Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Vertrekprocedure

Maandag 20 jul 2015 - 16:02:11
NSR-fan
NSR-fan
Het is nog niet doorgedrongen tot je organisatie / NSR, komt nog wel.
Maar welke naam de punctualiteit ook heeft, het blijft hetzelfde.
Slechts een nieuwe naam voor alle vormen van punctualiteit en misschien daarom niet gecommuniceerd.

Laatst bewerkt door NSR-fan op Maandag 20 jul 2015 om 17:01:17

Maandag 20 jul 2015 - 16:26:47
daniel81
daniel81
Als het goed is blijft het niet hetzelfde. Maar dat hangt vooral af van de manier waarop het gemeten gaat worden.
En dat was natuurlijk altijd het euvel: treinpunctualiteit is veel gemakkelijker te meten dan reizigerspunctualiteit (hoe tel je hoeveel mensen hun aansluiting hebben gemist?)
Nu met de OV-chipkaart zou dat moeten kunnen, waarbij je dan alsnog een aanname moet doen hoeveel reizigers hun reis bewust onderbreken.

Maandag 20 jul 2015 - 18:21:51
NSR-fan
NSR-fan
Iets wat off-topic:
Precies, Dat valt nooit te meten op een betrouwbare manier via de OV chipkaart gegevens. De fout marge wordt zo groot dat dit nooit betrouwbaar is.

Immers de ene kiest voor een wat latere verbinding maar zonder overstap, de ander rent hard en haalt nog net een vertraagde trein en weer een ander gaat op zijn/haar gemak achter de poortjes eten of shoppen.
Verder zijn er nog mensen welke eerder inchecken tegen daltarief (in de lunchpakket !) en pas veel later reizen, ook al mag dit niet.

Maandag 20 jul 2015 - 18:23:59
john2
john2
Als een reiziger haar of zijn reis onderbreekt dan is het nog niet zeker of er ook uitgecheckt wordt om later na weer in te checken. Als dit uit en weer in checken niet gebeurd dan is hier ook geen overzicht van.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 20 jul 2015 - 19:24:41
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
john2 (ma 20 jul 2015 10:36:48 www.somda.nl): Als een HC wacht voor een of meerdere reizigers te plezieren zoals NSR-fan het verwoordt en dat andere reizigers hun aansluiting kunnen missen kan als een domino effect resulteren. Dat de HC's van aansluitende treinen ook weer gaan wachten voor overstappers en dit weer voor volgende aansluitingen.
... en dus mist niemand zijn aansluiting...


Maandag 20 jul 2015 - 19:37:02
thom
thom
Totdat men treinen moet gaan opheffen omdat de zaak gaat conflicteren met wel op tijd rijdende treinen...

Dat er vanuit hogerhand meerdere attentie punten uitgezet worden is niet zo gek en gebeurd bij zoveel bedrijven.
Het lijkt me niet meer dan gebruikelijk dat het rijdend personeel ook wijs genoeg geacht wordt om daar een afweging in te maken wat wanneer toe te passen...

Laatst bewerkt door thom op Maandag 20 jul 2015 om 19:38:19

Maandag 20 jul 2015 - 19:55:13
treinfan
treinfan
@NSR-fan: met de OV-chipkaartgegevens valt dat juist wel goed te meten (kwestie van iets uitgebreidere analyse dan waar jij aan denkt), zeker als je het combineert met reisinformatielogs.

Maandag 20 jul 2015 - 20:27:08
NSR-fan
NSR-fan
Ok, hoe meet je dan de gegevens van reizigers welke helemaal niet kunnen reizen omdat er een stremming is. Die checken al helemaal niet in. Of reizen anders dan eerst voorgenomen.

En reizigers welke onderweg stranden door een stremming. Wie bepaald dan of je net wel op je eindbestemming bent of eigenlijk verder wilde reizen.

En dan hebben we nog de groep reizigers op eenmalige OV chipkaarten. Checken wel in maar zeer vaak niet uit. Zeker niet op stations zonder poortjes.
Zou graag weten hoe men dit dan denkt te meten in bovenstaande gevallen.

Maandag 20 jul 2015 - 20:32:25
michaben
michaben
Door naast de in- en uitcheckgegevens ook de controlegegevens te gebruiken zou al een hoop uitmaken. Zodra de conducteur de kaartjes controleert weet je in welke trein iemand zit, en vergroot je nauwkeurigheid. Het zal nooit 100% worden, maar dat wordt het met geen enkel systeem. Maar door slimme technieken in te zetten kan je een hoop van de grensgevallen eruit filteren. En uiteraard kan dat allemaal anoniem, want voor deze doelen is het niet noodzakelijk om de reisgegevens aan een persoon te koppelen.

Maandag 20 jul 2015 - 20:49:29
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
Wat er überhaupt wel iets met OV-chipkaart gegevens gedaan. Volgens mij zijn de "reizigers onderzoeken" van ipsos dan ook overbodig, de conducteur controleert tenslotte ook de Ov-chipkaart en e-tickets.
Net als dat men in de bus ook nog handmitg reizigers telt. Dat zou ook via chipkaart kunnen. Zou mij niks verbazen als er (privacy) wetgeving dit verhindert.

Maandag 20 jul 2015 - 22:45:24
NSR-fan
NSR-fan
Quote
michaben (ma 20 jul 2015 20:32:25 www.somda.nl): Door naast de in- en uitcheckgegevens ook de controlegegevens te gebruiken zou al een hoop uitmaken. Zodra de conducteur de kaartjes controleert weet je in welke trein iemand zit
Bij gemiddeld 8 op de 10 trein reisjes wordt mijn OV chipkaart niet in de trein gecontroleerd.
Controleren zal dus in de consessie voorwaarden moeten worden opgenomen.

Maar dan nog krijg je de gegevens uit mijn voorbeelden hierboven niet boven water.

Maandag 20 jul 2015 - 23:41:01
treinfan
treinfan
Reizigers die niet in- of uitchecken tellen niet mee in de reizigerspunctualiteit en 'reizigers' die niet reizen, zijn geen reizigers. Dat is dus beide totaal geen issue.
Gestrande reizigers is wat dat betreft een interessanter item, maar over het algemeen strandt een reiziger niet voordat er vetraging is voorgekomen. Meestal is een gestrande reiziger dus ook een vertraagde reiziger. Als je dit anders wenst mee te tellen, moet je simpelweg de storingsinfo gebruiken om een nauwkeurige schatting te maken van het aantal gestrande reizigers.

Daarnaast mis je het punt waarom men juist de reizigerspunctualiteit wil gebruiken: het gaat niet erom dat er een meetmethode is met een absoluut getal als uitkomst, maar een relatief getal met een directer verband heeft met de vertraging die reizigers oplopen. Zolang je de meetmethode duidelijk oplegt, kan het getal een prima maatstaf worden.

Dinsdag 21 jul 2015 - 02:22:40
NSR-fan
NSR-fan
Quote
treinfan (ma 20 jul 2015 23:41:01 www.somda.nl): .....'reizigers' die niet reizen, zijn geen reizigers...
Ja, als je hele groepen gaat uitsluiten kom je wel aan mooie resultaten.

Voorbeeldje: Ik wil per trein van Rotterdam naar Den Haag Centraal. Stap te Rotterdam in maar strand op station Schiedam Centrum. Stap uit, check uit en later weer in. Reis terug naar Rotterdam en check uit bij NS.
Loop naar RandstadRail, check in en reis naar Den Haag centraal en check uit bij RandstadRail. Ben ong 45 minuten later op mijn bestemming.
Hoe wil men dit meten ?
Niemand weet waarom ik naar Schiedam vv. ben geweest per NS en was toen notabene wel op tijd. Toch door trein stremming te laat......
En juist dit soort dingen maken reizigers regelmatig mee.
En dan zou je dus niet meetellen ?

Dinsdag 21 jul 2015 - 05:50:00
moderator
Moderator
moderator
En nu graag weer terug naar de vertrekprocedure.

