04-11-2014 14:07:36 | ||
---|---|---|
jbt
|
Sommige vervoerbedrijven zijn 'zusterbedrijven'. Vanuit de moeder wordt dan bepaald welke inschrijft en welke niet: elkaar geen concurrentie aandoen en elkaar niet op kosten jagen. |
04-11-2014 16:12:27 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Dat is het geval bij Connexxion en Veolia (beide Transdev-dochters). Syntus heeft geen zusterbedrijf op de Nederlandse markt. |
04-11-2014 16:34:31 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Wat ik me wel kan bedenken is wat daniel_ddr zegt over het tegelijk meedoen op meerdere aanbestedingen. Ik kan me voorstellen dat Syntus dan voor Haarlem-IJmond gekozen heeft. Dat lijkt me een gebied waar op dit moment nog veel minder optimalisaties doorgevoerd zijn dan in Limburg, en waar Syntus dus nog echt flinke besparingen kan doorvoeren door bijvoorbeeld een visgraatmodel. Misschien vergis ik me daar in (zo goed ken ik beide gebieden ook weer niet), maar dat zou een oorzaak kunnen zijn. |
04-12-2014 19:49:52 | ||
---|---|---|
Beel
|
Kijk eens aan: meneer Spuhler staat al handenwrijvend klaar met zijn orderboek om een serie Flirts voor Limburg te noteren: http://www.handelszeitung.ch/unternehmen/stadler-rail-wird-zum-weltgroessten-trolleybusbauer-707127 Niet reageren op de trolleybussen a.u.b. maar even doorlezen tot de volgende passage: "Spätestens bis Jahresende wird ein Vertrag über die Lieferung von 58 Zügen für Holland im Wert von 350 Millionen Franken unterzeichnet. «Die Aussichten dafür sind gut», sagt Spuhler." Zoals ik al eerder aangaf hebben partijen die zich hebben ingeschreven geen andere keus dan bij Stadler treinen te bestellen. Stadler weet dit en kan dit 'nieuws' nu al vol zelfvertrouwen publiceren. Alleen de datum klopt niet. De gunning voor Limburg is uitgesteld tot begin volgend jaar. Het enige wat we nu nog niet weten is wie de concessie gegund krijgt. Hulde aan onze brave Limburgse politici die op deze manier alle marktwerking blokkeren. In Overijssel (Kampen-Zwolle-Enschede)kunnen ze dat ook trouwens, maar dat is weer een andere discussie. Laatst bewerkt door Beel op 04-12-2014 20:03 |
04-12-2014 21:50:58 | ||
---|---|---|
jorgo
|
De brave Limburgse politici hadden dus ouder materieel moeten toestaan omdat anders Stadler de enige kan zijn die tijdig kan leveren? Langere termijnen moeten hanteren? De bestaande GTW's moeten afdanken omdat die gebruiksverplichting teveel op Stadler aanstuurt? Kom op zeg, dat is de omgekeerde wereld. Nogmaals: als er al marktwerking geblokkeerd wordt is 'de markt' dat zelf schuld. Stadler is de enige die de moeite neemt om treinen toegelaten te krijgen in Nederland cq daar brood in ziet. |
04-12-2014 21:59:17 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Jorgo je bent niet de eerste, nog de laatste, die dat opmerkt en vindt. Het is gewoon de mening van Beel die zijn eigen stokpaardje blijft rijden. Laatst bewerkt door jeanne op 04-12-2014 21:59 Jeanne Kok |
04-12-2014 22:28:24 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Als Abellio de buit binnenhaalt valt er vast nog wel iets met SLT te regelen zijn. |
04-12-2014 22:34:30 | ||
---|---|---|
idolaat
|
Hoewel Abellio inmiddels ook klant bij stadler is. |
04-12-2014 23:23:37 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
De kans is groot dat het hoe dan ook Stadler-producten worden, om zo de uniformiteit in het materieelpark te houden. Dat is handig voor de voorraad reserveonderdelen, opleiding van het personeel, het aftrappen danwel bijplaatsen van stellen wanneer dat nodig is, enz. |
05-12-2014 10:16:10 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
@ Jorgo en Jeanne: Volgens mij betoogt/betoogde Beel niet dat er met oud materieel gereden moet worden, maar dat door de korte tijd tussen aanbesteding en start concessie geen tijd is om nieuwe type-toelatingen te doen en dat daarom Stadler de enige reële keus is om materieel bij te bestellen. Enige uitzondering is NS/Abellio, die al in het eerste jaar materieel van na 2000 kan inzetten. |
