Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
16-11-2017 16:21:44
BusNL
BusNL
Waarom zou dat sterk zijn? Oké, het is Twitter waar ook ik berichten op kan plaatsen, maar bijvoorbeeld de IRM is ook verlengt tot V-IRM.

Laatst bewerkt door BusNL op 16-11-2017 16:22
 

16-11-2017 16:59:21
SunKeeper
SunKeeper
En de viertjes blijven dan viertjes?

Als er dan toch in bakken wordt geïnvesteerd lijkt me dat sterk, want meestal is een grotere order ook relatief goedkoper.
 

16-11-2017 17:07:44
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat zijn ontwikkelingen die nog niet binnen NS zijn verspreid. Zou hij/zij misschien in de veronderstelling zijn dat er een speciale bak voor de inbouw van het toilet komt?  

16-11-2017 17:14:25
treinfan
treinfan
Ik denk dat een verkeerde versie is van de inbouw-WC die ontstaan is in wandelgangen. Een verhaal over één bak met WC per zesje kan dan wel veranderen in een verhaal over één extra bak met WC per zesje.  


16-11-2017 18:37:29
timtrein
timtrein
Ik zou niet verwachten dat NS nóg meer geld in nieuwe stoptreinen steekt... volgens mij is daar eerst wel genoeg van  

16-11-2017 21:24:32
Oldskool
Oldskool
Quote
IJsbergsla (do 16 nov 2017 17:07:44 https://www.somda.nl/forum/4263/p631845/): Zou hij/zij misschien in de veronderstelling zijn dat er een speciale bak voor de inbouw van het toilet komt?
Dat is dus wat er wel binnen NS is gecommuniceerd.
 

16-11-2017 22:14:19
IJsbergsla
IJsbergsla
Jaren geleden ja, toen is er in Haarlem nog iets geprobeerd. Maar dat werd afgeschoten, en het hele inbouwen in een bestaande bak in Aachen staat al relatief lang zo gepland.  

16-11-2017 22:18:48
Oldskool
Oldskool
Mwah, jaren..
Quote
IJsbergsla (do 16 nov 2017 17:07:44 https://www.somda.nl/forum/4263/p631845/): Dat zijn ontwikkelingen die nog niet binnen NS zijn verspreid.
Jaren geleden dus wel
 

16-11-2017 22:25:11
IJsbergsla
IJsbergsla
Touché  

16-11-2017 22:27:20
thom
thom
Het productieproces van de SLT is al zo lang geleden, nu 'even' een extra bak gaan bouwen heeft de fabrikant allang de materialen niet meer voor en dan gaat dat nog kapitalen kosten...  

16-11-2017 23:56:27
aarclay
aarclay
En een langere trein zal nog meer voeten in de aarde hebben tijdens de toelating.


Choo choo.....
 

17-12-2017 20:10:04
PKP
PKP
Een flink aantal SLT heeft ineens een dichte cabine achterwand, gemaakt van "houten" platen.
Al langer was dit een grote wens bij de machinisten, omdat het veel te licht was in de cabine door overvloedig licht vanuit de reizigersruimte.
 

17-12-2017 22:26:16
AgentX
AgentX
Correct. Er rijdt al enkele weken een stel rond, waarin dat bij wijze van proef is geinstalleerd. Nummer is me niet bekend helaas, maar ik zag er een tijdje geleden een tweet van.  

17-12-2017 22:54:59
IJsbergsla
IJsbergsla
Stel 2460 had inderdaad een geslaagde proef, nu wordt dat langzaam uitgebreid.  

18-12-2017 01:08:55
Mueslireep
Mueslireep
Hier is het te zien: https://twitter.com/justinvendurmie/status/913237240595304448

Erg lelijk als je het mij vraagt, maar het zal wel functioneel zijn.
Hadden ze niet gewoon van die verduisterde rolgordijnen op kunnen hangen?
 

18-12-2017 05:04:09
kiekkiek
kiekkiek
Was een folie niet goedkoper geweest? En waarom heeft dat allemaal zolang geduurd?  

18-12-2017 06:58:16
BasSNG2001
BasSNG2001
Voor de verbouwing van dit stel hing er een gordijn achter deze glazen cabinewand. Ik weet echter niet of die gordijnen verduisterend zijn.

Laatst bewerkt door BasSNG2001 op 18-12-2017 07:03


#DiscoverEU
 

18-12-2017 08:25:49
IJsbergsla
IJsbergsla
In 2010 heeft men al eens een folie geprobeerd, zonder fatsoenlijk resultaat. We zijn nu zo'n beetje bij de laatste redelijk implementeerbare oplossing beland. Fraai is het niet bepaald nee.  

18-12-2017 10:42:06
AgentX
AgentX
Quote
Mueslireep (ma 18 dec 2017 01:08:55 https://www.somda.nl/forum/4263/p635247/): Hier is het te zien: https://twitter.com/justinvendurmie/status/913237240595304448

Erg lelijk als je het mij vraagt, maar het zal wel functioneel zijn.
Hadden ze niet gewoon van die verduisterde rolgordijnen op kunnen hangen?


