02-11-2012 18:23:47 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote En na nu helemaal niet meer. Er komen nu geen nieuwe lijnen meer, want het spoorwegnet is af, zoals bekend gemaakt. Laatst bewerkt door spiketrain op 03-11-2012 10:43 Shqiperise-lopers? |
02-11-2012 21:13:40 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Zo nu en dan komen Utrecht-Breda, de ZZL en Almere-Utrecht langs Blaricum nog langs. Bij alle drie heb ik behoorlijke twijfels omdat er erg veel geïnvesteerd moet worden terwijl er maar een kleine groep is die daar echt voordeel van heeft. Als de HSL er niet was geweest, was er wat mij betreft nog wel een lans te breken voor Breda-Utrecht als snelle route voor Hogesnelheidstreinen naar Amsterdam maar nu zie ik dat niet meer gebeuren. Een eventuele IJmeerverbinding, wordt als die er komt, sowieso geen spoorlijn meer maar een metroverbinding omdat dat in aanleg veel goedkoper is en de exploitatie makkelijker te regelen is. Laatst bewerkt door Klaasje op 02-11-2012 21:14 |
02-11-2012 21:39:45 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Zowel op Breda - Utrecht als Gorinchem - Utrecht (Gorinchem kom je immers ook langs met die lijn) heeft men nu te maken met Brabantliners/Qliners die uit hun voegen barsten, lijkt me niet bepaald sprake van een gebrek aan reizigersvraag zodoende. De reistijdverkorting die een trein daar zou bieden maakt het alleen maar aantrekkelijker, 't gaat immers voor 99% om doorgaande reizigers (er zijn amper tussengelegen haltes). Wanneer je voorziet in een station op de kruising met de MerwedeLingeLijn kan je vanuit een nog groter gebied reizigers trekken. (Vanuit de oostkant van Ddr is stoptrein + Qliner via Gr bv. nu al de snelste route naar Ut en een trein biedt daar nog eens extra tijdwinst (scheelt zo'n 60 km/u gezien de trein redelijk non-stop zou kunnen rijden) waarmee je al een behoorlijk groot verzorgingsgebied kunt bereiken waarvoor het OV nu nog geen optie is (doordat via Rtd reizen per trein relatief om is en de bus langzaam is) Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
02-11-2012 21:50:55 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Je mag niet vergeten dat zo'n bus in een dorp/stad allemaal reizigers oppikt en daarna de snelweg op rijdt. Een station langs de snelweg is onhandig en zorgt voor lang voor-/natransport plus overstap. Daardoor is de daadwerkelijke winst beperkt en is er maar een erg beperkte groep die er echt een groot voordeel van heeft. Dat is dan voornamelijk de groep die Breda-Utrecht reist. De bestaande verbinding zou je echter ook kunnen verbeteren over het bestaande spoor via Ht of Rtd. Opzich zeggen veel volle bussen niet veel. Een voorbeeld: Met 30 bussen per uur tussen Almere en Amsterdam in de spits hebben die bussen ook maar een marktaandeel van 7 % op die relatie terwijl de treinen daar dik 42 % marktaandeel hebben en je dan aan reizigersaantallen zit die nodig hebt om überhaubt een nieuwe spoorverbinding een beetje rendabel te kunnen rekenen. |
02-11-2012 22:15:32 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteDat vergeet ik ook niet. Neem de verbinding vanuit Gorinchem, die heeft naast de halte bij station Gr en Ut alleen maar een stop bij Vianen Lekbrug. Veruit het grootste deel van de reizigers reist echter Gr-Ut. Voor de bus vanuit Breda geldt hetzelfde, hoewel die nog twee haltes meer heeft maar die liggen beide aan de snelweg. Een station bij de kruising met de MLL in Gr ligt daarnaast op een behoorlijk gunstige plek: de stadsdienst komt er al vlak langs waardoor je het met een relatief kleine aanpassing goed kunt bedienen. Zodra je op de stadsdienst kunt overstappen heb je de ontsluiting eigenlijk al direct optimaal met deels zelfs korter voor/natransport, veel andere aanvoer uit relevante richtingen per bus is er namelijk niet. Vanuit de grotere plaatsen heb je een trein/treinoverstap waarmee je alleen klein dorpje als Goudriaan niet rechtstreeks op het station aan de lijn naar Ut kunt aansluiten (Schelluinen ook niet, maar dat zou op loopafstand van zo'n kruisingsstation liggen) Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
03-11-2012 10:29:48 | ||
---|---|---|
b2py
|
Waar wil je de lijn laten aantakken dan op Utrecht Centraal? Of moet ik een soort van ondergronds kopstation zien of doortrekken naar Amersfoort? |
03-11-2012 10:38:15 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Als je letterlijk de A27 volgt zou je bij Lunetten uitkomen, maar da's wellicht niet de meest logische route. Andere mogelijkheid zou kunnen zijn bij Meerkerk rechtdoor, dan kom je ergens tussen Vleuten en Harmelen uit maar ga je wel dwars door de lintbebouwing van Benschop heen, dat zal vast de nodige protesten opleveren. Of hmm, die lijn was toch ooit op treinen afgestemd... bij IJsselstein Zuid op de huidige sneltramlijn aantakken. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
03-11-2012 11:04:41 | ||
---|---|---|
Eindhoven
|
Arriva,heeft ook al plannen,om vanaf Veendam de lijn door te trekken naar Stadskanaal-Emmen, En Emmen-Assen lijkt me ook geen slecht idee. Er is ook al ooit een plan gemaakt om de "Veluwelijn" in te korten,vanaf Putten af te buigen direkt naar Nunspeet,met name bedoelt voor IC treinen. |
