Ontwikkelingen Eurobahn RE13 en RB61
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
15-01-2018 07:02:51
mdeen
mdeen
Uit het IC-Berlijn topic:

Quote
dennistd (zo 14 jan 2018 22:07:41 https://www.somda.nl/forum/15507/p637808/):
Geen idee wat het met de IC Berlijn te maken heeft, maar goed: ik weer niet hoe je er bij komt dat er maar 1 testritje gereden is? En is gedurende meerdere dagen volop getest. Eerder kon hiermee niet begonnen worden, omdat Stadler de stellen niet op tijd toegelaten kreeg. Wat kan Keolis daar precies aan doen?


Zijn de stellen van Keolis dan zo verschillend van de stellen van Abellio die op Arnhem rijden dat er een aparte toelating voor nodig is (dat zal wel omdat ze geen 25kV of ERTMS hebben) en dat er blijkbaar nieuwe (kinder)ziektes spelen?
 

15-01-2018 07:23:57
Berk24
Berk24
De Keolis-stellen hebben andere software dan de Abellio-stellen. Daarnaast zijn de Keolis-stellen te laat in productie genomen, waardoor er onvoldoende tijd was voor testen en de toelatingsprocedure.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

15-01-2018 07:35:06
dennistd
dennistd
Quote
Berk24 (ma 15 jan 2018 07:26:22 https://www.somda.nl/forum/20077/p637821/): Ook vandaag weer zeer beperkt treinverkeer tussen Hengelo en Bad Bentheim. Onder andere de rit van 7:34 uit Hengelo rijdt niet vandaag.


Had je dan verwacht dat er vandaag ineens vijf stellen ipv eentje naar Nederland zouden kunnen?

Laatst bewerkt door moderator op 15-01-2018 18:15, reden: quote toegevoegd voor afsplitsing/verhuizing
 

15-01-2018 07:37:27
Dre
Dre
Die laatste bewering lijkt me echt sterk. In oktober, voor de herfstvakantie, zijn de machinisten van Keolis Nederland al in Duitsland geweest voor een meerdaagse cursus. Je had dus twee maanden volop kunnen testen. Heeft Stadler zich er niet op verkeken en vermoedde men mee te kunnen liften op de toelating van de Abellio-FLIRT's?  


15-01-2018 07:38:33
Berk24
Berk24
Nee


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

15-01-2018 07:59:43
robbertc
robbertc
Zijn de stellen die in Nederland kunnen komen, er dan nog niet?  

15-01-2018 08:15:06
Jan-Mark
Jan-Mark
Ik dacht dat de stellen aanvankelijk technisch gelijk zouden (moeten) zijn, maar dat de ERTMS-versie van de Keolis Flirts toch uiteindelijk anders is dan van de Abellio Flirts, waardoor ze toch niet konden meeliften op de toelating van Abellio.  

15-01-2018 08:25:35
dennistd
dennistd
Quote
robbertc (ma 15 jan 2018 07:59:43 https://www.somda.nl/forum/20077/p637825/): Zijn de stellen die in Nederland kunnen komen, er dan nog niet?
Ze zijn er wel, maar ze hebben nog problemen. Gisteren reden er vier FLIRT3's en één FLIRT1. Die laatste kan sowieso Nederland niet in. Daarnaast was van één van de FLIRT3's bekend dat deze niet om wou schakelen naar de Nederlandse spanning. Gistermorgen ging dat ook mis met de ET4.01, een stel waarbij het tot nu toe juist steeds gewerkt had. Daardoor waren er nog twee stellen over voor Nederland: die hebben de treinen 20362/20367 en 20364/20369 gereden. Vijf uur later komt hetzelfde stel weer terug als 20372, maar nu weigerde de Nederlandse stroomafnemer omhoog te gaan. Daardoor was alleen het laatste stel nog over, dat dus de 20374/20379 en 20384/20389 heeft gereden.
 

15-01-2018 08:31:37
maurits
maurits
Waarom wordt er niet gependeld tussen Hgl en Bh met een NL-geschikt stel? Beter een keertje extra overstappen (waar in Bh ook tijd voor is) dan uitvallende treinen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

15-01-2018 08:33:29
dennistd
dennistd
Dat is gisteren wel voorgesteld, maar daar schijnt Eurobahn niet aan te willen: dat kost namelijk een extra treinstel en daar zitten ze al extreem krap in.  

15-01-2018 08:44:24
maurits
maurits
Quote
dennistd (ma 15 jan 2018 08:33:29 https://www.somda.nl/forum/20077/p637835/): Dat is gisteren wel voorgesteld, maar daar schijnt Eurobahn niet aan te willen: dat kost namelijk een extra treinstel en daar zitten ze al extreem krap in.


Oei, dat is wel een hele beroerde materieelpositie. En Keolis Nederland kan ook niet pendelen met een Lint of Blauwnet-Flirt? De Linten hebben in het verleden ook naar Em gereden.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

15-01-2018 08:50:28
Berk24
Berk24
Ook Keolis/Syntus zit erg krap met materieel. Lijkt mij niet erg logisch om bijvoorbeeld de sneltrein op te heffen ten gunste van de trein naar Bad Bentheim, omdat je daarbij meer reizigers dupeert dan dat er profiteren. Linten kunnen waarschijnlijk de rijtijden van de RB61 niet halen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

15-01-2018 09:08:11
selivio
selivio
Quote
Berk24 (ma 15 jan 2018 08:50:28 https://www.somda.nl/forum/20077/p637838/): Ook Keolis/Syntus zit erg krap met materieel. Lijkt mij niet erg logisch om bijvoorbeeld de sneltrein op te heffen ten gunste van de trein naar Bad Bentheim, omdat je daarbij meer reizigers dupeert dan dat er profiteren. Linten kunnen waarschijnlijk de rijtijden van de RB61 niet halen.


Keolis NL heeft stellen genoeg. In de middagspits staan er gepland 2 op reserve (en in de ochtend gepland 1)

Laatst bewerkt door selivio op 15-01-2018 09:08
 

15-01-2018 09:28:30
dennistd
dennistd
Quote
maurits (ma 15 jan 2018 08:44:24 https://www.somda.nl/forum/20077/p637837/):
Quote
dennistd (ma 15 jan 2018 08:33:29 https://www.somda.nl/forum/20077/p637835/): Dat is gisteren wel voorgesteld, maar daar schijnt Eurobahn niet aan te willen: dat kost namelijk een extra treinstel en daar zitten ze al extreem krap in.


Oei, dat is wel een hele beroerde materieelpositie. En Keolis Nederland kan ook niet pendelen met een Lint of Blauwnet-Flirt? De Linten hebben in het verleden ook naar Em gereden.
De Blauwnet-FLIRT is niet toegelaten in Bad Bentheim, en als je met een Lint wil pendelen heb je er meteen twee nodig vanwege de detectie. Ook niet echt een optie dus...
 

15-01-2018 09:56:56
daniel81
daniel81
Dan maar een ICM huren bij NSR, met mcn erbij, moet je waarschijnlijk alleen wel zelf een pilot bijleveren aangezien mcn's met wegbekendheid daar ook niet erg dik bezaaid schijnen te zijn.  

15-01-2018 10:08:06
ZJ37
ZJ37
Hoho, we willen zo graag concurrentie op het spoor, elkaar helpen hoort daar niet bij hoor!  

