Ontwikkelingen Eurobahn RE13 en RB61
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
15-12-2018 23:20:25
Knoek
Knoek
Op de RB61 wordt het alleen maar slechter en slechter, vandaag weer liefst 9 van de 16 ritten uitgevallen en zo gaat het vrijwel iedere dag de laatste tijd. De reizigers zijn er ook helemaal klaar mee. Ik ben benieuwd wanneer de opdrachtgevers de concessie van Keolis gaan intrekken, ik geef ze nog maximaal 3 maanden....  

16-12-2018 08:54:21
spurt2244
spurt2244
Elke dag is wat overdreven, ik wil de problemen niet weg poetsen.
Ik heb gekeken hoe het deze maand tot nu toe ging met de uitval van de RB 61 in Nederland.

1-12-2018: 2 rit(ten) vielen uit.
2-12-2018: 1 rit(ten) vielen uit.
3-12-2018: 1 keer werd er gekeerd in Oldenzaal.
4-12-2018: 5 rit(ten) vielen uit. 1 keer werd er gekeerd in Oldenzaal.
5-12-2018: Geen uitval.
6-12-2018: 4 rit(ten) vielen uit.
7-12-2018: 6 rit(ten) vielen uit. 2 keer werd er gekeerd in Oldenzaal.
8-12-2018: 7 rit(ten) vielen uit.
9-12-2018: 11 rit(ten) vielen uit.
10-12-2018: 1 rit(ten) vielen uit. 1 keer werd er gekeerd in Oldenzaal.
11-12-2018: 1 rit(ten) vielen uit.
12-12-2018: 1 rit(ten) vielen uit.
13-12-2018: 5 rit(ten) vielen uit. 1 keer werd er gekeerd in Oldenzaal.
14-12-2018: 5 rit(ten) vielen uit. 1 keer werd er gekeerd in Oldenzaal.
15-12-2018: 9 rit(ten) vielen uit.

Bron: treinposities.nl

Met de concessie intrekken zijn de problemen niet verholpen de Westfalenbahn moet het met de zelfde treinen en de zelfde infrastructuur zien te doen, Keolis huurt op dit moment 3 treinen voor deze concessie.
 

16-12-2018 11:48:18
sander14
sander14
Ik vind het ook bijzonder dat Knoek precies weet dat de reizigers er klaar mee zijn, volgens mij heeft de trein geen gebrek aan reizigers.  

16-12-2018 12:14:51
train85
train85
Ligt er gewoon aan hoe mensen erover spreken.  


16-12-2018 12:15:22
Berk24
Berk24
Westfalenbahn ging wel beter met haar personeel om dan Keolis/Eurobahn. Echter zijn problemen met personeel niet de enige problemen. Ook het tekort aan rijvaardig materieel speelt een rol en die problemen los je niet op met een andere vervoerder.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

16-12-2018 12:25:09
Knoek
Knoek
Quote
sander14 (zo 16 dec 2018 11:48:18 https://www.somda.nl/forum/18859/p696939/): Ik vind het ook bijzonder dat Knoek precies weet dat de reizigers er klaar mee zijn, volgens mij heeft de trein geen gebrek aan reizigers.


En waarom zou ik dat niet kunnen weten dan? Toevallig hoor ik wekelijks de reactie's van vele reizigers op het station van Hengelo als er weer eens een rit uit valt. Met name de reactie's van de Duitse reizigers zijn niet mals. Komt natuurlijk ook omdat Keolis er op de andere Duitse trajecten ook een potje van maakt, ze presteren aanmerkelijk slechter dan Westfalenbahn in het verleden.

Overigens is een trein die in Oldenzaal al keert ook een uitgevallen trein, dus die moet je er wel degelijk bijrekenen. Zeker als je bedenkt dat vrijwel alle grensoverschrijdende reizigers in Hengelo instappen. Of gaan we nu weer roepen dat ze dan maar eerst de stoptrein naar Oldenzaal moeten nemen? Iets dat voor veel reizigers niet eens een optie is. Zou ook belachelijk zijn, de RB61 moet gewoon rijden, daar worden ze flink voor betaald door de overheden en reizigers.

En 8 van de 15 dagen vielen er 4 ritten of meer uit waarvan twee dagen meer dan de helft uit viel, ik vind dat nogal wat! Laat Westfalenbahn deze lijn maar weer overnemen, ik durf te wedden dat de grootste problemen binnen een half jaar opgelost zullen zijn.
 

16-12-2018 12:31:38
thom
thom
Je kunt wel steeds hetzelfde verhaal blijven drammen hier maar dat helpt natuurlijk ook niet.

Als het materieel het probleem is, gaat een andere vervoerder met dat zelfde materieel dat echt niet beter doen hoor...
 

16-12-2018 12:42:56
Oldskool
Oldskool
Maar als het zelfde verhaal steeds met feiten onderbouwd kan worden, is het vervelend, maar wel het vermelden waard toch?%09% Als het materieel het probleem is, moet men daar werk van maken, wat ik gemakshalve maar aan neem.  

16-12-2018 15:06:09
spurt2244
spurt2244
Quote
Knoek (zo 16 dec 2018 12:25:09 https://www.somda.nl/forum/18859/p696944/):
Quote
sander14 (zo 16 dec 2018 11:48:18 https://www.somda.nl/forum/18859/p696939/): Ik vind het ook bijzonder dat Knoek precies weet dat de reizigers er klaar mee zijn, volgens mij heeft de trein geen gebrek aan reizigers.


En waarom zou ik dat niet kunnen weten dan? Toevallig hoor ik wekelijks de reactie's van vele reizigers op het station van Hengelo als er weer eens een rit uit valt. Met name de reactie's van de Duitse reizigers zijn niet mals. Komt natuurlijk ook omdat Keolis er op de andere Duitse trajecten ook een potje van maakt, ze presteren aanmerkelijk slechter dan Westfalenbahn in het verleden.

Overigens is een trein die in Oldenzaal al keert ook een uitgevallen trein, dus die moet je er wel degelijk bijrekenen. Zeker als je bedenkt dat vrijwel alle grensoverschrijdende reizigers in Hengelo instappen. Of gaan we nu weer roepen dat ze dan maar eerst de stoptrein naar Oldenzaal moeten nemen? Iets dat voor veel reizigers niet eens een optie is. Zou ook belachelijk zijn, de RB61 moet gewoon rijden, daar worden ze flink voor betaald door de overheden en reizigers.

En 8 van de 15 dagen vielen er 4 ritten of meer uit waarvan twee dagen meer dan de helft uit viel, ik vind dat nogal wat! Laat Westfalenbahn deze lijn maar weer overnemen, ik durf te wedden dat de grootste problemen binnen een half jaar opgelost zullen zijn.


Je bent negatief over Keolis. Ook Keolis heeft niet gekozen dat er twee treinen aan de kant staan met schade (2 stellen die beide naar Nederland kunnen) ze proberen dat nu op te vangen door een drietal treinen te huren, treinen huren die naar Nederland kunnen is lastig en ze rijden min of meer nu op de RB 61 met een reserve van nul treinen er mag overdag niks kapot gaan of onderhoud hebben. bedenk wel Abellio met de RE 19 van/naar Arnhem is net zo kwetsbaar met 5 omlopen en 7 stellen hoeft er ook niet veel te gebeuren of er vallen treinen uit.
 

16-12-2018 15:20:58
yappa
yappa
Daarentegen heeft Keolis wel zelf in de hand gehad hoeveel (reserve-)materieel ze voor deze concessie besteld heeft. Als mijn info klopt, hadden alle andere bieders gerekend dat er een treinstel meer nodig was voor een robuuste uitvoering dan in het aanbod van Keolis. Dan is er wel degelijk een relatie tussen hoe je een concessie wint met de laagste prijs, en de kwaliteit waarmee je die vervolgens uitvoert.  

16-12-2018 17:30:47
Knoek
Knoek
Quote
thom (zo 16 dec 2018 12:31:38 https://www.somda.nl/forum/18859/p696945/): Je kunt wel steeds hetzelfde verhaal blijven drammen hier maar dat helpt natuurlijk ook niet.

Als het materieel het probleem is, gaat een andere vervoerder met dat zelfde materieel dat echt niet beter doen hoor...


