Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel)
RailWiki.nl
26-02-2012 20:07:51
Bert13
Bert13
Oh, das wel raar (op zich logisch hoor), maar deze stond gisterochtend (09.50) nog vrolijk op de Dgr waar de 103 al maanden staat.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

26-02-2012 20:09:51
MDDM
MDDM
Gisteren avond waren ze bezig op de Dgr. Volgens de trdl was er politie bezig. En ook een paar rangeerders.


Gr Joop mcn Lls
 

26-02-2012 20:13:34
Iceman
Iceman
Quote
iraj-smile (zo 26 feb 2012 14:27:17 https://www.somda.nl/forum/6358/p380314/): hoi, ik heb een vraag ik zag de 6908 op hlm staan maar hoe lang staat die daar nog, weet iemand dat???


De 6908 mankeert niks toch? Het is de 6911 die schade heeft.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

26-02-2012 20:47:01
broek53
broek53
Quote
iraj-smile (zo 26 feb 2012 14:27:17 https://www.somda.nl/forum/6358/p380314/): hoi, ik heb een vraag ik zag de 6908 op hlm staan maar hoe lang staat die daar nog, weet iemand dat???
De 6908 (met de 1774) is daar donderdag geparkeerd, omdat er op de Wgm niet genoeg ruimte was om alle DDM's te stallen die toen plots uit de dienst geplukt werden. Hij moet zoiets als 24/48-uurcontrole hebben en kan dan zo weer de dienst in.
 


26-02-2012 20:55:54
AgentX
AgentX
Quote
Bert13 (zo 26 feb 2012 20:07:51 https://www.somda.nl/forum/6358/p380385/): Oh, das wel raar (op zich logisch hoor), maar deze stond gisterochtend (09.50) nog vrolijk op de Dgr waar de 103 al maanden staat.


Vanmorgen dus niet meer. Er is duidelijk een rijtuig uit de sleep verdwenen.

Raar, en toch zo logisch! (Die snap ik niet)

Laatst bewerkt door AgentX op 26-02-2012 20:56
 

26-02-2012 23:29:10
ammer17
ammer17
Vrijdag stonden er twee stammen DDM in Haarlem. De 1775 met Tijger en de 1774 met Olifant. Ze stonden achterelkaar op de spoor naast het vroegere W&W.

mvg. Arnout
 

27-02-2012 09:19:45
mich
mich
Walvis en Dolfijn op dit moment naast elkaar op de wgm. zover ik kan zien dienstgereed.  

27-02-2012 17:47:36
ammer17
ammer17
Vandaag was 1 DDM stam binnengenomen in Hlmwph. Tevens stonden er 2 losse ABv op het terrein.
De andere DDM stam staat op het opstelterrein Hlm noordelijke splitsing. Nummers vanuit de trein niet kunnen waarnemen.

mvg. Arnout
 

27-02-2012 18:58:36
Iceman
Iceman
Die andere stam zal wel de 1774+6908 zijn geweest. Deze zal er nu niet meer staan, want deze stam reed 14560 vanmiddag;).


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

27-02-2012 19:51:31
bjornl
bjornl
De Bizon meende ik vanmiddag ca 16:45 weer op Dgr te zien staan.  

28-02-2012 00:37:35
110573
110573
In dat geval klopt mijn conclusie dat de 11 was beschadigd waarschijnlijk niet. Mochten er twee ABv's worden vervangen, is de kans groot dat het om de 627 en 632 gaat, de enige defect en schadevrije exemplaren.  

11-03-2012 19:49:40
110573
110573
Zou iemand mij misschien kunnen vertellen hoe het gaat met de beschadigde stam 6911?  

11-03-2012 23:54:56
Nelis
Nelis
Staat zover ik weet op de dijksgracht, als je naar utrecht gaat met de trein kom je er langs. De schade van de zijdelingse aanrijding is heel goed te zien.  

12-03-2012 00:04:53
110573
110573
Ik weet wat je bedoelt, maar dat is rijtuig 6633, welke op 21 December 2010 geschampt werd door rijtuig 6805 bij een verkeerde rangeerbeweging te Zaanstraat. Deze heb ik ook nog op de plaat staan hier: http://flickr.com/photos/11057/5890657182/

Ik bedoel stam 6911, welke maandag 20 Februari nabij Wp gaten in de vloer kreeg geslagen door een lasplaat. Als het goed is verblijven deze rijtuigen nog steeds in Haarlem, hoe staat het ermee?
 

14-03-2012 22:21:00
110573
110573
Uit het OD-topic van vandaag:
Quote
Bert13 (wo 14 mrt 2012 19:08:21 https://www.somda.nl/forum/11672/p382779/):
Quote
Iceman (wo 14 mrt 2012 17:51:05 https://www.somda.nl/forum/11672/p382771/): 1775 +DDM-1 rond 17:41 over Sgbr ri Asd tbv 14560. Die zal wel uit Haarlem zijn gekomen aangezien dit de stam was die de aanrijding had bij Weesp, maar hij rijdt nu dus weer:).

