Ontwikkelingen Eurobahn RE13 en RB61
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
23-05-2018 17:33:59
marvinkok
marvinkok
Nou, kom dan eens met die briljante oplossing die de uitgevallen/in oldenzaal kerende ritten van vandaag hadden kunnen voorkomen?  

23-05-2018 20:24:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Knoek (wo 23 mei 2018 16:56:51 https://www.somda.nl/forum/18859/p660240/):
Leuk verhaaltje in SpoorPro maar als er slechts 1 treinstel niet functioneert waarom vallen er dan wel 4 ritten uit?
Omdat treinstellen over het algemeen meer dan één rit per dag maken


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-06-2018 17:56:25
ChrisGBNL
ChrisGBNL
Ik hoor al eventjes niks meer over de RB61 en zie het ook minder vaak in de storingspagina. Rijden de treinen ondertussen wat betrouwbaarder?  

25-06-2018 18:02:35
marvinkok
marvinkok
Ja, grootste probleem zijn eigenlijk vertragingen in Duitsland waardoor er nog wel eens in Odz of Bh gekeerd moet worden.  


27-06-2018 08:53:44
diesels
diesels
Quote
ChrisGBNL (ma 25 jun 2018 17:56:25 https://www.somda.nl/forum/18859/p667036/): Ik hoor al eventjes niks meer over de RB61 en zie het ook minder vaak in de storingspagina. Rijden de treinen ondertussen wat betrouwbaarder?

Niet bepaald, of ik moet telkens de incidenten treffen. Zaterdag weer niet gelukt Bh te bereiken, ditmaal door weigerende kaartautomaten (beide). Werd door de Duitse conductrice erg agressief bejegend want het was mijn schuld dat ik geen alternatief betaalmiddel bij me had en er werd gedreigd met een boete. Ook beide toiletten waren defect, wat haar op andere boze reizigers kwam te staan, welke ze vakkundig negeerde. gelukkig in Odz de trein uit, want de tegentreinen waren alweer opgeheven vanwege weer andere problemen. Klacht in willen dienen, maar het klachtenformulier op de website van dit bedrijf werkte ook al niet en herkent de treinen uit Hgl niet. dus maar bij de opdrachtgever gedaan (de provincie) en die geven aan dat de kou nog allerminst uit de lucht is jegens Keolis Duitsland.
 

27-06-2018 10:22:08
Berk24
Berk24
Wat ben je toch negatief zeg. Afgelopen zaterdagmiddag reed men iedere 2 uur, op de andere dagen is er nauwelijks meer uitval en al helemaal geen uitval wegens het niet kunnen omschakelen van de bovenleidingsspanning of beveiliging. Dat de kaartautomaten niet geheel werken, betekent niet dat de treinen niet betrouwbaar rijden. Het probleem met kaartautomaten zou wel een keer opgelost worden, tot die tijd gewoon kaartjes via internet bestellen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

27-06-2018 10:27:17
IJsbergsla
IJsbergsla
De treinen rijden heel betrouwbaar, alleen is het niet mogelijk om elk uur Bad Bentheim te bereiken. Dat riekt naar een geval van operatie geslaagd, patiënt overleden. Heel negatief, wat zeurt de reiziger toch.  

27-06-2018 10:33:21
Berk24
Berk24
De uitval is incidenteel, niet structureel. Op de meeste momenten is het gewoon mogelijk om ieder uur Bad Bentheim te bereiken, alleen je moet je reis iets meer voorbereiden door vooraf een kaartje via internet te kopen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

27-06-2018 10:47:43
diesels
diesels
Wat ontzettend grappig. ik had eerst nog medelijden met je omdat er zo snel op de man naar jou gespeeld wordt hier, maar ik begin te begrijpen waarom.
De ene vervoerder kan bij voorbaat niks goed doen, op de ander mag je niks zeggen. Of je wilt het gewoon structureel met iedereen oneens zijn. Hoe dan ook....

Als weigerende kaartautomaten, weigerende toiletten, regelmatige treinuitval en schofferend personeel voor jou normaal is, kan je mij negatief noemen wat je wil, maar ben je voor mij als vervoerder gewoon incompetent.

"je moet niet zeuren: misschien rijdt de trein die je wilt wel volgens en misschien kun je nog een geldig plaatsbewijs kopen op de daartoe aangewezen plaats ook. " Is dat echt het niveau van dienstverlening dat we mogen verwachten en moeten accepteren?

NB schijnbaar (dat hoorde ik via de Provincie met wie ik contact heb gehad) was er al langer een probleem met de kaartautomaten. Boven wordt dit als ik het goed interpreteer bevestigd. Dat was mij niet bekend toen ik de reis plande, ik heb wél vooraf gezocht naar hoe ik moest betalen en dat zou via de automaat moeten zijn. Als dat al zo was, waarom wordt dat dan niet gecommuniceerd, in plaats van niks te doen, en de reiziger de schuld te geven dat hij niet voorbereid is op storingen? Overigens gaf de Provincie ook aan dat beloofd was dat het probleem zou zijn opgelost volgens Keolis Deutschland.

edit: ik zie dat het van de automaten recent ook in dit topic besproken is, dat heb ik helaas gemist. Dat verandert verder niks aan het verhaal.

Laatst bewerkt door diesels op 27-06-2018 10:59
 

27-06-2018 11:52:16
Oldskool
Oldskool
Quote
Berk24 (wo 27 jun 2018 10:22:08 https://www.somda.nl/forum/18859/p667360/): Het probleem met kaartautomaten zou wel een keer opgelost worden, tot die tijd gewoon kaartjes via internet bestellen.
En wat nou als je niet de beschikking hebt over het heilige internet? Dan je reis maar cancellen, omdat er geen kaartje gekocht kan worden in een kaartautomaat? Is natuurlijk wel een hele kromme redenering. En dan de reiziger als oud vuil behandelen omdat het bedrijf al tijden geen goed functionerende kaartautomaat heeft, is onacceptabel.
 

27-06-2018 12:05:52
diesels
diesels
Gekker nog, omdat we als reiziger blijkbaar óók moeten accepteren dat er regelmatig uitval is wat er dus eigenlijk gezegd wordt dat we ons kaartje vooraf moeten kopen voor ene reis waarvan we pas kort voor vertrek weten of die überhaupt kan (ik ga ervan uit dat de meeste reizigers niet zomaar en uur vertraging kunnen of willen slikken). Als ik voor zaterdag vooraf een kaartje had gekocht, was in gestrand op de terugweg, dus blij dat ik dat niet gedaan heb.  

27-06-2018 12:46:45
Berk24
Berk24
Trein reed zaterdagavond 1x/2 uur. Nu is het altijd vervelend voor de reizigers die de treinen wouden nemen die uitgevallen waren, maar met 1x/2 uur kun je nog altijd thuiskomen. Daarnaast waren er de afgelopen weken slechts uitvallen op incidentele basis, geen structurele uitvallen omdat één van de vijf omlopen niet verder kan rijden dan Bad Bentheim. De problemen met kaartautomaten moeten nog wel worden opgelost, maar ik vindt dat Keolis Deutschland toch al flink wat progressie heeft geboekt, aangezien de exploitatie van een internationale treindienst niet makkelijk is.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

27-06-2018 13:06:59
spurt2244
spurt2244
Op 17 juni was ik in Hengelo ik zag ook best veel mensen die de Rb 61 namen, er is in de afgelopen tijd behoorlijk wat verbeterd dikke pluim hiervoor!  

