Dienstregeling 2010, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
12-05-2009 22:33:31
dumpy_dump
dumpy_dump
Nee.  

12-05-2009 22:33:32
broek53
broek53
Neen hoor, verre van dat. RB Haarlem is bezig met de voorbereidingen en ik geloof dat eind 2010 de zaak van start gaat. Zie ook het DDAR-topic.  

14-05-2009 23:26:02
mhlvdijk
mhlvdijk
Quote
broek53: De principe-materieelinzet in de hiervoor besproken series in 2010, zoals het er nu uitziet:
* 3700/3900: DDAR en DDM-1
* 3300/4300/4600: SGM
* 4000/14700/7400/17400: SLT
* 5800: SGM en DDAR
* 5700: DDAR


Momenteel is de 4700 (de nieuwe 4600 dus) al veevervoer met slechts 6 bakken (en soms zelfs 5) SGM. Daar waar ooit nog wel eens 8 bakken DDM reed...
Ik zie het somber in als zometeen ook de 4300 van SGM wordt voorzien, waar in de spits ook 8 bakken DDM in rijdt. En neej, die 3700 gaat echt niet alles ontlasten, gezien dat deze eigenlijk nu ook in de spits al rijdt als 14300.
Waar komt dit idee vandaan?

Nu ik toch reageer... De 4900 zometeen nog maar tot Almere Centrum, ook in de avonduren! Dat betekent dus geen verbinding meer vanuit Almere Buiten.... En ook geen overstap, omdat die 3700 niet meer rijdt in de daluren.
Zijn er geen plannen om de 4900 alsnog door te trekken naar Oostvaarders, zoals de huidige situatie ook is (in de daluren dan, want dan zit ie de 3700 niet in de weg)?

Laatst bewerkt door mhlvdijk op 15-05-2009 00:00
 

14-05-2009 23:49:55
broek53
broek53
Tsja, het is wel vaker aan de orde geweest, maar op de Flevolijn wordt nu snel duidelijk wat het beleid bij NS is geworden: SLT en SGM hebben veeel meer staanplaatsen dan DDAR (logisch), en waar gepland wordt op de "vol" norm, staan er per trein een honderdtal reizigers of meer meer dan in DDAR.  


14-05-2009 23:51:46
fff604
fff604
Waarom zou de 3700 niet rijden in de daluren? Begrijp niet waar je dat vandaan haalt. Of bedoel je met daluren de avonduren?

Laatst bewerkt door fff604 op 14-05-2009 23:53
 

14-05-2009 23:59:26
mhlvdijk
mhlvdijk
Quote
fff604: Waarom zou de 3700 niet rijden in de daluren? Begrijp niet waar je dat vandaan haalt. Of bedoel je met daluren de avonduren?


Uhm ja, mijn fout. De avonduren en de zondag in dit geval.
 

15-05-2009 00:47:11
willy84
willy84
Quote
broek53: Tsja, het is wel vaker aan de orde geweest, maar op de Flevolijn wordt nu snel duidelijk wat het beleid bij NS is geworden: SLT en SGM hebben veeel meer staanplaatsen dan DDAR (logisch), en waar gepland wordt op de "vol" norm, staan er per trein een honderdtal reizigers of meer meer dan in DDAR.

Ik heb het volgens mij weleens vaker gezegd, moet het toch nog een keer zeggen:
Waardeloos.

Op die manier is het OV geen aantrekkelijk alternatief. Dat is iets dat het, met het oog op de vele files, wel zou moeten en kunnen zijn. Dat de NS wil bezuinigen laat onverlet dat mensen in een groeistad als Almere niet structureel al staand als haringen in een ton vervoerd willen worden. Het zou goed zijn als men ten kantore van de NS daar eens over naDENKT ipv naREKENT.
 

15-05-2009 01:35:04
broek53
broek53
Ongetwijfeld waar, en als iemand het geldelijk verschil tussen de uitkomsten van het denk- en het rekenwerk wil bijpassen, wint het zitcomfort het weer. Pas op om niet de erg vaak gemaakte vergissing te begaan om te denken dat een sterk verspitst vervoer ook maar bij benadering rendabel zou kunnen zijn; integendeel.
Het was columnist Biels in Op de Rails die al een jaar of tien geleden, kort na de verzelfstandiging van de NS schreef dat dat (die verzelfstandiging) jammer zou gaan worden voor de maatschappelijke functie van het spoorwegbedrijf en dat het concreet met name jammer zou zijn voor de forens in de Randstad. Na al die jaren krijgt hij op dat punt langzaamaan gelijk; NS is op alle fronten de eigen telcijfers naar beneden aan het afronden en de opslagen eraf aan het halen om maar materieel te besparen - het duurste productiemiddel immers.
Dat is overigens geen specifiek dienstregeling-2010-item.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-05-2009 01:35
 

15-05-2009 08:38:22
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
mhlvdijk: Nu ik toch reageer... De 4900 zometeen nog maar tot Almere Centrum, ook in de avonduren! Dat betekent dus geen verbinding meer vanuit Almere Buiten.... En ook geen overstap, omdat die 3700 niet meer rijdt in de daluren.
De overstap 4600-4900 te Alm is 10 minuten.
 

15-05-2009 08:57:25
robbertc
robbertc
Quote
broek53: Tsja, het is wel vaker aan de orde geweest, maar op de Flevolijn wordt nu snel duidelijk wat het beleid bij NS is geworden: SLT en SGM hebben veeel meer staanplaatsen dan DDAR (logisch), en waar gepland wordt op de "vol" norm, staan er per trein een honderdtal reizigers of meer meer dan in DDAR.
Niet direct de reden. Qua logica past DDAR heel goed op de Flevolijn. Echter, met de komst van een snelle IC 3700, is het noodzakelijk om in de stoptreinen met SGMm te rijden vanwege de rijkarakteristieken.

Overigens is het het plan om in de 3300/4300/4600-riedel in de spits veelvuldig met 3 stellen SGMm te rijden.

Laatst bewerkt door robbertc op 15-05-2009 08:58
 

15-05-2009 09:54:52
ruysdael
ruysdael
Dan blijf je toch redelijk wat overkill houden in de 3300, 9 bakken is echt te veel.
Quote
NS is op alle fronten de eigen telcijfers naar beneden aan het afronden en de opslagen eraf aan het halen om maar materieel te besparen - het duurste productiemiddel immers.
Dit verklaart al een hele hoop, voor wat betreft de 'besparingen' die afgelopen tijd zijn doorgevoerd.

Ik ben benieuwd wat ze in het kader hiervan in gaan zetten op de Zaanlijn vanaf december, solo zessen zal mij niet meer verbazen.
 