Hangt er een beetje vanaf of je de stam hebt gezien natuurlijk maar inderdaad, de 6911+1775 kwamen 17.43 binnen als 74560. De 3056 ging tot Sgbr over het linker/Haarlemmerspoor, maar we wisselden weer net optijd terug
Spoor 2A is al bij al zeker meer dan een uur bezet gehouden door de 8703, rond 17.41 werd deze richting Ods afgerangeerd/naar Wgm toegebracht(?)

De 6911 is dus weer terug, is er bij iemand bekend wat er met de stam gebeurd is voor herstel?

Laatst bewerkt door 110573 op 14-03-2012 22:21
 

14-03-2012 23:21:26
279
279
is naar RB Hlm geweest voor herstel.  

14-03-2012 23:47:39
Johan-41
Johan-41
Quote
110573 (wo 14 mrt 2012 22:21:00 https://www.somda.nl/forum/6358/p382806/): Uit het OD-topic van vandaag:
De 6911 is dus weer terug, is er bij iemand bekend wat er met de stam gebeurd is voor herstel?


Ze hebben er een pleister op geplakt %08%
 

14-03-2012 23:57:49
broek53
broek53
Er is enige schade hersteld aan de onderzijde van de rijtuigen 6634 en 6808.  

15-03-2012 00:38:32
110573
110573
Hartelijk dank, staat genoteerd  

24-03-2012 22:56:19
110573
110573
Te Asdwpl staan drie stammen zonder 1700. Te weten de 6902, 6904 en 6912. Aan die eerste werd vandaag gewerkt aan en rond de omzetter door twee monteurs.
Is de rede van dit toch wel grote aantal niet inzetbare stammen opnieuw de DDM-1700 of is mijn constatering gewoon toeval?
 

25-03-2012 09:52:58
broek53
broek53
Hoe het met de locs staat, weet ik niet - maar een meer logische verklaring is dat er langzamerhand stammen in de zomeropslag gaan. Na 16 april zijn er nog maar twee in dienst, en ik denk niet dat men tien stammen met draaiende loc en al gaat laten staan. Bij mat '64 zie je hetzelfde: daar gaan de eerste stellen ook tijdelijk in de opslag.  

25-03-2012 10:36:25
Erikvd12
Erikvd12
Hoe lang kan het DDM-1 nog mee, zonder ingrijpende renovatie? Want de meeste banken komen uit de tijd dat het materieel gebouwd is en DDM-1 is het oudste materieel dat geen interieurrenovatie heeft gehad.

Laatst bewerkt door Erikvd12 op 25-03-2012 12:57
 

25-03-2012 12:08:51
daniel81
daniel81
Tsja interieur is niet het meest matgevende.
En al helemaal niet bij DDM-1. Immers de gemiddelde zitplaats in een DDM-1 rijtuig is per week veel minder uren bezet dan een zitplaats in b.v. een ICM dus het slijt amper. En dat is al van meet af aan zo geweest omdat het materieel toch hoofdzakelijk in spitsdiensten is ingezet.
 

25-03-2012 14:23:49
110573
110573
Dat zou ik niet te hard roepen. Er zijn inderdaad ergere punten te bedenken, maar als je eens door een DDM-1 loopt zou je voor de grap eens goed moeten kijken hoe dat spul, niet alleen de banken, er bij staat. Denk hierbij aan rotte vloeren, amateuristische herstellingen ed. Vooral de ex IC rijtuigen hebben het zwaar te verduren gehad en zijn soms 11 jaar lang haast non-stop ingezet.  

25-03-2012 21:13:49
OBASD
OBASD
Zwakke punten van de DDM1 (en ook DDAR) was het scheuren van het marmoleum met alle gevolgen van dien. Het herstellen van de vloeren zat al in het nawerk na aflevering van de rijtuigen.
Een ander zwak punt zijn de wandplaten die scheuren.
Maar de carroserie is in buitengewone staat evenals de draaistellen.
Een sobere revisie is weliswaar kostbaar maar mijns inziens het wel waard.

Een ander punt is dat de ervaring geleerd heeft dat langere stilstand degradatie versneld zoals bijvoorbeeld de toiletspoeling en diverse lucht apparatuur.
 

25-03-2012 21:44:39
mdj
mdj
Wacht even. Geld voor een revisie voor materieel dat eigenlijk terzijde staat, maar door een combinatie van factoren in dienst is? Meer IC-materieel is niet nodig en houd in het achterhoofd dat ICR terugkomt van NSHispeed)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

25-03-2012 22:01:27
dlm4yjp
dlm4yjp
En hoe... ICR heeft wel een revisie gehad maar die rot nu alweer bijna onder je vandaan (vooral rondom de deuren), DDM-1 lijkt daar in tegen toch weer heel anders te zijn, want daar is bijna geen roest te vinden.
Komt dit bijvoorbeeld door de oersterke -niet mileuvriendelijke- verf?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-03-2012 22:58:14
kevinevers
kevinevers
Overdrijven is ook een vak..  