27-06-2018 16:42:38
umbusko
umbusko
Quote
Berk24 (wo 27 jun 2018 12:46:45 https://www.somda.nl/forum/18859/p667390/): ... aangezien de exploitatie van een internationale treindienst niet makkelijk is.

Het spijt me zeer, maar dat is gewoon hun werk. Ik wil niet beweren dat het allemaal heel makkelijk is, maar als je je kandidaat stelt om die treindienst uit te voeren en ook daartoe aangewezen wordt, dan is "het is niet makkelijk" geen excuus meer. Dat kan wél als je alleen jezelf er mee hebt ("Ik heb mijn toets niet gehaald, omdat ik dacht dat ik het wel kon, maar het toch niet makkelijk bleek"), maar niet als je een verantwoordelijkheid op je neemt ("We hebben de schoolexamens van al onze 354 leerlingen verprutst, omdat we dachten wel een school te kunnen leiden, maar de administratie en organisatie niet zo makkelijk bleken").

We leven nu bijna in juli: je mag toch wel verwachten dat een treindienst die al 6,5 maand gereden had moeten worden inmiddels op orde is, of dat op zijn minst de communicatie over wat er niet in orde is op orde is. Vriendelijk, hulpzaam personeel dat je bij het niet werken van een kaartautomaat een kaartje schrijft bijvoorbeeld, zonder meerkosten, en zich excuseert voor niet werkende toiletten. Dat lijkt me toch wel het minimum.
 

27-06-2018 18:00:17
phantom
phantom
En daar sluit ik me bij aan.
Aanloop problemen kan gebeuren,maar een aanloop van meer dan 6 maanden,defecte dingen die ongemeld blijven,formulieren op je website die niet werken en sjago personeel wat je afblaft omdat ze jouw verantwoordelijk houden voor hun defecte zooi,dat slaat nergens op.
En daar zou je dan nog blij mee moeten zijn als reiziger ook ?
Ik vind van niet,maar ja wie weet ben ik dan ook wel ouderwets opgevoed met die andere denk wijze %03%
Je betaald voor iets werkends,wat je vanaf het begin van punt A naar B hoort te brengen,daar heeft men de verantwoordelijkheid voor genomen.
Het is geen gevalletje van ik ben mn boodschappenlijstje vergeten en ik heb voor mezelf de helft vergeten te kopen in de winkel,je neemt die verantwoordelijkheid voor meer mensen dan jezelf,en je dupeert door zulke dingen een grotere groep mensen dan enkel jezelf.
(en je wil dan ook nog het falen/defect zijn van dingen bij iemand anders in de schoenen schuiven,das helemaal de wereld onderste boven)


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

27-06-2018 18:30:59
selivio
selivio
Alleen jammer dat het maar 1 vervelende ervaring is van 1 persoon in 1 treinstel op 1 dag. Sinds wanneer is dat ook maar enigszins representatief voor een complete verbinding? Ja, vervelende ervaring waarvoor je terecht een klacht/klachten hebt ingediend, maar kom op zeg, doe normaal...

Laatst bewerkt door selivio op 27-06-2018 18:31
 

27-06-2018 19:31:17
treinfan
treinfan
Ja dat... maar dat dan een paar honderd maal al dit jaar als ik het goed lees  

27-06-2018 20:42:11
diesels
diesels
Quote
selivio (wo 27 jun 2018 18:30:59 https://www.somda.nl/forum/18859/p667438/): Alleen jammer dat het maar 1 vervelende ervaring is van 1 persoon in 1 treinstel op 1 dag. Sinds wanneer is dat ook maar enigszins representatief voor een complete verbinding? Ja, vervelende ervaring waarvoor je terecht een klacht/klachten hebt ingediend, maar kom op zeg, doe normaal...

Wat is er niet normaal? Ik hou het bij de feiten die mij zijn overkomen, zeg er nota bene bij dat ik wellicht individueel pech heb gehad, de discussie ontstaat vervolgens enkel en alleen omdat er eentje met het argument komt dat het allemaal prima gaat omdat het niet de vervoerder, maar de klant verweten moet worden dat hij niet inspeelt op problemen bij de vervoerder. Ik geloof niet dat ik degene was met de drogredeneringen %02%
En je zou het ook uit kunnen leggen dat één steekproef minstens vier ernstige tekortkomingen aan het licht heeft gebracht

Laatst bewerkt door diesels op 27-06-2018 20:46
 

10-07-2018 17:12:43
Knoek
Knoek
Ik moet Diesels en Phantom helaas wel gelijk geven, ook vandaag valt tot nu toe alweer de helft van de treinen uit, je kunt een keer een goede dag treffen waarop alles rijdt maar dat gebeurt erg sporadisch. Eurobahn heeft de zaakjes gewoon niet voor mekaar, dat mag toch wel een keer duidelijk zijn. Wie het nu nog goed blijft praten steekt gewoon de kop in het zand of werkt voor Keolis.....

Vanaf deze maand zouden alle treinstellen toch inzetbaar moeten zijn? Vandaag alweer vier ritten uitgevallen of er wordt in Oldenzaal of Bentheim al gekeerd terwijl er in Hengelo 30 man stond te wachten zoals ik vanmiddag zag. Op die manier ga je geen reizigers aan je binden...

Afgelopen weekend een uitje naar Duitsland gehad maar deze heb ik bewust niet geboekt met een gedeelte RB61, ze rijden zo onbetrouwbaar dat de kans groot was dat ik mijn overstap in Rheine zou missen. Jammer, want ik had de verbinding graag weer eens uit willen proberen. Dan maar liever een stukje met de ICB met een extra overstap in Bad Bentheim wegens werkzaamheden.
 

10-07-2018 19:30:37
edje
edje
Ohww gelukkig, je bent er nog. Ik miste je negativiteit hier al.

De meeste uitval, komt door vertragingen veroorzaakt in het buitenland, keren in Bh of Odz, is dan het meest logisch ook omdat er al een verbinding is tussen Hgl en Odz.
Voor de meeste treinen is er ook keurig TVV geregeld.
En de ICB betrouwbaar, man ga toch weg NS international en DB, maken er op dit moment, een even grote bende van.

Maar ja, zoals ik pro keolis ben, heb jij liever het "geweldige" NS
 

10-07-2018 20:02:02
sjoerd
sjoerd
Ik ben geen lid en ook geen fan van een voetbalclub, dus ik slaap even goed, wie er ook wint of verliest. Maar er zijn leuke wedstrijden en minder leuke.
Ook slaap ik niet slechter of beter van prestaties op het spoor. Maar ik ben wel onder de indruk van goede prestaties op het spoor, wie ze ook neerzet, want dat hangt van erg veel factoren af. En helaas ben ik dan ook teleurgesteld in prestaties die minder zijn dan verwacht, wie ze ook neerzet.
Het is toch wel de kunst om er tegen te kunnen dat jouw club verliest of de treindiensten niet goed rijdt, ook al doe je zelf je stinkende best. En om trots te zijn als het wel lukt.
 

