Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
06-03-2016 13:18:02
TSNL250
TSNL250
De 2631 is ook gedeklasseerd. Nu in de 4038 naar utg  

07-03-2016 21:11:00
tochjo
tochjo
De 2654 eveneens, net gezien in trein 6070.  

16-03-2016 06:29:21
bloemkool
bloemkool
De 2626 is ook al ontdaan van de middelste 1e klas.  

16-03-2016 14:27:14
marcelloch
marcelloch
Check! vanmorgen in de 98xx  


29-03-2016 14:59:46
dvdhoven
dvdhoven
NS laat weten dat in de zomer van 2016 de verbouwing van de SLT's van start gaat met een eerste proefverbouwing. Als alles goed gaat, gaat in 2017 de serieverbouwing van start. Plaats van handeling: Aachen. Uitvoerenden: Bombardier en Siemens.
Bron: http://nieuws.ns.nl/grote-verbouwing-van-bestaande-sprinters-voor-meer-comfort/


Dick van den Hoven
 

29-03-2016 15:24:27
stefanvw14
stefanvw14
Was er niet een groot materieel te kort?
Die 11 stammen DDM-1 geven die zoveel lucht om SLT uit de roulatie te halen?
 

29-03-2016 15:31:24
b2py
b2py
1 stelletje kan je wel missen en vanaf 2017 heb je de Stadlers wel al binnen en ben je Limburg kwijt & nog de Hoekse lijn  

29-03-2016 15:31:33
cuneo56
cuneo56
Niet gelijk op de achterste poten gaan staan.
Is een proef voor de serie ombouw. Dus denkelijk maar een stel wat aan de dienst wordt onttrokken.
 

29-03-2016 15:41:55
VIRMm1
VIRMm1
Serieombouw stond sowieso niet gepland voor 2018 (dus pas na instroom SNG)  

29-03-2016 15:46:39
broek53
broek53
Quote
cuneo56 (di 29 mrt 2016 15:31:33 https://www.somda.nl/forum/4263/p573151/): Niet gelijk op de achterste poten gaan staan.
Is een proef voor de serie ombouw. Dus denkelijk maar een stel wat aan de dienst wordt onttrokken.
Kwestie van begrijpend lezen, inderdaad.
Deze zomer gaat eenstel voor nieuwe uitschuifopklapweetikveel treden naar Aken, opdat daar de toelating van geregeld kan worden. In 2017 gaat de verbouwing van start, Aldus het bericht.
 

29-03-2016 15:46:59
Daan!
Daan!
Hopelijk gaan ze de bekleding ook gelijk aanpassen en komt er net als in FLIRT en SNG kunstleder om de stoelen.  

29-03-2016 16:03:52
broek53
broek53
Dan zou dat er vast wel bij gestaan hebben.  

29-03-2016 16:15:03
Daan!
Daan!
Ja, misschien had ik moet zeggen: jammer dat ze niet..., maar ik geef het ze maar even mee. Gratis advies, geen dank. r %02%  

29-03-2016 17:03:20
gose91
gose91
Ik denk dat de geldschieters gelijk de terugverdientijd gaan berekenen voor je!  

29-03-2016 17:13:48
yappa
yappa
Heeft iemand een idee in welke bak die toilet en rolstoelplaatsen worden gebouwd? Lijkt me nogal een ingreep ten koste van nogal wat stoelen, maar als je het bij de klapzitjes doet ben je pas echt veel (sta-capaciteit kwijt.  

29-03-2016 17:14:54
gose91
gose91
Ik citeer: "Het gaat om de rijtuigen met de grote open ruimtes met klapzittingen." Zin 2 in het NS-bericht

Laatst bewerkt door gose91 op 29-03-2016 17:15
 

29-03-2016 18:10:32
aarclay
aarclay
Quote
yappa (di 29 mrt 2016 17:13:48 https://www.somda.nl/forum/4263/p573164/): Heeft iemand een idee in welke bak die toilet en rolstoelplaatsen worden gebouwd? Lijkt me nogal een ingreep ten koste van nogal wat stoelen, maar als je het bij de klapzitjes doet ben je pas echt veel (sta-capaciteit kwijt.

De bak achter deze link http://treinenweb.nl/uploads/image/original/materieel_1459264064.jpg. Maar die stacapacteit is met de nieuwe Sprinters en het verdwijnen van Limburg en de Hoekselijn uit de NS-concessie snel terugverdiend in zitplaatsen. En over de ruimte voor de fietsen. Zoveel fietsen heb ik er nooit in gezien.
Ik denk dat de opzet ongeveer zal worden met de indeling van de GTW/FLIRT.

