Hippeltjes
Forum: Algemeen - Algemeen
31-01-2013 13:51:35
Nachtbus35
Nachtbus35
Hallo Iedereen,

Gisteren kwam ik in de Waalhaven, nouja, meer langs de A15 4 aan elkaar gehaakte hippeltjes tegen (600 serie). Weet iemand of die dingetjes opgelegd zijn o.i.d. want ze stonden er aardig verloederd bij. Nu zijn die dingen onverwoestbaar, maar evengoed . Heb er wel even een plaatje van geschoten:

www.flickr.com

Laatst bewerkt door spiketrain op 31-01-2013 18:42, reden: Topictitel gewijzigd

31-01-2013 13:56:05
qj7141
qj7141
Volgens mij is de opname genomen in Pernis, en niet Waalhaven Zuid.

31-01-2013 15:12:32
HZwoferink
HZwoferink
Ja, dat is Pernis.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

31-01-2013 15:26:26
Nachtbus35
Nachtbus35
Ach, dat mag ook, doet er ook niet toe, ze staan er haha


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-01-2013 15:44:34
HZwoferink
HZwoferink
Die locs zijn van RRF, en die zwerven een beetje door de haven. Stonden eerst op de Botlek, inzet: zelden.

Laatst bewerkt door HZwoferink op 31-01-2013 15:44


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

31-01-2013 16:08:25
timtrein
timtrein
Ze hebben er zes, naast deze vier staat er één in Apeldoorn, Bakkie nummer zes moet dus elders uithangen. Zelden is eigenlijk meer nooit, heb ik zo het idee.

31-01-2013 16:58:25
Nachtbus35
Nachtbus35
Bedankt voor de reacties, jammer dat ze zo weinig meer inzet zien.

31-01-2013 17:16:47
mich
mich
Quote
Nachtbus35 (do 31 jan 2013 13:51:35 somda.nl): Hallo Iedereen,

Gisteren kwam ik in de Waalhaven, nouja, meer langs de A15 4 aan elkaar gehaakte hippeltjes tegen (600 serie). Weet iemand of die dingetjes opgelegd zijn o.i.d. want ze stonden er aardig verloederd bij. Nu zijn die dingen onverwoestbaar, maar evengoed . Heb er wel even een plaatje van geschoten:
www.flickr.com
Staan reserve. Er staat er ook 1 reserve op de mvt die wordt af en toe gebruikt.

Laatst bewerkt door spiketrain op 31-01-2013 18:29, reden: Bericht verplaatst uit OD 30 jan.

31-01-2013 17:33:08
daniel81
daniel81
Het Apeldoornse hippeltje wordt overigens wél dagelijks (op werkdagen) ingezet, voor de vuiltreinen Apd-Apdvam v.v.
Ochtendrit weet ik de tijden niet van, middagrit ligt rond 17:00-17:30.

31-01-2013 17:37:24
mvboetzela
mvboetzela
Recent is hij zelfs doorgegleden op een van de overwegen in Apd en daarbij een auto geramd. Dat leverde een fraaie foto in de plaatselijke courant op.

31-01-2013 18:03:47
dvdhoven
dvdhoven
Dat is één van zijn nare eigenschappen, dat hij snel op zijn gat gaat zitten. Een hele positieve is dat hij ongelooflijk sterk is. Een andere nare eigenschap is, dat hij langzaam is. Max 30 km/h. Nog een andere nare is dat hij graag rechtdoor wil, zou ik ook willen als mijn 3 assen star verbonden zijn.
En hij is verouderd. Het is een fossiel uit een ander tijdperk. Een tijdperk dat er helaas niet meer is en waarvan ik in de jaren 70 nog de nadagen van heb mogen beleven. Het tijdperk van slepen goederenwagens, die op allerlei raccordementen verdeeld werden over tich klanten en daar weer werden opgehaald.
Op Dvge was een hippel gestationeerd met luchtrem, één uit de 600 serie dus. Stonds 's nachts gezellig te pruttelen onder het verblijf, zijn compressor was net een oude koffiepot. Dienst deed ie 's avonds en 's nachts aan de oostzijde en overdag de haven (gemeenteraccordement) in. Daar is hij meerdere keren rechtuit gegaan ipv de bocht om en ook tussen de sporen gezakt, maar dat was niet zijn schuld. De gemeente Deventer was artikel 12 gemeente in die tijd en had geen geld voor nieuwe dwarsliggers, bouten, etc.
Overigens gingen ook "dikke diesels", 2200 en 2400 de haven in, de hippel was niet alleen. Het wisselde af.
Zaterdagmorgen in alle vroegte ging hij naar Zp, zo tussen 5 en 6. De Zutphense rangeermachinisten hadden speciale bevoegdheid voor het baanvak Dv - Zp. In Zp ging hij drinken, aan een volle tank had hij genoeg voor een week. En eventueel kon hij uit de drinkbak van de Sikken drinken. En maandagmorgen weer vroeg net voor de reizigersdienst uit weer van Zp naar Dv voor een drukke werkweek.


