07-04-2017 19:16:24 | ||
---|---|---|
phantom
|
Rest dus nog de vraag,heeft DB die stellen nog steeds over en wat moet er aan verbouwd worden als ze over zijn,om hier te mogen rijden ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
07-04-2017 19:24:11 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
Talents zijn en masse geproduceerd en zijn op hun retour volgens mij, dus er zijn er vast wel wat over. Alleen ff ATB inbouwen, verder niet veel bijzonders lijkt me. |
07-04-2017 19:43:22 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Nu nog? Niet eerder ETCS met een ATB appje (STM). |
07-04-2017 19:51:12 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Quote Worden Talents nu niet massaal ingezet op trajecten waar voorheen BR628 reed, zoals ten westen van Düsseldorf? |
07-04-2017 19:56:38 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Over ombouw en toelating moet je al helemaal niet gaan denken. Er waren flink wat DB stellen met ATBL installatie en omdat er nu enkel nog Heerlen = Herzogenrath gependeld wordt in principe genoeg over als DB andere Talenten of vergelijkbaar heeft om die rond Aachen aan te vullen. Blijft even de vraag of de toelating van die stellen met ATBL installatie enkel voor het Grens traject geldt of voor het hele Nederlandse net. |
07-04-2017 20:04:17 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Hoe kan het dat Arriva-Linten zo snel defect raken, terwijl Syntus-Linten niet zo snel defect raken en volgens mij zijn er in Duitsland ook weinig klachten over het functioneren van Lint en daar worden ze ook op drukke verbindingen als Kleve-Krefeld-Düsseldorf ingezet? |
07-04-2017 20:43:11 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote STM ATB-NG dan wel, en dat is een beetje een probleem omdat Alstom een patent op ATB-NG heeft. Volgens mij is die STM er ok niet. Ik zie verder ook niet het voordeel van ETCS met STM ATB-NG boven een ATB-NG kast. |
07-04-2017 21:02:29 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Omgekeerd lijkt wel handig; ATB-NG overbrengen met behulp van eurobalises. Dan heb je geen trein met speciale NG-antenne en kast nodig, maar kan een ETCS-trein met een software-update daar rijden. |
07-04-2017 21:15:30 | ||
---|---|---|
sik214
|
Volgens mij staan er diverse stellen van de serie BR644, de 3-delige Talent (zoals die ook in Enschede komt) in Hamm in het 'stilstandsmanagement'. |
07-04-2017 21:30:31 | ||
---|---|---|
jeanpierre
|
QuoteDe "nieuwe" Linten hebben flinke tijd aan de kant gestaan, en dat blijkt niet zo goed voor de motoren en leidingen te zijn geweest. |
07-04-2017 22:02:45 | ||
---|---|---|
dennistd
|
En vergeet niet dat de stellen van Syntus een nieuwe motor hebben gekregen bij de revisie in 2013/2014. |
08-04-2017 01:56:50 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Zijn dat ook niet gewoon dezelfde bakens alleen met een ander protocol? |
08-04-2017 08:44:45 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Bakens ATB-NG liggen asymmetrisch in het spoor, ETCS Balises liggen midden in het spoor. Buiten dat het uiterlijk heel verschillende dingen zijn. Bij de een een stalen spoel bestaande uit een winding, bij de ander een soort grote OV-chip kaart. |
08-04-2017 09:33:51 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
QuoteBR 644 is de DE variant van de Talent. BR 643 is de DH variant en dat is het type, dat normaal op Es- Münster en - Dortmund rijdt. Van de BR 644 stonden veel stellen in Hamm, maar inmiddels niet meer. In EK 4/2017 staat een uitgebreid artikel over de BR 644. Van de voorhanden 63 stellen, zijn er inmiddels 60 gereactiveerd en weer in dienst op diverse plekken in Duitsland. Rond Münster doen een aantal stellen dienst als versterkingsstellen. Laatst bewerkt door dvdhoven op 08-04-2017 09:35 Dick van den Hoven |