03-11-2012 11:07:32 | ||
---|---|---|
broek53
|
De provincie Groningen laat een reactivering van Veendam - Stadskanaal onderzoeken. Nieuwe lijnen in dunbevolkte regio's die geen grote steden verbinden, kunnen we verder gevoegelijk wel vergeten. |
03-11-2012 12:29:37 | ||
---|---|---|
mich
|
Zit de kaart eens te bekijken, eigenlijk hebben alle grotere plaatsen een station of hebben er een gehad. Daarmee zijn bijvoorbeeld Uden, Veghel, Waalwijk en Oosterhout vrij grote plaatsen zonder station, een reactievering van die verbinding in misschien wel interessant. |
03-11-2012 13:41:56 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Drachten is de grootste zonder station. Maarja, de provincies hebben de hoop in de lijn Hr-Gn al weer opgegeven. |
03-11-2012 13:58:46 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Volgens mij is Amstelveen de grootste. Die hebben wel spoor maar geen trein. |
03-11-2012 15:23:52 | ||
---|---|---|
RoelZ1
|
Ze hebben geen eigen eigen station, maar wel op fietsafstand van de gemeentegrens één van de belangrijkste stations van het land. |
03-11-2012 17:19:21 | ||
---|---|---|
sneltram
|
Elke 6 minuten een bus naar Shl, elke 6 minuten naar Asb en een sneltram naar Asdz. Probleem is wel dat sommige wijken slecht bediend worden en 's avonds is het aanbod ook behoorlijk schraal (Asdz slecht bereikbaar). Afijn, wat betreft nieuwe spoorlijnen. Ut - Bd is het enige echte gat in het netwerk. Stations in Oosterhout, Gorinchem en Vianen zullen aardig wat reizigers trekken. Probleem is natuurlijk wel de aansluiting in Ut. Meest logisch zou een lijn Bd - Alm zijn, maarja, zie dat maar eens in te passen in 'doorstroomstation' Urecht. En dan is er nog het onder de draad brengen van Zl - Wdn en de Maaslijn. |
03-11-2012 20:34:36 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Van Veendam-Stadskanaal zie ik trouwens ook nog niet zo heel erg de noodzaak. Ruimtelijk gezien ligt je station ongelukkig, je maakt een flinke omweg over Zuidbroek (die je als reiziger ook nog eens zelf betaalt...), de vervoersstroom is relatief dun (zeker als per 2015 de voorwaarden om te studeren onaantrekkelijker worden) én sterk verspitst. Dusja... |
03-11-2012 21:48:20 | ||
---|---|---|
Coryza
|
Zwolle-Apeldoorn-Arnhem waren toch ook plannen voor? En Winterswijk-Borken, en Zevenaar-Elst? En als ik zo naar de kaart kijk... zou Hoorn-Lelystad geen optie zijn? En misschien als reizigersaanbod groeit, een directe lijn naar Schiphol vanaf Utrecht? Dus niet meer via Arena/Zuid etc.. Laatst bewerkt door Coryza op 03-11-2012 21:50 |
03-11-2012 21:58:03 | ||
---|---|---|
b2py
|
Neem jij jezelf wel serieus? Een directe lijn Utrecht - Schiphol, waar gaat die aantakken? Asra? Ow wacht, kan je hem gelijk via Asdz gooien eigenlijk, heeft het tenminste nog wat potentie.. Laatst bewerkt door spiketrain op 03-11-2012 22:27, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
03-11-2012 22:10:22 | ||
---|---|---|
treinefan
|
Er is ook al jaren toch nog hoop voor een re-aanleg van de lijn Kesteren - Amersfoort over het oude traject Rhn - Har en Amfpon - Amf, of een gedeelte daarvan. Maar of dat ooit nog gebeurt... het zou mooi zijn. Met vriendelijke groet, |
03-11-2012 22:23:18 | ||
---|---|---|
Coryza
|
Quote Ik heb er absoluut geen verstand van. Ik opper maar wat Laatst bewerkt door spiketrain op 03-11-2012 22:29, reden: Aanpassing bericht B2py |
03-11-2012 22:27:15 | ||
---|---|---|
AgentX
|
... dat blijkt. |
03-11-2012 22:58:17 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteToch wel minstens met een station op km 50.1 dan%08% Maar als je daar nog meer dan enkelspoor van wilt maken moet je wel snel zijn, anders heeft de gemeente Amersfoort alle potentiële ruimte daarvoor opgeslokt met de Kersenbaan. @Coryza: op die verbinding is zelfs de bus al ter ziele gegaan. Met de laatste aanbesteding van het stadsvervoer in Lelystad was een bus naar Enkhuizen een optie, maar die is door geenenkele vervoerder aangeboden. Zegt ook wel wat volgens mij... Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
03-11-2012 23:55:57 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Dat gaat vast nog wel eens gebeuren. Het is bijna te logisch om dat aan de einde van de levensduur van DM'90 te realiseren dus dan zal het wel niet geschieden. |
04-11-2012 14:52:13 | ||
---|---|---|
bloemkool
|
Quote Er rijdt al weinig verkeer over die dijk. West-Friesland en Flevoland genereren niet bepaald verkeer... Die dijk ligt er meer als voorproefje op een ooit voorziene inpoldering van het Markermeer %08% |
04-11-2012 16:14:24 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteDe Emperboog, zie bijvoorbeeld: http://rheden.nieuws.nl/57388/verkenning_directe_spoorlijn_arnhem-apeldoorn_gestart |
04-11-2012 20:54:42 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Wageningen is een grote stad en heeft van oudsher nooit een spoorverbinding gehad. Alleen 2 tramlijnen In mijn geboortedorp staat het Boertje er nog steeds op te wachten! Verder is er nog het vage idee om Oss met Boxtel/Eindhoven te verbinden via Uden en Veghel. Maar waarom de focus op spoorlijnen? Er zijn ook genoeg verbindingen die het goed zullen doen in het "Karlsruher" model. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