10-07-2018 20:22:37
Berk24
Berk24
Ik denk dat het grootste probleem zit in het tekort aan perrons in Rheine en Osnabrück, waardoor er te weinig bijsturingsmogelijkheden zijn. Als er een Streckenstörung optreedt tussen Herford en Bünde, dan heeft de rest van het traject tussen Bünde en Hengelo last van vertragingen en uitval. Iets waar Keolis niet veel aan kan doen. Een extra perron in Osnabrück met eventueel een reservestel die ingezet kan worden als een trein uit Bielefeld of Hengelo te veel vertraging heeft zou enorm helpen, maar ik denk dat daar de middelen voor ontbreken.

Verder is de RE60 tussen Rheine en Osnabrück maar liefst drie tot vier minuten langzamer dan de RB61, terwijl dezelfde stations worden aangedaan. Tussen Osnabrück en Bünde is de RE60 twee tot vijf minuten sneller dan de RB61, terwijl de RE60 drie haltes overslaat. Normaliter kost het bedienen van een halte twee minuten extra, dus in theorie moet de RE60 zes minuten sneller zijn tussen Osnabrück en Bünde. Dat kan op duiden dat de RB61 vrij strak is ingelegd, waardoor vertragingen lastig weg te werken zijn. Dat kan ook wel de oorzaak zijn van vertragingen die doorwerken op Hengelo-Bad Bentheim, want op OV-tijden zie je vaak kleine plusjes bij de RB61.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

11-07-2018 11:26:37
bert
bert
Dit systeem lijkt wel Eurobahn.... zie niks doorkomen!

Aaah: ik zie het al: er zat een ű in - dan werkt het hier niet meer (UTF-8 of zo...?)

Laatst bewerkt door bert op 11-07-2018 11:31
 

11-07-2018 11:27:17
bert
bert
Als je zo'n kwetsbare dienst wilt rijden, dan moet je ook de opvang regelen voor als het niet lukt.
Dus bij vertraging vanuit Hgl een slag maken met een 'ersatz' naar Bentheim of zo. Maar ja, zo werd de dienst door onze provinciaaltjes dus niet ge/verkocht. Dus Keolis wast zijn handen in onschuld en de reiziger is weer de sjaak. Allemaal gevolgen van het doodzieke aanbestedingssysteem. Heb ook al eens een uur voor niks daar staan wachten. Aansluitingen en reserveringen allemaal naar de bliksem. Last but not least: het notabene DB loket in Osnabruck regelde keurig de papieren voor Zugwechsel. Het moet niet gekker worden....
 

11-07-2018 11:31:47
thom
thom
Quote
bert (wo 11 jul 2018 11:26:37 https://www.somda.nl/forum/18859/p669908/): Dit systeem lijkt wel Eurobahn.... zie niks doorkomen!

Ik zag inderdaad net dat je als laatste een bericht geplaatst had in dit topic, maar met het openen van het topic zelf kwam ie niet tevoorschijn %09%
 

11-07-2018 11:40:56
spurt2244
spurt2244
Terug te komen over bijsturing:
Op 3 maart was ik in Rheine en daar stond een stel op reserve die op een gegeven moment vanaf Rheine vertrok naar Hengelo omdat er uit Bielefeld Hbf geen trein kwam door vertraging.
 

11-07-2018 11:47:59
jelmerrr
jelmerrr
Quote
bert (wo 11 jul 2018 11:27:17 https://www.somda.nl/forum/18859/p669911/):
Dus bij vertraging vanuit Hgl een slag maken met een 'ersatz' naar Bentheim of zo.


Was het niet zo dat het niet mocht van DB Netz?
 

11-07-2018 11:56:56
dennistd
dennistd
Quote
bert (wo 11 jul 2018 11:27:17 https://www.somda.nl/forum/18859/p669911/): Allemaal gevolgen van het doodzieke aanbestedingssysteem.

Zonder aanbestedingen had deze trein überhaupt niet eens gereden %03%

Uitval Odz-Hgl-Odz is overigens vaak ruim op tijd bekend, gezien dit veroorzaakt wordt door vertraging vanuit Duitsland. In principe zou je best als de trein bij Rheine +20 heeft direct in Hengelo een omroep kunnen doen dat reizigers voor de RB61 met de 31200 naar Oldenzaal mee moeten. Dat doe je nogmaals kort voor vertrek van de 31200 en je kunt zo goed als alle reizigers meenemen.
 

11-07-2018 19:35:27
Knoek
Knoek
Ik snap best dat er een keer een trein door overmacht uit kan vallen maar zoals vanmiddag vielen er gewoon maar ff 3 treinen achter elkaar uit!!! Dat is lekker als je 4 uur mag wachten op de trein richting Bad Bentheim! En de ICB reed wel dus aan het spoor zal het waarschijnlijk ook niet gelegen hebben (en NSI/DB maken er de laatste maanden inderdaad ook wel eens een potje van).

Dan neem je toch eerst de trein naar Oldenzaal? Ook daar was 4 uur lang geen Eurobahn te zien... Ook wel een belachelijke suggestie om maar steeds 20 minuten eerder met het (vaak) propvolle dieseltje naar Oldenzaal te reizen om de Eurobahn maar niet te hoeven missen.

Maarja zolang ons pro-Keolis Provinciebestuur deze vervoerder maar niet op haar wanprestaties durft aan te spreken zal er ook niet veel veranderen. Op het Duitse traject lijken de meeste problemen wel opgelost, het Nederlandse traject lijkt daardoor het kind van de rekening geworden te zijn....
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-07-2018 20:40:51
martijn
martijn
Hoezo belachelijke suggestie om met Keolis naar Oldenzaal te gaan om de Eurobahn niet te missen als die daar keert? Als je met de IC uit het westen komt (en met een stopper uit Zl, Zp of Es die daarna komen) heb je gewoon dezelfde reistijd naar Bh.  

11-07-2018 20:56:43
selivio
selivio
En daarbij, grootste deel van de tijd weet keolis NL zelfs nog binnen het half uur TVV te regelen.... Zie ik andere vervoerders over het algemeen niet zo snel doen.  

11-07-2018 21:16:31
FLIRT2525
FLIRT2525
Wat betreft de uitval van vanmiddag: ik zag het ook gebeuren op OVtijden.com. Meteen even op bahn.de gekeken en daar kreeg ik heel andere info: de meeste ritten werden daar aangegeven als "rijdt tot Oldenzaal", terwijl deze in de Nederlandse reisinfo als opgeheven aangegeven werden. Volgens bahn.de was de oorzaak een boom op het spoor. Overigens had ook de 146 er last van, die kwam met +20 de grens over.
En laten we wel wezen: NS had bij een boom op het spoor waarschijnlijk alles opgeheven zónder TVV...

Laatst bewerkt door FLIRT2525 op 11-07-2018 21:19
 

12-07-2018 00:19:45
wouterder
wouterder
Quote
dennistd (wo 11 jul 2018 11:56:56 https://www.somda.nl/forum/18859/p669926/):
Quote
bert (wo 11 jul 2018 11:27:17 https://www.somda.nl/forum/18859/p669911/): Allemaal gevolgen van het doodzieke aanbestedingssysteem.

Zonder aanbestedingen had deze trein überhaupt niet eens gereden %03%

Uitval Odz-Hgl-Odz is overigens vaak ruim op tijd bekend, gezien dit veroorzaakt wordt door vertraging vanuit Duitsland. In principe zou je best als de trein bij Rheine +20 heeft direct in Hengelo een omroep kunnen doen dat reizigers voor de RB61 met de 31200 naar Oldenzaal mee moeten. Dat doe je nogmaals kort voor vertrek van de 31200 en je kunt zo goed als alle reizigers meenemen.