25-03-2012 23:07:54
dlm4yjp
dlm4yjp
best knap dat iemand uit Echt het beter denkt te weten dan iemand die dagelijks met ICM, ICR en DDM-1 reist...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-03-2012 23:24:12
kevinevers
kevinevers
Best knap dat een reiziger het beter denkt te weten dan iemand die dagelijks ICRm onderhoudt  

25-03-2012 23:33:21
dlm4yjp
dlm4yjp
Ja, dat geloof ik best, maar DDM-1 zie je niet, hoe kun je dat dan in ongelijk trekken?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-03-2012 23:36:58
mren
mren
Uiterlijk zegt niet alles over technische staat...

En veel in een trein zitten, maakt je niet automatisch een kenner. En iemand mening af laten hangen van zijn woon/geboorteplaats is in bepaalde peroxidekringen ook erg populair...
 

25-03-2012 23:44:57
dlm4yjp
dlm4yjp
Qua technische staat hou ik dan ook netjes mijn mond, qua uiterlijk zie ik het toch vaak zelf zoals het is.

Dat van iemand op een plaats beoordelen was misschien wat minder netjes, mijn excuus daar voor, maar DDM-1 komt eenmaal zeer zelden buiten het Noord-Hollandse.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-03-2012 23:49:53
kevinevers
kevinevers
Quote
dlm4yjp (zo 25 mrt 2012 23:33:21 https://www.somda.nl/forum/6358/p384425/): Ja, dat geloof ik best, maar DDM-1 zie je niet, hoe kun je dat dan in ongelijk trekken?


Quote
dlm4yjp En hoe... ICR heeft wel een revisie gehad maar die rot nu alweer bijna onder je vandaan (vooral rondom de deuren)..


Inderdaad DDM-1 zie ik niet maar ik reageer op deze quote van jou. Dit is gewoon standaard kant en klare overdreven lulkoek van je en daar moet je eens mee ophouden want dat begint langzamerhand een beetje vervelend te worden. Ik zit veel onder, in en soms op de rijtuigen en ken wel ieder hoekje in het materieel en geloof me als het echt zo rot was als jij beweert dan stonden ze allang aan de kant!
 

26-03-2012 00:01:45
dlm4yjp
dlm4yjp
Oke oke, dat ICR onder je vandaan rot was schijnbaar verkeerd geplaatst (roesten doet het wel, maar rotten was inderdaad het verkeerde woord).
Maar ik neem aan dat je het wel eens bent dat ICR, vooral rondom de deuren, roestplekken heeft. (ik zie overigens enkel de prio-ICR's, wellicht zit daar ook verschil in).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-03-2012 00:24:54
2296
2296
De prio's rijden verhoudings gewijs meer kilometers. En heeft het casco dus ook meer te lijden.  

26-03-2012 09:06:00
martijnmet
Moderator
martijnmet
Martijnmet: inderdaad! Graag terug on-topic naar het DDM-1!  

26-03-2012 16:42:55
drentheicm
drentheicm
Spiketrain: zie bericht hierboven.

Laatst bewerkt door spiketrain op 26-03-2012 17:10
 

26-03-2012 20:10:32
Erikvd12
Erikvd12
Tot hoelang gaat de renovatiedatum van de DDM-1 rijtuigen nog mee?  

26-03-2012 20:19:06
thom
thom
Lees maareens terug in dit topic hier, da's al vaak genoeg vermeld...  

26-03-2012 23:19:39
110573
110573
Quote
Erikvd12 (ma 26 mrt 2012 20:10:32 https://www.somda.nl/forum/6358/p384565/): Tot hoelang gaat de renovatiedatum van de DDM-1 rijtuigen nog mee?

Naar mijn weten is die (LTO +/-2007) afgelopen jaar al verstreken en worden de rijtuigen dmv grote onderhoudsbeurten op de baan gehouden. Correct me if i'm wrong...
 

06-04-2012 07:12:39
Railtender
Railtender
Heeft iemand een idee tot wanneer de Zaanstraat vol blijft staan met stammen die gisteren in alle haast aan de kant worden gezet. Er reed gelukkig deze ochten wel 1 stam van Hks naar Ekz dus die gaat de 4527 in.


West Friese Spoorwegen
 

06-04-2012 08:17:18
broek53
broek53
De Zaanstraat blijft tot aan de herfst zo vol met DDM-1. Per 16/4 rijden er ook officieel maar twee stammen (en door een vergissing is dat nu 5/4 geworden). De rest staat op een soort lauwe reserve (inzetbaar na onderhoud) tot de blaadjes gaan vallen of de sneeuw.  

06-04-2012 08:21:36
R-ekz
R-ekz
Of koninginnedag?


Zoals de oudjes zongen, piepen de jongen.
 