Deze tweet bedoelde ik inderdaad. Dank!
 

18-12-2017 11:03:25
aarclay
aarclay
En dat dingetje op die deur, is dat nou een deurspion?


Choo choo.....
 

18-12-2017 11:04:32
IJsbergsla
IJsbergsla
Het is niet het sleutelgat nee...  

18-12-2017 11:27:46
VIRMm1
VIRMm1
Een deurspion zit in elke trein.
Je wil toch graag weten wie er achter die deur staat wanneer er wordt aangeklopt?
 

18-12-2017 11:37:27
rolandrail
rolandrail
Quote
Mueslireep (ma 18 dec 2017 01:08:55 https://www.somda.nl/forum/4263/p635247/): Hier is het te zien: https://twitter.com/justinvendurmie/status/913237240595304448 Erg lelijk als je het mij vraagt, maar het zal wel functioneel zijn.
Hadden ze niet gewoon van die verduisterde rolgordijnen op kunnen hangen?
Daar komen nog steeds lichtkieren langs.
Quote
BasSNG2001 (ma 18 dec 2017 06:58:16 https://www.somda.nl/forum/4263/p635251/): Voor de verbouwing van dit stel hing er een gordijn achter deze glazen cabinewand. Ik weet echter niet of die gordijnen verduisterend zijn.
Die rolgordijnen hingen maar tot de helft en dus kwam er nog steeds een bak licht naar binnen door de deur.
Quote
IJsbergsla (zo 17 dec 2017 22:54:59 https://www.somda.nl/forum/4263/p635235/): Stel 2460 had inderdaad een geslaagde proef, nu wordt dat langzaam uitgebreid.
Ik had laatst al een ander 4-tje mee, ziet er niet sjiek uit maar is 100% functioneel. Eindelijk na bijna 10 jaar wachten. Nou nog een volumeschakelaar op de deur/atb-gong.
 

18-12-2017 12:08:19
aarclay
aarclay
Quote
IJsbergsla (ma 18 dec 2017 11:04:32 https://www.somda.nl/forum/4263/p635284/): Het is niet het sleutelgat nee...

Verkeerde beentje uit bed gestapt?
Het had ook wat anders kunnen zijn, dus zo'n rare vraag is het ook weer niet.

Dus er zit nu een totaal andere deur in, lijkt me? En ik neem aan dat het meteen een blauwe deur is gezien vanaf de reizigers-compartiment?

Quote
VIRMm1 (ma 18 dec 2017 11:27:46 https://www.somda.nl/forum/4263/p635289/): Een deurspion zit in elke trein.
Je wil toch graag weten wie er achter die deur staat wanneer er wordt aangeklopt?

Toen er folie werd gebruikt, toen was dat niet mogelijk.

Laatst bewerkt door aarclay op 18-12-2017 12:10


Choo choo.....
 

18-12-2017 12:12:16
IJsbergsla
IJsbergsla
Bij de proef was er simpelweg beplating over de bestaande spullen geschroefd, bij stel 2460 is dat tot op heden nog niet veranderd.  

18-12-2017 12:52:26
phantom
phantom
Dat zoiets als "hinderlijke lichtinval"dan niemand is opgevallen tijdens proeven/testen en het bekijken van de prototype's
Gelukkig dat ze wel "snel" zijn met het komen van een oplossing,ook erg fraai opgelost zo %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

18-12-2017 16:52:11
Oldskool
Oldskool
Dat was het wel. Commercie of zoiets wilde er niet aan.. %08%  

18-12-2017 18:39:07
Wellie
Wellie
Vaak zitten in dit soort werkgroepen collega’s die niet al te kritisch zijn. Vaak onder de indruk dat ze worden gevraagd, onder de indruk met de personen om hun heen etc.

Laatst bewerkt door Wellie op 18-12-2017 19:14


Machinist NSR
 

18-12-2017 21:04:13
AlexNL
AlexNL
De BR425, de moeder van de SLT, heeft nog altijd een glazen achterwand in de cabine. Dit type reed al een paar jaar bij DB toen het SLT-project begon, misschien dacht men bij NS en de bouwers "de machinisten wennen er wel aan".  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-12-2017 22:45:19
lex_t
lex_t
Blijkbaar raken Duitse collega's wat minder snel verblind? Is dat al eens onderzocht? Verduistering lijkt me ook daar wel een dingetje.  

18-12-2017 22:49:02
dennistd
dennistd
Misschien is het gewenning of zelfs een hele persoonlijke opvatting. Als chauffeur vind ik het verschrikkelijk om de binnenverlichting in de bus op volle sterkte te hebben branden vanwege reflectie in de ruit en heb hem daarop altijd op half staan. Een deel van mijn collega's heeft er echter helemaal geen problemen mee en rijdt zelfs tijdens een lege rit met het licht op volle sterkte.  