15-05-2009 10:36:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Ach, vrees niet. In het kader van de efficiëntie rijden er zelfs op zondagen nog treinen met 12 bakken IRM in de 2100. Da's ook wel ietwat overkill, al zijn het er de laatste tijd wel iets minder geworden volgens mij.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-05-2009 20:23:02
Joey666
Joey666
ik zit al jaren in het treinserie 4900 van Naarden-bussum naar hilversum sportpark. Ik zie de laatste maanden eigenlijk geen DD-ar rijden. Heel soms als je geluk heb zie ik er eentje rijden. Ik zit namelijk op de ROC van Amsterdam te Hilversum Sportpark en heb een mooie uitzicht op deze station.
Hopelijk gaat de 4900 serie een keertje weer in DD-ar rijden of ander intercity matriaal. Mat 64 begint ook een beetje saai te worden, dan heb ik meer over Plan T. Met de krappe banken.

Effe afwachten maar.

Als ik veranderingen zie, dan meld ik het gelijk.
 

16-05-2009 10:21:12
Damian
Damian
Quote
Joey666: dan heb ik meer over Plan T. Met de krappe banken.


Als er 1 matsoort krappe banken heeft dan is het de DDAR wel. En dan heb ik het over de 2e klas natuurlijk.

Verder is het inderdaad jammer dat de sprinterformule verder wordt uitgerold in 2010 op de Flevolijn. Daar doen 9 bakken SGMm niets aan af. Overigens moet ik het nog meemaken dat er veelvuldig 9 bakken SGMm komt te rijden op de Flevolijn. Dit kost namelijk 1 HC per trein extra en daar zijn er niet zoveel van, zeker niet in combinatie met de huidige personeelsstop bij NS.

Verder denk ik dat we met z'n allen zullen moeten accepteren dat we vanaf 2010 steeds meer een metronetwerk krijgen i.p.v. een treinnetwerk. En daar horen staanplaatsen bij zonder toilet
 

16-05-2009 12:41:30
ruysdael
ruysdael
Quote
Joey666: Hopelijk gaat de 4900 serie een keertje weer in DD-ar rijden of ander intercity matriaal. Mat 64 begint ook een beetje saai te worden, dan heb ik meer over Plan T. Met de krappe banken.
Dit topic doorlezen scheelt je al een hoop... Vanaf september SGM (en DDAR?) In de 5700/4900 en vanaf december enkel nog DDAR.
 

16-05-2009 17:35:28
lamote_ban
lamote_ban
Quote
Damian: Verder denk ik dat we met z'n allen zullen moeten accepteren dat we vanaf 2010 steeds meer een metronetwerk krijgen i.p.v. een treinnetwerk. En daar horen staanplaatsen bij zonder toilet

Zoals Amerikanen zo fraai zeggen: "welcome to the real world'.%08%

Laatst bewerkt door lamote_ban op 16-05-2009 17:35
 

16-05-2009 19:13:06
mhlvdijk
mhlvdijk
Die overstap op Alm is toch op een enkele reis van 50 minuten vanaf Almere Buiten (en Oostvaarders) ff 20% meer reistijd.... De verbinding was al zo aantrekkelijk. Vrees dat een overstap in Weesp gewoon weer sneller wordt..

Laatst bewerkt door mhlvdijk op 16-05-2009 19:14
 

17-05-2009 03:35:13
wietse
wietse
Op de verbinding Lelystad - Hilversum maakt het dan ook vrijwel niets uit momenteel welke verbinding je hebt, of je nou via Weesp gaat, of via de Gooiboog. Ik verkies meestal de Weesp-optie, omdat je dan in een trein kan wachten, ipv op een tochtig perron.

Toch jammer.
 

17-05-2009 09:08:11
Damian
Damian
Quote
mhlvdijk: Die overstap op Alm is toch op een enkele reis van 50 minuten vanaf Almere Buiten (en Oostvaarders) ff 20% meer reistijd.... De verbinding was al zo aantrekkelijk. Vrees dat een overstap in Weesp gewoon weer sneller wordt..


Voor de reizigers vanuit Lls is het een overstap van slechts enkele minuten vanuit de 3700. Vanuit Almo,Almb en Almp is het inderdaad een stuk minder.
Toch heb ik wel begrip voor de verandering in 2010 voor de 4900. Het wordt namelijk wat meer een echte IC. Eigenlijk zou de stop in Muziekwijk er ook uit moeten maar dat is met het aantal reizigersaantallen niet zo slim en een zeer slechte overstap vanuit Muziekwijk niet uit te leggen aan de reizigers. En dat is het voor Parkwijk, Buiten en Oostvaarders en zeker voor Lelystad wel.

Bovendien zou het ook wel erg druk worden op Oostvaarders in 2010. De 4600 en 4300 keren ook al te Almo. Omdat die serie's op elkaar gaan keren hou je twee perronsporen bezet.
 

17-05-2009 12:49:11
ruysdael
ruysdael
De 4900 (en 4300 tot Almo) is bij mijn weten ingekort tot Alm om de 3700 'als echte IC' (en niet 2 minuten sneller dan de stoptrein, zoals de 14300 nu) de ruimte te geven naar Lls.  

17-05-2009 13:35:10
keesje
keesje
Grotendeels komt het daar wel op neer inderdaad.  

17-05-2009 17:50:34
mhlvdijk
mhlvdijk
Quote
maccerr: De 4900 (en 4300 tot Almo) is bij mijn weten ingekort tot Alm om de 3700 'als echte IC' (en niet 2 minuten sneller dan de stoptrein, zoals de 14300 nu) de ruimte te geven naar Lls.


Wat nog allemaal niet verklaart waarom de 4900 's avonds en op zondag niet doorrijdt naar Almere Oostvaarders. Dan rijdt de 3700 immers niet meer en de 4300 en 4600 rijden dan richting Lelystad en houden dus geen sporen bezet aldaar.

Overdag prima overstap van de 3700 op de 4900 te Almere Centrum (ook voor Almere Buiten), maar 's avonds is dus ook Almere Buiten veroordeeld tot een overstap van 10 minuten op Centrum.
 

17-05-2009 22:31:41
keesje
keesje
De overstap 3700 - 4900 moet ook crossplatform worden in de drukste richting. Tot aan het begin van de middag keert de 4900 op spoor 901 te Alm en vanaf +/- 14.00 uur op spoor 904.  

18-05-2009 10:40:49
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
Damian: Overigens moet ik het nog meemaken dat er veelvuldig 9 bakken SGMm komt te rijden op de Flevolijn. Dit kost namelijk 1 HC per trein extra en daar zijn er niet zoveel van, zeker niet in combinatie met de huidige personeelsstop bij NS.
9 bakken SGMm komen in de plaats van 2xDDAR of een DDM, die kosten ook 2 HCs.
 

18-05-2009 19:32:26
Damian
Damian
Maar men had het over veelvuldig 9 bakken SGMm. Dus: veel meer treinen met 9 bakken SGMm dan zoals nu 8 bakken DDAR/Mddm.