Lekker makkelijk om het materieel steeds de schuld te geven van alles. Jij weet echt niet waar je over praat want de meeste problemen liggen nog altijd bij Keolis zelf, dat zijn problemen op personeelsgebied, concessie nemen waarin te weinig materieel aangeschaft is (zo kan ik ook een concessie winnen....) en andere organisatorische problemen.

De concessie is nu al een jaar aan de gang en de situatie is net zo slecht als in januari, misschien wel slechter. Tja wie had dat ook verwacht dat er twee treinstellen aan de kant zouden staan vanwege aanrijdingen, die hadden toch 15 jaar lang schadevrij moeten rijden?

Gelukkig zien de Duitse opdrachtgevers wel in dat Keolis flink aan het prutsen is, ga je die ook drammers noemen Thom?
 

16-12-2018 21:35:54
SchuurB
SchuurB
Quote
Knoek (zo 16 dec 2018 17:30:47 https://www.somda.nl/forum/18859/p696954/):
Quote
thom (zo 16 dec 2018 12:31:38 https://www.somda.nl/forum/18859/p696945/): Je kunt wel steeds hetzelfde verhaal blijven drammen hier maar dat helpt natuurlijk ook niet.

Als het materieel het probleem is, gaat een andere vervoerder met dat zelfde materieel dat echt niet beter doen hoor...


Lekker makkelijk om het materieel steeds de schuld te geven van alles. Jij weet echt niet waar je over praat (...)


%09%En jij weet wel waar je over praat? En waarom moeten wij als mede-forumleden dat geloven?

Ik ben het helemaal met je eens dat de situatie op dit moment beneden alle peil is en dat er van aanloopproblemen niet meer gesproken kan worden, maar je hoeft niet gelijk met de halve forumgemeenschap ruzie te zoeken omdat die jouw Keolishaat niet deelt.
 

16-12-2018 23:36:42
broek53
broek53
Gaan we dit gebekvecht nu weer een jaar lang krijgen?  

17-12-2018 07:33:48
martijn
martijn
Denk de complete concessieperiode  

17-12-2018 08:21:16
edje
edje
Stop de marktwerking in Duitsland.
Alles moet weer terug naar DB!!!
Alhoewel.....
https://youtu.be/wXjhszy2f9w
 

17-12-2018 08:51:09
moderator
Moderator
moderator
Zoals een aantal mensen al aangeven heeft het herhalen van feiten en vooral ook de manier waarop sommige mensen dat hier doen weinig zin en leidt dit bij veel mensen tot irritatie. Vriendelijk verzoek om het hier gezellig te houden en bij de ontwikkelingen.

Laatst bewerkt door moderator op 17-12-2018 08:52
 

17-12-2018 10:59:20
Trainplaza
Trainplaza
Zou het niet mogelijk zijn voor Keolis om met Nederlands (enkelspannig) materieel in geval van een storing naar Bad Bentheim te rijden? Op die manier hoeven de Eurobahn FLIRT's niet van spanning te wisselen (en volgens mij is dat deels het probleem). De Lint'41 treinen van Keolis kunnen Bad Bentheim al bereiken, en de FLIRT's zouden dat toch ook zonder al te veel aanpassingen moeten kunnen?

Of bereik je hier dan alsnog niks mee?
 

17-12-2018 11:04:12
cuneo56
cuneo56
Mogelijk is veel; Op te lossen problemen ( -tjes).
- Spoorbezetting Bad Bentheim en dus medewerking van DB Netz.
- Toelating Keolis Flirts .
- Regeling voor Linten tussen Oldenzaal en grens ( i.v.m.detectie)
 

17-12-2018 11:24:31
Berk24
Berk24
Quote
Trainplaza (ma 17 dec 2018 10:59:20 https://www.somda.nl/forum/18859/p696972/): Zou het niet mogelijk zijn voor Keolis om met Nederlands (enkelspannig) materieel in geval van een storing naar Bad Bentheim te rijden? Op die manier hoeven de Eurobahn FLIRT's niet van spanning te wisselen (en volgens mij is dat deels het probleem). De Lint'41 treinen van Keolis kunnen Bad Bentheim al bereiken, en de FLIRT's zouden dat toch ook zonder al te veel aanpassingen moeten kunnen?

Of bereik je hier dan alsnog niks mee?

Dit soort discussies zijn al vaker gevoerd. Een overstap in Bad Bentheim jaagt vrijwel alle reizigers weg (de Grensland trok vrijwel geen reizigers). Een doorgaande trein Hengelo-Osnabrück is de enige manier om verantwoord regionale treinen vanuit Nederland naar Bad Bentheim te exploiteren. En daarnaast zijn de Nederlandse Flirts hard nodig voor Zwolle-Enschede/Kampen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

17-12-2018 11:29:54
thom
thom
Ja, en helemaal niet rijden, dan lopen je reizigers niet weg zeker? %09%  

17-12-2018 11:46:46
dennistd
dennistd
Quote
Knoek (zo 16 dec 2018 17:30:47 https://www.somda.nl/forum/18859/p696954/):
Quote
thom (zo 16 dec 2018 12:31:38 https://www.somda.nl/forum/18859/p696945/): Je kunt wel steeds hetzelfde verhaal blijven drammen hier maar dat helpt natuurlijk ook niet.

Als het materieel het probleem is, gaat een andere vervoerder met dat zelfde materieel dat echt niet beter doen hoor...


Lekker makkelijk om het materieel steeds de schuld te geven van alles. Jij weet echt niet waar je over praat want de meeste problemen liggen nog altijd bij Keolis zelf, dat zijn problemen op personeelsgebied [...]

Hoeveel van de treinen die in Nederland uitvallen vallen ook in Duitsland uit? Dan is het namelijk mogelijk wel een personeelsprobleem, maar een trein die op het Duitse deel gewoon rijdt maar niet Bh-Hgl-Bh valt niet uit door problemen met of een tekort aan personeel.
 

17-12-2018 14:25:08
edje
edje
Personeel op het Nederlandse deel is geen probleem, dit zijn namelijk allemaal Nederlandse machinisten, met de standplaats Goor. Deze pendelen de hele dag op en neer tussen Hengelo en Bad Bentheim. Later dit jaar is de bedoeling om door te rijden naar Rheine.

Grootste probleem is dat er vaak materieel wordt ingezet wat Nederland niet in mag (vervangend mat, of materieel met een defect aan de omschakeling). Die ritten worden dan opgevangen met TVV.
 

17-12-2018 15:32:37
Trainplaza
Trainplaza
Quote
edje (ma 17 dec 2018 14:25:08 https://www.somda.nl/forum/18859/p696988/): Personeel op het Nederlandse deel is geen probleem, dit zijn namelijk allemaal Nederlandse machinisten, met de standplaats Goor. Deze pendelen de hele dag op en neer tussen Hengelo en Bad Bentheim. Later dit jaar is de bedoeling om door te rijden naar Rheine.

Grootste probleem is dat er vaak materieel wordt ingezet wat Nederland niet in mag (vervangend mat, of materieel met een defect aan de omschakeling). Die ritten worden dan opgevangen met TVV.


En hiervoor vraag ik me dus af of er niet vervangende treinen van Keolis (uit Nederland) ingezet kunnen worden. Zeker buiten de spits moet een dubbele LINT of een FLIRT (Na toelating) toch gewoon mogelijk zijn?
 

17-12-2018 15:32:47
Trainplaza
Trainplaza
Mag weg; dubbel bericht

Laatst bewerkt door Trainplaza op 17-12-2018 15:33
 

17-12-2018 18:57:40
spurt2244
spurt2244
Quote
edje (ma 17 dec 2018 14:25:08 https://www.somda.nl/forum/18859/p696988/): Personeel op het Nederlandse deel is geen probleem, dit zijn namelijk allemaal Nederlandse machinisten, met de standplaats Goor. Deze pendelen de hele dag op en neer tussen Hengelo en Bad Bentheim. Later dit jaar is de bedoeling om door te rijden naar Rheine.

Grootste probleem is dat er vaak materieel wordt ingezet wat Nederland niet in mag (vervangend mat, of materieel met een defect aan de omschakeling). Die ritten worden dan opgevangen met TVV.


Kan ik vermelden dat toen ik er 3 maart was het Nederlands personeel tot Rheine reed.
 