05-12-2014 12:03:31 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Ik probeer uit het PvE op te maken of de tijdelijke elektrische treinstellen, die in het eerste jaar mogen worden ingezet, nu wel of niet aan dezelfde vereisten moeten voldoen als de definitieve (behoudens het bouwjaar). Het enige wat er staat is het volgende:Quote Hierbij is het mij dus niet duidelijk of alle andere vereisten (eerste klas, stopcontacten, toilet) ook vervallen of alléén het bouwjaar 2014. Vooral in relatie tot de toiletdiscussie is dit een issue, omdat SLT in december 2016 waarschijnlijk ook nog niet over wc's beschikt. Dan zou er per saldo geen enkel alternatief treinstel beschikking zijn. In dat opzicht is het slim dat NS Flirts heeft besteld. Die zijn dan wel niet exclusief met het oog op Limburg besteld (58 vond ik al wat veel), maar er wel mede voor te gebruiken. Of om te verhuren aan de concessiewinnaar als dat abellio niet wordt, en anders zetten ze ze zelf gewoon in. |
05-12-2014 14:06:20 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Ik vraag me af of Stadler nu nog capaciteit over heeft om naast de NS Flirts de stellen te bouwen die voor Limburg nodig zijn. |
05-12-2014 14:19:17 | ||
---|---|---|
Beel
|
Vertel mij eens welke, door aandeelhouders geregeerde, en dus op korte termijn denkende leverancier van treinen zo'n 20 M€ gaat uitgeven voor een prototype en toelating, voor een beperkte Nederlandse markt, als het succes van die 'investering' absoluut niet gegarandeerd is. Dat heeft dus niemand gedaan, behalve Stadler. Reden: de eigenaar is een ondernemer, kan zelf beslissen, en die heeft een lange termijn visie. Stokpaardjes of niet (of is het gewoon een kwestie van iets beter geïnformeerd zijn?), de feiten bevestigen mijn (eerdere) verhaal. |
05-12-2014 14:22:56 | ||
---|---|---|
Beel
|
Dank je, SchuurB. Fijn dat er iemand kan lezen. Deze treinen zijn dus bedoeld voor de concessie Limburg, want ze worden zonder aanbesteding gekocht. Dat kan NS alleen doen als er sprake is van een aanschaf voor een concessie. Omdat die concessie zelf al wordt aanbesteed door de provincie, hoeft dat niet nog een keer bij de aanschaf van materieel 't Is trouwens nog even de vraag welk logo er op die treinen geplakt gaat worden: dat van Abellio, Veolia of Arriva. Ik vermoed dat deze drie partijen onderling hebben afgesproken dat de winnaar van de concessie (die nog niet bekend is) de treinen van NS gaat leasen. Laatst bewerkt door Beel op 05-12-2014 14:26 |
05-12-2014 14:25:33 | ||
---|---|---|
thom
|
Iets in mij roept de gedachte op dat Arriva/Veolia weinig zin hebben om met NS om de tafel te gaan zitten daarover, als ze tot voort met de hakken in het zand stonden om maar te voorkomen dat NS überhaupt mee zou mogen doen aan die concessie... |
05-12-2014 14:31:19 | ||
---|---|---|
Beel
|
Ja, daar zeg je zoiets. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat NS voor de muziek gaat uitlopen en treinen koopt voordat bekend gemaakt is dat Abellio de winnaar van de concessie is. Want als dat al bekend gemaakt zou zijn (wat niet het geval is), dan hebben de andere partijen altijd weer het recht om bezwaar aan te tekenen en om naar de rechter te stappen. Zo gaat dat nu eenmaal. NS zou dan een behoorlijk risico nemen, dus ik vermoed dat Arriva en Veolia toch tamelijk pragmatisch tegenover een leaseconstructie met NS (moeten) staan. Laatst bewerkt door Beel op 05-12-2014 14:34 |
05-12-2014 14:34:55 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Quote Beel, daar is toch ook helemaal niemand het mee oneens? Wel met je eerdere bewering dat de marktwerking geblokkeerd wordt. En dat is niet zo, omdat de markt door één speler uit de markt zelf wordt vastgezet -- zonder regels te overtreden, maar door slim te zijn, zoals je zelf zegt. Niemand hier heeft gesuggereerd heeft dat er behalve Stadlerproducten nog andere realistische geaccepteerde opties zijn. |
05-12-2014 14:37:40 | ||
---|---|---|
broek53
|
Zonder er iets diepers van te weten, denk ik eigenlijk dat de redenering van NS is dat er meteen materieel is voor de concessie Limburg als Abellio die mocht winnen, en dat de Flirts bij niet-winnen (en niet-verhuren aan de winnaar) gewoon in het stoptreinpark worden opgenomen ter vervanging van SGM. Daarmee wordt SGM de volgende 'regelkraan' in de omvang van het materieelpark, zoals plan V dat de afgelopen ca. 10 jaar is geweest. Zoiets heeft een groot bedrijf (relatief dan) als NS eigenlijk ook wel nodig. NB: een deel van de Flirts is sowieso bestemd voor de rest van het net, want er zijn voor Limburg geen 60 treinstellen nodig. Het zou mij niet eens verbazen als NS met de Flirts ook gokt op een voorsprongetje bij de aanbesteding van Zwolle - Kampen en Zwolle - Enschede. Laatst bewerkt door broek53 op 06-12-2014 08:25 |