Laatst bewerkt door admin op 18-05-2009 19:49, reden: Onnodige quote verwijderd
 

18-05-2009 19:47:48
robbertc
robbertc
1. Ik heb nooit 9 bakken SGMm gezegd, maar 3 stellen SGMm.
2. "veel meer treinen met 9 bakken SGMm dan zoals nu 8 bakken DDAR/Mddm": "veel meer" zeker niet, maar wel meer 3x SGMm dan nu bijvoorbeeld in de 4700 uit Flevoland komt. Voorbeeld: Nu rijdt er volgens mij 1 4700 met 3x SGMm per spits (althans, dat is de bedoeling), in 2010 rijden er in de 4600 2 of 3 per spits met 3x SGMm
 

20-05-2009 17:28:20
abcde
abcde
Op de site van Locov is aardig wat info geplaatst. O.a. een test met in de spits 6 IC's tussen Eindhoven en Amsterdam. Test gaat lopen tussen 31 aug. en 4 sept.

Laatst bewerkt door abcde op 20-05-2009 17:44
 

20-05-2009 17:48:12
raymond16
raymond16
Dat is niet helemaal slim gekozen: in het zuiden is dan nog vakantie, waardoor er minder aanbod van reizigers is. Hadden ze een week later moeten doen.

Laatst bewerkt door raymond16 op 20-05-2009 17:48
 

20-05-2009 17:53:51
MVB87
MVB87
Directe link Locov: http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/adviesaanvragen/2009/index002.aspx  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-05-2009 18:02:56
WesselE
WesselE
Quote
raymond16: Dat is niet helemaal slim gekozen: in het zuiden is dan nog vakantie, waardoor er minder aanbod van reizigers is. Hadden ze een week later moeten doen.

Het is bekend dat de reizigersaantallen hoog zijn, anders zouden de treinen sowieso nooit rijden. Ik denk meer dat dit een beproeving is in hoeverre deze treinen in de dienstregeling zullen gaan passen. Het valt me wel op dat de serie 260xx tot opvallend late tijden blijft rijden, vanaf 8.00 zijn er echt geen 6 treinen per uur meer nodig tussen Gdm en Ut, zo is mijn ervaring teminste (niet dat ik klaag ofzo%08%).

Overigens lijkt dit systeem me wel veel beter dan het huidige. Ik neem aan dat het materieel van de 26000 gewoon van de 6000 af wordt gehaald (bijv. 6021 met 1x DDAR en 26021 ook met 1x DDAR in plaats van 6021 met 2x DDAR), want als dat het geval is, dan heb je ook geen DDAR-aankoppelproblemen meer.

Laatst bewerkt door WesselE op 20-05-2009 18:13


'Okeh'
 

20-05-2009 18:41:42
raymond16
raymond16
Jammer dat reizigers in de spits dat reizigers tussen de Limburgse 800-plaatsen en Ht en verder reistijdverlenging hebben tot 10 minuten, door de lange stops in Ehv. Helaas is het ook niet gelukt blijkbaar om alles in een strakke ligging te krijgen. Zal wel met cargo paden te maken hebben?
Wel interessant dat de 10800 Ehv-Sgn gaat rijden en de 800 Mt/Hrl-Asd. Voor een eenweekse proef (in eerste instantie) best veel gevolgen voor de gehele treindienst. Benieuwd hoe dat uit gaat pakken. (in het kader daarvan is die testdatum wel slim gekozen). Het idee zelf vind ik overigens prima. Het is een traject waar nog veel groei mogelijk is.

Laatst bewerkt door raymond16 op 20-05-2009 19:21
 

20-05-2009 20:06:28
fabrierban
fabrierban
Hinderlijk is ook dat aansluitingen vanuit Oss richting Utrecht weer 5 minuten langer worden.  

20-05-2009 21:28:59
WesselE
WesselE
Het is ook nooit goed hé? Ik vind het al een behoorlijke prestatie dat men erin is geslaagd om 24 treinen per uur op dubbelspoor te proppen tussen Ht en Ut, en wat is nou 5 minuten?


'Okeh'
 

20-05-2009 21:47:32
fabrierban
fabrierban
Ja, dat snap ik.
Maar waar is die 10 minuten nou eigenlijk voor nodig?
Er is zelfs in de ochtendspits op dit moment geen IC waar alle zitplaatsen bezet zijn.

Laatst bewerkt door fabrierban op 20-05-2009 21:47
 

20-05-2009 21:58:16
keesje
keesje
Men wil gewoon het hoogfrequent rijden testen op de corridor Ehv-Ut-Asd. That's all.  

20-05-2009 22:02:01
keesje
keesje
Quote
fabrier: Hinderlijk is ook dat aansluitingen vanuit Oss richting Utrecht weer 5 minuten langer worden.


En die van de 3600 uit Tb op de IC naar Ut is 5 minuten korter geworden.
 

22-05-2009 15:21:25
mren
mren
Daar zat toch nooit iemand in? %08%  

22-05-2009 15:31:49
keesje
keesje
Meer dan de 3600 uit Oss, dat is zeker. Er komen meer overstappers met de 4400 (Oss, Ow, Rs, Hto) mee die naar Ut willen dan met de 3600 (alleen Oss).

Vanuit Tb is voor mijn gevoel (iets dat ik dagelijks zelf zie) het aantal overstappers uit de 13600 (uit Tb, Tbwt, Tbr, Gz en Bd) veel groter dan uit de 3600 (alleen Tb en Bd). Daarnaast is de overstaptijd vanuit Tb met de 13600 op de 3500 ook veel korter (8 minuten) dan vanuit de 3600 op de 800 (12 minuten, maar vaak nog meer omdat de 3600 meestal te vroeg in Ht aankomt).
 

22-05-2009 18:27:24
daniel81
daniel81
Hoe zit het eigenlijk met de bezetting van de 3600 en de 13600 in het algemeen? Is de 13600 drukker dan de 3600?
Voordat de 13600 bestond, was Tb-Ht het drukste traject van de 3600: als het merendeel nu de 13600 neemt, past dat dan of zijn die treinen tamelijk gezellig?
 

23-05-2009 21:27:32
ruysdael
ruysdael
Quote
broek53: Daar kun je feitelijk alleen maar naar raden, maar in dit geval is het wel duidelijk: een soort gewoonterecht. De 1500 kan als onderdeel van de Noord-Oost niet in comfort terug naar het niveau DDM, de Flevolijn (ic de 3900) is nooit anders geweest.
Het is hier wellicht een stukje off-topic, maar ik heb hier toch een vraag over .

Waarom mocht de Intercity tussen Haarlem en Amsterdam (als onderdeel van de IC Haarlem - Maastricht) destijds (2006) wel terug naar niveau DDM (800 -> 5400) en mag de 1500, in dit geval, dat niet?
 

23-05-2009 23:53:17
davidov08
davidov08
Het is natuurlijk (opnieuw) maar speculatie, maar je zou kunnen denken aan:

1. De rit Asd-Ass-Hlm is 15 min, de rit Asd-Hvs-Amf is 35 min met tussenstop in Hvs: het 1500 traject is mogelijk meer IC waardig te noemen dan het laatste takje van de 'oude' 800.