19-12-2017 00:15:15
VIRMm1
VIRMm1
En in NS treinen kom ik nog vaak genoeg meldlampen tegen die helemaal zwart gestift zijn zodat ze zo min mogelijk licht geven.

De ene zal er minder last van hebben als de ander maar over het algemeen hekelen machinisten elke vorm van licht in de cabine.
 

19-12-2017 08:38:30
dh3201
dh3201
Dan mag het rijdens personeel wel blij zijn dat NS destijds de nevenlijnen niet met Uerdinger Railbussen heeft willen redden....


Shqiperise-lopers?
 

19-12-2017 10:07:55
gvttreinen
gvttreinen
...Wadlopers waren afgeleid van Uerdinger dieselstellen  

19-12-2017 11:06:03
dh3201
dh3201
Ik bedoel de railbussen waar de machinist zowat in de reizigersafdeling zat


Shqiperise-lopers?
 

19-12-2017 11:34:55
gvttreinen
gvttreinen
Ach, doet me denken aan een rit met Ferkeltaxen van Dedeleben naar Nienhagen als enige reiziger, heb aan conducteur gevraagd of het licht uit kon en dat deed ie zodat ik in de donkere railbus het besneeuwde Harzer Vorland kon aanschouwen...de machinist vond het maar best  

29-01-2018 16:40:20
gvttreinen
gvttreinen
Opgevallen in SLT, stations worden niet meer automatisch omgeroepen, wel bij nadering knooppuntstations dat men moet denken aan uit/inchecken bij overstappen naar andere vervoerders (ook Houten!)  

29-01-2018 16:51:17
dennistd
dennistd
Schijnt iets mis te zijn gegaan bij het weghalen van 'Dames en heren'. En blijkbaar vindt men het weglaten daarvan belangrijker dan het terugzetten van een backup met daarin wel de aankondiging van het volgende station... %03%  

29-01-2018 19:07:11
AJT
AJT
We hebben een D’66 directeur, het zou zomaar kunnen  

29-01-2018 19:46:17
Oldskool
Oldskool
We? Wat heeft een politieke achtergrond van de Dir. van NS te maken met SLT en een verkeerde update van de omroep? Helemaal niks lijkt mij.%03%  

29-01-2018 19:47:45
Jan-Mark
Jan-Mark
Mwah, D66 en de genderneutrale beweging passen wel goed bij elkander hoor  

29-01-2018 20:08:49
VIRMm1
VIRMm1
RIS updates voor SLT moeten handmatig geinstalleerd worden door monteurs. Daarvoor moet er eerst een release uitgebracht worden. Dit gaat meestal m.i.v. het nieuwe wijzigingsblad.  

29-01-2018 20:15:51
Mueslireep
Mueslireep
Wat bedoel je met een release? De stations blijven gelijk toch? Of worden er ieder wijzigingsblad nieuwe teksten ingesproken?  

29-01-2018 20:37:30
AJT
AJT
Quote
Oldskool (ma 29 jan 2018 19:46:17 https://www.somda.nl/forum/4263/p639504/): We? Wat heeft een politieke achtergrond van de Dir. van NS te maken met SLT en een verkeerde update van de omroep? Helemaal niks lijkt mij.%03%


Alles want schijnbaar is het weglaten van dames en heren belangrijker dan de stationsomroep.
 

29-01-2018 20:38:37
SunKeeper
SunKeeper
Quote
Mueslireep (ma 29 jan 2018 20:15:51 https://www.somda.nl/forum/4263/p639509/): Wat bedoel je met een release? De stations blijven gelijk toch? Of worden er ieder wijzigingsblad nieuwe teksten ingesproken?


Nee, maar het gaat erom dat de opnames van de stations wel in de update moeten zitten, zonder bron kan OBIS ook weinig uitgesproken krijgen.

Quote
Jan-Mark (ma 29 jan 2018 19:47:45 https://www.somda.nl/forum/4263/p639505/): Mwah, D66 en de genderneutrale beweging passen wel goed bij elkander hoor


Dus dan moet het maar zo neutraal dat er niks meer aangesproken wordt?%08%
 

29-01-2018 20:40:30
AlbertP
AlbertP
Quote
Mueslireep (ma 29 jan 2018 20:15:51 https://www.somda.nl/forum/4263/p639509/): Wat bedoel je met een release? De stations blijven gelijk toch? Of worden er ieder wijzigingsblad nieuwe teksten ingesproken?


Denk dat VIRMm1 bedoelt dat de software de wijzigingsbladen als een soort versienummer gebruikt om bij te houden of de software nog up-to-date is. Lijkt me ergens een logische keus omdat dat makkelijk communiceert met niet-technisch personeel: 'per wbl X-2018 staat nieuw station Y/nieuw omroepbericht Z in het systeem', of iets dergelijks, ook rijdend personeel zonder kennis van softwareontwikkeling is in staat dat te begrijpen.
 