17-12-2018 18:59:50
spurt2244
spurt2244
Quote
Trainplaza (ma 17 dec 2018 15:32:37 https://www.somda.nl/forum/18859/p696989/):
Quote
edje (ma 17 dec 2018 14:25:08 https://www.somda.nl/forum/18859/p696988/): Personeel op het Nederlandse deel is geen probleem, dit zijn namelijk allemaal Nederlandse machinisten, met de standplaats Goor. Deze pendelen de hele dag op en neer tussen Hengelo en Bad Bentheim. Later dit jaar is de bedoeling om door te rijden naar Rheine.

Grootste probleem is dat er vaak materieel wordt ingezet wat Nederland niet in mag (vervangend mat, of materieel met een defect aan de omschakeling). Die ritten worden dan opgevangen met TVV.


En hiervoor vraag ik me dus af of er niet vervangende treinen van Keolis (uit Nederland) ingezet kunnen worden. Zeker buiten de spits moet een dubbele LINT of een FLIRT (Na toelating) toch gewoon mogelijk zijn?


Van DB Netz mag er niet worden gekeerd in Bad Bentheim, alleen wanneer er werkzaamheden zijn tussen Bad Bentheim en Rheine.
 

19-12-2018 18:17:01
anton_
anton_
Quote
spurt2244 (ma 17 dec 2018 18:59:50 https://www.somda.nl/forum/18859/p697000/):
Quote
Trainplaza (ma 17 dec 2018 15:32:37 https://www.somda.nl/forum/18859/p696989/):
Quote
edje (ma 17 dec 2018 14:25:08 https://www.somda.nl/forum/18859/p696988/): Personeel op het Nederlandse deel is geen probleem, dit zijn namelijk allemaal Nederlandse machinisten, met de standplaats Goor. Deze pendelen de hele dag op en neer tussen Hengelo en Bad Bentheim. Later dit jaar is de bedoeling om door te rijden naar Rheine.

Grootste probleem is dat er vaak materieel wordt ingezet wat Nederland niet in mag (vervangend mat, of materieel met een defect aan de omschakeling). Die ritten worden dan opgevangen met TVV.


En hiervoor vraag ik me dus af of er niet vervangende treinen van Keolis (uit Nederland) ingezet kunnen worden. Zeker buiten de spits moet een dubbele LINT of een FLIRT (Na toelating) toch gewoon mogelijk zijn?


Van DB Netz mag er niet worden gekeerd in Bad Bentheim, alleen wanneer er werkzaamheden zijn tussen Bad Bentheim en Rheine.

Hoe deed de grensland express dat dan - die keerde toch ook in Bad Bentheim ?
 

19-12-2018 18:59:39
spurt2244
spurt2244
Kan zijn dat er in die jaren minder goederentreinen reden, in de loop van 2019 gaat de RB 56 Bad Bentheim – Nordhorn – Neuenhaus v.v. ook keren in Bad Bentheim, de kans dat er een RB 61 mag keren wordt daarmee alleen maar kleiner.

Laatst bewerkt door spurt2244 op 19-12-2018 20:25, reden: Aanvulling
 

19-12-2018 19:01:24
cuneo56
cuneo56
Probleem is dat i.p.v. bij een doorgaande treinserie die 2x per uur enkele minuten een spoor bezet houdt, je bij het opsplitsen constant een spoor kwijt bent met nog een stukje overlap en dan daarbij ook nog eens dat dit enkel geldt voor de sporen 2 + 3.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-12-2018 23:03:59
daniel81
daniel81
Plus dat die Grensland een diesel was, dan maakt het niet zoveel uit welke spanning er op het draadje erboven hangt. Nu komt dat wel erg nauw, en daar zat m volgens mij ook de clou (staat uitvoerig uitgelegd ergens terug in dit draadje....)  

20-12-2018 07:40:18
BasSNG2001
BasSNG2001
Alleen al om het verschil tussen gelijk- en wisselspanning moet je niet willen keren in Bad Bentheim. De schakelbare bovenleiding is ooit een Re 4/4 fataal geworden.


#DiscoverEU
 

20-12-2018 09:11:30
nathanvos2
nathanvos2
Het verschil van spanning is op zich niet zo'n punt. In de tijd dat de westfalenbahn nog op bad Bentheim reed werd er alleen maar met materieel die niks anders lust dan 15 kv. Ik heb wel eens verhalen gehoord dat het ook in Emmerich en in Venlo wel eens fout is gegaan.  

20-12-2018 11:00:36
gkw1969
gkw1969
Quote
spurt2244 (ma 17 dec 2018 18:57:40 https://www.somda.nl/forum/18859/p696999/):
Quote
edje (ma 17 dec 2018 14:25:08 https://www.somda.nl/forum/18859/p696988/): Personeel op het Nederlandse deel is geen probleem, dit zijn namelijk allemaal Nederlandse machinisten, met de standplaats Goor. Deze pendelen de hele dag op en neer tussen Hengelo en Bad Bentheim. Later dit jaar is de bedoeling om door te rijden naar Rheine.

Grootste probleem is dat er vaak materieel wordt ingezet wat Nederland niet in mag (vervangend mat, of materieel met een defect aan de omschakeling). Die ritten worden dan opgevangen met TVV.


Kan ik vermelden dat toen ik er 3 maart was het Nederlands personeel tot Rheine reed.

klopt, dit was in het kader van materiaal bekendheid voor enkele machinisten en volledig onder begeleiding van een Duitse machinist.

Momenteel is men achter de schermen druk doende om toestemming te krijgen om de Nederlandse machinisten te scholen voor Duitsland. het probleem in deze is dat de opleiding voor volledig Duitse bevoegdheid is i.p.v. grensbaanvak bevoegdheid wat er nu is.
Nederlandse machinisten moeten dan 6 maanden een voltijdopleiding volgen voor de Duitse bevoegdheid en dan kom je op de vraag: wie gaat dat betalen?
 

20-12-2018 17:31:14
phantom
phantom
Quote
nathanvos2 (do 20 dec 2018 09:11:30 https://www.somda.nl/forum/18859/p697126/): Ik heb wel eens verhalen gehoord dat het ook in Emmerich en in Venlo wel eens fout is gegaan.

Dat klopt wel ja.
1 of meer keren is er al is een DB loc "doorgeschoten" toen deze vanuit D het emplacement op kwam rollen,en volgens mij is er ook al is een 1600 vanuit NL tever doorgeschoten zo onder de draad waarop de andere spanning opstaat.
Hoeveel keren exact dit in al die jaren is gebeurt en met welke tractie exact durf ik niet te zeggen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-12-2018 19:53:33
Knoek
Knoek
Begin januari moeten de twee treinstellen met schade hersteld zijn en zouden er weer genoeg treinstellen beschikbaar zijn. Moeten ze die natuurlijk niet op andere trajecten inzetten waar ze ook al met vele problemen kampen....

Het laten doorrijden van Lint-en is geen optie, ze hebben voor Z-H-O al het minimale aantal en op die verbinding vallen ook regelmatig ritten uit wegens gebrek aan materieel.
 

23-12-2018 00:36:33
Henk1619
Henk1619
Quote
Knoek (zo 16 dec 2018 17:30:47 https://www.somda.nl/forum/18859/p696954/):
Quote
thom (zo 16 dec 2018 12:31:38 https://www.somda.nl/forum/18859/p696945/): Je kunt wel steeds hetzelfde verhaal blijven drammen hier maar dat helpt natuurlijk ook niet.

Als het materieel het probleem is, gaat een andere vervoerder met dat zelfde materieel dat echt niet beter doen hoor...


Lekker makkelijk om het materieel steeds de schuld te geven van alles. Jij weet echt niet waar je over praat want de meeste problemen liggen nog altijd bij Keolis zelf, dat zijn problemen op personeelsgebied, concessie nemen waarin te weinig materieel aangeschaft is (zo kan ik ook een concessie winnen....) en andere organisatorische problemen.


Of je het nu leuk vindt of niet, meerspanningsmaterieel heeft nou eenmaal regelmatig last van storingen. Dat is al zo sinds de eerste meerspanningsloc en duurt voort tot en met de Vectron dus wen er maar aan.