Laatst bewerkt door aarclay op 29-03-2016 18:11


Choo choo.....
 

29-03-2016 19:05:40
VIRMm1
VIRMm1
Weet iemand toevallig ook of een SLT 6 twee toiletten krijgt?
Of krijgen zowel SLT 4 als SLT 6 maar een toilet?
 

29-03-2016 19:27:07
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
aarclay (di 29 mrt 2016 18:10:32 https://www.somda.nl/forum/4263/p573170/): En over de ruimte voor de fietsen. Zoveel fietsen heb ik er nooit in gezien.
Ik denk dat de opzet ongeveer zal worden met de indeling van de GTW/FLIRT.
Er staat letterlijk dat het een ruimte voor twee fietsen wordt, in een GTW passen er meer (da's door Arriva gemaximeerd op 12, maar er kunnen er meer in). Lijkt me daarmee dat de fietsruimte kleiner wordt dan in de GTWs.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-03-2016 22:59:22
aarclay
aarclay
In de GTW bij Arriva in het noorden is er sprake van een winter- en zomerstand. In de winter worden er een paar rijen aan stoelen geplaatst, en in de zomer worden er wat stoelen geschrapt. In de winterstand kan je aanzienlijk minder fietsen plaatsen. Dus die indeling bedoel ik dan.


Choo choo.....
 

30-03-2016 11:12:37
waalkade
waalkade
Dat is toch niet bij alle Arriva stellen in het noorden?
Ik dacht alleen bij de stellen die op Harlingen Haven rijden.
 

30-03-2016 11:53:22
BasSNG2001
BasSNG2001
Over die fietsjes staat hier. --> https://nl.wikipedia.org/wiki/Spurt#Fietsen
Dat doen ze dus alleen op Lw - Hlgh
Maar we dwalen erg af.


#DiscoverEU
 

30-03-2016 13:25:17
stefanvw14
stefanvw14
Het klopt we dwalen erg af, want dit zie ik de NS nooit doen. Er is nu al een zitplaatsen te kort en we kunnen lachen als ze dat alleen in de zomer gaan.  

30-03-2016 19:22:15
jor[D]1
jor[D]1
De NS deed het zelfde op die lijn mer de wadlopers.
De vervoersvraag fietsen op die lijn (naar de eilanden) is waarschijnlijk zodanig dat het nodig is om extra plaatsen te creeren in het seizoen.
 

30-03-2016 19:34:15
BusNL
BusNL
beide 1tje maar  

30-03-2016 19:40:47
cuneo56
cuneo56
Eigenlijk niets nieuws onder de zon dus:

http://www.frieslandrail.nl/images/oldies/Wadfietser%20te%20Lw-W.Hoekema.jpg
Een WadFietser!
 

30-03-2016 20:41:38
Daan!
Daan!
Als de SLT opnieuw door de ILT-keuring heen moet, vermoed ik dat SLT dezelfde blauwe banen om de deuren krijgt als FLIRT-3 en SNG.  

30-03-2016 21:15:44
MasterE
MasterE
Ik denk niet dat er aan de buitenzijde iets zal veranderen.


Mcn Asd
 

30-03-2016 23:30:46
VIRMm1
VIRMm1
Die nieuwe regels gelden alleen voor gereviseerd mat en nieuw mat.
Niet voor aangepast mat. Die toelating gaat alleen over de toiletten en treeplanken, niet over de gehele trein.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-03-2016 17:51:17
gertjan
gertjan
En inmiddels is de AB-bak van de 2601 ook gedeklasseerd.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

03-04-2016 14:04:15
BasSNG2001
BasSNG2001
2644 idem


#DiscoverEU
 

18-04-2016 13:21:45
MCN-GVC
MCN-GVC
https://www.youtube.com/watch?v=Mg0OxEuP2Xg

link met impressie en uitleg over de beruchte toiletten in de SLT
 

18-04-2016 21:23:43
IC2000
IC2000
Gekke vraag: was het geen beter/goedkoper idee geweest om alle stellen met een bak te verlengen?
Of per 6-je een bak naar een 4-tje en in beide een WC-bak?
 

19-04-2016 00:26:44
Z2N
Z2N
Absoluut niet, dat zou duurder zijn geweest, en zou ervoor hebben gezorgd dat de treinstellen opnieuw toegelaten zouden moeten worden.  

