Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Zwolle - Emmen en Almelo - Mariënberg

Maandag 27 jul 2009 - 13:40:11
ajwkam
ajwkam
Alleen spoor 1 en 2 (de perronsporen) in Co hebben bovenleiding. De goederensporen zijn allemaal diesel. De Co-shuttle komt uitrollend binnen en vertrekt met een opdruklok: de diesellok van de BE die hem vanuit Coh heeft gebracht.

Ik heb trouwens nog even nader naar de lijnvoering gekeken. Indien men 2x per uur een spitstrein wil naar Ommen, heb je (gedeeltelijk) dubbelspoor nodig tussen Dalfsen en Ommen. Het stuk is net iets te lang om 4 treinen per uur per richting op kwijt te kunnen.

Maandag 27 jul 2009 - 18:15:00
keesje
keesje
Dat kan wel, mits je de treinen precies in een kwartiersligging hebt liggen.

Maandag 27 jul 2009 - 19:28:55
maxime
maxime
En is er dan ook een bepaalde marge? Op papier werkt het allemaal prima natuurlijk, maar in de praktijk wil het nog wel eens misgaan. Is die er niet, dan is dat stuk dubbelspoor toch echt onvermijdelijk.

Laatst bewerkt door maxime op Maandag 27 jul 2009 om 19:29:16

Maandag 27 jul 2009 - 19:46:34
ajwkam
ajwkam
Inderdaad. Op dit moment is de marge negatief, want de rijtijd is langer dan 7,5 minuten. De ene kant op 10 en de andere kant op 8 minuten, wat wellicht met wissels te maken heeft. Mocht je dat met snelle wissels naar 7 minuten weten te krijgen, dan is dat een zeer kleine marge. Bovendien is een goederenpad daar tussendoor natuurlijk onmogelijk.

Om het een beetje fatsoenlijke dienstregeling te rijden is een groter stuk dubbelspoor wenselijk. Ik zou dan vanaf Dalfsen een stuk verdubbelen, aangezien je ten westen van Ommen een brug hebt...

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 27 jul 2009 - 19:49:56
lucky
lucky
Ik kan het niet ontdekken, maar zijn jullie in deze redenaties er vanuit gegaan dat er een 3de(en misschien ook 4de) spoor tussen Zl en Hea ligt tegen die tijd? Anders is bovenstaande allemaal erg fictief.

Maandag 27 jul 2009 - 19:54:27
mdj
mdj
Ja, maar ook MET kwartierdienst kun je het af met 2 sporen. Je zit niets in de weg en je hebt 3 minuten tussen het overkruisen (rechterspoor uit Emmen naar rechterspoor Hea-Zl) en de 500/700 die "rechtdoor" moet.

Laatst bewerkt door mdj op Maandag 27 jul 2009 om 19:54:54

Bij twijfel: gebruik beton.

Maandag 27 jul 2009 - 19:56:45
lucky
lucky
Voor de 500 zit de 10500 en daarvoor de 9100?

Maandag 27 jul 2009 - 20:05:32
robbertc
robbertc
Globale situatie bij kwartiersdienst Omn-Zl:
Hea d 16/46, Zl a 20/50
Om 16/46 zit er niks bij Hea. Ver voor de 500/700 richting Gn uit..

Nog wel: Het uitrijden vanuit Zl (om ongeveer 40/10) zit vanuit spoor 14-16 de binnenkomende NO uit Lw/Gn in de weg..

Laatst bewerkt door robbertc op Maandag 27 jul 2009 om 20:10:37

Maandag 27 jul 2009 - 20:09:18
lucky
lucky
Het is me nog niet helder. Ik zie hier mensen 3 verbindingen p/u naar Emmen/Mariënberg opnoemen, en ook een kwartierdienst. Dit alles past tussen Zl en Hea?

Maandag 27 jul 2009 - 20:26:35
mdj
mdj
2x/u Stoptrein Zwolle-Emmen
2x/u Stoptrein Zwolle-Ommen

-> Past tussen Zl-Hea. (2x stoptr Zl-Emn past alleen niet bij Na.)

Bij twijfel: gebruik beton.

Maandag 27 jul 2009 - 20:41:12
ajwkam
ajwkam
Vergeet niet dat 2015 nog erg ver weg is; dan is de Hanzelijn al in gebruik en zou er wellicht een derde spoor Zl-Hea kunnen liggen.

Ik heb eens een opzetje voor een dienstregeling 2016 gemaakt:
www.arthurkamminga.nl

Ik ben daarbij uitgegaan van de volgende functionaliteitswijzigingen:
- versnelling tussen Dalfsen en Ommen
- wisselverbinding vanaf spoor 1 Mariënberg richting Almelo
- passeerspoor bij Emmen-Zuid
- geen goederentreinen in de spits, of het moet via Almelo
- derde spoor Zl-Hea niet strikt noodzakelijk, maar zou mijn spitstreinen Omn->Zl een paar minuten later laten aankomen.

Kijk maar of jullie nog gaten in deze opzet kunnen schieten. Ik dacht dat ik het nu redelijk plausibel had (met bovenstaande aannames), maar misschien zien jullie nog wat...

Maandag 27 jul 2009 - 20:48:52
robbertc
robbertc
Hierbij moet je ook een overzicht hebben hoe je de NO en 9100 wil laten lopen, anders valt er moeilijk wat van te zeggen. Die moeten nog behoorlijk opschuiven t.o.v. de huidige situatie..

Maandag 27 jul 2009 - 21:08:01
lucky
lucky
De sneltrein vertrekt in bovenstaand overzicht 1 minuut voor de 9100, dus dat past in ieder geval niet. En 2 minuten na de Lw-trein is ook aan de krappe kant.