Met vriendelijke groet, Het moderator team

Maandag 16 mei 2016 - 16:43:19
NSR-fan
NSR-fan
Quote
dennistd (ma 16 mei 2016 14:36:10 www.somda.nl): De HC van de 845 vond het nodig om in Rm een volle minuut voor vertrek (de klok sprong net op .31) de deuren al te sluiten. Dat in combinatie met de trein uit Vl die een minuutje te laat was leidde tot veel boze blikken bij de mensen die de overstap hierdoor net misten...
Met de nieuwe dienstkaartjes met "vertrekken op de seconden" is dit mogelijk. Daarop komt het voor dat er minimaal eerder vertrokken moet worden dan de officiële vertrektijd.
Even wachten, al zijn het seconden, is hierbij al helemaal niet toegestaan.
Juist nu loopt hierover een instructie ronde voor het rijdende personeel met klemmend advies dit seconden werk juist op te volgen.

Maandag 16 mei 2016 - 16:58:13
fred67nl
fred67nl
Lijkt mij niet bevorderlijk voor de verhouding tussen conducteur en reiziger. Vreemd dat men aan de ene kant maatregelen neemt om agressie van de reiziger tegen te gaan, terwijl dit soort acties dit nu juist weer agressie veroorzaakt.

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Maandag 16 mei 2016 - 17:20:36
michaben
michaben
Je zou toch zeggen dat als de dienstregeling intern in seconden maakt, je de publieke afgeronde vertrektijden naar beneden afrond en aankomsttijden naar boven.

Maandag 16 mei 2016 - 17:38:35
umbusko
umbusko
Exact. Bovendien kan ik me ook niet voorstellen dat het hier nodig is, de 800 rijdt geregeld Std binnen met -2.
En dat nog los van het feit dat je geen treintjes aan het rijden bent, maar klanten aan het vervoeren. In dit geval kun je het ook niet op de klanten afwentelen door te zeggen "dan hadden ze maar op tijd op het perron moeten zijn" want bij een overstap heb je dat dus niet zelf in de hand.
Totaal belachelijk. Je kunt "Het Systeem" wel verdedigen, maar daar heeft helemaal niemand in dit geval iets aan gehad (en de klant is koning, toch? ).

Maandag 16 mei 2016 - 18:07:19
MasterE
MasterE
Bij het dienstkaartje met seconde ligt de vertrektijd altijd na de hele minuut die wordt getoond aan de reizger! Deze 800 is dus gewoon te vroeg vertrokken, dat is op elk station natuurlijk ongewenst maar op een overstapstation helemaal uit den boze.

Laatst bewerkt door MasterE op Maandag 16 mei 2016 om 18:08:31

Mcn Asd

Maandag 16 mei 2016 - 19:25:50
broek53
broek53
Quote
umbusko (ma 16 mei 2016 17:38:35 www.somda.nl): Exact. Bovendien kan ik me ook niet voorstellen dat het hier nodig is, de 800 rijdt geregeld Std binnen met -2.
En dat nog los van het feit dat je geen treintjes aan het rijden bent, maar klanten aan het vervoeren. In dit geval kun je het ook niet op de klanten afwentelen door te zeggen "dan hadden ze maar op tijd op het perron moeten zijn" want bij een overstap heb je dat dus niet zelf in de hand.
Totaal belachelijk. Je kunt "Het Systeem" wel verdedigen, maar daar heeft helemaal niemand in dit geval iets aan gehad (en de klant is koning, toch? ).
Wat zou de volgende stap in deze gang naar het gekkenhuis zijn? 5 minuten voor de gepubliceerde tijd vertrekken, voor de zekerheid?

Maandag 16 mei 2016 - 19:48:28
kiekkiek
kiekkiek
Quote
NSR-fan (ma 16 mei 2016 16:43:19 www.somda.nl):
Quote
dennistd (ma 16 mei 2016 14:36:10 www.somda.nl): De HC van de 845 vond het nodig om in Rm een volle minuut voor vertrek (de klok sprong net op .31) de deuren al te sluiten. Dat in combinatie met de trein uit Vl die een minuutje te laat was leidde tot veel boze blikken bij de mensen die de overstap hierdoor net misten...
Met de nieuwe dienstkaartjes met "vertrekken op de seconden" is dit mogelijk. Daarop komt het voor dat er minimaal eerder vertrokken moet worden dan de officiële vertrektijd.
Even wachten, al zijn het seconden, is hierbij al helemaal niet toegestaan.
Juist nu loopt hierover een instructie ronde voor het rijdende personeel met klemmend advies dit seconden werk juist op te volgen.
Flauwekul. Je vertrekt nooit voor de gepubliceerde vertrektijd. Erna kan wel volgens de 'nieuwe' dienstkaartjes.

Maandag 16 mei 2016 - 20:24:15
jordy94
jordy94
Ah, gaan ze eindelijk België na doen. Die vertrekken ook altijd op de seconde en zo hoort het..

Maandag 16 mei 2016 - 21:13:57
rob_ehv
rob_ehv
Quote
kiekkiek (ma 16 mei 2016 19:48:28 www.somda.nl):
Quote
NSR-fan (ma 16 mei 2016 16:43:19 www.somda.nl):
Quote
dennistd (ma 16 mei 2016 14:36:10 www.somda.nl): De HC van de 845 vond het nodig om in Rm een volle minuut voor vertrek (de klok sprong net op .31) de deuren al te sluiten. Dat in combinatie met de trein uit Vl die een minuutje te laat was leidde tot veel boze blikken bij de mensen die de overstap hierdoor net misten...
Met de nieuwe dienstkaartjes met "vertrekken op de seconden" is dit mogelijk. Daarop komt het voor dat er minimaal eerder vertrokken moet worden dan de officiële vertrektijd.
Even wachten, al zijn het seconden, is hierbij al helemaal niet toegestaan.
Juist nu loopt hierover een instructie ronde voor het rijdende personeel met klemmend advies dit seconden werk juist op te volgen.
Flauwekul. Je vertrekt nooit voor de gepubliceerde vertrektijd. Erna kan wel volgens de 'nieuwe' dienstkaartjes.
kan zeker wel, als er op het dienstkaartje staat 13:02:00 vertrekken moet er om 13:01:20 begonnen worden met de sluitprocedure.

robq

Maandag 16 mei 2016 - 21:25:53
thom
thom
Ja, en wat toont de CTA dan, want dat is juist de crux van het verhaal...

Maandag 16 mei 2016 - 21:28:14
mren
mren
Quote
rob_ehv (ma 16 mei 2016 21:13:57 www.somda.nl):
Quote
kiekkiek (ma 16 mei 2016 19:48:28 www.somda.nl):
Quote
NSR-fan (ma 16 mei 2016 16:43:19 www.somda.nl):
Quote
dennistd (ma 16 mei 2016 14:36:10 www.somda.nl): De HC van de 845 vond het nodig om in Rm een volle minuut voor vertrek (de klok sprong net op .31) de deuren al te sluiten. Dat in combinatie met de trein uit Vl die een minuutje te laat was leidde tot veel boze blikken bij de mensen die de overstap hierdoor net misten...
Met de nieuwe dienstkaartjes met "vertrekken op de seconden" is dit mogelijk. Daarop komt het voor dat er minimaal eerder vertrokken moet worden dan de officiële vertrektijd.
Even wachten, al zijn het seconden, is hierbij al helemaal niet toegestaan.
Juist nu loopt hierover een instructie ronde voor het rijdende personeel met klemmend advies dit seconden werk juist op te volgen.
Flauwekul. Je vertrekt nooit voor de gepubliceerde vertrektijd. Erna kan wel volgens de 'nieuwe' dienstkaartjes.
kan zeker wel, als er op het dienstkaartje staat 13:02:00 vertrekken moet er om 13:01:20 begonnen worden met de sluitprocedure.
Als het fluitsignaal heeft geklonken -en er dus niet meer ingestapt mag worden- is de trein voor de klant 'vetrokken'.