2. De status van Asd-Hlm is lager dan die van Asd-Amf, denk aan het type reizigers (niet voor niets "Gooilijn") en het percentage dat na Amf doorreist (op de NO en naar Es), ofwel 'belangrijke' IC-reizigers.

3. De hele DRGL en omlopen waren in 2006 natuurlijk anders; er waren toen vast andere plekken waar het IC materieel (VIRM, ICx) harder nodig was en zodoende nergens IC mat vrijgemaakt kon worden voor een 'simpele' 5400. Bovendien waren de nieuwe VIRM4's natuurlijk toen nog niet beschikbaar, en was ICM nog niet gereviseerd en had zodoende minder plaatsen per bak (en waren dus langere combinaties nodig, terwijl nu bijv. ICM van NO naar 1500 overgeheveld kan worden). Dit alles lijkt mij persoonlijk de belangrijkste reden.

Laatst bewerkt door davidov08 op 23-05-2009 23:56
 

24-05-2009 10:21:25
ruysdael
ruysdael
Dat er geen IC-materieel in de 5400 heeft volgens mij ook te maken met het feit dat deze keert op de 4800.  

24-05-2009 10:30:46
broek53
broek53
Zonder ook maar een moment daar weer over te willen gaan doorleuteren, moeten we wel vaststellen dat de 5400 een stoptrein is die Spaarnwoude overslaat, en dus helemaal niet bedoeld is als intercity. Op de Oude Lijn was in Drgl 2007 al rekening gehouden met wat we misschien in 2010/2011 zullen gaan zien: de IC's die van de Schiphollijn af gaan en over Haarlem gaan rijden (treinen vergelijkbaar met de 2100, en de 2200), met daarin VIRM. dat had in 2007 moeten gaan lopen met de ingebruikneming van de HSL...

Laatst bewerkt door broek53 op 24-05-2009 10:31
 

24-05-2009 10:41:10
ruysdael
ruysdael
Het zal mij benieuwen hoe ze die treinen af gaan wikkelen. Ik begrijp goed dat de 2100 extra gaat rijden bovenop de treinen die nu al tussen Amsterdam en Haarlem rijden? In dat geval ben ik ook benieuwd hoe ze die treinen af gaan wikkelen in Asd, de 2100, 2200, 4800, 5400 (en 6300?) zullen allemaal afgehandeld moeten worden op de lage sporen. En de 2600 zou een 20-minuten-kering hebben als die geen ander pad krijgt, of niet gekoppeld wordt aan een andere serie. Of dit het goeie topic daarvoor is, is afhankelijk van de HSL, ik hoop het eerlijk gezegd wel .  

24-05-2009 11:06:54
broek53
broek53
In het ontwerp 2010/2011 liggen de treinen nogal handig: de 2100 en de 2200 kerenop elkaar en hebben 1 spoor nodig, de 4800 en 5400 schuiven wat en keren op zichzelf op een een ander spoor. De 6300 komt in het verhaal niet meer voor. Voor Asd C is dat erg gunstig: de hele Haarlemse hoek kan afgehandeld worden op spoor 1 en 2a.
(Voor de goede orde: dit komt wat 2010 pas later het jaar aan de orde en ik denk uiteindelijk in 2010 helemaal niet meer).
O ja: de 2600 komt in een ander pad te liggen met een kering van een minuut of 7. Voorlopig is hij doorgetrokken gedacht op de 3900 naar Lelystad. Er komt ook een serie met het vage nummer 13900 die zoiets als Gvc - Asd stoppend gaat rijden, en die in Asd geknoopt wordt aan de 4600 naar Almere (alles voorlopig en zonder garantie natuurlijk).

Laatst bewerkt door broek53 op 24-05-2009 11:10
 

24-05-2009 11:18:09
ruysdael
ruysdael
2a is dan neem ik aan bestemd voor de 2200/2100, die momenteel piek-momenten kent van 12 bakken VIRM. Maar wat ik niet snap: veranderen de tijden van de 4800/5400, want zoals het er nu naar uitziet zouden deze een half uur langs het perron moeten staan, als deze op zichzelf gaan keren.

edit: Ik zie kans voor de 2600 voor DD-AR/DDM-1, als de 3900 (en dus ook 3700) in dezelfde omloop verwikkeld komen te zitten heb je anders wel erg veel VIRM nodig %02% (DDM-1 uit 2200 -> 2600).

Laatst bewerkt door ruysdael op 24-05-2009 11:20
 

24-05-2009 11:18:49
keesje
keesje
Dit alles met de belangrijke noot dat wel de HSL gaat rijden.  

24-05-2009 11:24:51
broek53
broek53
2600 zal geen DDM/DDAR worden, om dezelfde reden als de 1500. Althans: als het aan de commercie-kant van NSR ligt. De 4800 en 5400 verschuiven inderdaad, om ruimte te maken voor de 2100 en 2200. Zij schuiven nu eens de goede kant uit.  

24-05-2009 11:37:18
ruysdael
ruysdael
Wow, het klinkt allemaal goed. Nu maar wachten tot de HSL open is dan . En ik ben t.z.t. erg benieuwd hoe e het gaan oplossen qua materieel (er moet dan toch ergens VIRM/IC-mat vandaan komen voor de 3900/3700).

Laatst bewerkt door ruysdael op 24-05-2009 11:37
 

24-05-2009 11:39:36
Iceman
Iceman
3900/3700 mag dan vast wel weer met het niet IC mat DDM-1....


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

24-05-2009 11:44:00
ruysdael
ruysdael
Zoals al eerder vermeld stond: in 2010 ja. Op de Flevolijn is dat al 20 jaar niet anders. Als de HSL klaar is, misschien wat anders (vanwege de 2600).

Laatst bewerkt door ruysdael op 24-05-2009 11:46
 

25-05-2009 10:11:26
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
broek53:Er komt ook een serie met het vage nummer 13900 die zoiets als Gvc - Asd stoppend gaat rijden, en die in Asd geknoopt wordt aan de 4600 naar Almere (alles voorlopig en zonder garantie natuurlijk).


hoe zit het dan met de 6300? Als die blijft dan heb je 6 stoppers per uur tussen Laa en Ledn (5000/6300/13900). Of komt de 13900 in plaats van de 6300 (via Shl)?

Laatst bewerkt door SleutelMan op 25-05-2009 10:11
 

25-05-2009 10:12:34
ruysdael
ruysdael
Vergeet niet dat de 3400 komt te vervallen op Hlm-Gvc he .  

25-05-2009 10:13:44
dumpy_dump
dumpy_dump
De 5000 vervalt op dat traject, en gaat rijden vanaf Gvc. Laa-Gv wordt alleen maar door ICs bediend (die op beide stations stoppen).  


