Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Hippeltjes

Donderdag 31 jan 2013 - 13:51:35
Nachtbus35
Nachtbus35
Hallo Iedereen,

Gisteren kwam ik in de Waalhaven, nouja, meer langs de A15 4 aan elkaar gehaakte hippeltjes tegen (600 serie). Weet iemand of die dingetjes opgelegd zijn o.i.d. want ze stonden er aardig verloederd bij. Nu zijn die dingen onverwoestbaar, maar evengoed . Heb er wel even een plaatje van geschoten:

www.flickr.com

Laatst bewerkt door spiketrain op Donderdag 31 jan 2013 om 18:42:25, reden: Topictitel gewijzigd

Donderdag 31 jan 2013 - 13:56:05
qj7141
qj7141
Volgens mij is de opname genomen in Pernis, en niet Waalhaven Zuid.

Donderdag 31 jan 2013 - 15:12:32
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
Ja, dat is Pernis.

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Donderdag 31 jan 2013 - 15:26:26
Nachtbus35
Nachtbus35
Ach, dat mag ook, doet er ook niet toe, ze staan er haha

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 31 jan 2013 - 15:44:34
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
Die locs zijn van RRF, en die zwerven een beetje door de haven. Stonden eerst op de Botlek, inzet: zelden.

Laatst bewerkt door HZwoferink op Donderdag 31 jan 2013 om 15:44:52

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Donderdag 31 jan 2013 - 16:08:25
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ze hebben er zes, naast deze vier staat er één in Apeldoorn, Bakkie nummer zes moet dus elders uithangen. Zelden is eigenlijk meer nooit, heb ik zo het idee.

Donderdag 31 jan 2013 - 16:58:25
Nachtbus35
Nachtbus35
Bedankt voor de reacties, jammer dat ze zo weinig meer inzet zien.

Donderdag 31 jan 2013 - 17:16:47
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Quote
Nachtbus35 (do 31 jan 2013 13:51:35 somda.nl): Hallo Iedereen,

Gisteren kwam ik in de Waalhaven, nouja, meer langs de A15 4 aan elkaar gehaakte hippeltjes tegen (600 serie). Weet iemand of die dingetjes opgelegd zijn o.i.d. want ze stonden er aardig verloederd bij. Nu zijn die dingen onverwoestbaar, maar evengoed . Heb er wel even een plaatje van geschoten:
www.flickr.com
Staan reserve. Er staat er ook 1 reserve op de mvt die wordt af en toe gebruikt.

Laatst bewerkt door spiketrain op Donderdag 31 jan 2013 om 18:29:07, reden: Bericht verplaatst uit OD 30 jan.

Donderdag 31 jan 2013 - 17:33:08
daniel81
daniel81
Het Apeldoornse hippeltje wordt overigens wél dagelijks (op werkdagen) ingezet, voor de vuiltreinen Apd-Apdvam v.v.
Ochtendrit weet ik de tijden niet van, middagrit ligt rond 17:00-17:30.

Donderdag 31 jan 2013 - 17:37:24
mvboetzela
mvboetzela
Recent is hij zelfs doorgegleden op een van de overwegen in Apd en daarbij een auto geramd. Dat leverde een fraaie foto in de plaatselijke courant op.

Donderdag 31 jan 2013 - 18:03:47
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Dat is één van zijn nare eigenschappen, dat hij snel op zijn gat gaat zitten. Een hele positieve is dat hij ongelooflijk sterk is. Een andere nare eigenschap is, dat hij langzaam is. Max 30 km/h. Nog een andere nare is dat hij graag rechtdoor wil, zou ik ook willen als mijn 3 assen star verbonden zijn.
En hij is verouderd. Het is een fossiel uit een ander tijdperk. Een tijdperk dat er helaas niet meer is en waarvan ik in de jaren 70 nog de nadagen van heb mogen beleven. Het tijdperk van slepen goederenwagens, die op allerlei raccordementen verdeeld werden over tich klanten en daar weer werden opgehaald.
Op Dvge was een hippel gestationeerd met luchtrem, één uit de 600 serie dus. Stonds 's nachts gezellig te pruttelen onder het verblijf, zijn compressor was net een oude koffiepot. Dienst deed ie 's avonds en 's nachts aan de oostzijde en overdag de haven (gemeenteraccordement) in. Daar is hij meerdere keren rechtuit gegaan ipv de bocht om en ook tussen de sporen gezakt, maar dat was niet zijn schuld. De gemeente Deventer was artikel 12 gemeente in die tijd en had geen geld voor nieuwe dwarsliggers, bouten, etc.
Overigens gingen ook "dikke diesels", 2200 en 2400 de haven in, de hippel was niet alleen. Het wisselde af.
Zaterdagmorgen in alle vroegte ging hij naar Zp, zo tussen 5 en 6. De Zutphense rangeermachinisten hadden speciale bevoegdheid voor het baanvak Dv - Zp. In Zp ging hij drinken, aan een volle tank had hij genoeg voor een week. En eventueel kon hij uit de drinkbak van de Sikken drinken. En maandagmorgen weer vroeg net voor de reizigersdienst uit weer van Zp naar Dv voor een drukke werkweek.

