dvdhoven
  | Dat is één van zijn nare eigenschappen, dat hij snel op zijn gat gaat zitten. Een hele positieve is dat hij ongelooflijk sterk is. Een andere nare eigenschap is, dat hij langzaam is. Max 30 km/h. Nog een andere nare is dat hij graag rechtdoor wil, zou ik ook willen als mijn 3 assen star verbonden zijn. 
En hij is verouderd. Het is een fossiel uit een ander tijdperk. Een tijdperk dat er helaas niet meer is en waarvan ik in de jaren 70 nog de nadagen van heb mogen beleven. Het tijdperk van slepen goederenwagens, die op allerlei raccordementen verdeeld werden over tich klanten en daar weer werden opgehaald.
Op Dvge was een hippel gestationeerd met luchtrem, één uit de 600 serie dus. Stonds 's nachts gezellig te pruttelen onder het verblijf, zijn compressor was net een oude koffiepot. Dienst deed ie 's avonds en 's nachts aan de oostzijde en overdag de haven (gemeenteraccordement) in. Daar is hij meerdere keren rechtuit gegaan ipv de bocht om en ook tussen de sporen gezakt, maar dat was niet zijn schuld. De gemeente Deventer was artikel 12 gemeente in die tijd en had geen geld voor nieuwe dwarsliggers, bouten, etc.
Overigens gingen ook "dikke diesels", 2200 en 2400 de haven in, de hippel was niet alleen. Het wisselde af.
Zaterdagmorgen in alle vroegte ging hij naar Zp, zo tussen 5 en 6. De Zutphense rangeermachinisten hadden speciale bevoegdheid voor het baanvak Dv - Zp. In Zp ging hij drinken, aan een volle tank had hij genoeg voor een week. En eventueel kon hij uit de drinkbak van de Sikken drinken. En maandagmorgen weer vroeg net voor de reizigersdienst uit weer van Zp naar Dv voor een drukke werkweek.
Dick van den Hoven |