Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina('s):
DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel)
RailWiki.nl
Voeg discussie toe aan je favorieten

Ontwikkelingen DDM1

Donderdag 12 feb 2009 - 21:43:07
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Volgens mij is het al elders ter sprake gekomen, maar weet zo ff niet meer waar. Maar de DDM-1 stammen zijn nu allemaal in vaste stammen en zullen ook niet meer uitgewisseld worden. Vanaf juni zullen de verkorte stamnummers (6600, 6800 en 6900) verdwijnen en in navolging van het DD-AR genummerd worden in de serie 7200.
De 26-37 675 (6675) en 26-37 115 (6915) zijn reserve rijtuigen, welke bij de Zaanstraat zullen verblijven.
Aldus Op de Rails 2009-2.

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 10 feb 2015 om 16:27:37

Donderdag 12 feb 2009 - 21:45:40
ruysdael
ruysdael
Jammer, die spots van iedere stam vind ik altijd wel machtig. Komen de spots nu niet in conflict met deze of gene dieselbak van Veolia en/of Arriva?

Wat gebeurt er met de (nog) gedeklasseerde rijtuigen?


Donderdag 12 feb 2009 - 21:49:01
lucky
lucky
Jep, we krijgen doublures met de Veolia GTW 2/6 7201 - 7210. We kunnen er alvast over gaan nadenken hoe we dit op spotgebied willen gaan oplossen.

Donderdag 12 feb 2009 - 21:50:19
hvondelen
hvondelen
Het zijn maar 11 stammen volgens mij, dus die kunnen ze altijd nog bij een hoog getal laten beginnen om geen verwarring te veroorzaken met de GTW´s.

http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 12 feb 2009 - 21:54:27
broek53
broek53
Quote
maccerr: Wat gebeurt er met de (nog) gedeklasseerde rijtuigen?
Niets. Bij de recente revisie is een aantal weer ABv geworden en wat er nu gedeklasseerd is, blijft zo. Het is immers de goede verdeling om 11 stammen te maken van de samenstelling die we al zo lang kennen: Bvk - Bv - ABv - Bv - ABv - Bv.

Donderdag 12 feb 2009 - 21:54:42
superboer
superboer
Twitter OVMaik Youtube maik17
Het lijkt me dat het nummer netzo als bij DDAR word bepaald door de Bvk, dus 7201-7215. In dat geval komen er doublures met de Veolia GTW's.

Donderdag 12 feb 2009 - 21:55:37
broek53
broek53
Ja, ik hoop niet dat er gedacht wordt dat NS gaat denken aan de nummering van materieel van andere maatschappijen.

Donderdag 12 feb 2009 - 21:57:38
ruysdael
ruysdael
Immers worden deze stellen niet opgenomen in de NS-planning (enkel met omloopcode's in de trant van bijvoorbeeld VEK (Veolia Plan U, destijds) of OC (ICM-IV)), dus rekening hoeven zij er allerminst mee te houden.


Donderdag 12 feb 2009 - 22:01:01
ruysdael
ruysdael
Iets heel anders: worden de borden met materieelnummers bevestigd aan de huidige 'haakjes' waar vroeger (mogelijk) koersborden aan hingen?


Donderdag 12 feb 2009 - 23:44:26
waalkade
waalkade
Quote
lucky: Jep, we krijgen doublures met de Veolia GTW 2/6 7201 - 7210. We kunnen er alvast over gaan nadenken hoe we dit op spotgebied willen gaan oplossen.
Dat zijn er over een poosje een paar minder, wanneer de nieuwe tussenbakken arriveren.

Donderdag 12 feb 2009 - 23:47:18
hvondelen
hvondelen
Ookal is het er één, je hebt toch overlap

http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!

Zaterdag 14 feb 2009 - 20:51:07
daniel81
daniel81
Een loc met 3 DD-rijtuigen heeft een 7300nr
Een loc met 4 DD-rijtuigen heeft een 7400nr

Een 7200 zou dus een loc met 2 DD-rijtuigen moeten zijn

Waarom niet een 7600nr?

Zaterdag 14 feb 2009 - 21:15:09
luytjes
luytjes
De 7200-serie is niet gereserveerd voor een loc met 2 rijtuigen, omdat die simpelweg nooit zal bestaan. De 7600-serie is bovendien gereserveerd voor andere combinaties.

Zaterdag 14 feb 2009 - 21:15:09
bjornl
bjornl
Loc met 6 rijtuigen was 7900. De logica gaat dus sowieso niet helemaal zoals door jou geschetst

Zaterdag 14 feb 2009 - 21:46:27
daniel81
daniel81
Maar dat was dan ook een niet-voorziene actie: oorspronkelijk was de 7900 naar ik meen bedacht voor mDDM met 4 rijtuigen.

Zaterdag 14 feb 2009 - 22:23:15
luytjes
luytjes
Dus eigenlijk geef je hiermee al het antwoord op je eigen vraag. Als 7300 t/m 7900 allemaal gereserveerd zijn voor DDM-2/3 (oftewel DD-AR), dan blijft er voor 1800 + 6x DDM-1 als enige nog de 7200-serie over.

Vrijdag 01 mei 2009 - 14:26:38
ruysdael
ruysdael
Is het mogelijk dat na sluiting van de Zaanstraat het inzetgebied van DDM-1 ook gaat veranderen? Ik kan me bedenken dat ze het uit de 14500 willen hebben als DDM-1 niet meer in onderhoud is in de Zaanstraat. Als de 14500 VIRM wordt is het immers in Enkhuizen uit te wisselen met de 4500. En DDM-1 is elders natuurlijk altijd welkom (series 3900/4300?), zonder dat het praktisch de hele dag stil staat (zoals nu het geval is bij de 14500-stammen).


Vrijdag 01 mei 2009 - 18:09:21
2296
2296
Niet dat ik weet. DDM 1 gaat mogelijk ook meeverhuizen naar de Wgm . Trein volgt personeel Weet jij anders waar DDM 1 onderhouden moet gaan worden

Vrijdag 01 mei 2009 - 21:42:52
mdj
mdj
Wgm is alleen internationaal toch? Mischien Ldd, die hebben al ervaring met DDAR. Alhoewel DDM1 en DDAR niet hetzelfde is, mag je mijn kat wijs maken dat die twee geen overeenkomsten hebben.