Maandag 16 mei 2016 - 21:31:20
rob_ehv
rob_ehv
Quote
thom (ma 16 mei 2016 21:25:53 www.somda.nl): Ja, en wat toont de CTA dan, want dat is juist de crux van het verhaal...
Dan kan er gewoon 13:02 op de CTA staan. Bijvoorbeeld in Eindhoven vertrekken alle treinen precies op de minuut. Dus op 13:02:00 moeten de remmen gelost zijn en de trein gaan rijden.

robq

Maandag 16 mei 2016 - 21:41:47
ZJ37
ZJ37
In Engeland zoals op London Euston staat voordat je het perron op gaat zeer duidelijk aangekondigd dat 2 minuten voor de geplande vertrektijd van de trein de toegang tot de trein niet meer mogelijk is. Lijkt me voor de NS ook een kwestie van goed communiceren naar de klant.

Het is alleen we jammer dat die 40 seconden wel eventjes worden afgesnoept van de 2 minuten cross-plattform overstapnorm. Daar blijft niet bepaald veel meer van over zo.

Maandag 16 mei 2016 - 21:58:58
NSR-fan
NSR-fan
Quote
rob_ehv (ma 16 mei 2016 21:13:57 www.somda.nl): kan zeker wel, als er op het dienstkaartje staat 13:02:00 vertrekken moet er om 13:01:20 begonnen worden met de sluitprocedure.
Juist, dat bedoelde ik .
Overigens geldt dat nu ook al. Bij op de seconde rijden kan (en mag) een trein ook niet meer 2 minuten te vroeg aankomen. De machinist moet dusdanig met dienstkaartje en vakmanschap omgaan dat er op de seconde wordt gestopt langs perron. Tevens is de speling in de dienstregeling bekend, bv 12 seconden, waarop de machinisten kunnen anticiperen.

Maandag 16 mei 2016 - 22:03:01
evangoor
evangoor
In vredesnaam, waarom is die al discutabele 20 seconden nu weer 40 seconden geworden. Het wordt inderdaad een gekkenhuis zo.

Maandag 16 mei 2016 - 22:09:00
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
rob_ehv (ma 16 mei 2016 21:13:57 www.somda.nl):
Quote
kiekkiek (ma 16 mei 2016 19:48:28 www.somda.nl):
Quote
NSR-fan (ma 16 mei 2016 16:43:19 www.somda.nl):
Quote
dennistd (ma 16 mei 2016 14:36:10 www.somda.nl): De HC van de 845 vond het nodig om in Rm een volle minuut voor vertrek (de klok sprong net op .31) de deuren al te sluiten. Dat in combinatie met de trein uit Vl die een minuutje te laat was leidde tot veel boze blikken bij de mensen die de overstap hierdoor net misten...
Met de nieuwe dienstkaartjes met "vertrekken op de seconden" is dit mogelijk. Daarop komt het voor dat er minimaal eerder vertrokken moet worden dan de officiële vertrektijd.
Even wachten, al zijn het seconden, is hierbij al helemaal niet toegestaan.
Juist nu loopt hierover een instructie ronde voor het rijdende personeel met klemmend advies dit seconden werk juist op te volgen.
Flauwekul. Je vertrekt nooit voor de gepubliceerde vertrektijd. Erna kan wel volgens de 'nieuwe' dienstkaartjes.
kan zeker wel, als er op het dienstkaartje staat 13:02:00 vertrekken moet er om 13:01:20 begonnen worden met de sluitprocedure.
Ja, en dus niet dat om 13:01:00 de deuren al sluiten. Dat is gewoon zeker een halve minuut te vroeg beginnen met de procedure...


Maandag 16 mei 2016 - 22:09:53
mdj
mdj
Naast de 7-10 jarige cyclus van materieeltekort en overschot bij de NS, is dit -het op de seconde vertrekken- er toch ook een cyclus van de punctualiteit vs. Energie Zuinig Rijden.

(en dan hebben we nog een andere cyclus: bakkenbesparing vs. besparen op de rangeerdienst)

Laatst bewerkt door moderator op Maandag 16 mei 2016 om 22:23:52, reden: Berichten zijn verplaatst.

Bij twijfel: gebruik beton.

Maandag 16 mei 2016 - 22:40:20
broek53
broek53
Quote
NSR-fan (ma 16 mei 2016 21:58:58 www.somda.nl):
Quote
rob_ehv (ma 16 mei 2016 21:13:57 www.somda.nl): kan zeker wel, als er op het dienstkaartje staat 13:02:00 vertrekken moet er om 13:01:20 begonnen worden met de sluitprocedure.
Juist, dat bedoelde ik .
Overigens geldt dat nu ook al. Bij op de seconde rijden kan (en mag) een trein ook niet meer 2 minuten te vroeg aankomen. De machinist moet dusdanig met dienstkaartje en vakmanschap omgaan dat er op de seconde wordt gestopt langs perron. Tevens is de speling in de dienstregeling bekend, bv 12 seconden, waarop de machinisten kunnen anticiperen.
Er is definitief iets misgegaan in de bovenkamers van oud-hgb IV of van de mensen die er werken. De veronderstelling dat de rijtijden enerzijds zodanig nauwkeurig zijn dat je er op de seconde op kunt rijden, is al onjuist (rijtijden zijn als een schot hagel: je raakt ongeveer het doel) en daarnaast wordt met de dienstregeling zoveel gemanipuleerd aan speling en afronding dat het een vergelijkbare illusie is met dat je de hoofdprijs in de Staatsloterij kunt winnen dat een trein op de seconde te rijden valt.

Daarnaast is 40 seconden tevoren de vertrekprocedure inzetten echt volkomen zot. Een korte stop van een sprinter is 42 seconden. Zou NS dus werkelijk geloven dat er 40 seconden nodig is voor de vertrekprocedure, dan zou een korte stop ongeveer een minuut moeten worden. Tenzij men denkt dat de reizigers er in 2 seconden in en uit kunnen
40 seconden leidt dus bij treinen met een langer stationnement tot structureel te vroeg vertrekken en alle eerder geschetste gevolgen voor bijvoorbeeld de aansluitingen vandien; daar mag dan ook wel een minuut bij.

Daarnaast is een bedrijf dat klanthaat tot beleid verheft en liegt over het in de gaten houden van de reizigerspunctualiteit boven de treinpunctualiteit het waard per ommegaande de concessie te verliezen, het is zonde dat ik het zeg.

Overigens is dit alles dermate absurd dat ik de indruk krijg dat we hier in de maling worden genomen. In dat geval ben ik er voluit in getrapt.

Laatst bewerkt door broek53 op Maandag 16 mei 2016 om 22:41:49

Maandag 16 mei 2016 - 22:48:54
PimTH
PimTH
Flickr 124886297@N02
Gisteren op Ndb werd de vertrekprocedure zelfs ingezet voor het sein op groen stond: er kon wel meteen vertrokken worden bij groen.

Maandag 16 mei 2016 - 22:51:46
treinfan
treinfan
Quote
NSR-fan (ma 16 mei 2016 21:58:58 www.somda.nl): Overigens geldt dat nu ook al. Bij op de seconde rijden kan (en mag) een trein ook niet meer 2 minuten te vroeg aankomen. De machinist moet dusdanig met dienstkaartje en vakmanschap omgaan dat er op de seconde wordt gestopt langs perron. Tevens is de speling in de dienstregeling bekend, bv 12 seconden, waarop de machinisten kunnen anticiperen.
Dus een machinist mag niet meer baanvaksnelheid rijden, omdat er anders tijd is om reizigers niet onnodig te laten wachten op de volgende trein?

[Bezig met laden...]

