27-10-2009 13:21:32 | ||
---|---|---|
broek53
|
Voor de zekerheid: de 3700 rijdt niet met Sprinters van welke leeftijd dan ook, maar met DDAR en DDM-1. De prognoses qua bezetting van de 3700 zijn dan ook veeel hoger dan van de 4300 nieuwe stijl. De verhouding moet je ongeveer zien zoals die tussen de 3900 en de 4600: de sneltreinen (pardon: IC's) hebben een grote aanzuigende werking en doen (uiteraard) de allerdrukste stations aan, dus nemen verhoudinggewijs de meeste reizigers mee. |
27-10-2009 13:36:33 | ||
---|---|---|
keesje
|
En ook nog een ander klein detail voordat we de boel verder opgenaaid krijgen: Trein 4320 rijdt niet met 6, maar met 8 bakken SGM. De 4322 en 4324 staan nog wel met 6 bakken SGM gepland. De 3700-en rijden inderdaad met DDAR en DDM. Zo zijn 3716 en 3718 DDM, 3720 2x DDAR. De 3700 en 3900 rijden rondjes, dwz dat ze keren in zowel Hfdm als Lls op elkaar. |
27-10-2009 13:46:22 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
SLT/Mat'64 gaat niet in Flevoland komen anders... Alleen SGM (4600/4300) en DDAR/DDM-1 (3700/3900). |
27-10-2009 14:06:24 | ||
---|---|---|
keesje
|
Wat overigens ook opvalt met de 800 in het zuiden van het land, is dat 's avonds nogal wat treinen van/naar Hrl nu staan vermeld als losse pendel naar/van Std en dus geen onderdeel meer uitmaakt als vleugeltrein richting Ehv en verder (en v.v.). Zowieso zitten er een hoop malle fratsen in de 800 qua materieel bijplaatsen en aftrappen, d'r is geen chocola van te maken... Echter wordt er nog altijd niet echt consequent mee omgegaan: Zo wordt in trein 877 nog een rechtstreekse verbinding Asd-Mt én Hrl beloofd, maar staat gepland met een losse VIRM IV van Amr naar Mt. Op zondag met 2x IV, maar dan gaat de achterste IV er in Ehv af en komt er in Std een andere VIRM IV vanuit Hrl om 20877 te rijden. Helemaal absurd zijn 879 en 881: hier gaat bij 879 het achterste stel eraf in Ehv en wordt een half uur later weer voorop bijgeplaatst in 881! Zodoende heeft 881 wel weer een rechtstreekse poot met Hrl omdat het losse viertje vanuit Asd dan vanaf Ehv als achterste stel meegaat naar Std en dan als 20881 afbuigt naar Hrl. In 885 wordt de losse VI die solo Asd-Ehv rijdt, in Ehv voorop voorzien van een extra IV, zodat hier wel weer rechtstreeks naar Hrl kan reizen en niet naar Mt. Onbegrijpelijk is ook nog steeds trein 859 op de drukste dag van de week (vrijdag): om 17.30 uur (!) gaat er te Ehv een viertje af, terwijl de andere werkdagen wél met 12 bakken wordt doorgereden naar Std (en Hrl/Mt). Omgekeerd wordt in 872 weer een rechtstreekse verbinding Mt-Ht en verder verbroken, want de Mt-poot gaat er in Ehv af. Alleen niet op vrijdag, omdat dan op de heenweg er al een stel uit 859 is gehaald. In 874 staat in het spoorboekje alleen op zon- en feestdagen een rechtstreekse verbinding Hrl-Asd vermeld, maar deze bestaat wél weer de hele week. Terug van weggeweest in het bijplaatsen in 819 te Ut. Het stel uit Asd (en daarvoor via 80404 en 4804 uit Hlm komend) gaat hierdoor ook naar Hrl en niet naar Mt. Zesjes zijn er ook weer iets meer in de 800: zo bestaan de drukke 820 en 863 weer uit 2x VI. Enkele andere treinen rijden in de samenstelling VI+IV. Iemand die het nog snapt? %08% Laatst bewerkt door keesje op 27-10-2009 14:18 |
27-10-2009 15:49:52 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het aspect wel of niet doorgaande verbindingen snap ik wel: dat is een oude kwaal uit de vroegere Noord-Oostverbindingen ook: De materieelplanning gaat langer door dan het sluitingsmoment van het spoorboekje. Dat verklaart de fratsen op zichzelf niet, maar wel dat het soms niet klopt met wat de dienstregeling belooft. |
27-10-2009 16:14:05 | ||
---|---|---|
visscher
|
Quote Ik snap het, als ik met de 800 wil en zuidelijker dan Eindhoven wil reizen moet ik op de trein zelf kijken of er onderweg niet toevallig een deel wordt bijgeplaatst/afgesnoept van mijn trein zodat ik ergens moet gaan overstappen. |
27-10-2009 16:19:44 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Deze nog niet genoemd: Ten behoeve van Onderhoud-uitwisseling van DM'90 sleept op dinsdag- en vrijdagavond een ICM een DM'90 van Es naar Zl via Dv en terug. Omdat de lijn Es-Zl bij Nvd geknipt is, zou anders een eiland-bedrijfje in Twente ontstaan.. |
27-10-2009 16:20:58 | ||
---|---|---|
treintim
|
Leuk! En dat drie jaar lang. |
27-10-2009 16:22:23 | ||
---|---|---|
nielske90
|
@visscher: Als je niet van een koude kermis wil thuis komen zou ik maar op de omroep in Eindhoven en eventueel de CTA's letten. De koersdisplays geven zeker in dit soort situaties vaak niet de juiste informatie. Laatst bewerkt door nielske90 op 27-10-2009 16:22 |