Maandag 27 jul 2009 - 21:10:25
ajwkam
ajwkam
Okee, jullie je zin! Als je de NO van 2016 (dus NIET die van vandaag!) erbij pakt heb ik de volgende "slots" in Zwolle in gedachten:
Vertrektijden in Zwolle richting noord:
07/37 Stoptrein naar Ommen
17/47 IC naar Groningen
19/49 IC naar Leeuwarden
22/52 Sneltrein en stoptrein naar Emmen
25/55 Stoptrein naar Groningen

De andere kant op, aankomsttijden in Zwolle vanuit noord:
08/38 Stoptrein uit Groningen
10/41 Sneltrein en stoptrein uit Emmen
13/43 IC uit Leeuwarden
15/45 IC uit Groningen
25/55 Stoptrein uit Ommen

Ook zonder derde spoor past het bijna allemaal, alleen die 25/55 aankomst vanuit Ommen is krap bij Herfte aansluiting, omdat ie daar voor de IC naar Groningen langs gaat. Het moet net kunnen, maar enige versnelling tussen Dalfsen en Herfte aansluiting geeft wat meer lucht. Indien er een derde spoor zou liggen, is het helemaal geen probleem. Overigens is er extra rijtijdmarge van Dalfsen richting Zwolle opgenomen, de andere kant op kan 2 minuten sneller.

Maandag 27 jul 2009 - 21:25:23
ajwkam
ajwkam
Quote
lucky: De sneltrein vertrekt in bovenstaand overzicht 1 minuut voor de 9100, dus dat past in ieder geval niet. En 2 minuten na de Lw-trein is ook aan de krappe kant.
Ik ga er vanuit dat de 9100 in 2016 (dan hopelijk 2x per uur) niet meer met DM90 rijdt en zodoende wel 2 minuten later weg kan.
De Lw-trein vertrekt van spoor 7, terwijl de Emmen-trein van spoor 1b of spoor 14 zal vertrekken. De komst van het vierde perron in Zwolle zal tot gevolg hebben dat de wisselstraat wordt aangepast. De IC's zullen waarschijnlijk al ter hoogte van de wasstraat kunnen versnellen, terwijl de trein naar Emmen nog moet overlopen over 40-wissels. Zodoende zitten ze de treinen nog wat verder uit elkaar dan dat je gezien de vertrektijd zou denken.

Maandag 27 jul 2009 - 21:34:18
robbertc
robbertc
1B was volgens mij bestemd voor een treinserie richting westen.
Dus de Emmer-treinen en de "9100" vertrekken dan denk ik van spoor 14-16. Dan heb je nog wel een paar krappe piek- en overkuistijden bij de treinen die daar in- en uitrijden.
Stoptrein uit Gn om 08/38 aan, kan bijvoorbeeld met de huidige infra dan niet samen met het vertrek van de trein naar Ommen om 07/37.
De wisselverbinding van van/naar spoor 14-16 moet dus anders, maar het kan zijn dat dat ook al wel in de plannen is meegenomen..

Maandag 27 jul 2009 - 21:46:51
mdj
mdj
2016-> De 500/700(Shl, via Hanzelijn) zouden naar een eilandperron gaan om aansluiting te geven op de 12500/12700(naar Gvc/Rtd, via Amf). Zo heb je dus spoor 1 vrij.

Bij twijfel: gebruik beton.

Maandag 27 jul 2009 - 22:35:26
robbertc
robbertc
Dacht op spoor 1a en 1b bezet gingen worden door de stopper naar Ut en de stopper naar Asd..

Maandag 27 jul 2009 - 22:40:51
mdj
mdj
Ah zo.

Bij twijfel: gebruik beton.

Maandag 27 jul 2009 - 23:15:58
ajwkam
ajwkam
Spoor 1ab in Zwolle is 16 bakken lang. Je kan het spoor daarom net zo goed als een dubbel-kopspoor gebruiken, want zo lang zijn die stoptreinen niet. Een extra dwergseintje aan de oostzijde van de overloopwissels en je kan op 1a+wissels de stoptreinen richting Veluwe- en Hanzelijn afhandelen, en op 1b een stoptrein naar Ommen/Emmen/Groningen. Spoor 15 en 16 zijn aan de korte kant; daarom ging 2x ICM in de 9100 niet door. Als er 3x DM90 staat is het sein ook niet meer vanuit de cabine te zien. Een extra dwergseintje op spoor 1 is wellicht goedkoper dan die perrons verlengen.

Aan het voornoemde document www.arthurkamminga.nl
heb ik een pagina toegevoegd met de goederenpaden. Tot op heden lijkt de puzzel nog steeds te kloppen.

Dinsdag 28 jul 2009 - 08:50:15
robbertc
robbertc
Oogt wel krap, drie treinen tegelijk op spoor 1..

Dinsdag 28 jul 2009 - 09:49:30
ajwkam
ajwkam
Dat zal denk ik ook niet gebeuren. Exploitatief gezien wordt het een dubbel kopspoor. Spoor 1b kan je met goed fatsoen niet onafhankelijk van 1a voor treinen richting Ut/Hfd gebruiken; dan moet je via spoor 2 om 1a heen. Als je geen perroncapaciteit wil verspelen, gebruik je 1a vanuit de richting Amf/Lls en 1b vanuit de richting Omn/Mp, als dubbel kopspoor dus.

Je zou dan eerder één van die stoptreinen naar Ut of Hfd op spoor 8a of 9a afhandelen, die zijn toch vrij. En nogmaals, het gaat om 2016. Het is uberhaupt nog niet eens bekend of NSR dan nog wel die stoptreinen rijdt, laat staan hoe dan het spoorgebruik er exact uit zal zien. Maar zoals ik probeer aan te geven zijn er redelijk wat mogelijkheden. Maar dit topic gaat niet over Zwolle of de Hanzelijn, maar over Zwolle-Emmen en Almelo-Mariënberg.

Maandag 05 okt 2009 - 16:16:08
wichor
wichor
dat was tot 1975 volgehouden. was mede opgezet omdat bergentheim uit de zl-emn dienst gehaald moest worden. in 1975 is btm opgeheven en toen is de dienst weer ingekort tot mrb.

Maandag 16 nov 2009 - 15:59:26
martinc
martinc
HARDENBERG - "Liever een treinstation in Bergentheim dan Hardenberg-Noord". Met die woorden geeft wethouder Jannes Janssen de voorkeur van het college aan als de spoorverbinding Mariënberg-Almelo inderdaad wordt doorgetrokken naar Hardenberg en er extra stations komen.