Maandag 16 mei 2016 - 22:55:43
NSR-fan
NSR-fan
Quote
broek53 (ma 16 mei 2016 22:40:20 www.somda.nl):

Overigens is dit alles dermate absurd dat ik de indruk krijg dat we hier in de maling worden genomen. In dat geval ben ik er voluit in getrapt.
Broek53, er is vast wel iemand in je kennis kring behorende tot het rijdende personeel welke even kan bevestigen of er op dit moment een instructie ronde loopt over op de seconde rijden, en alle in- en outsider even kan uitleggen.

Kortweg is het op de seconde aankomen, op de seconde vertrekken en op de seconde rijden. Dit staat ook zo tot op de seconde op de dienstkaartjes.
Samen met het opnieuw onder de aandacht brengen van na fluiten niet instappen, de instap LEDS en instap borden met zon eindeling het nieuwe streven om op tijd te rijden.
Als eerste op de A2 corridor in de praktijk. Op de seconde rijden zo gauw betreffend personeel instructie heeft gehad.

We nemen elkaar hier niet in de maling

Maandag 16 mei 2016 - 23:00:34
NSR-fan
NSR-fan
Quote
treinfan (ma 16 mei 2016 22:51:46 www.somda.nl): Dus een machinist mag niet meer baanvaksnelheid rijden
Dat is juist. Maar dat werd toch al niet gedaan ivm EZR.
Bij op de seconde natuurlijk niet vroeger rijden dan in de dienstregeling staat, tot op de seconde nauwkeurig dus.
Dat is het nieuwe werken voor het rijdende personeel.
En nee, ik heb het niet bedacht !

Maandag 16 mei 2016 - 23:11:30
b2py
b2py
Quote
PimTH (ma 16 mei 2016 22:48:54 www.somda.nl): Gisteren op Ndb werd de vertrekprocedure zelfs ingezet voor het sein op groen stond: er kon wel meteen vertrokken worden bij groen.
Ze hebben daar toch van die aftelklokjes?

Maandag 16 mei 2016 - 23:15:19
ZJ37
ZJ37
Er zijn ook ideeën geweest om de dienstregeling tot op de seconde te plannen en dit te vertalen naar een afgeronde hele minuut die gepubliceerd wordt aan de reizigers.

Op zich leuk en aardig, maar zodra dit gebeurt op basis van gerealiseerde rijtijden dan raak ik het spoor ook bijster. Een dienstregeling ontwerpen op basis van seconden uit een andere dienstregelingsconstructie én een andere infrastructuur is naar mijn mening compleet verkeerd.

Dinsdag 17 mei 2016 - 00:56:30
thom
thom
Quote
treinfan (ma 16 mei 2016 22:51:46 www.somda.nl):
Quote
NSR-fan (ma 16 mei 2016 21:58:58 www.somda.nl): Overigens geldt dat nu ook al. Bij op de seconde rijden kan (en mag) een trein ook niet meer 2 minuten te vroeg aankomen. De machinist moet dusdanig met dienstkaartje en vakmanschap omgaan dat er op de seconde wordt gestopt langs perron. Tevens is de speling in de dienstregeling bekend, bv 12 seconden, waarop de machinisten kunnen anticiperen.
Dus een machinist mag niet meer baanvaksnelheid rijden, omdat er anders tijd is om reizigers niet onnodig te laten wachten op de volgende trein?
Op de dienstkaartjes van de Mcn staat altijd een geplande dienstregelingsnelheid vermeld, en die kan lager zijn dan de baanvaksnelheid. Als er bv een langzamere trein voor je zit of je niet te vroeg op een bepaald punt mag zijn waar een andere trein voor je moet invoegen...

Als je dan baanvaksnelheid gaat rijden zul je alleen maar nutteloos gele en rode seinen tegenkomen.

Hebben ze in Ndb nu dan inderdaad die displays werkend en de regelgeving daarop aangepast? Anders mag je als Hc niet "door rood" sleutelen...

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 17 mei 2016 om 01:01:24

Dinsdag 17 mei 2016 - 08:41:55
dh3201
dh3201
Quote
broek53 (ma 16 mei 2016 19:25:50 www.somda.nl): Wat zou de volgende stap in deze gang naar het gekkenhuis zijn? 5 minuten voor de gepubliceerde tijd vertrekken, voor de zekerheid?
Een kwartier voor vertrek van de trein aanwezig zijn, aangekondigd door een man met een trompet?

Shqiperise-lopers?

Dinsdag 17 mei 2016 - 08:52:00
mtlx
mtlx
Ja, er wordt vanaf volgend jaar op de tiende minuut gepland. Vanaf dit jaar hebben de machinisten en conducteurs al een dienstkaartje in tienden. Maar 40 seconden voor tijd sleutelen is onzin. Voor een sprinterstop is 48 seconden gepland. Daarvan is 30 seconde voor in en uitstappen en afhankelijk van materieel, treinsamenstelling en station heb je dan nog tussen de 18 en 10 seconden voor de vertrekprocedure. Dat is niet anders dan dat het daarvoor ook al ging.
Officieel was het bij een stop op een halte bijvoorbeeld:
11:30 vertrektijd, dan moest je om 11:29:30 aankomen en had je 15 à 20 seconden voor het in en uitstappen en 10 à 15 seconden voor het vertrekproces.
Gecommuniceerde vertrektijd is altijd vroeger dan volgens het dienstkaartje. Bijvoorbeeld 11:30:54 volgens dienstkaartje wordt 11:30 voor de reiziger.
Overigens staan op grote stations meerdere minuten gepland voor het in en uitstappen. Dus je kan nog altijd gepland minutenlang wachten op een station.

Laatst bewerkt door mtlx op Dinsdag 17 mei 2016 om 08:53:39

Dinsdag 17 mei 2016 - 09:40:38
SchuurB
SchuurB
Het rare in dit verhaal vind ik (en dat is al jaren zo) dat de vertrekprocedure gestart kan worden als de vertrekminuut nog niet is aangebroken. Waarom niet gewoon de vertrekprocedure meerekenen als rijtijd? De overgang van stationnement naar rijtijd vindt dan plaats bij het inzetten van de vertrekprocedure; zo wordt de vertrekprocedure in ieder geval niet ingezet voordat de naar de reizigers geïnformeerde vertrekminuut is aangebroken.

Laatst bewerkt door SchuurB op Dinsdag 17 mei 2016 om 09:47:29

Dinsdag 17 mei 2016 - 10:49:02
NSR-fan
NSR-fan
Naarden Bussum heeft volgens mij geen aftellers.
De regelgeving is wel aangepast, tegen het veiligheids denken in.

Deuren sluiten mag dus, vertrek bevel geven niet. Dat is en blijft een veiligheidsincident met alle gevolgen.

Dinsdag 17 mei 2016 - 12:00:57
thom
thom
Dat kun je dan alleen doen door de rest te sluiten en je eigen deur open te houden, immers als je die ook laat sluiten krijgt de Mcn een groene lamp en geef je dus vertrekbevel...

Dinsdag 17 mei 2016 - 13:33:54
daniel81
daniel81
En dat is de meest logische situatie. Gek genoeg is het sluiten van de deuren onderdeel geworden van het veiligheidsprotocol van de vertrekprocedure terwijl het daar feitelijk niks mee te maken heeft.
Je ziet dat heel leuk bij GTW's, met een automatisch piepje bij de deuren en éénmansbediening.

Daar is sprake van een 'dubbele fluit': eerst een piepje dat de deuren dichtgaan, en dan een fluitje van de machinist dat er nu echt weggereden gaat worden.
Dat onderscheid zou je bij traditioneel materieel en 'tweemansbediening' ook kunnen hebben. Het eerste fluitje kan dan voor de veiligheidsprocedure uit (NB niet voor de aan de reiziger opgegeven vertrektijd uit!) en het tweede fluitje is het daadwerkelijke vertreksein voor de machinist.

Dinsdag 17 mei 2016 - 13:42:12
NSR-fan
NSR-fan
Dat is al meer dan 40 jaren zo. Dus niets nieuws aan. Het fluitje is overigens niet het vertrek bevel voor de machinist, maar de lamp "deuren dicht".

