Vertrekprocedure
Forum: Algemeen - Algemeen
21-11-2010 19:33:52
daniel81
daniel81
Quote
dvdhoven: In Zp baalden twee jonge mannen stevig. De hc van trein 3644 zette om 14:03 +30 seconden de vertrekprocedure in en deze heren kwamen hijg, hijg om 14:03 +45 seconden de trap op hollen en vonden de deuren al gesloten. Blijft natuurlijk een punt van discussie, is de gepubliceerde vertrektijd, de echte vertrektijd of de tijd waarop de hc begint met deuren sluiten.
Blijft natuurlijk een punt van discussie, is de gepubliceerde vertrektijd, de echte vertrektijd of de tijd waarop de hc begint met deuren sluiten.
Dit lijkt mij een mooie plek om die discussie te voeren (is voorzover ik weet ook nog niet eerder een topic aan gewijd).
Meteen maar mijn mening: dat zou helemaal geen punt van discussie moete zijn, maar van nadenken waar de reiziger behoefte aan heeft. Die hoeft niet te weten wanneer de trein zich in beweging zet, maar tot wanneer hij kan instappen. Dát moet je publiceren. De huidige gang van zaken is natuurlijk ingegeven doordat de vertrekprocedure nogal tijdrovend is geworden, op deze manier lijkt er dan wat tijd teruggewonnen te kunnen worden. Maar 't lijkt weer typisch een geval van niet vanuit de reiziger, maar vanuit het systeem denken.
Overigens vind ik die vertrekprocedure als geheel discutabel: zeker door de komst van stop-doorschakelingen zijn stops bij haltes soms lange tijdrovende halteringen geworden. Als ik b.v kijk naar Apdo, daar staat een trein nu zo ongeveer een minuut stil langs het perron, wat op rustige tijdstippen (dus bijna altijd ) niet meer dan 15 seconden zou hoeven te zijn.
Maar de trein komt nu met een slakkengang binnen (vanwege die stop-doorschakeling moet-ie vroeg afremmen), vervolgens mag de hc pas fluiten als het sein op groen staat, dan wachten tot de deuren dicht zijn, dan z'n eigen deur sluiten en pas als díe dicht is, kan de trein gaan rijden.
Volgens mij een gang van zaken waar niemand blij van wordt: de reis duurt langer, het vreet capaciteit op je baanvak en het wegverkeer staat ook lang te wachten zonder dat er iets gebeurt.

Laatst bewerkt door daniel81 op 21-11-2010 19:34
 

21-11-2010 19:53:12
eix
eix
Quote
het wegverkeer staat ook lang te wachten zonder dat er iets gebeurt.


Leg uit. Mij lijkt dat een stop-door schakeling juist voordelig is voor het wegverkeer. Op de enkele plaatsen waar geen stop-door schakeling wordt gebruikt maar nog een 'echte' klassiek sein-gestuurde overweg staat het verkeer lang te wachten. Denk aan Roermond. Een stop-door schakeling zorgt er juist voor dat de overweg pas dicht gaat op het moment dat de trein (vrijwel) klaar voor vertrek is.

Laatst bewerkt door eix op 21-11-2010 19:53
 

21-11-2010 20:04:20
mich
mich
Helaas, dat is niet altijd zo. Bijvoorbeeld Rv: dit station werkt met stop-doorschakeling om het wegverkeer minder lang te hinderen maar dat werkt averechts.
Voorbeeld overweg aan de zuidzijde van Rv:
Stop-door: trein uit zowel Vl als Rm naderen Rv, bomen gaan dicht. De trein uit Vl is normaalgesproken al gereed voor vertrek als de trein uit Rm stilstaat, maar zogouw de trein uit Rm stilstaan gaan eerst de bomen van de overweg weer open. Dit duurt 30 sec. Vervolgens nog voordat er legaal een auto langs kan gaan de bellen weer rinkelen en gaat de overweg dicht. Duurt 30 sec. Dan duurt het nog 1 minuut totdat de trein naar Rm veilig krijgt. Dan pas kan die de vertrekprocedure inzetten, en vertrekken. Al met al heeft de overweg nu 4-5 minuten dichtgelegen.
Door: trein uit Rm komt binnen, die naar Rm staat al klaar en krijgt veilig 30sec nadat het spoor vrij is. Kan gelijk vertrekken overweg heeft nu maar 2-3 min dichtgelegen.

Dit is pure praktijk. In theorie is het misschien anders, maar ik vind stop-door in deze situatie echt niet handig. Het is wel handig als je bv. in Vry aankomt om .15 en om .17 pas mag vertrekken. Dan heeft de stop-door een kleine winst behaald.

Laatst bewerkt door mich op 21-11-2010 20:07
 

21-11-2010 20:04:51
daniel81
daniel81
Het wegverkeer is wel gebaat bij de stop-doorschakeling, zonder dat is het nog erger (de praktijk daarvan is in de herfst te zien als-ie uitgeschakeld wordt uit angst voor doorglijden de overweg op).
Maar de gang van zaken bij de stopdoorschakeling is:
1) overweg sluit
2) sein springt op groen als overweg bijna gesloten is
3) HC fluit
4) deuren gaan dicht
5) HC sluit z'n eigen deur
6) trein gaat rijden als HC-deur dichtzit.
Tussen het moment dat het sein op groen springt en de trein zich in beweging zet, zit ongeveer een halve minuut. Daarvoor zit dan al een aantal seconden waarop bellen gaan rinkelen en bomen gaan sluiten, en daarna duurt het nog weer even voordat de trein op de overweg is (zeker bij b.v. Apdo waar tussen perron en overweg nog een redelijke afstand ligt)
Het wegverkeer staat ongeveer 1,5 minuut te wachten voordat er een trein op de overweg te zien is.
 


21-11-2010 20:09:19
mich
mich
Dat gaat dus niet in alle situaties op. Zie bovenstaand bericht.  

21-11-2010 20:25:39
daniel81
daniel81
Ik was al aan het typen voordat ik jouw post las In de situaties die ik ken levert het wel voordeel op, maar is dat voordeel minder groot dan je zou verwachten. Jouw voorbeeld van Rv vind ik echter wel een heel beroerde situatie, daar zouden Veolia, Prorail en de gemeente gewoon eens over moeten gaan praten.  

22-11-2010 00:11:18
maurits
maurits
Zou het misschien een idee zijn dat tijdens het sluiten van de overweg de vertreklamp begint te knipperen? Dat zou voor de HC een teken kunnen zijn om de deuren te sluiten en zodra de overweg dicht ligt en het sein veilig is, kan de trein gelijk vertrekken. Bespaart je toch weer wat tijd.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

22-11-2010 09:50:31
jacokran
jacokran
Er zijn ook genoeg situaties dat de de overweg al sluit voordat de trein vertrekgereed is, een stop door schakelinbg weet niet of het druk is, of een rolstoeler in/uit cde trein geholpen moet worden. Op vertrektijd aankomen op een druk station zorgt er namelijk ook voor dat de overweg al dicht gaat, vaak voor de trein stil staat. Dan moeten de passagiers nog uit en instappen voordat de trein weer vertrekt. Dit heb ik regelmatig gezien in Apn toen daar nog bomen waren.
Stations met een stop-door schakeling zouden voorzien moeten worden van een sleutelkastje. Als de passagiers (bijna) ingestapt zijn sleutelt de HC de schakeling en vervolgens sluit hij de deuren.
 

22-11-2010 10:15:13
john2
john2
Waar geen overweg in het geding is, fluit de conducteur 20 seconden voor de geplande vertrek tijd. Omdat zoals in dit topic al is aangegeven de vertrek proceduren tijd rovend is. In Roermond, richting zuidkant, Sittard, staan er blauwe sleutelkastjes. Ook in Maastricht staan zijn er sleutelkastjes richting zuidkant, Maastricht Randwyck - Eijsden en Visé. Op station Maastricht Randwyck zijn ook sleutelkastjes voor richting Maastricht.

Laatst bewerkt door john2 op 22-11-2010 10:18, reden: Meer erbij gezet
 

22-11-2010 11:06:22
ZJ37
ZJ37
Quote
daniel81: Blijft natuurlijk een punt van discussie, is de gepubliceerde vertrektijd, de echte vertrektijd of de tijd waarop de hc begint met deuren sluiten
Denk dat het gewoon ook niet zo handig is om je reis tot op de laatste seconde te plannen, dat vooropgesteld. Je zegt het al: "gepubliceerde vertrektijd" is dus het tijdstip waarop de trein vertrekken moet.