Zowel Bergentheim als Hardenberg-Noord worden als potentiële nieuwkomers genoemd. Als er moet worden gekozen, dan is de uitkomst nu dus bekend.

Verlengen van de lijn is de tweede fase. Aan de eerste fase wordt inmiddels gewerkt door ProRail en dat is een studie om verbetering van de dienstregeling mogelijk te maken.

Hardenberg zet zich in voor doortrekking van de lijn, zodat de stad goede verbindingen met Zwolle, Twente en Drenthe heeft. Met Hardenberg als knooppunt. Overigens betekent het voor de reizigers geen extra reistijd. De bedoeling is dat door inzet van beter materieel het even lang duurt om van Almelo naar het eindpunt te komen.

De relatie tussen de twee spoorlijnen wordt niet alleen door de gemeente Hardenberg gelegd. Provincies Overijssel en Drenthe en Regio Twente laten het blijken bij de aanbesteding van de lijnen Almelo-Mariënberg en Zwolle-Emmen onder de noemer Vechtdallijnen. Het streven is dat het definitieve besluit tot gunning en het verlenen van de concessie in mei 2010 plaats hebben. De concessieperiode loopt van 9 december 2012 tot einde dienstregeling 2027.

Op dit moment wordt gewerkt aan een programma van eisen voor geïnteresseerde partijen en Hardenberg wil daar met steun van Emmen, Coevorden en gemeenten langs de lijn naar Almelo de doortrekking in hebben opgenomen.

Bij het vergeven van het recht om te mogen rijden op de Vechtdallijnen is daarnaast de inzet van Drenthe, Overijssel en regio Twente: gloednieuwe treinen die vaker tussen Emmen en Zwolle gaan rijden. De overheden willen de inzet van nieuwe treinen en een hogere ritfrequentie vastleggen in het programma van eisen.

De Vechtdallijnen behoren niet tot de zogenoemde kernlijnen van NS, waardoor andere vervoerders in actie mogen komen. Van de dertien regionale treindiensten die voor decentralisatie in aanmerking kwamen, is Emmen–Zwolle als laatste in december 2007 gedecentraliseerd en ondergebracht bij de provincies.

Maandag 16 nov 2009 - 16:01:23
mren
mren
Eerste winst: opvoeren baanvaksnelheid Mrb-Aml.

Maandag 16 nov 2009 - 17:24:47
abcde
abcde
Tweede winst : sluit station Geerdijk, en evt. Daarlerveen.

Maandag 16 nov 2009 - 17:51:41
keesje
keesje
Sluiting van Dalen zou nog beter zijn, dan is frequentie verhoging makkelijker te realiseren in combinatie met de kruisingsmogelijkheden.

Maandag 16 nov 2009 - 19:11:24
raymond16
raymond16
Het ontwerp-PVE meldt dat alle stations open moeten blijven en bediend moeten worden (uitgezonderd Bargeres wat door Emmen Zuid vervangen wordt), waarmee je mogelijkheden al een stuk beperkter worden. Al is er wel wat winst te boeken met nieuw materieel.

Laatst bewerkt door raymond16 op Maandag 16 nov 2009 om 19:20:10

Woensdag 18 nov 2009 - 23:26:43
noof
noof
Even los van een aanbesteding; dit leek me het beste topic..

Het Kadaster van Emmen is verhuisd naar Zwolle, waardoor er in de spits zo'n 120 en op termijn nog eens 50 extra mensen dagelijks van Emmen naar Zwolle moeten. Ik hoor nu de geruchten dat het kadaster daarover afspraken zou hebben met de NS; dat zij de materieelinzet hier op zouden aan gaan passen.

Ik geloof er weinig van echter, en ik ben benieuwd of iemand mij even kan verlichten hierover.

(tussenhaakjes; het wordt dus in de Emmen - Zwolle Hyve gezegd, maar daar roept ook dat er binnenkort met DDARm gereden gaat worden dus tsjaa...)

Woensdag 18 nov 2009 - 23:45:09
keesje
keesje
DDAR(m) is niet het meest geschikte mat voor de Emmerlijn, zeker niet als stoptrein. SGM en Mat.'64 is zowieso sneller qua rijtijd en het snelst SLT uiteraard (op papier althans).

Donderdag 19 nov 2009 - 09:55:19
raymond16
raymond16
Op dezelfde Hyves wordt in een reactie al ontkracht dat NS de materieelinzet veranderd op de spoorlijn.

Donderdag 19 nov 2009 - 10:57:23
noof
noof
Dat ben ik ook, ik ben even uitgegaan van hetgeen in DRGL2010 topic is genoemd.

Donderdag 19 nov 2009 - 13:24:14
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Quote
keesje: DDAR(m) is niet het meest geschikte mat voor de Emmerlijn, zeker niet als stoptrein. SGM en Mat.'64 is zowieso sneller qua rijtijd en het snelst SLT uiteraard (op papier althans).
Wat zijn de bezwaren voor DDAR?
SGM lijkt mij moeilijk worden. Het zal vrijwel continu topsnelheid (125) moeten rijden, ondanks het voordeel van snel optrekken en afremmen.
In de herfst gaan deze voordelen van het SGM ook nog eens verloren (denk aan hun reputatie als glijers).

Donderdag 19 nov 2009 - 14:37:52
lint27
lint27
Het probleem met DDAR is dat de bovenleiding het niet aankan

Donderdag 19 nov 2009 - 14:39:31
bjornl
bjornl
De onderstations toch?

Donderdag 19 nov 2009 - 14:40:47
lint27
lint27
Komt op hetzelfde neer

Donderdag 19 nov 2009 - 14:51:45
keesje
keesje
Quote
lint27: Het probleem met DDAR is dat de bovenleiding het niet aankan
Ik had het over de rijtijden. DDAR is domweg niet het snelst. Wil je wat doen op een enkelsporige lijn met cruciale kruisingen, dan moet je gewoon het snelste mat hebben.

Donderdag 19 nov 2009 - 14:52:28
broek53
broek53
Nou, je kunt echt beter een onderstation hebben dat even afschakelt dan de bovenleiding die naar beneden komt.