Vrijdag 01 mei 2009 - 23:36:03
broek53
broek53
Er wordt inderdaad gekeken of het DDM-1 naar het OB Wgm kan verhuizen. Qua inzet is de 14500 een relatief ideale serie voor DDM-1, juist omdat het de hele dag in het Amsterdamse staat en zo aardig uitgewisseld kan worden, of overdag onderhouden. Andere series hebben in het algemeen al meer "last" van de relatieve traagheid van het spul, en daarnaast rijd je met DDM-1 vele uren van de dag te groot als je het in de omloop laat zitten.

Zondag 27 sep 2009 - 14:54:09
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Even een topickick naar aanleiding van de treinbrand in Ekz www.somda.nl De 6914 zal niet hersteld worden en de 6915 zal ter zijnder tijd de plaats in nemen van de 6914.

Zondag 27 sep 2009 - 15:05:39
ruysdael
ruysdael
Is misschien bekend wanneer de stamnummers worden aangebracht?


Donderdag 08 okt 2009 - 17:35:36
nedtrain25
nedtrain25
Quote
broek53: Er wordt inderdaad gekeken of het DDM-1 naar het OB Wgm kan verhuizen. Qua inzet is de 14500 een relatief ideale serie voor DDM-1, juist omdat het de hele dag in het Amsterdamse staat en zo aardig uitgewisseld kan worden, of overdag onderhouden. Andere series hebben in het algemeen al meer "last" van de relatieve traagheid van het spul, en daarnaast rijd je met DDM-1 vele uren van de dag te groot als je het in de omloop laat zitten.
het is bekend!
per 14 decmeber 2009 zal al het DDM-1 materieel in onderhoud komen bij................... OB LDD.

Donderdag 08 okt 2009 - 18:52:31
zaza
zaza
Leidschendam heeft genoeg ervaring met die oude rode sprinterbanken

Toch wel opvallend, ik ben dan ook benieuwd of deze keuze mede is ingegeven door eventueel verwachte toekomstige inzet.

Donderdag 08 okt 2009 - 19:32:45
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Vast niet, er zijn wel meer situaties van materieel wat ergens in onderhoud is, waar het volgens omloop eigenlijk zelden komt
IRM in Onnen
DD-AR 1700 loks in Maastricht (staat een mooie foto in het blad OdR die vandaag op de deurmat viel
Lint in Blerick

Het is maar waar er plek is.


Donderdag 08 okt 2009 - 19:39:24
mvd
mvd
Twitter MarcvD84 Facebook marcvandijk84
Even terzijde: de normale 1700'en krijgen onderhoud in Mt, de 1700'en voor de darren krijgen deze in Ldd.

Terug naar het onderwerp...

Iech kom gelökkig oet Mestreech!

Donderdag 08 okt 2009 - 19:42:16
broek53
broek53
Pietsje corrigeren: de DDAR-locs 1700 zijn nou net NIET in Maastricht in onderhoud, maar in Leidschendam. De foto in OdR slaat dan ook op de uitzonderlijke situatie dat de 1707 op eigen kracht naar Mt ging vanwege een hardnekkig repeterende storing.
Maar dat doet aan de strekking van het betoog verder niets af. NSR is de willige speelbal van de nukken van NedTrain wat de plaats van het onderhoud betreft, en betaalt - kennelijk blijmoedig - de gigantische kosten van leeg rijden om het juiste loodsje te bereiken ....

Donderdag 08 okt 2009 - 19:52:25
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
mvd: de 1700'en voor de darren krijgen deze in Ldd.
Quote
broek53: Pietsje corrigeren: de DDAR-locs 1700 zijn nou net NIET in Maastricht in onderhoud, maar in Leidschendam.
ik snap de correctie niet?

edit: o, al gelezen

Laatst bewerkt door Jeffrenzo op Donderdag 08 okt 2009 om 19:53:34

twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/

Donderdag 08 okt 2009 - 20:31:23
ruysdael
ruysdael
Sowieso is de toekomstige inzet van DDM-1 denk ik wat vaag. Als de HSL open is gaat de 2200 keren op de 2100 in Amsterdam C (beide via Haarlem) met VIRM. Wat moet je dan met DDM-1? Het enige wat ik kan bedenken is de 3900-3700 series. De 14500 wordt misschien ook wat onzeker, aangezien het onderhoud dan ook niet meer in Amsterdam zit.


Donderdag 08 okt 2009 - 21:01:01
MDDM
MDDM
Quote
maccerr: Het enige wat ik kan bedenken is de 3900-3700 series.
Krijgen op Hfdm toch een redelijke keer tijd,dus is te doen.Van mij mag het

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 08 okt 2009 - 22:14:00
Damian
Damian
In Amersfoort is voor de machinisten herinstructie DDM1 komen te vervallen.
Reden: Terzijde stelling DDM1 medio 2010.

Vrijdag 09 okt 2009 - 12:17:17
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Gewoon een paar DDM-1 rijtuigen omplakken in Fyra beschildering, beide zijde een Traxx lok ervoor, en de prijs omlaag gooien, Hopla de FYRA-MAXI-BUDGET


Vrijdag 09 okt 2009 - 12:23:22
treintim
treintim
Vreemd hoor, terzijdestelling voor materieel dat nu nog onmisbaar is.

Als ze de 2200 en 2100 willen virm'en, vraag ik mij af waar ze al die VIRM's van gaan afsnoepen. Maar misschien vangt SLT wel het één en ander op.

In elk geval heb ik een tijd geleden (paar maanden terug) van een bron gehoord dat DDM-1 nog een jaar of tien in huidige staat zou doorrijden, maar dat klopt dus niet als Damiam beschikt over betrouwbare NS-plannen. Jammer.

Laatst bewerkt door treintim op Vrijdag 09 okt 2009 om 12:24:48

Vrijdag 09 okt 2009 - 12:57:59
2296
2296
Quote
treintim: In elk geval heb ik een tijd geleden (paar maanden terug) van een bron gehoord dat DDM-1 nog een jaar of tien in huidige staat zou doorrijden, maar dat klopt dus niet als Damiam beschikt over betrouwbare NS-plannen. Jammer.
Kan het zelfde bevestigen wat Damiam schrijft.