04-11-2012 21:02:58 | ||
---|---|---|
bnv
|
Quote Kijk, dat is nu een waarheid als een koe, politiek en rendementsberekeningen enerzijds, en andere (NS)belangen anderzijds bepalen de werkelijkheid. Wat dat betreft blijft het bijvoorbeeld een merkwaardige situatie dat er wel geld is om de boog bij Nootdorp te maken om de werkplaats van Leidschendam bereikbaar te houden, maar (blijkbaar?) er geen geld is om een boog te maken die de Zoetermeerlijn rechtstreeks doet aansluiten op de Randstadrail richting Rotterdam (vm. ZHES). Daaar moet toch een behoorlijk potentieel aan reizigers bestaan terwijl er niets gebeurt waarbij ook nog eens de ruimte wordt ingericht voor industrieterrein enz, dat eventuele aanleg onmogelijk maakt. |
04-11-2012 22:09:32 | ||
---|---|---|
greyhound
|
In de kaarten die ik gezien heb takt de lijn inderdaad af bij Lunetten om vervolgens de A27 te volgen. Naast een kruisingsstation met de MLL zijn er ook ideeen om bij Gorinchem Noord een aftakking te maken van de MLL naar de nieuwe spoorlijn. Als we dan toch het spoorvervoer rondom Gorinchem aantrekkelijker zouden willen maken zou een overloop bij Sliedrecht van MLL naar Betuwelijn heel aantrekkelijk zijn voor doorgaande reizigers naar Rotterdam. De omweg via Dordrecht kost heel veel tijd. |
04-11-2012 22:59:39 | ||
---|---|---|
maurits
|
Dan zit je toch met het probleem dat de Sophiaspoortunnel niet geschikt is voor reizigersvervoer qua vluchtwegen. En die tunnel gaan verbouwen is weer wat overdreven voor de aantakking van één regionaal lijntje. Zelf blijf ik het plan voor de Flevolink erg interessant vinden, dat is door Arco Sierts enkele jaren geleden geopperd (mede om de Zuiderzeelijn rendabeler te maken), zie: http://www.asierts.dds.nl/flevolink.pdf Enkele voordelen: - Razendsnelle verbinding van Almere naar Utrecht. De Gooiboog kun je behouden voor regionaal verkeer tussen Almere en het Gooi. Daarnaast kun je een doorgaande treindienst Almere-Utrecht-Breda rijden als er ooit een lijn Utrecht-Breda aangelegd wordt. - Directe verbinding van Almere naar Amsterdam Bijlmer en tweede verbinding naar Amsterdam Zuid. Het overvolle baanvak Wp-Gpda wordt hierdoor flink ontlast. - Eventuele mogelijkheid om doorgaande snelle IC's Zl-Alm-Gd-Rtd (via Bkl-Wd) in te leggen om het knooppunt Ut te ontlasten. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
04-11-2012 23:14:41 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Volgens mij is een lijn Bd-Ut best interessant (zeg ik niet uit eigen belang hoor %08%), want er worden grote plaatsen aangedaan als Oosterhout en Gorinchem die nu aangewezen zijn op bus en/of regionale boemeltjes. Daarnaast is het tamelijk opmerkelijk dat je vandaag de dag vanuit Bd sneller in Asd en Shl bent dan in Ut dat veel dichterbij ligt, maar dat komt deels ook door de relatief lange aansluitingen in Rtd en Ht. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
04-11-2012 23:33:41 | ||
---|---|---|
maurits
|
De huidige reistijd Bd-Ut ten opzichte van de hemelsbrede afstand is ook wel redelijk dramatisch te noemen, je komt op een gemiddelde snelheid van ongeveer 55 km/h uit uitgaande van de directe lijn. Daarnaast is zo'n spoorlijn ook geweldig voor een verbinding Ut-Bd-Antwerpen (en eventueel verder België in), ieder uur een dergelijke IC lijkt me wel wat Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
04-11-2012 23:36:49 | ||
---|---|---|
mdj
|
Alleen kan je nooit met je spoorlijn dwars door Oosterhout en Gorinchem heen crossen (ja, er onderdoor), al was het omdat de bevolking dat tegenhoud. Dus krijg je een halfbakken oplossing met het station buiten de kern, waardoor er alsnog met de bus naar dat station gegaan kan worden, waardoor de tijdwinst met de bus verdampt. Daardoor zal er nooit een Emperboog of Apeldoorn-Dieren komen als goede verbinding tussen Apeldoorn-Arnhem. Je bent namelijk in 40 minuten vanuit Apeldoorn in hartje Arnhem of Arnhem-Oost. En vanuit de Maten ben ik er in een half uurtje. Het enige wat sneller zal zijn is de optie door langs de A50 te gaan bouwen, maar dat krijg je nooit in Arnhem aangesloten. Bij twijfel: gebruik beton. |
05-11-2012 08:36:50 | ||
---|---|---|
visscher
|
Quote De bus is helaas steeds verder afgebroken over de dijk, van een 2 uurs dienst naar nu 1 bus per richting per dag... Er gaan wel stemmen op om in aansluiting op de Hanzelijn weer iets van een busdienst op te starten, maar concrete stappen hierin zijn nog niet waar te nemen helaas. Potentie is er denk ik zeker wel, aan beide zijdens zijn genoeg toeristische attracties om ook in de daluren verkeer te genereren. Voor een regelmatige busdienst althans, een treindienst is veel te hoog gegrepen en totaal onrealistisch voor deze verbinding. Qua nieuwe spoorlijnen zie ik Utrecht - Breda als verreweg de meest realistische optie. Voldoende reizigers gezien de volle Q-Liners en de dagelijkse lange files op de A27. Ook mooie internationale kansen wanneer er een HSL richting Antwerpen en verder wordt ingelegd. Grootste nadeel, en vermoedelijk ook de rede dat er nog niet mee is begonnen, er dienen 3 a 4 rivier bruggen gebouwd te worden, dit maakt de bouw gelijk gigantisch duur. Combineren met de verbouwing van de A27 is hierin helaas afgeschoten. |