27-10-2009 16:29:11 | ||
---|---|---|
woepje
|
Weet iemand ook hoe het zit met het aantal diensten ICRm in de 1900 (ma-vr)? |
27-10-2009 16:31:18 | ||
---|---|---|
fugazi
|
Quote In de 4900 (+ 5700/5000) rijden nu nog iets van twee omlopen Mat '64, maar ik neem aan dat dat dan ook allemaal SGM wordt? |
27-10-2009 16:56:39 | ||
---|---|---|
pptm
|
Quote en Quote Mijn dank voor de inzichten! Ik had al rekening gehouden met het feit dat de 3700 de rol van de 4300 zou gaan overnemen voor Lls, Almb en Alm, maar desalniettemin blijven er genoeg reizigers over vanuit Almo, Almp, Almm, over-/ instappers voor / uit Wp, en studenten met bestemming Dmnz. Of 2x SGMm-III genoeg is? De tijd zal het leren... |
27-10-2009 17:01:40 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Het is inderdaad zo dat er wel behoorlijk op de vol-norm gepland is bij die treinseries. Dat betekent met SGMm veel staanplaatsen.. |
27-10-2009 18:33:49 | ||
---|---|---|
hgvic
|
Is er nou al 100% zekerheid waarmee de 9100 gereden gaat worden? Het is nu combinatie van DM'90, ICM(m) en laatst zelfs een verdwaalde Plan-V + Plan-T. Trein 783 doet er volgens de reisplannen straks 1:31 uur over van Zl naar Gn! Zie trouwens nu dat ie er ook al 1:25 uur over dat ritje doet... Laatst bewerkt door hgvic op 27-10-2009 18:39 |
27-10-2009 18:56:20 | ||
---|---|---|
woepje
|
Als ik het hier goed heb begrepen dan vliegt al het DM'90 eruit en wordt het allemaal ICM(m). De 9100 wordt aan de NoordOost gekoppeld in Gn. Laatst bewerkt door woepje op 27-10-2009 18:56 |
27-10-2009 18:56:22 | ||
---|---|---|
keesje
|
Als je het topic goed gelezen hebt dan heb je kunnen zien dat alle Plan T's naar Limburg en Brabant verhuizen. Voor de 9100 resteert dus ICM inderdaad. De langere reistijden voor die late treinen, zoals 783, zullen wel veroorzaakt worden door onderhoudsroosters. Maar de 700 was waarschijnlijk véél sneller geweest als deze gewoon alleen in Asn hoefde te stoppen.:P Laatst bewerkt door keesje op 27-10-2009 18:56 |
27-10-2009 18:59:05 | ||
---|---|---|
lucky
|
Volgens mij duurt de 783 langer omdat in Asn de 9100 eraan wordt gekoppeld en dat kost wat extra tijd. |
27-10-2009 19:04:39 | ||
---|---|---|
keesje
|
Dat kan inderdaad, maar geloof dat het niet op alle dagen gebeurt. |
27-10-2009 19:08:33 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
QuoteVolgens mij wordt de hele 5700/4900 DDAR. |
27-10-2009 19:27:39 | ||
---|---|---|
edje
|
Quote Onzin. DM'90 mag mits gecombineerd gewoon op eigen kracht rijden op normale baanvakken zonder assentellers. Overigens komt DM'90 in December ook in Hgl voor onderhoud, en niet meer naar zwolle. |
27-10-2009 19:28:50 | ||
---|---|---|
keesje
|
Dat vroeg ik me inderdaad ook af. Het DM'90 van ZAP rijdt ook 'los' of met 2 stellen gecombineerd op eigen kracht van Zp naar Zl en v.v. ten behoeve van onderhoud. |
27-10-2009 19:34:07 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
Nog enkele opvallende dingen: - Zondags DDAR in de 4500-1500. - 14554 met DDAR t.b.v. 3317 volgende ochtend, 14521 wel VIRM. - 6367 met DDAR i.p.v. Mat'64. Laatst bewerkt door ruysdael op 27-10-2009 19:43 |
27-10-2009 19:38:55 | ||
---|---|---|
rick
|
QuoteEr staat niet dat het moet omdat de DM'90 anders niet gedetecteerd word, misschien gaat het wel met ICM omdat het zo uitkomt. Bovendien gaat het om 1 DM'90, waar er volgens jou 2 nodig zijn. Laatst bewerkt door admin op 28-10-2009 21:49, reden: Quote hersteld |
27-10-2009 19:43:53 | ||
---|---|---|
edje
|
2 ritjes kun je dan in 1 rit doen...... |
27-10-2009 19:49:55 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Neen, want zoveel DM90 is niet beschikbaar in het oosten van het land. Er kan telkens maar 1 DM'90 worden versleept. Eerst naar Zl en later op de avond weer vanaf Zl. (misschien ook nog toelating op Wdn-Dv?) Vind de term "onzin" erg vervelend. Sinds heel wat maanden leek het mij wel aardig om weer eens informatie over de materieel-inzet te verschaffen, maar als dat op zo'n manier (weer) afgeblaft wordt, heb ik daar eigenlijk niet echt zin meer in.. Laatst bewerkt door robbertc op 27-10-2009 19:54 |
27-10-2009 20:02:43 | ||
---|---|---|
treintim
|
'onzin' Is inderdaad een afkrakend woord om zo een zin te beginnen, maar laat je niet afkraken zou ik zeggen. Laatst bewerkt door treintim op 27-10-2009 20:03 |
