Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Baureihe 186/TRAXX
RailWiki.nl
Ontwikkelingen lease-TRAXX'en bij NS
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
07-01-2023 10:46:27
broek53
broek53

De Traxxen 208 en 212 zouden gisteren van de Wgm naar Brugge zijn gegaan. Zouden die ingeleverd worden, gereviseerd, of allebei?



Laatst bewerkt door broek53 op 07-01-2023 10:46
 

07-01-2023 11:19:11
BVisser
BVisser

Zijn gisteren (6 januari) gesignaleerd in Zlw op weg naar Rsd.

 

07-01-2023 13:26:10
edward
edward
Quote
broek53 (07-01-2023 10:46:27):

De Traxxen 208 en 212 zouden gisteren van de Wgm naar Brugge zijn gegaan. Zouden die ingeleverd worden, gereviseerd, of allebei?


In 2022 zijn beide loks gereviseerd.

 

07-01-2023 15:28:56
279
279
Quote
broek53 (07-01-2023 10:46:27):

De Traxxen 208 en 212 zouden gisteren van de Wgm naar Brugge zijn gegaan. Zouden die ingeleverd worden, gereviseerd, of allebei?


volgens een nfl worden ze ingeleverd.



Laatst bewerkt door 279 op 07-01-2023 15:29
 


08-01-2023 16:22:37 6
Basher
Basher

186 223 went off lease with NS on 2nd December 2022.

186 208 and 212 went off lease with NS on 2nd January 2023.

The 2nd February is going to be worth watching!

All twenty of the Alpha Trains TRAXX that NS leased will be going off lease in 2023. I have seen September 2023 quoted but I do not know if that is they are all off lease by September 2023 or after September 2023. This is why next month will be interesting. This return of locomotives includes 186 111 to 122 which will need repainting out of their NS livery. The repaint could be into Alpha Trains new livery [186 223] or perhaps the livery of a long term lessee of the TRAXX.

I do appologies for writing in English but my Nederlands is not very good. I could use an on-line translating tool but the Nederlands is sometimes not translated very well. Besides, most people reading this can read English very well which is a credit to you all.

 

17-01-2023 15:27:01
sik214
sik214

Ik heb een vraag over de TRAXX voor de Beneluxdienst, hopelijk past het hier het beste.

NSR en NMBS leveren gezamenlijk het materieel. NSR zet specifiek de 186 001 t/m 012 in. Maar welke locs zet NMBS in. Ik denk de 2802 t/m 2813 en 2843 of zitten daar wisselingen in? Daarmee zou NMBS er 1 meer inzetten?

 

17-01-2023 19:19:10
DDZ7504
DDZ7504

2802 t/m 2813 was de bedoeling inderdaad, maar 2808 had brand aan boord een tijd terug, en kon dus niet ingezet worden. Als tijdelijke vervanging leverde Alpha Trains de 2843. Die gaat eind deze maand retour leasemaatschappij.

 

26-01-2023 18:54:55
Rolffiej19
Rolffiej19

Rond 17:20 stond er een geel/blauwe traxx voor de loods van de Zaanstraat op 1 van de sporen waar de spuitcabine zit, mogelijk dus de eerste omkleurings actie naar zijn Alpha Trains jasje. Helaas geen locnummer kunnen zien.

Edit: Vals alarm de loc gaat straks weer gewoon richting Wgm.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 26-01-2023 19:02
 

26-01-2023 23:10:14
Basher
Basher
Quote
Rolffiej19 (26-01-2023 18:54:55):

Rond 17:20 stond er een geel/blauwe traxx voor de loods van de Zaanstraat op 1 van de sporen waar de spuitcabine zit, mogelijk dus de eerste omkleurings actie naar zijn Alpha Trains jasje. Helaas geen locnummer kunnen zien.

Edit: Vals alarm de loc gaat straks weer gewoon richting Wgm.


I suspect that the work to re-paint the Alpha TRAXX from NS livery to an Alpha Trains livery will be done at Brugge Works as part of the conversion work turning them back into freight specification locos. I would be very surprised if NS do the paint work in house.

 

27-01-2023 11:55:45
gose91
gose91

De Zaanstraat is daar ls ik het goed heb juist wél voor gevraagd

 

27-01-2023 12:18:17
Rolffiej19
Rolffiej19

Klopt Brugge houd zich alleen bezig met de gehuurde traxx'en van SNCB, 186-214,219,222 enzovoort.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 27-01-2023 12:18
 

27-01-2023 12:25:09
broek53
broek53

Worden deze locs nog echt geschilderd eigenlijk, of is/wordt het folie?

 

27-01-2023 14:09:52 1
Basher
Basher
Quote
Rolffiej19 (27-01-2023 12:18:17):

Klopt Brugge houd zich alleen bezig met de gehuurde traxx'en van SNCB, 186-214,219,222 enzovoort.


186 111 to 186 122 are owned by Alpha Trains and leased to NS. Twenty Alpha TRAXX are being returned by NS in 2023. Eight are grey and green and twelve are yellow and blue.

The question is, are they going back at a rate of two per month to September or are the twelve yellow and blue ones being returned in September 2023?

So in 2023, someone has to convert them back to freight specification TRAXX and someone has to re-paint them into a livery of Alpha's choosing. NS does not want them going to another operator in NS colours.

186 111 to 122 are painted. They were revised at Dessau and painted into NS Colours from the defunct FYRA red.

186 111 to 122 recieved their RI2 Revisions at Brugge so Brugge does work on all Alpha TRAXX, freight and passenger locos.

 

27-01-2023 19:25:02 1
gose91
gose91

Ik weet dan nu niet zeker of het schilderen door de Zaanstraat van toepassing is op alle geel-blauwe TRAXX'en of dat bijvoorbeeld alleen Akiem dit geregeld heeft. Kortom, er wordt wel degelijk geschilderd in Amsterdam maar ik weet niet welke ':)

 

28-01-2023 14:01:04
Loco_Locon
Loco_Locon
Quote
Rolffiej19 (27-01-2023 12:18:17):

Klopt Brugge houd zich alleen bezig met de gehuurde traxx'en van SNCB, 186-214,219,222 enzovoort.


Die zijn toch gewoon lease van Alpha Trains en niet van de belgische spoorwegen?

 

28-01-2023 16:57:44
Rolffiej19
Rolffiej19

AlphaTrains leased ze aan SNCB en die verhuurd ze tijdelijk aan NS.

 

28-01-2023 17:09:44
DDZ7504
DDZ7504

Weet je dat heel zeker? Voor zover bekend worden die 186 2xx direct door Alpha Trains aan NS verhuurd, SNCB heeft behalve de Beneluxlocs alles ingeleverd.

 

28-01-2023 17:15:42
cuneo56
cuneo56

Ik zag vandaag bij aankomst in Gvc dat op de voorste Traxx in het UIC raster ( zo noem ik het maar even) de A en D niet meer doorkruist waren.

Is de software versie voor de HSL nu ook daar toegelaten, of is er misschien te enthousiast gewassen? ( in het verleden want echt schoon was die lok niet)

 

28-01-2023 17:28:06 4
Basher
Basher
Quote
Rolffiej19 (28-01-2023 16:57:44):

AlphaTrains leased ze aan SNCB en die verhuurd ze tijdelijk aan NS.


No they are not. All the green and grey locomotives running with NS belong to Alpha Trains and are on a direct lease to NS. They were ordered by Angel Trains originally and who changed their name to Alpha Trains. The first lease was to NMBS/SNCB who sub rented them to their divisions, B-Transport and B-Logistics.