29-01-2018 21:41:46
dennistd
dennistd
Quote
SunKeeper (ma 29 jan 2018 20:38:37 https://www.somda.nl/forum/4263/p639511/):
Quote
Mueslireep (ma 29 jan 2018 20:15:51 https://www.somda.nl/forum/4263/p639509/): Wat bedoel je met een release? De stations blijven gelijk toch? Of worden er ieder wijzigingsblad nieuwe teksten ingesproken?


Nee, maar het gaat erom dat de opnames van de stations wel in de update moeten zitten, zonder bron kan OBIS ook weinig uitgesproken krijgen.
En dat is nou blijkbaar precies waar het mis is gegaan. Als normaal bedrijf zet je dan zo snel mogelijk de oude versie terug. Maar niet bij NS blijkbaar...
 

29-01-2018 22:08:54
train85
train85
Het is mij ook al paar dagen opgevallen bijv. in Utrecht. Zal dit morgen intern NS is polsen of het bekend is.  

29-01-2018 22:15:36
SunKeeper
SunKeeper
Er wordt aan gewerkt volgens NS op Twitter. https://twitter.com/NS_online/status/958047188835282946

Verder regent het meldingen, dus als het nu nog niet bekend is, dan zijn ze doof en kunnen ze niet lezen.
 

29-01-2018 22:52:57
Oldskool
Oldskool
Quote
AJT (ma 29 jan 2018 20:37:30 https://www.somda.nl/forum/4263/p639510/):
Quote
Oldskool (ma 29 jan 2018 19:46:17 https://www.somda.nl/forum/4263/p639504/): We? Wat heeft een politieke achtergrond van de Dir. van NS te maken met SLT en een verkeerde update van de omroep? Helemaal niks lijkt mij.%03%


Alles want schijnbaar is het weglaten van dames en heren belangrijker dan de stationsomroep.
Overdrijf toch niet zo man! %03%
 

29-01-2018 23:15:12
Frontier
Frontier
Nou, het is in feite wel waar het op neerkomt, aangezien je de keuze hebt uit a) niet updaten en omroepen met dames en heren, of b) wel updaten en dan maar helemaal niets omroepen. Het riekt weer naar 'we hebben het aangekondigd dat we geen dames en heren meer omroepen, dus dan doen we het ook niet, ongeacht dergelijke bijkomende nadelen'.

Laatst bewerkt door moderator op 30-01-2018 10:14


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-01-2018 23:38:36
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Mueslireep (ma 29 jan 2018 20:15:51 https://www.somda.nl/forum/4263/p639509/): Wat bedoel je met een release? De stations blijven gelijk toch? Of worden er ieder wijzigingsblad nieuwe teksten ingesproken?


Elke release wordt de nieuwe dienstregeling ingeladen. Dit geld voor zowel SGMm als SLT.

Als je nu dus de oude versie terug zou zetten (ik weet niet per wanneer de huidige draait, maar ik neem aan voor de laatste dienstregelingwijziging) krijg je ook compleet verkeerde omroepberichten en verkeerde informatie op de infoschermen.
Aankomst en vertrektijden kloppen dan niet meer. Tussenstops staan er wellicht onterecht tussen of ontbreken, sommige series hebben ineens een verkeerd eindpunt, etc.

Als je nu de oude versie terug zet krijg je verkeerde omroepberichten.
Ik weet niet wat jullie erger vinden, geen automatische omroepberichten of verkeerde automatische omroepberichten.

Ik persoonlijk zou het wel weten...
Gelukkig zitten er ook nog een hoop spreekpunten voor mcn/hc's in de trein...
 

30-01-2018 12:12:31
moderator
Moderator
moderator
Of topic berichten verwijderd.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

30-01-2018 18:25:09
Mueslireep
Mueslireep
Aha, zo. Duidelijk  


30-01-2018 22:52:15
Daniel1
Daniel1
Maar, ook na 12 december werd er met dames en heren omgeroepen, inclusief de juiste aansluitingen?  

30-01-2018 23:10:58
VIRMm1
VIRMm1
Ik weet niet sinds wanneer de huidige release/versie draait maar blijkbaar is het misgegaan toen 'dames en heren' 'beste reizigers' moest worden.  

31-01-2018 08:44:15
ChrisGBNL
ChrisGBNL
Volgens mij is het een paar weken geleden geupdate.  

13-02-2018 00:00:00
gvttreinen
gvttreinen
Het eerste (op zich onnozel) stukje dient m.i. alleen als attentie waardoor men aandacht krijgt voor het werkelijke bericht.
Als men meteen begint met vertragingmelding of spoorwijziging dan wordt pas de helft opgenomen door de reizigers en dan krijg je vragende blikken.
 

13-02-2018 07:13:03
ChrisGBNL
ChrisGBNL
Vannochtend was er weer eens een fatsoenlijk omroep van het volgende station in de SLT, wel zonder Beste reizigers/dames en heren, maar we weten nu tenminste wat het volgende station is!  