19-04-2016 00:33:10
thom
thom
Dat is zeker meer werk, maar ook nu zal ILeT deze wijziging aandachtig bekijken en toelaten.

Het is immers een ingrijpende CW, en men wil dan wel onderbouwt hebben dat de sterkte van de constructie nog in orde is en of de belasting van een gevulde watertank geen problemen oplevert om wat maar wat te noemen.
 

24-05-2016 15:50:52
VIRMm1
VIRMm1
Eind Juni gaat een serie SLTs (ik weet nog geen nummers) een nieuwe software versie krijgen, bij wijze van try-out. Daarna zullen deze stellen een vaste omloop in de 5100 serie krijgen. Hoe dat er precies uit komt te zien weet ik niet aangezien de 5100 momenteel aan een hoop andere treinserie gekoppeld is.

Maar reden hiervoor is omdat de stellen met de nieuwe software versie dan niet meer gekoppeld kunnen worden met stellen met de oude software versie.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 24-05-2016 15:51
 

24-05-2016 15:53:39
b2py
b2py
En wat is er aangepast aan de software? De beperking op de acceleratie?  

24-05-2016 15:54:26
train85
train85
Op een bepaalde datum is Bd station klaar en komt alles weer los te zitten.  

24-05-2016 19:32:46
bacr
bacr
Huh, waar heb jij het over?  

24-05-2016 19:36:03
train85
train85
Nou als Breda qua ombouw klaar is. Dan komen de sprinter treinen weer los qua series te rijden.  

24-05-2016 19:41:22
bacr
bacr
Ah, ik dacht dat je wat verkeerde paddestoelen had gegeten  

24-05-2016 19:46:56
BGM104
BGM104
De 5100 en 5000 gaan op de eindpunten op zichzelf keren gok ik. Daarmee krijg je materieeldiensten en een materieelomloop met alleen 5100 treinen of alleen 5000 treinen. De huidige koppeling 5100/5000/13600/16000/6100 komt te vervallen.  

24-05-2016 21:40:24
VIRMm1
VIRMm1
Quote
b2py (di 24 mei 2016 15:53:39 https://www.somda.nl/forum/4263/p579300/): En wat is er aangepast aan de software? De beperking op de acceleratie?


Wat de nieuwe software versie inhoud weet ik niet. Het enige wat ik weet is dat oud en nieuw niet gekoppeld kunnen worden ivm communicatie tussen de treinstellen (zoals dat in het begin van de SLT's ook met 4-wagen treinstellen en 6-wagen treinstellen het geval was)

Worden ze toch gekoppeld dan is ontkoppelen vanuit de cabine niet meer mogelijk.
 

24-05-2016 22:01:32
mren
mren
In Zwitserland zouden zich hier rot om lachen...  

24-05-2016 22:10:03
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
En dat probleem zou je daar ook niet hebben met verschillende software versies? Ik herinner me een zeker type Zwitsers treinstel waarvan er aardig wat rondrijden in NL waarbij diverse verschillende versies ook niet echt lekker met elkaar kunnen koppelen... maar dat terzijde.  

24-05-2016 22:18:07
BasSNG2001
BasSNG2001
Ik weet welke je bedoelt... De GTW!


#DiscoverEU
 

25-05-2016 00:10:40
thom
thom
Ja joh? Gelukkig hebben we niet zoveel verschillende soorten Zwitsers materieel rondrijden hier

Laatst bewerkt door thom op 25-05-2016 00:11
 

02-06-2016 02:54:27
Frontier
Frontier
Weet iemand wellicht wat de 2605 mankeert? Ik zie deze inmiddels al zowat een jaar lang in Hlmwph staan, 99,9% van de tijd op dezelfde plek buiten op spoor 2.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-06-2016 10:12:43
MasterE
MasterE
Staat daar voor revisie, maar hoe en wat en waarom er zoveel tijd in gaat zitten. Geen idee.  

02-06-2016 10:13:55
BusNL
BusNL
misschien tests uitvoeren voor het nieuwe systeem voor Den Haag - Roosendaal?
Daar ging toch een ander systeem komen in de SLT's?
 

02-06-2016 10:15:05
MasterE
MasterE
Dat is alleen een software update.  

02-06-2016 10:44:49
AgentX
AgentX
Quote
BusNL (do 02 jun 2016 10:13:55 https://www.somda.nl/forum/4263/p580406/): misschien tests uitvoeren voor het nieuwe systeem voor Den Haag - Roosendaal?
Daar ging toch een ander systeem komen in de SLT's?


