Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Baureihe 186/TRAXX
RailWiki.nl
Ontwikkelingen lease-TRAXX'en bij NS
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
03-06-2023 10:58:32
phantom
phantom
Quote
MasterE (02-06-2023 09:49:59):

Allemaal leuk en aardige suggesties. Maar ook ten tijde van de getrokken FYRA/ICD ging het regelmatig niet goed en vertrokken treinen te laat, helemaal niet of kwamen onderweg met problemen tot stilstand.

Je kan er van alles van vinden, maar NS kiest bewust voor het uit de dienstregeling schrappen van treinen om op die manier een betrouwbaar product aan te bieden. Het is immers voor de klant duidelijker dat er bepaalde treinen niet rijden en je reis daarop aan te passen, dan alles maar te laten zoals het is en vervolgens elke dag op zeker uit val en (grote) vertragingen te hebben.


Nu NS daar jaren terug mee is begonnen,met het schrappen van treinen die vaak uitvallen,weerhoud het ze er niet van om bij "de nieuwe dienstregelingen" die dan een gezonde basis zouden moeten zijn om wel elke trein te rijden,er alsnog/alweer treinen uit te schrappen.
Waardoor je kan gaan denken,elke nieuw dienstregelings jaar word er een slankere "gezonde basis" (althans dat lijkt de denkwijze) gemaakt en moet t over zijn met schrappen,maar die trend stopt tot zover niet.
Door schrappen tot er niks meer rijd,is ook een optie zo lijkt 🙁

Als er teveel verbindingen sneuvelen waardoor reizigers in de knoei komen met hun agenda ,om bv optijd op het werk te komen,dan verlaten die toch echt de trein als vervoersmiddel.

 

03-06-2023 11:08:20
thom
thom

Daar gaat het helemaal niet om en is ook geen sprake van dat men gewoon treinen opheft die vaak uitvallen.

In deze word een kans voorzien dat er onverhoopt te weinig materieel is, en om te zorgen dat niet 'at random' allemaal treinen als verrassing uitvallen word er gekeken naar een slankere dienstregeling waardoor je dus al op voorhand weet dat die treinen niet rijden en er dus ook niet op kan gaan rekenen.

 

03-06-2023 15:37:02
pascalgerr
pascalgerr
Quote
103 220-0 (03-06-2023 08:18:46):

Gistermiddag (2/6) stond de loc bij de werkplaats Zaanstraat.


Vandaag ook, met rangeerpit.

 

04-06-2023 09:54:32 3
yappa
yappa
Quote
thom (03-06-2023 11:08:20):

er is ook geen sprake van dat men gewoon treinen opheft die vaak uitvallen.

[...] om te zorgen dat niet 'at random' allemaal treinen als verrassing uitvallen word er gekeken naar een slankere dienstregeling


Is dat echt de nuance die het beter maakt? "We heffen niet de treinen op die vaak uitvallen, we schrappen andere treinen en noemen dat een slankere dienstregeling"?

Noem mij maar gek, maar dat komt voor mij gewoon op hetzelfde neer. Dat was precies de reden waarom ik zo nieuwsgierig ben naar ideeën om een "even dikke" dienstregeling te blijven rijden met meer Traxx uitstroom en minder ICNG instroom.

 


04-06-2023 11:46:00 1
thom
thom

Ik denk dat een reiziger er meer aan heeft als ie van te voren weet welke trein er niet rijdt, dan dat ie elke dag geconfronteerd word met een andere trein die uit valt.

Als je s'maandag op het station staat en de trein van 9 uur rijdt niet, en je denkt dinsdag dan ga ik wel een half uurtje eerder en dan blijkt het ineens die dag de trein van half 9 te zijn die niet rijdt.

 

04-06-2023 18:21:15 8
Basher
Basher

Ik had gehoord dat alle Alpha TRAXX in september uit de lease zouden gaan en dat er een planning was wanneer de locs bij NS zouden eindigen. Ik weet niet meer wat er aan de hand is, hoewel "brand blussen", "wanhoop" en andere soortgelijke woorden misschien wel op hun plaats zijn. De mogelijkheid bestaat dat mensen van NS op handen en knieën hebben rondgelopen bij Alpha Trains HQ om tijd te bedelen.