15-01-2018 10:15:35
marvinkok
marvinkok
Zoiets was het inderdaad. Dat heeft in ieder geval voor die maand vertraging gezorgd, eerder kon er ook niet getest worden, zelfs niet in Duitsland.  

15-01-2018 10:30:31
VIRMm1
VIRMm1
Alles in het belang van de reiziger hè...  

15-01-2018 10:44:13
Berk24
Berk24
Quote
daniel81 (ma 15 jan 2018 09:56:56 https://www.somda.nl/forum/20077/p637846/): Dan maar een ICM huren bij NSR, met mcn erbij, moet je waarschijnlijk alleen wel zelf een pilot bijleveren aangezien mcn's met wegbekendheid daar ook niet erg dik bezaaid schijnen te zijn.

De NS gaat echt geen treindienst voor een andere vervoerder rijden, als dat ook nog eens zorgt voor concurrentie van de IC Berlin. Verbussing van Hengelo-Bad Bentheim op het moment dat er geen trein kan rijden is verreweg de goedkoopste oplossing en voor die paar reizigers best acceptabel.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

15-01-2018 11:21:27
daniel81
daniel81
Quote
Berk24 (ma 15 jan 2018 10:44:13 https://www.somda.nl/forum/20077/p637854/):
Quote
daniel81 (ma 15 jan 2018 09:56:56 https://www.somda.nl/forum/20077/p637846/): Dan maar een ICM huren bij NSR, met mcn erbij, moet je waarschijnlijk alleen wel zelf een pilot bijleveren aangezien mcn's met wegbekendheid daar ook niet erg dik bezaaid schijnen te zijn.

De NS gaat echt geen treindienst voor een andere vervoerder rijden, als dat ook nog eens zorgt voor concurrentie van de IC Berlin. Verbussing van Hengelo-Bad Bentheim op het moment dat er geen trein kan rijden is verreweg de goedkoopste oplossing en voor die paar reizigers best acceptabel.


Ik had niet voor niets het woord 'huren' opgeschreven. In de cargowereld maar bijvoorbeeld ook in Duitsland is het echt niet ongebruikelijk dat je materieel verhuurt aan een concurrent. En daar kun je natuurlijk best de hoofdprijs voor vragen

En of het voor de reizigers acceptabel is, is voor de vervoerder niet de belangrijkste vraag: het voornaamste punt is dat je aan de concessievoorwaarden moet voldoen. En dan wordt het een simpel rekensommetje: valt de treinuitval binnen de norm die de concessie toestaat, en zo nee, valt het boetebedrag hoger of lager uit dan de inhuur van materieel elders vandaan.

Laatst bewerkt door daniel81 op 15-01-2018 11:24
 

15-01-2018 11:29:43
Berk24
Berk24
Quote
daniel81 (ma 15 jan 2018 11:21:27 https://www.somda.nl/forum/20077/p637859/):
Quote
Berk24 (ma 15 jan 2018 10:44:13 https://www.somda.nl/forum/20077/p637854/):
Quote
daniel81 (ma 15 jan 2018 09:56:56 https://www.somda.nl/forum/20077/p637846/): Dan maar een ICM huren bij NSR, met mcn erbij, moet je waarschijnlijk alleen wel zelf een pilot bijleveren aangezien mcn's met wegbekendheid daar ook niet erg dik bezaaid schijnen te zijn.

De NS gaat echt geen treindienst voor een andere vervoerder rijden, als dat ook nog eens zorgt voor concurrentie van de IC Berlin. Verbussing van Hengelo-Bad Bentheim op het moment dat er geen trein kan rijden is verreweg de goedkoopste oplossing en voor die paar reizigers best acceptabel.


Ik had niet voor niets het woord 'huren' opgeschreven. In de cargowereld maar bijvoorbeeld ook in Duitsland is het echt niet ongebruikelijk dat je materieel verhuurt aan een concurrent. En daar kun je natuurlijk best de hoofdprijs voor vragen

En of het voor de reizigers acceptabel is, is voor de vervoerder niet de belangrijkste vraag: het voornaamste punt is dat je aan de concessievoorwaarden moet voldoen. En dan wordt het een simpel rekensommetje: valt de treinuitval binnen de norm die de concessie toestaat, en zo nee, valt het boetebedrag hoger of lager uit dan de inhuur van materieel elders vandaan.

Het doorrijden van de stoptrein uit Bielefeld naar Hengelo is nog altijd een leuke bonus, maar niet echt een primaire vervoersbehoefte. Voor een hoge prijs een ICM-stel gaan huren, is gewoon niet acceptabel, want dat past niet in het budget waarop de subsidie is gebaseerd. Verbussing past nog wel in het budget waarop de subsidie is gebaseerd. Heel simpel gezegd: ICM huren van de NS is te duur voor die paar reizigers die gebruik maken van Hgl-Bh.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

15-01-2018 11:34:11
martijn
martijn
Leuk, in een ander topic (https://www.somda.nl/forum/18859/3/Ontwikkelingen+Eurobahn+RE13+en+RB61/) suggereer je juist dat Arriva een FLIRT kan afstaan zolang die niet naar Aachen kunnen rijden. Dat kost toch ook gewoon geld?

Laatst bewerkt door martijn op 15-01-2018 11:37
 

15-01-2018 11:43:13
tonnie12
tonnie12
Hengelo-Oldenzaal met Keolis flirt rijden en dan de lint op Bad Bentheim laten rijden , misschien is dat nog een optie !

Laatst bewerkt door tonnie12 op 15-01-2018 11:43
 

15-01-2018 11:44:36
Berk24
Berk24
Een Arriva-Flirt voor de Limax kan tenminste verder rijden dan Bad Bentheim. Je zou er in ieder geval mee tot Rheine, Osnabrück, Herford of de gehele route tot Bielefeld mee rijden. Dat is wel anders dan een trein inhuren die slechts tot Bad Bentheim kan. Die trein reed ook al tussen 2010 en 2013 en was een erg groot succes.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

15-01-2018 11:46:04
Berk24
Berk24
Quote
tonnie12 (ma 15 jan 2018 11:43:13 https://www.somda.nl/forum/20077/p637867/): Hengelo-Oldenzaal met Keolis flirt rijden en dan de lint op Bad Bentheim laten rijden , misschien is dat nog een optie !

Lint moet met z'n tweetjes rijden, volgens dennistd en aangezien het diesels zijn, maak dat wel een dure grap. Tevens kun je de treindienst uit Zutphen en Goor niet inkorten tot Hengelo omdat er geen keermogelijkheden zijn.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

15-01-2018 12:54:51
phantom
phantom
Vooralsnog spreekt men bij tubantia in een artikeltje(gisteren gepubliceerd ) over de problemen van deze verbinding,over 8 rijtuigen %08%

Het is vooralsnog niet echt duidelijk waardoor de huidige problemen er zijn,de ene wijst naar te weinig testen,de ander naar opleiding van personeel en weer een ander zegt dat de stellen zoals ze nu zijn,uniek zijn en dat wellicht gebruikte onderdelen die nu voor het 1st samen zijn gebruikt,de oorzaak zijn omdat het wellicht niet goed kan samenwerken.
Er zal hoe dan ook snel iets gedaan moeten worden voor dat het geheel wellicht wordt opgedoekt omdat het bv niet meer rendabel te krijgen is.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