13-02-2018 07:16:11
AlexNL
AlexNL
Naar mijn mening is die hele begroeting door een automatisch systeem overbodig. Een jingle gevolgd door het bericht zou voldoende moeten zijn.  

13-02-2018 08:54:57
lex_t
lex_t
Zit ook psychologie achter. Veiligheidgevoel is groter bij uitgebreidere begroeting, of zoiets.  

13-02-2018 15:08:02
umbusko
umbusko
Ik ben geen psycholoog, maar geldt dat ook voor automatische omroep?
Ik zou denken dat begroeting prettig is, maar alleen als het gemeend is en functioneel blijft. Bijvoorbeeld "Ding dong - Beste reizigers, dit is een bericht voor reizigers tussen..." is absoluut niet functioneel, want je moet heel lang wachten op informatie over wat er aan de hand is. En iedere dag, ieder station dezelfde automatische begroeting van hetzelfde bandje - is dat gemeend genoeg? Ik weet het niet hoor.

In het buitenland is met name de stationsomroep vaak heel efficiënt: ook de reguliere dienst past nog tussen de omroepberichten; vertraging noemt men vertraging en er worden zelfs excuses aangeboden als iets niet volgens plan gaat. Ik denk dat je daar veel meer mensen blij mee maakt dan met die omslachtige vage Nederlandse berichten die dan wel met "beste reizigers" beginnen. (Mij althans wel.)
 

13-02-2018 15:18:22
SunKeeper
SunKeeper
Quote
umbusko (di 13 feb 2018 15:08:02 https://www.somda.nl/forum/4263/p641105/): In het buitenland is met name de stationsomroep vaak heel efficiënt: ook de reguliere dienst past nog tussen de omroepberichten; vertraging noemt men vertraging en er worden zelfs excuses aangeboden als iets niet volgens plan gaat. Ik denk dat je daar veel meer mensen blij mee maakt dan met die omslachtige vage Nederlandse berichten die dan wel met "beste reizigers" beginnen.


Eens. Met name Duitsland is op de meeste stations een heel slim systeem toegepast. Als er een melding voor bijv. sp. 7 is begint de omroep (alleen de luidsprekers op het betreffende eilandperron) direct met het noemen van - treinnummer - spoornummer - wat er over te zeggen is. (ook binnenkomst wordt een paar minuten vantevoren aangekondigd)

Reizigers op sp.1 staan dan niet eerst een halve minuut te luisteren om beoordelen of het bericht misschien voor hen bedoeld is. Ook in de stationshal (bij stations waar die iets verder van de perrons is) wordt de omroep apart aangestuurd qua tijd en informatie zodat er alleen nuttige informatie wordt omgeroepen.

Wie in Nederland ooit verzonnen heeft dat elke omroep met ''Beste reizigers/dames/heren, goedemorgen, -middag, -avond, -nacht'' moet beginnen en elk bericht in tweevoud wordt afgespeeld.
 

13-02-2018 15:35:05
daniel81
daniel81
Quote
SunKeeper (di 13 feb 2018 15:18:22 https://www.somda.nl/forum/4263/p641107/):
Quote
umbusko (di 13 feb 2018 15:08:02 https://www.somda.nl/forum/4263/p641105/):
Wie in Nederland ooit verzonnen heeft dat elke omroep met ''Beste reizigers/dames/heren, goedemorgen, -middag, -avond, -nacht'' moet beginnen en elk bericht in tweevoud wordt afgespeeld.

Dat gebeurt in Duitsland toch ook? Althans niet het 2x afspelen, wel de uitgebreide begroeting, zelfs nog iets uitgebreider omdat ook het spoornummer erbij genoemd wordt
"Meine Damen und Herren am Gleis 2 ....."
 

13-02-2018 16:01:30
MCN-GVC
MCN-GVC
Vergeet niet dat in Nederland alles politiek correct moet zijn. Dit heeft ook zijn gevolgen hierop. Ook het privatiseren en centraliseren hebben effecten. Bijvoorbeeld 'Niet Instappen' of 'Vooraan Instappen' werd tot vorige jaar via een apart kanaal op de porto direct door de machinisten aangevraagd. Nu moet je bellen naar Utrecht, EDIT: officieel zelfs nog een extra stap omdat de PLP'ers dit eigenlijk alleen mogen, waar iemand zit die dan weer iemand anders in Utrecht moet bellen om het erin te laten zetten. Resultaat: het duurt 10 keer langer en reizigers zien informatie dus niet waardoor het soms weer een chaos is bij splitsen. Ook een spoorwijziging gaat zo. Treindienstleider en omroep zaten tot vorig jaar naast elkaar, een gil en klaar. Nu moet de treindienstleider naar Utrecht bellen, wat resulteert in het minder flexibel switchen van perrons als er een trein iets langer langs een perron staat.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 13-02-2018 16:06
 

13-02-2018 17:20:38
umbusko
umbusko
Jawel, maar dat kan op meerdere manieren. In België bijvoorbeeld "Aandacht, spoorverandering", in Tsjechië/Slowakije heb ik vaak een bericht gehoord dat begon met "omroep over een vertraagde trein", met daarna pas "beste reizigers". Als je dat eerste stukje mist, maakt het niet uit; als je het hoort is het functioneel, en op het moment dat je aangesproken wordt heb je tenminste al een grof idee waar het over gaat. En je hebt natuurlijk de gong/jingle, die je ook zo lang kunt maken als je wilt, en die op zich dus ook al als "onnozel stukje" kan dienen.  