When B-Logistics became Lineas, they decided that Lineas was going to lease locomotives directly from Railpool on a "power by the hour" deal. As Railpool supplied TRAXX to Lineas, so Lineas returned the Alpha TRAXX to NMBS/SNCB who then sent them off lease.

If you want, I can supply you with the dates that NMBS/SNCB gave up the lease on each individual TRAXX loco.

The only exception was when Lineas rented two TRAXX to NS for a while. These were 2834 /186 226 and 2835 / 186 227.

186 111 to 122 are also owned by Alpha Trains. Some of them were originally supplied green and were then painted FYRA Red. These locos were then painted NS yellow and blue. So when these go off lease, they will be repainted into what ever livery Alpha Trains wants, as they own the locomotives.



Laatst bewerkt door Basher op 28-01-2023 23:52
 

30-01-2023 11:49:42
sm@rkie
sm@rkie
Quote
cuneo56 (28-01-2023 17:15:42):

Ik zag vandaag bij aankomst in Gvc dat op de voorste Traxx in het UIC raster ( zo noem ik het maar even) de A en D niet meer doorkruist waren.

Is de software versie voor de HSL nu ook daar toegelaten, of is er misschien te enthousiast gewassen? ( in het verleden want echt schoon was die lok niet)


scherp gezien ;-)
maar er rijden loccen rond met en zonder kruizen door de landen.
denk eerder vergeten. en melden is zinloos, wordt niets mee gedaan helaas.

het antwoord op je vraag van de software.... nee die is niet toegelaten in D en A, alleen in B en NL

 

30-01-2023 17:51:03
DDZ7504
DDZ7504

Dit soort dingen gebeuren bij meer locs, er zijn ook een aantal 189'ers die nog altijd met een niet doorkruiste B rondrijden op dat raster. En we weten allemaal dat die locs echt niet in Belgïe mogen rijden nu.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 30-01-2023 17:51
 

30-01-2023 21:02:40
geert
geert

En ook nooit meer gaan doen schat ik in

 

30-01-2023 22:00:12
DjDaan111
DjDaan111
Quote
DDZ7504 (30-01-2023 17:51:03):

Dit soort dingen gebeuren bij meer locs, er zijn ook een aantal 189'ers die nog altijd met een niet doorkruiste B rondrijden op dat raster. En we weten allemaal dat die locs echt niet in Belgïe mogen rijden nu.


Offtopic, waarom mogen de 189'ers niet meer België in? Kan het online niet vinden.

 

30-01-2023 22:40:52
DDZ7504
DDZ7504

"Niet meer" is niet de juiste term. Er zijn testritten mee gereden in België maar het loctype is nooit toegelaten. De precieze reden daarachter weet ik niet.

 

30-01-2023 23:11:30
AlexNL
AlexNL

Dat klopt niet helemaal, de BR189 heeft een tijdelijke toelating gehad voor België. Er werden echter eisen gesteld dat per datum X aan bepaalde voorwaarden voldaan zou moeten zijn en dat is niet gebeurd.

Ik meen me te herinneren dat dat te maken had met de inbouw van energiemeters voor tractie-energie.

 

31-01-2023 03:37:01
marciekemp
marciekemp

Lijkt me sterk dat het daarmee te maken heeft, want voor zo ver ik weet heeft de 189 gewoon een verbruiksmeter aan boord, een beetje hetzelfde model als thuis in de meterkast hangt voor zo ver ik kan herinneren.

 

31-01-2023 05:33:11
BVisser
BVisser

De 189 is korte tijd in België toegelaten geweest, reden van intrekken mij niet bekend.

 

05-02-2023 11:24:49
Basher
Basher

186 214 and 186 219 have gone off lease with NS. They were seen running light engine on thier way to Brugge on Friday 3rd. Next up are 186 221 and 186 222 at the end of February.

 

05-02-2023 13:11:40
Henk1619
Henk1619
Quote
marciekemp (31-01-2023 03:37:01):

Lijkt me sterk dat het daarmee te maken heeft, want voor zo ver ik weet heeft de 189 gewoon een verbruiksmeter aan boord, een beetje hetzelfde model als thuis in de meterkast hangt voor zo ver ik kan herinneren.


Die dingen werken niet onder gelijkspanning, net als bij andere meerspannings elocs.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-02-2023 20:23:14 11
Basher
Basher

186 221 and 186 222 were in passenger service on Tuesday 21st. Both locomotives are now stopped and being checked over prior to being handed back to Alpha Trains this week. 186 222 may have stopped but 186 221 is still on set 16125. The plan to return these locomotives this week looks to have changed and with four ex-NS TRAXX already at Brugge, the need to return locomotives is perhaps not as strong as it was.

In early April I expect 186 217 to be returned and it will be interesting to see if an ex-yellow and blue TRAXX also goes off lease at the same time. I have asked and it takes a week plus to re-paint a loco with rubbing down, degreasing and applying the different layers of colour. So if NS are going to send a yellow and blue TRAXX for repainting at Zaanstraat, sometime around Monday 20th March is going to be a good time to start looking for an arrival on shed. The first one to be done always takes a little bit longer as things need to be worked out.

Currently [27/02/23] NS has for internal trains

Thirty three Akiem TRAXX – 186 013 to 045
Thirteen Alpha TRAXX – 186 111 to 122 & 217.

This gives forty six TRAXX locos for Internal Trains. I had a look at the diagrams on Trainposities and there are currently eight Amsterdam – Rotterdam diagrams and eleven Den Haag – Eindhoven diagrams. This is a total of nineteen diagrams per day that need thirty eight locomotives.

NS have recently been loosing two Alpha TRAXX per month. A lot does depend on whether the twelve NS liveried Alpha TRAXX [186 111 to 122] are going off lease by September 2023, on in September 2023.

NS could be down to forty two TRAXX in May which means they could potentially put out nineteen ICRm sets per day with 90% TRAXX availability. Anything less than nineteen ICRm sets and trains are going to be cancelled. If two Alpha TRAXX are sent off lease in early June, then these two locomotives will need to be taken from service in mid May to be re-painted before they go back.

There is an acute need to get some ICNG trains into service by 12th May 2023.

186 221 en 186 222 waren dinsdag de 21e in passagiersdienst. Beide locomotieven staan nu stil en worden gecontroleerd voordat ze deze week worden teruggegeven aan Alpha Trains. 186 222 mag dan gestopt zijn, maar 186 221 staat nog steeds op set 16125. Het plan om deze locomotieven deze week terug te sturen lijkt te zijn gewijzigd en met vier ex-NS TRAXX al in Brugge is de noodzaak om locomotieven terug te sturen misschien niet meer zo groot als het was.

Begin april verwacht ik 186 217 terug en het zal interessant zijn om te zien of een ex-geel-blauwe TRAXX dan ook uit de lease gaat. Ik heb navraag gedaan en het duurt een week plus om een loc opnieuw te schilderen met schuren, ontvetten en het aanbrengen van de verschillende kleurlagen. Dus als NS een geel-blauwe TRAXX gaat sturen om in de Zaanstraat overgespoten te worden, is ergens rond maandag 20 maart een goed moment om te gaan kijken naar een aankomst in de loods. De eerste die klaar is duurt altijd wat langer omdat er dingen uitgewerkt moeten worden.

Momenteel [27/02/23] heeft NS voor interne treinen

Drieëndertig Akiem TRAXX - 186 013 t/m 045
Dertien Alpha TRAXX - 186 111 t/m 122 & 217.

Dit geeft zesenveertig TRAXX locs voor interne treinen. Ik heb de diagrammen op Trainposities bekeken en er zijn momenteel acht Amsterdam - Rotterdam diagrammen en elf Den Haag - Eindhoven diagrammen. Dit zijn in totaal negentien schema's per dag waarvoor achtendertig locomotieven nodig zijn.