27-10-2009 20:11:47 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Even een overzichtje van eea: 4900/5000/5700 rijden met DD-AR en een klein beetje mat '64 doordeweeks 1500/4500 geheel met VIRM uitgezonderd de 1556/1557/4558/4573 op zondag, deze 4 treinen staan met DD-AR gepland en trein 4597 (Ekz-Hn) op zondagavond met SGM 1900 en 3600 blijven een mix van VIRM/ICRm, de 2200 blijft een mix van VIRM/DDM-1/DD-AR In de 2600 springt trein 2672 van ma t/m wo eruit: Dan rijdt deze met DD-AR (rest is allemaal VIRM) 3300 wordt dus SGM, trein 3317 (met afwijkend traject Ekz-Hn-Hfd-Ledn) blijft wel nog DD-AR, 3380 op zaterdag wordt VIRM 3400 een mix van DD-AR/VIRM Trein 3521 is ook leuk: Op zaterdag DD-AR, de andere dagen ICRm. 3528, 3557 en 3566 zijn ma t/m vr ook ICRm 3700 inderdaad geheel DD-AR/DDM-1. De 3900 rijdt daar ook mee maar heeft afwijkend de 3910 (za) en 3912 (zo) met SGM Startende treinen 4006 en 4008 (allebei Asd-Amr) zijn met DD-AR, verder rijden de 4000 en 14700 met sprintermaterieel. 4300 en 4600 zijn SGM met enkele treinen DD-AR 4800 is DD-AR met enkele zeer vroege en zeer late treinen VIRM, SGM en SLT (dat laatste is de 4895 op zondagavond) 5108 op zondagochtend wordt ook met SLT gereden, verder DD-AR en mat '64 in de 5100. 5410 van ma t/m vr en 5495/5480 van ma t/m do zijn VIRM, rest is DD-AR De 5500 is 100% SGM, de 5600 is niet puur DD-AR, daar rijdt op zondagavond nog wat mat '64. 5800 wordt DD-AR, met enkele zeer vroege en zeer late treinen VIRM en SGM De (1)6000/13600 blijft een mix van DD-AR en mat '64. 6300 is DD-AR, uitzondering vormt echter de 6380 (maar dan weer niet op vrijdag) De 7000, 7500 en 7600 worden 100% SGM, (1)7400 wordt SGM/SLT-mix 9100 geheel ICM Trein 9828 op zaterdag SGM, De 9700 en (1)9800 staan verder met SLT gepland Wintersporttreintjes 13210/13212/13216 op zondag en 13211/13213/13217 worden met 1 1800 en 2 1700'en gereden (volgens planning) De vroege/late treintjes serie (1)4000 blijven sprintermaterieel 14521 wordt VIRM, 14554 wordt DD-AR, 14500 staat verder nog met DDM-1 Laatst bewerkt door treinfan op 27-10-2009 21:20 |
27-10-2009 20:26:34 | ||
---|---|---|
plant
|
Ontzettend bedankt voor alle inzichten in de materieelinzet, wat mij betreft een van de boeiendste dingen van NSR! Youri |
27-10-2009 20:31:35 | ||
---|---|---|
superboer
|
QuoteDie hele omloop staat met DDAR(met mDDM) gepland: 1525/1524/4526/4541/1541/1540/4542/4557/1557/1556/4558/4573/1573/1572/4574/4589. Quote14521 staat nu ook al met VIRM gepland. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
27-10-2009 20:38:15 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Hmmm, ik mis inderdaad wat treinen in het overzicht dat ik hier heb liggen, ik zal eens kijken waar het fout gegaan is |
27-10-2009 20:51:16 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
Zaterdag rijdt de 4308 met een DDAR i.p.v. SGM, waarschijnlijk dezelfde als die de 3521 rijdt. Laatst bewerkt door ruysdael op 27-10-2009 20:51 |
27-10-2009 20:58:57 | ||
---|---|---|
roeter
|
Klein grapje op de db-site mbt tot Amf : deze geeft de 140/1600 a. -.35, v -.37 op 1, de 500 a. -.35 en v. -.38 op 2. Heeft iemand stiekem een fly-over gebouwd aan de westkant van Amf? Laatst bewerkt door roeter op 27-10-2009 21:01 |
27-10-2009 21:05:30 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Nee, op de vorige bladzijde kun je zien dat het precies zo gepland is. Het werkt gewoon volgens het principe 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' |
27-10-2009 21:18:26 | ||
---|---|---|
roeter
|
Sorry, had ik tussen alle andere berichten even gemist. Maar ik vraag me wel heel erg af hoe dit de betrouwbaarheid moet verbeteren, en met name de betrouwbaarheid van de aansluiting. Wachten voor de inrijder kost tijd - en wacht de andere trein of sta je straks voor Amf te wachten op wat in feite je aansluiting is, die je dan gedag kunt zwaaien? Het huidige systeem - tegelijk binnen en achter elkaar weg - werkt al naar behoren sinds mensenheugenis, zo ongeveer sinds de oorlog. Zeer nuttig om dit nu te wijzigen.%07% Laatst bewerkt door roeter op 27-10-2009 21:21 |
27-10-2009 21:24:44 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Dat zal de praktijk moeten leren, ik heb er eerlijk gezegd wel een beetje een hard hoofd in, zeker omdat in Apd de overstaptijd op de 17800 ook teruggebracht is. Ik heb een klein beetje de verwachting dat de aansluitingen in Amf zoveel mogelijk overgenomen gaan worden, maar dat in Apd zero tolerance gaat gelden. Door de lange stop in Apd kan de IC z'n vertraging daar dan wel weer inlopen, maar de aansluiting naar Zp zal denk ik niet de meest betrouwbaren van NL gaan worden %09% |
27-10-2009 21:45:41 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