06-04-2012 10:20:28
110573
110573
Is het ook weer zo dat men rouleert met de stammen, of zullen we de hele zomer van de 6904 en 6908 kunnen genieten?

Edit: ik lees mijn antwoord al in het Mat'64 topic, ja dus

Laatst bewerkt door 110573 op 06-04-2012 10:26
 

09-04-2012 11:56:55
thom
thom
Quote
R-ekz (vr 06 apr 2012 08:21:36 https://www.somda.nl/forum/6358/p386104/): Of koninginnedag?

Men zal echt geen kapitaal uitgeven aan onderhoud om die stammen 1 dag in dienst te hebben...
Je hebt het niet over een apk bij de kwikfit..
 

09-04-2012 12:07:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat hoop ik ook niet, dan vliegen de wielbanden om je oren heen door het gepruts daar
Maar is er al bekend hoelang de 2 nog actieve stammen in dienst blijven?
Anders vrees ik dat het weer een puinzooi word met de 14500...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

09-04-2012 12:08:46
broek53
broek53
Nogmaals: er blijven de komende maanden (en waarschijnlijk het hele jaar) 2 stammen in dienst.  

12-04-2012 21:48:30
OBASD
OBASD
Ik zou liever wat anders in mijn achterhoofd houden en dat is dat ICR niet terug gaat naar NSR.
Momenteel is er enig materieel te kort. Er blijven 2 DDM stammen doorlopen.
Er moet echter wel Onderhoud gepleegd worden want het merendeel heeft zijn dagen opgereden. De eerste is gepland voor 20/21 April. Welke stam is momenteel nog niet duidelijk.

Erger wordt het nog wanneer de winterdienst in gaat, dan gaan er 9 stammen rijden en zover ik het nu kan overzien 1 x Technische Reserve en dat is niet alleen gedurende de wintermaanden maar over het jaar 2013.
En omdat ICR niet terug gaat naar NSR, en er eindelijk een beetje zicht op komt dat V250 gaat rijden krijgt de DDM1 zijn onderhoud, juist ja, in de Zaanstraat.

Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 12-04-2012 21:49
 

12-04-2012 21:53:35
Bert13
Bert13
Lees ik het goed als ik zie dat er vanaf nu telkens 2 stammen rijden, maar zodra de winter weer in zicht komt dit terug oploopt naar negen? Wel goed nieuws dat de Zaanstraat nog genoeg werk te doen heeft


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

12-04-2012 22:33:27
OBASD
OBASD
Het is allemaal wat pril want dit kwam pas eind Maart uit de Hoge Hoed.
Men gaat niet meer met een carousel rijden, oftewel de 2 stammen die onderhoud krijgen blijven rijden en krijgen in het weekend onderhoud. En het is niet zodra de winter in zicht komt maar zodra de nieuwe dienstregeling in December in gaat gaan er dus 9 stammen rijden, ook hier geen carousel meer omdat er het hele jaar 2013 met 9 stammen gereden gaat worden.

Overigens de 1700'n krijgen in het TC WGM (om misverstanden te voorkomen, want eigenlijk is het OB WGM) onderhoud met ondersteuning van Maastricht.

Over de Zaanstraat hoef je je geen zorgen te maken, daar huist inmiddels de "Vakschool Nieuwe Stijl", samenwerking tussen Nedtrain & ROC.

Mr Zaanstraat
 

12-04-2012 22:36:48
110573
110573
Goed nieuws dit! Toch bijzonder als je je bedenkt dat men in 2005 al serieuze plannen had 1/5 deel van de serie terzijde te stellen. Deze rijtuigen hebben het straks toch maar even 8 jaar gerekt. Dat dit gepaard gaat met onderhoud in het goeie ouwe Zaanstraat maakt het natuurlijk compleet.  

12-04-2012 23:08:13
OBASD
OBASD
Maar men had ook ooit plannen om ze gelijktijdig met DDAR te reviseren.
Overigens wat je goed nieuws noemt, ik moet me nu 3 slagen in de rondte werken om dat OH in de Zaanstraat voor elkaar te krijgen, hier waren we niet helemaal op berekend.

Mr. Zaanstraat
 

12-04-2012 23:33:52
110573
110573
Dacht me te herinneren dat men de in Mt gestationeerdeIC DDM-1 rijtuigen na beïndiging van inzet in 2005 niet meer met de LTO mee wilde laten gaan en dus ook geen vermeende DDMm revisie te geven.

Ik snap dat het hard werken is. Ik vind het alleen mooi om te zien dat een werkplaats die even geleden nog uitgespeeld leek, nu weer zo goed bezig is. http://m.flickr.com/#/photos/moltoalto/4631186065/in/favorites-11057/
 


13-04-2012 00:17:46
Frontier
Frontier
Goed om te lezen dat er toch nog iemand verstandig is geworden bij NSR, want DDM-1 kan nog vele jaren mee als de wil er is. Wellicht is er ook nog hoop voor de DD-AR+loc stammen?  