25-05-2009 13:54:28
hugovis
hugovis
De directe verbinding tussen de stopstations tussen Den Haag en Hoofddorp en Amsterdam Zuid e.v. (5000+5700) vervalt, begrijp ik? Komt daar nog iets voor terug? De genoemde verbinding is, zeker in de spits, een ondergewaardeerde!  

25-05-2009 14:16:06
daniel_ddr
daniel_ddr
Voor Den Haag in ieder geval: de NoordOost zou immers vanaf Shl doorgetrokken worden naar Gvc waarmee de verbinding met Asdz zelfs sneller wordt
De 5700 werd volgens mij ingekort tot Hfd-Ut, waarmee er voor Hfd weinig tot niets veranderd.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 25-05-2009 14:17


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-05-2009 15:41:08
kniesoor
kniesoor
Wat komt er nog op Nieuw-Vennep dan?  

25-05-2009 16:04:39
daniel_ddr
daniel_ddr
De al genoemde nieuwe stopper 13900 Gvc-Asd


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-05-2009 19:16:43
keesje
keesje
Die dan ook Sassenheim zou moeten bedienen.  

25-05-2009 19:32:41
hugovis
hugovis
Hmm, dat gaat dus betekenen dat enkele honderden/duizenden forenzen worden opgezadeld met een extra overstap.
Waarom is er dan voor gekozen om die 13900 naar Asd te laten rijden? Er zijn geen mogelijkheden om die 13900 en de 5700 te koppelen of om 6x per uur (5700/6300/13900) een stoptrein tussen Leiden en Den Haag te laten rijden?
 

25-05-2009 19:39:17
ruysdael
ruysdael
Op dit moment moeten honderden/duizenden mensen overstappen voor de richting Ass/Asd. Dus zoveel maakt het niet uit, bovendien heb je tegen die tijd een Intercity van Leiden naar Amsterdam Zuid (NO).  

25-05-2009 20:05:52
ruysdael
ruysdael
Quote
Vanwege aanhoudende klachten over materieeltekort bij SGM stel ik voor om alle treinen voortaan met 1 stel te plannen. Dan hebben we voldoende stellen over om als dat ene stel per ongeluk een keer stuk gaat, een ander stel in te zetten. Dat er dan standaard reizigers achterblijven is niet zo boeiend, de trein rijdt in ieder geval op geplande lengte en er is voldoende reserve.

Welkom in de echte wereld.
Het zou niet geheel onverstandig zijn om wat minder in te plannen dan 'op papier' inzetbaar is. Want sinds de revisie is er een structureel tekort aan inzetbare stellen. Dan kan je wel krampachtig vast blijven houden aan de 'stellen die op papier inzetbaar zijn', maar in de praktijk werkt dat gewoon niet! Kijk maar eens naar de spots van de 7500 van vandaag? Zie jij SGMm daartussen zitten of zie ik het? En dat is niet alleen vandaag, dat is dagelijks. Is het niet in het Oosten, dan speelt het wel op de Flevo- en Zaanlijn%05%. Door blindelings plannen te maken die gebasseerd zijn op de 'op papier' inzetbare stellen, terwijl je weet dat er dagelijks een tekort is aan inzetbare stellen, steek je wat mij betreft je kop in het zand. Te korte treinen zouden eigenlijk beboet moeten worden, net als in het busvervoer gebeurd bij rituitval.
 

25-05-2009 20:12:38
mren
mren
Quote
maccerr: Het zou niet geheel onverstandig zijn om wat minder in te plannen dan 'op papier' inzetbaar is.


Dat gebeurt reeds, ik denk slechts zo'n 150 jaar.

En op grond waarvan wilde je boetes uit gaan delen? Leuk gelegenheidswetje ofzo compleet met verplichting tot het nooit achterlaten van reizigers en het altijd bieden van een zitplaats?

In de echte wereld, zijn dat soort zaken af te dwingen bij concessie-overgangen waarbij vervoerders in kunnen schrijven op vooraf en eenzijdig vastgelegde minimumeisen. Zijn deze eisen te hoog: geen inschrijvers, geen trein.
 

25-05-2009 20:16:51
ruysdael
ruysdael
Quote
mren:
Quote
maccerr: Het zou niet geheel onverstandig zijn om wat minder in te plannen dan 'op papier' inzetbaar is.


En op grond waarvan wilde je boetes uit gaan delen? Leuk gelegenheidswetje ofzo compleet met verplichting tot het nooit achterlaten van reizigers en het altijd bieden van een zitplaats?
NS heeft van die mooie lijsten, waarop het aantal reizigers per trein staat weergegeven (diezelfde lijsten aarbij het reizigersaantal voor het gemak naar beneden wordt afgerond). 15-minuten-norm: Staanplaatsen gedoogd, >15-minuten: 90% kans op een zitplaats. Iets in die trant.

Het rijden van solo stellen SGM of 4 bakken i.p.v. 6 in de spits, omdat NS haar materieel(planning) niet op orde heeft, is in mijn ogen ontoelaatbaar.

En het gebeurt reeds 150 jaar: care? Is de groei van reizigers in die 150 jaar gestagneerd? Zijn er nu niet meer mensen de dupe van dit soort strapatsen? Je hoeft nooit te vernieuwen?

Laatst bewerkt door ruysdael op 25-05-2009 20:18
 

25-05-2009 20:23:08
mren
mren
Al zou NS tot op het kleinste niveau weten in welke trein op welke dagen (afhankelijk van files, temperatuur, feestdagen etc.) hoeveel mensen in welke trein zitten dan het nog niet wettelijk afdwingbaar dat er bepaalde hoeveelheden materieel in worden gezet. Om nog maar te zwijgen over detailgeneuzel. Er komt echt geen plicht dat NSR in trein X 6 bakken SGM in moet zetten of anders een boete krijgt van 5.000 euro ofzo.

En hoezo 'care?' ? Jij stelt dat er minder materieel moet worden ingepland dan er beschikbaar is. Vervolgens stel ik dat dat al 150 jaar gebeurt. Dus wat wil je nou zeggen?

Laatst bewerkt door mren op 25-05-2009 20:24
 

25-05-2009 20:34:03
robbertc
robbertc
Quote
maccerr: voor het gemak naar beneden afgerond
Dit gaat toch te ver, maccerr. Dát zie je, mag ik hopen, toch zelf ook wel. Stelletje amateurs aan het roer, en een Amsterdammer met een grote waffel weet wel even precies te vertellen hoe het moet. Ik hoop dat je je zelf nog gelooft..
 

25-05-2009 20:35:41
ruysdael
ruysdael
Quote
mren: Al zou NS tot op het kleinste niveau weten in welke trein op welke dagen (afhankelijk van files, temperatuur, feestdagen etc.) hoeveel mensen in welke trein zitten dan het nog niet wettelijk afdwingbaar dat er bepaalde hoeveelheden materieel in worden gezet. Om nog maar te zwijgen over detailgeneuzel. Er komt echt geen plicht dat NSR in trein X 6 bakken SGM in moet zetten of anders een boete krijgt van 5.000 euro ofzo.
Dat zeg ik niet. Ik stel dat er voldoende materieel ingezet moet worden om aan de behoefte te voldoen. 4 bakken SGM in de 4756 of 2 bakken in de 7000 (spits) noem ik dat niet. Het gaat me niet zo zo zeer om het materieeltype, maar meer om het feit dat er te korte treinen rijden. Ik zie het met de huidige coalitie (CDA-PvdA, [...]) niet gebeuren, maar ik vind dat NS er doorgaans de kantjes vanaf loopt in een aantal regio's.

Quote
mren: En hoezo 'care?' ? Jij stelt dat er minder materieel moet worden ingepland dan er beschikbaar is. Vervolgens stel ik dat dat al 150 jaar gebeurt. Dus wat wil je nou zeggen?
Wat ik wil zeggen is dat het geen steek uit maakt of het al 150 jaar gebeurt of niet. In het streekvervoer is ook het nodige veranderd in 150 jaar, in positieve zin!
 

25-05-2009 20:36:31
mark
mark
Mark: En nu is het wel weer genoeg.
Graag weer terug naar een normale discussie anders komt er even een afkoel-slotje op%05%
 

25-05-2009 20:43:20
ruysdael
ruysdael
edegroot: bericht verwijderd, zie bericht hierboven

Laatst bewerkt door edegroot op 25-05-2009 21:16
 

25-05-2009 21:04:15
keesje
keesje
Die 1e klas afdelingen van VIRM zijn nog altijd niet gedeklasseerd. Ik vraag me overigens af óf en wanneer dat dan wel gebeurt. Heb tot nu toe niet de indruk dat het nou zoveel problemen oplevert in de zin dat 2e klas reizigers massaal moeten staan en iedereen in de 1e klas kan liggen (integendeel, daar is het in de spits vaak nóg voller!).

Hoe dan ook: je punt is vooral het tekort aan SGM. Ook bij SGM wordt hoe dan ook minder diensten gesteld dan het aantal beschikbare stellen. Althans, bij de start het plannen van een nieuw wijzigingsblad. Als in de tussentijd veel defecten optreden of stellen schade oplopen, dan wordt het lastiger om de diensten volgens papier uit te voeren.

Maar ik denk dat ik je niks nieuws vertel.
 

25-05-2009 21:10:06
ruysdael
ruysdael
Quote
keesje: Hoe dan ook: je punt is vooral het tekort aan SGM. Ook bij SGM wordt hoe dan ook minder diensten gesteld dan het aantal beschikbare stellen.
Gelukkig, in tegenstelling tot wat anderen beweren hier (...), gebeurt het dus wel %06%. Maar hoe is het mogelijk dat we, ondanks dat, bijna dagelijks te maken hebben met een tekort aan rijdend SGM? Treden er dusdanig veel defecten op?

Laatst bewerkt door ruysdael op 25-05-2009 21:11
 

25-05-2009 21:13:00
mren
mren
Dat dat al 150 jaar gebeurt, is nu net wat ik je hierboven vertelde, maar je leest denk ik vooral de dingen die je wil lezen.  

25-05-2009 21:13:42
keesje
keesje
Het kan zoveel oorzaken hebben, een aantal heb ik genoemd. Maar als je niet wilt geloven dat het aantal diensten lager is dan het aantal in dienst zijnde stellen, dan houdt de discussie snel op en gaat ie naar het nivo 'tekorten Plan V in Brabant'.  

25-05-2009 21:15:09
ruysdael
ruysdael
Sorry, ik vatte het op als in: 'er wordt al 150 jaar ingepland wat op papier inzetbaar is' .

Ik begin me dan wel af te vragen hoe groot die marge is. En of er bij het ene materieeltype niet een grotere marge (SGM blijkbaar) moet zijn dan bij het andere.
 

25-05-2009 21:21:16
robbertc
robbertc
Al eens aangehaald, maar ben niet te beroerd om het nog eens aan te stippen: Bekijk de recente spots van de (1)9800 eens. Daar vind je het SGMm. Door de problemen met SLT is er een schuifplaatje ontstaan met de reserve die voor dat SLT gesteld is. Daar kun je dingen van vinden, maar volgens mij is het geplande aantal SGMm'en wel op de baan..  

25-05-2009 21:24:50
ruysdael
ruysdael
Ik snap dat dat een tijdelijke oorzaak is (sinds eind april?), maar dit speelt al wat langer. Zie bijvoorbeeld maart 2009, een maand waarin dagelijks mat'64 of DD-AR op de Zaan- en Flevolijn heeft gereden, ik weet niet anders of er is zeker wekelijks vervangend materieel op de Zaanlijn (ook in het 4000 en 7300-tijdperk, het is beginnen te gaan spelen na de renovatie. Toen werden de 'kinderziektes' als oorzaak gegeven, maar eigenlijk is het sindsdien nooit opgehouden).  

25-05-2009 21:42:21
broek53
broek53
Quote
maccerr: Ik begin me dan wel af te vragen hoe groot die marge is. En of er bij het ene materieeltype niet een grotere marge (SGM blijkbaar) moet zijn dan bij het andere.
Kijk, dat is een normale vraag. De standaard voor de Sprinterdrietjes de laatste paar wijzigingsbladen is een inzet van 57 stellen (diensten) op een bestand van - zoals bekend - 60 stellen. In die 57 zit ook het onderhoud (in Leidschendam) opgenomen. Of er in die diensten ook nog "exploitatie reserve" zit (stellen die de hele dag stilstaan), weet ik niet. De overige 3 stellen zijn de technische reserve, die langduriger defecten moet opvangen en uiteraard botsschades en zo. Met de 2941 voorlopig uitgeschakeld is die reserve dus niet royaal.

Overigens lijkt mij het topic "dienstregeling 2010" bij uitstek niet geschikt om deze kwestie te bediscussieren, zeker niet voor de vierde of vijfde keer.
 

25-05-2009 21:44:16
kleine_man
kleine_man
Quote
mren: Er komt echt geen plicht dat NSR in trein X 6 bakken SGM in moet zetten of anders een boete krijgt van 5.000 euro ofzo.



Die plicht is er nu ook niet. Als de NS de 800 met een wadlopermotorwagen wil gaan rijden, kan kunnen ze dat doen. Of het financieel gunstig is, is natuurlijk een heeeel andere vraag
 

25-05-2009 21:48:35
edegroot
edegroot
Quote
broek53: Overigens lijkt mij het topic "dienstregeling 2010" bij uitstek niet geschikt om deze kwestie te bediscussieren, zeker niet voor de vierde of vijfde keer.
En daarmee besluit ik bij deze dat de discussie nu klaar is.
AUB weer ontopic. Als er nog iemand is die zich geroepen voelt toch te reageren, dan zullen deze berichten direct worden verwijderd.