Keolis heeft toch ook personeel? Daar kan er toch ook 1-2 even naar spoor 11 lopen te Hengelo en de mensen informeren? Desnoods plaats je er een tv scherm oid met live informatie. Alleen omroepen red je het niet mee denk ik. %03%
 

12-07-2018 08:15:41
mdeen
mdeen
Quote
edje (di 10 jul 2018 19:30:37 https://www.somda.nl/forum/18859/p669800/): Ohww gelukkig, je bent er nog. Ik miste je negativiteit hier al.

De meeste uitval, komt door vertragingen veroorzaakt in het buitenland, keren in Bh of Odz, is dan het meest logisch ook omdat er al een verbinding is tussen Hgl en Odz.


Maakt het uit waar de vertraging wordt opgelopen? Uiteraard zal dat niet op het Nederlandse stuk zijn, maar waar het ook wordt opgelopen, de diensuitvoering is niet in orde. Is het dan minder erg dat de vertraging in het buitenland wordt opgelopen?

Quote
Maar ja, zoals ik pro keolis ben, heb jij liever het "geweldige" NS
Het gaat niet of je pro-Keolis of pro-NS bent, het gaat of je met de trein kunt reizen, en dat kan blijkbaar niet betrouwbaar.
 

12-07-2018 09:30:58
Berk24
Berk24
Heb jij dan een idee om de dienstuitvoering van de RB61 betrouwbaarder te maken? Hogere baanvaksnelheid tussen Bad Bentheim en Löhne zit al in de pijplijn, al duurt het door de traagheid van de Duitsers nog wel aardig lang voordat die hogere baanvaksnelheid gereed is.

De volgende oplossingen zijn te duur:
-Robuustere dienstregeling RB61 en daardoor een extra omloop en lange kering in Hengelo benodigd.
-Dubbelspoor Kirchlegern-Herford
-Extra perronspoor Osnabrück waardoor bij kalimiteiten de treindienst makkelijker kan worden gesplitst.

Ik hoor graag van je wat de oplossingen, die binnen budget passen zijn.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

12-07-2018 09:34:29
AgentX
AgentX
Niet om het een of ander, maar het is dan wel handig om ook een budget te noemen.  

12-07-2018 11:48:39
sjoerd
sjoerd
Als ik zo lees welke enorme fysieke beperkingen er zijn in de infrastructuur aan Duitse zijde, die zouden moeten worden opgelost, en die allemaal flink geld kosten, dan zou je de dienstregeling zoals die is bedacht wel erg ambitieus kunnen noemen, om niet te zeggen onuitvoerbaar.
Voeg daarbij de onwennigheid met de technische onvolkomenheden aan het materieel en de gewenning bij het personeel (welke laatste intussen wel zal zijn voltooid), dan heb je de garantie dat het niet lukt. Dat zal het goedwillende personeel enorm frustreren. Ik zou het zelfs begrijpen als je als personeel dan gaat denken: ik krijg het onder deze omstandigheden gewoon niet voor elkaar; laat ook maar.%03%
 

13-07-2018 08:03:38
mdeen
mdeen
Quote
Berk24 (do 12 jul 2018 09:30:58 https://www.somda.nl/forum/18859/p670145/): Heb jij dan een idee om de dienstuitvoering van de RB61 betrouwbaarder te maken? Hogere baanvaksnelheid tussen Bad Bentheim en Löhne zit al in de pijplijn, al duurt het door de traagheid van de Duitsers nog wel aardig lang voordat die hogere baanvaksnelheid gereed is.


Nee, die heb ik niet. Moet iemand die hebben voordat hij klaagt over de situatie? Eurobahn is met volle verstand in deze concessie ingestapt, ze hadden ook vooronderzoek kunnen doen naar vertragingen en ze zijn nu eenmaal de concessie aangegaan en horen dan ook verantwoordelijkheid te nemen als alles niet zo lekker loopt als de theorie.
 

13-07-2018 08:51:42
Berk24
Berk24
Klagen mag zeker, en een deel van de klachten zijn ook terecht. Maar er wordt nu wel heel veel geklaagd, terwijl het niet altijd terecht is. Keolis kan niet altijd iets doen aan de storingen, zeker als er sprake is van een Streckestörung. Maar de huidige constructie is slechts één van de weinige mogelijkheden om grensoverschrijdend regionaal vervoer te krijgen op Hengelo-Bad Bentheim. Een pendel Hengelo-Bad Bentheim was geen succes, we gaan het nu proberen met een doorgaande verbinding. Maar de keerzijde van de medaille is dat de verbinding Hengelo-Bad Bentheim door infrastructurele beperkingen en een lange route met weinig buffers niet altijd betrouwbaar is. Dat is jammer, maar niets aan te doen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

13-07-2018 09:14:37
selivio
selivio
(Ik zal dan maar niet zeggen dat er vandaag sowieso al 4 treinen geschrapt zijn(20350, 20354, 20360 en 20364 en de bijbehorende retouren)....)  

13-07-2018 09:27:04
treinfan
treinfan
Een verzoekje: kan er genuanceerd worden tussen opheffen Odz-Hgl v.v., opheffen Bh-Hgl v.v. en opheffen op het hele traject? Ik lees dat er soms treinen keren in Odz en soms treinen keren in Bh, maar ik kan uit de discussie niet opmaken wat er nou vaker gebeurt.  

13-07-2018 09:33:51
jelmerrr
jelmerrr
Volgens mij keert de trein meestal in Oldenzaal.  

13-07-2018 11:53:43
selivio
selivio
Deze die ik daarstraks hierboven gezet heb, lijken al in Duitsland geschrapt te zijn, maar dat weet ik niet zeker(dat stond er bij de info die ik door kreeg niet bij).  

13-07-2018 12:38:01
thom
thom
Ik denk dat het ook belangrijk is om goed te bekijken of wat er overal en nergens in de systemen gemeld word aan uitval, ookwel daadwerkelijk wel uitvalt.

Want volgens mij zitten die systemen er ook nogweleens naast met die grensoverschrijdend vervoer en maken we het hier erger dan het buiten in de praktijk is omdat we alleen maar van de systemen uitgaan
 

13-07-2018 12:45:08
Nick86
Nick86
Quote
selivio (vr 13 jul 2018 09:14:37 https://www.somda.nl/forum/18859/p670367/): (Ik zal dan maar niet zeggen dat er vandaag sowieso al 4 treinen geschrapt zijn(20350, 20354, 20360 en 20364 en de bijbehorende retouren)....)


De 20365 en 20369 zijn opgeheven van Hgl tot Rheine, en dus aannemlijk de 20360 en 20364 tussen Rheine en Hgl opgeheven

Via https://www.eurobahn.de/verkehrslage/?tx_ofsiteforum_siteforumdetail%5BsiteforumId%5D=1512608440431&tx_ofsiteforum_siteforumdetail%5Bcontroller%5D=Siteforum&cHash=a0b377a38a949ec8fe4a24824faeb95b vernomen.
 