Ma-Do rijdt tr. 2072 met DDAR en tr. 8886 met SGM. Verder 3380 op zaterdag met VIRM. Laatst bewerkt door ruysdael op 27-10-2009 21:50 |
27-10-2009 21:56:07 | ||
---|---|---|
bogger
|
Valt me trouwens op dat de 4000 erg ruim ingelegd is tussen Asb en Ac. Nu is er naast Wd-Gd en Ass-Asd nog een plek om vertraging in te lopen. Is dit om knotsgekke plannen zoals het overslaan van stations in de toekomst te kunnen vermijden? |
27-10-2009 22:14:33 | ||
---|---|---|
mdj
|
Quote Vorige week werd de 9001x (Llt Apdvam-Hgl) via Zp gereden... Daar er in Kbk niet op de tegentrein gewacht, en werd er meteen doorgereden. Gevolg: 17800 +7 uit Zp. Te Kbk was dat nog +4, mijn 17800 (die te Kbk met die vertraagde trein kruiste) vertrok met +3, was weer op tijd te Zp. Moraal van het verhaal: Er kan vertraging eruit gereden worden, als het een en ander meewerkt;) Bij twijfel: gebruik beton. |
27-10-2009 22:17:42 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteFeitelijk wel, althans: de volgorde tussen de IC's en stoptreinen is tussen Asd en Dvd nu als het ware op voorhand omgedraaid. |
27-10-2009 22:29:44 | ||
---|---|---|
hgvic
|
Quote Wat ben je toch een schurk Keesje! %08% Maar kan het wezen dat idd in Asn de 9194 terug moet? Of hoe wordt gedaan? Rijdt ie anders ledig terug. (en ja Keesje, die mogen ze van mij stiekem ook wel doortrekken naar Zl). Laatste trein uit Gn om 23:25 is vrij "vroeg" vind ik eerlijk gezegd. . Maar goed, wie ben ik he! Maar zie idd net op de reisplanner dat ie 20 minuutjes stil staan in Asn. En de 9194 komt in die tijd net in Asn aan. Laatst bewerkt door hgvic op 27-10-2009 22:35 |
27-10-2009 22:50:54 | ||
---|---|---|
keesje
|
Zonder te hebben te hebben nagekeken, denk ik niet dat 783 elke dag zo lang in Asn staat. Onderhoudsroosters zijn doorgaans alleen de eerste vier nachten van de week van dusdanige betekenis dat ze op die tijdstippen al enkelspoor rijden. Trein 9194 rijdt gewoon tot Asn en tot dusver reed er ook op bepaalde dagen een 79194 Asn-Gn en 783 gewoon 'los', maar ook deels geen 79194 en werd het mat van 9194 voorop 783 bijgeplaatst. Maar zo superspannend is dit deel van het hoofdstuk 2010 nou ook weer niet. |
27-10-2009 23:15:20 | ||
---|---|---|
Lionking
|
Quote Dat is iets wat ik wel toejuich. Wordt er verder nog geknutseld met de tijden tussen lw en Gn? Gezien het mijn lijn is. |
27-10-2009 23:18:19 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
zie: http://ns.nl |
27-10-2009 23:18:38 | ||
---|---|---|
lucky
|
Geen toegevoegde waarde aangezien het hetzelfde antwoord is als bovenstaande. Laatst bewerkt door lucky op 27-10-2009 23:19 |
28-10-2009 00:00:11 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
Slecht nieuws voor de Noord-Hollandse provincialen. Op vrijdag en zaterdag is er momenteel een "nachttrein" genaamd 4790, betaald door de provincie. In die nieuwe DRGL is dat ding er opeens niet meer . 4590 blijft wel nog gehandhaafd . Ook opvallend: 7484 wordt SLT. Of dat nou zo slim is... die trein wordt doorgaans bevolkt door onder invloed (van drank- en of drugs) zijnde provincialen, waarbij agressie/vernieling nogal orde van de dag is. Ik zie het nog wel mis gaan bij de glazen deur van de machinist, of de losse brandblusser die geplaatst is in de bakovergangen. Het is te hopen dat er Service&Veiligheidsteams mee gaan rijden. |
28-10-2009 00:03:57 | ||
---|---|---|
maxje
|
Ik neem juist aan dat die SLT bedoeld is om overzicht te hebben. Omdat er juist een glazen deur zit kan ook de MCN makkelijk mee kijken wat er gaande is in de trein. En eventueel inspringen in de situatie zodra zijn trein stil staat. |
28-10-2009 00:10:23 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
Ja,dat is ook zeeeer veilig voor de machinist... |
28-10-2009 00:21:04 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
Foutje van mijn kant: de "4790" bestaat wel nog, alleen onder het treinnummer 14088. Materieel: SLT. %09% |
28-10-2009 02:18:52 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
Tr. 1401 (v. Asd 0.45) rijdt met ICM, zou iemand mits tijd/zin misschien even kunnen kijken hoe deze ICM in Asd verzeild raakt? |
28-10-2009 06:46:09 | ||
---|---|---|
damart
|
Volgens de NS-site wordt de aansluiting van de 5400 (en andere treinseries vanuit Haarlem) op de 4000 er niet echt beter op %09%. Als ik vanuit Zandvoort via Amsterdam naar mijn werk in Woerden wil reizen, wordt de overstap 29 minuten, en dus krijg ik een extra overstap en reistijd te Utrecht. Wat mij betreft mogen ze dus of de 5400 wel een minuut of 5 eerder laten vertrekken, of de 4000 5 minuten later vanaf Amsterdam. |
