, zodat ze dienst kunnen doen als vervangend vervoer, mochten er defecten zijn aan diverse treinstellen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

31-12-2017 15:47:08
bart84
Moderator
bart84
Blijft de vraag waarom Arriva dit zou doen voor een andere vervoerder. Daarnaast kunnen toegelaten multicourante stellen zolang deze niet naar Duitsland gaan, toch worden ingezet in de binnenlandse diensten, dit zou ook kunnen op ddr-gdm of zl-emm. Als dit niet nodig is in Limburg.


Mvg. Bart
 

31-12-2017 16:13:47
cuneo56
cuneo56
Naast het feit dat Arriva niet al te enthousiast op een verzoek van een concurrent van het moederbedrijf zal reageren,moet je je geen illusies maken over een (versnelde) toelating van de Multicourante Flirts van Arriva.
Dat die ook onder 3 Kv= moet kunnen rijden is dan nog het minste dunkt me, meer de 5 a 6 verschillende beveiligings systemen die er in zullen zitten maken het een langdradig verhaal.
 

31-12-2017 16:47:52
Dre
Dre
Quote
Berk24 (zo 31 dec 2017 14:27:04 https://www.somda.nl/forum/18859/p636476/): Volgens mij is ICM het enige Nederlandse materieel dat naar Bad Bentheim mag rijden (naast Abellio en Keolis-Flirts).

Dagelijks rijden er locs uit de serie 1700 naar Bh. Daarnaast is er nog veel oud materieel dat wel degelijk een toelating op Odzg-Bh heeft.

Quote
Berk24 (zo 31 dec 2017 14:27:04 https://www.somda.nl/forum/18859/p636476/):De enige mogelijkheid die ik zie is dat de Arriva-Flirts die naar Aachen gaan rijden een versnelde toelating kunnen krijgen voor Nederland en Duitsland. Zolang Landgraaf-Herzogenrath nog niet onder draad is, kun je een aantal Arriva-Flirts in Hengelo (en eventueel ook in Venlo, Arnhem gaat niet vanwege het 25kV-eiland tussen Zevenaar en Elten) stationeren zodat ze vervangende diensten naar Rheine en Mönchengladbach kunnen rijden, mochten er problemen zijn met de Eurobahn-stellen.

Als ik het topic op Drehscheibe (hier: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?002,8414820,page=2 ) zo lees is materieel niet het enige probleem. Ook een tekort aan bevoegd personeel schijnt (wederom) het probleem te zijn dat eurobahn het hoofd moet bieden.

Ik snap overigens niet waarom je met multicourante stellen naar Vl moet (los van de vraag of Arriva daar überhaupt aan mee wil werken, zoals bart84 terecht aangeeft). Met de serie ET6 en ET7 is niets mis en multicourante stellen heb je voor de dienst Hamm-Vl niet nodig.

Los van deze discussie ben ik wel geïnteresseerd wanneer de concessieverleners in beweging komen. Niets ten nadele van Keolis/eurobahn, maar onmacht eindigt ergens. Een maand lang een deeltraject opheffen, een dag van tevoren aankondigen dat een deeltraject verbust wordt. Ze doen het vast niet voor de lol, maar na drie weken onderweg te zijn verloopt het Teutoburger-Wald-Netz verre van vlekkeloos. (Dan moet gezegd worden dat Keolis Nederland het een stuk beter doet op Es-Zl-Kpn).

Laatst bewerkt door Dre op 31-12-2017 16:49
 

31-12-2017 16:56:19
Berk24
Berk24
Als ik Westfalenbahn was, dan zou ik woest zijn geweest. De concurrent van wie ik verloren had, loopt flink te prutsen en de reiziger is de dupe. Ik hoop dat Keolis/Eurobahn in 2018 wel spoedig zijn zaakjes op orde krijgt, zodat de reiziger zorgeloos kan reizen in de regio Osnabrück en Ostwestfalen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

31-12-2017 23:50:53
Berk24
Berk24
Eurobahn, Westfalenbahn en DB Regio hadden een aanbieding gedaan op het Teutoburger-Waldnetz. Eurobahn heeft gewonnen en Westfalenbahn heeft een rechtszaak aangespannen tegen de gunning van de concessie aan Eurobahn, maar die rechtszaak hebben ze verloren.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

01-01-2018 00:00:00
bacr
bacr
Ook Mat'54 is nog toegelaten tot Bad Bentheim, zoals 16 december bleek  

01-01-2018 02:27:24
dennistd
dennistd
Ik meen dat Westfalenbahn het bezwaar uiteindelijk ingetrokken heeft voordat er een rechtszaak/uitspraak kwam.  