13-07-2018 18:50:50
Amazonous
Amazonous
Quote
thom (vr 13 jul 2018 12:38:01 https://www.somda.nl/forum/18859/p670427/):
Want volgens mij zitten die systemen er ook nogweleens naast met die grensoverschrijdend vervoer en maken we het hier erger dan het buiten in de praktijk is omdat we alleen maar van de systemen uitgaan

Niet geheel onterecht natuurlijk, de reiziger kijkt (via website of app) naar datzelfde systeem, ziet dat zijn trein uitvalt en zoekt vervangend vervoer. Die reiziger zal niet altijd naar het station gaan, om daar te concluderen dat de trein toch rijdt.
 

16-07-2018 16:02:10
Knoek
Knoek
Misschien is het een oplossing om de RB65 Munster-Rheine door te laten rijden naar Hengelo i.p.v. de RB61, de RB65 lijkt me veel minder gevoelig voor storingen. De 14de waren er liefst 7 treinen uitgevallen, dat is toch waanzin na 7 maanden.....  

16-07-2018 16:21:22
Berk24
Berk24
Münster heeft al een rechtstreekse verbinding met Nederland door middel van de RB64 alsmede een rechtstreekse verbinding met Salzbergen door middel van de RE15. Alleen Bad Bentheim en Schüttorf krijgen dan een verbinding met Münster erbij, ten koste van een verbinding met Osnabrück, maar aangezien er tussen Rheine en Münster 3 tot 4 regionale treinen per uur rijden en tussen Rheine en Osnabrück maar 1,5 trein per uur is overstappen voor Münster in Rheine minder vervelend dan overstappen voor Osnabrück in Rheine.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

28-07-2018 13:06:10
dvdhoven
dvdhoven
Vanaf juni 2018 t/m ver in 2019 worden er in Bielefeld spoorbruggen vernieuwd. https://www.bielefeld.de/de/sv/verkehr/san/
Deze liggen in het traject Bielefeld - Herford.
Meerdere RB lijnen zijn op SEV gezet.
RB61 kan wel rijden, maar goed mogelijk dat hij toch last heeft van deze werkzaamheden.


Dick van den Hoven
 

28-07-2018 21:40:33
spurt2244
spurt2244
Misschien krijgt de Rb 61 dan wat lucht.  

29-07-2018 11:43:10
Knoek
Knoek
Als ze in Herford gaan keren scheelt dat natuurlijk wel. Denk dat ze voorlopig beter de verbinding op kunnen knippen in bijvoorbeeld Osnabruck als het zoveel storingen oplevert, gisteren wederom 4 ritten geschrapt en dat is vrijwel dagelijks het geval.

Het eerder keren vindt vrijwel altijd in Bad Bentheim al plaats en zelden in Oldenzaal. Je kunt dan in Hengelo wel de Lint naar Oldenzaal nemen maar of de RB61 daar dan wel komt in geval van vertraging is maar zeer de vraag, denk dat ze helemaal niet om willen schakelen naar de Nederlandse spanning bij vertraging om geen enkel risico te lopen. En uiteraard moet je bijna 20 minuten eerder vertrekken met de Lint, moet je maar net op tijd op het station zijn...

Wel erg jammer die grote uitval want ik zie dagelijks erg veel mensen in Hengelo op deze trein wachten, de bezetting is vele malen groter dan bij de oude Grenzland Express en het overtreft mijn verwachtingen behoorlijk. Als ze betrouwbaar zouden rijden dan was het nog veel drukker geweest, hopelijk komt dat ooit nog...
 

29-07-2018 12:20:42
sjoerd
sjoerd
Net zo onbetrouwbaar als de dienstuitvoering nu is, zijn kennelijk de prognoses over het potentieel aan reizigers. Iets om in onze oren te knopen. Want waar een reismogelijkheid wordt geboden, zal deze echt wel worden gebruikt. Extra jammer dat de reiziger zo teleurgesteld wordt.
Een oud spreekwoord zegt: Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard.%03%
 

29-07-2018 15:48:42
dvdhoven
dvdhoven
Quote
spurt2244 (za 28 jul 2018 21:40:33 https://www.somda.nl/forum/18859/p673583/): Misschien krijgt de Rb 61 dan wat lucht.
Juist niet, er zijn minder sporen beschikbaar, dus de resterende treinen moeten die samen delen, verder heb je met dit soort werkzaamheden altijd snelheidsbeperkingen en ook extra overlopen als jouw eigenlijke spoor op een gegeven moment buten dienst is.
Ze werken zo dat ze eerst de ene helft van de sporen buiten dienst stellen, daar de brug vernieuwen en vervolgens de andere helft.


Dick van den Hoven
 

29-07-2018 16:03:12
Berk24
Berk24
Die werkzaamheden die dvdhoven bedoelt hebben invloed op de lokale boemeltjes (RB74,RB75, RB73 en RE82). Niet op de treinen richting Herford.

En nogmaals, keren in Osnabrück, KAN NIET en dat is je duizendmaal gezegd. Ik zou liever ook een RB61 Bielefeld-Osnabrück Altstadt en een RB62 Osnabrück Hbf-Hengelo met een aansluiting van ongeveer 20 minuten russen beide RB'tjes zien, maar de infrastructuur laat dat niet toe.
 


29-07-2018 16:48:49
dvdhoven
dvdhoven
Jawel, dat hebben ze wel.
De bruggen liggen in de route Bielefeld - Herford en de bruggen worden compleet met alle sporen vernieuwd.
Ik heb een poos op Open Street Map gekeken en vanaf de Schildescher Strasse lopen er 4 hoofdsporen naar Herford; 2 voor de reizigerstreinen, 2 voor de goederentreinen. Daarvan vervallen er dus 2, want de brug in de Schillerstrasse wordt ook vernieuwd. Van de Schildescher Strasse vervallen dus meer sporen, want op die brug liggen ook nog wissels.
Dus reizigers- en goederentreinen moeten samen de resterende 2 sporen delen thv van de Schildescherstrasse en de Schillerstrasse.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 29-07-2018 17:01


Dick van den Hoven
 

29-07-2018 17:13:26
Berk24
Berk24
*ging iets mis met posten, waardoor de post dubbel werd geplaatst*

Laatst bewerkt door Berk24 op 29-07-2018 19:08
 

29-07-2018 18:44:27
dvdhoven
dvdhoven
Waarom zet je nu nog een keer hetzelfde verhaal neer en waarom ga je niet op mijn post? Geef dan met argumenten aan waarom mijn verhaal niet klopt ipv als een oude grammofoonplaat in de groef te blijven hangen.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 29-07-2018 18:45


Dick van den Hoven
 

30-07-2018 07:50:34
mdeen
mdeen
Quote
Berk24 (zo 29 jul 2018 16:03:12 https://www.somda.nl/forum/18859/p673628/):

En nogmaals, keren in Osnabrück, KAN NIET en dat is je duizendmaal gezegd.

Ik heb blijkbaar ook gemist dat dat gezegd is, maar waarom kan dat niet? De RE en RB richting Bramsche keren ook in Osnabrück.
 

30-07-2018 09:32:28
marvinkok
marvinkok
Dienst knippen in Bh wil DB Netz niet hebben, Osnabruck nog nooit wat over gehoord...  

30-07-2018 18:38:21
Berk24
Berk24
Quote
mdeen (ma 30 jul 2018 07:50:34 https://www.somda.nl/forum/18859/p673712/):
Quote
Berk24 (zo 29 jul 2018 16:03:12 https://www.somda.nl/forum/18859/p673628/):

En nogmaals, keren in Osnabrück, KAN NIET en dat is je duizendmaal gezegd.