De verwachting was dat 186 111 en 217 in mei tegelijkertijd bij NS zouden eindigen. 186 217 eindigde inderdaad bij NS in mei en ging naar Bruges Works. De verwachting was dat 186 111 in mei zou stoppen en overgeschilderd zou worden. 186 111 ging op 14 mei naar de Zaanstraat en werd daar overgeschilderd. Na het schilderen werd verwacht dat 186 111 ook naar de Brugse werken zou gaan, maar in plaats daarvan komt hij weer terug in NS-dienst. De verwachting was dat de Alpha TRAXX één voor één zouden eindigen bij NS, naar de Zaanstraat zouden gaan en overgeschilderd zouden worden voordat ze naar Brugge zouden gaan. Ik hoorde wel dat alle Alpha TRAXX begin augustus 2023 zouden eindigen bij NS en teruggebracht zouden worden omdat Alpha er klanten voor had. NS had al een verlenging gehad.

Ik heb niets gehoord dat zegt dat de deadline van september is veranderd, maar niets zou me meer verbazen.

Er is gemeld dat Alpha klanten heeft voor deze TRAXX locs. Brugge moet nog de tijd hebben om de werkzaamheden aan ze uit te voeren voordat ze aan deze goederenklanten worden overgedragen. Ik denk dat het gaat om het verwijderen van de knoppen voor het openen van de deuren op het bureau van de machinist en de FMZ-module (Frequenzmultiplexe Zugsteuerung) apparatuur aan de binnenkant. Er is ook papierwerk te doen.

Een commentator zei dat de treinen Den Haag - Eindhoven van de HSL zouden kunnen worden omgeleid en via Dordrecht zouden kunnen rijden. De treinen uit de 1100-serie zouden door alles kunnen worden bediend, hoewel ik verwacht dat dit elders problemen zou opleveren.

Ik zal ook buigen voor de superieure kennis over de TRAXX softwarevarianten. Het is een tijd geleden dat ik de TRAXX software heb bekeken en het was toen niet erg spannend. Ik wist wel dat er een specifieke versie was voor top en tail bediening in België en Nederland waardoor ze nergens anders konden werken. Daarvoor kom je naar het forum, om nieuwe dingen te leren.

The word I had was that all the Alpha TRAXX would be off lease in September and there was a planned run down of when the locos would finish with NS. I no longer know what is going on although "fire fighting", "desperation" and other similar words may be appropriate. There is the possibility that people from NS have been on their hands and knees round at Alpha Trains HQ begging for time.

It was expected that 186 111 and 217 would finish with NS at the same time in May. 186 217 did finish with NS in May and went to Brugge Works. It was expected that 186 111 would be stopped in May and be repainted. 186 111 did go to Zaanstraat on 14th May and get repainted. After painting it was expected that 186 111 would also go to Brugge works but it is coming back into NS service instead. It was expected that one by one, the Alpha TRAXX would finish with NS, go to Zaanstraat and be repainted before going to Brugge. I did hear that all the Alpha TRAXX would finish with NS by early August 2023 and be returned as Alpha had customers for them. NS had already has had an extension.

I have not heard anything to say that the September deadline has changed but nothing would surprise me anymore.

It has been reported that Alpha have customers for these TRAXX locos. Brugge still has to have the time to do the works on them before handing over to these freight customers. I think it is removing the door opening buttons on the drivers desk and the FMZ module (Frequenzmultiplexe Zugsteuerung) equipment from inside. There is also paperwork to do as well.

One commentator did say that the Den Haag - Eindhoven trains could be diverted off the HSL and run via Dordrecht. The trains in the 1100 series could be worked by anything although I expect this would open up problems elsewhere.

I will also bow to superior knowledge about the TRAXX software variations. It is a while since I looked at the TRAXX software and it was not very exciting then. I did know there was a specific version for top and tail operation in Belgium and the Nederlands which meant they could not work anywhere else. It is what you come to the Forum for, to learn new things.