13-04-2012 00:18:22
broek53
broek53
Het is feitelijk het antwoord op het steeds groter wordende vraagteken dat we hier hadden: hoe worden in vredesnaam alle DDAR-met-1700 vervangen die buiten dienst moeten? En dat terwijl het ICR niet terugkomt van NSH, althans: niet in groten getale (en het moet in revisie). Het antwoord is dus: DDM-1 weer volledig inzetten.  

13-04-2012 00:19:05
broek53
broek53
Quote
Frontier (vr 13 apr 2012 00:17:46 https://www.somda.nl/forum/6358/p386860/): Goed om te lezen dat er toch nog iemand verstandig is geworden bij NSR, want DDM-1 kan nog vele jaren mee als de wil er is. Wellicht is er ook nog hoop voor de DD-AR+loc stammen?
Neen, want daar zijn de tussenrijtuigen van nodig voor DDZ. In ieder geval alle ABv's.
 

13-04-2012 01:51:58
Frontier
Frontier
Ja, maar er blijft nog genoeg over om een stuk of twaalf stammen mee te maken?  

13-04-2012 06:48:57
kniesoor
kniesoor
We weten intussen dat je gek bent op DDAR, dus laten we deze discussie niet voor de 12e keer gaan houden?  

13-04-2012 15:06:43
110573
110573
Er blijven precies 5 ABv's over (6met de gedeklasseerde 7508). Bv's en Bvk's zat dus kan er een gelijk aantal stammen worden geformeerd. Dat neemt uiteraard niet weg dat men dan alsnog 19 Bv's en 21 Bvk's gedwongen terzijde moet zetten.  

13-04-2012 15:52:02
bart
bart
Ben ik vandaag helemaal speciaal naar Ekz gereden om toch nog eens een DDM-1 overdag (dus buiten de spitsdiensten) te fotograveren met de gedachte dat dat vanaf volgende week waarschijnlijk niet of nauwelijks meer mogelijk zal zijn en in de toekomst wellicht ook niet meer; lees ik nu dat we voorlopig (met het oog op de volgende winter) toch nog niet voor de positie van het materieel hoeven te vrezen.

En dat op een dagje dat ik ook nog wel andere nuttige dingen had kunnen doen. %08%
 

13-04-2012 17:15:34
DingeZ
DingeZ
De discussie over wat er met de overgebleven DDAR rijtuigen en DDM-1 gaat gebeuren is al tig keer gevoerd. Het is een verouderde serie die eigenlijk schril afsteekt tegen de rest van het NS materieel. En omdat de NS een gelijkvloerse instap in alle sprinters heeft belooft gaan ze ook niet meer de sprinterdienst in. Omdat de NS alleen nog maar treinstellen wil gaan de locs zoveel mogelijk weg. En om wat met de overige te doen is te duur (ze moeten in de revisie).  

13-04-2012 17:38:34
110573
110573
We hebben het hier over op korte termijn 2013/2014/2015 rijden met ONGEREVISEERD spul... Lezen heet dat, er wordt met geen woord gerept over een revisie.  

13-04-2012 22:02:22
broek53
broek53
Quote
bart (vr 13 apr 2012 15:52:02 https://www.somda.nl/forum/6358/p386943/): Ben ik vandaag helemaal speciaal naar Ekz gereden om toch nog eens een DDM-1 overdag (dus buiten de spitsdiensten) te fotograveren met de gedachte dat dat vanaf volgende week waarschijnlijk niet of nauwelijks meer mogelijk zal zijn en in de toekomst wellicht ook niet meer; lees ik nu dat we voorlopig (met het oog op de volgende winter) toch nog niet voor de positie van het materieel hoeven te vrezen. En dat op een dagje dat ik ook nog wel andere nuttige dingen had kunnen doen. %08%

Net is niet aan mij om kritiek te leveren, maar ik wijs er maar even voor de duidelijkheid op dat:
1. Het DDM-1 niet met het oog op de winter zal worden ingesteld, maar juist als gewoon materieel in de omloop in de dienstregeling 2013. De winterreserve aan materieel wordt dus beduidend kleiner.
2. Dat het plan was ze voor volgende winter op reserve te houden, was al veel eerder bekend; om die reden was immers besloten twee stammen bij wijze van conditietraining de hele zomer dienst te laten doen.
 

13-04-2012 22:34:04
OBASD
OBASD
Dat doorrijden was mede afhankelijk van het succes van de combinatie 1700-DDM1.
Afgezien daarvan waren er nog enkele stammen die na 31 Maart restdagen hadden en die is men aan het uitnutten.
Mogelijk is het besluit bij NSR betreffende definitief doorrijden met 2 stammen eerder gevallen, maar bij Nedtrain is pas eind Maart officieel het verzoek ingediend om het ODH aan 2 stammen voort te zetten.

Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 13-04-2012 22:37
 

13-04-2012 22:36:58
DingeZ
DingeZ
Quote
110573 (vr 13 apr 2012 17:38:34 https://www.somda.nl/forum/6358/p386959/): We hebben het hier over op korte termijn 2013/2014/2015 rijden met ONGEREVISEERD spul... Lezen heet dat, er wordt met geen woord gerept over een revisie.


Ja, dat is wat er nu gebeurd met het DDM-1. Maar er blijven steeds discussies opwaai om wat met het overgebleven DDAR te doen of met de DDM-1 op lange termijn. Dat gaat niet gebeuren. Persoonlijk vind ik, hoe eerder het DDM-1/2/3 weg is hoe beter. Comfortabel is anders.
 

13-04-2012 22:39:45
broek53
broek53
Als we nou weer beginnen met smaakdiscussies en al dan niet utopische gedachtenkronkels en daar dan weer ruzie over gaan maken, dan meld ik never nooit niks meer in dit topic. Dit om te voorkomen dat ik straks beschuldigd wordt van uitlokking.  

13-04-2012 22:41:04
OBASD
OBASD
Quote
DingeZ (vr 13 apr 2012 22:36:58 https://www.somda.nl/forum/6358/p386998/):
Quote
110573 (vr 13 apr 2012 17:38:34 https://www.somda.nl/forum/6358/p386959/): We hebben het hier over op korte termijn 2013/2014/2015 rijden met ONGEREVISEERD spul... Lezen heet dat, er wordt met geen woord gerept over een revisie.


Ja, dat is wat er nu gebeurd met het DDM-1. Maar er blijven steeds discussies opwaai om wat met het overgebleven DDAR te doen of met de DDM-1 op lange termijn. Dat gaat niet gebeuren. Persoonlijk vind ik, hoe eerder het DDM-1/2/3 weg is hoe beter. Comfortabel is anders.


Wat wel of niet gaat gebeuren kun je over blijven discussieren. Bedenk echter 1 ding: De wegen van NS zijn ondoorgrondelijk!

Mr. Zaanstraat
 

13-04-2012 22:45:45
DingeZ
DingeZ
Quote
broek53 (vr 13 apr 2012 22:39:45 https://www.somda.nl/forum/6358/p386999/): Als we nou weer beginnen met smaakdiscussies en al dan niet utopische gedachtenkronkels en daar dan weer ruzie over gaan maken, dan meld ik never nooit niks meer in dit topic. Dit om te voorkomen dat ik straks beschuldigd wordt van uitlokking.


En terecht. Ik weet dat hier wat 'liefhebbers' zitten die nogal van DDM/mat 64 houden. Echter als doorsnee treinreiziger en alle mensen met wie ik wel eens meereis. 99% zit liever in een VIRM dan in een DDAR, dat zal voor de NS belangrijker zijn dan die paar mensen die nog graag in 'oude' treinen zitten. En dat is ook de reden waren ze eigenlijk er vanaf willen.
 

13-04-2012 23:08:25
OBASD
OBASD
Zullen we het in deze topic op DDM houden en discussies over Mat '64, VIRM en DDAR elders houden??

Of ben ik nu roomser als de Moderator??

Mr. Zaanstraat
 

13-04-2012 23:50:23
110573
110573
Quote
OBASD (vr 13 apr 2012 22:34:04 https://www.somda.nl/forum/6358/p386997/): Mogelijk is het besluit bij NSR betreffende definitief doorrijden met 2 stammen eerder gevallen, maar bij Nedtrain is pas eind Maart officieel het verzoek ingediend om het ODH aan 2 stammen voort te zetten.


Letterlijk twee stammen of gewoon weer de oude vertrouwde roulatie?
 

14-04-2012 12:01:16
OBASD
OBASD
Daar is bij mij nog wat onduidelijkheid over. Persoonlijk zou ik niet kiezen voor het in stand houden van het roulerend systeem.
Uiteraard bepaald de klant dat uiteindelijk. Komende week zal daar ongetwijfeld wel meer over duidelijk worden (of al zijn, maar heeft het mij nog niet bereikt).

Mr. Zaanstraat.

Laatst bewerkt door OBASD op 14-04-2012 12:06
 

14-04-2012 12:14:41
broek53
broek53
Stilstand bij vooral loc'n is veel meer achteruitgang dan je zou denken, dat is volgens mij wel gebleken. Als de DDM-stammen niet gaan rouleren, zou ik er wel steeds een andere loc voor zetten.  

14-04-2012 16:47:50
OBASD
OBASD
Klopt als een bus en is iets wat ook wel zal gebeuren omdat ook de Loc'n ODH nodig hebben.

Maar vergis je niet ook de rijtuigen hebben te lijden gehad van de stilstand.
Technisch gezien had het gewoon beter geweest om de hele meuk door te laten rijden in ochtend en avond spits en beter niet in een caroussel. Desnoods 1 op TR.
Never mind, hopelijk krijgen we nu wel de kans om wat definitieve herstellingen aan het interieur te doen.