28-10-2009 08:36:13 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
QuoteHet is niet alle dagen een ICM 4, een aantal dagen is het IRM 6 als volgt: zo: ICM 4: 2877 Amf, 71401 Asd, 1401 Rtd ma,di,wo: ICM 4: 2875 Amf, 71401 Asd, 1401 Rtd do,vr,za: IRM 6: 2180 Asd, 1401 Rtd Dick van den Hoven |
28-10-2009 12:28:10 | ||
---|---|---|
keesje
|
Wat betreft die agressietreinen. Die zijn echt geen uitzondering in Noord Holland. Er zijn tientallen zogenaamde agressietreinen benoemd waar extra personeel op moet. En niet zelden zijn dat laatste treinen op zaterdagavond en de eerste treinen op zondagochtend vroeg. Zo herinner ik me bijvoorbeeld de laatste stopper 9690 Ehv-Ht die in het weekend persé met twee stellen Plan V gepland moest worden: het voorste voor de jeugd uit Btl, de achterste voor de jeugd uit Bet. Want die groepen samen in hetzelfde stel, ging per definitie fout. Ook was enkele jaren geleden trein 1981 in het weekend een beruchte, van Gvc tot aan Vl. Het personeel uit Vl dat deze trein reed, wilde geen losse stellen of een lange getrokken trein in deze trein. Uiteindelijk kwam er dus een losse Plan T in. En zo zullen wel meer van dergelijke treinen met een dergelijke achtergrond een bepaald type trein vereisen. |
28-10-2009 12:55:06 | ||
---|---|---|
maxje
|
Quote Veilig wil ik het ook niet noemen. Het is alleen waarom er waarschijnlijk SLT ingepland is. Men probeerd de sociale veiligheid te vergroten. Of het daadwerkelijk gaat werken is een ander verhaal. Laatst bewerkt door maxje op 28-10-2009 12:55 |
28-10-2009 12:57:39 | ||
---|---|---|
fugazi
|
Als ik de afwijkende materieelinzetten zo zie, bewaar ik nog een kruidvatter voor in de nieuwe dienstregeling. |
28-10-2009 13:49:16 | ||
---|---|---|
raymond16
|
Volgens mij nog niet genoemd, maar wel zoals gepland in gebruik is het reinigingsperron in Vl waar de 1900 gaat keren. Aankomst in Vl op spoor 3, vertrek van spoor 1. De trein naar Duitsland gaat eveneens naar spoor 1. Veolia krijgt daarmee spoor 3 beschikbaar richting Nm. |
28-10-2009 15:21:36 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteDie laatste gaat zowiezo niet lukken aangezien de 4000 nu juist verschoven is ri. Rtd om niet meer te conflicteren met de 2800 tussen Gd en Rtd Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
28-10-2009 15:33:29 | ||
---|---|---|
Mcn-Ut
|
Quote Ik hoop het van harte, want met SGM van Ut naar Ddr, 20 minuten keertijd en meteen weer terug is echt een RAMP! Maar goed, genoeg over dit rampenmaterieel. Overigens spreek ik de laatste tijd veel collega's die nu al met weemoed uitkijken naar het naderende einde van Mat '64 in veel treinseries. Het verbaast mij zelfs een beetje hoe geliefd dit materieel toch blijkt te zijn bij veel machinisten en conducteurs. Grappig. Een ander punt waar ik mij zorgen om maak, is het bewust in conflict plannen van rijwegen. Naar mijn weten moet er altijd minimaal twee minuten tussen twee kruisende rijwegen ingepland worden. Ik denk er sterk over de Inspectie V&W in te lichten hierover. Nog een laatste dingetje over SLT in "risicotreinen". Reizigers moeten écht geen moment denken dat ik als een soort politieagent voorop die trein ga zitten en de boel door die glazen ruit in de gaten ga houden. Al breken ze die hele trein af, het zal me een rotzorg zijn. De gordijntjes gaan lekker dicht, kastdeuren open, kranten erop geplakt, latex erop gesmeerd of wat er dan ook nodig is om het donker te krijgen in de cabine, zodat ik de seinen buiten kan zien en mijn trein veilig op de plaats van bestemming kan brengen. De sociale veiligheid waarborgen is de taak van de hoofdconducteur. Die hoort namelijk ook op een trein aanwezig te zijn. Goed, ik laat me weer te veel meeslepen. %07% Terug naar de dienstregeling 2010... %08% |
28-10-2009 15:39:31 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Volgens mij speelde iets dergelijks ook de de huidige DRGL Zl-Emn (niet volgens de normen gepland enzo), en heeft ProRail dit goedgekeurd omdat ze als onafhankelijk capaciteitsverdeler zagen dat NSR alleen NSR in de weg zat bij het niet halen van de DRGL, en dus was toelaatbaar. |
28-10-2009 15:41:52 | ||
---|---|---|
broek53
|
IVW inlichten: meteen doen. Helaas voor jou weten ze het daar al lang; dezelfde situatie doet zich namelijk op Schiphol (althans: tussen Hoofddorp en Asra) al een paar jaar voor. Conflictvol plannen in het kader van Dynamisch Verkeers Management is niet nieuw meer. Lees ook de soortgelijke beschouwingen van de laatste maanden over de situatie ronde Ht - Vught Asl. Laatst bewerkt door broek53 op 28-10-2009 15:42 |
28-10-2009 15:52:33 | ||
---|---|---|