05-11-2012 08:50:36 | ||
---|---|---|
greyhound
|
Quote Het is eigenlijk heel treurig dat men dit niet bij de bouw heeft gedaan. Het zou de lijn voor veel (potentiele) reizigers een stuk aantrekkelijke maken. Het station even buiten stad hoeft geen probleem te zijn als er maar voldoende parkeer ruimte is. Dat maakt het station ook aantrekkelijk voor mensen uit het achterland. |
05-11-2012 14:05:17 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Vervoersplanologisch gezien is het een erg sterk idee: - Je hoeft na SAAL KT geen maatregelen meer te doen op de Flevolijn, - Het verbetert de bereikbaarheid van de hele Noordvleugel van de Randstad stukken effectiever dan een IJmeerverbinding of een flinke investering in het SAAL-gebied. (Terwijl dit plan mogelijk goedkoper is.) - Het biedt nieuwe kansen voor het lange afstandsvervoer. - De goederenroutering van Rotterdam naar het Noorden hoeft niet meer door Amsterdam, Diemen en Weesp. (= Scheelt overlast) Het grote nadeel is dat die Flevolink maatschappelijk gezien bepaald niet populair is. Dat komt doordat het door landschap heen moet wat als kwetsbaar en natuur gezien wordt. Dat betekent dat een spoorlijn op Maaiveld en met bruggen over bijvoorbeeld de Vecht niet als acceptabel gezien wordt. Een verdiepte bak of zelfs een tunnel is echter een duur grapje. |
05-11-2012 14:51:59 | ||
---|---|---|
RoelZ1
|
Die flevolink zie ik ook wel zitten. Het is een ideale mogelijkheid om het robuuste scheiden van lokaal en doorgaand verkeer te combineren met nieuwe verbindingen en beperken van overlast. Op de lijnen via Weesp kan je een regionaal metro-achtig netwerk maken (zonder dat je aansluitingen in Weesp overhoop gooit om er IC's tussendoor te passen) en de doorgaande treinen kunnen vesneld worden. Wel mis ik de aansluiting vanuit Ndb naar Asb, dan kunnen meer doorgaande treinen worden omgeleid en de verbinding Asb - Hvs/Amf zou ook weleens goed kunnen scoren. Laatst bewerkt door RoelZ1 op 05-11-2012 14:56 |
05-11-2012 15:43:45 | ||
---|---|---|
rikbakker
|
Zo logisch zou dat niet zijn. Nadat Nvd - Nvdw gereed is zal de lijn namelijk door Overijssel worden aanbesteed. En de kans dat de provincie akkoord gaat met DM '90 i.p.v. de hedendaagse, oncomfortabele lightrail-bagger acht ik erg klein. Misschien dat als er plannen komen voor de korte termijn met betrekking tot het elektrificeren van Zl - Wdn, dat er dan nog tijdelijk met DM '90 gereden mag worden, maar anders denk ik toch echt dat we hier in Salland geterroriseerd zullen gaan worden met rammelende koekblikken zoals de LINT'tjes of met te veel houten banken volgeplaatste GTW's. *Ben vergeten te quoten, dit bericht is een reactie op het bericht van 'mren' van 03 november 2012, 23u55.* Laatst bewerkt door rikbakker op 05-11-2012 18:31 |
05-11-2012 17:25:03 | ||
---|---|---|
Erikvd12
|
Ik vind het gewoon jammer dat er binnenkort over een tijdje op zowat iedere diesellijn GTW's rijden.. Maar goed, ik zie graag nieuwe spoorlijnen, helaas dat de zuiderzeelijn al in 2007 is afgeblazen, ik zag graag een spoorlijn tussen Lls en Gn. |
05-11-2012 17:30:22 | ||
---|---|---|
treinefan
|
Misschien is het toch tijd voor mogelijk toekomstige nieuwe dieseltreinen bij NS. Maar die kans zal niet erg groot zijn. Misschien dat ze lint overnemen van Syntus, omdat die na december grotendeels verdwijnen. Met vriendelijke groet, |
05-11-2012 17:44:41 | ||
---|---|---|
mren
|
Waarom zou NS in vredesnaam Lint'en van Syntus overnemen als ze zelf een flinke voorraad DM'90 stil heeft staan? |
05-11-2012 18:06:13 | ||
---|---|---|
thom
|
Buiten die onzin, de linten zijn eigenlijk al van NS |
05-11-2012 18:21:26 | ||
---|---|---|
nohab
|
Want? NS heeft haar eigendom van Syntus allang van de hand gedaan. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
05-11-2012 18:26:06 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
NSFS. Al denk ik dat er weinig linten over mogelijk toekomstige spoorlijnen gaan rijden. |
05-11-2012 18:32:49 | ||
---|---|---|
treinefan
|
Ja, dat die lints van NS zijn heb ik ook al eens gehoord. Ze zullen daar niet direct gaan rijden nee, maar ze zouden op NS lijnen kunnen gaan rijden omdat ze nieuwer zijn en over het algemeen toch klantvriendelijker dan DM'90. Zo herinner ik mij nog een rit van Almelo naar Enschede van de zomer tijdens de warme periode in een DM'90. Dat was niet voor herhaling vatbaar. Met vriendelijke groet, |
05-11-2012 18:48:01 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
DM'90 met toilet. LINT zonder toilet. Voor mij niet moeilijk om te bepalen welke klantvriendelijker is!%08% Alle DM'90 van een tussenbak met lage vloersinstap voorzien had natuurlijk ook gekund. Dan was DM'90 echt klantvriendelijk. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
05-11-2012 20:58:13 | ||
---|---|---|
broek53
|
Wat heeft het (voor de zevenhonderdste keer) leuteren over de kwaliteit van het onderscheidelijke materieel eigenlijk in welke verste verte nog met mogelijke toekomstige spoorlijnen te maken? |