De NS verliest de laatste tijd twee Alpha TRAXX per maand. Veel hangt af van de vraag of de twaalf NS Alpha TRAXX [186 111 t/m 122] in september 2023 uit de lease gaan.

NS zou in mei tot tweeënveertig TRAXXen kunnen worden teruggebracht, wat betekent dat zij potentieel negentien ICRm-stellen per dag kunnen inzetten met 90% TRAXX-beschikbaarheid. Alles minder dan negentien ICRm sets en treinen worden geannuleerd. Als twee Alpha TRAXX begin juni uit de lease worden gestuurd, moeten deze twee locomotieven half mei uit de dienst worden genomen om opnieuw te worden geverfd voordat ze teruggaan.

Er is een acute noodzaak om voor 12 mei 2023 enkele ICNG-treinen in dienst te hebben.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)



Laatst bewerkt door Basher op 01-03-2023 10:33
 

10-03-2023 08:30:40 2
broek53
broek53

De 186 221 en 222 zijn woensdag op de Wgm gewassen in voorbereiding op hun vertrek naar Brugge.

@edit: vanmorgen (vrijdag) vertrokken.



Laatst bewerkt door broek53 op 10-03-2023 21:26
 

12-03-2023 00:49:40 1
thom
thom

Ik vraag mij af of ze echt uitwendig gewassen zijn, donderdag avond stonden ze al klaar en waren ze nog net zo grijs (van het vuil ;) ) als anders, en ook nog steeds getooid met vishaken.

 

27-03-2023 14:15:00
icened200
icened200

Railhobby geeft aan dat vanaf april 8 Groen/grijze Traxx locomotieven niet meer in Nederland. Basher schrijft hierboven daar ook al iets over.

Het wordt krap. Zien of de instroom van ICNG synchroon gaat met de uitstroom van Traxx locomotieven. En een aantal ICR.

 

27-03-2023 14:27:43
DDZ7504
DDZ7504

Niet meer in Nederland wat? Die zin lijkt niet afgemaakt.

Dat ze niet meer bij NS rijden vanaf april klopt, maar ze zullen zeker nog wel in Nederland te zien zijn, namelijk bij goederenvervoerders.

 

27-03-2023 14:39:36
icened200
icened200
Quote
DDZ7504 (27-03-2023 14:27:43):

Niet meer in Nederland wat? Die zin lijkt niet afgemaakt.

Dat ze niet meer bij NS rijden vanaf april klopt, maar ze zullen zeker nog wel in Nederland te zien zijn, namelijk bij goederenvervoerders.


Correctie: Niet meer in Nederland zal rijden. En niet bij NS.

 

27-03-2023 15:22:59
Daan!
Daan!

Waarom niet meer in Nederland?

 

27-03-2023 15:59:53
mdeen
mdeen

Aannemelijk verhuurd aan een partij buiten Nederland. Kan bijvoorbeeld zijn dat ze ook een ander landenpakket krijgen, afhankelijk van waar ze heen gaan, en daardoor niet meer in Nederland kunnen rijden.

Misschien heeft icened200 meer (interne) informatie, misschien is het ongelukkig verwoord.

 

27-03-2023 16:25:01
DDZ7504
DDZ7504

Ik ga uit van dat laatste.

 

07-04-2023 14:38:07 5
Basher
Basher

I was expecting a steady stream of Alpha TRAXX to go off lease in 2023 at the rate of two per month. Two went off lease in January, February and March 2023 but the locos going off lease and going to Brugge Works have not started work very quickly for a new operator.

186 208 is working for RTB
186 212 is working for Medway
186 214 is ready and awaiting a new customer
186 217 goes off lease in May
186 219 is working for Medway
186 221 is still being worked on at Brugge.
186 222 is still being worked on at Brugge.
186 223 is working for Medway
186 235 is working for Terminal Container Athus which is a new open access operator.

The immediate need for Alpha to take the TRAXX back may not be as acute as was reported at first. With the first ICNG due in service on 19th April things may change very quickly. NS could bring one eight car ICNG set into service per week and that means that they can send one ICRm set into warm storage per week. A regular weekly introduction also means that the maintenance of the ICNG is spread evenly.

There are no NS TRAXX to go back in April but it is expected that all the Alpha TRAXX will be off lease by mid/late August 2023. This means that June, July and August are likely to have a lot of changes. If the TRAXX are going off lease, then some of the ICRm coaches they pull are likely to be going into cold store at Arnhem. It also means the ICNG are going to have to come in to replace these trains at the same rate. There is also a shortage of capacity at Watergraafsmeer so it does need to be one in, one out.

We shall see!

Ik had verwacht dat er in 2023 een gestage stroom van Alpha TRAXX's uit de lease zou gaan in een tempo van twee per maand. In januari, februari en maart 2023 gingen er twee van lease, maar de locs die van lease gaan en naar Brugge Works gaan, zijn niet erg snel aan het werk gegaan voor een nieuwe exploitant.

186 208 werkt voor RTB
186 212 werkt voor Medway
186 214 is klaar en wacht op een nieuwe klant
186 217 gaat in mei uit de lease
186 219 werkt voor Medway
186 221 wordt nog aan gewerkt bij Brugge.
186 222 wordt nog aan gewerkt bij Brugge.
186 223 werkt voor Medway
186 235 werkt voor Terminal Container Athus, een nieuwe open access operator.

De onmiddellijke noodzaak voor Alpha om de TRAXX terug te nemen is misschien niet zo acuut als aanvankelijk werd gemeld. Nu de eerste ICNG op 19 april in dienst komt, kan dit snel veranderen. NS kan één ICNG-stel van acht wagons per week in dienst stellen en dat betekent dat zij één ICRm-stel per week naar de warme opslag kunnen sturen. Een regelmatige wekelijkse introductie betekent ook dat het onderhoud van de ICNG gelijkmatig wordt gespreid.

Er zijn geen NS TRAXX die in april terug moeten, maar de verwachting is dat alle Alpha TRAXX medio/eind augustus 2023 uit de lease zijn. Dit betekent dat juni, juli en augustus waarschijnlijk veel wijzigingen zullen kennen. Als de TRAXX uit de lease gaat, zullen sommige van de ICRm-rijtuigen die zij trekken waarschijnlijk naar de koelcel in Arnhem gaan. Dit betekent ook dat de ICNG deze treinen in hetzelfde tempo zal moeten vervangen. Er is ook een tekort aan capaciteit in Watergraafsmeer, dus het wordt één in, één uit.

We zullen zien!

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

 

12-05-2023 15:47:17 1
Rolffiej19
Rolffiej19

186-111 zal binnenkort als eerste worden voorzien van een AlphaTrains jasje en daarmee ongeveer dan nog 3 weken bij NS blijven rondrijden voordat ie terug gaat naar de Leasemaatschappij.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 12-05-2023 15:47
 

14-05-2023 12:29:20
Rolffiej19
Rolffiej19

Nou sneller dan verwacht is de 186-111 op 14-5 naar de Zaanstraat gebracht voor zijn nieuwe jasje.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 14-05-2023 12:29
 

14-05-2023 23:54:03
Basher
Basher

186 217 was also due to stop with NS this last week so that loco may be sat on Watergraafsmeer and there will be a set of ICRm coaches aside as well.

 

15-05-2023 00:18:07
Basher
Basher
Quote
Rolffiej19 (14-05-2023 12:29:20):

Nou sneller dan verwacht is de 186-111 op 14-5 naar de Zaanstraat gebracht voor zijn nieuwe jasje.


The loco will come out in Alpha Trains Green, I assume in the same style as 186 223.