Mcn-Ut
|
Hmm ja, helaas wordt er inderdaad al vaker "bewust" in conflict gepland. Toch vind ik het een ongewenste ontwikkeling en ga alsnog contact opnemen met IVW. |
28-10-2009 16:02:54 | ||
---|---|---|
keesje
|
Ondanks dat ik dicht op het vuur zit, is voor mij ook niet altijd duidelijk wat de werkelijke achtergrond is van conflictvol plannen. Vaak wordt als één van de argumenten gegeven 'dat er toch geen treinen op tijd rijden' en dat daarom de boel wel in conflict gepland kan worden. Het is natuurlijk in zo'n geval wel plannen volgens de omgekeerde wereld. Het uitgangspunt moet natuurlijk helemaal niet zijn dat treinen al te laat zijn voordat er al één gereden heeft. Inspanningen in een robuuste - niet conflictvol - plan, lijkt mij meer effect te hebben dan uitgaan van een doemscenario dat er nog niet eens is. Waar ik meer begrip voor heb is dat goederenpaden in de basis uren wel in conflict worden gepland, met de restrictie dat er in de 7x 24 uur slechts enkele cargo's per dag gebruik van maken. Zo vreet je geen ruimte op het spoor dat niet of nauwelijks gebruikt wordt. Even los van de gedachte dat een cargo wel typisch een trein is dat zelden in het geplande pad rijdt... |
28-10-2009 16:27:24 | ||
---|---|---|
raymond16
|
Quote Uit Prorail's eigen netverklaring blijkt dat het zelfs minimaal 3 minuten moet zijn op een splitsing. Op een emplacement varierend van 1 minuut (tussen aankomst en vertrek kruisende beweging, wat dus bijvoorbeeld speelt op Zl-Emn op de kruisingsstations) tot zelfs 6 minuten. Het worden allemaal streefnormen genoemd en zoals te merken geeft dat alle ruimte om af te gaan wijken van de streefnormen. Laatst bewerkt door raymond16 op 28-10-2009 16:31 |
28-10-2009 16:36:47 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteDat komt niet doordat er met "vertraging" gerekend wordt in de zin zoals wij dat gewend zijn, maar omdat er een fikse spreiding zit in het moment dat ook een "op tijd" rijdende trein zich kan aandienen. Dienstregeling is bijvoorbeeld altijd gebaseerd op de grootste/traagste trein van een bepaalde materieelsoort met een gemiddelde bovenleidingspanning en een hoge graad van belading; om vervolgens over de 5 % speling op de (al afgeronde) dienstregelingtijden maar te zwijgen. En dan heb ik het nog niet eens over de manier waarop de verschillende machinisten rijden. Kortom: het "conflictvrij" plannen is in de meeste gevallen jezelf voor de gek houden voor wat betreft de praktijk. Ik bedoel: een overkruisligging in Amsterdam CS van 4 minuten bewerkstelligen door een trein 7 minuten rijtijd te geven tussen Muiderpoort en CS is feitelijk minstens zo conflictvol als de kruisingen-op-hetzelfde-moment waarover we het hier hebben. Anders gezegd: het zogenaamd conflictvrij plannen is - als je het zou willen vertalen naar termen van Veiligheid - een groteske vorm van Schijnveiligheid. |
28-10-2009 17:41:33 | ||
---|---|---|
keesje
|
Dan vraag ik me af waarom IVW er een hot item van maakt om de wijze van planning te betrekken in onderzoeken van diverse ongevallen (zoals Gouda) om het al dan niet als achterliggende oorzaak van een ongeval te benoemen. In de theorie van Michiel (en de mijne wat betreft de cargo's) zou dat er dan helemaal niet toe doen. Maar we dwalen af, het gaat nog steeds over 2010. Laatst bewerkt door keesje op 28-10-2009 17:42 |
28-10-2009 19:03:40 | ||
---|---|---|
damart
|
Quote In dat geval mag de 5400 dus wel 5 tot 10 minuten eerder vertrekken. Maar als je vanuit de richting Haarlem naar een van de stopstations van de 4000 moet, is de aansluiting van goed (ongeveer 5 minuten) naar zeer slecht (-1 minuut dus 29 minuten) gegaan. |
28-10-2009 19:35:17 | ||
---|---|---|
keesje
|
Moet je dan persé de 5400 nemen om in Asd over te stappen op de 4000? Volgens mij kun je ook met de 2200, 4800 en in de spits nog een 6300... |
28-10-2009 21:11:29 | ||
---|---|---|
damart
|
Quote Vanuit Zandvoort wel %08%. En een collega uit Haarlem heeft ook weinig aan de 2200, die ook 10-25 minuten overstaptijd heeft. Dus dan wordt het toch eerder van huis, en dus een langere reistijd en daarmee een verslechtering van de verbinding. Maar goed, het is ook maar mijn alternatieve route. Vanaf Heemstede-Aerdenhout met de 3400 en daarna vanaf Leiden de 8800 is vanaf 13 december de enige reëele route die overblijft. Maar het blijft zonde dat het alternatief zo verpest wordt. |
28-10-2009 21:32:29 | ||
---|---|---|
keesje
|
Tsja, er is inderdaad geen rekening gehouden met de hele horden reizigers van Zvt (en laten we Ovn niet vergeten!) die allemaal naar Wd moeten! |
28-10-2009 21:36:12 | ||