05-11-2012 21:07:58 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Spiketrain: on-topic a.u.b.. Groet, Spiketrain |
05-11-2012 22:11:49 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Spiketrain: zie hierboven. Laatst bewerkt door spiketrain op 05-11-2012 22:13 Shqiperise-lopers? |
06-11-2012 09:49:44 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Eens. Al zit ik wel even aan de lijnvoering te denken. Je komt in PHS-termen al snel uit op 6 IC's vanaf Flevoland naar Schiphol via Bijlmer maar daarbovenop krijg je nog de treinen naar Rotterdam en Utrecht. Nu geloof ik dat met name de verbinding naar Utrecht veel nieuwe reizigers zou gaan trekken omdat Utrecht en Flevoland qua reistijd veel dichter bij elkaar komen te liggen. |
06-11-2012 10:37:55 | ||
---|---|---|
RoelZ1
|
6 IC's naar Schiphol, 2 naar Utrecht, 2 naar Rotterdam en nog 2-4 naar Amsterdam Centraal wordt natuurlijk wel heel veel voor Almere en Lelystad. Met ETMET-assen kom je volgens mij niet zo ver met de Flevolink. Je introduceert een aantal nieuwe verbindingen waardoor je eigenlijk niet kan werken met lange 10'-corridors zonder een aantal verbindingen niet direct te bieden. Je kan natuurlijk nog steeds de 10' cadans als basis nemen, maar dan moet je daar wel binnen gaan alterneren om alle verbindingen goed aan te bieden. Overigens zou ik er ook aan willen denken om Almpo een IC-station te maken. Anders hebben de sprinterstations geen verbinding met Asb of moet je toch met Sprinters naar Asdz gaan rijden over de Flevolink. Dan zou ik dus misschien weer moeten gaan vloeken in de kerk met een 3-treinenmodel op de Flevolijn. Laatst bewerkt door RoelZ1 op 06-11-2012 10:38 |
06-11-2012 12:57:41 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Ik begin sowieso steeds meer aan ETMET te twijfelen. Wellicht kan je veel beter een kwartierdienst als basis nemen en daar meer rechtstreekse diensten aan toevoegen. Het is in ieder geval duidelijk wat er voor moois met zo'n stukje infra kan. |
08-11-2012 11:33:56 | ||
---|---|---|
mkns
|
Quote Voor de liefhebber... Ik kwam deze link tegen: http://infrastruct.wordpress.com/ Een site met tig studies naar mogelijkheden voor verbetering van het spporwegennet binnen en buiten Nederland. Zoals de site vermeld: "This blog presents alignment proposals for new transport infrastructure in Europe. Detailed engineering and planning studies would always be necessary, before any of these projects are built. Costs are simply ignored. Expenditure on infrastructure is a political decision, not a technical issue. Infrastructure is expensive, and it always was – but the Gross Domestic Product of the European Union is also very large." Neem de plannen maar eens door, voldoen stof tot discussie tot in lengte van jaren. %02% Het leuke, en daarmee ook onrealistische is dat er niet met kosten is rekening gehouden. Maar zo kun je beter out-of-the-box denken en wellicht zeer bruikbare nieuwe inzichten komen. Laatst bewerkt door mkns op 08-11-2012 11:35 |
08-11-2012 11:56:45 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Uiteraard, maar volgens mij moet je beginnen met het probleem te schetsen voor je aan oplossingen gaat denken. De inhoud van de gehele pagina is volgens mij meer dan het BNP van de gehele EU gedurende een paar jaar Ruimtelijk gezien zitten er wel een paar leuke tussen, maar het is wel een beetje ver-van-de-werkelijkheid. |
08-11-2012 12:53:18 | ||
---|---|---|
mkns
|
Misschien kan ik wel wat problemen bedenken bij de geboden oplossingen... |
08-11-2012 13:01:55 | ||
---|---|---|
Nelis
|
De meeste grote grap op de site vind ik toch wel de HSL van Wageningen naar Nm. Maar er zitten wel een paar ideetjes tussen, alleen de haalbaarheid van de meeste is extreem ver te zoeken. |
08-11-2012 13:20:31 | ||
---|---|---|
mren
|
Dat is het idee van een brainstorm: gewoon alle plannen noteren zonder op voorhand iets als onrealistisch ter zijde te schuiven. Uiteindelijk komen er -met de juiste procesmanagementtechnieken- wel wat goede dingen bovendrijven. Zo kwam bij de NVBS afdeling Jongeren eens het idee boven om te kijken hoeveel mensen je in/aan/op een Sik kon krijgen en dit is uiteindelijk geëvolueerd in treintrekken http://nvbs.com/toon.php?pag=Afdeling_Jongeren#a24 |
11-09-2017 10:08:45 | ||
---|---|---|
icened
|
Zie op treinsites voorstellen voor nieuwe spoorlijnen/spoorverbindingen tussen Zwolle - Emmen/Duitsland en Groningen - Emmen/Almelo: http://www.dvhn.nl/groningen/Petitie-voor-spoorverbinding-Groningen-Emmen-al-4.693-keer-ondertekend-22484882.html http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/125636/Vraagtekens-bij-noodzaak-spoorverbinding-Groningen-Almelo http://www.rtvoost.nl/nieuws/275926/overijssel-moet-geld-stoppen-in-doortrekken-spoor-vechtdallijn-naar-duitsland Ineens zijn er weer van die proefballonnetjes die waarschijnlijk weer tot niets zullen leiden. Dan kunnen ze bijvoorbeeld ook het spoortraject Wierden - Zwolle deels of geheel tweesporig maken zodat er een nieuwe snellere treinverbinding tussen Twente - Amsterdam komt. Waarschijnlijk niet realistisch. Maar zou wel leuk zijn. Laatst bewerkt door icened op 11-09-2017 10:11 |