 

07-06-2023 11:30:47 10
moderator
Moderator
moderator

Als er commentaar is op iemand zijn/haar inhoudelijke reactie, kan dat hier geplaatst worden. Dat er iemand iets schrijft met een schrijffout erin kan gebeuren, maar daar hoeft het vervolgens niet tientallen berichten lang over te gaan.
Dit is het topic over Ontwikkelingen Traxx en niet van 'Van Dale' of 'Het groene boekje', daarom alle berichten over het 'Word' gebruik verwijderd.

 

11-06-2023 10:47:33
moderator
Moderator
moderator

Het melden van spots is nadrukkelijk niet de bedoeling in ontwikkelingen topics, daarvoor is het OD van de desbetreffende dag voor bedoeld. En "nu" is geen goede indicatie van een tijdstip (zie de forumregels). Genoemd bericht is verwijderd.

 

11-06-2023 11:12:19
phantom
phantom

Als alle traxxen terug gaan in Augustus naar Alpha trains,dan houd men bar weinig/niks meer over om diensten mee te rijden.
Dan moet er toch een vorm van druk op NS staan om te zorgen dat ze werkend rijdend materieel hebben om dat gat mee te vullen.
Op het moment lijkt het er op dat men dat niet afdoende zal hebben,dat word dan wederom afschaling van de dienstregeling ?

 

11-06-2023 11:24:51
DDZ7504
DDZ7504

Je weet dat het maar om 12 Alpha Trains locs gaat? En dat tegen die tijd er wel meer ICNG zal rijden?

 

11-06-2023 11:26:09
michaben
michaben

Paar citaten het eerdere rapport:

De omvang van de back-up vloot (de huidige IC direct) neemt in 2023 tot november geleidelijk af door aflopende leasecontracten van een aantal Traxx-locomotieven.

Vanaf september 2023 tot eind 2024 is de back-up 80-90% bij volledige uitval in een normale dienstregeling.

Het gaat dus om een uitval van 10 à 20% van de diensten indien ICNG volledig zou uitvallen, dus alle stellen uit dienst vanwege een acuut veiligheidsprobleem bijvoorbeeld. Een enkel defect stel vanwege een deurstoring zal niet gelijk tot afschaling moeten lijden.

 

11-06-2023 13:14:30 3
103 220-0
103 220-0
Quote
moderator (11-06-2023 10:47:33):

Het melden van spots is nadrukkelijk niet de bedoeling in ontwikkelingen topics, daarvoor is het OD van de desbetreffende dag voor bedoeld. En "nu" is geen goede indicatie van een tijdstip (zie de forumregels). Genoemd bericht is verwijderd.


Beste lezertjes, ik zal het bericht even herhalen, want het was de signalering dat de hierboven veel besproken 186 111 eindelijk terug in dienst was. Het is heel jammer dat jullie dit feit nu moeten missen. Als extra service was vermeld in welke trein de loc zich bevond. Het ging overigens om 8 juni.

 

11-06-2023 13:40:46 3
DDZ7504
DDZ7504

Dan maar zo: Toen de 186 111 op 8 juni in dienst kwam, zat deze aan stam 16115. Deze stam is daarna alleen op 10 juni 's avonds ingezet tot nu toe.

(geen spot, puur een ontwikkeling)

 

13-06-2023 09:21:47
tieske05
tieske05
Quote
DDZ7504 (11-06-2023 13:40:46):

Dan maar zo: Toen de 186 111 op 8 juni in dienst kwam, zat deze aan stam 16115. Deze stam is daarna alleen op 10 juni 's avonds ingezet tot nu toe.

(geen spot, puur een ontwikkeling)


Knap, aangezien ik m zelf heb zien rijden op 11 juni, in de 1170.

Edit: zag daarna pas de tijdstip van posten, excuses



Laatst bewerkt door tieske05 op 13-06-2023 09:22
 

19-06-2023 15:09:59
wouterder
wouterder

Aldus het OD topic van 18-06 en een bericht in de prive FB groep "Treinen in Nederland vanaf 1950" heeft de 186 111 gisteren haar laatste rit gereden voor NS en zal worden ingeleverd bij de leasemaatschappij.



Laatst bewerkt door wouterder op 19-06-2023 15:10
 

19-06-2023 17:14:23
phantom
phantom
Quote
DDZ7504 (11-06-2023 11:24:51):

Je weet dat het maar om 12 Alpha Trains locs gaat? En dat tegen die tijd er wel meer ICNG zal rijden?