De gate op de luchthaven gaat ook veel eerder dicht dan de gepubliceerde vertrektijd van het vliegtuig en je zult bij het maken van een cruise waarschijnlijk ook niet één minuut voor de gepubliceerde vertrektijd met je koffers eens rustig de steiger op gaan lopen.
 

22-11-2010 12:08:57
daniel81
daniel81
Ware het niet dat je te maken hebt met overstappen. Als je volgens de reisplanner x minuten overstaptijd hebt, betekent dat dus in feite dat het een halve minuut minder is? Dan moet je de minimale overstaptijd van 2 minuten dus eigenlijk al oprekken naar 3. En bij cross-platforms gaan dat soort zaken vaak nog wel goed, maar bij aansluitingen van het ene perron naar het andere (nu minimaal 4 minuten) is dat dan dus feitelijk maar 3,5. En dan gaat het wel tellen.  

22-11-2010 12:28:14
robbertc
robbertc
Stel je nu een langzamere dienstregeling voor om dit soort situaties te voorkomen? Volgens mij wordt "het probleem" groter gemaakt dan het is..  

22-11-2010 14:57:52
daniel81
daniel81
Nee, wat ik voorstel is gewoon om zodanig te fluiten dat instappen niet meer mag na het tijdstip dat de vertrekstaat aangeeft. Dus fluiten op '00.'  

22-11-2010 15:01:56
ZJ37
ZJ37
En je denkt werkelijk dat iedereen na het fluitsignaal braaf voor de nog te sluiten deuren blijft wachten?  

22-11-2010 15:03:51
daniel81
daniel81
Nee natuurlijk niet. Maar je bent dan in elk geval duidelijk naar je reizigers toe. Die hebben nu het idee dat de deuren te vroeg dichtgaan.
Trouwens, zoals ik het voorstel is het jaren geweest dus zo gek is het echt niet%09%
 

22-11-2010 18:48:26
dh3201
dh3201
Het is ook jaren geweest dat de reiziger een kwartier voor vertrek van de trein aanwezig diende te zijn, misschien is dat ook zo gek nog niet


Shqiperise-lopers?
 

22-11-2010 18:54:27
TheKnitter
TheKnitter
En hoe wil je dat controleren?
Overal toegangscontrole en dergelijke neerkakken?
 

22-11-2010 19:02:39
kevinevers
kevinevers
Quote
john2:...In Roermond, richting zuidkant, Sittard, staan er blauwe sleutelkastjes. ...


Oh ja waar staan die in Std dan? Voor welke overweg?
 

22-11-2010 19:24:34
AlbertP
AlbertP
Ze staan niet in Sittard, maar richting zuidkant/Sittard (in Rm dus).
De dichtstbijzijnde overweg in Std (in de lijn naar Hrl) is zo'n eind weg, dat daar niet gesleuteld voor hoeft te worden.

Laatst bewerkt door AlbertP op 22-11-2010 19:29
 

22-11-2010 20:46:11
Pim530
Pim530
Hoezo langzamere dienstregeling? Als de vertrekprocedure pak hem beet twintig seconden in beslag neemt, dan wordt de DRGL van geheel Nederland gewoon twintig seconden later uitgevoerd dan waarneer de trein zou wegrijden op vertrektijd, is niks langzamer aan...  

22-11-2010 21:05:49
gummbahla
gummbahla
Er vanuit gaande dat je 20 seconden later vertrekt, zul je toch ook 20 seconden later aankomen? Met dezelfde stoptijden krijg je dus een langzamere dienstregeling.  

22-11-2010 21:22:13
bogger
bogger
Zoals ik het begrijp zou de DRGL per saldo niet veranderen, alleen 20 seconden opschuiven  

22-11-2010 21:24:07
broek53
broek53
Ja, en dat is slecht als je de aankomstpunctualiteit meet. Die is overigens ook de oorzaak van de gekke gewoonte om voor tijd de vertrekprocedure in te zetten.  

22-11-2010 21:28:02
ZJ37
ZJ37
Hoe ging de vertrekprocedure voordat de punctualiteit werd gemeten? Pas fluiten en sluiten van de deuren na het springen van de klok?  

22-11-2010 21:59:36
Pim530
Pim530
Jaajaa, aankomstpunctualiteit meten. Laatst kwam ik met +8 in Ledn aan, waar ik de laatste bus naar Sassenheim moest hebben. Helaas bedroeg die overstap slechts 5 minuten. Planmatig zou mijn trein te Ledn 5 minuten stilstaan, waardoor deze met +4 weer kon vertrekken.

Ik bij de infopaal in de hal een taxi eisen vanwege de +8 ( vervoersplicht etc. ), maar de paal-o-niste bleef volhouden dat de trein slechts +4 had gehad, ook na mijn uitleg over het verschil tussen aankomst en vertrek. Die punctualiteit wordt kennelijk gemeten waar 't het beste uit komt

Laatst bewerkt door Pim530 op 22-11-2010 21:59
 

22-11-2010 22:08:38
joahn93
joahn93
maar hoe zit het met de procedures op Ztmo ri. Ztm? want daar gaan eerst de bomen dicht, dan groen sein + vertrek lamp....


FR1908
 

22-11-2010 22:16:08
gertjan
gertjan
De HC mag de vertrekprocedure pas starten als het vertreklicht gaat branden.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

22-11-2010 22:36:26
daniel_ddr
daniel_ddr
@Pim: met +4 had je die bus toch ook wel gemist en bleef de situatie dus hetzelfde, of niet soms.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-11-2010 22:42:36
Pim530
Pim530
Jazeker, maar de paal-o-niste verweet mij dat ik de situatie erger beschreef dan 'ie in werkelijkheid was en dus loog. Bovendien had ik hem met een stevige sprint aan de LUMC kant eventueel nog net kunnen halen. Dit alles even buiten het feit dat het gewoon belachelijk is dat chauffeurs op geen enkele manier geïnformeerd worden over de vertragingen van treinen, vooral bij laatste aansluitingen.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-11-2010 01:12:47
broek53
broek53
Quote
ZJ37: Hoe ging de vertrekprocedure voordat de punctualiteit werd gemeten? Pas fluiten en sluiten van de deuren na het springen van de klok?
Ja, destijds had je met enige regelmaat de actie 0 - 10, dwz springen van de klok vertrekprocedure beginnen en binnen 10 seconden weg.
Dat laatste kon nog eenvoudig omdat er vertrokken werd met de deur van de hc nog open - dus gee dubbelde sluitingstijd. Fluiten mocht dan wel vóór het springen van de klok.
 

23-11-2010 01:18:08
broek53
broek53
Quote
Pim530: Jaajaa, aankomstpunctualiteit meten. Laatst kwam ik met +8 in Ledn aan, waar ik de laatste bus naar Sassenheim moest hebben. Helaas bedroeg die overstap slechts 5 minuten. Planmatig zou mijn trein te Ledn 5 minuten stilstaan, waardoor deze met +4 weer kon vertrekken.

Ik bij de infopaal in de hal een taxi eisen vanwege de +8 ( vervoersplicht etc. ), maar de paal-o-niste bleef volhouden dat de trein slechts +4 had gehad, ook na mijn uitleg over het verschil tussen aankomst en vertrek. Die punctualiteit wordt kennelijk gemeten waar 't het beste uit komt
Het is hier volslagen of-topic, maar om het niet in de lucht te laten hangen: er is een verschil tussen wat men on-line aan actuele situatie kan zien en de registratie. M.a.w. de +8 is vastgelegd voor het nageslacht, maar iemand die naar actuele schermen kijkt, ziet alleen dat een trein +4 vertrokken is (dat sleept hij op dat moment mee in de hele reisinfoketen), maar niet de geschiedenis dat hij +8 is aangekomen.
Ik weet overigens niet of dat niet op de een of andere manier oproepbaar is, zeg ik erbij.
 

23-11-2010 09:52:12
john2
john2
Quote
AlbertPool: Ze staan niet in Sittard, maar richting zuidkant/Sittard (in Rm dus).
De dichtstbijzijnde overweg in Std (in de lijn naar Hrl) is zo'n eind weg, dat daar niet gesleuteld voor hoeft te worden.

AlbertPool, je heb het goed begrepen wat ik bedoelde. Het is de overweg ten zuiden van Roermond, de Kapellerlaan. Dus richting Sittard. Waar gesleuteld voor moet worden.