Vrijdag 09 okt 2009 - 14:31:02
jorgo
jorgo
Sowieso lijkt me 'de huidige staat' een beetje een begrip dat dan wat nadere uitleg behoeft, want materieel dat even oud of zelfs nieuwer is (ICM, SGM tussenbakken, ICR) is/wordt en masse gerenoveerd. Nog 10 jaar doorrijden met materieel dat nu al de laatste representant van het klassieke rode kunstleer is, lijkt me vreemd. Beetje oprekken kan (vgl. Plan W.), maar geen tien jaar. Dan moet er toch íets gebeuren.

Vrijdag 09 okt 2009 - 14:36:54
MDDM
MDDM
Quote
Damian: In Amersfoort is voor de machinisten herinstructie DDM1 komen te vervallen.
Reden: Terzijde stelling DDM1 medio 2010.
Voor de machinisten van Utrecht geldt het zelfde.

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 09 okt 2009 - 14:43:56
jorgo
jorgo
En ze bedoelen echt letterlijk en definitief terzijde? Want ik kan me voorstellen dat DDM andere instructie behoeft dan 'DDMm', en dat ze, dit afwachtende, niet meer op onverbouwd DDM instrueren.


Mijn eerste aanraking met dubbeldekkers was trouwens in 1989 (als Limburger zag je die normaal niet). Ze reden toen extra slagen van Eindhoven naar Utrecht bij gelegenheid van de manifestatie 'Treinen door de Tijd'. We waren er opzettelijk in Ehv voor uit de 900 gestapt. Papa heeft de toen tienjarige jorgo zeker 20 keer gefotografeerd in en om de trein en dat trappenhuisfenomeen dat je toen nog niet kende. Klassiekertje.

Vrijdag 09 okt 2009 - 18:46:09
janltv
janltv
Het lijkt me sowieso zinvol om DDM1 dan achter de hand te houden als voetbal- en evenementenvervoer. Ze hebben een aardige capaciteit, en als er wat stuk gaat, ach, ze hoeven dan niet meteen de normale dienst weer in.

Vrijdag 09 okt 2009 - 21:31:48
broek53
broek53
Als NS weer miljoenenwinsten gaat maken, zal er misschien ooit zoiets gebeuren. Anders gezegd: materieel rijvaardig houden en onderhouden alleen voor evenementen is een wel heeeel erg dure hobby, en dat gaat vast niet gebeuren.

Vrijdag 09 okt 2009 - 23:09:37
thom
thom
Quote
treintim: Vreemd hoor, terzijdestelling voor materieel dat nu nog onmisbaar is.
Kennelijk denkt NSR daar dus anders over, en ik denk dat ze daar ookwel over nagedacht hebben

Woensdag 04 nov 2009 - 21:34:52
MasterE
MasterE
Ik las zojuist in RM 269 dat het medio 2010 definitief gedaan zal zijn met DDM-1 stammen. (Hoogst waarschijnlijk betekent dit ook het einde van de loc's 1800)

Woensdag 04 nov 2009 - 23:00:57
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
"Definitief" is het pas als het spul onttakeld wordt. ICK is ook al eens de mottenballen ingegaan en er even vrolijk weer uitgekomen, dus medio 2010 zien we wel verder, denk ik zo.

Donderdag 05 nov 2009 - 18:06:17
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Vandaag zat ik in de 3350 met de DDM-1 Stam + de DDM-1 wannabee DDAR Bvk (groene banken), echter dacht ik op Pmr de 1847 er weer voor zien te hangen i.p.v. de 1850. Maar weet dit niet 100% Kan iemand dit bevestigen dat deze weer is omgewisseld?

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Donderdag 05 nov 2009 om 18:06:57, reden: wat vergeten...

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 05 nov 2009 - 18:59:33
montrose
montrose
1850 is na zn onderhoud in Mt gekoppeld met de rijtuigen van stam 6908, zie de recente spots van vandaag.

Dinsdag 06 apr 2010 - 17:26:12
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
"Het is inmiddels vrijwel zeker dat de rijtuigen DDM-1 verbouwd zullen worden tot materieel met zoveel mogelijk Interregio-comfort. Er is meer behoefte aan materieel voor intercity- en interregiodiensten dan er ICM, ICR en DD-IRM beschikbaar is, terwijl er genoeg materieel voor de stoptreindiensten is."

Aldus HOV-RN uit september 1997. Ook toen werd er dus al over gesproken, en nu bijna 13 jaar verder is de stand van zaken nog ongewijzigd!

Dinsdag 06 apr 2010 - 17:30:49
kleine_man
kleine_man
Hoho, Het interregioconcept is komen te vervallen. Daardoor is de behoefte aan materieel met interregioconmfort nagenoeg "0" geworden.

Dinsdag 06 apr 2010 - 17:35:36
keesje
keesje
DDM1 verbouwen tot IC-materieel? Dat zou toch met de DDAR-en gaan gebeuren?

Dinsdag 06 apr 2010 - 17:47:00
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Goed lezen, het gaat hier om ideeën uit september 1997

Dinsdag 06 apr 2010 - 17:55:00
keesje
keesje
Doe ik:
Quote
timtrein: "Het is inmiddels vrijwel zeker dat de rijtuigen DDM-1 verbouwd zullen worden tot materieel met zoveel mogelijk Interregio-comfort. Er is meer behoefte aan materieel voor intercity- en interregiodiensten dan er ICM, ICR en DD-IRM beschikbaar is, terwijl er genoeg materieel voor de stoptreindiensten is."

Aldus HOV-RN uit september 1997. Ook toen werd er dus al over gesproken, en nu bijna 13 jaar verder is de stand van zaken nog ongewijzigd!
Voor DDM1 is dat niet aan de orde, of ik moet iets helemaal over het hoofd gezien hebben!?

Laatst bewerkt door keesje op Dinsdag 06 apr 2010 om 17:55:09

Dinsdag 06 apr 2010 - 19:02:14
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ik bedoelde dat het materieel er nu nog net zo bij rijdt als toen, en dat er nog steeds geen concrete verbouwingen zijn geweest. Sorry dat dat er niet helemaal zo stond.

Dinsdag 06 apr 2010 - 21:23:04
MasterE
MasterE
Er zullen ook geen verbouwingen meer komen het hele spul is gepland om medio 2010 ter zijde te worden gesteld.

Mcn Asd.

Dinsdag 06 apr 2010 - 21:31:45
jorgo
jorgo
Ik vind dat kapitaalvernietiging. Halverwege de jaren '80 is het spul met veel belastingcentjes aangekocht. Dat compenseert men dan natuurlijk weer met het nog in dienst hebben van treinstellen met de ongeëvenaarde leeftijd van bijna 46, maar dan nog...