 

15-05-2023 09:15:44
Muizeneus
Muizeneus
Quote
Basher (14-05-2023 23:54:03):

186 217 was also due to stop with NS this last week so that loco may be sat on Watergraafsmeer and there will be a set of ICRm coaches aside as well.


In een ander topic (weet zo niet welke) staat dat Alpha de 186 217 nog niet nodig heeft dus dat NS m langer mag houden

 

15-05-2023 11:08:28
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Muizeneus (15-05-2023 09:15:44):
Quote
Basher (14-05-2023 23:54:03):

186 217 was also due to stop with NS this last week so that loco may be sat on Watergraafsmeer and there will be a set of ICRm coaches aside as well.


In een ander topic (weet zo niet welke) staat dat Alpha de 186 217 nog niet nodig heeft dus dat NS m langer mag houden


Langer ten opzichte van inlevermaand april, ja. We zitten al lang in die verlengde huurperiode.

 

15-05-2023 12:27:49
Rolffiej19
Rolffiej19

De 217 is defect (ATB problemen en luchtlekkage stroomafnemer)

 

23-05-2023 18:30:05
Basher
Basher
Quote
Rolffiej19 (14-05-2023 12:29:20):

Nou sneller dan verwacht is de 186-111 op 14-5 naar de Zaanstraat gebracht voor zijn nieuwe jasje.


Any news on the painting of 186 111? Nog nieuws over het schilderen van 186 111?

 

26-05-2023 23:28:45
Basher
Basher
Quote
Rolffiej19 (15-05-2023 12:27:49):

De 217 is defect (ATB problemen en luchtlekkage stroomafnemer)


186 217 has gone to Alstom Brugge for conversion back to a freight loco 140km/h etc.

 

30-05-2023 00:46:13
wouterder
wouterder

Ik wil het topic over de Koning z'n staatsbezoek niet vervuilen, vandaar hier.
Zijn alle NS 186's eigenlijk inzetbaar naar België?
Zowel binnenlandse, als buitenlandse 186's hebben B en NL in hun raster staan op de zijkant, maar toch wordt er een vaste poule ingezet voor de treinen naar Brussel. Zit hier nog enig technisch verschil in?

 

30-05-2023 06:04:10
BVisser
BVisser

Alleen de 186 001 t/m 012 kunnen België in. Waar hem dat precies in zit is mij niet bekend.

 

30-05-2023 07:58:13
DDZ7504
DDZ7504

Ze hebben exact dezelfde software dus in principe is dat niet waar. Volgens mij wil NS het niet om te voorkomen dat er locs of stammen gemixt worden tussen binnenlandse en internationale diensten.

 

30-05-2023 08:52:08
BVisser
BVisser

Het zijn wel de enigste die dienst doen in de Benelux. Afgezien van de inbreng van de NMBS, uiteraard.

 

30-05-2023 10:32:16
DDZ7504
DDZ7504

Ja dat klopt, omdat er ergens wel een scheiding tussen moet zitten zodat ze niet gemixt ingezet worden. Maar technisch zijn er geen verschillen.

 

30-05-2023 10:58:49
Jorn
Jorn

Als ze technisch niet verschillend zijn, waarom is het dan nodig om een scheiding in de inzet te hanteren?

 


30-05-2023 11:45:09
aarclay
aarclay

Misschien vanwege de leeftijden, en onderhoudsbeurten die haast gelijk lopen? Denk ik?

Voorlopig blijven ze de IC-Brussel nog rijden, terwijl de rest op de duur naar Akiem gaat.



Laatst bewerkt door aarclay op 30-05-2023 11:46
 

30-05-2023 12:58:25
gose91
gose91
Quote
DDZ7504 (30-05-2023 10:32:16):

Ja dat klopt, omdat er ergens wel een scheiding tussen moet zitten zodat ze niet gemixt ingezet worden. Maar technisch zijn er geen verschillen.


Ook niet in het MEMOR knoppen paneeltje in de cabine? Meen me te herinneren dat de 013 tm 045 die niet hebben

In de Benelux loccen wordt wel extra veiligheidsmiddelen op voorraad gehouden ivm eisen van Infrabel.



Laatst bewerkt door gose91 op 30-05-2023 12:59
 

30-05-2023 13:09:30
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Jorn (30-05-2023 10:58:49):

Als ze technisch niet verschillend zijn, waarom is het dan nodig om een scheiding in de inzet te hanteren?


Omdat NSR en NSI niet dezelfde vervoerder zijn. Ander personeel, zowel op de trein als in de werkplaats. Een NSR machinist mag bijvoorbeeld niet zomaar een NSI trein afrangeren/verplaatsen, daar moet speciaal toestemming voor gegeven worden van de andere partij.

001-012 zijn aangewezen voor inzet bij NSI, de andere locs niet.

Ik zou zelf niet weten of die MEMOR knoppen erin zitten of niet, de laatste keer dat ik in een NS 186 heb gekeken was nog voor er überhaupt in sandwichformatie gereden werd. Maar in die tijd was het in elk geval wel de bedoeling dat, zodra de IC Brussel via de HSL zou gaan rijden, dat er geen technische verschillen meer zouden zijn tussen de binnenlandse en internationale treinen.

 

30-05-2023 13:16:48
Klaasje
Klaasje

Sowieso zijn de TRAXX-en die naar België rijden voorzien van knalseinen. Binnenlands is dat niet nodig of zelfs een onnodig risico.

 

30-05-2023 14:05:45
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
gose91 (30-05-2023 12:58:25):
Quote
DDZ7504 (30-05-2023 10:32:16):

Ja dat klopt, omdat er ergens wel een scheiding tussen moet zitten zodat ze niet gemixt ingezet worden. Maar technisch zijn er geen verschillen.


Ook niet in het MEMOR knoppen paneeltje in de cabine? Meen me te herinneren dat de 013 tm 045 die niet hebben


Die kastjes zitten in alle loccen, ze mogen ook allemaal naar België als ze voorzien zijn van de juiste veiligheidsmiddelen zoals Klaasje aangeeft ontbreken de knalseinen.

 

30-05-2023 14:42:21 3
Duplex07
Duplex07
Quote
DDZ7504 (30-05-2023 13:09:30):
Quote
Jorn (30-05-2023 10:58:49):

Als ze technisch niet verschillend zijn, waarom is het dan nodig om een scheiding in de inzet te hanteren?


Omdat NSR en NSI niet dezelfde vervoerder zijn. Ander personeel, zowel op de trein als in de werkplaats. Een NSR machinist mag bijvoorbeeld niet zomaar een NSI trein afrangeren/verplaatsen, daar moet speciaal toestemming voor gegeven worden van de andere partij.


Dat klopt niet helemaal, als wij NSR Mcn een ICD dienst rijden zijn wij op papier aan het rijden voor NSI en hebben hier ook een NSI AVB voor gekregen. In principe zouden wij ook gewoon een 9200 Wgm - Bd v.v. mogen rijden indien gevraagd door PC/LBC, dat dit zeer zelden gebeurt is wat anders... Op de Wgm worden ook gewoon door NSR Mcn'en gerangeerd met IC Brussel stammen en v.v.

Voor de TM's van Int geldt ook dat wanneer er "over's" zijn dat ze kunnen worden ingezet op de binnenlandse ICD.


  • Ik zou zelf niet weten of die MEMOR knoppen erin zitten of niet, de laatste keer dat ik in een NS 186 heb gekeken was nog voor er überhaupt in sandwichformatie gereden werd. Maar in die tijd was het in elk geval wel de bedoeling dat, zodra de IC Brussel via de HSL zou gaan rijden, dat er geen technische verschillen meer zouden zijn tussen de binnenlandse en internationale treinen.