---|---|---|
damart
|
Zoals ik al zei: ook mensen vanuit Haarlem die naar Breukelen of een ander stopstation van de 4000 willen (mensen die naar Holendrecht moeten bijvoorbeeld), is het gewoon slechter. Wil je op hetzelfde tijdstip op je bestemming aankomen, dan moet je toch echt eerder van huis, om die aansluiting nog te halen. En ik denk dat toch best aardig wat mensen daar last van gaan hebben. Laatst bewerkt door rudolfph op 29-10-2009 10:08, reden: laatste bericht niet quoten! |
28-10-2009 21:55:29 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Ook leuk te vermelden: Op zondag is het niet trein 526 die met VIRM rijdt, maar trein 530 Trein 3921 op zondag (6:18 Ledn-7:00 Asd) rijdt ook met VIRM, opvallend in die treinserie, maar niet op de route waar het rijdt Trein 5184 op vrijdag is ook VIRM Trein 2072 ma t/m do met DD-AR Trein 2192 ma t/m wo met DD-AR Laatst bewerkt door treinfan op 28-10-2009 22:07 |
28-10-2009 22:02:31 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
QuoteIk wil ook niet beweren dat het een typisch Noord-Hollands probleem is, maar ik vraag mij af of SLT nu wel juist geschikt is voor die treinen met glazen cabinedeuren e.d. Maar zolang er S&V-teams mee blijven rijden (zoals nu vaak wel het geval) is er denk ik niet veel aan de hand, omdat die in SLT vrij veel overzicht zullen hebben. |
28-10-2009 22:22:14 | ||
---|---|---|
keesje
|
Je kunt het ook andersom beredeneren: Zijn treinen met louter 6-persoonscoupé's dan wel veiliger? Juist op dit soort plaatsen kunnen mensen kattenkwaad uithalen zonder dat een ander het ziet. In SLT's kan iedereen elkaar in de gaten houden, lijkt me zelf een veiligere gedachte. Maar volgens mij heeft dit onderwerp maar zijdelings met 2010 te maken. |
28-10-2009 22:31:44 | ||
---|---|---|
visscher
|
Je kan wel zeggen dat dat veiliger is, maar als er een groepje vervelende jeugd in mijn trein zit loop ik liever even een coupe/wagon verder dan dat ik erbij ga zitten. Dit wordt in SLT juist onmogelijk, iets waardoor ik mij juist onveiliger ga voelen in de late treinen. Maar je heb gelijk keesje, het heeft niet al te veel te maken met de dienstregeling zelf. |
29-10-2009 10:09:25 | ||
---|---|---|
rudolfph
|
Rudolfph: terug naar het onderwerp! Veiligheid in de zin van conflictvrij plannen en veiligheid als in de zin van agressie mogen in nieuwe (aparte) topics besproken worden. |
29-10-2009 13:29:14 | ||
---|---|---|
ns1700
|
gaat de serie 2100 met ingang van 13 december stoppen in Delft? het is erg ergelijk als die langskomt met 12 bakken en dan om 03/33 de 1900 komt met 4 bakken. |
29-10-2009 13:31:43 | ||
---|---|---|
woepje
|
De reisplanner op ns.nl geeft antwoord op je vraag. Maar ik heb even gekeken en vanaf 14 december 2009 stopt de 2100 niet in Delft (dus net als nu). Laatst bewerkt door woepje op 29-10-2009 13:33 |
29-10-2009 13:47:40 | ||
---|---|---|
mdj
|
Wat is daar erg aan? In de zomervakantie rijdt er een 1700 met 15 bakken ICM (die zal er vast wel zijn) met daarachter een solo SGMm-II in de 7000 (en ook situatie zal vast wel een keer zijn voorgekomen)... Laatst bewerkt door mdj op 29-10-2009 13:47 Bij twijfel: gebruik beton. |
29-10-2009 14:04:06 | ||
---|---|---|
ns1700
|
QuoteIn Twente is het minder erg dan randstad. op Delft staat het perron in de spits tot aan de 10 bakken vol. en dan een 12 bakken VIRM dat langsrijdt en de SGMm II + III en een VIRM-VI houden dat niet. |
29-10-2009 14:04:59 | ||
---|---|---|
lucky
|
Moeten er dan regelmatig mensen achterblijven? |
29-10-2009 14:05:43 | ||
---|---|---|
ns1700
|
gebeurt vaak of een opgeheven 5000 die met ondercapaciteit in Rtd word opgeheven en vijf minuten later als LM naar leiden scheurt Laatst bewerkt door admin op 29-10-2009 18:56, reden: Onnodige quote verwijderd |
29-10-2009 14:06:58 | ||
---|---|---|
lucky
|
Als er regelmatig mensen achter blijven moet er wat aan de planning gedaan worden... Maar het zal toch niet wekelijks zo zijn? (Verstoringen e.d. uitgezonderd) |
29-10-2009 14:24:44 | ||
---|---|---|
woepje
|
Ik was even bezig met bijwerken van de nieuwe doorkomststaat voor Gn (in Excel) en mij viel op dat op zaterdag de laatste trein naar Leer om 18.19 uur vertrekt. Op maandag tot en met vrijdag en op zondag rijdt de laatste trein naar Leer om 20.19 uur. Verder rijdt de trein naar Leer van 18.19 uur weer niet op zondag. Dit alles aldus NS reisplanner. |
30-10-2009 22:08:51 | ||
---|---|---|
janltv
|
Quote Niet naar Leiden maar naar Gv om daar zijn oude dienstregeling weer op te pakken. |
01-11-2009 19:56:48 | ||
---|---|---|
fugazi
|