15-01-2018 13:05:33
Berk24
Berk24
De concessie duurt tot 2032 en als de stellen dan over een aantal weken goed werken dan is er nog lang profijt van de stellen en de treindienst die doorrijdt naar Hengelo. Tenzij de stellen constructief niet goed zijn (zoals bij de V250, maar dat verwacht ik bij Stadler niet) kunnen de stellen 30 jaar lang mee en zullen de stellen 30 jaar gebruikt worden om vanuit Duitsland naar Nederland te kunnen rijden (andere landen die grenzen aan Duitsland hebben geen 1,5 kV DC). De enige reden om de verbinding Hengelo-Bielefeld op te heffen is, dat de stellen na afloop van de huidige concessie dienst gaan doen op een doorgaande verbinding Eindhoven-Düsseldorf, maar voor die doorgaande treindienst kunnen ook wel een nieuwe serie NL/DE-Flirts besteld worden. De technieken worden nu toch al gebruikt.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

15-01-2018 13:35:45
daniel81
daniel81
Quote
Berk24 (ma 15 jan 2018 13:05:33 https://www.somda.nl/forum/18859/p637876/): De enige reden om de verbinding Hengelo-Bielefeld op te heffen is, dat de stellen na afloop van de huidige concessie dienst gaan doen op een doorgaande verbinding Eindhoven-Düsseldorf, maar voor die doorgaande treindienst kunnen ook wel een nieuwe serie NL/DE-Flirts besteld worden. De technieken worden nu toch al gebruikt.


Die vat ik niet. Naar mijn idee is de enige reden om een regionale treinverbinding op te heffen, het feit dat een opdrachtgever daar geen geld meer voor beschikbaar wil stellen.
En dat die stellen beschikbaar zijn, zal een concessieverlener een zorg zijn (en praktisch gezien kunnen die ook prima in de binnenlandse Nederlandse of Duitse dienst worden ingezet, dus een inzetgebied zal er altijd wel zijn)
 

15-01-2018 13:37:17
bacr
bacr
Mwoah, in Franrkijk hebben ze toch ook echt nog 1,5 kV DC; alleen weet ik niet of die trajecten liggen op op Duitsland aansluitende grensbaanvakken. Ook in Zwitserland is op een enkele lijn nog 1,5 kV te vinden.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-01-2018 13:52:40
cuneo56
cuneo56
De Franse 1500 Volt bereikte enkel de 15 KV met de lijn van Frankrijk naar Geneve, maar dat is een paar jaar terug omgebouwd naar 25 KV.
En een ander 1500 Volt traject in Zwitserland heeft niet de juiste spoorbreedte
 

15-01-2018 15:17:18
Dre
Dre
Quote
phantom (ma 15 jan 2018 12:54:51 https://www.somda.nl/forum/18859/p637875/) Er zal hoe dan ook snel iets gedaan moeten worden voor dat het geheel wellicht wordt opgedoekt omdat het bv niet meer rendabel te krijgen is.

De speculaasmaand is toch alweer voorbij? Zomaar ff een treindienst opheffen (waar je op ingeschreven hebt) omdat 'het allemaal niet meer rendabel te krijgen is', is gewoon te scharen onder een van dé kenmerken wat een onderneming tot een onderneming maakt: risico. Wil je dat soort risico's niet? Inschrijven op een concessie is geen verplichting, dus doe het dan niet. Inschrijven betekent ook dat je het risico loopt te winnen en daardoor een leveringsverplichting krijgt voor 15 jaar.

Quote
Berk24 (ma 15 jan 2018 13:05:33 https://www.somda.nl/forum/18859/p637876/):
De enige reden om de verbinding Hengelo-Bielefeld op te heffen is, dat de stellen na afloop van de huidige concessie dienst gaan doen op een doorgaande verbinding Eindhoven-Düsseldorf, maar voor die doorgaande treindienst kunnen ook wel een nieuwe serie NL/DE-Flirts besteld worden. De technieken worden nu toch al gebruikt.

Krijgen we nu een speculaas-koffiedikcombi?
Wat er over 15 jaar met die stellen gebeurt weet niemand (wist iemand begin jaren '90 dat de Wadlopers 20 jaar later in Argentinië of Roemenië zouden tuffen?). Buiten dat daniel81's reactie vele malen logischer is.

Voor de rest heeft het (volgens mij) niet zoveel zin om te speculeren waar Alpha Trains die 8 stellen in de toekomst gaat inzetten. Voorlopig zijn ze geleased tot 2032 door ERB voor de verbinding op Hgl.
 

15-01-2018 15:31:16
Berk24
Berk24
Ik heb ook het gevoel dat Keolis/Eurobahn helemaal niet zo geïntresseerd is in grensoverschrijdend vervoer naar Nederland, maar op het Teutoburger-Wald-Netz bood, omdat het met name in het oosten goed aansloot op het Ostwestfalen-Lippe-Netz (de RB61 en RB71 rijden tussen Bünde en Bielefeld op hetzelfde traject, hetzelfde geldt voor de RB72 en de RE82 tussen Lage en Altenbeken, en daarnaast zijn er diverse aansluitpunten, ook met het Hellweg-Netz).


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

15-01-2018 16:08:23
marvinkok
marvinkok
En wat dacht je van de aansluiting op ZHO en zwenzwoka? Niet voor niks ligt de regie voor tvv, s&v en wachtdienst bij Keolis Nederland...  

15-01-2018 18:35:24
jeanne
jeanne
Quote
Berk24: De NS gaat echt geen treindienst voor een andere vervoerder rijden, als dat ook nog eens zorgt voor concurrentie van de IC Berlin. Verbussing van Hengelo-Bad Bentheim op het moment dat er geen trein kan rijden is verreweg de goedkoopste oplossing en voor die paar reizigers best acceptabel.

Quote
Berk24: Het doorrijden van de stoptrein uit Bielefeld naar Hengelo is nog altijd een leuke bonus, maar niet echt een primaire vervoersbehoefte. Voor een hoge prijs een ICM-stel gaan huren, is gewoon niet acceptabel, want dat past niet in het budget waarop de subsidie is gebaseerd. Verbussing past nog wel in het budget waarop de subsidie is gebaseerd. Heel simpel gezegd: ICM huren van de NS is te duur voor die paar reizigers die gebruik maken van Hgl-Bh.


Berk24 werk je soms in die branche?


Jeanne Kok
 

15-01-2018 18:58:28
dh3201
dh3201
Quote
VIRMm1 (ma 15 jan 2018 10:30:31 https://www.somda.nl/forum/18859/p637852/): Alles in het belang van de reiziger hè...

De reiziger (met of zonder hoofdletter R) komt niet voor in de excelletjes op het hoofdkantoor....


Shqiperise-lopers?
 