11-09-2017 21:30:39 | ||
---|---|---|
bnv
|
Van veel meer belang vind ik eigenlijk de ontsluiting van grote bevolkingscentra met railverkeer die tot nu toe niet op het spoor zijn aangesloten. En dan toch vooral in de Randstad. Daar zit toch een behoorlijk potentieel aan reizigers. Onafhankelijk of het hoofdspoor, light-rail of metro moet zijn. Een enkel voorbeeld: De Zoetermeerlijn vanaf Zoetermeer met een verbindingsboog laten aansluiten op de vm. ZHES richting Rotterdam. Wel kwam er een verbindingsboog om de werkplaats in Ldv bereikbaar te houden, begrijpelijk, maar de voor reizigers belangrijke boog kwam er niet. Niet ontsloten zijn zo bijvoorbeeld Ridderkerk, Hendrik Ido Ambacht, Alblasserdam, Papendrecht. In mijn fantasie heb ik wel eens gedacht aan een metroverbinding vanaf Rotterdam via deze plaatsen en dan te eindigen in Ddr. Ja zeker, een miljardenproject wellicht, maar dan heb je ook wat. En dan natuurlijk nog een hoofdspoorverbinding van Bd naar Utrecht ergens langs de A27. Is al ergens een keer langs gekomen. |
11-09-2017 21:41:55 | ||
---|---|---|
AJT
|
Als getogen Drachtster en er nogaltijd woonachtig, denk ik nog regelmatig aan Heerenveen-Drachten-Groningen. |
11-09-2017 21:44:31 | ||
---|---|---|
mren
|
Als we toch dromen: Antwerpen-Turnhout-Eindhoven en Eindhoven -Veghel-Nijmegen zullen ook zat verkeer trekken. Is wel niet randstad-centristisch gedacht maar het wegverkeer in de regio Eindhoven loopt zeer tegen zijn grenzen aan. Laatst bewerkt door mren op 11-09-2017 21:45 |
11-09-2017 21:52:59 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Ik zie de potentie van een dergelijke boog niet zo, lijkt me namelijk nogal een omweg om vanuit Zoetermeer eerst vier kilometer in de tegengestelde richting te rijden om dan met een boog terug nar Rotterdam te gaan. Kan je beter de busbaan langs de HSL ombouwen tot spoorverbinding. Voor middelgrote plaatsen als Ridderkerk heeft een spoorverbinding ook als nadeel dat dan vaak maar één kant op kan, waar je nu goede busverbindingen in meerdere richtingen hebt. De vorm van sommige plaatsen maakt het ook lastig om een station op een centraal gelegen plek te bouwen, waardoor je alsnog aanvullend vervoer nodig hebt om naar het station te gaan, waar de bestaande busdiensten wel een groot bereik hebben. |
11-09-2017 22:57:43 | ||
---|---|---|
Frontier
|
IJmuiden, Volendam/Edam, Katwijk, Naaldwijk, Terneuzen, Oosterhout, Drachten, er zijn tal van dergelijke middelgrote plaatsen op te noemen. Laatst bewerkt door Frontier op 11-09-2017 22:59 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
12-09-2017 07:07:30 | ||
---|---|---|
icened
|
Een verbindingsspoorlijn vanaf de Flevolijn en Hanzelijn naar luchthaven Lelystad aanleggen. Net zoals ze dat hebben op de NBS Köln - Frankfurt Flughafen Fernbahnhofe met de luchthaven Köln/Bonn. Die luchthaven zal waarschijnlijk uitgebreid worden want Schiphol kan zelf moeilijk uitbreiden. En moeten mensen straks vooral met de auto naar deze afgelegen luchthaven komen? En in mindere mate stad - en streekbussen? Laatst bewerkt door icened op 12-09-2017 07:08 |
12-09-2017 08:19:50 | ||
---|---|---|
b2py
|
Als al die vakantiepretvluchtjes naar Lelystad gaan is er zat ruimte op Schiphol |
12-09-2017 09:48:31 | ||
---|---|---|
Kosk96
|
Maar die mensen hebben ook vervoer nodig |
12-09-2017 13:13:35 | ||
---|---|---|
AJT
|
De provinciale VVD van Fryslän heeft de Zuiderzeelijn geopperd in de Leeuwarder Courant gisteren. http://www.lc.nl/friesland/VVD-wil-Zuiderzeespoor-terug-op-de-agenda-22484398.html |
12-09-2017 13:20:09 | ||
---|---|---|
Coryza
|
Mooi doortrekken via Utrecht naar Breda.. HSL aanleggen... groots aanpakken! |
12-09-2017 17:58:42 | ||
---|---|---|
icened
|
Nieuwe spoorlijn tussen Utrecht - Breda lijk me zinniger dan een aparte spoorlijn tussen Groningen - Drachten - Lelystad. Alsof de huidige spoorlijn tussen Zwolle - Meppel - Groningen/Leeuwarden zo zwaar belast zijn. Bepaald niet. |
12-09-2017 18:15:29 | ||
---|---|---|
Joey666
|
Was er ooit een idee van Almere - Utrecht - Breda trein? |
12-09-2017 18:26:34 1 | ||
---|---|---|
didam2009
|
Het pon lijntje door trekken naar Veenendaal en de Veenendaal lijn van af Rhenen doortrekken naar Kesteren Laatst bewerkt door moderator op 12-09-2017 18:32 Groeten uit het weinig spoorse Montferland |
12-09-2017 19:35:41 | ||
---|---|---|
Kosk96
|
Trek m dan ook door naar de Betuwe route, dan kan je 'm ook gebruiken voor goederen |
12-09-2017 19:42:17 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Lijkt me niet kunnen in deze tijd: goederentreinen dwars door Veenendaal!!! Foei. |
12-09-2017 19:46:19 | ||
---|---|---|
nohab
|
Quote QuoteVolgens mij is jullie fantasie op hol geslagen. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
12-09-2017 20:48:19 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Plus het feit dat het totaal geen zin heeft, vanuit Ut zijn er al 2 mogelijkheden vanuit Ut naar Em (via Db-Ah en via Gdm-Brmet). En als die twee er beiden uit liggen, rijdt men liever via Vl of Em dan dwars door Vndc. Wat ik me nu afvraag, is er nooit animo geweest voor een spoorlijn Gouda-Schoonhoven-(Dordrecht/Breda/Den Bosch)? Ik meen daar ooit iets over gelezen te hebben namelijk. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 12-09-2017 20:48 |