Dat een reizigers deur automatisch sluit, zonder handeling van conduteur of machinist heeft bij bv. GTW en SLT niets met de vertrekprocedure te maken.

Dinsdag 17 mei 2016 - 13:47:54
daniel81
daniel81
Toch zie ik in de praktijk dat in 99,999% van de gevallen de HC pas op z'n fluitje blaast als het sein uit de stand stop komt.
Dat heb ik ook beschreven in de eerste post van dit topic, waarop ook de reactie van rijdend personeel kwam dat dát de manier is die voorgeschreven is.

Dinsdag 17 mei 2016 - 14:04:46
sjoerd
sjoerd
Uit het onderzoek naar de treinramp bij Schiedam kwam juist dat het fluitje, het sluiten van de deuren en de groene lamp hebben geleid tot vertrek van Sprinter 2008 door stoptonend sein, terwijl begrijpelijkerwijze het vertreksein ook niet brandde. Alle handelingen voor vertrek voor er vertrokken kan worden zijn niet fantasie-gevaarlijk maar echt gevaarlijk.

Laatst bewerkt door sjoerd op Dinsdag 17 mei 2016 om 14:09:05

Dinsdag 17 mei 2016 - 14:22:39
sjoerd
sjoerd
Nu ik erover nadenk zou je als treinpersoneel dit soort vertrekprocedures dus behoren te weigeren. Eén verkeerde handeling van de hc, leidend tot een groene lamp in de cabine, kan leiden tot Schiedam II.

Dinsdag 17 mei 2016 - 14:25:22
NSR-fan
NSR-fan
Quote
daniel81 (di 17 mei 2016 13:47:54 www.somda.nl): Toch zie ik in de praktijk dat in 99,999% van de gevallen de HC pas op z'n fluitje blaast als het sein uit de stand stop komt.
Dat heb ik ook beschreven in de eerste post van dit topic, waarop ook de reactie van rijdend personeel kwam dat dát de manier is die voorgeschreven is.
Echter regelgeving veranderd (veel). Het topic loopt al weer even.
Indien er een afteller aanwezig is, mag de vertrekprocedure gestart worden, maar het vertrek bevel mag niet gegeven worden voordat vertreklicht brand of sein uit stand stop is.

Dinsdag 17 mei 2016 - 14:44:42
umbusko
umbusko
Misschien denk ik weer veel te logisch, maar een machinist mag toch pas vertrekken als de deuren dicht zijn én het sein niet meer rood is? Het branden van een groene lamp is dan maar één deel van de voorwaarde en nog geen signaal om meteen te gaan rijden. (Dat zou het tenminste niet moeten zijn.)
In het dagelijks leven maken we toch ook tig van die situaties mee? Als je bij een zebrapad staat en iemand zegt "loop maar" controleer je ook eerst of het licht groen is en of er toch niets door rood rijdt. Ik snap best dat het praktisch is om de deuren pas te sluiten als je ook meteen kunt vertrekken, maar "de groene lamp mag niet branden als het sein nog rood is, want dat is Zeer Gevaarlijk" gaat volgens mij een stap te ver.

Dinsdag 17 mei 2016 - 14:56:34
Frontier
Frontier
Dat komt omdat men machinisten tegenwoordig steeds meer als zwakzinnigen beschouwd. Niet sleutelen als het sein nog rood is, niet plannen met een rood sein onderweg, niet plannen met baanvaksnelheid als er iets traags voor zit, etc... Vroeger ging men er vanuit dat een machinist correct handelde bij een rood sein, tegenwoordig gaat men er bij voorbaat alvast vanuit dat dat mogelijk niet gebeurt met allerlei dwaze regels als deze als gevolg.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Dinsdag 17 mei 2016 - 15:15:36
NSR-fan
NSR-fan
@-umbusko: Dat kan niet, sein rood maar wel deuren dicht, lamp deuren dicht: vertrekbevel.

En conducteur welke dat doet heeft een groot probleem en ondergaat een veiligheids onderzoek. Meestal voor verklaring ook meteen van de trein af.
Immers dit is een veiligheidsincident.

Dinsdag 17 mei 2016 - 15:30:36
sjoerd
sjoerd
Niet dat het van mij allemaal niet mag, maar om nu een tot nu toe opgevolgde raad naar aanleiding van Schiedam kortweg aan de kant te vegen als niet relevant, en de vertrekprocedure al in de Schiedamse richting op te schuiven, gaat wel heel snel.
Zoals bekend heb ik veel vertrouwen in het treinpersoneel.
Als ik NSR-fan goed begrijp mag de hc alleen gaan sleutelen als hij gezien heeft dat het sein uit de stand stop is gekomen, en dat sleutelen dan al 40 sec voor de vertrektijd. Oke, dat is niet Schiedams.

Laatst bewerkt door sjoerd op Dinsdag 17 mei 2016 om 15:53:15

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 17 mei 2016 - 16:28:05
NSR-fan
NSR-fan
Is er een vertreklicht, dan kijkt de conducteur naar het vertreklicht.
Het kan in deze situatie zelfs zo zijn dat sein niet stoptonend is, bv geel, en dat vertreklicht toch niet brand. Er mag dan geen vertrekbevel gegeven worden.

Is er geen vertreklicht dan kijkt conducteur naar het voor de trein geldende sein.

Weet de conducteur het niet, immers geen wegbekendheid, dan vraag deze aan machinist.

Alleen bij geen vertreklicht en geen zichtbaar sein voor machinist mag er vertrokken worden.

Dinsdag 17 mei 2016 - 17:17:17
thom
thom
Quote
NSR-fan (di 17 mei 2016 16:28:05 www.somda.nl): Is er een vertreklicht, dan kijkt de conducteur naar het vertreklicht.
Het kan in deze situatie zelfs zo zijn dat sein niet stoptonend is, bv geel, en dat vertreklicht toch niet brand. Er mag dan geen vertrekbevel gegeven worden.
Volgens mij is een vertreklicht altijd gekoppeld aan het uit de stand stop komen van het uitrijd sein.

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 17 mei 2016 om 17:17:45

Dinsdag 17 mei 2016 - 17:26:05
thom
thom
Quote
daniel81 (di 17 mei 2016 13:33:54 www.somda.nl): Gek genoeg is het sluiten van de deuren onderdeel geworden van het veiligheidsprotocol van de vertrekprocedure terwijl het daar feitelijk niks mee te maken heeft.
Volgens mij is het best essentieel dat bij vertrek de deuren gesloten zijn en er niemand tussen klem zit terwijl de trein vertrekt...
De vertrek procedure begint op het moment dat de het toegestaan word om te vertrekken en omvat alles tot de trein daadwerkelijk vertrokken is.

Dinsdag 17 mei 2016 - 17:44:48
PimTH
PimTH
Flickr 124886297@N02
Quote
thom (di 17 mei 2016 17:17:17 www.somda.nl):
Quote
NSR-fan (di 17 mei 2016 16:28:05 www.somda.nl): Is er een vertreklicht, dan kijkt de conducteur naar het vertreklicht.
Het kan in deze situatie zelfs zo zijn dat sein niet stoptonend is, bv geel, en dat vertreklicht toch niet brand. Er mag dan geen vertrekbevel gegeven worden.
Volgens mij is een vertreklicht altijd gekoppeld aan het uit de stand stop komen van het uitrijd sein.
Hoe moet dat dan bij geel knipperend? Dan gaat het vertreklicht ook niet branden.

Dinsdag 17 mei 2016 - 17:59:42
joahn93
joahn93
Twitter joahn93
Bij geel knipper zal een vertreklicht niet gaan branden inderdaad.

FR1908

Dinsdag 17 mei 2016 - 18:02:32
NSR-fan
NSR-fan
@-Thom : Ja, dit kan. Hoofdsein geel vertreklicht uit. Er mag geen vertrekbevel gegeven worden.