Laatst bewerkt door john2 op 23-11-2010 09:53, reden: Info er bij gezet
 

17-07-2015 19:27:36
michaben
michaben
Quote
umbusko (do 16 jul 2015 22:04:15 https://www.somda.nl/forum/16907/p546324/): Daar ging het wat beter: ondanks dat er eigenlijk al gefloten was, kon er toch nog snel een enkeling uit de vroeg aankomende 3666 met de 3566 mee.

En dat terwijl de NS juist overal de posters met de huisregels aan het uitbreiden is met het uitdrukkelijke verbod om na het fluitsignaal nog in te stappen... Ben benieuwd of conducteurs ook strikt geïnstrueerd worden niet het fluitje te gebruiken om reizigers aan te sporen sneller door te lopen, wat nu nog wel eens gebeurt.

Laatst bewerkt door michaben op 17-07-2015 19:28
 

18-07-2015 09:18:25
b2py
b2py
Oei, regeltjes. Er is natuurlijk een verschil tussen snel in sluitende deuren springen en een HC die wacht op overstappers ondanks dat hij al floot.  

18-07-2015 12:38:49
umbusko
umbusko
En in dit geval was er sprake van het laatste...

En met alle respect, maar een fluitje als signaal dat je niet meer mag instappen is al net zo waardeloos als die GTWs van Veolia waar je op het moment dat je de treeplanken ziet inschuiven weet dat je te laat bent. Een fluitje als "oranje stoplicht" (als je niet binnen 8 seconden in die trein zit, heb je pech) is voor iedereen veel prettiger dan een fluitje als "rood stoplicht" (jammer, maar je mag eerst eens kijken hoe de deuren dichtgaan en deze trein wegrijdt en dan een half uur wachten).
 

18-07-2015 13:17:22
Bert13
Bert13
Nou, eigenlijk niet. Je hebt namelijk én dat er vaker wordt gefloten voor de deuren worden gesloten én je hebt mensen die erg slecht met die 8 seconden om kunnen gaan (lees: door sluitende deuren heen glippen), en die mag men wat mij betreft ook tegen zichzelf in bescherming nemen door de regels toe te passen zoals ze toentertijd opgesteld zijn.  

18-07-2015 15:04:32
umbusko
umbusko
Nou ja, het is natuurlijk in ieder geval anders, maar ik zou zeggen: het beste is als een HC goed kijkt wie er mee wil en vervolgens zo veel mogelijk mensen die met die trein meewillen laat instappen (en soms, vooral op stations als Ut waar nog mensen van de trappen komen rennen, zul je een grens moeten trekken; bij een cross-platformoverstap ligt dat anders). Wanneer hij dan precies wel of niet fluit, maakt mij dan niet eens zo gek veel uit.
Het systeem waarbij zonder HC de trein er op een bepaald moment maar vandoor gaat (zonder dat je dus als reiziger je kunt focussen op een HC om te zien of die de deuren al gaat sluiten) vind ik in ieder geval niet goed.

Dus: theorie: na fluiten niet meer instappen; praktijk: na fluiten oogcontact maken met HC en met wederzijds begrip tóch instappen, vind ik niet eens zo verkeerd. Of "oranje fluitje" kijken "rode fluitje": als het werkt, prima. En uiteraard ben ik niet voor het door sluitende deuren heen glippen.
 

18-07-2015 16:15:36
ZJ37
ZJ37
Op een groot station als Ut wordt er wat afgefloten, dus het is niet eens altijd duidelijk bij welke trein het fluitsignaal hoort.  

18-07-2015 18:29:03
john2
john2
In de jaren tachtig van de vorige eeuw in Köln HBF meegemaakt dat de HC vlak voor het vertrek aan een kastje sleutelde en gelijk hierna een omroep kwam, zal wel automatisch geweest zijn, dat de trein op het betreffende spoor, het perron nummer werd er bij genoemd, moesten oppassen dat de trein gelijk ging vertrekken. Ik weet niet of dit systeem nu nog wordt gebruik. Iets voor de grotere stations in Nederland?  

18-07-2015 19:49:14
j.jager
j.jager
Quote
john2 (za 18 jul 2015 18:29:03 https://www.somda.nl/forum/16907/p546485/): In de jaren tachtig van de vorige eeuw in Köln HBF meegemaakt dat de HC vlak voor het vertrek aan een kastje sleutelde en gelijk hierna een omroep kwam, zal wel automatisch geweest zijn, dat de trein op het betreffende spoor, het perron nummer werd er bij genoemd, moesten oppassen dat de trein gelijk ging vertrekken. Ik weet niet of dit systeem nu nog wordt gebruik. Iets voor de grotere stations in Nederland?
Dat word bij mij weten nog steeds gedaan op diverse stations. Dat doet trouwens niet de HC maar een medewerker die op het perron dienst heeft.
 

18-07-2015 23:32:13
thom
thom
Quote
umbusko (za 18 jul 2015 12:38:49 https://www.somda.nl/forum/16907/p546456/):
En met alle respect, maar een fluitje als signaal dat je niet meer mag instappen is al net zo waardeloos als die GTWs van Veolia waar je op het moment dat je de treeplanken ziet inschuiven weet dat je te laat bent. Een fluitje als "oranje stoplicht" (als je niet binnen 8 seconden in die trein zit, heb je pech) is voor iedereen veel prettiger dan een fluitje als "rood stoplicht" (jammer, maar je mag eerst eens kijken hoe de deuren dichtgaan en deze trein wegrijdt en dan een half uur wachten).

Dat een fluitsignaal betekend dat je niet meer mag instappen en de trein vertrekt is nog nooit anders geweest volgens mij.

En hoe wilde je het moment dat het verboden is om nog in te stappen dan duidelijk maken als je dat niet dmv van fluiten wilt doen?
Als je te laat bent om tussen een sluitende deur door te springen en je beland tussen trein en perron was je te laat? Lijkt me niet de bedoeling...

Het is lullig dat je voor je neus een deur ziet sluiten hoor maar dat ligt dan aan je eigen timing of het niet fatsoenlijk over nemen van een aansluiting, maar daar kun je in het drukke Nederland geen rekening mee gaan houden in een vertrekprocedure...

Laatst bewerkt door thom op 18-07-2015 23:33
 

19-07-2015 01:23:27
umbusko
umbusko
Nee nee, tussen sluitende deuren doorspringen moedig ik ook niet aan. Zoals ik al zei, als er al een fluitje heeft geklonken, moet je (oog)contact zoeken met de HC en moet die je ook nog echt "laten" instappen, dat is het enige wat dan nog kan (en ook zou moeten kunnen - in de praktijk).

En daarom is het dus handig als je ook daadwerkelijk een fluitende HC hebt (zoals bij NS), zodat je van een afstandje ook een idee hebt of die echt al op het punt staat te gaan vertrekken. Bij die GTWs waarvan de deuren vanzelf na 5 seconden dichtgaan en je het vertrekken alleen (te laat) aan de inschuivende treeplank kunt zien, is dat echt een gemis. De deuren zijn standaard al dicht, dus moet je als reiziger eigenlijk altijd gaan rennen. Maar misschien denk ik nu teveel uit het belang van de reiziger.

En het overnemen van aansluitingen, soms kan het wel, soms kan het niet. In mijn ervaring wordt te vaak een cross-platformaansluiting niet goed overgenomen (terwijl dat soms maar een halve minuut scheelt), dat vind ik schandalig. Maar dat te Asd een van spoor 1 vertrekkende 5400 nergens op kan wachten, ja, dat snap ik wel. En met ieder kwartier/half uur een trein is dat vaak zo'n ramp nog niet.
Maar soms zou een trein wél 5 of 10 minuten moeten kunnen wachten: een 20800 Std-Hrl in de late avonduren bijvoorbeeld zou gewoon op de 800 uit Asd moeten wachten. Net zoals in Tsjechië: daar heb ik midden op de dag ook wel eens een boemel (die een traject van een uur of twee voor de boeg had) op het beginstation 25 minuten op een half uur vertraagde sneltrein zien wachten. %08%
 

19-07-2015 02:35:03
Sietse
Sietse
Quote
umbusko (zo 19 jul 2015 01:23:27 https://www.somda.nl/forum/16907/p546513/):
En daarom is het dus handig als je ook daadwerkelijk een fluitende HC hebt (zoals bij NS), zodat je van een afstandje ook een idee hebt of die echt al op het punt staat te gaan vertrekken. Bij die GTWs waarvan de deuren vanzelf na 5 seconden dichtgaan en je het vertrekken alleen (te laat) aan de inschuivende treeplank kunt zien, is dat echt een gemis. De deuren zijn standaard al dicht, dus moet je als reiziger eigenlijk altijd gaan rennen. Maar misschien denk ik nu teveel uit het belang van de reiziger.
%08%

Fluiten de machinisten van Veolia dan niet meer? Machinisten van Arriva/Breng fluiten hier in het oosten al hangend uit het raam. Alleen heeft dat vaak ook weinig in. Bij 8/9 bakken op Ahp (geen zicht) wordt er vaak al gefloten wanneer er nog mensen aan het uitstappen zijn.
Neemt niet weg dat een HC op het perron wat meer autoriteit uitstraalt dan een mcn die 100 meter verderop uit een raam hangt. Mensen schieten dan toch net wat meer op.
 