12-09-2017 20:53:27 | ||
---|---|---|
R1-2010
|
Nouja, zo gek is het niet aangezien de (verkeers)brug over de Rijn vervangen gaat worden. Misschien kunnen we de historie (een beetje eer) aandoen door van de nieuw te bouwen brug een gecombineerde spoor/wegbrug van te maken. Maar dat zal wel dagdromen blijven. |
12-09-2017 20:57:45 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Welke vervoersstroom is er vanuit amf/vnd/rhn ri de Oost Betuwe? Er rijdt nu een bus tussen de Oost Betuwe en Wageningen via de A50 en die wordt as december opgeheven. En tussen Wageningen/Rhenen rijdt een bus naar ktr/Tl 1 tot 2x per uur..... Niet genoeg belangstelling dus voor een treinverbinding lijkt mij... |
12-09-2017 21:25:18 | ||
---|---|---|
R1-2010
|
Misschien een Refo-expres van Kesteren naar Amersfoort? Nee, een uitgebreide vervoersstroom zal het niet zijn. Maar als je toch al een nieuwe brug bouwt hoef je maar een klein stukje rails te leggen om de verbinding te herstellen. Niet dat het nut heeft, maar het is een stuk goedkoper dan Bd-Ut %08% |
12-09-2017 21:39:19 | ||
---|---|---|
bultena
|
Quote Zwolle - Meppel mag dan niet zwaar (over)belast zijn, als er daar een verstoring optreedt is er voor zowel Gn als Lw geen enkel alternatief. Dit in tegenstelling tot de overige delen van het land, waar altijd wel een omreisroute mogelijk is (behalve dan van Bergen op Zoom naar Middelburg en Alkmaar - Den Helder). |
12-09-2017 21:46:35 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ik denk niet dat het echt een zwaarwegend argument is dat je dan enkele keren per jaar een omreisadvies kunt instellen bij verstoringen. De lijn zou op zich goed in het landelijke spoornet passen, maar de afwegingen om het de investering waard is, en of deze investering prioriteit heeft boven andere projecten (je kan het geld maar één keer uitgeven) zal op basis van andere argumenten plaats moeten vinden. |
12-09-2017 22:36:56 | ||
---|---|---|
Coryza
|
Als je een hoogwaardig HSL spoor er doorheen weet te drukken (>250 km/u), dan denk ik dat je een hele hoge markt voor zowel omgeving Groningen als Leeuwarden van de snelweg af kan halen. Ik zou het erg jammer vinden dat áls dit er doorheen word gedrukt het 'conventioneel' spoor wordt. |
12-09-2017 22:38:01 | ||
---|---|---|
dennistd
|
QuoteIk zou dan toch gaan voor een zes kilometer lange spoorlijn vanuit Almere aftakkend een kilometer voor Llsz. Desnoods slechts enkelspoor. Je kunt dan de 4900 doortrekken en de 2400 omleggen van Lls naar het vliegveld. Eventueel kun je het lijntje ook richting Lls aansluiten waarbij je een pendel laat rijden. |
12-09-2017 23:10:15 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Vreemde opmerking, als ik denk te interpreteren wat je bedoeld |
12-09-2017 23:21:46 | ||
---|---|---|
bnv
|
Als ik het geweest ben die wilde vertellen dat het slechts ging om grote bevolkingscentra te laten aansluiten op het railnet, komt er nu van alles weer voorbij dat inderdaad de vrije fantasien wel erg veel ruimte laat. Leuk, maar niet alles snijdt hout. Weten jullie natuurlijk ook wel. We moeten toch wel aub. reeel zijn om de grote knelpunten te benoemen die toch al een miljardeninvestering vragen mochten die knelpunten ooit gerealiseerd worden. Het woord is vooral aan de politiek. En waarvan we weten dat die zelden rationeel is en waarvan het resultaat is de grootste gemene deler van de belangen die een ieder voor zich, zowel individueel als collectief, te verdedigen heeft. Met andere woorden: voorspellingen in relatie tot hetgeen verkeerstechnisch noodzakelijk is, zijn niet te doen. We zullen zien en afwachten maar. |
12-09-2017 23:32:06 | ||
---|---|---|
umbusko
|
Quote Het is in dit topic niet echt relevant, maar vergeet Std-Rm niet. De A2 loopt in Rm ook nog langs het spoor, zodat als daar iets vervelends gebeurt (zoals de brand in een fabriek een half jaar geleden) je er op geen enkele manier meer langskomt. Omreizen via België of Duitsland is met het OV nagenoeg onmogelijk cq. kost heel erg veel tijd, en het wegennet is op dat soort kunsten ook niet echt ingericht. Maar dat terzijde. |
13-09-2017 05:48:44 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote Als ze dat dan net zo aan pakken als men deed met de bouw van de huidige HSL incl al het vervolg gezeik,zeg ik alsjeblieft niet. Nog zo'n bodemloos prestige project wat vanaf dag 1 een groot en duur zorgenkind is,daar hebben we aan 1 al meer dan genoeg van lijkt me %03% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
13-09-2017 08:51:43 | ||
---|---|---|
mvboetzela
|
Quote Oh, ja. Dat plan is er al decennial. Helaas zijn de aanlanding in Utrecht en de kosten van 4 grote bruggen een te grote hobbel. Zelfs het combineren met de uitbreiding van de A27 (die wel) gaf niet genoeg schwung om dit project daadwerkelijk van de grond te krijgen. Tijd tijde van die besluitvorming (2008) hebben BAM en Goudappel Coffeng gezamenlijk een glossy rapport gemaakt over hoe rendabel zo'n spoorlijn zou zijn. Helaas werd er gerekend met een vervoersvolume vergelijkbaar met Ut-Ht, waarmee de berekeningen bij voorbaat kansloos waren. Het rapport is hier nog te vinden: http://www.bam.com/sites/default/files/domain-74/persberichten/2008/Visienota-Breda-Utrecht.pdf |