Als er te weinig materieel is aangeschaft dan heeft de concessieverlener zitten te slapen. Als er in het programma van eisen een minimum van twee reserve stellen was opgenomen dan was dat blijkbaar voldoende. Men had ook gewoon een van de andere aanbieders de concessie kunnen gunnen omdat die een betrouwbaarder product aanbieden. Een andere optie was geweest om Keolis te vragen wat een stel extra zou moeten kosten.

Maar je vurige wens om terug te gaan naar Westfalenbahn zou een groot deel van de problemen denk ik wel oplossen. Een RB61 die weer eindigt in Bh zorgt er voor dat de omschakelperikelen niet meer optreden, er een ruime keuze van vervangend materieel beschikbaar is en levert een robuustere uitvoering op door de grote keertijd.
 

23-12-2018 00:41:32
Henk1619
Henk1619
Quote
phantom (do 20 dec 2018 17:31:14 https://www.somda.nl/forum/18859/p697147/):
Quote
nathanvos2 (do 20 dec 2018 09:11:30 https://www.somda.nl/forum/18859/p697126/): Ik heb wel eens verhalen gehoord dat het ook in Emmerich en in Venlo wel eens fout is gegaan.

Dat klopt wel ja.
1 of meer keren is er al is een DB loc "doorgeschoten" toen deze vanuit D het emplacement op kwam rollen,en volgens mij is er ook al is een 1600 vanuit NL tever doorgeschoten zo onder de draad waarop de andere spanning opstaat.


Misschien kun je even toelichten hoe dit dan werkt. Bij doorschieten heb je wel een verklaring voor een STS-passage en een eventuele ontsporing op een verkeerd liggend wissel maar niet voor een loc die aan de verkeerde prik hangt.
 

23-12-2018 09:45:07
spurt2244
spurt2244
Quote
Henk1619 (zo 23 dec 2018 00:36:33 https://www.somda.nl/forum/18859/p697277/):
Quote
Knoek (zo 16 dec 2018 17:30:47 https://www.somda.nl/forum/18859/p696954/):
Quote
thom (zo 16 dec 2018 12:31:38 https://www.somda.nl/forum/18859/p696945/): Je kunt wel steeds hetzelfde verhaal blijven drammen hier maar dat helpt natuurlijk ook niet.

Als het materieel het probleem is, gaat een andere vervoerder met dat zelfde materieel dat echt niet beter doen hoor...


Lekker makkelijk om het materieel steeds de schuld te geven van alles. Jij weet echt niet waar je over praat want de meeste problemen liggen nog altijd bij Keolis zelf, dat zijn problemen op personeelsgebied, concessie nemen waarin te weinig materieel aangeschaft is (zo kan ik ook een concessie winnen....) en andere organisatorische problemen.


Of je het nu leuk vindt of niet, meerspanningsmaterieel heeft nou eenmaal regelmatig last van storingen. Dat is al zo sinds de eerste meerspanningsloc en duurt voort tot en met de Vectron dus wen er maar aan.

Als er te weinig materieel is aangeschaft dan heeft de concessieverlener zitten te slapen. Als er in het programma van eisen een minimum van twee reserve stellen was opgenomen dan was dat blijkbaar voldoende. Men had ook gewoon een van de andere aanbieders de concessie kunnen gunnen omdat die een betrouwbaarder product aanbieden. Een andere optie was geweest om Keolis te vragen wat een stel extra zou moeten kosten.

Maar je vurige wens om terug te gaan naar Westfalenbahn zou een groot deel van de problemen denk ik wel oplossen. Een RB61 die weer eindigt in Bh zorgt er voor dat de omschakelperikelen niet meer optreden, er een ruime keuze van vervangend materieel beschikbaar is en levert een robuustere uitvoering op door de grote keertijd.


Als de Westfalenbahn dit terug krijgt zullen ze ook met de RB 61 naar Hengelo moeten gaan rijden dat hoort bij deze concessie waar ze zich ook op hebben ingeschreven.
 

23-12-2018 11:16:14
Knoek
Knoek
@Henk1619: Kan me voorstellen dat het omschakelen van spanningen wel eens een storing veroorzaakt maar leg mij dan maar eens uit waarom de RE19 Arnhem-Dusseldorf er vrijwel nooit last van heeft en vrijwel altijd rijdt?

Een RB61 laten eindigen in Bh lost de problemen ook niet op, bovendien is de 15-jarige concessie tot aan Hengelo. Vergeet niet dat Keolis/Eurobahn ook zeer grote problemen heeft op haar andere trajecten, waar voorheen Westfalenbahn probleemloos reed.

Lijkt me verstandig als Keolis Deutschland een paar extra treinstellen aanschaft (die ook in Nederland kunnen rijden), dat ze te weinig capaciteit hebben mag wel duidelijk zijn. Qua personeel zou het idd een uitkomst kunnen zijn om het Nederlandse personeel verder door te laten rijden in Duitsland, maar dan ben je alweer minstens een half jaar verder voordat deze hiervoor geschoold zijn.
 

23-12-2018 11:41:38
thom
thom
"een paar extra treinstellen"

Je beseft je wel dat je het nu even over een investering van paar miljoen euro hebt, met als doel ze voornamelijk stil te laten staan waarbij ze consequent ook geld kosten en niks op leveren? Verder duurt dat eveneens langer dan een half jaar voor die gebouwd zijn

Dat doet geen enkele vervoerder, zeker niet met het vooruitzicht dat er twee stellen terug komen van schade en er ongetwijfeld wel het eea zal lopen over de betrouwbaarheid van de huidige stellen met de bouwer daarvan.

En leuk dat Westfalenbahn daar probleemloos reed, maar nogmaals er is genoeg veranderd waardoor dat niks zegt over hoe zij het nu zouden doen.

Laatst bewerkt door thom op 23-12-2018 11:44
 

23-12-2018 11:44:53
broek53
broek53
Vervoerder NS doet dat wel, overigens.  

23-12-2018 11:49:00
thom
thom
Scherp, maar die heeft als voordeel dat die zijn reserve vloot over wat meer treinen heen in kan zetten wat het verhoudingsgewijs weer goedkoper maakt.  

23-12-2018 11:57:21
spurt2244
spurt2244
Over de totale treinenvloot kunnen we nog melden dat deze sinds 9 december 2018 met vijf stellen is gegroeid, de nieuwe Flirt-3 stellen (vijf delige) rijden op de RB 50 tussen Münster Hbf - Lünen - Dortmund Hbf v.v.  

23-12-2018 12:30:03
Berk24
Berk24
Hohoho, de vijf nieuwe Flirts voor de RB50 zijn nog niet afgeleverd. Daarom rijden er op diverse Eurobahn-lijnen alternatieve treinen om zo het materieeltekort deels op te vangen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

23-12-2018 12:51:43
broek53
broek53
Quote
thom (zo 23 dec 2018 11:49:00 https://www.somda.nl/forum/18859/p697299/): Scherp, maar die heeft als voordeel dat die zijn reserve vloot over wat meer treinen heen in kan zetten wat het verhoudingsgewijs weer goedkoper maakt.
Zeker. Een onmiskenbaar voordeel van een groot bedrijf, wil ik maar zeggen.
 

23-12-2018 12:54:02
spurt2244
spurt2244
Quote
Berk24 (zo 23 dec 2018 12:30:03 https://www.somda.nl/forum/18859/p697301/): Hohoho, de vijf nieuwe Flirts voor de RB50 zijn nog niet afgeleverd. Daarom rijden er op diverse Eurobahn-lijnen alternatieve treinen om zo het materieeltekort deels op te vangen.


Feit is dat die treinen al rijden kijk maar op deze video: https://www.youtube.com/watch?v=ftAGe6v1qMo
 

23-12-2018 14:53:29
Knoek
Knoek
Quote
thom (zo 23 dec 2018 11:41:38 https://www.somda.nl/forum/18859/p697293/): "een paar extra treinstellen"

Je beseft je wel dat je het nu even over een investering van paar miljoen euro hebt, met als doel ze voornamelijk stil te laten staan waarbij ze consequent ook geld kosten en niks op leveren? Verder duurt dat eveneens langer dan een half jaar voor die gebouwd zijn

Dat doet geen enkele vervoerder, zeker niet met het vooruitzicht dat er twee stellen terug komen van schade en er ongetwijfeld wel het eea zal lopen over de betrouwbaarheid van de huidige stellen met de bouwer daarvan.