15-01-2018 19:17:19
dvdhoven
dvdhoven
Voorlopig geen treinen tussen Hgl en Bh, maar bussen http://www.rtvoost.nl/nieuws/283945/keolis-staakt-treinverkeer-tussen-hengelo-en-bad-bentheim


Dick van den Hoven
 

15-01-2018 20:52:38
pluisje
pluisje
Tsjonge jonge...
Op het provinciehuis zullen de gedeputeerde en de betrokken ambtenaren er wel een punthoofd van krijgen.
'Intercity' Rat - Zl afgeknipt, Zlsh geschrapt, Hgl - Bad Bentheim eruit... %03%
 

15-01-2018 21:06:35
Berk24
Berk24
Zelfs met SchienenErsatzVerkehr is de verbinding tussen Nederland en Bad Bentheim/Rheine/Osnabrück/Herford/Bielefeld m.u.v. 2010-2013 beter dan ooit. Die boemel naar Münster is op veel van die bovenstaande reisrelaties nog trager dan met SEV via Bad Bentheim. Dus het stoppen bij iedere molshoop dat de RB64 Enschede-Münster doet helpt niet echt mee.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

15-01-2018 21:26:32
sjoerd
sjoerd
Dat leidt de aandacht af van de 30 tot 32 minuten extra die dat Schienen Ersatz Verkehr nu nodig heeft om de voorlopig geschrapte treindienst Hengelo - Bentheim te vervangen.
Waar het aan ligt, daar ligt het aan, maar voor de reiziger komt het wel erg amateuristisch over. Een goede uitleg van de problemen ontbreekt zoals gewoonlijk, waardoor ook deze prestatie (?) terechtkomt in het hoofdstuk blaadjes-stuifsneeuw-zijwind-Fyra en slechts de hoon opwekt van de gemiddelde reiziger.
 

15-01-2018 21:31:20
Berk24
Berk24
De snelweg ligt relatief ver van de stations af, waardoor het relatief veel tijd kost om te pendelen tussen de stations. Dat is jammer, vooral omdat de SEV-bus in Oldenzaal net niet kan aansluiten op de 31200. Dat had wel veel gescheeld, maar het is niet anders.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

15-01-2018 22:01:32
Dre
Dre
Waarom over de snelweg? De route via de oude rijksweg Oldenzaal-Bad Bentheim is sneller dan over de snelweg (oké, je moet wel door de bebouwde kom van Gildehaus en De Lutte en bij de grens heeft de gemeente Losser een aantal jaren geleden een 60 km-zone aangelegd, dus doorgaand verkeer wordt geweerd).

Overigens lees ik op Feestboek (bron is een medewerker van Keolis Nederland) dat de verkeersleiding van DB niet wil meewerken aan een pendeltje Bh-Hgl met een stel dat wel voldoende gemotiveerd is om op 1,8 kV te werken. Ergens zag ik echter ook de reden voorbij komen dat ERB geen extra stel wil/kan inzetten. Dus wat het nu is...
 

15-01-2018 22:08:03
dennistd
dennistd
Quote
Berk24 (ma 15 jan 2018 21:31:20 https://www.somda.nl/forum/18859/p637960/): De snelweg ligt relatief ver van de stations af, waardoor het relatief veel tijd kost om te pendelen tussen de stations. Dat is jammer, vooral omdat de SEV-bus in Oldenzaal net niet kan aansluiten op de 31200. Dat had wel veel gescheeld, maar het is niet anders.
Richting Duitsland zou je het waarschijnlijk wel redden met een vertrek om .30 uit Oldenzaal, maar richting Nederland heb je veel meer overstaptijd nodig vanuit de trein naar de bus (perron af, tunnel door en dan nog een dikke 150 meter naar de bus).

Overigens hebben we gisteren ook binnendoor gereden (via Gildehaus, Bentheimerstraat en dan Kalheupinklaan en Haerstraat). Kostte me met het zondagse verkeer (lees: vrijwel geen) iets van 23 minuten.
 

15-01-2018 22:09:25
Marco
Marco
Op https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/53908863 zag ik ook deze bijzondere plaatjes:

https://i.imgur.com/cMZ8U5Ah.jpg
https://i.imgur.com/K3L0KsAh.jpg
Ik ben benieuwd wat ze doen
 

15-01-2018 22:23:59
AlexNL
AlexNL
"NL" stond nog niet op het toelatingsrooster van die FLIRTs. Nadat de beste man klaar was wel.  

16-01-2018 01:17:18
wouterder
wouterder
Staat verderop dat deze Flirt veelvuldig is gebruikt bij de testen en daarom werd er snel met de hand bij geschilderd, omdat er geen tijd was geweest om NL er bij te stickeren.  

16-01-2018 03:24:38
selivio
selivio
Op zich een logische beslissing om tot nader order maar even niet te rijden als je weet dat alleen de ET4.06 probleemloos door kan. De overige 7 stellen kampen met 4 á 5 verschillende storingen waarvan elk stel weer een andere storing heeft (de ene slikt op t moment geen 1500 V, een tweede heeft geen zin om de NL stroomafnemer op te zetten, enz.). Hoop voor ze dat Stadler het allemaal een beetje vlot op kan lossen%03%.  

16-01-2018 08:14:36
daniel81
daniel81
Ach, de start van RE 19 verliep op ongeveer dezelfde manier. Daar hoor je nu ook niemand meer over.  

23-01-2018 12:07:09
Knoek
Knoek
Ben bezig een reisje naar Berlijn te plannen in maart, plan was om eerst de Eurobahn naar Herford uit te proberen en daar over te stappen op de IC2222 naar Berlijn. Denk dat ik voor de zekerheid toch maar IC Berlin ga boeken door het gepruts op de RB61... %04%  

23-01-2018 12:21:17
aarclay
aarclay
Quote
daniel81 (di 16 jan 2018 08:14:36 https://www.somda.nl/forum/18859/p637984/): Ach, de start van RE 19 verliep op ongeveer dezelfde manier. Daar hoor je nu ook niemand meer over.

Maar dat was in een dagje of wat opgelost. Dit duurt nu al een ruime week.
Wel opmerkelijk dat elk stel weer andere storingen heeft, software zou toch gelijk moeten zijn?

Ik weet dat de toelating erg kort is bij deze treinen, maar toch vind ik dat ze elk stel tijdens de proef- / afnameritten minimaal op elke bovenleidingsspanning moeten testen.


Choo choo.....
 

23-01-2018 12:34:22
Knoek
Knoek
Dat zou je idd wel denken. Kunnen ze niet dezelfde software installeren als in de Abellio?

Het zou ook niet zo moeilijk moeten zijn:

http://www.deutschebahn.com/de/konzern/im_blickpunkt/16672456/20180104_braille-tag.html

Laatst bewerkt door Knoek op 23-01-2018 12:37
 

23-01-2018 12:54:28
dennistd
dennistd
Dat kan dus niet, omdat de ETCS anders is ten opzichte van de Abellio-stellen.

En wat heeft een Vectron precies te maken met de RB61? Dan zullen we het maar niet hebben over de Traxxen van NS die software hebben waarmee ze niet in Duitsland mogen komen, waardoor ze altijd gesleept moeten worden voor revisie %03%
 

23-01-2018 14:42:29
Berk24
Berk24
Quote
Knoek (di 23 jan 2018 12:07:09 https://www.somda.nl/forum/18859/p638778/): Ben bezig een reisje naar Berlijn te plannen in maart, plan was om eerst de Eurobahn naar Herford uit te proberen en daar over te stappen op de IC2222 naar Berlijn. Denk dat ik voor de zekerheid toch maar IC Berlin ga boeken door het gepruts op de RB61... %04%

Verstandig. Ik ben nu bijna klaar met mijn afstudeeropdracht en dat betekent dat ik zeer binnenkort (veel) meer vrije tijd heb. Ik had dan graag een dagje naar Overijssel gewild om zowel de Keolis-Flirt tussen Odz en Hgl als de Syntus-Flirt uit te proberen, maar dat wordt nog wel een aantal weken uitstel. Alleen voor de Syntus-Flirt naar Overijssel heb ik niet zo veel zin in, wil liever twee vliegen in één klap slaan.