Kun je iets meer over dit "nieuwe systeem" vertellen?
 

02-06-2016 11:03:11
dennistd
dennistd
Een quote van een ander forum:
Quote
De diagnosemeldingen zijn goed onder handen genomen zodat er betere afhandeladviezen te zien zijn bij storingen in systemen,

Een groot aantal meldingen die de bedrijfszekerheid niet in gevaar brengen, worden niet meer getoond aan de Machinist. Zoals de meldingen van defecte informatieschermen op het moment dat de temperatuur van het het scherm zakt,

Melding als de HR-druk onder de 6,5 bar komt: de stroomafnemer kan mogelijk niet meer opgezet worden,

Melding als de HR-druk onder de 7 bar komt: tractievrijgave is weggenomen,

Verbetering van de temperatuurweergave op de informatieschermen. Er werd structureel een hogere temperatuur getoond dan de werkelijke temperatuur in de trein. Dat probleem is opgelost,

Verbetering van de dodemansknop: de dodemantest slaagt nu ook na korte aanraking van de knop,

Ontkoppelen alleen met de parkeerrem: ontkoppelen kon voorheen al zodra stuurstroomsleutel geplaatst was. Hiermee worden bedieningsfouten tijdens koppelen voorkomen.
 

02-06-2016 11:33:51
AgentX
AgentX
Waarom is dit specifiek voor Den Haag - Roosendaal dan?  


02-06-2016 11:35:02
VIRMm1
VIRMm1
En wat ik ook begrepen heb (maar niet met zekerheid kan zeggen) is het ook een voorbereiding op de in te bouwen toiletten en verbeterde uitklapbare tredeplanken

@AgentX dat is omdat de treinstellen in een vaste omloop moeten blijven omdat koppelen met oude software stellen niet meer mogelijk is vanaf dan.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 02-06-2016 11:36
 

14-06-2016 14:26:30
ToH
ToH
SLT 2424 staat in Heerlen gekoppeld aan een zwarte 6400 of G1206. Ik gok dat deze straks naar Aken gaan voor het WC-project?  

14-06-2016 14:37:20
PimTH
PimTH
Aldus RR aan de RTB G1206 V158 (92 80 1275 619-5 D-DISPO) gekoppeld om te vertrekken om 14.30. Gaat volgens diezelfde bron inderdaad naar Bombardier Aken voor toiletinbouw.  

14-06-2016 14:50:17
aarclay
aarclay
Nee dit is nog niet voor het toilet-project. Volgens RM 334 (pag. 7) gaat het eerste treinstel (de 2424, wat nu bekend is) naar Aachen voor de nieuwe schuiftreden. Daarna gaat deze 8 maanden getest worden in de reizigersdienst.

Vanaf februari volgend jaar gaan er twee stellen naar Aachen voor de volledige ombouw (schuiftrede, rolstoelplaatsen, toilet). Begin 2018 zullen deze een half jaartje in de reizigersdienst beproef worden, waarna in nov. 2018 de serie-modernisering van start gaat.

Volgens de GPS is het stel nu de grens over.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-06-2016 14:56


Choo choo.....
 

14-06-2016 17:12:27
rolandrail
rolandrail
Quote
AgentX (do 02 jun 2016 11:33:51 https://www.somda.nl/forum/4263/p580420/): Waarom is dit specifiek voor Den Haag - Roosendaal dan?
Dat is het niet maar de stellen met geupdate software mogen niet combineren met stellen met de oude software en de geupdate software is/wordt eerst bewust in een beparkt aantal stellen getest en vanwege het niet mogen combineren geconcentreerd in de 5000/5100-ingezet.
 

14-06-2016 17:37:01
BusNL
BusNL
maar wat is er mis dan met de schuiftreden? te glad? te klein?  

14-06-2016 17:42:49
aarclay
aarclay
Er zitten nu geen schuiftreden in, maar klaptreden. Deze overbruggen in uitgeklapte toestand een vaste afstand. Met schuiftreden is dit variabel kan hij tot aan de perronrand uitschuiven. Dit resulteert in een betere, soepelere en veiligere instap voor rolstoelen en scootmobiels en dergelijke.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-06-2016 17:43


Choo choo.....
 

26-06-2016 15:06:04
ToH
ToH
SLT 2404 heeft SW31. Reed vandaag in de serie Gvc - Bd en Gvc - Odb. Gezien te Gvc om 10.41.  