En leuk dat Westfalenbahn daar probleemloos reed, maar nogmaals er is genoeg veranderd waardoor dat niks zegt over hoe zij het nu zouden doen.


Hoezo zouden die treinen voornamelijk stil staan? Als je ziet dat ze nu al diverse treinstellen huren en dan nog te weinig treinstellen hebben om de Rb61 uit te voeren (vandaag tot nu toe weer 4 van de 8 ritten uitgevallen) hebben ze duidelijk een groot tekort aan materieel.

Voor de uitvoering van de RB61 heeft men 5 treinstellen nodig, ze hebben er 8 waarvan er twee schade hebben, eentje staat wellicht in onderhoud, dus ze zouden in principe de dienst uit moeten kunnen voeren. Desondanks vallen er vandaag steeds twee ritten achter elkaar uit. Of enkele treinstellen kunnen na een jaar nog altijd niet in Nederland rijden of ze worden op andere ritten ingezet.
 

23-12-2018 15:51:03
phantom
phantom
Quote
Henk1619 (zo 23 dec 2018 00:41:32 https://www.somda.nl/forum/18859/p697278/):
Quote
phantom (do 20 dec 2018 17:31:14 https://www.somda.nl/forum/18859/p697147/):
Quote
nathanvos2 (do 20 dec 2018 09:11:30 https://www.somda.nl/forum/18859/p697126/): Ik heb wel eens verhalen gehoord dat het ook in Emmerich en in Venlo wel eens fout is gegaan.

Dat klopt wel ja.
1 of meer keren is er al is een DB loc "doorgeschoten" toen deze vanuit D het emplacement op kwam rollen,en volgens mij is er ook al is een 1600 vanuit NL tever doorgeschoten zo onder de draad waarop de andere spanning opstaat.


Misschien kun je even toelichten hoe dit dan werkt. Bij doorschieten heb je wel een verklaring voor een STS-passage en een eventuele ontsporing op een verkeerd liggend wissel maar niet voor een loc die aan de verkeerde prik hangt.


Hoewel dit hier off topic is eigenlijk en de mij 2 meest betrouwbare verhalen,nog altijd van horen zeggen zijn,wil ik die 2 verhalen wel door vertellen.
Een "paar" jaar terug schijnt een cargo vanuit D met een DB loc en een schijnbaar niet heel goed rekenende mcn empl Venlo op gerolt te zijn op een omschakelbaar spoor,maar is deze door een combinatie van snelheid,gladheid door blad val en een goed door duwende trein("te" veel gewicht) zo door de spanningsluis heen gedenderd met de panto nog op,en toen die panto NL spanning voor zn kiezen kreeg ging t niet echt goed meer met de loc %08%
Wat de exacte schade aan die loc is geweest,verteld het verhaal niet,maar hij was in elk geval niet meer direct inzetbaar.

Dat andere verhaal ging over een 1600 ? die met een trein werd "opgeduwd" op dat zelfde emplacement en om 1 of andere reden was of de spanning nog niet omgezet of de mcn was niet verteld dat de "verkeerde"spanning nog op de draad stond en die deed toen te vroeg z'n panto op,en dat vond ook die loc niet grappig schijnbaar,ook die loc was niet meer direct inzetbaar,ondanks de schijnbaar korte duur van de panto tegen de draad,omdat de mcn ingreep.

Hoeveel waarheid hierin zit blijft gissen,verhalen gaan een eigen leven leiden en worden gekker naarmate het van mond op mond gaat.

Tijd om weer on topic te gaan:
Is ook bekend waaraan het ligt dat er telkens zoveel stellen uitvallen,is dat verkeerd gebruik door een mcn of is de hardware de schuldige ?
In geval van het laatste,hoelang is dat dan al bekend en waarom word er ogenschijnlijk niet heel snel iets aan gedaan om de hardware dan in orde te krijgen ?
Deze verbinding is ondertussen al niet echt nieuw meer te noemen en je zou dan verwachten dat men de kinderziektes en overige problemen onderhand wel is heeft aangepakt en opgelost.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-12-2018 18:06:38
cuneo56
cuneo56
Het zijn mooie verhalen, maar of het allemaal klopt durf ik wel te betwijfelen.
Zoals dat in één zin een omschakelbaarspoor en spanningssluis wordt genoemd: Het is het een of het ander.
Verder zou in theorie als een DB lok met panto omhoog het geaarde deel op de goederen sporen raakt, door dit spanning=aarde rijden gelijk het onderstation met de NL spanning moeten afschakelen.
En in de andere richting zou de Bovenleiding met de Duitse spanning op de goederensporen net iets hoger moeten hangen dan de NL Stra's kunnen komen.

Tot zover de theorie, maar om nu gelijk een lok op te offeren om dat ook uittetesten of het allemaal zo werkt als ontworpen?
 

23-12-2018 18:36:27
nohab
nohab
Ach, indianenverhalen zijn overal te vinden.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

23-12-2018 20:37:00
mdeen
mdeen
Quote
cuneo56 (zo 23 dec 2018 18:06:38 https://www.somda.nl/forum/18859/p697322/): Het zijn mooie verhalen, maar of het allemaal klopt durf ik wel te betwijfelen.
Zoals dat in één zin een omschakelbaarspoor en spanningssluis wordt genoemd: Het is het een of het ander.


Ik vind het altijd zo geweldig dat als iemand niet 100% de juiste bewoordingen gebruikt het dus niet waar kan zijn.
 

23-12-2018 23:13:30
thom
thom
De goederensporen zijn helemaal niet omschakelbaar, en de scheiding van de Nederlandse en Duitse spanning is daar gemarkeerd met borden voor het materieel waarvan de stroomafnemers vanaf dat punt neergelaten moeten zijn.

Als je dan met opstaande stroomafnemers om wat voor reden het bord passeert en ze niet neerlaat daarbij zit het probleem toch echt tussen stuurtafel en stoel in

Op de sporen 1, 2 en 3 is de bovenleiding omschakelbaar en gekoppeld aan de rijweg instelling en daar kan best wat misgaan in de communicatie met alle gevolgen van dien, maar daar komen doorgaans geen goederentreinen.
Rijdend omschakelen is daar trouwens ook niet mogelijk meen ik.

Laatst bewerkt door thom op 23-12-2018 23:14
 

24-12-2018 13:02:08
yappa
yappa
Jawel, dat gebeurt daar sinds kort door de ICE treinen wanneer die daar voorbij komen.

(In Venlo dus, niet in Bad Bentheim waar dit topic eigenlijk over gaat)

Laatst bewerkt door yappa op 24-12-2018 13:04
 

24-12-2018 14:02:02
MetroRET
MetroRET
Topic gaat ook over de RE13 die in Venlo komt  


27-12-2018 22:21:12
spurt2244
spurt2244
Vanmorgen reden 2 omlopen op de RB 61 met Flirt-3 en de andere 3 omlopen reden met ex Westfalenbahn Flirts en eind van de middag begin van de avond waren het 3 omlopen met Flirt-3 en 2 omlopen met de ex Westfalenbahn Flirts en verder zat er vandaag op de RE 78 Bielefeld-Minden v.v. geen Flirt-3.  

01-01-2019 11:53:42
spurt2244
spurt2244
Ik heb gekeken naar de hoeveel ritten die er uitvallen in Nederland en keren in Oldenzaal van de RB 61, hoe werkt mijn tabel bij Uitgevallen in Hengelo staan het aantal ritten dat niet in Nederland is gekomen bij Gekeerd in Oldenzaal staan de ritten die daar keerde deze aantallen staan niet bij het rubriek Uitgevallen in Hengelo .

Tabel:
https://drive.google.com/file/d/1_GGOrpHb97qbLRqLTDKvoCloD8b0AE79/view

Grafiek:
https://drive.google.com/file/d/11-5XOMlLizJDiB2DpFcLVyjfVmQLlCiu/view
 

01-01-2019 12:29:59
SchuurB
SchuurB
Mooi in beeld gebracht, complimenten en dank hiervoor!  

01-01-2019 12:32:52
Berk24
Berk24
Knoek kan weer zijn vuur spuwen, maar goed.