Dick van den Hoven

Donderdag 31 jan 2013 - 18:16:05
Nelis
Nelis
Er heeft lange tijd op Oss raccordement Elzenburg een Bakkie gestaan voor de graantreinen. Die ging altijd met heel veel protest door de bocht. Piepend zuchtend en krakend trok hij de trein van het station naar de losput. Dit alles gebeurde in een slakkengang, maar was de reis naar Oss toch altijd waard. Of het bakkie daar nog steeds aanwezig is weet ik niet, maar hij had iig de RRF beschildering.

Donderdag 31 jan 2013 - 18:34:43
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Er is te Ede-Wageningen ? toch ook altijd een hippeltje van RRF geweest om te stoeien met korte treintje met vos trailers/containers,alleen is dat ook al verleden tijd
Wie of wat rijd nu dan trouwens naar de Bertschi terminal vlak buiten Pernis( ri Mvt) om daar te stoeien met de bertschi treinen ?

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 31 jan 2013 - 18:45:00
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Ik heb de topictitel wat algemener gemaakt.

Groet, Spiketrain

Donderdag 31 jan 2013 - 19:52:07
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Verder heb je op Crailoo bakkie 647 nog die daar met de afvaltrein rijdt: www.flickr.com


Donderdag 31 jan 2013 - 20:13:26
PLANX
PLANX
En ook nog vaak actief is RRF 5 in Apeldoorn ook met de afvaltrein. www.flickr.com

Donderdag 31 jan 2013 - 20:47:30
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Op de moerdijk bij de firma cronimet is nog een blauwe ex kandt 600 aanwezig die af en toe heen en weer rijdt om hem in conditie te houden. eigenlijk is een 600 helemaal zo ouderwets want hij heeft een viertaktmotor terwijl bv een class66 een tweetakt heeft.

Donderdag 31 jan 2013 - 21:46:11
Frontier
Frontier
Hippel, nostalgie, in Haarlem twee rijtuigen van de IC uit Limburg af halen omdat het anders niet past in Zandvoort en op de terugweg ze er gewoon weer aan hangen, dat waren nog eens tijden.

Hoe komt het eigenlijk dat er nog zo relatief veel in dienst zijn? Is nieuwer materieel te duur vanwege het geringe gebruik of bestaat er gewoon geen nieuwer geschikt materieel? Zomaar een vraag uit interesse, als het aan mij ligt blijven ze nog héél lang in dienst.

Donderdag 31 jan 2013 - 21:54:32
damart
damart
In Zandvoort stond ik als klein jongetje ook vaak te kijken hoe de hippel (heel lang de 648 en later de 683) de IC's uit Limburg 's ochtends korter en 's middags langer maakte. Elke middag vertrok die hippel weer naar Haarlem, om de dag met een paar volle VAM-wagens, en de volgende dag kwam dat ding in alle vroegte weer van Haarlem naar Zandvoort, vaak met lege VAM-wagens.

Donderdag 31 jan 2013 - 21:58:31
midniight
midniight
De hippel in apeldoorn kon wel eens diep in nachtrijden. De afval-bakken komen rond 1uur nacht terug door Twello. Weet dan niet of ze gelijk door gaan.

Twello, mooi gat op de Veluwe!

Donderdag 31 jan 2013 - 22:52:05
thom
thom
Quote
Frontier (do 31 jan 2013 21:46:11 somda.nl): Hippel, nostalgie, in Haarlem twee rijtuigen van de IC uit Limburg af halen omdat het anders niet past in Zandvoort en op de terugweg ze er gewoon weer aan hangen, dat waren nog eens tijden.

Hoe komt het eigenlijk dat er nog zo relatief veel in dienst zijn? Is nieuwer materieel te duur vanwege het geringe gebruik of bestaat er gewoon geen nieuwer geschikt materieel? Zomaar een vraag uit interesse, als het aan mij ligt blijven ze nog héél lang in dienst.
Omdat ze in gebruik eigenlijk geen moer kosten, onverwoestbaar sterk zijn en doodsimpel.
Er zit dan ook bijna niks op, en dat kan dan ook niet stuk

Dus waarom een dure machine kopen als deze prima voldoet aan wat ze moeten kunnen, nieuwe machines kosten een hoop geld wat je bij weinig gebruik maar slecht kunt afshrijven.

Donderdag 31 jan 2013 - 22:52:11
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Relatief veel in dienst? Ik tel er maar twee... de RRF 5 en de 647. Dat ding bij Cronifer is feitelijk werkloos.

Donderdag 31 jan 2013 - 23:24:28
Frontier
Frontier
Ik tel er meer? Vijf stuks bij RRF, de 633 bij Cronifer, de 647 in Crailoo, dat ze niet of nauwelijks ingezet worden is weer een ander verhaal.