Klopt inderdaad, van wat ik ben tegengekomen hebben alle ICD loc's gewoon het Memor kasje aan de rechterkant van de stuurtafel ingebouw zitten en wordt de Memor/TBL1+ bevestigd doormiddel van de PZB Wachsam knop te bedienen.

Enigste niet technische verschil tussen de Binnenlandse en de IC Brussel locs zijn de aanwezigheid van de knalseinen en de fakkel in de verzegelde rode kast en de NMBS papierwinkel in de locs.

De sluitsein lantaarns, belgische rode vlag en de belgische kortsluitkabels zijn ook gewoon aanwezig in de binnenlandse locs.



Laatst bewerkt door Duplex07 op 30-05-2023 14:43, reden: spellingsfoutje
 

30-05-2023 18:48:42
thom
thom
Quote
Klaasje (30-05-2023 13:16:48):

Sowieso zijn de TRAXX-en die naar België rijden voorzien van knalseinen. Binnenlands is dat niet nodig of zelfs een onnodig risico.


Nog sterker, in Nederland vallen die dingen onder de wapenwet ;)

 

31-05-2023 00:02:36 1
Basher
Basher
Quote
DDZ7504 (30-05-2023 13:09:30):
Quote
Jorn (30-05-2023 10:58:49):

Als ze technisch niet verschillend zijn, waarom is het dan nodig om een scheiding in de inzet te hanteren?


Omdat NSR en NSI niet dezelfde vervoerder zijn. Ander personeel, zowel op de trein als in de werkplaats. Een NSR machinist mag bijvoorbeeld niet zomaar een NSI trein afrangeren/verplaatsen, daar moet speciaal toestemming voor gegeven worden van de andere partij.

001-012 zijn aangewezen voor inzet bij NSI, de andere locs niet.

Ik zou zelf niet weten of die MEMOR knoppen erin zitten of niet, de laatste keer dat ik in een NS 186 heb gekeken was nog voor er überhaupt in sandwichformatie gereden werd. Maar in die tijd was het in elk geval wel de bedoeling dat, zodra de IC Brussel via de HSL zou gaan rijden, dat er geen technische verschillen meer zouden zijn tussen de binnenlandse en internationale treinen.


They will have different cost centres. 001 - 012 will be NSI and and 013 to 045 will be NSR. The Belgians put 12 locos into the Benelux Pool and NSI put 12 locos into the Benelux Pool. It is what happens when accountants get hold of your railway.

As far as I am aware, all the NS TRAXX and the 12 B-Transport TRAXX are fitted with Software Version 9.4 and have the door opening buttons on the drivers desk. The Lineas TRAXX used on the European Sleeper are fitted with Software Version 7J and can run into Germany. 7J does not allow them to work on the High Speed Line. Version 9.4 does not allow the TRAXX to work anywhere but Belgium and the Nederlands.

This is why when the TRAXX go off lease with NS they have to go to Brugge to have the door opening buttons and the associated electronics removed from them before they are released to freight customers. The change from Software 9.4 to 7J is not a big job but the paperwork with the locomotive also needs chaging as well.



Laatst bewerkt door Basher op 31-05-2023 00:57
 

31-05-2023 11:26:49
BVisser
BVisser

Vertaling:

Ze zullen verschillende kostenplaatsen hebben. De 186 001 - 012 zijn NSI en 013 - 045 zijn NSR. De Belgen plaatsten 12 locomotieven in de Beneluxpool en NSI plaatste 12 locomotieven in de Beneluxpool. Dat is wat er gebeurt als accountants het in uw spoorbedrijf voor het zeggen krijgen.

Voor zover ik weet, zijn alle NS TRAXX en de 12 B-Transport TRAXX uitgerust met softwareversie 9.4 en hebben ze de deuropeningsknoppen op de stuurtafel. De Lineas TRAXX die voor de European Sleeper worden gebruikt, zijn uitgerust met softwareversie 7J en kunnen Duitsland in. 7J staat niet toe dat ze op de HSL-Zuid rijden. Met versie 9.4 kan de TRAXX nergens anders rijden dan in België en Nederland.

Dit is de reden waarom wanneer de TRAXX uit lease gaat bij NS, ze naar Brugge moeten om de deuropeningsknoppen en de bijbehorende elektronica te laten verwijderen voordat ze worden vrijgegeven aan nieuwe huurders. De ombouw van Software 9.4 naar 7J is geen grote klus maar ook het papierwerk van de locomotief moet aangepast worden.



Laatst bewerkt door BVisser op 31-05-2023 11:27
 

31-05-2023 11:51:37
mtlx
mtlx

Bij de upgrade van 7J (die is ook in het verleden gebruikt door NS voor de HSL diensten) naar 9.3/9.4 zijn er behoorlijk wat hardwarewijzigingen doorgevoerd. Als de locs werkelijk terug moeten naar 7J, dan is dat een enorme operatie.
Ik ben zelf niet met de Traxx bezig, maar ik meende te hebben begrepen dat er 'slechts' een downgrade van 9.4.2 naar 9.3 plaats zou vinden. Daarin zitten nog steeds een aantal hardware- en softwarewijzigingen, maar dat is veel minder dan van 9.4 naar 7.

 

31-05-2023 18:00:52
yappa
yappa
Quote
Basher (27-02-2023 20:23:14):

Momenteel [27/02/23] heeft NS voor binnenlandse treinen

Drieëndertig Akiem TRAXX - 186 013 t/m 045
Dertien Alpha TRAXX - 186 111 t/m 122 & 217.

Dit geeft zesenveertig TRAXX locs voor interne treinen. Ik heb de diagrammen op Trainposities bekeken en er zijn momenteel acht Amsterdam - Rotterdam diagrammen en elf Den Haag - Eindhoven diagrammen. Dit zijn in totaal negentien schema's per dag waarvoor achtendertig locomotieven nodig zijn.

De NS verliest de laatste tijd twee Alpha TRAXX per maand. Veel hangt af van de vraag of de twaalf NS Alpha TRAXX [186 111 t/m 122] in september 2023 uit de lease gaan.

[...] Alles minder dan negentien ICRm sets en treinen worden geannuleerd.


Ik ben toch wel benieuwd hoe het nu gaat. Als AlphaTrains nog steeds haar locomotieven terug wil hebben per september, dan zijn er op dat moment nog maar 33 bruto locomotieven beschikbaar en met een onderhouds- en reparatiemarge van 10-20% zit je dan aan 27-30 loccen, oftewel 13-15 inzetbare stammen ICRm.

De instroom van ICNG loopt op dit moment nog niet vlekkeloos (zoals normaal in de introductiefase) dus ervan uitgaan dat ICNG de uitstroom van Traxx loccen kan compenseren, lijkt me op dit moment optimistisch.

Natuurlijk weet ik niet of Alpha inmiddels toch wat ruimte heeft gevonden om NS wat langer te laten genieten van de locomotieven, maar ik zou toch onderhand het oude inzetplan met getrokken ICRm, zonder sandwich intussen gaan afstoffen voor enkele treinseries. Daarmee zou de cirkel wel heel mooi rond zijn!

 

31-05-2023 20:09:08
kleine_man
kleine_man

De NS heeft al lang en breed gehuild dat er vanaf september dit jaar problemen op de HSL zullen zijn door de genoemde acties. Maar iets van een alternatief plan is er nog niet. Kortom dit najaar staat de reiziger weer op 1, 2 en 3....... In de regen, wind en sneeuw.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

31-05-2023 20:56:05
AlexNL
AlexNL

Er zijn nog wel wat ingrepen in de dienstregeling te doen om locomotieven vrij te spelen, mocht de situatie nijpend worden.