Vandaag weer volop “Störung in betriebsablauf” op de RE3, RB65, RB66 en RB89.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

01-01-2019 13:14:14
spurt2244
spurt2244
Het is niet bedoeld om de Eurobahn af te kraken, we weten allemaal heel goed dat deze cijfers alarmerend zijn.  

01-01-2019 17:42:35
edje
edje
Zie het nut niet van zo'n lijstje, ik denk dat bij de instanties wie het aangaat, ook wel bekend is welke treinen er zijn uitgevallen.

Ga je nu ook van andere lijnen, een lijstje maken?
Zwolle - Kampen
Almelo - Marienberg
De HSL
 

01-01-2019 18:04:14
thom
thom
Quote
spurt2244 (di 01 jan 2019 13:14:14 https://www.somda.nl/forum/18859/p697627/): Het is niet bedoeld om de Eurobahn af te kraken, we weten allemaal heel goed dat deze cijfers alarmerend zijn.

Aan één kant weten we dat wel, maar in de grafiek zie ik nergens de verhouding tot het totaal aantal geplande ritten terug.
 

01-01-2019 18:20:57
IJsbergsla
IJsbergsla
Moet ik de posts van Thom en Edje opvatten als pogingen tot een tegenargument?

"Op de HSL vallen ook zoveel treinen uit, dus waar zeuren we hier over?"
"Maar 65% van de treinen reed in december wel, dat is toch meer dan de helft?"

Een dergelijk lijstje heeft nu juist wel nut in een topic als deze, omdat er zo erg vanuit emoties gereageerd worden. Enkele cijfers over de dramatische uitval helpt erbij om het iets meer bij de feiten te kunnen houden.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 01-01-2019 18:21
 

01-01-2019 18:45:23
Berk24
Berk24
Internationale lijnen zijn gewoon erg kwetsbaar, vanwege de kleine hoeveelheid treinen die geschikt zijn die op die lijnen mogen rijden. Het is een wonder dat Arnhem-Duisburg-Düsseldorf weinig problemen kent, omdat die lijn net zo kwetsbaar is. Vergelijken met binnenlandse lijnen heeft dan ook weinig zin, omdat voor binnenlandse lijnen erg vaak vervangend materieel geregeld kan worden als er materieel defect is.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

01-01-2019 18:52:19
AgentX
AgentX
Maar het kán dus wel. Dat blijkt.  

01-01-2019 18:57:13
Berk24
Berk24
Tuurlijk kan het, maar als een kwart van het materieelpark langdurige herstelwerkzaamheden nodig heeft en niet ingezet kan worden heb je als vervoerder een probleem. Dat is gewoon domme pech. Maar dat pleit Keolis echt niet vrij, gezien ze ook op andere lijnen een hoop problemen hebben.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

01-01-2019 19:06:50
Oldskool
Oldskool
Quote
IJsbergsla (di 01 jan 2019 18:20:57 https://www.somda.nl/forum/18859/p697643/): Moet ik de posts van Thom en Edje opvatten als pogingen tot een tegenargument?
Voor de 1 te confronterend misschien en voor de ander weer iets om te bagatelliseren. %08%
 

01-01-2019 19:09:41
thom
thom
Fijn dat je het vast invult...
Quote
IJsbergsla (di 01 jan 2019 18:20:57 https://www.somda.nl/forum/18859/p697643/): Moet ik de posts van Thom en Edje opvatten als pogingen tot een tegenargument?

"Op de HSL vallen ook zoveel treinen uit, dus waar zeuren we hier over?"
"Maar 65% van de treinen reed in december wel, dat is toch meer dan de helft?"

Een dergelijk lijstje heeft nu juist wel nut in een topic als deze, omdat er zo erg vanuit emoties gereageerd worden. Enkele cijfers over de dramatische uitval helpt erbij om het iets meer bij de feiten te kunnen houden.

Neu, zeker niet als tegenargument hoor maar ik bedoel dat het wat meer zegt als je weet hoeveel treinen er uitgevallen zijn van het totale aantal wat had moeten rijden.

3/3 is heel wat anders als 3/100 zeg maar.

Laatst bewerkt door thom op 01-01-2019 19:12
 

03-01-2019 12:06:42
Knoek
Knoek
Quote
Berk24 (di 01 jan 2019 12:32:52 https://www.somda.nl/forum/18859/p697625/): Knoek kan weer zijn vuur spuwen, maar goed.

Vandaag weer volop “Störung in betriebsablauf” op de RE3, RB65, RB66 en RB89.


Volgens mij is mijn kritiek grotendeels best wel terecht. Als ik voor mijn baas mijn werk een jaar lang niet goed uit voer en op een aantal dagen meer dan de helft van het werk niet doe dan vlieg ik er uit.... Van een vervoerder mag je ook verwachten dat ze hun werk naar behoren uitvoeren.

Mijn kritiek kwam al best snel na het begin van de concessie, mensen schreven toen nog berichten dat ik een maand later nog maar eens moest kijken, dan zou het allemaal goed moeten draaien.... We zijn nu meer dan een jaar verder en het draait nog steeds niet! Sterker nog, de uitval is nog net zo groot als in het begin. Iedere keer denk ik dat het weer beter gaat zoals de afgelopen week en dan zit er weer een dag bij zoals gisteren dat er weer 5 ritten uitvallen.

Waarom is er vrijwel nooit uitval op Arnhem-Dusseldorf, Enschede-Munster en Enschede-Dortmund? Waarom kan het daar wel? Als de twee schadebakjes gerepareerd zijn deze maand dan mag je verwachten dat er vanaf dan een goede dienstregeling aangeboden gaat worden. Uiteraard is het een kwestie van tijd voordat er een zelfde situatie zich weer voor gaat doen zolang het echte probleem niet aangepakt wordt, een tekort aan treinstellen van Keolis DE. Zoals gezegd spelen deze problemen niet alleen op de RB61 maar in het gehele concessiegebied.

Ook best wel raar dat er bij twee schadegevallen meteen al regelmatig 3 ritten achter elkaar uitvallen. Voor de uitvoering van RB61 zijn 5 treinstellen nodig, ze hebben er 8, als er 2 schade hebben en eentje in onderhoud staat dan zou de dienstregeling geheel uitgevoerd kunnen worden zou je denken. Mijn vermoeden is dat deze treinstellen op andere Keolis-lijnen ingezet worden en/of ze hebben niet genoeg personeel. Het verhaal dat sommige treinstellen na ruim een jaar nog altijd niet in ons land kunnen rijden gaat er bij mij niet in... %03%
 

03-01-2019 21:47:31
thom
thom
Quote
Knoek (do 03 jan 2019 12:06:42 https://www.somda.nl/forum/18859/p697722/):
Quote
Berk24 (di 01 jan 2019 12:32:52 https://www.somda.nl/forum/18859/p697625/): Knoek kan weer zijn vuur spuwen, maar goed.

Vandaag weer volop “Störung in betriebsablauf” op de RE3, RB65, RB66 en RB89.


Volgens mij is mijn kritiek grotendeels best wel terecht. Als ik voor mijn baas mijn werk een jaar lang niet goed uit voer en op een aantal dagen meer dan de helft van het werk niet doe dan vlieg ik er uit.... Van een vervoerder mag je ook verwachten dat ze hun werk naar behoren uitvoeren.


Ook daar zal dan bij in ogenschouw genomen worden wat er aan ten grondslag ligt van jouw disfunctioneren en dat geldt net zo voor deze situatie.

Uiteindelijk wil ik hier ook niet iets aan goed praten, maar een groot deel van wat hier mis gaat ligt wel ten grondslag aan het hele principe van aanbesteden en het werken met commerciële partijen en niet ansich aan de dienst uitvoering door Keolis.

Een commerciële partij kan wel op een concessie in schrijven met een ruime reserve, maar dat brengt de nodige kosten met zich mee (trein kost wel geld en rijdt 90% van de tijd niet en genereert dus ook geen inkomsten), de concurrent die ook inschrijft offreert die reserve niet, is daardoor goedkoper voor de aanbestedende partij en vervolgens is de keuze door hen snel gemaakt...

Ik ben bang als morgen bij Connexxion op de valleilijn 2 treinen langdurig uitvallen dat de situatie daar er ook niet beter op word en ook niet met een week opgelost is om maar wat te noemen...
 