13-02-2018 18:04:10
SunKeeper
SunKeeper
Daar is toch die herhaling voor? Heb je de eerste keer (gedeeltelijk) gemist, dan luister je de tweede keer met aandacht. Dient het toch ergens voor.%08%

Quote
daniel81 (di 13 feb 2018 15:35:05 https://www.somda.nl/forum/4263/p641110/):
Quote
SunKeeper (di 13 feb 2018 15:18:22 https://www.somda.nl/forum/4263/p641107/): Wie in Nederland ooit verzonnen heeft dat elke omroep met ''Beste reizigers/dames/heren, goedemorgen, -middag, -avond, -nacht'' moet beginnen en elk bericht in tweevoud wordt afgespeeld.

Dat gebeurt in Duitsland toch ook? Althans niet het 2x afspelen, wel de uitgebreide begroeting, zelfs nog iets uitgebreider omdat ook het spoornummer erbij genoemd wordt
"Meine Damen und Herren am Gleis 2 ....."


Ik weet van Oberhausen en Dusseldorf dat bij de binnenkomst aankondigingen geen begroeting zit. Bij de andere meldingen inderdaad wel, maar het kost veel minder tijd dan in Nederland.

Maar goed, tijd om terug naar de SLT's te gaan. Zijn de 2601 en 2424 eigenlijk al in actieve dienst opgenomen?
 

13-02-2018 18:35:09
Jan-Mark
Jan-Mark
Eh nee, ze zijn juist dezer dagen naar Aachen gegaan voor aanpassingen  

13-02-2018 20:36:01
thom
thom
Quote
SunKeeper (di 13 feb 2018 15:18:22 https://www.somda.nl/forum/4263/p641107/):

Wie in Nederland ooit verzonnen heeft dat elke omroep met ''Beste reizigers/dames/heren, goedemorgen, -middag, -avond, -nacht'' moet beginnen en elk bericht in tweevoud wordt afgespeeld.

Omdat als je dan zoals in Duitsland het eerste stukje van de zin mist, dan toch nog kan luisteren of het belangrijk voor je is
 

23-02-2018 16:25:33
gvttreinen
gvttreinen
De stationsomroepberichten in SLT's zijn weer hersteld echter nog zonder de beloofde 'Beste Reizigers'.  

23-02-2018 19:12:01
Jelmer
Jelmer
hoorde dinsdag in een SLT (weet het nummer niet meer) wel Beste reizigers  

22-04-2018 16:07:44
DVR
DVR
Quote
Jan-Mark (di 13 feb 2018 18:35:09 https://www.somda.nl/forum/4263/p641138/): Eh nee, ze zijn juist dezer dagen naar Aachen gegaan voor aanpassingen

Voor zover ik weet staan beide SLT’s al n tijdje in leidschendam te wachten op toelating.
 

22-04-2018 16:48:25
IJsbergsla
IJsbergsla
Na terugkomst uit Aken ja... Het was een kwestie van proefritten en in dienst echter lijkt dat vertraging te hebben opgelopen.  

22-04-2018 17:32:53
AlexNL
AlexNL
Quote
Jelmer (vr 23 feb 2018 19:12:01 https://www.somda.nl/forum/4263/p642020/): hoorde dinsdag in een SLT (weet het nummer niet meer) wel Beste reizigers


Jammer, de aanhefloze aankondigingen van een SLT bevallen me wel.
 

22-04-2018 20:43:42
SunKeeper
SunKeeper
Van wat ik vandaag hoorde is dat nog steeds zo, in de 2425 en 2410 gehoord. (de post die quote is al van twee maanden geleden)  

23-05-2018 19:48:00
aarclay
aarclay
De brandschade van de rokende SLT die gisteren bij Capelle a/d IJssel werd stilgezet viel reuze mee, aldus ProRail. Enige schade lijkt een papiertje met wat verloren gegane informatie.

https://twitter.com/PlgleiderMelvin/status/998987848576634885

Laatst bewerkt door aarclay op 23-05-2018 19:49


Choo choo.....
 

03-07-2018 08:21:33
DVR
DVR
Volgens planning worden er deze week vanuit ldv proefritten gereden met 2 gecombineerde zesjes waaronder het “WC” stel de 2601  

03-07-2018 08:36:16
geert
geert
Is er zoveel gewijzigd dat dit allemaal nodig is? Nog ateeds voor de toelating?  

03-07-2018 08:49:13
aarclay
aarclay
Een toiletmodule die toegevoegd is, weegt behoorlijk wat extra. Als een trein aanzienlijk zwaarder is en aanzienlijk gewijzigd is nieuwe toelating nodig.

Het wordt nu eigenlijk wel tijd dat ze de dienst eens ingaan. Het duurt allemaal wel erg lang.

Laatst bewerkt door aarclay op 03-07-2018 08:54


Choo choo.....
 

03-07-2018 10:21:33
rolandrail
rolandrail
Quote
DVR (di 03 jul 2018 08:21:33 https://www.somda.nl/forum/4263/p668440/): Volgens planning worden er deze week vanuit ldv proefritten gereden met 2 gecombineerde zesjes waaronder het “WC” stel de 2601
ldv? Ldd = Leidschendam bedoel je?
 

03-07-2018 10:22:52
wyke2207
wyke2207
Quote
DVR (di 03 jul 2018 08:21:33 https://www.somda.nl/forum/4263/p668440/): Volgens planning worden er deze week vanuit ldv proefritten gereden met 2 gecombineerde zesjes waaronder het “WC” stel de 2601


De 2601 en 2659 staan al een paar dagen gekoppeld nabij Haarlem NS opgesteld.
 

03-07-2018 10:32:15
cuneo56
cuneo56
Quote
rolandrail (di 03 jul 2018 10:21:33 https://www.somda.nl/forum/4263/p668461/):
Quote
DVR (di 03 jul 2018 08:21:33 https://www.somda.nl/forum/4263/p668440/): Volgens planning worden er deze week vanuit ldv proefritten gereden met 2 gecombineerde zesjes waaronder het “WC” stel de 2601
ldv? Ldd = Leidschendam bedoel je?

Zou wel bijzonder zijn vanuit Ldv, een ritje over Randstadrail


Ldv = de vroegere NS halte Leidschendam-Voorburg , nu Metro/Tram halte.
 

03-07-2018 11:11:51
gvttreinen
gvttreinen
Quote
aarclay (di 03 jul 2018 08:49:13 https://www.somda.nl/forum/4263/p668449/): Het wordt nu eigenlijk wel tijd dat ze de dienst eens ingaan. Het duurt allemaal wel erg lang.
idd, houd m`n plas al jaren op
 

03-07-2018 11:23:56
aarclay
aarclay
Quote
wyke2207 (di 03 jul 2018 10:22:52 https://www.somda.nl/forum/4263/p668464/):
Quote
DVR (di 03 jul 2018 08:21:33 https://www.somda.nl/forum/4263/p668440/): Volgens planning worden er deze week vanuit ldv proefritten gereden met 2 gecombineerde zesjes waaronder het “WC” stel de 2601


De 2601 en 2659 staan al een paar dagen gekoppeld nabij Haarlem NS opgesteld.

Gokje: Het lijkt mij dat je in een niet-toilet-SLT ook de storingsdiagnose van een defect of vol toilet moet kunnen zien. In dat aspect zou het mij wel logisch lijken dat er twee verschillende SLT's gekoppeld zijn.


Choo choo.....
 

03-07-2018 11:40:44
IJsbergsla
IJsbergsla
Gokje: daar hoeven ze niet per se proefritten voor te maken, daar worden andere zaken getest.  

03-07-2018 13:44:58
thom
thom
En dan nog ze vraag of ze dus functionaliteit wel inbouwen, dat is maar tijdelijk en uiteindelijk krijgen ze allemaal een toilet ingebouwd.  

03-07-2018 14:25:11
Oldskool
Oldskool
Wel handig als het alvast in de software zit. Of er nu wel of geen kakdoos in die trein zit, de functie kan dan alvast getest worden met de 2601 %08%  

03-07-2018 18:59:07
timtrein
timtrein
Quote
aarclay (di 03 jul 2018 08:49:13 https://www.somda.nl/forum/4263/p668449/): Een toiletmodule die toegevoegd is, weegt behoorlijk wat extra. Als een trein aanzienlijk zwaarder is en aanzienlijk gewijzigd is nieuwe toelating nodig.
In de bureaucratische wereld die spoor anno 2018 heet, wel ja. Of denk je dat dat vroeger ook allemaal gebeurde met het verknutselde materieel?
 

03-07-2018 20:24:40
aarclay
aarclay
Vroeger ging alles veel gemakkelijker!


Choo choo.....
 

04-07-2018 02:09:17
thom
thom
Quote
timtrein (di 03 jul 2018 18:59:07 https://www.somda.nl/forum/4263/p668659/):
Quote
aarclay (di 03 jul 2018 08:49:13 https://www.somda.nl/forum/4263/p668449/): Een toiletmodule die toegevoegd is, weegt behoorlijk wat extra. Als een trein aanzienlijk zwaarder is en aanzienlijk gewijzigd is nieuwe toelating nodig.
In de bureaucratische wereld die spoor anno 2018 heet, wel ja. Of denk je dat dat vroeger ook allemaal gebeurde met het verknutselde materieel?