07-12-2014 08:33:30 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Dat zou dan ongeveer zijn wat ik hier https://www.somda.nl/forum/15817/p518199 suggereerde. Ergo voor een concern met de omvang van NS een niet al te groot risico. Zelfs een IC-inzet zou, met niet al te belabberde stoelen en een toilet, nog tot de uitwijkmogelijkheden behoren. De specificaties van de Provincie zijn immers niet verkeerd. |
24-01-2015 12:45:40 | ||
---|---|---|
gummbahla
|
Het zat er al een beetje aan te komen, maar volgens de Volkskrant http://www.volkskrant.nl/economie/het-verdriet-van-veolia~a3836337/ is Veolia bij voorbaat kansloos voor een verlenging van hun concessie in Limburg. De strijd zal gaan tussen Abellio en Arriva, omdat deze bedrijven de enigen zijn met genoeg financiële slagkracht om scherp op de concessie te kunnen bieden. Paradoxaal genoeg zou een overwinning van Arriva wel eens wind in de zeilen van Veolia kunnen blazen, omdat een eventueel succes van Arriva op de hoofdrailnet-stopper Mtr-Rm een opmaat kan vormen voor verdere privatisering van het hoofdrailnet. Laatst bewerkt door gummbahla op 24-01-2015 12:46 |
24-01-2015 12:49:53 | ||
---|---|---|
mren
|
Scherp bieden, ja. Maar als puntje bij paaltje komt ('onvoorziene kostenstijgingen') mag de provincie de knip trekken... |
27-01-2015 21:42:33 | ||
---|---|---|
gummbahla
|
Veolia heeft inmiddels een reactie op het Volkskrant-artikel gepubliceerd: https://www.veolia-transport.nl/limburg/nieuws/nieuwsarchief/corporate/persverklaring-art_-Volkskrant/index.html |
29-01-2015 06:53:08 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote "Limburg" is groter dan de Maaslijn. |
29-01-2015 09:00:23 | ||
---|---|---|
Lovers83
|
Ik weet het, de Heuvelland erbij...Maar die veliosjes die daar op prik rijden gaan toch al mee naar de nieuwe concessiehouder |
29-01-2015 09:46:06 | ||
---|---|---|
Nelis
|
Lees de het PVE van de aanbesteding en vindt het antwoord op deze vraag. |
29-01-2015 10:32:05 | ||
---|---|---|
maxim
|
Je had ook gewoon met "ja" kunnen antwoorden, Nelis %09% |
29-01-2015 10:38:11 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Hopelijk ook het personeel, onder andere machinisten. Word personeel overname bij een nieuwe concessiehouder mee onderhandeld? |
29-01-2015 10:45:35 | ||
---|---|---|
yappa
|
Niet nodig, dat is bij wet geregeld: de nieuwe vervoerder moet het rijdend personeel overnemen, tenzij ze fors minder personeel nodig hebben in de nieuwe concessie (maar dan nog steeds naar rato). |
29-01-2015 16:59:33 | ||
---|---|---|
hellfire
|
Quote En de stoptreinen tussen Roermond en Maastricht en tussen Sittard en Heerlen... |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
29-01-2015 19:51:15 | ||
---|---|---|
Roy
|
Quote Al gaat dit topc over de ns flirt Waarschijnlijk wil een vervoerder dat ook graag, opleiding lijkt me duur. |
29-01-2015 21:41:58 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Het personeel hoeft overigens niet over te stappen als ze bij hun huidige baas ook mogen blijven. Zie bijvoorbeeld Zwolle-Emmen. |
29-01-2015 23:37:23 | ||
---|---|---|
maigoda
|
NSR heeft zelf een tekort aan rijdend personeel. Dus een eventueel overstappen van personeel zullen ze niet echt bevorderen, gesteld dat er al iemand over zou willen stappen. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 29-01-2015 23:37 |
29-01-2015 23:52:00 | ||
---|---|---|
Wellie
|
Op basis van de Q8 cijfers geen tekort aan FTE's. WTV verkoop is toegestaan vanwege het hoge ziektepercentage onder het rijdend personeel. Wordt vaak gezegd dat er "tekorten" zijn, maar dat is te simpel geredeneerd. Laatst bewerkt door moderator op 30-01-2015 00:07, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. Machinist NSR |
30-01-2015 13:37:08 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
Een aantal berichten hierboven komen uit de NS FLIRT discussie Met vriendelijke groet, Het moderator team |
30-01-2015 19:56:24 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Ik zou zeggen: vraag de gemiddelde Hc eens naar z'n kans op een normale vrije dag. Zeker op de standplaatsen in de Randstad. Groetjes, Emiel |
09-02-2015 22:26:08 | ||
---|---|---|
Z2N
|
Morgen wordt bekend wie de Concessie Limburg mag gaan uitvoeren. https://twitter.com/OV_Magazine/status/564752857153675264 |