19-07-2015 09:26:30
michaben
michaben
Het fluitje van de conducteur aanhouden kan alleen als de HC verplicht binnen 5 seconden na het fluiten daadwerkelijk de deuren sluit, anders heb je de situatie dat reizigers die net het perron opkwamen het fluitje niet gehoord hebben, of niet hebben kunnen vaststellen voor welke trein het was, en werkt je regel niet. Daarom lijkt het me met treinen die een automatisch fluitsignaal hebben (en dat hebben ze bijna allemaal) dit signaal aan te houden, aangezien dit continu klinkt tot het daadwerkelijk sluiten van de deuren. Dan is de regel een stuk duidelijker: niet meer instappen bij een continu klinkend fluitsignaal bij de deur.  

19-07-2015 10:33:23
5431
5431
Quote
j.jager (za 18 jul 2015 19:49:14 https://www.somda.nl/forum/9416/p546489/):
Quote
john2 (za 18 jul 2015 18:29:03 https://www.somda.nl/forum/16907/p546485/): In de jaren tachtig van de vorige eeuw in Köln HBF meegemaakt dat de HC vlak voor het vertrek aan een kastje sleutelde en gelijk hierna een omroep kwam, zal wel automatisch geweest zijn, dat de trein op het betreffende spoor, het perron nummer werd er bij genoemd, moesten oppassen dat de trein gelijk ging vertrekken. Ik weet niet of dit systeem nu nog wordt gebruik. Iets voor de grotere stations in Nederland?
Dat word bij mij weten nog steeds gedaan op diverse stations. Dat doet trouwens niet de HC maar een medewerker die op het perron dienst heeft.
In Köln Hbf is het een automatische omroep ("Blechelse"), er zijn inderdaad ook stations die nog gewoon handmatige omroep hebben.
 

19-07-2015 11:22:30
NSR-fan
NSR-fan
Quote
umbusko (zo 19 jul 2015 01:23:27 https://www.somda.nl/forum/9416/p546513/):

En het overnemen van aansluitingen, soms kan het wel, soms kan het niet. In mijn ervaring wordt te vaak een cross-platformaansluiting niet goed overgenomen.


De regelgeving is hier duidelijk over: op tijd vertrekken.
Treinpersoneel mag nooit aansluitingen op eigen initiatief overnemen als een andere trein te laat is. Slechts als de Prorail Treindienstleider aangeeft aan het treinpersoneel dat een aansluiting moet worden overgenomen, mag de vertrekprocedure worden uitgesteld.
Conducteurs worden hierop ook aangesproken en op beoordeelt door hun leidinggevende.
Verder is het simpel, op dusdanig moment de vertrekprocedure starten dat er op de seconden vertrokken kan worden.
Overigens eisen de consumenten organisaties dit ook van de vervoerders.
 

19-07-2015 11:23:27
kleine_man
kleine_man
Wat doe je dan op het moment dat een HC zijn eigen fluitje of de treinfluit gebruikt om reizigers aan te sporen om in te stappen? Feitelijk mag je dan dus niet meer in stappen en is de trein "vertrokken".

Voor kleinere stations zal dit wel gaan, maar voor stations als Utrecht, Amsterdam, Den Haag HS en Rotterdam (persoonlijk denk ik ook nog aan Zwolle en Arnhem) zou het handig zijn om vertrekhulp te hebben.

Hier is al eerder Köln Hbf aangehaald met het vertrek systeem. Op de drukke momenten wordt dit systeem bediend door een perronopzichter. Hij/zij ziet via camera's of alle deuren goed gesloten zijn en geeft ook het vertrekbevel aan de Machinist. Dit systeem is op vele grotere stations in Duitsland geïnstalleerd.

Voor ICE's is het gebruikelijk dat de conducteurs zicht over de trein verspreiden en daarmee het vertrekproces ondersteunen. Heel soms zie ik dit principe ook bij de Nederlandse conducteurs terug bij lange treinen.

Het vervelende vind ik wel dat de NS dit al regel oplegt aan de reiziger zonder te onderzoeken wat nu het achterliggende probleem is. Net alsof het de schuld van de reiziger is.........


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

19-07-2015 12:26:25
NSR-fan
NSR-fan
Quote
kleine_man (zo 19 jul 2015 11:23:27 https://www.somda.nl/forum/9416/p546536/): Wat doe je dan op het moment dat een HC zijn eigen fluitje of de treinfluit gebruikt om reizigers aan te sporen om in te stappen? Feitelijk mag je dan dus niet meer in stappen en is de trein vertrokken.


Dat is geheel juist. HC fluit dan ook niet om reizigers aan te sporen om op te schieten, maar om duidelijk aan te geven dat vertrekprocedure is gestart.
 

19-07-2015 12:27:40
rogier
rogier
Merkwaardig dat er dan zo vaak gefloten wordt terwijl er nog hele volksstammen aan het instappen zijn.


Reiziger met hoofdletter R......
 

19-07-2015 12:35:36
NSR-fan
NSR-fan
Duidelijk, die reizigers zijn dan al te laat. De HC zal Hoe dan ook op tijd met de vertrekprocedure moeten starten om op tijd te kunnen vertrekken.
Dat er nog vele reizigers mee willen is dan jammer. Ongeveer 40 seconden voor vertrek komt sein veilig (op grote stations) en mag (moet !) er met vertrekprocedure gestart worden.
Zo wordt het ook opgedragen aan de HC. Vertrekken op de seconde en niet wachten op te late reizigers en / of zogenaamde aansluitingen. Dit mag gewoon niet.

Quote
kleine_man (zo 19 jul 2015 11:23:27 https://www.somda.nl/forum/9416/p546536/):

Het vervelende vind ik wel dat de NS dit al regel oplegt aan de reiziger zonder te onderzoeken wat nu het achterliggende probleem is. Net alsof het de schuld van de reiziger is.........


Welke regel en welk probleem ?

Laatst bewerkt door moderator op 19-07-2015 21:27, reden: Quoot voorgaande bericht verwijderd.
 

19-07-2015 12:38:50
mich
mich
Met zo'n regel laat je toch duidelijk merken dat niet de reiziger op de 1e plaats staat maar de cijfers/prestaties? Het wordt tijd voor de reizigerspunctualiteit. Veel treinen hebben genoeg rijtijd om een paar keer eventjes te wachten.  

19-07-2015 12:44:23
rogier
rogier
Quote
NSR-fan (zo 19 jul 2015 12:35:36 https://www.somda.nl/forum/9416/p546548/):
Quote
rogier (zo 19 jul 2015 12:27:40 https://www.somda.nl/forum/9416/p546545/): Merkwaardig dat er dan zo vaak gefloten wordt terwijl er nog hele volksstammen aan het instappen zijn.


Duidelijk, die reizigers zijn dan al te laat. De HC zal Hoe dan ook op tijd met de vertrekprocedure moeten starten om op tijd te kunnen vertrekken.
Dat er nog vele reizigers mee willen is dan jammer. Ongeveer 40 seconden voor vertrek komt sein veilig (op grote stations) en mag (moet !) er met vertrekprocedure gestart worden.

Huh????? Regelmatig meegemaakt dat reizigers ruim op tijd op perron zijn, maar tijdens het instappen al gefloten wordt. Maar als ik het goed begrijp kun je dan lekker op de volgende trein wachten?


Reiziger met hoofdletter R......
 

19-07-2015 12:44:51
michaben
michaben
Quote
NSR-fan (zo 19 jul 2015 12:35:36 https://www.somda.nl/forum/9416/p546548/): Duidelijk, die reizigers zijn dan al te laat. De HC zal Hoe dan ook op tijd met de vertrekprocedure moeten starten om op tijd te kunnen vertrekken.