08-04-2017 10:09:20 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Weer wat geleerd, dankjewel |
26-04-2017 11:24:28 | ||
---|---|---|
jorgo
|
http://www.1limburg.nl/limburg-wil-alternatieve-ijzeren-rijn-venlo?context=topstory Door de IJzeren Rijn via de zuidelijke Maaslijn en Venlo naar Duitsland te sturen, hoopt men dubbelspoor op dat traject te kunnen realiseren waardoor de capaciteit ook voor reizigerstreinen groter wordt. Voor dit topic vooral van belang: "Mackus wil ook enkele lang gekoesterd spoorwegwensen schrappen. Hij ziet er niks in om de stations in Baexem en Haelen weer in gebruik te nemen, en ook een station op de Maaslijn in Grubbenvorst is wat hem betreft niet nodig." |
26-04-2017 13:38:57 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Leuk voor de goederentrein spotters, kopmaken op Vl en Rm. |
26-04-2017 13:47:15 | ||
---|---|---|
jbt
|
Ik kan het fout begrepen hebben, maar ik dacht dat er een of twee verbindingsbogen zouden komen, eentje van de Maasbrug bij Leeuwen richting Swalmen en mogelijk ook een vanuit Tegelen - met een helling - richting Kaldenkirchen. Vooral die laatste zou nogal wat invloed op de natuur hebben. |
26-04-2017 13:50:48 | ||
---|---|---|
mich
|
Voor het nieuwe plan moet je dan 2 keer door een natuurgebied, terwijl het oorspronkelijke trace door natuurgebied "op spoordijk door stukje achterstandswijk en dan langs bosrand met industrieterrein, luidruchtig vakantiepark en militaire dump" not done is %08% |
26-04-2017 13:57:00 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Dan vergeet ik nog het kopmaken van een deel van de treinen in Vierssen. In feite drie nieuwe bogen dus. Dat wordt de eerste 15 jaar niks. |
27-04-2017 06:17:15 | ||
---|---|---|
phantom
|
Het word zowiezo niks. Het bestaande trace volgen wil men niet en dat "nieuwe trace" is i.d.d. wellicht nog van meer impact als men bogen aan gaat leggen en spoor moet verdubbelen om alles op het alwel bestaande enkelsporig reizigers trace te laten passen. Maar juist dat laatste zou de provincie helpen en de daar rijdende vervoerder,want waar men nu het geld niet wil neer tellen voor verbetering aan dat 1 sporig reizigers trace,daar zou het bij dat nieuwe ijzeren rijn trace verdubbelt worden en gefinancierd door een hoop partijen Laatst bewerkt door phantom op 27-04-2017 06:18 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
28-04-2017 17:58:21 | ||
---|---|---|
jbt
|
Quote Nou Mich, dan zijn vanuit Roermond de eerste zes / zeven kilometer, maar daarna (vanaf de Venhof tot aan Dalheim) gaat het toch wel echt door een natuurgebied. Een boog van de Maasbrug naar Swalmen hoeft niet door de Vuilbemden te voeren, dus daar valt de natuur wel mee. Probleem wordt Tegelen - Kaldenkirchen. Maar zoals zo vaak met de IJzeren Rij de afgelopen 18 jaar zal het wel veel rumoer en weinig actie worden. Kijk maar naar de stations Haelen, Baexem en Grubbenvorst. Wordt ook niets. |
28-04-2017 23:18:40 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Door een natuurgebied is geen probleem. De spoorweg Amsterdam - Naarden-Bussum ligt al zolang hij er is dwars door het natuurgebied Naardermeer. Daar stikt het van de vogels, reptielen, amfibieën, indecten, gewone en zeldzame bomen en planten. Die lijden daar niets mee. En dat geldt ook voor de lijnen die over de Veluwe lopen, door het Groene Hart en door Friesland en Drente. De afweging is dus meer: waar ligt al een (ongebruikte maar zeer goed bruikbare) spoorweg dan wel: waar gaan we de bestaande omgeving extra mee verstoren? Overigens zijn er ook wel argumenten om extra kruisende treinbewegingen op de zuidzijde van station Roermond juist te vermijden, maar dat terzijde. |