Dick van den Hoven

31-01-2013 18:16:05
Nelis
Nelis
Er heeft lange tijd op Oss raccordement Elzenburg een Bakkie gestaan voor de graantreinen. Die ging altijd met heel veel protest door de bocht. Piepend zuchtend en krakend trok hij de trein van het station naar de losput. Dit alles gebeurde in een slakkengang, maar was de reis naar Oss toch altijd waard. Of het bakkie daar nog steeds aanwezig is weet ik niet, maar hij had iig de RRF beschildering.

31-01-2013 18:34:43
phantom
phantom
Er is te Ede-Wageningen ? toch ook altijd een hippeltje van RRF geweest om te stoeien met korte treintje met vos trailers/containers,alleen is dat ook al verleden tijd %04%
Wie of wat rijd nu dan trouwens naar de Bertschi terminal vlak buiten Pernis( ri Mvt) om daar te stoeien met de bertschi treinen ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

31-01-2013 18:45:00
spiketrain
Moderator
spiketrain
Ik heb de topictitel wat algemener gemaakt.


Groet, Spiketrain

31-01-2013 19:52:07
dennistd
dennistd
Verder heb je op Crailoo bakkie 647 nog die daar met de afvaltrein rijdt: www.flickr.com

31-01-2013 20:13:26
PlanX
PlanX
En ook nog vaak actief is RRF 5 in Apeldoorn ook met de afvaltrein. www.flickr.com

31-01-2013 20:47:30
mich
mich
Op de moerdijk bij de firma cronimet is nog een blauwe ex kandt 600 aanwezig die af en toe heen en weer rijdt om hem in conditie te houden. eigenlijk is een 600 helemaal zo ouderwets want hij heeft een viertaktmotor terwijl bv een class66 een tweetakt heeft.

31-01-2013 21:46:11
Frontier
Frontier
Hippel, nostalgie, in Haarlem twee rijtuigen van de IC uit Limburg af halen omdat het anders niet past in Zandvoort en op de terugweg ze er gewoon weer aan hangen, dat waren nog eens tijden. %08%

Hoe komt het eigenlijk dat er nog zo relatief veel in dienst zijn? Is nieuwer materieel te duur vanwege het geringe gebruik of bestaat er gewoon geen nieuwer geschikt materieel? Zomaar een vraag uit interesse, als het aan mij ligt blijven ze nog héél lang in dienst.

31-01-2013 21:54:32
damart
damart
In Zandvoort stond ik als klein jongetje ook vaak te kijken hoe de hippel (heel lang de 648 en later de 683) de IC's uit Limburg 's ochtends korter en 's middags langer maakte. Elke middag vertrok die hippel weer naar Haarlem, om de dag met een paar volle VAM-wagens, en de volgende dag kwam dat ding in alle vroegte weer van Haarlem naar Zandvoort, vaak met lege VAM-wagens.

31-01-2013 21:58:31
midniight
midniight
De hippel in apeldoorn kon wel eens diep in nachtrijden. De afval-bakken komen rond 1uur nacht terug door Twello. Weet dan niet of ze gelijk door gaan.


Twello, mooi gat op de Veluwe!

31-01-2013 22:52:05
thom
thom
Quote
Frontier (do 31 jan 2013 21:46:11 somda.nl): Hippel, nostalgie, in Haarlem twee rijtuigen van de IC uit Limburg af halen omdat het anders niet past in Zandvoort en op de terugweg ze er gewoon weer aan hangen, dat waren nog eens tijden. %08%

Hoe komt het eigenlijk dat er nog zo relatief veel in dienst zijn? Is nieuwer materieel te duur vanwege het geringe gebruik of bestaat er gewoon geen nieuwer geschikt materieel? Zomaar een vraag uit interesse, als het aan mij ligt blijven ze nog héél lang in dienst.

Omdat ze in gebruik eigenlijk geen moer kosten, onverwoestbaar sterk zijn en doodsimpel.
Er zit dan ook bijna niks op, en dat kan dan ook niet stuk

Dus waarom een dure machine kopen als deze prima voldoet aan wat ze moeten kunnen, nieuwe machines kosten een hoop geld wat je bij weinig gebruik maar slecht kunt afshrijven.

31-01-2013 22:52:11
timtrein
timtrein
Relatief veel in dienst? Ik tel er maar twee... de RRF 5 en de 647. Dat ding bij Cronifer is feitelijk werkloos.