Vaak genoeg zijn het niet de reizigers die te laat zijn, maar de trein. Of, zoals op bijvoorbeeld Rta zo vaak gebeurt, is de machinist weer eens niet tot het blauwe cijferbord doorgereden maar heeft zijn trein ergens willekeurig langs het perron neergezet, waardoor de reizigers die zich over de eerste drie deuren verspreid hadden opeens allemaal bij de voorste deur staan. Vaak genoeg fluit de HC dan gewoon zodra hij het wachten op het instappen zat is, niet door hebbende dat zijn eigen meester de trein niet goed neergezet heeft, en soms krijgen de reizigers nog de schuld ook van de vertraging.
 

19-07-2015 12:45:08
NSR-fan
NSR-fan
Nee, klokslag op tijd vertrekken. Eventuele ruimte in rijtijd moet worden gebruikt om EZR te rijden. Dit wordt ook gemeten. Resultaten worden met het personeel (op groepsnivo) besproken.
Officieel moet de machinist ook voor vertrek de HC inlichten dat er EZR gereden moet worden: taak van HC hierin: op de seconde vertrekken / vertrekbevel geven.
 


19-07-2015 12:52:37
marciekemp
marciekemp
Dat we dat als MCN door moeten geven aan de HC is mij nooit geleerd, en kan het ook nergens terug vinden. Lijkt me ook een taak van de HC zelf om daar rekening mee te houden, want ook die heeft instructie gehad over dat we graag aan EZR willen doen  

19-07-2015 13:09:38
sjoerd
sjoerd
Het is weer duidelijk geworden dat het systeem de baas is, want zo staat het in de wetboeken. En zelf nadenken en beslissingen nemen durven we niet, want dan worden we er door de leidinggevende op aangesproken, met datzelfde wetboek in de hand. Behalve de constatering dat ik beslist niet zo'n leidinggevende en ook beslist niet zo'n werknemer zou willen zijn, moet ik ook weer de conclusie trekken dat de reiziger diep geminacht wordt. Ik doe er niet aan mee en probeer, ook in mijn werk, naar soepele oplossingen toe te werken. En daar heb ik geen wetboeken voor nodig, sterker nog: die staan bij ons niet eens op de plank.  

19-07-2015 13:09:53
john2
john2
Misschien een optie bij treinen waar bij geen HC is zoals Veolia om de perron opzichter de vertrek procedure te laten doen. Op fluitje blazen en spiegelei omhoog. In bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk is dit toch gebruikelijk.  

19-07-2015 13:12:23
rogier
rogier
Quote
sjoerd (zo 19 jul 2015 13:09:38 https://www.somda.nl/forum/9416/p546557/): Het is weer duidelijk geworden dat het systeem de baas is, want zo staat het in de wetboeken. En zelf nadenken en beslissingen nemen durven we niet, want dan worden we er door de leidinggevende op aangesproken, met datzelfde wetboek in de hand. Behalve de constatering dat ik beslist niet zo'n leidinggevende en ook beslist niet zo'n werknemer zou willen zijn, moet ik ook weer de conclusie trekken dat de reiziger diep geminacht wordt. Ik doe er niet aan mee en probeer, ook in mijn werk, naar soepele oplossingen toe te werken. En daar heb ik geen wetboeken voor nodig, sterker nog: die staan bij ons niet eens op de plank.
Er is geen enkel wetboek dat stelt "gij zult op tijd op het perron staande reizigers achterlaten opdat er energiezuinig gereden kan worden".
Dat zijn eerder interne bedrijfsregels die bedacht worden binnen een 1:1 modelbaan waar de 1:1 Preiserpoppetjes op de plaatsen 1, 2 en 3 op het perron mogen blijven staan.


Reiziger met hoofdletter R......
 

19-07-2015 13:54:32
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
rogier (zo 19 jul 2015 12:44:23 https://www.somda.nl/forum/9416/p546551/): Huh????? Regelmatig meegemaakt dat reizigers ruim op tijd op perron zijn, maar tijdens het instappen al gefloten wordt. Maar als ik het goed begrijp kun je dan lekker op de volgende trein wachten?
Ik heb zelfs meer dan eens gehad dat er al gefloten werd terwijl de reizigers zelfs nog aan het uitstappen waren (en nee, dan heb ik het niet over reizigers die laat bedenken dat ze eruit willen maar gewoon over een constante stroom uitstappers).

Dan kan NSR-fan wel zeggen dat de reizigersorganisaties dat ook eisen van NS. Maar hij vergeet daarbij wel dat die organisaties graag zien dat de trein op tijd is met de reizigers er ook in. Perfect op tijd rijdende treinen zonder passagiers kan iedereen immers. En in geval van bovenstaande situatie kan je het ook niet op iedereen die bij één deur staat gooien, want hoe moet je als instapper weten waar je het snelst kan instappen: precies, dat weet je dus niet.

Overigens is het ook een verkeerd begrepen punt door NSR-fan. De reizigers(organisaties) willen niet dat de trein tot op de seconde nauwkeurig vertrekt, maar juist dat 'ie op tijd aankomt. Als dat nog het geval is dan maakt het mij als reiziger geen bal uit of 'ie nu 2 of 5 minuten te laat vertrokken is. Het is voor mij veel relevanter om juist tijdig op de bestemming te arriveren. En met de extreme marge die er tegenwoordig in de dienstregeling zit kan dat zelfs nog in combinatie met EZR.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-07-2015 13:57:44
AgentX
AgentX
Quote
john2 (zo 19 jul 2015 13:09:53 https://www.somda.nl/forum/9416/p546558/): Misschien een optie bij treinen waar bij geen HC is zoals Veolia om de perron opzichter de vertrek procedure te laten doen. Op fluitje blazen en spiegelei omhoog. In bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk is dit toch gebruikelijk.


Ja hoor, zet op elk station maar weer een mannetje neer. Kom op zeg, het is toch duidelijk?

Na de fluit is het vertrek aangekondigd en loop je de kans de trein te missen, omdat de deuren sluiten. Even oogcontact met de HC kan je nog de trein in helpen, en anders heb je mooi pech. Gaat in Nederland nooit fout.
 

19-07-2015 14:02:36
umbusko
umbusko
Quote
michaben (zo 19 jul 2015 09:26:30 https://www.somda.nl/forum/9416/p546528/): Het fluitje van de conducteur aanhouden kan alleen als de HC verplicht binnen 5 seconden na het fluiten daadwerkelijk de deuren sluit, anders heb je de situatie dat reizigers die net het perron opkwamen het fluitje niet gehoord hebben, of niet hebben kunnen vaststellen voor welke trein het was, en werkt je regel niet. Daarom lijkt het me met treinen die een automatisch fluitsignaal hebben (en dat hebben ze bijna allemaal) dit signaal aan te houden, aangezien dit continu klinkt tot het daadwerkelijk sluiten van de deuren. Dan is de regel een stuk duidelijker: niet meer instappen bij een continu klinkend fluitsignaal bij de deur.


Ja, dat werkt inderdaad prima (en is volgens mij ook wat vaak in de praktijk gebeurt; eigenlijk precies wat ik zocht %02%): dan heb je dus het fluitje van de HC als een soort "oranje fluitje" en op het moment dat de deur zelf begint te fluiten is dat echt het "rode fluitje" en stap je niet meer in (dan sluit die deur immers en je wil niet tussen een sluitende deur terechtkomen).
En wat ik inderdaad ook zie is dat als er na het fluitje van de HC opeens toch nog een paar mensen meemoeten, dat hij of zij dan daarna nóg een keer fluit en daarna pas de deuren gaan fluiten. Dat werkt in de praktijk dus toch prima.

En @NSR-fan: ik snap dat het systeem heel streng in elkaar zit, maar dat kan dus een stuk beter en klantvriendelijker. En natuurlijk kun je als rijdend personeel maar beperkt in de praktijk goede dienstverlening geven met belabberde regels, maar twee minuten wachten op een cross-platformoverstap moet gewoon kunnen. En dat sommige aansluitende treinen zouden moeten wachten (ook 5 of 10 minuten), ja, dat moet ergens van bovenaf vastgelegd worden (en kan rijdend personeel maar beperkt op eigen houtje beslissen). In Tsjechië staat in het spoorboekje bij sommige treinen een apart tekentje: wacht op geen enkele aansluiting (of op de hele route; of op een specifiek station); en bij de drukkere stations: aansluiting wordt alleen gegarandeerd bij een overstaptijd van minstens x minuten. Of in het Slowaakse spoorboekje zie ik ook wel vaker: trein xxxx sluit niet aan op trein xxxx; in gevallen dat daar een minuut of 2 tussen zit en er dus twijfel over kan bestaan. Dan is het tenminste duidelijk: probeer je zo'n overstap toch te halen, dan is dat op eigen risico.

Bij Veolia fluit er helemaal niemand: deuren piepen voortdurend, op een bepaald moment is alles dicht, sluit de treeplank en dan gaat hij. Wel kijken de meeste machinisten volgens mij even.
 

19-07-2015 14:13:09
john2
john2
Quote
AgentX (zo 19 jul 2015 13:57:44 https://www.somda.nl/forum/9416/p546564/):
Quote
john2 (zo 19 jul 2015 13:09:53 https://www.somda.nl/forum/9416/p546558/): Misschien een optie bij treinen waar bij geen HC is zoals Veolia om de perron opzichter de vertrek procedure te laten doen. Op fluitje blazen en spiegelei omhoog. In bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk is dit toch gebruikelijk.


Ja hoor, zet op elk station maar weer een mannetje neer. Kom op zeg, het is toch duidelijk?

Na de fluit is het vertrek aangekondigd en loop je de kans de trein te missen, omdat de deuren sluiten. Even oogcontact met de HC kan je nog de trein in helpen, en anders heb je mooi pech. Gaat in Nederland nooit fout.

Had daarom ook neer gezet misschien een optie. Dat het in Nederland nooit fout gaat durf ik niet te beweren. Je heb altijd van die halve gare types die nog gauw naar binnen willen glippen. Is al in dit topic al eens neer gezet. Zoals het ook al eens weergegeven oogcontact met de HC en desnoods even aanroepen of je nog mee mag.
 

19-07-2015 15:02:27
NSR-fan
NSR-fan
Opzich interessante discussie. Ik heb slechts aangegeven hoe het geregeld is in de voorschriften. Misschien net geen wet, maar rijdend personeel heeft zich er aan te houden.
Het is misschien rechtlijnige regelgeving, maar zonder regelgeving kom je er gewoon niet. En zonder gegelgeving rijdt er geen trein.
Treinpersoneel wat eigenhandig afwijkt van die regelgeving verstoord het proces en hoort eigenlijk niet op de trein.
Daar kan ik topics over vol schrijven......

Als je slechts met twee treinen rijdt zou je makkelijk op elkaar kunnen wachten. Echter aansluitingen overnemen en dan bv 2 minuten later vertrekken is gewoon not-done. Deze 2 minuten gaan snel als olievlek werken op grotere station, en dat is nu net wat vervoerders en consumenten organisaties niet willen. Immers andere treinen kunnen niet binnenkomen, kruisen en / of vertrekken.
Dat een trein dan eventueel toch op tijd elders weer aankomt is mooi.
Dat dit toch ten koste gaat van EZR moge duidelijk zijn.
Meer kan ik er niet over schrijven.
 

19-07-2015 15:07:43
sjoerd
sjoerd
Wel, voor alle duidelijkheid, @Rogier, niet ik stel dat die wetboeken er zijn. Ik werk niet bij NSR. Maar er zijn kennelijk personeelsleden bij NSR die het proces niet wensen te laten verstoren door soepel met richtlijnen om te gaan en de reiziger een plezier te doen.  

19-07-2015 15:12:36
mren
mren
EZR toch enkel als het kan? Het lijkt me sterk dat men bewust reizigers achterlaat om energiezuinig te kunnen uitrollen bij het volgende station. Zo diep is men zelfs bij NS niet gezonken.  

19-07-2015 16:24:39
maurits
maurits
Het lijkt me dat EZR inderdaad een leuke toevoeging is voor treinen die hun dienstregelingsreserve nog niet gebruikt hebben.

In de hele discussie heeft het fluiten door de conducteur een dubbele betekenis, zowel het aanmoedigen van reizigers om in te stappen, als het signaal dat je niet meer mag instappen.

Nu (vrijwel) al het materieel voorzien is van deursluitingssignalen, lijkt me beter daar een onderscheid in te maken:
- Fluiten door de conducteur: Let op, vertrek aanstaande, u wordt verzocht onmiddellijk in te stappen.
- Sluitfluit/piepsignaal van de deur (evt icm knipperende rode lamp): Deuren sluiten, instappen niet meer toegestaan.

En voor wat betreft de Sprinters, daar kun je beter werken met het intrekken van de deurvrijgave zoals bij veel regionale vervoerders al gebeurd. De toestand bij NS waarbij een HC een deur van SLT apart opent en het vertrekbevel geeft terwijl alle deuren al dicht zijn, komt op mij nogal traag over. Daar zou je pas puntualiteitswinst kunnen halen .


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

19-07-2015 16:28:15
dh3201
dh3201
Het is hier toch nog niet zover doorgeslagen dat het personeel kans loopt ontslagen te worden als men ook maar een millimeter van de regelgeving afwijkt?
Of krijgen we die Japanse taferelen hier straks ook?


Shqiperise-lopers?
 

19-07-2015 16:38:13
sjoerd
sjoerd
Ik moet constateren dat er personen zijn die dit fatale regime lijken goed te keuren en we hoeven niet helemaal naar Japan om ons te herinneren dat we hiervan met zijn allen niet beter worden.  

19-07-2015 16:39:36
maigoda
maigoda
Om de discussie nog even wat verder op het scherpst van de snede te drijven: ik heb nergens in mijn handboek staan dat ik optijd MOET rijden. Ik neem regelmatig geheel op eigen initiatief en in overleg met de Hc overstappen over en er is geen een leidinggevende die me daar ooit voor heeft "bestraft" (laat staan dat er eentje het ooit in z'n hoofd hoeft te halen om het te doen).

Mijn taak op de bok bestaat hoofdzakelijk uit "het veilig rijden van treinen met reizigers". Dan volgt ergens daar onder het "reizigersgemak" (iets met comfort e.d.), en als er dan nog tijd over is, volgt pas de punctualiteit. En pas bij nummer vier komt EZR eens om de hoek kijken. Maar dat kun je in de spits op de drukste baanvakken doorgaans achterwege laten.
Groetjes,
Emiel
 

19-07-2015 16:44:59
sjoerd
sjoerd
Ah, nu zijn we weer waar we wezen willen. Gelukkig zijn er velen met het hart op de juiste plaats en die hun verantwoordelijkheid voor hun werk nemen. Daarin heb ik een rotsvast vertrouwen.  

19-07-2015 16:55:32
maigoda
maigoda
En bedank dan meteen ook maar: ik ben niet de enige die dat zo doet. Naast diverse machinisten weet ik ook zat Hc's die "het overleg met de mcn niet schuwen ten gunste van de reizigers".
Groetjes,
Emiel
 

19-07-2015 18:40:39
reisthijs
reisthijs
Quote
maurits (zo 19 jul 2015 16:24:39 https://www.somda.nl/forum/9416/p546576/): In de hele discussie heeft het fluiten door de conducteur een dubbele betekenis, zowel het aanmoedigen van reizigers om in te stappen, als het signaal dat je niet meer mag instappen.

Nu (vrijwel) al het materieel voorzien is van deursluitingssignalen, lijkt me beter daar een onderscheid in te maken:
- Fluiten door de conducteur: Let op, vertrek aanstaande, u wordt verzocht onmiddellijk in te stappen.
- Sluitfluit/piepsignaal van de deur (evt icm knipperende rode lamp): Deuren sluiten, instappen niet meer toegestaan.
Dat onderscheid wordt toch al vaak zo gemaakt in de praktijk?
 

19-07-2015 18:47:12
himym
himym
Menig HC draait kort de sleutel waarbij de automatische sluitfluit zich even laat horen (oa VIRM) maar de deuren nog niet sluiten, dus ja in praktijk gebeurt het genoeg, ook zonder de traditionele fluit.  

19-07-2015 18:50:00
treinfan
treinfan
Door een deel van het personeel wel, door een ander deel niet

Ik vond het overigens bij een groot deel van de discussie jammer dat ik geen popcorn bij de hand had
 

19-07-2015 18:56:03
NSR-fan
NSR-fan
Er worden natuurlijk geen reizigers bewust achter gelaten, maaaar er wordt op tijd vertrokken zoals door vervoerder opgedragen aan personeel.
En dat is iets anders.
 

19-07-2015 19:00:46
michaben
michaben
Quote
treinfan (zo 19 jul 2015 18:50:00 https://www.somda.nl/forum/9416/p546594/): Door een deel van het personeel wel, door een ander deel nie

En daar zit het probleem dus: volgens de nieuwe posters met huisregels mag je dus na de fluit niet meer instappen. Dan is het niet de bedoeling dat bij de ene HC je een boete krijgt hiervoor, terwijl de andere HC juist wil dat je snel instapt na zijn eerste fluitsignaal.
 

19-07-2015 19:15:07
sjoerd
sjoerd
Quote
NSR-fan (zo 19 jul 2015 18:56:03 https://www.somda.nl/forum/9416/p546595/): Er worden natuurlijk geen reizigers bewust achter gelaten, maaaar er wordt op tijd vertrokken zoals door vervoerder opgedragen aan personeel.
En dat is iets anders.

Ja, en tussen op tijd en op tijd zit nu net dat verschil dat het grootste deel van het treinpersoneel wel begrijpt en anderen kennelijk niet.
 

19-07-2015 19:16:00
john2
john2
Heb al vaker meegemaakt dat als een HC nog reizigers met spoed naar zijn trein ziet komen en dat alleen zijn deur open is waar gesleutel wordt, de betreffende reizigers aanroep dat zij naar zijn deur kunnen komen voor in te stappen.  

19-07-2015 19:37:15
SchuurB
SchuurB
Quote
NSR-fan (zo 19 jul 2015 11:22:30 https://www.somda.nl/forum/9416/p546535/):
Quote
umbusko (zo 19 jul 2015 01:23:27 https://www.somda.nl/forum/9416/p546513/):

En het overnemen van aansluitingen, soms kan het wel, soms kan het niet. In mijn ervaring wordt te vaak een cross-platformaansluiting niet goed overgenomen.


De regelgeving is hier duidelijk over: op tijd vertrekken.
(...)
Verder is het simpel, op dusdanig moment de vertrekprocedure starten dat er op de seconden vertrokken kan worden.
Overigens eisen de consumenten organisaties dit ook van de vervoerders.


Tot mijn vreugde staat in de concessie van Zwenzwoka (die Syntus nu dus binnengehaald heeft) dat de vertrekprocedure niet gestart mag worden voordat de vertrekminuut aangebroken is (EDIT: https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/documenten/document/2ddbb899e622f9ab9d488cc7ed3a035a/pageId/D909C/huidigemenu/aankondigingen/map/a07276e21d21f0aa1f17d8c8878733d0/akid/b33b9d7276f53a4cfad65e6aeda881b1/da/false/actie/aa274b487977199c90ed89bf7fb5b3adf319e66f5d0d86ee89d634f7ec8ea825b560366cc6cb9e9ed68ee310df42c04f1cc1862341c2128997415317b39e2617b100d520d07b4e25519806451311da19/cid/693097 Bladzijde 8, C.3.1), en terecht. De naar de reizigers gecommuniceerde vertrektijd moet die zijn waarin de vertrekprocedure gestart wordt, daar moeten aansluitingen ook op vastgesteld worden. Wil je op de seconde precies vertrekken, prima, maar communiceer dan een vertrektijd van een minuut eerder naar de reizigers, dan krijg je als reiziger 30s cadeau i.p.v. dat je eerder dan de gepubliceerde vertrektijd de trein al niet meer inkomt.

Laatst bewerkt door SchuurB op 19-07-2015 20:02
 

19-07-2015 20:48:55
gvttreinen
gvttreinen
@NSR-fan; Prorail bepaald niet het overnemen van aansluitingen, dat staat in het TAD en da's een document die ProRail samen met NSR hebben opgesteld.

Bij de weg, een HC vertelde me een keer dat bij vertraging veroorzaakt door NSR er een bedrag aan Prorail betaald moet worden en aks het ProRail de vertraging organiseert het aan NSR moet betalen.

Bij de weg, wanneer PHS (brrrr.....) wordt ingevoerd dan dienen de treinen op de seconde te rijden en worden vertrekprocedures strak gehanteerd, echt een verbetering!
 

19-07-2015 20:54:57
sjoerd
sjoerd
Hopelijk wordt het alleen heel strak als de reiziger er van op aan kan dat er inderdaad heel snel weer een trein komt.
En... heel strak lukt alleen als we aan de andere kant leren / blijven toepassen dat er dan juist speling op moet zitten. Als een vliegtuig zo strak was gebouwd dat het niet kon wrikken, zou het bij de eerste start uiteen vallen. Dat kan je mooi zien als het landt: alles geeft mee. Nu de mensen nog die daarmee om moeten gaan.
 

19-07-2015 23:20:55
SchuurB
SchuurB
Quote
gvttreinen (zo 19 jul 2015 20:48:55 https://www.somda.nl/forum/9416/p546601/):
Bij de weg, wanneer PHS (brrrr.....) wordt ingevoerd dan dienen de treinen op de seconde te rijden en worden vertrekprocedures strak gehanteerd, echt een verbetering!


En wat denkt men daarmee te bereiken? Als dat nodig is, zit er ofwel te weinig speling in de dienstregeling of je hebt te weinig spoor om die dienstregeling te rijden.
Wat nu als er een trein 40 seconden te laat vertrekt? Stort het kaartenhuis dan in elkaar?
 

20-07-2015 00:30:04
thom
thom
Quote
mich (zo 19 jul 2015 12:38:50 https://www.somda.nl/forum/9416/p546549/): Met zo'n regel laat je toch duidelijk merken dat niet de reiziger op de 1e plaats staat maar de cijfers/prestaties? Het wordt tijd voor de reizigerspunctualiteit. Veel treinen hebben genoeg rijtijd om een paar keer eventjes te wachten.

Officieel wordt NS ingehuurd door de overheid om treinen te rijden, en daarbij is de overeenkomst dat een zoveel procent van de treinen op tijd dient te zijn.

Dat is het geen waar NSR op afgerekend wordt, dus kun je het ook niet gek vinden dat ze daarop sturen, aangezien ze daar dus ook op afgerekend worden.
 

20-07-2015 01:13:06
broek53
broek53
Daarom wordt het dus hoog, meer dan hoog tijd dat NSR op reizigerspunctualiteit wordt afgerekend. Als het bedrijf zelf inmiddels geen normaal spoors fatsoen meer in zijn donder heeft en niet beter weet dan het personeel te bedreigen met "bevel is bevel", zal het uit dit moreel failliete bedrijf zelf niet meer komen, blijkbaar. Dan maar een andere hoepel ophouden waar het doorheen moet springen.  

20-07-2015 01:26:37
thom
thom
Maar dat balletje ligt dan ook bij de opdrachtgever, en niet alleen bij de uitvoerder...  

20-07-2015 02:14:24
Frontier
Frontier
Quote
thom (ma 20 jul 2015 00:30:04 https://www.somda.nl/forum/9416/p546613/): Dat is het geen waar NSR op afgerekend wordt, dus kun je het ook niet gek vinden dat ze daarop sturen, aangezien ze daar dus ook op afgerekend worden.

Maar dan moeten ze vervolgens niet zelf met droge ogen gaan beweren dat de reiziger op 1 (en 2 en 3) staat, zeg dan gewoon waar het op staat en dat ten alle tijde de punctualiteit de hoogste prioriteit heeft.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

20-07-2015 04:02:06
mren
mren
NS wordt afgerekend op aankomstpunctualiteit. Dat hebben ze zelf vertaald in vertrekpunctualiteit, met alle ellende van dien.  

20-07-2015 10:07:05
NSR-fan
NSR-fan
Vertrekpunctualiteit en aankomstpunctualiteit zijn dan ook niet los van elkaar te zien.
Immers treinpersoneel welke "even" wacht op late reizigers, verstoord het proces, zorgt voor bezette perron capaciteit, vast liggende rijwegen en vertraagde kruisingen met overig treinverkeer.
En dat allemaal om een paar verlate reizigers te plezieren.
Dat andere reizigers dan elders een krappe aansluiting hebben, of zelfs missen en er minder EZR gereden kan worden, wordt hier makkelijk over het hoofd gezien.

@-gvttreinen: staat inderdaad in het TAD, maar rijdend personeel mag alleen afwijken van de vertrektijd (aansluiting overnemen) nadat de Trdl (Prorail) hiervoor expleciet toestemming heeft gegeven.

Laatst bewerkt door NSR-fan op 20-07-2015 10:08
 

20-07-2015 10:36:48
john2
john2
Als een HC wacht voor een of meerdere reizigers te plezieren zoals NSR-fan het verwoordt en dat andere reizigers hun aansluiting kunnen missen kan als een domino effect resulteren. Dat de HC's van aansluitende treinen ook weer gaan wachten voor overstappers en dit weer voor volgende aansluitingen.  