Quote

Maar dat was in een dagje of wat opgelost. Dit duurt nu al een ruime week.
Wel opmerkelijk dat elk stel weer andere storingen heeft, software zou toch gelijk moeten zijn?

Ik weet dat de toelating erg kort is bij deze treinen, maar toch vind ik dat ze elk stel tijdens de proef- / afnameritten minimaal op elke bovenleidingsspanning moeten testen.


De voorbereidingstijd van de Abellio-stellen was veel langer. Die stellen waren in augustus 2016 (acht maanden voor aanvang van de dienst) al in Nederland, dat is een verschil met de Keolis-stellen die pas sinds december 2017 Nederland bezocht hebben.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

23-01-2018 15:08:32
reisthijs
reisthijs
Quote
dennistd (di 23 jan 2018 12:54:28 https://www.somda.nl/forum/18859/p638790/): Dat kan dus niet, omdat de ETCS anders is ten opzichte van de Abellio-stellen.
Dan blijft de vraag, waarom is de ETCS dan anders, terwijl de bedoeling was dat de stellen technisch identiek zouden zijn?
 

23-01-2018 20:02:29
Knoek
Knoek
Quote
dennistd (di 23 jan 2018 12:54:28 https://www.somda.nl/forum/18859/p638790/): Dat kan dus niet, omdat de ETCS anders is ten opzichte van de Abellio-stellen.

En wat heeft een Vectron precies te maken met de RB61? Dan zullen we het maar niet hebben over de Traxxen van NS die software hebben waarmee ze niet in Duitsland mogen komen, waardoor ze altijd gesleept moeten worden voor revisie %03%


Het is toch wat he dat alleen iedereen jou moet begrijpen en je zelf nooit een ander wil begrijpen... %04%

Ik bedoel ermee dat het technisch tegenwoordig een peuleschil moet zijn om een trein probleemloos op verschillende spanningen te laten rijden, de Vectron in het artikel van DB is er een goed voorbeeld van. Waarom Stadler en Keolis het sinds 10 december nog steeds niet voor elkaar hebben is wel erg slecht. Ook omdat er ruim de tijd is geweest om uitvoerig te testen met verschillende treinstellen maar dat vond men kennelijk niet nodig, tja dat zien we nu....
 


23-01-2018 20:15:18
AJT
AJT
Op Ah riepen ze vandaag om dat de beperkingen Hgl-Bh tot 28 Januari duren.

Laatst bewerkt door AJT op 23-01-2018 20:15
 

23-01-2018 20:30:54
Dre
Dre
Quote
Knoek (di 23 jan 2018 20:02:29 https://www.somda.nl/forum/18859/p638848/): Waarom Stadler en Keolis het sinds 10 december nog steeds niet voor elkaar hebben is wel erg slecht.
Ik deel je mening dat het niet de bedoeling kan zijn. Anderzijds doet men het ook niet bewust ("goh, we zullen de reiziger tussen Hgl/Odz en Bh eens lekker pesten"). Belangrijk is dan ook hoe het zo heeft kunnen komen.

Quote
Knoek (di 23 jan 2018 20:02:29 https://www.somda.nl/forum/18859/p638848/): Ook omdat er ruim de tijd is geweest om uitvoerig te testen met verschillende treinstellen maar dat vond men kennelijk niet nodig, tja dat zien we nu....
Klein advies: Don't jump into conclusions. "men vond dat kennelijk niet nodig" is nogal een aanname.
 

23-01-2018 20:47:27
mich
mich
Stadler treinen zijn (niet geks) samenbouwsels van onderdelen van verschillende fabrikanten, deels software gestuurd en deels gekoppeld. Nu zijn de treinstellen type FLIRT per bestelling anders, met andere onderdelen. Daarvoor wordt dan ook een nieuwe of aangepaste software geschreven. Meestal door mensen, die geen ervaring hebben met het rijden van treinen, laat staan het omschakelen van bovenleidingspanning. Wat er bijvoorbeeld wel eens is gebeurd is dat een programmeur ergens in de theorie gevonden heeft dat de bovenleidingspanning max. 1800 volt is in NL en dat zo in de software inbakt. Echter als sommig materieel ED gaat remmen voeren ze terug met tot wel 1900 volt. Trein in de buurt krijgt dat binnen. Software zegt "dat lust ik niet, bekijk het maar". Software is heel complex, zo kan het zijn dat een onderdeel niet juist reageert op juist geschreven software en je dus softwarematig daar een aanpassing op moet doen. Deze fouten zijn bijna alleen in de praktijk eruit te halen, en dan het liefst in reguliere dienst want tijdens testritten zijn de condities toch net anders. Denk bv. aan minder gewicht in de trein, inzet op alle uren van de dag, alles kan van invloed zijn. Nog een voorbeeld was de parkeerrem bij Veolia GTW. Parkeerrem zelf werkt opzich goed en goed ontworpen. Bij drukken knop krijgt hij voor bv. 1,5 sec een puls om te activeren. Na een tijdje dienst, wat vuil en vocht ophoping was bij koudere temperaturen de duur van de puls opeens tekort. Hierdoor bleven er treinen staan. Met nieuwe software opgelost.  

25-01-2018 00:00:00
Berk24
Berk24
Mocht het echt zover komen dat er een nieuwe aanbesteding komt neem ik aan dat alle 18 Flirt1 en 8 Flirt3 stellen overgenomen dienen te worden. Ik verwacht trouwens niet dat Keolis/Eurobahn het zover laten lopen dat ze de concessie voortijdig verliezen.

@Knoek, jouw idee met dieselloks voor de Flirt is totaal niet haalbaar. Het is wachten tot er minimaal 6 van de 8 Flirt probleemloos de grens overkunnen. Dan kan de RB61 doorrijden naar Hengelo.
 

25-01-2018 12:26:05
Berk24
Berk24
http://www.wn.de/Muensterland/3142770-Zweckverband-NWL-erwaegt-Kuendigung-der-Vertraege-Rote-Karte-fuer-die-Eurobahn

Kort samengevat: Het vervoersverbond Westfalen-Lippe overweegt de concessie van het Teutoburger-Waldnetz gegund aan Eurobahn/Keolis zelfs in te trekken en dus is er een stevige waarschuwing gegeven door de opdrachtgever aan het adres van Eurobahn/Keolis.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

25-01-2018 14:14:16
DDietzen
DDietzen
Het wordt dus echt serieus. Hoe vaak komt het voor dat een concessie daadwerkelijk zo snel al wordt ingetrokken? Ik kan me persoonlijk geen voorbeelden herinneren.  