Dat het aantal verhoudings gewijs niet heel hoog was,was me duidelijk.
Alleen de combinatie inleveren 12 locs ,met leverings en afname problemen van icng maakt dat ik me afvroeg of het dan nog goed zal gaan ?

 

23-06-2023 11:11:00
wouterder
wouterder
Quote
wouterder (19-06-2023 15:09:59):

Aldus het OD topic van 18-06 en een bericht in de prive FB groep "Treinen in Nederland vanaf 1950" heeft de 186 111 gisteren haar laatste rit gereden voor NS en zal worden ingeleverd bij de leasemaatschappij.


Loc is vandaag gespot richting Brugge, voor uitbouw apparatuur en softwareaanpassingen voor goederenvervoer en dus definitief ingeleverd.

 

24-06-2023 10:40:55
phantom
phantom

Dan heeft deze een raar rondje gereden,in het OD topic van de 23ste stond dit::

Quote
DylansDepot (23-06-2023 10:17:47):

10:15 Hfd 186 111 als losse loc ri Ledn


 

24-06-2023 10:43:08
DDZ7504
DDZ7504

Die spot was de rit naar Brugge toe uiteraard.

 

24-06-2023 17:52:59
treinfan
treinfan
Quote
phantom (24-06-2023 10:40:55):

Dan heeft deze een raar rondje gereden,in het OD topic van de 23ste stond dit::

Quote
DylansDepot (23-06-2023 10:17:47):

10:15 Hfd 186 111 als losse loc ri Ledn



Hoezo is dat een raar rondje? Via Hfd en Ledn lijkt mij een heel normale route van Wgm naar Brugge.

 

24-06-2023 17:57:54
DDZ7504
DDZ7504

Ik heb het idee dat phantom dacht dat er stond "Loc is vandaag gespot in Brugge" of iets dergelijks.

 

24-06-2023 18:22:53 1
wouterder
wouterder

Dat zou raar zijn, want hij is ook daadwerkelijk gespot IN Brugge
Foto: Facebook.com

 

24-06-2023 19:02:20
thom
thom

Wel weer bijzonder dat het NS vignet er nog op zit, van de week stond de lok nog binnen in het OB op de Wgm, en dan zou je verwachten dat dat wel verwijderd word als de lok word ingeleverd.

 

02-07-2023 10:49:15
wouterder
wouterder

186 114 is vrijdag jl. gespot ri Brugge en ingeleverd als het goed is.

 

13-07-2023 18:11:35
DDZ7504
DDZ7504

In Op de Rails 2023-7 staat;

"In tegenstelling tot het gemelde in OdR 2023-6, is locomotief E186 117 wel uit dienst gegaan bij NS en eind mei naar de werkplaats van Alstom in Brugge gebracht voor het gereedmaken als goederentreinlocomotief."

Dit moet onzin zijn, de loc is op 5 én 6 juli nog gespot in de 1100, en er is ook nooit een melding van gemaakt dat 'ie al naar Brugge zou zijn. Ben benieuwd waar ze dit vandaan hebben. Behalve 186 111 en 114 zijn er uit die serie namelijk nog geen locs naar Brugge gegaan.

 

13-07-2023 18:17:57 3
treinfan
treinfan

De enige onzin in die tekst lijkt mij een (typ)foutje in het locnummer. Maak er 186 217 van en alles klopt weer ;-)

 

13-07-2023 18:30:09
DDZ7504
DDZ7504

Ah ja dat zou het verklaren, daar heb ik inderdaad niet aan gedacht. Slordig, maar kan gebeuren inderdaad.

 

02-09-2023 18:51:53 1
wouterder
wouterder

Vandaag zijn de 186 112 en 186 113 overgebracht naar Brugge en ingeleverd bij Alpha Trains.

 

02-09-2023 20:35:49
icened200
icened200
Quote
wouterder (02-09-2023 18:51:53):

Vandaag zijn de 186 112 en 186 113 overgebracht naar Brugge en ingeleverd bij Alpha Trains.


Heb op deze topic gekeken. Maar het is me niet duidelijk hoeveel NS Traxx Alpha Trains er nog zijn.