Een revisie met als enig optisch kenmerk een nieuw laagje stof op de banken is kennelijk tegenwoordig niet meer aan de orde; als er niet genoeg reden is een m achter het type te zetten mag het geen revisie meer heten dunkt me. In hun huidige inzetgebied zijn die sprinterbanken toch niet echt een bezwaar. Alleen met dat verschoten rode skai, het laatste in Nederland, kun je niet echt meer goede sier maken.

Dinsdag 06 apr 2010 - 21:34:35
jorgo
jorgo
Het komt overigens niet vaak voor dat een materieeltype in afleveringstoestand naar het museum kan...

Met het verdwijnen van de stoptreindubbeldekkers binnen enkele jaren misschien een goede gelegenheid een B, AB, stuurstand en 1800 naar de Maliebaan te halen!

Dinsdag 06 apr 2010 - 21:36:50
keesje
keesje
Maak jij alvast een plekje vrij daar?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 07 apr 2010 - 00:43:22
bloober
bloober
Twitter mattlinssen
Nu verbaas ik me hier ook wel eens over de bewaardrang die hier, niet geheel onlogisch, speelt, maar bij DDM-1 gaat het wel om de eerste dubbeldekker van Nederland, iets dat in mijn ogen een plaats in een museumcollectie rechtvaardigt; meer dan DD-AR of VIRM bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt door bloober op Woensdag 07 apr 2010 om 00:43:29

Groetjes, Bloober

Woensdag 07 apr 2010 - 00:52:04
treintim
treintim
Dat ben ik geheel met je eens, al was het alleen maar omdat VIRM van menig hobbyïst helemaal niet bewaard hoeft te worden. Maargoed, een dubbeldekker is natuurlijk wel een treinstel dat je in elk land aantreft en niet echt uniek is. DDM-1 is uiteindelijk ook maar gewoon een dubbeldekker, maarja, wel één met een speciaal tintje ja.

Woensdag 07 apr 2010 - 04:34:55
Rolffiej19
Rolffiej19
Hehe zullen we maar eerst is even afwachten wat er daadwerkelijk met dat spul gaat gebeuren Ns is wat dat betreft zo onvoorspelbaar als de pest

Woensdag 07 apr 2010 - 08:30:06
visscher
visscher
Tja zelfstandig operationeel houden van DDM-1 is helaas niet financieel te verantwoorden. De serie DDM-1 is hier gewoonweg te klein voor. Het aanleggen van een voorraad reserve onderdelen is hierdoor gewoon te kostbaar. Ook heeft DDM-1 volgens mij een relatief hoge storingsgraad. De tijden dat ik ergens in een defecte trein heb gezeten was dit vrijwel altijd in een DDM-1.

De enige manier om (een deel) van DDM-1 operationeel te kunnen houden is volgens mij door deze mee te nemen met de aankomende revisie van DDAR. Volgens mij waren de laatste berichten echter dat dit niet ging gebeuren.

Tuurlijk is het slopen (Of wat er ook mee gaat gebeuren) van DDM-1 kapitaal vernietiging, maar het is in mijn ogen gewoon financieel niet verantwoord om een kleine deelserie als dit rijdend te houden.

Woensdag 07 apr 2010 - 10:59:43
thom
thom
Quote
treintim: Dat ben ik geheel met je eens, al was het alleen maar omdat VIRM van menig hobbyïst helemaal niet bewaard hoeft te worden. Maargoed, een dubbeldekker is natuurlijk wel een treinstel dat je in elk land aantreft en niet echt uniek is. DDM-1 is uiteindelijk ook maar gewoon een dubbeldekker, maarja, wel één met een speciaal tintje ja.
Dat is natuurlijk een enorme dooddoener.

Andere landen hebben ook stoomlokken bewaard en enkeldeks materieel, dus dat kunnen we bij het NSM dan ookwel afvoeren, niet interssant...

Daarnaast klinkt het lullig, maar is de mening van een hobbist niet doorslaggevend voor een bewaardplan.

Je bewaard iets omdat het uniek was in dit land, revolutionair, of gewoon een langere tijd beeldbepalend is geweest maar niet omdat een hobbist het wel of geen mooi treintje vindt...

Woensdag 07 apr 2010 - 11:19:59
mdeen
mdeen
Quote
visscher: Tja zelfstandig operationeel houden van DDM-1 is helaas niet financieel te verantwoorden. De serie DDM-1 is hier gewoonweg te klein voor. Het aanleggen van een voorraad reserve onderdelen is hierdoor gewoon te kostbaar. Ook heeft DDM-1 volgens mij een relatief hoge storingsgraad. De tijden dat ik ergens in een defecte trein heb gezeten was dit vrijwel altijd in een DDM-1.
Is DDM-1 dan zoveel verschillend van DDM-2/3? De stuurstanden kan ik me indenken, maar de bakken ook?

Woensdag 07 apr 2010 - 11:53:35
edje
edje
Flickr spoorkeerl
mij lijkt het dat het verschil tussen DDM en DD-AR zo klein is dat je bij een revisie makkelijk de twee soorten aan elkaar gelijk kan maken.
DDM stuurstanden geschikt maken voor 1700, technisch moet het kunnen, maar bij NS/NedTrain zit het altijd vast op de centen, liever materieel aan de kant dan een fatsoenlijke onderhoudsbeurt.

Volgens mij kun je met 10 stammen DDM best wel een leuke Intercity dienst ergens op zetten.... Hmmm hoeveel stammen zijn er eigenlijk nodig voor een verbinding tussen Es en Asd...


Woensdag 07 apr 2010 - 12:14:16
mdj
mdj
Heen: 2:05, heen+terug dus minstens 4:10 = minimaal 9 setjes. Plus het feit dat je in Es irritant uitkomt, tussen Apd-Es dan 6 treinen per uur (Amf-Dv 8! treinen) rijden, wat voor de reizigersaantallen niet hoeft.

Rijdt je in plaats van de 1600 heb je
-kering in Asd +- 25 minuten, dus tussen vertrek Es en aankomst Es (via Asd) duurt dat 4.35, overdag 1 uur en 55 minuten keren in Es (DDAR/DDM1 wil je niet in de 1700 hebben) dat wordt dan 6 uur. Dat is dus 12 stammen, en een stam voor onderhoud....