10-02-2015 06:12:58 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
Enkele berichten verwijderd. On-topic blijven a.u.b.. Met vriendelijke groet, Het moderator team |
10-02-2015 11:35:32 | ||
---|---|---|
mdj
|
Om 15:30 begint de bekendmaking. Bij twijfel: gebruik beton. |
10-02-2015 15:35:27 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Via ingewijden verneem ik dat NS Abellio de concessie in de wacht heeft gesleept. |
10-02-2015 15:37:08 | ||
---|---|---|
nougo
|
Dat heeft de gedeputeerde Van den Broeck zojuist bekend gemaakt ja. http://www.limburg.nl/Actueel/Nieuws_en_persberichten/2015/Februari_2015/Limburg_kiest_Abellio_als_nieuwe_openbaar_vervoerder Opvallend detail in de procedure overigens: Veolia diende een niet geldige aanbieding in. Laatst bewerkt door nougo op 10-02-2015 15:42 |
10-02-2015 16:06:49 | ||
---|---|---|
logis016
|
Ben Benieuwd. De electrificatie van Lg- Hz schiet ook niet op; de banner op het stationsplein te Lg is ook al enkele weken niet meer te vinden... |
10-02-2015 16:21:50 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
De juridische messen zullen wel geslepen worden Ik zet in op beroep van Veolia en Arriva. Dick van den Hoven |
10-02-2015 16:28:03 | ||
---|---|---|
nougo
|
Voor meer details lezen men http://www.ovmagazine.nl/2015/02/abellio-wint-concessie-limburg-1633/ en alle twitterberichten die onder dat artikel staan |
10-02-2015 16:42:27 | ||
---|---|---|
MCNAlkmaar
|
Quote Inderdaad, ik zie al weer een rechtszaakje opdoemen..... De groeten uit Schagen |
10-02-2015 16:57:14 | ||
---|---|---|
mren
|
De merknaam wordt 'Door!' en er zal enkel eerste klas-kwaliteit zijn: m.nrc.nl/nieuws/2015/02/10/ns-dochter-abellio-wint-openbaar-vervoer-in-limburg/ |
10-02-2015 17:11:14 | ||
---|---|---|
michaben
|
En volgens dat artikel: "Het Zwitserse Stadler Rail gaat de nieuwe treinen leveren." |
10-02-2015 17:17:29 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Ja, heel veel andere smaken zijn er ook niet als je in december 2016 de spullen rijdend moet hebben |
10-02-2015 17:21:02 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote. Hier een link die wellicht het doet. http://www.nrc.nl/nieuws/2015/02/10/ns-dochter-abellio-wint-openbaar-vervoer-in-limburg/ |
10-02-2015 18:05:13 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Korte samenvatting uit de links: Materieel Maaslijn wordt eerst het bestaande materieel, aangevuld met Linten tot aan de electrificatie. Ik kan zo niet vinden of ze vanaf het begin af aan de dienstregeling al gaan uitbreiden of dat het eerst een variant op de bestaande wordt. Het elektrische materieel wordt door Stadler geleverd. Er komen (in elk geval) 8 tricourante stellen, volgens het bestek althans. De bestaande elektrische GTW's moeten ook overgenomen worden. Koppelbaarheid tussen Flirt en GTW is natuurlijk eenvoudig te realiseren. Over aantallen is nog niks bekend gemaakt. |
10-02-2015 18:33:43 | ||
---|---|---|
Ovindel
|
Waar zouden die tricourante stellen dan geschikt voor moeten zijn? Voor Nederlandse 1500V, Duitse 15kV en Belgische 3000V ofzo? Ik zie nergens iets vermeld staan over overname van de stoptrein Mt - Luik maar dat is het enige wat ik kan verzinnen. |
10-02-2015 18:45:05 | ||
---|---|---|
thom
|
Meer spanningen dan dat heb je daar niet in de buurt, dus dat kan weinig missen |
10-02-2015 18:55:26 | ||
---|---|---|
michaben
|
Men wil als eerste stap een stoptreindienst Maastricht – Eijsden, in de toekomst door naar Luik. |
10-02-2015 20:17:55 | ||
---|---|---|
Ovindel
|
Een rare zet vind ik dat wel, waarom zou je die lijn overnemen als de NMBS het 'gratis' doet. Limburg betaald daar nu toch niets voor? |
10-02-2015 20:21:42 | ||
---|---|---|
mvboetzela
|
Misschien omdat het ambitieniveau van de provincie hoger is dan van de NMBS? |
10-02-2015 20:30:50 | ||
---|---|---|
nougo
|
Quote Erm, mag ik iedereen er aan herinneren dat NS alle nu aanbesteedde stoptreinlijnen er in beginsel altijd gratis bij deed ! Het is dus puur een aanbestedingseis waarbij de provincie gedurende de concessielooptijd de mogelijkheid wil hebben treinen vanuit Randwyck naar België te laten rijden. Grtz |
10-02-2015 21:11:55 | ||
---|---|---|
timtrein
|
En er komt sowieso een dienst Maastricht - Heerlen - Aachen (doorgetrokken sneltrein) waarvoor dus al bicourant materieel nodig is. |
10-02-2015 21:30:48 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Men wil, zolang Luik nog niet gaat, sowieso al een binnenlandse trein naar Eijsden. En ook daar valt alleen te komen met een treinstel dat de Belgische spanning "lust". Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
10-02-2015 23:16:11 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Quote Ik ga er van uit dat dat eerste klasverhaal een marketingpraatje is, want ondanks dat het leuk klinkt heeft niemand gevraagd om het opheffen van het onderscheid. Dat heeft namelijk met meer te maken dan een wat betere stoel. |
10-02-2015 23:24:16 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Het gaat niet over het opheffen van het onderscheid, maar om het bieden van meer kwaliteit. Meer een marketingverhaal dus. |
11-02-2015 06:49:41 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Dan ben ik benieuwd of de 2+3 opstelling in de treinen afgeschaft gaat worden, ik ga er eigenlijk wel van uit. Als dat zo is dan zullen er toch wat langere treinen ingezet moeten worden (het scheelt 25% zitplaatsen). |
11-02-2015 09:01:12 | ||
---|---|---|
jbt
|
Ik heb vanochtend uit Dagblad de Limburger begrepen dat 2+3 afgeschaft wordt. Het wordt toch wel als wat te intiem ervaren. |
11-02-2015 09:35:00 | ||
---|---|---|
nougo
|
... Annemarie Zuidberg - Tabak omschrijft dat in die krant als volgt:Quote en iets verder, ik citeer maar weer: Quote Het hele artikel vind men hier: http://www.limburger.nl/article/20150211/REGIONIEUWS01/150219885/1056#Strijd_met_reiziger_als_winnaar Grtz Laatst bewerkt door nougo op 11-02-2015 09:53 |
11-02-2015 10:13:21 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Apart dat een 2+2 tegenwoordig niet meer als tweede klas gezien wordt. Zou men de bestaande E-GTW's dienovereenkomstig gaan verbouwen? Wifi en stopcontacten zijn overigens niet bepaald hun idee, dat stond al in het PvE. Hebben de Lints eigenlijk wifi en stopcontacten? Uit hetzelfde artikel: Quote Die redenering is natuurlijk geen wet van meden en perzen. |
11-02-2015 10:29:05 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Ik heb trouwens het gevoel dat deze impressie op een SLT geshopt is http://www.1limburg.nl/sites/default/files/public/styles/media-detail/public/doorfoto1.png?itok=9C_lE2wV |
11-02-2015 10:35:50 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Klopt, ik zou zeggen een kerende SLT op spoor 4b te Utg He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
11-02-2015 11:07:12 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote En de vraag is of het ook zo is dat de motor onder de vloer komt. Ook de diesel FLIRT heeft een powerpack zoals GTW het heeft. Het enige verschil is dat die bij een GTW op een eigen draaistel rust en bij de Flirt samen met de nevenliggende bakken op twee jacobsdraaistellen. Zie ook de specs van de Estse FLIRT DMU http://www.stadlerrail.com/en/references/flirt-dmu-elektriraudee/ en het overzicht van FLIRT 3 concepten: http://www.stadlerrail.com/en/vehicles/flirt-3/ Laatst bewerkt door mdeen op 11-02-2015 11:07 |
11-02-2015 11:20:43 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote En uit dat artikel: Quote Ten eerste: wanneer is "straks"? Bij de elektricifering of bij ingang van de nieuwe concessie? Hoe krijg je een kwartiersdienst tussen Blerick en Venray geregeld? En als ik in dat artikel het gepraat over die 1e klas lees dan lees ik: op dit moment is de 2e klas 2+3, de 1e klas 2+2, 2+3 gaat eruit _dus_ gaat de 2e klas eruit en is alles 1e klas. Dat 1e klas van oudsher toch wel wat meer is als wat de gemiddelde regionale vervoerder als 1e klas aanbiedt wordt in dit marketingpraatje maar even handig vergeten. |
11-02-2015 11:29:23 | ||
---|---|---|
abbm
|
Tussen Br en Vry ligt bij Mlo en Ltm ook nog inhaalsporen |
11-02-2015 11:41:53 | ||
---|---|---|
bnv
|
Quote Aha, Abellio wint! En NS schuift die bestelde of nog te bestellen Stadlers door naar Abellio. 60 is mischien wel veel, maar dienen tzt. ook vor Nm-Rm. Gouda-Alphen kan ook. En Zl-Es in 2018. Tricourante stellen: Weet je nog dat Abellio ook Arnhem Emmerik en verder heeft gewonnen? Gebruikte argumenten ERMTS en Studentenkaart: Geloof er niks van. Het is dit. En mochten er problemen/Kanerveragen komen o.i.d; : voortschrijdend inzicht gaat men dan zeggen. DDM 1: Hetis wachten op de CAFjes en dat duurt nog te lang. De Flirts spelen daarin gen rol. DDM gaat mee totdat de CAFjes komen. Niet eerder dan Dienstregeling 2018. |
11-02-2015 11:48:25 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Alle complottheorieën vervat in 7 regels, het is je gelukt%03% We zullen zien wanneer er een bestelling van nieuwe Flirts komt. Overigens, mag Abellio wel rechtstreeks een leverancier kiezen? Hoeven die niet Europees aan te aanbesteden? |
11-02-2015 11:53:20 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Zeker liggen die daar, maar voor een fatsoenlijk kwartiersdienst liggen die verkeerd. Probeer maar eens een werkende dienstregeling te verzinnen. Natuurlijk kun je bij een van de inhaalsporen lang wachten op een kruising, maar ik hoop toch dat de provincie zoveel zeggenschap over de dienstregeling heeft dat ze dat niet accepteren. |
11-02-2015 12:01:29 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Volgens mij moeten alleen overheden dat. |
11-02-2015 12:03:54 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote 't Is heel simpel: de provincie heeft drie keuzes: 1) Een kwartierdienst willen en accepteren dat de trein lang op een tegentrein wacht 2) Niet accepteren dat de trein lang op een tegentrein wacht en dus genoegen nemen met een halfuurdienst. 3) Spoorverdubbeling betalen Dan lijkt optie 1 me de minst slechte. |
11-02-2015 12:26:29 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Speculatie: Abellio heeft in het verleden in Duitsland wel ruime tenders voor materieel uit geschreven. Wat die tenders precies inhielden kan ik nu niet meer terug vinden. Het zou zomaar kunnen dat daar een ruime raamovereenkomst met een betrekkelijk lange looptijd uit voort is gekomen. Het zou ook zomaar kunnen dat daar nu nog uit geput kan worden. De DB doet ook niet anders dus waar zou dat niet kunnen en heeft er hier iemand in het verleden een Nederlandse aanbesteding van Arriva voorbij zien komen? En last but not least, over z'n raamovereenkomst kan natuurlijk ook stilzwijgen zijn afgesproken! Jeanne Kok |
11-02-2015 12:28:27 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
Quote Ik vraag me nog steeds af welke diesel stellen ze dan bedoelden, aangezien elders te lezen viel dat ze voor de Maaslijn het huidige park D-GTW's overnemen, aangevuld met Lintjes. Je gaat niet in nieuw dieselmaterieel investeren met het oog op toekomstige elektrificatie. Of bedoelen ze soms dat de Lintjes stiller zijn dan GTW's? |
11-02-2015 12:53:14 | ||
---|---|---|
bnv
|
Quote Nou ja, complottheorie: natuurlijk kan dat, maar........... Het is toch wel heel toevallig dat Abellio wint. De vraag is echter wel, mocht mijn "complottheorie" werkelijkheid zijn, of hier sprake is van machtsmisbruik waar eerder de laatste maanden eventueel sprake van was. Zou Veolia dat intussen zijn gaan inzien zal er een bezwaarschriftenprocedure starten. Maar, misschien zoals jij zegt, zij zijn in alle opzichten te goeder trouw en houdt men zich keurig aan de regeltjes zoals die zijn voorgeschreven en is er in geen velden of wegen van een complottheorie sprake. Al met al zie je toch ook wel in dat het hier gaat om een machtsspel met als inzet de OV vervoermarkt in Limburg. Er zijn grote sommen geld mee gemoeid. Bestelling nieuwe flirts: in bovenstaand geval hoeft dat toch niet en Abellio neemt gewoon nieuwe stellen over van NS of NSFLS. Vooral die laatste zal er tussen zitten. Er wordt niets rechtstreeks gekocht bij een leverancier, maar geleased bij NFLS en er hoeft er zo geen (openbare) aanbesteding plaats te vinden. Laatst bewerkt door bnv op 11-02-2015 12:55 |
11-02-2015 12:59:59 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Nee, in bepaalde gevallen wordt deze plicht doorgezet op een andere partij die voor een groot deel afhankelijk is van overheidsopdrachten. Uiteraard zijn daar ook weer uitzonderingen op |
11-02-2015 13:21:57 | ||
---|---|---|
dennistd
|
QuoteDe Linten die op dit moment bij Syntus rijden wel, maar de Linten die in Amersfoort staan hebben dat niet. Bij de verbouwing voor de Twente-concessie zijn er stopcontacten onder een aantal vierzitters gemonteerd, is er een toilet ingebouwd en is er in beide cabines een 3G-router neergelegd met een achter de ruit geplakte antenne. |
11-02-2015 13:35:13 | ||
---|---|---|
thom
|
Reken maar niet op dat die Flirts doorgeschoven worden, want dan staan er gelijk een paar bij de rechtbank dat ze daar niet voor besteld zijn en voor Abelio ze niet op deze wijze besteld hadden mogen worden. Daarnaast is Abelio alleen onderdeel van NS en is het niet NS daar de dienst gaat uitvoeren. Ze zullen bij Abelio de aanschaf van nieuw materieel gewoon in de aanbesteding verwerkt hebben. |
11-02-2015 13:42:07 | ||
---|---|---|
bnv
|
NS is enig aandeelhouder van Abellio voor zover ik weet. Dat laatste: dat zal zeker in de aanbesteding verwerkt zijn, mar wat is het verschil tussen aankoop van materieel bij een leverancier en leasen via NFLS? Het is maar weer hoe het omschreven is en zowel aankoop als lease kost geld. |
11-02-2015 13:50:36 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Uhm.. In Limburg komen de echte nieuwe electrische treinen pas later dan vanaf het begin toch? Laatst bewerkt door Klaasje op 11-02-2015 13:52 |
11-02-2015 13:58:04 | ||
---|---|---|
thom
|
men kan wel aandeelhouder zijn, maar Abelio heeft gewoon een eigen bedrijfsvoering. Blijft feit dat als die Flirts naar Abelio zouden gaan ze niet gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn zoals genoemd in de aanbesteding. Daarmee voldoen ze niet meer aan de beargumentatie die gebruikt is om ze onderhands te gunnen aan Stadler en is NS in overtreding op de aanbestedingswet. Daarnaast heeft NS wat uit te leggen hoe ze het tekort aan materieel (waar de Flirts voor zijn) dan op gaan lossen. DDM1 is dat iig niet, want daar was men tijdens de plannen Flirt ook al mee bezig. |
11-02-2015 14:44:06 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Dat mocht inderdaad een jaar later, maar Abellio heeft vanaf start concessie nieuw materieel beloofd volgens http://www.limburg.nl/Actueel/Nieuws_en_persberichten/2015/Februari_2015/Limburg_kiest_Abellio_als_nieuwe_openbaar_vervoerder |
11-02-2015 14:55:12 | ||
---|---|---|
jbt
|
Quote Dit zal in grote mate afhankelijk zijn van de vraag of Abelio het betreffende materieel met 'overheidsgeld' zal gaan aanschaffen. Abelio is geen aanbestedende dienst in de zin van de Aanbestedingswet, maar kan - zoals mren terecht opmerkt - in bepaalde gevallen met een aanbestedingsplicht opgezadeld worden. |
11-02-2015 14:57:51 | ||
---|---|---|
jbt
|
Quote Alleen, wie gaat daar over klagen bij de Europeese Commissie? |
11-02-2015 15:09:33 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote De provincie heeft geen kwartiersdienst op de volledige Maaslijn geëist, een eventuele volledige kwartiersdienst is helemaal een Abellio-idee. De spoorverdubbeling is wel waar de provincie naar streeft, maar tegelijkertijd willen ze dan naar een stop- en sneltreinsysteem. Helaas wordt er niet gesproken over maximale rijtijden, of het moet in bedekte termen zijn als "streeft het vervoer verder te verbeteren". |
11-02-2015 15:12:59 | ||
---|---|---|
bnv
|
Quote Veolia en eventueel Arriva. Als ze dat doen natuurlijk. Mijn vraag, voorzover het een vraag is, betrof of juridisch gezien een (openbare) aanbesteding gelijk te stellen is met leasen van materieel via NSFS of dat dit een slimme truc is om de aanbestedingsregels te omzeilen. |
11-02-2015 15:42:43 | ||
---|---|---|
daniel81
|
En Bombardier, die de order aan zich voorbij zag gaan omdat ze niet aan de termijn konden voldoen waarop NS dat materieel zo dringend nodig heeft. |
11-02-2015 17:07:54 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Alleen mededingers naar de concessie hebben nu 6 weken om in beroep te gaan. Verder niemand. Mcn Asd |
11-02-2015 18:06:48 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Het ging hier niet over bezwaar aantekenen tegen de gunning, maar over klagen bij de Europese Commissie. En dat kan iedereen ten allen tijde doen. |
11-02-2015 19:00:45 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Als straks de eerste FLIRTs in Nederland komen waar heel groot een "DOOR!"-logo op prijkt, dan zullen Bombardier en Alstom wel heel snel naar de rechtbank rennen. Er is dan absoluut geen sprake meer van een rechtmatige bestelling. NS zal echt niet zo stom zijn om zich daaraan te branden. |
11-02-2015 19:13:16 | ||
---|---|---|
martijnmet
Moderator |
En daarbij heeft de woordvoerder van NSR ook nadrukkelijk aangegeven dat de FLIRTs voor het hoofdrailnet zijn bedoeld, en niet voor de concessie in Limburg. Dus we zullen vanzelf te horen krijgen wanneer Abellio een nieuwe bestelling heeft geplaatst bij Stadler. |