Rijdt de 661 nog op de Watergraafsmeer rond is dat al weer verleden tijd?

Donderdag 31 jan 2013 - 23:52:19
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Het zijn zo ongeveer de fijnste sterkste en betrouwbaarste rangeerkarren die er zijn. Daarnaast zijn ze toegelaten en detecteren ze. groot voordeel tegenover de v60 oost en t73 is de radiobediening. helaas vind ilent ze te ouderwets en is niet van plan er nog een inzetcertificaat voor af te geven vanwege milieuredenen. hoewel die reden discutabel is als je kijkt naar ander dieselmaterieel...

Vrijdag 01 feb 2013 - 08:41:00
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Quote
Frontier (do 31 jan 2013 23:24:28 somda.nl): Rijdt de 661 nog op de Watergraafsmeer rond is dat al weer verleden tijd?
Die rangeert daar inderdaad ook nog vrijwel dagelijks, vaak wel geholpen door een 1200.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Vrijdag 01 feb 2013 - 23:22:11
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
De 661 is eigenlijk een commercieel verhuurde museumloc, maar kunnen we ook meetellen. Dan zijn het er dus drie, plus zo'n drie locs die rijvaardig zijn maar werkloos stilstaan (Cronifer en plusminus twee van RRF, de rest is bij mijn weten defect).

Zaterdag 02 feb 2013 - 14:39:27
sik214
sik214
Enkele 600'tjes zijn nog in Engeland actief (ik bedoel dus niet de Engelse zusters, maar ex-NS 600'en.)

Zaterdag 02 feb 2013 - 19:09:39
verwoert
verwoert
Die zijn een jaar of 10 à 15 geleden verkocht aan Middle Peak Railways, dacht ik.

Zaterdag 02 feb 2013 - 23:18:05
charta
charta
In Oldenzaal was ook nog een hippeltje actief in de rangeerdienst, in ieder geval t/m 1971. Oldenzaal was toen nog hulprangeerstation. Het hippeltje trok de treinen uit Bentheim nar het uithaalspoor en vandaar werden de wagens uitgestoten naar de verdeelsporen.

Laatst bewerkt door charta op Zaterdag 02 feb 2013 om 23:18:36

Zondag 03 feb 2013 - 00:50:29
psv54
psv54
Quote
phantom (do 31 jan 2013 18:34:43 somda.nl): Er is te Ede-Wageningen ? toch ook altijd een hippeltje van RRF geweest om te stoeien met korte treintje met vos trailers/containers,alleen is dat ook al verleden tijd
Wie of wat rijd nu dan trouwens naar de Bertschi terminal vlak buiten Pernis( ri Mvt) om daar te stoeien met de bertschi treinen ?
Daar rijd meestal een locje van de serie 73, af en toe komt er eens een V100.

Zondag 03 feb 2013 - 01:04:58
mvschoon
mvschoon
Volgens mij V100 (want die rijdt dan direct door vanaf Whz/RSC); naar PCT wel reeks 73

Maandag 04 feb 2013 - 23:34:42
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Quote
Frontier (do 31 jan 2013 23:24:28 www.somda.nl): Ik tel er meer? Vijf stuks bij RRF, de 633 bij Cronifer, de 647 in Crailoo, dat ze niet of nauwelijks ingezet worden is weer een ander verhaal.

Rijdt de 661 nog op de Watergraafsmeer rond is dat al weer verleden tijd?
Dat ding bij Cronifer is de 691, ex 642. Wat er met de 633 is gebeurd, weet ik zo niet.

Maandag 04 feb 2013 - 23:44:52
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Zover ik weet staan ze beide nog bij Cronifer, de 633 defect en dat Kandt ding theoretisch inzetbaar.

Dinsdag 05 feb 2013 - 00:19:09
mich
mich
Flickr 77593728@N08
633 is gebruikt als botsauto. weinig meer recht aan... Die blauwe loopt prima incl werkende radiobediening.

Donderdag 07 feb 2013 - 22:09:27
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Ah, weet ik dat ook weer. Ik dacht dat een van hen ooit gesloopt was.

Zondag 10 feb 2013 - 22:58:54
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Rrf 1: www.flickr.com
Rrf 2, 3, 4, 640: www.flickr.com

Maandag 25 feb 2013 - 21:40:00
PLANX
PLANX
Hier zijn wat foto's van de 662 van Nedtrain uit begin 2003 toen deze nog actief was. www.flickr.com www.flickr.com

Laatst bewerkt door PLANX op Maandag 25 feb 2013 om 21:41:21

Vrijdag 16 jan 2015 - 22:48:05
michaben
michaben
Cronifer wil zijn hippeltjes kwijt, ze staan te koop op marktplaats (via een tussenhandelaar):
www.marktplaats.nl

Zaterdag 17 jan 2015 - 09:12:29
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Foto van de 691 van Cronimet rijdend eind 2012: www.flickr.com