26-06-2016 15:09:28
mtlx
mtlx
Gisteren stond de tuin in Rtd vol met SLT's met SW31. Geheel volgens planning dus.  

26-06-2016 19:59:18
AgentX
AgentX
Je bericht geeft me de indruk dat jij weet welke SLT's daarvan zijn voorzien. Welke?  

26-06-2016 21:58:19
ToH
ToH
SW31 stellen zijn trouwens te herkennen aan een klein rond stickertje met SW31 op de voorruit.  

26-06-2016 23:49:16
mtlx
mtlx
Quote
AgentX (zo 26 jun 2016 19:59:18 https://www.somda.nl/forum/4263/p583279/): Je bericht geeft me de indruk dat jij weet welke SLT's daarvan zijn voorzien. Welke?

Nee, geen idee. Maar nummertjes boeien mij dan ook in z'n geheel niet.
 

27-06-2016 01:57:10
AgentX
AgentX
Hoe weet je dan dat de tuin in Rtd ermee vol stond?  

27-06-2016 03:33:41
mtlx
mtlx
Wellicht omdat ik onder de ruiten van de SLT's die daar stonden de stickers zag zitten voor SW31? En nee, ik heb ze niet allemaal speciaal opgestart om te kijken of er wel écht SW31 op stond.  

27-06-2016 16:52:25
AgentX
AgentX
Nee oke, dat van die stickers wist ik niet. Thanks.  

27-06-2016 21:00:41
thom
thom
Voor de beeldvorming, ik kwam er toevallig één tegen met sticker vanmiddag;
https://flic.kr/p/JqhWfd
 

28-06-2016 23:55:21
VIRMm1
VIRMm1
De terugkeer van de 2424 staat gepland op 15-7 en zal dan naar Ehv gebracht worden.  

21-08-2016 20:08:45
plant
plant
Ontwikkelingen op het gebied van de software in de SLT's, een samenvatting uit het OD van vandaag:

Gisteren is geprobeerd een groot deel van het SLT-IV materieel te updaten naar SW31. Dit is mislukt, en 's nachts is besloten dat SW31 niet meer gebruikt mag worden.

Alle geupdate viertjes zijn vandaag niet ingezet (defect?), en aan het updaten van de zesjes (vandaag) is uiteraard niet meer begonnen.

Het is afwachten of de betroffen stellen weer op tijd kunnen worden teruggezet naar SW30, zodat ze morgen weer beschikbaar zijn voor de rijdende dienst.
 

21-08-2016 22:58:57
broek53
broek53
Voor de hand liggende vraag: wat kan er nu mislukken aan het uploaden van een software-versie die een paar maanden in de praktijk is uitgetest ? (juist om dit te voorkomen)?  

21-08-2016 23:08:32
AlexNL
AlexNL
Ik kan een paar dingen bedenken:

1) Er zijn bepaalde stappen niet gevolgd die wel zijn gevolgd bij de eerste 14 stellen, er is bijvoorbeeld iets in de verkeerde volgorde gedaan.
2) Er is andere software geladen dan op de eerste stellen, waarin een bug zit.
3) De stappen die bij de eerste 14 stellen zijn gevolgd zijn onvoldoende gedocumenteerd, waardoor de monteurs die er nu mee aan de slag moesten gaan iets niet hebben gedaan omdat ze gewoon niet wisten dat het moest gebeuren.

1) en 2) lijken me onwaarschijnlijk. 1) is onwaarschijnlijk omdat het over 53 stellen gaat, dat wordt ongetwijfeld door meerdere mensen gedaan. 2) is eveneens onwaarschijnlijk aangezien het over software gaat die treinen aanstuurt, niet over het gastenboek van een website.
 

21-08-2016 23:15:46
BGM104
BGM104
We hebben het hier over de firma Bombardier. Hoeveel software ellende hebben we bij de Traxx al niet gehad? Dit incident past wel in een beeld van die firma.  

21-08-2016 23:37:35
aarclay
aarclay
Op het NedTrain kanaal op Facebook zijn zo nu en dan wat (live)filmpjes te zien van wat SLT-checkups, waaronder A-controles. Best interessant, maar zal ook nu wel samenhangen met de software-problemen.

@broek53: In het OD-topic van vandaag is al uitgelegd dat het niet alleen het uploaden van de nieuwe software is, maar ook de aanpassing van diverse bekabeling. Dit even ter informatie.
 