Bij twijfel: gebruik beton.

Woensdag 07 apr 2010 - 12:21:26
robbertc
robbertc
Owjee, dit wordt een heel enthousiast topic

Woensdag 07 apr 2010 - 13:11:32
daniel81
daniel81
Dan van mijn kant een misschien heel wat realistischer mogelijkheid om DDM-1 voorlopig in dienst te houden: straks gaat DDAR dus uitgebreid gereviseerd worden, waardoor er tijdelijk heel wat minder van dat spul beschikbaar is. Is het een optie om DDM-1 stammen met 4 rijtuigen + 1800 te formeren om de capaciteit op peil te houden?

Woensdag 07 apr 2010 - 13:31:00
mark
mark
Quote
mdj: Heen: 2:05, heen+terug dus minstens 4:10 = minimaal 9 setjes. Plus het feit dat je in Es irritant uitkomt, tussen Apd-Es dan 6 treinen per uur (Amf-Dv 8! treinen) rijden, wat voor de reizigersaantallen niet hoeft.

Rijdt je in plaats van de 1600 heb je
-kering in Asd +- 25 minuten, dus tussen vertrek Es en aankomst Es (via Asd) duurt dat 4.35, overdag 1 uur en 55 minuten keren in Es (DDAR/DDM1 wil je niet in de 1700 hebben) dat wordt dan 6 uur. Dat is dus 12 stammen, en een stam voor onderhoud....
Aad de Mos is er niks bij

Maar worden dat niet hele wilde ideeën?


Woensdag 07 apr 2010 - 13:35:58
lex_t
lex_t
Quote
visscher: Tja zelfstandig operationeel houden van DDM-1 is helaas niet financieel te verantwoorden. De serie DDM-1 is hier gewoonweg te klein voor.
en Protossen van CXX zijn wel rendabel?

Woensdag 07 apr 2010 - 13:41:31
daniel81
daniel81
Grote organisaties rekenen in grote aantallen.
Kijk naar het buurtgoederenvervoer: Railion kon er niks meer mee, ACTS springt daar wel op in.

Woensdag 07 apr 2010 - 13:48:54
mren
mren
Quote
lex_t:
Quote
visscher: Tja zelfstandig operationeel houden van DDM-1 is helaas niet financieel te verantwoorden. De serie DDM-1 is hier gewoonweg te klein voor.
en Protossen van CXX zijn wel rendabel?
Dat ligt er aan hoe ze ingezet worden. Evenzo is het nonsens om te stellen dat 'de spoorlijn Amelo-Marienberg' onrendabel zou zijn. Randabiliteit is nou eenmaal geen vaststaande infrastructuur- of materieeleigenschap.

Woensdag 07 apr 2010 - 16:00:49
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
De rentabiliteit van ander materieel graag in een ander topic bespreken, bijvoorbeeld Connexxion op de valleilijn of het topic van Almelo Mariënberg. Hier graag terug naar de ontwikkelingen van het DDM-1.

Woensdag 07 apr 2010 - 18:40:17
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Quote
daniel81: Dan van mijn kant een misschien heel wat realistischer mogelijkheid om DDM-1 voorlopig in dienst te houden: straks gaat DDAR dus uitgebreid gereviseerd worden, waardoor er tijdelijk heel wat minder van dat spul beschikbaar is. Is het een optie om DDM-1 stammen met 4 rijtuigen + 1800 te formeren om de capaciteit op peil te houden?
het is een oplossing, echter, je moet wel precies de omlopen uitzoeken waarin DD-AR solo rijdt, want koppelen met een 2e DD-AR stam zit er natuurlijk niet in. Bovendien zit je ook nog wel een beetje met materieelbekendheid van het personeel, voor zover ik weet is het DDM-1 genoeg afwijkend van DD-AR om er een aparte instructie voor te moeten krijgen. En buiten Asd is die bekendheid volgens mij dun gezaaid...


Woensdag 07 apr 2010 - 19:22:00
lint27
lint27
Sowieso heb je bij de start van het DDAR-feest je ICM weer op peil aangezien die revisie dan net afgelopen is, dus daar moet in te schuiven zijn

Woensdag 07 apr 2010 - 19:45:14
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
SleutelMan:
Quote
daniel81: Dan van mijn kant een misschien heel wat realistischer mogelijkheid om DDM-1 voorlopig in dienst te houden: straks gaat DDAR dus uitgebreid gereviseerd worden, waardoor er tijdelijk heel wat minder van dat spul beschikbaar is. Is het een optie om DDM-1 stammen met 4 rijtuigen + 1800 te formeren om de capaciteit op peil te houden?
het is een oplossing, echter, je moet wel precies de omlopen uitzoeken waarin DD-AR solo rijdt, want koppelen met een 2e DD-AR stam zit er natuurlijk niet in. Bovendien zit je ook nog wel een beetje met materieelbekendheid van het personeel, voor zover ik weet is het DDM-1 genoeg afwijkend van DD-AR om er een aparte instructie voor te moeten krijgen. En buiten Asd is die bekendheid volgens mij dun gezaaid...
Kun je met een 1800 overweg, dan is DDM ook niet echt moeilijk meer.


Woensdag 07 apr 2010 - 20:05:54
MDDM
MDDM
Quote
SleutelMan: En buiten Asd is die bekendheid volgens mij dun gezaaid...
Dat valt wel mee hoor. De meeste mcn in en om de randstad hebben wel materieel bekendheid. Utrecht is de enige standplaats van wat ik zeker weet die niet meer op een DDM-1 mogen rijden.

Laatst bewerkt door MDDM op Woensdag 07 apr 2010 om 20:06:31

Gr Joop mcn Lls

Woensdag 07 apr 2010 - 22:58:51
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
DDM-1 integreren in DDZ is helemaal niet zo moeilijk: je voert de stuurstanden af (want die zijn alleen voor 1800'en en dus onbruikbaar, en DD-AR stuurstanden zijn er straks meer dan genoeg) en je maakt de tussenbakken geschikt voor DDZ-dienst. Kun je zelfs nog bepalen hoeveel stammen je wilt. Maar of dat gebeurt staat in de toekomst; komende zomer zouden ze de mottenballen in gaan, maar a) dat is al vaker gezegd en b) bij vervoersgroei zijn ze ook zo in revisie genomen. Kortom: we gaan het zien!