04-01-2019 09:52:59
Knoek
Knoek
Dat is zeker waar, de schuld ligt zeker ook bij de opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Mijn punt is alleen dat de Westfalenbahn in het verleden genoemde trajecten wel met succes uitvoerde en Keolis er al meer dan een jaar een potje van maakt.

Vanmorgen ook weer de eerste vier ritten die uitgevallen zijn, ongelooflijk... Overigens wederom een defecte trein op dit traject. Je zal maar dagelijks met deze trein moeten pendelen, een trein waar je totaal niet van op aan kunt, zo ga je geen reizigers trekken.
 

04-01-2019 10:24:45
AlbertP
AlbertP
@Thom: bij CXX is dat al eens gebeurd, die hebben toen twee stellen Mat'64 van de NS gehuurd en er is weinig uitgevallen. De concessievoorwaarden daar kunnen wel anders zijn uiteraard, misschien is in Gelderland de boete voor niet rijden hoger of was er compensatie mogelijk voor stel 5033 die tegen een overweginstallatie reed. En destijds was het materieel ook vrij eenvoudig te vinden, weet niet of er in Duitsland iemamd elektrische treinstellen over heeft nu.  

04-01-2019 10:26:29
BasSNG2001
BasSNG2001
@Knoek, vergelijken met de lijnen uit Enschede heeft geen zin. Dat zijn diesellijnen die compleet los liggen van het Hoofdrailnet.


#DiscoverEU
 

04-01-2019 11:19:09
thom
thom
Quote
AlbertP (vr 04 jan 2019 10:24:45 https://www.somda.nl/forum/18859/p697810/): @Thom: bij CXX is dat al eens gebeurd, die hebben toen twee stellen Mat'64 van de NS gehuurd en er is weinig uitgevallen. De concessievoorwaarden daar kunnen wel anders zijn uiteraard, misschien is in Gelderland de boete voor niet rijden hoger of was er compensatie mogelijk voor stel 5033 die tegen een overweginstallatie reed. En destijds was het materieel ook vrij eenvoudig te vinden, weet niet of er in Duitsland iemamd elektrische treinstellen over heeft nu.

Ik gok niet dat NS je in zo'n geval nu nog wat wilt verhuren op dit moment mata'64 had men toendertijd plenty natuurlijk.

En in dit geval moeten het ook nog meerspanning treinstellen zijn, dat word wel een lastige natuurlijk.
 

04-01-2019 13:41:14
daniel81
daniel81
Of diesels met NL toelating. Daar zijn er karrevrachten van alleen hebben die de verkeerde kleur  

04-01-2019 13:50:49
waalkade
waalkade
Arriva zal er ook wel wat over hebben nu men in Limburg de grens niet over mag %08% .
Maar zonder gekheid, een pooltje gevormd door de grensoverschrijdende spoorweg partijen zou niet eens zo gek zijn.
 

04-01-2019 15:29:13
sik214
sik214
Eurobahn (Keolis nu) heeft weleens een pendel Venlo - Mönchengladbach gereden met G1206+3 rijtuigen+G1206 omdat er door werkzaamheden geen bovenleidingsspanning was. Creatief dus! Echter in het winterseizoen heb je wel treinverwarming nodig. Zou de Rheincargo 801 t/m 805 dat aankunnen?  

04-01-2019 15:49:31
nathanvos2
nathanvos2
Het is wel eens voorgekomen dat er wintersporttreinen vanwege werkzaamheden met een dieseltraxx van Ah naar Em is gesleept. Ik geloof dat er in dit geval ook al eens een Shunter v100 is voorgekomen. Er zijn rijtuigen met een eigen energievoorziening dus de verwarming zou geen probleem moeten zijn.  

04-01-2019 16:56:32
thom
thom
De meeste rijtuigen zijn tegenwoordig toch voorzien van statische omzetter die hoogspanning nodig heeft en daar is toen gewoon maar even voor het ongemak gekozen dat er even geen verwarming, batterijlading en wat andere functies even afwezig waren en de rest draaide op de batterijen van de rijtuigen.

Voor dat kleine stukje ten opzichte van de hele wintersportreis niet zo'n probleem maar je kun daar niet de hele dag mee gaan pendelen...
 

05-01-2019 13:28:31
Henk1619
Henk1619
Quote
Knoek (vr 04 jan 2019 09:52:59 https://www.somda.nl/forum/18859/p697807/): Dat is zeker waar, de schuld ligt zeker ook bij de opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.


Het lijkt me nogal absurd om dit te beweren. Die opdrachtgevers steken enorme bedragen in een verbinding waarvan al eens was aangetoond dat die niets toevoegt. Het laatste wat ze doen is voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. In tegenstelling tot die anderhalve reiziger die in plaats van dit grote cadeau in dankbaarheid te aanvaarden gaat zitten zeiken.

Quote
Knoek (vr 04 jan 2019 09:52:59 https://www.somda.nl/forum/18859/p697807/): Mijn punt is alleen dat de Westfalenbahn in het verleden genoemde trajecten wel met succes uitvoerde en Keolis er al meer dan een jaar een potje van maakt.


Ik mis nog steeds de onderbouwing daarvoor. Westfalenbahn heeft het gepresteerd om geen enkele trein Hgl-Bh te rijden en voorbij Bh ontbreekt een objectief overzicht van uitgevallen ritten van beide vervoerders.
 

06-01-2019 10:20:55
dvdhoven
dvdhoven
Volgens RTV Oost, ook vandaag problemen: https://www.rtvoost.nl/nieuws/305193/Opnieuw-raak-geen-treinen-tussen-Hengelo-en-Bielefeld


Dick van den Hoven
 

06-01-2019 10:23:53
edje
edje
Er zijn 5 treinstellen niet beschikbaar.

TVV is al geregeld.
 

06-01-2019 10:59:06
Knoek
Knoek
Quote
Henk1619 (za 05 jan 2019 13:28:31 https://www.somda.nl/forum/18859/p697865/):
Quote
Knoek (vr 04 jan 2019 09:52:59 https://www.somda.nl/forum/18859/p697807/): Dat is zeker waar, de schuld ligt zeker ook bij de opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.


Quote
Knoek (vr 04 jan 2019 09:52:59 https://www.somda.nl/forum/18859/p697807/): Mijn punt is alleen dat de Westfalenbahn in het verleden genoemde trajecten wel met succes uitvoerde en Keolis er al meer dan een jaar een potje van maakt.


Ik mis nog steeds de onderbouwing daarvoor. Westfalenbahn heeft het gepresteerd om geen enkele trein Hgl-Bh te rijden en voorbij Bh ontbreekt een objectief overzicht van uitgevallen ritten van beide vervoerders.


Dat klopt, maar Westfalenbahn heeft het wel gepresteerd om jarenlang probleemloos op ALLE trajecten te rijden. Keolis maakt er momenteel op ALLE overgenomen trajecten een puinhoop van, lees de Duitse kranten er ook maar op na. Je doet net alsof ALLE problemen nu ineens komt door het doortrekken van de RB61 en dat is volledig onjuist! En voor de zoveelste keer, waarom heeft Arnhem-Dusseldorf geen last van uitval? Ja ok, ze hebben een andere softwareversie maar je mag toch aannemen dat dat na meer dan een jaar wel een keer opgelost zal zijn.
 

06-01-2019 13:40:33
bloemkool
bloemkool
WFB heeft nooit naar Hengelo gereden. Je kunt niet beweren dat de hoge mate van rituitval een andere vervoerder ook niet had kunnen overkomen.

Dat is zo'n beetje wat ik meen op te maken uit de reactie van Henk1619.
 

06-01-2019 14:21:04
Knoek
Knoek
Quote
bloemkool (zo 06 jan 2019 13:40:33 https://www.somda.nl/forum/18859/p697921/): WFB heeft nooit naar Hengelo gereden. Je kunt niet beweren dat de hoge mate van rituitval een andere vervoerder ook niet had kunnen overkomen.

Dat is zo'n beetje wat ik meen op te maken uit de reactie van Henk1619.


Dat klopt, dat bevestig ik toch ook... Ik zeg alleen dat de problemen bij Eurobahn veeeeel groter zijn dan alleen de doortrekking Hengelo-Bad Bentheim. Zoals gezegd ook op alle andere lijnen van Eurobahn zeer hoge uitval.