En is op korte termijn alleen de (45) NS Akiem Traxx nog over?

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-09-2023 20:38:03 1
DDZ7504
DDZ7504

Tot nu toe zijn alleen de 186 111, 112, 113 en 114 weg gegaan, de 115-122 rijden nog.

 

14-10-2023 17:18:58 1
wouterder
wouterder
Recent is de 186 117 voorzien van het frisse Alpha Trains livery. Ook is hij deze week ingeleverd en retour leasemaatschappij.  

15-10-2023 09:35:53
DDZ7504
DDZ7504
De 186 111 is eindelijk in dienst bij een goederenvervoerder en wel bij RTB Cargo; https://www.flickr.com/photos/159841045@N03/53258206349/  

15-10-2023 10:00:10 1
broek53
broek53
Quote
wouterder (14-10-2023 17:18:58): Recent is de 186 117 voorzien van het frisse Alpha Trains livery. Ook is hij deze week ingeleverd en retour leasemaatschappij.

Op FB een foto van de eveneens fris beplakte 186 118 op de Zaanstraat van jl vrijdag, die inmiddels ook retour zou zijn gegaan. En ik las dat de 186 116 nu in behandeling is.
 

15-10-2023 12:06:05
103 220-0
103 220-0
Beplakt? Ze worden toch geschilderd?  

16-10-2023 14:43:06
wouterder
wouterder

Ook de 186 115 is inmiddels Alpha Trains groen/grijs.

 

16-10-2023 16:24:21
broek53
broek53
Quote
103 220-0 (15-10-2023 12:06:05): Beplakt? Ze worden toch geschilderd?

Je hebt gelijk, ik was ff in de war met NS Vectrons.
Op FB staat toevallig juist een reportage over het overschilderproject van de Taxxen in de Zaanstraat.

 

16-10-2023 19:08:28
aarclay
aarclay
Quote
broek53 (16-10-2023 16:24:21):
Quote
103 220-0 (15-10-2023 12:06:05): Beplakt? Ze worden toch geschilderd?

Je hebt gelijk, ik was ff in de war met NS Vectrons.
Op FB staat toevallig juist een reportage over het overschilderproject van de Taxxen in de Zaanstraat.


Heb je een linkje?

 

16-10-2023 19:39:15
broek53
broek53

In de groep "Beneluxtrein, Fyra, IC Brussel en IC Direct".

 

17-10-2023 15:08:59
wouterder
wouterder

Blijven de Benelux 186's van NS in de nieuwe opzet ook nog rijden met I11/ of gaat NMBS dit zelf regelen?



Laatst bewerkt door wouterder op 17-10-2023 15:09
 

17-10-2023 19:11:13
AlexNL
AlexNL

In het begin met HLE 28 (Baureihe 186), daarna neemt de HLE 17 (Traxx MS 3) het over.

 

17-10-2023 19:29:45 1
DDZ7504
DDZ7504

Waarbij er wel tijdelijk extra 186'ers gehuurd gaan worden door NMBS om het rijden van een complete dienst mogelijk te maken. Als het goed is worden dat de 186 119-122 die ergens volgend jaar overgaan.

 

04-03-2024 17:02:55 1
Rolffiej19
Rolffiej19

186-021 is inmiddels terug van revisie en terug in dienst vandaag( 4-3) in de 1000 serie en zit vast aan stam 16235

 

28-03-2024 20:34:48
mtlx
mtlx

De Akiem-Traxx-en gaan in de komende periode omgespoten worden in de Akiem-grijze livery, met de rode stippen. De 186 038 is de try-out, daarna volgt de rest.

Dit wordt door NS op de Zaanstraat gedaan.

 

29-03-2024 09:04:27
sik214
sik214

Quote
wouterder (16-10-2023 14:43:06):


Ook de 186 115 is inmiddels Alpha Trains groen/grijs.


En inmiddels weg bij NSR. Afgelopen zaterdag in Aachen gezien met rood-witte DB-stickers op de fronten en een goederentrein.

 

29-03-2024 09:55:22 2
wouterder
wouterder

186 111 - 118 zijn al een tijdje weg bij NS

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Baureihe 186/TRAXX
RailWiki.nl