Bijvoorbeeld:

  • De 1100 inkorten tot Eindhoven - Rotterdam en doorkoppelen aan de 1000
  • De 900 schrappen
  • De 9200 beperken tot Breda - Brussel

Tegen de tijd dat het zo ver komt wordt het waarschijnlijk wel nodig om stammen te verlengen naar 11 bakken (dat + locs is het maximale wat er aan de IC-perrons past) i.v.m. capaciteit.

 

01-06-2023 01:22:04
sm@rkie
sm@rkie
Quote
BVisser (31-05-2023 11:26:49):

De Lineas TRAXX die voor de European Sleeper worden gebruikt, zijn uitgerust met softwareversie 7J en kunnen Duitsland in. 7J staat niet toe dat ze op de HSL-Zuid rijden. Met versie 9.4 kan de TRAXX nergens anders rijden dan in België en Nederland.


Deze traxx rijdt gewoon met sw 9.4.6, en in B, NL & D

 

01-06-2023 08:33:44
DDZ7504
DDZ7504

Dan is 9.4.6 waarschijnlijk juist weer niet toegelaten op de HSL.

 

01-06-2023 14:31:59
sm@rkie
sm@rkie

Klopt dat is sw 9.4.3.

Voornaamste verschil is de sandwichmode in deze versie tov die .6 versie

 

01-06-2023 17:39:54
phantom
phantom

Kan het aan mij liggen als leek zijnde,maar heeft niemand dan voorzien wat voor een problemen dat met zich mee (gaat) brengen/brengt als je ofwel een HSL hebt ofwel een overig net met diverse software versie benodigdheden,en je daardoor je loccen park in 2en moet delen ??
1 software versie regelen zodat overal gereden kan worden,dat had toch vele malen handiger geweest ?
Ben benieuwd waarvoor die "splitsing" in software versie's er nog is ipv opgelost is.
Alvast dank voor het antwoord.

 

01-06-2023 17:50:39
DDZ7504
DDZ7504

Dat is helemaal niet aan de hand. Alle locs van NS en NMBS hebben dezelfde software. De loc van European Sleeper is Lineas, niet NMBS.

 

01-06-2023 17:52:53
Rsb
Rsb
Quote
AlexNL (31-05-2023 20:56:05):

Er zijn nog wel wat ingrepen in de dienstregeling te doen om locomotieven vrij te spelen, mocht de situatie nijpend worden.

Bijvoorbeeld:

  • De 1100 inkorten tot Eindhoven - Rotterdam en doorkoppelen aan de 1000
  • De 900 schrappen
  • De 9200 beperken tot Breda - Brussel

Tegen de tijd dat het zo ver komt wordt het waarschijnlijk wel nodig om stammen te verlengen naar 11 bakken (dat + locs is het maximale wat er aan de IC-perrons past) i.v.m. capaciteit.


En wat is er mis met omlopen van de locs wat bij NS Hispeed ook gebeurde? Daarmee spaar je al de helft uit



Laatst bewerkt door Rsb op 01-06-2023 17:53
 

01-06-2023 17:56:55
Dionysusnu
Dionysusnu

De tijdsduur, en volgens mij was er ook iets dat machinisten zelf niet meer de rol van rangeerder mogen doen, dus dat het extra personeel kost.

 

01-06-2023 18:06:52
michaben
michaben

De uitstroom van TRAXX is vooral een probleem bij volledige uitval van ICNG. Die kans is echter minder groot, in principe zal ICNG gewoon rijden in september maar mogelijk wat minder diensten dan voorzien, of met wat kortere treinen dan voorzien. Het zwaarste scenario waarbij er niet meer in sandwich gereden kan gaan worden zal dus niet zo snel uit de kast getrokken hoeven te worden. Ook voor 2025 zijn terugvalopties in het (steeds waarschijnlijkere) scenario dat er nog onvoldoende ICNG beschikbaar is voor 6 intercity's per uur over de HSL.

 

01-06-2023 18:20:52
verst107
verst107

Minder diensten, kortere treinen... merkt de reiziger daar nog iets van? Zo nee, dan prima. En zo ja... op welke plek komt die reiziger bij NS? Krijg het gevoel dat NS treinen rijdt in plaats van reizigers naar hun bestemming brengt.

 

01-06-2023 19:26:32 5
gose91
gose91

Sorry, ik doe even een ontwikkeling TRAXX tussendoor. Loc 186111 is omgeschilderd naar het Alpha-Trains-grijs-felgroen en zal hiermee nog een tijdje dienst doen.

 

01-06-2023 23:17:32
thom
thom
Quote
phantom (01-06-2023 17:39:54):

Kan het aan mij liggen als leek zijnde,maar heeft niemand dan voorzien wat voor een problemen dat met zich mee (gaat) brengen/brengt als je ofwel een HSL hebt ofwel een overig net met diverse software versie benodigdheden,en je daardoor je loccen park in 2en moet delen ??
1 software versie regelen zodat overal gereden kan worden,dat had toch vele malen handiger geweest ?
Ben benieuwd waarvoor die "splitsing" in software versie's er nog is ipv opgelost is.
Alvast dank voor het antwoord.


Het verschil in die software versies zit hem juist in ondersteuning van bepaalde functionaliteiten, zoals bijvoorbeeld het kunnen samenwerken met de ICR'en en het kunnen functioneren op de HSL.

De truc dat je niet met alle software versies zomaar overal kunt rijden is dat je soms bepaalde functionaliteiten mist, of over functionaliteiten beschikt die niet getest zijn in andere omgevingen dan waar ze voor bedoeld zijn en dus niet uitgesloten is dat die daar problemen op zouden kunnen leveren.

 

02-06-2023 00:43:36
AlexNL
AlexNL
Quote
Rsb (01-06-2023 17:52:53):
En wat is er mis met omlopen van de locs wat bij NS Hispeed ook gebeurde? Daarmee spaar je al de helft uit

Loc omlopen kost tijd, vraagt meer spoorcapaciteit (je hebt ineens een wisselloc die ook ergens moet blijven), vraagt meer personeel (die wisselloc moet ook omlopen) en er moeten meer handelingen gebeuren (aan- en afkoppelen, beproevingen).

Dat in een tijd van personeelstekorten, onttrekkingen van de infra in het kader van verbouwing (Amsterdam) en plekken waar het sowieso nog nooit is gedaan (Eindhoven) maken het alleen maar complexer en veel storingsgevoeliger. Niet onmogelijk, wel ontzettend lastig.

 

02-06-2023 07:58:44 3
yappa
yappa

"Ontzettend lastig" is wel heel dramatisch voor een proces dat tot 2013 gewoon dagelijks werk was. Dat het omrijden extra infracapaciteit vraagt is een feit, het wordt pas een probleem als die capaciteit er ook daadwerkelijk niet is.

NS heeft gekozen voor sandwich omdat ze toen vonden dat dat handig was, bij overvloed aan locs. Terug naar een getrokken bedrijf zal ongetwijfeld op punten nadelen hebben, anders had NS nooit voor sandwich gekozen. Maar als die overvloed aan loccen er niet is, mag je best kijken of het operationele model nog steeds het beste is, of dat er andere manieren zijn om schrappen in de treindienst te voorkomen.



Laatst bewerkt door yappa op 02-06-2023 07:59
 

02-06-2023 09:34:18
Muizeneus
Muizeneus
Quote
AlexNL (02-06-2023 00:43:36):

Dat in een tijd van personeelstekorten, onttrekkingen van de infra in het kader van verbouwing (Amsterdam) en plekken waar het sowieso nog nooit is gedaan (Eindhoven) maken het alleen maar complexer en veel storingsgevoeliger. Niet onmogelijk, wel ontzettend lastig.