22-08-2016 00:24:33
broek53
broek53
Ik hoor inmiddels de meest wilde verhalen over wat er met stellen aan de hand is. Wachten tot het stof wat is neergedaald dan maar, want het is mij allemaal een beetje teveel uit de derde hand.  

22-08-2016 00:44:47
VIRMm1
VIRMm1
Voor wat ik heb begrepen (en mijn bronnen zijn betrouwbaar) is zeker de helft van de Slt IV stellen defect geraakt na de software update en bekabelingsactie. Veel stellen kregen storingen waardoor het veilig uitvoeren van de reizigersdienst niet gewaarborgd is. Om de stellen terug te krijgen op Sw30 moeten eerst de gecreëerde storingen verholpen worden, vervolgens de bekabeling aangepast worden en tot slot de oude software terug gezet worden.  

22-08-2016 06:32:33
Dead_Devil
Dead_Devil
Niet volledig discussie gericht maar:

Ik als ict-er heb altijd geleerd dat als iets functioneerd software/firmware updates links moeten worden neer gelegd tenzij ze cruciaal zijn voor de veiligheid van onze ict omgeving (security updates van windows bijvoorbeeld)

Zitten er dan zoveel cruciale problemwn nog in de SLT na 7 jaar indienst te zijn?
 

22-08-2016 06:58:00
jelmerrr
jelmerrr
Die cruciale problemen zijn toch gekomem door de ze sw update en niet 7 jaar oude problemen?  

22-08-2016 09:25:57
thom
thom
Quote
aarclay (zo 21 aug 2016 23:37:35 https://www.somda.nl/forum/4263/p588427/): Op het NedTrain kanaal op Facebook zijn zo nu en dan wat (live)filmpjes te zien van wat SLT-checkups, waaronder A-controles. Best interessant, maar zal ook nu wel samenhangen met de software-problemen.

@broek53: In het OD-topic van vandaag is al uitgelegd dat het niet alleen het uploaden van de nieuwe software is, maar ook de aanpassing van diverse bekabeling. Dit even ter informatie.

Een A-controle gebeurd standaard elke zoveel dagen, ongetwijfeld zal na de update een stel een A-controle moeten hebben maar ansich staat dat los van het update gebeuren.
 

22-08-2016 11:34:51
daniel81
daniel81
Quote
jelmerrr (ma 22 aug 2016 06:58:00 https://www.somda.nl/forum/4263/p588435/): Die cruciale problemen zijn toch gekomem door de ze sw update en niet 7 jaar oude problemen?

Zijn punt is dat je goed functionerende software überhaupt niet moet gaan updaten (vermoedelijk omdat updateproblemen meer regel dan uitzondering zijn). Dus alleen een SW31 als SW30 erg onveilig is. Dat laatste is niet waarschijnlijk, anders had SW30 ook niet mogen rondrijden
 

22-08-2016 11:52:26
rolandrail
rolandrail
SW30 is niet onveilig maar wel veel te onstabiel en de mcn krijgt veel te veel al dan niet "zwevende" defectmelding te zien op het diagnosescherm (tot informatieschermen die het te koud hebben aan toe). Overigens kreeg ik laatst ook bij SW31 de kansloze melding dat na het splitsen de deuren mogelijk niet of niet goed zouden sluiten. I.t.t. SW30 waarbij je dan in de praktijk nergens last van had moest ik bij SW31 gaan improviseren (lees: sluiten aan de "blinde" zijde en de deuren waar ik geprobeerd had te sleutelen van binnenuit dicht drukken met de sluitknop, en dan had ik het geluk dat ik het perron leeg was want hoe check je of er tçoh nog iemand in een donker treinstel wat leeg gaat vertrekken instapt terwijl je sleutelt aan de "blinde" zijde?).
Ronduit ongezond is het feit dat ook in SW31 het volume van de veel te hard afgestelde ATB-gong nog steeds niet instelbaar is door de machinist, NS materieel schermt met een nergens voor het personeel te vinden regel dat dergelijk volume een vermenigvuldiging moet zijn van het normale rijgeluid in de cabine. Laat SLT nou praktisch de stilste zijn vwb rijgeluid en de ATB-gong het hardst van alle materieel.
 

22-08-2016 12:04:16
NSR-fan
NSR-fan
Verder is dus de mogelijkheid om anders te ontkoppelen dan in de materieel instructie staat, niet meer mogelijk.
Veel machinisten hadden een eigen werkwijze (vakmanschap ?) ontwikkeld om de SLT te ontkoppelen. Lekker snel, maar DE oorzaak van vele storingen en vertragingen. Deze manier van ontkoppelen is dus nu niet meer mogelijk.