Ik heb blijkbaar ook gemist dat dat gezegd is, maar waarom kan dat niet? De RE en RB richting Bramsche keren ook in Osnabrück.

Die treinen keren op sporen 13 en 14. Voor alle treinen uit Rheine en Bünde (IC Berlin+RE60+RB61) resteert alleen spoor 11 en 12. Twee perronsporen dus. Doordat zowel de IC Berlin, als de RE60, als de RB61 in beide richtingen van sporen 11 en 12 gebruikmaken kun je onmogelijk keren in Osnabrück, want spoor 13 en 14 zijn gereserveerd voor de treinen uit Delmenhorst/Oldenburg.

En keren in Rheine gaat ook niet, aangezien Rheine slechts vijf perronsporen heeft en maarliefst drie langkerende treinseries (RE7, RE60 en RB65), naast het treinverkeer tussen Emden en Münster (RE15 en IC).

Het enigste station op de route waar je wel lekker kan keren is Herford, maar dan ben je al bijna in Bielefeld.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

31-07-2018 11:20:03
kiekkiek
kiekkiek
Twee treinen langs een perron, een lang kerende trein effe weg rangeren, als je denkt in problemen kan er inderdaad niks. Nu de oplossing. Omdenken  

31-07-2018 11:56:17
brun
brun
Quote
Berk24 (ma 30 jul 2018 18:38:21 https://www.somda.nl/forum/18859/p673865/):
Die treinen keren op sporen 13 en 14. Voor alle treinen uit Rheine en Bünde (IC Berlin+RE60+RB61) resteert alleen spoor 11 en 12. Twee perronsporen dus. Doordat zowel de IC Berlin, als de RE60, als de RB61 in beide richtingen van sporen 11 en 12 gebruikmaken kun je onmogelijk keren in Osnabrück, want spoor 13 en 14 zijn gereserveerd voor de treinen uit Delmenhorst/Oldenburg.



Dat zo'n kerende trein lastig in de dienstregeling past, geloof ik wel. Maar voor de rest kan keren in Osnabrück op sporen 11-14 heel goed. Al die sporen zijn de helft van de tijd leeg, tijd en plek zat, mits 't binnen een kwartiertje lukt. Met een voorkeur voor 13/14 natuurlijk, want op 11/12 rijdt veel goederenverkeer.

Op veel momenten van de dag vertrekt van spoor 13 en 14 zelfs maar één trein per spoor per uur.

En inderdaad, bij langere keertijd gaat het stel even naar het opstelterrein aan de westkant. Net als de Nordwestbahn nu doet.

Laatst bewerkt door brun op 31-07-2018 12:00
 

31-07-2018 20:34:54
moderator
Moderator
moderator
Al enkele weken wordt dit topic 'vervuild' met berichten over de uitval van treinen van onder andere de RE13 en RB61 (en nog anderen) en het veelvuldige geklaagd hierover. De laatste dagen vooral over diverse werkzaamheden in Duitsland op het traject voor de RE13 / RB61.
Aangezien het opschonen/afsplitsen van dit topic vrijwel onmogelijk is geworden, gaan we dit niet doen.
Wel wordt er verzocht om dit topic te gebruiken waarvoor het bedoelt is: 'Ontwikkelingen Eurobahn RE13 en RB61'. Voor het gedeelte mbt tot de werkzaamheden kan een nieuw topic gemaakt worden en voor de uitval van treinen is in het OD van de betreffende dag voldoende plaats.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

31-08-2018 17:57:17
spurt2244
spurt2244
Eerder deze week heeft Flirt Et 4.03 (die ook geschikt is voor de Rb 61) een aanrijding gehad met een tractor in Landesbergen.

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/hannover_weser-leinegebiet/Bahn-rammt-Traktor-Strecke-wieder-frei,landesbergen126.html
 

07-10-2018 21:46:25
spurt2244
spurt2244
De RB 61 is een succes %02% , gisteren zag ik zelf een hele drukke trein uit Duitsland aankomen en van iemand die ik ken die in Hengelo woont heb ik gehoord dat de treinen wel vaker druk zijn.  

09-10-2018 10:18:57
Knoek
Knoek
Quote
spurt2244 (zo 07 okt 2018 21:46:25 https://www.somda.nl/forum/18859/p684940/): De RB 61 is een succes %02% , gisteren zag ik zelf een hele drukke trein uit Duitsland aankomen en van iemand die ik ken die in Hengelo woont heb ik gehoord dat de treinen wel vaker druk zijn.


Het is zeker een succes, het overtreft mijn verwachtingen ook behoorlijk. Na enorme aanloop problemen waarbij vele ritten geschrapt werden of er al in Oldenzaal of Bad Bentheim gekeerd werd bij vertraging (terwijl er 40 tot 50 man in Hengelo wachten) is nu nauwelijks nog sprake zover ik weet. Zelfs bij een kwartier vertraging wordt sinds enige tijd nog gewoon tot Hengelo doorgereden.

Mogelijk dat ze de keertijd in Hengelo nog wat ruimer kunnen maken om op die manier eventuele vertragingen beter op te kunnen vangen en beter aan te sluiten op de intercity's in Nederland.
 

09-10-2018 10:50:35
sjoerd
sjoerd
Zo zie je maar weer: de aanloop is altijd lastig. Maar je leert al doende de kneepjes van het vak. Het is inspelen op de techniek, de reizigerswensen, de beperkingen van de infra en ga zo maar door. Maar als het eenmaal draait, komen er klanten die je eerst nog niet had. De les is derhalve: niet te gauw zeggen dat het niks wordt. Er zijn nog plannen genoeg, zeker ook voor grensverkeer.%02%  

22-10-2018 22:03:37
spurt2244
spurt2244
Ik merk op dat er de laatste anderhalve week veel uitval is van de RB 61 door beperkingen in de materiaal inzet, vanuit Bielefeld wordt soms al in Oldenzaal gekeerd en ook regelmatig wordt er in Bad Bentheim gekeerd en soms wordt er al in Rheine gekeerd. iemand een idee wat er aan de hand?  

23-10-2018 01:36:14
selivio
selivio
2 van de 8 stellen staan aan de kant wachtend op herstel van botsschade. 4 stellen hebben technische problemen met óf de ATB(weer) óf het slikken van 1800V(en ja, ook die is weer terug). Dit was althans ongeveer anderhalve week geleden het geval.  

30-10-2018 17:44:22
Knoek
Knoek
Quote
selivio (di 23 okt 2018 01:36:14 https://www.somda.nl/forum/18859/p687166/): 2 van de 8 stellen staan aan de kant wachtend op herstel van botsschade. 4 stellen hebben technische problemen met óf de ATB(weer) óf het slikken van 1800V(en ja, ook die is weer terug). Dit was althans ongeveer anderhalve week geleden het geval.


Dat kan wel kloppen, lijkt erop dat er sinds gisteren 1 treinstel pendelt tussen Hengelo en Bad Bentheim. %04%%04%
 

30-10-2018 17:54:36
Berk24
Berk24
Er zijn werkzaheden tussen Bad Bentheim en Rheine, dus daarom wordt er gependelt tussen Hengelo en Bad Bentheim. De werkzaamheden zijn overigens ruim van te voren aangekondigd.