25-01-2018 14:36:37
Berk24
Berk24
Geen idee, volgens mij is dit in Nederland niet voorgekomen. In Duitsland weet ik het niet. Ik ben benieuwd of de treinverbinding tussen Hengelo en Bad Bentheim spoedig gerealiseerd wordt, momenteel is het vrij stil rondom de ontwikkelingen van de treinverbinding. Keolis/Eurobahn moet toch wel van de opdrachtgever zijn uiterste best doen om de treinverbinding tussen Hengelo en Bad Bentheim te realiseren. Nu rijden er bussen, geen idee hoe de bussen het doen qua punctualiteit en bezetting, maar als de bussen verdwijnen zonder vervangende treindienst is het weer terug bij af. Dan is het weer of de dure IC Berlin of de lange omweg via Münster.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

25-01-2018 16:16:13
kniesoor
kniesoor
Quote
Berk24 (do 25 jan 2018 12:26:05 https://www.somda.nl/forum/18859/p639039/): http://www.wn.de/Muensterland/3142770-Zweckverband-NWL-erwaegt-Kuendigung-der-Vertraege-Rote-Karte-fuer-die-Eurobahn

Kort samengevat: Het vervoersverbond Westfalen-Lippe overweegt de concessie van het Teutoburger-Waldnetz gegund aan Eurobahn/Keolis zelfs in te trekken en dus is er een stevige waarschuwing gegeven door de opdrachtgever aan het adres van Eurobahn/Keolis.


Nou, dat staat er niet. Men onderzoekt de mogelijkheden om het contract op te zeggen. Over een waarschuwing is niets te lezen.
 

25-01-2018 19:38:03
Berk24
Berk24
Het onderzoeken of en wat de mogelijkheden zijn om de concessie voortijdig in te trekken vind ik toch wel neerkomen op een stevige waarschuwing richting de vervoerder. Mijn Duits is niet heel erg geweldig, maar ik kan wel opmaken dat Keolis/Eurobahn een behoorlijke wanprestatie heeft geleverd.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

25-01-2018 19:43:45
Knoek
Knoek
Quote
Berk24 (do 25 jan 2018 12:26:05 https://www.somda.nl/forum/18859/p639039/): http://www.wn.de/Muensterland/3142770-Zweckverband-NWL-erwaegt-Kuendigung-der-Vertraege-Rote-Karte-fuer-die-Eurobahn

Kort samengevat: Het vervoersverbond Westfalen-Lippe overweegt de concessie van het Teutoburger-Waldnetz gegund aan Eurobahn/Keolis zelfs in te trekken en dus is er een stevige waarschuwing gegeven door de opdrachtgever aan het adres van Eurobahn/Keolis.


Lijkt me niet meer als terecht. Maar wat is het alternatief? Mag de Westfalenbahn het dan weer overnemen incl. de nieuwe Flirts? Denk dat ze zich bij Westfalenbahn wel rotlachen om het gestuntel van Keolis.

Is het niet mogelijk om de Flirts tijdelijk door een diesel loc te laten trekken als de spanningsvoorziening voor verlichting, compressor e.d. dan van de loc af komt? Weet niet of dat technisch mogelijk is.

Laatst bewerkt door Knoek op 25-01-2018 19:45
 

25-01-2018 19:49:15
edje
edje
Dat kan alleen met zoveel aanpassingen, dat je die tijd en moeite beter kunt besteden aan het oplossen van de storingen in de trein.  

25-01-2018 20:37:54
Henk1619
Henk1619
Quote
Knoek (di 23 jan 2018 12:07:09 https://www.somda.nl/forum/18859/p638778/): Ben bezig een reisje naar Berlijn te plannen in maart, plan was om eerst de Eurobahn naar Herford uit te proberen en daar over te stappen op de IC2222 naar Berlijn. Denk dat ik voor de zekerheid toch maar IC Berlin ga boeken door het gepruts op de RB61... %04%


Eurobahn is ook Keolis en die had je afgezworen:
Quote
Knoek (do 21 dec 2017 22:19:42 https://www.somda.nl/forum/15723/p635725/): Keolis snijdt zichzelf er behoorlijk mee in de vingers want de supporters roepen nu op social media al op om in het vervolg Keolis te boycotten en met NS te reizen. Vind het zelf ook een goed idee en ik reis de komende tijd ook uitsluitend NS voor mijn dagelijkse ritten, ook al moet ik een trein later nemen.


Niet zo relevant dus of er geprutst wordt als je toch als met een NSR trein de grens over zou gaan.
 

25-01-2018 20:57:08
Knoek
Knoek
@ Henk1619: Dit is Keolis Deutschland Henkie, en ja ik weet ook dat er op het Nederlandse deel Nederlands personeel zou gaan rijden als ze ooit nog gaan rijden. Van Keolis Nederland maak ik idd ook geen gebruik meer van.

En je tweede opmerking: Ook mijn belastingcenten gaan naar het gepruts van Keolis. Bovendien vind ik het desondanks belangrijk dat de RB61 een succes wordt. Kennelijk mag je niet kritisch zijn hier, gelukkig zijn ze het bij de Provincie Overijssel en de deelstaat Niedersachsen het wel met mij eens en dat vind ik belangrijker. Ze hadden gewoon Westfalenbahn de concessie moeten gunnen.

En ik ga nog altijd met DB de grens over naar Berlijn en niet met NSR, alleen wordt die trein tot aan Bad Bentheim nog door zo'n rotte en trage 1700 van NS getrokken (hoewel dat tegenwoordig ook niet altijd meer zo is), als hij maar niet in brand vliegt.... Vanaf Bad Bentheim komt er een echte loc voor en die trekt hem lekker op een groot deel van het traject met 200km/u naar Berlijn

Laatst bewerkt door Knoek op 25-01-2018 20:59
 

25-01-2018 21:10:09
Henk1619
Henk1619
Quote
Knoek (do 25 jan 2018 19:43:45 https://www.somda.nl/forum/18859/p639095/): Lijkt me niet meer als terecht. Maar wat is het alternatief? Mag de Westfalenbahn het dan weer overnemen incl. de nieuwe Flirts? Denk dat ze zich bij Westfalenbahn wel rotlachen om het gestuntel van Keolis.


Als de vorige vervoerder niet kan rijden omdat het materieel niet werkt dan doe je jezelf geen plezier het overnemen. Je mag aannemen dat een nieuwe vervoerder met werkend binnenlands materieel gaan rijden en dat ledig mat naar Hgl lekker laat zitten.


Quote
Knoek (do 25 jan 2018 19:43:45 https://www.somda.nl/forum/18859/p639095/): Is het niet mogelijk om de Flirts tijdelijk door een diesel loc te laten trekken als de spanningsvoorziening voor verlichting, compressor e.d. dan van de loc af komt? Weet niet of dat technisch mogelijk is.


Er is niet iets bestaands wat dat zo even kan. Op papier kun je zoiets maken maar op papier werkt die Flirt ook over de grens...
 

25-01-2018 21:12:48
SunKeeper
SunKeeper
Quote
Knoek (do 25 jan 2018 20:57:08 https://www.somda.nl/forum/18859/p639108/): ....alleen wordt die trein tot aan Bad Bentheim nog door zo'n rotte en trage 1700 van NS getrokken (hoewel dat tegenwoordig ook niet altijd meer zo is), als hij maar niet in brand vliegt....


Als je er een mcn op zet die zijn 'machine' goed kent en er niets voor je ICB zit te boemelen hoeft het niet traag te zijn. Als je de boel wat verder opengooit rollen de kommetjes bijna uit het rek in de Bistro.%08%
 

25-01-2018 21:15:48
Berk24
Berk24
@Knoek, je kunt zeggen van dat WFB/Abellio de concessie had moeten krijgen, maar het is niet gezegd of WFB/Abellio zonder al te veel gedoe en storingen naar Hengelo kon rijden. Misschien waren dezelfde problemen waar nu Keolis/Eurobahn mee kampt ook ontstaan als WFB/Abellio de concessie voor het TW-Netz had gewonnen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

25-01-2018 23:19:12
thom
thom
Die hadden dan ook nieuw materieel aan moeten schaffen voor het gedeelte naar Hgl, waarschijnlijk dan bij dezelfde bouwer uit gekomen en dus dezelfde treinen gehad als dat nu het geval is...