Nog wat wijzigingen: - Naast de nieuwe 1689 (Shl 23.49 - Amf 0.35) komt er ook een 1586, al is dat slechts Amfs (0.23) - Amf (0.28). - De 4900-serie slechts tot Alm. Hierdoor rijden de treinen op zondag richting Ut in het andere halfuur (van .50 - .32 naar .20 - .02). - Het SGM verdwijnt nagenoeg geheel uit de 3900, ook uit de 5800 op de eerste en laatste trein na: 5808 (zaterdag) en 5895 met SGM. Trein 5889 maandag t/m donderdag met V-IRM. - SGM verdwijnt 's weekend uit de 6300. Wel rijdt trein 6380 (behalve vrijdag) met V-IRM. - Serie 9800 op enkele treinen SGM na geheel met SLT. - De 12100 een mixbedrijf van Mat '64 en V-IRM. Quote Dit is trein 2191. |
02-11-2009 09:49:44 | ||
---|---|---|
davidov08
|
QuoteOngetwijfeld kortste IC van Nederland Laatst bewerkt door admin op 02-11-2009 13:37, reden: Quote ingekort |
02-11-2009 12:26:23 | ||
---|---|---|
keesje
|
Heb niet het hele forum afgezocht of ie al gemeld was, maar op zondag doet er ook een DDAR dienst in de 4500/1500. Het ding start als 5808 en komt via 3910 en 3923 in 1525 terecht. Uiteindelijk loopt ie weer uit met 4589 en 5889. |
02-11-2009 18:41:07 | ||
---|---|---|
Damian
|
Quote Nee hoor, dat wordt de 1515 (Amf-Amfs) 6.11-6.15. Dat is volgens dienstregeling slechts 4 minuten %08% |
02-11-2009 20:46:13 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
En dat intercity noemen... |
02-11-2009 20:48:08 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Juist wel! IC's die non-stop van begin- tot eindpunt rijden, kom daar nog eens om%08% |
02-11-2009 20:48:59 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Waarom moet dit soort opmerkingen dan toch steeds gemaakt worden?! %09% Zullen we em Sprinter noemen, en dan klagen dat er geen Sprinter in rijdt? |
02-11-2009 20:57:14 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Inter (Latijn) = tussen City (Engels) = stad Intercity = tussen stad. De 1515 en 1586 rijden niet tussen steden maar tussen Amf en Amfs in dezelfde stad Amersfoort. Het probleem is alleen dat ze zijn genummerd in de 1500 serie die normaal wel tussen drie steden (Asd, Hvs en Amf) rijdt. Noem ze dus 5815 en 5888 en het probleem is opgelost. Laatst bewerkt door AlbertP op 02-11-2009 21:00 |
02-11-2009 21:20:40 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Welk probleem? (en 5800 wordt het nog ingewikkelder van, want dat worden dan weer 5800'en die van/naar Amfs rijden i.p.v. Avat). Even uit de zeur-modus: Anders zouden deze twee 1500'en als LM van/naar Amfs rijden, maar omdat er toch personeel op zit, kun je het net zo goed voor reizigers openstellen.. |
02-11-2009 22:24:58 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
Vind het ook gezwets.... dan zou de 800 ook geen IC zijn, want die kun je ook gebruiken om binnen Amsterdam te reizen (bijv. van Asa naar Ass). Maar goed, laten we het maar weer over het onderwerp hebben waar dit topic voor bedoeld is. |
02-11-2009 23:22:56 | ||
---|---|---|
broek53
|
Als het eeuwige gez**k over IC's en Sprinters als treinsoort nu wéér een aanvang neemt, ben ik vertrokken van Somda. Dat is geen dreigement, maar een mededeling; de aankondiging heb ik al eens eerder gedaan. |
03-11-2009 08:24:54 | ||
---|---|---|
keesje
|
Ehh Michiel, had je mij niet al eens aangesproken om me niet op de kast te laten jagen? Laat toch lekker gaan! [chatmodus uit] Laatst bewerkt door keesje op 03-11-2009 08:25 |
03-11-2009 09:56:42 | ||
---|---|---|
keesje
|
Wat ik me nog afvraag is wat er met de hele vloot DM'90 gaat gebeuren. Het aantal diensten loopt al terug van 31 naar 20 en van die 20 diensten staan er ook nog eens 10 op reserve! |
03-11-2009 14:15:53 | ||
---|---|---|
mren
|
Is 10 diensten niet wat weinig? - 4 stellen voor Zp-Apd - 2 stellen voor Zl-Kpn - 4 stellen voor Zl-Nvdw - 6 stellen voor Es-Nvd Met reserves in Zl en Es omdat die korte keringen aan beide zijden van 7900 en 17900 natuurlijk nooit de hele dag goed gaan. 7900'en met 3 stellen zullen wel niet meer nodig zijn als iedereen massaal via Dv reist. Laatst bewerkt door mren op 03-11-2009 14:18 |
03-11-2009 14:24:13 | ||
---|---|---|
keesje
|
Mijn aantallen waren exclusief ZAP, dat zijn 5 diensten. En het overige DM'90 resteert dus die 10 rijdende diensten: 2 op Zl-Kpn, 4 op Zl-Nvdw en 4 op Nvd-Es. Wat je misschien verwacht is dat de 7900 met gekoppelde stellen rijdt, maar dat is alleen maar gepland voor de slag 7964/57. |
03-11-2009 14:29:58 | ||
---|---|---|
mdj
|
Hoezo vijf voor de ZAP? Krijgen we hier nog een stel?:) Bij twijfel: gebruik beton. |
03-11-2009 14:31:31 | ||
---|---|---|
keesje
|
Tja, 4 moeten er rijden en één op papier reserve. |