Laatst bewerkt door Berk24 op 30-10-2018 17:55


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

20-11-2018 11:49:58
slifor2
slifor2
en daar gaan we weer..............
https://www.noz.de/lokales/osnabrueck/artikel/1588783/wieder-alles-schlecht-eurobahn-droht-kuendigung-der-vertraege?fbclid=IwAR0wuvq5FCfh9S9qJY3oPrZdEfajWOvFvP-fjVNY49eiBiv0EUtekYNzCok
 

20-11-2018 12:50:47
sik214
sik214
Toch levert het ongemak voor de reizigers weer leuke items voor de liefhebbers op, er rijdt een Ersatzug met 4 Am'en van Centralbahn. Trein rijdt in trek-duw tractie met de 110 278 en 110 383.

Dat is op de RE78 Minden - Nienburg.
 

23-11-2018 18:08:08
Knoek
Knoek
Het is inderdaad weer hopeloos slecht de laatste weken. Het is een tijdje best goed gegaan met af en toe een rit die uitviel maar nu zijn er dagen bij waarbij er meer ritten niet dan wel gereden worden. Vorige week was er een dag dat er maar liefst 11 van de 16 uitgevallen waren! De IC Berlijn reed wel gewoon die dag dus aan de infra zal het niet gelegen hebben.

Natuurlijk komt het wel eens voor dat er een verstoring in de infrastructuur is (overmacht) maar vrijwel alle uitval is het gevolg van te weinig treinstellen en materieel dat nog steeds niet deugt (alle problemen waren toch opgelost???). Het kan wel zijn dat enkele treinstellen schade hebben als gevolg van aanrijdingen maar hier moet je als vervoerder rekening mee houden bij de aanbesteding.

Ben benieuwd wanneer het geduld echt op is bij de Duitsers. Van de Provincie Overijssel hoef je niks te verwachten, die durven toch geen druk te zetten op hun lievelingskindje Keolis/Syntus.
 

23-11-2018 19:44:16
thom
thom
Dat rekening houden met botsschades doet geen enkele derde vervoerder dus dat is zeker niet zo voor de hand liggend als dat je doet voorkomen.

Daarnaast is het ansich een Duitse concessie toch, dus heeft de Provincie hier aan deze kant van de streep er niet veel over te zeggen lijkt mij.

Laatst bewerkt door thom op 23-11-2018 19:45
 

23-11-2018 20:25:27
dvdhoven
dvdhoven
De Provincie Overijssel is één van de opdrachtgevers voor deze concessie. Dus hebben ze er wel degelijk wat over te zeggen.
De NWL treedt in deze op als de woordvoerder.
Zie ook het bericht over de vorige crisis: http://www.nwl-info.de/aktuelles/pressemitteilungen/2018/02/07/abmahnung-der-eurobahn-nwl-kritisiert-schlechte-leistungen-im-teutoburger-wald-netz.php
En even onderaan:
Quote
Die Auftraggeber der eurobahn, zu denen neben dem NWL auch die Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) sowie die niederländische Provincie Overijssel gehören, werden die weitere Entwicklung mit großer Aufmerksamkeit verfolgen



Dick van den Hoven
 

23-11-2018 20:28:41
thom
thom
Aah zo

Maar dan zullen achter de schermen de opdrachtgevers wel met elkaar om de tafel zitten en zoals je zegt komt de NWL dan dan mee naar buiten.

Als Overijssel er zelf wat over zou gaan roepen is dat ookwel een beetje vreemd.
 

26-11-2018 15:23:11
Knoek
Knoek
Toch wel frappant, afgelopen maand vielen er gigantisch veel ritten van de RB61 uit, tot soms wel 11 van de 16 ritten, vorige week heeft Keolis flink op haar kloten gehad van NWL en sindsdien is er niet 1 rit meer uitgevallen en rijdt alles keurig op tijd of met slechts enkele minuten vertraging. Het kan dus kennelijk wel....

Heeft Keolis dan al die tijd de reiziger en NWL voor de gek gehouden vraag ik me af? Wat mij betreft gaat het contract weer z.s.m. terug naar de Westfalenbahn.
 

26-11-2018 15:36:00
train85
train85
Ga jij voor dat laatste zorgen?%02%  

26-11-2018 15:43:03
Knoek
Knoek
Quote
train85 (ma 26 nov 2018 15:36:00 https://www.somda.nl/forum/18859/p692611/): Ga jij voor dat laatste zorgen?%02%


Ik doe m'n best, heb de Provincie Overijssel er ook al meerdere keren over aangeschreven. Dat heeft ongetwijfeld ook meegespeeld met de druk die ze op dit moment via NWL op Keolis aan het uitoefenen zijn.
 

26-11-2018 19:11:23
marvinkok
marvinkok
Want bij de westfalenbahn zouden er geen aanrijdingen zijn en geen storingen aan de treinen?  

26-11-2018 19:30:30
edje
edje
Tja, alsof een andere naam iets zou veranderen....  

26-11-2018 20:19:14
Knoek
Knoek
Quote
edje (ma 26 nov 2018 19:30:30 https://www.somda.nl/forum/18859/p692716/): Tja, alsof een andere naam iets zou veranderen....


Dat weet ik wel zeker! Westfalenbahn heeft deze lijn jarenlang probleemloos geëxploiteerd. Sinds Keolis deze uitvoert is het een gigantische puinhoop. En dat komt niet omdat ze deze lijn door hebben getrokken naar Nederland. Ook op de andere lijnen die Keolis van WFB heeft overgenomen is het chaos.
 

26-11-2018 20:21:19
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
edje (ma 26 nov 2018 19:30:30 https://www.somda.nl/forum/18859/p692716/): Tja, alsof een andere naam iets zou veranderen....
Neen, dat is enkel zo wanneer NS door Keolis wordt veranderd
 

26-11-2018 23:39:08
thom
thom
Quote
Knoek (ma 26 nov 2018 20:19:14 https://www.somda.nl/forum/18859/p692731/):
Quote
edje (ma 26 nov 2018 19:30:30 https://www.somda.nl/forum/18859/p692716/): Tja, alsof een andere naam iets zou veranderen....


Dat weet ik wel zeker! Westfalenbahn heeft deze lijn jarenlang probleemloos geëxploiteerd. Sinds Keolis deze uitvoert is het een gigantische puinhoop. En dat komt niet omdat ze deze lijn door hebben getrokken naar Nederland. Ook op de andere lijnen die Keolis van WFB heeft overgenomen is het chaos.

Maar ligt dat aan het feit dat er een andere naam op de trein staat tegenwoordig, of zouden nieuwe treinen ineens geen problemen hebben als er nog NWB opgestaan zou hebben?

Bedoel, er is wel meer veranderd dan dat er alleen een andere vervoerder de dienst uitvoert.
 

27-11-2018 15:47:19
Knoek
Knoek
Quote
thom (ma 26 nov 2018 23:39:08 https://www.somda.nl/forum/18859/p692764/):
Quote
Knoek (ma 26 nov 2018 20:19:14 https://www.somda.nl/forum/18859/p692731/):
Quote
edje (ma 26 nov 2018 19:30:30 https://www.somda.nl/forum/18859/p692716/): Tja, alsof een andere naam iets zou veranderen....


Dat weet ik wel zeker! Westfalenbahn heeft deze lijn jarenlang probleemloos geëxploiteerd. Sinds Keolis deze uitvoert is het een gigantische puinhoop. En dat komt niet omdat ze deze lijn door hebben getrokken naar Nederland. Ook op de andere lijnen die Keolis van WFB heeft overgenomen is het chaos.

Maar ligt dat aan het feit dat er een andere naam op de trein staat tegenwoordig, of zouden nieuwe treinen ineens geen problemen hebben als er nog NWB opgestaan zou hebben?

Bedoel, er is wel meer veranderd dan dat er alleen een andere vervoerder de dienst uitvoert.


Vrijwel alle problemen zijn toe te schrijven aan het slechte management van Keolis. Als voorbeeld noem ik het feit dat er pas enkele weken voordat de dienstregeling in december 2017 van start had moeten gaan voor het eerst een treinstel naar Nederland gestuurd werd. Als ze gelijk vanaf het begin de nieuwe treinen uitvoerig hadden getest in beide landen hadden ze een hoop problemen voor kunnen zijn. Daarnaast zijn er nog erg veel problemen met het (gebrek aan) treinpersoneel.

Dat ze nu van NWL flink op hun donder krijgen en mogelijk de concessie gaan verliezen is ook niet voor niets he.
 

27-11-2018 15:48:41
train85
train85
De volgende vervoerder krijgt hetzelfde materiaal en doet het precies hetzelfde.  

27-11-2018 15:54:29
Knoek
Knoek
Quote
train85 (di 27 nov 2018 15:48:41 https://www.somda.nl/forum/18859/p692875/): De volgende vervoerder krijgt hetzelfde materiaal en doet het precies hetzelfde.


Ze zullen waarschijnlijk hetzelfde materieel krijgen maar het verder heel anders gaan doen.
 

27-11-2018 16:00:13
thom
thom
Dat is maar een veronderstelling van jou...  

27-11-2018 16:08:55
Knoek
Knoek
Quote
thom (di 27 nov 2018 16:00:13 https://www.somda.nl/forum/18859/p692881/): Dat is maar een veronderstelling van jou...


Het is toch jaren goed gegaan met deze verbinding onder de Westfalenbahn? Keolis neemt het over en het is ineens totale chaos. Dat komt echt niet alleen door het doortrekken naar Nederland met nieuwe treinstellen. Zoals ik net al schreef, ze hadden de mogelijkheid om deze treinstellen uitvoerig te testen maar dat vonden ze niet nodig....
 

27-11-2018 17:45:03
edje
edje
Dat is jouw bewering....  

27-11-2018 18:16:30
Knoek
Knoek
Quote
edje (di 27 nov 2018 17:45:03 https://www.somda.nl/forum/18859/p692914/): Dat is jouw bewering....


Niet alleen die van mij hoor, de reizigers en de opdrachtgevers denken er precies zo over. Heb de afgelopen maanden erg veel reizigers horen klagen over de wanprestaties van Keolis en de Duitsers willen weer terug naar de Westfalenbahn.

Overigens lijkt het nu alweer mis te gaan na enkele dagen waarin er geen uitval was en er keurig op tijd werd gereden. Trein van 16.34 uitgevallen en die van 18.34 gaat ook uitvallen, hopeloos dat Keolis....
 

27-11-2018 20:01:52
Berk24
Berk24
Volgens mij is Keolis/Eurobahn deels verantwoordelijk op de problemen op hun gehele lijnnet en deels kunnen ze niets aan doen dat er problemen zijn op hun net. Volgens mij zijn de Flirt-stellen die op de RB61 technisch in orde, maar hebben (dacht ik) twee stellen een aanvaring gehad met een ander voertuig waardoor ze tijdelijk niet meer ingezet kunnen worden. Dan houd je van de acht stellen nog maar zes stellen over, waarbij er al vijf benodigd zijn voor de RB61. Daar kun je als vervoerder niet veel aan doen.

Wat wel verwijtbaar is, zijn de uitvallen vanwege personeelsgebrek. Overigens speelt dat probleem zich af in geheel Duitsland, maar ik dacht dat Westfalenbahn beter omging met zijn personeel dan Keolis/Eurobahn, zoals harder optreden tegen ziekteverzuim. Overigens zie ik liever dat Keolis/Eurobahn ervoor kiest om strategisch delen van lijnen te schrappen op stukken die ook al bereden worden door andere treinen zoals de RB61 tussen Herford en Bielefeld of de RB72 tussen Altenbeken en Paderborn, zodat reizigers niet meteen een uur, of zelfs twee uur (Minden-Nienburg) moeten wachten als er een trein uitvalt, maar blijkbaar doet Keolis/Eurobahn dat niet.

Verder wordt het enkelsporig gedeelte tussen Bünde en Herford gedeelt met de RB71(/RB67) die met slechts een stop van 1 minuut in Bielefeld 2 uur en 40 minuten over doet om van Münster naar Rahden te komen, op twee lange enkelsporige stukken. Deze treinserie is echt zeer vertragingsgevoelig en de vertragingen worden dan ook doorgegeven op de RB61, die ook korte stops heeft in Osnabrück en Rheine. Knippen van deze treinserie in Bielefeld zou echt veel beter zijn, maar kost meer materieel en personeel.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

27-11-2018 21:50:21
jeanne
jeanne
Mag ik a.u.b. vragen om ons hier op Somda te beperken tot de treindiensten van Keolis en dat wat bij de sociale partners thuis hoort ook daar te laten en niet in onze forum discussie. Hartelijk dank.


Jeanne Kok
 

28-11-2018 09:03:05
spurt2244
spurt2244
Vandaag lijken in Oldenzaal 07U43, 08u43 en 09u43 richting Bielefeld uit te vallen, het is gewoon wachten tot de 2 stellen zijn hersteld tot die tijd is het behelpen er is zelfs geen tijd om de treinen eens in bad te duwen, een andere vervoerder er neerzetten lost de problemen niet op, feit blijft wel dat die 8 stellen gedeeld moeten worden met de RE 78, ik heb er vertrouwen in dat de Eurobahn het wel kan.  

28-11-2018 10:04:28
henri1972
henri1972
Hoezo delen met RE78?
Die hoeft NL toch niet in?
Dan kun je daar toch vervangend Matrieel voor huren?
Lukte national Expres tussen Krefeld en Wuppertal ook na een ongeval.
 

28-11-2018 10:43:15
spurt2244
spurt2244
De Flirts die naar Nederland kunnen rijden ook regelmatig op de RE 78.
Voor het stuk Minden - Nienburg v.v. wordt er ook gehuurd.

Laatst bewerkt door spurt2244 op 28-11-2018 10:44
 

28-11-2018 18:06:30
dennistd
dennistd
Trein 20363 reed met de ex-Westfalenbahn ET 9.02 en kon daarom niet naar NL. De RE78 reed op Bielefeld-Minden met een Eurobahn FLIRT3 maar mogelijk werkte daar de NL-spanning wel niet van. Het deel Minden-Nienburg van de RE78 pendelt een trein van Centralbahn (1142, vier rijtuigen, 110).  

29-11-2018 11:05:32
mdeen
mdeen
Minden-Nienburg zou tot tenminste 4 januari met een vervangende trein rijden.  

12-12-2018 08:48:01
nathanvos2
nathanvos2
Gezien deze spot https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8770540 word er nu ook gebruik gemaakt van een westfalenbahn Kiss voor de RB66.