Net ook nog even de prestaties van Eurobahn op de RE13 Venlo-Hamm bekeken, ook daar de afgelopen weken flinke uitval met op een paar dagen 5 ritten per dag die uitvielen. Hoewel ze het daar iets beter doen blijft het bizar dat er nog zoveel uitval is op een lijn waar ze al vanaf 2009 op rijden....

Laatst bewerkt door Knoek op 06-01-2019 14:21
 

06-01-2019 14:26:10
bloemkool
bloemkool
Ik zou mijn dagen anders invullen dan me te ergeren aan de dienstverlening van Eurobahn.  

07-01-2019 22:11:58
spurt2244
spurt2244
Gisteren en vandaag weer een vrij hoge uitval, zaterdag ochtend was ik in Rheine toen reden er 5 stellen op de RB 61 en een zesde treinstel stond netjes in Rheine afgerangeerd, verder viel zaterdag op dat 1 van de stellen op de RB 61 lijnfolders had van de RB 66 %08% en zowel 27 december als 5 januari zag ik ook stellen rond rijden met defecte treindeuren (Treindeuren van binnen naar buiten en omgekeerd)  

07-01-2019 22:15:13
spurt2244
spurt2244
Quote
thom (di 01 jan 2019 19:09:41 https://www.somda.nl/forum/18859/p697648/): Fijn dat je het vast invult...
Quote
IJsbergsla (di 01 jan 2019 18:20:57 https://www.somda.nl/forum/18859/p697643/): Moet ik de posts van Thom en Edje opvatten als pogingen tot een tegenargument?

"Op de HSL vallen ook zoveel treinen uit, dus waar zeuren we hier over?"
"Maar 65% van de treinen reed in december wel, dat is toch meer dan de helft?"

Een dergelijk lijstje heeft nu juist wel nut in een topic als deze, omdat er zo erg vanuit emoties gereageerd worden. Enkele cijfers over de dramatische uitval helpt erbij om het iets meer bij de feiten te kunnen houden.

Neu, zeker niet als tegenargument hoor maar ik bedoel dat het wat meer zegt als je weet hoeveel treinen er uitgevallen zijn van het totale aantal wat had moeten rijden.

3/3 is heel wat anders als 3/100 zeg maar.


Ik ben van plan om begin volgende maand januari 2019 in de grafieken te zetten ik zal dan ook kijken of ik kan meenemen hoeveel ritten er hadden moeten rijden per maand .
 

07-01-2019 22:17:14
broek53
broek53
Quote
spurt2244 (ma 07 jan 2019 22:11:58 https://www.somda.nl/forum/18859/p697975/): Gisteren en vandaag weer een vrij hoge uitval, zaterdag ochtend was ik in Rheine toen reden er 5 stellen op de RB 61 en een zesde treinstel stond netjes in Rheine afgerangeerd, verder viel zaterdag op dat 1 van de stellen op de RB 61 lijnfolders had van de RB 66 %08% en zowel 27 december als 5 januari zag ik ook stellen rond rijden met defecte treindeuren (Treindeuren van binnen naar buiten en omgekeerd)

Wat bedoel je met dat laatste, over deuren?
 

07-01-2019 22:36:00
thom
thom
Ik gok een ingewikkelde uitleg om te vertellen dat er diverse buitendeuren defect zijn %08%  

08-01-2019 18:44:06
spurt2244
spurt2244
Ja buitendeuren %02% .  

18-01-2019 09:47:58
Knoek
Knoek
https://www.tubantia.nl/oldenzaal/irritatie-over-treinfalen-tussen-hengelo-en-bad-bentheim~ada0d094/

Ik begrijp er zelf ook helemaal niets van, de laatste twee weken is er een duidelijke verbetering zichtbaar met vele dagen geen uitval en rijden ze keurig op tijd en dan zit er zoals vorig week een dag bij waarbij ongeveer de helft van de ritten uit viel en ook deze ochtend zijn tot nu toe alle ritten uitgevallen...

Aangezien de ICB en stopper ZHO wel normaal rijden zal het niet aan het spoor liggen en mochten er toch problemen op het spoor zijn dan keer je toch bijvoorbeeld in Rheine of Osnabruck? Dan ga je vanaf daar pendelen totdat de problemen opgelost zijn. Hoe kunnen er dan ineens 4 ritten achter elkaar uitvallen?
 

18-01-2019 10:01:59
jeanpierre
jeanpierre
Vanochtend keerde de RB61 in Odz i.v.m. een defecte goederentrein tussen Hgl en Odz  

18-01-2019 10:58:31
Berk24
Berk24
Quote
Knoek (vr 18 jan 2019 09:47:58 https://www.somda.nl/forum/18859/p698444/): https://www.tubantia.nl/oldenzaal/irritatie-over-treinfalen-tussen-hengelo-en-bad-bentheim~ada0d094/

Ik begrijp er zelf ook helemaal niets van, de laatste twee weken is er een duidelijke verbetering zichtbaar met vele dagen geen uitval en rijden ze keurig op tijd en dan zit er zoals vorig week een dag bij waarbij ongeveer de helft van de ritten uit viel en ook deze ochtend zijn tot nu toe alle ritten uitgevallen...

Aangezien de ICB en stopper ZHO wel normaal rijden zal het niet aan het spoor liggen en mochten er toch problemen op het spoor zijn dan keer je toch bijvoorbeeld in Rheine of Osnabruck? Dan ga je vanaf daar pendelen totdat de problemen opgelost zijn. Hoe kunnen er dan ineens 4 ritten achter elkaar uitvallen?

100.000 keer gezegd dat Rheine en Osnabrück te weinig perrons hebben om nog meer treinen te laten keren. Enigste startion waar je fatsoenlijk kan keren is Herford, maar dan ben je al bijna in Bielefeld.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

18-01-2019 12:02:18
yappa
yappa
Keren hoeft niet langs het perron hè? Als ik zo kijk op https://www.bahnhof.de/bahnhof-de/bahnhof/Rheine-1030472 dan lijkt het zakspoortje achter spoor 3 daar een prima kandidaat voor.  

21-01-2019 16:51:56
Knoek
Knoek
Quote
yappa (vr 18 jan 2019 12:02:18 https://www.somda.nl/forum/18859/p698463/): Keren hoeft niet langs het perron hè? Als ik zo kijk op https://www.bahnhof.de/bahnhof-de/bahnhof/Rheine-1030472 dan lijkt het zakspoortje achter spoor 3 daar een prima kandidaat voor.


Juist, sommigen denken uitsluitend in problemen en niet in oplossingen. Alsof er ineens 10 extra treinen uit de lucht komen vallen als het spoor geblokkeerd is. Is het niet zo dat er juist minder tot geen treinen uit een bepaalde richting komen en er daardoor juist veel meer ruimte is om op bepaalde stations te keren? Daar hoef je niet voor geleerd te hebben om dat te begrijpen...
 

29-01-2019 20:48:50
cuneo56
cuneo56
Het was een tijdje rustig over dit Topic.
Vanaf Morgen zal er weer veel commentaar zijn lijkt me.

https://www.nw.de/nachrichten/regionale_politik/22363462_Chaos-bei-der-Eurobahn-11-Zuege-muessen-in-die-Werkstatt-Fahrten-fallen-aus.html

Diverse stellen moeten op stel en sprong uit de dienst en naar de werkplaats; risico op smorende kabels ( en erger dus)
 

29-01-2019 23:29:44
spurt2244
spurt2244
Lijkt te gaan om de 8 stellen voor de RB 61 en 5 stellen voor de RB 50 allemaal Flirt-3.  

30-01-2019 00:20:45
aarclay
aarclay
En hoe zit het met onze Nederlandse Flirts? Hoe zit het daar inelkaar?

Laatst bewerkt door aarclay op 30-01-2019 00:30


Choo choo.....
 

30-01-2019 00:36:16
thom
thom
Gezien het gaat over het batterijnet zou je verwachten dat dat bij andere Flirts niet veel zal verschillen, of het moet juist vanuit de meerspanningsvoeding vandaan komen... :/  

30-01-2019 06:51:51
mdeen
mdeen
Dan zouden de Arriva stellen voor Maastricht - Aken ook nog getroffen kunnen worden.