28-04-2017 23:21:40 | ||
---|---|---|
b2py
|
Er is maar 1 lijn die dwars door een natuurgebied loopt en dat is Gooilijn, en verder zijn het allemaal lijnen voordat we ons bekommerden om de natuur. |
28-04-2017 23:24:44 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Flevoland door de Oostvaardersplassen? Mcn Asd |
28-04-2017 23:24:59 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Ach, als het toen niet was gelukt om de vereniging natuurmonumenten op te richten lag de spoorbaan nu door een vuilnisberg |
28-04-2017 23:28:00 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ik zie het verschil niet. Toen de spoorweg Amsterdam - Naarden-Bussum werd aangelegd, dacht ook nog niemand aan de natuurrijkdommen die daar later gegroeid zijn. Het Naardermeer zou nota bene (volgens verschillende plannen) worden drooggelegd en plaatselijk verder worden afgegraven. Dat is trouwens de essentie van mijn opmerking niet. Die is, dat spoorwegverkeer en natuur elkaar niet in de weg behoeven te zitten; integendeel. |
29-04-2017 00:07:17 | ||
---|---|---|
b2py
|
Loopt langs de Oostvaarders, niet voor niets die grote boog |
29-04-2017 01:10:54 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
QuoteVertel dat maar eens aan de flora & fauna talibanban %08% |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
29-04-2017 09:20:32 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Dat doe ik nog steeds met veel plezier en omkleed met vele voorbeelden. Je kunt met een goed verhaal de milieu-taliban links passeren. Maar mensen van een diep geworteld geloof (of zo je wilt: ongeloof) afhelpen, daartegen helpt de beste info niet. |
29-04-2017 10:43:08 | ||
---|---|---|
phantom
|
Een groot verschil met een stel van de voorbeelden van spoorlijnen die door/langs natuur liggen is dat de voorbeelden een dagelijkse grote reizigers stroom verwerken. Dus ook mensen langs die lijn maken gebruik van die spoorlijn en er rijden meer reizigers treinen dan goederentreinen,ook is de ruimte vaak groter tussen spoorlijn en bebouwing/bewoonde wereld. Al die verschillen zullen ook meetellen als je voorbeeld spoorlijnen naast het geval ijzeren rijn legt Juist het feit dat onwetendheid over een goederentrein en het feit dat er op de ijzeren rijn weer veel goederentreinen zouden gaan rijden,maakt dat mensen zich verzetten op reactivatie. En niet te vergeten dat er 3 landen zijn die allemaal een eigen wensenlijstje hebben als het zou komen tot heropening van die lijn,denk aan invulling van de rijtijden,wat het zou moeten kosten om er een trein te rijden en wat men wil upgraden voor men de lijn weer ingebruik neemt. Voor alles is een oplossing,maar vaak is het zo dat men wel bereid is om die oplossingen te willen maken,maar er niet of weinig voor wil betalen. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
29-06-2017 09:45:12 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
NR heeft van de ACM een boete gekregen van 41 miljoen Euro wegens de fraude bij de aanbesteding. Wel gaat NS dit aanvechten. http://www.nu.nl/economie/4802718/ns-krijgt-boete-van-41-miljoen-euro-fraude-bij-aanbesteding.html |
29-06-2017 10:13:34 | ||
---|---|---|
bert
|
41 miljoen extra belasting betalen. Door NS, de reiziger dus, en/of de belastingbetaler. Wat worden we hier allemaal beter van. Sick. |
29-06-2017 11:02:02 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Denk je dat die "belasting" nu geint gaat worden of zo? Die heb je al lang betaalt man! %08%%08% |
29-06-2017 11:06:35 | ||
---|---|---|