Mr. Zaanstraat
 

14-04-2012 19:40:55
110573
110573
Is het komende onderhoud van eind deze maand dan weer zo'n extra grote, zoals van eind vorig jaar?
Ik kwam na het vorig onderhoud trouwens inderdaad provisorisch uitziende herstellingen tegen, zoals bijvoorbeeld dit: http://flickr.com/photos/11057/6612654611/
 

14-04-2012 20:22:07
dlm4yjp
dlm4yjp
Ow dat valt nog mee, ik heb complete tussenschotten van RVS gezien, overigens heeft bak 6804 (Ex-Bvf) nog klapstoeltjes bij de deur, op de plek waar ze meestal zijn verwijderd.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

14-04-2012 22:38:29
110573
110573
Hé bedankt voor de tip, ik kwam tot nu toe inderdaad alleen nog maar de afgewerkte boutjes tegen. Zal het binnenkort eens proberen te platen. In de ex Bvf's (401-406) kun je trouwens ook nog steeds de uitneembare wanden van het fietsinterieur terugvinden, je ziet daarin grote aluminium strips zitten.

Dat soort dingen vind ik persoonlijk het leuke aan DDM-1, de leeftijd laat allerlei interessante sporen achter.
 

14-04-2012 23:14:23
dlm4yjp
dlm4yjp
Overigens weet ik niet of ze daadwerkelijk in die bak zitten, maar 100% zeker wel in de betreffende stam waar dit rijtuig in zit.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

14-04-2012 23:33:54
110573
110573
Zodra ik tijd heb ga ik het eens bekijken in ieder geval

Laatst bewerkt door 110573 op 14-04-2012 23:34
 

15-04-2012 22:27:44
OBASD
OBASD
Bedankt voor de tip van de klapstoeltje op het balcon, zal dan het laatste rijtuig zijn waarbij het nawerk na nieuwbouw wordt afgerond, beetje laat dat dan weer wel. Oftewel binnenkort zijn ze verdwenen.

Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 15-04-2012 22:28
 

15-04-2012 22:41:54
OBASD
OBASD
Quote
110573 (za 14 apr 2012 19:40:55 https://www.somda.nl/forum/6358/p387100/): Is het komende onderhoud van eind deze maand dan weer zo'n extra grote, zoals van eind vorig jaar?
Ik kwam na het vorig onderhoud trouwens inderdaad provisorisch uitziende herstellingen tegen, zoals bijvoorbeeld dit: http://flickr.com/photos/11057/6612654611/


Nou zo groot was ie niet, maar er was nogal wat tegenslag. Maar als antwoord op je vraag, ja ze krijgen Onderhoud 2 met een min, oftewel bepaalde delen geven we geen onderhoud aan. Daar tegenover staat dan weer dat er een paar dingen extra gedaan moeten worden.

BTW Ik had wel de plaat gezien die er in moest komen maar de herstelling heb ik nooit gezien, ik ben niet ontevreden. Bedankt voor de foto.

Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 15-04-2012 22:44
 

15-04-2012 23:48:49
110573
110573
Bedankt voor je antwoord! Het ziet er inderdaad best netjes uit allemaal. Dat ik dit soort dingen zie komt doordat ik door het DDM-1 loop met de intentie dat te zien, voor de argeloze reiziger is het allemaal best in orde.
Dat rijtuig op die foto, de 435 (eindrijtuig stam 6912), heeft overigens op datzelfde balkon nog een lek zitten. Het linoleum bij de deur was de laatste keer dat het rijtuig dienstdeed helemaal nat en ik gok aan de binnenkant ook rot.

Quote
OBASD (zo 15 apr 2012 22:27:44 https://www.somda.nl/forum/6358/p387194/): Bedankt voor de tip van de klapstoeltje op het balcon, zal dan het laatste rijtuig zijn waarbij het nawerk na nieuwbouw wordt afgerond, beetje laat dat dan weer wel. Oftewel binnenkort zijn ze verdwenen.

Daar gaat mijn foto-object

Laatst bewerkt door 110573 op 15-04-2012 23:54
 

16-04-2012 20:47:16
OBASD
OBASD
Wederom dank voor de tip, daar hebben we had aan. Zal checken of het gemeld staat.

Overigens de 6908 en 6904 stam rijden nog in het rond zo het schijnt.

Mr. Zaanstraat
 

18-04-2012 16:01:04
279
279
ik begrijp van een nfl dat er weer getracht wordt een 2e stam
op de baan te brengen vanmiddag.
 

19-04-2012 17:24:41
broek53
broek53
.. daarbij had men een beetje buiten de waard gerekend, kennelijk. De 6908 moet een of meer wielstellen wisselsn en dat gebeurt morgen in het OB Wgm.
De 6904 heeft inmiddels voor de tweede keer binnen een week loc gewisseld: nu staat de 1769 ervoor.
 

16-05-2012 18:23:50
plant
plant
Uit het OD van 16-5 blijkt dat er vandaag drie DDM-1 stammen rijden in de 14500'en.