Donderdag 19 nov 2009 - 14:54:03
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Quote
lint27: Het probleem met DDAR is dat de bovenleiding het niet aankan
Maakt verschil of er een 1700 of MDDM tractie levert.

Donderdag 19 nov 2009 - 14:55:41
broek53
broek53
Quote
keesje:
Quote
lint27: Het probleem met DDAR is dat de bovenleiding het niet aankan
Ik had het over de rijtijden. DDAR is domweg niet het snelst. Wil je wat doen op een enkelsporige lijn met cruciale kruisingen, dan moet je gewoon het snelste mat hebben.
Vreemd genoeg is bij het verdwijnen van SM'90 en voordat de opgevoerde plan V's bedacht werden, een tijdlang sprake geweest van driewagenstammen DDAR met 1700. Dat schenen op dat moment de snelste combinaties te zijn die mogelijk waren. Overigens betwijfel ik wel of daarbij rekening gehouden is met het vermogen van de bovenleiding.

Donderdag 19 nov 2009 - 19:43:14
noof
noof
De Stentor:

Doortrekken van de lijn Almelo-Mariënberg, een treinstation in Bergentheim en een incidentele halte bij de Evenementenhal. Alle politieke partijen in de gemeenteraad pleiten daarvoor in een gezamenlijke brief aan de provincie Overijssel.

Daarin wordt ook aandacht gevraagd voor de lijn Emmen-Zwolle. Het verzoek is om te zorgen voor modern (snel) materieel en in de spits drie tot vier treinen per uur.

========

Gelukkig lijkt de politiek weer bijzonder goed te snappen dat het allemaal maar zo kan. Ik pleit overigens wel voor een treinstation in Bergentheim, de plaats is groter dan Mariënberg en ligt pal aan het spoor. De nieuwe treinen zullen met de aanbesteding wel komen en drie tot vier treinen per uur.. nouja, betalen zij het nieuwe spoor dan..

Donderdag 19 nov 2009 - 19:48:53
raymond16
raymond16
De Provincie heeft al een heel lijstje klaarliggen met inframaatregelen die genomen kunnen worden en een kostenoverzicht. Planning is alleen dat dit pas in 2015 af is dus voor die tijd wordt een station in Bergentheim lastig.

Donderdag 19 nov 2009 - 20:44:46
gerard4653
gerard4653
Als buitenstaander voor wat betreft deze lijn lees ik allerlei dingen over nieuwe stations en ander materieel.
Maar ook komt steeds naar voren dat de stroomvoorziening eigenlijk onder de maat is.
Zijn er, behalve allerlei mooie andere zaken, eigenlijk ook plannen om iets aan die stroomvoorziening te gaan doen?

Donderdag 19 nov 2009 - 21:29:18
raymond16
raymond16
Nee, die zijn er niet. Overigens is ook de vraag in hoeverre dat nodig is. Zeker modern lightrail materieel verbruikt veel minder stroom als bijvoorbeeld VIRM's en Plan V geeft voor zover ik weet nu ook geen problemen.

Donderdag 19 nov 2009 - 21:34:25
mdj
mdj
Zolang er geen 3 setjes zijn met 3*V, is dat geen probleem ja.

Bij twijfel: gebruik beton.

Donderdag 19 nov 2009 - 22:55:04
NDS
NDS
Misschien dat het al eerder gevraagd is maar als je kijkt naar het huidige nieuwe electrisch materieel, hoe verhouden die zich tot elkaar wat optrekken en afremmen voor stations betreft?

Ik denk dan aan SLT of familielid, E GTW, maar evt. ook Flirt, Lirex, Talent 2, Desiro Mainline enz.

Zijn hiervan allemaal 0 tot 100 of 0 tot 140km/u tijden bekend?

Ps; vraag staat los van het wel of niet toegelaten zijn in Nederland.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Zaterdag 21 nov 2009 - 15:40:01
kbrandsma
kbrandsma
Quote
noof: Gelukkig lijkt de politiek weer bijzonder goed te snappen dat het allemaal maar zo kan. Ik pleit overigens wel voor een treinstation in Bergentheim, de plaats is groter dan Mariënberg en ligt pal aan het spoor. De nieuwe treinen zullen met de aanbesteding wel komen en drie tot vier treinen per uur.. nouja, betalen zij het nieuwe spoor dan..
Als de provincie in het PvE de wens uitspreekt voor 3 of 4 treinen per uur dan kan daarna het tracé overbelast worden verklaard. Hierna is de weg naar het verkrijgen van budgetten t.b.v. uitbreiding van de infrastructuur weer iets gemakkelijker te bewandelen. Zie als voorbeeld de wens van de provincie Fryslân voor een 20 minutendienst op het traject Leeuwarden - Sneek v.v.

Zondag 22 nov 2009 - 00:46:03
vinny004
vinny004
Quote
NDS: Misschien dat het al eerder gevraagd is maar als je kijkt naar het huidige nieuwe electrisch materieel, hoe verhouden die zich tot elkaar wat optrekken en afremmen voor stations betreft?

Ik denk dan aan SLT of familielid, E GTW, maar evt. ook Flirt, Lirex, Talent 2, Desiro Mainline enz.

Zijn hiervan allemaal 0 tot 100 of 0 tot 140km/u tijden bekend?

Ps; vraag staat los van het wel of niet toegelaten zijn in Nederland.

Groetjes Michiel
Ik ben geen materieelspecialist, maar het lijkt mij dat treinen met een hoger acceleratieniveau en een hogere maximumsnelheid ook meer stroom 'vreten'. Kortom: als er meer en snellere treinen tussen Zwolle en Emmen moeten gaan rijden dan lijkt mij dat de stroomvoorziening moet worden aangepast.

Zondag 22 nov 2009 - 08:41:59
bjornl
bjornl
Dat ligt natuurlijk ook aan het gewicht, maar bijvoorbeeld de genoemde SLT heeft inderdaad een hoger vermogen dan Mat '64 (als je een zesje met twee maal Plan V vergelijkt, bijvoorbeeld - gelijke lengte). SLT is dan ook niets "lighter" dan Mat '64.

2xPlan V: 104 m, 170 ton, 1100 kW
SLT-VI: 100 m, 176 ton, 2000 kW

edit: cijfers van RailFanEurope, Wikipedia zegt 1400 kW voor 2xPlan V en 192 ton voor SLT-VI
edit2: ook E-GTW is bepaald geen licht of zuinig treintje vergeleken met Mat '64:
2xGTW2/8: 114 m, 180 ton, 2200 kW

Laatst bewerkt door bjornl op Zondag 22 nov 2009 om 08:49:34

Zondag 22 nov 2009 - 10:52:50
MDDM
MDDM
SLT IV = 70 meter, 129 ton, 1260 KW. Lengte over de koppeling
SLT VI = 100 meter, 176 ton, 1680 KW. Lengte over de koppeling
Bron: Materieel gids SLT.

Gr Joop mcn Lls

Dinsdag 08 dec 2009 - 10:08:52
noof
noof
www.dvhn.nl

En we blijven aan het lobby'en.. nouja eerlijk is eerlijk, Hdb verdient die status meer dan Mrb..

Zaterdag 02 jan 2010 - 16:38:15
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Het Dagblad van het Noorden meldt op 28 dec 2009 het volgende:
"Station bij Delftlanden in Emmen opent in december ".
Het nieuwe station Emmen-Zuid wordt vanaf 12 december 2010 op het spoornet van ProRail aangesloten. Vanaf die dag gaat het huidige station Emmen-Bargeres definitief dicht.

Op 12 december van het volgend jaar gaat de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen in. Het is overigens nog allerminst zeker of NS vanaf dat moment ook de vervoerder is. De provincies Drenthe en Overijssel gaan begin volgend jaar de zogenoemde Vechtdallijnen opnieuw aanbesteden. Daartoe behoort ook de lijn Emmen-Zwolle.

De werkzaamheden aan de nieuwe halte van NS, op een kilometer van Emmen-Bargeres, beginnen volgend voorjaar, op de plek waar de Nieuw-Amsterdamsestraat en de Wilhelmsweg kruisen. Op 1 maart van het volgend jaar is er een officiële starthandeling.

Zaterdag 02 jan 2010 - 17:23:16
broek53
broek53
Iets heeft de krant dan toch niet helemaal begrepen: op 12 december 2010 is NS wel degelijk de vervoerder, zeker nog voor twee jaar.
Iemand overigens een idee waarom men een halte in een woonwijk (Bargeres) in wil ruilen voor een halte tussen bouwkavels die voorlopig niet bebouwd zullen worden?

Zaterdag 02 jan 2010 - 17:27:33
raymond16
raymond16
Destijds was gezegd dat het station daarmee centraler kwam te liggen en een groter reizigerspotentieel had. Maar de bouwplannen strekken zich nog uit tot 2020 daar. Daarmee is het station er dus eerder als een belangrijk deel van de woningen.
Voordeel tov Bargeres is in ieder geval de betere bereikbaarheid van station Delftlanden en de komst van OV.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 02 jan 2010 - 17:30:17
mdj
mdj
Even een vraagje, puur uit eigenbelang en intresse: Wordt het station 2-sporig, zoals ook op de tekeningen te zien is? Of slechts enkelspoor...

Bij twijfel: gebruik beton.

Zaterdag 02 jan 2010 - 17:46:50
luytjes
luytjes
Quote
raymond16: Daarmee is het station er dus eerder als een belangrijk deel van de woningen.
Heel goed juist. Nieuwe bewoners hebben dan vanaf het moment dat ze er wonen een goede OV-voorziening. Liever dat dan wachten totdat de wijk af is en iedere woning al één of twee auto's voor de deur heeft.

Zaterdag 02 jan 2010 - 17:49:24
keesje
keesje
Quote
mdj: Even een vraagje, puur uit eigenbelang en intresse: Wordt het station 2-sporig, zoals ook op de tekeningen te zien is? Of slechts enkelspoor...
Volgens mij zijn er nu geen concrete planningen die vermelden dat er ergens een spoortje wordt bijgebouwd. Hetgene dat ik wel geregeld heb horen voorbij komen is een tweede spoor tussen Na en Dln. Daarnaast ook keervoorzieningen te Hdb, dus met een overloopwissel en bediende seinen.

Zaterdag 02 jan 2010 - 17:49:32
broek53
broek53
De vraag was meer waarom je dat (een nieuwe halte) ten koste zou laten gaan van de kennelijk redelijk goed florerende halte Bargeres.

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 02 jan 2010 om 17:50:06

Zaterdag 02 jan 2010 - 17:51:21
keesje
keesje
Nog meer halte's met dus langere rijtijden op dat enkelsporige stukje Emn-Na verkleint wel de kans op eventuele uitbreiding van de treindienst, mocht een vervoerder dat van plan zijn.

Zaterdag 02 jan 2010 - 17:53:22
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Quote
raymond16: Destijds was gezegd dat het station daarmee centraler kwam te liggen en een groter reizigerspotentieel had. Maar de bouwplannen strekken zich nog uit tot 2020 daar. Daarmee is het station er dus eerder als een belangrijk deel van de woningen.
Voordeel tov Bargeres is in ieder geval de betere bereikbaarheid van station Delftlanden en de komst van OV.
Als je op Maps gaat kijken zul je zien, dat er van een centrale ligging geen sprake is. Zeker als je er nog bij in aanmerking neemt, dat de "ontsluiting" van Bargeres voor Emmen West onhandig is gesitueerd.
De situering is pas echt centraal, als ook de zuidwest hoek een woonwijk krijgt (2050?)

Zaterdag 02 jan 2010 - 17:55:47
luytjes
luytjes
@broek53: Ik kan het me voorstellen dat men vindt dat de stationsafstand wel erg klein wordt als je Bargeres laat liggen. Of het pas niet in de dienstregeling. In ieder geval hebben ze kennelijk berekend dat Delftlanden meer reizigers gaat opleveren dan Bargeres, dus we zullen er maar op hopen dat die berekeningen goed zijn.

Zaterdag 02 jan 2010 - 17:58:15
mdj
mdj
Als er een tweede spoor bij Dalen komt, kan er 2 per uur een stoptrein Zwolle-Emmen rijden, inclusief een nieuw station Bergentheim. Station Dalen was namelijk het punt waar een extra spoor nodig was, om een mooie dienstregeling te hebben.

Bij twijfel: gebruik beton.

Zaterdag 02 jan 2010 - 18:00:41
raymond16
raymond16
Quote
mdj: Even een vraagje, puur uit eigenbelang en intresse: Wordt het station 2-sporig, zoals ook op de tekeningen te zien is? Of slechts enkelspoor...
Enkelsporig, maar voorbereid op aanleg tweede spoor + perron

Laatst bewerkt door raymond16 op Zaterdag 02 jan 2010 om 18:00:50

Zaterdag 02 jan 2010 - 18:00:48
keesje
keesje
De situatie met Emnb en Emnz (?) lijkt een beetje op wat ooit in Dtc is gedaan: Station Dtcw verruilen voor een wat verderop en bij de nieuwe uitbreidingswijk gelegen Dtch.

Zaterdag 02 jan 2010 - 18:17:54
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Zomaar wat linkjes: www.architecz.nl en www.scipioland.nl en www.emmen.nl en grote PDF: www.emmen.nl

Misschien zou het verstandig zijn om de opening van het station nog even uit te stellen als inderdaad de halve wijk nog onbebouwd is (maar ik kom daar nooit dus kan er weinig over zeggen)

Zaterdag 02 jan 2010 - 18:47:43
ruysdael
ruysdael
Quote
broek53: De vraag was meer waarom je dat (een nieuwe halte) ten koste zou laten gaan van de kennelijk redelijk goed florerende halte Bargeres.
Ik ben voor het feit dat er goed functionerend OV in een potentiele woonwijk moet zijn voordat deze wijk helemaal af is, zo dwing je mensen niet een auto te nemen. Als het OV dan later als nog komt (zie: Purmerend Weidevenne) is het kwaad al geschiet en heeft de hele wijk al een auto voor de deur onder de carport. Of het ten koste moet gaan van een goedlopende willekeurige andere halte is dan inderdaad twijfelachtig.


Zaterdag 02 jan 2010 - 20:33:21
Chopper
Chopper
In Engeland zeggen we "don't fix things that aren't broken", in Nederland lijkt het echter meer op "sloop het maar gauw voordat het "oud" wordt, want wat zullen de buren wel niet denken"... Met andere woorden, dit is Nederland ten voeten uit; een perfect functionerende halte platgooien om vervolgens tonnen uit te geven aan een nieuwe halte. Een nieuwe halte die op slechts een steenworp afstand van de "oude" halte uit de grond zal schieten... Welkom in Legola-... eh... Nederland.


Zaterdag 02 jan 2010 - 21:48:32
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Quote
broek53: De vraag was meer waarom je dat (een nieuwe halte) ten koste zou laten gaan van de kennelijk redelijk goed florerende halte Bargeres.
Als je een en ander in een breder perspectief plaatst kun je beter de inwoners van Bargeres naar Emmen-West laten reizen, dan de bewoners van Rietlanden, Delftlanden en desnoods Parc Sandur naar station Bargeres.
Daar is geen ruimte over voor meer parkeerplaatsen en een bushalte.
Daar staat tegenover, dat Nieuw-Amsterdam voor de drie laatste woonwijken ook een goed alternatief zou zijn.

Zaterdag 02 jan 2010 - 22:01:38
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Overigens is het laatste woord over de sluiting nog niet gesproken, aldus een artikel in het Emmer suffertje Emmen.Nu van 28 dec 2009

"Sluiting Station Bargeres formeel niet juist. Vanaf het moment dat de eerste plannen bekend werden voor een nieuwe wijk in Emmen is er gesproken over het sluiten van het Station Bargeres ten gunste van het nieuwe station Delftlanden. Volgens GroenLinks fractievoorzitter Drenthe Jan Langenkamp en fractievoorzitter Emmen Jan Dijkgraaf is het niet bedienen van een station, en dat staat los van het eventueel sluiten van een station, een beslissing die genomen mag worden door de concessiehouder, in dit geval de Provincie Drenthe. Echter, volgens de wet dient deze beslissing eerst voorgelegd te worden aan de consumentenorganisaties. In Drenthe is dat het Consumentenplatform Openbaar vervoer Drenthe. De Provincie is verplicht om een advies te vragen alvorens zij tot een beslissing overgaat. Het adviesaanvraag is echter niet ingediend bij het platform. Daarmee zijn dus de wettelijke regels niet nageleefd.

Derhalve is het verbazingwekkend dat er zowel vanuit de Provincie en de gemeente Emmen er met grote beslistheid wordt gesproken over het sluiten van Bargeres. Temeer omdat minister Eurlings en de Provincie (als concessiehouder), beiden nog geen formele beslissing genomen hebben. Dat is ook de reden dat Eurlings begin december de uitspraak deed dat hij geen bezwaar tegen heeft als Emmen-Bargeres open blijft.

Het is aan de minister om uiteindelijk de formele beslissing te nemen om een station te sluiten. Ook hebben de Staten van Drenthe nog niet ingestemd met een dergelijk besluit. Elke uitspraak over het eventueel sluiten van Bargeres is dan voorbarig te noemen".
Aldus Emmen.Nu

Laatst bewerkt door rudolfph op Zondag 03 jan 2010 om 15:30:24, reden: Aantal enters verminderd

Zaterdag 02 jan 2010 - 23:02:47
raymond16
raymond16
Prorail heeft al een aanbesteding gedaan om station Bargeres te laten saneren. Wordt ook een leuk grapje als dat uit een contract gewerkt moet worden straks. Al vind ik dat het apart te noemen is dat Prorail al zo ver bezig is terwijl het officiele besluit er voor zover ik weet nog niet is. In het voorlopige programma voor eisen voor zl-emn stond Bargeres dan ook nog genoemd als mogelijkheid om te blijven bedienen naast Delftlanden.
Overigens: zoveel reizigers maken er niet gebruik van Bargeres, slechts 150 reizigers per dag.

Laatst bewerkt door raymond16 op Zaterdag 02 jan 2010 om 23:03:12

Zaterdag 02 jan 2010 - 23:11:15
ns1700
ns1700
dat heb ik de afgelopen 30e december gezien vanuit een raampje toen ik terug ging naar Delft. slechts twee(!) instappers toen.

Laatst bewerkt door spiketrain op Zondag 03 jan 2010 om 08:18:52, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.

Maandag 04 jan 2010 - 09:31:56
martinc
martinc
Volgende week komt het bestek m.b.t. de aanbesteding van de Vechtdallijnen op de markt. De vervoerders hebben tot 15 april om te reageren en hun aanbieding te doen. In mei wordt de winnaar bekend.....

Ben heel benieuwd wie mee gaan doen:
Arriva
Syntus
Veolia
Connexxion
NS
....
....

Maandag 04 jan 2010 - 09:47:19
AlbertP
AlbertP
RegioNS lijkt mij waarschijnlijker dan NS.

Laatst bewerkt door AlbertP op Donderdag 07 jan 2010 om 15:00:20


Maandag 04 jan 2010 - 13:25:37
luytjes
luytjes
NS Regio bestaat niet. Alle binnenlandse treinen, ook de regionale, worden gewoon gereden door NS.

Laatst bewerkt door luytjes op Maandag 04 jan 2010 om 13:25:48

Donderdag 07 jan 2010 - 14:12:17
AlbertP
AlbertP
Het NS Regio van Apeldoorn-Zutphen is wel een onderdeel dat een eigen treinserie (17800) heeft, maar hoort inderdaad bij NS Reizigers.

Laatst bewerkt door AlbertP op Donderdag 07 jan 2010 om 14:12:31


Donderdag 07 jan 2010 - 14:51:24
martijn
martijn
je bedoelt zeker RegioNS?

Donderdag 07 jan 2010 - 15:00:06
AlbertP
AlbertP
Inderdaad.


Donderdag 07 jan 2010 - 16:06:24
luytjes
luytjes
Het zou natuurlijk ergens wel logisch zijn als alle door NS geëxploiteerde regionale concessies de naam RegioNS hebben, maar het zit toch anders. Die naam RegioNS is een puur voor Zutphen - Apeldoorn gebruikte naam, bedacht door het personeel van die lijn. Dus dat NS onder die naam inschrijft op de Vechtdallijnen lijkt mij eerder onwaarschijnlijk

Laatst bewerkt door luytjes op Donderdag 07 jan 2010 om 16:10:24

Donderdag 28 jan 2010 - 23:39:29
noof
noof
"De provincie Overijssel laat meer treinen rijden op het traject Zwolle-Emmen. Daarmee moet de dienstregeling flink verbeteren, melden gedeputeerde staten van Overijssel.
De extra ritten zijn op dinsdagavond en woensdagavond. Daardoor ontstaat een halfuursdienst tot 22.00 uur, meldt de provincie. De nieuwe dienstregeling gaat in februari in en duurt tot in elk geval eind 2012."

Bron: de Stentor.

...kortgezegd lijkt me dat betekenen dat de 3875 nu dus extra gaat rijden op dinsdag en woensdag? Deze rijdt al op do/vr/za.

Laatst bewerkt door noof op Donderdag 28 jan 2010 om 23:40:33

Zondag 31 jan 2010 - 21:01:18
rudolfph
rudolfph
De 3875 gaat inderdaad vaker rijden. Het idee was dat die elke dag zou gaan rijden, maar dat bleek niet mogelijk ("paden" voor spoorinspectie zoals op donderdag in Zl op sp3?).

Zondag 31 jan 2010 - 21:16:47
noof
noof
Nouja, het ding rijdt alleen niet op zo/ma nu, inderdaad, wanneer de 8081, de 8085 en de 8090 ook niet rijden vanwege 'onderhoudsroosters'.

Laatst bewerkt door noof op Zondag 31 jan 2010 om 21:17:32

Zondag 31 jan 2010 - 21:38:17
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Ik hoop, dat de provincies hier nog bezwaar tegen zullen maken. Om half elf met de laatste trein naar huis moeten is niet meer van deze tijd. Het is hier "wereldstad" Emmen (ruim 100.000 inw) en geen Spakenburg!

Zondag 31 jan 2010 - 21:43:04
noof
noof
Mwah, het is al sinds DRGL2009 zo... dan hadden ze wel iets eerder aan de bel mogen trekken.

Overigens vertelde de mcn van de SLT-rit van gisteren dat het de bedoeling was dat er vaker SLT zou rijden, maar dat lijkt me gezien de afwezigheid van toiletten toch niet de wil van de provincie.

Zondag 31 jan 2010 - 22:10:36
broek53
broek53
Quote
alle46: Ik hoop, dat de provincies hier nog bezwaar tegen zullen maken. Om half elf met de laatste trein naar huis moeten is niet meer van deze tijd. Het is hier "wereldstad" Emmen (ruim 100.000 inw) en geen Spakenburg!
ProRail vindt dat het daar niets mee te maken heeft. Het eerste jaar van de onderhoudsrooster-idiotie in deze vorm waren op enkele avonden ook de laatste treinen tussen Hoorn en Enkhuizen opgeheven, als mede de vroege 3417. NS heeft hier in samenwerking met de onderhoudsaannemer (die er ook belang bij had) het onderhoudsgebeuren terug-verplaatst naar de weekendnachten.

Zondag 31 jan 2010 - 23:24:31
keesje
keesje
3317 bedoel je denk ik.

Maandag 01 feb 2010 - 00:26:48
lucky
lucky
Quote
alle46: Ik hoop, dat de provincies hier nog bezwaar tegen zullen maken. Om half elf met de laatste trein naar huis moeten is niet meer van deze tijd. Het is hier "wereldstad" Emmen (ruim 100.000 inw) en geen Spakenburg!
De stad Emmen heeft maar iets van 50.000 inwoners hoor. De gehele gemeente Emmen heeft wel iets meer dan 100.000 inwoners inderdaad.

Maandag 01 feb 2010 - 00:50:38
mren
mren
Inwoners zegt nog altijd niets over potentieel aan klanten...

Maandag 01 feb 2010 - 12:38:57
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Quote
lucky: De stad Emmen heeft maar iets van 50.000 inwoners hoor. De gehele gemeente Emmen heeft wel iets meer dan 100.000 inwoners inderdaad.
Het gemeentebestuur ziet Emmen als een "Stad van dorpen". Vandaar...
De busverbindingen van de buitendorpen (Emmens jargon) geven ook weer aansluiting op de trein. Zij worden kennelijk ook gezien als potentiele reizigers.

Zaterdag 20 feb 2010 - 13:23:39
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Even deze discussie weer uit het stof halen.
De Emmer halte Bargeres gaat definitief dicht volgens de laatste uitspraak van de provincie Drenthe. Meer hierover op: www.rtvdrenthe.nl
In het Dagblad van het Noorden werd Groen Links ofwel dhr Dijkgraaf nog even gewezen op zijn koerswijziging. Ooit stemde hij voor verplaatsing van de halte Bargeres richting Emmen Zuid, terwijl hij nu actie voert om de halte open te houden.
Niets mis mee zou je zeggen aan de borreltafel. Echter in de politiek kun je deze combinatie van verplaatsen en open houden niet verkopen.

Zaterdag 27 feb 2010 - 18:43:34
noof
noof
Vanaf maandag gaat de Nieuw-Amsterdamsestraat te Emn op slot tot 1 december, deze ligt naast het inmiddels in aanbouw-zijnde Emmen-Zuid.

Verder 3/4 apr geen treinen Emn-Co, de perrons te 'Emmen Centraal' zouden worden opgehoogd? Vraag me af hoe het afstapje bij ons in de Kiosk dan wordt..

Dan ook 24/25 apr geen treinen Emn-Mrb (volgens een andere brief Gbg), ook wegens verhoging?

Verder wordt er 's nachts veel gewerkt aan seinen en spoelen.

Zaterdag 27 feb 2010 - 23:09:35
train85
train85
Zwolle-Ommen gaat ook een keer in April of Mei een weekend dicht.

www.mat64.nl

Donderdag 11 mrt 2010 - 14:54:11
maxim
maxim
Twitter @M4xxM Facebook M4xxM
Quote
bjornl: Dat ligt natuurlijk ook aan het gewicht, maar bijvoorbeeld de genoemde SLT heeft inderdaad een hoger vermogen dan Mat '64 (als je een zesje met twee maal Plan V vergelijkt, bijvoorbeeld - gelijke lengte). SLT is dan ook niets "lighter" dan Mat '64.

2xPlan V: 104 m, 170 ton, 1100 kW
SLT-VI: 100 m, 176 ton, 2000 kW
Tsja, Het materieel kan nog zo 'light' of zwaar zijn, uiteindelijk haal je misschien het meeste winst met een hoge aanzetsnelheid. Heeft iemand enig idee wat de aanzetsnelheid (en/of de versnelling in m/s²) van de 'Turbo-V's' op Zwolle-Emmen is?

Laatst bewerkt door maxim op Donderdag 11 mrt 2010 om 15:50:02

Donderdag 11 mrt 2010 - 15:44:29
broek53
broek53
Kweeniezeker, maar volgens mij merk je er in de aanzet niets van dat hij op het eind nog een standje door kan schakelen. Je merkt het daarom pas in de hogere snelheidsregionen. Denk ik zomaar

Donderdag 11 mrt 2010 - 16:44:00
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Laatst had de trein 6 minuten vertraging richting Emn, en aangekomen in Emn was hij zelf -1.
Vanaf Nieuw Amsterdam kon hij echt zijn sokken erin zetten , én dat was ook te merken

Donderdag 11 mrt 2010 - 17:13:51
mdj
mdj
Qua rijtijden kan je met niet_opgevoerde stellen de dienstregeling rijden (zelf rijtijdmetingen gedaan aan de hand van stel 917, 2-3 weken terug), je hebt alleen heel weinig speling om vertraging uit te rijden.

Bij twijfel: gebruik beton.

Woensdag 17 mrt 2010 - 14:16:01
martinc
martinc
Quote
martinc: Volgende week komt het bestek m.b.t. de aanbesteding van de Vechtdallijnen op de markt. De vervoerders hebben tot 15 april om te reageren en hun aanbieding te doen. In mei wordt de winnaar bekend.....

Ben heel benieuwd wie mee gaan doen:
Arriva
Syntus
Veolia
Connexxion
NS
....
....
Ter aanvulling:
Abellio (NS Reizigers)
PolarisRail

Beide hebben bestek gedownload en/of Nota van Inlichtingenvragen gesteld. Bron www.aanbestedingskalender.nl

Woensdag 17 mrt 2010 - 14:21:08
mren
mren
Puur het opvragen van het bestek leidt nog niet tot inschrijven. Afhankelijk van het soort opdracht kan daar wel een factor 10 verschil in zitten.

Ik wacht met spanning op het persbericht dat er enorme belangstelling is vanuit diverse vervoerders om te mogen rijden, nog voordat er één inschrijving binnen is. Hebben wij (niet Enschede overigens) gehad bij aanbesteding van ons nieuwe stadskantoor, wethouder tettert lekker dat er iets van 85 of 100 belangstellenden zijn, terwijl er uiteindelijk maar 16 inschrijvers waren (dacht ik, zat toen op andere afdeling).

Woensdag 17 mrt 2010 - 14:44:38
luytjes
luytjes
Is NS dus van plan om niet alleen in het buitenland onder de naam Abellio te opereren, maar ook bij binnenlandse aanbestedingen?

Woensdag 17 mrt 2010 - 14:58:18
mren
mren
Dat zou zomaar kunnen, klein beetje vergelijkbaar met RegioNS. Wellicht om de (te) machtige bonden ('op elke NS-trein een conducteur!') beetje weg te houden.

Maandag 22 mrt 2010 - 08:39:55
martinc
martinc
De opdrachtgevers eisen echter geen conducteur maar een gastheer op iedere trein op Zwolle - Emmen.