Woensdag 07 apr 2010 - 23:00:17
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Quote
lint27: Sowieso heb je bij de start van het DDAR-feest je ICM weer op peil aangezien die revisie dan net afgelopen is, dus daar moet in te schuiven zijn
mmm, dan ga je IC-materieel inzetten in sprinter/stoptreindiensten. Ik weet niet of dat met het ICM-1 nou zo'n goed idee is... trouwens, de onttrekking zal waarschijnlijk in hetzelfde patroon gaan als bij het ICM (hoewel de revisie hiet natuurlijk wel meer inhoudt), niet al het materieel wordt direct aan de dienst onttrokken. En bij ICM heb ik ook geen exotisch materieel voorbij zien komen om de gaten op te vullen.

@MDDM: ik doelde ook vooral op standplaats Ut, en trok dat misschien ietjes te ver door. Hoewel je met de 2200 natuurlijk wel kunt verwachten dat er op Gv/Rtd bekendheid is op het DDM-1.

Laatst bewerkt door SleutelMan op Woensdag 07 apr 2010 om 23:02:14


Woensdag 07 apr 2010 - 23:11:27
mdj
mdj
@opvullen materieel van ICM:

Dat is al bij de Grote Verandering per december 2006 erin gebracht, aangezien er ook nog ICM in de (21600/20700 Asd-Amf) 3500, 7000 en 9100 zat en daarna *ineens* niet meer. Natuurlijk, het een en ander heeft die voortreinen gereden, maar niet alles, dunkt me.

Laatst bewerkt door mdj op Woensdag 07 apr 2010 om 23:31:14

Bij twijfel: gebruik beton.

Donderdag 08 apr 2010 - 01:04:48
R-ekz
R-ekz
Als DDM word ontdaan, welk materieel zou er dan worden ingezet voor de spitstreinen van en naar Ekz, DDM is eigenlijk precies goed. VIRM-6je kan opzich, maar grote kans dat er dan per ongeluk een 4tje tussenkomt.

Donderdag 08 apr 2010 - 07:04:48
Iceman
Iceman
VIRM-6 in 14523/25/27? Als een DDM-1 al goed gevuld zit... Dan moet je niet met een VIRM-6 aankomen.

Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

Donderdag 08 apr 2010 - 09:35:33
smarkie
smarkie
Quote
SleutelMan: ik doelde ook vooral op standplaats Ut, en trok dat misschien ietjes te ver door. Hoewel je met de 2200 natuurlijk wel kunt verwachten dat er op Gv/Rtd bekendheid is op het DDM-1.
op rtd is bijna al het personeel bevoegd (ondergetekende niet ) op de ddm-1. te gvc is dit een ander verhaal. een grot deel niet klein deel wel, maar ook daar wordt aan gewerkt zegt ben.

Laatst bewerkt door smarkie op Donderdag 08 apr 2010 om 09:36:23

Mcn NS International Rtd

Donderdag 08 apr 2010 - 09:46:02
Nelis
Nelis
VIRM-6 Is echt veel te kort in de ochtend spits. Ze moeten dan voor 2x4 gaan maar dan sta je ook nog op het balkon waarschijnlijk. En dan is het nog de vraag of dat beschikbaar is in de spits. Maar het wordt toch wel heel interresant om te zien wat ze gaan doen met dit mat. Is het mogelijk om de DDM-1 tussenbakken te gebruiken als tussenbak voor een DDAR? want dan kunnen er speciale DDAR spits stammen gevormt worden. Ook vraag ik mij af wat er met de locs gaat gebeuren want er is nu al een aanzienlijke mottenballenvloot.

Donderdag 08 apr 2010 - 10:00:07
broek53
broek53
Een VIRM-6, het zij nog maar eens gezegd, lijkt wel groot, maar is het niet: de capaciteit is minder dan van een DDAR. Overigens hebben de treinen die nu de 14500 zijn, in het recente verleden een jaar of twee met VIRM gereden, waarbij de drukste 10 bakken VIRM waren; daartoe zijn destijds de perrons van Hn t/m Ekz nog ietsje verlengd.

DDM-1 gaat in principe in de mottenballen en als de vraag naar Omgebouwd DDAR (het DDZ dus) groter wordt dan de huidige order die in Haarlem uitstaat, dan kunnen er ook DDM-1-rijtuigen gebruikt worden.

Het "uitfaseren" van DDM-1 is overigens niet zozeer een bevlieging van NS, maar het gevolg van het feit dat partijen (van V&W via ProRail tot NS (en de andere vervoerders) zich verbonden hebben de gelijkvloerse instap mogelijk te maken. Voor NS geldt dat voorshands alleen voor het stoptreion, pardon: Sprintersegment, omdat er in de vorm van ICM, ICR en VIRM veel te veel relatief jong materieel is dat je niet zomaar kunt vervangen. Mede daarom (al is dat een afgeleide reden) wordt DDAR niet als stoptreinmaterieel gereviseerd, maar tot IC-materieel verbouwd. En van dat alles wordt DDM-1 nu ietwat het slachtoffer.

Het buiten dienst stellen van DDM-1 zal ongetwijfeld tot gevolg hebben dat alle 1800-en aan de kant gaan, overigens.

Donderdag 08 apr 2010 - 11:38:16
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
netjes gezegt broek53.
Zelf ben ik er fel op tegen dat ze er uit gaan wegens het het geen gelijkvloerse instap gedoe... stel je voor dat er opstapje zit in een dubbeldekker... krijgen dan toekomstige sprinterdubbeldekkers ook een loophelling ipv. van een trappenhuis?! bovendien: dat is pas geldig in 2030 (ook moet iedere trein dan een wc hebben, kunnen ze meteen de SLT ombouwen...) oftewel: DDM-1 kan nog 1/3e van zijn levensduur langer mee... of zie ik dat soms verkeerd?