@-Tim : Bij geel knipper geeft machinist de Conducteur opdracht om vetrekprocedure te starten.

Dinsdag 17 mei 2016 - 22:00:29
thom
thom
Dan ben ik benieuwd naar een voorbeeld en het doel van die situatie.

Seinen boek NSR zegt overigens duidelijk;
"Aanduiding dat het bijbehorende sein geen rood of geel
knipperend licht uitstraalt. Voor NS geldt dit sein als toestemming
tot het geven van het vertrekbevel. "

Dinsdag 17 mei 2016 - 22:18:25
michaben
michaben
Het seinenboek is duidelijk dat een wit vertreksein betekent dat het sein niet rood of geel knipper is ja. Maar die stelling kun je niet zomaar omdraaien als in dat bij een geel of beter lichtsein het vertreksein altijd wit zal zijn. En een situatie die ik me zo snel kan voorstellen is deze: youtu.be Oftewel een geel lichtsein tussen de b- en a-fase van het perron, waarbij vanwege de boog ook een vertreksein op de b-fase staat.

Dinsdag 17 mei 2016 - 22:29:48
NSR-fan
NSR-fan
Overigens het seinenboek NSR bestaat niet meer.
Dus niet meer gebruiken, niet up to date en kan dus weg.

Dinsdag 17 mei 2016 - 22:41:49
thom
thom
Ja OK, maar nu een inhoudelijk antwoord op mijn vraag ?

@Michaben,
Inderdaad heb je gelijk Al zou je het met deze omschrijving als storing op kunnen vatten dat het vertreklicht niet brand als het sein wel geel toont.

Maar je filmpje is wel duidelijk, ik was in de veronderstelling dat een vertreklicht altijd direct aan het roodrelais van het bijhorende sein gekoppeld was.

Dinsdag 17 mei 2016 - 23:05:55
NSR-fan
NSR-fan
Het niet laten branden van het vertreklicht bij een geel sein wordt toegepast als men wil voorkomen dat een trein vertrekt op een geel seinbeeld.
Dit bijvoorbeeld als geel en volgende rode sein relatief dicht op elkaar staan, waarbij het dan rode sein een gevaarssetting af dekt. Bijvoorbeeld een kruisende trein beweging.
Daarom ook de volgorde voor de conducteur, eerst kijken naar het evt. vertreklicht, dan naar het sein.

Woensdag 18 mei 2016 - 09:36:04
Klaasje
Klaasje
Dat is in de praktijk ook alleen als het gele sein nog niet de uitrijder is en dus niet het laatste sein langs het perron. Dat is in die zin dus ook het moment dat het vertrekproces doorgaans ook niet ingezet zou worden als er geen vertreklicht zou zijn.

Woensdag 18 mei 2016 - 10:42:02
NSR-fan
NSR-fan
Dat hoeft niet, de praktijk is vaak anders.
Het kan ook in situaties waarbij van het perron naar een middenspoor zonder perron vertrokken wordt.
Juist dan zou er op geel seinbeeld vertrokken kunnen worden, het niet gaan branden van het vertreklicht in zo'n situatie voorkomt dit.

Woensdag 18 mei 2016 - 10:45:10
Klaasje
Klaasje
Dan heb je dus geen veilige uitrijder zoals ik al omschreef.

Woensdag 18 mei 2016 - 11:16:17
NSR-fan
NSR-fan
Tsja, wat is een "uitrijder". Daarover zou je kunnen discuseren, immers een begrip welke niet in het seinenboek voor komt.
Een zgn. uitrijder heeft ook geen andere betekenis dan een ander hoofdsein.

Middensporen in stations zijn meer vrije baan dan stationssporen, immers hebben geen perron en vaak een Veel hogere plaatselijke snelheid.

Als je al wilt spreken over een "uitrijder" dan is dit het laatste sein langs een perron. Vertrekt een trein van perronspoor naar middenspoor dan is de "uitrijder" in voorbeeld hierboven dus geel, eerste volgende sein op middenspoor dus sein op vrije baan en stoptonend.

Denk hierbij aan bv s Hertogenbosch en ook Leiden.

Overigens brand het vertreklicht soms ook wel in dit soort situaties, is per station verschillend.

Woensdag 18 mei 2016 - 11:32:20
daniel81
daniel81
Quote
NSR-fan (wo 18 mei 2016 11:16:17 www.somda.nl): Overigens brand het vertreklicht soms ook wel in dit soort situaties, is per station verschillend.
Dat is dan wel weer merkwaardig; met het oog op de veiligheid zou je juist op dit aspect een eenduidigheid verwachten. Maar ik kan me ook indenken dat plaatselijke omstandigheden erg kunnen verschillen (zoals de afstand tot het stoptonende sein)
Overigens zie je soms dat treinen juist even van het perronspoor naar een ander spoor gestuurd worden (en daar vervolgens weer moeten wachten) om zodoende het perron weer vrij te maken voor een achteropkomende trein. Maar dat zal dan vast wel uitdrukkelijk door de treindienstleider naar de machinist gecommuniceerd worden.

Woensdag 18 mei 2016 - 12:31:53
selivio
selivio
Waarom zou je daarvoor uitdrukkelijk geïnstrueerd moeten worden door de treindienstleider? Je vertrekt als machinist dan gewoon op geel, waarbij je ervan uitgaat dat de volgende rood is(zoals altijd). Met wegkennis zou je gewoon moeten weten waar het volgende sein is.

Woensdag 18 mei 2016 - 12:55:26
NSR-fan
NSR-fan
Wel ben ik het met Daniel81 eens dat eenduidigheid de veiligheid verhoogd.
Echter zolang het aan de regelgeving voldoet, mag het worden toegepast.

Een machinist doet slechts wat de seinen hem/haar opdragen, zoals Silvio aangeeft. Samen met vakmanschap en goede wegbekendheid moet het dan goed gaan.
Over rijwegen en seinopvolging is bij normale omstandigheden geen enkele vorm van communicatie tussen machinist en treindienstleider.

Maandag 23 mei 2016 - 08:04:39
Daan!
Daan!
twitter.com

Dit is toch geen gevolg van de vertrekprocedure of is het echt zo erg?

Maandag 23 mei 2016 - 09:11:03
daniel81
daniel81
Als ik zo die foto bekijk heb ik het idee dat-ie op 7:29:40 genomen is; doordat je schuin erop kijkt en de wijzer een paar cm van de wijzerplaat af zit, zou je kunnen denken dat het pas 7:28:40 is.

Maandag 23 mei 2016 - 09:51:13
bacr
bacr
Overigens is NSwebcare welwillend maar kan niet goed lezen. Hij/zij vraagt de eindbestemming van de trein, die in koeieletters is gefotografeerd.....

Laatst bewerkt door bacr op Maandag 23 mei 2016 om 09:51:48

Maandag 23 mei 2016 - 17:23:42
IC2000
IC2000
Of hij nou om 7:28:40 of 7:29:40 is vertrokken, maakt niet uit, het is nog geen 7:30:00 dus had de trein nog niet mogen vertrekken.
Even heel scherp gezegd: Als de NS wil dat de vertrekprocedure om 7:29:59 begint, moet er naar de reiziger worden gecommuniceerd worden dat de trein om 7:29 vertrekt.
Maar ik moet zeggen dat het op verschillende stations beleid lijkt om ruim voor de aangegeven vertrektijd te vertrekken.

Maandag 23 mei 2016 - 18:41:55
thom
thom
Nouja, als een trein om 7:30 vertrekt, dan kun je bedenken dat je vóór die tijd ingestapt moet zijn?

Maandag 23 mei 2016 - 18:50:18
Frontier
Frontier
Ja, dan moet je tot 7:29:59 de tijd hebben om in te stappen.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Maandag 23 mei 2016 - 19:21:13
MasterE
MasterE
Dat kan natuurlijk niet als een trein dan moet vertrekken.