Ook in Ehv is omlopen met loks planmatig geweest, jarenlang hebben de loks van de toenmalige 900 (Zvt? - Hlm - Asd - Ehv) in Ehv omgelopen. Tot een jaartje of 15 geleden oid

 

02-06-2023 09:49:59
MasterE
MasterE

Allemaal leuk en aardige suggesties. Maar ook ten tijde van de getrokken FYRA/ICD ging het regelmatig niet goed en vertrokken treinen te laat, helemaal niet of kwamen onderweg met problemen tot stilstand.

Je kan er van alles van vinden, maar NS kiest bewust voor het uit de dienstregeling schrappen van treinen om op die manier een betrouwbaar product aan te bieden. Het is immers voor de klant duidelijker dat er bepaalde treinen niet rijden en je reis daarop aan te passen, dan alles maar te laten zoals het is en vervolgens elke dag op zeker uit val en (grote) vertragingen te hebben.




Mcn Asd
 

02-06-2023 09:58:26
bert
bert

Dat is zeker duidelijk. Al jaren zien we veel veel treinen uitvallen. Dus waarom zou je die fijne gewoonte niet handhaven? Je zou er maar van in de war kunnen raken als de spoorwegen enigszins een betrouwbare dienstverlening zouden bieden.

 

02-06-2023 10:07:08
Muizeneus
Muizeneus
Quote
MasterE (02-06-2023 09:49:59):

Je kan er van alles van vinden, maar NS kiest bewust voor het uit de dienstregeling schrappen van treinen om op die manier een betrouwbaar product aan te bieden. Het is immers voor de klant duidelijker dat er bepaalde treinen niet rijden en je reis daarop aan te passen, dan alles maar te laten zoals het is en vervolgens elke dag op zeker uit val en (grote) vertragingen te hebben.


Één denkfout: dit gaat over het vervoeren van reizigers en niet over het rijden van treintjes. Zolang er genoeg capaciteit is komt dat overeen, maar als er dusdanig in de dienstregeling geschrapt gaat worden dat er capaciteitsgebrek komt, dan ontstaat er voor de reiziger alsnog een onbetrouwbaar product. Immers de trein kan wel rijden, maar als je er als reiziger niet meer bijpast is dat voor de reiziger hetzelfde als een trein die uitvalt.

 

02-06-2023 10:33:24 1
AlexNL
AlexNL
Quote
yappa (02-06-2023 07:58:44):

"Ontzettend lastig" is wel heel dramatisch voor een proces dat tot 2013 gewoon dagelijks werk was. Dat het omrijden extra infracapaciteit vraagt is een feit, het wordt pas een probleem als die capaciteit er ook daadwerkelijk niet is.


Het Nederlandse spoorbedrijf is, ook qua infrastructuur, niet ingericht op het voortdurend omlopen van locomotieven of het werken met wissellocs.

In 2013 was dat ook al zo, alleen viel het toen wat minder op omdat het over 2 treinen per uur ging en het slechts op één plek gebeurde: in Rotterdam (later Breda). In Amsterdam werd er niet onder de kap gekeerd, het omlopen gebeurde op de Watergraafsmeer.

We zijn nu 10 jaar verder, de dienstregeling is opgevoerd in frequentie, en de infrastructuur is er niet flexibeler op geworden. Op een locatie als Den Haag Centraal (met kopsporen zonder 'headshunt') lijkt het me al helemaal een complexe puzzel om locwissels goed te laten werken.


NS heeft gekozen voor sandwich omdat ze toen vonden dat dat handig was, bij overvloed aan locs. Terug naar een getrokken bedrijf zal ongetwijfeld op punten nadelen hebben, anders had NS nooit voor sandwich gekozen. Maar als die overvloed aan loccen er niet is, mag je best kijken of het operationele model nog steeds het beste is, of dat er andere manieren zijn om schrappen in de treindienst te voorkomen.


Dat is niet helemaal hoe het is gegaan.

Ten tijde van de Fyra V160 reed men met getrokken materieel in afwachting van de treinstellen. Nadat de V250 definitief was afgeserveerd, en NS de hete adem in haar nek voelde, is er een Plan B bedacht om zo dicht mogelijk bij het geplande dienstregelingsmodel te komen.

Blijven werken met locwissels was geen optie: het duurde te lang, was te storingsgevoelig, en paste ook niet meer binnen het treinstellenbedrijf waarmee de rest van NS werkt.

Het oorspronkelijke plan was om de BDs-rijtuigen aan te passen zodat deze konden samenwerken met een Traxx. Pas later is het besluit genomen om extra locs te bestellen om in sandwichbedrijf te gaan rijden.

 

02-06-2023 11:06:15
Edb3
Edb3

.



Laatst bewerkt door Edb3 op 02-06-2023 11:06
 

02-06-2023 11:30:31
DDZ7504
DDZ7504
Quote
gose91 (01-06-2023 19:26:32):

Sorry, ik doe even een ontwikkeling TRAXX tussendoor. Loc 186111 is omgeschilderd naar het Alpha-Trains-grijs-felgroen en zal hiermee nog een tijdje dienst doen.


Er zit een klein NS logo op de neus, op dezelfde plek als waar de 186 223 het grote logo had. Lijkt hetzelfde formaat te zijn als dat de geelkop FLIRT / SNG hebben.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 02-06-2023 11:30
 

02-06-2023 12:07:12 6
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
AlexNL (02-06-2023 10:33:24):
Quote
yappa (02-06-2023 07:58:44):

"Ontzettend lastig" is wel heel dramatisch voor een proces dat tot 2013 gewoon dagelijks werk was. Dat het omrijden extra infracapaciteit vraagt is een feit, het wordt pas een probleem als die capaciteit er ook daadwerkelijk niet is.


Het Nederlandse spoorbedrijf is, ook qua infrastructuur, niet ingericht op het voortdurend omlopen van locomotieven of het werken met wissellocs.


Amsterdam Centraal: spoor 14b, omrijden via 60-15b-14a. Tevens via Watergraafsmeer.
Breda: als huidig; wisselloc spoor 802.
Den Haag Centraal: als huidig, wisselloc spoor 25.
Eindhoven Centraal: als huidig; wisselloc spoor 50.

Om enkele voorbeelden van uitwerkingen te bieden. We deden in Nederland decennialang niet anders. NS Reizigers en ProRail willen het slechts niet.

In Nederland is men panisch als het gaat om locs afkoppelen. In de rest van Europa niet.
In Nederland is men panisch als het gaat om wissels laten liggen ten behoeve van verstoringen. In de rest van Europa niet.
In Nederland is men panisch om treinen op de vrije baan voor een rood sein te laten lopen. In de rest van Europa niet.
In Nederland is men panisch als het gaat om treinpersoneel op schouwpaden laten lopen. In de rest van Europa niet.
In Nederland durft men nauwelijks spitstreinen te introduceren want dit is onvoorspelbaar voor de reiziger en past niet bij een BUP. In de rest van Europa is dit geen probleem.
Enzovoorts. Het is beslist aardig dat elke regel en verbod kan worden verklaard, echter wel met het gevolg dat Nederland bij lange na geen vooruitstrevend spoorland meer is. Integendeel.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 02-06-2023 12:07
 

02-06-2023 12:41:24 2
thom
thom

Een deel van je benoemingen met 'Nederland' zijn louter het geval bij 'NS' en bij andere vervoerders ook niet meer dan normaal hoor.



Laatst bewerkt door thom op 02-06-2023 12:41
 

02-06-2023 12:50:10
rick
rick

Ik denk dat je bedoelt dat ze bij andere vervoerders niet normaal zijn, nu staat er het omgekeerde.

 

02-06-2023 13:20:26
thom
thom

Bij andere zijn dat soort zaken gewoon de normaalste zaak van de wereld ja.

 

02-06-2023 13:24:08 2
AlexNL
AlexNL
Quote
Ysbergsla (02-06-2023 12:07:12):

Amsterdam Centraal: spoor 14b, omrijden via 60-15b-14a. Tevens via Watergraafsmeer.
Breda: als huidig; wisselloc spoor 802.
Den Haag Centraal: als huidig, wisselloc spoor 25.
Eindhoven Centraal: als huidig; wisselloc spoor 50.


En al die extra treinbewegingen passen ook allemaal binnen de dienstregeling en de kaders die daarvoor gelden?

In Breda was het vroeger zo dat de 900 keerde op spoor 852. De wisselloc stond dan te wachten op spoor 802. Als alles op tijd reed ging dat prima, maar bij een kleine vertraging (+5/+10) van de inkomende 900 werd er vaak al onder de kap gekeerd, omdat de kering anders niet haalbaar zou zijn. En zelfs dan ging de uitgaande 900 vaak met een klein plusje naar buiten omdat het proces nou eenmaal langer duurt.


Om enkele voorbeelden van uitwerkingen te bieden. We deden in Nederland decennialang niet anders. NS Reizigers en ProRail willen het slechts niet.


Je kunt wel een blik werpen op sporenplan.nl en lijntjes tekenen over hoe je zoiets zou doen, en voor een enkele trein is dat ook wel maakbaar, maar een solide dagvaste dienstregeling kun je hier gewoon niet meer op bouwen.

Men heeft lang geleden de keuze gemaakt om volgens een treinstellenbedrijf te gaan werken, en alle ontwerpkeuzes die daarna zijn gemaakt gaan uit van zo'n bedrijfsvoering.


In Nederland is men panisch als het gaat om locs afkoppelen. In de rest van Europa niet.


In het Verenigd Koninkrijk is men vrijwel compleet over naar treinstellenbedrijf. De enige uitzondering daarop is de Caledonian Sleeper omdat die zeer specfieke behoeftes heeft.

In Duitsland gaat men over naar vaste samenstellingen en kiest men zelfs voor treinstellen van 13 bakken.

In Frankrijk is al het nieuwe spul treinstellen.

Italië idem.

Oostenrijk en Zwitserland hebben weliswaar nog veel getrokken materieel, maar dat rijdt ook vaak in vaste samenstellingen. En nieuw spul is allemaal treinstellen

In centraal en oost-Europa wordt ook steeds meer bewogen richting treinstellen.

Hoezo is men in Europa niet panisch als het gaat om locs afkoppelen?


In Nederland is men panisch als het gaat om wissels laten liggen ten behoeve van verstoringen. In de rest van Europa niet.


Budgettaire keuzes. Geef ProRail € 5 miljard per jaar meer en kijk eens hoeveel wissels er blijven liggen.


In Nederland is men panisch om treinen op de vrije baan voor een rood sein te laten lopen. In de rest van Europa niet.


Een gevolg van een ongeluk en het niet hebben van een gegarandeerd werkend vangnet voor wanneer de machinist een fout maakt (ATB-Vv is niet overal aanwezig en is niet fail-safe).

Mocht Duitsland geen 2000 Hz-magneten hebben, of niet failsafe by default zijn, dan zou men daar ook anders plannen. Idem VK (een niet-werkend TPWS-baken is zichtbaar voor de trdl!).


In Nederland is men panisch als het gaat om treinpersoneel op schouwpaden laten lopen. In de rest van Europa niet.


Keuze van de vervoerder, al dan niet in samenspraak met de vakbonden.

Is overigens ook helemaal geen typisch Nederlands dingetje, in het VK doen ze het net zo min.


In Nederland durft men nauwelijks spitstreinen te introduceren want dit is onvoorspelbaar voor de reiziger en past niet bij een BUP. In de rest van Europa is dit geen probleem.


Dit is gewoon niet waar.


Enzovoorts. Het is beslist aardig dat elke regel en verbod kan worden verklaard, echter wel met het gevolg dat Nederland bij lange na geen vooruitstrevend spoorland meer is. Integendeel.


Dat ben ik niet met je eens. Er zijn dingen die echt wel beter zouden kunnen (dat we nog steeds 130 km/u rijden op veel lijnen, bijvoorbeeld...) maar om nou te zeggen dat we niet vooruitstrevend meer zijn? Niet mee eens.

 

02-06-2023 13:48:19
Ysbergsla
Ysbergsla

Ik ben het met je eens dat mijn chagrijn wellicht ietwat vertroebelend werkte - al beschreef ik bewust de situatie nu, niet de toekomst - maar met snelheid stip je een nog niet genoemd punt aan. Hoeveel sneller zijn treinverbindingen de afgelopen decennia geworden? Zeker, op bepaalde trajecten scheelt het soms meer dan vijf minuten, maar op andere trajecten zijn treinen nu trager dan veertig jaar geleden. Enkel vanwege 'geldende kaders', waar onderhand bijkans niemand nog kan uitleggen waarom die ooit bedacht zijn. Maar aangepast mogen ze enkel in de strengere richting. Andere landen zijn met hun tijd mee gegaan, hebben in Nederland toentertijd inspiratie opgedaan en zijn ons inmiddels voorbijgestreefd.

 

02-06-2023 15:25:58
cuneo56
cuneo56

Wat ik nog niet las in de laatste reacties is dat door de vele en strenge eisen die aan een trein gesteld worden die over een HSL wil rijden dit "even lokwisselen" bijna onmoglijk is geworden. Er moet het nodige elke keer getest worden dat niet binnen redelijke tijd, laat staan tussen de passagiers wisseling door kan gebeuren. Het ontbreekt er nog net aan (of inmiddels ook) dat het door een NOBO moet gebeuren en worden vastgelegd.

 

02-06-2023 15:31:18
wouterder
wouterder

Okay locwisselen wordt dus moeilijk bij een tekort aan Traxxen.
Maar bestaat er nog wel een kans dat de stammen mogelijk verlengd worden van 7 naar 9 en 9 naar 11?
Aangezien er minder locomotieven beschikbaar zijn straks, maar meer bakken.

 

02-06-2023 16:16:41
gose91
gose91

Naar mijn beste weten zijn de stammen toegelaten tot en met 10 rijtuigen

 

02-06-2023 16:21:55 2
Muizeneus
Muizeneus

Er is nog een oplossing om met 1 lok te rijden zonder omlopen: rondjes rijden!😃

Vooruitlopend op de nieuwe situatie gaat de Benelux alvast naar Asdz, en kan dan via Wd-Bkl naar Rtd (of wel naar Asd, en dan via Wgm-Dmnz naar Shl) . En in Brussel via de Noordzuidlijn heen en via de Brusselse westtak terug. Waar een wil is is een weg!

 

02-06-2023 22:51:52
wouterder
wouterder
Quote
gose91 (01-06-2023 19:26:32):

Sorry, ik doe even een ontwikkeling TRAXX tussendoor. Loc 186111 is omgeschilderd naar het Alpha-Trains-grijs-felgroen en zal hiermee nog een tijdje dienst doen.


Is deze ook weer te spotten in de dienst?

 

03-06-2023 08:18:46
103 220-0
103 220-0

Gistermiddag (2/6) stond de loc bij de werkplaats Zaanstraat.

 

03-06-2023 09:23:06
BVisser
BVisser

Ik heb hem tot nu toe niet in de dienst gezien.

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Baureihe 186/TRAXX
RailWiki.nl