Youri
 

17-05-2012 09:58:43
broek53
broek53
Jawel, maar slechts even in de avondspits. Op 15-5 ook, maar dan een derde stam in de 4500. We hebben het in dit topic niet bijgehouden, maar het heeft sinds begin april ruim een maand geduurd voordat er een tweede stam op de baan is gebracht (6912) naast de 6904 en sinds kort is er een derde als reserve beschikbaar (de herstelde 6908).  

18-05-2012 23:41:45
superboer
superboer
6906 rijdt ook weer, vandaag te zien geweest in 14525/60. Op Aswplz stond de 6907+1773, op het oog ook inzetbaar.


Garantie tot aan de voordeur.
 

22-06-2012 23:01:26
broek53
broek53
Volgende week wordt een aantal DDM-1-stammen van de zaanstraat naar de Dijksgracht overgebracht. Wees voorbreid op lange treinen! De overbrenging duidt erop dat de stammen toch weer voor langere tijd in het vet gezet worden.  

22-06-2012 23:17:59
MasterE
MasterE
Of moet er op Zaanstraat ruimte worden gemaakt voor FYRA e.d.


Mcn Asd
 

22-06-2012 23:28:51
bnv
bnv
Of komt er ruimte vrij op de Dijksgracht nu het sloopprogramma van Plan V eindelijk op gang begint te komen en er DDM 1 voor in de plaats gezet kan worden.  

22-06-2012 23:39:06
broek53
broek53
Fyra heeft bij de Zaanstraat niets te zoeken, zover mij bekend.
Het sloopprogramma komt niet op gang, maar niettemin is er al een tijd lang ruimte genoeg om desnoods het hele park DDM-1 op de Dijksgracht te zetten. Anyway: van een roulerend park komt zo dus weinig meer terecht. De vooruitzichten voor DDM-1 zijn daarnaast ook ineens weer stukken minder rooskleurig. Een maand of twee geleden was er nog sprake van de inzet van alle stammen in de drgl 2013, en op dit moment is er sprake van de inzet van 0 (nul) stammen en daarmee van terzijdestelling. Dat zegt dan nog niet dat ze niet weer winterreserve worden, overigens.
 

25-06-2012 20:50:55
broek53
broek53
Na de overbrenging van drie stammen vandaag, gaan er volgens het actuele plan op woensdag en donderdag nog twee stammen per dag over van de Zstr naar de Dgr.  

26-06-2012 11:26:18
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (vr 22 jun 2012 23:39:06 https://www.somda.nl/forum/6358/p395996/): De vooruitzichten voor DDM-1 zijn daarnaast ook ineens weer stukken minder rooskleurig. Een maand of twee geleden was er nog sprake van de inzet van alle stammen in de drgl 2013, en op dit moment is er sprake van de inzet van 0 (nul) stammen en daarmee van terzijdestelling.
Dan ben ik wel benieuwd welk altenatief NSR dan in gedachten heeft Of is er sprake van zodanige stagnatie/terugloop in reizigersaantallen dat men met minder materieel af kan?
 

26-06-2012 11:29:27
broek53
broek53
Yep, stukken minder. en aan de materieelkant denk ik dat het 'm in eerste instantie zit in het langer in dienst blijven van (een deel van de) DDAR-stammen - met - 1700, voorlopig.

Laatst bewerkt door broek53 op 26-06-2012 11:40
 

17-07-2012 22:08:24
broek53
broek53
De drie stammen die tot vrijdag jlnog in dienst zaten en op reserve stonden, gaan donderdag van de Zaanstraat naar de Dijksgracht. Als het ff wil in één sleep, rond 13 uur.

Laatst bewerkt door broek53 op 17-07-2012 22:08
 

18-07-2012 10:45:59
treinefan
treinefan
Dan zal ik proberen rond 13 uur op centraal te staan. Rijdt er nu geen DDM-1 meer?  

18-07-2012 10:49:05
Bert13
Bert13
Nee, de stammen DDM-1 die in de 14500 reden, hebben sinds maandag zomerreces.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

19-07-2012 12:04:07
rob46
rob46
Quote
broek53 (di 17 jul 2012 22:08:24 https://www.somda.nl/forum/6358/p399348/): De drie stammen die tot vrijdag jlnog in dienst zaten en op reserve stonden, gaan donderdag van de Zaanstraat naar de Dijksgracht. Als het ff wil in één sleep, rond 13 uur.
Planning Aswplz v.12.30; samenstelling NSR 1737+stammen 6907+6912+6906. DEUVM.


57 jaar OV-fotografie.
 

19-07-2012 12:27:08
himym
himym
Hmm, uit het OD van vandaag:
Quote
v.prins (do 19 jul 2012 09:56:40 https://www.somda.nl/forum/12154/p399518/): 87502 Aswplz 13.00, Asd 13.10 (via 9) naar Dgr.


Wat gaat het worden?
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel)
RailWiki.nl