Laatst bewerkt door edegroot op 25-05-2009 21:52
 

25-05-2009 23:38:39
MaartenH
MaartenH
Ik snap de keuze voor het verwijderen van de 4700 op de zaanlijn niet helemaal.
Waarom zou je de 4000 terug willen hebben? Mijn ervaring is dat die SGMm in de 4000 bijna volledig leeg uit asd wegging, terwijl de 4700 vrij vol weg gaat richting weesp.

En wie wil nu een sprinter naar rot? Je neemt toch voor zo´n afstand een intercity?

Ik vindt dit weer echt een verschraling van het vervoer in de zaanstreek. Nog slechtere bereikbaarheid van het gooi (en dan vooral hor )
En waarschijnlijk nog meer van dat ellendige DD-AR materieel wat geenzins voldoet in de sprinter diensten op de zaanlijn. (zowel in gebruiksgemak als rijdtijden)
 

25-05-2009 23:41:35
Iceman
Iceman
Er rijdt in het weekend planmatig DDAR op de zaanlijn, en dan rijdt het ook gewoon op tijd...


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

25-05-2009 23:51:37
broek53
broek53
Het is duidelijk: iedereen ziet altijd wat-ie wil zien en in zijn straatje uitkomt. Toen de 4000 aan de 4500 geknoopt werd, was het gehuil niet van de lucht dat de zaanstreek zijn rechtstreekse verbinding verloor met amsterdam Amstel en Zuidoost. Dat verzin ik niet; je hoeft het topic over de drgl 2009 maar door te spitten. dat gehuil was in zoverre terecht dat er veel meer doorgaande reizigers zijn van de Zaanstreek naar zuidoost dan naar Weesp en Flevoland. De volle treinen die je waarneemt in de 4700 zijn vooral gevuld met doorgaande reizigers van Sloterdijk naar Flevoland en 't Gooi - en die worden dan ook aardig slechter van het knippen van de 5800 en de 4600 in Amsterdam, dat is waar.
Overigens is er niet voor gekozen om de 4700 van de zaanlijn te verwijderen, maar om de 4000 los te koppelen van de 4500. Daar hebben we het hier uittentreure over gehad. Daarmee keerde het oude "probleem" terug van de keringen van de 4000, die in Amsterdam C zeer ongewenst is. Herstel van de situatie uit 2007 en 2008, waar men content mee was, lag dus meer dan voor de hand.

Laatst bewerkt door broek53 op 25-05-2009 23:55
 

26-05-2009 10:54:54
ruysdael
ruysdael
Quote
MaartenH: Ik snap de keuze voor het verwijderen van de 4700 op de zaanlijn niet helemaal.
Waarom zou je de 4000 terug willen hebben? Mijn ervaring is dat die SGMm in de 4000 bijna volledig leeg uit asd wegging, terwijl de 4700 vrij vol weg gaat richting weesp.

En wie wil nu een sprinter naar rot? Je neemt toch voor zo´n afstand een intercity?)
De reizigersstroom Zaanstreek-Weesp is volgens mij echt heel gering. Een verbinding Zaanstreek-A'dam Amstel/Bijlmer is, met name voor de studenten aan de HvA (en in zeker zin ook UvA, hangt af van de locatie), veel meer te prefereren. In de spits vanaf december 4x per uur, een goeie zaak! Dat 'ellendige' DD-AR (ik zie het probleem niet, het rijdt altijd keurig op tijd, en er is meer kans op een zitplaats dan in een Sprinter) zal in december waarschijnlijk ook verleden tijd zijn. De Zaanstreek is immers niet meer gekoppeld aan Lelystad ('s avonds de DD-AR-bron), en als alles verloopt volgens plan ook geen SGMm meer, maar SLT.

Laatst bewerkt door ruysdael op 26-05-2009 10:59
 

26-05-2009 12:08:44
MaartenH
MaartenH
Ik maak redelijk vaak mee op wp dat de DD-AR daar de 5700 richting hilversum / utrecht niet haalt. Geen idee of dat is om het feit dat er op asd te laat wordt gefloten, maar met de SGMm haal ik hem altijd, en de DD-AR heeft hem nu al 2x gemist.
Verder, de DD-AR is echt klote materieel met fietsen. Bijna nergens is fatsoenlijk ruimte voor je fiets, en die klapstoeltjes zijn niet meer als een omhoog gewaardeerd stukje hout.
Verder snap ik het planmatig inzetten van DD-AR ook niet helemaal in het weekend? Er staat genoeg SGMm op wtg, waarom zet je dat niet in?
 

26-05-2009 12:14:17
broek53
broek53
Er zijn hele volksstammen die SGM klotematerieel vinden (en dat is tevens de laatste keer dat ik zo'n woord in mijn mond neem, zelfs als citaat) en die daarom gillen van vreugde dat er in het weekend DDAR ingezet wordt. We gaan het wat mij betreft hier niet weer over de kwaliteiten van het materieel hebben en de meningen daarover als het aan mij ligt, en ook niet over de inzet van het materieel in de dienstregeling 2009 (dit topic gaat over 2010).  

26-05-2009 13:08:56
hugovis
hugovis
Quote
maccerr: Op dit moment moeten honderden/duizenden mensen overstappen voor de richting Ass/Asd. Dus zoveel maakt het niet uit, bovendien heb je tegen die tijd een Intercity van Leiden naar Amsterdam Zuid (NO).

Nee, naar Ass/Asd hoeft dat niet. Er gaat immers een overstapvrije verbinding daar naartoe. Bovendien is "ja maar, daar is het ook" natuurlijk een kulargument.
Op de zuidelijke ring van Amsterdam staat óf file óf je rijdt er langzaam, op de A4 liggen er 2x5 rijstroken asfalt en de gehele corridor Den Haag/Leiden - Amsterdam Zuid komt vaak genoeg terug in de filemeldingen. De NS wil op die verbinding niet eens een overstapvrije service aanbieden tussen de herkomst- en bestemmingsgebieden. Ja, alleen een doorgetrokken intercity naar Den Haag die tussendoor alleen op een intercitystation stopt, één keer in het halfuur. Volgens mij laat je dan, als vervoerbedrijf, een behoorlijke kans liggen.
 

26-05-2009 13:19:52
ruysdael
ruysdael
Wat is dan de overstapvrije verbinding tussen de stoptreinstations tussen Den Haag en Hoofddorp met Ass en Asd? (behalve die spits 6300-en, die een omweg maakt via Haarlem en die gaan verdwijnen)

Ik zie het probleem niet, nu rijdt er toch ook 2 maal per uur een trein van Leiden naar de Zuidtak? Alleen op de stoptreinstations dienst dan overgestapt te worden op Leiden danwel Schiphol, daar komt een rechtstreekse verbinding met de Lelylaan, Sloterdijk en Amsterdam Centraal voor terug.
 

31-05-2009 19:53:17
frer
frer
Op het Duitse Drehscheibe-online lees ik net dat CNL met z'n drie nachttreinen alleen nog in het weekend naar Asd komt; doordeweeks wordt tot Dortmund gereden, zoals nu al gebeurd met de Wenen/Milaan. Zie http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?30,4284749  

31-05-2009 20:14:48
willy84
willy84
Dat vind ik uiteraard erg jammer. Het geeft Amsterdam natuurlijk extra cachet. Ben benieuwd of dit een bezuiniging is ivm de weinige passagiers of de bekende vertraging, alhoewel ik van de laatste de laatste tijd niet veel hoor.  

07-06-2009 20:27:32
ruysdael
ruysdael
Komt er m.i.v. december 2009 nog verandering voor wat betreft de 14560? Ik zie de trein nooit verder dan 2 hooguit 3 bakken gevuld. Daar zou een VIRM-IV een perfect maatje voor zijn.  

07-06-2009 20:32:34
robbertc
robbertc
De DDM1-omloop in de 14500 blijft zoals die is.. De 14500 is dan ook wel een ideale serie voor DDM1. Het is relatief duur materieel, en met de 14500 rijdt die alleen maar in spits. Inderdaad wel zonde dat met een afname van het reizigersaanbod, zulk 'groot' materieel wordt ingezet..  

07-06-2009 20:41:20
ruysdael
ruysdael
Oke, duidelijk .

Ik had zelf een plan in m'n hoofd dat er in grote lijnen als volgt uit zou zien:
14554 VIRM-IV
14560 VIRM-IV
dagovergang
14521 DDAR (uit 3400)
14527 2xVIRM-IV

De DDM-1 stam die je zo uitspaart zou je bijvoorbeeld in de 3700/3900.

Het is niet meer dan een hersenspinseltje. Ik wist niet dat DDM-1 relatief duur materieel was, en in de 3700/3900 is het natuurlijk de hele dag aan de bak. Wat dat betreft is de 14500 wel een geschiktere serie.
 

07-06-2009 20:43:59
Iceman
Iceman
Lekker ruim voor de reizigers van de 14500 die DDM-1%02%. Blijft de 14554 trouwens gewoon een VIRM IV? 14554 is nu VIRM omdat de 14521 VIRM moet zijn tbv van de 2200 op Asd.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

07-06-2009 21:55:22
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
robbertc: De DDM1-omloop in de 14500 blijft zoals die is.. De 14500 is dan ook wel een ideale serie voor DDM1. Het is relatief duur materieel, en met de 14500 rijdt die alleen maar in spits. Inderdaad wel zonde dat met een afname van het reizigersaanbod, zulk 'groot' materieel wordt ingezet..


Dat kun je nu nog helemaal niet met zekerheid gaan zeggen dat ie blijft zoals die is want daar is nog geen besluit over genomen .

Per 1 december is namelijk het onderhouds bedrijf Zaanstraat gesloten en waar het DDM-1 heen gaat voor onderhoud is nog niet bekend , De Plan V en Plan T`s gaan de komende maanden over naar Maastricht in Onderhoud daar.
 

07-06-2009 22:08:15
robbertc
robbertc
Ik kan dan ook alleen maar zeggen wat de plannen schrijven zoals ze er op dit moment liggen. Het is nog lang geen december, dus de plannen kunnen altijd nog wijzigen. Ik hoop niet dat ik dat steeds hier hoef te melden, maar dat dat hier wel begrepen wordt..  

08-06-2009 01:44:52
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
Iceman: Lekker ruim voor de reizigers van de 14500 die DDM-1%02%. Blijft de 14554 trouwens gewoon een VIRM IV? 14554 is nu VIRM omdat de 14521 VIRM moet zijn tbv van de 2200 op Asd.


Achjah, 14500 serie blijft een lastige, ns kan het beter anders aanpakken omdat de treinen op deze manier momenteel worden benut:
Richting Asd: 1e, 3e en 4e bak zijn overvol (ivm indeling station sloterdijk).
Richting Hn: voorste en laatste 2 bakken erg vol (ivm indeling stations).

dus ik zou zeggen, maak er weer 3-bak IRM van... Past er toch in
...theoretisch dan...

En dit is gemiddeld dan, soms is 2xDDAR zelfs te weinig (denk aan maandagochtend)...
 

08-06-2009 07:08:52
Iceman
Iceman
Spreiden is het toverwoord denk ik. Vooral in de 4527 met 2 keer DDAR (2010 8 bak VIRM?) is het achterin vaak erg rustig terwijl ik van een mede student hoorde dat ie voorin heel vol zit..

Laatst bewerkt door Iceman op 08-06-2009 07:13


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

08-06-2009 14:45:16
MaartenH
MaartenH
Hoe zit het eigenlijk met de benoeming van de routes?
Er stroomt in 2010 een hoop mat'64 uit, en stroomt een hoop SLT in. Nu heeft mat'64 nooit een naam gekend, terwijl de SGMm de naam 'sprinter' kent. Nu heb je in 2010 dus in de stopdienst steeds meer Sprinters.
Nu draagt de 4700 de naam 'sprinter'. Hier rijdt ook vaak SGMm, dit is dus logisch.

Gaan er nu meer treinritten de naam Sprinter krijgen, nu er meer Sprinter materieel rond rijd?
Om maar een voorbeeld te noemen: De 5700 wordt nu nog met mat'64 gereden, straks met de instroom van SLT en uitstroom van Mat'64 zou hier SGMm gaan rijden. De treinrit heet nu nog gewoon 'stopper' , gaat dat straks veranderen naar 'sprinter'?

Mvg,
 

08-06-2009 16:47:45
Joey666
Joey666
Ik zit een beetje een idee op te doen wat er in 2010 komt te rijden op 5700.
De 5700 sluit in Utrecht op de 4900 keert naar Almere stad.
De 4900 rijdt wat er in het spoorboekje en informatie borden als "intercity"
Dit zou betekenen dat 4900/5700 in sprinters gaan rijden ???
Dan kan je de 4900 helemaal geen "intercity" meer noemen.
Maar in het forum speculeren ze ook dat er Dd-ar gaat rijden.
Dus ik weet niet meer wat voor matriaal ze gaan inzetten.

Zijn er datums waar neer ze daar een beetje mee gaan starten ???
Ook vanwege het terzijde stellen van mat 64, wat nu momenteel op deze traject rijdt.

Tevens rijdt de 5700 niet verder als Hoofddorp IPV Leiden.
daar keert hij weer om in de 5700, wat ik begrijp wat er op Locov staat.
 

08-06-2009 19:21:27
kleine_man
kleine_man
Quote
willy84: Dat vind ik uiteraard erg jammer. Het geeft Amsterdam natuurlijk extra cachet. Ben benieuwd of dit een bezuiniging is ivm de weinige passagiers of de bekende vertraging, alhoewel ik van de laatste de laatste tijd niet veel hoor.


De maatregel komt voort uit het uitwisselen van wagens voor onderhoud. Dat schijnt men Dortmund makkelijker te kunnen dan in Amsterdam.