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 08 apr 2010 - 11:48:41
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Het sprintersegement is niet voor niks gelijkvloers gehouden (ook om de reden dat je in een sprinter meer staanplaatsen hebt dan in een IC, waar een andere norm geldt). Het gelijkvloerse deel van (toekomstig) IC-materieel gaat natuurlijk vooral om de balkons. Het schijnt trouwens een aardige techische puzzel te zijn om een dubbeldekker gelijkvloers te krijgen (aangezien meestal de balkons op de draaistellen zitten en de apperatuur ook nog ergens heen moet...).
Quote
smarkie:
Quote
SleutelMan: ik doelde ook vooral op standplaats Ut, en trok dat misschien ietjes te ver door. Hoewel je met de 2200 natuurlijk wel kunt verwachten dat er op Gv/Rtd bekendheid is op het DDM-1.
op rtd is bijna al het personeel bevoegd (ondergetekende niet ) op de ddm-1. te gvc is dit een ander verhaal. een grot deel niet klein deel wel, maar ook daar wordt aan gewerkt zegt ben.
Vind ik wel apart dat er op Gvc aan instructie wordt gedaan op DDM-1 dan, volgens mij was juist kortgeleden de (her)instructie op DDM-1 gestopt omdat het materieel toch medio 2010 aan de kant gaat (of was dat allen 1 specifieke standplaats?)


Donderdag 08 apr 2010 - 11:59:25
maxje
maxje
Nou de apparatuur kun je altijd wegstoppen in locomotieven als het echt niet onder/in het treinstel weggestopt kan worden. Gewoon zoals bij DDAR op dit moment een loc en dan rijtuigen en een stuurstand. Rijtuigen per stam onderhouden en dan stammen inzetten van bijvoorbeeld 6, 9 of 11 bakken.
Voordeel apparatuur zit nergens in de weg en de trein wordt in het reizigers compartiment stiller.
Het nadeel daarvan is dat ombouwen wat meer tijd kost.

Donderdag 08 apr 2010 - 12:30:48
broek53
broek53
Quote
dlm4yjp: netjes gezegd broek53.
Zelf ben ik er fel op tegen dat ze er uit gaan wegens het het geen gelijkvloerse instap gedoe... stel je voor dat er opstapje zit in een dubbeldekker... krijgen dan toekomstige sprinterdubbeldekkers ook een loophelling ipv. van een trappenhuis?! bovendien: dat is pas geldig in 2030 (ook moet iedere trein dan een wc hebben, kunnen ze meteen de SLT ombouwen...) oftewel: DDM-1 kan nog 1/3e van zijn levensduur langer mee... of zie ik dat soms verkeerd?
Er komen geen sprinterdubbeldekkers, dat is nu juist de grap. Verder is de afspraak tussen de genoemde partijen dat veel eerder dan 2030 (ik meen 2015) alle stoptreinen een gelijkvloerse instap zullen hebben (en alle geselecteerde stations perrons op + 76).

Donderdag 08 apr 2010 - 12:36:04
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Quote
SleutelMan: Het sprintersegement is niet voor niks gelijkvloers gehouden (ook om de reden dat je in een sprinter meer staanplaatsen hebt dan in een IC, waar een andere norm geldt). Het gelijkvloerse deel van (toekomstig) IC-materieel gaat natuurlijk vooral om de balkons. Het schijnt trouwens een aardige techische puzzel te zijn om een dubbeldekker gelijkvloers te krijgen (aangezien meestal de balkons op de draaistellen zitten en de apperatuur ook nog ergens heen moet...).
Quote
smarkie:
Quote
SleutelMan: ik doelde ook vooral op standplaats Ut, en trok dat misschien ietjes te ver door. Hoewel je met de 2200 natuurlijk wel kunt verwachten dat er op Gv/Rtd bekendheid is op het DDM-1.
op rtd is bijna al het personeel bevoegd (ondergetekende niet ) op de ddm-1. te gvc is dit een ander verhaal. een grot deel niet klein deel wel, maar ook daar wordt aan gewerkt zegt ben.
Vind ik wel apart dat er op Gvc aan instructie wordt gedaan op DDM-1 dan, volgens mij was juist kortgeleden de (her)instructie op DDM-1 gestopt omdat het materieel toch medio 2010 aan de kant gaat (of was dat allen 1 specifieke standplaats?)
Op standplaatsen Ut en Amf wordt nu toch geen herinstructie gegeven? Of ben ik nu in de war met een andere plaats?

Donderdag 08 apr 2010 - 14:15:41
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Quote
maxje: Nou de apparatuur kun je altijd wegstoppen in locomotieven als het echt niet onder/in het treinstel weggestopt kan worden. Gewoon zoals bij DDAR op dit moment een loc en dan rijtuigen en een stuurstand. Rijtuigen per stam onderhouden en dan stammen inzetten van bijvoorbeeld 6, 9 of 11 bakken.
Voordeel apparatuur zit nergens in de weg en de trein wordt in het reizigers compartiment stiller.
Het nadeel daarvan is dat ombouwen wat meer tijd kost.
ik had het dan over dubbeldeks materieel in de zin van EMU (zoals VIRM dus), met aandrijving in de bakken zelf. NS wil af van het getrokken spul (inclusief locs dus), dat mag geen geheim wezen. En dat maakt het wel een stukje gecompliceerder.


Donderdag 08 apr 2010 - 17:15:52
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Nou, op het dak van de V-IRM kan anders aardig nog wat apparatuur kwijt, bovendien word alles tegenwoordig steeds kleiner. Maargoed, in Duitsland rijden ze al jaren met Gelijkvloerse dubbeldekkers (onderverdieping is traploos te benaderen bij hoge perrons) dus ik snap niet wat het probleem is...

Maargoed, dit was een DDM-1 Topic...

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 09 apr 2010 - 11:58:26
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
dlm4yjp: Maargoed, in Duitsland rijden ze al jaren met Gelijkvloerse dubbeldekkers (onderverdieping is traploos te benaderen bij hoge perrons)
De instap in die dubbeldekkers is alleen gelijkvloers bij een perronhoogte van 55cm. Nu zijn in Duitsland op sommige grotere stations (Aachen Hbf bijvoorbeeld) de perrons verhoogd naar 76cm. Gevolg: nu moet je vanaf het perron een stap omlaag doen om in te stappen.

Vrijdag 09 apr 2010 - 13:03:28
Nelis
Nelis
om de sprinter instap gelijkvloers te maken zul je jacobs draaistellen nodig hebben. maar dit is niet optimaal omdat het heel lastig is om dan een bak te wisselen (vanwege defecten enzo.). Maar ja je kan er nu op gaan rekenen dat er ook om invaliden toiletten en gereserveerde plekken komen.