Apda
|
Welnee, dit kost niemand iets. Als NS die 41 miljoen aftrekt van de winst (2016: 212 miljoen) en 41 miljoen minder afdraagt aan de aandeelhouder, het ministerie van Financiën, dan wordt er alleen maar geld rondgepompt. Want die boete van 41 miljoen gaat ook naar Financiën. Overigens gaat NS in beroep en steunt de minister van Financiën dit beroep. |
29-06-2017 11:58:40 | ||
---|---|---|
bacr
|
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) valt dan ook onder het Ministerie van Economische Zaken..... en legt die boete op omdat er een mededinging-verstorende activiteit door NS heeft plaatsgevonden. Dus je kunt wel roepen dat het rondpompen van geld zou zijn, maar het door NS winnen van de concessie zou mogelijk tot hogere prijzen hebben geleid voor de consumenten. En daarvan wordt een gemiddelde burger ook niet vrolijker. Zonder organisaties als ACM zou Nederland (en Europa) voor consumenten een stuk minder prettig zijn... |
29-06-2017 13:12:00 | ||
---|---|---|
Apda
|
Natuurlijk is de ACM een nuttige instantie. (Overigens is de ACM een zelfstandig bestuursorgaan, dat officieel niet ondergeschikt is aan een minister.) De vraag is alleen wat een boete toevoegt aan de maatregelen die al tegen (directieleden van) NS/Abellio zijn genomen. Voor de ACM zelf is deze boete wel nuttig, want de ACM is verplicht om jaarlijks € 125 miljoen aan boetes op te leggen. (Zie https://www.vemw.nl/~/media/VEMW/Downloads/Public/Journaals/J2%202013%208%20en%209%20Nma%20kopje%20kleiner%20gemaakt.ashx ) Voor de minister van Financiën kan dit rondpompen van geld nadelig zijn, want de ACM hoeft dan nog maar € 125 - € 41 = € 84 miljoen aan boetes op te leggen. |
30-06-2017 10:07:05 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Heeft ongetwijfeld nut om bedrijven die een maatschappelijk belang dienen boetes op te leggen. |
30-06-2017 10:52:52 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Hogere prijzen voor consumenten is natuurlijk een puur theoretische benadering. Dat is nu net waar het met marktwerking vaak misgaat. In dit geval wordt een tijdelijk monopolie gegund op basis van de economisch meest voordelige inschrijving die een aanbieder doet. De voorwaarden daarvoor hoeven helemaal niet op de belangen van een consument aan te sluiten en het aanbieden van een tijdelijk monopolie betekent dat er allerlei beperkende voorwaarden moeten worden gesteld zodat het tijdelijke monopolie niet misbruikt wordt ten nadele van de overheid en de gebruikers van de dienst. De grap is dat deze beperkende maatregelen opgesteld moeten worden, gecontroleerd moeten worden en soms totaal ongewenste bijeffecten hebben die gedurende de looptijd nauwelijks kunnen worden bijgestuurd. Dus ja, marktwerking: Zeer beperkt. Positieve effecten: Nauwelijks, negatieve effecten: Als er veel energie ingestopt wordt heel weinig. |
30-06-2017 12:51:46 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Rikus is het zeer eens met de boete, niet erg verrassend natuurlijk zolang NS op de billetjes krijgt: http://voorbeterov.nl/trein Want: "Een goed gereguleerde markt is uiteindelijk in het belang van de reiziger." Nou, daar ben je in Limburg echt mee gebaat zolang er sterke (logistieke) samenhang is tussen het HRN en het regionale vervoer. Zolang dat niet integraal wordt ontworpen, krijg je per definitie voor de reiziger een slechter (afgestemd) product. Maar dat is natuurlijk wel in het balang van de reiziger. |