13-09-2017 08:58:03 | ||
---|---|---|
icened
|
Quote Het gaat vooral om dat er mensen met openbaar vervoer naar luchthaven Lelystad kan reizen. Niet iedereen kan met de auto om verschillende redenen. En dan is het inderdaad niet verkeerd om bescheiden te beginnen met enkelspoor. En eventueel flexibel uit te breiden met extra sporen. Mits ze daar ruimte voor reserveren zoals de gemeente Dronten dat ook heeft gedaan voor de Hanzelijn. Ze moeten niet dezelfde historische fouten maken als destijds met luchthaven Schiphol. Daar werd alles naar de luchthaven toe gebouwd. Met als gevolg dat de luchthaven niet meer kan uitbreiden. |
13-09-2017 09:51:20 | ||
---|---|---|
treinfan
|
QuoteZeg je nou dat een vervoersvolume dat elke 10 minuten een trein rechtvaardigt, kansloos is? |
13-09-2017 09:54:50 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Ik denk dat het verwachten van dat vervoervolume als luchtfietsen gezien zou kunnen worden: Waar komen die reizigers ineens vandaan? Die laten meteen hun auto staan? Alle mensen in Breda zoeken meteen een baan in Utrecht en andersom? Zolang dit soort onderliggende getallen niet duidelijk zijn is een kosten-batenanalyse niets waard. |
13-09-2017 12:04:06 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Er werken nogal wat mensen uit Bd in Ut Oosterhout, Gorinchem, Vianen en Nieuwegein zouden dan een betere verbinding met Ut/Asd/Amf e.v. kunnen krijgen. |
13-09-2017 12:08:03 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteAls ik zo met een schuin oog naar de kaartjes in dat rapport kijk is het simpelweg korter via Ut van Asd naar Antwerpen. Een Benelux via Den Haag en/of Rotterdam wordt hiermee kansloos, simpelweg omdat de bulk straks via Ut gaat reizen. |
13-09-2017 12:12:01 | ||
---|---|---|
mren
|
Dat ligt een beetje aan de herkomst van de BNL-reizigers, natuurlijk. |
13-09-2017 13:20:37 | ||
---|---|---|
mvboetzela
|
Nee. Juist dat de veronderstelling in het rapport dat Ut-Bd dezelfde volumes zal trekken en dito inkomsten zal generen dermate onrealistisch is dat daarmee de business case geen enkele informatieve waarde heeft. (=reactie op treinfan) Laatst bewerkt door mvboetzela op 13-09-2017 13:21 |
13-09-2017 13:23:25 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Ik wijs er nog maar eens op dat de HSL zelf, inclusief de (vrijwel) uurdienst naar/van Brussel en Parijs beslist geen zorgenkind is, integendeel. Er zijn zoals we weten wel andere verwante problemen. |
13-09-2017 17:04:49 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Hr - Lls zou je hooguit 60 kilometer met 250km/u kunnen rijden, Gn - Hr zo'n 45 kilometer mits je Drachten keihard voorbij kan rijden (dus of geen station of een constructie zoals bij Dron). Ik denk niet dat je veel meer dan twee minuten tijdwinst pakt ten opzichte van ICNG wat 200km/u kan. Het feit dat je een tracé hebt dat 32 kilometer korter is van Gn naar Lls is een veel grotere winst. Ik zou dus gewoon voor een tracé van 200km/u gaan waar dat past en ICNG inzetten. Mits dit project er ooit komt uiteraard, want naar mijn idee is het niet echt een prioriteit om een kleine groep mensen die zo nodig ver van hun werk willen wonen een snelle verbinding te geven, tegenover de veel grotere groep mensen die binnen de eigen provincie reist. |
13-09-2017 18:02:17 | ||
---|---|---|
icened
|
Afgezien dat je een geringe tijdswinst boekt is ook de vraag of de spoorvervoerder er belang bij heeft om 250 km p/u treinmaterieel i.p.v. 200 km p/u in te zetten vanwege hogere brandstofverbruik, hogere en andere eisen qua materieel en hogere aanschafprijs van 250 km p/u treinmaterieel. En je moet die spoorlijn dan elektrificeren met 25 KV. Veel te ingewikkeld. Laten we voor het gemak vanuit dat het NS is. Ga er vanuit dat de ICNG een keer wordt ingezet tussen Groningen/Leeuwarden - Randstad. Maar dat het op de Hanzelijn met een dienstsnelheid van 160 km p/u i.p.v. 200 km p/u gaat rijden vanwege hogere brandstofverbruik en dat het onder 1500 volt redelijk lang duurt voordat het de maximumsnelheid van 200 km p/u rijdt. Zie je ook tussen Mechelen -luchthaven Zaventem. Tenzij ze meer onderstations plaatsen. |
13-09-2017 19:04:05 | ||
---|---|---|
michaben
|
Inderdaad, gewoon qua bogen, ondergrond en perrons geschikt maken voor 200km/u, maar het aan de vervoerder overlaten of men daadwerkelijk die snelheid gaat rijden. |
13-09-2017 19:08:21 | ||
---|---|---|
b2py
|
Dat is echt zonde van het geld als een vervoerder 160 gaat rijden en je gaat bouwen voor 200.. |
13-09-2017 19:09:31 | ||
---|---|---|
michaben
|
Hanzelijn? |
13-09-2017 19:14:07 | ||
---|---|---|
b2py
|
En? We mogen niet leren van 'fouten' in het verleden? Of is het bedoeling om fouten maar blijven te herhalen? Laatst bewerkt door b2py op 13-09-2017 19:14 |
13-09-2017 19:32:26 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Ik zou niet weten wat er fout aan is geweest om de Hanzelijn te bouwen voor 200km/h. Die lijn ligt er nog maar net. Die gaat heus wel gebruikt worden voor 200km/h. |