Vrijdag 09 apr 2010 - 18:14:08
ruysdael
ruysdael
Quote
broek53: Een VIRM-6, het zij nog maar eens gezegd, lijkt wel groot, maar is het niet: de capaciteit is minder dan van een DDAR. Overigens hebben de treinen die nu de 14500 zijn, in het recente verleden een jaar of twee met VIRM gereden, waarbij de drukste 10 bakken VIRM waren; daartoe zijn destijds de perrons van Hn t/m Ekz nog ietsje verlengd.
Waren dat niet maar 2 treinen? De andere treinen reden met resp. 7 bakken ICM (3254) en 9 bakken ICM (3260), de 14554 (DDAR) en 14560 (DDM-1!) rijden nu dus zwaar met overkill. Kennelijk kon het toen de volgende ochtend ook gewoon met ICM (Volgens mij was de 3221 7 bakken ICM en de 3227 9 bakken ICM) dus sowieso in die 2 treinen volstaat wel VIRM-6, in de 14521/54 zelfs wel VIRM-4.

Laatst bewerkt door ruysdael op Vrijdag 09 apr 2010 om 18:15:27

Vrijdag 09 apr 2010 - 19:15:58
Iceman
Iceman
We praten dan wel over een aantal jaren geleden. Mijn ervaring is dat de 14527 met DDM-1 prima is, dat past zeker niet in een VIRM-6. En zo zwaar overkill is de 14554 ook weer niet hoor. Het past wel in een VIRM-4 (zie vorige DRGL), maar een Darretje is ook prima qua capaciteit. Maar goed, we dwalen af.

Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

Vrijdag 09 apr 2010 - 19:28:32
ruysdael
ruysdael
Volgens jou heeft een DDAR 511 zitplaatsen, een VIRM-IV heeft er 326, dus ik denk dat je dan best van overkill kunt praten. Tevens was die ICM-inzet pas iets meer dan 4 jaar geleden afgelast (in dec 2005 dus) i.v.m. de voltooiing van de Utrechtboog (m.a.w. het ICM was in de 3500 nodig)... Denk niet dat er in 4 jaar zo'n explosieve groei heeft plaats gevonden. Bovendien is er nu ook minder redenen op de 14500 te nemen dan in 2005, aangezien de 4500 geen stoptrein meer is, dus het in wezen niet uit maakt welke van de twee je neemt.

Laatst bewerkt door ruysdael op Vrijdag 09 apr 2010 om 19:29:59

Vrijdag 09 apr 2010 - 19:39:51
Iceman
Iceman
Ik zit altijd voorin de 14554, en daar is de boel aardig bezet hoor. En aangezien de 14500'en voorin het rustigst zijn zal die alleen maar drukker worden naar achteren. Ass de voornaamste publiekstrekker, bij vertrek uit Asd ziet het er vaak nogal uit als dikke overkill.
Ik kan alleen spreken uit ervaring wat betreft de 14527 (en ik heb de 14500'en nogal vaak deze DRGL). Als een DDM-1 stam goed vol zit (natuurlijk zijn er lege plaatsen) dan past dat echt niet in een VIRM-6. Ik denk ook dat de telcijfers dat zullen bevestigen. Als je de ochtend 14500'en wilt vervangen door VIRM zal je naar de 8/10 bakken moeten.

Laatst bewerkt door Iceman op Vrijdag 09 apr 2010 om 19:40:44

Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

Vrijdag 09 apr 2010 - 19:42:50
ruysdael
ruysdael
Och, de 14554 heeft een behoorlijke tijd met een VIRM-IV gereden, dus dat kan makkelijk en kennelijk heeft de 3227/14527 dus een explosieve groei doorgemaakt tussen 2005 en 2009... Laten we maar terugkeren naar het onderwerp DDM-1, voordat dit verzandt in een hopeloze dramadiscussie.

Vrijdag 09 apr 2010 - 20:23:15
broek53
broek53
@ 14500: Jullie kunnen alles wel naar je eigen idee draaien, maar de feiten liggen gewoon bij de telcijfers en NS stelt geen materieel omdat ze het zo leuk vindt (laat staan de materieelsoort). In dit geval niet puur op telcijfers overigens. Voor 14523 wordt deze drgl gerekend met/op 818 reizigers 2e klasse, 14525 met 784 en 14527 met 744. Dat zijn nog de prognosecijfers die gehanteerd zijn/worden, omdat dit jaar door de versnelling van de 4500 een overloop naar de 4500 verwacht werd. (Vorig jaar waren de (gemeten) aantallen overigens 897, 1011, resp. 822 .) De avondspits is wat dat betreft minder interessant; daar is feitelijk alleen van belang dat het DDM-1 weer op zijn uitgangspunt terugkeert.

Als de prognoses uitgekomen zijn, zijn er volgens de comfortabelnorm die voor deze treinen gehanteerd wordt, voor alledrie 14500-en in de ochtend 10 bakken VIRM nodig, waarbij de 14523 dan nog net enkele zitplaatsen tekort komt. Mocht er vervanging komen in de vorm van DDAR, dan zijn in deze drie treinen twee gekoppelde stellen nodig.

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 09 apr 2010 om 20:24:27

Vrijdag 09 apr 2010 - 20:25:38
ruysdael
ruysdael
Op zich vreemd dat de ex-14527 het 4 jaar geleden dan nog met 9 bakken ICM af kon of werden de telcijfers toen minder serieus genomen?

Vrijdag 09 apr 2010 - 20:34:01
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Denk dat meer aan het feit ligt dat alleen Hoorn (de andere plaatsen zijn eveneens niet stil geweest kwa inwonersaantallen) al de afgelopen jaren gigantisch is uitgegroeid (als ik me niet vergis zo'n 8.000 inwoners extra) en de A7/A8/A10 dit niet meer aankan waardoor er meer treinreizigers zijn.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 09 apr 2010 - 20:42:35
broek53
broek53
De groei van het vervoer op deze lijn is een van de redenen waarom NS de stap gemaakt heeft (geholpen door de Hemboog uiteraard) om de 4500 IC te maken.

Vrijdag 09 apr 2010 - 20:52:50
ruysdael
ruysdael
Ten koste van Purmerend en het Kogerveldstation, helaas . Het zal vooral aan Hoorn liggen, want het aantal in- en uitstapper op een dag op de lijn Hoorn-Enkhuizen vind ik schrikbarend laag (nog niet eens de helft van de Zaanlijn). Kennelijk reizen die alleen in de spits dan en is het daarbuiten zo dood als een pier.
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina('s):
DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel)
RailWiki.nl