02-01-2018 09:15:43
dh3201
dh3201
Als het Arriva materieel niet wordt ingezet levert dat geen geld op.
Verhuur aan een andere vervoerder levert wel geld op.
Dat zou voor Arriva een reden kunnen zijn om het materieel wat toch nog niet zelf ingezet kan worden tijdelijk aan een andere vervoerder te verhuren.


Shqiperise-lopers?
 

03-01-2018 19:11:59
Dre
Dre
Quote
Berk24 (zo 31 dec 2017 16:56:19 https://www.somda.nl/forum/18859/p636495/): Als ik Westfalenbahn was, dan zou ik woest zijn geweest. De concurrent van wie ik verloren had, loopt flink te prutsen en de reiziger is de dupe. Ik hoop dat Keolis/Eurobahn in 2018 wel spoedig zijn zaakjes op orde krijgt, zodat de reiziger zorgeloos kan reizen in de regio Osnabrück en Ostwestfalen.

Ongeacht of WestfalenBahn (WFB) meegeboden heeft op deze concessie (de lezing van dennistd is de juiste, WFB heeft de zaak niet verloren, de Vergabekammer Westfalen bepaalde zelfs dat de aanbesteding overnieuw moest!) is het niet bepaald effectief om je als bedrijf "woest" te maken over een situatie waar voor jouw bedrijf niks te halen valt. Een vervoerder die, ongeacht wat daaraan ten grondslag ligt, de zaken niet op orde heeft moet het toch over langere tijd behoorlijk bont maken als de aanbestedende overheden tot iets ingrijpenders willen overgaan dan de bekende boetes (als de concessieovereenkomst zoiets überhaupt toestaat).

Het is, naar mijn bescheiden mening, veel interessanter hoe het kan dat men in Duitsland zo'n tekort aan machinisten heeft. Een korte gang door de Duitse media leert dat WFB (inmiddels een volle kleindochter van NS!) in het Teutoburger Wald-Netz een premiesysteem hanteerde, dat nadelig was voor zieke werknemers (die kregen een negatieve premie die op hun basissalaris ingehouden werd). Gevolg was dat zieke werknemers naar het werk kwamen terwijl ze thuis hoorden uit te zieken. eurobahn hanteert zo'n systeem al lang niet meer naar eigen zeggen. Dus wat is het dan? Heeft de gemiddelde Duitse werknemer geen interesse meer in het vak? Zijn er andere zaken die de gemiddelde Duitse werknemer afschrikken?

Daarnaast, je kunt het bij het EBA of ILT neerleggen (want de toelating van DM'90 voor de dienst op Ahbf heeft eind jaren '90 laten zien hoe muggenzifterig het kan gaan), aan de andere kant check je toch of het materieel echt 100% gelijk is aan het materieel dat al toegestaan is? Want feitelijk hebben die Abellio-stellen voor Jan met de korte achternaam tussen Odz en Bh gereden in oktober 2016.
 

03-01-2018 20:41:04
AlexNL
AlexNL
Eurobahn is niet de eerste die met personeelstekort kampt, het is een probleem dat in de hele Duitse industrie speelt. Er is een grote vraag naar machinisten (vooral in het Regionalverkehr) en het aanbod is beperkt.

En wanneer een machinist eenmaal z'n papieren heeft en z'n opleiding heeft afbetaald vertrekt hij naar de goederenmarkt of naar het Fernverkehr omdat dat beter verdient en minder stressvol is (minder vaak stoppen, niet in je eentje verantwoordelijk voor honderden reizigers).

Dat is natuurlijk fijn voor de machinist, maar de vervoerder waar hij is begonnen mag dan weer opnieuw personeel gaan werven.
 

03-01-2018 20:48:27
thom
thom
Heb vooral de illusie niet dat we in Nederland geen Machinisten tekort hebben, ook hier gebeurd precies hetzelfde.

Laatst bewerkt door thom op 03-01-2018 20:48