30-06-2017 12:57:24 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Nu is natuurlijk wel de vraag wat integraal ontwerp zou moeten inhouden. Als je naar de dienstregeling 2018 kijkt en wat de effecten zijn van de 10-minutendienst op Amsterdam-Eindhoven dan lijkt het resultaat fors slechter dan je zou mogen verwachten op basis van integraal ontwerp. Je ziet al snel dat de belangrijkste intercity-corridors de rest van de dienstregeling dicteren. Als je de stoptreindienst in de praktijk als een sluitstuk wordt behandeld maakt het niet zoveel meer uit of NS dat doet of iemand anders uiteraard. Misschien wel liever iemand anders omdat die snellere rijtijden hebben bij de sprinters. Kortom: Naast dat er in Limburg fouten zijn gemaakt en dat twee vervoerders op een spoor onhandig is, is NS ook daadwerkelijk aan zet om te laten zien dat het met een enkele vervoerder beter is. |
30-06-2017 13:08:09 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Even los van wie de vervoerder zou moeten zijn: je hebt nu in Limburg met meerdere vervoerders te dealen met elk hun eigen afspraken t.a.v. de treindienst. Daarbij zijn ook overlappende eisen zoals overstappen tussen regionale diensten en IC's, prima! De Sprinterdienst zou het het sluitstuk kunnen zijn na uitwerking van het HRN, maar dan heb je te dealen met de overgebleven mogelijkheden. En die zijn met de infra in Limburg (met name Std, Hrl, Mt, Mt-Mtr, enkelspoor Hrl-Krd) niet bepaald eindeloos. NS zou er nu best aan vast kunnen houden dat de korte keringen te Hrl ideaal zijn vanuit financieel opzicht. Is dat ook goed voor het regionale plaatje en de hoeveelheid ontstane omlopen voor de vervoerder die dat uit moet voeren? Als je dit goed op poten wilt zetten zul je zeer interactief samen tot een integraal model moeten komen. En zeker niet alle eigen belangen voorop zetten, want dan zijn de reizigers de pineut. |
30-06-2017 13:12:03 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Ik krijg dus meer en meer het idee dat NS zelf ook niet meer integraal ontwerpt maar gewoon doet wat voor de grootste groep goed uitkomt. Of dat nu handig is voor de kleinere groepen of niet. Overigens is er ook best wel een voorbeeld van integraal ontwerp te vinden. In Zwolle, Groningen en Leeuwarden is de dienstregeling inmiddels beter afgestemd dan in de kop van Noord-Holland. |
30-06-2017 13:47:13 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Rond Leeuwarden niet. Zl en Gn zijn wel goede voorbeelden. |
30-06-2017 14:53:29 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Nee maar Lw, Gn en Zl hebben als voordeel dat de dienstregeling daar nogal voorspelbaar is vanwege de knoop Zl. En natuurlijk bepaalt de precieze ligging in Zl ook e.e.a. voor de knopen Lw en Gn, maar niets is zo onvoorspelbaar als de ligging van IC's tussen Ehv en Hrl/Mt. Zeker niet met PHS. |
14-11-2017 08:24:32 | ||
---|---|---|
hw1969
|
Besluitvorming over nieuw station Grubbenvorst uitgesteld en planning voor elektrificatie onder druk: https://www.demaaslijn.nl/nieuws/nog-geen-definitief-besluit-over-station-grubbenvorst-greenport-venlo |
14-11-2017 12:17:55 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Ik vind 10,7 miljoen extra voor een halte wel erg veel geld. |
14-11-2017 14:27:55 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Dat staat er ook niet Er is een tekort van 10,7 miljoen op het hele project (elektrificatie, deels spoorverdubbelingen enz). Daarom zoekt men naar bezuinigingsmaatregelen en 1 daarvan is het schrappen van de halte Grubbenvorst. |
21-11-2017 14:55:12 | ||
---|---|---|
mren
|
OM eist 1 jaar cel voor Huges: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/21/om-eist-jaar-cel-tegen-oud-ns-topman-huges-a1582022 |
17-11-2020 16:03:56 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Justitie legt zich neer bij vrijspraak NS-fraudezaak
(Hopelijk is dit het goeie aanbesteding topic) |