Mcn Asd

Maandag 23 mei 2016 - 19:33:14
Frontier
Frontier
Dan moet je het anders communiceren, net als in de luchtvaart: instappen van XX:XX:XX tot YY:YY:YY, vertrektijd ZZ:ZZ:ZZ.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Maandag 23 mei 2016 - 19:58:11
michaben
michaben
Quote
MasterE (ma 23 mei 2016 19:21:13 www.somda.nl): Dat kan natuurlijk niet als een trein dan moet vertrekken.
Nee dat moet niet, dat heeft men zo bepaald, dat is heel iets anders. Als men bepaald dat vertrektijd het fluitsignaal is, dan rijden alle treinen gewoon circa 30 seconden later, niemand die daar last van heeft, want men houdt daar dan gewoon rekening mee in de planning.

Maandag 23 mei 2016 - 22:23:05
MasterE
MasterE
Dat moet wel, sterker nog eigenlijk moet je om die tijd het uitrijsein afrijden.

Mcn Asd

Maandag 23 mei 2016 - 22:28:35
michaben
michaben
Nogmaals, niets moet, dat is puur zoals het nu is afgesproken. Iets moet pas als het fysiek onmogelijk is het niet te doen. Zolang er geen natuurkundig verband is tussen de vertrektijd zoals die gecommuniceerd wordt en het afrijden van een sein moet er niets en kan men een systeem bedenken die wel ten goede komt van de reiziger.

Laatst bewerkt door michaben op Maandag 23 mei 2016 om 22:29:08

Maandag 23 mei 2016 - 23:08:21
nougo
nougo
Dat dus. Het is de je reinste klanthaat om in de reisplanner tijd x te communiceren en in de praktijk op tijd x min y seconden de deuren te sluiten. Je kunt vervolgens tientallen redenen bedenken waarom die y seconden die je niet communiceert noodzakelijk zijn, maar dat zijn allemaal afspraken binnen de vervoerder. Zet bij gelijke gecorresponeerde vertrektijd gewoon je hele dienstregelingsysteem y seconden later en klaar. Dan is het voor iedereen helder en wordt gefloten op de gerespondeerde vertrektijd

Maandag 23 mei 2016 - 23:15:49
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Als er in tiende van een minuut de drgl gaat gepland worden zou het vreemd zijn om de daadwerkelijke vertrektijd niet in tiende van een minuut te maken.
Dus scherp fluiten en wegrijden, geen (6) seconden later!

Maandag 23 mei 2016 - 23:17:14
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Quote
MasterE (ma 23 mei 2016 22:23:05 www.somda.nl): Dat moet wel, sterker nog eigenlijk moet je om die tijd het uitrijsein afrijden.
De Newspeak van de managers begint al aardig te werken, vrees ik...

Maandag 23 mei 2016 - 23:19:44
NSR-fan
NSR-fan
Ieder weldenkend mens begrijpt dat vertrektijd het moment is dat de trein daadwerkelijk vertrekt. Dat dit niet kan met open deuren, begrijpen ook de meeste.
Dat de deuren dus VOOR vertrektijd gesloten zullen moeten worden, lijkt zeer vanzelfsprekend.
Reizigers welke al in de trein zitten, willen ook dat de trein op vertektijd vertrekt. De vervoerder en netbeheerder eisen zelfs op de seconden.
Ik zie het probleem niet zo.

Gewoon op tijd komen bij de trein, heb je een zeer krappe overstap, dan loop je een risico dat je de volgende trein mist.
Gelukkig rijden de treinen in een relatief hoge frequentie in Nederland.

Maandag 23 mei 2016 - 23:27:40
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ik herhaal mijn laatste reactie maar weer eens... (quod demonstrandum esse)

Maandag 23 mei 2016 - 23:43:46
umbusko
umbusko
Quote
gvttreinen (ma 23 mei 2016 23:15:49 www.somda.nl): Als er in tiende van een minuut de drgl gaat gepland worden zou het vreemd zijn om de daadwerkelijke vertrektijd niet in tiende van een minuut te maken.
Dus scherp fluiten en wegrijden, geen (6) seconden later!
Maar dat doet er hier toch helemaal niet toe? Het enige waar het nu over gaat is de communicatie naar de reiziger en die kun je ook bij planning op tienden van een minuut klantvriendelijk houden.
Voorbeeldje: gepland vertrek om 10:30:10, waardoor de vertrekprocedure vóór 10:30 moet starten. Dan communiceer je 10:29 als vertrektijd en vertrek je exact om 10:30:10, iedereen tevreden. (En voor wie roept "de trein vertrok niet om .29": omdat dat dan zo gepland is, zal de daadwerkelijke aankomsttijd bij het volgende station wel weer stroken met de gecommuniceerde aankomsttijd en dus is de trein dan weer op tijd. Geen probleem meer toch?)
Quote
NSR-fan (ma 23 mei 2016 23:19:44 www.somda.nl):
Reizigers welke al in de trein zitten, willen ook dat de trein op vertektijd vertrekt. De vervoerder en netbeheerder eisen zelfs op de seconden.
Ik zie het probleem niet zo.

Gewoon op tijd komen bij de trein, heb je een zeer krappe overstap, dan loop je een risico dat je de volgende trein mist.
Gelukkig rijden de treinen in een relatief hoge frequentie in Nederland.
Volgens mij zijn er maar heel weinig reizigers die per se een punctualiteit van op de seconde moeten hebben. Dat kun je ook helemaal niet fatsoenlijk meten: vraag 10 personen hoe laat het volgens hun horloge of telefoon is (op de seconde) en je krijgt 10 verschillende antwoorden. Zelfs de stationsklokken kunnen dat niet fatsoenlijk aan. Bovendien: vertrekpunctualiteit is niet zo interessant (je zit dan toch in de trein), maar aankomstpunctualiteit des te belangrijker.
Wat wil de reiziger wel? Op tijd aankomen waar hij zijn moet, dus geen minuten vertraging. En vooral: zijn volgende trein, bus etc. halen. Deuren dichtgooien voor de neuzen van een overstappende menigte, omdat op de seconde vertrokken moet worden: dan gooi je oorzaak en gevolg door elkaar.
Quote
NSR-fan (ma 23 mei 2016 23:19:44 www.somda.nl): Ieder weldenkend mens begrijpt dat vertrektijd het moment is dat de trein daadwerkelijk vertrekt. Dat dit niet kan met open deuren, begrijpen ook de meeste.
Dat de deuren dus VOOR vertrektijd gesloten zullen moeten worden, lijkt zeer vanzelfsprekend.
Jawel, daar ben ik het wel mee eens. Maar dat geldt voor heel veel soorten van vervoer en overal is de vertrekprocedure net wat anders. In het kader van klantvriendelijkheid: communiceer hoe laat je in de trein moet zitten, dan ontstaat er geen verwarring en boosheid (de deur ging al een minuut van tevoren dicht!). Het kan best dat dat soms nodig is, maar dat kun je als reiziger die nog een halve minuut naast een stilstaande trein staat niet objectief beoordelen. Alle ophef die daarover ontstaat kun je beter voor zijn.

Maandag 23 mei 2016 - 23:58:22
IC2000
IC2000
Quote
NSR-fan (ma 23 mei 2016 23:19:44 www.somda.nl): Ieder weldenkend mens begrijpt dat vertrektijd het moment is dat de trein daadwerkelijk vertrekt. Dat dit niet kan met open deuren, begrijpen ook de meeste.
Dat de deuren dus VOOR vertrektijd gesloten zullen moeten worden, lijkt zeer vanzelfsprekend.
Reizigers welke al in de trein zitten, willen ook dat de trein op vertektijd vertrekt. De vervoerder en netbeheerder eisen zelfs op de seconden.
Ik zie het probleem niet zo.

