bnv

| Van veel meer belang vind ik eigenlijk de ontsluiting van grote bevolkingscentra met railverkeer die tot nu toe niet op het spoor zijn aangesloten. En dan toch vooral in de Randstad. Daar zit toch een behoorlijk potentieel aan reizigers. Onafhankelijk of het hoofdspoor, light-rail of metro moet zijn.
Een enkel voorbeeld:
De Zoetermeerlijn vanaf Zoetermeer met een verbindingsboog laten aansluiten op de vm. ZHES richting Rotterdam. Wel kwam er een verbindingsboog om de werkplaats in Ldv bereikbaar te houden, begrijpelijk, maar de voor reizigers belangrijke boog kwam er niet.
Niet ontsloten zijn zo bijvoorbeeld Ridderkerk, Hendrik Ido Ambacht, Alblasserdam, Papendrecht. In mijn fantasie heb ik wel eens gedacht aan een metroverbinding vanaf Rotterdam via deze plaatsen en dan te eindigen in Ddr. Ja zeker, een miljardenproject wellicht, maar dan heb je ook wat.
En dan natuurlijk nog een hoofdspoorverbinding van Bd naar Utrecht ergens langs de A27. Is al ergens een keer langs gekomen. |