Gemiste kans is tevens de klacht van vele machinisten, zo vernam ik, dat de verlichting van de bedieningsknoppen te fel is, ook dit is niet opgepakt.
 

22-08-2016 12:39:20
MCN-GVC
MCN-GVC
Ik kan je vertellen uit de praktijk, ik heb in totaal dit jaar een keer of 3 gehad dat bij SLT de koppeling bleef open staan, op het moment dat ik officieel ontkoppelde (en ik kom wel tot boven de 10 keer per week in de Ret). Wanneer ik onofficieel ontkoppel, dan gaat het altijd goed. (heb er speciaal op gelet) Daarnaast is het grootse probleem wat ik ken collega's met haast. Deze vergeten de parkeerrem en drukken de trein niet in een bedrijfs-stand, hierdoor komen er vaak problemen en storingen, soms tot treinen zonder lucht en batterijspanning (vaker bij DDZ een probleem).

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 22-08-2016 12:43
 

22-08-2016 12:47:10
VIRMm1
VIRMm1
Dat laatste wat je zegt is echt complete kul.
Wanneer je de trein niet in een bedrijfsstand zet staat deze gewoon gereed en valt deze na 60 minuten automatisch in sluimeren.

Het vergeten te bedienen van de parkeerrem kan ook geen kwaad aangezien er nog steeds gewoon een halterem op de SLT zit.


Die koppelingen die open blijven staan zijn vaak mechanische defecten en dat heeft niks te maken met een verkeerde manier van ontkoppelen.
Tot een poos terug bleven vaak de elektrische koppeldozen open staan van de SLTs vanwege een kapotte cilinder erachter. Dit is nu verholpen en het komt nu (bijna) niet meer voor dat de e-dozen open blijven staan.
 

22-08-2016 13:00:41
MCN-GVC
MCN-GVC
Quote
VIRMm1 (ma 22 aug 2016 12:47:10 https://www.somda.nl/forum/4263/p588513/): Dat laatste wat je zegt is echt complete kul.
Wanneer je de trein niet in een bedrijfsstand zet staat deze gewoon gereed
en valt deze na 60 minuten automatisch in sluimeren.


Hij moet idd in sluimeren vallen, maar doet dit niet na splitsen, dan blijft het sluimeren knipperen, en valt hij niet in sluimeren. gebeurde vaak met de 9800 in gvc die in de ochtend wordt gesplitst, en het tweede deel wordt in de middag pas omgereden en via de rangeersporen bij de 5700 geplaatst.

Quote
VIRMm1 (ma 22 aug 2016 12:47:10 https://www.somda.nl/forum/4263/p588513/): Het vergeten te bedienen van de parkeerrem kan ook geen kwaad aangezien er nog steeds gewoon een halterem op de SLT zit.


Wel als je in de discussie blijft met koppelen en ontkoppelen, en niet afwijkt. daarnaast is het voorgekomen dat de halterem defect raakt en de trein gaat rollen.

Quote
VIRMm1 (ma 22 aug 2016 12:47:10 https://www.somda.nl/forum/4263/p588513/):
Die koppelingen die open blijven staan zijn vaak mechanische defecten en dat heeft niks te maken met een verkeerde manier van ontkoppelen.
Tot een poos terug bleven vaak de elektrische koppeldozen open staan van de SLTs vanwege een kapotte cilinder erachter. Dit is nu verholpen en het komt nu (bijna) niet meer voor dat de e-dozen open blijven staan.


Idd de laatste maand niet meer gehad, maar met ontkoppelen zal dan domme pech zijn geweest dat het altijd samenviel.

Laatst bewerkt door moderator op 22-08-2016 13:24, reden: Quote hersteld en lowercase
 

22-08-2016 17:04:38
waalkade
waalkade
Quote
AlexNL (zo 21 aug 2016 23:08:32 https://www.somda.nl/forum/4263/p588423/): Ik kan een paar dingen bedenken:

1) Er zijn bepaalde stappen niet gevolgd die wel zijn gevolgd bij de eerste 14 stellen, er is bijvoorbeeld iets in de verkeerde volgorde gedaan.
2) Er is andere software geladen dan op de eerste stellen, waarin een bug zit.
3) De stappen die bij de eerste 14 stellen zijn gevolgd zijn onvoldoende gedocumenteerd, waardoor de monteurs die er nu mee aan de slag moesten gaan iets niet hebben gedaan omdat ze gewoon niet wisten dat het moest gebeuren.