20-07-2015 10:44:01
Bert13
Bert13
@NSR-fan: Met de huidige normen is 30-60 seconden wachten op een cross-platformaansluiting (of sluitseinaansluiting, hoe je wilt) erg goed mogelijk. En zoals anderen al zeggen: dan maar een ritje wat minder lang EZR om die 30 seconden vertraging er weer uit te rijden. In bv. Amersfoort is er op de omliggende lijnen genoeg speling. Natuurlijk is 3 minuten wachten al heel anders, in datzelfde Amf kun je dan inderdaad andere treinen alweer in de weg zitten.
We mogen van geluk spreken dat een deel van het personeel net doet alsof ze mensen zijn die hun Reizigers van dienst willen zijn.

Laatst bewerkt door Bert13 op 20-07-2015 10:44


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

20-07-2015 10:45:09
kleine_man
kleine_man
Zolang de 3032, 3040, 3048, 3056 en 3068 2 minuten later uit Arnhem kan vertrekken en toch om dezelfde tijd kan aankomen in Utrecht als alle andere 3000'en is er rijtijd genoeg in de 3000 om in Arnhem even op overstappers te wachten. De 3000 geeft nergens anders aansluiting op. De bussen in Ede en Veenendaal zijn georienteerd op Utrecht. De 7400 schuift 1 minuut op en heeft vanaf Driebergen weer zijn dienstregeling.

In het kader van een horizontale dienstregeling zou dus elke 3000 richting Ut 2 minuten later vanuit Ah moeten vertrekken, wat gelijk met zich meebrengt dat de overstap vanuit de Achterhoek naar Utrecht significant verbeterd.

Verder heb ik regelmatig treinen te laat zien (met +3) vertrekken omdat de conducteur deze te vroeg sloot (met -1) en vervolgens nog reizigers door zijn deur nog naar binnen te laten. Had deze conducteur 30 seconde gewacht was de trein in de vertrek minuut vertrokken.

Een andere NS-mentaliteit die ik nog niet langs heb zien komen is "de volgende trein gaat een kwartiertje later". Gelukkig geldt dat voor alle treinen dus is er geen noodzaak om te wachten........

In mijn optiek zijn de 3 grootste vertragingsbronnen treinen die te laat voorgebracht worden, treinen die tekort zijn en in alle systemen doorgevoerde wijzigingen.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

20-07-2015 10:47:26
gvttreinen
gvttreinen
Quote
john2 (ma 20 jul 2015 10:36:48 https://www.somda.nl/forum/9416/p546632/): Als een HC wacht voor een of meerdere reizigers te plezieren zoals NSR-fan het verwoordt en dat andere reizigers hun aansluiting kunnen missen kan als een domino effect resulteren. Dat de HC's van aansluitende treinen ook weer gaan wachten voor overstappers en dit weer voor volgende aansluitingen.
dan is er iets mis met aansluitingen, die zijn te krap.
 

20-07-2015 10:49:37
gvttreinen
gvttreinen
Quote
SchuurB (zo 19 jul 2015 23:20:55 https://www.somda.nl/forum/9416/p546612/):
Quote
gvttreinen (zo 19 jul 2015 20:48:55 https://www.somda.nl/forum/9416/p546601/):
Bij de weg, wanneer PHS (brrrr.....) wordt ingevoerd dan dienen de treinen op de seconde te rijden en worden vertrekprocedures strak gehanteerd, echt een verbetering!
En wat denkt men daarmee te bereiken? Als dat nodig is, zit er ofwel te weinig speling in de dienstregeling of je hebt te weinig spoor om die dienstregeling te rijden.
Wat nu als er een trein 40 seconden te laat vertrekt? Stort het kaartenhuis dan in elkaar?
Als je 6 IC`s, 6 Spr`s en goedertreinen in dubbelspoor wil proppen wel ja.
 

20-07-2015 10:55:40
sjoerd
sjoerd
Quote
NSR-fan (ma 20 jul 2015 10:07:05 https://www.somda.nl/forum/9416/p546629/): Vertrekpunctualiteit en aankomstpunctualiteit zijn dan ook niet los van elkaar te zien.
Immers treinpersoneel welke "even" wacht op late reizigers, verstoord het proces, zorgt voor bezette perron capaciteit, vast liggende rijwegen en vertraagde kruisingen met overig treinverkeer.
En dat allemaal om een paar verlate reizigers te plezieren.
Dat andere reizigers dan elders een krappe aansluiting hebben, of zelfs missen en er minder EZR gereden kan worden, wordt hier makkelijk over het hoofd gezien.

@-gvttreinen: staat inderdaad in het TAD, maar rijdend personeel mag alleen afwijken van de vertrektijd (aansluiting overnemen) nadat de Trdl (Prorail) hiervoor expleciet toestemming heeft gegeven.


Ik zal het maar rechtuit zeggen: als EZR een hoger doel is dan de reiziger aan boord houden, dan mis je je doel volledig. Dan gaat de klant namelijk liever met de auto en zijn we zeker niet EZ aan het rijden. Het zwaaien met wetboeken en regels zou moeten worden verboden . Doe gewoon je werk. Voor de medemens, zo was het toch? Blijf zelf nadenken.
De afrekencultuur maakt slachtoffers: scholen en zelfs wetenschappers worden bijna gedwongen te frauderen, al willen zij dit niet. U wordt met levensmiddelen gefopt: zo gezond zijn ze niet. En nu is het EZR de maat geworden bij de treinreis. En wat nog erger is: eenmaal besmet maakt kennelijk ongeneeslijk.
 

20-07-2015 11:25:04
daniel81
daniel81
Het lijkt erop dat allerlei afdelinkjes binnen NSR hun eigen plannetjes over het personeel uitstrooien en het personeel zelf door de bomen het bos c.q. de reiziger niet meer ziet.
Er komen een paar klachten over reizigers die te laat de trein in springen en vervolgens wordt er meteen maar een campagne op los gelaten. Er is een manager die constateert dat er teveel energie verbruikt wordt dus het personeel krijgt de opdracht tot EZR. De prioritering gaat dan niet meer in hoofd- en bijzaken, maar in 'waar is het meest recent aandacht voor gevraagd'. Dat is eventjes de reiziger geweest die op 1,2 en 3 stond, maar in de meest recente golf dus kennelijk weer verdrongen door EZR of één of andere theoreticus die een campagne bedenkt vanuit de ivoren toren.
 

20-07-2015 11:29:25
MasterE
MasterE
We kunnen het er hier nog lang over hebben. Maar zolang de concessie wordt afgerekend op de aankomstpunctualiteit is dit de realiteit. Ik ben het er ook niet mee eens, maar de concessie-eisen zijn wat mij betreft niet juist opgesteld. Je kunt vervolgens niet van een vervoerder verwachten dat hij zich niet aan de concessie-eisen houdt.

Dat zelfde geldt voor prorail die weer worden afgerekend op vertrekpunctualiteit (sein op tijd veilig).

Ook vwb het EZR zijn er afspraken met het rijk waar men zich aan dient te houden!

Laatst bewerkt door MasterE op 20-07-2015 11:30


Mcn Asd
 

20-07-2015 13:24:00
NSR-fan
NSR-fan
Juist MasterE, zo is het maar net  

20-07-2015 14:34:54
daniel81
daniel81
Zo is het maar net níet. Althans volgens de factsheet HRN-concessie 2015-2025 en volgens het NS vervoerplan
Beide zijn te vinden op http://www.ns.nl/over-ns/wat-doen-wij/spoorsector/spoorwegwet-en-concessiewet
Daarin is niet aankomst- of vertrekpunctualiteit de norm, maar reizigerspunctualiteit.
 

20-07-2015 15:17:14
bloemkool
bloemkool
Die reizigerspunctualiteit is een "nieuw item" getuige de zin ...'voortaan is de reizigerspunctualiteit' leidend. Dat zal toch moeten landen in de organisatie lijkt me.  

20-07-2015 15:42:53
maigoda
maigoda
Wat ERZ betreft, die is inmiddels wel wat afgezwakt. Toen het middels de landelijke herinsturctiedagen in Amf werd gepresenteerd, was het nog de bedoeling dat ERZ werd aangehouden tot 2 minuten vertraging. Inmiddels is het al zo dat EZR "bij vertraging" losgelaten kan worden, aldus het laatste taakgerichte werkoverleg.

Ik denk dat degene die al flink wat jaren meelopen, ook wel in de gaten hebben dat men van hoger hand "elke keer wel weer wat nieuws hebben", wat na verloop van tijd weer weg-ebt. Alleen de beruchte pinctualiteit blijft het volhouden. Wel weer typisch dat ik dan hier moet lezen dat reizigerspunctualiteit nu de leidende factor is geworden i.p.v. in m'n railpocket lees, danwel via andere interne kanalen.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 20-07-2015 15:43