Och, vergis je niet in de interne bureaucratie van NS toendertijd hoor
 

04-07-2018 11:55:06
jeanne
jeanne
Vertel?


Jeanne Kok
 

04-07-2018 12:00:14
daniel81
daniel81
Quote
aarclay (di 03 jul 2018 11:23:56 https://www.somda.nl/forum/4263/p668485/):
Quote
wyke2207 (di 03 jul 2018 10:22:52 https://www.somda.nl/forum/4263/p668464/):
Quote
DVR (di 03 jul 2018 08:21:33 https://www.somda.nl/forum/4263/p668440/): Volgens planning worden er deze week vanuit ldv proefritten gereden met 2 gecombineerde zesjes waaronder het “WC” stel de 2601


De 2601 en 2659 staan al een paar dagen gekoppeld nabij Haarlem NS opgesteld.

Gokje: Het lijkt mij dat je in een niet-toilet-SLT ook de storingsdiagnose van een defect of vol toilet moet kunnen zien. In dat aspect zou het mij wel logisch lijken dat er twee verschillende SLT's gekoppeld zijn.


Laat die storingsdiagnose asjeblieft achterwege; hoe meer mogelijke storingen, hoe vaker een stel aan de kant wordt gehouden vanwege een 'defect'. We gaan het nog meemaken dat een stel niet ingezet mag worden omdat het toilet te vol is, en vervolgens wordt vervangen door een stel dat überhaupt nog geen toilet heeft%08%
 

04-07-2018 15:08:26
MasterE
MasterE
Dat is dan weer niet zo raar. Als een stel met toilet aan boord te vol is en de Q-regeling dan is dat het stel niet mag worden ingezet, is het volkomen logisch het stel niet in te zetten. Dat het dan eventueel wordt vervangen door een stel zonder toilet berust dan op louter toeval.

Laatst bewerkt door MasterE op 04-07-2018 15:09


Mcn Asd
 

04-07-2018 15:39:26
IJsbergsla
IJsbergsla
Natuurlijk is dat wel raar. Dat er bij NS tegenwoordig weer een regeltje voor bedacht is maakt het niet logischer, laat staan voor de reiziger.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 04-07-2018 15:39
 

04-07-2018 16:01:59
Daan!
Daan!
Wat stel je voor als alternatief?  

04-07-2018 16:57:41
IJsbergsla
IJsbergsla
Toilet indien vol tot einde dienst buiten gebruik zetten zodat het gelijk is aan de overige stellen SLT. Dat dat überhaupt nog uitgelegd dient te worden zegt een heleboel over de denkwijzen binnen het spoor anno 2018.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 04-07-2018 16:58
 

04-07-2018 18:05:24
VIRMm1
VIRMm1
Volgens mij mag een Flirt ook de rest van de dag blijven rijden wanneer het toilet niet meer werkt.

Dient dan echter wel in de nacht hersteld te worden anders mag ie 's ochtends niet rijden.
 

04-07-2018 22:22:28
cuneo56
cuneo56
Dat soort regels ( als dat inderdaad zo is) om een defect toilet stel door eentje zonder te vervangen zijn inderdaad vreemd, maar meer bedoeld als een interne motivatie om herstel te regelen, want anders blijft een stel "daaaagen"rondrijden met het defect.

Een voorbeeld uit het verleden: een tijdlang mocht een reizigers trein met slechts één sluitsein wel vertrekken als de machinist maar een briefje mee kreeg waar het manco sluitsein werd aangevuld.
Wel; een machinist van een buurland trein Amsterdam- Köln kreeg dan vaak een briefje mee"het tweede sluitsein wordt in Emmerich aangevuld".

Het zal altijd wel een dilemma blijven: Problemen oplossen of treinen laten rijden.
 

05-07-2018 07:02:08
mdeen
mdeen
Ten koste van de reiziger? Als je een stel direkt kunt vervangen door een ander dan is het niet vreemd om het stel direkt af te rangeren. Maar als je geen vervanger klaar hebt op dat moment lijkt het me veel beter (voor de reiziger, die staat nochtans op 1, 2 en 3) om door te rijden tot het moment dat je wel een vervanger klaar hebt.
Of dat op het volgende keerpunt of de volgende dag is is dan niet zo van belang. Dit soort regeltjes verzinnen om de vervoerder te dwingen om defecten direkt te vervangen is een paardemiddel.
 

05-07-2018 07:22:35
VIRMm1
VIRMm1
Treinen worden nooit uit de dienst gehaald voor een storing wanneer er geen vervangend stel voor handen is, tenzij de storing te maken heeft met veiligheid of wanneer de bedrijfszekerheid niet te garanderen is.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl