28-02-2018 11:01:20 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Dan hoop ik dat deze fatsoenlijk Nederlands kunnen vertonen, want de vertaling op de Abellio-ticketautomaat in Arnhem is/was echt een lachertje te noemen. Choo choo..... |
28-02-2018 19:37:15 | ||
---|---|---|
Dre
|
Zover ik kon nagaan was alleen Duits mogelijk. Ik heb eerlijk gezegd ook niet gezocht naar andere opties. Het is ook geen raketwetenschap. Je vult het vertrekstation in, vervolgens de bestemming en in het 3e scherm betaal je. In dat laatste scherm kun je de wissel 2e -> 1e klas maken, het aantal kaartjes instellen en aangeven of je kortingskaarten hebt (volgens mij alleen Duitse). Hier een voorbeeld van de schermen: http://zvm.info/upload/fahrpreise_tickets/Automatenanleitung_eurobahn.pdf |
01-03-2018 00:25:23 | ||
---|---|---|
umbusko
|
In het eerste plaatje onderin zie ik de opties Frans, Turks en Engels staan. %08% |
01-03-2018 07:55:02 | ||
---|---|---|
phantom
|
*Wat is dat voor racistische discriminatie,wel turks maar geen nederlands,bel simons en de krant %07% * Nu dan even serieus,ondanks dat men zo dus best kan reageren in de hedendaagse tijd. (want sommige vallen tegenwoordig overal over) Waarom wel frans,turks en engels en geen nederlands ? Wil men zich hiermee meer op toeristen richten of op mensen uit duitsland die wellicht van elders komen ? Ik dacht dat het gebruikelijk was bij een grens overschrijdende verbinding,dat men de talen van de 2 landen waar tussen men pendelt als basis neemt en dat evt aanvult. maar of we zij afgedreven ri Engeland of Frankrijk,of men vind onze taal niet belangrijk genoeg ? Dit is wel een misser. Laatst bewerkt door phantom op 01-03-2018 07:55 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
01-03-2018 09:23:16 | ||
---|---|---|
Dre
|
Goed, het bijgevoegde pdf-je is maar een voorbeeld van de ZVM. De ZVM heeft op haar site van alle vervoerders die in haar concessiegebied rijden een voorbeeld opgenomen van de bedienschermen van de ticketautomaat. Of Nederlands daadwerkelijk niet op i.i.g. RB61 beschikbaar is weet ik niet (kan het vanmiddag op weg naar huis wel checken). Ik ben het Duits meer dan voldoende machtig om niet op zoek te gaan naar het Nederlands of Engels. Als het Nederlands niet beschikbaar is, is er wat mij betreft geen man over boord, in de grensregio ben ik niet anders gewend. Nederlands is in in Duitsland nooit 'een ding' geweest. Gisteren overigens voor het eerst 'controle' meegemaakt tussen Hgl en Odz. Op dit stuk reed een Duitse conductrice mee (ik dacht dat het de bedoeling was dat ook hier servicemedewerkers van Keolis Nederland mee zouden rijden). Na vertrek uit Hgl gaf ik haar mijn OV-chipkaart. Ze pakte 'em aan en keek wat glazig naar de voorkant. Vervolgens draaide ze 'm en keek ze ook wat glazig naar de achterkant van het hoesje waar m'n OV-chipkaart in zit (wasr behalve een logo van de gemeente Oldenzaal helemaal niks op staat) en vroeg alleen: "Sie fahren bis Oldenzaal?" Nadat ik toestemde kreeg ik, zonder controle of ik ingecheckt was, m'n kaart terug. Laatst bewerkt door Dre op 01-03-2018 09:37, reden: Alinea toegevoegd |
01-03-2018 10:00:28 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Ik ga er vanuit dat de meeste Nederlanders wel tot op zekere hoogte Engels en/of Duits kunnen lezen. Nederlands beschikbaar stellen voor Duitse kaartautomaten is redelijk onzinnig. Fransen en Turken kunnen niet zo goed Engels en/of Duits dan Nederlanders in het algemeen, dus de voorkeur voor Frans en Turks (en daarnaast Spaans, Italiaans en Pools) boven Nederlands in Duitse kaartautomaten is in mijn ogen redelijk logisch. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
01-03-2018 10:23:08 | ||
---|---|---|
maurits
|
De kaartautomaten in de RB61 zijn een drama qua uitvoering en functionaliteit. De bediening is totaal niet gebruikersvriendelijk, je moet ongeveer door de automaat heen duwen om een keuze te maken en betaling gaat (een maandje geleden althans) alleen met muntgeld, terwijl de Westfalenbahn probleemloos Nederlandse PIN-passen accepteerde. Hopelijk wordt dat nog verbeterd. Je kunt de SWT's en Niedersachsen-tickets ook zonder problemen in de DB-Navigator bestellen, dat werkt een stuk handiger. En volgens de website van Keolis zou de "Verkoop- en Reisinformatie" in Hgl ook Keolis-verkooppunt zijn, ik ben benieuwd of ze daar ook Niedersachsentickets e.d. verkopen. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
01-03-2018 11:51:32 | ||
---|---|---|
treinfan
|
QuoteBinnen Duitsland is Duits/Frans/Engels/Turks geen rare combinatie van talen om beschikbaar te stellen op een automaat. De systemen van de kaartautomaat zullen waarschijnlijk al iets ouder zijn dan de concessie naar Hengelo. |
01-03-2018 12:43:02 | ||
---|---|---|
Dre
|
Quote Hear, hear! |
01-03-2018 12:51:35 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Quote De taalvolgorde in Duitsland is volgens mij: Duits, Engels, Frans, Italiaans, Turks, Spaans, Pools en dan pas Nederlands. In het zuid-oosten van Duitsland zijn ook Tsjechisch en Russisch van belang, maar Nederlands in het westen is totaal onbelangrijk, aangezien de Duitsers ervan uit gaan dat Nederlanders Engels en Duits kunnen. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
01-03-2018 12:56:54 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
En de provincie Overijssel is vergeten dergelijke tamelijk logische zaken - een trein in Nederland met een automaat die Nederlands spreekt zou vanzelfsprekend dienen te zijn - in de verwachtingen bij de concessie op te nemen? |
01-03-2018 22:22:44 | ||
---|---|---|
Knoek
|
Laten ze die treinen eerst eens fatsoenlijk rijden, dat lijkt me veel belangrijker. Ook vandaag weer een zeer hoge uitval van treinen, liefst 7 ritten die niet gereden werden en wat er wel rijdt dat rijdt over het algemeen met zeer forse vertraging. Als reiziger laat je deze trein links liggen, dit is gewoon geen betrouwbare verbinding! Kun je me wel een negatieveling noemen maar Keolis levert hier al 3 maanden een wanprestatie en nu ze eindelijk wel rijden is het ook 1 groot drama, dat is de realiteit en niet anders. Ze hebben de zaakjes gewoon niet voor mekaar punt uit. Dat ze uberhaupt nog geld durven te vragen voor deze wanprestatie. https://www.ovtijden.com/avtdag/ODZ/20180301/ |
01-03-2018 22:26:02 | ||
---|---|---|
SunKeeper
|
Maar wat is nu, net als vandaag, dan de top drie redenen voor al deze uitval en vertragingen? Lijkt me toch niet het omschakelen naar andere spanning. Personeel? |
01-03-2018 22:43:04 | ||
---|---|---|
thom
|
Volgens mij gaat het hier over de RE13 en RB61, en zie ik die daar niet 7x uitvallen... |
01-03-2018 23:15:34 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Het lijkt erop dat er vandaag een stel rondreed dat niet naar Nederland kon: de slagen 20360/20365, 20370/20375 en 20380/20385 zitten in dezelfde omloop. Blijft (opgeheven) alleen de 20362/20367 op Odz-Hgl-Odz over. |
01-03-2018 23:16:24 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Wel opvallend dat de ene slag bij 9 minuten vertraging al keert in Odz, terwijl andere slagen met +20 wel doorrijden tot Hgl en dan dus ook weer met pakweg +20 vertrekken. Wat is hierin het beleid? Of is het een soort van willekeur? |
02-03-2018 08:23:39 | ||
---|---|---|
Berk24
|
@Knoek, de kans op vertraging tussen Herford en Hengelo is vrij groot. Ten eerste is het een lang traject met ook nog een stukje enkelspoor en daarnaast zit er tussen Herford en Hengelo nauwelijks speling in de dienstregeling. In Rheine en Osnabrück wordt maar twee minuten gehalteerd, dus de kans op spitsvertraging is aanzienlijk. Een grote vertraging die bij Bünde ontstaat valt vrijwel niet weg te werken, waardoor de treinen regelmatig te laat aankomen in Oldenzaal. Dit is niet het probleem waar alleen Keolis verantwoordelijk voor is, maar ook DB Netz en andere vervoerders die het baanvak delen. Als reiziger zou ik de verbinding niet links laten liggen, want dat is gewoon zonde van het hele project. Wel zou ik rekening houden met mogelijke vertragingen. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
02-03-2018 08:44:10 | ||
---|---|---|
Dre
|
Quote Je mening over Keolis in het bijzonder is algemeen bekend. Maar om nu na vier dagen al een compleet Sodom en Gomorra te schetsen ("één groot drama") gaat mij echt te ver. Keolis Deutschland heeft tot het einde van de maand gekregen om te verbeteren t.o.v. de situatie zoals deze tot en met eind januari was en daarover komen de concessieverleners begin april weer bij elkaar. Het niet rijden zoals in de concessie afgesproken (namelijk per trein en niet per bus óf zelfs helemaal niet) was echt een fractie van de zaken waarvan m.n. de NWL vond dat ze beter moesten. |
02-03-2018 16:10:40 | ||
---|---|---|
edje
|
QuoteAls je nou eens verder gaat kijken dan alleen waarnemen via www.ovtijden.com. 7 Ritten zijn uitgevallen volgens jou. Maar als je nou even goed nadenkt. Een treinstel rijdt van Bielefeld naar Hengelo, keert en gaat weer terug, een uurtje later gebeurt het weer en uur later weer. Volgens jou zijn 3,5 slag vervallen dus. En inderdaad als je op www.ovtijden.com kijkt zie je dat trein 20362 Bielefeld - Hengelo, niet heeft gereden, maar trein 20367 Hengelo - Bielefeld wel. Lijkt me sterk, dat er ineens een treinstel in Hengelo stond. Kortom info, waar je negatieve info weghaalt klopt niet Quote RB61 rijdt niet onder de naam Keolis, maar op alle borden, CTA's treinen, en documenten staat Eurobahn. Alleen op ovtijden.com staat Keolis. Oke, het loopt niet perfect, maar je begint nu na 3 dagen al weer te klagen als een kleine kleuter. En tuurlijk mogen ze geld te vragen, je wordt immers nog steeds vervoerd, of het nou per bus is of per trein. |
02-03-2018 18:08:44 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote Zou het een groot verschil maken als dat stukje enkelspoor er niet meer zou zijn ? Zoals ik nu alles lees,komt het op mij over dat er teveel treinen van diverse vervoerders op dat spoor rijden waar ook dat stuk enkelspoor inzit. Klopt dat ? En welke vervoerder krijgt voorrang bij dienstregelings problemen/vertragingen,daar ? Laatst bewerkt door phantom op 02-03-2018 18:23 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
02-03-2018 23:32:46 | ||
---|---|---|
Knoek
|
@Edje: Als je station Oldenzaal aan houdt dan heb je in twee richtingen uitval, op een eindstation de helft. En het is wel degelijk Keolis dat hier rijdt, Eurobahn is slechts een merknaam zoals Twents dat ook is onder Keolis. En het zijn geen 3 dagen Edje, zijn ze niet al weken aan het proefrijden geweest? Dacht het wel. Je zal maar reiziger zijn en verkleumd zitten te wachten op een trein die je naar huis hoort te brengen. Ach meneer er valt ff een ritje uit en u mag nog minstens een uur extra wachten in de kou. Misschien dat de volgende wel komt, misschien ook niet. Volgens Edje heel normaal, want ja, die reizgers hebben toch niks beters te doen. Bekijk de zaak eens alsof je zelf reizger zou zijn en niet als niet-objectieve werknemer van Keolis. Laten ze dan maar permanent een bus stand-by zetten als de dienstregeling zo onbetrouwbaar is, hier kun je als reiziger gewoon niet op plannen en mag het ook een keer dat deze verbinding na 3 MAANDEN eindelijk eens probleemloos gaat rijden? Jij met je 3 dagen..... Laatst bewerkt door Knoek op 02-03-2018 23:36 |
03-03-2018 00:15:38 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Dat er 2,5 maand uitstel is geweest is erg vervelend, maar dat is niet louter de schuld van Keolis. De voertuigen werden laat geleverd en bleken daarna niet goed te functioneren, dat is primair de schuld van Stadler Rail. Eurobahn zorgde voor vervangend busvervoer tussen Hgl, Odz en Bad Bentheim en liet reizigers dus niet in de kou staan. Eurobahn rijdt nu 5 dagen op het traject, als ik op ovtijden.com door de geschiedenis van de vertrektijden van Oldenzaal blader valt de "onbetrouwbare dienstregeling" op het traject Hengelo - Bad Bentheim - Bielefeld valt dat me alleszins mee. Gisteren zijn 3 ritten H/T Hengelo - Bad Bentheim uitgevallen, vermoedelijk omdat er dus een verkeerde trein in de omloop was beland, en is één trein gekeerd in Oldenzaal. MIsschien was er meer materieel defect dan waarmee gerekend wordt... dat gebeurt NS ook wel eens. De rest van de week ziet het er eigenlijk prima uit. Af en toe wat vertraging, maar niks wereldschokkends. Ik zie ook niet heel veel uitval, en als dat wel het geval is lijkt het erop dat de trein in Oldenzaal keert om zo weer op tijd te zijn voor de terugreis. Vervelend voor de reizigers die in Hengelo op de Eurobahn hoopten te stappen, hopelijk kregen zij per omroep het advies om de stoptrein naar Oldenzaal te nemen. |
03-03-2018 00:50:55 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Waren ze dan wel op tijd besteld eigenlijk? 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
03-03-2018 01:09:58 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
De gunning van de TWN-concessie was niet makkelijk. In november 2014 werd de concessie gegund aan Keolis, zittende vervoerder WestfalenBahn heeft toen bezwaar gemaakt tegen die gunning. In juli 2015 heeft WFB haar bezwaren ingetrokken en werd de gunning definitief (bron: http://www.railwaygazette.com/news/passenger/single-view/view/keolis-wins-battle-of-teutoburger-wald.html). Als er direct na de oorspronkelijke gunning een order zou zijn geplaatst bij Stadler zouden zij ruim drie jaar de tijd hebben gehad om de voertuigen te leveren. Door de bezwaarprocedure is die tijd ingekort tot 2 jaar en 5 maanden. Laatst bewerkt door AlexNL op 03-03-2018 01:10 |
03-03-2018 01:35:04 | ||
---|---|---|
Frontier
|
En heeft Keolis toen kenbaar gemaakt aan de concessieverlener dat de levering een probleem zou gaan vormen? Want nu lijkt iedereen verbaasd en verontwaardigd naar elkander te wijzen terwijl men het probleem dus had kunnen zien aankomen. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
03-03-2018 08:44:08 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Ik snap het gezeur van Knoek ook niet. Ik ben allang blij dat de RB61 nu eindelijk rijdt en dat je voor een zacht prijsje per trein Bad Bentheim en Osnabrück kan bereiken. Tevens kun je vanuit Twente nu eerder op de dag Osnabrück bereiken, alsmede later thuiskomen. Vooral handig als je richting Bremen en Hamburg wilt. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
03-03-2018 09:31:24 | ||
---|---|---|
marvinkok
|
Ga vooral niet blind uit van ovtijden, dat blijkt notoir onbetrouwbaar bij de rb61.. Nog een reden voor vertragingen zijn oa de goederentreinen. Omdat grens-Bh maar 1 blok is kun je ook niet kort achter elkaar uit of naar Bh. Een licht vertraagde goederentrein zorgt zo best snel voor vertraging. Voor zover ik heb begrepen geven de stellen momenteel weinig tot geen problemen, zijn het de externe factoren die voor vertragingen zorgen, in ieder geval op het grensdeel. |
03-03-2018 10:00:45 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Om dat punt met het blok naar Bad Bentheim te verhelpen halen de stoptreinen planmatig de goederentreinen in te Oldenzaal. |
03-03-2018 10:31:18 | ||
---|---|---|
marvinkok
|
Owkey... Maar heb al een paar keer gezien dat die cargo vlak voor de RB61 uitgestuurd wordt, dan hobbel je er dus achteraan. Die gaat met 40 door Hgl, kan bij Hglo door naar 80 en dan voor Odz al weer terug naar 40. Niet bevorderlijk voor je punctualiteit... |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
03-03-2018 16:01:51 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Ik denk niet dat Keolis in juli 2015 al wist dat de levering en toelating van de FLIRTs op zich zou laten wachten, ze hebben immers treinstellen besteld die gelijk zijn aan die van Abellio NRW. Als Stadler dan zegt "ja, kunnen we!" dan kun je als Keolis zijnde niet veel ander dan daarop vertrouwen. Zodra Keolis wist dat de toelating op zich ging laten wachten, zullen ze daar ongetwijfeld naar gehandeld hebben. |
03-03-2018 17:57:47 | ||
---|---|---|
Dre
|
Quote Zoals good old Leo de Haas ooit in 'Blik op de Weg' sprak: "vertrouwen is goed, controle is beter". Dergelijke zaken kun je contractueel vast laten leggen om er zeker van te zijn dat de toezegging ook nagekomen wordt. Vertraging leidt immers voor de vervoerder tot imagoschade. De fabrikant heeft daar veel minder last van. Laatst bewerkt door Dre op 03-03-2018 22:57, reden: De [vervoerder -> fabrikant] ... minder last van. |
03-03-2018 19:19:07 | ||
---|---|---|
Gertion58
|
Op 3-3-2018 aantal malen rit gereden Hgl-Bh vice versa....prima op tijd, mooie treinen. Kaartautomaat in trein en op perron Bh NIET Nederlandstalig... Ondanks de vele kritiek geef ik ze het voordeel van de twijfel...%02% |
03-03-2018 22:56:14 | ||
---|---|---|
Dre
|
Ik heb er deze week ook meerdere malen (elke dag vanuit het werk, de 20377 sluit perfect aan op de 7062 vanuit Es.) gebruik van gemaakt. Rijdt gewoon als een zonnetje. |
04-03-2018 19:27:47 | ||
---|---|---|
Knoek
|
Dit weekend werd er keurig volgens de dienstregeling gereden, hopelijk gaat dat vanaf nu ook doordeweeks lukken. %02% |
02-04-2018 23:08:49 | ||
---|---|---|
spurt2244
|
Gisteren en vandaag reed de Rb 61 niet tussen Hengelo en Bad Bentheim v.v. door Beperkingen in de materieelinzet, zijn er een aantal stellen kapot ofzo? van 3 tot 9 april 2018: Rijden er dagelijks tot 07.30 uur bussen tussen Oldenzaal en Ibbenbüren. Rijden er dagelijks vanaf 07.30 uur bussen tussen Bad Bentheim en Ibbenbüren. Rijdt dagelijks de Rb 61 vanaf 07u30 tussen Hengelo - Bad Bentheim v.v. Keren op Bad Bentheim mocht eerder dit jaar niet volgens DB Netz en nu ineens kan het wel %02% |
02-04-2018 23:11:41 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Tja, als er verder niets rijd te Bh dan is er capaciteit zat natuurlijk. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
02-04-2018 23:23:00 | ||
---|---|---|
Nick86
|
Van 3 tot 9 april zijn er werkzaamheden tussen Oldenzaal/Bad Bentheim en Ibbenbüren. Met werkzaamheden is het geen probleem om te keren op Bad Bentheim, omdat er vanaf de andere kant geen trein komt en genoeg capaciteit is. De IC Berlijn rijdt immers ook niet van Asd naar Osnabruck. |
02-04-2018 23:41:46 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Quote Nope. NS levert DVS-berichten vanuit CRIS/PPV met als vervoerder "Keolis". Ik verzin zelf geen vervoerders. Ook de NS journeyplanner en 9292 noemen het beestje een Keolis stoptrein. Overigens is vertragingsdata vanuit Duitsland niet altijd je-van-het, dat klopt. Ik kan daar als afnemend systeem helaas weinig aan verbeteren. Laatst bewerkt door Amazonous op 02-04-2018 23:44 |
03-04-2018 08:46:10 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Net als bij Syntus is gebeurd lijkt Keolis ook in Duitsland bezig om de specifieke merknaam uit te faseren. Het logo van eurobahn is enige tijd terug in dezelfde stijl gebracht als het overgangslogo van Syntus, en op de website van eurobahn staat pontificaal dat het Keolis is. Het zou mij niet verbazen als de naam eurobahn binnen een paar jaar is verdwenen. |
03-04-2018 14:01:28 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Ook TransDev is alle merknamen aan het uitfaseren. In vele concessies wordt tegenwoordig gevraagd om aantoonbaar bekend te zijn net het rijden van treinen. |
21-04-2018 12:00:57 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Interessant artikel: Met de trein van Hengelo naar Bielefeld blijft een gok door stroomverschil HENGELO/BIELEFELD – Wie de mededelingen over storingen op het spoor bijhoudt kent het bericht inmiddels maar al te goed: Minder treinen tussen Hengelo en Bielefeld vanwege beperkingen in de materieelinzet. De internationale stoptrein van Keolis/Eurobahn door het grensgebied wordt al sinds de lancering eind 2017 geplaagd door technisch euvel: problemen met het spanningsverschil tussen het Duitse en Nederlandse spoor. Inmiddels heeft de lijn deze week alweer vijf dagen geen volledig spoorboekje en een definitieve oplossing lijkt nog niet in zicht. De oorzaak ligt in het voltage, bij het omschakelen in de bovenleidingspanning van het Duitse naar het Nederlandse spoornetwerk. De treinen van Eurobahn en zusterbedrijf Keolis zouden die overschakeling zonder moeite moeten kunnen uitvoeren, maar de praktijk blijkt weerbarstig. „Er zijn drie treinstellen die een storing hebben in de beveiligingssystemen voor Nederland en Duitsland” (dat zijn waarschijnlijk de ET404, ET405 en ET408, aangezien er op internet geen foto's staan van deze stellen in Nederland), laat woordvoerder Nicole Pizzuti van Keolis Deutschland weten. „Daardoor kunnen deze treinstellen alleen in Duitsland ingezet worden.” Daardoor zijn er te weinig treinen beschikbaar om de volledige dienstregeling te kunnen rijden. Daarnaast vallen er af en toe treinen spontaan uit door een defect aan de spanningsherkenning voor het gelijkstroomnet. „Een treinstel is na zo’n storing voor de rest van de dag niet meer inzetbaar onder het Nederlandse spanningsnet”, aldus Pizzuti. Bron: https://www.tubantia.nl/regio/met-de-trein-van-hengelo-naar-bielefeld-blijft-een-gok-door-stroomverschil~a6502bdb/ Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
21-04-2018 13:42:39 | ||
---|---|---|
phantom
|
Aangezien we meerdere grensoverschrijdende lijnen hebben die exact dezelfde stroomsoorten hebben en waar wel grens overschrijdend gereden kan worden. Vraag ik me dan af,zijn de onderdelen voor alle grens overschrijdende treinen hetzelfde qua leverancier ? Als de ene lijn reizigers treinen heeft van fabrikant A en deze van fabrikant B,dan ligt daar miss een oplossing in,door onderdelen te wisselen ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
21-04-2018 15:41:32 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het zijn allemaal Flirt van hetzelfde Stadlers, toch? |
21-04-2018 16:12:54 | ||
---|---|---|
selivio
|
In naam wel ja %08% |
21-04-2018 17:08:00 | ||
---|---|---|
edje
|
De eene flirt is de andere niet. Maar het spanningsprobleem is niet het enige probleem ook de ATB geeft veel problemen. Laatst bewerkt door edje op 21-04-2018 17:09 |
23-04-2018 06:29:38 | ||
---|---|---|
spurt2244
|
Is het niet meer dat Stadler slechte treinen heeft geleverd op het gebied spannings wissel en rijden met ATB of moest Stadler een zo goedkoop mogelijke trein bouwen? |
23-04-2018 07:01:30 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Ik denk niet dat dat zo makkelijk te zeggen valt. De RE19-Flirts doen het (toch) ook gewoon goed. |
23-04-2018 07:57:41 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Er wordt voortdurend vergeleken met de Abellio Flirts. Die hebben echter een heel andere situatie. Die schakelen rijdend om van 15KV AC naar 25 KV AC en 25KV naar 1,5 KV DC en bovendien van de Duitse beveiliging (PZB90?) naar ETCS en van ETCS naar ATB en omgekeerd. De Keolis Flirst schakelen in stilstand om in Bad Bentheim van 15 KV AC naar 1,5 KV DC en van PZB90 naar ATB en omgekeerd. Is er ooit wel eens met een Abellio Flirt of meerspannig Arriva Flirt in Bad Bentheim getest? Laatst bewerkt door dvdhoven op 23-04-2018 07:58 Dick van den Hoven |
23-04-2018 09:22:23 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Quote Ik geloof niet dat Stadler slechte treinstellen heeft geleverd. Immers de impact van de risico's voor het leveren van slechte stellen zijn voor een treinenbouwer enorm als de vervoerder een beroep doet op de garantie en dus een treinenbouwer voor niets nieuwe treinen moet leveren omdat de huidige treinstellen niet werken. Daarnaast heeft Stadler al eerder meerspanningstreinen gebouwd voor het grensoverschrijdend vervoer tussen Oostenrijk en Italië en Zwitserland en Italië, dus ervaring met het bouwen van meerspanningstreinen heeft Stadler al. Er was gewoon te weinig voorbereidingstijd voor Hengelo-Bielefeld waardoor belangrijke randvoorwaarden over het hoofd werden gezien. Dat valt zowel de concessieverlener, als de vervoerder, als de fabrikant aan te rekenen. Dan moeten nu nog de defecten worden opgelost. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
23-04-2018 09:22:59 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Quote Mij lijkt stilstaand omschakelen makkelijker dan rijdend omschakelen, of vergis ik mij? Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
23-04-2018 09:36:42 | ||
---|---|---|
DDietzen
|
Moet de infra in Bh wel meewerken. Ik weet niet hoe soepel (of niet) die spanningsswitch verloopt. Bij de grens Zevenaar-Emmerich hoeft alleen de trein te 'switchen', de infra is statisch. |
23-04-2018 10:26:21 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
QuoteMij niet, maar ik kan er volledig naast zitten. Bij rijdend omschakelen gaat zeer waarschijnlijk niet het hele systeem plat. Bij stilstaand omschakelen zoals in Bh, gaat de trein na aankomst plat, dus ook het systeem. Dan wordt het systeem weer "wakker" met een andere spanning en een ander beveiligingssysteem, dan waarmee het plat ging. Mij lijkt dat een lastiger verhaal. Maar ik kan er totaal naast zitten. Dick van den Hoven |
23-04-2018 10:35:26 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Volgens mij wordt de ATB/PZB niet in Bh omgeschakeld maar vlakbij de grens. Daar liggen ETCS-bakens waarmee dit automatisch wordt gedaan. |
23-04-2018 11:55:04 | ||
---|---|---|
DDietzen
|
Stomme vraag, maar als de ATB/PZB-switch op de grens (Odzg) ligt, beschikken de 1700's dan over PZB? Of wordt dat gedoogd door de Duitse veiligheidswaakhond (zoals met de Breaks in Mt en de klassiekjes en Varkensneuzen in Rsd)? Laatst bewerkt door DDietzen op 23-04-2018 11:57 |
23-04-2018 11:56:59 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Neen. |
23-04-2018 12:29:58 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Quote Nee maar waarschijnlijk zijn de seinen aan Duitse zijde zowel met ATB als PZB uitgerust net als voorheen op Ah-Emmerich op het Duitse deel. Met aparte inschakelsecties voor de ATB. |
23-04-2018 12:40:39 | ||
---|---|---|
Apda
|
Hoe het zit met ATB, PZB en ETCS op Odz - Bh is hier te lezen: https://fahrweg.dbnetze.com/resource/blob/1355860/47b1be6864544336b84497062ccaf996/rw_302-9206Z01_a01-data.pdf (blad 10, 11). |
23-04-2018 12:42:35 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Waarom zou stilstaand omschakelen moeilijker zijn? De br 186/9 doet dat toch ook regelmatig in Bentheim of Venlo met cargo? Of zit ik nu fout? |
23-04-2018 12:47:10 | ||
---|---|---|
Apda
|
Quote "de omschakeling van wissel- naar gelijkspanning verloopt in vier fasen: uitschakelen wisselstroom; aarding van de bovenleiding voor het afvoeren van eventuele inductiestromen; kortstondige inschakeling van de gelijkstroom; definitieve inschakeling van de gelijkstroom." Bron: De beveiliging van het emplacement te Emmerich, Miniatuurbanen jaargang 10 nr. 10, december 1967 %02% |
23-04-2018 20:54:29 | ||
---|---|---|
spurt2244
|
In de maand maart viel 20% van de ritten uit en in april tot nu toe 44% van de ritten die uit vielen, in maart waren de problemen minder groot dan in april. |
23-04-2018 21:09:52 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Ik vind het best vreemd dat in maart minder treinen zijn uitgevallen dan in april. Wellicht zitten in april vaker niet-werkende stellen in de 5 omlopen dan in maart. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
24-04-2018 00:37:14 | ||
---|---|---|
dennistd
|
QuoteOp basis waarvan zijn deze cijfers? |
24-04-2018 01:35:43 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Aannemelijk dit artikel: https://www.treinreiziger.nl/trein-hengelo-bielefeld-44-uitval-april/ 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
24-04-2018 07:02:42 | ||
---|---|---|
spurt2244
|
Ja dat verhaal inderdaad. |
25-04-2018 07:11:28 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Maar dat is allemaal aan infrazijde, daar heeft de trein niets mee te maken. In de trein moet je de stra plat leggen, wachten tot je een seintje van te trdl krijgt dat de andere spanning op de bovenleiding staat, die spanning selekteren en de stra weer opzetten. En op een ander moment al rijdend van PZB naar ATB (of omgekeerd) gaan. En waarom zou dat laatste gecompliceerder of storingsgevoeliger zijn dan van ATB naar ETCS, PZB naar ETCS, ETCS naar ATB of ETCS naar PZB? Want was in het verleden ook dagelijkse kost dagelijks op Arnhem - Emmerich. |
05-05-2018 23:02:45 | ||
---|---|---|
Knoek
|
Het lijkt erop dat vandaag alle ritten gereden zijn, ook de laatste van 22.34 uur zag ik op tijd vertrekken. Zal Stadler eindelijk het probleem gevonden hebben? Of wordt er weer met 1 treinstel tussen Hengelo en Bad Bentheim gependeld? |
06-05-2018 14:02:18 | ||
---|---|---|
spurt2244
|
In de DB App zag ik gisteren geen treinen die beperkt waren tot Bad Bentheim. |
06-05-2018 15:28:36 | ||
---|---|---|
BasSNG2001
|
Ook volgens OVtijden reden alle ritten gewoon tot Bielefeld. #DiscoverEU |
06-05-2018 15:38:35 | ||
---|---|---|
edje
|
Och het is al een paar dagen zo hoor. |
06-05-2018 19:44:42 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Quote Ik denk dat de stellen die niet naar Nederland kunnen uit de omlopen zijn gehaald en op reserve staan (of op een andere lijn worden ingezet). Dus waarschijnlijk zijn de problemen nog niet verholpen, want mochteen goed stel toch om wat voor rreden dan ook uit de omlopen worden gehaald en ingewisseld worden voor een stel dat Nederland niet in kan, dan komt er gewoon weer uitval. Pas als er minstens 6 weken zonder uitval (uitgezonderd uitval wegens te hoge vertraging) gereden wordt dan kan er gesproken worden dat de problemen zijn opgelost. Voor die tijd, mocht je van de RB61 gebruik willen maken, zorg dan dat je een back-up plan hebt voor het geval dat de trein niet rijdt. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
06-05-2018 19:56:59 | ||
---|---|---|
thom
|
Euh, problemen zijn opgelost als het probleem technisch ondervangen is en niet meer voorkomt, die 6 weken verzin je er zelf bij. En alle treinen hebben gewoon zoals bedoeld gereden, dus ik snap je verhaal niet over treinen uit omlopen halen en elders inzetten... |
06-05-2018 20:13:31 | ||
---|---|---|
mren
|
Ik denk dat er ook vrijwel geen enkele NS-lijn te vinden is waar 6 weken lang geen enkele uitval plaatsvindt. |
06-05-2018 22:12:27 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Quote Ahm, nee. Voor Hengelo-Bielefeld zijn 8 stellen gebouwd en er zijn 5 omlopen benodigd. Volgens nieuwsberichten blijkt dat er 2 of 3 stellen niet naar Nederland kunnen rijden, dus 5 a 6 stellen kunnen dat in principe wel. Dit is voldoende om de complete dienst Hengelo-Bielefeld te rijden, mits er met de planning rekening is gehouden dat men de 2/3 stellen die Nederland niet in kunnen niet ingezet worden in de RB61. Het functioneert vandaag, maar dit betekent niet dat de problemen zijn opgelost. Al eerder hebben we gezien dat op dag 1 en 2 alles vlekkeloos verloopt en op dag 3 twee van de vijf omlopen uitvallen, doordat er of bij een werkend stel een storing optreedt, of omdat de stellen die ingezet worden verwisseld zijn met de stellen die op reserve staan. Dus juich aub niet te vroeg. Die zes weken heb ik verzonnen, want ik denk van dat als er zes weken lang vlekkeloos gereden wordt en bij het omschakelen in Bad Bentheim geen storingen meer optreden en er waarschijnlijk ook stellen die zijn ingezet verwisseld zijn met de stellen die op reserve stonden en dus alle stellen Nederland kunnen in plaats van 5/8 of 6/8. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
06-05-2018 22:53:56 | ||
---|---|---|
selivio
|
Wellicht iets minder het nieuws geloven. Journalisten en woordvoerders weten lang niet altijd waar ze het over hebben. Feit is wel dat 1 van de 2 problemen nu redelijk onder controle zou moeten zijn na een technische wijziging van stadler in het hoogspanningscircuit (de stellen slikken nu beter en makkelijker de 1500 volt). Het andere probleem (met o.a. de ATB) is nog niet onder controle en een definitieve oplossing daarvoor wordt nog niet op korte termijn verwacht.... Omlopen en reserves hebben hier niets mee te maken aangezien alle 8 de stellen deze problemen hebben. Ze zijn alleen wat minder frequent(dagen geen storing en dan ineens wel weer enz.). |
06-05-2018 23:44:57 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Ben benieuwd wat het probleem met de ATB is? Gebruiken ze de normale ATB of een ATB-STM-module in die treinen? Choo choo..... |
07-05-2018 08:18:31 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Want dat laatste zou een probleem vormen? |
07-05-2018 08:47:35 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Geen idee, maar de signalen in STM is als ik mijn niet vergis softwarematig en hardwarematig in de DMI zichtbaar. En volgens mij lijkt mij dat complexer qua inbouw dan een normale ATB? Laatst bewerkt door aarclay op 07-05-2018 08:50 Choo choo..... |
07-05-2018 09:13:05 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Wat bedoel je precies met 'softwarematig' en 'hardwarematig'? Het DMI-scherm is uiteraard door software aangestuurd. Een simpele MCU, ADC of ander IC'tje dat een ATB-signaal vertaalt voor de boorcomputer is voor moderne treinen toch een stuk minder complex dan een ATB-module die ook de remleiding moet kunnen aansturen. |
07-05-2018 09:36:24 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Ah, okee. Ik had eigenlijk anders verwacht omdat het in geintegreerd is in software i.p.v een losse module. Maar welke ATB-systeem heeft de Eurobahn eigenlijk? Laatst bewerkt door aarclay op 07-05-2018 09:38 Choo choo..... |
07-05-2018 10:36:02 | ||
---|---|---|
selivio
|
Op (zover mij verteld is) een ATB-STM idd. |
07-05-2018 12:47:28 | ||
---|---|---|
Knoek
|
Gisteren slechts alleen de eerste rit uitgevallen en vandaag rijdt tot nu toe alles, het gaat dus duidelijk de goede kant op. %02% Ik zie dagelijks best veel internationale reizigers op deze trein wachten in Hengelo, soms wel een stuk of twintig met koffers (naast de normale reizigers naar Oldenzaal of net over de grens). Als de verbinding betrouwbaar wordt verwacht ik een goede bezetting, in ieder geval veel beter dan de Grenzland-Express. |
07-05-2018 13:34:22 | ||
---|---|---|
Berk24
|
20 reizigers per trein die de grens overgaan klinkt best goed, al moet als de trein betrouwbaar is, toch wel wat bijkomen om de RB61 tot een succes te maken. Een succesvolle RB61 (succesvol betekent dat er veel meer reizigers de grens overgaan dan geprognotiseerd) biedt ook kansen om te onderzoeken of verbetering van internationale treinen op andere trajecten mogelijk wordt, zoals een sneltrein Eindhoven-Düsseldorf en eventueel als er flinke zak met geld klaarstaat doortrekking van de RE10 Düsseldorf-Kleve naar Nijmegen. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
07-05-2018 15:23:14 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
"Twintig met koffers" staat niet gelijk aan "20 reizigers per trein"... |
07-05-2018 16:16:33 | ||
---|---|---|
Knoek
|
Quote Jij leest het wel juist |
07-05-2018 16:27:54 | ||
---|---|---|
spurt2244
|
Quote Naast dat de Rb 61 5 stellen kost, rijdt er ook 1 stel op de Re 78 Bielefeld Hbf - Minden ook wel de Porta-Express genoemd. |
07-05-2018 16:41:41 | ||
---|---|---|
umbusko
|
Quote Leuk bedacht, maar ik denk dat het zo toch echt niet werkt. "Succesvol" is het als de prognoses gehaald worden, en als ze ruim overschreden worden is het een "groot succes". Dat is tenminste het beeld dat ik krijg van hoe men er meestal mee omgaat in de media. |
08-05-2018 16:21:54 | ||
---|---|---|
phantom
|
Al kun je ook niet alles geloven en volgen/snappen van de media Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
22-05-2018 19:40:33 | ||
---|---|---|
Knoek
|
Het ging een aantal dagen lekker met weinig tot geen uitval maar nu lijken er weer standaard drie ritten per dag uit te vallen. Erg onbetrouwbare dienstregeling dus en daar ga je geen reizigers mee trekken. En door steeds in Oldenzaal te keren bij veel vertraging dupeer je ook veel reizigers. Misschien een idee om standaard 1 treinstel in Hengelo neer te zetten dat bij uitval direct ingezet kan worden totdat het lek echt boven is? |
22-05-2018 19:45:38 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Ik ben de tel kwijt hoe vaak hierboven is uiteengezet dat er te weinig stellen naar Nederland kunnen dus bovenstaande oplossing is dan onuitvoerbaar... |
22-05-2018 19:58:10 | ||
---|---|---|
marvinkok
|
Je hebt ook weinig aan een stel in Hengelo als de machinist in Bentheim staat... Waardoor zijn die treinen uitgevallen? Defect materiaal, grote vertraging? De grootste problemen zijn gewoon opgelost, alleen het blijft techniek, dat gaat wel eens stuk. Zo is er een stuk gegaan op het Duitse deel, waarna er een vervangend stel op de omloop is gezet, maar die kon helaas Nederland niet in. Als dit soort dingen op tijd bekend zijn worden de bussen ingezet en probeert men extra servicepersoneel in Hengelo te krijgen voor het begeleiden van de passagiers. Overigens wordt bij keren in Oldenzaal zoveel mogelijk geprobeerd om de reizigers met de 31200 mee te krijgen. En geen reizigers trekken valt best mee als ik het aantal wachtenden bij spoor 11 zie... |
22-05-2018 21:47:15 | ||
---|---|---|
Knoek
|
Het valt mij ook niet tegen dat er behoorlijk veel mensen gebruik van deze verbinding maken ondanks dat deze erg onbetrouwbaar is. Inmiddels trouwens al de vierde uitval van vandaag... We zijn nu al een half jaar verder en nog steeds kunnen een stuk of drie treinstellen niet in Nederland rijden. Mag ik nu dan vragen stellen of deze treinstellen dan wel deugen? Als Stadler geen werkend product kan leveren dan moeten ze deze maar terug nemen en nieuwe leveren die het wel doen. Tuurlijk blijft het techniek maar kom op, vier ritten die op 1 dag uitvallen? Dat gebeurt nergens in Nederland! Hoe lang blijven we dit nog goed praten, 15 jaar lang? Ik hoor de mensen hier nog zeggen, kijk over een maandje nog maar eens, dan zijn de kinderziektes er wel uit, niet dus.... En ja, wat heb je eraan als je als reiziger in Hengelo staat te wachten op een trein die in Oldenzaal al keert. Je kunt de Lint naar Oldenzaal nemen en dan mag je daar nog een uur wachten, misschien komt de RB61 dan wel opdagen, misschien ook niet. Of blijf je in Hengelo wachten en neem je de IC Berlin die ook in Bad Bentheim, Rheine en Osnabruck stopt... |
22-05-2018 21:50:08 | ||
---|---|---|
Berk24
|
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/05/18/keolis-problemen-met-treinen-hengelo-bad-bentheim-eind-juli-opgelost/ Over twee maanden zullen de problemen tot het verleden behoren, dus nog even geduld. Verder heeft het keren in Oldenzaal een reden, namelijk dat er vanuit Nederland op tijd vertrokken wordt zodat er in Duitsland geen aansluitingen verloren gaan. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
22-05-2018 21:50:51 | ||
---|---|---|
thom
|
@Knoek; Je kunt pas oordelen over een product, als je weet wat er aan de hand is, waarom het technisch niet werkt en wat er reeds ondernomen is door de fabrikant. Dat weten we hier niet, en dus denk ik dat je daar niet echt over kunt oordelen... En zeggen "Hier is de trein terug, doe maar een andere" gaat natuurlijk nergens over als er maar een deel van de trein is wat niet naar behoren functioneerd. Laatst bewerkt door thom op 22-05-2018 21:53 |
22-05-2018 22:16:02 | ||
---|---|---|
JoepDDZ
|
Quote Laat de haters van de 1100- en 9200-serie 't maar niet horen |
22-05-2018 22:32:41 | ||
---|---|---|
mvschoon
|
Haters=betalende klanten? |
23-05-2018 07:40:46 | ||
---|---|---|
jelmerrr
|
Volgens mij is de 5600 bijna even erg. |
23-05-2018 07:58:11 | ||
---|---|---|
yappa
|
7300 idem dito, er zijn afgelopen maanden heel wat dagen geweest dat ik in mijn handjes geknepen had als er maar 4 uitvielen |
23-05-2018 10:58:02 | ||
---|---|---|
Trainplaza
|
Quote De ochtend is nog niet voorbij of er zijn al 4 ritten 1100 uitgevallen. Ben benieuwd hoeveel daar nog bij gaan komen... |
23-05-2018 11:23:03 | ||
---|---|---|
marvinkok
|
Rb61 heeft last van vertragingen in Duitsland vandaag. Oa door veel (omgeleide?) goederentreinen,overwegstoring bij Rheine. |
23-05-2018 16:56:51 | ||
---|---|---|
Knoek
|
Quote Leuk verhaaltje in SpoorPro maar als er slechts 1 treinstel niet functioneert waarom vallen er dan wel 4 ritten uit? Vandaag tot nu toe ook alweer drie. Tuurlijk kunnen er andere redenen zijn voor een uitval maar dit is wel heel erg veel. Met de reparatie van dat ene treinstel zijn de echte problemen echt niet opgelost hoor, wishful thinking is het.... |