En het word alweer een discussie van makkelijk achteraf roepen... %03%

Quote
Berk24 (do 25 jan 2018 20:50:04.981134 https://www.somda.nl/forum/18859/p639106/): Mocht het echt zover komen dat er een nieuwe aanbesteding komt neem ik aan dat alle 18 Flirt1 en 8 Flirt3 stellen overgenomen dienen te worden. Ik verwacht trouwens niet dat Keolis/Eurobahn het zover laten lopen dat ze de concessie voortijdig verliezen.

Dat slaat natuurlijk kant noch wal, als het materieel het probleem is dan is de concessie bij een ander neerleggen met hetzelfde materieel natuurlijk volledig kansloos.
Daarnaast kun je helemaal niet verplichten het materieel over te nemen mocht het zover komen, want dat maakt Keolis dan natuurlijk zelf wel uit

Laatst bewerkt door thom op 25-01-2018 23:22
 

25-01-2018 23:33:38
wouterder
wouterder
Wordt nu op stations iig omgeroepen dat het duurt tot en met 28 januari, maar kijk niet gek als dit langer wordt.
Jammer dat Keolis NL en DE niet samenwerken en een tijdelijk alternatief hebben ipv die tragere pendelbussen.
 

25-01-2018 23:43:02
thom
thom
En met wat voor oplossing zouden die dan samen dan moeten komen ?  

26-01-2018 00:00:00
IJsbergsla
IJsbergsla
Jan-Mark: Dat was dus een rangeerbeweging waar Dennis het over had. Bovendien is dat spoor dan al omgeschakeld naar Nederlandse spanning.  

26-01-2018 00:00:00
IJsbergsla
IJsbergsla
Nogal wiedes dat een trein duurder is, maar dat was de vraag niet. En vergelijken met andere treindiensten gaat in deze zaak natuurlijk ook niet op.  

26-01-2018 00:00:00
treinfan
treinfan
Zijn paden + treinpersoneel dan zoveel duurder dan brandstof + buschauffeur?  

26-01-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
Ik denk eerder dat DB-netz dwars ligt omdat het geen DB treinen zijn. ..  

26-01-2018 00:00:00
yappa
yappa
Nogmaals zoals hierboven al is genoemd: DB Netz heeft een "nein" afgegeven op de lange kering langs het perron van een eventuele Hengelo-shuttle. Als we even aannemen dat ze alleen zullen antwoorden als er ook een vraag is gesteld, dan kunnen we er dus van uit gaan dat Keolis wel de wil en dd voorzieningen heeft om zo'n shuttle te rijden, ook als dat wat meer zou kosten dan het geplande bedrijf.  

26-01-2018 00:05:57
Amazonous
Amazonous
Bij een verstoring hoort een prognose, en bij gebrek aan informatie moet je dus _iets_ aanhouden. Hecht er niet teveel waarde aan voor nu.

Laatst bewerkt door Amazonous op 26-01-2018 00:06
 

26-01-2018 00:06:42
wouterder
wouterder
Wat misschien handiger was geweest als in Bh op de 3 een Keolis NL flirt klaar zou staan en op de 2 Eurobahn binnenkomt. Cross platform naar Nederland.
Ben je wel helaas 1 treinstel van ZwoEnZwoKa kwijt.

Laatst bewerkt door wouterder op 26-01-2018 00:06
 

26-01-2018 00:12:03
cuneo56
cuneo56
Even afgezien of dat stel toegelaten is in D: DB Netz wil aan een dergelijke oplosssing niet meewerken.
Kennelijk kan/wil men niet continu een perronspoor missen.
 

26-01-2018 00:15:18
wouterder
wouterder
Wat opmerkelijk is, want spoor 3 wordt planmatig niet gebruikt voor reizigerstreinen volgensmij. Alleen Bentheimer Eisenbahn heeft het soms nodig voor de Pinnow Shuttle ed.  

26-01-2018 00:28:12
Frontier
Frontier
Quote
cuneo56 (vr 26 jan 2018 00:12:03 https://www.somda.nl/forum/18859/p639134/): Kennelijk kan/wil men niet continu een perronspoor missen.

Dat hoeft ook niet, een driedelig stel zou je in de tussentijd makkelijk op spoor 80 kwijt kunnen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

26-01-2018 07:33:43
Berk24
Berk24
@thom, volgens mij zijn er wel meer problemen bij het TW-Netz dan alleen Hgl-Bh. Als alleen vanwege Hgl-Bh de concessie wordt ingetrokken zou dat erg vreemd zijn, omdat Keolis niet de enige schuldige hierin is. En ik ben ervan overtuigd dat na x aantal weken de nieuwe Flirts prima naar Hengelo kunnen rijden, alleen de x is onbekend.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

26-01-2018 07:36:02
Berk24
Berk24
Quote
wouterder (vr 26 jan 2018 00:06:42 https://www.somda.nl/forum/18859/p639133/): Wat misschien handiger was geweest als in Bh op de 3 een Keolis NL flirt klaar zou staan en op de 2 Eurobahn binnenkomt. Cross platform naar Nederland.
Ben je wel helaas 1 treinstel van ZwoEnZwoKa kwijt.

Waarschijnlijk te duur voor die paar reizigers, want het kost een extra omloop. Dan kun je beter de SEV-bussen nog een tijdje laten rijden totdat zes Keolis-Flirts zonder storingen de grens overkunnen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

26-01-2018 08:58:53
Berk24
Berk24
Quote
treinfan (vr 26 jan 2018 07:41:16.298827 https://www.somda.nl/forum/18859/p639147/): Zijn paden + treinpersoneel dan zoveel duurder dan brandstof + buschauffeur?

Voor een trein heb je minimaal één machinist en één conducteur nodig. Daarmee kun je ook twee buschauffeurs inzetten. Dan is het de vraag wat dan duurder is in exploitatie: twee bussen of een trein. Mij lijkt dat een trein duurder is.

En daarnaast wil ik niet lullig doen, maar de SEV-bus is voor veel reisrelaties richting Bad Bentheim, Osnabrück, Herford en Bielefeld nog altijd een stuk sneller dan omreizen via Münster. Uiteraard is de IC Berlin sneller, maar die is ook een stuk duurder en rijdt niet altijd.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

26-01-2018 09:58:45
sjoerd
sjoerd
Bovendien, en dat is verbazingwekkend, worden in dit soort vergelijkingen de milieueffecten niet meegeteld. En die zijn voor de trein een stuk gunstiger dan voor de autobus. Sterker nog: die zouden onderhand eens leidend moeten zijn.  

26-01-2018 10:09:29
AlexNL
AlexNL
Quote
yappa (vr 26 jan 2018 08:43:08.87344 https://www.somda.nl/forum/18859/p639150/): Nogmaals zoals hierboven al is genoemd: DB Netz heeft een "nein" afgegeven op de lange kering langs het perron van een eventuele Hengelo-shuttle. Als we even aannemen dat ze alleen zullen antwoorden als er ook een vraag is gesteld, dan kunnen we er dus van uit gaan dat Keolis wel de wil en dd voorzieningen heeft om zo'n shuttle te rijden, ook als dat wat meer zou kosten dan het geplande bedrijf.