Gewoon op tijd komen bij de trein, heb je een zeer krappe overstap, dan loop je een risico dat je de volgende trein mist.
Gelukkig rijden de treinen in een relatief hoge frequentie in Nederland.
Nee, de vertrektijd is het uiterste moment waarop je kan instappen. De als de vertrekprocedure gestart is, is de trein feitelijk al vertrokken. Dus de deuren mogen niet eens VOOR de vertrektijden gesloten worden.
Als dit werkelijk zo gebruikt gaat worden door de NS, dan zullen ze binnen de kortste keren gigantische problemen hebben met de politiek en de gedupeerde reizigers, want dat geeft een grote economische schadepost.

Dat 'gewoon op tijd komen' wordt nogal lastig als je niet meer weet hoe laat je trein vertrekt omdat hij op de aangegeven tijd al pleitte is.
En helaas hebben we die hoge frequentie, want daardoor duurt de reis hier juist heel lang. Ik hoef niet zo nodig 6x per uur een IC die er 60 minuten over doet, als ik 2x per uur een IC kan hebben die er 50 minuten over doet, maar wel netjes, zoals het hoort, op de aansluiting (tot +5) wacht.

Dinsdag 24 mei 2016 - 00:53:44
mtlx
mtlx
Wat een gezeur. Het is al vele jaren zo dat op de gecommuniceerde vertrektijd de trein weg rijdt. Al vele jaren wordt 20 seconden voor de vertrektijd de vertrekprocedure in gang gezet. Wat is nou het hele probleem? Dat men nu wellicht om 11:00:04 de vertrekprocedure gaat starten omdat de vertrektijd volgens het tiendendienstkaartje om 11:00:24 is? Daarmee wordt de mogelijkheid tot instappen alleen maat langer. Ik zie het probleem niet.
Daarnaast:
Als een vliegtuig om 11:00 vertrekt kan jij om 11:00 uur toch ook niet meer instappen? Daar wordt je zelfs geacht om 2 uur van te voren al aanwezig te zijn. Een treinreis laat je toch ook niet van secondes afhangen? Je zorgt er gewoon voor dat je op tijd aanwezig bent. Dan kan er op tijd vertrokken worden, komt men ook op tijd weer aan, en haalt men ook gewoon de cross platform overstap.

Dinsdag 24 mei 2016 - 01:08:36
thom
thom
Als ik ga Googelen vind ik bij het woord 'Vertrek' de definitie "de actie van het vertrekken of weggaan", oftewel, het daadwerkelijk in beging gaan van de trein.

Je kunt daarmee dus met simpel verstand bedenken dat je vóór die tijd in de trein moet zitten, het enige is dat je NS kwalijk kunt nemen dat ze niet communiceren wanneer ze exact de deuren sluiten voordat de trein vertrekt (=benodigde tijd vertrekprocedure).

@IC2000, NS communiceert nergens dat je in kunt stappen tot 11:00, alleen dat de trein vertrekt om 11:00...

Dinsdag 24 mei 2016 - 03:34:10
Frontier
Frontier
En dus moet je de gelegenheid hebben om tot en met 10:59:59 in te stappen, zo niet dan dient men dit aan te geven.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Dinsdag 24 mei 2016 - 07:35:00
illyavaes
illyavaes
Als de klanten het anders zien, dan noemen we ze gewoon sukkels die niet eens gewoon verstand hebben (hoe kun je het nou niet met onze navelstarende mening eens zijn?!), dat zal ze leren!
Waarvoor bestond de spoorsector ook alweer? Reizigers (en goederen) vervoeren per spoor? Dienst verlenen? Nah! Werkverschaffing aan "product"- en regelfetisjisten.

Dinsdag 24 mei 2016 - 07:55:09
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
mtlx (di 24 mei 2016 00:53:44 www.somda.nl): Wat een gezeur. Het is al vele jaren zo dat op de gecommuniceerde vertrektijd de trein weg rijdt. Al vele jaren wordt 20 seconden voor de vertrektijd de vertrekprocedure in gang gezet. Wat is nou het hele probleem?
Het probleem? Dat men nu een campagne gaat starten om reizigers erop te wijzen niet meer na het fluitsignaal in te stappen terwijl de achterliggende oorzaak daarvan meer zit in het al voor de gepubliceerde vertrektijd klinken van dat fluitsignaal als begin van de vertrekprocedure.

Maargoed, daar is men bij NS goed in: oorzaak en gevolg omdraaien. Net zoiets als wanneer een korte trein op een onlogisch verre plek stopt (neem de NO-corridor op Ut als voorbeeld) men de reizigers de schuld van het late vertrek geeft omdat ze allemaal bij de voorste deur staan te dringen. Goh, wat raar

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Dinsdag 24 mei 2016 om 07:55:20

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 24 mei 2016 - 08:02:08
cuneo56
cuneo56
Quote
MasterE (ma 23 mei 2016 22:23:05 www.somda.nl): Dat moet wel, sterker nog eigenlijk moet je om die tijd het uitrijsein afrijden.
Laat het nu zo zijn dat voor de punctualiteits gegevens ( en daarvan afgeleid bepaalde afrekeningen) dit software matig gecorrigeerd wordt naar de tijd van in beweging zetten

Dinsdag 24 mei 2016 - 08:19:26
dh3201
dh3201
Misschien in de spoorboekjes en reisplanners niet meer de VERTREKtijd noemen, maar de uiterlijke INSTAPtijd, en dat ook zo benoemen.

Shqiperise-lopers?

Dinsdag 24 mei 2016 - 09:03:08
Klaasje
Klaasje
Quote
MasterE (ma 23 mei 2016 22:23:05 www.somda.nl): Dat moet wel, sterker nog eigenlijk moet je om die tijd het uitrijsein afrijden.
Zo wordt de dienstregeling in ieder geval niet in elkaar gezet en worden opvolg- en overkruistijden niet berekend. Ook weet men bij het analysebureau prima dat er tijd zit tussen het gaan rijden en het afrijden van het sein. Het afrijden van het sein wordt gebruikt om de vertrekpunctualiteit gemeten maar daar wordt vervolgens de tijd van afgetrokken die nodig is om bij het uitrijsein te kunnen komen.

Dinsdag 24 mei 2016 - 09:10:57
bacr
bacr
Gewoon uitgaan van wat een gemiddelde reiziger in Nederland (en die is niet zo slim, talig, Newspeakerig of zo) onder het vertrek van een trein verstaat.
En dan zul je er verbaasd over zijn dat de meesten ervan uitgaan dat ze om 10.59.59 nog in kunnen stappen, maar om 11.00.01 niet meer.
Sluit dus aan bij je klantbeleving en ga niet proberen om die klantbeleving aan jouw werkelijkheid aan te passen.

Voorts, als er op de seconde vertrokken moet gaan worden, organiseer het dan zo dat je vertreklichten, rijwegen dan ook niet eerder, maar ook niet later dan op die seconde vrijkomen.

Zorg er voorts voor dat cross-platform-overstappen, zoals 3000-3500 in Ut, niet de dupe worden van HC's en mcn-en die vrolijk door de trein kunnen roepen dat ze 'precies op tijd uit Ut vertrokken zijn'. Laat de kerk in het midden van het dorp.

Dinsdag 24 mei 2016 - 09:43:50
yappa
yappa
En als je zo nodig een parallel wilt trekken met een ander vervoermiddel, kies er dan eentje waar de trein ook mee te vergelijken is. Metro en tram sluiten ook de deuren niet de minuut voordat ze horen te vertrekken, noch de bus.

"ieder weldenkend mens" denkt er weer anders over, dus laten we als spoorsector eens proberen een oplossing te vinden die voor al die verschillende gebruikers begrijpelijk is: Communiceer de tijd waarvan je wilt dat de reiziger hem ook gebruikt.

De gemiddelde reiziger heeft er geen boodschap aan dat een sprinter 20 seconden nodig heeft om in beweging te komen en een Thalys 2 minuten. Als je wilt dat de reiziger daar allemaal rekening mee houdt, stel je volgens mij je prioriteiten verkeerd.