31-01-2013 23:24:28
Frontier
Frontier
Ik tel er meer? Vijf stuks bij RRF, de 633 bij Cronifer, de 647 in Crailoo, dat ze niet of nauwelijks ingezet worden is weer een ander verhaal. %08%

Rijdt de 661 nog op de Watergraafsmeer rond is dat al weer verleden tijd?

31-01-2013 23:52:19
mich
mich
Het zijn zo ongeveer de fijnste sterkste en betrouwbaarste rangeerkarren die er zijn. Daarnaast zijn ze toegelaten en detecteren ze. groot voordeel tegenover de v60 oost en t73 is de radiobediening. helaas vind ilent ze te ouderwets en is niet van plan er nog een inzetcertificaat voor af te geven vanwege milieuredenen. hoewel die reden discutabel is als je kijkt naar ander dieselmaterieel...

01-02-2013 08:41:00
Bert13
Bert13
Quote
Frontier (do 31 jan 2013 23:24:28 somda.nl): Rijdt de 661 nog op de Watergraafsmeer rond is dat al weer verleden tijd?
Die rangeert daar inderdaad ook nog vrijwel dagelijks, vaak wel geholpen door een 1200.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

01-02-2013 23:22:11
timtrein
timtrein
De 661 is eigenlijk een commercieel verhuurde museumloc, maar kunnen we ook meetellen. Dan zijn het er dus drie, plus zo'n drie locs die rijvaardig zijn maar werkloos stilstaan (Cronifer en plusminus twee van RRF, de rest is bij mijn weten defect).

02-02-2013 14:39:27
sik214
sik214
Enkele 600'tjes zijn nog in Engeland actief (ik bedoel dus niet de Engelse zusters, maar ex-NS 600'en.)

02-02-2013 19:09:39
taigagaai
Moderator
taigagaai
Die zijn een jaar of 10 à 15 geleden verkocht aan Middle Peak Railways, dacht ik.

02-02-2013 23:18:05
charta
charta
In Oldenzaal was ook nog een hippeltje actief in de rangeerdienst, in ieder geval t/m 1971. Oldenzaal was toen nog hulprangeerstation. Het hippeltje trok de treinen uit Bentheim nar het uithaalspoor en vandaar werden de wagens uitgestoten naar de verdeelsporen.

Laatst bewerkt door charta op 02-02-2013 23:18

03-02-2013 00:50:29
jordy13
jordy13
Quote
phantom (do 31 jan 2013 18:34:43 somda.nl): Er is te Ede-Wageningen ? toch ook altijd een hippeltje van RRF geweest om te stoeien met korte treintje met vos trailers/containers,alleen is dat ook al verleden tijd %04%
Wie of wat rijd nu dan trouwens naar de Bertschi terminal vlak buiten Pernis( ri Mvt) om daar te stoeien met de bertschi treinen ?
Daar rijd meestal een locje van de serie 73, af en toe komt er eens een V100.

03-02-2013 01:04:58
mvschoon
mvschoon
Volgens mij V100 (want die rijdt dan direct door vanaf Whz/RSC); naar PCT wel reeks 73

04-02-2013 23:34:42
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
Frontier (do 31 jan 2013 23:24:28 www.somda.nl): Ik tel er meer? Vijf stuks bij RRF, de 633 bij Cronifer, de 647 in Crailoo, dat ze niet of nauwelijks ingezet worden is weer een ander verhaal. %08%

Rijdt de 661 nog op de Watergraafsmeer rond is dat al weer verleden tijd?
Dat ding bij Cronifer is de 691, ex 642. Wat er met de 633 is gebeurd, weet ik zo niet.

04-02-2013 23:44:52
timtrein
timtrein
Zover ik weet staan ze beide nog bij Cronifer, de 633 defect en dat Kandt ding theoretisch inzetbaar.

05-02-2013 00:19:09
mich
mich
633 is gebruikt als botsauto. weinig meer recht aan... Die blauwe loopt prima incl werkende radiobediening.

07-02-2013 22:09:27
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ah, weet ik dat ook weer. Ik dacht dat een van hen ooit gesloopt was.

10-02-2013 22:58:54
mich
mich
Rrf 1: www.flickr.com
Rrf 2, 3, 4, 640: www.flickr.com

25-02-2013 21:40:00
PlanX
PlanX
Hier zijn wat foto's van de 662 van Nedtrain uit begin 2003 toen deze nog actief was. www.flickr.com www.flickr.com

Laatst bewerkt door PlanX op 25-02-2013 21:41

16-01-2015 22:48:05
michaben
michaben
Cronifer wil zijn hippeltjes kwijt, ze staan te koop op marktplaats (via een tussenhandelaar):
www.marktplaats.nl

17-01-2015 09:12:29
mich
mich
Foto van de 691 van Cronimet rijdend eind 2012: www.flickr.com