Er staat nu al een trein lang te keren in Bad Bentheim (die uit Bielefeld), met bijbehorende rangeerbeweging van spoor 2 naar spoor 1. Het zou me niet verbazen dat DB Netze geen mogelijkheden ziet om nóg eens 17 minuten per uur een spoor kwijt te zijn aan de Bielefeldshuttle.
 

26-01-2018 10:18:04
daniel81
daniel81
De simpelste oplossing is hier al lang voorbij gekomen: maak ICB tijdelijk toeslagvrij. Waarbij Hgl-Rheine mij het meest logische traject lijkt (alleen Hgl-Bh is wel erg reizigersonvriendelijk met de lange overstaptijd daar, Hgl-Osnabrück is wel weer erg overdreven; Rheine is het eerste knooppunt).
Uiteraard hoeft DB dat niet voor niets te doen, daar mag best een vergoeding (van Keolis aan DB) tegenover staan. Er zijn meer trajecten in Duitsland waar Ländertickets geldig zijn in IC's dus daar bestaat al een regeling voor.
 

26-01-2018 12:17:18
sik214
sik214
Zou binnenkomen op bezet spoor in Bh ook onderzocht zijn? Het overstappen kost Dan wellicht iets langer doordat beide treinen achter elkaar staan. Dan zou het toch geen extra perronvapaciteit kosten en ze doen in Duitsland dat minder moeilijk over dan hier.

Ooit had Eurobahn overigens bij werkzaamheden in Duitsland een setje G1206 met 3 Centralbahn rijtuigen pendelen naar Venlo.
 

26-01-2018 12:19:07
treinfan
treinfan
Toeslagvrij? ICB is geen ICE hoor  

26-01-2018 12:22:14
daniel81
daniel81
@sik214: Oef dat lijkt mij letterlijk wel een heel spannende onderneming op een spoor met omschakelbare bovenleiding.... Moet je wel heel erg goed organiseren om te voorkomen dat een trein met z'n panto tegen de 'verkeerde' spanning komt!

Laatst bewerkt door daniel81 op 26-01-2018 12:22
 

26-01-2018 12:34:56
dennistd
dennistd
Quote
sik214 (vr 26 jan 2018 12:17:18 https://www.somda.nl/forum/18859/p639176/): Zou binnenkomen op bezet spoor in Bh ook onderzocht zijn? Het overstappen kost Dan wellicht iets langer doordat beide treinen achter elkaar staan. Dan zou het toch geen extra perronvapaciteit kosten en ze doen in Duitsland dat minder moeilijk over dan hier.
Volgens mij is het technisch zelfs onmogelijk om op bezet spoor binnen te komen. Daarvoor moet je eerst op een vrij spoor binnenkomen en dan met een rangeerbeweging naar het bezette spoor.
 

26-01-2018 13:00:59
Jan-Mark
Jan-Mark
Ik zag pas toch echt een foto langskomen van een CT-loc die op een spoor eventjes binnen werd genomen waar de ICB stond, om zo capaciteit te scheppen.  

26-01-2018 13:10:47
phantom
phantom
Quote
thom (do 25 jan 2018 23:19:12 https://www.somda.nl/forum/18859/p639124/): Die hadden dan ook nieuw materieel aan moeten schaffen voor het gedeelte naar Hgl, waarschijnlijk dan bij dezelfde bouwer uit gekomen en dus dezelfde treinen gehad als dat nu het geval is...

Quote
Berk24 (do 25 jan 2018 20:50:04.981134 https://www.somda.nl/forum/18859/p639106/): Mocht het echt zover komen dat er een nieuwe aanbesteding komt neem ik aan dat alle 18 Flirt1 en 8 Flirt3 stellen overgenomen dienen te worden.

Dat slaat natuurlijk kant noch wal, als het materieel het probleem is dan is de concessie bij een ander neerleggen met hetzelfde materieel natuurlijk volledig kansloos.
Daarnaast kun je helemaal niet verplichten het materieel over te nemen mocht het zover komen, want dat maakt Keolis dan natuurlijk zelf wel uit


Dat zeg je nou wel zo makkelijk,maar waarom kan bv Kwiebus dan wel verplicht worden om het materieel van Arriva over te nemen als ze straks die concessie gaan uitvoeren op o.a de merwede linge lijn ??
Ik zie op dit moment het verschil niet,want ondanks dat het stukje van de grens naar hengelo niet groot is vraag ik me wel af of ze zonder bemoeienis van NL regels,anders zouden mogen handelen als die concessie straks word overgedaan aan een nieuwe partij.
Ik neem ook aan dat de huidige concessie houder heeft beschreven dat als ze de concessie kwijtraken,dat dan het materieel ook verplicht word overgenomen.
Een beetje zinnig bedrijf koopt volgens mij geen treinen(in dit geval) die op 1 enkele lijn bruikbaar zijn om er dan bij verlies van die lijn een nutteloos wagenpark aan over te houden.

Laatst bewerkt door phantom op 26-01-2018 13:11


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

26-01-2018 14:14:16
gvttreinen
gvttreinen
Quote
Knoek (do 25 jan 2018 19:43:45 https://www.somda.nl/forum/18859/p639095/):
Quote
Berk24 (do 25 jan 2018 12:26:05 https://www.somda.nl/forum/18859/p639039/): http://www.wn.de/Muensterland/3142770-Zweckverband-NWL-erwaegt-Kuendigung-der-Vertraege-Rote-Karte-fuer-die-EurobahnIs het niet mogelijk om de Flirts tijdelijk door een diesel loc te laten trekken als de spanningsvoorziening voor verlichting, compressor e.d. dan van de loc af komt? Weet niet of dat technisch mogelijk is.
Als je bij Prorail een hartverzakking wil organiseren dan moet je ze meedelen dat je in Hgl wil omlopen.
 

26-01-2018 14:40:32
mich
mich
Is technisch niet mogelijk met een FLIRT.  

26-01-2018 15:16:31
cuneo56
cuneo56
Quote
phantom (vr 26 jan 2018 13:10:47
maar waarom kan bv Kwiebus dan wel verplicht worden om het materieel van Arriva over te nemen als ze straks die concessie gaan uitvoeren op o.a de merwede linge lijn ??

Omdat van wie het materieel "echt"is, nog flink per concessie verschillen kan. Van volledig eigendom van de vervoerder tot vollledig eigendom van de concessie verstrekker en een paar varianten daar tussen.
Ook kan de consessie verlener b.v. garant staan bij Lease constructies en dan wil je niet dat een vertrekkende vervoerder het materieel meeneemt
 

26-01-2018 16:21:53
AlexNL
AlexNL
En soms wordt er ook gewerkt met sale-and-lease-back-constructies: de nieuwe vervoerder schaft materieel aan in opdracht van de concessieverlener, en verkoopt dat materieel aan de concessieverlener wanneer de nieuwe concessie begint. De exploitant leaset het materieel vervolgens van de opdrachtgever.  

26-01-2018 16:46:52
Berk24
Berk24
http://railcolornews.com/2015/09/09/de-alpha-trains-acquires-multisystem-trains-for-teutoburger-wald-netz/

Zowel de Alt-Flirts als de Neu-Flirts zijn eigendom van Alpha trains. Dus WFB/Abellio of DB Regio kan de treinen overnemen mocht Eurobahn/Keolis de concessie verliezen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?