11-02-2015 19:18:42 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Hoogstwaarschijnlijk heeft Abellio een raamcontract gesloten met Stadler, zodat er na de stellen voor Gouda - Alphen a/d Rijn vrolijk doorgebouwd kan worden in Bussnang. |
11-02-2015 19:37:35 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ik begrijp het niet. Heeft Abellio (met twee ellen!) de aanbesteding gewonnen, is dit plotseling het resultaat van een machtsspel. Yes!! Iedere winnaar van welke game dan ook wint, omdat deze meer macht heeft dan de verliezer. Dat is aanbesteden, lui. Zo verdwenen ooit ook de kleinere spoorwegmaatschappijen in ons land: de grotere hadden meer macht. Zo ontstond de ABN-AMRO uit de (zoek maar op). Dit is wat men heeft gewild. Brussel wordt alleen boos op stiekeme afspraken en op te grote eenlingen, maar hier is sprake van een tweeling. Waarvan de jongste binnenkort de grootste is. |
11-02-2015 19:53:47 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
De jongste is al de grootste. Vandaag een artikel in de De Stentor over Abellio. Met de nieuwe concessie Scotrail per 1 april erbij vervoert Abellio 1,7 miljoen passagiers per dag en de jaaromzet bedraagt € 2,5 miljard. Dat is meer dan NSR. Dick van den Hoven |
12-02-2015 09:19:23 | ||
---|---|---|
jbt
|
Quote Als een aanbestedende dienst wil leasen, is dat aanbestedingsplichtig. Eerst moet worden vastgesteld of Abellio een aanbestedende dienst is, of anderszins - afgeleid van een aanbestedende dienst - aanbestedingsplichtig. Of Abellio dan materieel koopt, of least via NSFS, zou voor de vraag van aanbestedinsgplicht niet uit mogen maken. |
12-02-2015 09:26:04 | ||
---|---|---|
jbt
|
Quote Ik denk dat dit een iets te somber beeld van aanbesteden schetst. Het gaat bij aanbesteding om degene die de economische meest voordelige inschrijving heeft, waarbij de eisen die aan een inschrijver worden gesteld niet dusdanig mogen zijn dat die niet in verhouding tot de te vergeven opdracht staan. Aldus moet de markt openstaan ook voor juist kleinere inschrijvers. Dat heeft bij oud-minster Verhaegen voorop gestaan toen hij de Aanbestedingswet 2012 door de 2e en 1e kamer loodste. In mijn omgeving zie ik vaak dat verrassende nieuwe inschrijvers aanbestedingen winnen en juist ook grote en jarenlange spelers verdringen. Een aanbesteding winnen is eigenlijk vaak een kwestie van slim inschrijven. |
12-02-2015 10:49:17 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote En met het machtsspel speelt geld een heel voornamen rol. Het door Sjoerd aangehaalde voorbeeld van ABN-AMRO is misschien wel een goed voorbeeld 2 banken samenvoegen betekent meer geld en dus meer vermogen en macht. Wat niet wil zeggen de kleinere minder service verlening hebben. Dit kan men ook door trekken in de aanbesteding van het openbaarvervoer. De langste adem voor iets vol te houden met een concessie aanbesteding zijn de maatschappijen met de dikste geldbuidel. |
12-02-2015 11:29:11 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Vergeet niet dat je als één maatschappij ook een beter integrale dienstregeling kan ontwikkelen. T.b.v. de aanbesteding in Limburg moest worden uitgegaan van de liggingen van de Intercity's als in 2014. Dit is uiteraard voor eind 2016 een irreële uitgangspunt omdat naar verwachting het HRN geheel om gaat en dus ook in Limburg. Limburg is op dienstregelingsgebied een redelijke vergaarbak bij een nieuw te ontwikkelen dienstregelingsmodel. Het is dus lastig te voorspellen hoe en op welke liggingen de IC's vanuit Ehv naar het zuiden afzakken. Als NS alleen nog de IC's zou rijden dan heeft het veel meer belang bij zo snel mogelijk rijden van Ehv naar Mt resp. Hrl. Het beïnvloedt wel de (on)mogelijkheden voor het regionale model in Limburg dat per definitie veel mooier te maken is zodra de betreffende vervoerder invloed heeft op welke tijdsliggingen de IC's van het HRN naar het zuiden komt. NS zal samen met Abellio geheid naar dat optimale plaatje gaan zoeken en uitwerken, precies hetgeen waar de reizigers belang bij hebben. |
12-02-2015 11:32:48 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Dat is nu juist het punt. De andere vervoerders voelen zich gedupeerd omdat Abellio ene betere dienstverlening kan regelen, maar voor de reizigers is dat helemaal geen punt. Reizigers gaan nog steeds vóór marktwerking. |