1) en 2) lijken me onwaarschijnlijk. 1) is onwaarschijnlijk omdat het over 53 stellen gaat, dat wordt ongetwijfeld door meerdere mensen gedaan. 2) is eveneens onwaarschijnlijk aangezien het over software gaat die treinen aanstuurt, niet over het gastenboek van een website.
Een vierde mogelijkheid;
de nieuwe software zet alle/veel instellingen op een standaard waarde i.p.v. de oude instellingen over te nemen.
Of indien ze dit wel doet, kan ze met de bestaande instellingen niet overweg.
Bijvoorbeeld de omtrek van het wiel waar de snelheidsmeter op zit.
 

22-08-2016 17:24:37
bacr
bacr
Op de Binckhorst 2 viertjes GDST en op Utctw tenminste 3 stuks GDST.  

25-08-2016 20:33:08
maxje
maxje
Zijn alle SLT stellen weer voorzien van SW30? Of staan er nog steeds stellen aan de kant?  

25-08-2016 20:35:57
marciekemp
marciekemp
Staan nog steeds stellen aan de kant, er zijn er een aantal waarvan de computer totaal is vastgelopen, of zelfs gecrasht is, en ze weten nig niet goed hoe dat op te lossen helaas  

25-08-2016 20:50:38
michaben
michaben
Op een normale werkdag zijn er gemiddeld zo'n 115 SLT stellen in dienst, de afgelopen drie dagen was dag gemiddeld zo'n 100 SLT stellen (bron: DVS). Onder andere de 2405, 2428, 2433, 2441, 2449, 2453, 2458, 2459, 2460 en 2466 zijn sinds de softwareupdate niet meer in de vertrekstaten verschenen terwijl ze daarvoor nog wel reden.  

25-08-2016 22:18:54
broek53
broek53
Er schijnen 12 stellen dermate stuk dat herstel weken of maanden kan duren!
Vandaag is men gestart met het terugbouwen van de 22 stellen die in juni naar SW31 waren geüpgraded.
 

25-08-2016 22:31:59
b2py
b2py
Echt, hoe kan dat zo ontspoord (pun intended) is?!?  

25-08-2016 23:32:17
rolandrail
rolandrail
Quote
broek53 (do 25 aug 2016 22:18:54 https://www.somda.nl/forum/4263/p588912/): Er schijnen 12 stellen dermate stuk dat herstel weken of maanden kan duren!
Vandaag is men gestart met het terugbouwen van de 22 stellen die in juni naar SW31 waren geüpgraded.
Wordt de definitieve upgrade naar SW31 dan dusdanig lang uitgesteld dat de 22 probleemloze stellen toch teruggebouwd worden en men die 22 stellen niet langer gebonden wil hebben aan de 5000/5100?
 

26-08-2016 00:01:37
aarclay
aarclay
Hoe kan herstel nou weken of maanden duren, vraag ik me af.
Een software-update is zo gedaan, of anders gewoon door het opslagmedium te verwisselen met een werkende. Dan rest allen nog maar de hardwarematige aanpassingen die naar mijn idee eenvoudig terug te draaien zijn, met behulp van de documentatie.

Of er moet echt door de update een hoop hardwareschade zijn, wat mij enigsinds sterk lijkt.


Choo choo.....
 

26-08-2016 00:11:47
dlm4yjp
dlm4yjp
Hoezo sterk? Als er daadwerkelijk zoveel stellen "Dood" zijn verklaard na de update kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat er flink wat stuk is gegaan.
Zoals ik de situatie nu meekrijg moet je toch wel gaan denken aan een gefrituurde boordcomputer o.i.d. (andere storingen zullen namelijk geen maanden in beslag nemen).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-08-2016 00:20:13
thom
thom
En van zulks kan ik me voorstellen dat men er geen 20 op de plan heeft liggen bijvoorbeeld...  

26-08-2016 00:21:45
broek53
broek53
Ik laat mij vertellen dat van die defecte stellen de diagnoseschermen letterlijk opgeblazen zijn.  

26-08-2016 00:25:17
aarclay
aarclay
In dat geval klinkt dat als een duur foutje %09%
In ieder geval wel blij dat het niet bij alle viertjes was, dan was de ramp al helemaal niet te overzien zijn geweest.

Laatst bewerkt door aarclay op 26-08-2016 00:26


Choo choo.....
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl